< Tilbake til oversikten

Helles nøttemarengs med gul krem

Labomba sa for siden:

Helles Nøttemarengs med gul krem.

Bunnen
4 eggehviter
125 g sukrin
125 g malte mandler
1 ss bakepro
1,5 ts bakepulver

mal mandlene og bland alt det tørre. Stivpisk eggehvitene og bland forsiktig med det tørre. Smør en 24 form og stek på 180 grader i ca 30 min.
Den hever seg møe, men vil falle sammen litt etterhvert.

Gul krem
4 eggeplommer
noen dråper Stevia vanilje
1 dl fløte
120 g sukrin
100 g usalta meierismør

Kok opp alt untatt smøret, la det tykne litt. avkjøl noe.
Tilsett smøret.
Sett kjølig i 2-3 timer og VIPS, så har du kaka si:p

Link til bilde :

forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=546

Labomba sa for siden:

Kaka var ikke ferdig avkjølt, men kunne ikke dy meg.
Den var fantastisk god!!! INGEN vil tro detta er lavkarbo.:p:):D

Nerthus sa for siden:

Det der var jo dårlig gjort og poste da ler... lurer på om jeg BARE skal lage kremen jeg nå for å prøvesmake hehe :)

Labomba sa for siden:

Skjønner SÅ godt hva du mener, beste kremen jeg også vet:)
Men jeg lover deg, prøv å bake bunnen, den blir veldig stor, 3 dobler seg- og er nydelig.
Kan jo lage dobbelt fyll da.... Må si jeg fantaserte om det:p

aktivjente sa for siden:

Blir jo nesten som suksessterte!
Må prøves.. begynner plutselig å glede meg veldig til en nær forestående konfirmasjon likevel. Har funnet mye jeg kan bake nå :p (har ingen planer om å fortelle familien at kakene er lavkarbovarianter)

Tusen takk!

Labomba sa for siden:

Bare hyggelig :) Jeg sitter her og spiser av den nå, tenkte jeg skulle ha en sunnere middag:o
Som du ser av bildene kan du jo pynte den med hakket 80% sjokkis. Det blir jo litt lekrere da, og du trenger ikke så møe iom det smelter oppå den varme gule kremen.
Lykke til med konfirmasjon!!;)

Nerthus sa for siden:

DA har jeg forsøkt - og ser at du ikke har temperaturen notert? Men startet på 180 grader og senket til 160 etterhvert da den ble litt gylden :)

Fy fader dette blir jo reeeeeeen suksessterte uten sukker altså!

Denne havner i oppskriftsboka mi ;)

Labomba sa for siden:

Supert at du likte den:klem: Det ble jeg glad for.
Håper bare at flere orker å prøve den, for som du sier er det suksessterte, skikkelig sådan.
Kos deg :)

Labomba sa for siden:

Oi ja, sorry for det. Stekte bunnen på 180 grader i 30 minutter.

frøken sa for siden:

Hvilken funksjon har bakepro?
Vanlige nøttebunner har som oftest bare eggehviter, nøtter og sukker.

Labomba sa for siden:

Vel frøken... Det er jo bare en sånn ting man prøver seg frem med. Mulig det ikke er nødvendig. Du kan jo prøve uten, blir sikkert like bra ;)
Tenkte kanskje det ville heve litt mere, og det gjorde det virkelig. Mulig også uten, det er jo eggehviter og bakepulver lell.:)

kamp sa for siden:

Er bursdag her i huset så jeg prøvde den og det ble bra. (Brukte ikke bakepro)

Nerthus sa for siden:

Jeg må bare si at kaka har en nær perfekt fordeling av næringsstoffer ler

84% fett - 14% protein og 2 % karbohydrater! (Har spist halve kaka siden i går nå... tviler på det blir noe igjen og fryse tilslutt!

