< Tilbake til oversikten

Babymatdietten

BellaIsa sa for siden:

pleier å kjøpe de anbefalte med fiber på butikken også. Jeg spiser jo ikke så mye knekkebrød at det gjør noe, men blir ikke oppblåst feks, som jeg blir av brød..(grovt).

BellaIsa sa for siden:

Ja, har prøvd å forklare tankegangen. Men at du ikke forstår kan jeg desverre ikke hjelpe deg med.

Carisma sa for siden:

Ikke de fleste man har i 20-åra tror jeg. Heldigvis lærer man etterhvert, bare synd man ødelegger så mye først. :o

Peppa Gris sa for siden:

Du sier noe der. Rart så naive man er. Nesten så jeg savner det :D

BellaIsa sa for siden:

Synd du har ødelagt kroppen din på den måten, betyr ikke at jeg gjør det samme.

Batillip sa for siden:

Du bør holde deg for god til å være så nedlatende.

Charlott sa for siden:

Da bør du forsøke de knekkebrødene du fikk oppskriften på, de er knallgode!

Rugmel styrer jeg langt unna, store havregryn kunne muligens ha fungert en sjelden gang, men kroppen har overhode ikke bruk for hverken rug eller havre :)

Kitt sa for siden:

Vi lærer ofte ikke av våre egne feil en gang, så det skal mye til for at andre vil lære av våre!:p

Gerd sa for siden:

Jeg minner igjen på:

Bøtt sa for siden:

Uansett man lærer så lenge man lever.Man kan vel heller ikke lære av andre sine feil,Ikke ofte vi gjør det.
Så BellIsa du finner nok ut av det men dette er et lavkarbo forum der ikke babymat spises så det er sikkert andre forum som er mer rette for deg akkurat når det gjelder dette.
Ellers kan du jo lese litt her inne å se om du finner noe du liker og kanskje du vil starte med det:)

Uansett lykke til:)

BellaIsa sa for siden:

Ja, skal virkelig prøve:) Har allerede mailet den til min mor så regner med at jeg får bakst av henne til uken :).

Fredrikke07 sa for siden:

Har du vært på diett.no og sett hvordan maten du inntar pr dag ser ut kcal-karbo-protein og fett -messig? (oversikt over vitamininntak osv får du også se der).

Veldig lurt å gjøre det, det først da mange lærer om hva som er sunt og ikke. Så er du helt sikker på at det er sunt å bruke din planlagte diett. Mange matvarer som ikke er så sunne som man tror.
Greit å kunne mest mulig om matvarer den dagen du skal slutte med dietten. og diett.no er smart å bruke samme hva slags kosthold man velger.

BellaIsa sa for siden:

takk for tips, bruker "vektklubben.no" til å registrere det jeg spiser så vet sånn ca. Men takk igjen, kanskje man ser det tydeligere på diett.no

Kari Marita sa for siden:

Må bare få si at grovt knekkebrød ikke gjør folk syke over tid, det er faktisk sunt det da. Kan da spise litt knekkebrød i et lavkarbokosthold. Jeg er for et lavkarbo kosthold, men å trekke det så langt å si at folk blir syke av "vanlig" mat som statens erneringsråd råder folk til, er å dra det for langt ja. Det er et sunt kosthold for mange d å.

BellaIsa sa for siden:

Nettopp.

mama67 sa for siden:

Til TS:
Har du ikke begynt på dietten din enda? Jeg har nemlig lest samme tråd av deg på et annet forum, og der fikk du mange av de samme svarene som her. Noen grunn til at du spør etter masse råd og stadig utsetter å begynne på "dietten"?

Jeg råder deg til å gå ned langsommere i vekt på en sunn måte. Lettere å holde vekta etterpå også da. Jeg ville ikke valgt babymat som slankekur, men det er jo vitaminer i den maten for babyer får jo det. Så den værste og usunneste kuren som finnes er det vel ikke. Tror nok ikke jeg ville likt smaken og konsistensen noe særlig da. Men, lykke til uansett hva du velger. :)

BellaIsa sa for siden:

tror du har misforstått, jeg søkte på google og kom over ett par andre forum, samt et britisk nå som skriver om det, men det er ikke meg :). Alt jeg har kommet opp på nettet har vært om å bytte ut nesten alle dagens måltider med babymat, jeg synes det er vanskelig å skrive om det da jeg egentlig ikke følger en "babymat-diett".

