< Tilbake til oversikten

Flere som skal ned 30 kg?

avokado sa for siden:

To dager ble bare med forsøket, men fra og med nå er jeg på banen igjen. Hater den følelsen man har i magen etter høykarbo. Hvorfor glemmer jeg det hver gang??? nå roper magen min etter brokkoli og rent kjøtt med masse fett! Så jeg ser frem til å få orden på kosthold og vektnedgang nå! Skal ta meg sammen!!!
Så jeg har ikke så mye kostholdsmessig å dele, men fra i morgen av blir det bedre :-)

Hvor er folket ja? :-)
Snakkes!

Mamaphenix 85 sa for siden:

JIIIPPPII:D har gått ned 3 kg på en uke :D:):D Supermotivert til en ny uke med et optimalt kosthold !

Jill sa for siden:

Jeg kjenner dette igjen ja....den ekle følelsen i magen etter inntak av karbo....Stinn og uvel følelse.

biggy sa for siden:

For en koselig gjeng dere er samlet her.

Siden jeg skal ned 60 kg, betyr det at jeg kan regnes som to personer?:cool:

Jeg kommer nok stikke innom her å lese og skrive litt, og forhåpentligvis ha noen oppmuntrende ord på lur. Jeg holder meg nok til journalen min med mer personlige skriblerier.

Changing sa for siden:

Jaaaa, meg!

Har prøvd lavkarbo kosthold tidligere - med godt resultat, men "falt av vogna". Min erfaring er at jeg blir ganske syk de første 2-3 ukene, og jeg kjenner at jeg sliter litt med å begynne på nytt. Jeg vet jo at jeg føler meg såååå mye bedre når jeg først er kommet i gang, men.... Jaja!

Sitter nå og skriver handleliste ut i fra diverse LCHF blogger og Skaldeman & Hexeberg's bøker. Skal bake proteinbrød i dag sånn at jeg kan bytte ut brødmaten jeg spiser til både frokost og lunsj, og så tenkte jeg å prioritere matlaging denne helga. Forberede det som forberedes kan, sånn at det blir lettere i den travle hverdagen og jeg ikke blir fristet til å jukse.

Ser frem til å jobbe mot en bedre, sunnere hverdag i lag med dere!

chbbe sa for siden:

Hei. Etter å ha lest litt på forumet en måneds tid vil jeg også være med dere.

Jeg er en ung mann på 29 år som fikk lyst til å prøve lavkarbo etter at jeg fikk låne boken "slank med ketolysekuren". Mitt første mål er å gå ned 38 kg. Jeg er 185 cm og jeg veide 137,7 kg når jeg begynte 1. februar.

Av en eller annen grunn veier jeg meg hver torsdag. Hvilken dag er best?
Slik ser det ut nå:

01/2-11 137,7 kg
10/2-11 129,8 kg
17/2-11 128,1 kg
24/2-11 127,0 kg

Jeg hadde ikke tro på vektnedgang denne uken, etter at det ble litt alkohol, en del chips, sjokolade og en hel big one pepperoni pizza med 149 g karbohydrater forrige fredag. Jeg drikker også 5-6 stk 1,5L flasker med pepsi max hver uke, som jeg bør kutte kraftig ned på.

Rianna sa for siden:

Har gått ned noe på EasyLife...snakk om sultekur...ikke noe for meg :nei: En meget dyr erfaring! Men har ikke gått opp mer enn de 2kg de sier en kommer til å gå opp etter en begynner med mat igjen. Jeg ble faktisk anbefalt KUN shakes i 4-5 mnd!!! Siden jeg skal ned så mye, hadde blitt gal :wacko:

Nå har jeg kosa meg ett par dager med lavkarbo. Var ikke i tipp topp form igår kveld, litt kvalm og uggen...men bedre idag, bare litt dårlig mage...regner med det er pga kroppen omstiller seg :)

Regner ikke så nøye på karbohydratene, men blir ikke mange om dagen....skulle det gå tregt, så skal jeg heller begynne å telle :)

avokado sa for siden:

Hei igjen! Og velkommen til dere som vil henge dere på her :-) Gratulerer dere med flott resultat!!
Jeg har ikke greid å kommet meg tilbake igjen. Dette er dårlig og ukontrollert. Men jeg skal ikke gi opp. Sier som før - i morgen er jeg på'ån igjen! Og det er et løfte! Jeg skal også forsøke aktivt å vende meg til trening 3 ganger i uken, så nå skal jeg melde tilbake her om jeg greier å holde løftene mine!!
Hvordan har deres helg vært? Er dere klar for en ny uke?

avokado sa for siden:

Starter fra i morgen med mandag som veiedag - frykter da en høy vekt, men nå skal det gå kraftig nedover fremover! Ikke mer karboholic!

solsikke123 sa for siden:

Hei igjen..

Synes vektnedangen går for sakte, men innser at det er småting som ødelegger for meg. Litt for mye småspising, sukkerfri sjokolade, soyamelk osv..
uff..
og hvor mye smør bør man egentlig spise?

Alle skriver om mer energi, men jeg føler meg egentlig ganske motsatt. Det kan riktignok være andre årsaker til det, men jeg skulle gjerne hatt den energien som en belønning...
Synes også je har litt kort lunte omm dagen, vet ikke om dere andre har erfaringer med det, om det kan være en bivirkning her?

Kjære avocado, IKKE tenk i morgen skal jeg bli flink. Tenk NÅ!!
Jeg har vært så flink til å tenke "imorgen", at det aldri har blitt noe av. Merker at jeg nå for tiden kan tenke "nå", OG det utgjør en enorm forskjell. Både med utskeielser og å komme opp fra dalen igjen. Ganske festlig. Jeg har alltid tenkt at hvis jeg har spiste litt feil, så kan den dagen få være en utskeielsesdag, istedenfor det ene kakaestykket. Så blir hele dagen full av mat og godt, som fort blir neste dag, neste dag osv--

Følte kanskje du var der litt nå?

lykke til til oss alle:)

Kanskje sa for siden:

Jeg har heller ikke merket noe til mer energi. Er like trøtt og sliten som før, og sliter like mye med å sovne når jeg legger meg. men magen er bedre og jeg har ikke lenger så mye luftplager og magesmerter. Så noe bra gjør jo dette for kroppen.

