Tenkte å prøve meg på babymat dietten. Kommer til å erstatte babymat med frokost, lunsj og kvelds og spise en sunn middag. samt litt frukt.
Kommer heller ikke til å følge det slavisk, får jeg lyst å en god sunn salat, eller knekkebrød til lunsj spiser jeg det. Men skal prøve å ikke overstride kaloriinntaket.
Er 167 cm, usikker på vekt, bruker målebånd, men vet jeg vil ned noen kg, 54-55 er der jeg alltid har ligget..men gir det god tid om det trengs.
Går tur hver dag på alt fra 4 km til 10 km.
Babymat er KJEMPEGODT og inneholder ca 140 kcal i en porsjon. Favoritten er potet og kalkun :)
Noen som vil være med? Har venninner som har gått ned på denne dietten, og også lest mye med den. Snakket litt lett med legen min om det og han mente det ikke var skadelig å gjøre det på denne måten.
Jo, det er nok det. Synes det er dumt at veldig mange reagerer på at det nettopp er babymat. DET inneholder mye næring, så er en ok blanding. For oss som sliter med å kontrollere kaloriinntaket i en hektisk hverdag er dette veldig greit en periode. (jeg har jo spist det av og til fordi jeg synes det er godt, så smaken liker jeg).
Men det er jo ikke kaloriene som avgjør vekta, det er gammel og foreldet teori. Det er sammensetningen av maten som er viktig.
Om du har fått grønt lys for dette av en seriøs lege burde noen anmelde ham! Selv de hjernedøde kjendisene som har fulgt denne dietten har jo innrømmet at de blir syke av det!
Hvor gammel er du? Og hvor mye kunnskap om sammensetning av mat har du satt deg inn i før du starter dette prosjektet?
Husk at de fleste av oss som er på dette forumet har mye å gå ned nettopp pga slike idiotiske forsøk som du skal i gang med!
Jeg er 26 år og ikke dum. Skal som sagt spise en vanlig sunn middag. Og om jeg får lyst på to knekkebrød med suntpålegg samt litt paprika, agurk spiser jeg selvfølgelig det ved siden av babymaten. Hvordan kan jeg bli syk av dette? Er ikke akkurat som om jeg BARE spiser babymat, kommer til å ligge ett sted mellom 12-1500 kalorier hver dag. Får i meg proteiner, karbohydrater og fett..så forklar hvorfor du tror at det er så feil.
Seriøst. Kjenner jeg også lokker mot en quik fix innimellom, men sannheten er og blir at veien til et varig lettere liv ikke er verken enkel eller kort. Det handler om så mye mer en mat, det handler om vaner, tankemønster osv. Oppi det hele syns jeg at det er viktig at vi lærer å lage mat fra bunn, lærer at en ikke bare kan kjøpe noe og putte i microen.
Min oppfattning av halvfabrikkat er at det også er halvfordøyd, kroppen for ikke noe å gjøre, og maten glir bare gjennom uten å gi noe nytte.
Og når det kommer til barnemat så har jeg 3 jenter og har nok ikke bidrat særlig mye til barnematindustrien- lager det meste selv, det er det de liker best, alle tre
Det er sikkert helt greit å spise babymat, BellaIsa. Det er jo til og med godt. Men det skal vel noe til at du får noe særlig med positiv respons på det her på et lavkarbo-forum.
Babymat har en næringssammensetning tilpasse små mennesker som skal vokse masse fort!
Det er vel ikke det du er ute etter, eller?
Og du kommer nok ikke til å gå fort ned i vekt uansett. Du er midt på treet normalvektig og vil derfor ikke gå ned stort. I hvert fall ikke når målet ditt er å bli undervektig med en BMI under 20!
Målet mitt er absolutt ikke å bli undervektig. Jeg har alltid veid 54-55 kg inntil ifjor. Jeg er selv på 54-55 ikke TYNN, men slank med "litt ekstra". Vi er bygd forskjellig og har forskjellig benbygging, så der tar du sannelig feil.
Jeg føler meg KJUKK nå, har mye rundt magen, armene, ansiktet og lårene.
Jeg vet ikke om noen forum som fronter slike dietter (men de finnes sikkert).
Men jeg lurer litt på: hva har du tenkt til å gjøre hvis/når du har gått ned det du ønsker på denne dietten? Begynner du å spise "vanlig" igjen, er du mer eller mindre garantert å gå opp igjen til det du veier nå, og kanskje enda litt til.
Jeg bytter jo bareut frokost og kvelds og kanskje lunsj. (tenker babymat pluss to knekkebrød med sunt pålegg og grønnsaker), så blir ikke vanskelig. Bytter ut frokosten med vanlig frokost på tilsvarende samme kalorimengde...og så bytter jeg vel ut kvelds sakte men sikkert også.
