< Tilbake til oversikten

Kalorier

Tittit sa for siden:

Nå er det slutt asså.
Etter såå mange uker,ja faktisk over 2 mnd har jeg gått ned 3 kg.
Gikk ned usle 1.5 kg etter flere dager med diare og trur du ikke at de er på plass igjen:mad: Nå skal kaloriene til pers.
Lavkarbo og lavkalori bør kunne matche på ett el attet vis.
Det MÅ bare det. Jeg har levd strikt hele veien stort sett på skaldeman.
Nå er jeg lei av å være tålmodig.
Har ikke tenkt å vente mer før jeg gjør en forandring.
Det er mange fiffi råd man får og kan gi men de funker søren i meg ikke på meg.
er så deppa at jeg nesten ikke gidder å gå i kjøleskapet mer for å finne meg mat
:( er det flere som vurderer dette el allerede har gjort det?

Nerthus sa for siden:

Har du sjekket i [url]www.diett.no[/url] hvor mye du har spist denne perioden, og hvordan fordelingen av næringsstoffene har vært? Jeg vet av erfaring at jeg har en tendens til å spise for mye kalorier - og samtidig for lite protein... :)

Tittit sa for siden:

jepp har brukt den oxo:(

Nerthus sa for siden:

Ligger du høyt på kaloriinntak eller?

Tittit sa for siden:

har ligget på mellom 2500-3000 kal om dagen

nilmor sa for siden:

Jeg er vel litt av samme oppfatning og legger opp til ketogent-kosthold med ett inntaksstopp på ca 1000 kcal under min BMR (Basic Metabolic Rate). Dette har jeg kjørt på fra jeg begynte på ketolysekuren og det fungerer for meg. (-8,8 kg på tre uker).

Har registrert at i de tilfellene hvor jeg har spist opp mot min BMR, så har dette gitt seg utslag på vekta, derfor har jeg tro på ketogent kosthold og med kontroll på inntaket.
I tillegg er jeg nøye med å få mosjonert daglig (ca 30-60min rask gange eller tilsvarende).

Jeg syntes det er interessant nå som flere i forumet begynner å gjøre seg refleksjoner med samme tanker.

nilmor sa for siden:

Jeg ligger på ca 1500 kcal/døgnet

Tittit sa for siden:

så bra:)
du har jo hatt en kjempe nedgang..hurra for det:)
da går jeg den samme vei.

Nerthus sa for siden:

Hvis du ellers har fulgt dietten til punkt og prikke kan det faktisk hende at dette er årsaken til manglende vektnedgang :)

Du kan fint spise lavkarbo med mindre kalorier, bare pass på forholdene mellom karbo, protein og fett :)

Tittit sa for siden:

takker:)
da skal jeg holde meg på 1400 kal i døgnet.

Nerthus sa for siden:

Høres ut som en fin plan :)

Tittit sa for siden:

tusen takk for at dere støtter meg på dette,da er det så mye lettere å være her inne.

Charlott sa for siden:

Om du legger inn en tenkt dagsmeny på diett.no er det ganske greit å finne en ok sammensetning mtp næringsfordeling og kalorier :) Bare å bytte ut mengder etc til du finner en ok sammensetning :)

nilmor sa for siden:

Kanskje du kan skrive noen ord om den ideelle sammensetningen Nerthus?
Tenker spesielt på forholdet mellom protein og fett.
De fleste ligger vel på under 20 g karbo/døgn?

Nerthus sa for siden:

Den ideelle sammensetningen mellom karbo, protein og fett er nevnt ofte her inne, men det er ikke sagt noe om hvor MYE man skal spise av de forskjellige makronæringsstoffene i gram :)

Jeg leste en artikkel i VOF som har satt spor :) Der anbefalte de et protein-inntak i gram på 1 til 1.5 gram pr kilo kroppsvekt - opptil 2 gram om du trener jevnlig. ( En del innen treningsmiljøet sier pr kilo ØNSKET kroppsvekt, men jeg stoler på VOF her :)). Jeg har tidligere advart mot å spise for mye protein pga øke belastning på nyrene - men jeg leste en dansk artikkel der de hadde testet opp mot 3 gram pr kilo kroppsvekt uten at de så noen fare med det. Det ALLER viktigste er faktisk at du ikke spiser FOR LITE proteiner siden det er en del essensielle aminosyrer man kun får i seg når man spiser proteinrik mat.

Hvis du så spiser omtrent like mange gram fett som protein, får du en ok fordeling av protein og fett (prosentmessig av energiinntaket). Karboinntak kan man velge selv etter hvilken retning man følger og hva man er komfortabel med.

