Engledans sa for siden:
Jeg er litt i tenkeboksen ang skaldemann, driver og leser boka, og funderer.
Er det "smertefritt" å gå over fra ketolyse til skaldemann tro?
Engledans sa for siden:
Jeg er litt i tenkeboksen ang skaldemann, driver og leser boka, og funderer.
Er det "smertefritt" å gå over fra ketolyse til skaldemann tro?
Jabba sa for siden:
Ja - det er det. Du bare kuttet ut mye av grønnsakene....
Kattepine sa for siden:
Ruslepølsa og Snorkfrøken har sannelig hjulpet meg! I dag prøver jeg med ca. 2000 kcal og legger alt inn på Diett.no. Det var utrolig lettvint på Diett.no å finne ut hvor mye en spiser og hvordan fordelingen er på fett, proteiner og karber. Jeg kunne ikke for mitt bare liv forstå hvordan folk greide å holde styr på alt mulig. Føler meg litt mer opplyst i dag. Er også en smule mer 'fit for fight', ikke minst takket være folk innpå sidene her som har opplevd nøyaktig de samme tingene som meg.
Og ute skinner sola og det er vår i landet. Hurra!
Snorkfroken76 sa for siden:
Så bra! Jeg har gått på Grete Roede før så jeg er medlem på vektklubben på nett der og reg. alt jeg spiser der, så har jeg kontroll :) Ser litt artig ut for den anbefaler det omvendte på fett/karbo som jeg spiser, men så mye mere virkningsfullt a gitt! ;)
Lykke til videre og bare spør! :)
ekenna sa for siden:
Altså. Nå er jeg ikke den eneste som går på lavkarbo her i huset, så jeg skal lage denne uansett. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal spise av den eller ikke! Jeg snakker om lavkarbo Dronning Maud. Ingrediensene er som følge: sukrinmelis, gelantin, egg, fløte, cavalier sukkerfri mørk sjokolade. Å spise dette strider imot prinsippet mitt med å spise naturlig mat. Hadde det ikke vært for sjokoladen så. Men bruker igrunn ikke sukrin heller, selv om det også skal være naturlig. Hmm..
Hva med dere andre på skaldeman, skal dere lage noe spesielt til påsken?
Og en ting til; er det å "sprekke" å spise lavkarbo-dessert på skaldeman? :p
ekenna sa for siden:
Jaja, det ble til at jeg spiste Dronning Maud. Og selv om det var lavkarbo, fikk jeg dårlig samvittighet... Men! I dag er jeg tilbake for fullt, ny uke nye muligheter ;)
Hei! Det er iallefall mye bedre å spise lavkarbo (og høyfett er minst like viktig så man ikke danner insulin pga for mye protein/karbo) en at man går på en eske med freias påskeegg ;D
Har gått ned 0,2 kilo siste uken mot gjennomsnittlig 1 kg, men bare det å ha gått ned i påsken er jo noe helt annet en en vanlig påske så er fornøyd!:) Har ikke veid maten (noe jeg liker for få vite at fettprosenten er god nok) og har blitt litt vel mye atkinssjokkis og bacongull etc. Jeg regner ikke det å spise noe LCHF for å sprekke, det er jo det skaldeman anbefaler også, bare at man beveger seg litt bort fra hans filosofi om ren mat. Men så lenge det er få festdager og mange hverdager med ren mat syns jeg det er ok for meg:)
@home sa for siden:
Hei, melder meg på her. Har vært nøye med lavkarbokosten siden juli. Men gått sakte ned i vekt. Faktisk litt opp i vekt i mars. Har nå funnet ut at jeg må følge hardcore varianten for å få vekttap. Dvs leve på egg, kjøtt, fisk, smør og litt fløte/ost.
Unner meg kaffe tre ganger om dagen, med en skvett fløte i. Grønnsaker - nada til hverdags, litt til fest/helg.
Veide 110 i august, har gått ned 9kg hittil.
Ble satt på min første slankekur som åtteåring, og har forsøkt uttallige varianter etter det. Er nok superfølsom for karb.
Mitt mål er å gå ned 20 kg til. For deretter å leve på lavkarbo, men å kunne spise litt mer grønnsaker, litt nøtter etc.
Må nok bruke tiden til hjelp, men ønsker litt jevnere nedgang.
Etter påske har pilen på vekten begynt å røre på seg i riktig retning.
Ny giv - klar til kamp!:hest:
Lykke til! :)
ekenna sa for siden:
Lykke til @home! :)
ekenna sa for siden:
Det gikk visst bra, selv om jeg var litt skeptisk forrige fredag da jeg trodde jeg hadde gått opp noen hundre gram. Senere på dagen fikk jeg mensen, og da forstod jeg jo sammenhengen. Uansett, i dag var det ny veiedag, og jeg ble positivt overrasket. Jeg startet på 125 kg og i dag veier jeg 105 kg. Fantastisk! Så da er andre delmål nådd, og jeg må punge ut for belønningen min, nytt, eksklusivt smink og nye hårprodukter. :D Gleder meg til de neste 5 kg er borte asså ^^
Så bra! Gratulerer og lykke til videre!:)
Egwene sa for siden:
Woh, nå er jeg tilbake i gamet føler jeg :P
De siste dagene har jeg drukket litt smoothie, som kanskje ikke er 100% skaldeman, men FY så lenge den metter!
Tar en dæsj bringebær, et par store spiseskjeer med creme fraishe og en god dæsj fløte og cottage cheese.
Jeg drakk dette på første pausen på jobb i dag, og den var halv ni.
Var ikke sulten igjen før halv tre!
Får sjekke i morgen om det har hjulpet litt i det siste da, selv om jeg har syndet med sjokolade i helgen x)
Tante TI sa for siden:
Så mange flinke folk :D
Har akkurat startet på 50+ men trenger hjelp ang. fakirbiffene (som er kjempegode!) :confused:
Har noen noen ideer om hva som fungerer når kjøttdeigen er for mager (blandet svin/storfe, 12 % fett) og en ikke har mulighet for rent flesk eller ren svinekjøttdeig?
