< Tilbake til oversikten

Cesar Millan

Tittit sa for siden:

jeg beundrer den kjekke lille hundeviskeren :p

en mann det står respekt av :)

hva synes dere om mannen?

Charlott sa for siden:

Jeg er litt delt jeg.... han gjør mye bra mtp forvirrede hunde-eiere, meeen er kanskje ikke helt overbevist om alle metodene hans :)

Ikke minst er han god på å fortelle at hunder trenger aktivisering og turer :)

Timiane sa for siden:

Han er veldig god til å lesehundenes språk, rette opp i dårlige mønster mellom eier og hund osv.
Personlig synes jeg han burde brukt mere positiv forsterking og ikke bare straff.
Det er for hunder som for mennesker; oppmuntring hjelper og forandrer mye.
Tror også ting blir galt fremstillt i filmeme. Dvs at det kerver nok mere jobb og konsekvent mønster. Alt tar ikke 5 minutter som man kan få inntrykk av.
Har mere til overs for hun dere engelske treneren som jeg ikke husker navnet på.

Charlott sa for siden:

Victoria Stilwell? Eller noe slikt?

Tittit sa for siden:

men hun jobber sjelden el aldri som jeg har sett med rødsone hunder.
Millan redder mange hunder fra døden og det er jo en stor bragd i seg selv.
ja jeg vet mange som missliker hans metoder,men de funker og han har respekt for dyrene.
tenk dere bare hvordan flokkdyr irettesetter sine egne for at de skal lære seg ting.
vi mennesker er ikke flokkdyr så vi kan jo ikke legge dyrene ned på våres nivå.
hunder blir lykkelige og rolige av å ha en flokk leder.
er det ingen andre dyr som er lederen så må det bli eieren.
hadde hundene fått traumer av disse metodene hadde de ikke blitt lykkelig og rolige,men redde,forvirret og uforutsigbare.
Hunder glemmer aldri,så lenge de ikke får ett nytt mer stabilt liv.
da kan de starte fra nytt.

Hans metoder er jo ikke slemme,eierenes metoder er.
det er derfor de blir,aggressive,uforutsigbare og urolige,de føler de ikke har noen grenser å forholde seg til.
gjelder oxo oss mennesker,vi liker oxo det forutsigbare og rammer for hvordan vi skal leve godt, uten å være bekymret og usikre.

jeg laget denne tråden for er glad i en god diskusjon :)

hmm skulle vært politikker jeg hehe

Ildern sa for siden:

Han er utrolig dyktig. Enkelte av de hundene han jobber med, ville jeg ha gitt opp for lenge siden.
Ikke alltid jeg liker metodene hans, men ser jo at det funker. Det er jo hunder og ikke mennesker han jobber med.
Jeg er vel i grunn enig med deg, Titti76.

Kitt sa for siden:

Jeg digger han! Ikke alltid alle metodene hans, men i det store og det hele en fantstisk mann!:D

Er såååå deppa for at det er så dyrt å se showet hans! Tenk, Cesar Millan i Oslo og vi kan bare ikke ta oss råd til å se han!:hylgrine::_oppgitt::nedfor::_oppgitt::hylgrine:

utolmodig sa for siden:

Han er helten min:)

Av alle programmene jeg har sett, så ser jeg ikke så mye straff, heller oppmuntring. Likte spesielt godt en episode der han skulle mate en aggressiv hund ute i hundegården. Han brukte de andre hundene i sin flokk til å se nivået på hunden han skulle behandle. Dvs, hadde den skulle angrepet - ville de andre reagert lenge før.. Snodig. Han verken banker eller slår hundene, han behandler dem med respekt. De gangene han må overmanne dem, og de hyler...er det ikke av smerte, men hodet som får en reaksjon. Og han venter alltid til de er rolige - og han vinner. ÅHH min helt:)

Jeg har ikke hund nå, men vi har i familien;)

Nina L sa for siden:

Jeg ville ikke hatt min hund i nærheten av han, men.. Det er selvsagt fint at noen retter fokus på hundeoppdragelse (og ikke minst menneskeoppdragelse) men jeg liker ikke metodene han bruker, slik som støt-halsbånd og helstrup. Hvis man satte seg inn i hundeoppdragelse fra starten av, ville ikke slike metoder være nødvendig. Jeg er glad for at jeg har en selvsikker og sterk hund, det ville jeg ikke hatt med Cesar sine metoder.

utolmodig sa for siden:

er det ikke først ved behandling av rødsone hunder han bruker slike metoder? Hunder som ellers ville blitt avlivet? Tviler sterkt på at Daddy eller Junior f.eks noensinne har opplevd dette - og det er hunder han har oppdratt selv..

Nina L sa for siden:

Det kan godt hende. Jeg har også hørt flere si at han bruker andre metoder på DVD'ene sine, der det ikke er rødsonehunder, men det hjelper jo ikke når de metodene som vises på TV er det som folk tror er riktig for alle hunder.. Men det hadde vel ikke vært like god TV å vise 'vanlige' hunder kanskje..

Kanskje man får et mer nyansert bilde når han kommer til Oslo, og kan vise litt andre ting...?

utolmodig sa for siden:

Det er hvertfall et poeng at det er HAN som skal utføre det,som vet hva han gjør, ikke eierne som har feilet fra starten. Skulle gjerne sett han i Oslo... Satt klistret foran tv'n da han var gjest på God Morgen Norge:)

Vet jo ikke alt om han og metodene, bare det jeg har sett på tv og internett, med mange intervjuer og.l

Dyremishandling har jeg uansett ikke noe til overs for, det er grusomt. Har vært vitne til det, og glemmer det aldri...
Men som sagt, tror ikke han driver med sånt. Bare se på flokken hans - hvor rolige og hengivne de er - de ser sunne og tilfredse ut:rolleyes:

christinal sa for siden:

Jeg har veldig sansen for han, og hvordan han jobber. Er ikke alltid vi mennesker forstår ett dyr og flokk mentaliteten. Veldig mange mennesker lar desverre hunden få menneskelige verdier og dermed blir hunden ofte sjefen. En hund trenger en sterk flokkleder som har disiplin, uten at det blir dyremishandling av den grunn

streber sa for siden:

Vet han er omstridt, men jeg faller i staver når den mannen er på tv, han har et helt eget lag både med mennesker og dyr! Han er veldig bevisst på hvor viktig trim og klare grenser er for hundene og det er jeg så hjertens enig i! Vokste selv opp med en herlig collie, hannhund, han fikk 3-5 turer hver dag og var en lykkelig hund, med en herlig personlighet. Han ble oppdratt med klare grenser og trygge,bestemte og kjærlige ledere(oss)Tenk jeg får tårer i øynene av å tenke på godgutten vår enda, det er jo så mye som ca 14 år siden han døde.:o Min far nektet å kjøpe ny hund etterpå, en ny Charliegutt fikk han aldri igjen uansett, så siden har det ikke vært hund hjemme hos dem.

[img]http://www.smileycentral.com/sig.jsp?pc=ZSzeb096&amp;pp=[/img]

Tittit sa for siden:

husker en av de episodene du refererer til ang støt halsbåndene.
for det første:
ville du heller at hunden din skulle blitt kjørt i hjel av en traktor og el dødd av ett slangebitt.
punkt to:
de halsbåndene gir ikke harde støtet,mennesker kan ta på det uten å bry seg så ikke bekjymre deg for det.

de andre gangene hvor han har brukt strøm el munnkurv står det om menneskeliv,men han klarer å få de trygge så de slipper å bøte med livet pga dette.