Hvis man regner litt på dette får man ofte et fint og passe lavt kaloriinntak. For min del vil det ligge på rundt 13-1400 kalorier (husker ikke helt i farten), noe som stemmer overens med det jeg gjerne må ned i for å gå ned i vekt også...:) (Det vil også være tilpasset et litt større energiinntak hvis du trener siden du da kan gå opp til 2 gram protein pr kilo kroppsvekt).

Går man fint ned i vekt med det kostholdet man spiser anbefaler jeg ingen endringer! Har man problemer med å gå ned selv om man følger kostholdsretningen til punkt og prikke derimot - kan dette være en metode man kan forsøke :) Jeg tror foreløpig at bakgrunnen for at noen ikke går ned er at vi ikke har en naturlig stans i inntak når kroppen har fått nok næring. Noen spiser naturlig lite på lavkarbo og er fornøyde, jeg kan pakke i meg til det tyter ut ørene selv om jeg ikke er sulten... ;)

ada-emilie sa for siden:

Jeg støtter deg i det. Det er det som har funket for meg også. Lavkarbo pluss lavkalori. Da har man nøklene til begge låsene i døra;)

Tittit sa for siden:

hvordan kan en dagsmeny se ut for deg?
trenger litt tips vettu;)

Tittit sa for siden:

vil gjerne høre litt om din dags meny om du gidder å skrive det ned:)
må få litt tips her,å må fakke dere som gjør som jeg har tenkt hehe

Kari Marita sa for siden:

Helt enig. :)

Nerthus sa for siden:

For øyeblikket spiser jeg generelt lavkarbo når jeg først spiser - jeg er sykmeldt og ganske slapp og sløv for tiden så jeg har ingen meny å vise deg :)

Bruk www.diett.no og lag menyen din selv! Søk opp proteinrike kilder først og prøv deg fram med ca mengder. Du ser raskt sammensetningen av kostholdet ditt på denne måten, og det er slik jeg skal jobbe med å sette opp menyer til meg selv når formen kommer over vannflaten ;)

Tittit sa for siden:

så du mener at vis det er en vare som er proteinrik så er jeg langt på vei?
er proteinrikevarer både lavkarbo og lav på kal?

nilmor sa for siden:

Dette var interessante synspunkter Nerthus.:)
Jeg øyner nesten en ny retning innen kostholdsfilosofi her, som kan hjelpe mange som stagnerer på ketogen diett.

Her kan vi jo bruke oss selv i forhold til å høste erfaringer. Jeg ser at min bevisthet rundt protein- og fettinntak bør økes. Jeg har store daglige svingninger på dette feltet.

Syntes dette konseptet virker spennende :)

Proteinrike matvarer som f.eks rent kjøtt og fisk er lavkarbo mat, og har lite kcal. :)

Nerthus sa for siden:

Litt usikker på hva du mener med langt på vei - jeg anbefaler at du søker opp på forumet proteinrike matvarer og lager deg selv en liste over favorittmaten din:) Husk også at 100 gram biff ikke er lik 100 gram protein... ;)

Du kan nok ikke si at om en matvare er proteinrik er den også lavkalori. Ta feks nakkekotelett stekt som har kcalinnhold pr 100 gram på 274 kcal, mens feks en svin kamkotelett uten fettrand har 180... Dette gjelder også laks - som har mye av det gode fettet i seg og godt med proteiner.

Jeg anbefaler at du tar i bruk matvaretabellen og lærer deg litt om de mest brukte matvarene i hverdagen din :)

Nerthus sa for siden:

En sannhet med modifikasjoner - se svaret mitt i innlegget over... :) Det stemmer at de er lavkarbo helt klart!

ada-emilie sa for siden:

Ja det kan du si. Er den full av proteiner er det ikke plass til så mye annet. Ja, lav på kalorier såfremt den ikke inneholder en del fett i tillegg. Fett har over dobbelt så mange kalorier per gram som karbohydrater og proteiner. F.eks kokt torsk er noe av det med mest protein, minst fett og karbohydrater og minst kalorier.

Rianna sa for siden:

Jeg mener en bør passe litt på kalorier også, jeg har også regnet ut BMR, og fant ut jeg ligger der jeg bør ligge...på rundt 1600kcal daglig.

Men jeg spiser ikke lite fett av den grunn, det ligger også på rundt det det bør.