Skulle bare ønske det viste på vekten.

Det eneste jeg merker det på er at magen liksom siger nedover og er mindre i veien for meg, og at ringene er løsere, og klokken er løsere.

Kisser sa for siden:

Heisann alle sammen, jeg vil også henge meg på her :-) Gikk på lavkarbo i fjor vinter og gikk ned 20 kilo:) så ble det slapt og sommeren gikk. I høst sluttet jeg å røyke, dette i tillegg til lavt stoffskifte og type 1 diabetes har IKKE gjort vektproblemene mindre. Skal sies at jeg ikke har lagt på meg etter røykestopp 15/11-2010 men ønsker nå å starte opp igjen lavkarbo. Jeg trenger noen som kan gi meg et spark bak og som kan komme med gode fettkilder for en som ikke liker smør og rømme. Ønsker også å høre om noen kan anbefale et annet brød en soyabrød/proteinbrød??? Jeg får forferdelig halsbrann av det og bruker nå lavkarbobrød/fedonbrød/multibrød, er det ok???? på forhånd takk;)

Kisser sa for siden:

Å ticeren under er ikke riktig men finner IKKE ut av å endre/fjerne den:(

utolmodig sa for siden:

Heisann! Det er mange gode brøderstatninger - bare å søke:) Jeg lager et godt et, uten bakemix. Kan få oppskriften om du vil.

Tickeren forandrer du ved å trykke på den. Da kommer du på siden. Trykk på 'update' brikken pluss passordet ditt og skriv inn ny vekt. Du vil få beskjed 'done' Neste gang du trykker på tickeren din i et innlegg er den oppdatert. (jeg er veldig dårlig på å forklare.....)

Kisser sa for siden:

Heisann og takk for tilbakemelding, skal prøve å få det til sånn at jeg får rettet opp på ticen :-) Og jatakk vil gjerne ha oppsriften av deg hvis jeg kan det :D På forhånd takk, og da mangler jeg bare gode innspill på hvordan jeg skal få i meg nok fett..... proteiner er ikke et problem og er ganske flink til å unngå karb tror jeg men for lite fett, noe jeg alltid har slitt med å få i meg i hvertfall på matsiden :(

avokado sa for siden:

I dag ettermiddag kastet jeg all karbomaten jeg har kastet i meg de siste dagene, men nå er det nok. Så nå er alt vekk og jeg føler det var en liten "closure" på min alt for lange sprekk. Og takk til deg solsikke123 for at du pusher meg i riktig retning!
I dag har jeg også vært på trening. Og der slo det meg - det er SÅ irriterende å veie 30 kg mer enn hva man egentlig behøver! Tenk så mye letter og morsommere det å danse hadde vært uten 30 kg overvekt. Så nå skal jeg dyrke min danseglede, og ta koken på disse kiloene. Motivasjonene er på topp, og jeg er klar for å kjempe hardt mot karbo-syget de første par ukene! :-)
Kisser - har litt problemer selv til å finne gode fettkilder, er ganske kresen av meg på mat, så jeg tror ikke jeg heller greier å spise nok fett. Så desverre ingen gode forslag, men jeg leter stadig her på forumet etter noen skulte tips, så om jeg kommer over det, skal jeg si ifra! :-)
Angående energien din solsikke123, så vet jeg ikke helt om jeg heller har merket den store forskjellen forrige gang jeg spiste aktivt lavkarbo i lengre periode. Kanskje den kom så gradevis at jeg ikke merket det? Vet ikke. Men får håpe det bare er en overgangsfase, som snart blir borte slik at energien og overskuddet kommer tilbake!

sjokolademomsen sa for siden:

Til å begynne med følte eg at energien var på bånn, spesielt når eg trente. Men no er den tilbake, og eg har null problem med å trene knall hardt :) Har gått på lavkarbo i snart 2 månader, og er kjempe fornøgd med resultatet hittil. Har stagnert litt i vekt, men satser på at det løysner att snart. Leste inne på ketolyse.no at det var vanlig at vekta stoppa opp i ein periode, viss ein trente. Så krysser fingrane for at påskemålet blir nådd :D

Kisser sa for siden:

Sjokolademumsen: syns nå du har vært veldig flink jeg da :) Har selv vært aktiv på treningssenter siden jul dvs. hver ukedag i ca to timer. Syns også jeg har vært gjennomtenkt på matsiden på tross av at det ikke er like enkelt med en mann som spiser et måltid hjemme i døgnet og en datter med adhd som sliter med maten og IKKE skal ha alt det fettet ol som meg. Må derfor ha henne i tankene hele tiden så jeg er sikker på at hun får i seg mat og riktig mat. Så da sitter mor der da og må ta hennsyn til alle andre enn seg selv som trenger sårt at vekten forsvinner med et anseelig antall kilo :confused: Ikke enkelt har jeg funnet ut:mad:

utolmodig sa for siden:

Denne oppskriften har jeg funnet en eller annen plass her på forumet:) Jeg pleier å tredoble - slik at det blir tre brød i slengen. Fine å ha i fryseren:)

Lavkarbobrød 1 stk:

4 egg
1/2 boks Creme Fraiche
1.5 ts bakepulver
4 ss linfrø
60 gr kruskakli
50 gr sesamfrø
45 gr solsikkekjerner
3 ss olje

Kjør i kjøkkenmaskin 1 minutt

Bakepapir i brødform eller bruk silikonform

180 grader - 55 min - nederste rille

Kanskje sa for siden:

vet du hvor mange karber det er pr brød?

utolmodig sa for siden:

ca 20 karbo i et brød om jeg ikke har regnet grovt feil..

