< Tilbake til oversikten

Skravletråd for gravide

KarMa40 sa for siden:

Leste den samme her om dagen, men vi gjør jo ikke dette med et kuhorn og en spene? (Håper jeg...)

Men amming har vært av moten i tidligere tider det er tydelig. Og vi får være glad for å leve i denne tidsepoken hvor melkemangel kan løses med en tur til butikken. Sikker flaskemating avhenger av sivilisasjon; rent vann, stabilt gode sanitærforhold, pengeøkonomi, pliktoppfyllenhet (er dette et ord?) etc.
Sikker amming trenger en baby, en mamma og nok mat til mammaen...

Carisma sa for siden:

Min tiny winy knøttlille lokale Rimi i en bakgate på Tøyen har både colett og flere varianter av hipp. Så sjekk Rimi (evt ICA)

KarMa40 sa for siden:

Min lokale rimi har Hipp til 74,- mens Rema har til 63,90 ....

Cherry sa for siden:

Hipp og collect er faktisk billigere på prix her enn det nestle er. Nesten 20 kroner i forskjell, hehe

Uansett, vesla har viltkjøtt i navlen. Æsj, sykt ekkelt ord og det ser ikke bra ut, så det blir noen turer til helsestasjonen for tiden. Ser ikke ut til at lapis tar dette, så muligens må det fjernes kirurgisk hos fastlegen. Stakkars...og mora hennes har aldri vært skjært i :o

Ravna sa for siden:

Jeg testet positivt her om dagen:D
Nå leser jeg det jeg kommer over for å ikke gå i samme fella som sist, i panikk gikk jeg over til høykarbo og la på meg 30 kg, 5 bare første uka og var utrolig tung og sliten gjennom store deler av svangerskapet...

KarMa40 sa for siden:

Gratulerer Ravna!

Ravna sa for siden:

Det gikk ikke så bra, så jeg er tilbake som prøver...:(

KarMa40 sa for siden:

Klem til deg, og hold motet oppe, plutselig sitter det:).

Jeg mistet også rett før det satt på ordentlig.

Cindrella sa for siden:

huff og huff.. Da var lillemann 4 mnd å mamman har ikke gått ned noe i vekt.. må vel kanskje kaste ut sukkeret og kaste meg over lavkarboen igjen... så mye for amming JADA funker ikke for alle nei...

Ha en fin dag dere :)

Cherry sa for siden:

Da var lillejenta 6 uker og mor henger i med sunn kost uten å gå ned ett gram:cool:

Idamor sa for siden:

Her er lillemann 10 uker, og mammaen sliter med å gå ned ja... Går fint ei uke, for så å gå helt ned i bakken den neste! argh

nellie sa for siden:

Dere får bare smøre dere med tålmodighet. Hormonene deres er enda på vidvanke så å slippe kiloene er sikkert ikke det kroppen prioriterer nå! :)

Albatross sa for siden:

Åhalais! :)

Er det mødre og her, ikke bare preggiser :D
Jeg har en sønn på 4 mndr :)

Cherry sa for siden:

Liker best å smøre meg med lotion, tålmodighet er så vanskelig å få tak i.

Carisma sa for siden:

Jeg har gått opp disse fem månedene! Men det stabiliserte seg mer da junior begynte å sove gjennom natta for noen uker siden. Avbrutt søvn = stress = fettlagring, enten jeg var flink eller ikke. Så jeg innså kjapt at vektnedgang kunne jeg bare drite i... Nå seiler jeg bare fram til jul, så får jeg rydde opp litt i både kosthold og annet over nyttår.

KarMa40 sa for siden:

Akkurat det som Carisma sier!!

Søvn, mye og god er nødvendig for vektnedgang.

Ravna sa for siden:

Vi holder motet oppe, har jo to fra før, så vi vet vi kan bli gravide og koser oss med de, så sitter nok spira på rett plass snart :)

Cherry sa for siden:

Intimt spørsmål:

Når hadde dere sex igjen etter fødsel?

