Cindrella sa for siden:
å jeg knappe uka før deg :=):D eller samme tid kanksje:=) når har du tremin?
Cindrella sa for siden:
å jeg knappe uka før deg :=):D eller samme tid kanksje:=) når har du tremin?
Konkelimonke sa for siden:
Oi, artig!
Eg har termin 29.juli. Spent på om eg går over slik eg gjorde med storesøster, eller om han kjem litt før... Eg trur eg går over, men håpar han kjem før :)
Så, er 35+2 i dag. Tida flyg! Snart permisjonstid allereie! (deilig, så slepp eg ha dårleg samvit for at eg er sjukemeld lenger... :):))
Korleis går det med deg då?
Tenkte eg skulle mala ein vegg i dag...hmm... Må berre finna orken til det;)
Cindrella sa for siden:
joda 29. juli her å:=) hehe håper å den kommer før;) men er førstegangs så skla vel litt til det da... :D formen er vel relativt bra, vært litt plaget med bekkenet så det kommer å går. men ellers helt fin. Å ja skla bli godt med permisjon, er å sykemeldt nå.. men ferie en uke fra neste uke:=) enn du da?
Sitt nu med en pause i vogge-monteringa:P blir jo sliten av ingenting.
Carisma sa for siden:
Da er jeg offisielt utmeldt fra gravid-klubben! Junior bestemte seg for å ankomme tirsdag kveld, seks og en halv uke før tida :eek:
Men han er frisk og fin og tar til og med pupp. Vi er på sykehuset enda da, og det er veldig greit.
Klara: da er kroppen din mer klar for neste runde. Ofte det som må til med pcos desverre, litt trening.
Lava sa for siden:
Gratulere så mye Carisma! :heia: Lykke til videre.
Cho sa for siden:
Gratulerer så masse med prinsen Carisma:heia:
KarMa40 sa for siden:
Gratulerer med Babymann!!
Så fint at alt gikk bra :D
Anne sa for siden:
Gratulerer Carisma:klem:
Klara sa for siden:
Carisma - Hurra for lillegutt!
Ja, tror også dette var kroppens lille testrunde, og satser på at alt virker neste gang!
Cindrella sa for siden:
åå gratulere så masse:=) måtte alt gå kjempe fint:=)
Catwoman sa for siden:
Gratulerer så mye! Kos dere nå :love:
Gratulera så mykje! Flott at alt har gått bra, lukke til vidare no då, nyt tida:-)
Vert godt med ferie og perm no då, er det veldig ille dette bekkenet ditt?
Ytruleg artig at me har same termindatoen då :) er det langt mellom mens og ul termin? Mensterminen min er den 30. så det vil sei det er ganske så rett ultermin ;)
Eg gler meg til perm no, det vil sei at eg gler meg til å ikkje vera sjukemeld lenger! Hehe!
Korleis ligg du an i reirbygginga då? Her er alt klart, tek det heile mykje meir med ro denne gongen enn med storesøster. Me driv no på med litt oppussing i gangen, så føler alt flyt for tida. Heldigvis siste malingsstrøket i morgon, så får me rydda litt på plass... Er lei av at alt flyyyyt og alt øigg der det ikkje skal ligga;)
Hadde vore kjekt å følga deg vidare! :)
Ha ein finfin kveld!
Cindrella sa for siden:
Det kommer og går veldig med bekkenet. å selvfølgelig hva jeg gjør om dagene:=) prøve jo å ta det med ro, men ikke alltid like enkelt.. Er vel temmelig tett mens og ul termin her å. tror jeg fikk selv 2 august eller noe.. Men ja kjempe gøy med samme dag:D he he
Reir bygginga går litt i rykk og napp:p har tidligere hatt en skikkelig runde i boden og renska ut masse :P rydda på div rom som ikke er i bruk osv.. Men i går klarte heldigvis far i huset å få ferdig gulvet på barnerommet... Så da ble seng og kommoder montert:=) Har også ett stort tre klistret på veggen nå.. Kjøpt på kidsparadise :D ble kjempe lekkert:=) neida bare små ting igjen. Selv om trangen til å rydde å vaske enda er der.. Så får vel gå ut over andre rom det da:)
Ja maling er vel kjekt å bli ferdig med før den lille kommer.. Herregud det er jo ikke lenge igjen nå.. får slike panikktokter over meg i ny og ne hehehe:eek::eek:
Skal holde deg oppdatert ;) så får du gjøre det samme..:)
Ha en strålende dag!
Cherry sa for siden:
Får småangst av dere:p Har ikke gjort NOE som helst. Ikke engang kjøpt ett eneste klesplagg. Ikke kikket på vogn, eller bilstol. Niks og nada:eek:
Carisma sa for siden:
Det hadde ikke jeg på den tida heller cherry. Barnerommet er ikke ferdig heller.... Men sambo har rydda det og fått opp kommode og sånn mens jeg er på sykehuset da. Hadde bare ti klesplagg på plass pluss barnevogn og bilstol da jeg fødte. Ingen små nok klær hvertfall! :eek:
millah sa for siden:
Gratulerer med den lille, Carisma! Heldigvis er det ikke så mye den lille egentlig trenger i starten. Bleier og noen klesplagg og tepper er kjekt å ha, men ellers får man alltids tid til å få tak i det man trenger.;)
Berre til å slappa av enno, du har enno god tid vettu!
