Linn23 sa for siden:
Tusen takk. Har ei bukse jeg jobber meg inn i, har sagt jeg skal bruke den på 17 mai =)
Linn23 sa for siden:
Tusen takk. Har ei bukse jeg jobber meg inn i, har sagt jeg skal bruke den på 17 mai =)
Bella78 sa for siden:
Må bare signere denne! Jeg har aldri vært den store kokken - men dere skulle virkelig sett meg nå; skikkelig sjef på kjøkkenet:kul: og det beste av alt - jeg synes det er dritgøy :D
Bella78 sa for siden:
Og Linn23 - kjempebra jobba:heia:
Er sikker på at den buksa går på lett som ingenting innen 17 mai :)
LillCathrin sa for siden:
TuridP sa for siden:
Har vært på innveiing i dag og har gått ned 2.2 siden onsdag :O)) Så er da på gang iallefall :O) Gleder meg til fortsettelsen ..
TuridP sa for siden:
Selvsagt så kommer du inn i den Linn :O)) Se bare på hva som har skjedd siden onsdag når vi startet på dette :O))
Regret sa for siden:
Boken var som et spark i ræva på meg, så å ha den her er svært betryggende. Den anbefaler jeg til alle, mye nyttig basisinfo, samt oppskrifter der!
Duesund sa for siden:
Hei!
Prøvde å lese gjennom en del av tråden, men den var lang!
1: Hvilken bok snakker dere om?(tror muligens jeg vil ha den, siden jeg går samme kur)
2: Jeg skal ned 20 kg :) Helst 22, men 20 kg og jeg er superfornøyd!
3: Hvordan linker du den artige ticket linken inn? Jeg har vært innpå å laget samme linjen med mål og sånt, men når jeg prøver å linke inn URL i avatar/signatur så får jeg bare opp invalid file :(
Duesund sa for siden:
Ignorer tre! Jeg leste framover til 3 og hoppet over neste.. Men leser på lilyslim nå! :)
Bella78 sa for siden:
Boka heter "Slank med ketolysekuren" av Torkil P. Andersen. Har du den ikke så anbefales den :)
Regret sa for siden:
Regner med du fant posten min om Lilyslim? Den er HER hvis ikke :)
TuridP sa for siden:
Har vært å trent mage/rygg i dag :O)) Det er godt å røre seg, men jeg blir jo like varm som en koksovn :O)) Og merker litt at jeg ikke har karbohydrater til forbrenninga :O)
thtu sa for siden:
Jeg har gått på LCHF i to uker i dag, gått ned 4 kilo. Syntes dette fungerer bra. Men for en uke siden la jeg merke til at jeg hadde så masse små hår i hele hode, og dette endrer seg til å bli bare flere dag for dag. Jeg begynner og bli bekymret for at håret mitt knekker av. Det virker ikke noe tynnere, men de småhårene ser ikke ut som nye hår. Noen som har oppleved noe lignende? Lurer på om dette har med overgang til LCHF-kosthold å gjøre. :confused:
Regret sa for siden:
Denne tråden er nok mest for de som går på ketolyse, så jeg vet desverre ikke :confused: Men det hørtes ikke helt bra ut, samtidig som det jo bra at håret ikke virker noe tynnere da!
Lisa-pyon sa for siden:
Jeg vet ikke, har lest en del her inne og har ikke kommet over noe lignende. De fleste snakker om hvor ykt og sundt håretderes er blitt. Tror du burde dra tillegen med det, kanskjevdet kan være en alergisk reaksjon eller noe :/ huff, håper det ikke er noe med mateb du ikke tåler da, nå som du har funnet noe som funker for deg!
nisse sa for siden:
hei, jeg begynte i januar men har fortsatt nesten 20 kg til målet. får jeg være her?
LilleNøtt sa for siden:
Såklart Nisse :) Jeg er godt igang med runde nummer to. Gikk ned nesten 30kg i fjor...også slurva jeg med en kake en dag også raste hele korthuset sammen...så da gikk jeg opp igjen 20 jeg (dårlig ide med andre ord). Så er igang igjen nå og nå er det for life :)
Uff...jeg er oppgitt. Kanskje noen kan svare meg? Første uka mi hadde jeg tidenes råeste nedgang på over 4KG. Så ble jeg syk. Har fått meg en bihulebetennelse og nå rikker ikke vekta seg en prikk.....kan infeksjoner i kroppen sette en stopper for nedgangen? Jeg holder meg innenfor 15g karbo om dagen og ca 70% fett i kosten og jeg er i ketose..er alt for dårlig på å drikke vann, men det blir bedre og bedre for hver dage som går. Har dratt på med litt vel mye mascarpone ost i det siste....kan det være min synder?
anybody knows?
Duesund sa for siden:
Sukk... fjerde dagen min og jeg klarte å regne feil! Hadde 10 karbohydrater til frokost, også var det middag.. jeg har kjøpt spesial pasta med kun 5 karb/54g rå pasta, og laget altså det.. så var det pastasausen.. sukk :( Jeg tenkte feil og i stedefor å få i meg 10 karbs så fikk jeg i meg 14!! Ergo har jeg fått i meg litt over 30 karbs idag når jeg bare skal ha 25 :( Kommer det til å ha utrolig mye å si tror dere?
Det andre som er rart er at mange snakker om mat intoleranse, slapphet etc.. Jeg har masse energi, får bare mer og mer... Jeg har hatt en "tung" hodepine siden dag to men drikker over tre liter vann dagen... Tisset mitt lukter også "rart"... vet det bare er gått fire dager men.. er så redd for å ødelegge noe! :)
Regret sa for siden:
Jeg tror ikke det har så mye å si, bare denne dagen. Du faller ikke ut av ketosen heller når det ikke var mer enn ca 5g mer enn andre dager.
PS, jeg heller har ikke sett noe av denne slappheten og hodepinene osv alle snakker om..
Lisa-pyon sa for siden:
Det er visst vanlig å få hodepine når du kommer i ketose, sånn typ "overgangsfase", men det skal bli bra når kroppen har blitt vadt til det tror jeg. Når jeg kom i ketose fikk jeg mensen 2 uker før jeg skulle, enda jeg går på p-ring så, kroppen gjør mye rart når man omstiller kostholdet så mye.:)
Lisa-pyon sa for siden:
Siden du gikk ned så mye uke 1, så kan det være kroppen din trenger litt tid på å venne seg til hva som skjer. Så kan også det at du ble syk gjøre at kroppen ikke "tør" å "slippe vekta". Er mange som f.eks. spiser ketogent lenge å går ikke ned, fordi kroppen blir "redd" så tar de en dag med flere karbohydrter og da får kroppen beskjed om "at det var ikke krise" så slipper den vekta. Så er det med væske veldig viktig for vektnedgang har jeg lest.
For noen tror jeg mye ost, eller spesielle typer ost kan være en partystopper, men det kan du bare finne ut selv ved å se om det skjer noe om du dropper osten.
For min del har vekta stått på 71,72,73 kg i 2 uker nå, men stresser ikke fordi, for jeg vet jeg spiser lite nok karbs og mye fett, så bare venter på at kroppen min skal komme seg igang igjen:)
nisse sa for siden:
jeg begynte i februar i fjor. holdte på i nesten 2 måneder. gikk ned 8 kg. skulle ha en liten pause som værte frem til nytt år..... opp alt og 10 til. denne tabben gjør jeg ikke en gang til.
du, prøv å spise mere mat. hold deg under 20 karb men ikke mere en 15. jeg klarer ikke vann men det går masse fun light.men det er ikke alle som tålet det. prøv deg frem. mascarpone burde gå bra men spiser du mye av det? prøv å ha det som lørdagsgotteri en stund. ellers må du bare være tolmodig. ta frem målebond. jeg har gått ned over 80 cm siden januar. måler på 8 steder da. lykke til :D:D:D
LilleNøtt sa for siden:
LilleNøtt prøver å ta frem tolmodigheten....prøvd meg på en snerten liten 20karbers dag idag. Unnet meg en halv grapefrukt så får vi se om en dag med litt mer karbs kan løsne noe.
Om jeg spiser mye mascarpone? jo...det kan man vel si :) bruker det i omtrent alt. Fordi fettprosenten er så høy så får den opp fettandelen min til litt over 70%. Uten den sliter jeg veldig med å få i meg nok fett. MEN skal kjøpe dette viduderet alle snakker om, cocosa, når jeg er hjemme i Norge i påsken. Her nedi østeuropa får man jo ikke tak i noe som er sukkerfritt omtrent.
