< Tilbake til oversikten

Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Veggpryd sa for siden:

Kari Jaquessons utspill mot fete og late mennesker(:p) blir det debatt av. :)

Heldigvis kommer også Dag Viljen Poleszynski! :) KOS har sendt ut invitasjon til medlemmene om å være publikum, så er du medlem av KOS og har glemt å sjekke mailen din, må du svinge deg rundt (hvis du orker å legge fra deg potetgullet, og reise deg opp fra sofa'n da!) :D

Debatten kl. 21:30 på NRK1 torsdag 14. oktober.
Sted: Litteraturhuset, Wergelandsveien 29, Oslo.

Edit: Ønsker du å være publikum, kan du sende en mail direkte til [email][email protected][/email] eller til [email][email protected][/email]

• hvor du skriver at du vil ha plasser (hvor mange) i KOS gruppen.

EDIT: Her er link til debatten

senorita sa for siden:

hva er kos? :D link?

Carisma sa for siden:

Eller kanskje er ute og jogger? :D

Veggpryd sa for siden:

Hehe. :lol:

Linken til KOS er kostreform.no

Nerthus sa for siden:

Høh, nå sier Drevon at det viktigste er mindre inntak enn forbruk, og det er uavhengig av HVORDAN man gjør det... ikke noe fordømming av lavkarbo på TV... men på NETT sier han jo at det er så mange bivirkinger med lavkarbo.... pingler ut litt her tror jeg ;)
Dessverre er kandidaten som har gått ned på lavkarbo Skaldeman-rettet, og sier han spiste egg og bacon hver dag i 6 mnd... vet ikke om det kan være med på å gi lavkarbo et bedre rykte...

Rin sa for siden:

Hexeberg virker så stressa, som om hun prøver å oppsummere hele lavkarbofilosofien i ett eneste åndedrag, hver gang hun kommer til orde. Tror dessverre ikke så mange skjønner at det hun sier er relevant, om ikke de har kjennskap til temaet fra før...

Nerthus sa for siden:

Enig - og programleder avbryter jo veldig når lavkarbo-heltene våre snakker da... de prøver å si mye på en gang og programlederen sier jo også at "nå tror jeg ikke jeg henger med lengre"...

Også han som har gått ned så mye da - "jeg var smellfeit - når JEG klarte å trene så klarer andre det..." makan til manglende empati spør du meg!

senorita sa for siden:

hvorfor trene i 3-4 år og gå ned 10 kg når man kan gå lavkarbo og gå ned 10 kg på et halvår?? :P neei de må innse folk liker enkle løsninger.. er en grunn til at folk ikke orker og klarer å trene så lenge over tid.. enklere å sprekke på noe der man knapt ser noen nedgang eller fremgang og må holde på i mange år for å gå ned noe som helst..

Greddy sa for siden:

Off a meg, det var jammen 1 time av mitt liv som jeg ikke kan få tilbake igjen...
De gangene det der kcal inn og kcal ut, ble nevnt, så hadde jeg så lyst å skrike til de, Kari, Drevon, han der feminine og han feite ministiteren... At det går an...

jvb sa for siden:

Den voksne befolkningen er fortapt
-Kari Jaquesson 2010

Jeg roflet så jeg holdt på å bli kvalt :)

Rin sa for siden:

Haha, ja... de gjorde skuffende lite ut av det som kunne blitt en fyrrig ernæringsdebatt, paneldeltagerne tatt i betraktning. Bare masse vissvass. Kan bare krysse fingre for at befolkningen forøvrig la merke til hvor ulykkelig hun Grete Roede-damen så ut i forhold til Skaldeman-fyren blant publikumsfolka. :p

Sjanten sa for siden:

Jeg blir så eitrende forbanna når Drevon sitter og sier at man ikke kan legge på seg av 1000-1200 kalorier om dagen. Han skulle pokker bare visst hvor lett akkurat dêt er når man har en kropp som er hormonforstyrra nok:mad:

Nerthus sa for siden:

Det der med kcal inn - kontra forbruk er jeg ikke ubetinget uenig i. Paradokset er at jeg i over 6 mnd spiste 1600 GR/vektklubb kcalorier hver dag - samtidig som jeg trente styrke og kondisjon nesten hver eneste dag - og la på meg 2 kg fettmasse... mens nå når jeg holder meg på 1600 kcal lavkarbo (20 gram karbo pr dag) - går jeg lett ned UTEN å trene... (ca 1 kg i uka når jeg ikke spiser for mye mat... heldigvis går jeg ikke OPP hvis jeg spiser mer da- men vekten stagnerer).

Hvis noen kunne forklare dette for meg - og hvis dette kunne bli FORSTÅTT - at noen tåler karbo dårligere enn andre, så tror jeg diskusjonen kunne fokusert på de litt mer viktige tingene når det gjelder "fedme-epidemien" i Norge...

erruslank sa for siden:

Hexeberg gjorde seg IKKE på tv, dessverre. Fikk ikke frem budskapet sitt i det hele tatt.

Jørgen bæsja rett og slett på leggen. Beklager!

Nerthus sa for siden:

Helt enig - var nede i 900 kcal pr dag på pulverkur i flere uker jeg - og gikk ikke ned et gram....

senorita sa for siden:

Ja, han der Jørgen syns jeg dessverre ikke virket så veldig intelligent.. han var så utrolig "offer" syns jeg..

Montro om han har prøvd seg på lavkarbo? :p

Zillah sa for siden:

Syns ikkje denne debatten var ein suksess.
Eller er det slik tv-debattar er no om dagen? Mykje mas og synsing og ingenting fornuftig. Og mens lavkarbo-heltane knapt fikk kome til orde, var det meir enn nok fjas frå dei andre.

Eg trur knapt eg har sett tv på over eitt år, men dersom dette er normen så lar eg heller TVen vere av.