Tittit sa for siden:

å nei så dumt:(

Tittit sa for siden:

joda er nok det,men tror nok Daddy har vært gjennom det samme,alle dyrene til Millan er omplaseringshunder med store problemer.Daddy har vært mishandlet av en tidligere eierer.

aatinka sa for siden:

Nå blir jeg skremt! :eek: Dette er jo tilbake til eldgamle metoder for å "kue" hunder til lydighet. :( Det er nok ikke så enkelt som å begynne å si TSJ til hunden så blir den snill... Denne lyden har han nok lært hunden at ikke medfører noe godt i forkant. :realmad: Det er åpenbart MYE som ikke vises i programmene. Han er flink til å gi negativ tilbakemelding raskt og på riktig plass, men det er uansett negativ forsterkning og positiv straff han bruker. Begge disse læringsmetodene er kjent for å passifisere individet man bruker det på. Effektivt, men lite snilt. :nedfor:

Hva gjør vi med utagerende barn som har opplevd traumer? Banker dem sånn at de blir medgjørlige? Nei. Men å gjøre det med hunder er OK. Jeg blir helt kvalm jeg...

Les f.eks her: hundifokus.origo.no/-/bulletin/show/625451_cesar-millan-til-norge-hva-gjoer-det-for-landets-hunder-og?ref=mst

Jeg ble spesielt overrasket over dette halsbåndet - ja det virker, men pga. at det gir sterk smerte. Ville du brukt pigghalsbånd på hunden din? Det er sannsynligvis snillere enn dette halsbåndet...

Jeg blir bare trist og lei meg når jeg ser Cæsar Millan på TV. Man SER jo på hundene at de er redde og forvirret - apatiske, ser bort osv... nei, uff...

:liste:

Tittit sa for siden:

her om dagen viste han ett så enkelt tilfelle som at en stor sangtbernard ikke turde gå opp en trapp:)

TrillTrall sa for siden:

Jeg har ikke hund selv og har ingen erfaring med hund, har en del erfaring med hest da. Og jeg har stor sans for Cesar ut fra det jeg har sett på tv. :) Grunnen til at han lykkes tror jeg for en stor del er at han behandler hundene som nettopp en hund og ikke en sofapute...

Har jo sett flere ganger eiere som har hunder som rett og slett nekter å gå tur hvor Cesar tar tak i båndet, setter brystkassen frem og ryggen til hunden (altså er han et par skritt foran) og går i vei med bestemte skritt og nesa i været - "jeg er sjefen!" og hunden kommer etter den. :)

Og som flere andre her påpeker - hans egne hunder er jo bare rolige og tilfredse, sånn blir ikke hunder om de ikke blir oppdratt som en hund.

utolmodig sa for siden:

var Daddy det? Han ble tatt over som liten av en kjent musiker, som ikke hadde tid til han. Det er det jeg har sett hvertfall...

Tittit sa for siden:

det trenger ikke gjøre vondt med pigghalbånd om hunden er rolig så da synes jeg det er opp til hunden å roe seg.tross alt er disse hundene som må bruke slike bånd rett og slett morderer.
hva hadde du gjort for å få hunden din rolig og avbalansert?
el ville du heller valgt å ta livet av den?

tenk i norge kan den som blir angrepet av en hund kreve avlivning.
hadde det ikke vært bedre å hatt en MIllan da?

Tittit sa for siden:

da beklager jeg.
har blandet han med en av de andre jeg da.

aatinka sa for siden:

Jeg har en hund som har vært igjennom slike metoder, svært likt det Cæsar Millan bruker. Det hjalp ikke. Han ga blaffen i pigg, han fikk gnagsår på snuten av Halti, han driter i smerten og går på. Ikke mennesker, men de fleste andre hunder. Han ble MYE bedre da jeg sluttet å høre på slike råd og begynte med dempende signaler (snu ryggen til f.eks og positiv trening). Han kan fremdeles utagere mot andre hunder, men det unngår vi som regel. Og han går selvsagt aldri løs der det er mulighet for at han kan skade andre hunder.

Og jeg hadde nok heller avlivd hunden enn å bruke sånne metoder - for de lærer hunden passivitet, ikke trygghet. Det kan faktisk skape en tikkende bombe som plutselig angriper en dag eieren tror den er trygg.

Ta et eksempel - en hund begynner å knurre når den har et tyggeben i munnen og noen nærmer seg (forøvrig en helt adekvat adferd for en hund, men ikke noe vi ønsker i vårt hundehold). Dette vil vi jo ikke ha noe av! Røsk hunden i nakkeskinnet og ta fra den tyggebenet, legg inn en dominansrulle (hunde på rygg for å overgi seg). Hunden lærer kanskje å ikke knurre, eller at eieren kan ta fra den tyggebenet (hvis ikke så blir han jo slengt i veggen!) Hva tror du skjer den dagen et barn kommer nær denne hunden med tyggeben? Den har jo lært at den ikke skal knurre (varselssignal), og kan gå rett på angrep. Dette er jo ikke eieren, barnet kan ikke slenge hunden i veggen.

En annen måte å gjøre det på - lær hunden at det er positivt at noen kommer nær når den har tyggeben! Gå så nær at hunden ikke har begynt å knurre, kast til den noe BEDRE enn tyggebenet. Gjør dette nærmere og nærmere, til slutt ser man at hunden ser forventningsfullt opp når noen kommer nær når den ligger med benet sitt, man kan bytte med en annen godbit og hunden er hverken redd eller kuet. Dette kan ta noen dager å lære inn, men man får en hund som syns det er helt greit at noen nærmer seg maten dens. Jeg har praktisert dette på mine hunder, og kan ta fra dem maten deres, men gir ALLTID noe tilbake. Jeg hadde også blitt rasende om noen kom og tok min mat under et måltid, men det er greit om noen gir meg en ekstra godbit...

Hvilken metode tror du er best for hunden? Hvilken tror du egner seg best på TV? Og så kommer man jo langt med et bredt smil, OK utseende og en søt aksent...

Nerthus sa for siden:

Interessant det du sier om matforsvar... jeg leste mye om Nordenstam før jeg kjøpte meg valp som 15 åring... Valpen knurret EN gang over maten - og jeg tok den fra henne. Hun fikk vente til hun roet seg ned før hun fikk maten tilbake. Siden hadde jeg aldri problemer med matforsvar.

Jeg liker Cesars metoder svært godt. Det er sjeldent han bruker så krasse metoder som strømhalsbånd og pigghalsbånd, og det er nok i sære tilfeller der hunden må ha kraftigere korrigering enn en dult i siden som han vanligvis bruker.

Jeg skulle likt å se dere som er så i mot Cesar når han i sjeldne øyeblikk bruker så krasse metoder og sett om "dempende signaler" ville fungert med en hund som har kommet så langt ut å kjøre...

Jeg har gått kurs selv i dempende signaler og synes det er en eminent måte å oppdra hunder på. I de fleste tilfeller vil de fungere på hunder med andre erfaringer også - men jeg ville nok ikke stolt på at disse fungerte overfor hunder som rett og slett ikke har LÆRT dempende signaler mellom hunder og mellom mennesker. Der må man bruke andre metoder. Det finnes nemlig en masse hunder som ikke forstår dette naturlige språket som de har mellom seg når de får lære seg det i feks en flokk eller av mennesker som kan.

Jeg passet en fantastisk cocker en gang som kunne disse signalene. Vi møtte en svært aggressiv hund som hang i båndet og bjeffet og knurret til han. Istedet for å reagere på samme måte tilbake, snudde han brått rumpen til denne hunden og satte seg rett ned ler. Angrer fremdeles på at jeg ikke beholdt denne omplasseringshunden selv...