Og en shocking ting jeg fant ut igår. Jeg kjøpte meg en pose med Tandori spice mix i jula når jeg var hjemme, også lurte jeg på om det hadde vært bra på kyllingen. Men bakpå posen stod det seff ikke noen næringstabell. Søkte opp på nettet og hele 56g karbohydrat i den lille 100g posen. Det var voldsomt!
Takk for gode tips :) godt å få litt innspill fra andre hoder :)
Bella78 sa for siden:
Cocosa er kjempefint! Jeg bruker det i kaffen :) i begynnelsen syns jeg det var litt sært, men nå syns jeg det er supergodt!
Jeg har hatt en uke med veldig veldig lite mat. Matlysten har rett og slett vært fraværende. Og merkelig nok mistenker jeg at ikke vekta har blitt særlig mye lavere heller (jada, lider av snikveier-syndrom :p). Vi får se hva vekta stopper på i morgen tidlig, hehe. Men buksene blir nå hvertfall løsere, og det er jo positivt :)
LilleNøtt sa for siden:
Det er jo ikke vekta som spiller noen rolle, er jo cm som synes :D jeg må få kjøpt meg nytt målebånd, jeg ville skvise av en cm i midjen også endte det med at målebåndet røk.....brukt i noen år ja :)
Lisa-pyon sa for siden:
JEg spiser ketogent hver dag og spiser bare fet fisk, grønnsaker, egg og bacon. Spiser ingen brød erstatninger, nøtter, frø eller melkeprodukter. Så er veldig sundt, inne så mye rom for å treffe på partystoppere osv, trenger å være streng med meg selv, + at jeg ikke skal spise gluten og melkeprodukter pga AD(H)D, så.. funker veldig fint, ikke dyrt heller, vandrer rundt å kjøper fisk på tilbud, har ikke særlig godterisug heller.
Men har et (stort) problem. Jobber på Ica supermarked(1-2 ganger i uka) og de har sånn bort med gratis prøve smake snop. Idag f.eks. var det smash, en hel haug. Sitter vanligvis i kassa, så er ikke noe problem å holde seg unna, men utpå kvelden må jeg ut i butikken å rydde, å selv om jeg ikke skal, og diskuterer med meg selv, så ender jeg alltid å ta en smash o.l. når jeg går forbi! Klarer ikke å la være, tror det er fordi det er gratis. Så idag spiste jeg 10-15 smash. Klarer ikke å kontrollere det, og sitter her med så rotten samvittighet. Er ikke hver gang jeg jobber at de har godteriet ute da men.
Så noen som har noen innvendinger på om dette er super krise og noe jeg på liv og død burde slutte med, eller ja, hva mener folk? SLiter litt med akkurat det gratis godteriet på jobb.
Spiser meg jo ikke ihjel på det, men spiser mer enn ingenting, så får så dårlig samvittighet etterpå :(
Duesund sa for siden:
Åh, det forklarer jo en del! Jeg fikk mensen i går, men skulle egetnlig ikke ha den før på mandag neste uke.. hehe...
Prøver å gjøre alt riktig, gleder meg til jeg får kjøpt et par av bøkene også... Alltid kjekt å ha litteraturen i bakhånd! :)
MakkaPakka sa for siden:
Nå har jeg snart holdt på i to uker (på mandag). Har gått ned 1,2 kg.
Jeg begynner å tro at jeg gjør noe feil. Vekta står stille og jeg synes selv at jeg ser litt gravid ut, magen buler ut nederst!
Jeg spiser lite karber, men lurer på om det blir nok fett..
I fjor da jeg prøvde dette så gikk jeg jo ned så fort..
I går spiste jeg dette:
Egg og bacon
6 skiver skivet Norvegia
Grønnsakssuppe (ca 0 karber) med SMØR til, faktisk
En neve mandler
Jordbær med fløte og litt søtningsmiddel
Jeg er VELDIG glad i jordbær med fløte, så det spiser jeg hver kveld om jeg har det jeg trenger. Ellers drikker jeg kun vann og Pepsi Max (pluss en-to kopper kaffe hver dag).
Ser dere noe galt? Stixen viser lilla, selv om jeg ikke henger meg for mye opp i den.
Bella78 sa for siden:
Jeg er ingen ekspert, men jeg har erfart at jordbæra stopper det hele opp for meg. Dessverre må jeg nesten si, for jeg eeeeeeeelsker jordbær. Også prøver jeg begrense osteinntaket (VANSKELIG) fordi jeg har problemer med å nyttegjøre energien i osten. Har alltid vært sånn, og det har heller ikke endret seg på et ketogent kosthold. Vet ikke om det kan være sånn for deg, men det kan jo være verdt et forsøk å kutte litt på disse to matvarene og se om det bidrar til økt vekttap?
Ellers må jeg si at jeg ikke synes at 1,2 kg er så innmari dårlig på 3 uker. Men det kan jo være fordi jeg går ned så ekstremt sakte selv :)
Regret sa for siden:
Jeg gikk ned 1,2 den første uke og der stoppet det, og jeg var 1,2 og til og med litt opp igjen i løpet av uke 2. heeeeelt i slutten fant jeg ut at jeg spiste for lite karbo, og etter et par dager var jeg på 1,7 kg så da løsnet det :) spent på å se hva neste uke sier og om jeg hadde rett. Jeg sluttet å telle karbo og spiser bare det som føles naturlig, og hva som gjør meg mett.Men det er viktig å kun gå etter matvarer som inneholder lite karbo allikevel da. Jeg spiste 15g og helst under 10g når jeg telte, nå er jeg drøyt hoderegnet oppi 20g.
Kanskje du spiser for lite rett og slett?
nisse sa for siden:
hei, hva slags grønnsaksuppe er det med 0karb i? jeg er ikke ekspert, men du spurte da svarer jeg. jeg synes at du spiser alt for lite mat. dropp mandler og lag deg noe med mere gr.saker i. du burde få i deg minst 15 karber. det ser ut at dine er fra mandler og jordbær og noe fra fløte. vi burde ha noen gr.sak til hvert måltid. jeg og elsker jordbær men prøv å begrense de. ikke hvert dag. kroppen trengen de vitaminene fra forskjellige gr.saker. drikk masse om det er vann eller fun light og spis mere. pleier å hjelpe her... Ikke noen kritikk. bare råd. lykke til ;)
MakkaPakka sa for siden:
Takk for så mange gode råd! :)
Jeg skal heretter kutte ut jordbæra. Se om det funker.
Ost må jeg ha i kveld, på pizza'n ;)
Grønnsakssuppa kokte jeg selv, med gulrøtter, kålrot og hodekål + buljong.
Sønnen fikk makaroni til og var fornøyd med det. Hehe.
Ja, jeg har også trodd at jeg spiser for lite. Da jeg prøvde ketolysekuren i høst så fråtset jeg jo i mat. Virkelig, fråtset!
Vann drikker jeg nok av, ca tre liter hver dag. Det har jeg alltid gjort, så det var ingen omveltning for meg.
Jeg er veldig glad i grønnsaker med dip, så det spiser jeg flere ganger i uken. Ellers spiser jeg ofte blomkål i stedet for potet til middagen, og ellers masse grønnsaker til annen middagsmat.
Jeg vil holde dere oppdatert :) Takk for hjelpa så langt!
Fjasnissen sa for siden:
Uhm.... hvordan klarte du å få 0 karber i en grønnsakssuppe som inneholdt både gulrøtter og kålrot... eller grønnsaker i det hele tatt. Du veit at det er karbohydrater i grønnsaker, ikke sant?
MakkaPakka sa for siden:
Du, etter nærmere studering av den tabellen jeg har kikket på ser jeg at jeg har blingset litt. Kanskje like så greit jeg fikk SMS fra Specsavers i dag om ny time.. Dæggern! :lol: Jaja, nå skal dere se at jeg bare kan gjøre det bedre framover!
LilleNøtt sa for siden:
Overaskelsene er mange :)
MakkaPakka sa for siden:
Word!
LilleNøtt sa for siden:
Oooo...munnen min bader i vann nå - etter det som var et ekstremt mislykket vaffel forsøk.
Jeg skulle da altså lage vafler, men med søtt på var det ikke godt. Derimot med smør og gulost....WOW den beste brøderstatningen jeg har funnet.
Jeg tok:
4 egg
ca 100g hasselnøtter malte...hadde ikke mandler
ca 100g kokosmasse
2ss vanilje essens
litt søtstoff etter smak
en dæsj smeltet smør (ca 50g)
Stekte de i belgisk vaffeljern med masse smør. Nå har de fått ligge i kjøleskap natten over. Varmet de litt i microen, på med godt smør og gouda ost....jeg nyter!!!!