Hvilket forum tenkte du på? send meg gjerne en personligmelding, er interessert i mer info.

BellaIsa sa for siden:

takk, du har rett når det gjelder tiden. Tror nok ikke jeg raser ned i vekt heller (desverre hehe), da kaloriunderskuddet ikke er så stort. Men på sikt vil jeg nok merke noe.

mama67 sa for siden:

Vel, den tråden var helt identisk, så jeg er temmelig sikker i min sak, men samme det ;)

Om du er så overbevist om at dette er sunt og bra for deg, så skjønner jeg ikke hvorfor du rådfører deg med andre? Da er det vel bare å kjøre på.

BellaIsa sa for siden:

Var interessert i å høre om noen andre har erfaringer :)

Takk:)

mama67 sa for siden:

Da er du nok på feil forum :)

Charlott sa for siden:

Har jeg forstått deg riktig når det du sier er at du vil spise "sunt" ala Grete Roede og supplere med babymat?

Vi vet jo at dere som er på et lchf kosthold mener Grethe Roede ikke er sunt. ;) Det var ikke vondt ment altså. :)

Charlott sa for siden:

? TS startet med at hun ville gå på babymat-dietten, så gikk hun over til at hun skulle spise knekkebrød og sunn middag ved siden av, så ble det vel sagt at hun skulle spise babymat i stedet for snop... Så jeg lurte på hva hun egentlig endte opp med?

For det ser jo ikke ut som en babymatdiett, ser ut som en "vanlig" GR variant, supplert med babymat.

Så, hva mente du med den kommentaren? :confused:

Kitt sa for siden:

Kan du ikke linke til det andre forumet, da?
Hadde vært interessant å se hva ikke- lavkarbere sier om saken?

Batillip sa for siden:

Huh? Er det virkelig noen som mener at GR-mat ikke er sunt?! Jeg hadde nok foretrukket det fremfor ketolyse, men ketolyse er så mye enklere. Hadde jeg bare kunnet spise litt mer frukt, hadde dette opplegget vært lett som en plett.

Alt med måte må da være det beste for friske mennesker. Frukt, grønt, kornprodukter, egg, fisk, og en bolle med sjokolade hver lørdag. Det hadde vært noe, det. Men jeg får ikke til. Jeg får heller ikke til å skjønne at noen oppriktig mener at knekkebrød er farlig.

Batillip sa for siden:

Nå får du gi deg, det er jo bare sprøyt det du sier!

Carisma sa for siden:

Vel, trådstarter er jo både yngre enn meg og beviselig mindre i omfang så jeg føler jeg har mitt på det tørre.

De fleste av oss syntes vel det hørtes merkelig ut da vi begynte å snuse på lavkarbo,men vi som har holdt på i noen år har lært mye siden den spede begynnelse. Også fordi det har kommet mye ny forskning på området.

Greddy sa for siden:

Hva er definisjonen på ordet sunt?
Jeg ser ordet dukker opp mange ganger, men jeg tviler på mange er klar over hva det betyr.
Eller så har ordet blitt en klisje. Når jeg ser en reklame på tv om en matvare som sier den er sunt, så tenker jeg straks: "Hold deg unna den maten!" :p

Uansett... Må bare nevne det igjen til trådstarteren at vektoppgang har ingenting med kcal inn - kcal ut desverre.

BellaIsa sa for siden:

nei, vet ikke hva Grede Roede står for jeg, jeg bruker bare siden til å skrive inn hva jeg spiser for min egen del :)

Har aldri endret på hva jeg skal spise, så vet ikke hvor du har det fra.

Endret bare "antall kg" i hovedinnlegget, ble feil fokus da flere misforstod og trodde det vektapet skulle nåes innenfor kort tid.

BellaIsa sa for siden:

Det har noen ting med kcal inn og ut å gjøre. Eller så ville trening vært nærmest bortkastet.

BellaIsa sa for siden:

Igjen, du er veldig frekk.
Alder har ingenting med visdom å gjøre. Det at du er eldre enn meg betyr ikke at du er smartere :).

