< Tilbake til oversikten

Våre fantastiske lavkarbosauser

Albertine sa for siden:

Vi har vel ingen egen sausetråd, har vi? Vel, her har vi muligheten til å legge inn våre deiligste sauser, uten skumle karber. Jeg har ingen å komme med akkurat nå, men lover å komme tilbake til saken.

Boltre dere!

Iset sa for siden:

Lettvint bearnaisesaus
75 g meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 1/2 ss bearnaiseessens (selges i velassorterte dagligvareforretninger)
saft av ½ sitron
1/2 ts estragon, finhakket
1 ss kruspersille, finhakket

Bland alt i en kjele og rør mens sausen tykner over svak varme. Hold sausen varm i vannbad.

Hollandaisesaus
75 gram meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
saften av 1 sitron

Bland alt i en kjele og rør til det tykner over svak varme. Rør godt hele tiden og hold sausen varm i varmbad. Den må ikke koke.

Peppersaus
1-2 ss hel grønn eller rosa pepper
3 dl fløte
2 ts soyasaus
2 dråper tabasco
salt

Ha pepper, fløte, soya, tabasco i en kjele. La det få koke opp og trekke til sausen tykner. Rør hele tiden, ca. 5 minutter.

Soppsaus
50 g fersk sjampinjong
1 ts sitronsaft
2 dl creme fraiche/rømme
1/2 dl hakket persille
1 ts tørket oregano (1 ss frisk)
salt og pepper

Finhakk sjampinjongen. Bland sammen sitronsaft, creme fraiche/rømme, hakket persille, oregano og sjampinjong. Smak til med salt og pepper.

Verdens beste rømmesaus
Etter at du har stekt kjøtt eller fisk, ha et beger seterrømme i pannen og la det surre sammen med kraften en stund. Rør hele tiden.
Server. Denne er virkelig god, og så enkel!!

Sennep-saus
2 ss dijonsennep
2 ss lys sennep
1 ts hvit pepper
1 ss hvitvinseddik
1 1/2 dl olivenolje
1-2 dl finhakket dill
2 ss fløte
ev salt

Rør sennepen sammen med pepper og eddik. Pisk inn olje litt etter litt og tilsett dill og fløte. La sausen trekke i ca en time. Rør godt før servering og smak til med salt.

Ostesaus
2 dl. fløte
1/2 boks kremost m/ urtesmak
2-3 ss oppskåret urter
litt salt og pepper etter smak

Kok det hele sammen i 1-2 minutt, kommer an på hvor tykk du vil ha den.

Grillsaus
2 løk, finhakket
½ rød chili, finhakket
½ dl olivenolje
2 båter hvitløk, finhakket
2 ss tomatpure
1 boks knuste hermetiske tomater
2 ss finhakket persille
2 ts sitronsaft

Bland alle ingrediensene, og la det trekke en til tre timer.

Avocadosaus
2 stk avocado
2 1/2 dl rømme
Salt, søtningsstoff og sitronsaft

Rør sammen ingrediensene til sausen og smak den godt til. Serveres kald.

Eggesmør til fiskINGEN torsk uten eggesmør her i huset!

100 g smør
2 hardkokte egg
1-2 ts hakket vårløk eller gressløk

Smelt smøret og ha i hardkokte, hakkede egg. Eggesmør smaker godt til saltet og røkt fisk.

Merete sa for siden:

Her var det mye godt!!!

boble sa for siden:

Halleluja, Iset!

Her var det mye godt!!
Siden er skrevet ut,og kommer til å bli flittig brukt.
[color=royalblue][/color]
Thank you!:D

Mum 4 2 sa for siden:

Har du oppskrift på en god tomatsaus også kanskje. Jeg forsøkte meg på en i går, da jeg prøvde å lage squash lasagne (dvs. squashen bruker jeg istedenfor lasagneplater), men den smakte bluæh og var alt for tynn.

Skal søke på nettet etter tomatsaus også. Vet jo at de en lager selv er best, men den i går var altså totalt mislykket.