Rosalita2011 sa for siden:
Jeg slenger meg også med :D Har gått på ketolyse kuren siden 28.februar, og ha gått ned 4 kg ;) Med unntak av 1 kg opp nå på siste veiing :( Men den skal fort bort igjen :) Prøver å finne de "slemme" karbene som sniker seg inn i kostholdet mitt, som gjør at jeg likevel er i ketose men stagnerer vekta.. Men gir meg ikke så lett ;)
LillCathrin sa for siden:
Nå har jeg holdt på siden middag på mandag og har gått ned 6 kg :)
Ganske fornøyd med det, men vet at det stopper opp etterhvert så trenger litt motivasjon i begynnelsen.
Prøvde lavkarbo pizzan som står i slank med ketolyse boken på fredag :p Det er det rareste jeg har smakt, men det var jo en grei pizzaerstatning.
Smakte veldig skumgummi :p
Lisa-pyon sa for siden:
Sitter å leser litt om periodisk-faste:) fikk litt inspirasjon fra en journal jeg leste her inne og leste litt om folk som droppa frokost osv.
Virker litt interessant, å faste daglig mellom 14-16timer inkl. når du sover, og istede for å spise mange små måltider dagen, heller spise færre med store måltider.
Man kan velge når man vil ha fasten sin, om det er fra 21.99 kvelden før og over natta og ikke spise frokost før sent, eller om man starter den f.eks. klokka 16.00 og har den over natta så kan man spise frokost i 8 tiden. Ser for meg at det er mye mer man kan lage om man kan samle alle de 20 karbene man kan spise daglig rundt 2 måltider, også trenger man ikke planlegge så mye.
Vekta har stått stille for meg i et par uker nå, så vurderer å prøve meg på dette(fra i morra). noen som har noen meninger om dette?:D er så mye for og mot på nettet og i magasiner. Fitness blogger på nettet er for, mens "tips i vg for høyere forbrenning" er imot osv. Så vært litt kjekt høre hva folk synes om dette:)
Regret sa for siden:
oi for en fin nedgang! Kjenner jeg er litt misunnelig ja :p Gratulerer så mye!
Dette var spennende!
Jeg driver med nesten det samme, uten å vite om det. Da jeg er en langsover uten like. Blir jeg ikke vekket så sover jeg til kvelden og da er det mange timer å faste da! Men jeg for dårlig til å legge meg tidlig, så det blir ikke så mange timer lell. Jeg tenker hver kveld at "nei, nå legger jeg meg så jeg slipper å spise noe mer ,da får kroppen lengere tid på seg til å forbrenne uten ny mat" men når jeg legger meg så ligger jeg på timesvis uten å få sove. Så neste natt legger jeg meg kl 3-5 eller noe bare fordi jeg vet jeg ligger like lenge allikevel, men da ender jeg opp med å spise nattmat.
Men tanken er fin! Om jeg får snudd om døgnrytmen min, så vil dette fungere perfekt for meg. Kanskje vi skulle prøve begge to og oppdatere om hvordan det gikk i forhold til vektnedgang? Jeg står litt fast nå og kunne tenkt meg å prøve ut noe nytt. Om vi begge gjør det så får vi jo to utgangspunkter, for alle er forskjellige så det hadde vært gøy å se om det går.
Lisa-pyon sa for siden:
Jeg hadde samme problemet med søvn jeg også, fikk aldri sove før langt utpå natta og sov i timen osv, lå der å vrei meg, ble sulten, så gidda jeg ikke ordne noe ordentlig så jeg spiste nudler eller noe-.- Men så var jeg i japan og reiste hjem igjen, da satt jeg våken hele flyturen med vilje for da visste jeg at døgnrytmen ble fin når jeg kom hjem. Så når jeg kom hjem, var døgnrytmen fin, så gjorde jeg mitt beste i å vedlikeholde den, og når jeg begynte på lavkarbo, så ble alt veldig mye lettere. Så nå legger jeg meg 10-11 og står opp 6-7 hver dag:D
Vi kan jo teste det ut sammen, jeg leste en del om det for å være sikker. Og jeg tror jeg vil prøve 15timer faste inkl. søvnen. men klarer ikke bestemme meg om jeg skal ha fasten fra 17-08, eller om jeg skal ta den senere sånn 20-11 :s må tenke over litt hva som passer inn best i timeplanen min .... men tror jeg kommer til å ta den tidlig versonen, for jeg kommer hjem veldig sent om kveldene, og liker egentlig ikke å spise da for jeg legger meg så tidlig at det er ubehagelig å legge meg å sove stappmett. MAn kan jo velge når på døgnet man vil ha fasten selv da, men hmm.. leste om en her inne som drakk vann til frokost, lunch, LCHF middag og vann til kvelds og vann til alle mellommåltider og han var ikke sulten osv, og spiste seg god og mett på det ene måltidet han spiste..
men en plan jeg har tenkt ut i hode mitt:
faste fra 17.00 dagen før...
05.00: stå opp, drikke shake med grønnpulver > jogge/gå tur
08.00: spise frokost(stort måltid = mett)
14.00: lunch(litt mindre= tilfreds)
17.00: middag/kveldsmat(stort måltid = mett)
så har jeg styrketrening mellom 18-20 3-4 ganger i uka, og etter dem drikker jeg en proteinshake.
Skal reise hjem til familien i Trondheim om 11 dager, har jo gått ned 7 kg så dem merker det, men kunne tenkt meg å bare gått ned litt til så det vises mer, er litt artig når dem ser forskjell. Så har jeg kjøpt boka kjernesunn familie til mamma i bursdagsgave, og prøver å få hu til å endre på kostholdet til familien før lillesøstersen blir overvektig(er på god vei), så tenkte jeg skulle ta med meg bevis(meg selv) på at dette funker ;p
Regret sa for siden:
Så fint at du vil gjøre det for familien din! Jeg merker at jeg har lavkarboere over hele familien jeg, uten å ha visst om det. En og en forteller meg om at de har prøvd det :p Min eldste søster er veldig overvektig og jeg skulle ønske hun greide å bytte over til lavkarbo også, og prøver å motivere henne, men det er visst ikke av interesse desverre. Men jeg har fått henne med på trening nå da, så ett steg av gangen :)
Når det gjelder fasting for meg, så blir det ikke noe problem å skippe frokost. Jeg grøsser hver morgen når jeg tar fram stekepannen. Jeg eier ikke matlyst i det hele tatt om morgenen! Så jeg tenkte å faste fra kl 22 til 13, slik at kveldsmat er fedigspist til kl 22 og frokost begynner kl 13. Da blir det 15 timer uten mat her også, og jeg vil gjerne få til å legge meg rundt 22-23, i stedenfor 03-05. Guttungen min på ett år har også fått for vane å stå opp kl 11.30 (han legger seg kl 20) så det er litt for hans del også at han skal få i gang ei skikkelig døgnrytme. Men han får selvsagt frokost med en gang vi er stått opp!
Jeg er en av de som blir skikkelig fysen på noe ekstra godt om kvelden, og det er da det baller på seg med karbo, så jeg tror det er bedre å kutte kvelden, slik at jeg sover i stedenfor å spise. Men det jeg frykter er at jeg går å småspiser igjennom hele dagen for å 'ta igjen det tapte'.. Jeg får prøver å være ekstra streng mot meg selv og heller spise meg skikkelig mett til måltidene.
Når du blir til å begynne med dette da?
Lisa-pyon sa for siden:
Er vanskelig å forandre vanene til andre folk som ikke har noe interesse av det, men kanksje du med din innsats kan inspirere søstra de også, litt etter litt:) Søstra mi er bare 14 år enda, så det er valdig avhengi av hvilke valg mamma tar når det kommer til om søstersen klarer å spise riktig(vet selv hvor vanskelig det er med sundt kosthold når heler familien spiser dritt) , derfor jeg gav boka til mamma, men hu har lite motivasjon og hverken pappa eller mamma er overvektige, så tror det tar litt tid.
JEg starter i morra jeg:p har sluttet å utsette startdatoer for nye prosjekt, blir bare mer og mer utsatt av det, så er det tilfeldigvis mandag i morra, ny uke - nytt prosjekt :) jeg prøver å holde meg opptatt heletiden så jeg ikke skal småspise osv også snuser jeg, som da er mitt godteri.
