Hei! Er det flere en meg som skal ned mye og som følger Skaldeman?
Det er mye liv inne på 30+-siden, men hadde vært flott med et aktivt forum her også siden det er en del forskjell på denne kosten og de som kun går på lavkarbo ev. LCHF men som brukr mye grønnsaker etc. Jeg kjører ganske hardcore for 50+ og vil gjerne diskutrere med andre som er i samme båt. Så, noen der ute+ :)
Selv er jeg altså 34 år, veier 124,5 ved siste veiing (høyeste vekt 131) og har holdt min nye livsstil fra midten av januar, så føler jeg er på rett spor! :)
Hei:)
Jeg har prøvd meg på lchf de siste tre ukene, men sitter nå og leser GI-null og tenker som deg å følge 50+.
Like gammel som deg, og omtrent samme vekt!:D Hadde vært kjekt å tatt følge og delt erfaringer underveis!:)
Skrev et innlegg tidligere i dag om hvordan de siste tre ukene har vært. Er ikke helt fornøyd, men det er kanskje ikke så ille som jeg tror. Se her om du vil lese det: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40749
Hei! Så stas, skal bli trivelig å ha en som ligner på meg å følge! :D
Jeg har hatt veldig nytte av å lese Skaldemans første og største bok "spis deg slank". Der lærer mann så mye om grunnene til at han har satt de begrensningene i forhold til hva man bør spise (i følge han). Det gjorde det iallefall mye lettere for meg å bli motivert til å endre kosten så drastisk. Jeg vil iverfall ikke nå i begynnelsen bruke masse substitutter som søtningsstoff, proteinpulver etc men spise naturlig mat som han anbefaler. Jeg får søtsug om jeg spiser for mye søtningstoff og det kan stoppe vekta også. Du har jo gått ned like mye som meg så kan være at de dagene på den dietten førte til mye vanntap og at du har lagt på deg litt av det igjen?
Ps: den lav-GI-boka er også utmerket altså, jeg har den også, men følte jeg måtte kunne mer og da er den store boka fin! Man blir bombardert med gode råd både i media, av venner og på nett etc. og det er jeg glad for! Men liker da å hele tiden lese litt i bøkene hans for å ikke begynne å rote med hva han mener og andre mener, for jeg vil følge hans råd slavisk nå de første mnd. Føler det blir riktigst for meg:) Savner å spise bær f.eks men vet jo da etter å ha lest Skaldeman at da trykker jeg på fettlagringsknappen i stedet for fettforbrenningsknappen og det vil jeg jo ikke! ;)
Uff, ble skravlete her nå, men dette var et hei fra meg iallefall!
Så flink du er!:)
Jeg kommer til å prøve meg på 50+, men med variasjoner fra 25+ innimellom F.eks. litt coleslaw til kjøttet når jeg i perioder blir litt lei. Men jeg er ganske fornøyd med kjøtt, fett og en skvett fløte også jeg da!:D Min favoritt for tiden, som er både enkelt og godt er bacon i småbiter stekt passe sprø, seker inn kjøttdeig og litt smør. Noen ganger koker jeg ut panna med en liten skvett hvitvin før jeg har i fløten og masse krydder. Spiser med revet cheddar:D Noen ganger gratinerer jeg det i ovnen. Godt!:p
Har kommet over halvveis i gi-null boka nå, og synes den gir veldig mye praktiske tips. Mulig jeg burde lest den første og, men nå tror jeg bok-budsjettet mitt er oppbrukt på en stund! (Har kjøpt Dalqvists guide til lchf, Hexebergs kokebok og Skaldemans kokebok også...:o)
Jeg synder litt fra Skaldeman da, for jeg spiser litt søtt på lørdager. Da lager jeg enten noe med sukkerfri eller mørk sjokolade, og sukrin som søtning, eller tar bare sjokoladen. Mulig der er det som gjør at det ikke går så fort, men jeg skal se igjen over helga nå. Om det fortsatt går tregt får jeg heller droppe det søte. Vet Skaldeman sier det er bedre å vente med å prøve ut sånt til man har gått ned en del, men jeg synes det er så godt med noe på lørdagskvelden. Sammenlignet med hva jeg spiste før, så er det jo ingenting!:eek:
Men jeg vet jeg burde tenke som deg, så vi får se om jeg klarer skjerpe meg snart!:D
Har jeg lov til å slenge meg på her?
Selv om jeg ikke følger 50+, så følger jeg den 20+(eller husker ikke helt i hodet hva den het igjen, det er for tidlig på morgenen).
For har ikke funnet såå mange som har gått på Skaldeman føler jeg, så hadde vært fint å kunne prate med andre på denne forumdelen også!:)
Woho!:)
Har slitt litt i flere uker nå med at vekta har stått stille eller gått litt opp og ned, men tror det er fordi jeg i denne perioden ikke har fulgt noen spesiell "diettplan", bare prøvd å ordne det selv.
Men nå er det tilbake til å fokusere på Skaldeman!
Og helgesnackset mitt skal bli sprøstekt bacon, som jeg har tenkt å la ligge i vann over natta, for å trekke ut litt salt og andre ting.
Tror jeg leste om det i GI-0?
At det var en del som gjorde det.
Jeg har gått mer og mer over til Skaldeman. Leste boka og fikk mange aha-opplevelser. Har gått ned over 20 kg til nå :)
Jeg spiser nok litt mer grønt enn hva Skaldeman anbefaler. Lager blomkål/brokkolimos som jeg spiser til middag nesten hver dag, men varierer mellom biff, kylling og fisk. Jeg stortrives med dette kostholdet. Er helt enig i at man bør holde seg helt unna søtningsstoffer så lenge man skal ned i vekt. Merker ihvertfall det på meg selv. Har også sluttet med Pepsi max. Drakk 3 liter hver dag tidligere. Bestemte meg for å kutte ned og bare kose meg litt på kvelden med brus, men nå syns jeg ikke at det er noe godt lenger. Savner det heller ikke. Og jeg tror nok at det har hjulpet meg mye, fordi jeg føler at den trigger lysten på annet søtt.
