< Tilbake til oversikten

Oktoberskravlestråden for 30+

grotingeling sa for siden:

Ja da var det oktober da dere :p

Zillah sa for siden:

Det var det, gitt. :-/

Er blitt skikkelig kaldt denne uka, så jeg må rett og slett komme meg på shopping i morgen.
Trenger både vinterjakke/kåpe og støvletter, spesielt siden jeg nå ikke får kjøre bil på en stund.
Ønsker meg en jakke/kåpe som går ca til knærne, og trenger støvletter med ekstra vidde i leggen.
Noen som har tips til butikker i Bergen?

christine76 sa for siden:

Det var det. Og jeg innvier måneden med en god frokost med egg og bacon. Deilig etter bare shaker en stund altså!

I dag skal jeg og ungene reise til Oslo og besøke en venninne, det gleder jeg meg veldig til!

Zillah sa for siden:

Ganske kaldt her også.
Har lyst på ei god kåpe og støvlettar eg også, men har absolutt ingen illusjonar om at eg skal finne noko som passar. Nja, jakke eller kåpe er det vel kanskje håp p,, men støvlettar - no way. Her er det både monsterleggar, breid fot og høg vrist. Er vel femten år sidan eg sist fant noko som passa :(

Kvifor får du ikkje køyre, gro? Kanskje du har nemnd det i ein tidlegare tråd, men eg er så glemsk. Utan bil hadde ting falt heilt saman her hos meg, med alle ungane og sparsommelege bussforbindelser. (Men ettersom bilen må inn til reparasjon så ofte så er eg vand til det, lol. Gamle vraket.)

Har vel kun skrevet om det i MUP'en min tror jeg - men jeg hadde noe legene tror er et lite epilepsianfall forrige mandag.
Dermed blir automatisk førerkortet inndratt for 1 år, men jeg kan søke dispensasjon etter 3 mnd (få avslag) og igjen etter 6mnd.
Må uansett belage meg på å ta bussen til jobb fram til nyttår, og da må jeg bytte buss 3 ganger hver vei.
Og de korresponderer ikke særlig godt, så jeg må bla. stå ute på en av terminalene og vente i 20 minutter.
Uten særlig ly for vind og vær (noen få åpne buss skur....) så er behovet for varme klær rimelig påtrengende.
Orker ikke fryse :eek:

Zillah sa for siden:

Uff, det var da trasig :( og du har enda verre reiseveg enn vi her også.
Invester i godt ullundertøy iallfall. Dét er gull verdt.
Håpar det går bra med hodet og førerkortet i fortsetjinga!

vaskeklut sa for siden:

Så trasig, Grotingeling :( Sier meg enig i at du må investere i ullundertøy! Får være makan på kjipheter, om du ikke skal stå der og fryse også!

Jeg for min del forstår plutselig hvorfor små barn spytter ut maten sin. Pga magekatarr er barnemat på glass alt jeg får i meg i perioder pga konsistensen etc. Det smaker jo grusomt :eek: Jeg får lyst til å spytte det ut sjøl jo :o Og dette gir vi unga våre? Stakkar unger. Verste var at da jeg var på butikken i går så jeg "kjøttkaker i brun saus" og "fiskeboller i hvit saus" stå ved siden av hverandre. De var HELT like!! Og den sausen var ikke mye hvit eller brun, den var grå! Snakker om appetittelig, dere..

Sanney sa for siden:

woo oktober! endelig! nå må jeg bare får ryddet og vasket her, for imorgen kommer min kjære på besøk :D

Anarko sa for siden:

Jeg liker oktober :) Tror det kan bli en fin måned. Før vi aner det er det jul!

Catalina79 sa for siden:

Oj, da var vi i oktober. Så gøy!! :D Snart desember, herligste måneden i året.. Og etter det: snart mai!! :love: Og hvis alt går som det skal, så blir vi foreldre igjen i mai. Så, jeg skal ikke slanke meg på noen mnd jeg da, men håper det er greit jeg henger litt her fordi?? Syns dere virker som noen flotte mennesker, og det er litt gøy å følge med dere. Og ikke minst, få litt inspirasjon. :)

Grotingeling: Det var litt av et uføre du har kommet opp i. Invister i ullundertøy, det tror jeg du har igjen for. Har mang en gang stått å hatt hundekurs på våte høstkvelder, og uten ull hadde det vært døden altså. Lykke til i vinter!!