Har skummet side opp og side ned her uten å finne ut noe.
Er takknemlig for all hjelp :)
Jeg liker å pakke med meg en fakirbiff når jeg drar på tur, uten noe tilbehør... Lettvint og greit, ikke no' søl, bare mums... :D
ekenna sa for siden:
Ikke tilgang på flesk? Får du ikke tak i hos slakterbutikk/ferskvareavdeling i butikk? Hva med å kjøpe f.eks. grillribbe og kverne kjøttdeig selv?
@home sa for siden:
Her går det mye i fakirbiffer om dagen, med litt hjemmelaget aioli til. Det tror jeg har satt fart på prosessen.
Jeg er så spent på hvordan de neste ukene blir, vil nedgangen fortsette, eller stopper det det helt opp igjen?
Her er det veiing hver morgen, og føring av matdagbok på diett.no!
Isbergan sa for siden:
Jeg hadde akkurat samme problemet som deg, vanskeligheter med å få tak i fett nok på en enkel måte. Var inne på å prøve å kverne feks en ribbe selv, men det er jo ganske mye jobb. Jeg er også ganske ny på skaldeman, jeg er mann og jeg liker ting lettvint når det kommer til matlaging :)
Så jeg kjøpte vanlige fryste hamburgere på Rema(79) for en pose med ti stk. Tiner de opp, legger inn 15g norwegia ost samt en stripe sennep, steker i panne ca 2 min, og deretter 30 min på 170 grader i stekovn.
Her blir fettkvoten for liten, så min løsning ble å lage noen sjokolader som jeg fikk oppskrift på for en tid tilbake, de består av egg, smør, 70%kokesjokolade freia samt hasselnøtter. Jeg tar 3 slike biter til dessert og vips fettprosenten er 76, karb 2 og protein 22. Det er en halv teskje med kunstig søtning i sjokoladene men karbs totalt for hele måltidet blir 2,59 iflg Diett.no.
Et annet alternativ jeg bruker er fløtepannekaka til Lene Beatrice, som lages av 2 egg og 0,5 dl fløte, vispes sammen og stekes i smør. Dette gir to pannekaker. Legger på 10 gr majones på burgerbolla og surrer pannekaka rundt, det blir veldig godt faktisk ;) Denne gir en fett% 76, karb 1 og protein 23 karbs totalt for hele måltidet er 1,18gr.
Vet ikke om alt dette er helt skaldemansk, men det fungerer hvertfall veldig bra for meg og begge alternativene metter utrolig godt og lenge. Jeg har holdt på med dette i snart 4 uker og er vel gått ned ca 14,5 kg :) Og en hel drøss med cm både her og der ;)
Hei!
Selv om det står 12% fett på kjøttdeig-pakka blir det et annet forhold når vann er fordampet og du har lagt smør i panna etc. Dette skriver han en del om i bøkene sine. Så sjekk kjøttkakene inkl. stekefettet du kan helle over tilslutt, så er du nok oppe i over 70% fett tenker jeg. Jeg lager kjøttkaker med vanlig gilde kjøttdeig eller svinekjøttdeig (som det jo står mager på). Med en fløteskvett, et egg og godt med smør i panna kommer de på opp mot 75% fett. Sjekk på diett.no :)
Tante TI sa for siden:
Takk for svar og ideer, Snorkfrøken og Isbergan :)
Jeg har så langt puttet både oliven og fetaost inni noen kjøttboller av denne magre kjøttdeigen, men både oliven og feta smaker fy... Så jeg surrer en i et par ss fløte og demper den "ekle" smaken med masse sterkt krydder :D
Har ikke regnet på det, men maten glir ned, og det samme har vekta gjort hittil, så det går vel greit.
Kanskje jeg skal prøve med finklippet bacon neste gang?
Hei! Du kan godt bruke gräddost i stedet for feta. Eller en annen ost du liker :) Og bacon er topp. Og ta en klatt rømme istedet for oliven da vel, eller en ekstra kule smør i panna. Hørs ut som du får fett nok iallfall:) Lykke til videre!
monelle sa for siden:
Så kjekt at det er flere som bruker kjøttkakene! Når jeg har lager av dem i frysen, føler jeg meg trygg for da har jeg alltid noe å spise. Men jeg er ikke alltid like heldig med konsistensen på de. Hvis jeg bruker så mye fløte som Skaldeman sier, henger de nesten ikke i hop. Så jeg pleier å ha mindre fløte og i tillegg bruke eggehvitene. Dermed blir jo sammensetningen en helt annen enn det som er hans intensjon. Men skitt på det! De funker!! :D
monelle sa for siden:
Utrolig irriterende at jeg ikke husker passordet til den der målesaken! :mad: Jeg har nå gått ned 10 kilo, og vil gjerne ha cred for DET ;) Finner ikke ut hvordan jeg kan få nytt passord. Eller eventuelt bare fjerne den. Anyone?
Tante TI sa for siden:
Jeg bruker også hele egg. Det ble så mange eggehviter jeg "aldri" får brukt ellers (klart de kan fryses til påkommende tilfeller, men... ;) )
Jeg blander 3 hele egg og en halv liter fløte med 1 kg. kjøttdeig og kjører det på full guff i kjøkkenmaskinen. Da blir deigen nesten som farse og er mye enklere å forme, og de blir faste og fine når de er ferdig stekte.
Kattepine sa for siden:
Jeg la dette på en annen tråd i kveld, siden jeg ikke greide å finne denne siden igjen. Men her er jeg, og:
JEG GÅR HELLER IKKE NED!!!!!!!!