Det er vel ikke vanskelig å forstå at jeg har svært stor sans for Cesar Milan - kjekk er han også ;)

streber sa for siden:

Nok et fantastisk innlegg fra Nerthus:rolleyes::DSynes jeg ser cockern for meg:p

Tittit sa for siden:

ja vi har jo ikke samme syn på dette,men forsvarer han alikevel.
nå vet ikke jeg om du er hundepsykolog , men om du ikke er det så er det kanskje ikke så rart at det ble vanskelig med din hund.
kanskje skulle du startet i en annen setting enn å bruke halsbåndet,kanskje skulle du slitt han ut først.de fleste hunder som er ustoppelige fysisk, får etter min mening for lite mosjon.jeg tror neppe du ville valgt å avlive hunden din.en hund er som ett familie medlem.hadde du gitt opp barna dine om de ikke lystret.du ville gjort hva som helst..tror jeg da. hunder som er trygge er ingen bomber.de som har vært rolige hele sitt liv og ikke vist noen tendenser til sinne,de kan klikke de oxo.det er det samme som ett menneske det.tror ingen drapsmann er det ved fødselen,engang er den første og noe er utløseren for dette.en hund kan oxo få psykiske problemer,slag el annen form for sykdom som gjør at de angriper.men liker at ikke alle er enige:)

aatinka sa for siden:

Skjønte ikke hva du mente med dette jeg? At man må være hundepsykolog for å ha hund? Jeg kan forsåvidt godt kalle meg det, det er ikke noen beskyttet tittel. Jeg har trent en hund med svært høye drifter i over 12 år pluss noen andre hunder og har mine erfaringer.

Jeg melder meg ut av denne diskusjonen, vi blir ikke enige uansett.

Fortsett å beundre dyremishandleren dere :(

Nerthus sa for siden:

Det var nå veldig harde anklager... vi trenger vel ikke bli usaklige og ufine selv om vi er uenige? :)

aatinka sa for siden:

Nja, jeg følte vel at jeg ble anklaget for å ikke ha oppdratt min egen hund i innlegget over, det er vel like usaklig.

Beklager hvis dere følte dere støtt, men i mine øyne driver Cæsar Millan med dyremishandling. Det er min mening, jeg må vel få lov til å mene det selv om dere andre syns han er fantastisk?

nellie sa for siden:

Jeg har overhodet ikke peiling på hund, siden jeg synes de er utrolig skumle. Men jeg ser mye på TV :o og har sett type alle episodene av showet hans. Sitter overhodet ikke igjen med inntrykk av at hans "metode" går ut på å bruke strømhalsbånd og slike ting. Har sett han bruke det maks 2-3 ganger og da med veldig spesielle tilfeller, ja. Og ikke noe sånn ubegrensa villmannbruk heller.. Han legger mye vekt på å behandle HELE situasjonen og ikke bare hovedproblemet og det må være en bra ting!:)

Nerthus sa for siden:

Det er vel ikke slik at om man oppfatter andre som usaklige så er det fritt fram for å være usaklig selv? ;)

Føler meg slett ikke støtt - reagerer på at du anklager en mann med stor sukess innen rehabilitering av såkalt vanskelige hunder som "dyremishandler" ...

Når det gjelder din egen hund vet ikke jeg hva som skjedde i forbindelse med bruk av de noe krasse hjelpemidlene, ble de brukt feil av andre som ikke kunne særlig om når og hvordan de burde brukes?

Synes du skal være stolt av å ha en fin hund som i dag fungerer godt - for meg betyr det at du har gode instinkter i forhold til hunden din og at dere stoler på hverandre :)

streber sa for siden:

Veldig enig:)

Tasja sa for siden:

Jeg har selv hund, og jeg tror jeg befinner meg ganske på midten i forhold til Milan. Jeg har bodd i US, og hverdagen til og behandlingen av mange hunder der borte er ganske forskjellig fra det vi er vant med i Norge. Det er veldig mange flere hunder som blir forlatt og vanskjøttet enn det vi er vant til. Jeg tok blant annet et fag, Animal Law, hvor det ble snakket mye om dyrs rettigheter ol. Mitt inntrykk er at i USA er de både langt foran og veldig langt bak når det gjelder behandling av dyr (og barn og mange andre forskjellige saker). Jeg tror nok at denne settingen gjør at Milans tanker får mer feste.

Jeg er ikke uenig i at han får til veldig mye bra med hunder som ser ut til å være veldig skadet. Dette med fokus på aktivitet og helse er jo veldig positivt. Jeg er likevel skeptisk til en del av metodene hans, blant annet var det en gang en hund som bet han, hvorpå han slår/stikker hunden og sier at han må gjøre det siden den bet han. Jeg kjenner at jeg får en litt ekkel smak i munnen når jeg ser sånt. Jeg er klar på at det ikke er lov til å slå, uansett hvilket dyr det gjelder.

Jeg tror også hunder skjønner at mennesker er mennesker og at man dermed ikke kan overføre alt av metoder hunder ville ha brukt. Når det er et menneske som utfører handlingen tenker jeg at det aldri vil bli det samme som om en annen hund hadde reagert på den måten. Vi kan ikke kopiere hele settingen som hundene selv lager, og vi må forholde oss til det.

utolmodig sa for siden:

:ja:
Ja, og han rehabiliterer svært vanskelige tilfeller, bruker sine egne hunder i jobben. Og han rettleder eierne! Er ofte deres væremåte som skaper problemer.
Alle de tilfellene han har reddet, hunder med redsel for lyder, kjøkkenskap, spisevegring, glatte gulv, trapper osv osv.....Har ikke sett noe straff der!!
Det er klart at de vanskeligste tilfellene med rødsonehunder - har han måttet gripe fysisk inn. Det er vel to-tre stykker han har måttet gi opp? Jeg vil ikke si at hundene hans ser kuet ut? Derimot de nye han skal rehabilitere er det i begynnelsen. Etterhvert blomstrer de opp. Hadde han vært dyremishandler - hadde vel ikke resultatet blitt lykkelige hunder.

Bare min mening:)

Bøtt sa for siden:

Har sett masse på Milan men aldri sett at han slår hundene.Han pirker borti dem slik som hunder gjør med hunder for å sette dem på plass.
Synes han er veldig flink det er vi mennesker som ikke alltid er så flinke å lese språkeet til hundene.

Tasja sa for siden:

En tanke som slo meg kan være at det har vært en viss endring i programmene mot mer positiv innlæring heller enn fysisk avstraffelse. Og det synes jeg er veldig bra!! Min tanke er at de tidlige programmene var mer preget av fysisk avstraffelse.

Og ja, jeg synes også at hans hunder ser ut til å ha det bra. :)

Tasja sa for siden:

Dette var anderledes enn den korrigeringen han pleier å bruke (at han dytter litt i hunden med to-tre fingre for å få den ut av den "state of mind" ) Jeg husker bare at jeg reagerte på den situasjonen der han ble bitt.

Bøtt sa for siden:

Ok ja det har ikke jeg sett når han ble bitt, så kan ikke utale meg om det;)Men om en hund hadde bitt meg hadde jeg klabba til den i ren refleks:D
Jeg har hatt hund hele livet og elsker hunder men da hadde jeg smelt til:)

Tasja sa for siden:

En ting er i refleks, og en annen ting er en overveid handling av en som skal være ekspert. Og det er også en stor forskjell på selvforsvar og oppdragelsesteknikk. Jeg synes ikke det er greit å slå som oppdragelse.
Jeg vet ikke selv hva jeg hadde gjort. Antagelig hadde jeg blitt så sjokket at jeg bare hadde stirret på den :p

Kan forsåvidt nevne at jeg har en kjempegrei hund som går godt overens med andre hunder og mennesker. :love: Og jeg har aldri vært fysisk med henne.