Alt til si tid :) men tida går jo fort òg... Anyway, ta det når du føler for det:) treng jo igrunnen ikkje sånn supermykje styr til å byrja med heller :)
Cindrella sa for siden:
Da har vi vært hos jordmor, og en fantastisk opplevelse for en gang skyld:=) hadde "bare" gått opp en kg, og hun ble helt i hundre når vi fortalte at vi var begynt på lavkarbo. Det mente hun var såååå bra :=) fikk masse skryt for det, å det er jo alltids gøy. Ellers var alt som det skulle å det er jo digg i seg selv:=)
Ha en fantastisk sommer dag alle sammen :=))))
Idamor sa for siden:
Gratulerer med den lille, Carisma! Kom den lille lenge før tiden?
Her planlegger jeg maling av barnerommet om dagen, men jeg får ikke gjort noe der før gubben får hjulpet meg med å flytte litt ting og tang der.
Gleder meg til legetime på torsdag, og håper h*n (er vikar for min egen lege) skriver ut 100% sykemelding til meg. Sover så ufattelig dårlig om natta pga. bekkenet, og når jeg først sovner, så er det liksom 2-3 timer til jeg skal stå opp. Fungerer ikke det liksom!
Og jeg har lyst på SJOKOLADE!!! Takk og lov for at vi ikke har det i hus!!! Skal straks sette i gang eggekokeren jeg nå, så jeg har noen egg til matpakke i morgen ;)
Carisma sa for siden:
Seks og en halv uke for tidlig, ble født i uke 33+4.
Cherry sa for siden:
ER DET HER SANT??? www.dagbladet.no/2011/06/26/tema/klikk/helse/17072680/
Jeg nekter. Not gonna do it. Nei! Aldri!
Carisma sa for siden:
Jeg er mer og mer glad for keisersnitt :D
Cyan sa for siden:
Det er nok desverre sant, ja :o Men jeg tror det er viktig å ikke male fanden på flatmark heller, for jordmødrene har blitt oppmerksomme og flinke på å forhindre dette. De aller fleste som får plager er kvitt plagene sine i løpet av et år. Sønnen min fylte nettopp et år, og jeg begynner nå å bli "fin" igjen :)
Jeg tror at jordmødrene har blitt ganske flinke til å jobbe for å forhindre alvorlige rifter. Dette gjør de bl.a. ved å holde igjen hodet på ungen litt for at den ikke skal komme som et prosjektil ut (noe min sønn desverre gjorde :o). Du vil sannsynligvis også få beskjed om å roe ned pressingen litt når hodet er på vei ut, dette for å gi tid til å utvide. I ukene før kan du forberede deg ved å smøre på fødselforberedende olje (tror det er en weleda-olje). Vet ikke hvor mye den hjelper, men det skader i hvert fall ikke :)
Og så må dere knipe! Jeg kan ikke få sagt det nok. Knip når dere ser på TV, sitter på bussen, shopper o.s.v.. Knip hver gang dere kommer på å knipe, og fortsett å knipe etter fødselen.
nellie sa for siden:
Oh yes. Been there. Men det går over etter type 2 år med øving:lol:
Cherry! Dette er ikkje noko du skal gå å bekymra deg for i det heiletatt! Det er mogleg ein revnar litt ja, men å tenkja at ein vert ein del av den lille prosenten som revnar herifrå til helvete, er berre unødig bekymring og bruk av energi. Dessutan har du jo no lest artikkelen og veit at får du problemer i ettertid så tek du heller ein kikk for mykje enn for lite hjå legen/gynekologen :-)
Eg vart klipt ved fyrste, men har ikkje opplevd noko problematisk i etterkant. Ikkje kjenner eg noko til arret, ikkje slitt med musklatur eller noko.
Så, ikkje sluk all den negative vinklinga som er ute og går kring fødsel. Skal ein tru media i dag, er det livsfarleg å føda! Rart me i det heiletatt tør verta gravide spør du meg, om me berre skal ha det fokus allmuens mediadekning har....
Cyan sa for siden:
Enig med Konkelimonke. Det er jo tross alt skrekkhistoriene som har nyhetens interresse. Alle de som det går helt fint for er det jo ikke noe vits å snakke om :p
Men et lite råd fra min kant dersom du har tenkt å både amme og ha et sexliv: Kjøp glidemiddel! Det kan bli tørrere enn en ørken down there når man ammer :lol:
Skriv under på denne ;)
Heisann hoppsann!
Er du bebimamma enno? Eg sit no her med magen, og er litt i sjokk av at i morgon kan me skriva 37 veker på magen når me tek bilete... kjenner nervene kjem snikande... hehe! men eg må sei at eg gler meg veldig òg ;) Skal verta herleg med ein liten baby att, følest som om alt er nytt sia det er 6 år sia sist :)
Supert at du fekk skryt av jordmor då du fortalde at du svergar til lavkarbo! Jippi!
Eg må krypa til korset og innrømma at eg starta dagen med havregryn og cultura i dag... ikkje akkurat lavkarbo, men akk så godt! Hehe!
