< Tilbake til oversikten

Chili Texas style

#201

swimzy sa for siden:

da står denne å putrer på komfyren og jeg er klar for å spise imorgen!! :D


#202

Bønna200 sa for siden:

Klarte å forspise meg skikkelig på denne her til middag i går kveld. Blei dårlig! :o
Men det var sååå godt, så måtte bare ha "litt til" :lol:
Takk for en herlig oppskrift:)



#204

Photobscura sa for siden:

Kunne ikke dy meg, og har denne på trekk på komfyren igjen. Ikke minst hadde jeg seks boarderline overmodne avocadoer i kjøleskapet, og eller ingredienser til en litt provisorisk guacamole. Tror det blir tex mex-gourmetaften i dag! :D


#205

Kanutten sa for siden:

Denne er knallgod med ALT unntatt kanelen..... :SPAM: Unga elsker mat ala dette så lenge jeg ikke har kanel oppi. Kanel er gresk, sier de og gresk mat med kanel har de forspist seg på i løpet av en uke på Kreta. :p

Men noe ala denne oppskrifta bruker vi ofte, da i en tynnere variant slik at det blir suppeaktig. Det er knallgodt!!! Bortsett fra kanelen da.....



#207

Janeymaleney sa for siden:

Eeeh,det kommer maaange mange bakterier når du ikke setter det i kjøleskapet,og man kan bli veldig syk av det! Bare et lite obs... :eek:


#208

Photobscura sa for siden:

Du har sikkert rett, men det har i hvert fall gått finfint så langt. Ikke at det er noen garanti, akkurat ...

Jeg kan forresten opplyse om at chilien med guacamole til var helt fantastisk!


#209

Kanutten sa for siden:

Neida, skal ikke mobbe kanelen din. Dette er herrrrrrrlig mat!! :sikle:


#210

Mammarosa sa for siden:

Nå har jeg en putrende på ovnen. SKal serveres onsdag, altså to dager med godgjøring i kjølen. Leste forøvrig feil i oppskriften og trodde det skulle to bokser tomatpuré. Dyttet oppi en stor en, så karbene her er mer enn normalen...


#211

Photobscura sa for siden:

To bokser tomatpuré`:eek:! Nei, to SPISESKJEER tomatpuré, men to bokser hakkede tomater! Håper du skrev feil, ellers er du in for surprise! :lol:


#212

Benzo sa for siden:

Takk for nydelig oppksrift. Spist til både lunsj og middag i dag. :sikle:


#213

Modezty sa for siden:

Takk for flott oppskrift!

Har allerede laget den 2 ganger i løpet av de siste ukene! Har lært meg å ha oppi mer chili, den første jeg lagde ble visst mild - men god, den også. Måtte bare krydre litt mer på tallerken :)


#214

Mammarosa sa for siden:

Du leste ikke feil :D. Ble veldig godt, selv på dag tre og fire ;)


#215

Photobscura sa for siden:

Hoho, crazy! Jaja, de er jo ganske små de tomatpuréboksene om ikke annet!


#216

Spinnerette sa for siden:

Laget denne igjen her om dagen, med ca halvparten av tomaten og en del mindre løk, for å være så gjerrig på karbene som mulig. Godt ble det alikevel! :D Strimlet sellerirot (for hånd, vel og merke, tok bare en halv evighet), kokte og hadde ved siden av, ble nesten som spaghetti og spicy kjøttsaus!

Men! Det jeg egentlig skulle si, er, etter jeg lagde chilien for første gang, har jeg fått helt dilla på kanel.. Jeg har det på så godt som alt jeg lager, plutselig. Gir mange retter en har smakt noen ganger for mye, helt nytt liv! :D


#217

Photobscura sa for siden:

Så bra! Jeg har ikke eksperimentert så mye med kanel, bortsett fra i dette tilfellet. Care to elaborate? :snill:


#218

Kanutten sa for siden:

Sjekk gresk mat! :p Myyye kanel i den!

