< Tilbake til oversikten

Februarskravletråden 30+

Nupsida sa for siden:

Da er vi i februar folkens! :D

Nupsida sa for siden:

Vil gi alle ett tips til en fantastisk middag / et fantastisk tilbehør!

Laget sellerirot-fries av oppskrift jeg lånte herfra:
lchf-bloggen.blogspot.com/2011/01/sellerirot-fries.html

Bare at jeg brukte frityrkoker istedenfor da.
Så stekte jeg kjøttdeig og løk til, og toppet det hele med bearnaisesaus. NYDELIG! :D

Er lenge siden jeg har spist noe som har smakt så gått! Er så godt at det føles ulovlig, hihi :)

Lavkarbo for life! <3

Kiro sa for siden:

Får joine den nye skravletråden med et lite gledesutbrudd. Var på butikken i dag, og fikk det plutselig for meg at jeg skulle prøve en dongeribukse, siden jeg ikke har ikke eid en på flere år (flyttet inn i tightsene etter at 48 begynte å bli for trang). Og gjett hva!!! Jeg fikk meg inn i 42. :D Jeg er overlykkelig nå. (Den ble kjøpt med en gang for å si det sånn)... ^^

Nupsida sa for siden:

Ååå, den følesen er så fantastisk! :D

Når jeg var på shopping her for ikke så lenge siden, å fant ut at jeg faktisk passet !M! Da ble jeg helt fra meg av glede :D Gå ifra xl til m liksom :)

Gratulerer, forresten!:D

Kiro sa for siden:

Takk, det er helt herlig, og motiverer veldig til å forsette videre. :)

Nupsida sa for siden:

Ja, det er det! :D

Anarko sa for siden:

Jeg hadde helt glemt at det var februar og fortsatte i januar-tråden.
Jeg trente i dag tidlig før frokost! Noe som gjør meg stolt. Var et kvarter med intervall på ergometersykling. Svettet godt, og gjorde godt. Tenkte å prøve å sykle litt før frokost hver dag, ikke mye for å holde motivasjonen oppe, bare 10-15 minutt, men slik at det gjør seg merkbart :)

vaskeklut sa for siden:

Hæ, er vi i februar allerede?:o

HeleneV sa for siden:

Ahhhh... Sukk! 3 mnd med lavkarbo/ketolyse, og det går TREGT som rakker'n. Har sneglet seg ned bare 6kg. Da forsvinner litt motivasjonen.:veitikke:

Har stort sett vært i ketose, med et par unntak. De kiloene vil liksom bare ikke av! :mad:

Men: blodprøvene viser for høy K+, høy Na+ og kreatinin i øvre referanseområde.... Så, jeg har vært dehydrert.:o Har ikke vært flink nok til å drikke, men må fokusere mer på det. Vet ikke om det kan være grunnen til treg vektnedgang -for jeg har forsøkt å være slavisk, men med unntak av vann da...

Har jo merket at jeg var trøtt og slapp, hatt en del ekstrasystoler - men fikk litt hakeslepp da BT var 90/50mmHg og hadde puls på 48.... :eek:

Første blodprøve var også K+ noe forhøyet, men tenkte ikke på det, iom at helsesekretæren hadde brukt stase under blodprøvetakingen... Siden jeg er i ketose kan jo det gi økt K+ ekstracellulært. Men når andre prøve UTEN stase viser enda høyere høyere K+ (5,7) ble jeg litt bekymret. :rolleyes:

Så nå er det masse vann som teller! Går jeg ikke ned litt fortere nå altså...! Tips?? Anyone? (Er i ketose, kcal på ca 2000/døgn, spiser kjøtt til nesten hvert måltid, spiser nok fett -tror jeg). :o

Sanney sa for siden:

tja, jeg har gått ned fattige 7 kg siden juni ifjor jeg da... er også elendig til å drikke vann, sliter med å være kronisk trøtt og uopplagt, men det skal utredes mer håper jeg! for alle de vanlige blodprøvene er helt fine.

var hos lege ved senter for sykelig overvekt igår, og han sa det ikke var vits i at jeg kom for å koseprate to ganger i året.. jeg greide meg fint, søkte kunnskap og visste hva jeg drev med. så jeg kunne heller bestille time selv senere om jeg lurte på noe :p
var også han jeg kommenterte slappheten med, og etter noen spørsmål så trodde han at jeg kan ha forskyvet søvnfasesyndrom. noe det er hele to eksperter på i hele landet. ingen andre kan en skitt. jippi :D

om to uker skal jeg til kontroll hos fastlege, da skal jeg spørre om å ta c peptid for å sjekke om jeg burde prøve metformin igjen, samt div leverprøver som typen min skal prøve å hoste opp fra sin lege... han har en leversykdom som blant annet har kronisk trøtthet som symptom.. og denne er dødelig om den ikke reverseres.

HeleneV sa for siden:

Oi, ja det var ikke mye du har gått ned da, nei... Da kan sikkert C-peptid være greit å ta, evt oppstart av Metformin/Glucophage.
Min C-peptid og HbA1c var grei, så det ligger ikke der.. :rolleyes: TSH, T3/T4 ligger i grenseland for hypothyreose, så kanskje det er noe rusk der. :o

Hmmm... Forskyvet søvnfasesyndrom??? Spennende!! (beklager, slikt er bestandig spennende for en sykepleier). Kan du forklare litt mer?
Jeg sover forøvrig også dårlig, startet opp på Melatonin (venter på effekt, det er depottbl, så forventet eff e 2 uker:)). Vil ikke bruke noe særlig av B-prep, og mange c-prep gir hang-over (spes antihistaminer). Så nå håper jeg at Melatonin som er kroppens eget søvnhormon gjør susen! :D

Savagedlight sa for siden:

Jeg håper det går bra for typen til slutt. :)

Nå ble jeg foresten nyskjerrig på hva forskjøvet søvnfasesyndrom er.. så jeg søkte litt. :)
For andre som lurer, så har NettDoktor'n litt info her.

senorita sa for siden:

Føler meg nesten litt slem når jeg sier jeg har gått ned 22 kg siden oktober, sånn i forhold til dere som ikke går like fort ned.. Men jeg hadde jo mye å ta av da.. Og så er jeg kanskje bare heldig?? For jeg har ikke jobba SÅÅ hardt for det føler jeg.. Men godt er det, helt klart :D Begynner å føle meg nesten normal... :p

LeneM sa for siden:

Er det vanlig at en går til legen mens man er på Ketolyse "diett"?

