< Tilbake til oversikten

Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Photobscura sa for siden:

Haha, ja, ikke sant.

På meg virker det som om det MÅ være et strev å leve sunt! Det MÅ handle om forsakelser, hvite knoker og selvdisiplin ut av en annen verden. Man skal ikke spise mer enn at magen fortsatt knurrer, videre skal man trene til man kjenner blodsmak i munnen, og gjennom alt skal man smile av stolthet fordi man er så standhaftig, og man skal bøye hodet i skam hver gang man ramler av vogna.
Det føles litt som om de som fordrer en tankegang som f.eks Jaquesson og Drevon føler seg litt lurt av at noen har funnet ut at man faktisk kan bli sunn og slank ved å spise seg mett på ren, fettrik og karbohydratfattig mat og være normalt aktive. Jeg synes ærlig talt at livet ikke behøver å være mer strevsomt enn nødvendig. Jeg er en livsnyter, og ikke redd for å innrømme det. Så jeg favner lavkarbo med begge armene vidåpne!

Sjanten sa for siden:

Hrmf... jeg slenger i hvert fall ikke Levaxin'en min i søpla før Hexeberg ber meg gjøre det. Hva Kari mener om forbrenning og stoffskifte synes jeg vitner om mangel på kunnskap enda større mangel på respekt for at vi er individer og at ingen av oss er like.

Guri malla... det er flere dager siden debatten og jeg merker jeg fortsatt blir provosert:eek:

Hehe, og jeg har ikke orka å se den en gang :p. Jeg er så lettantennelig, at jeg sikkert hadde fått blodpropp!
Jeg går foreløpig ikke på levaxin eller tilsvarende, men håper i samarbeid med spesialisten min som faktisk har konsultert Hexeberg at via å stabilisere insulinet med metformin og ellers leve strikt lavkarbo at stoffskiftet vil stabilisere seg. Jeg er i alle fall glad for at jeg endelig fant ut hvorfor jeg alltid har følt meg sånn som jeg har gjort store deler av livet. Narkoleptiske anfall og fullstendige fallouts, ja, for ikke å snakke om håret mitt og overvekten tross et næringsinntak som knapt var en åtteåring verdig.

LenaBeatrice sa for siden:

Til en viss grad mener jeg det samme....altså, jeg mener ikke at det som regel handler om manglende evne, eller vilje, men at det handler om manglende kontroll.
Og forstå meg nå rett, jeg mener ikke dette som noe negativt, og at man av den grunn mangler normal selvkontroll eller noe....

Jeg mener derimot at et karborikt kosthold skaper så store problemer for folk, at de mister kontrollen.
Og den kontrollen er IKKE lett å få tilbake hvis man først har havnet på "karbokjøret", og karbokjøret.....der finner vi mange. Jeg tror ikke at mange er klar over at de befinner seg der heller, og de skylder på latskap.....eller at "jeg er så innmari glad i pasta".

Sjanten sa for siden:

Jeg så 'lyset' da jeg leste boka til Sofie Hexeberg og de historiene hun beskriver om pasienter med stoffskifteproblematikk. Hun beskriver sammenhengen mellom lavkarbo og lavere medisindoser på en veldig bra måte, og stoffskiftet er faktisk det som følges mest nøye mellom konsultasjonen hos henne - for å unngå at min vanlige dose blir for høy. Ingen fare ennå, jeg har fremdeles gullfiskhukommelse, tørr hud, røyter som en hund, fasongen intakt osv..

Når det gjelder debatten - pokker ta at ingen andre enn Sofie H. torte nevne den sulten og cravingen som følger med høykarboslanking for oss som ikke tåler karbohydrater. Ingen fulgte opp, og akkurat det der med sult og søthunger er litt tabu å snakke om. Men hun har jo ikke mindre rett bare fordi hun ble overhørt - tror vi var mange som kjente oss igjen i akkurat dèt!

Sjanten: ja jeg følte at Hexeberg traff spikeren på hodet med det hun sa om sult.
Det er det mange ofte sliter med, kanskje "fordekt" sult, som ikke akkurat gjør at det rumler i magen, men som gjør at man bare MÅ ha den bollen i kantina, den sjokoladen på bensinstasjonen, den ekstra brødskiva, for mye pizza.......

Carisma sa for siden:

Jeg er ikke neig :nei: Jeg kjenner få (med unntak av veninna mi med anorexiabakgrunn) som har hatt så kontroll på kostholdet opp gjennom som meg. Uten at det gjorde det spøtt med vekta :o

LilleM0r sa for siden:

Dreamy - jeg er også tildels enig i at å være tjukk er manglende evne , kontroll og vilje. Men i tillegg til dette så tror jeg at manglende kunnskap om kroppen og hvordan den reagere på mat, er den aller største. Det at vi faktisk propper i oss mat som ikke er godt for oss, og at da kroppens signaler er sult og sug.... Hele livet mitt har dreid seg om å bekjempe sult og sukkerbehov, en kamp jeg var dømt til å tape.
Inntil jeg lærte meg, altså kunnskap, hvordan kroppen virker - og spiser riktig (for meg) mat, og er overhodet ikke sulten lenger!! Deilig....