Carisma sa for siden:

Aner ikke, men en eller gang i framtida blir det vel.... :o:rolleyes:

Cherry sa for siden:

Hvorfor ikke enda?

nellie sa for siden:

Jaa, du. Det tok tid det:p Et halvt år kanskje? Jeg var eh.. nesten sydd igjen.:o

Carisma sa for siden:

Det må du nesten spørre sambo om... Han er ikke så veldig viril til vanlig, og med stress med jobb og baby så prioriterer ikke akkurat han sånt.
(jeg har vondt for å tro at en voksen mann har så lite behov, men det er en helt annen diskusjon... :o)

Jeg er forøvrig helt vanlig i det området siden det ble hastekeisersnitt. Hadde ikke rier engang, og ingen utvidelse i bekkenet.

Cherry sa for siden:

Spør bare fordi jeg vil ha sex, , helst i går, i forrige uke!:p

Carisma sa for siden:

Hvis du googler det så finner du ut at det er veldig varierende. Noen er i gang allerede på sykehuset. :rolleyes:
Legen stressa veldig med at jeg måtte begynne med prevensjon etter seks uker, så da er det nok hvertfall safe.

Cherry sa for siden:

Joa, om det var noen her å gjøre det med :D
Fordelen/ulempen med offshore-mann:eek:

Carisma sa for siden:

Vel, jeg har on-shore mann uten at det hjelper en dritt.... :rolleyes:

KarMa40 sa for siden:

13 uker and counting... Men det er den babyen sin skyld!! drive å våkne når det ikke passer .

Husk prevensjon hvis dere ikke fullammer, eggløsningen er alltid før mensen.

L@dy jojo sa for siden:

Hei, melder meg inn her jeg....

Har akkurat fått greie på at jeg er gravid :D.

Er det flere her inne som vil få et stort alderssprang på barna sine når sistemann blir født?

Bøtt sa for siden:

Gratulerer:heia:
Jepp ,jeg har en gutt som blir 13 i april og jeg har termin 8 mars med 2 mann eller jente da;)

L@dy jojo sa for siden:

Ahhh...det blir spennende!! Grattis! :heia:

Jeg er så usikker på hvordan det blir med et alderssprang på 9 år. Håper de får masse glede av hverandre allikevel :)

Carisma sa for siden:

Det sies at om aldersspennet et mer enn seks år regnes de som enebarn i utviklingen. Men du har jo snart barnevakt i det minste. :D

Bøtt sa for siden:

Ja ikke sant ,jeg har jo 2 gutter på 12 hjemme nå så kommer jenta i mars .Det som er litt merkelig er jo at når gutta er 18 år er jenta bare 5 år.
Men jeg fikk jo første mann ung da så det er greit,men blir vel kanskje enebarn å regne ja...

Så barnevakt har vi jo :Di tillegg;)

L@dy jojo sa for siden:

Får håpe de får myye glede av hverandre når de blir eldre:D. Også er det jo litt greit å få litt hjelp denne gangen også da ;).

Jeg er så nervøs denne gangen kjenner jeg......:eek:, jeg føler meg så svak. Håper alt går bra.

L@dy jojo sa for siden:

Det blir kos å få jente denne gangen da,,,også to store gutter som kan passe på så ingen er slemme mot henne :).

Bøtt sa for siden:

Det går nok så fint så:)

Jeg har også et helt annet svangerskap denne gangen .Tror ikke det blir flere på meg nei;)Da må mannen gå gravid :fnise:

Masse lykke til og håper du koser deg med graviditeten fremover:)

Theas sa for siden:

Heihei! :) Jeg hopper inn her, jeg også! :) Har akkurat funnet ut jeg er gravid med førstemann. Har gått ned masse kg, og har ingen planer om å legge på meg igjen som gravid.. Altså, opp går man, men jeg vil leve lavkarbo og så sunt som mulig, for å forhåpentlig gå opp minst mulig. Spent på hvordan div sug vil fortone seg.. Spiser foreløpig som vanlig (holde vekten lavkarbo/vedlikehold), spiser folat, multivitamin, krom, b-vitamin, og så har jeg Udos choice i kjøleskapet som jeg har tenkt å begynne å spise igjen. Men jeg må lese meg opp på lavkarbo ift graviditet, det vet jeg lite om. Har fått med meg såpass at det er mulig, må bare finne ut litt mer hva som jeg evt bør spise mer el mindre av.
Det var litt om meg. :)

KarMa40 sa for siden:

Grattis og velkommen, Theas!