Vet jo at det er mer en livsstil, men fant ikke noe bedre ord.

Pleide å få foreskrevet Thyroxin for mange år siden, men så flytta jeg til England, og glemte å fortsette med det. Er det noen som har peiling på om man kan bli bra fra Hypotherose? Sånn helt på egen hånd.

Må kanskje researche det litt..

Anarko sa for siden:

Ingenting å føle seg slem for Senorita :) Bare vær glad du! Det er selvsagt frustrerende å ikke gå ned så mye, men det er motiverende å vite at andre har det, da må man jo nå målet sitt til slutt selv også (?) :)
Jeg vet jeg har gått ned, spørsmålet er hvor mye, men med regelmessig trening fremover, og så intenst flink jeg har vært med lavkarbo etter jul så må det jo gå rette veien :) Ikke at jeg ikke var lavkarbo før btw, men jeg tillot meg slike ting som surkål og kålrabistappe...

vimsen85 sa for siden:

Jippi! Fant skravletråden! Men jeg fatter ikke noe av de tallene og bokstavene dere kaster rundt her (fatter bare de tallene som har kg bak seg...) Men hvis det betyr at dere er syke eller mangler noe håper jeg det ordner seg for dere. Det var desverre litt gresk for meg (evt. er det vel kanskje latin).

Jeg har sexy wiskeystemme uten wiskey. Desverre gjør det også litt vondt i lungene og jeg håperhåperhåper det ikke er noe lungebetennelsedrit på vei. Den har liksom bare komt tilbake nesten hvert år siden jeg hadde en sånn smittsom type for fem-seks år siden. Håper mitt new and improved imunforsvar nips it in the bud. Jah, norwenglish ja.
Ha en nydelig februar mnd folkens. Snart er det våååår!

Nupsida sa for siden:

nei nå altså! På tirsdag veide jeg 72,2 kg, men nå veier jeg plutselig 74?? Hallo? Kan man gå opp to kilo så fort? Føler ikke jeg har gjort noe feil med maten de siste dagene, å ikke har jeg mensen heller.. frustrert

heidia79 sa for siden:

beklager du, men har du først fått Hypotherose så er det for resten av livet... Kanskje du skal ta deg en tur til legen og ta noen blodprøver? :)

Savagedlight sa for siden:

Som Heidia69 sa over her, så blir du aldri kvitt Hypotherose.
Kostholdet kan derimot forbedre åssen opplevt tilstand er. F.eks. de fleste (om ikke alle) typer kål inneholder visstnok stoffer som påvirker thyroxin-produksjonen til skjoldbruskkjertelen, slik at den produserer enda mindre enn det den eventuelt allerede måtte gjøre.

Det fins visstnok også enkelte matvarer som øker stoffskiftet, men disse vet jeg ikke noe om... Jeg burde vel vite om dette siden jeg har lavt stoffskifte selv, men neida. :(

Edit: Skrev bukspyttkjertelen... Hvorfor blander jeg alltid den og skjoldbruskkjertelen? :confused:

monstermarihone sa for siden:

Wow gratulerer til dere alle som har nedgang! Februar begynte med at jeg ENDELIG kom meg under 90 kilo, det føles nesten enda bedre enn å komme på tosifret vekt, for nå er jeg tynnere enn jeg har vært så lenge jeg har drevet og veiet meg! Så fra nå av vil alle veiinger være minstenoteringer!

malleleo sa for siden:

så flinke dere har vært! Må være hærlig å endelig kunne kjøpe vanlige klær:D

jeg er tilbake, og hvis noen har vært ekstra observante så har jeg sneket de siste 4 ukene. Jeg slutta å amma 3 januar og har gått på ketolyse siden. og har gått ned 6,5 kg til nå. elr har veiedag i morgen da, men tviler på at d blir like bra etter snikveiingen jeg hadde i går:rolleyes:

ehm.. et litt pinlig spørsmål til dere damer. jeg har hormonspiral, og etter neste 6 mnd uten blødninger så har jeg blødd hver dag siden jeg kom i ketose!
Vil d stabilisere seg snart elr? kan jo ikke blø forever heller..
tar jern da, siden jeg allerede hadde lave nivåer før jeg begynte på kuren(tar også alle andre vitaminer som skal taes på ketolysekuren).

LeneM sa for siden:

Tusen takk for svar angående mitt lave stoffskifte.

Kanskje ikke så rart at jeg gikk opp 40kg i løpet av 2 år da jeg var yngre da. Utviklet både PCOS og Hypotherose.

Skal definitivt ta meg en tur til legen for å se om der er noen hjelp å få der =)

Nesten litt rart å være glad for at jeg fremdeles har denne "tilstanden" men da er det ihvertfall ikke bare alt jeg har stappa i munnen som har skylda, selv om det nok er 75% min egen feil ;)

Deanna sa for siden:

Jeg prøver å bidra til skravlingen, men alt som kommer ut er snørrete sofasutring. Det er ikke spesielt imponerende å klare å gå på do selv, visstnok, og det betyr ikke at man er frisk nok til å dra på jobb. Visstnok. Arrrrrgh.

heidia79 sa for siden:

Uff då Deanna,God Bedring!! været her på Væstlandet såpass J.... at eg holdt på å blåse bort da eg hadde dagens tur ute... og nå snøer det og... i vannrett stilling!!IKKE noe bra, så her er det best å holde seg inne!! Finne moppen og vaske noen golv tenker eg!!

Deanna sa for siden:

Åh, Vestlandsvær. :hjerte:

heidia79 sa for siden:

he he, ja det er vel akkurat det er!!:rolleyes:

Deanna sa for siden:

Best på avstand. Jeg er vestlending i trøndelag. :)

Anarko sa for siden:

Jeg kjøpte en t-skjorte i str M i dag! :D og den var romslig! Stor for størrelsen, men likevel! Har attpåtil trent 2 dager på rad nå.