Mumle sa for siden:

Jeg så på debatten, og ble litt provosert. Lavkarbo blir fremstilt som at man dytter i seg fett dagen lang (jeg spiser mer grønnsaker på lavkarbo enn jeg gjorde tidligere), og det blir feil.

Og jeg klarer ikke å sitte rolig (jeg dirra her jeg satt) å se/høre på at Kari m/flere rister på hodet/ler av lavkarbo, sier at "det har jeg ikke noen tro på" osv. Det er jo ganske respektløst mot de tusenvis av nordmenn som opplever at lavkarbo funker for dem. :mad:

Jeg har ingenting imot at andre finner sin løsning hos Roede eller andre metoder, men for meg er det lavkarbo som er løsningen. Hvorfor er det så vanskelig å respektere det? :confused:

Og når man antyder at alle overvektige sitter i sofaen og spiser potetgull, da blir ikke saken bedre. :boxing:

Huff, sånn ja, der fikk jeg blåst ut litt! Nå kan jeg fortsette min deilige lavkarbotilværelse og glise bredt mens vekta går ned! :D

erruslank sa for siden:

Det blir for dumt når han skal skylde på myndigheter og manglende forskning for at han er fet. Han har vært med i lignende debatter før, bl.a en på TV2 for ca 5 år siden. Nå er han dobbelt så stor! Hva med å fokusere på en bedre livsstil enn å skylde på alle andre enn seg selv?

Det er en klisje, men start med gutten i speilet!

Greddy sa for siden:

Uansett. De ernæringsfolka av den gamle skolen har tydeligvis ikke følgt med på fysikk timen. Jeg måtte le da Drevon dro fram termodynamikkens lover.

erruslank sa for siden:

Jeg har heller aldri spist mer grønnsaker enn jeg gjør nå!

Nero sa for siden:

Jeg synes de snakket for lite om at fedme er/er ikke en sykdom. Jeg ønsket at noe kunne spørre Kari om hva hun mente om f.eks dette eksemplet:

En dame føder 2 barn med ett års mellomrom. Jente først, la oss si hun veier rundt 5 kilo når hun blir født - en "feit" baby".

Året etter fødes hennes bror, en liten kar på 3500 gram.

Barna får samme kost hjemme, men datteren som er født feit - spiser/har behov for mer mat i barneårene enn broren som er tynn.

I ungdomstiden spiser broren masse karbo, usunn mat, sjokolade og annet - og trimmer aldri. Han er fremdeles tynn som en tråd.

Jenta har fremdeles stor apetitt, men spiser ikke mer kalorier enn broren i det store og det hele. Hun har blitt enormt overvektig (si moren også er ekstremt overvektig).

Det jeg mener, er at fedme er en sykdom - enkelte oss er født feit, da må det vel være genetisk? Ofte har fete barn en fet far eller mor - samtidig som det også har en søster eller bror som ikke er overvektig (kanskje som sin far?)

Dette er bare et eksempel, som det sikkert finns mange tilfeller av i virkeligheten.

Lurer på hva Kari ville si om det? At jenta er lat og må ut å trene?

Hamster59 sa for siden:

Kanskje litt sånn som forventa med et altfor stort panel og litt for få ute blant publikum. Savna Lena Beatrice der, hun hadde vært en flott lavkarbo-ambassadør. Synes også Hexeberg ble litt for anspent, mens Poleszynski var kjempeflink. Drevon kunne gjerne vært utfordra på de (dårlige) ernæringsrådene som har vært gitt til diabetes-pasientene de siste 30-40 åra.

Er egentlig ikke uenig i at det med fysisk aktivitet er viktig, tror mange av oss kunne ha godt å bevege oss mer (meg selv inkludert).

Mumle sa for siden:

Det skulle jeg også likt å høre. Jeg kjenner noen sånne som den gutten du beskriver her. Sofagriser som drikker cola hver dag og kun pizza o.l. til middag. Hadde jeg levd på deres måte hadde jeg antakelig veid det dobbelte av det jeg gjør i dag. Likevel er de tynne, på grensa til magre. Hvorfor det?

jvb sa for siden:

For å gå ned i vekt så må man bruke flere kalorier enn man spiser, det er det ikke mulig å være uenig i.

Det som er så utrolig frustrerende er at kroppen selv bestemmer hva den skal gjøre med energien vi spiser. Hvis kroppen vil lagre fett, fordi den hormonelle balansen tilsier, så lagrer den fett. At Kari tror man kan styre dette selv betyr ikke annet enn at hun ikke vet hva hun snakker om.

At "tradisjonelt" ernæringsregime mener en persons høyde er styrt av genene, mens evnen til å legge på seg er styrt av viljen og evnen til å spise mindre er igrunnen bare flaut og ikke basert på seriøs forskning.

senorita sa for siden:

Spore litt av her men.. Tror dere dette med lavkarbo gjelder dyr også? Jeg har 3 innekatter. like lite aktive alle tre, og de får akkurat like mye mat.. men 2 er slanke og en er kjemperund.. er jo litt snodig.. de får jo bare tørrfor.. Er katter egentlig laget for å spise tørrfor? :p Hva spiste katter i urtiden? Fantes de i det hele tatt da? hehehe :p

senorita sa for siden:

Samboeren min er slik.. lever på brus og snacks og er normalt slank.. jeg har spist "vanlig norsk husmannskost" og jeg veier 20-25 kg mer enn han!!!

erruslank sa for siden:

At hun spiser like mange kalorier som broren og likevel blir feit gjør henne ikke syk. Det betyr bare at hun spiser mer enn hun trenger.

senorita sa for siden:

det var vel akkurat det dem sa på tv.. spiser mer enn de trenger :p

Angelita sa for siden:

Synes igrunnen at den beste kommentaren kom fra Polezynski da han nevnte at første boken om lavkarbo kom ut allerede en gang for lenge siden, husker ikke helt årstallet.... Men den ble ikke omsatt til norsk før 2007. Er sikkert derfor de ikke ennå har fått lest den på Blindern, sa han. Et lite slag til de som så tydelig ikke følger helt med i timen ang. forskning.