Tror problemet hos mange er at de går tilbake til samme kaloriinntak som det de gjorde før de gikk ned.
Er du sikker på at det ikke finnes andre alternativer da? Har også hørt om denne dietten, men har aldri hørt at den virker og definitivt ikke at den er bra!
For hver gang du tar en quick fix for å komme ned i vekt risikerer du å kødde med forbrenninga etc, og kan i såfall legge enda lettere på deg, få større problemer med å gå ned i vekt osv....
Hva med å kjøre Atkins induksjon? Da får kroppen det den trenger uten å sultes ned i vekt :)
Jeg vet som sagt ikke om dette funker på meg, men tenkte å prøve i to uker og se hvordan jeg føler meg. Vil som sagt ikke ned så mange kg på DISSE UKENE...dette er målet over SIKT. Kan gjerne oppdatere her om noen er interessert i å følge med. Blir ikke den strengeste dietten dog.
tuller jo ikke med forbrenningen. Kommer til å spise 5-6 ganger om dagen. Frokost, lunsj, middag og kvelds, samt to mellommåltider (frukt).
To av mine venninner har gått på en slik diett. Hun ene gikk ned altfor mye, men hun spiste bare babymat (7 glass om dagen) og var alltid mett. Dette fulgte hun i 2 mnd..
Hun andre gikk ned 3 kg tror jeg det var på 6-7 uker, og byttet ut enkelte måltider og fulgte ikke dietten slavisk.
Så du vil spise usunn mat beregnet på babyer sammen med usunn mat (knennebrød) som gjør folk syke over tid? Les deg litt opp på lavkarbo, det er garantert et bedre alernativ!
Jeg kjenner også folk som har gått på denne dietten. Hun ene er undervektig på grensen til anorektisk og har nå slitt i årevis med å bli gravid fordi kroppen hennes er ødelagt. :o
Hun sier jo selv at hun skal spise middag, knekkebrød, grønnsaker etc. ved siden av. Hun kommer neppe til å ødelegge kroppen sin på et sånt forsøk. Og babymat kan vel ikke sies å være usunn mat.
Til dere andre, beklager veldig hvis dette ble veldig feil på forumet her. Skjønner det slik at dere følger lavkarbo, har tenkt på det og vurdert det, men er altfor glad i knekkebrød, brød osv. (spiser ikke brød så ofte dog pga dårlig mage).
At noen virkelig vil seg selv så vondt som å SPISE noe så ekkelt som ferdig babymat (både smaks- og konsistensmessig) når det fins så mye deilig lavkarbomat som er en fryd for både sjel og kropp. For ikke å snakke om vekta. Verden er snål. :rolleyes:
Ja, du kan spørre om det. Jeg ville ALDRI spist babymat om jeg ikke syntes det var GODT. Og jeg gjør det som sagt fordi jeg har en VELDIG hektisk måned fremfor meg, jobber 14 timer om dagen nesten (i juni) og løper fra det ene til det andre. Er veldig lett å innta for mye da når jeg ikke kan tenke så mye på hva jeg burde spise. Babymat vil hjelpe meg med å kontrollere inntaket. Man kan jo si at det er latskap også.
Men herregud, jo du tar feil. Disse BMI kalkulatorene stemmer nok ikke helt. Jeg sier jo at selv med 55 kg så er jeg ikke slank slank. Folk er forskjellig bygd genetisk, du burde lese litt mer om dette før du presenterer deg med en så arrogant holdning til dette.
Det finnes masse gode lavkarbovarianter av både brød og ikke minst knekkebrød, skal slett ikke se bort fra at det hadde vært snillere både mot mave og vekt :)
Ja, har skjønt det. Jeg synes det høres merkelig ut at det skal være mulig å gå ned på en slik diett. Føler bare jeg hadde følt meg ekkel ved å dytte i meg fett. Men dette er nok fordi jeg ikke vet nok om livsstilen.
Men, jeg spiser det selvsagt ikke nå. Jeg er blitt helt koko av denne karbogrublingen. I natt drømte jeg at jeg kysset en mann, og så kom jeg på at han nettopp hadde spist brød. Jeg fikk helt hetta. Og så våknet jeg. Har også drømt at jeg har pustet inn brødsmuler.
Jeg har aldri i løpet av de seks åra jeg har levd lavkarbo dyttet i meg fett. Men heller det enn å dytte i meg mat som sier til kroppen : "Lagre all energi nå!" Det ernemlig det brød og knekkebrød (og babymat på glass) gjør i kroppen din. Åpner opp for lagring av alt den får i seg til dårligere tider. Og om man holder det stabilt og det ikke kommer dårlige tider hva skjer da? Jo enda mer lagres.
Hva er poenget med å spise knekkebrød med pålegg OG barnemat, hva med å bare spise knekkebrød med pålegg? Er det noe magisk i barnematen som gjør at man går ned?
