Nunne Mor sa for siden:
Jepp, det lurer jeg på ;)
Nunne Mor sa for siden:
Jepp, det lurer jeg på ;)
Olive Oil sa for siden:
Er såpass fersk på dette (ca. 5 uker) at jeg ikke tør prøve meg på noe særlig høykarbo enda, så det blir vel som vanlig denne dagen som ellers. Lavkarbo til meg, og høykarbo på resten av familien. Har blitt flink til å motstå fristelser, men jeg tror jeg kommer til å savne softisen litt akkurat den dagen. :)
Gerd sa for siden:
Lavkarbo :)
Zillah sa for siden:
Lavkarbo, naturlegvis, kunne ikkje tenke meg noko anna.
Señora sa for siden:
Lavkarbo, jeg vet ikke hvordan jeg reagerer på å plutselig spise høykarbo, og da er det risky business på en slik dag der man ofte er mye borte fra huset.
Cassiopeia sa for siden:
Lavkarbo alle dager. Softisen lager jeg sjøl, av bringebær og fløte. Da slipper jeg å stå i kø også :D
aslaug sa for siden:
Dette er jo en livsstil, lavkarbo hele veien!!!!
Rin sa for siden:
Skal bake meg lavkarbo-brownies eller ostekake, jeg. Plutselig høykarbo ville jeg ikke valgt ved sånn anledning, siden det har en tendens til å medføre mye tid på toalettet. :cool:
frøken sa for siden:
Tar det som det kommer, blir lapskaus hos svigermor iallefall, den er det poteter i. Er været fint og jeg får lyst, kjøper jeg meg softis. Som noen sier, lavkarbo er en livsstil, men det betyr ikke at man en sjelden dag innimellom ikke kan unne seg høykarbomat.
Maylinn26 sa for siden:
Har ikke bestemt meg enda... Ja det er jo en livsstil, men en livsstil tillater utskeielser en sjelden gang. I hvertfall hvis man skal holde i det lange løp:)
mysil sa for siden:
Blir lavkarbo + kanskje en softis hvis formen er grei :)
Zalah sa for siden:
Det blir iallefall www.isdalen.no/index.php?option=com_content&task=view&id=150&Itemid=214 fra 7 eleven!
nocarbs sa for siden:
Det blir lavkarbo på meg. Tenkte å lage Gerds ostekake, er jo masse godt man kan spise på lavkarbo:)
nocarbs sa for siden:
Vet du næringsinnholdet på denne? Klarer ikke å finne dette på hjemmesiden.
Klistine sa for siden:
Jeg vet ærlig talt ikke helt hva som skjer! Vi skal til faren til kjæresten min, og tror kanskje de skal servere noe mat. Men hva, det vet jeg ikke.. Er redd det blir noe høykarbogreier. Men håper ikke det! :)
Vurderer å bake en lavkarbokake å ta med, men kjenner jeg de rett er det flust av kaker der fra før av, så blir nesten frekt å ta med... Kommer til å bli kakeoverflod :p
TigerTove sa for siden:
Lavkarbo - selvfølgelig ;) Fordi jeg fortjener det :D
Her blir det mest sansynlig lapskaus og kake. Skal innom både foreldre og svigerforeldre, men pappa er flink og har potetene ved siden av og mamma har snust opp oppskrifter på lavkarbokaker. Svigermor tar også veldig hensyn når vi spiser der :love:
Dolsi sa for siden:
Garantert lavkarbo. Her blir det spekemat og eggerøre, og så litt krem med bringebær til dessert, tenker jeg :D
e84 sa for siden:
akkurat dette lurte jeg på også....
e84 sa for siden:
Nå fant jeg det. Sjekk ut denne siden ;)
www.vektklubb.no/artikkel/id-7734358
Minni1 sa for siden:
Vet ikke helt enda.
Kan hende det blir en is eller en kakebit.
Skal på middag til mamma så da spiser jeg det som blir servert. Tar bare litt mindre av det som inneholder mye karbo og litt mere av det som har lite karbo.