Kisser sa for siden:

Hei igjen utolmodig og kanskje og takk for oppskriften. Problemet er bare at det er den samme som jeg fikk av ernæringsspesialist dr. Hexeberg og jeg får så uendelig halsbrand av det brødet :hylgrine: så er det noen der ute som har oppskrift på et annet brød eller tips om hvilke kjøpebrød som anbefales setter jeg pris på det:p:p

Lineh sa for siden:

Jeg blir også med! Datt av etter en veldig demotiverende periode på Easy Life, mistet helt piffen når alt handlet om pulver. Innmari kvalmt, dyrt og idiotisk, for jeg hadde kommet godt i gang på vanlig lavkarbomat i månedene før jeg fant på det tullet der. Først nå har jeg fått tilbake lysten til å trene, så jeg trener hver dag i en eller annen form, og er i ketose ved hjelp av vanlig lavkarbo. Gleder meg!

Pøsh sa for siden:

avocado, sjekk nicket ditt, så har du en flott fettkilde ;)

utolmodig sa for siden:

Kisser:
Søk på Nannahs oppskrifter!! (oppe i hjørnet) Der fant jeg bl.a snitter til smørbrød! De var gode! Og enkle! :)

Lavkarbobrødet du fikk oppskriften på, får jeg også halsbrann av...Så spiser ikke mye av det.., men mannen liker det veldig godt. Synd - for det er godt på smak da..

LeneM sa for siden:

Heisann,

Frida har et deilig Solikke brød på LCHF-bloggen.
lchf-bloggen.blogspot.com/2010/01/solsikkebrd.html
Ta en titt der. Hun har også et sesam og oste brød som er fantastisk, og en god kilde til fett er det og =)
lchf-bloggen.blogspot.com/2010/01/sesambrd.html

Kanskje noe for deg?

Nnem sa for siden:

Hei alle sammen.

Da skriver jeg litt her jeg også.
Er en jente på 25 som har endelig tatt vett i meg for å finne meg selv og for å være et godt forbilde for mine barn.

Begynte på lavkarbo 3 januar og har til nå gått ned 7,9 kg.
Vært mye opp og ned i vekt i disse ukene, men klart å holde motivasjonen oppe.

Gleder meg til å bli bedre kjent med alle sammen og så flinke vi alle er:)

avokado sa for siden:

Hei til dere nye, og velkommen! :-)
Nå er jeg helt og holdent på banene igjen, virkelig god følelse i magen. Ikke oppblåst og kvalm, men passe mett og frisk!
Har ikke turt å gå på vekten enda, er litt redd for å se et høyere tall en jeg noen gang har sett før!! Så jeg tror jeg venter til mandagen, og veier meg ukentlig fra da.
Men en ting som skremmer meg virkelig, er hvor lite oppmerksom jeg er. I påsken i fjor veide jeg 10 kg mindre enn i dag, og jeg har ikke merket oppgangen i det heletatt før nå de siste ukene. Mine klær har blitt en god del trangere, og ansiktet rundere. Men likevel ser jeg det først 10 kg for sent. Og det er den verste følelsen som finnes omtrent, det å kjenne at klærne krymper rundt deg. Nei, nå er det virkelig min tur til å krympe. Har en del karboabstinenser i dag, slik at jeg har gått å tygget på tyggis. Men det er vel egentlig heller ikke så bra, eller hva? Jeg tenker jeg kan spise tyggis nå i overgangsfasen, men så kan jeg heller prøve å slutte med det også når jeg er litt mer trygg på meg selv og kostholdet.
Ha en god kveld alle sammen!

Meiner å ha lest at tyggis inneheldt ein del karbohydrat, men kor masse det er i kvar tyggis husker eg ikkje. Men ein tyggis kan vel ikkje skade så mykje

Såg på ei pakke med tyggis i dag. 1 gram pr tyggis, så var ikkje så gale som eg trudde.

Kanskje sa for siden:

Jeg går ikke ned i vekt jeg. Har ikke gått ned på flere uker. Gikk ned første og andre uken bare :( sa 4-5 kg til sammen

Driver og må forsvare meg selv til alle, fordi jeg lever på denne feite kosten - for å gå ned i vekt ..... og så går jeg ikke ned i vekt :(

har fremdeles 54 kg å gå ned :( Og nå er det gått et par måneder alt. Håpet var at jeg kanskje gikk ned 4-5 kg i mnd, og fikk tatt av 30 kg til sommeren.... men neida.

Jeg blir skikkelig demotivert av dette. Hører og leser om alle andre som går ned så masse måned for måned ..... Jeg gjør sikkert noe helt feil .

avokado sa for siden:

Å, 1 g pr tyggis, ja det er vel ikke så galt om man spiser en om dagen - men jeg er litt tyggis-oman. Så 1 tyggis, blir gjerne 5 stk - på en gang, flere ganger om dagen. Så nå har jeg pakket vekk tyggisene (og jeg som kjøpte så mange pakker forleden). Ikke noe mer tyggis på meg nå.
Kanskje - kjenner til det der med å skulle forsvare hvorfor man spiser slik man gjør, det at man faktisk kan gå ned ved å spise mye fett, og dermed ikke går ned i vekt. Det er så skuffende, og så føler man seg så dum i andres øyne. Jeg har heller ikke hatt det så "lett" å gå ned i vekt, så nå har jeg begynt å være veldig nøye på å kun spise når jeg er sulten, ikke småspise noe på kvelden og slikt. Tror det er det som ødelegger for meg, rett og slett for mye energi som kommer inn.
Men har enda ikke gått på vekten. Synes mandager er veldig greie å ha som veiedag, så jeg venter nok til da.

Rianna sa for siden:

Måler du deg?