Må igjen si at du burde lese mer før du konstaterer at du har rett om visse ting.(igjen viser jeg til det tidligere innlegget ditt).

Bare at dere mener grethe roede kost er usunt, men beklager det var en dum kommentar av meg.

BellaIsa sa for siden:

Huff, lett å gjøre seg misforstått her inne.

Men jeg skal trekke meg unna, dette er et lavkarboforum så vi trenger ikke ha diskutere videre her :) Takk for innspill, fikk en fin oppskrift blant annet:)

Carisma sa for siden:

Nei, for trening bedrer insulinfølsomheten i musklene, som igjen gjør at man over tid får et mer stabilt blodsukker og dermed minsker fettlagringen.
Her finner du god informasjon om hvorfor man ikke kan få noe nyttig ut av å regne kalorier: ramblingsofacarnivore.blogspot.com/2010/08/energy-in-energy-out-and-fairies-in.html

BellaIsa sa for siden:

Kitt, du burde virkelig sette deg inn i hvordan BMI virkelig fungerer.
De kalkulatorene stemmer ikke alltid..er mye info på nett om det blant annet.

BellaIsa sa for siden:

Så du mener at når man forbrenner fett ved styrketrening kombinert med cardio har dette ingen sammenheng?

Du trenger mer kunnskap!

Batillip sa for siden:

Det handler vel mer om hersketeknikk enn om alder og størrelse.

Carisma sa for siden:

Om du spiser rett sammensatt mat kan du sitte på rompa og forbrenne fett i mengder. Ref Skaldemans "fettbål".
Og jeg sier jo at det har sammenheng, men ikke så enkel sammenheng som den kalori-teorien de fleste støtter seg til.

Klart det har med kalorier inn og kalorier ut å gjøre. Jeg selv gikk ned 40 kg på ingers Rugbrød pga mindre mat og trening. Har også holdt vekta siden. Ettersom jeg passer på å ikke spise for mye og feil mat, og regelmessig trening.

BellaIsa sa for siden:

40 kg! WOW :) Gratulerer!

Takk, er 8 år siden nå da. :)

caramba sa for siden:

Interessant tråd...

Nuvel, jeg liker lavkarbokostholdet, men tror også at det finnes flere veier til Rom. Det går sikkert ann å leve sunt uten lavkarbokosthold også. Det finnes jo mennesker som spiser "normalt" og som ikke er syke og overvektige også.

Jeg kjenner noen som IKKE vil begynne på lavkarbo da "lavkarbofolk er så fanatiske", og i denne tråden ser jeg hva de mente.

Helt enig med deg. :)

senorita sa for siden:

Jeg vil ikke si lavkarbofolk er mer fanatisk enn andre. Men dette er et lavkarboforum... Ikke naturlig at vi skal sitte her og være interessert i å hjelpe folk med andre måter å spise på vel...?

Hva gjør man igrunn her inne når man ikke er interessert i lavkarbo lurer nå jeg på...
Overbevise oss om noe?

Tufso86 sa for siden:

Helt enig.

Jeg blir litt skremt over måten visse mennesker svarer TS...Skikkelig respektløst.

Tufso86 sa for siden:

Hun har jo allerede beklaget flere ganger for at hun stilte ett spørsmål her inne. Og når hun får slike svar som hun har gjort er det jo klart at hun vil forsvare seg selv om hun er på feil forum.

Det mener jeg også. Det går ann å svare på et spørsmål med respekt, selv om man er uenig i det personen sier. Noen sier dette er et lavkarbo forum, og sier at det ikke er rette plassen for henne å spørre om dette. Selv om det er et lavkarbo forum må en da vel kunne spørre og svare høflig på andre ting vel. Dere må også tenke på at kanskje vil hun leve på lavkarbo kosthold en gang, men da vil hun vel ikke bruke dette forumet når hun ikke føler seg velkommen nå. Kanskje noe å tenke på for noen her inne.