Det er der jeg syns debatten er så meningsløs! Tenk å avfeie andres forskning og erfaringer på denne måten, nekte å se et problem fra flere sider - ja det forbauser meg.
Hvis vi alle er så like - og det finnes kun en vei til et sunnere og slankere liv, ja hvordan har det da seg at vi er så forskjellig på andre områder?
Det er bla. annet musklenes sammensetning som bestemmer om vi kan bli gode i sprint eller på langdistanse, korte og lange muskelfibre - forskjell.
Hvorfor har vi forskjellige evner til å lære (jeg har teflon hjerne) og hvorfor blir noen kunstnere? Jeg har alltid drømt om å bli forfatter, men jeg kan ikke!:D
Dette er forskjeller som er almen akseptert, og ingen stiller spørsmål ved dette.
Men - når det gjelder forbrenning, så er det altså ingen forskjell????
Hmm.....dette faller på sin urimelighet :rolleyes:

Angelita sa for siden:

Hei, er det noen som vet hvor denne sekten holder til??:rolleyes:
Tenkte jeg ville melde meg inn...:D

MadamMim sa for siden:

Hehe... ja, hadde kanskje vært greit å deltatt på noen "bønnemøter" iblant.... :-D

:heia:

Angelita sa for siden:

Jepp, var noe sånt jeg tenkte, hehe. Kunne jo vært fint å delta på en seanse med likesinnede.:)

streber sa for siden:

Kari og Jørgen var på P4 også, de sendte et utdrag av programmet i natt da jeg skulle sove( radioen står alltid på om natten hos oss :))-greide å bli sint av de type 2 min innslaget varte ja...

nellie sa for siden:

At det liksom skal være et strev og grusomt er noe folk ofte gjør det til selv. Det går heeeeelt fint å ikke gå rundt sulten og elendig selvom man ikke slanker seg med lavkarbo.

Kjenner meg på ingen måte igjen i alle som snakker om at de hadde det så helt for jævlig alle de årene de var ført bak lyset, gikk rundt som hungrende, tikkende følelsesbomber, fordi at de prøvde å slanke seg ved å følge kalorier inn-kalorier ut greia.

Hver sin måte å reagere på et sånt kosthold på.. Klart. Er insulin og alt fucked, så er det sikkert ikke noe særlig, men at folk velger å spise minst mulig, når de ikke MÅ, for å gå ned i vekt på den måten, det er deres eget valg. At det handler om strev og forsakelser for alle er en feilaktig generalisering.

Nerthus sa for siden:

Skriver under på denne! Det er ikke mulig å overvinne kroppens basisbehov som sult, tørst og trøtt vha viljestyrke, ihvertfall ikke over lengre tid! Og hva skjer etterpå - man går tilbake til gamle vaner. Jeg blir også frustrert over KJ sin standhaftige "jeg har rett - du har feil" - det er kanskje et nederlag for henne å kunne åpne for at også andre kan ha rett? Så henne mot han "pitbullterje" på FREDAG - og fy f... så j... ufin hun er i en diskusjon! Bruker alle hersketeknikkene i verden overfor stakkar gutten! Jeg tror at fram til hun klarer å oppføre seg slik at man får en saklig debatt - skal jeg overse henne! :D JEG har jo det uansett bra nå - som har funnet lavkarbo, den DEILIGSTE måten i verden å finne normalvekta og den gode helsa på ;)

Igjen er jo dette enda et eksempel på hvor forskjellige folk er, og hvor feil det er å generalisere som det har blitt gjort i disse tv-debattene.
Jeg kjenner et utall mennesker som liksom ikke kan kalle det slanking før det gjør litt vondt, og som ikke for sitt bare liv kan forstå hvordan jeg kan gå ned i vekt ved hjelp av et kosthold som ikke fører til noe sult, eller at jeg ikke henger over ergometersykkelen en time om dagen, for ikke å snakk om at jeg liksom aldri kan unne meg noe etc. Det er som om noen kanskje tror at jeg "jukser" litt, ettersom jeg ikke lider noe særlig for vekttapet mitt.
Så det er mange forskjellige opplevelser, og oppfatninger av dette, helt klart.

Jeg synes det var så fantastisk festlig da Knut Nærum beskyldte mennesker som ikke er høyere enn 160 cm for å være late som ikke gad å vokse seg høyere :p.
Jeg vet fortsatt ikke om jeg tør å se den famøse tv-debatten :p.

plastbox sa for siden:

Vel, er i grunn litt enig (men bare litt!) i det du sier. Som forholdsvis normalvektig, bedre trent en gjennomsnittet og forholdsvis frisk kunne jeg klart gått ned med høykarbo/lavfett kalori-restriksjon og trening.

Jeg ligger sånn sett omtrent midt på skalaen. Spiser jeg masse raske karbohydrater raser jeg opp i vekt og spiser jeg under 40'ish gram om dagen raser jeg ned.