Vaskeklut: Hva om du kjører kokte grønnsaker o.l i stavmiksern selv og tilsetter litt olje/smør, så slipper du den fæle barnematen? Jeg moser maten til mini på den måten. Og er helt enig, barnematen smaker pjuk. Fruktpureene er ok da.

vaskeklut sa for siden:

Catalina79: Vet du, det var ikke dumt!! Lurer på hvorfor jeg ikke har tenkt på det før. Jeg tror jeg må kjøpe litt grønnsaker i morgen den dag. Noen som har andre forslag enn blomkål og brokkoli? Jeg får ikke spise "sterk" mat, ergo er tomat utelukket.. Åh, tomater!! Savn.

Gratulerer med enda en mini på vei! :D Og selvfølgelig får du henge rundt med oss her inne :) Skulle da bare mangle :D

Gratulere :klem:så kjekt at det er en liten mini på vei.
Klart du kan henge med oss selv om du ikke er på "slanker'n" - det er jo ikke vi heller :D (kostomlegging vettu :p)
Og jeg skal helt klart shoppe ullundertøy, står på shoppinglista for i morgen - var iskaldt da jeg tok bussen i dag :cool:

Sjanten sa for siden:

Zillah - (og andre forøvrig) - tipser om følgende nettside for skreddersydde sko og støvletter:

www.duoboots.com/

Har selv bestilt støvletter derfra og er veldig fornøyd. De lager støvletter inntil 50 cm vidde rundt leggen. Veldig mye fint. Ikke billig, men som sagt - skreddersydd!

Wow - den siden skal sjekkes!
Tok det lang tid å få dem levert?

Sjanten sa for siden:

Nei jeg ventet 2-3 uker.

De modellene som har lenger leveringstid står det på. Helt merkelig og befriendte å sette på seg støvletter i fjor høst som bare satt som et skudd:-) Trengte det, jeg er 47 cm rundt leggen og da er det ikke mye i butikkene som passer!

Og støvletter må man jo ha når man skal rusle rundt i høstløvet:p

Jepp - tror jeg skal finne fram målebåndet med en gang :D
Takk for tipset :klem:

Zillah sa for siden:

Veldig dyrt da... men hadde vore fint om eg hadde funne noko som passa både oppe og nede!

nlerka sa for siden:

Åhh, gud! den som kunne gitt meg en butikk der de har lekre støvletter, som er vid i leggen!! Har hatt fotball-legger siden barneskolen, musklene har tatt overhåånd :D

Hvis du har Zizzi-butikk i nærheten så sjekk om de har støvletter.
Fikk tips på jobb i dag om at Zizzi-butikken i Bergen har tatt i støvletter med vid legg, og ser på nettsiden at det også finnes butikk både i Fredrikstad, Sarpsborg og Moss.
Butikkoversikt

vaskeklut sa for siden:

De har en i Gjøvik, vet jeg :p Bigfoot tror jeg den het. Kanskje de har flere butikker rundt om i landet?

Catalina79 sa for siden:

Jaa, selvsagt.. kostomlegging. :) Og få seg en ny livsstil. Og det kan en fordi om en ikke direkte skal slanke seg. :)

Sjanten: TUUUUUSEN takk for tips om skoside. Nå skal det spares her. Jeg har drømt om støvletter noen år nå.
Men, når dette temaet om legger først er oppe: de av dere som har klard å kvitte dere med noen kilo, har leggene deres blitt smalere? Eller er de som før? Jeg håper virkelig mine blir mindre etterhvert, men frykter det er noe familiearvegreier inn i bildet.. :wacko:

Har aldri mål leggene, men jeg la i sommer merke til at det var blitt romsligere i støvlene :D
Så ja - jeg mener at leggene også vil bli mindre, men hvor mye, se det er et ubesvart spørsmål

Sanney sa for siden:

jeg har lymfødem i begge ben, så jeg har også monsterlegger.. men de er blitt mye smalere etter at jeg fikk riktige strømper. men jeg har fremdeles 47 cm omkrets på det meste.. støvletter kan jeg bare glemme, tunge fjellstøvler er det jeg må bruke om vinteren... (sånn bortsett fra forrige vinter da jeg levde i adidas "joggiser" hele vinter untatt ved snøfall, frøs ikke :D beste 800 kr jeg noen gang har brukt :) )