Iset sa for siden:

Når det gjelder tomatsaus, bruker jeg bare en boks med hakkede flåtte tomater, litt tomatpure, og smaker til med masse hvitløk og krydder. :)

Iset sa for siden:

Forresten, jeg har oppskrifter på lasagne her, det er mye bedre å bruke neper enn squash!:

Nepelasagne

Tacolasagne

Mum 4 2 sa for siden:

Tusen takk! Dette hørtes nam nam ut. :) Skal prøves til helga! Må unne meg litt ekstra kos da.

:klem:

dingpot sa for siden:

Denne tråden har jeg bookmerket :D

Karin sa for siden:

Ble helt sulten av å lese alle de deilige sausene...

Jeg lager tomatsaus sånn:

1 ss finhakket løk
1 ss finhakket rød paprika
surres til det blir mykt i litt smør og litt olivenolje.
1 boks tomater
litt salt eller buljongpulver
pepper
ca 1 ts paprikapulver
Litt timian og basilikum
1 ss tomatpure

Bruk stavmixeren og blitz det jevnt. Småputrer en god stund for å få fram søtsmaken i tomatene, evt har man i en klype søtstoff.

Fjonken sa for siden:

Ikke direkte no bestemt saus, men jeg bruker ofte kokosmelk som kokes inn og tilsettes ulike krydder. Passer utmerket til kylling og mer asiatiskpregede retter.

nalana sa for siden:

Jeg var veldig heldig med en saus i dag:D
Stekte ribbe, og måtte jo lage saus av skyen som ble igjen i langpanna.
ca 2 dl sky
1 dl fløte
1/2 oksebuljongterning
en god del hot krydder
1 ts johannesbrødkjernemel

Pleier nesten alltid å gjøre noe slikt med det som blir igjen i stekepannen også når jeg har stekt noe. Johannesbrødkjernemelet var nytt for meg i dag, og jeg gleder meg til å bruke det i enklere versjoner av fløteskysauser også. Ble jo så tykt og delikat.

Gleder meg til deilig ribbemiddag i morgen:)

Photobscura sa for siden:

Hei, jeg har tenkt å lage en saus, men det står stille i huet mitt.
Det er en type smørsaus som passe bra til fisk. Men jeg husker ikke hva den heter. Den begynner på navnet på et sted i Norge og slutter på -smør.
Men jeg er helt blank!!

Carisma sa for siden:

Sandefjordsmør?
Det er såvidt jeg vet smør med en fløteskvett oppi, og litt gressløk. Hvertfall det jeg er vant til. :)

Titti sa for siden:

Sanderfjordssmør du tenker på :ja:

Jeg husker ikke mengdene i hodet,men det er litt fløte i en kjele, kokes opp. Ta kjelen av platen, tilsett klatter med smør som røres inn. Ha gjerne litt gressløk i . nam nam.

Ellers så er han hollandaisesausen over her, den som Iset har skrevet ned, helt nydelig. Passer veldig godt til laks som vi skal ha i dag.

Viclin sa for siden:

Hvordan er det med posesauser? Fy fy?

Er på vei til jobb nå, og tenkte ta med sommerkotelett til middag. Har bearnaisesaus fra Toro liggende, men det er sånn pose fra eske med fire i, og esken er kastet. Dermed står ikke innholdsfortegnelsen.

Er det mye karber i posesauser generelt? Tenker på brun saus, hollandaisesaus, bearnaisesaus, Bretagne kyllingsaus etc.

Gerd sa for siden:

Det er forskjellig innhold av karber i posesauser.

Men de som skal blandes med melk kan du erstatte melken med fløte og vann og da får du mye mindre karber. Selv syns jeg det blir for masse karber med posesaus og har kutta det helt ut. :)

Viclin sa for siden:

Takk for svar. det ble til at jeg poppet innom en butikk og kjøpte med en Fjordland bearnaisesaus. Var færre karber i den, og litt enklere også, med bare micro på jobb.

Viclin sa for siden:

Lagde denne nå, men den smaker jo surt? Skal den det? Tok først mindre bearnaiseekstrakt, men sausen smakte bare veldig sur sitron. Så jeg tok oppi den siste halve ss med bearnaiseekstrakt. Da ble det enda surere. Skal den være syrlig eller har jeg gjort noe galt?