Hva så med mennesker som Sten Sture Skaldeman? Ble tvangsslanket på en diett med 800kcal om dagen. Det er rimelig drøyt for en mann på 140+kg, antageligvis 1/4 av kalori-"behovet" hans. På så lite mat, og så svingende blodsukker går man garantert sulten, men alikevel gikk han totalt sett opp i vekt på grunn av insulinets effekt (spesielt på en som er insulinresistent) og muskeltap og nedjustering av forbrenningen fra slike idiotiske sultedietter.

Så ja, for de som i utgangspunktet har lav karbohydrattoleranse kan jeg faktisk se at det kan være et reint helvete å følge Statens anbefalinger!

En gang fikk jeg en litt merkelig reaksjon, som ikke har med kosthold å gjøre.
Jeg satt i et selskap og forklarte at jeg var så glad for at butikken "Glitter" fantes, for da hadde også JEG råd til å kjøpe meg smykker.
Ei dame (ca 50 år), hadde virkelig ikke sansen for den butikken.
Hun mente at det ble urettferdig at "alle" kunne kjøpe smykker som så ekte ut, når f.eks hun hadde brukte masse penger på smykker som virkelig VAR ekte.
Det ble ikke riktig mente hun.

Og jeg lurer på om noe av det samme kommer frem i denne fedmedebatten også, at "enkelte" ikke VIL at det skal kunne gå å gå ned i vekt og få bedre helse med fet mat og ved å spise seg mett, miste søtsug etc....for det blir litt "juks" i forhold til hva de har gjort selv, eller mener om saken.

Hva tror dere?

plastbox sa for siden:

Klart folk føler du jukser! Du jo lide for å få av deg kiloene! Kilene er jo der fordi du har stoooorkost deg med voldsomme mengder av alt det vi andre har unngått unntatt til lørdagskosen. Karma tilsier at når du ble svær fordi du koste deg mye mer enn oss andre, så må du lide for å få vekta av igjen! :rolleyes:

Nei, det var ikke min mening. Bare en observasjon på hvordan det virker som om folk tenker. :p

Ene søstra mi er veldig sånn. Hun elsker mat! ELSKER! Og sier hele tiden at hun aldri kunne ha levd som jeg gjør, men likevel så er hun helt i staver over maten jeg er med å lage når jeg er på besøk hos henne. I stedet for biter hun tenna hardt sammen og lever på det hardeste GR-regimet og trener knallhardt når vekta tipper 15+, hvilket den gjør omtrent hvert andre år, tvinger og sliter seg ned i vekt, og så spiser hun seg opp igjen. Jeg blir helt sliten av å se på, og høre om hvor sulten hun er og hvor lenge hun har spart opp kosemerkene sine. Hun har nok en god blanding av både å være litt stolt og litt måpen over min måte å gjøre ting på, og har halvveis humoristisk ymtet frampå at jeg jo jukser litt, nettopp fordi jeg ikke kjører hennes hvitknokeopplegg.

Ang. "hvitknokeopplegg"..det får meg til å tenke på det Kari J sa om det anorektiske 70-tallet.
Var det ikke nettopp på 70-tallet at Grete Roede kom på banen og slo igjennom?
Jeg kan huske at jeg i min spede barndom var på besøk hos min bestemor, og da stod vekta på kjøkkenbenken, og noen ark fra Grete Roede.
Min bestemor var ikke anorektiker, og det må det ha vært mang andre som ikke var også, med tanke på Grete Roedes suksess.

Der i gården (bestemor) var det masse fysisk bevegelse og veldig lite "drittmat":
Mormor var husmor på sin hals, med lite tekniske hjelpemidler. Hun hadde ikke dusj, varmvann eller bad inne...jepp, utedo.
Hun jobbet mye med kroppen når hun jobbet, og skulle hun i butikken så måtte hun gå til bussen (noen km), og så hjem igjen.
Vi gikk for å bade om sommeren, 2-3 km, og godis, ja det var LITT, til helgen.
Da snakker vi ikke digre poser og slikt, men nettopp litt til helgen.

Ellers var kostholdet basert på brød og poteter, bokstavelig talt.

Nerthus sa for siden:

Jeg antar du sier dette på bakgrunn av din egen erfaring og kun det? Det går også fint an å plages med humørsvingninger og mye sult, både når man slanker seg med lavkcal og når man lever på et høykarbokosthold, vi er alle forskjellige :)

Så utrolig heldig du har vært! Vær takknemlig for det - og send en tanke med empati til de som ikke har vært så heldige som deg :) Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor du uttrykker deg på en slik måte som du gjør. Det at noen har hatt problemer i mange år med lavkcal slanking er jo ikke en provokasjon overfor DEG? Ser du sier at "det er en feilaktig generalisering" - men er det noen som har sagt at ALLE har det slik ALLTID? Jeg opplever at mange har delt sine personlige erfaringer om dette. Du sier jo også at du ikke kjenner deg igjen i "alle" som snakker om dårlige erfaringer med lavkcal - hvem er da disse "alle" du snakker om?