Paris sa for siden:
Lavkarbo :)
Anos sa for siden:
Vi har aldri pleid å spise noe særlig høykarbo mat på 17. mai vi.. Foruten om is da. Så for meg blir det enkelt å holde seg til lavkarbo! :)
petite fleur sa for siden:
Vi har heller ikke pleid å spise så mye høykarbo på 17. mai (unntatt kakene da). Vi skal til foreldrene mine og der får vi som alle år fenalår,eggerøre, salat, reker osv. Lett som en plett :D SKal bake min egen kake, har lyst på noe med masse krem og bær, skal gå bananas i oppskriftsforumet tenker jeg :p
xRainx sa for siden:
Lavkarbo! Sommeren varer en stund til, så softisen skal jeg nyte når jeg føler meg vel i bikinisesongen :cool:
Zalah sa for siden:
Passer nok dårlig for de på ketolyse. Her er det redusert fett men ikke særlig på sukker. Men den er veldig god! Går an å sende en mail til dem og høre. Ligger på "kontakt" på linken! :)
nellie sa for siden:
Lil@ sa for siden:
Tipper det blir lavkarbo.. vi skal på buffee og der kan man jo velge fritt hva man vil spise, så det byr nok ikke på så store utfordringer..
Perleblomsten sa for siden:
Jeg tar det som det kommer, siden dagen begynner med spekemat, rømmegrøt, eggerøre og annet godt pålegg så er jeg sikkert så mett at jeg holder meg til lavkarbo.
Muttern_123 sa for siden:
:ja::ja::heia:EN SELVFØLGE!!!! :D
Nnem sa for siden:
Lavkarbo på meg. Blir grilings, barna og mannen får kose seg med is.
Nunne Mor sa for siden:
Jeg håper på lavkarbo, men vi skal bort å spise. Der blir det servert kun pølse, lompe,brød og krone is. Samme "ritualet" hvert år.
Hem.. kan jeg spise en winerpølse uten tilbehør?
Om jeg får tid får jeg bake med meg noen appelsin biscottier, dem smaker helt fantastsik!!
Engledans sa for siden:
Her blir det lavkarbo og hjemme 17 mai. Det har visst kommunen bestemt så det så..... skulle egentlig til svigers, men vi foreldre må visst servere kaffe og kaker på kommunehuset noen timer 17 mai....sukk.... så da gikk jo planene i vasken ganske effektivt. Så regner med at det blir grilling eller spekemat her hjemme.
Supah sa for siden:
Her blir det lavkarbo helt klart! Frokosten er eggerøre, masse spekemat, grønnsaker, og rømme. Det eneste jeg må droppe er rundstykkene :smile:
Til middag er det grilling som står på plakaten. Så hele dagen er jo perfekt tilpasset mitt kosthold!! :D
Jeg har egentlig litt lyst å se hva som skjer med kroppen min dersom jeg plutselig får i meg masse karbohydrater.. Hehe. Jeg har nå holdt på i 4 måneder, og har ikke hatt en eneste sprekk.. Har ikke spist noe "ulovlig".. Mange sier jo at de på en måte er "glad" for at de hadde en sprekk, slik at de fikk merke på kroppen hvor dumt det var..
Så jeg er bare litt nysgjerrig da... :rolleyes:
Men jeg tør ikke, og egentlig vil jeg ikke heller :p Det får komme når det kommer.
nocarbs sa for siden:
Blir nok litt for mange karbs for meg, men jeg har funnet noen oppskrifter på is her inne, tenkte å prøve å lage en av disse;)
Cassiopeia sa for siden:
Mer karbs og mindre fett en vanlig softis, faktisk.
Ingen av delene er bra på noen form for lavkarbo, men jeg tror nok jeg hadde valgt softisen om jeg måtte.
Aprilrosa sa for siden:
Lavkarbo selvfølgelig! Skal som vanlig fråtse i godsaker...flintsteik, solsikkebrød med smør, salat, fetaost, pesto, blomkålsalat....mmmm...