Sjanten sa for siden:

Jeg kom til å tenke på en ting i denne sammenhengen, som har rot i min egen overvektshistorie. Jeg har tre halvsøsken. Vi har alle samme mor, og vi har bodd i samme hus med samme mor og far og kosthold i alle år. Det vil si fra jeg var 2 til jeg var 19.
Det var samme mor som smurte matpakker, og samme mor og far som lagde middag og kvelds og ellers det andre vi spiste. Vi spiste stort sett den samme maten – vi hadde gode måltidsrutiner alle fire. Godteri var forbeholdt lørdager, brus likeså. Vi levde på et helt vanlig norsk kosthold.
Søskenene mine har inntil de ble voksne vært undervektige. Jeg har vært kraftig overvektig. De veide noenogførti kilo da de begynte på ungdomsskolen (12 år), jeg veide 80. Vi er like høye og er alle jenter.
Dette er ingen unnskydning eller ansvarsfraskrivelse for at jeg er stor og legger på meg mens de ikke gjør det. Jeg er enig i at man må gjøre en egeninnsats for å bedre helsen. Men det er ikke til å komme fra at det er noe annet også som har bidratt til min overvekt – noe jeg selv ikke har kunnet styre eller kontrollere.

Du har helt rett jvb - i mitt tilfelle handlet det faktisk om hormoner.

Mumle sa for siden:

Jeg vet ikke det helt. Hvis noen kun "tåler" 1000 kalorier om dagen uten å legge på seg, mens de fleste tåler det dobbelte, er det ikke da en feil et sted? Sykdom kan jo være så mangt.

erruslank sa for siden:

Nå var det nevnt vanlig høykarbokost i eksempelet...

Det viktigste er vel å spise kost som fungerer for deg? Om jenta spiser det samme som broren og likevel eser ut betyr ikke det annet enn at han må spise annerledes. Det er ikke nødvendigvis sykdom. (Men kan selvfølgelig være det!)

Queen of Wands sa for siden:

Huff, det var fælt. :( Og Kari har jammen liten respekt for forskning: "Det er noe alle vet", og "det kan alle finne ut av, bare å google" osv. SÅ enkelt er det virkelig ikke å forstå hvordan kroppen virker. Ganske respektløst overfor f.eks. Hexeberg & Co også da. Kari sier egentlig at Hexeberg bare driver med tull, for det er noe alle vet... Kan ikke si jeg likte han med boka så godt heller, vurderte å lese den da jeg hørte om den, men mista lysta da jeg fikk sett & hørt forfatteren. Kan jo håpe at programmet fikk noen overvektige til å undersøke lavkarbo nærmere da.

Nero sa for siden:

Det var det jeg også mente, det er for enkelt å skylde på at feite spiser for mye/trener for lite. Ja, de bør kanskje trene/spise mindre - men må da leve på den måten resten av livet for å holde vekten nede. Andre igjen kan spise det de vil uten å bevege seg - og fremdeles være tynn som en strek :cool:

EmilyB sa for siden:

Det mest utrolige sitatet hennes synes jeg var:
"Jeg vil helst ikke gå inn på lavkarbo, for det blir litt for mye på detaljnivå føler jeg"

Bombus sa for siden:

Man spiser mer og beveger seg mindre fordi man lagrer fett.
Man spiser mindre og beveger seg mer fordi man forbrenner fett.
(Gary Taubes)

Det er altså motsatt av det disse tussene sier.

Å si "det er noe alle vet" og "hva er det man skal forske på - dette er såre enkelt" - det tyder på at Kari J dessverre er noe tett i pappen. Når WHO stadig minner oss på at overvekt har gått forbi sult som helseproblem globalt, så er det grunn til å se litt mer inngående på årsaken, foreksempel ved å sjekke hva som er årsak og hva som er virkning i fettlagringsprosessen.

Når det gjelder TV-debatten var den som TV-debatter flest. Hvis det tilfeldigvis er et emne jeg kan litt om fra før, blir jeg eitrende sinna av alt det tåpelige som får lov til å bli sagt på eteren, mens de som sitter med kunnskapen blir avbrutt og får spørsmål som hindrer dem i å få komme til poenget:mad:

EmilyB sa for siden:

Veldig, veldig enig. Men dessverre er det for mye tabloid fremstilling sånne steder. Jeg håper at om 30 år så er ting litt annerledes.

Veggpryd sa for siden:

:ja: Dessverre er det sånne argumenter som går rett hjem hos veldig mange, for det høres jo så enkelt og riktig ut liksom... hehe. :p Hun jeg satt og så programmet med, nikket og var veldig enig i Kari når hun sa det. sukk

Bombus sa for siden:

Skal vedde på at det gjelder katter og hunder i enda større grad enn mennesker. Det er vel sikkert for dem også individuelt hvor mye de tåler av karbohydrater, men de tåler ventelig mindre enn oss. Jeg ville sjekket tørrforet for karbohydratinnhold. Det er vel oppgitt næringsinnhold på kattematpakker også?

Mange kostholds- og overvektforsøk er gjort på mus og rotter. Jeg trodde disse spiste mye plantekost (f.eks. korn) normalt og skulle være tilpasset det. Men de blir tjukke av høykarbo de også.

Lisbeth sa for siden:

Jeg så på innholdsfortegnelsen på tørrforet moren min gir til sin hund, av de 4 første ingrediensene som var listet var det bare en som ikke var korn, husker ikke karboinnholdet, men det var ganske høyt..