I bunn og grunn synes jeg du i innlegget ditt gjør akkurat det samme som du anklager andre for å gjøre - du generaliserer, og tildels sår tvil om andres beskrivelse av sine negative opplevelser på lavkcal-slanking/høykarbo-kosthold er riktig. Hvis det ikke var det du mente, vel - da har jeg misforstått - og du kanskje uttrykt deg uklart...
Dette forumet synes jeg gjør en god jobb med å lære alle å vise respekt for og forståelse for den enkeltes PERSONLIGE oppfatning av sin virkelighet - og det har jeg tro på at det vil fortsette med i uoverskuelig framtid :)

Leve mangfoldet! :cool:

jvb sa for siden:

Mener det var
www.carbohydratescankill.com/
han nevnte

Edit: jeg syntes nettstedet var litt rotete, men mye interessant, så ikke gi opp med en gang :)

Carisma sa for siden:

Men den måten GR selv mista vekt på den tida er vel ikke den hun anbefalte til folket :D

Jeg husker også sånt hos mormor. Og at hun sa at mat skulle ikke smake godt, mens hun grøsset og spiste brødskive med cottage cheese :lol: Men hn ble ikke så mye slankere av det da.

Nei...vet du, til å begynne med var Grete Roedes kosthold noe som kan kalles lavkarbo faktisk...og det var det helt til Kåre Norum "utfordret" Grete Roede til å lage et kosthold tilpasset de norske anbefalingene.

Men hun inkluderte litt mer en mat i sitt "kosthold" etter det jeg har forstått.

Augustina sa for siden:

Lo så jeg grein når jeg så denne. Fantastisk bra og jeg ser likheten :p

Carisma sa for siden:

Ja, det var det hvite "krydderet" jeg tenkte på :D

Zillah sa for siden:

Christian Drevon sa vel i eit slikt VG nettmøte her tidlegare i haust, at sult var ein uunngåeleg følge av å gå ned i vekt... Det liksom berre må vere slik... :rolleyes:

I tillegg trur eg det ligg ein del av det gamle pietistiske i oss, ubevisst. Skal ikkje fråtse. Og ettersom alle veit at ein er feit fordi ein fråtsar (andre forklaringsmodellar kræsjar med verdsbiletet, sånn må det berre vere, ja det veit alle)... Det skal vere litt vondt for syndarar som vender tilbake til den smale sti. Det må pinsler og oppofringar til.

Det er nok litt sånn ja.

Har også hørt sagt at lavkarbo er latmannsslanking,

Angelita sa for siden:

Det var jo også en måte å si det på. Men det betyr vel bare at det må være en utmerket måte å gjøre det på, dersom det er sånn at man slipper å gjøre så stor innsats og det likevel funker så bare det. Det må nok være det de mente, de som sa dette.;)

ada-emilie sa for siden:

Det må være særlig tøft å høre at overvekt skyldes latskap for de som spiser for å bedøve seg og unngå smerte.

På den annen side, det krever ikke liten innsats å legge om livsstilen.
Det er ikke gjort med ett knips, og krever så absolutt sin mann, eller kvinne.
Og det er vel absolutt ingen som sier at man ikke bør bevege seg mer, mosjonere eller trene, men derimot så er ikke det alltid det man bør fokusere på først, hvis man veier veldig mye.
Sofie Hexeberg fikk med også dette i sin korte fremtreden på tv, at det kan være best å kvitte seg med de verste kiloene først, og så ta fatt på trening.

Amorosa sa for siden:

Jeg var tilstede som publikum, når Drevon, Hexeberg og Viljen P. OMSIDER skulle møtes i en debatt var det noe jeg måtte få med meg! Men det jeg lurer på er hvorfor Drevon & Co aldri blir utfordret i HVORFOR de er så i mot lavkarbo. Er de uenige i at fettlagring har med insulin å gjøre? At insulin har med karbo å gjøre? De kan da umulig ha heksejakt mot lavkarbo kun basert på at det virker "kjedelig"? Jeg savner en ordentlig debatt på det biologiske og fysiologiske.

PrøveKanin sa for siden:

Kari Jaquesson fikk 50% av tiden og pratet bare en masse tull om ting hun ikke har noe greie på.

Kommer ikke til å se på disse debattene igjen

jvb sa for siden:

Problemet er at hun forteller det folk vil høre.

Sålenge folk flest tror henne når hun spytter ut vaset sitt, samtidig som hun er frekk nok til å kalle det for 'regn', så vil det ikke bli noen bedring.

I USA er det en fedmeepedemi blant seks mnd gamle babyer. Fordi de spiser for mye og trener for lite? Heilt klart. Men hvorfor spiser de så mye? DET er spørsmålet vi må stille til folk som Kari og Drevon: Hvorfor.

kilde: Kim et.al. Obesity 15:1107 2006 / The bitter Truth

Mhm....hverdagsfeite babyer, uten karakter.
Send de i svømmehallen, eller ut på sykkelstien!!

jvb sa for siden:

Ta fra dem chipsposen når de ligger på sofaen og ser på TV i det minste! :)

nææææi.....må jo få kose seg litt?

jvb sa for siden:

Jaja, de får se på det som forskudd på lønn.

Oh skrekk.....jeg kommer aldri mere til å få lønn!!!