Ett eksempel på hva jeg kan spise en dag:

Frokost: 2 kokte egg med 1ss meierismør
Lunsj: Smoothie (fløte, egg, light saft, cc eller tyrkisk yoghurt, og bringebær)
Middag: Blanda salat med apertina feta snack + en løvbit kalkun
Kvelds: 2 kokte med 1 ss meierismør

Nerthus sa for siden:

Går du ned på et du spiser nå? Det er bemerkelsesverdig hvor forskjellig vi spiser på dette forumet :) Du skal ned en del i vekt - ikke sant? Da kan du nok spise en del mer enn det du gjør i dag - og jeg håper du varierer litt mer også. Noen kokte egg, flytende mat og en liten salat med litt feta og magert kalkunkjøtt er tynt på en dag altså :)

Rianna sa for siden:

Som jeg jeg skrev...det var ETT eksempel :) Selvfølgelig varier jeg. Har gjerne reker og majones til egga istedet for smør. Og har middag med grønnsaker også noen dager. Det ensete som stor sett er fast, er smoothien...for den er jeg veldig glad i :) Men ikke alle dagsmenyene jeg har lagret....lagrer på diett.no, men ikke hver dag...bare når jeg føler for. Og jeg går ned. -2,1 på 2 uker...første uka var ikke slavisk lavkarbo...så det er jeg fornøyd med :) Kanskje jeg kunne spist mer, men dette holder for meg, jeg går ikke sulten :)

ada-emilie sa for siden:

Det er kjempefint at du kjenner at du spiser passe og liker det, og 1600 er et passelig tall. Kan ikke si det er for mye eller for lite.

Ja du har rett i det. Jeg mente f.eks kylling filet og torsk, som er protein rikt og magert. Laks og koteletter er jo en del fetere og har litt mere kcal, men er proteinrik mat også. :)

nilmor sa for siden:

Ett viktig moment som bør komme frem når mengden kcal diskuteres, er aktivitetsnivået.
Har man en høyt aktivitetsnivå med masse trening, kan man tillate seg å spise mer enn den som er inaktiv. :)

ada-emilie sa for siden:

Ja, økt trening gir også økt sult, så kroppen regulerer dette selv. Derfor er det så viktig å ta hensyn til kroppens behov mer enn tall.

nilmor sa for siden:

Dette tror jeg er en subjektiv opplevelse om trening gir økt sult eller ikke.. Ut fra egen erfaring kan jeg ikke si at dette stemmer for min del.

Charlott sa for siden:

Jeg blir heller ikke mer sulten av fysisk aktivitet, blir mer sulten av å bare være ute noen timer enn av å trene.
Og dette med kcal er litt av et puslespill. Nå for tiden har jeg en kronisk-mett periode.
2 kokte egg med meierismør til frokost.
Noen ss med middag (spiser av en kaffeskål... :eek: )
Noen osteskiver/nøtter til kvelds.

Dette er ikke mye mat, eller kalorier, for meg med en bmi på 33 og som går i allefall èn time pr dag.
Ned går jeg ikke, tidligere erfaringer tilsier at jeg ligger altfor for lavt på inntaket.
Så å være "flink" og ligge veldig lavt på kcal er definitivt ikke noen garanti for nedgang ;)
Kropp er ikke særlig A-4... :o

Camomilla sa for siden:

Vil anbefale deg å lese denne artikkelen på bloggen til Lena Beatrice: lenabeatrice.net/overvekt-og-slanking/alt-dette-fettet/

Her får du beskrevet med eksempler en dagsmeny med prosentvis fordeling av næringsstoffene - OG med antall kalorier. Dersom det blir vanskelig for deg å regne ut sammensetningen av maten ville jeg vurdert måltider fra Spis deg slank-konseptet. Det er kaloribegrenset, men har en lavkarbo-profil, såvidt jeg har forstått også ift fordeling av næringsstoffer. Mange får en kick-start med dette og går etterhvert over til å lage mat selv :)

Edit: Link til Spis deg slank: www.spisdegslank.no/

Tittit sa for siden:

det skal jeg gjøre:)
har gjort det tidligere med ikk tenkt på¨kaloriene vettu.
så nå starter jeg på nytt med nye øyne hehe

Tittit sa for siden:

det var ikke mye mat.
det hadde vært for lite for meg.

Tittit sa for siden:

ja jeg ville egentlig gjerne gjort det, men siden jeg har en familie på 5 så kan jeg ikke det,både pga økonomi og det sosiale

ada-emilie sa for siden:

Har du en sykdom? Lavt stoffskifte eller insulinressistens? Noe galt må det jo være. Normalt går man ned ved lavt kalori-inntak.

Nerthus sa for siden:

Ikke nødvendigvis - spiser man altfor lite stopper vektnedgang opp for å beskytte kroppen. Jeg spiste EN brødskive med pålegg (kanskje to av og til)4 dager i uka i flere mnd (3 måneder faktisk) pga sengeligge med smerter og mye smertestillende (sov stort sett) og gikk knapt ned noenting..(bittelitt middagsmat de 2-3 andre dagene for da kom ei venninne innom og fora meg...). jeg ble derimot svært tynn i lårene - så jeg mistet mye muskulatur.