Da jeg gikk på EasyLife (vet det ikke er det samme som ketolysekuren :)), da gikk ikke jeg ned i nærheten av hva jeg hadde forventet etter å lest flere EasyLife blad. Men, jeg krympet mange cm rundt livet :)

Kanskje sa for siden:

ja jeg måler meg og har gått ned litt rundt håndleddene og litt rundt magen, men det virker som om magen heller har seget nedover, hehe. Valken har liksom blitt større.

avokado sa for siden:

Jeg har tenkt å prøve å spise skaldeman 50+ nå i et par måneder. I håp om at det skal få igang et vakttap. Så da gjelder det å holde seg innenfor 3 g karbo pr måltid. Er virkelig motivert for det! Og har virkelig troen på at det skal løsne kiloene. Da skal jeg også holde meg helt unna søtningsmiddel tenker jeg. Nå er det hardkjør fram mot sommeren. Vet jo at det fungerte for meg i fjor, så da håper jeg at det fungerer for meg i år også.
Håper dere har hatt en flott helg!! :-)
da blir det veiing i morgen, gleder meg til å komme ordentlig igang igjen!

Furine sa for siden:

Tyggis inneheld visstnok søtstoff som er bra for tennene men ikkje for resten av kroppen.

avokado sa for siden:

men bra for tennene er ikke bra nok om det ikke er bra for kroppen - så da er det adios tyggis! :-) :-)
og forresten, ost (meieriprodukter) er jo en kjent vektstopper, men så lurer jeg på om gräddost går under den kategorien også? Vet jo at det en en ost, men siden den har så høyt fettinnhold og ikke det høye proteinninholdet som andre oster har? For det en noe jeg kunne godt ha spist en del av (ca 100 g daglig) fremover på skaldemanskostholdet, så derfor håper jeg at det ikke er en stopper for meg.

Kanskje sa for siden:

Hvordan i alle dager skal du vite at du spiser bare 3 gram karber pr måltid da?? Det er jo karber i alt mulig, er vel ikke lett å lage mat som ikke får mer enn tre karber?

avokado sa for siden:

Skaldeman 50+ går ut på å spise kjøtt og fett med noe grønt som pynt. Det er derfor det er mulig å holde det lave karbnivået. Men jeg er veldig glad i grønnsaker, så denne ekstreme varianten skal jeg nå holde i minimum 3 måneder, for så å se hvordan vektnedgangen er, så får jeg se hva jeg gjør videre derifra, om jeg fortsetter eller øker i karber :-)

Kanskje sa for siden:

men, betyr 50+ at man spiser over 50 gram karber om dagen?? Dette er jo masse i forhold til 15 gram på ketolysekuren:confused:

avokado sa for siden:

Nei, 50+ betyr bare at man har mye overvekt som skal vekk, over 25 kg omtrent. Nå husker jeg ikke helt (lenge siden jeg har lest bøkene hans) men det finnes også 25+ og 10+, da 50+ er for de med mest overvekt, minst karbo (altså 3 g pr måltid), 25+ for de som vil ta det litt roligere eller har litt mindre enn den forrige kategorien de vil vekk med, litt mer karbo (6 g pr måltid), og 10+ en moderat variant (9 g karbo, husker ikke helt).

Kanskje sa for siden:

Jeg har rundt 50 kg som skal av. kanskje jeg burde lese litt om skaldemann da :-)

biggy sa for siden:

Det hørtes rart og forstår godt at det er demotiverende. Hvor mange karber legger det opp til å spise om dagen? Har du sjekket at det ikke er noen hull i gjerdet som holder karboene ute (skumle produkter som juice, melk, øl :p)?

Ikke gi opp, det kommer og husk å ha med hode på ferden - være positiv og offensiv i tanker og handlinger, og ikke la andres mistro påvirke deg.

Kanskje sa for siden:

Jeg skal prøve fremmover med mindre fløte, rømme og CF. Kan hende det er det som stopper det opp. Og så prøve å få litt mer grønnsaker.

avokado sa for siden:

Oi, nå var det en stund siden jeg har vært her inne. Har hatt en veldig travel uke, men likevel holdt med helt til kostholdet. Er virkelig godt å være helt igang i gjen, og da ha en bestemt retning man følger presist, og ikke bare sånn mixer den slev synes jeg. Føler meg mye mindre oppblåst, og letter rett og slett. Så jeg er veldig spent på vekten på mandag. Håper det går fint med alle dere andre her! :-) Gleder meg til veiedag!

Tirililltove sa for siden:

Kan anbefale skaldemanns bok, det gir mer forståelse og gode råd.
Men Kansjke, du dropper fett og legger til karber, er ikke det bort fra ketolyse ?

Så flott Avokado at du er på den riktige sti igjen, føles sikkert godt.

Jeg har så godt av denne maten, kjenner kroppen er fornøyd, men synes jo som de fleste at kiloene skulle rase av:) men det tok tid å få dem på, så får vel prøve og ta det rolig.

Men det blir mer skaldemanns 50+ så ser jeg hva som skjer, er nok ganske der allerede.

Hvor er der alle, går det bra?

Kanskje sa for siden:

Tja, for mye fløte og slikt er jo partyustoppere, så derfor tenkte jeg prøve å begrense det for å se om vekten går nedover.

avokado sa for siden:

Jeg tror min kropp kun vil gå ned i vekt om jeg spiser skaldeman 50+, for i dag når jeg gikk på vekten viste den 91,2 kg, så det var en oppløftning! Men jeg tror ikke at den vekten på mandag var reel egentlig. For da i ca 1 uke i forveien hadde jeg annenvær dag spist lavkarbo - høykarbo, slik at jeg tror jeg samlet veeeldig mye vann (var i hvert fall veldig oppblåst). Men jeg håper nå at om jeg holder med til dette kostholdet i minimum 3 måneder eller halverer overvekten, slik som skaldeman sier, slik at jeg går ned en del i vekt! :-)
Tirililltove - så lenge det holder en viss regelmessighet over lang tid vekttapet ditt, så går det jo riktig vei :-) det er jo mye bedre enn å ikke komme noen vei!
Håper også for deg kanskje, at du finner det kostholdet som din kropp går ned i vekta av. Jeg har selv brukt mye tid på å finne det ut selv, så det er ikke alltid så lett! Men det er fint du prøver ulike ting/sammensetninger, så finner du nok ditt kosthold også snart! :-)