Bernina sa for siden:
Lavkarbo.
Så mye godt å spise at jeg savner ikke noe høykarbomat.
Trj sa for siden:
Hos meg er ingen "dager" et valg mellom høykarbo og lavkarbo. Nå har jeg vært gjennom både 75-årsdag og påske uten å spise noe jeg ikke har godt av. 17. mai bør således heller ikke være noe problem.:D Tror tenkingen min er endret. Har ikke problematisert 17.mai når det gjelder hva jeg skal spise.
blucher sa for siden:
Har ikke tenkt noe på 17.mai ennå, jeg, annet enn at jeg håper jeg skal slippe å holde pusten inni bunaden hele dagen, slik jeg har gjort de to siste årene... Med 11-12 kg ned ser jeg lyst på det! :)
Regner med at jeg spiser en god omelett om morgenen og satser på at den holder hele dagen. Evt om jeg tar en pølse uten lompe underveis. Ikke noe problem å holde seg unna is og vaffel, selvom jeg regner med at jeg må stå en time eller to og selge sånt også.
<insert_scary_name_here> sa for siden:
Lavkarbo i utgangspunktet, regner med at det blir grilling. Men kanskje en is på dagen om det blir veldig varmt!
sirib sa for siden:
Dette er ikke et spørsmål som er aktuelt for meg. Jeg velger alltid lavkarbo, det er jo som tidligere sagt her en livsstil.
Når en føler at en må/vil "unne seg" noe høykarbo, trives en da med lavkarbo-livsstil?
Jeg har hverken lyst på eller føler noe cravings etter godis, brød etc.
Jeg skal på frokost til søsters(type spekemat, laks, eggerøre, salat etc) og grilling senere på dagen. :-)
Gracella sa for siden:
Det blir lavkarbo. Skal lage den bløtkaken som bare består av eggedoisis og litt johannesbrødkjernemel. Den er verdens letteste og kjempegod med jordbær og krem!
Oppskrift her:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13315&highlight=pc-snuppas
kiril sa for siden:
lavkarbo her og, men skal bake noe en lavkarbo kake eller noe...skal feire i dyreparken i sverige så blir ikke altfor mye fristelser overalt :)
Yonah sa for siden:
Jeg har jo ikke planlagt noe annet enn lavkarbo, men så vet jeg det at det er ikke alltid det går som man planlegger. Så jeg tør ikke si for bastant at jeg selvfølgelig klarer det, jeg kjenner nok meg selv før godt, det er nemlig i stressede situasjoner jeg mister hodet og ender opp med karbomat.
Charlott sa for siden:
Her spiser vi lavkarbo begge to, selv om sambo ikke plages av å skeie ut litt.
Savner virkelig ikke høykarbo av noe slag og synes kaketing bare blir søtt og klissete.
Blir mao lavkarbo, selv om sambo sikkert skal ha softis`n sin ;)
Minni1 sa for siden:
[quote]
Ja jeg stortrives faktisk på lavkarbo selvom jeg kansje spiser en is eller et kakestykke på 17 mai. Dette har ikke noe med at jeg må spise det, men jeg liker is og syns 17 mai er en fin dag å spise det på. Spiser is to ganger i året. 17 mai er en dag og en dag i sommerferien. Skjønner ikke at jeg av den grunn ikke skal like lavkarbo-livsstilen.:confused:
Sanney sa for siden:
Jeg spiser hva jeg vil når jeg vil. Jeg er faktisk voksen og bestemmer selv. Så får jeg bare ta konsekvensene av mine valg som de kommer, jeg dør ikke av en softis et par ganger i året, ikke legger jeg på meg de 20 kg jeg har mistet av det heller.
Så hvis jeg vil ha en soft is på 17. mai, så spiser jeg det uten det minste dårlig samvittighet.
Simpfan sa for siden:
Kan jeg få oppskrifta. Mine blir så kornete og harde. Har ikke ismaskin.
marjusen sa for siden:
da har jeg bursdag. hurra for meg..haha
Frøken Scott sa for siden:
Amen!