Unga mine har fått fullstendig avsmak på kanel etter at de var på Kreta. Det var kanel i ALT, sa de. :o


#219

Spinnerette sa for siden:

Absolutt! Har hatt det på ovnsbakt kyllig, diverse gratenger, blomkålmos, i tomatsaus og på taco, med varierende hell, må jeg nevne.:p Ikke alt som passet like bra, men det ble iallefall spiselig!


#220

Photobscura sa for siden:

Jøss! Jeg har en vei å gå med kanel, altså! :)


#221

TrineG sa for siden:

Denne hadde vi Fredag og Lørdag. Helt fantastisk god :D Takk for oppskrift.



#223

Sorella sa for siden:

Mmmm, denne er på ovnen nå, gleder meg!!
Brukte også ekte chili og malte cummin selv, sammen med oregano, basilikum og timian. Dryssa oppi kanel og chilipulver og så tok jeg den ene boksen med hakkede tomater i blenderen siden barna ikke liker biter.

Får se om det blir salt og pepper etterhvert :)

Takk for oppskrift :)


#224

Photobscura sa for siden:

Mmmm, lekkert!


#225

Sorella sa for siden:

Dette er det beste jeg har smakt av chiligryte!!!


#226

Photobscura sa for siden:

Hurra! Om du har rester -bare vent til i mårra! :D

Merker jeg blir litt stolt her, altså. Jeg har jo smekka sammen oppskrifta selv etter å ha lest et hundretalls chili-oppskrifter rundt om kring på nettet!

Må nesten lage denne selv igjen snart.


#227

Etgodtliv sa for siden:

Nå har jeg denne stående og putre. 45 min nå, så er den klar :D Jeg så ikke det med at man skulle la den trekke UTEN lokk før nesten 2timer var gått :/ kanskje lurt å skrive helt øverst i oppskriften? bare et tips altså ;)

Jeg tenkte jeg skulle lage sånn blomkålris til. har aldri gjort det før. men ser at jeg ikke har de krydderene du nevner her, hva annet kan være godt?

GLEDER MEG SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ nå altså! har allerede smugsmakt :D


#228

Photobscura sa for siden:

Jeg kan godt endre det! Ikke noe problem. Trodde ikke man lagde gryteretter med lokk, men ...

Du kan faktisk trekke den så lenge du vil. Sånne gryter blir bare bedre jo lenger de står. ;)

Du kan krydre blomkålris med hva som helst. Funker helt fint med bare salt og pepper også. Da blir den ikke så smaksdominerende i forhold til gryta heller! :)


#229

Sorella sa for siden:

Jeg lot ikke min trekke så lenge altså, og den var snadder :)


#230

Etgodtliv sa for siden:

Tusen takk! Tok bare salt og pepper! Det ble knallgodt! nå er jeg stappa, orker ikke å rydde av med en gang altså. nå skal maten synke ;D DEN kommer jeg hvertfall til å lage igjen! Skjønner ikke at man tidligere har laget mat på pose altså, når det er så mye bedre å lage alt fra bunn av! Jeg har allerede rekt å anbefalle den videre! Tusen takk for deilig oppskrift! noterer den ned i oppskriftsboka mi ;)


#231

Photobscura sa for siden:

Så bra! Det gleder meg å se hvilken slager dette har blitt. :) Jeg har selv servert den til folk som har veltet bakover med stinne mageskinn og insistert på å få oppskrifta! :D


#232

Etgodtliv sa for siden:

Så herlig!! Må nesten nevne for deg en annen ting også. Vesla mi på et år er umulig å få i middag. vi har slitt siden dag 1. virkelig strevet. hun er svært småspist. laget noe annet til henne som hun satt og spiste mens jeg og mannen spiste hver vår tallerken av dette. og så tok jeg litt på gaffel og bort til munn hennes. er jo alltid verdt å prøve tenker vi. gir ikke så fort opp(hun liker absolutt INGEN slag av barnematglass, og har aldri gjort det!) Vel, hun gapte litt motvillig opp, og smattet "nam nam" :D og så skulle hun ha mer da! så hun spiste faktisk en liten posjon!! og det synes vi var EKSTRA stas!!