Jeg synes jeg er så flink jeg....
Så utrolig store endringer jeg har gjort i forhold til godteri og alt, også går det bare så usigelig tregt....
Høres ut som skaldeman kan være noe....må lese om det imorgen:)
Gratulerer avokado...hvor mange kg ble det egentlig?

avokado sa for siden:

Det med å finne mengden karbohydrater osv i forhold til at egen kropp skal gå ned i vekt, det er vanskelig. Jeg også har brukt mye tid på å prøve ulike retninger innen lavkarbo. Men stå på, så kommer nok resultater tilslutt! :-)
i dag viste vekten 90,8 kg. Det er godt, så er det ikke så lenge til jeg er under 90 kg. Men forrige mandag veide jeg 95,5 kg, men det er absolutt ikke realistisk. Kan gå med på at jeg veide noe rundt 93 kg - for jeg har kvittet meg med mye overflødig vann disse dagene. Så jeg vet virkleig ikke hvordan det har gått for seg. Men men, nå veier jeg i hvert fall 90,8 kg, så får vi se hva det blir neste uke :-)
Lykke til videre solsikke!!

Takk for oppmuntrende ord Avokado,

Og fantastisk resultat du har fått!

kiril sa for siden:

jeg skal også ned over 30 kg, har prøvd før men ga opp, men nå er jeg her igjen etter å ha sett noen forferdelige bilder av meg selv. så nå MÅ jeg bare ned

Ja bilder kan være en vekker :eek:

Gled deg til all den gode maten du kan spise, istedet for sultekurer.

kiril sa for siden:

ja er mye god mat, men av en eller annen grunn så blir jeg så fort matlei. men skal lage disse knekkebrødene se om det kan hjelpe til litt....

ruslepølsa sa for siden:

Får vel slenge meg inn jeg å.
Som Biggy har jeg mer en nok å ta av (50kg++)
Men har fått en god start på første uka med -3.5 Kg (tirsdag til Søndag)

Driver fortsatt å finjustere kostholdet litt denne uken.
må nok litt ned på proteiner og opp med litt fett da jeg også har startet med Svømming(1600-2000meter pr dag) 5 dager i uken.

Har alt merket de veldig posetive effektene av lav karbo.
Blodsukkeret mitt har stabilisert seg på 5.0-6.5(topper seg på 6.5)
Sover bedre. (kona mener jeg også snorker lavere)
Strammet inn ca 8 cm på belte og det er fortsatt litt slapt (satt akkuratt perfekt før jeg startet.
Masse mere energi.
Om det kommer kun av lavkarbo eller av trenging også vet jeg ikke men dette er ikke noe jeg kommer til å gi opp med det første.

Lykke til alle andre her inne også. Alltid hyggelig å se at andre også klarer å nå sine mål.

Hilsen Ruslepølsa

Kokken Tor sa for siden:

Vel, eg har nok samme utfordring som deg mht antall kilo. Eg har berre vore nøydd å innsjå at dette vil ta tid! Eit år, kanskje meir... Tidlegare har eg alltid hatt det frykteleg travelt, med det resultat at ein tek til å lure seg sjølv. Fellene er mange:

• Trappe ned inntak av vatn fleire dagar før veging, osv..)
  • Gå på vekta kvar dag; har ein då spist noko ekstra saltholdig eine dagen kan ein fort binde ein kilo vatn i kroppen (Demotiverande!!)
    Til slutt tek resultata til å utebli som ein følge av at ein vert meir og meir sliten og demotivert.

Sjølv trur eg det er totalsituasjonen som vert avgjerande. Med det tenker eg både på kosthaldet og fysisk aktivitet. Etterkvart som ein har blitt tyngre og tyngre, har dørstokkmila blitt lenger og lenger...! Du skreiv ikkje noko om fysisk aktivitet. Behovet for aktivitet er nok litt individuelt, men eg ser at eg dei siste vekene har gått ned ca 1 kg i snitt per veke (Har då trena ein heil del...!). Eg hadde meg nokre litt demotiverande veker no vinter der vekta sto stille i nesten tre veker; her berga eg meg på målbandet som viste framgang - Når det gjeld mitt forhold til trening så viser eg her til journalen min; "Laust og meiningslaust frå Kokken Tor"

Når det gjeld kosthaldet er det viktig å sette seg inn i kva som er av karbohydratar i dei einskilde matvaretypene. Dette tek gjerne litt tid i starten, men etterkvart går det av seg sjølv. Det er meir unntaksvis at ein no finn fram kjøkkenvekta. No er det ikkje alt av karbohydrater ein treng vere livredd for (fiber), og matvaremerkinga har blitt betre dei siste åra ved at stadig fleire produkt spesifiserer kor mykje av karbohydratane som er sukkerarter (Anyone; veit nokon om dei tek stivelse med i denne berekninga?)

Dette er sjølvsagt ingen fasit på korleis ting skal gjerast, men tidsfaktoren trur eg er relativt universell. Lukke til vidare! :)

Roardo sa for siden:

Jeg skal ned totalt 45 kg. Var egentlig en håpløs oppgave, men nå er jeg virkelig på vei mot målet. En eller annen gang til sommeren veier jeg 80kg, og det gleder jeg meg veldig mye til :D

Engledans sa for siden:

Jeg har vansker med å se meg selv 40-50 kilo lettere, ser nok fortsatt på det som en ønskedrøm, men klarer ikke å visualisere det.
Tror det er litt viktigt, for å kunne oppnå målet mitt. Andre som har det slik?
Har ikke orka å skrive opp maten de siste dagene, men må visst skjerpe meg, er litt sånn demotivert for tida....:mad:

Kanskje sa for siden:

Takk for oppmuntring :-)

jeg prøver å få en tur hver dag, omtrent en halv time, og så trener jeg litt øvelser for å stramme inn magen, og for å styrke ryggen.