Veggpryd sa for siden:

Huff, de halvt-åringene. Eier ikke karakter. :p

Bombus sa for siden:

Det er vel der (karbohydrattoleranse) mye av nøkkelen til mangfoldet ligger. Jeg kom på en liten episode for mange år siden. Jeg overhørte en samtale mellom en relativt overvektig ungdom som henvendte seg fortvilt til butikkpersonalet i en helsekostbutikk og spurte om råd. Hun hadde i lang tid pr dag spist ett tørt knekkebrød, selvsagt uten smør og pålegg. Intet mer! Vekta bare økte og økte:eek:

Dette gjorde mektig inntrykk på meg og jeg tenkte at jøss, jammen er det forskjell på folk. Det var årevis før jeg hadde hørt om lavkarbo, insulineffekten og det hele. Lurer på hva Kari J ville sagt til dama? Spis mindre, så blir du nok slank?

Lillemy71 sa for siden:

Den finnes på norsk ja: "Smakens fysiologi" og ble utgitt i 2007.

Forøvrig har jeg mistet all respekt for KJ etter denne debatten. Hvor ufin gåt det ann å bli da? Du er feit for det du spiser for mye!! Fedme er ingen sykdom!! Lavkarbo er en sekt!! Dama har jo helt mistet grepet jo.... Dustekjerring :mad::mad:

streber sa for siden:

Lillemy-signerer deg 100%, hun er helt vill for tiden, stiller opp over alt med den dusteholdningen sin:mad:

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg så også debatten, men har ikke hatt tid til å kommentere før nå. Men leste først tråden (som er ganske lang etterhvert ;)) Men da begynte jeg å tenke det samme som deg. Det krevde en lang kamp for å endre mine tankemønstre og venne meg til denne nye måten å leve på. Jeg måtte være meget standhaftig for å motstå søtsug f eks. Og jeg måtte planlegge på en annen måte.
Nå har jeg levd slik i fire år, og kan si at jeg lever det gode livet :heia:
Ellers fikk jeg helt spader av debatten, hisset meg opp og la meg med en irritert klump i magen. Og er fortsatt irritert....jeeze
Kari J var en av figurene, men han Tommy Steine da? Bare fyrer oppunder fordommene mot overvektige (jeg reagerte også på den konsekvente bruken av begrepet feit) om at fedme kun er snakk om udisiplinert atferd.
Men Tommy Steina kan jo bare fortsette han å begynne på slankekur hver mandag og sprekke hver torsdag og velte seg i potetgull, sjokolade og øl på lørdagen pga all forsakelsen han gjorde fra mandag til onsdag. Your welcome.....

PrøveKanin sa for siden:

Tror faktisk Kari Jaquesson kom svekket ut av denne røra. Et påtatt, falsk smil - samtidig som man stadig avbryter og roper ut i debatt, uten å fremstå troverdig og uten gode argumenter, går ikke hjem hos det norske folk.

Og skulle det likevell gjøre det så har vi iallefall hemmeligheten om lavkarbo for oss selv, mens andre må slite med å trene seg ihjel og sulte seg ihjel for å gå ned noen få gram... (jada var en spøk)

Persille sa for siden:

Jeg synes debatten var ganske ok jeg.
Og KJ sa jo innledningsvis at det kun er snakk om de "hverdagsfeite", ikke mennesker med hormonforstyrrelser, depresjon, traumer eller andre initialgrunner til fedme.
For de som er feite fordi de velger å sitte i sofaen og spise snacks så er rådene til KJ og Devon fine. Jeg har vært der selv, og da ville jeg ikke bli slank heller. Jeg valgte å se en film med litt smash attåt, og trente lite. Det var komfortabelt for meg. Jeg var lykkelig, og tenkte at det å ikke stresse med hva jeg putter i munnen gir meg mere glede enn å gå ned noen kilo. (Har aldri vært kjempestor, men var på mitt største en stor 42 i klesstørrelse)

Men så ble jeg lei av dette, og begynte å trene og å spise sunt. Mindre inn enn ut. Og jeg var tålmodig og holdt på lenge og ingen resultater. Til slutt oppsøkte jeg lege, og fant ut at jeg hadde en hormonforstyrrelse. Da skyldte jeg på den. Jeg har et par kilo for mye, og det er på grunn av kroppen min, altså en SYKDOM. Overbeviste meg selv og andre om dette også fortsatte den sunne livsstilen min med kost og trening og vekten sto stille. Jeg var fornøyd med at den ikke gikk opp. Fikk råd fra lege om at det beste for meg var å legge om til Lavkarbo, og det gjorde jeg.

Gikk da ned fem kilo på en måned, men gadd ikke fortsette fordi jeg synes det var stress å planlegge maten så nøye. Gikk opp de kiloene igjen og fortsatte som før. Var ikke dritfeit, koste meg med maten og hadde det fint med meg selv

Så har jeg nu fått ME og motivasjonen for å spise riktig (Lavkarbo) er sterkere enn noen sinne, og jeg vet nå at jeg kommer til å spise på denne måten resten av mitt liv.
Jeg går sakte men sikkert litt ned i vekt, men det er ikke hovedmotivasjonen.

Hun damen som hadde tatt slankeoperasjon sa jo at hun hadde prøvd alt, inkludert lavkarbo, og alt funket, men hun hadde gått opp igjen etter alle diettene også. Det var ikke noe galt med dietten, det var hun som sluttet med dietten.