Batillip sa for siden:

Hun tenkte vel at dette var et kostholdsforum. Det er ingen tvil om at hun bommet på det.
Om man ikke ønsker å hjelpe, lar man være å svare. Det går uansett å behandle folk med respekt. Dette ble helt pinlig på forumets vegne.

littleme sa for siden:

Dummeste jeg ser er voksne mennesker som tyr til hersketeknikker i diskusjoner. Blir for dumt. Sorry Carisma :)

halkatlala sa for siden:

om du nå velger å teste ut det babymatprosjektet, så kan du jo evt. gå over på lavkarbo hvis det ikke funker noe særlig.
jeg spiste babymat til frokost og kvelds en periode fordi jeg likte smaken og syntes det var lettvint, i tillegg til vanlig mat resten av dagen. jeg ble ganske smålubben på kort tid. men det var før jeg begyntepå lavkarbo og kan jo ha noe med hele sammensetningen å gjøre.

BellaIsa sa for siden:

la du på deg av babymat eller fordi du overstridet kaloriinntaket? :)

BellaIsa sa for siden:

Takk for forståelsen til alle dere som har tatt seg tid til å svare og delta i diskusjonen. Jeg vet at jeg har bommet på forum som jeg har beklaget for. Og vi kan godt stenge denne tråden her.

Jeg er derimot veldig interessert i lavkarbolivsstilen, (må bare si at jeg ikke vet om jeg vil følge den, men gjerne lære mer så jeg vet hva den går ut på).

Trj sa for siden:

Denne "debatten" har tatt av i flere retninger. Kanskje jeg ikke burde blande meg inn mot på slutten (forhåpentlig) av den ?:confused:

Slik babymatdietten er presentert av bloggere - et glass om dagen, og kun dét - kan vi vel være enige om at den ikke er sunn i det hele tatt. Ikke for babyer en gang. Å spise babymat som kosttilskudd, slik jeg oppfatter at TS ønsker, virker på meg litt uforståelig. De antatt sunne ingrediensene i et slikt ferdigmat-glass er tilpasset en babys behov, ikke en voksen. Så skal en voksen person få nok gode næringsstoffer og vitaminer på en naturlig måte, må en spise en voksen porsjon. Sm kosttilskudd ville jeg derfor anbefalt en vitamintablett. Tror jeg. Natta ! :D

halkatlala sa for siden:

sikkert det siste i tillegg til mye karbohydrater ;) nå har jeg et års tid spist inntil 3000 kalorier om dagen uten og trene og gått ned 15 kg :D

BellaIsa sa for siden:

Vil ikke bruke babymat som kosttilskudd, men heller spise det fremfor feks "sukkerbollen"(melk med masse sukker i) med frokostblanding i...til kvelds. eller som mellommåltid..synes det er godt og jeg blir tilfredsstilt på det området. Høres merkelig ut sikkert, og det forstår jeg.

BellaIsa sa for siden:

Kanskje jeg skal ta med en bok om lavkarbo å lese den på ferien..høres veldig interessant ut:). Noen bøker dere anbefaler? finner det flere forskjellige livsstiler innenfor lavkarbo? blir kanskje litt ekstremt å spørre i denne tråden, og sikkert litt slitsomt for dere å svare det da sikkert er hundre andre liknende tråder om samme tema..

lifejack sa for siden:

Anbefaler deg å lese denne nybegynnertråden.
Masse fin info samlet på ett og samme sted:)

MAR sa for siden:

Som noen her inne nevnte, tenker jeg at det ikke er noen grunn til å bli ufine i oppførselen mot hverandre her inne. Jeg skjønner tankegangen bak at enkelte mener at dette er et lavkarboforum og her inne må en da forvente at folk mener at lavkarbo er "det riktige" kostholdet. Men nå har det jo også vist seg at det er enkelte som finner dette temaet interessant, selv om de ikke har tenkt til å prøve det selv.

Men hva da med å flytte denne tråden til kategorien Utenfor Tema (Generell Diskusjon)? Tråden faller jo definitivt utenfor lavkarbokostholds-kategorien den nå er plassert i, og kanskje den virker mindre provoserende for de hissigste av oss om den ligger plassert et annet sted?

Jeg skjønner som sagt tankegangen bak at dette faktisk er et lavkarboforum, men skal virkelig andre kostholdsfilosofier være det eneste som ikke kan diskuteres? Da mener jeg bestemt at flytting av tråden er et bedre alternativ.

:)

Greddy sa for siden:

Vektnedgang: ja
Vektoppgang: nei

Trening bestemmer helsa, mens kosthold bestemmer formen.