WAAAAW avokado, så fantastisk!!!!
Selvfølgelig er det vann også, men det er jo ikke bare det...utrolig!!

Jeg begynte å følge ditt eksempel i går, så det blir ganske spennende til mandag.
Det blir nok ikke like gøy som for deg, jeg har ikke skeia ut så mye i det siste, men krysser fingrene for litt positiv feedback fra vekta..

Jeg merker at det ikke funker særlig bra for meg med litt utskeielser om det er knekkebrød, soya eller sukkerfritt godis. Jeg går ikke opp, men det går tregt.
Det er ikke særlig motiverende.
8 hakk på beltet er motiverende:)
Og økt energi....
den får ikke jeg...

Hodepine er vanlig i starten.
Jeg har hatt mye hodevondt de siste årene, men ikke etter noen uker på lavkarbo..
snodig..

Har fremdeles mye vann i kroppen. Andre som plages med det?

avokado sa for siden:

Hei og velkommen dere nye :-) Ser at dere er godt i gang allerede, så gratulerer så mye med det! Blir spennende å følges til sommeren og videre, er vledig spent på hvilke resultater vi kommer til å få! :-)
Jeg trives veldig godt på skaldeman 50+, er så fornøyd, og jeg merker veldig godt at det er akkurat den perfekte kosten for meg å gå ned i vekt på! Virkelig deilig å bare skulle tenke på "hva man skal ha til mat" 3 ganger daglig (2 ganger daglig i helgene), elsker det! Men jeg må å si jeg gleder meg veeeldig til jeg kan ha litt mer grønnsaker, er så vledig glad i grønnsaker. Men jeg vet jo at jeg ikke går ned i vekt da, så nå er det snakk om 6 måneder kanskje, og om jeg greier å holde fokus og spise slik jeg gjør nå - kan jeg da til høsten begynne å spise litt mer moderat LCHF med masse deilige grønnsaker :-)
Stå på allesammen! :-) Ha en fin kveld!
..tror jeg skal steke meg bacon når jeg blir sulten snart, elsker bacon - finnes det noe bedre? (pluss at jeg bor i danmark, og her er det ganske andre priser på bacon enn i norge!!)
Takk solsikke - håper du ser en forandring på vekta på mandag!! Krysser fingrene for deg jeg også :-)

avokado sa for siden:

Hei allesammen! Er det flere av dere som tenker å holde dere helt vekk fra høykarbo-mat i påsken? I fjor var det nemlig i påsken at det sa helt stopp for meg etter at jeg en kveld hadde spist godteri og pizza. Så jeg har den erfaringen ganske tydelig i bakholdet, og vil ikke miste vektnedgangen min igjen. Så jeg har veldig lyst til å holde med til det jeg spiser nå, men vet jo at det blir vanskelig. Tenkte å finne ut hva for noen desserter eller noe slikt jeg kan lage meg om det dukker opp et kaffeselskap. Men siden jeg kjører skaldeman 50+ er det ikke så mye rom for søte ting. Men jeg tenkte kanskje på å lage gele av funlight, kanskje med noe krem ved siden av (bare en lite klump).. eller noe med stivpiskede eggehviter.. tror jeg skal se litt rundt på oppskriftstrådene her nå, slik at jeg vet hva mine muligheter er når jeg står oppi situasjonen.
Men, når jeg da kommer til norge til påsken (bor i århus) så gleder jeg med veeeldig til å spise spekepølse/ølpølse (fra rekdal) og den bacongull'e fra maarud(?) for det er to ting jeg savner i danmark! :-)

monja sa for siden:

Hei alle sammen!

Jeg er ny her og skal ned minst 30 kg. Har enda mer å ta av etter det så jeg vet hva jeg skal gjøre i tiden framover. Jeg har ikke noe mål om å rase ned i vekt, men håper jeg etterhvert merker nedgangen. Jeg har brukt en uke på å trappe ned og hittil tre dager på kun lavkarbo og nedgangen er på 1,5 kg hittil. Jeg er kjempefornøyd.

Gleder meg til å bli bedre kjent med dere.

Nnem sa for siden:

Velkommen og for en bra start:)

Å nei, påskegodt er historie. D.v.s, jeg skal lage andre varianter etterhvert, som passer dette kostholdet.

Har laget kokosmakroner, egg kosmasse, Cocosa og sukrin, ble velment Goæ og saftige, ikke tørre julekaker :)

Pikekyss av eggehviter med litt sukrin. Også gode, men jeg har servert andre, da jeg akkurat nå holder meg til 50 +

Idag har jeg nådd 1. Delmål :D

Under 30 i B M I !!!!!

avokado sa for siden:

Gratulrer så mye Tirililltove!! :-) Gleder meg også veldig mye til jeg kommer dit, men det er nok en stund igjen enda! :-)

monja sa for siden:

:heia: Gratulerer masse Tirililltove!!!! :heia:

Nnem sa for siden:

liker

kiril sa for siden:

gratulere :):)

Engledans sa for siden:

grattis:D:D:D

avokado sa for siden:

Fredagen er snart over, og dermed nærmer neste veiedag seg. Jeg er veldig spent, og gleder meg litt egentlig. Har i dag spist omelett i masse smør og med gräddost til frokost (8-tiden) , så en sen lunch (15-tiden) med 50 g spinat, kalkunkjøtt, 1 avocado, men masse majones på! Og er enda ikke i nærheten av å være sulten. Så da blir det nok de to måltidene i dag :-)
Nå steker jeg kyllingfile'er med spinat og sennep i ovnen, så det er klart og bare trengs å varmes opp til lunch eller noe i morgen.
Jeg begynner å se litt mer konturer i ansiktet nå, og det liker jeg veldig godt. Har en bukse i skapet som jeg tror skal passe når jeg kommer rundt 87 kg, så det gleder jeg meg til! Men første delmål om å komme under 90 kg, håper jeg på å nå på mandag! :-)
Hva gjøre dere i kveld? Og hva er en typisk matdag for dere?