HenrikBooe sa for siden:
Enig der ;)
Orkide sa for siden:
lavkarobo
Dolly sa for siden:
Lavkarbo mat!!
Sol-Angelica sa for siden:
Blir nok lavkarbo her også :)
Hund sa for siden:
Oi sann! Kanskje ikke lavkarbo er noe for deg da :)
/sarkasme
Altså, av og til føles det som at det å spise lavkarbo er noe kult-aktig, og hvis man ikke følger reglene nøyaktig sånn og sånn, så kommer pekefingeren fram i full fart :rolleyes:
Det sagt, så vurderer jeg fortsatt om jeg skal unne meg en soft-is eller ikke (for det er jo så fælt, så fælt uten). Mest for nostalgiens skyld, egentlig. :D
Nunne Mor sa for siden:
Veldig godt sagt!
Det er ¨liksom ikke softisen på 17.mai som ødlegger hele lavkarbo opplegget ;) Det er hverdagen som betyr noe i lengden!
<insert_scary_name_here> sa for siden:
Jeg trives med det jeg. Men jeg savner likevel bl.a. pizza. Skjønner virkelig ikke hvorfor det skal bety at jeg har det "fælt" på lavkarbo. Det får være måte på fanatisme synes jeg...
liker
Maylinn26 sa for siden:
Denne likte jeg ;)
Elin_no sa for siden:
Vi skal spise buffet på hotell etter barnetoget, det passer opplegget mitt ypperlig. Men jeg må nok jobbe litt med meg selv for å holde meg unna is som er en ganske innøvd tradisjon. ;)
sirib sa for siden:
Spørsmålet mitt var helt åpent, det var ikke en påstand eller en "klandring" av noen! :-) Har bare lest en del på forumet idet siste om det å unne seg noe godt(siden jeg har bakt kake i helgen og har søkt etter oppskrifter).
Eucalyptus sa for siden:
Lavkarbo! For min del er det ikke verdt den følelsesmessige berg og dalbanen etterpå ved å skeie ut med høykarbo. Smører meg noen skiver med proteinbrød og baker noe godt til andre og meg. Gleder meg til 17.mai!
:)Hipp hipp hurra hurra hurraaa:)
[img]http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQKx3-OALDqxzJ2Yud3Wbx2JyaCkKkS7l5fNYnNudqmNZTPMykX[/img]
Regret sa for siden:
På 17. mai gjør jeg som jeg vil, jeg spiser det jeg har lyst på. Har jeg lyst på is ja ok, da spiser jeg is, har jeg lyst på ei lavkarbokake, ja da baker jeg ei lavkarbo kake. Jeg vet selv at dersom jeg planlegger å spise høykarbo så greier jeg det ikke allikevel,. Kanskje jeg spiser et par biter av noe høykarbo, men plutselig så sitter jeg å lar være igjen, så en 'høykarbodag' blir bare blandetdag og jeg ender med vektnedgang. Planlegger jeg lavkarbo derimot, da blir det vanskelig med såpass mange fristelser, og ender med å sprekke totalt, og hiver i meg alt mulig. Så for min del, hva enn jeg vil på 17. mai! :ja:
Cassiopeia sa for siden:
Jeg så ikke denne før nå, men du rekker den godt til 17. mai likevel :)
Jeg tar en god neve frosne bringebær, og knuser dem i foodprosessor med kniv. Så har jeg i litt vanilje og søtning, jeg tror 5 dråper stevia med vanilje er ganske passe. (Jeg liker isen litt syrlig). Til slutt heller jeg over fløte, anslagsvis ca 1 1/2 dl, og kjører knivene til isen har softiskonsistens og er klumpfri. Om det danner seg store klumper trenger du mer fløte.