Det er ikke slik at om du går ned de kiloene du har for mye, så kan du slutte å jobbe.

Og herregud han Jørgen. Jeg dævver. Hadde vært flau om han var leder for en organisasjon jeg var med i. Ventet på at han skulle få spørsmål om hvordan en vanlig uke er for han når det gjelder kost og trening.

Jeg tror nøkkelen til å løse fedmeproblemet er å finne motivasjonen hos mennesker. Det å skylde på at fedmen er en sykdom, noe arvelig betinget osv. senker denne motivasjonen, for da har man noe å "skylde" på. Kunnskap om hva fedme kan gjøre, og gevinstene ved trening og riktig kost burde være motivasjon nok.

jvb sa for siden:

Og å kategorisk si at for å gå ned i vekt er det bare å 'spise mindre og bevege seg mer' fjerner også motivasjonen til å finne ut av sin egen situasjon.

Så når det ikke funker å spise mindre og trene sitter man der med skammen og mislykketheten sin over at man ikke klarer å gjennomføre det. Hvitknokeslanking ER ikke nødvendigvis noe som funker for alle, så da må man bruke hodet og tilpasse seg.

(Og da tenker jeg ikke på sofapotetene)

arnakristin sa for siden:

Hei,
JA, ja... da er Kari igang igjen - nå med angrep på Fedon Lindberg, hun tipper at kun 1-2 % lykkes på Linberg-kosthold... nevner ikke ett ord om hvor mange som har gått på tryne på spis mindre tren mer opplegget da.
Tjener fett på fedme

Zillah sa for siden:

sukk
Det går berre nedover.

Veggpryd sa for siden:

Kan noen sette den dama på lavkarbo, så hun slutter å gire seg opp sånn. :rolleyes: Jeg tror hun har fått hveteindusert galskap.

Nerthus sa for siden:

Uffda! jeg MÅTTE kommentere - men får se om det kommer med da... likte spesielt godt det hun sier med at Fedon ønsker å tjene penger å fedme - mens skattelistene for 2008 viser at Kari-mor tjente 2.5 mill mot Fedons knappe 490 000... så jeg tror Kari er redd for å miste SITT inntektsgrunnlag om fedme blir klassifisert som sykdom ;)

Kjenner jeg blir mest lei meg nå som jeg har fått hisset meg litt opp hehe... tenk om de kunne respektere hverandres meninger, og i større grad sammen finne en løsning - fordi det er vel ingen som er uenig i at flere og flere blir større og større... istedet driver Kari med grunnkurs i hersketeknikker og usakligheter på LIVE TV! Makan... :rolleyes:

jvb sa for siden:

edit: jeg må begynne å reloade før jeg kommenterer ;)

Carisma sa for siden:

Jeg har også kommentert på den i dag... Med at hun kanskje burde vente med slike uttalelser til hun hadde kommet et par kapitler lenger ut i ernæringsboka. Siden hun da sikkert ville lære om den spennende faktoren kalt insulin... :D

Veggpryd sa for siden:

Jeg har også kommentert - kunne ikke la være. :p Det er lenge siden nå, så det spør om den kommer med.

Queen of Wands sa for siden:

Hun refererer til Fedons opplegg som et "såkalt medisinsk opplegg", ikke lite frekt heller da! Og så kommer hun med tall, 1-2% som lykkes med Fedon. Dette kan hun jo ikke vite med mindre det er laget statistikk på det! Og man kan ikke bare se på folk som har vært pasienter hos Fedon heller, bøkene hans er jo hyppig utlånt på norske biblioteker.

Dette synes jeg var et skikkelig personangrep, og den som kom dårligst ut av det var dama selv.

Kula sa for siden:

Fra å være et helt glemt tryne, har Jackassson reetablert seg som b-kjendis. Skal hun lansere en bok eller noe...?

Og hva er det med at det ikke er lagt inn noen kommentarer etter 12:50? Ble det for mange kommentarer fra lavkarbotilhengere tro? Sikkert en del som reagerte på formen hennes også. Må si at hun har sunket i min aktelse ja. Hadde egentlig ganske positivt inntrykk av henne tidligere, men det har gått over gitt. :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Jeg setter noen spenn på treningsvideo... Ref Feite er late-propagandaen :cool:

Jeg kunne ikke dy meg, og skrev et innlegg nå. Det venter fortsatt på moderering ...

Supera sa for siden:

Hehe, kunne ikke dy meg jeg heller. Venter på moderering, men forventer vel ikke at hun tar seg bryet med å lese. :rulleøyne

streber sa for siden:

KAN ikke skrive noe innlegg, dama gjør meg så eitrende forbanna fortiden at det ville blitt slettet fort.....:mad:

Supera sa for siden:

Hva? Er vi ikke for late til å bli forbanna? :geip:

arnakristin sa for siden:

Hei,
I og med at kommentaren ikke er oppdatert siden 12.50 den 19. så har de kanskje oppgradert/degradert Drevon til moderator på VG bloggen… :D
Eller er det reultat av en lavkarbo overload… :eek:

Mumle sa for siden:

Jeg venter også på å få min kommentar moderert.

