< Tilbake til oversikten

Frokostbrød/boller

#1

Gerd sa for siden:

Frokostbrød
(inspirert av hamburgerbrøda til marjusen)

1 dl sesamfrø – grovmales
0,5 dl linfrø
1,5 dl revet ost
3 medium egg
1 ss fiberhusk
0,5 ts salt

Kjør sesamfrø og lifrø til en grov masse
Rør inn fiberhusk og salt
Tilsett egg og revet ost.
Rør godt til en tykk

- Ev. sesamfrø til strø

-Formes til boller og setter på papirkledd plate

Stekes midt i ovnen ca 15-20 min på 180 grader

Dette blir 6-9 stk, alt etter hvor store du vil ha de.
Hele røra/deigen kom ut med ca. 5 karber :)

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=2690&amp;albumid=327&amp;dl=1295896835&amp;thumb=1[/img]


#2

Señora sa for siden:

Spennende, nå står disse i ovnen og jeg gleder meg til å smake.


#3

Señora sa for siden:

Jeg slukte den med deilig Kviteseidsmør og hvitost. De var kjempegode!


#4

Gerd sa for siden:

Ja ikke sant :D

Jeg fikk "flashback" om sene søndagsfrokoster med ferske rundstykker :D


#5

Benzo sa for siden:

Blir de svampete inni?


#6

Gerd sa for siden:

Nei :)


#7

Benzo sa for siden:

Ah, da skal de prøves!


#8

Bøtt sa for siden:

Abbonerer på denne,disse skal testes ut i morgen:)


#9

2011-slank? sa for siden:

Er det mye karb i bollene?
Såg soo godt ut:)


#10

marjusen sa for siden:

Oj, disse så virkelig gode ut:D Dette blir frokost i morra. Med kokte egg på. Nam nam.


#11

marjusen sa for siden:

Blir ca 5 KH i hele røra. Altså fra 0,5 kh pr stk til 1 kh pr stk.


#12

2011-slank? sa for siden:

Takk for svar:)
De skal eg lage i dag:)


#13

Gerd sa for siden:

Thanks ;) Ble så ivrig da jeg laga de at jeg glemte vekta :p


#14

Tiki sa for siden:

Disse skal definnitivt prøves :-) Såg virkelig ut som rundstykker dette.


#15

2011-slank? sa for siden:

MMMMMMMMMMMMMMMM. Dei var kjempegode:D
Ingen egg smak eller svampete som noen sier:)bare gooode.
Til dere som har vært i gamet lenge, vil brøderstattere som disse bollene vere en vektbrems?


#16

Gerd sa for siden:

Ja, anbefaler virkelig :D

Det kan være det for noen. Men det må man bare prøve seg frem med :ja:


#17

marjusen sa for siden:

Lagde disse i dag jeg også. Dem er veldig gode. Selv om jeg synes nok sesamfrø kan gi en litt besk ettersmak, men som blir borte med litt pålegg på. Men kjenner jeg går og smågulper litt sesamfrø enda. hehe


#18

2011-slank? sa for siden:

Takk for svar:) Da er det bare å teste ut litt:)


#19

2011-slank? sa for siden:

Uææ.
Ser på mine linfrø der står det 18 gr k.h og på sesamfrø 9 gr k.h (pr 100gr)

Eg laget dobbel oppskrift mao 100gr s.frø og 50 gr l.frø da. Da blir det 18 gr k.h kun i frø so kjem eggene på til sammen 5.
Hm da blir det visst 23gr k.h i mine 16 boller som igjen blir til 1,4gr k.h pr stk.
Kva slags produkt har du brukt når du får 5 k,h på heile røra:confused:når eg får 11,5:eek:



#21

Zelia sa for siden:

Disse var utrolig gode:D takk for oppskrift!


#22

trio sa for siden:

Det gikk fint å bytte sesamfrø med kruskakli


#23

Gerd sa for siden:

Helt sikkert. Har andre slike oppskrifter med bl.anna kruskakli.

Men da blir det annen smak, og mye mer karber :)


#24

Jabba sa for siden:

Kan sesamfrøa grovmales m stavmixer?


#25

Gerd sa for siden:

Jeg bruker blender/ hakker.... 'Kan også bruke selve stavmixeren. Men ta da litt og litt... (Jeg prøvde en gang å male gaaanske mye linfrø på en gang, og da tok stavixeren nesten fyr :o)


#26

annex sa for siden:

.
Spørsmål: Jeg har begynt å regne egg som ca 0,2 til 0,3 karber pr stk nå, er det riktig ?
Og vet noen om det er noen forskjell i karber på hele og malte sesamfrø?