Må vel bake ny ei til sambo kommer hjem på mandag... :cool:

Saphire sa for siden:

Hvis jeg tar Stevia istedefor sukrin, vil det bli for lite fylde på bunnen?? Jeg har nemlig ikke sukrin..

nocarbs sa for siden:

Denne så utrolig god ut:) Denne skal jeg prøve en dag.

Kitt sa for siden:

Ganske bra, men jeg liker ikke helt den kalde smaken sukrin gir. Blir nok å prøve med et annet søtningsmiddel en annen gang!:p

Nerthus sa for siden:

Jeg reduserte sukrinmengden og balanserte med flytende natreen - dette gir en mye mer "naturlig" smak faktisk :)

Nunne Mor sa for siden:

Jeg har bare sukrin melis i huset, går det greit å heller bruke det?

Nerthus sa for siden:

Jeg brukte det - men reduserte mengden. Brukte ca 100 istedet for 125/120 såvidt jeg husker:) Jeg bruker litt flytende natreen for å balansere "kald" smaken fra sukrin. Anbefaler at du smaker deg litt fram underveis, både på deig og toppingen :)

Åhh denne var virkelig god altså - den skal lages på nytt SNAREST! ;)

Labomba sa for siden:

Jeg brukte også blanding av sukkertyper, sukrin og natreen, nå siste gangen. Det ble ingen ising nå, og kaka er rett og slett borte IGJEN:(
Fikk beøk av en god venn og hans familie, og der var det ikke snakk om at det var lavkarbo eller ei, kaka forsvant. Veldig stolt så klart, men litt kjipt at det ikke ble ett extra stykke til meg dagen etter. Moro at den faller i smak.:p

Nerthus sa for siden:

Lag TO neste gang og frys ned i biter - det skal jeg gjøre. Rettere sagt - det ska jeg FORSØKE og få gjort hahaha!
Jeg er bare glad jeg får i meg litt nøtter (som jeg ikke er glad i ELLERS, og at den ikke inneholder sjokolade som jeg bør roe ned litt inntaket av...)
Jeg har anbefalt den på facebook allerede jeg ler ;)

Labomba sa for siden:

Åh så koselig da! :p
Ja jeg må jo innrømme at jeg gjerne vil folk skal prøve den, for det er jo tross alt lavkarbo-deluxe:D
Jeg venter på mere sukrin, for nå er jeg tom. Håper det kommer før helga, for jeg bare MÅ ha noe godt lørdagskvelden.:rolleyes:

Bravo sa for siden:

Oh my, denne skal definitivt prøves!! Takk for oppskrift!

Labomba sa for siden:

Bare veldig hyggelig :p
Håper du liker den:)

Shamu sa for siden:

Takk for oppskrift. Lagres til jeg får sukkerbehov igjen. ;)

Shamu sa for siden:

Hvis man ikke har stevia vanilje, kan jeg bruke en halv ts vaniljepulver istedenfor?

Kitt sa for siden:

Det gjorde jeg. Gikk helt fint det!:D

Laelli sa for siden:

Må bare si at denne kaken var HIMMELSK <3 Reduserte surkinmengden til 50 gr. i bunnen og hadde ca. 20 gr. i kremen. Merket likevel biiiiittelitt av sukrinen, så kommer helt sikkert til å droppe den i kremen neste gang. Denne kaken kommer uten tvil til å bli en gjenganger :) Tusen takk for kjempefin oppskrift!!

Nerthus sa for siden:

Eller du kan bruke vaniljepulver, eller - dråper :)

sirib sa for siden:

Lagde "suksessterte" igårkveld. Det ble suksess :-) Hentet inspirasjon og tips fra flere tråder og oppskrifter.

suksessterte
BUNN:
4 eggehviter
200 gr mandler, grovmalte
Søtning: 1 dl splenda og 0,5 dl sukrin(knust i kaffekvern)
1/2 ts bakepulver

Mal mandlene. Bland inn bakepulveret.
Mal sukrin(en kan vel da strengt tatt bruke sukrinmelis??).
Stivpisk eggehvitene med søtningsmiddlet.
Vend til slutt forsiktig inn de malte mandlene.
Stekes ved 175 grader i 25-30 min. Ikke varmluft. Avkjøl.