BenteR sa for siden:

Kjære trådstarter:
Jeg la inn søkeordet "babymat dietten" på google og fant mye om denne dietten. Blant annet tråder svært lik denne.
Tror du finner mer om emnet ved å google, hvis det da ikke er du som har startet flere av trådene da?

Uansett, om du virkelig vil spise babymat som snop en gang eller to i uka, så ser jeg absolutt ikke noe galt i det.
Jeg koser meg med ei deilig kake eller en ekstra god dessert minst en gang i uka (selvfølgelig lavkarbo), men hvis det som trigger dine smaksløker er babymat, så vær så god.

Det som slår meg i innleggene dine er vingling mellom
-spise babymat fordi det er godt og lettvint
-vektnedgang

Skal ikke uttale meg så mye om babymatdietten annet enn å si at mine fire sønner er oppvokst på hjemmelaget mat fordi jeg ikke er tilhenger av salt og tilsetningstoffer i maten, men som voksen velger du selvsagt selv hva du vil stappe i deg.

Bøtt sa for siden:

:ja:Enig:ja:

bigmum sa for siden:

Det som faktisk sjokkerer meg MEST, er at det finnes noen som synes babymat er GODT!! Æææsjjj....helt uten salt og krydder, og ferdig tygget.... Da ville jeg MYE heller tatt meg en Nutrilett, blir akkurat det samme resultatet,og smaker tross alt bedre (selv om Nutrilett er pyton det også.) Heldigvis slipper jeg å spise noe annet enn masse god mat:) Ned 6 kg på 3 uker her i gården, det hadde ALDRI skjedd om jeg måtte spise babymat, usj!

bittersweet sa for siden:

Babymat inneholder jo stortsett bare kokte grønnsaker, olje og kjøtt.. Tror du vil få samme resultatet dersom du spiser en pakke med fjordland, som kalloritellerne ofte spiser til middag... (Eller en halv pakke..) Må du ikke spise utrolig mye babymat for å få i deg så mye kallorier? :)

Peppa Gris sa for siden:

Hexeberg - Frisk med lavkarbo, den er lettlest lektyre på ferie :)

Og du, dropp Nestle da ;) Så er du ikke med å støtter barnedød i uland :)

Charlott sa for siden:

TS overskrift på tråden var at hun skulle begynne på babymatdietten, om det var flere som ville være med. Det har vært en del vingling fra TS, mellom å spise babymat fordi det er lettvint, for å gå ned i vekt, i stdet for snop osv. Derav mitt spørsmål. Om du mener andre her inne har en ufin tone, hjelper vel ikke din kommentar noe særlig, gjør den vel?

Du har vinglet mellom årsakene til at du vil spise babymat, derfor jeg lurer. Grete Roede står for "god" gammeldags slankemat. Mager mat og begrenset med kalorier :)

Hvilke "dere"? Jeg har ikke noe i mot GR diett, tror aldri jeg har uttalt meg om det engang, utover at det for meg virker trist å skulle leve magert og med kaloritelling ;) Nok en gang, dette var vel heller ikke en kommentar som bidrar til en hyggelig diskusjon? ;)

Nei, det har IKKE med kcal inn og kcal ut å gjøre.
Det har med sammensetningen av kosten å gjøre :)

Jeg gikk ned i vekt som bare det og spiste 3-4000 ++ kcal pr dag :)

Og nei, jeg er ikke særlig aktiv utover turer med hundene. Selv om det fungerte for deg med rugbrød, er det ikke dermed sagt at det fungerer for alle.

Jeg forstår fortsatt ikke greia med babymat, men om ts vil spise slikt er det null problem for meg :p

Sugarpill sa for siden:

Eyhh, ikke skjær oss alle over én kam, det er ikke alle 20-somethings som spiser babymat eller 40 bananer daglig- selv har jeg ikke spist babymat siden jeg, uhhm, var baby.

Jeg har ikke scannet næringsinnholdet på babymat noengang, siden jeg verken ER en baby eller HAR en baby og derfor ikke har noen ting i babymathylla å gjøre- men jeg har gått over til kattungefor til katten min for å få henne til å legge på seg...