Hundene mine får våtfor, med 0 g kh ;)

Carisma sa for siden:

Grunnen til at sånne argumenter går hjem er jo nettop at det fritar publikumet fra å undersøke ting selv. Og så er det oss overvektige de skal ha til å være late! :rolleyes:

jvb sa for siden:

Helt riktig

Mulig representantene for sunn fornuft og forskning ikke får levert budskapet sitt på grunn av at de har for lite media/tv-erfaring.

Jeg synes det er på tide at vi innser vi ikke får snakke om lavkarbo og heller utfordrer det sittende regimet på alt som er feil og mangler i forhold til det de sier om kalorier inn - kalorier ut, for der er det MASSE å ta av... Vi hadde fått en bedre, mer tabloid og mer korrekt debatt hvis Hexeberg og Dag P. begynte hver setning med "Nei, nå snakker Kari gjennom ræva igjen!"

La høykarboforkjemperne forsvare sine synspunkter, ikke begyn å hviske om lavkarbo - folk flest har hørt om det, det folk flest ikke har skjønt er at Kari og Kalori-Kommandoen lyver og/eller ikke aner noe som helst om konseptet "kalori inn - kalori ut"

Vi kan ikke viljestyre vår egen forbrenning, kroppen bestemmer selv hva den gjør med det vi spiser.

Biggie Small sa for siden:

Jeg synes debatten ikke var så værst egentlig.

2 stk. leger som folk hører på fikk gjenta masse om karbokosthold som helt sikkert er første gang for mange som hørte på og er fortvilet pga. vekt.

P. fikk jo tilogmed fortalt det veldig viktige poenget at han som sultet seg ned i vekt, i essens gikk på høyfett-kosthold dvs. sitt eget magefett.

Biggie

Kula sa for siden:

La dere merke til at Kari Jaquesson hadde kjøpt en av Petter Smarts oppfinnelser fra utsalget hans i Andeby?

Det er en finurlig innretning med to små kroker med en strikk imellom. Man fester én krok i hver munnvik og fører strikken bak nakken. Resultatet er et fint og naturlig sjarmerende smil som sitter der hele tiden.

Eneste ulempen er jo at man smiler også i situasjoner hvor folk flest finner det unaturlig.

arkine sa for siden:

hehe så sant så sant:D

Photobscura sa for siden:

Kattedyr har vel eksistert like lenge om ikke lenger enn oss, og de er kjøttspisere og åtselsetere. Har noen sett en katt gå i åkeren og spise rotfrukt, f.eks? :p Butikktørr- og våtfôr er fullt av stivelse fra mais o.l, og egentlig ganske dårlig tilegnet katter. Se på innholdsfortegnelsen, og det står gjerne "min 4% kjøtt". Det er jo ganske drøyt.
Katten min har tørrfôr fra Royal Kanine stående framme hele tiden. Veldig bra tørrfôr, og så får han daglig lettkokt fisk/ferskt kotelettavskjær (med bein), rå kylling etc. Katten min er slank og speilblank i pelsen, og selv om han er ute og løper av seg, så ligger han og purker sikkert seksten timer i døgnet. Katter har enda mindre godt av karbohydrater enn oss, carnivorer som de er. Det lille rovdyr i naturlige omgivelser får i seg av grønt er fra vomma til plantespisere

Du snakker sikkert om pamfletten til William Banting (som ikke mindre er opphavet til begrepet "bant/banta" på både engelsk og svensk :D) som han skrev i 1863 og trykket på eget budsjett i full begeistring etter at legen hans satte han på en lavkarbodiett. Lavkarbo hadde sin første "motebølge" alt i siste halvdel av attenhundretallet, altså. Nymoderne fenomen? I think not. Lavfettdiettene kom for seksti år siden etter publiseringen av lipidhypotesen til Ancel Keys, så stikk den, Drevon.

Jeg har ikke sett debatten. Den ligger vel på nett-tv, men jeg vet ikke om jeg orker. Jeg er så lettantent :p.

LenaBeatrice sa for siden:

Følgende er publisert i 1825, av Jean Anthelme Brillat-Savarin:

Om det finnes på norsk vet jeg ikke :-)

Jamen se der, noen som var før Banting til og med! Det jeg ikke har funnet noe om er hvor legen hans hadde sin diett fra. Han var faktisk øre- nese- og halsspesialist, om jeg ikke husker feil, og skulle vel kurere hørselen til Banting, eller noe i den gaten, som han mente faktisk kom av fedme. Banting selv var jo lekmann. Begravelsesagent, faktisk. En meget overvektig etter den tids standarder sådan.

n`Finn sa for siden:

Er jo helt enig med deg jvb !
Jeg syns debatten ble sterkt vinklet.
Hun som sa hun hadde forsøkt alt og ingenting nyttet (bare et operativt inngrep hjalp) - hun ble jo bare forbigått i stillhet. INGEN dvelte ved hvorfor, de bare fortsatte å messe sin egen ide. Og slik kan de bare ikke holde på !
Menneskeslekten er ikke en enhet hvor en kan tenke ut EN løsning som passer for alle. En må nok favne noe videre..........

Og Drevon snakket som vanlig bare tull !
Han ønsket seg et samfunn i bevegelse og anklaget myndighetene for ikke å legge til rette for det. Han mente at hvis vi bare hadde gang og sykkelstier nok, så ville alt bli bra......
Han kunne kanskje løfte blikket litt - ikke lenger enn til Danmark. De har hatt det Drevon etterspør i flere generasjoner.
Så hvordan står det til der da - Drevon ?