Sanney sa for siden:

allerede kommet en link om forskyvet søvnfasesyndrom, og står det samme der som på wikipedia :p
angående søvnforstyrrelsen så var det snakk om melatonin tror jeg, samt lyslampe. han skulle skrive til fastlegen min hvertfall og be om utredning. og jeg håper jeg får det, for det går virkelig trått for tiden. må tvinge meg til å gjøre husarbeid og stelle akvariene mine, jobb er et ork, jeg er trøttere når jeg våkner enn når jeg gikk og la meg osv.

jeg har tsh på 1,6 (0.2-4), fritt t4 på 18.3 (11-23) og ft3 på 3.7 (3.5-6,5).
så det er bare ft3 som er litt i grenseland hos meg

typen min jobber med saken, levern hans jobber på høygir og eneste måten å roe den på er å få ned fettprosenten. ifølge tanitavekta mi er hans på 22%, han er ikke veldig overvektig med andre ord. på 2 mnd gikk han ned hele 9 kg, og han har vel kanskje 10 kg til å ta av. sånn bortsett fra at han trener og dermed bygger muskler. denne sykdommen har 3 årsaker, 2 av dem er "greie", alkoholmisbruk og overvekt. den 3. årsaken er genetisk, hvilket han har. som er den vanskeligste å gjøre noe med, da selv tynne folk kan få det.. men han er godt på vei og leververdiene har allere begynt å forbedre seg.
så han skal prøve om legen hans kan gi en liste over hvilke prøver som må tas, som jeg kan gi til min lege. litt enklere når jeg kan gi en liste over ting som bør sjekkes, istedenfor å være vag og uvitende :p

..nå er jeg så trøtt og sliten at jeg er sår i øya. og klokka er bare fire... hjelp! :(

HeleneV sa for siden:

Jeg tror ikke jeg ville gått med en ubehandlet hypothyreose, nei... :o
Rent bortsett fra vektøkning og å føle seg slapp/uopplagt, så kan man få hukommelsessvikt, anemi, struma, hjerte-karproblemer, ødemer, infertilitet, problemer med binyrene... og listen bare fortsetter... (For å ikke snakke om nedsatt sexlyst! :rolleyes:)...

Og, nei -jeg synes ikke det er "frekt" av dere som går ned mange kilo å fortelle det! :) Det gjør at man fortsetter likevel, selv om det går tregt...

LeneM sa for siden:

Ante ikke at man kunne få problemer med hukommelsen..

Det forklarer faktisk en del. Jeg husker knapt fra tolv til middag jeg.
Lider også endel av svimmelhet når jeg reiser meg for fort.

Skal absolutt få tatt en titt på almentilstanden også når jeg går til legen =)

Takk for hjelpen, det blir virkelig satt pris på =)

heidia79 sa for siden:

HURRA!!!! jeg har ikke veiet meg denne uka fordi jeg VET jeg har hatt to utskeiinger(pokkers bursdags mnd!!) MEN jeg har trent mye, og i dag tok jeg på meg den type dongeribukse som jeg måtte ligge på senga for å glide opp glidelåsen på i jula... og i dag??? Der skle glidelåsen glatt opp!! I stående stilling!!! NOE har blitt mindre og treningslysten økte!! Hvor er ZUMBA DVD`n min??♥♥♥

vimsen85 sa for siden:

Hurra Anarko og heidia :D Så flinke dere er! Jeg har nå gått ned 25 kg. Det har tatt et år (3 kilo gikk før jeg begynte på lavkarbo i mars). Og jeg kjenner at nå er jeg faktisk ganske stolt. JEG har klart å gå ned i vekt. Jeg må jo selvsagt gi mye av æren til kunnskapen om mat og til metthetsfølelsen. Men jeg hadde faktisk mistet håpet om at jeg kunne klare det. Men jeg har klart det!

heidia79 sa for siden:

Jammen er du flink!!!! supert!! 25 kilo det er, 50 pakker med margarin det, eller 25 pakker med sukker!! Det bør du virkelig være stolt av!!

Anarko sa for siden:

Gratulerer Heidia og Vimsen! 25 kg er kjempebra! Du har all grunn til å være stolt :)

vimsen85 sa for siden:

Takk :D Jeg kjenner jeg trenger litt ros fra andre også. Dere er snille! Var å kjøpte en femkilos kalkun her for noen uker siden og syns det var tungt å dra rundt på den. Men når jeg tenker på at kroppen dro rundt på fem ganger så mye for bare et år siden må jeg si det er rart at man orker noe som helst når man er så tung. Alt er så mye lettere nå :heia: Dere er en inspirasjon og hjelp hele gjengen. Tusen takk! Jeg hadde nok ikke klart det uten dere!

sistegang sa for siden:

Et par dager uten å ha vært på do, og kanskje litt salt mat som har bundet vann i kroppen. Det kan fort bli 1-2 kg.

Tror ikke du skal gi deg selv 75% skyld sjøl. Når blodsukkeret hopper opp og ned er det umulig å ikke putte ting i munnen. De fristelsene som har dukket opp, har det ikke vært vanskelig å si nei til, som andre "normale" mennesker.Viljen min har jo ikke endra seg fra tidligere. Når jeg har klart -51 kg med ketolyse så er ikke det pga. viljen, men at "hodet" mitt har fungert som hos andre "normale". Uten "blodsukkerhelvete" som fikk meg til å skade meg selv, selv om jeg visste at det jeg spiste ikke var bra.

sistegang sa for siden:

Jeg er blitt helt fiksert å se på andres kropper for tida. Det er nå noen som er større enn meg. Jeg er for første gang på sikkert 20 år ikke tjukkest uansett hvor jeg er. Jeg føler meg "normal" og merker at jeg ikke blir glodd på av fremmede. Alle de "skråblikka" som avsenderne ikke trodde at jeg så.

Anarko sa for siden:

Jeg tror det er rimelig normalt å se på andre, sammenligne osv... Jeg gjør det jeg også, men i større grad før. Det er kanskje ikke det beste vi gjør, men fullt forståelig :) Du har tross alt gått ned 51 kg, noe som er utrolig bra! Nyt følelsen med god samvittighet :)
Jeg trente pokker meg i dag og! :D Er meget fornøyd med meg selv.

Nupsida sa for siden:

Noen her som har en muffin oppskrift der man bruker mandelmel som dere vil anbefale? :)
Kjøpte med meg mandelmel idag og er gira på å få prøvd det ut, så derfor lurer jeg på om dere har noen lure oppkskrifter på lur?

vaskeklut sa for siden:

Endelig!! :D Jeg er under 80kg! Jeg tror sist gang var da jeg gikk på videregående! :eek: Det betyr at jeg har gått ned over 30 kilo nå, hurra :D

senorita sa for siden:

Grattis vaskeklut!! 30 kg er bare helt sinnsykt mye!!!