Elles er alt heilt greit her. Kjenner det er (fram)tungt no, og nedpresset har satt i. Har funne meg nokre akupressurpunkt på nettet eg tenkte eg skulle prøva (altså, punkt på meg sjølv! Haha!) for å kanskje få modninga igang skikkelig. Vanskeleg å sei om det er noko modning på gang sia eg går her med desse kynnerane mine dag ut og dag inn. Kan jo godt henda det er noko på gang, men skader no ikkje å trykka litt på div punkt på kroppen:)
Håpar du har det bra og at bekkenet ikkje skranglar for mykje!
Klemmar!
Hey! Har skrive dette i tråden min men legg det ut her òg i håp om litt respons:)
Litt info- termin 29.juli, 37fullgåtte i dag, og nervene snik seg på... Eg veit fødsel ikkje kan planleggast altså! Hehe!
Eg kjenner på eit lite dilemma når det kjem til fødsel... Eg håpar han kjem kring den 23-24. fordi då kjem jentungen attende frå ferie hjå far sin. Ho reiser no sundag. Eg er nemlig veldig redd for at ho skal føla seg uttafor eller erstatta om han kjem i ferien hennar, og "alle" har sett han før ho... Eg har lyst at ho skal få visa han fram, og få det eigarforholdet frå starten av! Kva tenkjer de? Om han skal koma før ho reiser, bør han komma på fredag eller laurdag, men då er eg redd ho ikkje vil reisa til far sin... Det skal seiast at ho er veldig avhengig av meg... Ho vert snart 6år.
Har de nokre tankar kring dette de kan dela med meg vert eg glad for det :)
Ha ein fin dag!
KarMa40 sa for siden:
Svarte i den egne tråden din! :)
Nå er jeg stinn som en badeball hele dagene. Og helt sikker på at vannansamling, det er hvetemel det! Nå får jeg drikke Farris til det tyter og motsette meg impulsen om å barbere hele hodet for å få litt vind til:rolleyes:
Kjenner GODT eg vert superstinn når eg skeiar ut eg òg, heilt grusomt...
Følte meg eit tonn lettare etter lavkarbofrukosten i dag :) men akk så godt det er med skive med brunost på... Eller syltetøy... Eller bolle.... Haha! :P
KORLEIS få permisjonstida fram til bebissn kjem, til å gå?
No har eg liksom gått litt tom for ting å gjera... alt er klart, i går hadde me husevask på gang, alt er ryddig.....
hmm....
nokon tips, anyone? :)
Carisma sa for siden:
Ja, sov ut!!! Og IKKE ønsk den skal gå så fort!
KarMa40 sa for siden:
Lag og spis mat som krever to hender.
Les ting som interesserer deg helt i fred.
Gå på besøk og prat med andre voksne.
Se film på kino og gå på teater om mulig.
Gjør ferdig håndarbeid.
KarMa40 sa for siden:
Sist fredag fikk jeg det uunngåelige spørsmålet om jeg skulle ha tvillinger:mad:. Teiting.
Og jeg er da vitterlig ikke så stor!! Som legen min sier "du har virkelig ikke lagt på deg særlig mye!" nå har jeg ikke vekt hjemme så han har bare fulgt med de siste månedene. Og mammas er ødelagt og prøvde å påstå at vekta mi var 56 kg sist jeg prøvde, som var hyggelig, men ikke sant med minst 20 kilo...
Carisma sa for siden:
Kanjeg låne den vekta noen uker? :D
Hehe! Eg finn nok på noko, og eg nyt igrunnen tida fram til dey brakar laus! Gubben er meir utålmodig enn meg, og dreg meg med ut på gåtur i tide og utide ;)
Kjekk vekt mor di har, KarMa40! slik vekt ynskjer eg meg òg ;)
Carisma: ikkje så lett å sova ut når ein ikkje får til å sova, desverre...... :/
Cherry sa for siden:
Selvsagt måtte akkurat denne sommeren bli varm i nordnorge. Som regel pleier sommeren å være 10 grader og regn. Men ikke i år. Nope. 20 grader nesten konstant. Føles som 100. Full av vann, irritabel og generelt frøken hormonell.
Alt for den her greia i magen som jeg begynner å grue meg som faen til skal komme ut.
Er deilig å ha unnskyldning til å sitta inne i skuggen då ;)
Kvir du deg til fødsel? Kva er det du kvir deg til? Smerten/trykking/rier/det faktum at ein baby skal ut der nede?
Kom med det, så skal me hjelpa:)
Klem!
Hmm... Har sett to chickflicks (??) i dag, vaska sengetøy og hengt ut, lagt på sengklede til mor mi, rydda og lagt saman alle kleda som var reine, lakka neglene mine både på hender og føter (føtne var utfordrandre jah!) the french way, rydda på kjøkenet, henta posten, og vaskar no teppa i sofaen (sånne pledd veit de)...! Dagen må då vera godkjend! Hehe!
(.......... Og ete for mykje............)
Cherry sa for siden:
Jo nå skal du høre: Det skal komme en sånn svær sak ut av meg. Ut av den lille greia der nede! Jeg har jo hørt at dette gjør vondt, og dessuten revner man eller må klippes. Jeg har sydd kroppen min en gang før og stinga klødde som f***. Om de skal sy der nede så kommer det til å klø, på en plass som hele tiden er i bevegelse. Dessuten så tåler jeg ikke kondomer så jeg vet hvordan det er å klø i hufselufsa altså! :p Det vil svi når jeg tisser.