Har gått ned et bittelite kilo på fire uker, jeg. Totalt 3kilo på over to måneder. Prøvde å kutte ut ost en uke, det hjalp ikke. Nå har jeg lest at jeg bør kutte ut både ost, fløte og rømme... Hva er det igjen da da???? Hvordan skal jeg få nok fett, som Skaldeman sier vi skal ha masse av? Skal jeg bare spise kjøtt, fisk, egg og smør?
Jeg skal ned ca. 15kg. Er per i dag 79kg, og 167cm høy. Og så har jeg diabetes type 2 og lavt stoffskifte.
Det aller, aller verste er likevel at det ser ut til at jeg har lagt på meg som en gris .... Selv om jeg har gått ned 3 kg, så har jeg aldri hatt så svær og deigete mage før i hele mitt liv. I dag var det plutselig 2o grader i Bergen, og jeg benket meg ute på altanen iført en poselignende sak à la kjole, og fikk plutselig se LÅRENE mine! Jeg som alltid har hatt ganske slanke lår, har nå fått dissende, skjelvende fleskelår. Hva ER det som SKJER??
Jeg fikk tips om å gi dette opplegget 3 mndr, men nå vet jeg sannelig ikke, jeg... Jeg har jo ikke lyst til å bli FEITERE!!!!!!!!!!! Og nå er det vel ca 3-4 uker igjen av de 3 månedene og magan henger og slenger og ser ut som en diger ballong. Og plutselig (igjen!) aner jeg faktisk ikke hva jeg skal spise mer. Det ser ikke ut til at noe går min vei uansett.. Måle magen? Ha hahaa ja, målebåndet er vel snart for lite, det trenger jeg ikke å måle for å se.
Nå er jeg sur og sint (også igjen....)
Kattepine sa for siden:
Da er det like før jeg gir meg på dette!
Lørdag og veiedag, og jeg har gått opp 1kg! Så nå er jeg 80. IGJEN.
Minus 2kg til sammen alt i alt på 10uker. Pluss fire uker med LCHF før det igjen. Men det var jo kjekt å se 70-tallet en stakket stund, om ikke annet.
Ønsker alle lykke til videre med dette.
Dette funker heller ikke for meg, dessverre. Jeg gir opp.
Egwene sa for siden:
Kanskje du stresser litt for mye med vekta, Kattepine?
Cyan sa for siden:
Titter innom med et lite hei her, jeg :) Jeg driver for tiden og leser og tenker og revurderer opplegget mitt, og kommer til å hoppe over på Skaldeman 50+ om en ukes tid eller to. Må bare lese GI Null! ekstra nøye først og forberede meg litt. Har såvidt startet tilnærming til mere fett denne uken slik at ikke magen min får fettsjokk når jeg starter opp 100% :)
Nnem sa for siden:
Hei, har også tittet en del her inne i det siste. Begynte å lese gi-null, men ikke blitt ferdig. Kostholdet ligner uansett på skaldemann. Ligger maks 10 kh om dagen og det fungere supert for meg. :)
Hvor mye ligger dere ann prosentvis om dagen?
LittForTung sa for siden:
Ja, jeg er tungvekter. Ja, har prøvd Skaldeman tidligere - men ble litt skremt av hvor annerledes kroppen min ble etter bare et par dager... Fikk og store problemer med tarmer og tømming - så ga meg etter en uke.. :-P
Vil begynne igjen - i morgen - og tenker dette tar laaaaang tid :-) Noen andre som fremdeles bor her inne? :)
ekenna sa for siden:
Tja jo, det er jo det. Gøy med litt liv inne på disse sidene også. Selv om jeg ikke holder meg like strengt til Skaldeman som før, så ligger jeg mest mot den retningen når det gjelder mat. Med litt egenkomponerte innslag ;)
Hei Ekenna :-)
Du har jo kommet kjempelangt allerede! Imponert
Jeg kan tenke meg at man kan bli mettet av bare protein og fett i lengden - men jeg håper jeg skal klare meg såpass lenge at jeg ikke mister motet, så kan jeg føye til karbiser i form av grønnsaker og salat etterhvert :-)
ekenna sa for siden:
Takk for det Littfortung! :) Det føles helt uvirkelig ut å ha gått ned så mange kilo, og nå kan jeg ikke forstå at jeg faktisk har vært så stor! :o Jeg er jo stor enda liksom, og det er nesten 28 kg mindre enn jeg har vært!
Tja, det er mange som går lett lei på Skaldeman, men det er ofte på grunn av ensformighet. Jeg ELSKER kjøtt og fett, så det er egentlig ikke noe problem for meg. Dessuten er jeg gal etter å eksprimentere med smaker og tilberedningsmetoder, så variasjon eller ensformighet var ikke mitt problem. Neida, det var nemlig at da jeg la til litt mer grønnsaker og forskjellig, så ble vektnedgangen mye bedre og mye jevnere, rett og slett. :)
Cyan sa for siden:
Jeg starter på Fettfestival på mandag. Det er jo en form for Skaldeman Fakir det :ja: Gleder meg, og gruer meg litt også. Håper virkelig at det kan få røsket meg ut av platået jeg er på nå :ja:
Fettfestival - det var et fantastisk ord :) Men det er jo i grunn sånn man føler seg når man ser kjøttbitene duppe i fett på tallerkenen.
Jeg er også veldig glad i kjøtt og fett, og OST, så det skal gå fint - mine utfordringer handler om tarmproblemer (forstoppelse) og de første dagene med hode på bærtur... :P
Noen som vet hvor lang tid det kan ta før det går over? Og om kaffe er fy, fy??
ekenna sa for siden:
Det er veldig individuelt hvor lang tid det tar. Jeg er heldig, da jeg ikke merker noe til overgangen i det hele tatt. Andre kan slite i flere dager og vel så det.