Anos sa for siden:

Det er kanskje vanskelig å ikke bli så utålmodig, men jeg tror det er det som er the key for å holde ut. Før holdt jeg meg mest mulig inne fordi det var stress for meg å være ute blandt folk da jeg konstant tenkte på hva andre tenkte om meg, jeg følte meg ubeskrivelig uvel i min egen kropp.

Nå er jeg enda litt over 30 kg overvektig, men tanken på at jeg faktisk gjør noe med det hjelper meg helt ekstremt mye! Prøv å vær positiv. Tenk at sånn som du ser ut nå, vil endre seg hvis man bare holder seg til kuren :D

Gratulerer Tirililltove.
(skrev jeg navnet litt feil nå, kanskje?)

Ingen påskekose her i gården. Det funker IKKE....
Lite som skal til for å klusse til hele greia.

Jeg er veldig på skaldeman 50+ NÅ.
Jeg ser at problemet er at jeg hele tiden har belønningssystemer i hodet, kjappere enn det jeg er bevisst.
Bare litt av ditt og litt av datt. Hele tiden på søken etter tillatte godbiter, og belønninger.
Det blir derfor ganske ryddig å gjøre som skaldeman, merker jeg....
Spiser ikke så spennende mat, går mest i det samme, men da vet jeg hva som er dagens mat, og jeg driver ikke og tenker og tenker på hva godt jeg kan få i meg.
Anbefaler dette til de som synes det går tregt, jeg ser at det er skjedd litt på vekta nå.:)
Og veldig smart å lese her inne når suget kommer og i annen litteratur om lavkarbo...

Gleder meg til jeg er under 30 i BMI, nåer det vel 32...

Vår herlige vår!!!!
Solsikkehilsen

avokado sa for siden:

Veiedagen er kommet! I dag stoppet vekta på 89,5 kg! Under 90 kg - jippi! Nå er det bare 7,5 kg til min andre delmål :-)
Er det flere her som har veiedag i dag?

Gratulerer, nå er du på vei i full fart:)

Er det ikke godt å se atvdet fungerer?
Jeg har veiedag hver dag, en uvane/vane jeg etterhvert må venne meg av med. Bruke klærne som løsner rundt meg kansje :D fin måle metode det og.

Jeg har også små delmål og det er hver kilo ;)
Tirililltove

ekenna sa for siden:

Ja klærne er en fin ting å måle med. Jeg har nettopp begynt på aktiv sykemelding og i dag fikk jeg endelig være med i produksjon på kjøkkenet. Drittlei av kontorarbeid nå altså! :p Og da jeg tok på meg kokkeklærne(som jeg ikke har brukt på ganske mange måneder), var de for store! Så nå må jeg få mindre klær, neste gang jeg skal på jobb ^^ Fantastisk følelse :D

Ja var det ikke herlig, en seier det når klærne blir for store.

Fik på en bukse jeg ikke har fått på på et par år, og den gikk igjen, men litt buheng over kanten ennåå:D så vent litt til, men fikk den ikke over lårene sist jeg forsøkte. Det går i cm selv om kiloene ikke " raser" av, men det er jo bedre for huden å følge med når det ikke går for fort sier ekspertene.;)

Stå på alle sammen

ekenna sa for siden:

Jo, det var deilig! For å si det slik; kokkejakka som føltes som et pølseskinn tideligere hang og slang, og buska som passet perfekt, var for stor og jeg måtte holde på den, for at den ikke skulle falle av. :p Jippi, nå fikk jeg motivasjonen jeg trengte altså! ^^

Så ja, det er noe du kan bruke i stedet for vekt om du føler det går litt tregt. En motivasjonsfaktor også, i mitt tilfelle! Har deppet litt over sakte nedgang de siste ukene, men halleminn! Jeg ser endelig forskjell! Og som du sier; det er jo bedre for huden å følge med når det ikke går for fort sier eksperten.

Me e goe! :D

Nnem sa for siden:

Har veiedag i dag. Har vært syk og verken drukket eller spist riktig. Kroppen tviholdt på kg og jeg gikk opp 1,5 kg enda jeg var i ketose. Må ærlig innrømme at jeg ble veldig skuffa og håper det løsner neste uke.

Snorkfroken76 sa for siden:

Så kjedelig! men godt du er bra igjen da:) Krysser fingrene for at du får igjen med litt ekstra i minus denne uka! Lykke til!:)

Engledans sa for siden:

Skjønner godt at du er skuffa ja. Det løsner nok, skal du se.

Kroppen har nok med å få deg frisk. En helt naturlig reaksjon fra vårt perfekte system, når vi foret det riktig.

Du får det nok igjen senere.

Hadde vært fint med desimaler og ikke bare hele kilo på tickeren min, noen som akn hjelpe?

Nnem sa for siden:

Regner med det. Ville gi opp, men "klarer" ikke å spise høykarbo igjen.

Kiro sa for siden:

Prøv å bruk punktum isteden for komma. :)

Takk, det var punktum som var tingen!

hallooooo

Her er det stille om dagen...
HVordan går det med dere?

Jeg har gått ned en kg denne uken, så det er bra:)

Hvor mye smør spiser dere om dagen?

avokado sa for siden:

Hei. Ja, nå har jeg også vært litt stille disse dager, men det er fordi det har vært veeeldig travelt på skolen.
Men nå er jeg en kort tur i oslo (bor jo vanligvis i århus), og selv om det er mandag så har jeg ingen vekt å veie meg på her. Jeg er veldig spent, og gleder meg litt til å komme hjem til vekten :-p
Angående hvor mye smør jeg spiser daglig, har jeg ikke noe tall på det, desverre.
Håper det går bra med dere andre :-)

Gratulerer så mye med en flott vektnedgang, solsikke!! :-D

Kanskje sa for siden:

Her står det stille desverre.