Burde rast ned i vekt som andre jeg kjenner gjerne gjør når de er syke en uke...:rolleyes: Men jeg gjør ikke det. Det er fint å vite at ved en sultkatastrofe her i landet vil jeg komme j... godt utav det ;)

nilmor sa for siden:

Bare ett lite suplement til diskusjonen her. :)

Kalori er en enhet for måling av energi med symbol cal. Navnet kommer fra latin calere (å være varm). Vanligvis oppgis mengden kalorier i kilokalorier (kcal) på matvareetiketter. I dagligtale er det vanlig å lese kcal som «kalorier». Men i virkeligheten blir dette like feilaktig som å lese km som meter, siden 1 kcal = 1000 ganger energimengden i 1 cal.
Kalori er ikke en SI-enhet, og er i ferd med å fases ut til fordel for SI-enheten Joule.
[size=2][/size]
Definisjon
En kalori er den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én Kelvin, ved et trykk på én atmosfære.
Mengden varme som trengs er avhengig av vannets initielle temperatur, noe som resulterer i flere forskjellige definisjoner av kalori, hver av dem tilsvarende en noe forskjellig energimengde. Den mest brukte definisjonen er at en kalori tilsvarer 4,1868 Joule.
Kalori brukes særlig, av historiske årsaker, til angivelse av energi i matvarer. I forbindelse med mat benytter man som oftest kilokalorier (symbol kcal).
En 250 grams pose potetchips inneholder typisk ca. 1 350000 cal, dvs. 1350 kcal. Dette er nok energi til å øke temperaturen på 13,5 liter vann fra 0 til 100 grader Celsius.

Kilde: Wikipedia

Trening og forbrenning.
Uansett intensiteten på treningen, vil energien til å utføre denne komme fra både fett og karbohydrater.
Forbrenning av kun blodsukker ville gitt energi til betraktelig mindre mengde fysisk aktivitet: etter 10 minutter ville dette "lageret" ha vært tomt. Tilsvarende ville fettlagrene kunne gi energi til ca 7 dagers trening hos en normalvektig person. Kroppen vil imidlertid aldri kunne forbrenne energi fra én eneste energikilde.

Nerthus sa for siden:

Hva skjer når man spiser ingen karbohydrater og trener da... og man har tømt det lille som eventuelt finnes? Dette ble litt for uklart for meg ;) Fett og karbohydrater blir vel heller ikke brukt direkte som energikilder, de blir omgjort til noe kroppen kan utnytte som energi - eller hva?
Nysgjerrig! Forklar! ;)

Charlott sa for siden:

Har lavt stoffskifte, men er greit regulert med medisiner. Jeg må rett og slett høyere på inntaket for å gå ned :)
Kropper reagerer ulikt, har tidigere hatt størst nedgang på over 2500 kcal og ca 200 gr fett.

Samme her, det må være bedre balansert om kroppen vil slippe kiloer.
Så det er ikke bare å ligge laaavt på kaloriene og gå ned i vekt nei...

Men, skulle det bli sult i heimen vil jeg også klare meg ;)

Jeg har forøvrig aldri gått på diett før, så det er heller ikke at kroppen er preget av år med jo-jo slanking... :)

LiMe sa for siden:

Dette stemmer iallefall for meg. Jeg går ikke ned uten å være forsiktig med matinntaket!

Greddy sa for siden:

Termodynamikken lov om energibalansen mellom kcal inn og ut gjelder uansett, hvilke kur man har. Å kjenne sult og metthet er veldig individuelt. Går folk ikke ned i vekt, så spiser de for mye.

ada-emilie sa for siden:

Kroppen kan bruke fett. Kun hjernen kan ikke bruke annet enn glukose.

Charlott sa for siden:

Eller for lite ;)
Ikke uvanlig at vektnedgangen løsner om man ØKER på inntaket heller, særlig økning på grønnsaker og/eller fett har vært utslagsgivende for flere her vet jeg.

Jeg ligger for tiden altfor lavt på inntaket og går ikke ned.

nilmor sa for siden:

Karbohydrater er etter min oppfatning en betegnelse som omfatter stivelse, naturlige sukkerarter og vanlig sukker.
Når kroppen trenger energi raskt foretrekker den å forbrenne karbohydrater, sukker forbrennes raskest. Det gir rask tilførsel til cellene, men energien varer ikke lenge.
Karbohydrater påvirker blodsukkeret. Om vi spiser mer enn kroppen klarer å forbruke vil blodsukkeret stige og det blir pumpet ut insulin for å senke blodsukkeret til et lavere nivå som hjernen kan tolerere og fungere på. Overskuddet vil da av insulinet bli transportert til fettlagrene.