Og når det gjelder kaffe, jeg drikker da det. Mmm, kaffe med fløte og cocosa ;) Men vet ikke om det påvirker, hverken på godt eller vondt. :)
Cyan sa for siden:
Jeg bruker å ha ca 3-4 dager med sånne bivirkninger før det begynner å gå over. Jeg drikker to kopper kaffe med fløte hver dag, jeg :)
Jeg er i hvert fall veldig på bivirkningene i dag og :) Tom og tung i hodet - som er ullteppe over hjernen eller noe... :D
Men, men - satser på at det ikke varer så lenge. Fordelen er at jeg ikke har vært sulten i det hele tatt i dag - og det er jo en deilig følelse å slanke seg med! Drikker kaffe jeg og... uten fløte - klarer meg ikke uten :o
Og så fant jeg ut at Gin&Tonic ikke inneholdt karbiser - da ble jeg glad... :D
Sånn - nå er tickeren riktig :D
monelle sa for siden:
Dette med forstoppelse... Er du sikker på det er forstoppelse? At du ikke bare har lite å "levere" nå? Jeg går veldig lite på do nå. Det forteller jo Skaldeman om også.
Heisann :) Denne gangen har ikke det vært et problem, men nå spiser jeg linfrø - det gjorde jeg ikke sist. Og ja, sist gang var det det - forstoppelse altså ;) Ikke noe kjekt!!
Men jeg spiser altså så mye fett om dagen at jeg svømmer over... Klarer derfor ikke å spise så mye, men prøver å stole på kroppen etter hvert som den gir beskjed... På torsdag veide jeg 2,6 kg mer enn i dag, og i dag er det søndag. Det er helt sprøtt!! Har ikke vært med på noe tilsvarende før, jeg! :D
Tante TI sa for siden:
Velkommen, LittForTung! Du er godt i gan allerede, ser jeg :D
Jeg drikker svart kaffe, 1-2 krus om morgenen, og dersom jeg går ut blir det gjerne litt til. Jeg syns det er bedre med fett i maten enn i drikken :p
I begynnelsen hadde jeg kjempeproblemer med forstoppelse, men nå har det omsider gått seg til (truuur eg ;))...
Ost er innmari godt, men jeg måtte dessverre redusere kraftig på osten da den stoppet vektnedgangen. Bruker litt ost da, men svært lite til meg å være. Bruker av og til smøreoster til saus, det er godt!
Ellers hadde jeg bare småproblemer med hodet i begynnelsen, litt ullen og litt hodepine, men absolutt til å leve med. Fikk etter hvert halsbrann, men nå drikker jeg vann med noen dråper eplecidereddik i. Det hjelper.
Lykke til! :klem:
Cyan sa for siden:
Jaja, da er jeg i gang med fettfestivalen. Første runde blir i 2 uker, deretter tilbake til mitt normale ketogene kosthold i en uke (får mamma på besøk, og hun vil nok få sjokk om jeg ikke spiser noe særlig grønnsaker) for så å gå tilbake til fettfestivalens andre runde som skal vare i 4 uker før jeg vurderer videre gang. Håper virkelig at dette skal få røsket meg ut av platået.
Hei Tante TI - og takk :)
Joda, jeg fikk en pangstart - men forventer ikke at det skal fortsette så kraftig hele tiden. Jeg kjenner på at jeg har lyst til å lage meg et nøttebrød - for jeg kommer til å bli sprø om jeg skal spise stekt mat døgnet rundt. De siste dagene har jeg spist to måltider om dagen, og jeg spiser ikke så mye hver gang. Ikke fordi jeg "slanker" meg, men jeg klarer ikke spise mer. Det er en utrolig merkelig følelse for en som er vant til å kunne trykke i seg mengder. Håper ikke det får for store konsekvenser for nedgangen min...
Men men - hva spiser dere andre da? For ikke å bli matlei?
Tante TI sa for siden:
Jeg er på 50+ og har ikke store utvalget, men kjedelig??? Neida!
Det er hva man gjør det til...
Frokostene mine består stort sett av speilegg og bacon, men kokt egg med kaviar og smør, kokt egg eller eggerøre med røkelaks, salami, spekeskinke eller kokt skinke pluss smør eller rømme... omeletter, reker med egg og avokado...
Man må ikke alltid steke maten. Jeg koker f.eks. torsk og øser smeltet smør over, pluss en rømmedært. Med bittelitt broccoili til blir det et herremåltid!
Andre ganger steker jeg laks og har rømme, sitron og asparges ved siden av.
Kokt eller stekt fisk, reker, kokt eller stekt kjøtt (kylling, svin, storfe...), plusser på med smør og/eller rømme, ost, olje, majones, alioli...
Lag gode sauser med fløte og diverse smøreoster. (Noe har jeg da lært her inne... ;) )
Og, er man på Skaldeman spiser man vel Fakirbiffer. De syns jeg er kjempegode. Varier med krydder og urter, klipp opp bacon og ha i. Lag kjøttpudding av farsen, eller lag små boller...
Stekte tynnnnnne svinefileskiver med osteskiver er digg... reneste ostesmørbrødet ;)
Jeg syns ikke det er verken vanskelig eller kjedelig. Det er bare om å gjøre å bruke fantasien. Det står flere oppskrifter i GI-Null. Varier dem litt, og bruk bittelitt grønnsaker ved siden av. Men ikke for mye!
Jeg elsker grønnsaker, men jeg spiser nesten ingenting av det nå. I følge Skaldeman kan man regulere vekten med grønnsaker/grønne blad... og det er det jeg har tenkt å gjøre når jeg når målet. :visemuskl
Du finner ut av dette. Jeg syns det virket veldig ensformig og kjedelig til å begynne med, men så satte jeg meg ned og noterte litt fra oppskriftene, og VIPS så hadde jeg masse variasjon!