Det som skremmer meg er at jeg har no freaking idea over hva som kommer til å skje. Verken under fødsel eller etterpå. Jeg kan lese til øyet blir tørt og jeg kan spørre om alt her og der, det hjelper gudframmelig så lite når man er på jomfrutur og må oppleve alt selv!
Carisma sa for siden:
Det er for sent å tenke på nå Cherry, ut må den uansett :D Men jeg syns det var veldig greit med keisersnitt altså!
MEN, hvorfor er det ingen som har fortalt at det er MYE vondere når hoftene og bekkenet skal på plass igjen enn da de utvidet seg!! :eek: Jeg skrangler som et gammelt rakleverk bare jeg prøver å lee på meg!
Yrla sa for siden:
Jeg revna. Jeg visste jeg kom til å gjøre det fordi jeg er så trang i åpningen. Det var det vondeste med hele fødselen, men det ble straks sydd og det var bare litt ubehagelig, og det grodde raskt og syntes ikke at det var sydd etterpå. Ikke noe å bekymre seg for. Keisersnitt er skumlere. Der kan magemusklene ødelegges. Det er ikke bare hud men mye tykkere lag som gjennomskjæres. Ha tro på at det går bra.
Lava sa for siden:
Jeg har hatt 3 keisersnitt, og har ingen ødelagte muskler, lite arr og ellers ingen plager what so ever!
Første var haste snitt, men arr derfra ble fikset på neste keisersnitt. Måtte ha K-snitt ved de andre siden jeg var i nesten full fødsel og jeg revna litt i livmorhalsen da de skulle ha jenta ut. Man er selvsagt litt mer fortumlet og vond etter en operasjon, men ikke noe å grue seg for!
Og, noen sier man kun får 2 eller 3 unger med K-snitt, men jeg spurte mens de holdt på med siste mann, og de sa der var ingenting i veien for å få en til. greit å vite om man blir gravid uten å ville det :p
(nå er jeg for gammel til slikt da, jeg bare tørrtrener) :lol:
Carisma sa for siden:
Mitt keisersnitt er bare et lite arr helt nederst på magen i overgangen mellom mage og skambein. Ikke mange muskler som ødelegges der nede. Hvertfall ikke sammenlignet med det 20 cm lange blindtarmarret jeg har på skrå over hele høyresiden :rolleyes:
Mulig de har blitt mer slepphendte på det. Mamma fikk ikke lov til å få flere etter tredje keisersnittet. Da hadde de kuttet livmora en gang på høyre side, en på venstre og en nederst og da var det ikke flere plasser man trygt kunne skjære i livmora fikk hun beskjed om.
Cherry sa for siden:
Jeg er fri for løk og vil grine. Weiiiiirdooo.
Cherry sa for siden:
Jeg er lei. Jeg vil ha den ut, uuuuuuuuuuuuuuuuut. UT MED DEG! HØR PÅ MORA DI!
nellie sa for siden:
Får håpe han holder seg inne litt til vel:p
Carisma sa for siden:
:eek: Nei det vil du IKKE :nei: Du har mye mer frihet ved å vagge hvor du vil med stor mage enn å sitte de neste to mnd ved en kuvøse på barneintensiven....
Hehe! Du skal heller få lov til å klaga skikkelig når det nærmar seg termindato, då skal eg heller vera einig med deg ;)
Men no syns eg bebissn berre kan halda seg inne litt til sia du berre er litt over halvvegs :)
KOS deg med magen, den er vekke før du veit ordet av det og då sit ein gjerne, som meg, og tenkjer "åh, at eg ikkje kosa meg meir med magen då eg hadde den!!!" :) NYT TIDA, ja, det er tungt innimellom, men guri malla kor fort det er over òg!
:):)
Cherry sa for siden:
Nooope!!:D
Nå ligger h*n og presser på lungene mine eller noe sånt. SVINTUNGT OG EKKELT. Jeg er helt sikker på at den har endret innsiden min og at blindtarm og milt har bytta plass!! Og hvorfor må den knø beina sine MELLOM ribbeina mine?? Også den konstante hikkinga hver bidige natt. Leste i babyboka at man skulle sove så mye som mulig før den kom, men det nytter jo ikke med den her nattevåkne saken i magen. I tillegg til det så har jeg utviklet fobi mot kylling og greier ikke tanken på melkeprodukter.
Jeg skal aldri mer ha sex! Aldri mer! :mad:
KarMa40 sa for siden:
Hold motet oppe!:)
Jeg har fire (eller to) uker igjen, (kommer an på hvem man hører på) og jeg skulle ønske det var snakk om dager...:rolleyes:
Noen fordeler skal man ha av å være lang i ryggen og kort i beina, så jeg har ikke skikkelig dårlig plass i magen før nå, men nå skal det være kung fu og lange seige strekker på tvers. Og jeg har skikkelig spreng-følelse i magen, helt hardt. Selv guttungen har kommentert hvor hard magen er.
Jeg innbiller meg at jeg har hatt effekt av yoga for gravide, for å strekke ut magen. Ta en tur innom en bokhandel?
Klara sa for siden:
HEIT sant! (i følge mi eiga erfaring som gravid og lavkarboholikar! Hehe!)