Btw, burde ikke morsmelk inngå i babymat-dietten? Hvis man virkelig skal gå så langt som å leve på babymat i utgangspunktet?

Sugarpill sa for siden:

Det er dét jeg stusser på også...hvis jeg skulle gå på en sprø diett ville jeg valgt den smågodt-dietten som var populær en stund blant jentene i klassen min på vgs- de fant ut at de kunne gå ned i vekt ved å leve på smågodt hvis de bare spiste svært begrensede mengder. De fant ut at de kunne gå ned i vekt på redusert kaloriinntak, liksom. Shocking!

Nnem sa for siden:

Hahaha, nå måtte jeg le.

Sugarpill sa for siden:

Btw, en BMI-kalkulator funker ikke som random.org, den slenger ikke bare ut et tilfeldig tall, et tall som ikke har noe med virkeligheten å gjøre overhodet. Selvsagt er det slingringsmonn, selvsagt kan to mennesker med samme BMI se helt forskjellige ut, men hvis ts ser tykk ut med en BMI på 20 hører hun hjemme på forsiden av Dagbladet, en lubben person med BMI på 20 er omtrent like sannsynlig som en gravid mann.

BMI er veiledende, men det er dét vi ser i speilet også. Speil lyver ikke, men det betyr ikke at vår persepsjon av speilbildet ikke gjør det.

Camomilla sa for siden:

Hør, hør :)

Pøsh sa for siden:

Må bare signere her.

Lillemy71 sa for siden:

Babymat er ikke bare sunt vil jeg våge å påstå. Jeg begynte med lavkarbo omtrent på den tiden min venninne fikk sitt første barn og pga av ren nysgjerrighet begynte jeg å lese på innholdsfortegnelsen på barnematen. Det blir jo presentert som optimal, sammensatt næring for barn men, ja jeg sier men: Barnemat på glass er som oftest en base av ris eller poteter, tilsatt noe grønnsaker, litt proteiner og litt fett. Mye av fettet og proteinet som blir brukt er ikke fra sunne reine varer (langt fra fullverdig) og jeg ville aldri ha gitt dette til barn, langt i fra spist det selv. Min kjære lille "nevø" hadde en del helseproblemer som liten, venninna mi kjøpte barnemat (bl.a. økologisk) og ga i god tro for det skal jo være bra...eller??? Det endte etterhvert opp med at helsesøster anbefalte å gi annen mat i tillegg (evt morsmelk) for at måltidene skulle bli fullverdige (!!!!). Hun anbefalte bla. avokado, ren fisk/kylling, mer av de sunne planteoljene, ikke erstatte måltid med frukt men heller gi dette som tillegg osv. Det sier jo en del omn barnematen spør du meg.

Når dette er sagt må det jo bli opp til TS om hun virkelig vil spise barnemat som en del av en diett, men det opplegget høres jo ut som en vanlig kaloriredusert diett a la Grete Rode, bare med innslag av barnemat.

Det er mange her på forumet som slanker seg på 3000 kcal daglig, uten å trene. Selv kan jeg (og mange med meg, dette har vi testet finnes en tråd på det) spise 3-4000 kcal daglig (med mye fett) uten å gå opp i vekt så lenge vi ligger forholdsvis lavt i kh (selv lå jeg på 50 g daglig). I den perioden jeg testa dette trente jeg nesten ikke, jeg gikk heller ikke ned i vekt denne perioden.

Det foregår helt andre prosesser i kroppen når man lever på lavkarbo og er i ketose og dermed så gjelder ikke ikke de "vanlige" reglene med kalorier inn må være mindre enn kalorier forbrukt for vektnedgang. Dette har bl.a Gary Taubes dokumentert.

Her vil jeg anbefale deg "Bedre uten brød" av Lutz, er vel ei av de bedre som forklarer lavkarbo med rot i vitenskaplig forskning. Har også kommet en ny bok nå, "Matrevolusjonen" av Andreas Eenfeldt som også skal være svært bra, har ikke lest den selv men den virker veldig lovende.

nellie sa for siden:

Åååh, jeg gleder meg sånn til jeg runder 30. Tenk så smart og gjennomtenkt jeg blir da....