Smør, det går en pakke i uken, noen ganger må jeg begynne på en ting, spørst hva jeg lager og slikt.

Hei Kanskje
så forferdelig kjedelig.
Jeg var der selv, og det er så demotiverende.
Har du sjekket alt du spiser på diett.no?
Og har du prøvd skaldeman50+?

Det hadde stått gruelig still lenge for meg, men hjalp med skaldeman.
Jeg prøver også å begrense kalorier, men det blir jo fort over 2000...pga smøret...
Jeg har dog droppet alt av grønnsaker, og spiser sjeldent salat og synes det er greit.
Må ha fløte/rømme, men har nok begrenset meg med det endel og.

Diett.no har hjulpet masse, fikk meg noen overraskelser der. Også er det litt artig å ha oversikten på alt der.

Jeg har holdt på i snart 3 mnd, og merker først nå litt forbedring i energi og lignende...

håper du ser resultater snart:)

avokado sa for siden:

Nå er jeg hjemme igjen. Og når jeg gikk på vekten i morrest, ble jeg veldig overrasket. Den stoppet på 89,9 kg!! Jeg som har fulgt skaldeman 50+ slavisk de dagene jeg har vært i oslo, skjønner ingenting nå. Men det skal sier jeg spiste en god del spekepølse i går, og bacongull.. men jeg føler ikke at jeg har så mye vann i kroppen heller. Veldig kjedelig. Men jeg skal ikke få helt panikk. Får se hva vekten viser på mandag.
Hvordan går det med dere andre? :-)

Hei igjen Avokado, 400 gram er jo ingenting, det kan være vann, eller litt andre dovaner på tur? Stå på og du får det igjen at du har fortsatt selv på tur, det er bra GJORT AV DEG!

Jeg går ofte litt opp og ned før kroppen slipper taket og går ned, så lenge det er noen hundre gram, venter jeg bare. Så langt har det fungert, det går litt ujevnt,men nedover.Hele 9 kilo nå, fantastisk, har ikke skjedd på mange år, har som regel klart og sulte meg ned 3 kilo og så opp, gjerne med en kilo ekstra opp, slik har vekten økt og økt.

Nå ser jeg lysere på min fremtidige kropp:) Til påske skal jeg spandere noen nye klær, har nok i skapet som burde passe nå, men synes jeg fortjener det - som det sies i reklamen:rolleyes:

Kanskje sa for siden:

Hei :-)
Jeg har begynt å legge inn alt på Diett.no. bortsett fra vaniljedråper, kakao og søtning, men jeg bruker veldig lite av det.

har begrenset meg både med grønnsaker og med fløte/romme osv.

Vekten viste 1 kg ned i går !!!!! Håper det nå begynner å gå nedover, at jeg er på vei ned av platået som jeg har stått på :-)

avokado sa for siden:

Gratulerer med 1 kg ned, kanskje! :-)
Jeg for min del, har falt for karbofristelsen. Så i går hadde jeg en skikkelig sprekk. Og sånn som i dag da jeg var på butikken, hadde jeg så lyst på alt mulig av grønnsaker og frukt. Så jeg har tenkt litt på om jeg skal gå over til fedon.. men så er det at jeg ikke vet helt om jeg kommer til å gå ned i vekt med den mengden karbohydrater. I de siste dagene har jeg vært skikkelig matlei. Blitt kvalm av tanken på mat med fett og det jeg har spist den siste tiden, så jeg er litt i tvil om jeg greier å holde meg til 3 g karbo pr måltid i mange måneder til. Så i dag har jeg spist hva jeg vil av grønnsaker og frukt. Tror jeg skal lese litt rundt her på forumet, og se om jeg blir klok på en filosofi som kan passe meg bedre. Er jo i grunn ikke noe glad i fete matvarer, og i tillegg veldig kresen. Men elsker grønnsaker og frukt. Så i kveld skal jeg i tenkeboksen, så håper jeg på å ha en plan klar til i morgen :-)
God søndagsettermiddag til alle sammen!! :-)

ekenna sa for siden:

Det har jeg også! :( Det som skulle bli en rolig kveld med 3-4 venner ble til full fest og tur på byen. Så en vinflaske ble til dram med VANLIG cola, tequila, mer vin, whiskey med mer! Men det har jeg svidd for også altså. Spydd i hele dag, overbelastet foten(den er skadd, går på krykker) OG spist biffsnadder(Sååå skuffende, ikke godt i det hele tatt). ALDRI mer sier jeg bare. Men en gang måtte være den første også, håper jeg har lært nå. :p

Karolinekjelber sa for siden:

Heisann :)

Har bestemt meg for å gå ned 35-40 kilo, denne gangen for å holde på det. Gikk på lavkarbo tidligere også, men etter at jeg sluttet gikk alt i dass. (bokstavelig talt.. :() Er ikke morro i det heletatt å gå rundt i skjemmes av hvordan jeg ser ut, og i å med at jeg er 16 år er det ikke mange andre som sliter med like mye som jeg drasser med meg. Så starter vel på i morgen eller tirsdag på lavkarbo igjen. Har ei venninne som går på det også, å føler meg mye mer motivert denne gangen! :) Skal bestille meg brødmiks og og atkins sjokolade (hvis søtsuget blir for stort i helgene) fra spisdegslank.no. Ser virkelig frem til å gå ned i vekt! Forumet her er en kjempefin ressurs, med så mange positive mennesker her inne! :D

Nnem sa for siden:

Velkommen tilbake og lykke til:) Dette klarer du:)

Karolinekjelber sa for siden:

Tusentakk! :) Både gleder å gruer meg til å komme over den verste uka når jeg ikke kan spise det jeg gjør til vanlig, men heldigvis går det jo over :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.