#233

TrillTrall sa for siden:

Takk for den oppklaringen - da skal jeg holde meg unna spisskunnin for tacokrydder klarer jeg verken lukta eller smaken av! grøss


#234

Tutta112 sa for siden:

Må bare si TUUUSEN takk for oppskriften, den blir lagd i morgen til middag, har savner chili con care, har liksom tenkt at det måtte være med bønner :o men ser at det er jo ikke nødvendig :) elsker sterk mat så dette er jo midt i blinken. har du forresten regnet på hvor mange karbo den har?

takk for all inspirasjon :)


#235

Photobscura sa for siden:

Wow! Så utrolig bra! :D

Man kan i grunn variere i det uendelige! De fleste chili-retter er uten bønner, mens chili con carne gjerne er med. Hva som ellers er forskjellen vet fåglarna. ;)
Hvor mange gram karbo det er i den aner jeg ikke. Men det er jo ikke så veldig mange ingredienser, så det er sikkert lett å regne ut. Løk, tomatpuré, buljong og hakka tomater, tror ikke det blir mye karbo.


#236

Lullen sa for siden:

Denne skal jeg lage i helga!

Skal også kjøre den ene boksen i blenderen som det blir tipset om her, da gutta to av smågutta mine ikke er så glad i tomatbiter (ketchup derimot er snadder :wacko: forstå det den som vil..) + at jeg tar butikkchilli denne gangen.

Etgodtliv: Har en småspist 4-åring. Her om dagen fikk han kjelen med blomkål/brokkolimos m/smør foran seg (som egentlig var beregnet på meg og mannen) Det så godt ut syns han og gjett om han langet innpå :D


#237

Photobscura sa for siden:

Ok, regna kjapt over på diett no. Tok ikke med urter/krydder, men kjøtt, løk, hvitløk, tomatpuré, hakka tomater og buljong, og så tok jeg utgangspunkt i 100 gram meierismør samla.
Fordelingen er som sådan: 67% fett, 26% proteiner og 7% karbohydrater. Egentlig en helt fin sammensetting! :)
I gram (hele gryta er rett i underkant av 3000 kcal samlet), 227 gram fett, 196 gram protein og 52,5 gram karbohydrater.


#238

Tutta112 sa for siden:

Du er no bra snill, tusen takk fordi du giddet å sjekke det ut for meg :) i kveld lagde jeg en deilig enkel indisk rett og i morgen blir det din rett til middag :)



#240

Theas sa for siden:

Mmm, den trekker på komfyren, gleder meg til å smake! Tenkte servere med guacamole, creme fraiche og blomkålris til.. Det MÅ jo bli godt! Skal smake meg frem med kanelen, men kan ikke tenke meg annet enn at det må blir godt! :)


#241

Photobscura sa for siden:

Åh, ja! Det er nydelig med guacamole til! :D


#242

vaskeklut sa for siden:

Gjett hva jeg skal lage i morra :D Kom på at det er over et halvt år siden sist jeg spiste dette :eek:


#243

Photobscura sa for siden:

Mmmhm! Jeg skal reise bort i noen dager, og som proviant skal jeg lage denne og ha med i en plastboks. :D Genialt, vettu!


#244

Dietta sa for siden:

:sikle::hungry::sikle:


#245

manebane sa for siden:

Denne skal jeg lage snart igjen. Over ett år siden sist :confused:
Gleder meg :sikle:


#246

Småspiseren sa for siden:

Er så glad for at denne kom opp! Høres så godt ut, og jeg tror til og med sambo vil like denne! :D Tror det skal bli søndagsmiddagen her i huset, da har vi jo så god tid :rolleyes:



#248

Yonah sa for siden:

Denne har jeg spist i dag! Helt fantastisk:D


#249

Photobscura sa for siden:

Så bra! :D Skal lage den igjen snart jeg også! Om nom!