Huldr sa for siden:

For ikke å snakke om 40 :p Gleder meg vilt til å bli opplyst neste år! :ja:

Charlott sa for siden:

Hjelper ikke.... :_prikk: I allefall har det ikke forandret det pøkk hos meg, like bortreist jeg,,,, :stuart:

Carisma sa for siden:

Jeg forstår det er mange som er gode på hersketeknikker her inne, siden de er så ivrige etter å fortelle meg at jeg bruker det når jeg ikke var klar over det engang. :rolleyes: Jaja, må tydeligvis bli bedre på det jeg også da :D

manebane sa for siden:

Hehe :) Man lærer så lenge man lever, og bra er det!
Men tror det er lov å bruke "lille venn" overfor sine egne barn ;)

nellie sa for siden:

Carisma, det er veldig overraskende at du, som er så moden og utviklet på det mentale plan, ikke visste at å sitte og kalle folk for "lille venn" og å tale i det vide og det brede om hvor klok du er fordi at du er eldst, ikke forsto at det kunne bli sett på som hersketeknikk? Jaja, en lærer vel virkelig så lenge en lever da:)

Med dere mente jeg selvfølgelig folk som er på lavkarbokosthold, men det var en spøk og jeg beklager fortsatt den kommentaren. Den var unødvendig. Ikke ta alt så alvorlig. ;) Når det gjelder kalorier inn og kalorier ut har nok det sammenheng med vektnedgang ja, spiser du mere enn du forbrenner går du opp i vekt og motsatt. Ikke alle går ned av å spise 3-4000 kcal på lavkarbo heller, kcal telling må til for noen. Tror nok rugbrød, mindre kcal ca. 1500 pr. dag og trening ville fungert for det fleste friske mennesker ja, for å gå ned i vekt. :)

Ja noen går fint ned på lavkarbokosthold, og spiser 3-4000 kcal, mens noen da også må redusere på kcal og telle. :)

Charlott sa for siden:

Klart det fungerer for mange, men jeg spiste færre kcal på "vanlig" kosthold og la på meg greit. Kuttet ut/ned på karbene, økte kcal og gikk ned i vekt. Som mange andre her opplever å gjøre.

Og det med å ikke ta ting så alvorlig burde vel gå flere veier i denne tråden? ;)

jurg sa for siden:

Sånn jeg ser det bør du heller begynne med styrketrening for å forme kroppen slik du ønsker den.. Du vil gå ned i vekt med kostholdet, men kroppen vil ikke bli så stram som det virker som du ønsker den.

Jeg tar ikke alt alvorlig jeg, ;) hvis det er det du mener. Jeg gikk ned selv på å kutte på karbene jeg, men måtte telle kcal for det. Jeg gikk opp litt når jeg spiste 3000 kcal og 20 kh. Tror det er vannskeligere å gå ned når en er normalvektig, for lavkarbo er vektregulerende. Jeg synes lavkarbo er bra jeg altså, så ikke tro at jeg er motstander av det nei. Passer meg fortsatt for raske karbohydrater jeg, men ligger vel på rundt 200 g kh daglig nå. Men er åpen for at andre kosthold er bra også. Sånn som det kostholdet jeg har nå er vel ganske vanlig med litt grov brød, fullkornsris/pasta, litt poteter. Noen ganger litt frukt. Passer meg for sukker og raske karbohydrater. :) Rettelse: Har redusert karbene til 50-150 g kh nå igjen, føler meg bedre da. Ble veldig oppblåst av grovbrød og ble raskere sulten på et kosthold med mere karber. :)

Zelia sa for siden:

Signerer den!

Supera sa for siden:

Jeg vet om folk som har røyket i mange år og er friske. Med samme logikk som du brukte, så kan jeg da si at de lever sunt? Det er lov å forebygge før man blir syk. ;) Det er mange som spiser lavkarbo for å forebygge sykdom. Men spør du "eksperter" som Drevon så er det bare å kjøre på med den maten man vil spise så lenge man er sunn og heller forandre på kostholdet når man blir syk.

krokodillen sa for siden:

Signerer.

Kan anbefale Fedon Lindbergs bok "Barn i balanse" for å lese om babykosthold.

Babymatdietten er sikkert bare et salgstriks fra Nestlé for å selge glassene til enda eldre "babyer".

Vi gir ikke sånt til barna våre, de får skikkelig mat.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.