Fumle sa for siden:

Får snike meg inn hit jeg også da, nå som kvalmen min sånn smått begynner å roe seg ned :)

13 uker og termin 10 august :D

KarMa40 sa for siden:

Gratulerer Fumle!

Ravna sa for siden:

Gratulere så mye:)

Klara sa for siden:

Melder meg her, i tilfelle det er noen flere gravide som har lyst til å skravle litt :smile:

LaLa77 sa for siden:

Jeg tar turen inn her jeg også. Så hyggelig at det er flere av oss :)

swirre sa for siden:

Hei!
Melder meg inn her jeg! Gravid i uke 23, fra før har jeg en herlig gutt på to år. Sliter med et liberalt lavkarbo kosthold som som regel blir høy karbo når dagen er omme. synes det er vanskelig å ikke ha strenge regler å forholde seg til...
Sliter vel mest med tanken på at vekta skal gå opp... ser jeg på forrige svangerskap, så gikk jeg opp 21 kg (som var vanskelige å få av) og er på god vei til å gjøre det samme denne gang. ligger akkurat der jeg lå i uke 23 forrige gang og har konstant dårlig samvittighet for det.
Noen som kjenner på det samme?!

Klara sa for siden:

Hei!

Grattis med spiren!

Synes kosthold er en utfordring selv, det blir mye brødskiver bare fordi at det ikke er kvalmende... Nå spiser ikke jeg lavkarbo pga vekt, men fordi hverken kroppen eller jeg trives særlig godt på høykarbo. Sliter med blodsukkerfall og forstoppelse, ikke akkurat topp...

Får tipse hverandre om mat som funker, og spise så bra mat som vi kan!

Jeg oppdaget i dag at tyrkisk yoghurt blandet med litt fløte, med en skje bær og litt nøtter på var et supert mellommåltid! Mettende og friskt!

swirre sa for siden:

Hei!

Jeg skal gi deg ett mentalt klaps på ryggen når du måtte trenge det Klara:)
Gratulerer med spiren til deg også, ser på signaturen din at det har vært litt jobb..

Har sklidd ut av lavkarbo verden i vår/sommer etter at jeg ble gravid, men nå skal det strammes opp:) tenkte på å holde meg til 100 karber til dagen. Noen meninger?

Siri

Klara sa for siden:

Så bra! Godt med med litt selskap!

Takk! Ja, det tok 3,5 år og 2 IVF. Det var tungt, men vet det blir verdt det! :)

Har ikke ork til å telle selv, men 100 karber er vel fint! Har du bra appetitt, eller er det utfordringer der?

I dag har jeg ikke spist høykarboting :tøff: Skal kose meg med bakte epler til dessert, babyen hadde lyst på :p Så lenge jeg spiser nok fett, kjennes det som om jeg klarer å tøyle det verste karbosuget!

swirre sa for siden:

Ekstra stor glede når drt skjer!

Huff, i dag ble jeg så gotte syk at jeg kjøpte inn pepsimax, rømme, holliday dipp og grønnsaker. Det hele endte med at rømme boksen forsvant på meg alene:) med grønbsaker selvfølgelig, men en føler seg ikke så veldig sunn etter å ha kverka en hel boks med seter rømme alene:)

Klara sa for siden:

Pfft, på lavkarbo er jo rømme helt topp! :)

Hadde heller holdt meg unna pepsi max, man skal være forsiktig med kunstige søtningsstoffer som gravid ;)

swirre sa for siden:

I know!! men hva er egentlig verst?! cola eller pepsimax?!

Klara sa for siden:

Jeg velger brus med sukker, og begrenser heller inntaket. Drikker en del fruktjuice i stedet, lettere å stoppe etter ett glass ;)

Carisma sa for siden:

Aspartam kan føre til tidlig fødsel. Så Pepsi Max er verst. Synd cola smaker død grevling....

Klara sa for siden:

Død grevling, du liksom :D

swirre sa for siden:

Huff! må bare slutte å drikke brus... :( men hva med sukrin og stevia?! er det ok i uante mengder?

Klara sa for siden:

Aner ikke ang stevia og sukrin. Men det er nok lurt å begrense brusdrikkingen til fest ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.