Har veldig lyst til å begynne å trene igjen. Nå blir det bare turer med hunden, men føler ikke at det er nok. Har fått mye mer overskudd av dette kostholdet og at jeg har gått ned 20 kg. Det gir jo også mer motivasjon til å fortsette :D
Wow, så flink du har vært da! Det motiverer veldig å se at andre får det til! :) Jeg har hatt noen dager nå med skikkelig lavt energinivå, dvs viljen er der, men er trøtt. Har lest at det er vanlig så får håpe jeg er over kneika snart! Går turer etc. men skulle gjerne vært på gymmen igjen snart! Lysten til å trene er på plass igjen iallefall, så om en uke eller to..!
Jeg spiser også litt grønt som brokkoli/blomkål-pure til et måltid, men med alt det smøret og kremfløten så blir fettprosenten 75 allikevel og karbo langt under 5 så tror det er helt ok! :)
Gratulerer! Hvor lang tid brukte du på de kiloene du har gått ned? Og har du kjørt veldig strengt, eller har du spist litt grønt? Altså litt mer en kun til "pynt"? Jeg har konsentrert meg om å holde prosentbrøken med over 70% fett, helst 75% men syns det er vanskelig å komme over rundt 73. Så har jeg en 2-3% karbo og resten protein.
Har slitt med matlyst og en halv tomat eller litt grillet paprika til kjøtt og saus eller en blomkålpure er godt da.. :)
PS: avokado bruker jeg også! 80% fett omtrent i den og 0,5% karbo, det er vel ok? Klarer ikke finne igjen hva det sto om dette i bøkene... :)
Jeg lurte på en liten ting her!
Jeg har gått ned 6 kg så langt, og jeg begynte 3. Januar.
Så veier rundt 80 kg og jeg sliter med å komme under det og videre nedover.
Noen tips?
Nå er jeg så lei av at vekta ikke beveger seg i det hele tatt, til tross for et LC/HF-kosthold i flere måneder, så det er tydelig at jeg verken tåler meieriprodukter eller nøtter, at kroppen min tviholder på alt av væske, og i det hele tatt. Ser absolutt at jeg har skeiet ut litt (antagelig mye) med jevne mellomrom med 70 % - sjokolade og div nøtter, så nå trenger jeg et realt "kikk in de butt", og slenger meg med her jeg også. :)
Har tidligere gått ned 20 kg på kcal inn/kcal ut tenkning, men har nå stagnert på 84. Jeg er ikke mer enn drøyt halvannen meter høy, så det sier seg selv at dette er 30 kg for mye. Jeg er blitt 31 år, og har brukt 20 år på å være frustrert og deprimert og irritert på egen overvekt, så det er mye å ta tak i her, men sammen er vi sterke?? :D
Lister meg litt ydmykt inn i denne tråden :o Jeg er ikke tungvekter (lenger), og er som MarTar ei litta dame. Har "lavkarbo" i filosofi-boksen min, men har fulgt et nærmest Skaldemansk-kosthold de siste mnd. Åpenbart tåler kroppen min lite karber - for mye grønnsaker eller bare bittelitt annet så trekker kroppen vann som en svamp! Etter en nedgang på 10 kg er jeg nå nede på kun overvekt (ikke fedme), og skulle vel sånn egentlig ned rundt 18 kg (til 55), men har satt meg mål på 58 kg som "ferdigslanket". Da er jeg nesten nede på normalvekt :) Fint å få litt aktivitet i Skaldeman-delen av forumet - jeg har kokeboka og henter mye inspirasjon der :)
Jeg brukte ca 1år på å gå ned 42 kg. Nå har jeg gått litt opp igjen (5kg). Men det er nok ikke lagret som fett, fordi det ser ut til å ha plassert seg på steder som man er stolt av :cool:
Til tider så kjørte jeg veldig strengt med bortimot 0 grønnsakskarbo, men merket ikke så stor forskjell på det, så nå ligger jeg på mellom 25-50g karbo fra grønnsaker og trives godt med det. Noen få utskeielser har det blitt underveis, men ikke mer enn en pizza ny og ne.
Når det gjelder fett så har jeg funnet ut at jeg går lettere ned i vekt med litt mindre fett og litt mer protein (ca 2g prorein pr kg jeg veier. Men dette er nok svært individuelt)
Tusen takk for svar! :klem: Masse nyttig info! Ingenting bedre en å få høre fra de som faktisk har hatt suksess med dette! Har veid meg i dag og gått ned to kilo den siste uka! Er ellers ok med en i uka, men hadde vært deilig å gå ned litt mer noen uker :D Godt å høre det kan være ok med litt grønnsaker, føler det virker for meg også. Får heller stramme til litt om det trengs :)
Trivelig å se at flere har hevet seg med her selv om de er vedlikeholdere eller skal ned bare ti kilo! Flott å få dele info og kunnskap med andre LCHF/Skaldeman-likere! :D
Er det noe jeg har skjønt etter å ha surfet rundt her noen mnd, så er det at kropper er ganske så forskjellige - også når det gjelder å respondere med vektnedgang på en lavkarbo-livsstil. Skaldemans kjøtt-regime har passet meg veldig bra, selv om det til å begynne med føltes sært å spise kjøtt til frokost :rolleyes: Nå er det ikke alltid jeg gjør det, men har jeg kjøttkaker eller lignende som funker kaldt i bilen på vei til jobb (jeg pendler), så er det ypperlig frokost! Ellers lager jeg mye porsjonsomeletter med spinat, spekepølse, oliven, ost og annet godt i, og av og til lavkarbopannekaker. Jeg reagerer ganske mye på kunstig søtning, så dette er kun hvis jeg er VELDIG godtesyk :o
Heisann! Får jeg også være med? Jeg er en kvinne på 39 år, som har gått ned 5 kilo og har godt og vel 10 igjen, tenker jeg. Jeg følger også Skaldemans 50+, og har holdt på i 5-6 uker nå. Leste en artikkel i Bergens Tidende om Steinalderkost en fredag, kjøpte Skaldeman sin GI-0 lørdag, og la tvert om. Siden har jeg vært "Steinalderkvinne" :) Det gjorde meg så utrolig godt å legge om! Jeg har hatt et veldig stressende forhold til mat det siste året eller så, har vært sulten "hele tiden". Det er veldig strevsomt å vite at man ca to timer etter et måltid er kjempesulten igjen, og begynner å lengte etter neste måltid. Med det samme jeg snudde om til lchf, ble jeg helt rolig. En helt fantastisk opplevelse. Nå spiser jeg 2-3 måltider for dagen, og er fortsatt rolig og tilfreds :)
Første uken gikk jeg ned 3 kilo, og du kan tro det var rene halleluja-stemningen her :D Men siden har jeg ruslet ned 0,5 i uken. Det er helt ok, for jeg har det ikke travelt nå. Det er ikke sånn at jeg vil skynde meg å bli ferdig med "denne kuren" for å begynne å spise "normalt" igjen, jeg tenker jeg aldri vil tilbake! Det eneste er at jeg etterhvert vil begynne å inkludere mer grønnsaker. Men da skal jeg ha kvittet meg med mye av overvekten først.