Flere nevner at de ikke går ned om man slutter å spise, og det har jeg forsøkt selv, og jeg gikk heller ikke ned.
Så vil jeg nevne at stoffskiftesykdommer ser ut til å være mye mer utbredt enn tidligere. Idag måler legene disse hormonene i blodet, og er de tilstede i et rimelig antall, legger men til grunn at de også gjør det de skal.
Og det er vel kun leger som klarer å regne slik ?
Det er langt fra sikkert at disse tilstedeværende hormoner finner veien dit de kan gjøre nytte for seg. Man kan tenke seg at de ikke kan omsette fett - bare at man har ikke målemetoder for det.
Altså : de kan telle øye på folk, men ikke vite om de virker......
Enda er de så brennsikkre på at det ikke er mer i sekken.
Kjære vene......

ada-emilie sa for siden:

Kanskje de bare regner med de som har ikke har hormonelle forstyrrelser og sykdom? Grunnen til at det fokuseres på kalorier og mosjon er vel at det er bare kalori inntak og forbruk en selv kan kontrollere. Hormoner blir liksom et annet kapittel. Tror ikke de er uvitende om hormonelle forskjeller. Det er jo noe enhver må tenke på individuelt og tilpasse kostholdet etter.Her snakker de generelt.

streber sa for siden:

Vet ikke om det var noen smart ide å se programmet nå før jeg skal på jobb, kjenner jeg har lyst å mose smileheletidenkari til POTETmos-så saklig ble jeg nå-godt jeg ikke var med i debatten:o

jvb sa for siden:

Kroppen bestemmer hva som skjer med det du putter inn. Det hadde vært deilig enkelt om kroppen lot seg styre slik at man kunne kontrollere hva den brukte også - men sånn er det jo ikke. Du kan bruke 1000kcal ekstra ved å trene, men du kommer til å spise mer eller tvinge kroppen ned i vekt. Hva skjer når det er nok energi igjen? Kroppen legger på det som mangler og litt ekstra til neste gang.

Vi kan påvirke kroppens energiomsetning ved å endre sammensetningen av det vi spiser, men kontrollere det kan vi ikke.

Angelita sa for siden:

Ja, det var nok den Polezynski snakket om, tror det var 1825 han sa ja. Og den finnes på norsk, ifølge P. Ganske artig å vite om, ikke akkurat noe nytt dette her altså.

En annen ting i debatten som jeg bare måtte le av, var da Jaquesson skulle forklare hvorfor hun ikke "tror på" lavkarbo. "Bare se på et bilde av folk på 70-tallet da de spiste mer poteter enn noen gang, og alle så ut som de nærmest hadde anorexia alle sammen," var det hun sa. Et helt meningsløs argument vil nå jeg si. Kan nok kanskje være at folk spiste forholdsvis mye poteter på den tiden. Men man må da tenke på hva mer de spiste eller ikke spiste. Sukkerinntaket var mye, mye mindre enn det er i dag. Det var ikke så store mengder brus, godterier, boller og kaker og slikt tilgjengelig nærmest hver eneste dag som det ofte kan bli for veldig mange i dag. Folk lagde i mye større grad maten sin selv, i motsetning til all ferdigmaten som blir konsumert nå. Og man var heller ikke så sparsommelig på fettet. Bare så det er sagt, så er det ikke slik at jeg tror at alle som er overvektige spiser usunt og mye sukker osv. Poenget mitt er bare å peke på de generelle forholdene i samfunnet som har endret seg på denne tiden. Med andre ord vil jeg påstå at det holdt folk slankere på 70-tallet, var mindre sukker og ferdigmat, og mer fett, til tross for mye poteter. Ikke på grunn av, slik Jaquesson så ut til å mene.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor de som kaller seg eksperter er så lite åpne for nye måter å tenke på og nye tilnærmingsmåter til ting. Man kunne da i det minste vurdert om det var noe i det, om det kanskje virker før man avviser det totalt, slik man ser det blir gjort ang lavkarbo. Men det viser seg gang på gang at disse "ekspertene" er så fastlåst i sin egen lille tenke-boks, at alt utenfor boksen nærmest er ikke-eksisterende for dem. Dessverre er dette noe man ser på mange områder, ikke bare når det gjelder kosthold/lavkarbo. Sukk, blir litt oppgitt jeg...

Licota sa for siden:

Hahaha! Ja, jeg la merke til at hun smilte hele tiden. Minnet meg litt om Sheldon fra The Big Bang Theory når han skal sette opp et smil. Ganske skumle saker. Se her:
www.youtube.com/watch?v=XdoXhvHvK3I

plastbox sa for siden:

Uff.. hva er det man sier? "All pr er god pr".. Er garantert i allefall én overvektig som har prøvd og prøvd, sultet og sultet som så dette programmet og tenkte "Hm.. et alternativ.. kanskje..?". Har hyklerne Kari og Drevon klart å motivere én person -på vei dit Skaldeman var- til å undersøke lavkarbo, så er det verdt får frustrasjon over de bakstreberske idiotene!

Ble forrøvrig meget positivt overrasket i dag! Har sittet i et teknisk møte med et par kolleger og en konsulent hele dagen, og da lunchen (små baguetter) kom på bordet takket jeg nei fordi jeg ikke spiser karbohydrater. Da fortalte konsulenten at han hadde gått ned 30kg på Ketolyse og var kjempepositiv til helsefordelene, og han ene kollegaen min fortalte at han lenge har unngått potet, ris, pasta og hvete uten noen spesiell filosofi; han føler seg rett og slett bare bedre uten!

Stor forskjell på folk.. Den lille gruppa vår var utelukkende IT-folk, og yrket krever at man daglig tar til seg ny informasjon enten det totalt motstrider gamle vaner og sannheter eller ikke. Godt å vite at mennesker jeg vet er fornuftige og vant til å lære og holde seg oppdatert også har fått med seg lavkarbo, selv om klisjéen tilsier at vi IT-gutta ikke er verdens mest atletiske mannfolk. :p

Rin sa for siden:

Kanskje ikke atletiske, men en forbløffende høy prosent av IT-gutta jeg kjenner er også ganske opptatt av kosthold - og evt trening, så lenge de får grafer og kurver og tall å måle. :p Det er også som regel greit å forklare lavkarbo/ketogen kost for nerder (jeg er også en), uansett hvilken kjennskap eller interesse de har for temaet - mange som har syntes det er kult av meg å bedrive "naturfagseksperiment" via kosthold, i alle fall. :D

Supera sa for siden:

Katter er rene kjøttetere og trenger null nada grønnsaker og korn som ofte finnes i tørrfôr. Altfor mye fyllstoff i tørrfôr, og siden tørrfôret er så tørt så gjør det også at de drikker mye vann.