Iset sa for siden:

Jeg har sløyfet sitronen de siste gangene. Den blir syrligere enn kjøpesaus ja.

Viclin sa for siden:

Ja, jeg tenkte jeg skulle prøve å droppe sitronen neste gang. For essensen var jo også sur i seg selv.

Ruben sa for siden:

Når jeg lager bearnesaus fra bunnen av med eggeplomme og smør ( 4 egg og ca 200 g smør), så har jeg bare en halv kork av essensen, så mye som står i oppskriften må være feil:confused::confused::confused: det er nok derfor din ble så sur....

Iset sa for siden:

Jeg har bare skrevet inn EAT sin oppskrift, og den er nok ikke feil for jeg måtte ha enda mer essens i. Men da jeg sløyfet endel av sitronsaften smakte den godt.

Distrea sa for siden:

Kom på en saus jeg bare må dele.

Stek litt bacon i litt smør, ha i halvt om halvt med fløte og rømme, kok litt opp til litt tykkelse. Ha i litt salt og pepper.

ost er også godt å smelte inn.

Kjempe god til torsk og sei... håper jeg :p

Chubby`s wife sa for siden:

Sjampinjongsaus

300 g sjampinjong
1 beger fløte
1 ss dijon sennep
1 ss hakket frisk estragon (går fint med tørr vare også)
1 ss paprikapulver
salt og pepper

Fin til svinefilet!
Skal du ha middagsselskap kan du "stæsje" opp sausen med 1 ss sherry...

Princez sa for siden:

Okay.. tar imot staffettpinnen, og serverer dere herved tidenes enkeste saus. Den var FY FY før, men genial nå! Hahaha, for godt til å være sant...

3 dl fløte
steikesky (hvis du har)
1-2 SS pepper
1 ts salt
smak til med buljong eller soyasaus

NAMNAM!

Denne er god til absolutt alt! Til fisk tar du i litt sitron..

Nannah sa for siden:

Nesten enda bedre blir den med rømme:D smatt!!

Elanessë sa for siden:

Hvooor? Jeg syns jeg leste helsekost et sted her inne, men da jeg dro til en (ganske stor en) så hadde de det ikke og dama skjønte knapt hva det var :rolleyes:

leyla73 sa for siden:

En kjapp saus jeg bruker en del, - og er veeeldig enkel... :rolleyes: :_plystre:

Én del meierismør
Én del seterrømme/creme fraiche
Litt karri

Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, så kan hende jeg repeterer meg litt??

Men to av de aller beste basene med saus, inspirert av folk her inne er:

-En boks fløte og en boks philadelfia
-En boks rømme og ca hundre gram feta (sinnsykt digg med rosmarin i)

Begge sausene er nydelige til gratinering :)

Sophie sa for siden:

I dag laget jeg en veldig god og superrask saus. God til kylling og fisk.
Jeg tror denne er riktig lavkarbo, korriger meg om jeg tar feil.

Du trenger:
1 pose med frossen spinat eller fersk spinat du skyller godt.
1 boks creme fraice
meierismør
salt/pepper

Smelt smør i kjelen. Hiv spinaten inn (gjerne frossen) og la dette tine/synke sammen. Rør litt rundt. Hiv oppi boksen med creme fraice og kok dette noen få minutter sammen på ikke for sterk varme. Krydre etter smak med salt/pepper. Ferdig :)

Den blir ikke så tykk, men smaker skikkelig godt og får en sterk kul grønnfarge. Oppskriften holder til cirka 4 personer.

Nam.

Utrolig hvor mange som kommer fram til denne oppskiften! Skikkelig nam er det, nå har dette ingenting med sauser å gjøre, men tar du oppskriften til Sophie og slenger i noe løk og sopp og godt stekte kyllingbiter, og rører inn nøytral smøreost, så har du en farlig deilig kyllingrett!

tammen sa for siden:

MMmm abonnerer gjerne på denne tråden :sikle:.
Selv har jeg fått dilla på en superrask og enkel godsak.

Rød currypaste,
CF

En liten kladd currypaste røres inn i CF og varmes opp. Eeeeasy!