Spis før den smelter. Denne isen egner seg ikke til frysing.
marjusen sa for siden:
Har ikke stevia jeg, men funker det med vaniljeessens og sukrinmelis tro? Eller blir det mye knasing og ising i halsen da? hehe
Må få kjøpt meg stevia snart
EDIT: Regna på karboinnholdet og 7 karbs blir litt i meste laget for meg også;)
Ellekaramelle sa for siden:
Ikke noe problem med lavkarbomat på 17.mai. Her er det tradisjon med røkelaks, eggerøre, spekemat og reker.. Og det er jo bare godt.
Lurer forresten på om det går an å lage lavkarborømmegrøt?? Noen som har peiling?? Rømmegrøt er tradisjon hos oss 17. mai... Jeg klarer meg helt fint uten, men bare lurte litt på det.............
marjusen sa for siden:
finnes flere oppskrifter på rømmegrøn her inne, så det funker fint ja:D
Gerd har en mener jeg å huske
Cassiopeia sa for siden:
Vaniljeessens og sukrinmelis funker fint det. Det er jo is, så det ER allerede kaldt i halsen, og frøa knaser de og ;)
7 karbs i denne porsjonen? Det er ikke ille, spør du meg, for den er STOR og mektig. Holder fint til to personer.
Ellekaramelle sa for siden:
Jeg fant oppskrift på rømmegrøt, så nå kan 17.mai bare komme...:)
Yonah sa for siden:
Det der var jo en svær porsjon da..
Jeg bruker 1 egg, 1/2dl fløte og opptil 50g bringebær( så mye som må til for å lage is). Og jeg synes den porsjonen er passe stor, større enn ei stor iskule i allefall. Jeg bruker ikke sukrin i, liker ikke smaken, bruker heller noen dråper natreen eller stevia.
nellie sa for siden:
Det er noe av det rareste jeg har hørt noen gang..
Jeg spiser høykarbo når jeg vil det, mellomkarbo når jeg vil det og lavkarbo når jeg vil det, og trives mer enn godt med det. Vi får hver finne vår livsstil, uten at folk skal stille spørsmål ved det.
Georgine sa for siden:
Lavkarbo :) Skal bake og lage is til helgen tenkte jeg.
Lissi80 sa for siden:
Blir vel som vanlig vel..Ikke tenkt over dette jeg engang jeg..hvorfor skal en spise høykarbo bare fordi det er 17. mai liksom??!!
Jeg regner med jeg spiser en eggefrokost ( muligens spekeskinke, ekkerøre og asparges kanskje..se hvor god tid vi har på morningen.. Så lager jeg meg nok noen nøtte scones som jeg smører noe godt pålegg på som jeg tar med meg bort på arrangementet på skolen hvis det er bra vær..regner det spiser jeg nok lunsjen hjemme :) Til middag blir det grillmat og da er det jo abre å spise kjøtt, fulg eller fisk og grønnsaker.. Mamma skal lage en vanlig brownies, men skal også lage en kake fra bakeglede uten sukker -snille mamma'n min :hjerter: Og da velger jeg jo den såklart.. i tillegg tar jeg med meg noe 86% sjokolade eller hjemmelaget raw sjokolade -skal nok overleve uten alt for mye karber :) Men selvfølgelig; får jeg lyst på en is så kjøper jeg meg nok en is -men det tar jeg en avgjørelse på der og da HVIS jeg får lyst på.. jeg planlegger ikke allerede nå at jeg skal ha lyst til å spise softis på 17.mai liksom :p
Maylinn26 sa for siden:
Dette er vel individuelt for alle? Som i min familie har vi som tradisjon med "kakefrokost" hjemme hos tanten min før barnetoget..... Om noen vil ha dager som 17. mai til å kose seg med litt annet enn det man spiser til vanlig, er vel det opp til hver enkelt....
senorita sa for siden:
desidert lavkarbo. unnet meg høykarbo sist lørdag i en konf.. er enda ikke ketose, og gikk opp 1,5 kg og oppblåst og dårlig :P
Ikke verdt det for min del... Tror jeg skal sove hele 17.mai likevel .... :P
Maylinn26 sa for siden:
Men jeg tenker da på en ting? Man kan vel ikke legge på seg 1,5 kilo fett på 1 dag? Det må jo være en del vann?