Tittit sa for siden:

jo du trenger å kunne gå inn i hundenstanker for å kunne hjelpe den når den er helt ute å kjøre. det er national geographic som har gått inn i ett samarbeid med Millan.
som mange vet så har oxo programmer som redder hunder oxo ett samarbeid med national geographic. Millan er så godt som verdens kjent,tror du virkelig at dyrevernet ville latt dette passere om de mente det var dyremishandling.
nei du må ha tro på de som kan jobben sin.
tross alt går ikke Millan hjem etter en arbeidsdag,han har jobben sin hjemme 24 timer i døgnet,han bruker oxo sin familie til å hjelpe seg.

å ja han er kjekk hehe ;)

dumt at du melder deg ut av diskusjonen kun fordi du ikke er enig el at du synes resten av oss holder med Millan.tross alt har han vel reddet en haug av hunder fra å bli omplassert til avlivning.

Tittit sa for siden:

jeg tror..bemerk deg, jeg tror at det med at han resgerte som han gjorde da hunden bet er det samme som en annen hund hadde gjort.biting viser veldig ofte makt,biting er den siste utveg for en redd og ustabil hund. jeg hadde iallefall ikke snudd det andre kinn til om noen hadde flydd på meg.må jo vise at man ikke er svak,da har du tapt.

bare mine tanker da.

Tittit sa for siden:

hehe enig:)

Tittit sa for siden:

noen hunder er født med godt lynne..andre ikke.
du har nok vært heldig med din hund, vel de fleste har jo det.
men noen har dessverre ikke det:(
blandingsraser er verst siden de har flere gener å vise til.

Tittit sa for siden:

herreminn å jeg skriver..hehe er skikkelig i draget i dag:o
skulle vært politikker jeg tror jeg:p

Bøtt sa for siden:

Helt enig,det er skikkelig kjekt med en god diskusjon:D

Tasja sa for siden:

Det mange, inkludert det store American Humane Association, som er skeptisk til det han driver med.

Det viktigste poenget mitt her er at han kanskje har en særs egen evne til å forstå seg på dyr, og at han kan gjøre disse tingene på en slik måte at hundene skjønner hva han mener. Jeg mener, og det er også mye dette kritikken ellers har gått ut på, at det er mange med begrenset kunnskap og evner som prøver seg på dette med sine hunder hjemme uten veiledning. Og at med mindre man er helt sikker på hva man holder på med så er ikke dette måten å oppdra/rehabilitere hunder på.

Jeg synes at denne artikkelen gir et innblikk i kritikken. www.4pawsu.com/cesarfans.htm
Men man har jo likevel all rett til å være uenig i kritikken.

Tittit sa for siden:

å det står jo klart å tydelig med stor skrift før programmet starter at "ikke gjør dette hjemme uten veiledning av en proffesjonel"står sikkert noe mer men det er det jeg får med meg hehe.man kan jo ikke plutselig hoppe opp av sofaen etter programmet å starte med rehabilitering av hunden din,det må jo bare bli fiasko.

Tittit sa for siden:

ja ikke sant:)
da får vi brukt de små grå;)
viktig å trene dem så vi ikke blir demente før vi må hehe

Bøtt sa for siden:

:stortsmil:ja:

Tittit sa for siden:

jeg skjønner hva du vil fram til.
de er skeptiske det er noe annet enn at de mener det er mishandling.
antageligvis er flere av de i American Humane Associations som oss her inne,noen for, andre imot.vi er bare mennesker.jeg jobber med noen som er autister og i tillegg har ADHD.
mange av våres teknikker for å unngå å bli angrepet men heller berolige vil ikke se pent ut blant andre men vi følger reglemanget.
dyrene i dagens samfunn blir beskyttet mer enn mennesker,hva skal vi tenke om det.

Tasja sa for siden:

Det står det stort sett på alle program i USA. :D

Tasja sa for siden:

Joda, men grunntanken blir jo: Om man møter aggresjon med aggresjon, får man da en positiv eller negativ utvikling på sikt?

Tittit sa for siden:

ja gjør jo det:)
derfor må folk skjønne det,ikke tro det bare er noe som blir skrevet for morro skyld.

Tittit sa for siden:

vis man holder på for lenge vil jeg tro det ikke er bra.
vil tro Millan gir seg om om det ikke fungerer i hjemmet eller hjemme hos han så han vet hvor grensen går. han har jo gitt opp noen tilfeller hvor det ikke har vært mulig å nå igjennom til hunden.nok engang som oss mennesker,noen av oss kan rehabiliteres mens andre ikke

Bombus sa for siden:

Her var det aktivitet!
Daddy er min helt. Snakk om sjarmerende hund.
Har ikke tid til å lese alle innleggene nå, så mulig det er sagt her før; går showene til Millan på TV nå? Hvilken kanal og når på døgnet? Har savnet det lenge, så jeg trodde det ikke gikk for tiden.

nellie sa for siden:

Synes det er litt snålt at det snakkes om at han møter aggresjon med aggresjon, for jeg har alltid sett på han som kjempe "kald", behersket og rolig i de fleste situasjoner:p Men jeg har som sagt ingen peiling på detta.

Tittit sa for siden:

hehe morsomt:)
neida det går ikke nå etter det jeg veit.
jeg så det her om dagen.
vi diskuterer mere om hans metoder,noen for og andre mot.
men vi er alle like gode til å stå på vårt så det er ganske så interesant her inne:)

Tittit sa for siden:

tror de som sier det bruker det med piggbånd,elektiriskbånd og at han har tatt en hund for hardt da den bet Millan som grunnlag.

kennygirl sa for siden:

Jeg har vokst opp med hund og kan mye om hundeoppdrett og fikk flere aha opplevelser da jeg så Millan sitt show - den mannen er jo bare helt genial! Han er så flink til å lese hunder sitt språk.

Noen av metodene hans kunne jeg fra før og noen var nye. Har prøvd ut enkelte av metodene og de funket med en gang! Det handler mye om å lese hunder sitt språk og svare tilbake på samme språk...

<3 Cesar Millan <3

aatinka sa for siden:

Jeg er bare så uenig i mye av det dere skriver! Jeg begynner nesten å grine når jeg tenker på hvor mye unødvendig smerte og frykt jeg har tilført min egen hund etter råd/veiledning med samme bakgrunn som Millan/Nordenstam/I ulvemors sted. Dominans-tenkning, "du må dominere hunden", den må kjenne sin plass i flokken.

Vi oppdrar da ikke unger på denne måten lenger heller! Hvor mange av dere knipser unger på fingrene hvis de tar noe de ikke har lov å røre? Det er jo ikke så ille med et lite knips? Det var ikke uvanlig da mine var små. Ikke en dask på rumpa heller. Verden har heldigvis gått fremover! Også når det gjelder hundetrening. Og jeg er så overrasket over at folk på dette forumet - som jeg oppfatter som nytenkende innen flere områder enn ernæring - sitter fast i gamle overbevisninger om flokkmentalitet og dominans.