Anarko sa for siden:

Gratulerer Vaskeklut! Må være herlig!
Likte nye bildet ditt Senorita :)

Zillah sa for siden:

Supert, Vaskeklut, gratulerer!!! :)

vaskeklut sa for siden:

Tusen takk, folkens! :D Det er helt utrolig at jeg nå kan ha på meg de samme klærne som jeg brukte da jeg begynte å studere..! Hihihi :D

Sanney sa for siden:

Jeg er så lei av å ha vondt at jeg mest bare har lyst til å då og legge meg og ikke stå opp igjen før sdet slutter. men da får jeg vel sparken...

vaskeklut sa for siden:

Hvorfor har du aua? Sykedag?

senorita sa for siden:

Får du ikke sykmelding om du er for dårlig da? kan ikke sparke folk for å være syk da..

ekenna sa for siden:

Disse syntes jeg er kjempegode og ikke minst saftige: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5130

Det er jo ikke mandelmel, men malte mandler... har det noe å si...? Må vel redusere mengden eller noe slikt...

Skikkelig gode med pisket krem og en muffins som er blitt lunket i microen bittelitt. Namme.. :)

Sanney sa for siden:

smerter i nakke og øvre del av rygg. med tilhørende hodepine, stiv nakke og refererte smerter. det tar ca 5 min på jobb til det started, og tar ca 4-5 timer etter jobb før det forsvinner, hvis jeg er heldig. vært sta og gått med smerter i et halvt år da jeg har glemt det hver legetime, for da har jeg jo ikke vondt!

vaskeklut sa for siden:

bestill deg en legetime som skal handle om nakkesmertene dine. det er viktig å ta det på alvor! be om å få henvisning til en manuellterapeut eller vanlig fysioterapeut. jeg har gått hos manuellterapeut for cervikogen hodepine (som ligner veldig på det du beskriver!) og refererte smerter, og har hatt stort utbytte av behandling. livet er for kort til å leves med nakkesmerter, kjære sanney! kom deg til legen og få henvisning og evt en sykemelding :)
:klem:

Sanney sa for siden:

jeg har time den 16, tenkte å ta det da. bare no herk å starte uka med en så vond dag.. men det går vel over. har jo i tillegg denne trøttheten som drar meg ned, er bare konstant sliten. og jeg er jo ikke akkurat gammel arbeidshest heller...

er et par på jobben som bruker manuellterapeut og er fornøyd med det, så det finns i byen. men det må jeg betale selv, staten dekker ikke noe. men hu var ikke så dyr. er vel heller det med min hersens telefonskrekk.. jeg får meg bare ikke til å ringe =/

vaskeklut sa for siden:

manuellterapeut dekkes av egenandelsforetak 2, det er vel fra man har betalt 2500,- eller noe. skal litt til for å komme opp i den summen, dog. om du har sånn telefonskrekk, hvorfor sender du ikke en mail?

Nupsida sa for siden:

Idag har jeg vært flink med karbene! :D De siste dagene har jeg godt litt over grensa mi det fleste dagene, men idag derimot! :D Hadde en atkinsbar til frokost, en til lunch, så litt baconkrisp (0karber) Så en ferdigtacosalat, og så nå litt pepsimax og Peanutcookies fra sukkerfritt! En deilig følelse at jeg har spist godt, men alikevell holdt meg til grensa :)

christine76 sa for siden:

Heisann dere!

Har ikke vært innom her siden jeg dro til Houston for to og en halv uke siden. Turen var hektisk siden jeg bare hadde en uke. Men jeg fikk da i tillegg til jobbingen truffet en venninne og spist deilig sushi, shoppet meg iPad, litt gaver, masse atkinsbarer og cookies, masse sukkerfri sjokkis, sukkerfri sirup og litt stevia. Tung koffert på vei hjem ja, og det meste var spiselig. iPad'en trodde jeg at jeg kjøpte til meg, men ungene bruker den mer enn meg tror jeg.

Siden jeg kom hjem har det vært syke barn, syk meg og jobbreise til Stavanger. I tillegg til stadige samtaler med mannen min om hvordan det går med oss. Har det i alle fall ikke kjedelig..

Oppi det hele så har jeg lagt merke til at jeg har begynt å unne meg småting med karbo innimellom. "Sprekker" kan man vel si. De er skjeldne, ikke planlagte og heldigvis begrensede. Så jeg er egentlig fornøyd med det, jeg er på vedlikehold på vekten og den holder seg. Typiske sprekker er et par makibiter når jeg spiser sushi, bittelitt brød eller en pommes frites når jeg er på restaurant, og til og med ved en anledning en øl! Jeg følger veldig nøye med på meg selv for å se om det er en tendens som medfører mer og mer sprekk etter hvert, men jeg tror ikke det.

Ellers så er det like lenge siden jeg har trent som siden jeg var her inne sist, så der må jeg virkelig skjerpe meg. Jeg vet jo at jeg trives bedre når jeg får trent et par ganger i uken.

Det var mye snakking om meg selv... Gratulerer til dem som har gått ned mens jeg var borte. Godt jobbet.

Anarko sa for siden:

Velkommen tilbake Christine :)
Kan tenke meg at en tur til USA må ha vært herlig. Håper du og din mann klarer å ordne ting mellom dere.
Sushi savner jeg.. jeg har ved to anledninger spist sushi med brun ris. Jeg prøvde dog å bruke mye mindre ris enn hva jeg gjorde når jeg var høykarbo. Men så såg jeg et tips om blomkålris istedet. Er tenkt å prøve dette ved en anledning :)
En og annen "sprekk" er da lov, og spesielt når du har nått vekten din. Du merker kjapt om det fører til at du går opp i vekt, og da er det bare å innstille seg etter det. Syns du er kjempeflink!

Jeg elsker shashimi jeg da. Synes det er den beste sushien, og har ikke mer karber enn det er i det lille som brukes av soyasaus, wasabi og ingefær. Men er kjekt å kunne unne seg noen makiruller også.

Hvis man lager selv så går det vel gjerne ann å lage maki uten ris også. Vet noen bruker tynn omelett i stedet for ris når de lager sushi.