Er man tom for karbohydrater vil kroppen nyttegjøre seg av energien den kan hente fra fett. Om dette skjer automatisk fra fettlagrene i kroppen eller om den nyttiggjør seg av fettet man inntar i form av næring, er jeg usikker på...

Dette er basert på hva jeg har lest meg til og jeg vil presisere at jeg ikke har formalkompetanse på området.

Nerthus sa for siden:

Jeg vet - synes bare diskusjonen er viktig og interessant!

Jeg gjetter at kroppen først benytter seg av inntatt fett fordi det er "lettere" enn å ta av lagret kroppsfett... noen som har kilder på dette? Må lese litt mer i Bedre uten brød og se hva jeg finner der tror jeg :)

Greddy sa for siden:

Det er fordi forbruket ditt gikk også ned. Så enkelt er det.

Charlott sa for siden:

Jeg veier fortsatt 90-91 kg, fordelt på 167 cm. Går i allefall 1 times tur hver dag og går ikke ned på 900-1300 kcal.

Øker jeg til 1500-2200 og er nøye med fordelinga på fett, karber og protein går jeg ned. Grønnsaker kan jeg ikke spise særlig av skal vekta bevege seg riktig vei. Fløte og rømme må jeg være forsiktig med, men ost og smør jeg lange innpå.
Så i mitt tilfelle er det ikke jo mindre kalorier jo mer nedgang ;)

Er det helt utenkelig at næringsfordelinga spiller en stor rolle?

Ikke ukjent her på forumet at flere opplever å gå ned i vekt når de øker fettinntaket eller grønnsaksinntaket.

Og hva er det som gjør at enkelte opplever spesifikke varer som partystoppere om alt bunner i kcalinntaket?

Greddy sa for siden:

Totalforbruk = BMR + bevegelsen din.
Du har desverre ingen kontroll på BMR din. Den kan gå opp og ned som en jojo.

Nerthus sa for siden:

For det første vil jeg gratulere deg med å finne ut hvilket næringsintak som er optimalt for vektnedgang for deg! Samtidig er jeg enig i at næringsfordelingen OGSÅ spiller en stor rolle :)
Du har også rett i at noen spiser for lite og går ned først når du øker næringsinntaket. Vi er så individuelle og jeg har ihvertfall problemer med å se særlig mønster i hvordan dette fungerer. Man må vel ha veldig mye mer informasjon og kjennskap til den enkelte kropp for å finne utav det.
Kanskje et forslag til de som forsker på dette med overvekt og vektnedgang... :confused: :)

Charlott sa for siden:

Om den påstanden er riktig spiller kaloriene jo en mindre rolle enn hva man skulle tro ;)

Jeg har levd lavkarbo i snart 1.5 år og inntaket på 1500-2200 kcal har vært bankers OM jeg dropper mye fløte og rømme.
Kommer jeg lavere stopper det.

Går også mest ned når jeg ikke er i aktivitet.

Charlott sa for siden:

Takk takk :D Man lærer jo litt om egen kropp og hva som funker når man har holdt på en stund ;)

Kroppene våre reagerer ikke likt, hadde vi gjort det hadde det vært såre enkelt å gå ned i vekt - og holde seg der..

Så hadde det vært artig å hørt deres teorier rundt dette med partystoppere? Der kan umulig kcal være hovedårsaken?

Nerthus sa for siden:

Vel - fløte er nevnt som partystopper - og bruker man mye fløte er dette svært mye kalorier i... så der har det vel en sammenheng :)
Utfordringen er at man må ha FULL kontroll over næringsinntak OG fordeling av næringsstoffer før man kan si noe om hva som stopper opp... og enda er det så mange faktorer, og for å vite helt sikkert må man endre en og en faktor av gangen... mye jobb! Men du har ihvertfall kommet et godt stykke på vei ;)

nellie sa for siden:

Jeg tror at kcal ofte er problemet med såkalte partystoppere.. Hvertfall fløte, nøtter, ost osv, som vel er av de vanligste. Men søtningsstoffer og sånt må jo være noe annet.

Charlott sa for siden:

Fløte, rømme og Cottage Cheese må jeg begrense, men all ost, smør, cocosa, kokosmelk, avaocado osv kan jeg lange innpå, nøtter kan jeg også spise i store mengder... Og i følge diett.no ligger jeg ikke høyere på kcalinntaket med fløte og rømme.

Tror veldig på at det er vel så mye sammensetningen av maten og at den må tilpasses hver enkelt kropp jeg...

Og hva da med tomater, paprika og som nellie sier, søtstoffer?

Nerthus sa for siden:

Det kan vel være litt om hvordan fettet spesielt i denne maten tas opp i kroppen også? Såvidt jeg husker tas ikke cocosa og kokosfett opp i kroppen på samme måte som fettet i fløten? Uff jeg føler bare jeg graver meg ned i et lite hull med "alt jeg ikke vet NOK om" her ;)

Digger diskusjonen ihvertfall - svært spennende og interessant! Lærer masse!