Dei periodane i graviditeten eg åt "vanleg", vart eg fort hoven i særskild beina, om det var over 15 grader ute. Men med ein gong eg tok meg i nakkeskinnet og var flink med lavkarbo - ja då kunne det vera så varmt det berre ville ute utan at eg merka nokon ting til vatn i kroppen. Det, saman med den ikkje alt for store vektoppgangen, er det eg merka best utslag på når det gjeld gravid og høg- versus lavkarbo. Samt eit meir stabilt humør på lavkarbo ;)
så, det er absolutt å anbefala å tenkja på karbohydratene som gravid ja :)
Kanutten sa for siden:
Jeg var nok også ganske så striks på lavkarbo da jeg gikk gravid; dog ufrivillig. Det eneste jeg tålte var agurk og kinakål. Jeg spydde hver gang jeg spiste brødskiver, poteter eller brunsaus, så DET gikk jeg kjapt bort fra. Men kål tålte jeg. :p
Caprifolium sa for siden:
Sier hei her også, jeg!
Skrev akkurat et langt innlegg under tråden "Kven er med som er gravide lavkarbofolk?", der jeg presenterte meg og skravlet i vei;).
Hadde vært morsomt om vi fikk litt liv i denne tråden, savner litt skravling med andre gravide:)
Er det noen flere av oss her, eller har de fleste som var aktive født nå?
Håper vi kommer flere til underveis!
Aggzy sa for siden:
Psst. Jeg er gravid. :) Termin i april -12. Når er din termin, Caprifolium? Vil gjerne holde liv i denne tråden om det er flere skravlesyke. ;)
Hurra, endelig litt liv. Føltes som jeg var den eneste skravlesyke gravide her inne en stund, nå er vi i hvert fall to :D
Jeg har termin måneden før deg, - midten av mars 2012.
Håper formen din er bra! Jeg har rundet "de magiske 12 uker" for en uke og litt siden, og merker at jeg får det gradvis bedre. I dag har jeg vært på sopptur i nydelig høstvær, fant MASSE deilig traktkantarell, nå gjenstår det bare å finne krefter til å forvelle dem. Det må bli i morgen, merker jeg...
Vi sees her inne, da. Koselig!
Aggzy sa for siden:
Yey! Men vi er flere også. Skal prøve å få dratt med meg ei til, så kan vi skravle til krampa tar oss. He, he. Gleder meg til å passer de magiske 12, jeg også. Det blir liksom litt mer virkelig, da. Akkurat nå føler jeg meg ikke gravid i det hele tatt. Bare helt usannsynlig og ubarmhjertig TRØTT!!! Men jeg vet det går over, så. ;) Deilig med sopp, da. Er så pysete når det gjelder soppplukking. Alt som ikke kan plukkes i butikkhylla får bare være. He, he.
Så hyggelig! Fint å ha noen fler med det samme fokuset, vi blir jo fort litt opphengte i vår egen tilstand:p
Var det uke 9 du var i? I så fall er det jo ikke såå lenge til uke 12, håper du får tilbake litt energi og krefter til den tid, kanskje før.
Jeg sliter skikkelig med humøret for tiden, innimellom føler jeg meg ganske trist, dvs jevnt over litt lite glad, og jeg svinger mer enn godt er, jeg er veldig utålmodig og til dels sint. Selvfølgelig også innimellom overdrevent rørt, men det er jo som forventet. Det er sinnet/oppfarenheten som er værst. Jeg antar at det er fordi jeg er sliten, og håper et stabilt lavkarbokosthold vil hjelpe meg til et mer stabilt lynne.
Jeg kommer så fort i ketose forresten, ble litt overrasket. Jeg kjenner det godt på kroppen, og måtte også måle med stix. Kjennes ut som jeg går inn og ut hele tiden, det må være noe med graviditeten:confused:
Jeg synes jeg er ganske large med karbohydratene, men ikke nok tydeligvis. I dag måtte jeg hive innpå en yoghurt og en kiwi bare for å komme over nivået for meg, som jeg begynner å skjønne bør ligge helst et godt stykke over 60 g, gjerne mer.
God kveld til deg, Aggzy, og eventuelle andre som måtte titte innom
KarMa40 sa for siden:
Hei på dere!
En liten hilsen fra uke 39 eller 40 eller hva tickeren viser nå, har termin i helgen.
Er lei og klar og har huset fullt av ting som er ubrukelige og bare i veien før babyen kommer.
Falsk alarm nå i helgen, fikk sendt vekk poden, men det ble ingenting.:mad: Og idag kan vi ikke føde allikevel, for svigermor har sagt at da er hun sikker på at det skjer, og hvis du lurer på hvorfor det kan bli feil så kjenner du meg dårlig og har kanskje ikke pleid omgang med gravide i det hele tatt.
Og dette er sannsyligvis min siste, og godt er det, for hvis noen skal spå barnets kjønn på mageform en gang til .... "jeg kan ikke skjønne at det skal bli en pike for blæblæblbæ " Gjerne etter ultralyd med gode blider man har sett selv med egne øyne. Litt problemer med tålmodigheten altså... Eller spå fremtidig temperament på ungen ettersom svangerskapet arter seg, Jaisus. Folk burde beskyttes mot seg selv, eller i det minste mot meg.