#28

Lissi80 sa for siden:

Takk for oppskrift :) Jeg skal på kurs til helgen, så disse skal definitivt bakes og være min lunsj :)


#29

Nei, nå! sa for siden:

Disse var gode og raske/enkle å lage. Men jeg hadde glemt at magen min ikke setter pris på linfrø...:rolleyes: Hehe. Tusen takk til alle snille "oppskriftsforskere" som deler!! :)


#30

LilleMill sa for siden:

Kjempegode :) Er jo nesten som helt vanlige rundstykker :D

Jeg fikk 6 stykker. Neste gang tar jeg bittelitt bakepulver i også, så kanskje de blir litt høyere :)


#31

Caramella sa for siden:

Hvordan abonnerer man? Disse må prøves, og hadde vært lettere å finne igjen hvis jeg kjente denne funksjonen :)


#32

Bøtt sa for siden:

Når du har skrevet et innlegg her nå ligger det på siden din på kontrollpanelet ditt:)Eller vist ikke du skriver så kan du trykke øverst til høyre på abboner på denne tråden der hvor det står trådverktøy.
Håper jeg forklarte meg greit ikke min sterkeste side:D


#33

Benzo sa for siden:

Pokker, jeg har ikke fiberhusk. Lurer på hvordan det blir å erstatte det med soyamel. Ka du tru, Gerd?


#34

Gerd sa for siden:

Tja, njæææ..... det vet jeg faktisk ikke. Syns ikke bakverk med soya blir noe særlig....
Men du kan jo prøve....De vil jo bli stekt...
Men jeg vet ikke hvor mye du skal ha i .......


#35

Benzo sa for siden:

Nei, det var det. Fiberhusk sveller jo en del. Æsj, får prøve meg frem.


#36

MaritR sa for siden:

Tilførte 0,5 dl solsikkefrø i tillegg til de andre ingredinsene :Djeg da...ble fillern så gode...har blitt min favoritt lunch disse rundstykkene


#37

Gerd sa for siden:

Kan nok varieres mye :ja:

Men husk, da blir det mer karber ;) Solsikkefrø har ganske mye karber :ja:


#38

Benzo sa for siden:

Nå står bollene i ovnen, men for å få seks stykker måtte jeg lage dem ganske så små, håper de hever litt.


#39

Gerd sa for siden:

De hever ikke noe særlig. :)

men de er mektige, så de trenger ikke være så store :)


#40

marjusen sa for siden:

kan jo event slenge i litt bakepulver, så hever dem litt


#41

Kanutten sa for siden:

Hva med å hive oppi litt gluten og en liten dæsj med gjær?? Da hever de godt!


#42

Benzo sa for siden:

Jeg slang oppi litt bakepulver, gluten hadde jeg ikke. Vi får se, det lukter i hvert fall godt. :)


#43

marjusen sa for siden:

Kan nok fungere det også ja. Da blir deigen litt mer elastisk også.


#44

marjusen sa for siden:

Fjerner denne da dette blir en annen oppskrift


#45

annex sa for siden:

.
Takk for oppklaring, Gerd!
Var ikke obs på forskjellen mellom sesamfrø med og uten skall, ser at jeg har kjøpt de med skall og mest karber.
Nå skal jeg unngå den tabben i fremtiden! --:)--


#46

Gerd sa for siden:

Ja, det er lett å gå i slike småfeller :ja:


#47

Gerd sa for siden:

Men da blir det en heeelt annen oppskrift enn den som jeg har lagt ut. :ja:


#48

LilleElise sa for siden:

Disse ble kjempegode! :) 1000 takk for oppskrift Gerd :)


#49

Kanutten sa for siden:

Men fremdeles inspirert av Marjusen. :ja: Skal prøve denne jeg!


#50

Gerd sa for siden:

Skal ikke nekte deg det da :lol:


#51

Gerd sa for siden:

:D

Greit med noe som er enkelt å lage uten all slags spesielle ingredienser.:ja:

Og som smaker godt :D


#52

Tiki sa for siden:

Gleder meg allerede til ferske rundstykker til lørdagsfrokosten i MORGEN, men får vente til da. :)


#53

Tiki sa for siden:

Tusent takk for deilig frokost i dag ;) Rundstykkene stod til forventningene.
Eneste forskjellen jeg gjorde var å ha i littegrann mere linfrø, og noen linfrø som ikke var knust.


#54

marjusen sa for siden:

Jeg fikk 4 ganske store frokostboller av denne oppskriften Gerd.
Hvis du sku halvert denne oppskriften, hvordan gjør man det?

Blir litt vanskelig kanskje?


#55

Gerd sa for siden:

Halvert?