Var raskt innom www.facebook.com/vgdebatt men måtte like fort ut igjen. Kjente det begynte å boble i meg. Orker rett og slett ikke folk som generaliserer og sier at "jeg er feit fordi jeg er lat, derfor er alle andre feite late". Litt sånn som Tommy Steine i TV-debatten.

Dette er ikke bra for blodpumpa mi! :nei:

Lillemy71 sa for siden:

Tro du meg jeg vet alt om det og jeg har også gått i terapi for å få hjelp med overspising/trøstspising. Det er tøft å alltid få høre at man er lat og udugelig, da går man hjem, gjemmer seg og spiser enda litt mer også er man i en ond sirkel. Jeg har gått på all verdens slankeopplegg, men det var først etter at jeg fikk profesjonel hjelp at jeg har klart å holde meg til et opplegg og gå ned i vekt. Fremdeles merker jeg at jeg har en tendens til å overspise når det butter imot, men heldigvis tåler jeg ganske mye mer mat så lenge jeg er i ketose så jeg legger ikke så lett på meg. Dessuten er det mye mer sporadisk nå enn før, har også en tendens til at vanskelige tider går utover kredittkortet og at jeg i steden for å spise shopper sko - dyre sko :o

Fedme er kanskje ikke en sykdom i seg selv, men for mange er det de bakenforliggende årsakene som må tas tak i. Hadde jeg hatt bulimi/anorexi så hadde jeg fått hjelp, men når man overspiser da må man klare seg selv for man er jo bare lat. Det var jo lenge diskutert hvorvidt alkoholisme var en sykdom eller ei, men nå innser man jo at man drikker for å døyve smerter/psyk problemer osv. Sånn er det jo for mange overvektige også, vi misbruker mat som substitutt for følelser. Men sånne ting forstår tydeligvis ikke Kari J., hun barer durer i vei med mantraet om å spise mindre og trene mer. At Tommy Steine er så teit og bautende tror jeg er for at han er en fryktelig usikker person som skjuler seg bak komikeren, så jo en helt annen TS i 71 grader Nord. Jeg har selv tatt den tøffe tonen for å skjule min egen usikkerhet og sårbarhet for det at jeg var overvektig, for noen ganger er angrep det beste forsvar.

Før repsekterte jeg KJ og syntes at hun hadde mange bra treningsvideoer og treningstips, men nå er hun blitt ei skikkelig kjerring eller b**ch på godt norsk :D Er lett å snakke nedlatende om overvektige når man aldri har vært i samme situasjonen selv. Dessuten er det vel en ny bok eller dvd på gang, har jo vært litt stille rundt dama i det siste.

Nerthus sa for siden:

Hvordan kan de kalle det debatt når det er ingen som er uenige som får kommentarene sine godkjent???

Min er fortsatt ikke moderert ... :rolleyes:.

-marie- sa for siden:

Ser debatten på nett-tv nå... Har ikke sett den før.

Det som slår meg er at 'alle' sitter og sier at det ikke finnes forskning på temaet, men ingen hører på Hexeberg og Poleszynski når de referer til forskning som faktisk ligger tilgjengelig på nett. Det betyr at disse såkalte fagfolka ikke holder seg oppdatert på relevant forskning!! Og de skal liksom være rådgivere for den norske folkehelsa?! Arrrrgh :mad:

Nå har de endelig moderert kommentarene. Men hvordan blir det en debatt når de slipper inn tjue kommentarer to ganger i døgnet? Min pendler visst fortsatt ...
Men uansett, det er godt å se at overvekten av kommentarene er fra folk som er prinsipielt uenig i Kar J. Saken her er jo i alle hovedsak hvordan hun henger ut Fedon, hvilket jo er shit hits the fan for henne ...

streber sa for siden:

gjeeeesp jo DET er vi ja-send meg potetgullet Aeryth, orker ikke bøye meg fram...:p

Nå har Fedon skrevet et motinnlegg.
Blir litt stolt av Fedon'en vår, jeg! Så lite som skal til for å være balansert og ydmyk, likevel er Kari J. mer eller mindre ute av stand til å vise det.

grotingeling sa for siden:

Dagens Adressa har også et ok innlegg, hvor det påpekes at mobbing/fordømmelse jo også er helsefarlig

streber sa for siden:

Ble helt begeistret her, så bra svar! Supert Fedon!:D

... Selvfølgelig fulgt av en mengde fordømmende, synsende og direkte spydige kommentarer ...
Men veldig bra artikkel!

Nerthus sa for siden:

Ikke min heller - la inn i går kveld... :rolleyes:

grotingeling sa for siden:

Ja jeg er ikke akkurat imponert over kommentarene, var nesten i ferd med å legge inn et flammende innlegg som motsvar... :p

Gjør det! Jeg har gått litt lei, nå :p.

plastbox sa for siden:

Det er helt ufattelig imponerende hvordan fagfolk og medieskikkelser som har respekt blandt de uvaskede masser klarer (både moralsk og rent praktisk) å omgå og unngå noe så enkelt som hvorfor lavkarbo fungerer og høykarbo ikke fungerer!