Mennesker KAN ikke forstå hundespråk. Vi klarer ikke å ense de fine nyansene i språket deres. De forstår sannsynligvis oss mye bedre enn vi forstår dem. Hvordan kan vi da rettferdiggjøre å tilføre dem smerte/frykt eller ubehag? De er jo ikke onde/slemme! Alle de som har hund vet hvor glad den er HVER gang du kommer hjem - HVER gang vi tar dem med på tur ut. Om de gjør noe de ikke skal - det er jo ikke av vond vilje! De VET ikke hva galt/rett er, det finnes ikke i deres verden. De vet hva som lønner seg og hva som ikke lønner seg.

Dette er uendelig viktig for meg og jeg blir så fortvilet når noen syns det er OK å dytte hunden litt eller å bruke litt strøm eller et halsbånd som gir hunden smerte, og jeg SER på de hundene Millan trener at de unngår et ubehag. Jeg har ikke sett alle showene til Millan, men jeg har ennå ikke sett et eneste hvor han ikke bruker ubehag for å få kontroll på hundene han behandler.

Les innlegget om Millan på bloggen til Nina, der er det MYE fornuftig!

Jeg klarte ikke å melde meg ut av diskusjonen - litt for engasjert ;)

Tittit sa for siden:

men hunder er jo flokkdyr og de krever dominans.
har du sett villdyrene i en flokk.
de er rolige så lenge de vet hvem som er den dominante.
da er de trygge.når den dominante blir utfordret blir flokken urolig og roer seg ikke før de vet hvem som er sjefen.
jeg er VELDIG opptatt av dyr og deres opphav.
opphav har alt å si på hvordan hundene er el blir.
de har gener akkurat som oss.
vis vi har en arvelig sykdom i familien er det store sjanser for at flere får det.
men det betyr ikke at vi ikke kan bli friske selv om noen dør av det.

synes dog det er litt urettferdig å si at vi er enige i dyremishandling.
du vet hunden er ikke menneskes bestevenn,menneskene skal være hundenes bestevenn.

Bøtt sa for siden:

Jeg har hund og den er babyen vår her i huset og blir behandlet derretter,og jeg har ikke brukt verken milans måte eller støt eller slått hunden min.
Men jeg synes han etter det jeg har sett er veldig dyktig med hunder og han forstår nok hundene mye bedre en meg og deg;)
Ingen som har sagt her inne at det er greit å slå å bruke strøm på hunden...

Furine sa for siden:

Det er det eg også har høyrt (eller dvs lest på heimesida hans). Ein eller annan rappar eller noko hadde ikkje nok tid til han, så Cesar tok over hunden.

Skal sjølv på show her nede i mai. Har ikkje hund sjølv, men vil gjerne ha ein dag. Har ikkje reagert på noko "voldelege greier" på dei episodene eg har sett i alle fall. Han verkar jo roleg og avbalansert, men uten å tolerere tull.

Men kva veit eg...

Tasja sa for siden:

Noen av hans teknikker er ok, mens andre etter mitt syn er uheldig. For meg blir dette en prinsippdiskusjon, lik den man har hatt tidligerer med fysisk avstraffelse mot barn. Jeg sammenligner ikke situasjonen, men diskusjonen.
I USA er fysisk avstraffelse av barn forsatt utbredt, og jeg har diskutert dette temaet med mange medstudenter der borte.
Jeg tenker at prinsippet likevel blir det samme, som tidligere nevnt: Blir man kvitt aggresjon ved å møte det med aggresjon?

Kan man løse en situasjon som grunner i frykt på en annen måte enn å tvinge hunden (som er skrekkslagen) inn i den skremmende situasjonen? Er det bare dominas som er problemet i alle situasjoner slik som han hevder? Er det for eksempel et tegn på dominas at en hund vimser foran eieren?

Det er flere ulveeksperte som bestrider at dominans på den måten som det her vises til ikke er så utbredti ulveflokker. Jeg kan finne link til artikkel om folk er interessert (er på engelsk).
Viderer synes jeg at linken som aatinka viste til mange gode poeng.

Charlott sa for siden:

Nå er vel noe av Milans "greie" at han er like rolig uansett situasjon. Det med å møte aggresjon med aggresjon er IKKE milansk, det er noe mindre dyktige hundeførere gjør ...

Tasja sa for siden:

Min mening er at å løfte en hunds forkropp opp fra bakken etter båndet, eller riste en liten hund i nakkeskinnet uten at beina er i bakken er aggresive måte å endre adferd på. Det spiller ingen rolle om den som gjør det er rolig når han/hun gjør det.

Charlott sa for siden:

Hva VI mener er aggresiv fremtreden spiller liten rolle, er hvordan hunden oppfatter det som avgjør ;)

Med yngsten her kunne jeg glatt ha løftet ham opp etter båndet/halsbåndet og ristet i vei OM jeg er like blid.
Hadde jeg derimot gitt uttrykk for sinne hadde han dødd på seg av forskrekkelse ;)
Er igrunn nok at jeg sier "ØYH!" i en litt bestemt tone så demper han så det står etter.
Risting etc så lenge jeg er blid betyr fælt lite gitt.

Tasja sa for siden:

Så for å sette det på spissen så er det greit at man slår så lenge man smiler/ har calm assertive energy..?

Charlott sa for siden:

Nå tror jeg du må lete lenge for å finne noen som synes det er ok å slå.

aatinka sa for siden:

Det du skriver her om flokkdyr og dominans er foreldet syn på saken. Den forskningen du viser til ble gjort på ulver i flokk INNESPERRET på et begrenset område (innhegning). Forskning på ulver i flokk i FRIHET viser helt andre resultater. En flokk består da typisk av en tispe og en hann og deres avkom og det er lite uttrykk for dominans i flokken når den lever som den skal.

Har du lest I ulvemors sted? Den forfekter f.eks nakketak på valper. Å bli tatt i nakken (ristet) er noe ulven gjør for å drepe - ikke noe tispa gjør for å irettesette valper. Jeg kan bare tenke meg hvor redd valpen blir når man tar den i nakken og rister fordi den ikke forsto hva du mente.

Det er også klart at man ikke uten videre kan ta de resultatene som forskerne finner på ville flokkdyr og gjøre det samme med hunder. De er domestiserte og er gjerne avlet frem for spesifikke arbeidsoppgaver. Hva skal man si om folk som klager fordi en dachs bjeffer når den står ute i bånd alene? De har altså kjøpt seg en drivende jakthund! Eller eieren til en Engelsk setter som klagde når hunden ble uoppmerksom når den så fugler - hallo! En stående fuglehund som gjør jobben sin? Denne hunden ble forøvrig strømmet på fugl - tenke seg til...

Straff kan gi mange merkelige resultater forresten. Mange har lært at hvis valpen gjør fra seg inne skal man trykke snuten ned i avføringen og kaste valpen ut. Da skal den visstnok lære at bæsje skal man gjøre ute. Eller gjør den det? Kanskje lærer den at bæsj og menneske er farlig? For om den bæsjer uten at noen ser det så skjer jo ingenting! En hund kan faktisk lære seg at å bæsje med mennesker til stede er farlig - så den holder seg på tur, holder seg helt til menneskene ikke er der - DA kan den bæsje... Og så kommer eieren hjem, ser bæsjen og blir sint - og hunden kryper sammen (den har sett rynken mellom øynene og har fått straff før - kanskje risting i nakken) og kryper sammen og prøver å gjemme seg. Dette blir tolket til at den har dårlig samvittighet og VET at den har gjort noe galt...