Lullen sa for siden:
Blir vanlig lavkarbo mat stort sett hele dagen.
Eggerøre + spekemat til frokost, pølser til lunch og grilling på ettermiddagen.
Men en vanlig høykarbokake skal jeg bake og unne meg :D og en is skal jeg nok også spise!
Jeg har laget så mange lavkarbokaker etter oppskrifter her inne som jeg ikke liker, så da dropper jeg heller å spise kake ved andre anledninger... Orker ikke bruke tid og energi på det lenger!
Egwene sa for siden:
Jeg skal lage gode, fete dobbel cheeseburgere med bacon til meg og lillebroren min på 17. Mai, siden kun han og jeg er hjemme den dagen.
Så det blir lavkarbo og godt med fett:)
Og så blir det nok bringebær, jordbær og kanskje blåbær med fløte til dessert:)
Og sprøstekt bacon som snacks:P
Lillemy71 sa for siden:
Lavkarbo helt klart, this is for life!!
Frokost blir nok enten kokte egg med meierismør eller egg og bacon. Skal unne meg en deilig biff med blåmuggost/fløtesaus og deilig brokkoli til lunch/middag. Så skal jeg ha bringebær/fløte i en eller annen form. Tror nok jeg skal kose meg med noen ostechips+cavalier sjokolade også på kvelden siden det 17.mai :D
Regret sa for siden:
Nei man kan ikke øke fettmegden så mye, så raskt. Det er vannsamling i kroppen som gjør det.
nadine sa for siden:
Kan ikke si lavkarbo siden jeg skal drikke ett par øl/glass vin.Men maten er lavkarbo i hvert fall.
marjusen sa for siden:
vin er jo lavkarbo, samme med lavkarbo øl ;)
Regret sa for siden:
:nei:
Supah sa for siden:
Hva mener du?
Regret sa for siden:
Vin er ikke lavkarbo, den er full av sukker og for å ikke snakke om fruktsukker. MEN det finnes viner som er bedre og egnet til diabetikere, men de skal det ikke drikkes mye av heller. Lavkarbo øl inneholder karbo også, det er bare mindre enn vanlig, jeg liker ikke øl så har aldri sjekket det ut, men jeg hadde ikke drukket særlig mye av det heller om jeg ville..
marjusen sa for siden:
Her tror jeg nok du må sjekke fakta engang til. Rødvin og tørre hvitviner er absolutt lavkarbo.
Typisk for en flaske rødvin er ca 2 kh pr liter, altså 0,2 pr dl. Du kan da fint drikke en flaske, til og med på en ketogen diett.
Har sett lavkarboøl helt nede i 0,5kh pr 100. Det betyr at du ikke kan drikke deg full på øl, men det er fint mulig å nyte en flaske øl til maten feks.
Hvitvin er litt mer vanskelig, her er det viktig å sjekke. Finnes mange søte hvitviner med mange karbohydrater.
Marius
Supah sa for siden:
Så lenge man er litt påpasselig, og velger riktig vin så kan den være ganske lav på karbohydrater.
Det finnes mange viner som har under/rundt 2gram karbohydrater per liter. Både hvite, røde, og musserende.. Og man klarer da ikke å drikke mange liter vin akkurat.. :smile:
Når det gjelder lavkarboøl så inneholder det jo endel karbohydrater, men det er betraktelig mindre enn i vanlig øl, og dersom man ikke er i ketose, så kan man drikke en lavkarboøl eller 2 :)
Edit: Ja, som Marjusen fikk sagt rett før meg.. Hehe
Antoinette6 sa for siden:
Lavkarbo. Men jeg skal også gå til oppskriftsforumet og lage noe ekstra ! :sikle:
Trj sa for siden:
Hvitvin tenger overhodet ikke å være vanskelig, det fins masse deilige hvitviner nesten helt uten restsukker. :D Heldigvis ! Under varebeskrivelsene på Vinmonopolets hjemmeside fins de nøyaktige tall for de fleste viner. Og spør de ansatte på utsalgene. De er så lykkelige når de får hjelpe ! Har kost meg masse med vin på ketolyse. :cool:
marjusen sa for siden:
Som jeg også skrev oppi innlegget mitt, tørre hvitviner har lite karbs og er absolutt lavkarbo.