Jeg leser mye om lavkarbo/steinalderkost/lchf, og blir innimellom litt usikker på dette med vitaminer og mineraler. Tar noen av dere noe tilskudd?
Mitt første innlegg i et forum dette her, litt stas ;) (håper det havner der det skal...)
God mandagskveld!
Hei, og velkommen! Temmelig ny selv jeg, men syns det er trivelig med et aktivt forum hvor vi kan dele info, og er jo svært opptatt av denne nye livsstilen min så fint å ha et sted å "skravle" litt også;) Har fått mer energi så gidder ikke sitte og zappe på kvelden (hæ, jeg ELSKER jo TV! Hva skjer med meg!:eek: :D )
Skaldeman skriver (fritt etter hukommelsen her altså..;) ) at man kan få i seg alt man trenger med kjøtt/fisk og fettet så lenge man spiser variert nok. Det betyr en del innmat og blod da mye av næringsstoffene er der. Så jeg tar ekstra b-vitamin for det gir meg mer enegi og en multimineral og multivitamin i tilllegg til kosten for å være på den sikre siden. Jeg spiser mye laks og makrell så dropper tran.. ;)
Jeg har det på samme måte med tv :) Det er blitt veldig mye mindre interessant den siste tiden :) Jeg vil heller suge til meg alt jeg kan av informasjon. Men det er et tveegget sverd, merker jeg. Blir litt forvirret av å skulle forholde meg til forskjellige meninger og filosofier. Så nå skal jeg lese Skaldeman en gang til, for jeg er egentlig ganske overbevist om at det er det som er MIN vei til en sunn og slank kropp :) Men kommer fortsatt til å besøke bloggen til Lena Beatrice lenabeatrice.net/ hun er kjempeflink og fornuftig!
Jeg har begynt å ta ekstra mye tran, C-vitaminer og en vitamineral. Men får vel aldri vite om det faktisk har noen hensikt ;)
Jeg vil også ha en sånn vekt-dings som dere har. Men jeg må taste inn en pin-kode? Hvordan får jeg tak i noe sånt?
Jeg føler at jeg sliter litt egentlig.
Har en storebror som sier pleier å kommentere maten min hver gang jeg f.eks lager en stor frokost eller lunsj.
"Er det noe sunt til frokost da? Men det er jo så mye fett etc"
Og jeg blir litt lei!
Jeg vet ikke hva jeg skal si tilbake, og føler jeg blir sliten av å måtte forsvare måltidene mine for ham.
;)Jeg møter også fordommene, men det gjorde de som hevdet at jorden var rund også! Jeg bruker å svare folk at min kropp tåler ikke så mye sukker og stivelse, får allergisk reaksjon (i form av fett rundt magen og lår:)))
Ja, eg syns også at dette kan vere vanskelig. Men har bestemt meg for at dette skal eg holde på med så lenge eg synest det er ok for MEG! Får stadig høyre at "så masse smør er ikkje bra", "kremfløyte inneheld alt for masse fett" osv. Uff, kor lei blir ein ikkje av sånt? :o
Eg merker også at eg suger til meg det eg kan av litteratur og stoff om LCHF, og i den forbindelse lurer eg forresten på kva vitamin og mineral eg bør ta? Tar magnesium, og har lest at fleire tar både kalium og multivitamin i tillegg til omega-3. Har sett at det finst sånn flytande magnesium/kalium er denne ok?
Akkurat no har eg magnesiumtyggetablettar og dei er i grunnen ikkje heilt optimale...kunsting søtning..:frosk:
Tips om ticker er lagt ut ser jeg :) Og takk for ditt tips om blogg, skal sjekke ut! Så artig at det dukker opp så mye svar på denne lenka, trodde nesten jeg var "alene" her jeg når jeg startet! ;D
Hei.
Jeg spiser Skaldemannmat og trives med det. Har holdt på siden 1.januar. Savner ikke søtt og er heller ikke sulten mellom måltidene. Jeg spiser når jeg blir sulten, så antall måltid varierer mellom 2 og 4 pr døgn.
Som småbarnsmamma er jeg alltid på utkikk etter kjappe (lavkarbo) løsninger på matfronten. Igår kveld hadde jeg egentlig tenkt å lage kjøttboller, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er tidkrevende greier. Løsningen ble å dele en halv rull med hakket kjøttdeig i skiver, krydre og steke på middels varme. Voila - billig, enkelt og raskt, og jeg hadde en skive til frokost og har med to til lunsj i dag. Sammen med coleslaw :) Kunne kanskje smeltet litt ost på for bedre fettprosent, men det får bli når jeg har enda bedre tid :D
Smart! :) Må prøve å lage coleslaw i helga! Høres godt ut! Og så skal jeg prøve meg på å lage bernaise i morgen kveld. Har laget kalde majoneser men ikke saus så blir spennende om jeg får til en god en! Deilig med bakt pakrika, kylling og karribernaise.. :) Klar for helg nå kjenner jeg!:D
Åh, ja! Det hørtes godt ut! Så kjekt at me har fått liv i denne tråden her! :) Nå må me vere flinke til å oppdatere og slenge innpå her dersom me for eksempel oppdagar ting som fungerer ekstra godt osv. :)
Så en oppskrift på kjapp "juksebearnaise" - tror det var i en av Fedons bøker - for noen år siden; varm majones i en kjele (pass på at det ikke koker) og tilsett bearnaise-essens og estragon. Har ikke prøvd det selv, men det må jo testes :D Har ikke greid å få tak i bearnais-essens, noen som vet hvor det finnes?
hei alle sammen!
tenkte jeg skulle hive meg med her siden jeg absolutt er en tungvekter på skaldeman:) begynte å pusle litt med dette for en 3-4 mnd siden,bestilte spis deg ned i vekt av skaldeman og rotet litt til å begynne med men nå går jeg på strengt 50+ regime og har gått ned over 20 kg:). og det uten å være sulten en gang! har stor tro på dette og det funker som gull for svære karer:)
HURRA! Så bra! :) Jeg ble så lykkelig da jeg gikk ned to kilo forrige uke etter å ha gått ned en i uka (selv om er storfornøyd med det altså!) og "jukset" og gikk på vekta i dag. Den hadde gått opp fra 122,5 til 122,8 :(.