Noen som har oppskrifter på sauser uten meieriprodukter? (Bortsett fra smør, da).

Lykkelig sa for siden:

Ang bearnaise saus. Så smaker faktisk EKTE bearnaisesaus laget fra bunn syrligere enn posesaus altså. Essens får man vel kanskje på mere ultra eller maxi osv?

Granny Weatherwax sa for siden:

Carbonarasaus

Jeg er helt ny på dette, men såvidt jeg vet er vel denne ganske lavkarbo?

Stek 250 g bacon i terninger
Hell over en pakke fløte, la det småkoke i to minutter
Tilsett riflet parmesanost (ca 20-30 gram)
Masse salt og pepper! Masse!
Tilsett 3 eggeplommer til slutt, etter at sausen har sluttet å koke.

Vi har pleid å blande det sammen med pasta, men nå vet jeg sannelig ikke hva jeg kan bruke den til ellers. Noen tips?

Den sausen må jo være knall til stekt kyllingfilet f.eks :)
Kylling og bacon passer utrolig godt sammen, faktisk!

morroer sa for siden:

Her var det masse spennende oppskrifter til en som meg som er ny i "faget". Gleder meg til å prøve de ut.

Jabba sa for siden:

Åhhh - nå ble jeg sulten !!!

mizzzzy sa for siden:

Min egenlagde "raklettsaus"

Bruker alltid å lage denne til raklett, men nå i det siste lager jeg denne i gryte og til kjøtt og sånn.

1 liten boks fløte
3 ss kikkoman soyasaus
masse krydder av natvigs krydderblanding
1/3 brokkoli som jeg deler opp i bare små "busker"
Revet ost
blandt alt sammen, rør godt til osten er løst seg opp (jo mer ost, jo tykkere saus). Må ikke kokes, men bare varmes til rett under kokepunktet. Går superfort! og er utrolig god!

mizzzzy sa for siden:

Til kjøttkaker lager jeg saus slik:

steker kjøttkakene
tar de nystekte over en gryte med vann og kjøttbuljong (2 terninger), står der og koker en halv times tid, før jeg tilsetter meljevning (før brukte jeg vanlig mel, nå bruker jeg litt av bakemiksen faktisk) og vann for å få den tykkere, samt litt smeltet smør. Masse pepper og seltin. Og så bruker jeg sukkerkulør for fargen. (finner ingen fortegnelse på sukkerkuløren ang. kbh)
Da er det bare smør i! ingen ellers meieriprodukter.

Sukkerkulør er laget av karamellisert sukker, og soya (som jeg mistenker at bakemiksen er laget av) holder jeg meg laaaangt unna ... Nå hørtes jeg skikkelig utakknemlig ut, det er jeg ikke altså :o
Men kanskje man kan bruke johannesbrødkjernemel? Og fargen er det vel ikke så farlig med :p

Labomba sa for siden:

1 fløtetutt
1/4 flaske med worcestershiresaus
salt og pepper.
Kok inn fløten slik at den blir tykk, spe på med w-saus og krydre.

Har du først prøvd denne vil du ikke ha annet.
Den passer til all slags kjøtt.

Carisma sa for siden:

I dag laget jeg, av ren tilfeldighet, en god soppsaus!

Stek champignon og løk i masse smør. Når soppen er brun, skru plata på laveste, ha oppi et par ss rømme, salt, pepper, og en ss tine smøreost med hvitløk. La rømmen og osten smelte, rør rundt noen ganger. Server!

Afrodithe sa for siden:

:)
Leste litt innpå forumet her og så at det var en som etterlyste en god saus til fisk... vedkommende var ute etter en hvit saus, men jeg kom da på en fantastisk herlig saus jeg har laget mange ganger til både hvit og rød fisk.. + at den er megalett å lage... og gir mye smak ;)(kan være til hjelp for dem som ikke er så glad i fiskesmaken.. - slik som min yngste feks, men dette synes han er OK)

Afrodithe's GRØNNE SAUS (heftig irrgrønn farge!) :D - spinatsaus

1 pk fersk spinat, vaskes (evt frossen)
1 pk krydderost (de små firkantede fra Tine feks)

Kok opp litt vann i en kasserolle og damp såvidt spinaten så den såvidt begynner å falle litt sammen.
Tøm av kokevannet.
Ta oppi krydderosten
Evt krydre litt ekstra med ønsket krydder som foreslått nedenfor..