Anarko sa for siden:

Det er mye å prøve ut innen sushi. Jeg liker sashimi jeg også. Men det er noe med den riseddiken og risen likevel. Jeg prøvde ikke sashimi før noen år etter at jeg var begynt å spise sushi, så det kan ha med det å gjøre. Skal prøve å lage maki uten ris, kanskje litt blomkålris, så får jeg slenge på med avokado, vårløk osv :)

Carisma sa for siden:

Sanney: Jeg ser du bor i Horten; i Tønsberg har det åpnet et pilates senter ved Rimibutikken rett på oversiden av Esmeralda. Hun ene som driver det er manuellterapeut, og veldig flink. :ja:

Bæstemor sa for siden:

Høres ut som en god ide å prøve blomkålris. Mulig det går å bruke litt riseddik og sukrin for smaken på "risen". Det må i alle fall prøves.

bærrgen sa for siden:

Tusler litt rødmende og flau inn igjen her jeg..... Jeg var dårlig på slanking i 2010 og vekter har holdt seg stabilt høy :(

Nå har jeg imidlertid fått kniven på strupen av både gynekolog og homeopat og jeg MÅ ned i vekt.

Jeg er igang og har gått ned 3 kg allerede i år. Kommer til å titte innom her endel + skrive i bloggen.

Velkommen tilbake bærrgen!
Kniven på strupen er ofte akkurat hva man trenger. Det var i alle fall det for meg.

Jeg er så utrolig sulten for tiden. Skjønner det ikke, for jeg er ikke spesielt flink til å trene. Kanskje jeg spiser litt for lite fett? Jeg får passe litt på fremover. Ikke det at det er noe stort problem egentlig da, jeg spiser jo når jeg blir sulten. Og det er vel ikke noe problem at jeg spiser mye så lenge vekten holder seg. Men pussig er det. I motsetning til vanlig der jeg spiser frokost, lunsj og middag spiser jeg gjerne frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Nå er det under to timer siden lunsj og jeg begynner alt å bli småsulten. Og det er ikke fordi jeg spiste lite til lunsj heller.

Anarko sa for siden:

Matlysten min er ikke så mye å skryte av for tiden. Jeg gjør som Skaldemann sier; spiser når jeg er sulten. Og de siste ukene har det blitt frokost og middag. Frokosten blir litt sen, for jeg våkner sjeldent med matlyst, og da blir naturlig nok middagen sen også. Da er jeg mett til jeg legger meg, og ofte er jeg mett når jeg står opp også.

Anarko sa for siden:

Velkommen tilbake Bærrgen :)
Gratulerer med nedgang, og la dette bli året der du klarer målene dine :)

Nupsida sa for siden:

Ååå.. jeg føler meg så misslykket fortiden joo.. Kommer nesten alltid litt over grensa.. Å da tikker vekta oppover! skulle ønske jeg levde ketogent igjen, men da var det jo bare stress med å finne ut hvilke måltider jeg faktisk kunne ha, og kunne aldri unne meg noe godt.. :(
Jeg trenger trøst, og noen gode ord!!

Anarko sa for siden:

Hva slags mat er det som fører deg over grensa da?
Du er jo flink vet du og har kommet langt:) men må finne noe som gjør at du holder vekten stabil når du har nådd målet ditt.

Anarko sa for siden:

I dag er en ordentlig drittdag så matlysten er foreløpig helt fraværende...
Merkelig, når jeg var høykarbo og deppa/frustrert osv så spiste jeg nesten alltid ekstra mye.

Nupsida sa for siden:

Nei, det er liksom lovlig mat, men i litt for store mengder på en måte.. Sliter med å få dagene helt til å passe sammen med tanke på maten, mengden osv.

HeleneV sa for siden:

Litt klaging fra meg... :o
Etter snart 4 mnd med ketolyse, og gjort ting rett (er i ketose) så går vekta knøende tregt! Har nå gått ned ynkelige 7,3kg... Nå begynner jeg for alvor å tenke på slankeoperasjon... :( Sukk...

Deanna sa for siden:

Jeg dro meg avgårde på trening, men i dag funket det virkelig ikke. Kroppen nektet å finne energilageret, og jeg måtte bare legge inn årene og seile stille avgårde i flau bris. Jaja, neste gang da, kanskje.

Furine sa for siden:

LITT tidleg å gi opp. ;) Til samanlikning har eg gått ned rundt 12kg sidan mai 2009 (seier rundt for eg veit ikkje heilt, for eg veit ikkje 100% kor tung eg var på det tyngste, hadde totalt vektvegring). Det går ikkje raskt nei. Men det går rette vegen.

Anarko sa for siden:

Jeg trente ikke i går eller i dag heller. I går var en jævlig dag, rett ut og forsåvidt mildt sagt. I dag var etterdøninger av i går, selv om i dag i bunn og grunn er bra. Hovne øyner og ser ikke ut. Nå til helgen skal jeg feire dagen min, så på'n igjen med trening neste uke :)

Carisma sa for siden:

Sakte nedgang er som regel et tegn på at kroppen er opptatt med å fikse et eller annet du ikke vet om. Desverre er overvekt en luksus for kroppen, så den vil alltid prioritere alle andre ubalanser før den gir slipp på vekta. Bonusen er at du blir sunn og frisk i det minste! :ja:

Sanney sa for siden:

nå har jeg fått tlf nr til manuellterapeuten, så da blir det telefon imorra.. denne uka har værst skikkelig helvete på jobb, smerte + hodepine, samt at jeg er så forbanna trøtt... men tvinger meg til å trene og få gjort det nødvendigste hjemme, som å lage mat, vaske klær og stelle fiskene mine. de skal hvertfall ikke lide for mine vondter

HeleneV sa for siden:

Hehe...:rolleyes: Ja, aller helst skulle kiloene vært vekk i går (eller, egentlig for 10 år siden)...

Men ja, blir så frustrert over "vidunderkuren" for den som har prøvd alt -så virker det liksom ikke på MEG!!!:( Kiloene vil liksom ikke gi slipp, så derfor tenker jeg nesten at en GBP-op ville sikkert heller ikke funka.... Fullstendig krisemaksimering her i gården akkurat nå....:o Men, jeg slutter ikke -uansett! Skjønner jo at det er karbene som har fått vekta til å gå opp og opp...