Tror jeg må ta en ny utdanning og forske litt seriøst på dette ler

Charlott sa for siden:

Det ER spennende! :D
Men atte, hva med tomat? Paprika? Søtstoff? Og hvorfor skal fettet fra fløte/rømme/cottage cheese tas opp annerledes enn oster? (CC er det vel heller ikke oveveldende med fett i) Hvorfor tåler noen store mengder med nøtter mens andre må holde seg helt unna?

Hvorfor hvorfor?? Hehe...

Nerthus sa for siden:

Æ veit itj! Kanskje har det sammenheng med det andre man spiser samme dagen? ;)

Charlott sa for siden:

Det kan godt være! Kroppen er en forunderlig ting :p

Den som finner en måte å kartlegge hva som fungerer for den enkelte kropp vil bli rik... :cool: Inntil det skjer får vi gjøre vårt for å bli ekspert på egen kropp!

nilmor sa for siden:

Her henger jeg ikke med nellie og det er mulig jeg misforstår. Alle matvarer innholder kcal/100g. Men du tenker kanskje på varetyper med høyt innhold av kcal/100g. :D

Charlott sa for siden:

Har du noen teorier rundt dette med partystoppere? Hva det er som får enkelte matvarer til å stoppe nedgangen?

Tittit sa for siden:

ja da startet jeg med LCLF i dag.
Redd jeg skal gjøre feil , så jeg spiste 1 1/5 liten sommerkotelett til frokost og har ikke spist siden.
Tok av fettranden i dag, å er ikke sulten ennå.
kanskje det er en grei start på dagen. tenkte å spise salat seinere, og jammen skal jeg ta sjansen på å ta meg litt nøtter og kanskje ett halvt eple til kvelds.
hva tror dere om dette?

Aline sa for siden:

Jeg tror at du skal passe på å få i deg nok fett. Selvom du ikke vil ha i deg for mye. For lite er heller ikke bra. Men legg inn det du spiser på diett.no (nede for tiden) og se hvordan du ligger an på prosentene :)

Nerthus sa for siden:

Jeg lurer på hva du er redd for at du skal gjøre feil? Spis fettranden om du klarer, da får du i deg litt fett også. Hvorfor vil du spise eple?

Kanutten sa for siden:

1 1/5 kottis uten fettrand, salat seinere og litt nøtter og kanskje et eple???

DET var ikke mye å skryte av! Med mindre kottisen var meeeegastor og salaten innehold mye fett og kjøtt og ble servert i en oppvaskbalje.

Det var lite mat... Er nå MIN mening da.

Nerthus sa for siden:

Enig med kanutten! Ikke la redsel for å gjøre feil stoppe deg fra å prøve deg litt fram - blir du for opphengt i å spise feil risikerer du å spise for lite... og det er ikke ønskelig!

ada-emilie sa for siden:

Cocosa inneholder 50% MCT-olje, som også kan kjøpes alene. Dette er fett som ikke lagres men brukes raskt slik at man føler varme og aktivitetsbehov. Ganske fint å ta rett før trening istedetfor kaffe og karbohydrater.

babydoll sa for siden:

Når du sier du legger deg 1000 kcal under din BMR, da regner du du fra den BMR du har medregnet aktivitet? for når jeg regna ut med kalkulatoren sto det at min BMR ligger på rundt 1600 kcal. Når jeg da trekker fra 1000 kcal er jeg jo på sultekur. hoho

Tittit sa for siden:

jeg er nok litt redd nå for at gjøre feil igjen at det blir høyt kalori forbruk igjen.
men bør kanskje ikke tenke på det.
bedre å legge det inn på diett.no

Nerthus sa for siden:

Takk, det ante meg at du hadde kunnskap om akkurat dette også :) Jeg skal jammen meg prøve meg på MCT olje og se om det gjør noe med mitt energinivå...

ada-emilie sa for siden:

Jeg tror grunnen til at noen får vektstans av nøtter er enten at de spiser for mange av dem eller fordi de er intolerante/allergiske. At noen får vektstans av ost kan skyldes at de er insulinresistente og reagerer på melkeproteinet. At noen ikke går ned av fløte og rømme tenker jeg har med kaloriene eller at de faktisk inneholder litt karbohydrater som kan bli for mye for enkelte. Grunnen til at noen reagerer på tomat, paprika etc. kan være allerig eller intoleranse med økt vann i kroppen som resultat. Det er altså snakk om overfølsomhet eller for mye kalorier. Om man har spist masse av en type matvare i sitt liv er det ikke unormalt å bli allergisk av denne matvaren. Kroppen har fått nok, i lange baner og sier ifra med motstand, en allergisk reaksjon.Matvarer man blir hekta på er gjerne de man bør kutte ut om man opplever vektstans fordi det er disse man gjerne ikke lenger tåler så godt.