Hvis du er veldig opptatt av hund og flokkdyr, les f.eks: Don't shoot the dog
Kulturkollisjon mellom hund og menneske (The Culture Clash)
På talefot med hunden
Hundens språk och flockliv
eller prøv et seminar med Runar Næss, ulveforsker. Han er kanskje ikke like strigla og "kjekk" som Millan da - heller litt mer skikkelig mannfolk ;)

aatinka sa for siden:

Jeg klarer også å lese det ut av noen av svarene her ja - at han er jo rolig og ikke aggressiv, derfor er det OK med en "dask" eller et "nøkk" i båndet, eller et spark i siden.

Jeg tenker med gru på hvis jeg var en plass hvor jeg ikke forsto hva noen sa - så skulle de slå meg/puffe meg/sparke meg hvis jeg ikke gjorde som de ville - men jeg skjønte jo ikke hva de ville. Tror jeg ville blitt ganske så apatisk etter hvert og ikke tørre gjøre stort... Selv om slag/puff/spark ikke var så veldig vondt, bare litt ubehagelig så ville det nok vært ganske så passiviserende. Det er det forskning viser - at negativ forsterkning/positiv straff virker passiviserende på individ som blir utsatt for det.

Charlott sa for siden:

Skjønner du brenner for hunders velferd og det er flott!
Jeg skrev at det er HUNDENE som avgjør hva som er straff, eller belønning for den del.
Hvordan får du det til at det er ok med slag og spark?

Vi har hatt 5 hunder og jeg kan love deg at det har vært plagsomt med passitivitet å spore hos noen av dem. GRADEN av straff spiller inn, det er du enig i?
Jeg har sett en del CM og har aldri sett han hverken slå eller sparke, mulig vi har litt ulik definisjon av hva slag og spark er?

Argumentene går ensidig på slag, spark, strømming... Det er vel ikke det som er essensen i CMs måte å gjøre det på?
Han lærer først og fremst hunde-eiere å være rolige, bestemte og konsekvente. Og å AKTIVISERE dyra.

De aller aller fleste hunder tåler fint å "bli snakket til", går man over grensen i måten å behandle hund på er man en ræva hundefører. Og det har vel egentlig fint lite med CM å gjøre.

Nerthus sa for siden:

Jeg sliter litt med den der sammenlikningen mellom hunder og mennesker til stadighet jeg... såvidt jeg har sett bruker han dulting for å avbryte et mønster hunden er inne i - skape en avledning.

Jeg synes du har et litt naivt og menneskeliggjort syn på hunder... hvis man ikke kan røre ved de annet enn ved kos... da forstår jeg ikke helt hvordan man skal kommunisere med de siden vi ikke snakker samme språk. Hunder er jo ekstremt fysiske mot hverandre også når de leker eller koser eller slåss... Min hund brukte faktisk å dulte borti meg for å få oppmerksomhet - skal ikke jeg kunne dulte borti henne for å få hennes oppmerksomhet?

streber sa for siden:

Veninden min sin sjarmerende hund dytter også hånden min, slik at den havner på hodet hennes , hver gang den vil bli strøket og klappet:):D:DHun er herlig:)

aatinka sa for siden:

Jeg har da sett at han dytter med et par fingre, napper i båndet og sparker hunden lett bak seg - altså ca i lysken til hunden. Ja, det er for å få oppmerksomhet og muligens ikke så veldig vondt, men det går an å gjøre dette på andre måter og det er det som er poenget mitt. Jeg har også sett en hund henge i halsbåndet til den ble slapp - og det var en stund. Jeg har sett han legge hunder på ryggen og holde de nede. Mange hunder klarer seg fint med trening ala Nordenstam også, men er det det som er best for hunden?

Forskning på læringsteori har konkludert med at positiv straff (tilføre ubehag)/negativ forsterkning (fjerne ubehag) vil føre til passivisering av individet og økt stressnivå. Selv om man OGSÅ bruker positiv forsterkning (tilføre gode) eller negativ straff (fjerne et gode) så vil objektet LIKEVEL "huske" positiv straff/negativ forsterkning best. Dette er faktisk målbart i forhold til produksjon av ulike stoffer i kroppen (husker ikke helt dette - men det har noe med adrenalin/noradrenalin å gjøre. GRADEN av styrke på ubehaget man tilfører spiller mindre rolle. Faktisk er det bedre med et sterkt ubehag - da holder det gjerne med få gjentagelser. Positiv trening med utelukkende positiv forsterkning/negativ straff vil gjøre objektet mindre stresset og passivisert.

Vel - slag er ubehag, sterkt eller svakt tilført med en hånd, spark er ubehag tilført med en fot...

Tar man i betraktning at hundehold i USA er veldig forskjellig fra her i Norge så er det flott at han aktiviserer hundene og går tur. Det er ikke DET jeg er uenig i, alle hunder trenger å gjøre noe annet enn å sove hele dagen, ellers blir de problemhunder. Men jeg mener likevel at treningen han utfører er basert på negative metoder hovedsaklig og det mener jeg er unødvendig.

For å ta en liten og sikkert utilstrekkelig sammenligning: Tenk om laget TV-show hvor han forteller at du må spise karbohydrater, gjerne 65% av energibehovet pr dag. Du må ikke spise mettet fett, helst så lite fett som mulig. Og trene masse. Så lenge du gjør det i en avslappet sinnstemning så er det dette kroppen din trenger. Dersom du blir oppblåst, får høyt blodsukker eller legger på deg så spiser du feil. For mye fett eller for lite fiber. Eller du trener for lite. Forskning sier kanskje noe annet, men han er jo så kjekk. Og du blir jo bare litt oppblåst eller får bare litt høyt blodsukker eller legger på deg noen få kilo... Dere skjønner kanskje hva jeg mener...

Forresten - visste dere at hunder er mer og mer utsatt for de samme sykdommene som oss? Fedme, sukkersyke og hjerte/karsykdommer samt kreft. Kan det ha sammenheng med tørrfor med relativ stort innhold av (billige) karbohydrater? Likevel gir der fleste sine hunder tørrfor.

Bøtt sa for siden:

God diskusjon videre nå melder jeg meg ut:rolleyes::D

Charlott sa for siden:

[quote=aatinka;1045810][/quote]
Du har helt klart lest mye ;)

Når jeg fikk barn for 25 år siden måtte vi også lese en hel masse, hvis ikke ødela vi barna fullstendig.

Etter 3 barn og 5 hunder har jeg innsett at det mest ordner seg med sunn fornuft, behøver ikke så mye som en bok ;)

Det å ha hund har blitt tilnærmet rakettforskning, vi overanalyserer og leser oss opp på det vi får tak i av hundebøker. Jo tyngre litteratur og jo flere vanskelige ord jo flinkere hunde-eier!

Men, når det kommer til praktisk hundehold stopper det gjerne opp for mange, nettopp fordi alt skal analyseres i ett kjør.

Det skal være hyggelig å ha hund, ikke et forskningsprosjekt :)

Kanskje sa for siden:

Jeg har IKKE sansen for hans metoder i det heletatt !!

Han bruker makt, straff og negativitet - og skremmer hunder til å bli tikkende bomber.

Hva skjer dersom vi straffer en hund for å knurre? Jo, den vil sikkert slutte å knurre ....... men hvorfor knurret den? det er en grunn til at hunder knurrer. Oftest for å advare og si at det er noe de ikke vil. De advarer oss - og vi kan endre på det vi gjorde som fikk de til å knurre.

Når en hund er straffet for å knurre, så vil fremdeles årsaken til å knurre være der. Og hva kan hunden da gjøre for å advare oss? Ikke noe !! Og da kan følgene bli at hunden i desperasjon BITER .