Anarko sa for siden:

Catalina: gratulerer med liten :) Hvordan er det med lavkarbo når man er gravid? Har googlet det litt, men ikke funnet noe særs. Ikke at jeg er gravid. Jeg er derimot nysjerrig. Barn er jo aktuelt en gang i fremtiden også, så kjekt å vite :)

Flere har skrevet om graviditet og lavkarbo her på forumet, så hvis du søker regner jeg med at du finner svar på det meste.
Selv har jeg ingen peiling på temaet :)

Catalina79 sa for siden:

Tusen takk. Gleder meg bare mer og mer for hver dag kjenner jeg. :)

Lavkarbo og graviditet funker som bare det egentlig. Må holde seg utenfor ketose, så jeg har lagt inn litt frukt (merk: LITT frukt. Kan ikke spise mye av det, da detter viljestyrken vekk.. I løøøve frukt), masse grønnsaker, nøtter, gått ned litt på fettet og ellers spiser jeg som før. Heller litt over på fedon, men kommer ikke til å spise så mange av disse c-måtidene, heller ikke brød. Jeg har enormt dårlig viljestyrke, så er redd for at hvis jeg gir meg selv "lov" til å spise brød.. da er det gjort. Skal kanskje prøve wasa delikatess sesam, for å gjøre frokostene enklere. Spesiellt i perioder når jeg er alene med mini. Kort sagt, det blir jo som et vedlikehold-kosthold. Jeg får øvd meg til den dagen jeg har fått vekk det overflødige. ;)

Er veldig spent på hva dette gjør med vekten fremover, om jeg fyker opp eller om jeg legger på meg bare det som automatisk kommer under en graviditet. :) Hittil har jeg hatt så masse vann i kroppen, det skvulper nesten. Vekta viste 700 g mer enn det den viste den dagen jeg fant ut jeg er gravid. Tenker det er vann, føles slik iallefall.

Hjelp, det ble litt langt.. :eek: Det var ikke helt meningen nei.. :o

Hadde en skikkelig god gammeldags bytur i går, en sånn av typen; planlegge bussavgang til byen, planlegge rekkefølgen på hvilke butikker jeg må innom, rase rundt i sentrum for å rekke alle butikkene, sjekke klokken hele tiden, handle mat som siste punkt på listen før jeg sprinter til bussterminalen for å rekke bussen hjem.
Ble rett og slett en 2-timers trimtur :p
Men dette minnet meg om de lørdagsturene vi hadde til Trondheim da jeg var liten :)

Men jeg fikk tak i nesten alt jeg trengte; vinterjakke, ullundertøy og hansker.
Nå mangler jeg bare støvletter/vintersko, så kan bare vinteren komme.

Zillah sa for siden:

Jippi! :D

Men altså, bare for å ha sagt det... vinteren kan godt vente likevel altså. Sjøl om du har skaffa utstyr! Treng no ikkje slite det ut i utide heller, vel ;)

Ja vinteren kan godt vente en mnd til spør du meg, og i dag ser det ut til at den i allle fall ikke kommer med en gang.
Nå er det 10+ grader og regn her hos meg, og jeg har akkurat gjennomført ukas søndagstur.
Er faktisk herlig å gå i regnvær så lenge en har skikkelig regntøy.

sarasirene sa for siden:

BLÆÆÆRH... Har hatt en forferdelig uke... Når det gjelder mat... Jeg ble plutselig LEI... av alt og har spist masse mat som jeg IKKE burde... og det kjennes sååå på kroppen altså.
Den er hoven og full av vann. og jeg er kvalm og uggen dilux... OFF!!!

Så nå er det full skjerpings igjen her asså... Jeg fatter ikke hvorfor jeg gidder når jeg vet jeg blir dårlig av hvete og sukker... NÅ ER DET NOK!!!