Kjør med stavmixer til sausen har blitt en jevn pure. Server!
Synes du sausen blir for tykk... ta i et par dråper vann)

Sausen kan varieres ved å erstatte krydderosten med rømme eller kesam.
Krydre litt med salt, pepper, revet muskattnøtt etc etter egen smak...

Sausen kan sikkert brukes til annet enn fisk... som feks kylling eller svin..

Mistral sa for siden:

Er det ikke mye sukker i worcestershiresaus?

Yonah sa for siden:

Enkleste sausen jeg lager gjør jeg når jeg har stekt kjøtt, kjøttboller el.l. i stekepanne, også slenger jeg oppi en spiseskje eller to med creme fraiche og visper sammen cf med fettet og det som er att i panna. Krydrer med pepper og evt salt ( ikke salt om du har stekt bacon). Kjempegodt og enkelt!

nomma sa for siden:

Ser at det er lagt inn flere forslag med champingjong og rømme/CF men jeg foretrekker fløte.

"Soppsaus/stuing"
Stek 300gsopp med smør i panna.
"strø på litt salt og pepper med en gang. Slik at soppen trekker det til seg. Sopp skal slippe veske, fortsett å steke soppen til den har trekt all vesken inn igjen." (Tips fra James Oliver)
Hell over en boks med med fløte. (kremfløte) la den koke inn så tykk som du vil ha den. Smak til med buljung eller annet krydder.

Passer til alle typer kjøtt. Jeg varier krydder etter hvilket kjøtt den skal serveres til.

Filakia sa for siden:

Jeg har prøvd å finne bearnaiseessens både på Meny og Obs, uten resultat. Dette i Drammensområdet, dersom det har noe å si. Noen som har konkrete tips om hvilke butikker som fører bearnaiseessens? Ica Maxi kanskje?

Carisma sa for siden:

Du trenger ikke bernaise-essens. Sitron og estragon gjør samme nytten. Her er en oppskrift: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17820

Nannah sa for siden:

Enkel hvit saus.

3dl grønnsaksbuljong
2 dl kremfløte
noen smørklatter
2 ts JBK
salt og noen dråper flytende natren.

Visp alt sammen i en kjele og kok opp...smak til.
Flott basis til alle slags lyse sauser:)

frøken sa for siden:

1 pk fløte
2 ss rømme
2-3 ss tacosaus
krydder, jeg brukte chili, paprika, løkpulver, cummin.

Kjempegod saus til grillet kylling. Serverte også brokkoli/blomkålgrateng.

Indisk saus:
Når jeg steker kyllingfilet bruker jeg ofte tandoorikrydder og garam masala. Masse krydder på filetene, og så bruner jeg de lett i masse smør.
Smøret bruker jeg til base for en god indisk saus.
Tilsett 1 pk fløte
1 kyllingbuljongterning
litt salt
og masse tandoorikrydder og garam masala. Smak deg til.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

denne brukte jeg idag til lavkarbo kebaben min. smaker nydelig.

LCHF Bacon-KebabDressing

3 ss smør stekt smeltet i panna( ta det fra da du steker baconet, da gir det smak.)

5 ss bacon-smøreOst.

----------------------------- bland alt - det smaker nydelig . ----------------

dette er nydelig på kebab! ( lavkarbo pitabrød med : egg, bacon, kebabsaus, ost , tomater .. )

Ana sa for siden:

Mmm, jeg elsker indisk, og denne tikka masala sausen

3 ss ghee eller olje
1-2 løk
2,5 cm frisk ingefør (hakket)
2 hvitløksfedd
6 kardemommekapsler (helst grønne)
2 ts garam masala
2 ts malt koriander
1 ts mild chili eller paprika pulver
3 dl kremfløte
2 ss tomatpure
4 ss varmt vann
litt salt