MEn leste at mange småe måltider hvor du ikke blir mett, gjør at du blir fortere sulten, enn om du spiser 1-3 store måltider hvor du blir mett. Og at man kommer til å føle seg sulten i 3-4 dager før et eller anna hormon i magen venner seg til det slik at da går det over. Og at ved å drive med periodisk fasting, så lærer man seg å kjenne hva sult faktisk er, for er ofte man kjenner sulten, men at det bare er hjernen som lurer kroppen og ikke kroppen i selg selv som har behov for maten.
Jeg hadde jo en 7 dagers faste for 2 uker tilbake. Drakk bare vann og te, og det gikk veldig fint, men etter så lang faste må man være veldig forsiktig med hva man spiser da, og det burde ikke gjennomføres så ofte vil jeg tro :P jeg skulle bare presse av med de 5 kg jeg la på meg med 3 dager vanlig høykarbo mat jeg, så dem kg gikk jeg ned med rå makt, hadde ikke tålmodighet til å starte hgele prosessen med å spise ketogent osv på nytt,også var jeg blakk så kunne ikke kjøpt mat uansett;P
Men ja, du må prøve å få til en sunn døgnrytme, vil tro det hjelper på vektnedgangen også:)
Regret sa for siden:
Jeg har en red bull til som jeg veldig gjerne vil ha ut av huset, også er jeg for sta og grådig til å gi den vekk, så da tror jeg at jeg begynner i morgen også. For den kan jeg ikke drikke når guttungen er våken, så da blir det etter kl 20 og det sier jo seg selv at det blir vanskelig å sove til kl 22 da haha. Men skal prøve å ikke spise karbo i kveld da. Bare noe ost og en lett kvelds med 0 karbo :) Jeg har hørt at det skal hjelpe også.
Her er resten av familien høykarbo også, så der er mye rart på kjøkkenet som jeg må være sterk nok til å ikke spise, og mannen og ungen spiser godteri med sukker i helgene, og potetgull osv, så det er en prøvelse å bo med andre ja!
Jeg hadde en spiseforstyrrelse når jeg bodde hjemme hos min mor fortsatt og jeg husker hvor vanskelig det var da å la være å spise, så det er helt klart noe hele familien må være med på om 1 skal bytte kosthold til f.eks lavkarbo, og motivasjonen må være der for alle. Heldigvis så spiser min familie samme middager som meg, selv om det betyr at jeg av og til må koke potet, ris eller pasta til de i tillegg. Og det blir et og annet middagsglass til ungen for at han ikke skal havne i ketose. Så langt er det bare jeg som har droppet i vekt og det er bra, selv om jeg skulle ønske at vekten droppet litt lengere enn til 1,7 kg på 2 hele uker..
Lisa-pyon sa for siden:
Nice, da får vi se hvordan det går;)
Vel, planen min er å leve lavkarbo resten av livet, og den gangen jeg får meg familie, regner jeg med jeg må ta kontroll over all mat innkjøp og matlaging for at familiemedlemer som ikke tenker så mye over helsa si, skal bli med på det :p Tror nesten alle må gjøre det slik, at de som går lavkarbo må bare kontrollere alt med mat i huset. For de som ikke bryr seg om lavkarbo, de gidder jo ikke å gjøre en ekstra innsats for noe de ikke tror på/føler de ikke har behov for :/
Jeg hører om mange folk som liksom raser ned 6 kg på en uke osv, og noen som ikke gjør det. Så 1,7kg på 2 uker er jo nesten 1 kg i uka, om det fortsetter slik stødig , er jo det bra.
JEg ville ikke gå på noen smellerter med ting jeg ike tåler, så jeg følger skikkelig streng atkins induksjon jeg, hvor jeg ikke spiser noe melkeprodukter eller brøderstatning(ingen erstatninger i det heletatt av noe som heldst), ikke bær, ikke noe koffeinholdig. Bare kjøtt/fisk, grønnsaker, olje/smør og krydder. Så drikker jeg soyamelk om jeg vil ha noe annet enn vann. Har ikke sett noe vekt nedgang enda, tror egentlig at det kommer av at jeg trener så mye, men derfor jeg ville kombinere streng atkins med periodisk faste, for å se om jeg får noe resultater. Og slik skal jeg holde på til jeg får en stødig vektnedgang, så skal jeg sakte med sikkert prøve å legge til en og en ting(sånne typiske partystoppere for noen) uke for uke.
Det jeg skulle fram til da, var at kanksje du burde starte helt på "rent" få kroppen til å venne seg til det, og litt etter litt teste ut matvarer som er kjent å være partystoppere for noen. Blir en del strengere da, men det er jo ikke snakk om mer enn 2 uker minst, så slipper du å gå i en felle du ikke legger merke til fra starten av. Var sånn jeg tenkte iallefall, for jeg hadde ikke noe system i kostholdet mitt, så ble jeg redd for at jeg lurte meg selv osv. Så bare ble superstreng, og bestemte meg for å bare spise grønt, fisk, fugl, kjøtt og fettkilder som olje smør osv, og vann :P
Regret sa for siden:
Det ser ut for at jeg vil leve på lavkarbo resten av livet jeg også! Selv etter kun 3 uker så ser jeg at jeg trives kjempegodt og føler meg så godt og oppegående! Nå orker jeg så mye mer og det er stas for guttungen også :D
Slik du sier så er det den som er på lavkarbo som må stå for maten, og det gjør jeg også. Før lavkarbo også forsåvidt, men nå lager jeg 4 måltider fra bunnen av hver dag i tillegg til all pleie av hus, hjem og barn. Føler meg skikkelig husmor jeg nå etter å ha begynt med dette :) God trim er det også! Kjenner det godt i beina og ryggen når jeg legger meg.
joda, 1,7 er bedre enn ingenting, men på torsdag er det gått 3 uker og jeg har stått stille nå i dagesvis, selv på hundregrammet, så jeg føler det har stoppet opp litt for mye og ser etter en kickstart.
Slik du sier å starte rent er ikke en så dum idé, men jeg blir så lei så fort, og som overspiser så er det vanskelig å begrense seg. Men det jeg spiser nå er igrunn slik du sier kun fisk, kjøtt og grønt, samt oljer og smør. Det er veldig lite meieriprodukter, men jeg bruker det av og til allikevel, mye ost blandet annet. Også koffein da, men red bull er det ikke ofte jeg drikker, så det er igrunn lite av det også. Derfor jeg var litt gjerrig med den jeg hadde nå :rolleyes: Jeg må også bli flinkere til å la pepsi max stå igjen i hylla på butikken, det har det blitt mye av i det siste, nesten som en erstattning for vann! :(
Jeg har vært kjempedårlig på å drikke nok de siste dagene, så i dag testet jeg vann igjen, for å se om det dytter meg i gang igjen. Så jeg har i dag drukket 3 liter vann + litt andre væsker, og i mat, noe som har gjort at jeg har flydd til og fra do i hele dag, jeg tisser så ekstremt mye når jeg begynner å drikke vann :p og ikke liker jeg vann heller så dette er vanskelig haha.
Nå skal jeg lage meg et par ostchips (og en stor flaske vann) til kvelds siden det er 0 karbo i de, og så skal jeg prøve å sove. I morgen begynner jeg med frokost kl 13 og da er jeg i gang :) Orker ikke å vente til kvelden for å begynne, så jeg 'jukser' litt med en sen frokost jeg.
Regret sa for siden:
Nei, da vet man det, vann hjelper ikke. Jeg endte med å drikker over 4 Liter vann i går og jeg står fortsatt fast på hundregrammet... 71,4 kg. Jeg er så lei av å se det tallet nå!
Jeg sitter nå å venter på at klokka skal bli 13, så jeg kan spise frokost, og det skal bli godt for nå er jeg faktisk sulten. I kveld skal jeg legge meg rundt klokken 22 og håper det får fart på sakene igjen :) I morgen tidlig må jeg opp litt tidligere allikevel da jeg og guttungen skal på et sånt leketilbud som er fra 10.30 til 12.30, så om jeg greier å sovne til kl 22 så er jeg på god vei til å snu om døgnrytmen allerede!
Nå sitter jeg litt i tvil om jeg skal tørre å gå på min første yogatime eller ei, det er så skummelt å gjøre sånt for aller første gang, og ingen ville være med meg heller :p haha huff, denne sosiale angsten gjør det ikke lett for meg, så kanskje jeg utsetter det :)
Har noen av dere prøvd yoga? altså ikke hjemme, men i grupper.