Dersom du faktisk ikke skal holde denne barnematdietten slavisk kan du like godt spise vanlig mat, for poenget med den er jo å spise små mengder, gå i totalt kaloriunderskudd og sulte kroppen. Om du spiser nok barnemat PLUSS annen mat så følger du jo ikke denne dietten og kan jo heller slanke deg på en fornuftig måte?
Takk igjen, du har skjønt meg, jeg trener også 30 days shred ved siden av gåturene mine.
Jeg presiserer igjen at jeg IKKE vet om denne "dietten" funker på meg, men finner det vel ut om det blir for rart. Men jeg tror ikke det blir altfor rart da jeg spiser vanlig mat ved siden av og babymat har jeg jo alltid spist nå og da så blir ikke noe spesielt for min del.
Neivel, hvordan mener du kroppen fungerer da? Du kan være så uenig du vil, men det er nok desverre slik vi alle er bygd. Det som er synd er at få gidder å sette seg inn i det, men heller kaster seg på slike hyper som babymatdietten.
Det er noe som sier meg at de fleste her inne har prøvd utallige idiotiske slankekurer. Jeg har mange dumme forsøk bak meg, som for eksempel å spise grapefrukt, og ingen ting annet, i tre uker. Man hører om så mye, og man ønsker så veldig å miste noen kilo. Det er mye som er dumt.
Uansett. Å spise knekkebrød, grønnsaker, middag og babymat er ikke farlig!
Det tror jeg på. Jeg har aldri i mitt liv prøvd ut en slankekur, har alltid trent og levd normalt. Spist relativt sunt. De siste 5 månedene har det skjedd visse ting i mitt liv som har bidratt til at jeg ikke har hatt det bra psykisk eller fysisk. Nå har jeg blitt bedre og disse kgene plager meg veldig. Jeg spiser jo sunn mat, og er i aktivitet hver dag, så kan ikke se at kroppen tar skade av dette her.
Knekkebrød er fullt av stivelse. Stivelse får blodsukkeret til å skyte i været, som igjen trigger insulin. Insulin åpner kroppens fettlagring. I tillegg vil svingende blodsukker og insulin over tid føre til at insulinmolekylene ikke klarer å gjøre jobben sin, og man blir insulinresistent og i verste fall får diabetes 2. Regner med middagen også inneholder enten ris, poteter eller pasta, som trigger svingningene enda mer.
Nemlig. Jeg har den siste tiden ikke tenkt på hva jeg dytter i kroppen og er på en slags avvenning nå kan man si. Skal gjøre det gradvis og tar ikke selvmord om jeg spiser en sjokolade en gang i blant, men prøver å kutte ut da jeg vet dette funker for meg. Har også spist usunne kveldsmåltider som melk med MASSE TILSATT SUKKER (1 -2 ss) med usunne frokostblandinger!! Men men.... jeg er egentlig sikker på at jeg går ned til vekten min bare ved å kutte ut dette, og det er det jeg skal gradvis.
De fleste diabetes pasientene i 35-40 årene var friske mennesker i midten av 20-årene ;)
Dessuten sier jo TS at hun har slitt psykisk i det siste, noe som gir et veldig høyt stressnivå i kroppen. Stresshormoner belaster det samme systemet i høyere grad enn karbohydrater gjør.
Alle er forskjellige og tåler forskjellig mat.Alle kan ikke spise lavkarbo fordi om vi gjør det .Alle må finne ut av det på sin måte .Og det er jo bare til å respektere andre sitt valg uten og belære om at det de gjør er helt feil.
BellaIsa spurte jo om noen viste om et annet forum enn dette hun kunne finne informasjon og at hun ikke hadde erfaring med lavkarbo.
Respekter hverandres ulikheter sier bare jeg:)Ikke angripe :)
Men hvorfor dropper du ikke alt det usunne og spiser sunn mat? Hvorfor må du er erstatte dette med babymat, det er det jeg ikke forstår?
Jeg skjønner jo at babymatdietten er superpoppis blant bloggere, spesielt de svenske. I motsetning til deg spiser de ofte BARE babymat og da er det jo en lavkaloridiett som gjør at man går (usunt) ned i vekt, men du skal jo spise denne babymaten i tillegg til normal kost. Hvorfor spiser du ikke bare denne normale kosten uten all den babymaten?
Altså, jeg tror du misforstår alt jeg sier. Jeg har ikke slitt psykisk på den måten du tror,men uansett, tror ikke vi forstår hverandre. Vi er på ett forum så alle får yte sine meninger heldigvis.
Angående den svenske bloggeren, kom over henne da jeg søkte på info rundt dette, tror nok det bare er for å provosere. Hun redigerer bildene og det skjønner man fort når man går over bloggen.