Var nok en del vann det jeg gikk ned forrige uke men håpet på en kilo allikevel denne uka da, men men, får se hva det blir... Spiste kyllingvinger med en del salt krydder i går så får håpe det er vann og at jeg blir kvitt det før mandag! ;)
Har 5 kg til før jeg når 117,5 som jeg veide før jeg fikk barn så det er min første milepæl. Kjenner jeg er litt utolmodig for å komme dit! :) Veide det i flere år så å komme under det blir stort (ja, eller smått da i forhold til 134 som jeg var på det største:p )
Det er så bra, folkens!!
Jeg har vært relativt bevisst på maten denne uka, på en ikke-bevisst måte, hvis det går an. Jeg er også i ferd med å lære meg hva sulten og mett er, samt at jeg ikke MÅ spise opp all maten på tallerkenen eller i gryta. Det i seg selv er et stort skritt i riktig retning for meg.
Har dog ikke vært på vekta, og skal ikke før 1.mars, og er litt spent på en helgetur bort, men kjører på med ny motivasjon. :D
Hei folkens!:)
Så flott med så mange her i tråden!:)
Og så bra vektnedgang du har hatt, Snorkfrøken!:heia: Du ligger litt foran meg nå ja. Men, jeg har i allefall gått litt ned igjen, sånn at jeg er ned på de 6 kg jeg mistet på eurodietten i allefall. Så nå stemmer tickeren min igjen!:_punk: Jeg har faktisk økt på med ekstra fett i det siste, og tror kanskje det har hjulpet. Og så har jeg funnet ut at jeg kanskje trenger litt grønnsaker... Trener så masse for tiden, for driver og trener opp rygg, så i tillegg til zumbaen trener jeg nå 5 dager i uken. Og da må vel kroppen ha nok energi også.
Og kanskje har jeg gått opp litt i muskelvekt...
I dag har jeg vært veeldig sløv, sov lenge og vaar egentlig ikke sulten når jeg sto opp. Så nå har jeg akkurat spist en porsjon av Skaldemans stroganofgryte, laget med kjøttdeig. Nam!:p Anbefales!:D
Har prøvd på Meny her, han mente det fantes, men fant det ikke :( Kanskje Ultra har - skal se om ikke jeg får tatt meg en tur dit når formen er bedre :)
Takk Becky! Og gratulerer med nedgang til deg og dere andre også:) Det rusler og går rette veien:) Tror Ica har slik essens også, de litt større butikkene iallefall... Ble ikke noe bernaise på meg i helga, så tror jammen jeg skal prøve meg i dag! Deilig med grillet paprika/brokkoli og kjøtt til :)
I utgpkt skulle jeg gå på ketolyse - men føler meg ikke helt motivert der..
Og er for glad i kjøtt!!!!! :rolleyes:
Men jeg føler at jeg ikke har gått ned stort siden da...
Siden jeg prøvde å spise mye kjøtt - men kanskje jeg må ha mere fett i? som smør eller cocosa - eller you name it? :)
Jeg er ingen ekspert, men de fleste måltider har godt av en liten fettkvote ekstra for å komme opp i Skaldemans fordelingsnøkkel (nå er jeg HELT blank på hvordan det regnes ut, men det er forklart i bøkene hans). Tror vel kanskje unntaket er naturlig veldig fett kjøtt, som ribbe, kjøttkaker tilsatt spekk eller ister, nakkekoteletter og sånt. Biff trenger en fyldig saus eller kryddersmør, kylling og magert svin trenger en dæsj ost i tillegg.
Som tilbehør har jeg laget spinatstuing (såååå god), coleslaw og floridasalat fra Skaldemans kokebok, veldig godt alt sammen. Ellers bruker jeg mye brokkoli, men tenkte jeg skulle prøve meg på blomkålmos snart :) Sopp, løk, CF og kremfløte går det også endel av. Løk er det endel karber i, men det skal jo ikke sååå mye til for å sette god smak :)
Høres bra ut! :) *spring å hamstre svinekjøtt for 29,- på Rema1000) og ingrediser !! :D
Er igang med skaldemann - (har alt spist 3 svinekoteletter nettopp) - så så fort jeg får lønn blir det Gå ned ivekt med Skaldeman og GI-0 bøkene i hus! :D Blir jo mer blandet Skaldeman og LC/HF.......
I dag fant jeg en fantastisk sommerbluse på Kappahl, som passet i størrelse MEDIUM/40-42:D
Jeg har ikke kunne kjøpt det på flere år nå.
Dette blir en fin sommer og vår føler jeg!
Hurra! Gratulerer! Mitt mål er str. 44, og føler for første gang på årevis at det vil skje! :) Fikk strålende nyheter i dag om at mitt noe forhøyede fastende blodsukker var helt normalt så en snikende fare for diabetes er borte. Er så glad! :)
Trønderpia:Vedr. utregning av Skaldemans kost så bør man ha 70-75% fett, max 5% karbo og resten protein. Man skal spise ordentilige måltider, bli mett men ikke overmett. 2-4 måltider, gjerne mange i starten, og så er man på 2-3 ettersom hvor aktiv man er :) Maten passer stort sett på en askjett i stedet for tallerken, om man lurer på mengden.
Min mat er omtrent:
Lunsj (lar fettbålet brenne til da;) ) : 2-3 egg rørt med smør/fløteskvett eller ost, bacon/skinke eller røkelaks.
Middag: et kjøttstykke som laksebit (125 gr), to kyllinglår eller et bryst, en kotelett e.l. og 150 gram blomkål/brokkoli gjerne som pure med smør og fløteskvett (20 gram ca.) eller en salat med olje/eddik-dressing.