Lisa-pyon sa for siden:
Jeg begynte idag også:) spiste mitt siste måltid klokkan 4 og det føles veldig bra. Fikk ikke til å stå opp og jogge idag da, men skal prøve igjen i morra:D
Vann hjelper nok ikke over natten tror jeg:) tålmodighet, tålmodighet:)
JEg har aldri prøvd yoga før, men jeg skal prøve det, om til neste, neste høst:P lenge til, men orker ikke å begynne på noe nå fordi jeg reiser til japan etter sommeren, og da bare ødelegges alt:)
Regret sa for siden:
Jeg endte opp med å avbestille reservasjonen på yogatimen i dag, så i kveld blir det litt ekstra tid på sykkelen her hjemme i stedenfor. Jeg er så sykt utslitt i dag at jeg kunne ha lagt med ned å grått. Jeg er 'alenemor' i et forhold hvor far gjør svært lite, og når guttungen har en tung dag, og jeg må rydde og vaske huset fordi vi får besøk langveisfra om noen dager, samtidig som far forventer at jeg skal lage frokost, lunsj, middag og kvelds til alle, og vaske og henge opp klær ikke minst, så blir jeg så sliten at jeg er glad for at jeg uansett skal legge meg tidlig i dag og kan unnskylde meg med det. Nå skal jeg bare legge småen, så litt sykkling, kvelds og så natt.
Ja, tålmodigheta ja, det er omtrendt et fremmedord for meg :p For det er det noe jeg ikke har! hehe ting skulle ha skjedd i går nemlig for meg. Men jeg skal prøve å drikke litt mer i dag også, og se om der er noen små hopp på vekta i morgen :)
Blir du ikke sulten når du slutter å spise så tidlig som kl 4? Jeg blir alltid skrubbsulten i 20-tiden.
Lisa-pyon sa for siden:
Skjønner at det er slitsomt ja, hadde sikkert krangla en del med far i huset jeg hvis jeg hadde vært i samme situasjon:/ De som ikke har ansvar for alt i hjemmet har en tendens til å undervurdere hvor mye slit det faktisk er!
JEg er også lite tålmodig, derfor jeg hopper til og fra nye prosjekt hver uke, kanskje derfor jeg ikke går ned i vekt;p men ja, det med vann er viktig og alt, og jeg liker ikke vann, men har blitt lettere å drikke det om jeg tenker jeg skal bælme i meg en halv liter hvert måltid, og en halvliter i shaken min om morran og en halvliter til vitaminene om kvelden og da ble det plutselig 2,5 l :) men det tissinga er helt forferdelig, blir så lei av å sitte på biblioteket og må gå helt ned i kjelleren for å gå på do, noen gangen sitter jeg hjemme og tisser 3 ganger på 30 min:O blir så lei!
Jeg kjente en liten sult klokka 18 som gikk over ganske fort, og ellers har jeg ikke vært sulten i hele dag:O men om du blir sulten på kvelden er det jo liksom greit om du tar å spiser siste måltidet sent da, er jo samme når man har den så lenge det er 14-16 timer faste og man spiser på faste tidspunkt hver gang :) Har veiedag i morra da, tviler på at det har gått ned, men blir gla hvis det har gått ned;D Føler meg strammere da, for jeg trener jo en del for tida og jeg bygger muskler så sykt fort, også har jeg tatt litt solarium og brun hud ser mye fit'ere ut enn hvit;p så sikkert bare brunfargen som gjør det,ikke treninga:p
Regret sa for siden:
møkk altså.. Jeg sovnet rundt klokken 23, men jeg sov tydeligvis ikke tungt for når mannen la seg kl 00.30 så var jeg lys våken igjen. Jeg rullet i sengen i håp om å få sove fram til klokken tre, men nå har jeg gitt opp.. Jeg er skrubbsulten faktisk nå, men prøver å holde meg unna mat, så nå sitter jeg her med en kopp te og skal prøve å legge meg igjen om en times tid for et nytt forsøk.
Jeg veide meg nå når jeg sto opp og vekta stoppet igjen på 71,4 kg.. ikke et lite rykk en gang, men håper fortsatt på at noe skjer innen jeg står opp om morgenen etterpå.
EDIT:
04:06: Jeg hadde såvidt fått sendt den øverste teksten her i det guttungen min våknet. Ble visst våkennatt her, så jeg regner ikke med å greie å faste helt til klokken 13 lengere, men drøyer det så lenge jeg kan allikevel.
Lisa-pyon sa for siden:
Tror ikke du skal gi opp jeg! tvinge deg selv til å ikke spise før 13.00, bestem over deg selv, ikke la magen styre deg, for den bare lurer deg! Har gode nyheter som forhåpentligvis er motiverende for deg, har liggi på 73 kg hele veien her jeg, og idag er det veiedag og jeg veide 71,7kg og jeg har kommet under 30% fett!:) Og det etter 1 dag med å gjøre denne fasten ordnetlig! Så ikke hør på magen din uansett, for det er du som bestemmer ikke den!:)
Ikke gi opp døgnrytmen heller, i går klarte ikke jeg å stå opp når jeg skulle, men sov ikke så lenge sm vag vanligvis gør forde, ta det gradvis. La meg klokka 21.45 igår og våkna 10 på 5 idag(av meg selv) så nå er det tid for joggetur:) Så du må bare gradvis jobbe med kroppen din, ikke gi opp!:)
Regret sa for siden:
åneida jeg gir ikke opp :) Bare at jeg kommer nok ikke til å greie meg til kl 13 uten søvn, eller mat. Og slik du sier å bestemme over meg selv på den måten, er farlige tanker for meg å gå tilbake til da jeg har hatt spiseforstyrrelser av den grunn, så såpass bestemt kan jeg ikke tillate meg å bli igjen da jeg ender med å kutte ut å spise helt.
I verstefall så spiser jeg etter 12 timer i stedenfor 15, så jeg gir ikke opp nei.
Jeg sitter fortsatt oppe med gutten, men tror jeg skal få han i seng snart, og da skal jeg sove noe timer selv. Har ikke spist enda, bare drukket te, og det til tross for fristelsene ved å lage megatidlig frokost til lillemann. Så jeg er stolt jeg allerede :)
Skal få det til skikkelig ved neste natt!
Lisa-pyon sa for siden:
Merka det selv da jeg fasta i 1 uke, for da slo tanken meg at jeg kunne jo bare fate til jeg nådde 60kg, for det var så lett å faste, seriøst. Menda innså jeg nettopp hvor tynn den linjen mellom spiseforstyrrelse og slanking og diett osv er. Er farlig, regner med at de fleste som utvikler spiseforstyrrelser, ikke skjønner det selv. Men å bestemme over kroppen sin på en usunn og på en sunn måte er to forskjellige ting da. JEg bestemmer at jeg bare skal spise disse mengdene mat, men samtidig så vet jeg at disse mengdene mat er bra for kroppen min, å bestemme seg for brae ting er jo bare positivt tror jeg:) SÅ er jo derre med den fasten at man kommer jo til å kjenne sult i starten, men man skal overse den og spise til faste tider, for kroppen er ikke alltid sulten selv om den gråter. Magen er som en oppmerksomhetssyk unge;)
men du må for all del bare gå roligere frem, det er jo du som kjenner på kroppen din aller best!:)
Regret sa for siden:
haha ja magen er som en oppmerksomhetssyk unge, du har så rett i det og godt sagt var det :p
Jeg har enda ikke spist, ikke sovet heller så jeg er fortsatt med jeg :) Lukas (sønnen min) sovnet igjen kl 05.30, og jeg fikk dubbe litt av fram til klokken 06.15 cirka, og siden da har jeg bare ligget på sofaen foran tv mens han løp rundt. Han sovna på sofaen selv et lite øyeblikk, men ikke lenge nok til at jeg fikk sove også. Så nå tvinger jeg pappan opp så jeg får sovet i det hele tatt. Bare en time eller to hadde gjort veldig godt akkurat nå.
Regret sa for siden:
Woho! Det fungerer! 200g ned siden veiingen i natt :D ÅH! så godt det var å se et annet tall for første gang på 6 dager! 1 time til frokost/lunsj, akkurat når vi skal ut av huset, så jeg får pakke med meg niste :)
Så da ble det 0 søvn, masse dubber, en hyper unge som ikke ville sove og en laaaaaang dusj i natt. Jaja da blir det lettere å sovne i kveld :)
Lisa-pyon sa for siden:
Så bra! :-P tror dette er greia as! Slipper å tenke å hva jeg skal spise heletia:D
bra at du voldt ut til klokka 13 da;-)
LilleNøtt sa for siden:
Tenkte jeg skulle dele en liten historie :)
Ser enkelte er utrolig opptatt av hva tallet på vekta viser og at selv døgnforskjeller kan få dagen til virke håpløs. Kvinner spesielt er sånn laget at hvis vi er på et visst punkt i vår menstruasjonssyklus så samler vi mer vann enn normalt, som f.eks ved eggløsning og menstruasjon.