Tittit sa for siden:

går man ikke ned når man er intolerant el har allergi.
min datter raste i vekt fordi hun hele tiden hadde diare.
iallefall om det gjelder meieriprodukter.
hva som skjer når du spiser noe annet du reagerer på hvet jeg ikke hva som skjer.

Marika sa for siden:

Heisann!
Jeg er ikke så bevandret i dette... hva er MCT-olje? Hørtes unektelig ut som noe veldig bra:) Tas den ikke opp i kroppen? Hva skjer da? Og selges den på helsekost?
Hvis den får meg til å føle meg varm og gir meg aktivitetsbehov skal jeg løpe og kjøpe:D

Tittit sa for siden:

det trenger jeg å.
må ha det bare må ha det :)

Kanutten sa for siden:

Olje som smaker pyton... Og jeg kan IKKE si at jeg fikk mer energi av den.. Hvorfor skulle jeg det egentlig siden den ikke tas opp i kroppen? Jeg prøvde den for endel år tilbake.

Tittit sa for siden:

å ja, det måtte jo være en hake med den :(

Livsglede sa for siden:

Lavkarb og lavfett lar seg kombinere, men da heter det ikke LCHF men PSMF - protein sparende modifisert faste, men det er en diett. LCHF er en livsstil.

Kanutten sa for siden:

Og PSMF er vi ikke så happy over her på lavkarbo..

ada-emilie sa for siden:

Det var ikke det jeg skrev. Vi diskuterer årsaker til vektstans, ikke allergi-reaksjoner.

ada-emilie sa for siden:

Den taes opp i kroppen selfølgelig, men fordøyes ikke på vanlig måte. Den går ikke til tarmene men rett til leveren. Det er ikke alle som merker energien, men noen gjør det. Jeg har ikke hørt at det smaker pyton. Trodde det ikke smakte noe, jeg. Men fint du advarer. Jeg klarte ikke å spise ren cocosa når jeg hadde det heller,jeg. Slike ting må jeg lure inn på en måte. Men kjøper man heller steke-cocosa så får man brukt den opp med sikkerhet.

Kanutten sa for siden:

Og da skrev du at noen ikke går ned fordi de er allergiske mot tomater...
Ergo kan det motsatte også skje; at man går ned fordi man spiser noe man er allergisk mot.

Greddy sa for siden:

kcal ut og inn er det eneste som gjelder når det gjelder vektnedgang. Hva kroppen vil gjøre med energien du inntar, er styrt hormonelt i kroppen. Kosthold har stor rolle når det kommer til hormoner.

Kliniske tester har vist samme hva man spiser, så er det til syvende sist kcal inn og ut. samme hvor energien kommer fra. Om forsøkspersonene må sulte eller være mett er en annen ting. Og mye av nøkkelen (i det virkelig liv hvor fristelser og tilgang til mat er stor) er å holde sulten i sjakk, slik at man ikke spise mer enn man trenger.

Livsglede sa for siden:

Enig:-) men hun lurte jo på lav fett og lav karb.

ada-emilie sa for siden:

Det kom frem da hun skrev om diare, gjorde det ikke?

Charlott sa for siden:

Da har jeg rett og slett en sjeldent kunnskapsløs kropp, for den går IKKE ned om jeg ligger for lavt i kaloriene, slik er det bare ;)
Hittil i dag har jeg spist såvidt 600 kcal, finnes alt annet enn sulten så det blir ikke store matinntaket i dag heller. Men vekta står bom ;)

Jeg MÅ opp på 1500-2200 med riktig fordeling for å gå ned, slik er det bare :)

Om alle kropper hadde reagert likt på alle dietter hadde vi vel ikke behøvd mer enn en diett og vi hadde alle gått greit ned i vekt. Slik er det nå engang ikke :)

Nerthus sa for siden:

Det er VIKTIGST først at du spiser rett fordelt næringsstoffer - deretter kan du om nødvendig justere energiinntaket om du ikke oppnår ønsket vektnedgang. Bruk www.diett.no og lær deg å spise etter lavkarbo-prinsippene først - du vil enkelt etterhvert også se hvor du kan redusere litt HVIS det blir behov for det. Kanskje går du faktisk ned i vekt om du bare spiser etter lavkarboprinsipper (5 - 20 - 75 feks) :)

ada-emilie sa for siden:

Dessuten er det ikke noe "vi" her inne når det gjelder meninger. Her kan man ikke annet enn å snakke for seg selv.

Rianna sa for siden:

Og du mente det jeg spiste ville være for lite??? Dette du skriver her er jo mindre enn det!