EV. kvelds er rester etter middag eller en tunfiskrøre, - eller et glass rødvin og ost, oliven og spekeskinke om helg ;)
Noen her som vet om det er okey å ta f.eks cottage cheese med litt naturel yougurt og bringebær til en kjapp frokost på skaldeman?
Med en skvett fløte oppi.
Hei
Har startet igjen på Skaldeman. Skal ned ca 15 kg. Startet for en uke siden, og har ikke merket noe på vekta ennå. Trener 5-7 ganger i uka, både cardio og styrke. Bl.a. Jillian Michaels. Fint å lese om andres opplevelser og får masse inspirasjon og oppskrifter!
Godt med litt pep talk, når det butter! :4klover:
Hei!
Han er veldig streng på frukt og bær i vektreduksjonsfasen, men om bringebær er det beste å "synde" med om man ønsker det ;) Legg inn totalt antall karbo osv på diett.no og se om måltidet tilsammen har karbo under 3 gram, eller iallfall under 5%, fett over 70% og resten protein.:)
Wow, så flink til å trene! Er så smått igang igjen jeg også. I går kveld skrudde jeg av tv og pc og satte meg på ergometersykkelen og tok en styrkeøkt. Hva skjer!? Det har jeg ikke orket på evigheter! I morgen skal jeg innlede helgen på Sats. Deilig og ha ork igjen! Skulle gjerne hatt Jillian med meg på Sats forøvrig! ;)
Hei alle sammen
Jeg får hive meg på denne tråden. Jeg startet med lavkarbo for litt under 2 uker siden og har nå lest bøkene til Skaldeman og vil følge den slavisk. Det var jo masse flotte oppskrifter på i bøkene og her på nettet.
Jeg har så langt tatt av 3,4kg av ca 20+ planlagte og ser frem til en litt lettere sommer.
Dere skal alle ha en stor takk da jeg i lang tid kun har sittet på denne siden å lest om hvor mange som lykkes med lchf dietter.
Jeg kan trygt si at jeg har hatt min siste pulver/sulte diett.
Ja, kan ikke være mer enig! Ferdig med å sulte seg ned tre kilo for å legge på seg fire! Leser bøkene hele tiden, og er her inne og leser og skravler, det holder motivasjonen og inspirasjonen oppe! Lykke til!
:blomster:
Ja det er en fantastisk oppdagelse dette her! Kjenner igjen det der med å sulte seg ned 3 kilo, for så å gå opp igjen 4. Blir nesten på gråten når jeg tenker på hvor lett det er å miste kiloene når man bare vet hvordan. Alle de årene vi har strevd og kjempet og vært sulten, og lurt på når vi kan spise igjen, også er det så enkelt!? For all del - jeg raser ikke ned i vekt! Jeg har akkurat hatt omgangssyke, og det var vanskelig å komme tilbake til fettspising etter det. Men det gikk! Og kroppen ble så lykkelig at den slang av seg et kilo fett på et par døgn i lykkerusen :)
Jeg merker at de dagene jeg spiser to tunge måltider, er de dagene jeg har det best og hvor fettet forsvinner. Igår ble det bare rot, og det merkes både på sult og vanninnhold i kroppen.
Keep up the good work damer, dette er så bra for oss! :D
Helgen her har jeg hatt en liten utskeielse med hjemmelagd, mørk, mørk konfektsjokolade, og det blir siste gang!
i går var jeg så dårlig på kvelden at jeg ikke klarte å bevege meg, i frykt for å kaste opp:P
Hei :-) Kan jeg slenge meg med her?
Jeg skal ned mer enn 30 kg, så jeg har en lang vei å gå. Begynte for fullt på skaldeman 50+ for en uke siden, før det har jeg spist mer moderat LCHF. Men siden jeg ikke greier å gå ned i vekt med en del grønnsaker, satser jeg på helt strickt skaldeman!
Synes det er flott å se at vi er flere som følger samme kosthold. Det er jo en del forskjell på ketolyse og skaldeman.
Håper dere har hatt en fet helg :-)
Jeg har veiedag i morgen, og er veldig spent! Hvilken dag veier dere dere?
Hei, og velkommen! Jeg har veiedag i morgen tidlig! Siden i januar har jeg gledet meg til å veie meg, men denne helgen har jeg spist for mye, drukket for mye og føler meg oppblåst så gruer meg til denne veiingen.. Men prøver å legge denne helgen bak meg å ta lærdom av hvordan jeg føler meg nå etter overspisingen. Har spist ting om er lov, men ble bacongull og rødvin og krem osv, og kroppen er ikke fornøyd med for mye av det merker jeg. Men, ny uke i morgen så får lide meg gjennom veiingen, og håpe vannet forsvinner så neste uke blir litt ekstra bra da! :) Jeg skal også ned rundt 50 kilo, så kommer til å henge rundt her en stund ja! Har jo endelig funnet noe som virker! :)
Min veiedag er lørdag. Det tar litt tid, for jeg måler meg og tar bilder foran, bak og fra siden, med og uten klær :) Har laget en liten film av bildene (den blir jo større etterhvert) der man kan se hvor jeg smalner inn fra uke til uke :) Veldig gøy!
Men jeg veier meg forsåvidt oftere enn det, nesten daglig, men det er bare sånn i forbifarten fordi jeg liker synet ;) Men nedskriving og dette her er altså en lørdagsaktivitet.
Nå har jeg selvfølgelig glemt passoredet til den der skalaen min under her.. :o
Jeg har veiedag på tirsdager, men det hender jeg veier meg innimellom også. Det var i går 3 uker siden jeg startet lavkarbo fant jeg ut og det må jeg si fungerer bra. Jeg har nå mistet 4,9kg
[quote=kallemann;1057844]Jeg har veiedag på tirsdager, men det hender jeg veier meg innimellom også. Det var i går 3 uker siden jeg startet lavkarbo fant jeg ut og det må jeg si fungerer bra. Jeg har nå mistet 4,9kg[/quote
Gratulerer! Det er så deilig å se kiloene begynner å minke :)
Hei :-) Hvordan går det med dere?
Gratulerer kallemann, flott start!