Når jeg startet å gå ned i vekt med ketolyse var jeg helt håpløst opptatt av å se grammene på vekta tikke nedover og at stix´en var lilla. Når det et par dager gikk tregt falt hele verden min sammen, jeg trodde det ikke ville fungere og forbannet alt bare påp grunn av den vekta. Jeg kuttet ut ditt og datt, og plutselig en dag datt det 200g og jeg var overlykkelig. Til slutt ble det til at jeg ikke kunne kose meg med maten min og glemte helt at klærne mine ble løsere, kroppen strammere, betennelsene borte og huden mye klarere og finere.
Jeg bestemte meg til slutt for å kaste hele vekta og kun fokusere på cm. For det er faktisk cm som synes. Selv om man går opp 2kg kan man gå ned i cm, for muskler veier mer enn fett, men tar mindre plass.
Jeg legger ved en link til oppmuntringstråd ang hvorfor vi jenter er så voldsomt opptatt av det tallet....for det er ikke annet enn ett tall. Bruk energien på å glede dere over cm, bedret energinivå og alle de andre fordelene...så skal dere se at vekta begynner å gå nedover også (og kun bruk den en gang i uka....da er nemlig gleden enda større hvis det har blitt noe borte og ikke glem å måle).
LilleNøtt sa for siden:
Regret sa for siden:
Vekta er veldig viktig for meg, selv om cm blir mindre, og jeg måler jo hver uke, så må jeg bli lettere. Jeg greier nesten ikke å holde opp min egen vekt i tillegg til å løfte ungen min, og jo tyngere jeg blir jo mindre orker jeg. Så jeg MÅ ned i VEKT for å greie det, samme hvor sterk jeg er, så spiller min egen vekt kjempestor rolle. Så for meg er det bare bull at man kun skal gå etter cm, men selvsagt det er en sunn tanke og mange har nytte av den, men jeg snur meg heller en annen vei som jeg selv vet er hva jeg trives med.
Lisa-pyon sa for siden:
Er veldig sant det du sier, jeg sitter å regner ut hvor mye jeg må ned i uka for å nå 60kg til jeg reiser til japan ;p Men for meg så trener jeg så mye og ser så godt forskjeller(har stor benbygning og bygger muskler fort, så ser med engang markering av muskler og at jeg har fått kragebein igjen f.eks:) Jeg veier meg en gang i uka, om det går ned eller opp er mye avhengi av trening, for jeg vet jeg spiser riktig:) Men har bare lyst å komme ned i 60 siden jeg ikke kan huske sist jeg var under 70:p og pappa kjøper syden-tur til meg om jeg kommer meg til 60kg(og jeg må betale tilbake pengene om jeg legger på meg illøpet av et år;D)..så dette kostholdet begynte jeg i hovedsak med pga ADHD og ikke slanking, men så gikk jeg ned i vekt så ble det litt morsomt å bruke kroppen min litt som prosjekt. Med trening og dette kostholdet, hvordan kan jeg forme kroppen min? Forskjellig trening fører til forskjellige kropper osv. Har fått lyst å trene slik bodybuildere gjør fordi det er facsinerende liksom:) Selvfølgelig vil jeg ned i vekt(jeg skal jo til Japan, får ikke kjøpt klær om jeg ikke slanker meg) og jeg vil ha sydentur, og jeg vil se hvordan det er å ha en lettere kropp:)
Og fordi vi nybegynnere oss i mellom snakker mye om det, så (iallefall for min del) stresser jeg ikke. Så lenge det går nedover, litt og litt, så går det bra, har jo masse tid, er jo bare 20 år:D Men det er et viktig tema det du tar opp, man skal ikke ha det travelt med sin egen kropp for det er hverken bra for den, eller for psyken.
Regret sa for siden:
hurra hurra! Jeg har gått ned 400g siden vi begynte med fastingen :D endelig rikker vekta seg. Resten av målene kan man lese i dagboka HER
2,1 kg ned på 3 hele uker nå!
Lisa-pyon sa for siden:
suuupert!:D JEg vet ikke jeg, idag spiste jeg sjokolade på jobb, er sånn gratis greier. Men bryr meg ikke så mye om det:) lever ketogent og sunt ellers så noen biter på jobb(som er gratis) av og til skader ikke så mye. Senker kanksje vektnedgangen min , men skader ikke kroppen min :)
Har veiedag på tirsdag, så da kommer jeg med update om hvordan det står til her. Men har jobb hver dag fram til onsdag, så er redd det er litt mye gratis sjokolade på jobben :p Får se om jeg kanksje klarer å styre meg;)
Men supert at vekta de går nedover igjen da, så stiger kanksje motivasjonen enda litt mer;D
nisse sa for siden:
0.9 ned denne uka :D
Regret sa for siden:
:heia:Hurra for en så fin vektnedgang! Gratulerer!:D
nisse sa for siden:
takk. det hjalp å kutte på kalorier. er på 1100 -1200. og 15 karb. og en del fett :D
Lisa-pyon sa for siden:
grattis!:D prøver å se litt på kalorier jeg også:) Selv om de sier at når kroppen kommer i ketose og begynner å forbrenne fett, så bruker kroppen mye mer energi enn når du forbrenner vanlig karbohydrater osv. men har ikke noe tro på at man bare kan ignorere kalorier og spise så mye man klarer av alt som er lov!:) SUpert at du fant løsningen din:D
Lisa-pyon sa for siden:
Har lyst på en treningspartner, gjerne gutt som kan litt om kroppsbygging og vekter osv! Har så lyst å trene kroppsbygging (men ikke til det nivået hvor jeg bodybuilder kropp da), men personlig trener er for dyrt, og jeg kan ikke teknikkene osv selv!:( JEg går i en klasse med nerder(jeg er jo en av de) som ikke kan noe om kroppsbygging. Føler at jeg ikke får jobbet hardt nok med musklene på gruppetrening, eller alene på de dumme aparaene. Aparatene isolerer jo den muskelgruppen man trener. Mens på generell trening med vekter, vil en øvelese som trener ryggen, også trene andre deles av kroppen... ååååh, vil ha treningskompis!:O whine
Regret sa for siden:
Sjekket på treningsforumene da? kanskje du kommer overens med en der fra nærområdet ;)
Lisa-pyon sa for siden:
vet ikke, not to be judgemental, men....føler at dette er et forum for folk som vil slanke seg, og noen av grunnene til det er kaaaaanskje fordi de ikke har drivi noe særlig med trening før og spist feil(mange med heeeelt andre grunner også da) og en del folk som er eldre enn meg, så vet ikke om dette er riktig sted å lete, men kan jo gi det en sjangs da:) (håper jeg ikke får noe refs for denne meldingen nå da, ikke slemt ment(a)
Regret sa for siden:
Tenkte mer på treningsforum slik som Treningsforum og lignende jeg da :) Har ingen erfaring derifra igrunn, men merker at når jeg søker på google etter diverse treningstips så havner jeg ofte på deres side.
Lisa-pyon sa for siden:
ah, tenkte du mente.....trenings-siden innpå her jeg ;p hehe, men ja, takk for tipset, ska sjekke ut både her og der!;D
trultemamma sa for siden:
Jeg lurer veldig på om alle veier og regner ut karber i maten sin?
Og om dere trener? og hvor mye?
Jeg sliter litt med å gå ned selv om jeg er i ketose (ifølge stixen og hodepine, svimmelhet og kvalme). Hva gjør jeg galt da?
Regret sa for siden:
Ketose er ingen magisk tilstand hvor man går ned i vekt ;) Så å være i ketose, betyr ikke at man kommer til å gå ned i vekt.
Jeg veier mat jeg er usikker på og fører det opp på diett.no for å regne ut karbo innholdet.
Jeg trener litt hver dag (før skaden jeg fikk nå), men hardere en 1-2 ganger i uka.
Prøv periodevis fasting om du står helt stille i vekta, det løsnet litt for meg. Men jeg er ikke en som raser ned i vekt, den tar seg gooood tid, men igjen så går jeg ikke mye opp om jeg først går opp så vekta er stabil selv om den stopper opp.
Lisa-pyon sa for siden:
Jeg veier opp grønnsakene jeg kan spise dagen før og legger dem i en boks i kjøleskapet. Veier bare opp til 15kh, siden det er litt kh i egg og bacon og kokosmelk osv.