Det jeg har funnet ut om mat til katt er at de trenger mye laurinsyre. Laurinsyre finner man i rødt kjøtt, men veldig lite i hvitt kjøtt. Cocosa inneholder utrolig masse laurinsyre, så jeg har tenkt på å smelte litt cocosa og ha i kjøttdeig. Og katter skal ikke ha mye magnesium. Magnesium finnes mye av i hvitt kjøtt og fisk. De skal heller ikke ha mye salt, som salt kjøtt og saltvannsfisk. Og så leste jeg at man bør gi dem kjøtt som har vært frosset siden kjøttet ikke skal varmehandles. Så altså baser kostholdet deres på rått, rent rødt kjøtt og innmat.

Jeg kjøper frosne koteletter som jeg tiner opp og gir til kattene mine. Jeg har ingen slakter i nærheten, men har planer om å kjøpe masse innmat til dem en gang jeg er innom en slakter.

Etter at jeg gikk over til ren mat til pusene også, så er det knapt noe å fjerne i kattedoen av verken bimmelimm eller bommelomm og de ser ut til å ha det helt supert. Hvis jeg hadde latt vannskålen stå til den ble tom, så hadde vannet stått der i ca en uke mot en dag eller to med tørrfôr. Men så får de jo også blodvannet. Det liker de tydeligvis bedre enn kjøttet, fordi blodvannet slikkes opp før kjøttet spises. Og fettet spises først på kjøttet.

Forøvrig så er emnet diskutert i denne tråden, så hvis du har flere spørsmål så fortsett der. ;)

Supera sa for siden:

Jeg irriterte meg også over ordstyreren!

Og Kari som mener at Dag VP Har ett kjedelig liv som holder seg mett lenge og ikke blir fysen. :lol: Tydelig at Kari har fått pes for det hun har sagt og var veeeldig fornøyd med litt medhold. Hun gliste jo hele tiden og måtte poengere det når andre var enige med henne. Dag VP var jo den eneste som kom med skikkelige argumenter.

Nerthus sa for siden:

Enig! Enn å si at det er "kjedelig" å spise kun to ganger om dagen! Skal si hva som er kjedelig jeg - det er å spise det j... lavkcal lavfett tullet i mange år og gå konstant sulten uten å få noe som helst positiv effekt av det!
Litt engasjert her nå - funnet en artikkel på hanneskartveit.vgb.no/2010/10/15/frie-valg-gir-flere-kilo/comment-page-1/#comment-1838941 som jeg heftig kommenterer på! Snøft! ;)

MadamMim sa for siden:

Så dere Kari på "Fredag" idag da?? Jeg måtte jo bare LE!!!! Når de nevnte lavkarbo - så bare lo hu.. det er jo ei SEKT!!!

WTF???????????????

Nerthus sa for siden:

Kødder du?? Kalte hun lavkarbo for SEKT?? Må se om jeg finner nettversjonen...

Mumle sa for siden:

Hvaaaa??? Det er ikke mulig! :_ohmy:

Hun må jo ha fleipa!? Men forsåvidt, ingenting er umulig.

Legg gjerne inn link her om noen finner nettversjon.

Titania sa for siden:

Kari Jaqueson får tyn i "Nytt på nytt" :D:D:D

MadamMim sa for siden:

Kødder ikke, hun sa det... MEN hun lo når hu sa det.. Fleip eller ikke... synes det var veldig unødvendig sagt!!

Mumle sa for siden:

Helt enig! Hun er så respektløs mot alle som ikke velger hennes metode at jeg blir både irritert og skuffet. Det blir nok ingen flere trimtips for meg på God Morgen Norge lenger. Klarer ikke å ta henne seriøst.

Carisma sa for siden:

Jeg jobber også med IT, og vi har vinlotteri på jobben (med kake...). En av de i gangen ville ikke være med i dag for han hadde sin første uke på lavkarbo-diett! :D

plastbox sa for siden:

Tøft! Føles godt å se dette spre seg, folk har ikke vondt av å få med seg vitenskapelig fakta som kan redde livene deres.:D

Jeg møter stadig på folk som ikke nødvendigvis er så kjent med lavkarbo- eller lchf-begrepene, men som kutter ut sukker, gluten, melk etc. Jeg tror nok spiren gror i folket, altså! Færre og færre som reagerer på ideen av at kornprodukter som brød og pasta f.eks ikke nødvendigvis så sunne lenger, eller tanken bak det at frukt faktisk har sukker i seg :).

streber sa for siden:

Licota- så på klippet-fantastisk-elsker sheldon, fy flate han spiller den der rollen godt!:)
Kari , er jeg ubeskrivelig skuffet over, før da hun snakket lite om kosthold, men mer om gleden ved -og fordelen av å trene, da likte jeg henne ganske bra, hun inspirerte meg til å trene.MEN nå kan hun ta å gå hjem å skamme seg over den holdningen sin, GODT å leeenge!:mad::mad:

Hvorfor kan ikke Kari Jaquesson holde seg til det hun faktisk vet noe om, nemlig aerobic trening? Hva i alle dager har hun i en kosthold- og fysiologi/hormon/genetikkdebatt å gjøre?
Jeg betviler ikke hennes viten og erfaring når det kommer til fysisk aktivitet, altså. Hvorfor skulle jeg det? Hun er jo en stor grunder når det kommer til nettopp dette. Men da burde hun ha en viss ydmykhet til f.eks Polezynski og Hexeberg når det kommer til deres fagområde, før hun eventuelt har gått like dypt i materien som det de har. Like mye kan sikkert Polezynski og Hexeberg uttale seg om aerobic, men gjør de det?

streber sa for siden:

BRA innlegg Photo!