En hund som er redd andre hunder, bråker gjerne for å skremme de bort, siden den er redd og usikker. Dersom , man som han gjør, straffer hunden ved å heise den opp, kvele den, bruke pigghalsbånd som påfører hunden sterke smerter, eller andre kvelehalsbånd, legger i bakken, sparker , osv - SÅ PÅFØRES HUNDEN SMERTE SOM DEN FORBINDER MED DEN ANDRE HUNDEN. Hunder lærer gjennom assosiering. Hunden slutter kanskje å bjeffe eller utagere - FORDI DEN IKKE VÅGER - DEN ER REDD FOR SMERTEN. MEN den er ikke "rehabilitert"! den er like redd, den viser det bare ikke ,. og det er jo såååååå behagelig for oss eiere ......

Helt til en vakker dag hunden eksploderer ..

og - hvem vil ha en hund som går rundt og er livredd men ikke våger vise det?

Man kan ikke straffe redsel ... hvem gir ungen ris eller husarest fordi de er redde for tannlegen?

Hvis en hund er redd andre hunder , så unngår man å møte hunder nært på - men trener med avstand - så god avstand at den ikke reagerer med bråk. Man trener med godbiter, og belønner hunden for å være rolig. Etterhvert som det går bedre og bedre, kan man bevege seg nærmere. Poenget er å ikke gjøre det så fort at hunden blir redd, og reager med å bråke. Dette tar tid, og trening, men ofte så lærer hunden på denne måten at andre hunder ikke er farlige, og velger å overse dem, eller går greit sammen med dem.

Dette er noe helt annet en å straffe hunden !!

Det skremmer meg at han er så overbevisende når han snakker og folk nikker og er heeeeelt med. Han setter hundetreningen tilbake til 80- tidlig 90 tallet..

De fleste hundetrenere har heldigvis fått øynene opp for positiv trening. Victoria stilwel er en av dem. desverre får hundehviskeren så mye oppmerksomhet på tv.

De få gangene tv har sendt andre serier om hundetrening har det desverre også vært trenere som trener med straff -. rykk og kjefting, påføring av smerte .....

Skulle virkelig ønske at den type trening ble helt avlegs.

Så nei, jeg liker ikke ham og hans metoder. man skal ikke påføre smerte og redsel for å oppdra en hund. Det er helt unødvendig.

Og joda, han "redder" hunder med store problemer, men hvilket liv får de? Hvor mye redsel må de undertrykke? Hadde ikke noen av disse hundene faktisk hatt det bedre i hundehimmelen?

Bøtt sa for siden:

Ok melder meg ikke helt ut ennda:D

Men lurer på om vi snakker om samme milan jeg :confused:Har aldri sett han være slik som beskrevet over.hrm..:rolleyes:
Merkelig hvor forskjellig mennesker oppfatter ting.

Charlott sa for siden:

Er stygt å si det, men krisemaksimeringa av CMs metoder er rett og slett kjedelig. Får assosiasjoner til nyfrelste som predikerer om "stedet hvor slemme gutter og jenter havner".
Hunder blir degradert til porselensdukker som er traumatiserte langt forbi redning forever and ever, så ødelagte og fulle av hat at de bare venter på en anleding til å angripe menneskeheten... dvs, de gjør jo ikke det, for dyra er totalt passifiserte og livredde. Osv osv.

(nå kunne det sikkert vært greit å "bortforklart" en slik uttalelse med lav blodsukker... ;) )

Men, et seriøst spørsmål. Ville dere motstandere heller ha ønsket at rødsonehundene ble avlivet med en gang?

aatinka sa for siden:

Du må jo synes hva du vil, men jeg kan forsikre deg om at jeg behandler hunder som hunder og ikke som babyer eller barn eller mennesker. Noen ganger prøver jeg å forklare ting med å sammenligne selv om det er en forenkling.

Jeg kan også dulte til hunden min for å leke eller for å få oppmerksomheten. Det er ikke det jeg ser når jeg ser programmet til Cæsar Millan. Jeg har kanskje sett en annen serie enn dere? For jeg har sett hunder henge i mange sekunder i halsbåndet til den ble slapp. Jeg har sett hunder legges på rygg mens du ser det hvite i øynene deres og at de peser - tydelige tegn på frykt.

Hva mener norske (og engelske) hundetrenere om Cæsar Millan?

Jeg syns at dere som liker Cæsar Millan og hans metoder (inkludert Nordenstam og andre lignende treningsmetoder) er lite oppdatert i forhold til hundetrening i 2011 (eller 2000 for den del). Det er ikke så vanskelig å finne ny viten om hund og hundetrening i disse internettider - gå inn på www.canis.no som også har et flott forum eller www.hundifokus.no

Her er en hund som helt tydelig er trent positivt. DEN gleden får man ikke med negativ forsterkning! :)

Nerthus sa for siden:

Enig - nå synes jeg Kanskje er helt på viddene... jeg har aldri sett Cesar "straffe" en knurrende hund - har du? Sist i dag - for programmene går på dagtid nå og siden jeg er hjemme for tiden så får jeg de med meg - var det en hund som knurret og tilslutt bet matfar pga matforsvar. Cesar fikset dette ved å nærme seg matfatet, stå over matfatet til hunden roet seg. Hvor er straffen??

Så du mener at om en hund knurrer over matfatet sitt når man nærmer seg så skal man gå vekk fordi det var det at man nærmet seg som utløste knurringen? Er du helt på styr? Da ender du opp som den familien som måtte binde hunden til radiotoren og skyve maten bort til den med kosteskaftet tilslutt! Det er jo livsfarlig om man har barn - som mister skiva på gulvet, hunden er på vei til å ta den og barnet bøyer seg ned for ta den opp?

Min vakre lille valp knurret EN gang over matfatet. Jeg fjernet matfatet til hun roet seg ned - da fikk hun maten igjen. Siden kom det aldri en lyd om noen nærmet seg henne mens hun spiste.

Vet du - nå overdriver du så ille at jeg kan ikke ta deg alvorlig! Cesar har aldri sparket hunder - at man bruker foten for å dulte borti er IKKE det samme! Han legger sjeldent også hunder i bakken - vanligvis holder det at han forholder seg rolig - til hunden roer seg ned av seg selv. En hund som er "like redd men ikke viser det" - tror du virkelig at en hund kan SKJULE at den er redd? Hunder er instinktive - og man ser lett på en hund hvordan den har det. Situasjonen med pigghalsbåndet har jeg sett - men husker ikke detaljene. Det jeg HUSKER av alle episodene jeg har sett er at det har vært spesielle vanskelige tilfeller der Cesar har brukt metoder som for deg ser dramatiske ut - men som er nødvendige - da alternativet er avlivning...

Har du forresten hund selv?

streber sa for siden:

Vi oppfatter tydeligvis ting helt forskjellig her inne ja Butten, synes han er flott jeg, tenkte jeg skulle fortsette å synes han er det-selv om dere motstandere kritiserer ham til dere blir "blå":o

Bøtt sa for siden:

Er du hundetrener eller jobber med dyr?

Bøtt sa for siden:

Me too:)

aatinka sa for siden:

Jeg kan love deg at jeg ikke er "nyfrelst" eller mener hunder er porselensdukker - hvor har jeg antydet noe sånt? Eller at et knips eller dult traumatiserer langt forbi redning? Nå syns jeg du tillegger oss som ikke liker Cæsar Millan og hans metoder veldig merkelige meninger. Jeg har aldri ment noe i nærheten av det du sier her!