Jeg trener styrke 3-4 ganger i uka. Det gjør at vektnadgangen går mye saktere. Muskler veier mer enn fett og muskler binder vann når de brytes ned å da veier man mer. Men muskler tar mindre plass enn fett (og er finere!:)
JEg vet ikke hvor lenge du har vært i ketose. Meg jeg ville anbefalt deg å vene litt. Noen raser ned kjempemasse, hos noen trenger kroppen litt tid på å venne seg til det. Nok vann og nok fett er viktig. Hvis det ikke går, prøv å stripp kostholdet ditt for all kunstig søting/"erstattere"/atkinsbar(vet ikke hvor mye av dette du spiser)...og prøv å spis bare grønt og kjøtt/fisk/fugl, kan hende det er noe du spiser nå som du kanksje ikke burde spise. Så om du starter med helt "blanke ark" og kanksje prøver ut forskjellige mat varer etterhvert så finner du nok ut hva kroppen din ikke liker.
Så som regret nevnte. HVis det ikke funker, så les om periodisk faste, det gjorde at d løstna for både meg og regret og en del andre her inne. SÅ:)
veronika78 sa for siden:
test
Lisa-pyon sa for siden:
her var det dødt :( ingen som har noen nye framskritt å dele, fo jeg har ikke det, men vil gjerne lese om andres:p
Regret sa for siden:
tja.. Det er jo stort sett vi som har stjelt tråden nå så det er kanskje ikke så spennende å lese om meg :p men jeg har vært ute på det store hav i det siste føles det ut som. Vekten går i store bølger, opp og ned, høyt og lavt, blir nesten sjøsyk av tanken.. Jeg gikk jo opp 600g i påska, ned 700g etter første ketosedag, opp igjen 800 gram over den siste uka, men i natt gikk jeg ned de 800 grammene igjen, og er på 71,1kg, slik vekten ble regnet på torsdag. Fasten har liten nytte for meg, men føler en viss kontroll ved å ha den så jeg driver nå på enda, men skal straks redusere til 12 timer i stedenfor 15.
For første gang KJENNER jeg ketose, og etter 5 uker på ketolyse så var det på tide. Kanskje jeg bare er mer obs på kroppen men nå er den kjente varmen kommet hver gang jeg er i ketose, og hodepinen de dagene jeg forbrenner skikkelig bra. Jeg nyter lavkarbo for tiden til tross for harde valg ved grillbordet og den stekende varmen med is og andre goder flytende rundt. Jeg er flinkere til å planlegge med diett.no og har oppnådd bra resultater de dagene jeg pirker på diett.no før jeg spiser, og holder meg til planen (ca 75% fett, 20% protein og 5% karbo). Ah jeg ser ikke for meg å slutte med dette, samme hva vekten sier, jeg elsker lavkarbo.
mumfie sa for siden:
Jeg henger meg på her også. Har tatt en runde før, så vet at dette fungerer. Er godt i gang igjen nå - da jeg dessverre la på meg litt igjen når jeg avsluttet sist.. Men motivasjonen er der, og nå braker det løs igjen :)
Lisa-pyon sa for siden:
Bare gøy med fler folk her :D
Regret: ja vi stjelte nok tråden litt med derre periodiske faste greia;D går opp og ned her og:-P men har begynt å gå nedover nå, men det er ikke fordi jeg har vært flink. Har hatt 0 matlyst for tida, og gidder ikke lage mat. Så er ganske slem med kroppen min, men matlysten kommer nok tilbakeså kan ikke være så ille:-)
leste forresten en artikkel om ei med spiseforsyrrelser. Er så skremmende tynn linje mellom sunn slanking å spiseforstyrrelser. Blir redd for meg selv siden jeg ikke har matlyst for tida, tror ikke det er at jeg utvikler en spiseforstyrreøse liksom, men kanskje det ikke er mangel på matlyst i det heletatt, bare jeg som lurer meg selv uten å skjønne det. Folk vet jo vanligvis ikke at de er syke før det er "forsent":-/
Regret sa for siden:
Det med spiseforstyrrelser stemmer så veldig bra. Når jeg fikk det for noen år siden så begynte det bare med at jeg aldri var sulten, jeg gikk til og med til skolehelsesøstra for å spørre hvorfor jeg ikke ble sulten noen gang. Da var det såpass at det kunne gå dager før jeg kom på å spise, lysten var der ikke og ikke instinktet heller, det gikk meg hus forbi, og jeg måtte lære meg å huske å spise for å ikke daue. Etter 3 måneder med det jeg trodde var manglende matlyst så så jeg resultatet, jeg veide da 47kg og vare nærmere 1.70 høy og da fikk jeg blod på tanna og begynte å la være å spise med vilje. Uansett så fikset det seg av seg selv når jeg flyttet fra byen og min mor (vi gikk ikke sammen) så nå prøver jeg å fikse 'spiseproblem' den andre veien, nemlig å la være å overspise :p Er det ikke det ene så er det det andre. hehe jeg ser at lavkarbo hjelper meg på en sunn måte da, så jeg liker lavkarbo veldig veldig godt, og særlig siden jeg får lov å ha disse timene å være sulten på under fasten og få kjenne den ekte sulten.
Lisa-pyon sa for siden:
åjåjåj, da må du ha vært skikkelig tynn! Jeg er 173cm selv, og lurer på om det i det heletatt er noe lurt å ha 60kg som mål da jeg tror jeg blir stygg-tynn da. Men har ganske stor beinbygning, breie skuldre og brystkassa er svær, så er jo litt forskjell på kroppen til folk og da.
Jeg passer heldigvis på å spise hver dag. Men det kan bli 200g kjøttdeig på en hel dag liksom. Og siden jeg har sånn mangel på matlyst, tillater jeg meg å kjøpe noe godt hvis jeg finner noe jeg har lyst på. Men det har hendt 2 ganger på snart en uke:p og er blakk som faen så har jo ulandsuke i tillegg da, så eneste jeg har er ca 400g kjøttdeig dagen, og kjøttdeig blir kvalmt når det er det eneste jeg kan spise, kanksje der mangelen på matlyst kommer fra:p håper det, og at det ikke er noe anna.
Men veldig bra du holder på å rette opp den sunne veien nå da, man blir jo ikke fin av å slanke seg på feil måte heller:/
www.iform.no/pub/art.php?id=1800...her var den artikkelen jeg leste, skummelt :O
mumfie sa for siden:
Det må vel være viktig at man er bevisst på sine valg i forhold til maten. Jeg har aldri hatt problemet med spiseforstyrrelser selv ( ser hvertfall ikke sånn ut... :p ) Men nå er jeg så klar for nye kg ned, at jeg blir gaaaal... Vet jo at det funker! Har fått med meg kollegaen min på jobben også, vips var det mye enklere med en gang =) Har tre bikkjer som trenger sin daglige tur, dermed er jeg ute på tur stort sett hver dag også. Uten at jeg sprengtrener av den grunn! Godt jeg fant dere, der har skrevet masse bra - for jeg har faktisk lest meg gjennom hele forumet her nå ;) Takk takk :D
*marion* sa for siden:
Hei , er helt ny her eg da men har tenkt å gå ned 20 kg er bare ikke så lett å gjøre det alene , er min 3 dag dette , urnistiksene har gitt full uttelling så da er det vel bare å stå på da , trener dere mye i tillegg? får tur hver dag alt fra 45 min til 1,5 time , er ikke sulten på søtt lenger å det er helt fantastisk , er første gang eg prøver kuren , fant foresten en opprskrift på knekkebrød som bare var helt nydelige =)
Lisa-pyon sa for siden:
Er veldig viktig å være bevisst, er så lett å tippe over, iallefall når man ser at "feil slanking" funker utrolig bra så er det lett å bare fortsette litt til så er det kanksje forsent:O
JEg har ikke slitt med spiseforstyrrelser jeg heller, eller kanksje litt sånn kjedespising, spise med følelser kan jo være en form for spiseforstyrrelse det og, selv om jeg tror det var ADHD'en min som gjorde meg rastløs og endte med at jeg trøkte mat i kjeften heletida:D
Du er heldig som har en partner da;) er liksom så mye å snakke om når man har skifta kosthold, men uintresserte blir jo så lei av å høre på det;D
Du må bare spørre om du lurer på noe, selv om jeg ikke er ekspert selv så kanksje jeg har et svar på lur;p hoho
Lykke til!;D
Lisa-pyon sa for siden:
Heihei ;) jeg bruker å trene styrke 3-4 ganger i uka, jeg lar fettforbrenninga lavkarbo setter igang ta seg av fettet(hater å gå og jogge) så jeg bygger bare muskler. De sier at man ikke mister muskler på lavkarbo, og man gjør kanksje ikke det i likestor grad som i andre slankekurer, men leste en artikkel i helsemagasinet VOF om at man mister litt muskler uansett, og at ketogen kost+ styrke trening er veldig bra for å gi resultater. Er sikker på at gåing funker bra også, det går jo rett på fettet. Men husk at muskler binder vann og muskler veier mer(men tar mindre plass)enn fett, så om du ikke går ned like mye som du tenkte kanskje det kan være pga treningen. Men mindre blir man jo uansett:D
Jeg har sååå lyst å lage hjemmelaga knekkebrød, men jeg lever på skikkelig steinalderkost nå, så ikkeno brød osv på meg ;D
Regret sa for siden:
Jeg hater å trene. Unngår det så lenge jeg kan, men med et medlemskap på treningssenteret så er jeg under tvangt til å møte opp minst 4 ganger i måneden for å ikke kun være et 'støttemedlem' :p Også blir det litt sykling hjemme og passer 2 små barn hele dagen så jeg forbrenner nok mer enn en som bare sitter hele dagen allikevel. Unngår styrketrening i forbi mot synlige muskler (jadda, teit, men sånn er det) så om det er trening, så er det utholdene og ikke styrke.