Sanney sa for siden:

jeg har holdt på siden juni ifjor, og gått ned 7 kg. og veldig mange ganger gått opp og ned den samme kiloen :p men med lavkarbo holder blodsukkeret mitt seg lavere enn på høykarbo, pluss så mye god mat og sjeldent være sulten. så mange andre ting enn bare de kiloene som teller for meg hvertfall :)

Zillah sa for siden:

Eg har kjend meg SÅ aleine om å "mislykkes" m ketolyse, altså! 8 kilo på 8 mnd, det er ikkje akkurat det som boka "reklamerer med". Opp og ned og opp og ned, som Sanney.

Men livet er jo ellers bra, og ein kjenner seg sunn og frisk og med mykje meire energi enn på "slankekur", så da får ein heller blåse litt i at det tar tid. Eg vil også ha kiloane mine av fort, helst i fjor, for eg har lyst på nye klær, lol. Men so what, butikkane blir vel ikkje utseld for fine klær før eg har slanka av desse tåpelege 30 kiloane ;)

monstermarihone sa for siden:

Åååå nå har jeg akkurat hatt en ukes ferie i Amsterdam og da er det jammen meg vanskelig å være flink. Sist uke bikket jeg akkurat under 90, men nå er det opp en kilo og greier. Spiste litt ris til mange måltider, litt brød, flere øl og til og med kake! Som forøvrig ikke en gang var god. Jeg mener, hvis man først skal spise kake så bør det jo være en god en! Sukk. Håper det er litt vann som kroppen kan gi slipp på litt kjapt. Føler meg skikkelig dritt, både fordi jeg ikke har gått ned noe og fordi kroppen reagerer sånn på mel og sukker og generelt karber, ubehagelig i magen, føler meg oppblåst og slapp. Det blir jammen meg lenge til jeg gjør noe sånn igjen!

HeleneV sa for siden:

:oÅhhh... Det var litt godt å høre at andre sliter "selv" med ketolysekuren! Setter det litt mer i perspektiv når man også får høre om "sneglene"...

Men altså.... Seriøst, jeg vurderer GBP. Legen nevnte det til meg sist at det var treg vektnedgang, og han vurderer å søke om ikke "det skjer noe mer" innen noen mnd... Ketolyse var på en måte mitt siste alternativ.

Høres ut som jeg gir litt opp, det er ikke det men... :o Må jo uansett stå på milevis med venteliste om jeg tar det offentlig...så da kan en jo bare stille seg i køa... :rolleyes: Jeg stiller meg vel som de fleste andre; man er så belånt fra før ifht hus/bil/studier.... Men, mannen min mener at helsa går først (takk for verdens beste mann!) Må man, så må man ta opp et lån (om jeg får avslag etter å ventet i flere år).

Og 100-140.000 er ikke så mye EGENTLIG når man tenker helse og livskvalitet.... :)

sistegang sa for siden:

Mandelmel og malte mandler er IKKE det samme. Det fant jeg ut da jeg prøvde å bake noen smaåkaker til jul.:D

sistegang sa for siden:

På denne tida pleier jeg å få bli deprimert. Så jeg sliter noe enormt med ikke å spise ulovlig ting. Jeg har jo i alle år brukt mat og godteri som "medisin", og å "tryne", som jeg har gjort to ganger allerede denne uka, hjelper i alle fall ikke på "humøret". Vårdepresjoner er noe dritt.:mad:

Nupsida sa for siden:

Da føler jeg at jeg er i god gang med å begynne på nytt, med nytt mot! Idag har jeg spist middagsrester fra igår til frokost som var en slags kjøttdeig gryte med kjøttdeig, løk, hermetiserte tomater, fløte og masse krydder :) Men, så ble jeg syk på skolen (sterk hodepine og kvalme) Så da dro jeg hjem, koste meg med noen lavkarbo-vaniljefudge (NAM), men så ble jeg kvalm, så da har jeg hevet i meg en del bakon krisp og pepsi max. Ikke noe ulovlig så langt, og masse fett. Føler meg flink nå :)

vimsen85 sa for siden:

Har du prøvd andre lavkarbovarianter? Skaldeman mener jo at de som har de største overvektsproblemene ikke skal ha mer en maks 7g karbohydrater pr dag. Jeg vet jo ikke om det hadde hjelpt deg, men det kan jo hende en annen retning kunne fungert bedre? Jeg har selv ikke prøvd ketolyse, så jeg vet ikke så mye om hvordan det fungerer.

Jeg vet at GBP er det man tyr til når man har prøvd alle utveier og jeg forstår at mange ønsker det etter å ha prøvd alt. Men jeg må si at jeg er skeptisk. Jeg har en venninne som er sykepleirestudent og vi hadde en gang en diskusjon om GBP. Hun sa at mesteparten av pasientene ved mageavdelingen (hva heter det igjen?) på Haukeland er komplikasjoner av GBP. Mammaen til en god venninne av meg holdt på å dø i juen p.g.a en slik komplikasjon. For det første gikk maten rett til tarmen uten å stoppe i magen slik at hun ble sulten 5 minutter etter måltider. For det andre hadde hun hull i magesekken slik at innholdet lakk ut i kroppen. Nå får hun mat gjennom sonde og må gå med en sekk på ryggen hele dagen for å få nok næring. Beklager dersom jeg virker negativ. Jeg vet det er mange mennesker som har fått et mye bedre liv fordi de har fått GBP, men mange av de historiene jeg hører er ikke så positive. Det er veldig trist at ketolyse ikke fungerer så bra for deg. Jeg håper bare du er klar over mulige komplikasjoner før du legger deg under kniven.

HeleneV sa for siden:

:) Ja, som sykepleier kjenner jeg til komplikasjonene ved GBP. Likevel vurderer jeg det sterkt. Det er bra man er skeptisk til slikt i utgangspunktet, det har jeg også vært i mange år. Er for så vidt det enda -men tanken blir mer og mer "overkommelig" etter hvert som man mislykkes.

Og faktisk, nettopp fordi jeg er sykepleier så irriterer det meg enda mer at jeg er overvektig...:o Nesten som å mislykkes dobbelt så mye -jeg skal da ha "kunnskapen" til å ikke bli overvektig...