Hvis jeg mot formodning skal ha en tredje så skal jeg starte registrering av alt det teite og motstridende folk sier om at guttemager alltid er slik eller sånn (uten unntak fremsatt av damer med ett barn) og hva tanta til naboen sier om når kvalmen begynner og at man ikke må spise kruspersille for krøller er så plagsomt på babyer....
Overdose i familieselskap, beklager...
Cherry sa for siden:
Bare meddeler at jeg har gjort det aller første innkjøpet. Jepp. Nå, den aller første tingen. Jeg har INGENTING annet og jeg stresser ikke med det heller =P
Jeg har kjøpt vogn, og det var ingen billig fornøyelse skal jeg si dere. Men hvor skal jeg sette den i ett par måneder liksom? Kanskje jeg skal trille katten i den ut over høsten?
Carisma sa for siden:
Jeg stemmer for å trille katten! :D Men sånn rent praktisk er det ikke lurt å la katten lære seg å ligge i den, for det vil man definitivt ikke at den skal når babyen kommer... :eek:
Vi plasserte forøvrig vogna hos mine foreldre, noe som var helt greit inntil han kom for tidlig, og vogna befant seg en time unna... :o
Cherry sa for siden:
Trødde den på bodgangen! Vogna altså! Ellers så har jeg bestilt en vugge, istede for sprinkelseng. Det var den dyre og unødvendige investeringa, men det får stå sin prøve.
Ellers må jeg si at jeg er drittlei av alle som skal ha en mening om min mage og spå hva det blir. Jeg er møkkalei at det er bare fritt vilt å ta på meg og jeg er lei av at folk skal komme med umorsomme morsomheter om hvor morro man måtte ha hatt det i februar. Ja, også merker jeg at jeg ikke orker å pakke inn en spade når en spade er en spade:p
nellie sa for siden:
Sjefen min var rask i hoderegning, for når jeg fortalte at jeg var gravid og hvilken dato jeg hadde termin, så brøt det spontant ut: "jobba ikke du på nyttårsaften da??" (yepp. det var på nyttårsaften mellom kveldsvakt og dagvakt 1. nyttårsdag hun ble lagd)
Herrelighet Cherry! Bare ti uker igjen du jo.
KarMa40 sa for siden:
I feel ya!
Det eneste som kan hjelpe er at noen av dem faktisk mener det godt... :rolleyes:
Cherry sa for siden:
Jæw, og avisen påpeker også at det "snart" er jul, så tiden går fort:p
...får håpe den går raskere. Dette begynner å bli litt tungt.
Er det forresten normalt å blir sånn HELT opphengt i ungen? Jeg har en venninne med termin om 4 uker og hun er sånn at ALT dreier seg om barnet. Hun leser alt og "lager rede" i mente, snakker kun om magen og den lille osv. Jeg skjønner at hun er forferdelig lykkelig altså, og det ser man på henne, but still...jeg føler ikke det samme behovet for å lese og studere alt om babyer og finne ut hvilke bleier som er best i test (skal forøvrig bruke tøybleier vi) Jojo, noe godt kommer av det, jeg hadde jo ikkje f.eks visst at nesespray er farlig for gravide kvinner uten henne:p
KarMa40 sa for siden:
Jada, total-oppheng i ungen er helt vanlig. Men mest for førstegangsmammaer kanskje. Flergangsmammaer har allerede ting å holde seg opptatt med...
Jeg har ikke klart å forsvinne helt inn i den boblen, men det er mulig det er noe med meg da... Jeg har liksom ikke anlegg for det. Og så er det veldig deilig å tenke at pappaen ordner det meste, og at ingen tar skade av at det ikke matcher, eller at bodyen sitter utenpå strømpebuksa, det er faktisk veldig praktisk:p
Men jeg klarer ikke å lese eller se krim hvor offeret er barn, der sliter jeg.
Carisma sa for siden:
Det var fordelen med å være så tjukk fra før at det ikke var mulig å si om jeg var gravid eller bare hadde lagt på meg mer, ingen turte nevne det :D
Og jeg hadde (og har) heller ikke det baby-genet :rolleyes:
Forøvrig må jeg si jeg er imponert over de som orker tøybleier, etter et par total-skift inkl spyling av hele ungen i dusjen :o
Noenkiloformye sa for siden:
Joiner dere jeg :)
Når dere snakker om tøybleier..... hvordan fungerer det? Pakker man en bleie full av bæsj i vaskemaskinen? Dytter man det verste i do først, eventuelt skyller over med vann?
Carisma sa for siden:
I følge min mor som har jobbet i barnehage bruker man rispapir i bleiene som man i teorien bare skal kunne skylle av, eller helle av det som er på papiret. Men det er visst bare i teorien... :o
KarMa40 sa for siden:
Bare husk når den tid kommer, at i enkelte tilfelle er det bedre å klippe av ned-bæsja body i stedet for å dra den gjennom håret til nurket, få det overalt, dusje alle de involverte, vaske badegulvet og stellekommode, dørhåndtak og skap, mammas klær, pappas klær, håndklær og nurkets klær og allikevel ende opp med flekker som ikke går av...
Og ja, respekt til tøybleie-folket, selv er jeg så gammel at jeg har brukt tøybleier selv og dette får jeg ikke lov av min egen mor å bringe over neste generasjon...