Lykke til videre! :klem:
Cyan sa for siden:
Jeg spiser Skaldeman fordi jeg er matlei :p Altså lei av å tenke og styre så mye med mat, så da tenker jeg enkelt og spiser bare kjøtt og fett og litt grønnsaker til pynt dersom jeg gidder å tilberede det.LittForTung sa for siden:
Takk, Tante TI og Cyan :)
Mange gode tips fra deg, Tante TI - jeg har ikke boken GI-null, bare spis deg ned i vekt - og den har jeg lånt bort for lenge siden. Det vil si at jeg lever på husken min og det dere skriver her inne. Jeg husker å ha lest om fakirbiffer, men det har jeg rett og slett glemt - så der må jeg grave frem en oppskrift. :)
Men jeg lurer på en annen ting. Opplever dere at dere spiser for lite? Altså for lite til at det blir en vektneddgang? Eller er det meningen?
Tante TI sa for siden:
DU MÅ FOR ALL DEL IKKE SPISE FOR LITE! :eek:
Over alt her inne på forumet kan du lese at;
Du skal spise til du blir passe mett, aldri stappa! Du skal helst ha plass til litt mat til... (men ikke spise den, da ;)) Etter en halvtimes tid skal du kjenne at du er mett.
Du skal aldri spise før du kjenner at du blir sulten.
Min erfaring er at man sjelden blir sulten når man spiser mye fett.
Anbefaler å kjøpe GI-Null på Lille Måne forlag, jeg kjøpe E-versjonen og lastet ned, den koster bare kr. 69,-.
Les, les og les... :lesebok:
:forvirret Man blir sååå forvirret, men etter hvert siger det inn i de små grå og man blir sååå opplyst! :engel_ikk :D
Tante TI sa for siden:
Enig med deg, Cyan, det blir lite matstyr med Skaldeman 50+ :D
:stuart: Det er perfekt for slike som meg som ikke gidder å lage mat hver dag!
Du er iallfall flink! :goodluck: på Festivalen!
Hehe, takk igjen, Tante TI :) Jeg føler nok at jeg spiser for lite, fordi jeg aldri er sulten - og aldri klarer å spise mye :P
Til middag i går klarte jeg en halv kyllingfilet med ost. Ikke fordi jeg ikke ville ha mer - men kroppen sa nei. Jeg var ikke stappmett heller - kroppen sa liksom ifra at nå! er det nok.. Er det rareste jeg har vært med på :P
Jeg skal kjøpe GI-null - og lese den til jeg er mye klokere! :) Men greien med å spise for lite er mer at jeg føler jeg ikke spiser nok - er du med?
Og en annen ting - hva skjer med muskulaturen om dagen? Jeg er helt skjelven i beina, og de områdene på kroppen med mest fett, er det akkurat som at musklene dirrer - hele tiden. Jeg er liksom sliten i dem kombinert med gangsperrfølelse og gele... nei, jeg klarer ikke å beskrive det. Er det normalt? Hehe, håpløs forklaring :)
Jeg må spørre - skaldeman 50+, hva betyr egentlig det? Er fire år siden jeg leste boken...som jeg har lånt bort:eek:
Cyan sa for siden:
Jeg har også sånn slitenfølelse i bein og armer om dagen, men kjennes ikke ut som om musklene dirrer/skjelver. Jeg er liksom bare doven i musklene, sliten og tung. Spiser du mye fett så trenger man jo ikke så mye. Men jeg spiser en hel stor kyllingfilet da (i underkant av 200 gram), sammen med 4 striper bacon. SÅ helte jeg baconfettet over kyllingen og la også på 1 ss hvitløkssmør. Haha, det hørtes abnormt mye ut når jeg fikk det på "papiret" :pSkaldeman 50+ er vel den gamle fakiren. For oss som tåler svært lite karbohydrater og/eller har 50 kilo+ å gå ned.
Åååhhh - kan vi spise hvitløkssmør?? Ooooh - glede!
Jeg plasserer meg selv på Skaldeman 50+ - men vet ikke hva det innebærer før etter å ha lest GI-null, tenker jeg ;)
Tante TI sa for siden:
Noen dager er bena mine (og resten av kroppen også) som bly :liste:, enda jeg føler meg opplagt i hodet. Andre dager løper jeg nesten, lett som en gaselle... ha ha ha...
Jeg har virkelig ingen aning om hvorfor det er slik. Så da så... :_oy:
Nå har ikke jeg rett til å uttale meg, som har spist lavkarbo i en uke. Men jeg merker at beina ikke vil lystre. Når jeg er ute og går tur med ungene og hunden, så vil ikke beina gå fort. Det er ikke andpustenheten som tar meg - men beina som ikke vil gå. Sært.
Men energilysten er der! I går var jeg ute og spilte fotball med ungene etter middag - har ikke gjort det på eeeeeeeeevig lenge!! (Altså - vi løp ikke... jeg stod i mål... hehe ) Og skjøt litt.... på mål altså ;)
Tante TI sa for siden:
LittForTung, jeg tror kanskje... når jeg tenker meg om... at jeg også var ganske tung i bena en stund i begynnelsen. - Ikke hver dag, men sånn én dag fin - én dag uggen. - Likevel følte jeg meg full av energi, men orket ikke gjøre noe lell... Merkelig egentlig.
Når jeg ser tilbake på det jeg har skrevet står det ikke noe spesielt om det, men jeg husker at etter ca. 2 uker hadde jeg en dag da jeg var så skjelven at jeg nesten ikke greide å stå på bena. Jeg var på bytur og måtte kjøpe noe smågodt (se et av innelggene i journalen min, første side) for å komme meg gjennom dagen.
Det var helt sikkert ikke eneste dagen jeg var tung i sessen/hodet.
En anelse hodepine hadde jeg i flere uker, ikke vondt, bare at det lå der et sted i bakgrunnen.
Nå syns jeg de fleste dager er "normale", mens noen dager er bena som sirup, andre dager er jeg lett på tå :D
Jeg har også tenkt litt på det du skrev om skjelvinger i kroppsdelene med mest fett. Jeg har kjent etter, og ja, det dirrer i magen...