Jeg har i dag oppdaget majonesen. Har aldri i mitt liv smakt det før, fordi jeg har ikke trodd jeg kunne likt det. Men når jeg i går så i butikken at majonesen hadde 66 g fett og 0 g karbo, så tenkte jeg at - da er jeg jo bare nødt til å smake! Og smaken var bra, tror jeg kan venne meg litt til den. Men godt sammen med middagen, avocado og kjøtt - så øker også fettprosenten en del! :-) Det var min positive hendelse i dag blant en veeldig lang skoledag og mye stress generelt på skolen.
Ha en fin dag dere! :-)
Jeg har hatt en skikkelig sprekke-uke og vipper nå mellom 79 og 80 kg..
Blergh!
Etter i morgen er det full skjerpings igjen og INGEN nåde i helgen med semilovlige søtsaker x)
Jeg må få tilbake fokus:P
Hei! Du får trøste deg med at en sprekk en skjelden gang kan booste vekttapet etterpå! :) Godt å kjenne at man får igjen kontroll og motivasjon! Du er flink! :)
Har holdt på i 1,7 uke nå gikk ned 4Kg første uke men denne uken har jeg gått litt opp og ned. skjønner det ikke helt.. Har egentlig veiedag søndag så jeg ser ikke på ukeveiing som reele. Men spretter litt opp og ned i ukedagene. en dag 145 neste 147 neste 144.. (kan det være vann som gjør det.. drikker 2.5-4 liter om dagen.'
Men lurer å om jeg får i meg litt for lite mat :-O.. Ligger på rundt 61% av kaloriene fra fet(prøver å øke det men det er ikke lett) og rundt 2100 Kcal pr dag
.
Iflg de fleste BMR så skal jeg ha i meg rundt 2500 Kcal for maks fett tap.. .
Litt usikker på dette..
Noen som har noen gode råd..
Alder 33 år. 185cm høy, vekt 145.
Trenger svømming 1 time 5 dager i uken.
i dag har jeg bestilt boka, har tenkt på å gå over siden jeg oppdaga at vekta mi var 10 kg mer enn jeg trodde, inbiller meg at man går mer ned på denne?
gleder meg til boka kommer, blir det ikke med overhopp til denne så er det sikkert mye nyttig og lese
Skaff deg GI-0!
Den er superbra.
Var den som fikk meg til å starte :)
Og det er ikke umulig å komme ned 30-50 kg!
Han har jo egen spisemeny/plan for de som har 50+ i overvekt:)
Tror nok ikke 50kg skal være noe problem med skaldeman (han tok 44kg på de første 9mnd). Jeg skal ikke ta mer enn ca25, men jeg kjører 50+ kostholde hans nå. Lever vel egentlig på "slankekakene" hans som han brukte mye når han gikk mest ned i vekt.
Det skal sies at jeg spiser på motivasjonen om å miste vekt, så jeg kan leve på den samme maten lenge uten å gå lei. Vil nok variere mer ettervert, men for meg så er det gøy nå i starten som kiloene renner av i en utrolig fart.
Fra Gi Null "Ideen er utrolig enkel. Den er basert på at jeg spiser 3 eller 4 kjøttkaker om dagen og ikke noe mellommåltid. Til dette drikker jeg vann. Kakene lager jeg av malt kjøtt, to deler svinefarse og en del kjøttdeig (Legg merke til at ferdigmalt kjøttdeig ikke duker, den inneholder for lite fett.) I tillegg til slankekjøttkakene spiser jeg ingenting."
"Slik lød orginaloppskriften. Fakridietten er passende betegnelse."
Fakirbiff à la Wallenberg
1kg svinekjøtt
5dl fløte (blir litt klissete med 5dl fløte)
10 eggeplommer
salt og pepper etter smak
venter enda på boka, men skal prøve denne ut, regner med at det går bra med oksekjøtt også?
hvor lenge spiser du dette om gangen?helt du er ferdig slanka, eller tar du avbrekk noen ganger?
Han har også en veldig god oppskrift på kjøttkaker med feta og oliven. Jeg har også laget med vanlig kjøttdeig. Er desverre ikke alltid de har av svin på butikken. Jeg bruker stor sett samme oppskrift på oksekjøtt. Det er også veldig fintå fylle kjøttkakene med ost. Jeg pakker de rundt en god klump med cheddar eller blåmuggost.
Jeg er på ingen måte ferdig, jeg har kun holdt på 1mnd. Jeg har hatt tidligere pulverdietter og da har jeg gått flere mnd på nesten bare pulver, så jeg er glad for å få en diett som funker å smaker godt.
Hvor lenge man bør gå på bare slike kaker er nok litt avhenge av hvor flink du er til å få i deg "det de mangler". Jeg tar mineraler, vitaminer, aminosyrer, fettsyrer osv som tilskudd.
Jo mer fett jo bedre. Han regner på fettkvote. Ta menged fett og del på mengden protein og karbohydrat. Har du 15% fett og 8% protein
er fettkvoten 15:8 = fettkvote på 1,875. Dersom det er karbohydrat skal det regnes med også. Fett / protein+karbohydrat = skaldeman's fettkvote. Han snakker mye om det iløpet av bøkene og han refererer til det i oppskriftene.
Jeg har jo prøvd mye annet han har i oppskriftboka si, men nå er målet å ta de første 15 kiloene raskt, så da kan jeg godt leve enkelt. Han sier det jo også så fint i boka at "menn er enkle og kan leve på egg og bacon, men damene krever mer variasjon". Det merker jeg på hun jeg bor med som også har har begynt på skaldeman at hun trenger å variere hva hun spiser for å være fornøyd.
Jeg er glad så lenge jeg alltid er mett og vekten synker som en stein.
Du kan også steke litt bacon i småbiter som du blander inn i de. En stor kald fakirbiff med blåmuggost oppå var min middagen min i dag. De er veldig gode kalde.