Klara sa for siden:
Tror din mor hadde blitt overrasket over de nye tøybleiene, det har skjedd en del utvikling der!
Er det ikke slik at en-gangs-bleiene inneholder parabener, og at det ikke er helt gunstig?
Cherry sa for siden:
Engangsbleiene, i likhet med engangsbind og tamponger inneholder kjemikalier ja, og kan bl.a føre til utslett, eksem, toxic shock syndrom, soppinnfeksjoner, etc.
Tøybleiene inneholder papir som suger opp væske og avføring. Når du skifter bleier på ungen så kaster du papiret i toalettet og legger bleien i en våtpose eller bøtte med vann til du har nok bleier å vaske en maskin med. Våtposen kan du vaske i maskinen sammen med bleiene.
Det er ikke helt delikat etter min forstand, MEN...jeg er litt opptatt av helse, miljø og sånn der og ett barn produserer i gjennomsnitt 1 tonn engangbleier, bruker rundt 6000 stk i sin bleiekarriere og det tar 500 år før den er brutt ned i naturen.
Man kan (om man bor i rett kommune) få stønad til å bruke tøybleier. Sjekk din kommune her. Det koster rundt 8000 tusen kroner for en bleieperiode med engangsbleier og 4000 kroner for tøybleier.
Tusen takk Cherry, det var kjempenyttig info :)
Ser at mine barn ikke vil få tilskudd til bleier, men det må jo vurderes.
Klara sa for siden:
Og så blir det jo bare vaskekostnader på barn nr 2, for da har man jo allerede bleiene ;) (hvis man ønsker seg flere barn, da)
Cherry - Hvilke bleier har papir som suger opp alt? De jeg har sett har innlegg av bomull, bambus etc som vaskes.
Synes disse er veldig fine!
Cherry sa for siden:
www.eddabedda.com/toybleier/imse-vimse-rispapir-baby
Mamma var forøvrig sånn "herregud, du kan da ikke bruke tøybleier", også tenkte hun på 60-70tallets tøybleier =P
Klara sa for siden:
Jeg har forstått det sånn at rispapiret mer tar med seg "fast materiale" ned i toalettet, enn at det suger opp fukten?
He he, min mor så på meg med bekymring i blikket når jeg snakket om tøybleier, men ble positivt overrasket når jeg viste henne de nye variantene :D
nellie sa for siden:
Jeg skulle bruke tøybleier, men det ble ikke noe av det. Brukte de sånn innimellom de første månedene , men så gikk det liksom over. Kanskje neste gang når jeg ikke har så mange andre nybegynnerproblemer.
Carisma sa for siden:
Tja, min barnehage-arbeidende mor har forsøkt begge periodene, og i følge henne er det mest i teorien det er endret :o Rispapiret funker ikke i det hele tatt. Mulig det er enklere når de er nyfødt enn 2-3 år. Det er visstnok ikke særlig gøy å måte ha 2-3 bukser i reserve på jobb fordi barna tisset ned de ansatte fordi bleiene ikke tok unna noenting.
Og joda, miljø og blabla, men når man står med en ned-driti unge på et kjøpesenter er det rimelig greit å droppe bleia i nærmeste søplekasse!
Klara sa for siden:
Har hørt innmari mange forskjellige erfaringer fra tøybleieverden, og det kan virke som om det er ennå viktigere å finne en bleie med riktig passfor der enn med engangsbleier.
Høres ikke særlig greit ut å bli tisset ned, nei!
Noen sier det går enklere enn forventet, og andre som trodde det skulle gå greit, synes det blir for strevsomt... Det er vel som det meste annet, bare å prøve og se hvordan det går.
Ang. utvikling så må det jo være forskjell på de tradisjonelle brettebleiene og SIO-bleiene? Regner med at din mor har god oversikt, altså, bare tenker høyt :)
Cherry sa for siden:
Hvordan kjennes det egentlig ut når fødsel starter? Altså bortsett fra at vannet går, hva kan kjennes i kroppen? Smerter, stikkinger?
LiseSJ sa for siden:
lykke til alle dere som er gravide, spontanaborterte selv for et par dager siden uten egentlig å vite at jeg var gravid.. :/
KarMa40 sa for siden:
Klem til LiseSJ!!
Det skjedde meg også, men neste syklus satt, gitt. Hvis du orker er det ingenting i veien for å prøve rett på igjen, det vet du best selv. Lykke til!
KarMa40 sa for siden:
Emm, litt forskjellig fra kropp til kropp og fra fødsel til fødsel. :)
Smerter og stikninger har du nok kjent på en stund før fødsel. Hodet kan stange nedover feks, det gir en interessant enkemannsstøt-følelse nedover i beina...
Men det står i mine papirer fra føden at det vanligvis begynner på en av tre måter:
-Med rier, som er tiltagende i styrke og hyppighet,
-med vannavgang, kan høres dramatisk ut, men har hodet festet seg så er resten av fostervannet blokkert inne, det skal meldes til fødeavd, for de vil sette igang fødsel hvis riene ikke starter av seg selv
-Med at "proppen" går, såkalt tegningsblødning
Selv hadde jeg kynnere i ukesvis, altså nesten-rier hvor magen blir helt hard, så når fødselen begynte brukte jeg lovlig lang tid på å skjønne at det ikke var enda en falsk alarm. Jeg hadde altså hverken vannavgang eller tegningsblødning før en knapp time før babyen kom. Ring føden tidligere enn jeg gjorde:o:D
Men godt er det ikke, mange kaster opp -du får jo krampe i magen, og systemet klemmer ut alt som ligger i samme området, bare så du er forberedt på det.