Varm oljen, stek løk og hvitløk til blank og myk. Tilsett krydder og stek i 1-2 minutter (til det begynner å dufte skikkelig deilig indisk). Rør inn fløte, tomatpure og vann. Kok sakte opp og smaksett med salt. Trekkes i 10-15 minutter og nyt

Buttonforest Gump sa for siden:

Et godt tips!
Jeg fant en serveringsklar bearnaisesaus på boks i Sverige. Selges på MaxiMat. ca 30,-
Den er laget av Erik Lallerstedt og smaker veldig godt:)

Protein: 1.2 g/100
Kollhydrater: <0,5 g/100!
Fett: 85,7 g/100

Mye fett i den, men det smaker helt likt som vanlig bearnaise:)

Ingen motsetninger der, vel. Bearnaise er hovedsaklig laget av egg og smør ;)

Buttonforest Gump sa for siden:

Ja, ikke sant?
Peppersausen var nede på ca. 2 gram karbo.
Har ikke prøvd den enda, men regner med den også er god:)

Råååsa sa for siden:

Verdens enkleste fløtesaus:
Sjy
Kremfløte
1 ts JBK (1 ts pr 5 dl væske)
Pepper, evt salt...men sjyen er ofte salt nok!

Ble kjempegod! :)

Isyng sa for siden:

Vil gjerne komme med en Bernaisesaus som jeg og kjæresten min lagde i går. Den ser veldig komplisert ut, men når det bar i hælinga så var det så enkelt som bare det!!

traningsplupp.blogspot.com/2009/06/hemgjord-bearnaisesas.html
(med fare for å stjele fra andre, så paster jeg inn i-net adr. istedet så kan dere gå inn og se der selv.)

Denne bloggen har en hel masse oppskrifter og LCHF-ere, og de virker både utprøvd og veldig gode :D

Isyng sa for siden:

Forresten, de som ikke liker den sure smaken på Bernaisesausen (slik den egentlig skal være), bør nok kanskje dra litt ned på hvitvinsedikken her. Vi brukte den mengden som står oppgitt, men det blei litt sjokk, for den blei litt vel sur i forhold til det vi er vant til (pose), men det var en herlig forandring! Og ha oppi masse Dragon/Estragon! God som søren! :)

Og ps: det er virkelig viktig å røre sakte og jevnt.. Det kan ta noen minutter fra du trur at den har skilt seg, til den ser ut som bernaise, men ikke få panikk, det er bare å røre på!! :)

Sisteinnsats sa for siden:

Hei!

Jeg er ganske ny på dette og sliter litt med å finne på middager. Takk og lov for dette forumet her da, for her skal det skrives ut og prøves! :)

Men jeg har lest gjennom denne sausetråden nå og fant ingen woksaus. Vi bruker mye wok, og det hadde vært fint med en lavkarbosaus.

crystall sa for siden:

Jeg er ikke så veldig flink på sauser og sånt, så jeg holder meg til det helt enkle:

1 boks fløte + 1 boks tine kremost hvitløk/urte/krydder
eller...
1 boks fløte + 1/2 boks bacon smøreost

Veldig enkelt, og veldig godt :hungry:

Pearl75 sa for siden:

Abonnerer på denne da jeg har slitt litt med å finne gode sauser å lage! Masse godt som skal prøves her ja!!!

nonta sa for siden:

Ostesaus....

Hvitløk
jkb
smør
fløte el rømme
krydder
parmesan
annen ost

Surrer et fedd hakket hvitløk i ca 2 ts meierismør. Rørte i 1 ts jkb vannet rørt ut i ca 0,5 -1 dl vann. Oppi med en boks fløte el rømme.
0,5 ts god sennep (ikke ta i for mye) en god "dæsj" hp saus, et dryss aromat krydder, grovkvernet salt og pepper. 2-3 ss parmesan, og ost etter behag. Jeg hadde norvegia i dag, ca 150g, kan med fordel bruke vellagret cheddar f. eks for å få en sterkere ostesmak. Eller blåmuggost kanskje?