#250

Benzo sa for siden:

Denne skal lages i helgen. Altfor lenge siden sist!


#251

LIBBA sa for siden:

Enig, det er alt for lenge siden.
Er så utrolig god, at man skulle hatt maaange posjoner i fryseren :sikle:
( rekker aldri å komme dit hos meg, for den blir spist opp med en gang ) :D


#252

Photobscura sa for siden:

Jeg lager ofte nesten dobbel porsjon i fårikålgryta mi. Da har jeg mat for mange dager! :D (Men den går fort her også, blir jo til at man spiser den til alle dagens måltider, og gjerne byr bort til besøk).


#253

Colt-pixy sa for siden:

Tror sannelig jeg skal lage denne i helgen, har lenge lengtet etter chili gryte nemlig. Må bare handle inn litt små greier først. Gleder meg allerede.


#254

mayeliz sa for siden:

Den gryta er bare så god :) Jeg lager den ofte, men følger ikke oppskrifen slavisk - pleier å "slompe" når jeg lage mat jeg :lol:


#255

Colt-pixy sa for siden:

Den var helt fantastisk, og så god med en slump seter rømme med hvitløk i. Jeg måtte ha meg to porsjoner før jeg fant ut jeg var mett, til og med da vurderte jeg en tredje porsjon.

Jeg pleier som regel å følge oppskriften de første gangene jeg lager nye ting, bare for å få 'feel'n' for oppskriften inn i kroppen. Deretter begynner jeg å eksperimentere med andre ting. En ting jeg vet om denne oppskriften er at den garanter blir lagd flere ganger og brukt i andre ting, denne må bare være genial i lasagne etter min mening.



#257

Colt-pixy sa for siden:

Jeg kan ikke si det nok, Photo. Tusen takk for denne oppskriften. Den er helt vidunderlig og jeg gleder meg til imorgen (eller idag siden klokken er over tolv) til å smake den til middag da. En ting er hvertfall sikkert når jeg lager denne gryten har jeg nok middag til to-tre dager når det bare er meg, må bare lære å beherske meg selv litt.


#258

Photobscura sa for siden:

Haha, så bra! Skjønner jeg må lage denne igjen snart, den er jo himla god. Er en stund siden sist nå, faktisk. :)


#259

mayeliz sa for siden:

Ja den er god også i Lasanje:)
Jeg bruker den også som pizzafyll når jeg lager "lettvintizza" med lavkarvotortillalefser, og når jeg lager cilli con carne ;) I det hele tatt er det den oppskriften jeg bruker mest av alle jeg har funnet her inne. Den er helt genial :D


#260

Maria29 sa for siden:

M-M-M! Denne skal jeg lage til i kveld:) Ser skikkelig god ut og jeg elsker sterk mat:)


#261

vaskeklut sa for siden:

Kveldens middag! Min kjære har lagt sin elsk på denne, så han gav med glede opp lasagnen han hadde så lyst på før jeg påpekte at jeg kjører meierifri måned til fordel for denne! Kudos, Photo!


#262

Photobscura sa for siden:

Aww, takk for det! :D Jeg har nettopp testet Rin sin chili. Den er jommen meg en runner up!
Her, for de interesserte. :)


#263

manebane sa for siden:

Går i gang med å lage denne nå :sikle:

Gleder meg, lenge siden nå :)


#264

Maria29 sa for siden:

Må innom å rose denne oppskrifta en gang til:) Har vel laget den 3 ganger nå,elsker den!!!