Nå vet ikke jeg hva en rødsonehund er, men antar det er en av de aggressive hundene som han "redder". Jeg ville ihvertfall ikke hengt den til den gir opp eller legge den i bakken slik Cæsar Millan gjør. Hva som burde vært gjort med den enkelte hunden kan jeg ikke si noe om, da måtte jeg vite mer om hunden enn det som kommer frem i klippet.

aatinka sa for siden:

Hvorfor spør du om det? Kanskje jeg bare har lest meg til dette?

Ja, jeg er hundetrener og har jobbet med dyr, men ikke nå.

Bøtt sa for siden:

Hvorfor jeg spør? fordi jeg lurte på om du jobbet med hunder:confused:

Charlott sa for siden:

Dere legger ut om slag, spark, pigg (noe CM ikke akkurat har enerett på), strømming (som definitivt foregår her i landet også!) mishandling, traumatisering og passivisering, livredde hunder osv osv, alt utført av CM. DET er greit?

Og du kunne selvsagt ha fikset hundene som går under rødsonehund? Kanskje vi skal tipse TVN, hadde vært artig om "dere" kunne gi CM litt konkurranse i PRAKSIS og ikke bare TEORI ;)

Catwoman sa for siden:

Det absolutt værste man kan gjøre med ett dyr, det være seg hund/hest er å menneskeligjøre! De har ingen forutsetninger for å skjønne menneskespråk/våre naturlige adferdsesmønstre. Det beste eksemplet er vel forskjellen på hvordan tispa oppdrar sine valper, og hvordan alt går galt når valpen kommer til nytt hjem og blir menneskeligjort.. Hva har valpen det best med mon tro?
Merkelig at folk som virkelig anstrenger seg for å forstå dyrenes adferd blir stempla som mishandlere...
[color=#800080][/color]

aatinka sa for siden:

Jeg skjønte ikke helt hva det har med saken å gjøre, derfor jeg lurte. Jeg har både teoretisk og praktisk erfaring med hund, både egne og andres og har sett resultatet av negativ trening flere ganger.

De aller fleste hunder tåler godt "vanlig" oppdragelse med litt fy og litt bra. Det er når dette slår feil ut man virkelig ser hvor feil det kan bli.

aatinka sa for siden:

Har du lest I ulvemors sted? Hva mener du tispa gjør som vi bør gjøre?

Jeg kan ikke se at de som mener Cæsar Millan bruker feil treningsmetoder menneskeliggjør hundene. De som ler av den lille veskehunden som knurrer på alle som nærmer seg "mor" er nærmere til å menneskeliggjøre hunden etter min mening.

Bøtt sa for siden:

Grunnen til at jeg spurte var jo siden måten du skriver på så kunne det jo høres ut som du drev med dette selv:rolleyes:

Bøtt sa for siden:

Helt enig!!!

Nerthus sa for siden:

Jeg synes du skal se det første klippet på nytt. Dette er en hund som faktisk BITER sin eier ganske kraftig når han er ute og går tur. Han bet sund skjorta til Cesar også... jeg mener den metoden Cesar her bruker er nødvendig - hva ville du gjort? Vist dempende signaler til en hund som biter deg - bare fordi du har den i bånd ved siden av deg?? Hvis du har litt kjennskap til denne hundetypen - det har vært flere episoder i Norge hvor malamuter har kommet løs fra hundegård og gått til angrep på mennesker - ville du kanskje forstått hvor viktig det er å kunne kontrollere en slik hund. De er svært instinktive og hadde ikke Cesar løst dette ville hunden blitt avlivet. Jeg ser ingen hund som henger i båndet til den ble slapp. Jeg ser en hund som hopper opp for å bite - hvorpå Cesar strammer båndet høyt over hodet dens - og slipper opp strammingen når hunden slipper tak. Dette gjentar seg mange ganger - men han slipper alltid opp. Han SIER det faktisk i videoen også. Vanligvis vil hunden "vinne" en slik kamp - det er derfor eieren har problemer og trenger Cesar - men Cesar gir seg ikke. Hunden blir svært sliten av dette - dette er ikke bare en fysisk sak, men også mental og slipper seg ned. Da benytter Cesar anledningen til å dytte den ned på siden og holder et par sekunder. Det at den blir liggende er et godt tegn - den aksepterer og jobber med å roe seg ned. Hadde den vært redd hadde den kommet seg på beina fort som fy.

Så det andre klippet... jeg antar du la merke til at hunden hadde på seg munnkurv? Lurer på hvorfor?? Sikkert fordi den biter? Så å legge en svært aggressiv hund som biter over på siden, få den til å roe seg - og sørge for at familien slipper å avlive den - er ikke det greit? Burde den vært avlivet istedet?

Alle de episodene som har vært på tv - har oppfølging en god stund etterpå hvor familiene forteller hvordan det har gått. Med unntak av muligens en(?) - har alle hatt svært gode resultater - og er lettet over at de slipper å avlive hunden sin. For meg betyr det at Cesar har god peiling på varige løsninger - selv om metodene for NOEN kan virke "brutale".

Og der er vi ved kjernen... du kan fordømme Cesars metoder UTEN å vite mer om hunden enn det som kommer fram, MEN du kan ikke komme med alternative løsninger fordi du må vite mer om hunden?

aatinka sa for siden:

Jeg har prøvd å være saklig i diskusjonen - har du sett linkene jeg har lagt ut?

Strømming er ulovlig i Norge, bortsett fra ved saue-/viltavvenning og da kun med sertifiserte instruktører.

Jeg sier ikke at jeg kunne fikse det dere kaller rødsonehunder. Hvordan vet dere at de er "fikset"? Jeg har aldri sett noen oppfølging av hundene etter 3 måneder? Ett år? Lever de fremdeles?

Catwoman sa for siden:

Tispa behandler sine valper på en måte de har muligheter for å forstå. Hun vil aldri finne på å gi valpene sine godbiter for å belønne en adferd. Riktig adferd belønnes med hengivenhet i form av anerkjennelse,
Jeg har jobba med både hunder og hester i flere år. " Heste hvisking" går ut på det samme. Behandle dyret som den arten det er, enkelt og greit. Hvorfor gjøre det vanskeligere for dyra å forstå oss?

aatinka sa for siden:

Men da er det jo flott da! Hurra for Cæsar Millan! Jeg har ikke peiling, jeg bare surrer og rører og aner ikke filla om hunder.

Men når jeg tenker etter har jeg fått en hund til å slutte å bite eieren sin i armen - noe som pågikk hver dag i flere uker. Eieren la hunden i bakken hver gang dette skjedde - helt til hunden "overga" seg og slappet av. Men den hoppet opp og bet i armen like godt på neste tur. Første gangen eieren bare snudde ryggen til da hunden skulle til å bite var nesten morsom - hunden så litt forvirret ut og satte seg rett ned. To ganger til med å snu ryggen til og det var slutt på bitingen. Denne hunden har aldri bitt eieren i armen mer. Men det er sikkert bare tilfeldig. Hadde nok vært bedre å henge den litt.

Jeg har også fått en knurrende matforsvarende valp til å gi fra seg både mat og tyggeben frivillig uten å ta fra eller nakkeriste eller dytte til den. Tok meg 2 halvtimer. men det var sikkert tilfeldig. Det var forresten også varig og denne hunden ble helt trygg med unger og mat etterpå.

Jeg fordømmer MÅTEN han gjør dette på og det er jeg da ikke alene om å mene!

Men hallo, dette vet jeg jo ingenting om...

Og da klarte jeg ikke å holde den saklige tonen lenger gitt... Sorry :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.