Men etter hva jeg har sjekket er det MANGE flere hvitviner med mer karbo enn rødviner. Det er ofte de søte hvitvinene som har mange kh.
Men ja, klart, om du liker tørre hvitviner finnes det som sagt mange nesten helt uten restsukker:)
Godt tips som du skriver er å sjekke polets hjemmesider. Ligger restsukker på nesten alle vinene:)
Marius
Trj sa for siden:
Chablis og chardonnayer er gjennomgående bra, etter min erfaring.
Men det er klart... Vil man ha Leibfraumilch (:eek:) eller lignende, kan det hende man sliter...
Supah sa for siden:
Herregud, ingen vil da ha Liebfraumilch. Grøss :p
Trj sa for siden:
Nei, fysj og fysj ! Ingen søte viner i det hele tatt til meg, takk ! :D
Supah sa for siden:
Helt enig. :) Synes egentlig søte viner er litt kvalmende.
TrillTrall sa for siden:
En dæsj fløte piskes til krem og så pisker du inn en neve frosne bringebær. Og en eggeplomme? Og litt sukrin kanskje. Blir ikke så "løs" som softis da, men veldig godt. Skal ikke fryses, men nytes umiddelbart.
Lillemy71 sa for siden:
Jeg pisker bare fløte (sånn at den er halvstiv :D) med litt søtt også frosne bringebær oppi og fyrer løs med stavmikser. Bruker ikke eggeplomme, for jeg synes ikke det er nødvendig, men her er det bare å prøve seg frem. Kaller det jukseis jeg, lages på 5 min og må nytes umiddelbart. Mye krem gir en mer softis-aktig konsistens og mer bær gir en mer sorbet-aktig konsistens. Ikke helt som iskrem, men det er skikkelig godt, enkelt, lavkarbo og du har full kontroll på hva du får i deg. Også er den veldig god til en liten kakebit (lavkarbo seff) :)
Imp sa for siden:
Mamma kommer med en marsipankake, men den har ikke jeg tenkt å spise. Erfaringsmessig er ikke kakene hennes noe gode heller, så det er jeg ikke lei meg for. ;)
Vi skal grille ribbe, og ha enten grønnsaker eller salat som tilbehør pluss bakte poteter, så det blir ikke noe problem å holde seg unna. Har litt lyst til å lage en liten lavkarbokake, vi får se om jeg orker..er jo mest for at barna ikke skal få i seg mengder av den forbanna marsipankaka...
nadine sa for siden:
Ikke lett å finne lavkarboøl ute på restaurant nei.Men jeg kan jo spørre om en vin med lite sukker
Melusine sa for siden:
Det blir lavkarbo (vi er tre i familien som har dette kostholdet) med spekemat, kjøttfulle pølser, Gerds rømmegrøt, hjemmelaget is og ostekake. Om været er bra tenkte vi å grille (grillribbe, kotelett el).
For de andre blir det ellers vanlig 17. mai mat: hotdog med brød og kroneis :)
have2 sa for siden:
Softis Lavkarbo :)
-1/2 dl fløte
-1 egg
-1ts splenda/ litt stevia (personlig er jeg imot splenda)
en neve frosne bringebær (ja, du kan bruke andre bær, men pass på! Blåbær=surt, jordbær=mye vann)
Vispes sammen, ca 2min, FØRST fløte og egg, så bær. Eventuelt kan du også ha oppi vaniljestang/essens, eller kanel.
Regret sa for siden:
ooo spennende!
Hvordan oppbevarer man det? ser for meg at det blir helt stivt i fryseren? softis skal jo være litt mykt. eller er det sånn som må spises med en gang?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.