Rørte inn litt biter av sprøstekt bacon , nam nam.. Middagen tok for fort slutt i dag...:rolleyes:

Jeg laget denne i dag, og hadde den i ildfast form med stekt karbonadedeig, sjampignon og masse ost på toppen. Deilig! Ungene ELSKET det! :D

Iset sa for siden:

Verdens enkleste hvitsaus: kok opp en kartong fløte og rør inn en pakke naturell kremost, eller to.
For variasjon, bruk feks. rekeost (godt til fisk) eller sjampingjongost eller andre oster, det finnes jo såå mange gode nå. For bechamélsaus, rør i tillegg inn noen never parmesan eller annen god ost.

Iset sa for siden:

Åja, andre var før meg med denne. :flau: Jaja, en god ting kan ikke sies for ofte, hehe.

Iset sa for siden:

Egg- og baconsaus!

Rett og slett bare kok 2-3 egg harde, del dem i biter (jeg bruker eggedeleren to ganger, hver vei, da blir det fine små terninger). Stek bacon i biter til det er litt sprøtt. Smelt smør i gryten sammen med baconet, så mye smør du vil ha (masse), tilsett eggebitene og litt frisk persille og server til kokt torsk! Faaaaarlig godt til fisk altså!

Carisma sa for siden:

Vet ikke om sandefjordsmør er lagt inn? Smelt smør, ha oppi gressløk og fløte.

Supera sa for siden:

Mmm, den er god. Og blir enda bedre med en dæsj fond i. Og så pleier jeg å ta litt pepper i også.

Mmm, fetaost! Den skal prøves! :ja:

Iset sa for siden:

Er det ikke persille som opprinnelig skal oppi? Men gressløk er digg det og. :nam:

Den der med fetaost og CF må definitivt prøves!

Supera sa for siden:

Ja, må få kjøpt meg en blokk med fetaost igjen. Kjøper som regel i marinade, for når man bruker i salat så synes jeg det blir best. Jeg kan maule marinert fetaost. :snill:

Iset sa for siden:

Ja, jeg er ikke glad i den vanlige Arla marinade-greia, men den som heter Kybos med hvitløk og chili, HÅHÅHÅ den er gooood! Savner veldig en digg fetaost i chiliolje jeg kjøpte på Lidl før, de finnes jo ikke her lenger nå så jeg får ikke tak i den lenger. :( Buhu!

Supera sa for siden:

Den vanlige Arla-i-marinade synes jeg er deilig, men jeg liker best de små plastikkpakkene med hvitløk og oliven. Mmm. Den kybos'en med hvitløk og chili var veldig god å bruke i salat, men jeg fant ut at jeg måtte "vanne" den ut med ikke-chili-marinert-feta, fordi jeg har for mye fetaost i salatene mine og det smakte ikke annet enn chilimarinade av salaten. :geip: Så den smakte rett og slett for mye og for dominerende for mitt vanlige bruk. Men god var den!

Åh, ja! Herregud, det er sykt godt! Litt trist at jeg i grunn ikke kan spise sånt lenger :o.

Carisma sa for siden:

Reagerer du på sauemelk også? Vet at mange tåler det selv om de reagerer på vanlig melk. Er det samme Kasein i begge?

Vet ikke om jeg reagerer på det, men det er nå kumelk i rømme og creme fraiche, da ... :o.
Men nei, protenet er så vidt jeg vet ikke helt like. Men jeg gidder ikke å prøve det noe særlig nå, nå som vekta går nedover, så får jeg heller eksperimentere med det når jeg er nede i drømmevekta ;).

Carisma sa for siden:

Glemte de, tenkte bare på fetaen jeg :D

SKal ikke denne være varm, Iset?

Iset sa for siden:

Oj, jo. :lol: Jeg vet ikke hva jeg tenkte på da jeg skrev den der.

Jeg lager den annerledes nå, synes denne blir mye bedre:

Soppen skal stekes godt, jeg liker den litt crispy men selvsagt ikke svartbrent. Pepre soppen maaaasse, og hell på en kartong kremfløte (synes det blir bedre, men rømme kan selvsagt også brukes). Ha i en dæsj soyasaus, salt og bittelitt paprikapulver. La det putre en stund.

Aha! Se det var noe helt annet! :D
Gleder meg til å prøve den neste gang.