Men man skal jo uansett ikke trene så mye på ketolyse, så det passer meg i grunn fint :)
Lisa-pyon sa for siden:
Damer med skikkelig bra kropp(modeller, kjendiser eller bare hu fine på gata) trener jo mest styrketrening da:p er jo det som gjør folk heite liksom. De passer jo såklart på å ikke overdrive, men det skal jævlig mye til for ei jente å bli seende ut som en fyr, og isåfall har hu drevet med naturlig kroppsbygging(uten jukse "stoffer"). Ei drit heit venninne av meg trener bare styrke og spiser sunt, og hu har ikke markerte muskler med mindre hu strammer. Jenter så bare fine former og fyller ut huden litt med muskler.
Men er jo opp til hver enkelt hva man liker da. Men jeg vil ikke få tynne armer oten fin fasong. Og for å få fin fasong må man forme kroppen sin med muskler:p
Og det med å ikke trene så mye på ketolyse er jeg litt uenig i. At kondisjonstrening er tyngre for de som spiser ketogent er sant, men at man ikke burde gjøre det tror jeg blir feil å si egentlig. Har jo lest masse avisartikler i det siste om fotballag som har skifta om til lavkarbo(mulig at det ikke er ketogent da) og de trener jo flere timer daglig og sier det funker fjell. Og når det kommer til muskeltrening er det best å trene det mens man spiser ketogent for å erstatte fett med muskler og at muskel trening øker fettforbrenninga siden musklene tar av fettet for å få energi. Så ser bare fine sider ved muskeltrening og ketogent kosthold, og kondisjonstrening kan være tungt på ketogent kosthold men ikke umulig/farlig, spørs jo på motivasjonen til hver enkelt og utholdenhet.
Men at man ikke TRENGER å trene på ketolyse er en annen sak:p
Regret sa for siden:
Det står jo i boka at man ikke skal trene mer enn 2 ganger i uken på ketoselyse, altså legens egne ord. Jeg skal først tilbake til den kroppen jeg hadde før og da uten å se sterk eller i 'god form' ut, men deretter vurderte jeg oppstramming, og da blir det jo styrke. Jeg synes bare ikke at damer med markeringer er særlig fint, jeg liker bedre en 'jentekropp' som bare er generelt slank uten å se sliten ut. Dessuten veier muskler mer enn fett, så det er ikke gunstig for meg som først og fremt er kun ut etter tallet på vekta.
Men dette er noe vi vil være uenige om uansett, du liker jo å trene og da er det jo selvsagt at du liker en trent kropp også.
Lisa-pyon sa for siden:
Åja, nå skjønner jeg hvorfor det står det, fordi ketolyse er anbefalt for veeeldig overvektige, ikke for folk som vil ned 5-10kg osv, veldig overvektige ska jo ikke trene særlig i starten :s. veldig overvektige burde jo ikke trene i det heletatt, bortsett fra gåturer osv, er jo skikkelig dårlige for leddene deresosv.. JEg synes også overtrente jenter er fælt, men synes det er fint å ha såppas muskler ar armskinnet ikke dingler om jeg beveger mer osv:P og man får så lett fin holdning når man er sterk ;)
men vi kan jo bare være enig i å være uenig ;D
Peppa Gris sa for siden:
Jenter med muskler er skikkelig pent, jeg synes ikke det er så pent med slike jenter som er tynne med bare slappe. Jeg skal begynne å trene nå, fysioterapautens ordre. Har en kropp jeg holder på å fikse opp. Blir to ganger styrke i uka og en fjelltur, pluss den daglige gårturen med vogn. Regner med det blir både tung og deilig å komme i gang.
Lisa-pyon sa for siden:
Det er det ja :) sterke jenter med fin holdning! :D blir sikkert tungt i starten, og du blir nok MYE støl:p men de som begynner å trene styrke synes ofte det blir gøy, siden man blir fort sterkere og man ser fremgang, jeg gikk fra letteste til tyngste stanga på sånn styrke gruppetrening på 1 mnd, det var morsomt det!:D så kommer du jo til å kjenne det på hele kroppen etterhvert, hvor mye "stødigere" den blir, og at kroppen holder inn magen på egenhånd osv:) er skikkelig digg!:D
Jeanettk sa for siden:
Jeg er ny her, har bare spist ketogent i 4 dager med denne, men skal også ned 20kg om ikke mere.
Jeg lurer litt på hva slags grønnsaker dere spiser? Jeg spiser liksom bare avokado.. Siden jeg har innbilt meg at jeg ikke burde spise andre grønnsaker..
Også lurer jeg på om dere teller og veier alt dere spiser? Passer dere på kcal også eller bare karboene?
Supah sa for siden:
Hovedregelen er at du kan spise alle grønnsaker som vokser over jorden. Unntaket er mais..
Jeg spiser MASSE blomkål, endel asparges, og litt brokoli. Ellers spiser jeg salat, agurk, paprika osv..
Jeanettk sa for siden:
Supert! Nå ble jeg litt lettet :D
Lisa-pyon sa for siden:
Du kan også spise løk:-) jeg velger å spise grønne grønnsaker, de har vanligvis mindre kh. Untatt løk og tomat, men er forsiktig med de da:D apropo avokado. Leste en gammel tråd her inne, om at det er to typer avocado den grønne og den brune, meb de selges som bare avocado. Men den grønne har visst mer kh enn den brune;D hvis man skal tro det jeg leste da. Så jeg velger alltid de brune avocadoene:-)
Regret sa for siden:
Hvor går egentlig grensen mellom diett og spiseforstyrrelse? Jeg begynner å kjenne igjen gamle vaner, men til forskjell så kan jeg si at jeg er på en sunn diett med en plan.. Vekta rikker seg raskere enn før og jeg er besatt av vekta. Samtidig som jeg faster som avtalt, så har jeg begynt å høre den gamle stemmen i hodet mitt som sier, jeg vet du greier å vente enda en time før du spiser, og etter en time så hører jeg den si det på nytt.. I det siste har det ikke vært uvanlig at det går 20 timer mellom måltidene og jeg er i aktivitet hele dagen. Jeg finner grunner til å ikke spise, samtidig som jeg setter opp en dagsplan via diett.no for å vite hvor mye kalorier, karbo, fett og proteiner jeg inntar hver dag. Jeg er ikke bekymret for at jeg har en spiseforstyrrelse, dessuten har jeg mye å ta av før noe sånt hadde blitt farlig, men jeg må innrømme at det skremmer meg litt når jeg selv ser at jeg kjenner igjen de gamle vanene og vedder med meg selv om hvor lenge jeg kan gå uten mat.. hva tror dere?
Fjasnissen sa for siden:
Regret.... det høres ut som om du har bikka over en grense her.... spis når du er sulten du.... ikke kom med unnskyldninger for å la være å spise.... der er du på en farlig, og usunn, vei.
Nesly sa for siden:
Jeg har nådd målet mitt, gått ned 20 kg! Har tatt meg 6 mnd å nå målet mit,og har gått ned fra 95 til 75 kg med å spise masse GOD mat! Og ikke trent en dritt, hehe! (det skal jeg begynne med nå...hadde min første joggetur i går!)
Det var MYE lettere enn jeg hadde trodd å gå ned 20 kg!!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.