GULKREM:
4 eggeplommer
1,5 dl fløte
1 vaniljestang(frøene da....),
150 g usaltet smør
0,5 dl splenda.
1 ts sukrinmelis.
Bland alt i en kasserolle og kok opp på svak varme til det tykner. Rør hele tiden slik at det ikke brenner seg fast.

Kremen tyknet, men var noe flytende, men ble fastere ved kjøleskapstemp. Hadde tegn til at den var på nippet til å skille seg når den var varm. Jeg varmet den kanskje litt for mye. Tok den over i en kald bolle og satte den på kjøl.
Smurte krem på kaken dagen etter.
Kaken ble nydelig god. Ingen "ising" eller rare bismaker. Den ble jo selvsagt noe forskjellig fra høykarbo-kaken, Bunnen mindre "seig" enn vanlig høykarbo-versjon. Kremen ble litt mer smør'ete enn høykarbo-kaken.
Kaken kan godt være søtere, kanskje har jeg litt mer søting i kremen neste gang. Den ene ts med sukrinmelis i kremen var et forsøk på å gjøre den litt søtere..
:-) NAM, denne blir nok med til 17.mai-festen!

mooia sa for siden:

Hvor mange karbs er det totalt i denne kaka?? :)

Dolly sa for siden:

Jeg regnet ut 12,37 :D

drizella sa for siden:

Jeg bakte denne i helgen, men brukte paranøtter i stedet for mandler, da sparer enn mange KH:)

Dolly sa for siden:

Hvordan ble den på smak da?

mooia sa for siden:

Tusen takker ;)

anelis85 sa for siden:

Hei!

Har kjempe lyst på akke i morgen på 17 Mai, men er veldig ny på dette med lavkarbo og har ikke så mye i skapene.

Er vaniljepulver, det samme som vaniljesukker?! For har skjønt at Stevia tar litt tid å skaffe fra utlandet!!
Og har noen en sammensetning av søtstoffer de har prøvd å kan anbefale, har litt dårlig tid så har ikke tid til å "misslykkes":)

ÅÅÅÅÅ....som jeg håper jeg rekker å bake;)

Labomba sa for siden:

Ja der er vel det, men jeg vil anbefale deg å bestille steviadråper. Du får dem i alle forskjellige smaker og kan bruke dem til ALT!!! Fra kaker til kaffe og drinker, is i joughurt... Og ingen karber.
Lykke til, for denna kaka vil du falle pladask for.;)

anelis85 sa for siden:

Har bestilt stevia, men de får jeg jo ikke før etter 17 mai, og synes det blir så trist å ikke kunne ha med noe å spise i morgen! Jeg vil jo ikke sprekke etter 1 uke:) Har allerede gått ned over 1 kg, og det er jo så motiverende!!!!

Labomba sa for siden:

Under 13 karber på ei hel kake er vel ikke dårlig!! :love::dulte:

anelis85 sa for siden:

Nei denne skal lages med det jeg har i skapet:) Så får det bare være om det evt blir noen karb ekstra pga vaniljesukkeret!:)

Engledans sa for siden:

Jeg har lyst å bake denne, men har ikke bakepro. Hva skjer om jeg ikke bruker bakepro? kan jeg bruke noe annet istedetfor bakepro?

kattungen sa for siden:

Kan man bruke mandelmel istedenfor malte mandler? :)

Labomba sa for siden:

Bare dropp bakepro du, egentlig like greit.
Det vil bli en mandelbunn, men uten det krispy som er fra mandlene.
:)

kiril sa for siden:

mmm denne så god ut, kansje jeg lager den på min datters bursdag, bare til meg, kan man fryse den med gule kremen på? noen som har laga den i muffins former?