Bare bruke halvparten av ingrediensene det. :ja:
og 2 små egg...


#56

otika sa for siden:

Disse står i ovnen nå :p Gleder meg til skikkelig søndags frokost..

Du redder meg gang på gang Gerd :love:


#57

marjusen sa for siden:

Hehe, var dessa egga jeg tenkte på ja. Men kan jo seff ta 2 små i stede for 3 medium;)


#58

swimzy sa for siden:

Åhh, disse hørtes gode ut:)


#59

Gerd sa for siden:

:ja:

Akkurat inntatt med hjemmelaget peanøttsmør :sikle:


#60

marjusen sa for siden:

Mmmm, mine står i ovnen nå. Skal ha på leverpostei jeg. Det er så digg.
Glad finnsbråthen har gullpostei uten karbs:D


#61

otika sa for siden:

Supergooooode :D til og med mine super kresne små gutter elsket dem og mor må på kjøkkenet å lage flere ...hvordan er disse å fryse ?


#62

Gerd sa for siden:

Helt fine å fryse.

Jeg tinte de litt i microen :ja:


#63

marjusen sa for siden:

Det beste er jo at dem er så suupre enkle å lage. Tar jo bare noen få minutt å slenge dem sammen med stavmiksern. Steker dem og voila, ferske varme rundstykker som virkelig smaker deeeilig:D


#64

otika sa for siden:

Bare rørte dem sammen med en skje jeg :D men lurer på om jeg må kjøpe meg høner snart hahaha


#65

marjusen sa for siden:

Funker fett det også ja. Går veldig mye egg her også;)


#66

otika sa for siden:

Kjøper 4 brett i Sverige den 20 hver mnd og er allerede på 3 brettet :eek: Varierer litt hvor mye jeg bruker ,men dere kommer med så mange gode oppskrifter jeg må teste ....Men helsa er viktigere enn høna,så da får jeg bare hamstre (selv om gubben syns det er litt pinlig når jeg fyller vogna)


#67

Svima sa for siden:

Jeg lagde disse i går kveld.
Supre ferske, og like bra til frokost i dag.
Supert:)


#68

Señora sa for siden:

Jeg frisket opp et rundstykke i brødristeren fordi den hadde ligget noen dager i kjøleskapet. Det gikk kjempefint og smakte nesten nybakt.


#69

Tunrida sa for siden:

Høres kjempe godt ut. Må testes! :)


#70

MaritR sa for siden:

De har blitt min favoritt til både frokost og lunch. Tenkte jeg skulle lage noen i kveld med sprøstekt bacon og ost på toppen...nammmmm


#71

Bøtt sa for siden:

Helt, enig !Disse var kjempegode og ikke minst enkle å lage uten masse dill dall oppi:D


#72

marjusen sa for siden:

aah, det hørtes heerlig ut. Slafs


#73

smili sa for siden:

Har disse i ovnen. Tror de blir gode med smør og leverpostei. Gleder meg.


#74

Svima sa for siden:

Ja, disse er toppers.:)
Jeg bruker de også både til frokost og lunsj, men kan for mye bli en partystopper?
Eller lønner det seg å variere litt?
(mener jeg har lest at frø kan bli partystopper, men jeg leser mye rart)


#75

marjusen sa for siden:

Frø kan være en partystopper ja, men er veldig individuelt.
Kan værtfall være en ide og spise så fettrikt pålegg som mulig. Er jo litt ost i disse, men dog.


#76

madrugada sa for siden:

Jeg er ny på fullstendig lavkarbo så med fare for å virke totalt uvitende. Hva mener dere med "partystopper"?

Jeg sliter med forstoppelse. Har opplevd at sesamfrø i salat har vært til hjelp. Betyr partystopper at man faktisk får fart på renovasjonsanlegget (les tarmene)?


#77

marjusen sa for siden:

Partystopper betyr vektnedgangstopp. Hehe, altså det er mange som slutter å gå ned i vekt om dem spiser noen varer som feks frø eller kunstig søtning.

Det er også noen som går ned, men når ett platå og da event må kutte ut noe en stund for å gå videre nedover.


#78

Heidi M sa for siden:

Takk for at du deler så mange flotte oppskrifter Gerd, mye inspirasjon å finne i alle dine bidrag her inne! Frokostbollene dine skal jeg absolutt forsøke meg på en dag, ser veldig gode ut.