KarMa40 sa for siden:
Og nå har jeg lest spørsmålet ditt ordentlig:o:
Først og fremst har det vært rier for min del, eller spørsmålet om det er bare kynnere. Så har jeg begynt å svette på hele kroppen, og kjenner det særlig godt i ansiktet, det er jo en kraftanstrengelse.
Første gang jeg fødte kom alt kastet på meg synes jeg og det tok 16 timer allikevel, men nå sist tok alt tre timer, fra å våkne tissenødig med basketball-mage og til baby ute...
Først og fremst er det veldig veldig fysisk arbeid. Etter noen uker med falsk alarm var jeg veldig glad for å kunne jobbe litt ordentlig.
Oj baby sover, jegmå ut !!
Cherry sa for siden:
Joda, jeg vet det. Akkurat det aspektet er noe som er ganske godt gjemt i enhver fødselshistorie! Hadde ikke mamma sagt det hadde jeg fortsatt ikke ant noe om at man dreit på seg:p
KarMa40 sa for siden:
Nei, det er liksom ikke sånt damer snakker om, gitt:p
Når hodet til babyen skal gjennom bekkenet er det virkelig ikke plass til noe annet, og bæsjen går bare en vei. Og de nærmeste dagene etterpå kan det være like greit at det ikke er bommelom på vei...
Hadde med en boks kokosolje på barselavdelingen og fikk ordnet et par store pappbegre til favorittteen, for å smøre tarmene maksimalt, maten på barsel ville gjort Drevon stolt og glad (om ikke mett)...
Carisma sa for siden:
Og jeg kjenner igjen at keisersnitt var helt greit! :D
Jeg ba om lavkarbo da jeg lå på barsel og fikk veldig god og bra mat.
nellie sa for siden:
Vet ikke om jeg gjorde det, da jeg føda engang. Gjorde jeg det fikk det hvertfall null oppmerksomhet. :p
KarMa40 sa for siden:
i gamle dager fikk man klyster for å unngå denslags ulykker. Men så har de tenkt at kanskje det er greit å beholde næringa lengst mulig, i tillegg til alle de som blir svake og dårlige av klyster, når man trenger å være sterk og opplagt.
Men jordmødre er virkelig flinke og diskré, men for å nyte godt av det må man nå frem til føden tidlig nok...
Den delen kjenner jeg at jeg er livredd for. Har total angst for å kaste opp :o
Dessuten er jeg redd for at det skal kjennes ut som menssmerter, noe jeg også har total angst for. For ved menssmerter mister jeg kontroll over kroppen og blir svimmel, febersyk og utrolig kvalm. Vet igrunn ikke hvordan dette skal gå jeg :eek:
KarMa40 sa for siden:
Uff da, jeg kan si som jordmor sa til meg; det er for sent å angre nå...
Og jeg har det heller ikke så godt med menssmerter og oppkast, selv om jeg klarte meg uten å kaste opp denne gangen, takket være iskald farris.
Men etter ni måneder og ikke minst ukesvis med kynnere var jeg veldig motivert for å jobbe litt ordentlig sålenge det betød at jeg kunne bli ferdig!!
Er ikke så redd for smertene, bare redd for reaksjonen som kan komme på enkelt type smerter. Har bare født i uke 15 før, og jeg håper jo det blir noe helt annerledes noe når jeg får føde rundt termin (bank i bordet).
Fikk samme reaksjonen da vannet gikk, så jeg tror jeg skal ligge stille i sengen en god stund før termin og til etter vannet har gått! Hihi :p
Det blir i alle fall en spennende opplevelse, på godt og vondt :)
Jeg tror kunsten er å lære seg enkle teknikker til bruk for å forberede seg på, og til å mestre/gjennomleve smertene og reaksjonene de fremkaller på best mulig måte. Pusteøvelser er veldig lurt, og når en øver godt og finner noen en synes funker, så er det et fantastisk hjelpemiddel gjennom en fødsel.
Håper og tror du kan få en god opplevelse denne gang!
Hjelper lite med pusteøvelser når jeg helt mister kontakten med meg selv. Det er det som skremmer meg slik, jeg har ingen kontroll over kroppen min. Har opplevd å ikke vite hvem min egen mor er i en slik situasjon, så smertene er bare en liten del av det. Så jeg stapper vanligvis i meg smertestillende før den reaksjonen kommer. Jeg vet jo ikke om dette skjer, men det er en såpass skummel opplevelse for meg at jeg allerede nå gruer meg, og jeg er bare 9 uker på vei :eek:
Klara sa for siden:
Kanskje dette er noe å snakke med jordmor om, Noenkiloformye? Høre om det er teknikker, medikamenter og annen hjelp du kan benytte, sånn at du slipper å grue deg så mye :klem:
Carisma sa for siden:
Du kan få keisersnitt om du har veldig store psykiske sperrer for å føde vanlig.
men jeg ville testet ut yoga, det hjelper å få fokus og kontroll på kroppen. dessuten er det uansett veldig bra i graviditeten :ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.