Jeg kjenner det en stund etter at jeg har spist, særlig om jeg sitter i ro. Og så svetter jeg som en gris, sånn en halv times tid etter måltidet starter det. Men det er visst tegn på at fettbålet brenner, så selv om det kan være plagsomt til tider prøver jeg å se positivt på det.
Forresten, Skaldeman 50+ er max 3 kh pr. måltid, maks 12 kh pr. dag.
Hei Tante TI:)
Jo, jeg skjønner hva du mener med en dag på og av med skjelven i beina - det er sånn hos meg og nå. De første dagene var det hele tiden. Litt morsomt at du også kjenner skjelvingene - der jeg har kjent det verst, rundt nedre del av magen/korsryggen - har jeg gått ned 9 cm på halvannen uke!!!!!!!!!! Det er kanskje ikke så rart at jeg har kjent meg rar...:rolleyes:
Jeg har lest hele journalen din - og jeg må jo innrømme at jeg ventet med å starte til jeg visste at jeg skulle være hjemme noen uker, for å vite med meg selv at jeg skulle klare dette. Jeg har faktisk begynt å si til folk hva jeg holder på med, før jeg kommer på besøk - og da tar faktisk folk rundt meg hensyn. Spiste pizza hos min mor i går - ikke jeg - men de andre. Jeg spiste grillet nakkekotelett med rømme ;)
Energien min er på topp - men det er ofte tungt å komme i gang. Men likevel er dørstokkmila overkommelig for min del. Heldigvis - eller hadde huset mitt aldri blitt ferdig malt:D
Ellers har jeg lest GI-null - to ganger :) Og jeg holder meg til i underkant av halvannen karbis max per måltid. I går ble det en utskeielse hvor jeg spise bittelitt salatblader, tomater, pinjekjerner og aioli. Men det gikk bra, beina skjelver ennå og vekten gikk ned :D
Men hvis vekten min fortsetter like raskt som nå - trenger jeg bukplastikk før jul!!!!! hahahahaha :D
Ha en riktig fin søndag alle sammen!
ekenna sa for siden:
Lite aktivitet her inne om dagen. Hvordan går det med dere andre? :)
I fra i morgen av så skal jeg på streng skaldeman! Ah, og det har jeg gledet meg til! :D De siste 5-6 ukene har jeg holdt meg til generell lavkarbo, og ikke fokusert noe på hverken vekt, mål eller strenge restriksjoner. Men nå når mannen er reist ut på sjøen, ja da er det på'an igjen! ;) Gleder meg til frokost i morgen eg ^^
Cyan sa for siden:
Det rusler og går her. Spiser feit mat og trives. Men vekta går ikke så mye ned nå for tiden, for jeg samler mye vann i denne varmen. Jeg venter bare på at vannet skal slippe nå og da håper jeg på et lite hopp nedover :)
Lykke til med Skaldemanstart i morgen :)
ekenna sa for siden:
Takk takk! Koste meg med en feit og god frokostbiff og isvann i morges. Herlig! Må si det er lett å glemme seg litt ut med maten når en er forelsket, men heldigvis spiser han lavkarbomaten jeg lager (dvs. generell lavkarbo da..). Hadde jeg bare servert kjøtt/fisk/saus og ikke noe mer, vet jeg ikke helt hvordan reaksjonen hadde vært. Hehe. Men overraskende nok hadde jeg gått ned en god del fordiom jeg ikke har vært noe streng med maten de siste 5-6 ukene! :o 5,5 kg er ikke bare og bare! :D
Jeg er her og!! :) Bare litt sløv... :) Det rusler og går, i rett retning heldigvis! Jeg kjører streng Skaldeman (har gjort det hele tiden forsåvidt) og koser meg masse :) Gubben her bare rister på hodet og sier jeg får kjøre mitt løp, så lenge jeg ikke slanker meg for mye.. (han er jo søt og, da :) ) - men ting tar den tiden det tar... Jeg må nok passe på å få i meg nok fett - jeg tror kanskje det er litt derfor det ikke går så fort om dagen, for jeg klarer ikke trykke i meg nok. Det og pepsi max. Fra i dag av begynte jeg med cocosa, og i morgen ryker pepsien :)
ekenna sa for siden:
Ikke går så fort om dagen? Du har jo hatt ganske stor vektnedgang på kort tid om du begynte i Juni? :o
Hehe, jeg tar den! Begynte 1. juli... :) Men de siste to ukene har det vært rimelig stand-by, det var tanken bak det siste. Hehe, men for all del - jeg har ikke lov til å klage, nei :)
ekenna sa for siden:
Nei, da kan man ikke klage synst jeg! :p Hehe
Det kommer seg nok skal du se. Det beste, for meg hvertfall, er å ikke stresse for mye med vekten, det blir ikke bedre av det. :) Håper at det løsner for deg snart! :blomster:
Du har så rett, så rett! Men jeg tror samtidig at det er fornuftig å tenke over at vi MÅ tilføre mye fett for å holde fettbålet i gang. Det har jeg lett for å glemme litt. Cocosa i kaffen kjørte meg ned en halv kilo fra i går, så det er jo bra!! :D
Cocosa er herved fast tilbehør i min kaffe!!! :) Ha en fin kveld, dere :D
ekenna sa for siden:
Å joda, mener ikke at man ikke skal fokusere, men eg vet at jeg har hatt SÅ godt av det å slippe litt på jerntaket jeg har hatt på meg selv. Jeg kan være ganske så fanatisk nemlig! Men fettbålet må holdes i gang ja, der er jeg helt enig. :) Jeg får finne frem cocosaen igjen jeg også, så skal du se vi tar av! ;)
Tante TI sa for siden:
Enda en Skaldeman'er til det er liv i ;)
Tvi Tvi til deg. - Her heier vi på hverandre,:heia: alle sammen.