#265

Kristin_B sa for siden:

Woop woop woop woop woop, Chili Texas Style!
Jeg tror jeg skal presentere den slik for min syvåring, så kommer han til å elske den :p

Nok tull! Gryta står på ovnen når! Gleder meg! :heia::heia:




#268

Funky Punk sa for siden:

Hvor mye buljong skal brukes?
Bruker ikke terninger, så hadde vært kjekt å vite hvor mye det blir som ferdig buljong


#269

Photobscura sa for siden:

En buljongterning av de jeg har er nok til ca en halv liter ferdig buljong, så da bruker du bare pulver tilsvarende det. :)

#270

Jeiform sa for siden:

Wow!! Gjett om jeg skal lage! Takk frøken supermoddis :cool:


#271

Funky Punk sa for siden:

Lagde denne i helgen (med chilibönner, gulrot, selleri og stjerneanis i tillegg)
Det ble supergodt :)

Lot den stå og putre fra klokken var ca 10 om morgenen til jeg skulle spise rundt kl 19. Fylte to bokser som jeg fryste ned og spiste en ny porsjon i dag. Nam, nam, den ble faktisk enda bedre til tross for at den hadde värt fryst (sånne gryter fra Toro smaker ti ganger verre etter at de har blitt fryst ned)

Så takk for at du delte oppskriften og fikk meg til å våge meg ut på laaaaangkokte gryter :)


#272

Photobscura sa for siden:

Nice! Kult at du likte den! Den blir veldig god med bønner, men det dropper jeg i perioder hvor jeg er opptatt av å være i ketose.
Og ja, denne blir bare bedre og bedre! :D


#273

Humla76 sa for siden:

Denne oppskriften er nå printet ut og skal prøves ut i nærmeste framtid. Ser veldig fram til det :-)
Jeg har vanlig chili pulver (Hindu), noen som vet om den er svak eller ei?
Jeg har nettopp handla sambal oelek chilipasta...kan den brukes, og evnt hvor mye av den?
Har aldri brukt den pastaen..


#274

vaskeklut sa for siden:

Om den er svak eller ei kommer an på smaksløkene dine og hva de er vant til. Og ja, du kan bruke Sambal oelek. Bruk et par ts og smak deg til etter hvert?


#275

LIBBA sa for siden:

Lagde meg en posjon med Chili TS i går.
Brukte kjøttdeig av elg, og det ble knallgodt :hungry:



#277

Spinnerette sa for siden:

En stund siden jeg har laget denne, kom jeg på, så nå står den på ovnen og putrer :D


#278

Reason sa for siden:

Må bare inn og komplimentere denne; den står nå og putrer for tredje søndag på rad! :D

Eneste endringer jeg gjør er at jeg ca. halverer oppskriften (pga liten gryte :rolleyes:) og har oppi en halv teskje med kakaopulver. Utrolig god oppskrift, og utrolig mange kollegaer som er misunnelige når jeg har med denne som lunsj! :p


#279

Photobscura sa for siden:

Så kult! :D
Kakaopulver har jeg også prøvd i en annen chilioppskrift. Skal jeg jammen teste i denne også. :)


#280

Kanutten sa for siden:

Lager denne i dag. Nydelig chiligryte! Lager etter oppskrift bortsett fra spisskummin og kanel. Jeg takler ikke lukta engang av tacokrydder og podene ikke kanel i maten etter et Kretaopphold. Serveres med ris/jukseris, rømme og salat. :sikle:


#281

Spinnerette sa for siden:

Lager denne jevnlig, og jammen blir det chili i dag også. :)


#282

Photobscura sa for siden:

Så bra! En stund siden jeg lagde den sist. Kanskje på tide? :)


#283

Butterfly83 sa for siden:

I dag blir det chiligryte på meg :) Har ca 1200 g kjøttdeig. Men jeg skal prøve i slowcooker så tar litt mindre væske i. Blir det fortsatt for bløtt så tar jeg av lokket siste tiden :)


#284

kamp sa for siden:

Gi rapport!