Engledans sa for siden:

Næsj...blir ikkeno kake her nei.... jeg ringte til mannen før han dro fra byen at han skulle kjøpe hakkede mandler, fordi det er bare noen butikker som har det, og garantert ikke noen i denne bygda. Men neida.... han mente at det hadde de, no problem. Men det hadde de ikke of course.....og jeg har ikke sånn kvern, så dermed blir det ikke god kake i morgen. Hvorfor må menn være så inni gamperæva sta og sære........:mad:
Jeg har ikke sånn mandelmel og slikt, derfor var denne kaka genial.

Engledans sa for siden:

Noen fikk visst dårlig samvittighet og dro langt avsted for å kjøpe hakkede mandler. Hadde vært billigere med en kvern på biltema, men den stenger 5, så det er umuligt for han å nå den på en hverdag. Men tror jammen jeg skal kjøpe meg en på lørdag.

Dolly sa for siden:

Kaken var kjempegod, hadde ikke stevia vanilje, og brukte salt meierismør synes det er bedre.. Ungene likte kaka bedre enn farmoren sin...

anelis85 sa for siden:

Bare droppet du vanilje stevia, eller erstattet du det med noe?!

Dolly sa for siden:

vaniljeessens

kattungen sa for siden:

Hm, funderer på å prøve med mandelmel altså...

anelis85 sa for siden:

Jeg står å lager kaka nå jeg...veldig spent på resultatet!! Veldig redd for å få den isete smaken for hadde veldig lite natreen, så ble mest sukrinmelis:confused:

anelis85 sa for siden:

Lurer på om kakebunnen min ble litt rar?? Den trakk seg inn fra kantene på springforma, er det vanlig? Den slapp liksom kanten med 0,5cm rundt hele:confused:
Synes kremen smakte litt "rart"...hmm...men det blir kanskje bedre på kaken?!?

kattungen sa for siden:

Jeg har min bunn i ovnen nå, og den ble veldig kornete... Kan hende det er fordi jeg brukte mandelmel og fiberhusk :rolleyes: Man tager hva man haver, og funker det ikke så funker det ikke :cool:

anelis85 sa for siden:

Da var kaken min ferdig, skal bare avkjøles:) Er veldig fornøyd med bunnen (sett bortsett fra at formen ble litt rar), men toppingen var jeg ikke så fornøyd med...synes liksom det ble litt besk smak?!? Mulig jeg har gjort noe galt! Jeg får smake litt i morgen når den er ferdig avkjølt, håper den er bedre da!!

kattungen sa for siden:

Jeg fikk også litt rar smak på den, tror det er sukrinen. Neste gang skal jeg prøve med sukrin OG splenda, tror kanskje det går bedre :rolleyes:

Bunne min hevet ikke i det hele tatt, så jeg er veeeeldig nysgjerrig på å smake det ferdige produktet ;)

anelis85 sa for siden:

Bunnen min hevet heller ikke:D Husk å si i fra hvis du finner den "perfekte" sammensettingen til kremen da:D

LIBBA sa for siden:

Jeg har laget denne i dag, og kremen ble helt super.
Bunnen ble veldig kompakt, men smaken var det ikke noe å utsette på.
Har brukt blanding av sukrin-melis (ca 2ss),natreen(ca2ss) og stevia(ca1/2ts) som søtning. Synes ei slik kake må vær søt. ;)
Den kremen er så god at jeg kunne ha slikket kjelen :D

Labomba sa for siden:

Godt å høre Libba:p
Kan ikke skjønne at ikke kremen hos noen ikke blir bra. Jeg laget den igjen nå i kveld, og den er helt perfekt for vår smak. Og dere ser jo at bunnen min hever møe...
Men at det blir litt nøttete av bånn trur jeg er fordi den heter nøttebånn:D Sånn jeg ville ha den.

kattungen sa for siden:

Kaken min var VELDIG god etter å ha stått over natten :D Men bunnen er fortsatt kjempekompakt - lurer på om det kan være fordi jeg blandet eggene sammen med det tørre litt for hardt? :confused:

Sanney sa for siden:

bunnen min har ikke hevet seg, og jeg tror jeg har laget hele greia litt vel søt.. men må vente til kremen er kald før jeg vet noe sikkert :p

Labomba sa for siden:

Bunnen skal ikke være hard når før du steker den. Brukte du litt for små egg kanskje?
Håper du lykkes bedre neste gang:p

Den er fortsatt favoritten til de her hjemme og også mange av mine venner, så der har jeg skikkelig hatt flaks gitt.