Takk! Jeg har virkelig lite å bidra med når det kommer til trening/mosjon bortsett fra en og annen rusletur og en liten økt på yogamatta nå og da, derfor uttaler jeg meg heller ikke om trening i noen særlig utvidet grad, og har til stor del ydmykhet overfor de som vet langt mer enn meg. Jeg synes det er tåpelig at folk har så skråsikre meninger om ting de helt tydelig ikke har særlig kunnskap om. Trist faktisk, for signaleffektene kan være store ...

Queen of Wands sa for siden:

Helt enig med deg Photo! Men Kari har vel en tro på at virker hun selvsikker nok når hun uttaler seg, så vil folk kjøpe det. Og til en viss grad har hun vel rett...

lifejack sa for siden:

Kari holder på med en bachelor i ernæring ved Atlantis Medisinske Høgskole, og har følgende å si om studiet:
"Jeg har høye mål med min utdannelse her på Atlantis og vet at den kunnskapen jeg tilegner meg her, kommer til å ha stor betydning i mitt videre arbeid."
Så kan virke som vi kommer til å høre mer fra denne dama i ernæringsdebatter i nærmeste fremtid dessverre. Det er jo typisk når man akkurat har begynt å tillegne seg kunnskap i et fagfelt, at man pøser ut med alt man har lært fordi man er så ivrig og engasjert og synes alt er så interessant. Hun har sikkert slitt i alle år med at hun ikke føler at hun har kunnet nok om ernæringsbiten av helse, mens nå føler hun at ENDELIG! Nå har jeg svarene og kunnskapen! (Dessverre er ikke en halvferdig bachelor heeelt det samme som en doktorgrad og maaaangeårig kritisk forskning...):rolleyes:

fridr sa for siden:

HELT enig!
Men har lagt merke til tidligere i tråden her at det virker som folk whiner om de som "spiser alt de vil og er kjempetynne"... Akkurat som om dette er noe urettferdig. Jeg ser selvfølgelig frustrasjonen: det er ikke morsomt å være feit.
Det er noe som heter "innfeit" også, og det er IKKE bra! Det er aldri bra å spise usunn mat, om du er tynn eller ei...

plastbox sa for siden:

Vel, takk takk.. Liker ikke å klappe meg selv på skulderen men det varmer at du føler det sånn! :cool:

fridr sa for siden:

Det jeg sitter igjen med etter å ha sett denne debatten, er at det er helt idiotisk at folk tenker sånn at vektnedgang bare handler om hvor mye du beveger deg, og ikke noe om hva du stapper i kjeften. Det sier seg selv at maten bestandig vil ha noe å si! Det sier de jo selv! De snakker rundt og rundt hodet på seg selv, det blir bare suppe... Dustete... De er så bestemte på at "det er så enkelt"... Vel, la meg fortelle deg hva som er enkelt: det du stapper i kjeften har noe å si for om du er feit, syk, tynn eller frisk. (Mosjon er også sunt og sykdomsforebyggende. Det må vi ikke glemme... Men maten er enten din medisin eller din fiende)

Jøss! Jeg lette og lette på nettet for å finne ut hva slags bakgrunn hun har, for ikke å uttale meg skeivt om det. Fant bare det jeg alt visste med den aerobic-grundingen sin, og at hun har en kortere karriere som journalist, men ingenting om noen spesiell utdannelse. Men, ja, engi med deg!

Ja, gud. Det har du helt rett i! Min eks var så absolutt innenfor den kategorien der, og han hadde null immunforsvar og alltid trøbbel med magen, og det var et mareritt å gå på do etter han. Det ble litt bedre da jeg la om kostholdet, pluss at han endelig la på seg litt, han var typ bare var som en matkvern som spiste så og si alt, men det gikk fortsatt ned en god del pottis, sjokkis og brus. Nå er han tilbake der han var uten meg og min mat, og er like mager og innhul, og har sikkert akkurat de samme problemene.

Høhøhø. Jeg vet jo at du har en enorm fysiologisk tilnærming og kunnskap, det skal jeg ikke motsette meg over hodet, og det respekterer jeg også, og lærer mye av. Men så er du en mye større geek enn meg også :lol:.

Sjanten sa for siden:

Og for de som ikke har fått nok av denne debatten, så møter Kari Jacquesson til debatt på Tv2 nyhetskanalen nå straks...12.15 tror jeg de sa.

Veggpryd sa for siden:

Er så enig!

Veggpryd sa for siden:

Æsj, jeg blir så provosert av det der. Det er ikke første gangen jeg hører det, dessverre. Hva er det egentlig som gjør at folk har den oppfatningen? Er vi litt for entusiastiske over å endelig fått orden på matproblemene våres...?

Nemii sa for siden:

Ojojoj, ser på nå. Der var det mye mennesker som sier veldig mye om ting de ikke vet noe om. Kongen på den noe tvilsomme haugen - Kari J

Har ikke sett...hva ble sagt?

andreasoe sa for siden:

hva heter den siden han doktoren som var for lavkarbo? VOF lederen? Han refererte til mange studier og en side hvor masse studier er publisert.

Zincite sa for siden:

Klippet fra vof.no:

Husker ikke hvilken side han refererte til, men du kan høre gjennom debatten (som Nrk har lagt ut her) og finne den igjen :)

andreasoe sa for siden:

prøvd å høre igjen, men han blir avbrutt akkurat når han nevner siden :(

arnakristin sa for siden:

Hei,
Du kan jo bare sende han en e-post og spørre... VOF

Sjanten sa for siden:

Ja, hva ble sagt...