Vi laget den andre og varmet den, men ingen av oss likte den særlig godt. Litt mye creme fraiche-smak.. :cool:

Iset sa for siden:

Ja jeg synes også det, så jeg har gått over til fløte, myyye bedre.

Vi har tenkt å ha denne til baconsurret kyllingfilet i morgen, så jeg lager den uten bacon oppi. Men det blir kanskje feil? :confused:
Og parmesanost er ikke min sterkeste side. Kan man bruke vanlig revet ost?
Så gjenstår det bare å håpe at jeg klarer å skille plommen fra hviten, for det har jeg aldri gjort før.. :p

Hva med barbecuesauser dere? Alle på glass og flaske er jo spekket med karber! :(

Carisma sa for siden:

Hvis du googler det finner du flere oppskrifter, bare bytt ut sukkeret med lovlig søtning.

Elizabethcita sa for siden:

Abonnerer på denne jeg, for her var det mye godt :)

Noddyboy sa for siden:

Wasabi- majones! Bland hemmelaget majones, som forøvig er superlett å lage. Du kan lage med og uten hvitløk, samme fremgangsmåte. se link: harald-thingsilike.blogspot.coml -trykk på linken Den perfekte aioli. Blandt majonesen/hvitløksmajonesen sammen med wasabi på tube eller pulver og man har en herlig småsterk anerledes majones som kan brukes som dipp til grønnsaker. Skal visstnok være veldig godt til biffstrimler. Brukte det sammen med noen skikkelige pølser, smørstekt blomkål og tomat. Superdigg!

tryna sa for siden:

Veldig mange fine oppskrifter på sauser men for oss som er på ketosdiett, blir det formye karbo i fløte:-(

Åh?

Tunrida sa for siden:

Mange gode oppskrifter her , så må jo skrive ett eller annet så jeg finner den igjen.. :p

Iset sa for siden:

What? I ketolyseboka er det jo brukt fløte i mange av oppskriftene. Fløte er helt lov på ketolyse/ketosediett. Men kanskje du drikker/spiser en hel boks eller to om dagen? I så fall er jeg tilbøyelig til å være enig med deg. :o
Husk også at det er kremfløte det er snakk om, ikke matfløte eller kaffefløte. Jeg nevner det siden mange ikke er helt klar over det, matfløte inneholder flere karber enn kremfløte.

Ikke minst er det ikke snakk om å drukne maten i fløtesaus, heller. Det gjør men vel ikke uansett? Tre fire ss, pluss minus til biffen e.l er vel det man vanligvis pleier å bruke?!
Både fløte (kremfløte, ja ;)), seterrømme, creme fraiche og de aller fleste oster er helt forenlige med et ketogent kosthold, med mindre man har intoleranse for laktose/kasein, men det har ikke noe med ketose å gjøre. Med det sagt kan disse produktene gi stillstand på vekta, men da er det også gjerne snakk om intoleranser, eller overforbruk.

Nannah sa for siden:

Trenger ikke fløte for å lage nydelige sauser heller, eggeplommer og smør holde lenge om du vill skjære ned litt mer :ja:

Iset sa for siden:

En av mine favoritter til fisk, er smør med egg og bacon i. Det er utrolig godt. Til kjøtt kan man bruke den samme men sløyfe egget, feks. Det er også godt med persille i, fortrinnsvis frisk.

NupiSnowJog sa for siden:

Eg laga kremet eggesmør idag, OH LORD, det var godt! DEILICIOUS!
(veit ikkje om oppskrifta har vore her på forumet, eg har prøvd å søke)

2.5 dl fløte
250g smør
2 hardkokte egg
4 ss persille

Kok opp fløta og kok ho til ho tjuknar, ta av frå plata og tilsett litt og litt smør og rør ut. Tilsett hakka egg og hakka persille.

:hearts:

Timiane sa for siden:

Lettvint bearnaisesaus (Forenkelet versjon av isets oppskrift)
50 g meierismør
o,5 dl kremfløte
1 eggeplommer
sitronsaft
1/2 ts estragon, finhakket, evt tørr

Bland alt i en kjele og rør mens sausen tykner over svak varme. Har ikke skrevet om mengde sitronsaft, men smak til, jeg brukte ca 2 ts.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.