Gerd kommer til meg 18. juni, så da får jeg nok høre det... Om den er god eller ei for hennes smak :D

Ser jo at det er flere av dere som baker den regelmessig, så noe må det jo være ;)

Sanney sa for siden:

Jeg syns den ble litt vel søt, men det tror jeg er fordi jeg er noe avvent med søtt, fordi da jeg tok med kaka på grillfest sa alle at den var perfekt :p

Pøsh sa for siden:

Hihi... Kom vel hjem til en pottesur kjerring som ville ha kake :D
Håper han fikk et stykke ;)

Denne skal jeg forresten prøve meg på.

pirilen sa for siden:

Denne ble kjempegod!! Klarte ikke å vente helt til den ble kald ;-)
Men som mange andre sier, så blir det kald smak, så neste gang blir det nok en blanding her også. Men uansett en VELDIG god kake!! :-D

heidia79 sa for siden:

kan ketolyse bakemix brukes???

Kitt sa for siden:

Hva skal du bruke den til? I stede for bakepro, tenker du? Da ville jeg heller droppet det helt! Jeg brukte fiberhusk og det gikk helt fint! Er jo bare en spiseskje!:)

heidia79 sa for siden:

Ja jeg prøvde ketolyse bakemix og følte at denble veldig... tørr...!!
Ikke noe sukse`det der nei! Og så venta jeg forgjeves på Iherb pakken min med sukrin i... har bare splenda, og det anbefales ikke å bruke!!!:(

linnita sa for siden:

Er helt ny i dette. Holdt på en uke bare. Men kjempemotivert for å fortsette etter å ha sett at vekta viser minus 1,5 kilo :)
Våren er jo tiden for avslutninger på skole, fritidsaktiviteter osv. Og da må foreldrene bake. Synes denne kaken så nydelig ut, så skal prøve meg på den. Men har to små spørsmål.
Kan Dr. Lindbergs fruktose brukes i stede for Sukrin, eller er Sukrin mer lavkarbo vennling?
Hvor får man kjøpt Stevia vaniljedråper? Er det helsekost?

j88 sa for siden:

Sukrin er karbofritt, men fruktose har veldig mye karber , så sukrin syns jeg er et bedre alternativ. Stevia får du desverre ikke kjøpt i norge, men du kan bestille på nettet, blant annet herfra: www.iherb.com/Wisdom-Natural-SweetLeaf-Liquid-Stevia-Vanilla-Creme-2-fl-oz-60-ml/11070?at=0

Tiki sa for siden:

Denne er herved lagret på favoritter, og så deilig med en kake med så lite kh :)

Nerthus sa for siden:

Vil bare gjenta at fruktose er ikke lavkarbo-mat... faktisk verre enn rent sukker, du kan lese en artikkel om fruktose her :)

Jeg bruker sukrin av og til, men også flytende natreen fordi det blander seg bedre, og jeg synes det smaker bedre enn sukrin. Kan blandes både i varmt og kaldt.

Denne kaken er forresten bare genialt god ;) Smak deg fram før du setter den i ovnen, og mens du lager gulkremen så det blir etter din smak søtningsmessig sett :)

Anitra sa for siden:

Jeg brukte natreen, og litt bakemiks fra lavkarbo. Bakemiksen dropper jeg neste gang, for det gjorde den veldig tørr. Men kremen ble fantastisk!! Nå står den i kjøleskapet, klarer jeg vente?