1. Insulin er kroppens eneste og fremste fettlagringshormon. Når dette er til stede i kroppen reduseres produksjonen av det sterkeste fettmobiliserende hormonet glukagon til nesten null, og alle kroppens celler tar opp sukker fra blodet. Muskler og lever kan dog bare ta opp en viss mengde sukker, resten smeller rett i fettlagrene.

2. Karbohydrater er det eneste næringsstoffet som på noen betydelig måte påvirker insulinproduksjon. Jo mer karbohydrater, jo mer sukker i blodet og medfølgende økt insulinproduksjon for å føre sukkeret over i kroppens celler.

Det er så enkelt som det! Dette er 100% fastslått vitenskap, fakta du vil finne i enhver medisinstudents pensum, fakta enhver med noen grad av medisin-rettet utdanning skal ha fått med seg! Så hvorfor kan folk bare ignorere det så totalt? Det er hinsides min fatteevne..

I tillegg kommer:
3. Ved vedvarende høyt insulinnivå grunnet mange små måltider med karbohydrater (per Statens anbefalinger) vil cellenes insulinsensitivitet synke. Dette medfører at mer insulin må pumpes ut i blodet for at cellene skal ta opp samme mengde sukker fra blodet. Den økte insulinproduksjonen fører til enda lavere sensitivitet i en runddans som fører til diabetes.

Dette forklarer også en god del ekstrem fedme, fordi fettceller har en tendens til å ikke få lav insulinfølsomhet. Det vil si at en med insulinresistens kanskje har 10 ganger høyere insulinnivå enn normalt for å få tilført muskler og hjerne energi, mens fettcellene (som har normal sensitivitet ovenfor insulinet) sluker 10 ganger mer sukker enn kroppens øvrige, resistente celler tar til seg.

1. Legg til at kronisk høye insulinnivåer er grunnen til plager som hjerte- og karsykdom, diabetes (som beskrevet ovenfor), høyt blodtrykk, produksjon av LDL (og den langt farligere VLDL) samt opphoping av triglycerider i blodet...

Da la jeg inn litt skryt til Fedon. Det fortjener han! Flinke mannen. :)

Carisma sa for siden:

Bare hvis du blir tynn nok :cool:

Vibeke-67 sa for siden:

På en måte har dette her snudd seg til noe ganske så bra, for Fedon & co (kompanjongene hans :lol:) snur jo dette til noe bra! Jeg tror at budskapet hans når fram til de som KJs utspill treffer rett inn i magen. Det blir litt som da jeg var som sykest og legene ikke fant ut av hva som feilet meg. En mulig ME-diagnose ble stilt, med tillegskommentaren: Lykke til, men prøv for all del ikke denne lavkarbodietten!
Hm tenkte jeg, hva betryr dette? Og dermed fant jeg veien fram til Fedon Lindbergs klinikk. 4 år senere er jeg normalvektig og helt frisk :ja:

Kanutten sa for siden:

:lol:

streber sa for siden:

[img]http://content.sweetim.com/tbsig/sig.asp?img=ad1[/img]

PrøveKanin sa for siden:

Noen som har en link til de 2000 studiene Dag Viljen pratet om ?

Utrolig treg den modereringa da! Er spent på responsen han får. De burde jo lagt inn kommentarer litt raskere, slik at man kunne svare på dem også. Er det slik det pleier å være på VG Debatt?

Kanutten sa for siden:

Vg lever jo grunnet vektklubben! Klart de vil være trege i responstiden! :lol:

Bluwari sa for siden:

har dere link til disse debattene? vg facebook har jeg

Kari J..... huff og huff.....

Engasjerer meg mer enn jeg har godt av :)

majalille sa for siden:

Katter er kjøttetere, hunder også. Skal de utøve hard aktivitet gir man de høyenergifor, som består av ekstra fett og proteiner. Gjelder vel mest hunder den siste der da. Hakke sett noen ta med seg katta på jakt liksom.... :p :)

ada-emilie sa for siden:

Tja, jeg tror at hvis man har en forståelsesfull lege kan man si at man ønsker psykolog/samtale med dietiker/psykomotoriker el.a. fordi man sliter med mat og følelser og da bli tatt på alvor og bli henvist. Leger er enkle, det er bare å be om det man vil ha. Jeg har bedt om henvisning til psykolog,men jeg tenkte ikke at det kunne gjøres så enkelt før jeg tok meg selv på alvor. Har man respekt for seg selv og andre blir man møtt med det også.

Carisma sa for siden:

Jaha? Vi har nok hatt litt forskjellige leger skjønner jeg. Legen jeg har nå er heldigvis veldig seriøs, men gir absolutt ikke noe for free bare fordi man ber om det. Og den forrige legen min ga bare lykkepiller til alle som spurte om en utredning :rolleyes:

Forøvrig er vel litt av greia med å slite med følelser og mat at man ikke vil snakke om det? Spesielt ikke om man har en utviklet spiseforstyrrelse.

Gracella sa for siden:

Det er mange som bor på plasser med kanskje ett års venteliste for å få snakket med noen. Ikke bare, bare for alle, mao. :(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.