Heisann!! Jo - ALLE heies fremover, det er jo så utrolig herlig å se at alle går ned, jevnt og trutt :)
For min del har jo dette nesten vært en dans på roser, men jeg merket at jeg begynte å bli slapp på fettmengden, noe Skaldeman presiserer heftig og begeistret... så jeg har forbedringspotensiale der... kan man si!! :) Cocosa hjelper meg veldig - men om noen av dere har andre tips, så tar jeg imot med takk!!!! :)
Jeg holder på jeg også! Har økt fettandelen etter en sommer hvor jeg ikke har regnet så mye på det , og heller ikkke gått ned noe. Men virker som fettøkingen har satt fyr på bålet! Krysser fingrene! :)
ekenna sa for siden:
Orsj! Nei nå må jeg skjerpe meg altså! Har vært så mye styr og stress den siste uken, så har bare holdt meg til generell lavkarbo allikevel (vel, litt mer skaldeman vennlig enn de siste ukene, riktignok. :) ) Så fra i kveld av er det superduperstreng skaldeman på meg! :)
Lykke til med fettbålet begge to!! Og alle andre :D
ekenna sa for siden:
Takk for det LittForTung! Lykke til du også, og alle andre fellow-skaldemannere! :) Det har tydligvis virket å kutte på karboene og øke på med fett. Ned 0,4 kg siden sist jeg veide meg. :D Jubiii ^^
mih sa for siden:
Hei!
jeg tok av 36 kilo på ketolysekuren på ett år:)
Er veldig fornøyd med det, men har desverre mange mange kilo igjen.
Har nå stått stille i ett år (har fulgt dietten), ser egentlig ikke på det som ett nederlag, men heller en seier over at jeg har holdt vekta i ett år.
Men nå er jeg lei av å stå stille.
Jeg begynte å lese skaldeman si bok i dag, og er full av ny motivasjon.
Håper jeg får den effekten jeg ønsker (siden jeg allerede spiser lavkarbo tenker jeg).
:-)
Camomilla sa for siden:
Wow, 36 kilo er jo fantastisk!!! Gratulerer :heia: Skaldeman har nok vært redningen for mange på platåer, du skal se at det sparkes i gang igjen nå :)
mih sa for siden:
Hei!
Takk for svar;)
håper det tar av igjen nå!
fårstår meg ikke helt på disse utregningene da..........
5fine sa for siden:
Hei, dere! Jeg begynte på lchf 8. august . 3,5 kg ned første uka (= vann), så stått stille ca to uker,så krøpet ned 1,5kg til totalt 5 kg fram til forrige uke. Da startet jeg med Skaldeman 50+, etter en uke, altså i går, hadde jeg gått opp 1 kg! Blitt noen uker nå, og hadde forventet bedre resultat:confused: vet at vannvekt varierer veldig, men jeg har ikke trent på meg muskler heller, og målebåndet har heller ikke vist at jeg har hatt særlig fremgang. Trodde 50+ var bankers, hva kan det være? Noen som også har gått opp på skaldeman? Vet det bare er 1 uke på skaldeman, men jeg har jo som sagt spist lchf over 6 uker og ketose hele tiden..... Har perfekt fettkvote i følge boka hans.... grrr jeg er vel bare bekymret for at jeg skal legge på meg fett, også utålmodig da... Noen som kan "trøste" meg og si at jeg "raser" ned i vekt snart?
Camomilla sa for siden:
Tviler sterkt på at det er fett - vekta varierer jo litt ift. vann og slikt etter hvor man er i syklusen også :) Tror det er altfor tidlig å si om det virker/ikke virker på deg - du bør nok gi det litt tid :)
ruslepølsa sa for siden:
Iflg boken hans kan det være at kroppen trenger lenger tid til å igjen tilpasse seg et nytt kosthold. 1 uke er ikke nok til å si om det virker eller ikke.
Skjønner at du har vært i ketose en stund men dette er igjen noe annet det det du drev med før.. Gi det et par uker.. Prøv muligens å varier mat mengden litt fra dag til dag.
Dette har hjulpet meg av et par platåer og jeg har tatt av 30kg siden mars i år. Vet at alle sier at du ikke skal telle kalorier men for meg var dette viktig i starten. Min kropp var ikke vant til dette med å bli mett. Så jeg brukte Diett.no i starte å førte opp alt jeg spiste. Selv om du er i kestoe kan du ikke hive inn 20-30% mer kalorier en det du forbruker da dette må gå noe sted.
Ellers vil jeg bare si.. Stå på.. Ikke gi opp. Det løsner nok veldig snart.
Mvh
RP.
5fine sa for siden:
Takk for svar dere! :) En annen ting er at jeg er utrooooolig tørst, og at jeg blir forholdsvis fort sulten igjen. Og det selv om jeg spiser myyye! skjønner ikke noe..... Jeg bruker diett.no, har gjennomsnittelig fettkvote på 1, 4. I følge skaldeman skal man ikke tenke på kaloriteorien da den ikke er relevant her.
Da går jeg ut i fra at jeg startet for en uke siden, og at dette er min andre uke. Jeg gir det tre uker til, har jeg gått ned da, så fortsetter jeg selvfølgelig:)
Ser dere har andre kostoldsfilosofier, men har dere erfaring med Skaldeman? Hvordan var det med dere i starten?
Camomilla sa for siden:
Jeg henger litt her hos Skaldeman siden jeg har kokeboka hans og har hentet mye inspirasjon derfra. Jeg har nok ikke levd fullt så strengt, men nå har jeg ikke hatt sååå mange kilo å gå ned heller. Jeg har merket veldig effekt av hans prinsipper, og de dagene jeg har levd ganske strengt ketogent har jogget igang fettforbrenningen min veldig :) Jeg har også gått ned til to store måltider om dagen, og er så godt som kvitt alt av småspising. Unntaket er selvfølgelig pms-uka :p Jeg innbiller meg at jeg har greid å nå målet mitt fordi jeg har spist godt med fett og protein, moderat med kh stort sett kun gjennom meieriprodukter og grønnsaker, og til sist den periodiske fasten. Vil tro at tørsten din er en indikasjon på at fettforbrenningen er i gang - mener jeg har lest et sted at dette krever mer væske enn forbrenning av kh. Sulten kan også være kh-abstinens, selv om du har levd ketogent fram til nå. De fleste opplever svært redusert sultfølelse etterhvert som kroppen blir flinkere til å ta av lagret fett, men dette kan jo som kjent ta litt tid. Synes det høres lovende ut, jeg :D
mih sa for siden:
Hei!