Panelet var Kari Jacquesson og Jørgen (husker ikke etternavnet, men han som er leder for landsforeningen for overvektige). Den lille seansen på 5 minutter hadde mye mer temperatur enn debatten på torsdag.

Kari Jacquesson gjentok, som hun har sagt tidligere, at fedme ikke er en en sykdom. Hun mener hun med det sender et positivt signal til befolkningen, fordi det betyr at det er noe man kan gjøre med overvekten sin - i hennes øyne innta færre kalorier enn kroppen forbruker. Hun konfronterte Jørgen direkte og sa at det kreves vanvittig masse kalorier for å opprettholde den størrelsen han har, og at den eneste grunnen til at han fremdeles er stor er at han fortsetter å innta mer enn kroppen forbruker. Jørgen på sin side forteller at han ble født stor, at han har vært overvektig helt siden han var liten og at vektkurven har vært stigende gjennom hele livet. Kari spør: " Men hvorfor er du så stor Jørgen? Jo fordi du spiser mer enn du forbruker". Jørgen sier som på torsdag - " I mitt tilfelle vet jeg ikke, derfor må det mer forskning til".

Kari var veldig opptatt av å få frem at det er tull at overvektige har lav forbrenning. Hun hevder at vi faktisk har mye større forbrenning enn slanke mennesker, fordi vi forbrenner mye mer kalorier på en halvtime trening enn en med fjærvekt på 50 kilo.

Jørgen lot seg provosere over at Kari sier alle pattedyr er late. Han føler at overvektige blir stigmatisert, og er vår tids sirkusdyr som kan latterliggjøres og settes på utstilling for enhver pris. Kari støtter at overvektige ikke skal mobbes - men sa i tillegg: "Du kan hvis du vil. Folk har vunnet OL-gull uten armer og bein. Du kan hvis du vil:"

Det som irriterer MEG, er at Kari generaliserer. Hun har helt rett i at for vanlig friske mennesker kan trening og bevisst kosthold definitivt være det lille som skal til for å oppnå normal vekt. Det er trist at hun drar alle over en kam og ikke gir det minste rom for at noens kropper har andre forutsetninger og trenger en annen "behandling" enn den hun foreskriver.

blåbær sa for siden:

Jeg ble veldig provosert av Kari på nyhetskanalen i dag. Fint oppsummert av Sjanten. Ble også litt irritert over at det hele skulle handle om hvorfor Jørgen er overvektig. Akkurat det er jo ikke så interessant for andre enn Jørgen selv og evt. hans psykolog ... Egentlig er jo hele debatten stort sett bare oppgulp som alle har hørt før. "Spis mindre, tren mer!" Sukkersug ved blodsukkersvingninger er ikke blitt nevnt i det hele tatt, som jeg kan huske hvertfall.

Zincite sa for siden:

:eek: Tror det er noe av det merkeligste jeg har sett av påstander. Ja, det er mere jobb/energikrevende å flytte en kropp som veier mer. Hva så?

Slik jeg leser det (jeg hørte ikke debatten) så er det en voldsom overforenkling. Kjenner jeg blir provosert.

Det sier jo ingenting om hvordan kroppen fungerer. Hvordan den får energi til å gjøre jobben. Til å restituere seg, til å holde varmen, til å få overskudd til bevegelse. Ja, jeg vet at overskuddet kan komme av bevegelse også, men det er ikke så enkelt i alle situasjoner og for alle mennesker.
:mad::boxing:

Takk for oppsummeringen sjanten :)

Det er så synd at visse mennesker totalt lukker øyne og ører for det enkle "budskapet" som Sofie Hexeberg faktisk fikk fram i debatten på tv.
Hun snakket om blodsukker, insulin, fettlagring og det å være sulten.
Hun fikk ikke lange stunden på seg til å si noe, men faktisk så oppsummerte hun mye av hva lavkarbo dreier seg om i et nøtteskall.

Så det hun sier er at det ikke eksisterer noe som hypothyerose (eller hyperthyerose, for den saks skyld), altså! Fint! Jeg er ikke syk lenger :rulleøyne

LilleM0r sa for siden:

Og så sa hun i "Fredag" i intervju med Stål Talsnes at lavkarbo er en "sekt" og lo rått.....
Da ble jeg skikkelig forbannet!!:mad::mad:

Uff, snakker om å havne på dypt vann sier nå jeg.

Lucky you ;)

Ja, hurra! Jeg kjente stoffskiftet snudde med en gang, håret jeg har mista på hodet kom tilbake, kroppstemperaturreguleringa ble normal, hukommelsen skjerpet og mellomgulvsmertene forsvant, for ikke å snakke om at jeg ble sylslank med en gang jeg så lyset via fru Jaquesson :p.

Det som egentlig forundrer meg......

Kari Jaquesson jobber for en befolkning med bedre vekt og hese.
Burde hun da ikke være GLAD for lavkarbo som et alternativ?
Mange har jo endelig KLART det med lavkarbo.....

Hvorfor så hissig Kari?

Ja det er utrolig hva man kan få til bare man vil, som Kari sier......:cool:;)

LineJM sa for siden:

Ikke sant! men denne termodynamikk tanken om at energi spist oppmot energi brukt skal ha noen effekt på overvekt sitter veldig fast! I kombinasjon med at vi i flere tiår nå har lært at fett er farlig og at det bare handler om kontroll for den enkelte i matfatet, samt denne overforenklingen at det bare er å spise mindre og trene mer så blir det noe puritansk i tankegangen til disse sultediett forkjemperne etter min mening. Å være tjukk er liksom et tegn på manglende kontroll eller evne og vilje til kontroll.
Det merkelige er også at man stenger igjen når noen kommer med motargumenter. Ikke bare er de uenige det virker som de rett og slett ikke hører det motparten sier.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.