Hei! Jeg kjenner ikke dem, men består de av egg, fløte og litt johanneskjernemel/fiberhusk og fettprosenten er god kan jeg ikke tenke meg det er noe problem selv om de ikke inngår i dietten. Det er jo uansett LCHF så så lenge du ikke bruker bær o.l. på så er det temmelig Skaldeman:) Jeg bruker til daglig ikke brøderstatninger så langt, men har kjøpt noen minipizzaer fra www.spisdegslank.no og har en 3-4 av disse siden starten av januar. Har ikke påvirket vekttapet særlig tror jeg, man skal jo leve underveis også! Tok også noen bringebær i krem en dag. Nydelig! Greia til Skaldeman ang bær er jo at bringebær er best, men at de også trykker på fettlagringsknappen, men en gang i blandt er lov!:)
Ja, de inneholder egg, fløte, fiberhusk og litt annet, men er jo temmelig fete og lavkarbovennlige.
Prøvde dem i starten av kostholdet, og synes det er litt koselig å ha pannekaker en dag x)
Savner det litt kjenner jeg, hehe
heisann :-)
Jeg vet ikke helt hvor jeg hører hjemme :rodme:.
Jeg begynte med Ketolysekuren, gikk ned nesten 4 kg de første par ukene, men så har det stått stile flere uker. Så da tenkte jeg at jeg kanskje burde gå over på litt mer Skaldeman, mindre grønnsaker, mindre fløte, rømme osv, mer fett og protein. Burde vel da gått 50+ for jeg har vel omtrent det som skal av - men den dietten er såååå streng. Så jeg vet ikke om jeg klarer det i praksis.
Skal kjøpe GI boka, må bare få fatt i den.
Skriver inn på Diett.no hva jeg spiser, og regner nå ut prosenter og mengde, det er veldig greit å få hjelp til det.
Ligger nå på 113 kg, og skal helst ned til 60 kg - men jeg tror jeg blir lykkelig om jeg havner på 80 også:). Det er trossalt noen størrelser ned i klær ! :)
80 kilo skal bli deilig ja! Jeg er ingen petit jente så tror ikke jeg kommer til å se 60 noen gang, men kommer jeg under 80 er det fantastisk!:) Under 83 er jeg "bare" overvektig (ikke ekstremt overvektig som nå) , så det er mitt viktigste mål :) Prøv deg fram, det er lurt! Jeg trives med å ligge på fettprosent på 75, karbo på 2-3% og resten protein. Jeg unner meg en atkinsbar og pisket krem med kakao innimellom, og ellers spiser jeg maten skaldeman anbefaler. Masse godt å lage!
Lykke til!:)
Jeg får ikke til dette....jeg får faktisk ikke til noe i det hele tatt. No har jeg spist lavkarbo i fire uker og vært mer enn to uker på Skaldeman-mat, og jeg går ikke ned et gram. Føler meg som en fleskebolle og er stiv og ekkel i kroppen. Det aller verste og mest deprimerende er at magen er blitt en stor, diger, slaskete sekk...jeg har aldri sett på makan. Stor var den fra før, men siste uken virker det som om alt av fløte, rømme, bacon og diverse etcetera har samlet seg rundt magen. Hva ER dette for noe???
Jeg er 53 år, har diabetes 2 og lavt stoffskifte som plager livet av meg. Ikke forstår jeg hun som sa at hun var gått over til Skaldeman med MINDRE fløte og rømme.....? Trodde det var motsatt, jeg, at det skulle være mer av disse tingene for å få opp fettprosenten?
Jeg gir dette 'prosjektet' mitt 2 måneder.... Men jeg fatter og begriper ikke at jeg skal greie å holde ut med denne maten resten av livet? Jeg blir allerede kvalm av å tenke på kjøtt og flesk, fløte og rømme og alt som er 'bra'.. Drikker kun vann og grønn te og har kuttet ut kaffe. Slenger i meg en teskje kanel hver dag i tillegg til vitaminer og omega 3.
Dette var mitt første innlegg. Føles litt ok, det. Og kanskje er det andre som har hatt det sånn????
Jeg veier 82 kg og skal ned 15-20 kg, så jeg prøver meg på 25+. SUKK.
Har du forresten noen av bøkene til Skaldeman?
Om ikke kan det jo vært lurt å skaffe seg, for å lese seg opp på denne typen kosthold, og tips og triks etc:)
Jeg har boka GI-NULL! av S. S. Skaldeman pluss SPIS DEG SUKKERFRI av Lars-Erik Litsfeldt. Sist høst kjøpte jeg en av kokebøkene til Skaldeman, men ble kjempesur fordi jeg syntes at oppskriftene ikke var til å leve med. Verken matmessig eller økonomisk. Så den boka ble julegave til en venninne i stedet... Samme venninne sendte meg de to førstnevnte bøkene, og etter å ha prøvd lavkarbo i 5-6 uker uten resultat, grov jeg altså fram disse bøkene.
Nå har jeg lest begge to og synes jeg er blitt SÅ flink med fett og veldig lite karber. Men jeg eser ut! Virkelig. Til og med ansiktet begynner å se oppblåst ut. Skal jeg gå sånn i tre måneder...det orker jeg bare ikke. Da blir jeg jo 100kg før jeg drar på ferie i august. Det var jo ikke det som var meningen... Egentlig så jeg ikke så aller verst ut før jeg begynte på dette (i hvertfall med klær på!) men nå ser jeg direkte trasig, pløsete og elendig ut.
Hva må jeg gjøre for å starte på ketolyse? Hvor kan jeg finne ut hva jeg kan spise på ketolyse? Jeg hadde jo håpet at Skaldemans opplegg kunne hjulpet meg av med diabetesen på sikt da....Det er liksom litt av vitsen.
I dag føler jeg meg en smule lei og kei av alt sammen. Det ser ikke ut til at noe gir resultater. Jeg kjøpte en boks med Ketostix i dag. Fargen viser 'moderat', altså den midterste fargen på boksens skala. Er det en indikasjon for noe, tro? Kanskje jeg spiser for mange kalorier?!?!?!? Hjelp!!!
Akkurat ja! Jeg må herved svare meg selv:
Jeg har regnet ut at jeg har fått i meg 3000 gode, gammeldagse kalorier i dag (!) Og jeg som trodde at en kunne slafse i seg fett med god samvittighet. Bare kotelettene til middagen hadde jo den nette sum av 1230 kalorier. Er det da rart at magen henger og slenger som aldri før?
Så nå er jeg totalforvirret. Igjen! Hvor mye skal en spise av ting og tang, da? Huff...det er IKKE morsomt dette. Jeg kjenner liksom at jeg like godt kan slenge i meg den posen med sjokolade som ligger i skapet, hittil uåpnet. Men det skal jeg faktisk ikke, nei.