Er det noen som har en veldig enkel måte å vise meg hvordan man regner ut hvordan man ligger an etter hvert måltid/dag ????
Er så håpløs når det gjelder slikt.
mih sa for siden:
Så fantastisk flink du har vært :)
5fine sa for siden:
Hei, blir så glad for svar:) Dette var oppløftene lesing, nå ble jeg motivert altså, tusen takk!
Tante TI sa for siden:
Homer Simpsons regneark er supert til å regne ut alle måltider med. Last ned fra side 1 i tråden hans. Forklaring med bilder side 2.
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17986&page=2&highlight=homer
Jeg har nå levd på Skaldeman on and off siden starten. Det betyr at jeg spiste strikt skaldeman i ca halvannen mnd der jeg gikk ned 11 kg, så begynte jeg å jobbe igjen etter ferien - og klarte ikke helt å holde kosten uten karbs. Det vil si, de karbene jeg spiser kommer fram salat og nøtter - så sånnsett er jeg safe. Av og til et glass vin - men det skader jo ikke!
Har merket at vekten stadig kryper nedover, men saktere enn i begynnelsen. Det gjør sikkert ikke noe, men det er klart at nedgangs-sakting er en motivasjonsbrems. Jeg kjenner at det gjør at jeg lettere spiser når jeg ikke er sulten - som igjen fører til saktere nedgang. Meeen sånn får det bare være. Så tar ting litt tid likevel. Det viktigste er å bli nede, ikke øke - eller?
Fortsatt lykke til alle dere flinkinger :)
Tante TI sa for siden:
Hvordan går det med deg, 5fine? :snill:
mih sa for siden:
Sukk.......
etter en uke på skaldeman gikk jeg ned 1,4 kilo
i dag etter to uker var det opp 1,4 kilo aaaaaaaaargh
men spiste litt salt mat det to siste dagene så kan jo være derfor!!
meeeen sukk alikevel!!!!
monelle sa for siden:
Jeg var også utrolig tørst i begynnelsen. En dag hadde jeg drukket over 4 liter vann, var fremdeles tørst, men turde ikke drikke mer. Tok det opp med ernæringsterapeut som sa det var bra jeg ikke hadde drukket mer, og anbefalte meg å passe på å få i meg salt. Etter det har jeg hatt litt salt i morgenomeletten.
Egwene sa for siden:
Jeg tror jeg må lese Skaldemanboken min igjen snart og få inn litt ny inspirasjon.
Har falt langt ut og til jul nå må jeg vel hente meg inn igjen.
Heldigvis er det mye god, fet julemat ute å går nå! :)
Men fulgte 50+ før og har gått ned 10-11 kg.
Er det greit da å følge 20+ eller skal jeg faktisk gå til 10+`?
For jeg har ca bare 10+ litt kilo igjen til vekten jeg ønsker.
HJELP! Jeg ramla på karbovogna. Slitt et par uker nå. Av og på. Oppgitt altså. Skal veie meg hos legen til uka, og er 3 kilo over målet. Skuffa over meg selv. Ikke så ille de kiloene altså, men at jeg faller tilbake i gamle uvaner, og mister kontroll. Og så blir jeg faktisk mentalt i dårligere humør, lett deppa av å spise sukker. Vet humøret og energien spretter opp når jeg spiser rett. Så jeg velger jo å bli nedfor om jeg spiser feil. Og hvorfor velge det?!? Destruktivt.
Måtte bare skrive det litt av meg! Det hender det hjelper å holde fokus:)
Kan rekke å få av det vannet jeg holder på nå pga karboene før jeg skal til legen, så bare å skjerpe seg nå! :)
Hei Snorkfrøken! :) Kjekt å se deg igjen!
Ikke kjekt å havne tilbake på gamle uvaner... Er som du sier - skriv det av deg, prøv å holde fokus - så ordner det seg :)
De derre hjernene våre vil helst ha sukker.... så da vrir de litt på hva du vil..?
Ønsker deg en riktig god lørdagskveld :)
Takk! Ja, det er litt som med røyk føler jeg. Kroppen elsker det og man får kortvarig god følelse i kroppen. Og så kommer nedturen. Helt sprøtt, men avhengligheten min av sukker er vanskeligere å kjempe mot en røyk. Røyk kan jeg forøvrig klare å nyte en gang i blant, men går jeg på en sukkersmell ryker jeg skikkelig. Klarer ikke "bare ta litt ris". Da blir det garantert sjokolade og potetgull til kvelds også. Nei, nå er det skjerping! :)
Ja, jeg har ikke forsøkt å tillate meg annet enn det jeg mener er "lov". Men jeg er redd jeg ville reagert som deg...
Jeg nærmer meg mål - aner ikke hvordan jeg skal stabilisere meg ennå - men tør ikke prøve meg frem før jeg har mistet det jeg skal! Dvs... sitter her med en liten 70%-sjokoladebit.... ;)
Wow. Jeg har ikke klart å spise det jeg burde hele veien gitt. Ferier osv. har vært kinkige. Men jeg krabber da nedover på vekta, bare litt saktere enn jeg skulle ønske. Får kjøre på utover høsten nå, så er jeg under 90 før jul håper jeg! :)
Og gratulerer med resultater og hvor flink du er! Kos deg med den biten du som klarer å ta bare den!:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.