Skjønner godt at de som jobber på gastro-avd blir mer skeptisk enn andre da.:rolleyes:

vimsen85 sa for siden:

Det er vel fare for komplikasjoner uansett. Overvekt kan jo gi noen og GBP kan jo gi andre. Det er jo selvfølgelig noe man må vurdere helt selv. Og det er sikkert bra å være sykepleier, for da forstår du jo sikkert enda bedre hva det er snakk om. Jeg ville bare forsikre meg om at du har prøvd ut alle andre muligheter først. Desverre har jeg snakket med mennesker som tenker at GBP er den enkleste løsningen (ikke du altså, men andre). Og jeg blir litt skremt, for det er da virkelig ikke en enkel løsning. Heller siste utvei. Jeg håper at det kanskje plutselig løsner for deg mens du står i kø og at ketolysen tar seg av det. Og det å være sykepleier og overvektig er da inget nederlag. Og jeg er ikke så sikker på at "kunnskapen" man lærer i sykepleierutdanningen er riktig kunnskap for å kontrollere overvekt. Foresten er du ei veldig pen jente! Det jeg ser iallefall :D
Lykke til! Håper det ordner seg :)

Sanney sa for siden:

idag viste tanitavekta mi for førte gang fettprosent under 40 :D og jeg har bygget ca 5 kg muskler siden jeg begynte å trene i januar. hvor reellt nå det er, men morro ære lell :D

Zillah sa for siden:

Fem kilo musklar på ein månad?? Eller meiner du januar i fjor...?

HeleneV sa for siden:

Nei, jeg er HELT enig, GBP er ingen lettvint løsning! Og jeg håper selvfølgelig at det løsner "mens jeg venter". :)

Jeg tror nok heller ikke at det helsemyndighetene lærer oss (eller på spl.høgskolen for den del) fungerer for alle overvektige...-Heller for få-tallet. Jeg blir faktisk bare irritert på all feilinformasjon! Altså, sunt kosthold er for de som ER normalvektig -ikke for den som allerede er blitt stor... :rolleyes:

Det jeg kjenner på (skal prøve å forklare kort), er at man kan risikere å ikke bli tatt på alvor av pasientene når man "ikke engang greier å ta vare på seg selv". For å si det slik: Det var for meg håpløst å diskutere vekt med en pasient som var fast bestemt på at sukker ikke hadde noe å si for om man gikk opp i vekt eller ei... ("Og dèt tror du at DU vet noe om-holdning".. :p) Jeg ser jo her inne, at det er nettopp de som ER overvektig som kan mye om kosthold og overvekt!!!!!:D Skryt til ALLE flotte, flinke damene her inne!!!!!!:)

HeleneV sa for siden:

:)Hehe... Må nesten korrigere meg selv her. Så hvor håpløst denne setningen kom ut:
"Sunt kosthold er for de som ER normalvektig, ikke for den som allerede er blitt stor"

Vi må jo leve sunt vi som er stor også! Misforstå meg rett da, folkens! :D
Ble bare litt Ole Brumm, det skjedde noe på veien ut.:o

Sanney sa for siden:

januar i år faktisk. men nå juger visst litt, for tallet jeg tenkte på var en uke etter at jeg begynte, da jeg var sjuk. da spratt fettprosenten opp og muskelmassen ned, naturlig nok. Jeg startet på 58.5kg muskler, nå viser den 61.2. men det er jo ikke den dyreste og mest avanserte vekta, så tallene er vel bare omtrentlige antar jeg

vimsen85 sa for siden:

Det er jo gjerne en holdning i samfunnet at mennesker som er overvektige er late og ikke har selvkontroll. Jeg synes det er så trist, for det får jo bare oss som er overvektige til å føle oss enda mer som tapere. Og jeg tror faktisk at det er gjort undersøkelser som viser at overvektige blir diskriminert mot i arbeismarkedet. Noe som jeg synes er veldig trist. Hvorfor skal jeg gjøre en jobb dårligere enn noen som ikke har problemer med blodsukkerkontroll? Og det at vi skal være kunnskapsløse er faktisk veldig ofte en kunnskapsløs uttalelse. Jeg kan mye om prinsippene til Grete Roede, Libra, lavkarbo og fra helsemagasiner og lignende. Jeg har lest mye om ernæring og slanking opp igjennom årene. Jeg har jo slanket meg siden jeg var 16. Det siste året har jeg jo faktisk lyktes og takker venninna mi for at hun tok meg med på foredrag med Dag Viljen P. Jeg er takknemlig for all den kunnskapen jeg får her inne. Dere er alle fantastiske mennesker.

Jeg hadde hørt på deg Helene. For jeg tror ikke at vekt og kunnskap har en direkte sammenheng. Jeg er sikker på at du er veldig dyktig i jobben din!

HeleneV sa for siden:

Heldigvis ser det ut som at det ikke lengere bare er fokus på at "overvektige spiser for mye og eller feil, punktum". Man har flere grunner til overvekt enn bare denne ensidige vinklingen; arv, hypothyreose, PCOS, diabetes (som også man kan få nettopp pga overvekt). Dog er det fremdeles en lang vei å gå. Det er ikke lett når det er dobbelt... :rolleyes:

Jeg har bestandig vært rund. Helsesøstra prøvde å få mamma til å slanke meg når jeg var baby... :o Jeg beynte å slanke (sulte) meg når jeg var 11 år. Husker jeg "elsket" følelsen av å være sulten. Da jeg var i tenåra frem til jeg ble gravid var jeg slank, da var jeg 68 kg og 165cm. Godt trent, men spiste jo helt, helt feil! Et eple eller en potet på en dag, trente 12-15t/uka og stod opp om natta og trente.. :eek: Da nådde ikke stammen opp til den øverste greina, for å si det slik. :D

Jeg har begynt så smått å rusle litt raskere ned i vekt nå, og det er jo bra. Men jeg må si at jeg (som alle andre slankere) er livredd for å gå opp igjen disse kiloene jeg jobber meg ned, og kanskje få ekstrakiloer i tilllegg!:(

Det er også en av grunnene til at jeg vurderer GBP.