#285

Butterfly83 sa for siden:

Ble veldig bra :) Tok vel bare 2 dl med vann ca. Hadde på low i et par timer med lokket på, så krydra jeg og lot den kose seg litt med lokket av :)

Men er det meninga at denne porsjonen skulle være til 6? Syns jeg leste det tidligere i tråden. Samboeren og jeg har tatt en skål hver, og ikke voldsomt mye som blir igjen til middag i morgen egentlig :o


#286

Photobscura sa for siden:

Det eneste som står er:

;)

Jeg har denne til i hvert fall fire måltider/fire porsjoner. Men ikke seks, nei. :) Nå pleier jeg å smekke oppi litt ekstra smør, særlig når jeg varmer den opp igjen, så da blir den jo mer mettende også.
Hyggelig at du likte den!


#287

Lemen sa for siden:

Det har vel litt med hva man har av tilbehør? Jeg beregner 1200g kjøttdeig til de fleste retter som jeg lager til 8 personer (5 voksne og 3 barn) som gryteretter, taco, lasagne osv., men det kommer også an på tilbehør. Til en slik chiligryte har vi alltid godt med salat og rømme til, spiser aldri kun gryterett, for uten tilbehør da hadde det nok blitt litt lite ja. :)

Om jeg lager chili con carne kun til meg selv av 400 g. kjøttdeig, så holder det kun til to måltid for da gidder jeg ikke lage salat til.


#288

Butterfly83 sa for siden:

Samboeren spiste mye grønnsaker til, men jeg tok bare litt ekstra smør og en stor klatt med CF på. Men det ble nok, og det er nok til middag i dag og tror jeg. Da skal jeg ha avocado til så metter jo litt det også.

Photo: Mente ikke at du hadde skrevet til 6 personer, men syns jeg kunne huske en annen uten at jeg gadd å bla gjennom alle sidene igjen :o


#289

Photobscura sa for siden:

Skjønner!
Jeg må si jeg er sørgelig lite opptatt av tilbehør, særlig hvis jeg lager mat til bare meg selv. Hender jeg lager blomkålris til, eller kjæresten koker ris til seg selv til chilien. Men salat synes jeg stort sett er litt ... meh. Koster mer enn det smaker, liksom. :p


#290

Lemen sa for siden:

Skal jeg spise middag sammen med andre, så er tilbehør viktig, men ikke når jeg spiser alene... Særlig søsteren min klarer ikke å spise middag uten salat eller grønnsaker, så da blir det alltid rikelig med grønt til maten.


#291

Butterfly83 sa for siden:

Samme her. Avocado, raspet ost og Cf var digg :) Men salat osv blir det dårlig med. Syns det er kjedelig, så vil heller egentlig ha litt mer av hovedretten ;)


#292

Kardemomme sa for siden:

Nå er jeg kjempespent!
den står å putrer og lukter fantastisk, par minutter til krydderet skal oppi, sikker på at den kommer til å lukte eeeenda bedre da :D også en liten time til med putring så erre jaggu mat :D

gleder meg ;)


#293

smgj sa for siden:

Jeg er heller ikke så opptatt av tilbehøret, alltid. Men veldig ofte går det an å dytte en del (mer) grønnsaker i selve hovedretten. Spesielt i ulike grytevarianter. Sånn som i chilli er det jo tomater per def. I min så er det også paprika og bønner i tillegg til løken. Det kan hende det ramler oppi litt gulrot, finhakket selleristilk, eller hakket spinat (fra sånne frossne puter). Den spinaten gir ikke smak, men grønnsaken er der og litt fortykning bidrar den med.

Den spinaten blir forresten med oppi mye rart på den måten der ...


#294

Colt-pixy sa for siden:

Skal lage denne igjen i morgen etter flere år uten. Gleder meg noe helt vilt!


#295

Sivensvans sa for siden:

Vel, denne er det bare å lage, folkens!

Den er nydelig på smak - selv før (!!) krydderne kommer inn i den siste timen.

Med en klatt rømme, og ostechips ved servering, er dette en innertier!;)

Tusen takk for digg oppskrift Photoscurba! <3


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.