Men er absolutt ikke lett å finne ut av hvor mye, og hva en skal spise.

Kanutten sa for siden:

Og diare kan være en allergisk reaksjon.

Nerthus sa for siden:

Det du sier stemmer ikke i det hele tatt - fordelingen av næringsstoffene i inntaket er viktigst! Feks som i lavkarbo. Jeg går ikke ned et gram med "vanlig kosthold" uansett hvor lite kalorier jeg har i meg - tro meg - jeg forsøkte i et helt j... år... Ta med at en del mennesker er insulinresistense eller generelt intolerante over karbohydrater så stemmer det ihvertfall ikke det du sier at kal inn-ut er det eneste som gjelder når det gjelder vektnedgang! Dette misoppfatningen om at kalorier er det eneste som bestemmer vektnedgang har gjort at slike som Kari Jaquesson kan fortelle hele den overvektige befolkningen at de er late og at de bør "ta seg sammen" og løfte på rævva og røre litt på seg!
Hva er din bakgrunn for å ha valgt ketolyse forresten? Ren nysgjerrighet... :)

Ta med at den tiden jeg har vært på forumet har jeg snakket med og lest om små mennesker (altså i høyde og vekt) som spiser opptil 3000 kcal hver dag og store mennesker som spiser 1400 og begge går ned - men de kan ikke endre på inntaket for da stopper vekten opp.
Forbruket bestemmes som du sier av hormonene i kroppen, og vi er alle forskjellige. Noen finner sitt "inntak" pr dag intuitivt og slipper å telle, mens andre kan spise og spise uten at det stopper seg naturlig.

Mine ord om å bruke proteinbehov som utgangspunkt for kalorinntak pr dag er et forsøk på å tipse de med problemer med å finne "sitt" inntak. Dette kan brukes som et fint utgangspunkt - man kan gå opp litt og sjekke hvor grensen for inntak går med en lavkarbofordeling.
De fleste av oss føler ikke sult på lavkarbokosthold, så det er ikke der utfordringen ligger. Jeg har heller ikke særlig tro på BMR og sånt - fordi slike utregninger ikke tar hensyn til de forskjellene hormonelt og ellers vi mennesker har. Dermed havner en stor del i gauss-kurven der BMR og alt "passer" - mens en hel del faller utenom (litt sånn som normalverdiene på blodprøver...)

Greddy sa for siden:

Så du basere dette på en dag eller to? Hvor du spiser 600kcal, så går du ikke ned i vekt? Nå er jeg litt oppgitt.

Nerthus sa for siden:

Det går helt fint å si "vi" om meninger om ting på dette forumet - spesielt når det gjelder tema som er heftig diskutert flere ganger og hvor man har fått bekreftet at det er en del som er skeptiske til en diett som i verste fall kan gi underernæring pga manglende fettinntak :) Jeg er i hvertfall en del av "vi" når det gjelder PSMF. Skeptisk...

Charlott sa for siden:

Hehe, må du gi deg da... har levd lavkarbo i 1.5 år, man rekker å finne ut hva som fungerer for egen kropp i løpet av den tiden om man følger med litt ;)

knh sa for siden:

Det kan jo komme av at BMR blir skrudd kraftig ned når du spiser så lite, og at dette blir justert opp igjen når du får i deg mere mat? Energiforbruk er jo så mye mer enn det man bruker ved fysisk aktivitet. Mener å ha lest at det er vanlig å øke kroppstemperaturen med ca 0,5 grad nå man spiser LCHF, og det går ganske mye energi med til varmeproduksjon (definisjonen av 1 kalori er vel den mengden energi det trengs for å varme opp 1 gram vann 1 grad celsius?). Får man i seg for lite mat blir kanskje mange energikrevende prosesser i kroppen nedjustert, blant annet fettforbrenning som fører til endel varmeproduksjon.

Hadde man spist kun 600 kalorier i 1 mnd hadde man nok gått ned i vekt (men ikke på en sund måte, og anbefales ikke :p), men reell vektnedgang over et kort tidsrom er jo uansett vanskelig å beregne når det er så mye som spiller inn, blant annet mage- og tarminnhold og vann i kroppen. Og 1 kilo kroppsfett er vel omtrent 7000(?) kalorier, så hvis man da har et kaloriunderskudd på 1000 iløpet av en dag er det ikke sikkert dette synes på vekta med en gang.

Jeg er absolutt ingen ekspert på dette, så dette er bare mine tanker ;)

Termodynamikkens lov om energibalansen gjelder nok uansett... vanskelig å si imot fysikkens lover... men det kan jo prøve å forklares :p

Greddy sa for siden:

Jeg tror du hoppet over disse to setningene, når du leste innlegget mitt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.