Nupsida sa for siden:

Var ute på byen igår, og hadde det kjempemorro! Var en som spanderte ett glass hvitvin på meg, hihi :)

Så var det så mange som kom bort til meg og sa at jeg hadde blitt så utrolig flott, at jeg hadde vært så flink til å slanke meg osv, KJEMPEGØY!! :D:D Var tilogmed ei som ikke kjennte meg igjen når jeg prata med hu (Dette er ei som jeg var mye med for ett par år siden) og når jeg sa att det var meg, så fikk hun helt sjokk, hun kunne ikke fatte at det var meg som sto der, hihih :D

Ellers idag har jeg hatt noen ulovlige kakestykker, men var i dåpen til babybror, så tenkte at det var nesten uhøfflig å ikke smake litt. Godt var det hvertfall! Men sliter litt med samvittigheten nå da.. Men men, skal begynne på ketolysekuren igjen på tirsdag, håper det kan hjelpe litt på vektnedgangen.

solihjerte sa for siden:

HeleneV, jeg kjenner meg så godt igjen i det du beskriver om å være sykepleier og overvektig, og skal hjelpe overvektige pasienter i ymse sammenhenger, som f.eks rådgiving. Jeg jobber på psykiatrisk døgnavdeling, og der er det en del pasienter som får et vektproblem mens de er inneliggende, og når pasientens vektproblem er tema på rapporter, så kjenner jeg at jeg krymper meg littegranne. Man føler seg litt vel mye i glasshus, når man skal oppfordre overvektige pasienter til et sunnere kosthold...

Jeg gikk til det skrittet for et år siden å søke om GBP og fikk det innvilget, og skulle hatt operasjon nå i vår. Jeg har aldri vurdert det tidligere, men nok var nok - og dersom jeg nå ikke hadde klart det på "naturmåten" så hadde det tross alle komplikasjoner vært bedre enn å gå rundt med en BMI på godt over 40.
Men for et par uker siden så ringte jeg sykehuset og avbestilte operasjonen. Jeg har levd lavkarbo eller LCHF siden Mai, og stortrives med det. Og jeg vet at dette er noe jeg kan ha livet ut. Men jeg raser ikke ned i vekt, det går sakte men sikkert. Men det som betyr noe, er at jeg kjenner at jeg har full kontroll over matinntaket nå. Høykarbo gjorde meg til et matmonster som alltid ville ha mer, men ved å kutte karbohydratene, så har jeg en kropp i harmoni for å si det litt flåsete. Det er klart at frykten for å mislykkes og legge på seg igjen er der til en viss grad, men jeg har aldri tidligere følt at jeg har sånn kontroll som nå, og selv om oddsen for å holde vekten når den er nådd ikke er stor, så er jeg veldig sikker på at det skal gå bra.
Tror noe av cluet for egen del, er at jeg følger ikke noe bestemt diett, måler ikke med stix om jeg er i ketose. Jeg teller heller ikke kalorier. Hvis vektnedgangen stopper opp så er det noe jeg må vurdere.
Men nå er det jo ingen garanti for å beholde vekten lav hvis man blir operert heller, det er slankeopererte som går opp igjen i vekt også.

Men har full forståelse for de som velger å ta operajonen, spesielt når man kommer til det punktet at man rett og slett ikke føler at man har noe valg lenger.

sistegang sa for siden:

For et år siden da BMI min var over 50, bestemte jeg meg for å forsøke ketolysekuren og hadde ikke det fungert innen ett år, så hadde jeg operert meg. Er så glad at jeg har funnet noe jeg kan leve med resten av livet. Jeg har jo fått et redskap jeg kan bruke, hvis jeg skulle gå litt opp i vekt etter at jeg er ferdig slanka. Det å skrive hvis istedenfor når jeg går opp igjen, gir en så god følelse. For nå tror jeg at jeg resten av livet skal ha "normal vekt".

solihjerte sa for siden:

Sistegang, har du gått ned 51 kilo siden 7. april? Det er jo helt fantastisk :)! Har du fulgt Ketolysekuren hele tiden?

Håper du synes det er greit jeg spør. Jeg var nesten oppe i BMI på 50 selv, men har tatt av ca. 35 kilo. Hadde vært fint å høre hva dine erfaringer er, og hva du ev. har funnet ut ikke fungerer for deg.

Mine "laster" er at jeg drikker en del light-brus, spiser Atkins-barer, tygger tyggis og spiser nøtter av og til. Lurer på om jeg kunne gått fortere ned hvis jeg hadde kuttet ut det også, men så er det det med trivsel og vane og alt det der..

HeleneV sa for siden:

Signerer! Fantastisk! -Gratulerer, så kjekt for deg! :D Vil gjerne høre "nøkkelen til suksess"!!! :) Kanskje jeg har noe å lære...

HeleneV sa for siden:

Hehe... Høres ut som jeg er litt mer utålmodig enn deg ;) Men bra du har funnet en slankekur/livsstil du trives med. Jeg akter også å fortsette, også etter en evt. operasjon.:rolleyes:

Jeg jobber også i psykiatrien (akutt), så vi har en del som sliter med bivirkninger av medisinene (oksehunger, overspising, overvekt). Jeg kjenner igjen følelsen av å prate om "overvekt som problem", når man selv er overvektig... :o Vår oppgave er jo å stable mennesket på beina, det sier seg selv iom at vi jobber med akutt syke. Men problemet for det enkelte mennesket som opplever disse bivirkningene er jo ikke mindre selv om ikke dette ikke er vår prioritet! :(

Nupsida sa for siden:

Da er jeg på min første dag i ketolyse igjen, og føler meg som ett slakt! Vet ikke om det er pga tilbake gangen til ketolyse igjen, eller om jeg er syk. Morro er det hvertfall ikke! :( :(
Så da har jeg hatt ziggys tomatsuppe til frokost og skolemat, så skal jeg lage meg taco-pizza til ikveld, og til skolemat imorgen. Føler ihvertfall jeg er i gang nå :)

Rosekinn sa for siden:

hallo igjen kloke hoder!
I`m back! :) Endelig tilbake på lavkarbo igjen etter å ha vært på veeeeldig høykarbo noen måneder. Datt veldig av etter ferie, to operasjoner og sjukmelding og så ferie igjen, men er tilbake hvor jeg hører hjemme igjen nå. Har bare gått opp noen få kg på de månedene, men håper de forsvinner fort nå :) Føler meg mer dvask trur jeg, siden jeg ikke har fått trent noe.

er på min 2. dag nå og kjenner at kropper skriker etter karbohydrater. Men stålviljen og motivasjonen er på plass. Koser meg med litt ekstra ost istedet. Har allerede gått ned 30 kg over noen år, men er nå klar for å ta sats på de neste.

ha ei fin fin uke folkens!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.