Dog er vi på et lavkarboforum så når noen sier de skal gå på en babymatdiett så kræsjer det fullstendig med både vårt mål om god helse og det å spise lite karbohydrater og mer fett. Du må regne med at sånn ca 99,99 % av brukerne her inne er uenig med deg når du går i motsatt vei enn lavkarbo.
Du skrev dette tidligere
"Så du vil spise usunn mat beregnet på babyer sammen med usunn mat (knennebrød) som gjør folk syke over tid? Les deg litt opp på lavkarbo, det er garantert et bedre alernativ!"
Dette tyder jeg som mangel på kunnskap og utvitenhet. Du burde lese litt om mat og kosthold du også før du dømmer andre basert på det du kan, vet og tror på. Finnes andre alternativer enn lavkarbo i verden, er ikke sikkert det funker for alle. Å spise knekkebrød til lunsj eller kvelds er ikke usunt.
Men det er det som er babymatdietten ;) Den varianten du skal hoppe på er en slags snodig lightvariant. Heldigvis litt sunnere, men jeg skjønner fortsatt ikke poenget.
Hva spurte du om som jeg ikke har svart på?spør gjerne igjen.
Ja, er sikkert MANGE somh older på med denne dietten som jeg også synes er tåpelig. De spiser BARE babymat og i SMÅ MENGDER noe man blir syk av, det er ikke noe som reflekterer det jeg har lyst til å prøve.
Lille venn, jeg har brukt mange år av livet på å finne ut av dette, blandt annet pga stressrelaterte symptomer og en reaksjon på brødprodukter ala det du beskrev tidligere. Noe jeg tyder av dine svar du ikke har da de høres ut som oppgulp fra KK. Vi kan snakkes om 10 å rnår du sitter med de samme problemene som mange av oss her inne fordi vi trodde blindt på at vi visste best, eller du kan sette deg litt mer inn i FAKTA og sammenhenger FØR du faktisk blir syk. Det er ditt valg, men jeg forsøker å gi deg noen redskaper for å vite mer om hva du holder på med.
Altså, den orginale babymatdietten er jo å spise kun babymat, gå i kaloriunderskudd og da bli tynn. Du velger en annen variant. Du skal spise normal sunn kost pluss babymat. Da skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare spiser normal sunn kost?
Du skriver jo at du skal droppe sjokolade og andre ulumskheter, men "erstatte" det med babymat, det jeg ikke forstår er hvorfor du ikke bare dropper snopet OG babymaten og spiser normal sunn kost?
For det første så er slik mat elendig ernæringsmessig i forhold til vanlig hjemmelaget mat tilpasset babyer....
For det andre syns jeg det er dumt å støtte en slik unødvendig industri.
For det tredje: babymat på glass er ikke godt, det er smakløst og da jeg fikk noen glass til snuppa da hun var baby, ville hun IKKE ha den maten nei....hun foretrakk den hjemmelagede maten vår...
"LILLEVENN" kan du være selv kjære lille deg ;). Du dømmer andre, og har en holdning som er arrogant. Du tror du vet best og at det du sier er det eneste rette. FEIL. Det stemmer ikke :) Så, kjære deg..synes du skal lese litt mer og du har mye å lære, ja, selv du som har levd så lenge har mye å lære :) Viser igjen til det siterte innlegget du skrev tidligere i tråden, bare det viser mangel på kunnskap.
Jeg dømmer ikke deg, og du bør være forsiktig med å dømme andre utifra dine egne erfaringer, sykdommer eller hva det nå enn er.
Det som er så fantastisk for meg iallefall med lavkarbo er at jeg ikke tenker over mengdene jeg spiser, for det er fraværet av karbohydrater som gjør at jeg går ned i vekt... Og jeg spiser fra 1200-2000 kalorier til dagen og har gått ned over 8 kg på 6 uker
Jeg lever helt normalt og sunt, aldri oppblåst og går ned og ned i vekt:)
Siden du først er inne på dette forumet hadde jeg lest litt om det også!!!
Ja, en interessant livsstil. Kan som sagt svært lite om den, men er veldig åpen for å lære mer. Ikke nødvendigvis for å leve sånn selv, men er interessant.
fordi det er mitt personlige valg vel? Om jeg har lyst på knekkebrød så spiser jeg jo selvfølgelig det. Synes babymat er bedre og koser meg med det, så er lettere å velge det når jeg først skal bytte det ut med et usunt alternativ.
Det inneholder masse stivelse, noe jeg ikke anser som sunt og som min kropp ikke har særlig godt av :)
Det viser bare at vi fungerer ulikt og tåler ulike ting.
Klart det er ditt personlige valg, men ofte er valg av slankemetode ganske gjennomtenkt. Du skal spise normal kost pluss babymat, det virker bare lite gjennomtenkt og jeg prøver faktisk bare å forstå tanken bak.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.