< Tilbake til oversikten

Helles nøttemarengs med gul krem

Jabba sa for siden:

180 grader ble litt høy temperatur i min ovn, etter 25 min begynte den å bli farlig mørk på toppen så da tok jeg den ut....

Jabba sa for siden:

Nå som kaka har stått i kjøleskapet over natta er ikke den "kjemikalie-smaken" fullt så påtrengene....nå smaker den mer smør.....
Smør er bedre enn kjemikalier.... :-)

FrkMarge sa for siden:

Dette ble MEGET vellykket! :D
Jeg Hadde nok litt mindre sukrinmelis i sausen enn det som stod, ca 100g tror jeg, og 2 ss natreena strøsukker.
Også brukte jeg vaniljepulver istedenfor steviadråper.
Men kaken min ville heller ikke heve seg... Jeg pisket eggehvitene GODT og var veldig forsiktig når jeg blandet i nøtteblandingen.
Jeg hadde i fiberhusk istedenfor bakepro da, har det noe å si tro?

Labomba sa for siden:

Fiberhusk gjør jo kaken noe tyngre da. Mulig det er derfor.
Jeg baker kaka hele tiden, og den gar ennå ikke feilet. Stor og god;)

Bik sa for siden:

Hvor får man tak i usalta smør? Ikke her i alle fall. Kan jeg bruke vanlig smør?

Kitt sa for siden:

Min Rema har usaltet meierismør. Ser nesten ut som vanlig meierismør pakke, bare halvparten så stor!

Kan helt sikkert bruke vanlig smør også. Blir bare en litt annen smak!

Luggetuppen sa for siden:

Denne oppskriften må prøves. Stevia med vaniljesmak er på vei til meg med DHL nå, så neste uke en gang kanskje!

Jeg handler til daglig i en bitteliten Kiwi-butikk og der har de usaltet meierismør.

Labomba sa for siden:

Stevia er fast i mitt skap!! Finnes ikke noe bedre, synes jeg. :)

FrkMarge sa for siden:

Går helt fint å bruke smør med salt også :)

Moogie sa for siden:

Så fantastisk å finne en lavkarbo oppskrift på gulkaka! Den harjeg lenge hatt lyst på :) Men hva er bakepro og hvor får man tak i det? Hva gjør den med kaka?

Dietta sa for siden:

Bakepro er et proteinpulver som er beregnet på baking og matlaging. Litt usikker på hva det egentlig gjør, men du får tak i det på de fleste helsekostbutikker og nettbutikker osm selger lavkarbovarer :)

Moogie sa for siden:

ok. Takk :) Hva heter den på engelsk? tenkte kanskje jeg skulle bestille den fra iHerb, siden jeg har jo tenkt å legge inn en ordre der.

Dietta sa for siden:

Ops, der to du meg gitt. Hva det heter på engelsk vet jeg ikke :o
Men jeg har kjøpt min i Sverige, der er det myyye billigere enn her i hvert fall.
Spør om det i "Jeg lurer på tråden" da vel, da får du sikkert et fornuftig svar.
Sorry :rodme:

Labomba sa for siden:

Har jo bakt denna kaka MANGE menge ganger, og her om dagen prøvde jeg å bruke tagatesse. Det tåler jeg ikke :mad: Jeg fløy på do i mange timer etterpå. Hadde prøvd å spise en sjokolade med tagatesse for ei stønd tilbake, og hadde samma dokjøret.:o
Det er sikkert flere som meg her som ikke tåler det, men stevia og sukrin er jo like bra.

Ikke slutt å bake kaka om du har prøvd det samma som meg, men bytt sukringsalternativet :p

Jabba sa for siden:

Noen som har laget denne med Mandelmel ? Brukte du da like stor mengde?

Jabba sa for siden:

Ok - det funka IKKE med madelmel...iallefall å ikke bare erstatte malte mandler med mandelmel...Det ble bare en hard klump. Må nok redusere en del på melet om en bruker dette i stedet for malte mandler....

langaard sa for siden:

Hva slags mandelmel brukte du, avfetta:confused:

Labomba sa for siden:

Avfettet mandelmel skal vi jo ikke ha på lavkarbo, vi bruker vanlig :)

Sugarpill sa for siden:

Tror du har misforstått noe essensielt- det er ikke sånn at vi ikke "skal ha" noen varer med redusert fettinnhold på lavkarbodiett (spesielt på moderat lavkarbodiett, mange oss som spiser slik må passe på fettinnholdet, og velger noen magrere produkter), og MÅ bruke den feteste utgaven av alt.

Avfettet mandelmel bruker man fordi det har andre bakeegneskaper enn det bare malte mandler har.

Og avfettet mandelmel er jo ikke helt fettfritt, og det er ikke tilsatt sukker eller noe annet, så hvorfor i all verden skulle det ikke være lov?

Labomba sa for siden:

Da er det bare å bake lavkarbo igjen, men må si dette er min beste kake sett med både familiens og mine øyne :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.