#79

Svima sa for siden:

Anbefales på det varmeste.:)
Kjempegode og super enkle.:)


#80

Sjokoholiker sa for siden:

dette var jo en superenkel oppskrift, meen de smakte litt for mye omelett for meg... takler ikke omelett for tia. er det noe jeg kunne byttet ut litt, feks ett egg med en dæsj creme fraiche skal tro??:)


#81

Supah sa for siden:

Jeg satt her og lurte på hva jeg skulle ha til frokost... Det tok meg ca 2 minutter. Denne lå på toppen av siden, og jeg har alle ingrediensene, så da går jeg rett til kjøkkenet for å lage det!!


#82

Supah sa for siden:

Nå står de i ovnene, og jeg gleder meg kjempemasse til frokost! :hearts: :sikle:


#83

madrugada sa for siden:

Takk for svar. :)


#84

madrugada sa for siden:

Ble litt mye eggesmak ja. Tenkte å prøve med rykende ferske egg, rett fra høna liksom, som jeg er så heldig å få tak i. Men vil forsøke å bytte ut to av eggene med noe annet. men superenkel å lage. Skikkelig moro. :)


#85

prøvermegfram sa for siden:

Disse må jeg prøve... Sist jeg bakte lavkarbo brød smakte det bare fuglefrø, men denne ser jo ut til å ikke ha alt for mye frø oppi :) Tror jeg må bake den ikveld allerede...


#86

Pøsh sa for siden:

Jeg synes ikke disse smaker egg i det hele tatt. Sist jeg laget tok jeg en liten dæsj creme fraiche oppi, da ble de litt saftigere. Veldig gode!


#87

TrineG sa for siden:

Lagde disse nå og de er helt nydelig. Takk for oppskrift ! smakte rundstykker. Spiste den varm med smør og ost på, Mmmmm, nesten synd jeg ble mett av en;) Kommer til og lage disse ofte, kjempe enkelt !

hvordan skal de oppbevares ?


#88

Pøsh sa for siden:

Jeg tar de i fryseren og tiner i brødristeren.


#89

Bonitta sa for siden:

Disse var kjempegode, men hva er vitsen med å grovmale sesamfrøene?? De er så små, så jeg ser ikke vitsen.
Jeg lagde dem i allefall uten å male noe som helst, og de var gode!



#91

monja sa for siden:

Har akkurat spist disse til frokost, rykende varme med ost på. Nammenam sier jeg bare :sikle: Tusen takk for fin oppskrift.


#92

Saphire sa for siden:

Jeg følte overhode ikke for omelett i dag, så da testet jeg ut disse. Men jeg tok en teskje med creme frechs i og litt bakepulver, og jeg tok de i store muffinsformer. De ble utrolig gode, overhode ingen eggsmak, ble mett på 1.5 stk. Men jeg fikk regnet ut at de var 2 g karbohydrater pr stk. Som pålegg tok jeg skinke på en, vossafår på en, og yoghurtnaturell som var tilsatt bringebær i (som var kjørt i mixer).
Utrolig godt og så lettvindt. Disse blir med meg på nattvakt i natt altså!!


#93

Pøsh sa for siden:

Noen som har prøvd å tilsette mandelmel i disse?


#94

Trixie sa for siden:

Smaker det ost av disse? Jeg liker ikke ost så hva kan jeg bytte ut med? :)


#95

Mila sa for siden:

Disse var ubeskrivelig gode! :) Takk for oppskrift Gerd! :D


#96

Yonah sa for siden:

Abbonere på denne tråden, må nesten prøve disse i morgen, for vi går ikke tom for egg med det første... Jeg har nemlig 14 høner som forsyner både oss og familiene våre med egg:D Og jeg klarer ikke å spise så mange egg om dagen.


#97

marjusen sa for siden:

send til meg i posten. Hihi


#98

Yonah sa for siden:

Nå vet ikke jeg hvor du bor på Gjøvik, men det er flere i Elverum som har hagehøns:D
Det holder med 4-5 høns og ingen hane. Hønsa bor fint i et dukkestue hører jeg folk si og jeg har sette flere dukkestuehønseri.. Selv bor vi på småbruk da. Men høns er verdens letteste dyr å holde; litt kraftfòr og vann, litt rotfrukter i vintertiden( for kos også fordi det er rasende morsom å se 20 høner gå løs på ei kålrot), flis på gulvet, vagler til å sove på og fra uti mars til slutten av oktober går de ute halve døgnet og finner seg mat sjøl( øh, gjerder kan være lurt, naboen 500m unna ringte her en dag og lurte på om vi mangle ei brun høne)

Dog kommer 4 av hønene mine fra en i Elverum som fikk klager fra naboene( naboene bor litt vel tett på)...


#99

trultemamma sa for siden:

Disse her er fantastiske, har prøvd ut emd creme fraiche, kruskakli, cocosa og solsikkekjerner. Anbefales!!


#100

swimzy sa for siden:

må prøves :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.