Og nå forstår jeg også hvorfor det går ca. 3 måneder før en begynner å merke noe som helst. Med denne prøve-og-feile-teknikken, er det jo soleklart at kaloriinntak og karbohydrater, fett og proteiner samler seg i skjønn forening (hos meg: rundt magen og i ansiktet) mens en stakkar tror at hun har full kontroll på sakene! Så feil kan man ta.
Er dere klar over at jeg slengte i meg en halv boks med Delikat rekesalat før jeg gikk fra jobb i dag!!!!! Den hadde jo bare 2 karber på 100g.... Er det MULIG å være så korket??
Ja, ja. I morgen er atter en dag. Jeg har på følelsen at jeg kommer til å være litt mer sulten i svingene da enn jeg har vært den siste uka. Men kanskje det er minus 5 gram på vekta til lørdagen?? In my dreams....
Skriv opp alt du spiser også.
Enten i dagbok eller f.eks på Diett.no
Da kan du se hvor mye mat du får i dag.
Også greit å bruke legge inn aktiviteten dine der og dine mål..
Da kan den regne ut hvor mye du ca bør ligge på i kalorier.
Hiver du inn 5000+ kalorier om dagen vil ikke all ketose i verden hjelpe deg ned i vekt om du da ikke trenger vekk 3000 kalorier om dagen.
Jeg startet helt feil første uken men, ved å lage meg noen regne ark og en del BMR kalulatorer fant jeg mitt nivå å raste ned 10Kg på første månden.
Diett.no gjorde det enda enklere.
Ikke gi opp. Det er det første steget som oftest er det værte.
Skaldeman har i Gi_null en oversikt over ca. antall kcalorier du bør ligge på. Det ser ut til at du ligger litt høyt. Prøv å ligg rundt 1800-2000 og se om det hjelper. Om man får i seg for mye protein så blir det også omdannet til fett sånn som kraboene gjør. Så om du klarer ligge på en 1800-2000 kcal, og med en fettprosent på minimum 70, helst 75-80 og max 5% karbo og resten protein skal du se vektpila går andre veien!
Grunnen til at han anbefaler å prøver i 3 mnd før man begynner endre ting er at om du er insulinresisten f.eks. så kan det ta litt tid før kroppen stabilisereres hormonmessig, og først da begynner vekta å minske.
Vedr. å spise "mye" så mener han at så lenge du spiser rett, men spiser for mye pleier ikke vekta bli høyere, men at du ikke vil gå ned i vekt. Så du vil i noen dager antagelig være sulten når du reduserer kacal-inntaket, men så fort kroppen omstiller seg til fettforbrenning i stedet for fettlagring (viktig å ikke spise bær (og antagelig søtningstoffer for deg) etc. for de trykker på feil "knapp") vil kroppen suge jevnt av overskuddsfettet i kroppen og du blir ikke sulten på samme måte.
En vanlig meny kan være (funker iallfall for meg):
"Frokost": kaffekopp med kremfløteskvett (etter å ha gått til jobb)
Lunsj:: 2-3 egg (med fløteskvett) halv pakke bacon eller 50 gram røkelaks. Stekt i smør.
Middag: Brokkolimos/litt salatblader og en charlottløk/rosenkål med rømmeklatt el. og en nakkekotelett/laksestykke (ca 125gr)/en boks tunfisk/en halv kylling etc. Er det magert kjøtt supplerer jeg med mer fett tilbehør som majo, rømme, aioli etc.
Kvelds: to kokte egg og en klatt majo, eller noen osteskiver og litt skinke/spekeskinke og noen gode oliven, gjerne med fetaost i..:)
Dette ble langt men håepr det hjelper deg! og spør gjerne, så kan jeg svare mer! Er så glad for at dette virker for meg, og hjelper gjerne andre!:)
Jepp, det finnes flere, og jeg er nok en av dem. Plass til flere her inne? :)
Etter å ha levd på egenkomponert LCHF siden jeg startet, har jeg bare bikket mer og mer mot skaldeman. Og nå har jeg rett og slett gått over til det, offisielt også. Det var ikke mange justerigner som skulle til. Måtte bare kutte bittelitt på grønnsakene. Da jeg startet 1. november, veide jeg 125 kg. I dag veier jeg ca. 107-108 kg(veiedag på fredag. Spent!).
I begynnelsen brukte jeg en del erstatninger, søtningsmidler, blandingsprodukter, brus, saft, sukkerfritt snop osv, men det har jeg kuttet ut for lenge siden. Merket stor forskjell da de ulike tingene ble kuttet ut, og trivest best uten. Nå går vekten for det meste nedover, jevnt og trutt.
Nå drikker jeg kun vann og vin ;) Snop har jeg ikke behov for lenger, og det føles deilig. Kjenner at denne maten passer perfekt for meg i grunnen. Og at det blir enkelt, monotont og muligens kjedelig, gjør meg ingenting! Og så har jeg begynt å spise svinekjøtt! :eek: Jeg som aldri har likt det liksom.. Men når man strammer inn på variasjonene ved å legge om til skaldemann, blir det hvertfall monotont å leve på kylling og fisk liksom. For meg, vel og merke.. :)
Takker! :) (les: -40 kg, fantastisk prestasjon:heia:!) Hvilken retning har du brukt for å komme dit du er i dag? Ser det står ketolyse i kostholdsfilosofien din da.
er begynt på skaldemann for to dager siden, spiser ca 70 fett og 30 prosent protein, er ca 2-3 karber men det kommer ikke opp på prosentmålingen, forstår ikke det?
har gått ned 1,3 kg på dissen to dagene
Ja, ketolyse de første 2 årene - men i det siste er jeg gått mer og mer over til "Skaldemann - ish" i håp om å bli kvitt de 3 siste IRRITERENDE kiloene....:D
Ja, de få siste kiloene kan være seige. Og på lavkarbo som jo er vektregulerende, er det ikke sikkert at kroppen er enig med deg at de skal bort :)
Men lykke til, uansett. Du har vært kjempeflink! Det er inspirerende å høre om andre som har fått det til. Levende bevis på at lavkalori ikke passer til alle, som noen så påståelig påstår... :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.