Nerthus sa for siden:

Niks, og neste gang lager du heller dobbelt opp ler!

Pøsh sa for siden:

sniker meg ut på kjøkkenet for å lage kake

Pøsh sa for siden:

Nå klarte jeg å ta smøret oppi sammen med resten som skal koke :o

Batillip sa for siden:

Ok, skrider til verket. :o

Pøsh sa for siden:

Den var veldig veldig veldig god :D

Pøsh sa for siden:

Når skal vi lage en til :D trenger fremdeles sukrin

Batillip sa for siden:

I morgen! På formiddagen! :heia:

Pøsh sa for siden:

Har ikke hatt tid. Tar det en annen dag :D

Batillip sa for siden:

Du snakker om sola, jeg sitter og momser nå.

Pøsh sa for siden:

Det tror jeg faktisk at jeg også gjorde på samme tidspunkt. Var litt igjen fra helgen. Kan jo ikke kaste mat.

Supah sa for siden:

Er det kakao du har oppå toppen? :smile:

Pøsh sa for siden:

Sikkert. Jeg hadde det. Dempet den veldige søtsmaken :smile:

Supah sa for siden:

Brukte du bare vanlig bakekakao? :-) Kaken står i kjøleskapet nå. Gleder meg!

Pøsh sa for siden:

Ja, vanlig.
Jeg syntes bunnen ble veldig hard av å stå i kjøleskapet, så neste gang skal jeg spise den fortere :D

Nerthus sa for siden:

Pakk inn i plastikk og prøv og ta den ut litt før du skal spise den, da blir den mykere. Vanskelig - I know.... ;)

mimmi29 sa for siden:

Kan man bruke splenda istede for sukrin

LinLeia sa for siden:

Fantastisk!!!!

runnmensunn sa for siden:

Skal ha bursdagskalas for minstemann i morgen, veldig lyst å lage denne kaken men har ikke stevia. Noen forslag på hva jeg kan bruke istedet? Hakkede nøtter på toppen vil vel og smake godt??? :)

Nerthus sa for siden:

Bruk sukrin eller sukrinmelis. Mindre mengde om du bruker melis enn sukrin. Du kan også bruke flytende natreen. Det smaker bra med nøtter allerede av kaka - men hakkede nøtter oppå den gule kremen går fint. Du MÅ ikke det, kaka er etter min mening mer enn god nok uten noe topping :)

linnita sa for siden:

Har bakt denne kaken flere ganger nå. Den er jo bare sååååå god. Lillemor har bursdag i morgen, så denne bakes til mor :) Mannen til ei venninne liker ikke kaker, så hun er begynt å bestille denne hos meg når det er noe. For mannen elsker den :D

Nerthus sa for siden:

Det er seriøst bare ett problem med kaka, og det er at jeg kan ikke bake den uten at jeg VET jeg får besøk som kan hjelpe meg og spise den opp ;)

Jabba sa for siden:

Ser at mange skryter av denne - og side suksessterte er en av mine absolutte høykarbo favoritter hadde det vært gøy å få til en god variant!!!

Bruker dere vanlig meierismør eller usaltet ?

LIBBA sa for siden:

Jeg har brukt begge deler.
Begge variantene smakte bra :D

Jabba sa for siden:

Laget denne i går.....Bunnen ble i grunnen bedre på smak enn fyllet.....jeg hadde ikke så mye Sukrin igjen så jeg måtte supplere med Sukrinmelis. Blandet også inn litt Splenda og flytende Natreen. Den umiddelbare smaken er kjempegod men så kommer det en slags stram "kjemikalie" smak etterpå som ødelegger litt. Og det er akkurat som om jeg "svir" litt på leppene.....

Men den blir helt klart spist opp!!! I går spiste jeg MASSE! Som Nerthus skriver er jo denne kaka tilnærmet perfekt næringsmessig....hvorfor får jeg da dårlig samvittighet når jeg vurderer å ha denne til frokost????

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.