Sånn... there i said it ;) Så hjelp meg litt nå da :)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Sarasirene - Nå er det en ny uke, og du har kanskje fått nok av sukker og hvete for en stund. Du får lete litt rundt og kanskje finne noen oppskrifter du ikke har prøvd før, og som du ikke er lei av. Kanskje sette opp en ukesmeny og, så får du planlagt litt variasjon =)

sistegang sa for siden:

Leggene mine er blitt tynnere, løs hud der også - ikke pent.:(
Jeg har vært en idioti i ettermiddag. Spiste ei hel plate med sjokolade fra sukkerfritt. Gjett hvem som må løpe 20 m til utedoen, fordi jeg er på ei hytte. Skulle bare ta ei stripe, og så "plutselig" er hele sjpokoladen borte. Og jeg løper.:eek:

sistegang sa for siden:

Jeg er på ferie sammen noen som er på jakt, så jeg sitter aleine på hytta flere timer hver dag. Selv om jeg er mett har jeg lyst på noe. Jeg skjønner at det bare er tidligere "læring", og ikke et behov. Men det er vanskelig å tenke på noe annet enn snop nå i dag Sofa, peis og lesing har alltid vært sammen med godteri for meg. Og ikke har jeg noen som kan hjelpe meg med å avlede tankene mine fra noe å putte i munnen. Det er sånn nå at jeg gleder meg til ferien er slutt og at hverdagene begynner, for da blir jeg ikke frista.

Solange sa for siden:

Sånn har jeg det alltid med ferie også....Hverdager går greit, men straks jeg kommer ut av de daglige omgivelsene og rutinene skjærer det seg..... Har begynt å grue meg til ferier:eek: Skjønner noe må gjøres for å få orden på dette, men har ikke helt funnet ut hvordan enda....Og nei, jeg er ikke nybegynner på lavkarbo, har holdt på i 1 1/2 år, og gått ned de samme 20 kiloene ørten ganger nå... Håper jeg over tid vil få inn i hodet at dette er normalkostholdet mitt!!!!

Sjanten sa for siden:

Sistegang - åå som jeg føler med deg!! Det går så automatikk i sånne situasjoner at man nesten er sjanseløs.. Men bare NESTEN:p

Gi deg selv et klapp på skulderen. Reis deg, børst støvet av buksene og gå videre. Spist er spist:) Og du er faktisk bare menneske du og.

Psst - en tekopp er kanskje litt kos det og?

Mankell sa for siden:

Jeg leser at dere snakker om kulde, ullundertøy og støvletter. Det har nesten blitt fremmedord for meg. Selv bor jeg i sydligere strøk og har fortsatt 28-30 grader hver dag. Jeg har ikke sett en regndråpe siden mai. Skal på ferie til Norge i november og gleder meg til litt kulde og gjerne litt snø. Skal passe på å handle mye matvarer ( JBKM, fiber husk, linfrø, kruskakli, fun-light etc som ikke finnes her).
Syns jeg klarer meg veldig bra, men jeg savner frukt. Jeg er vant til å spise 2-3 frukter om dagen. Jeg har også en par ting jeg lurer på: Kan jeg drikke Cola Zero? Sluttet å drikke brus for 3 mnd siden,men savner å drikke noe mer enn bare vann. Er det ok med halstabletter når jeg har sår hals? F.eks Repsil. Hvor mange karbo er det i bacon. Leste idag at det var 9g. Oops, tror jeg har spist litt for mye bacon i det siste....

Imorgen er det veiedag igjen og jeg er fortsatt på det stadiet at det er morsomt å veie seg. Syns fortsatt det er utrolig at vekten går nedover når jeg bare spiser god nydelig mat.

vaskeklut sa for siden:

Cola Zero: Tjnja. Noen opplever opprettholdelse av sukkersug og vektstagnering av lettbrus. Pluss at de lærde strides om søtstoffet er bra for kroppen eller ikke. Det må du rett og slett avgjøre sjøl :)

Halstabletter: Så fram til de ikke inneholder sukker er det samme svar som hos Cola Zero. Husk at de som er søtet med maltitol kan gjøre at man blir springende på do..

Bacon: I utgangspunktet er det ikke karber i bacon, men mange produsenter tilsetter glukose/sukker. Du bør derfor se på baconpakka før du kjøper og velge den med minst karber i :)

Lykke til, håper det var utfyllende nok!

Linuz sa for siden:

Jeg vil bare takke for tipset om den butikken med skreddersydde sko jeg... nå sparer jeg til å bestille et par. Skal bli presang til neste delmål! Men venter til jeg nærmer meg i tilfelle leggene blir tynnere.

Ellers er jeg helt fortvila her... vekta mi er gal! Kjøpte ny da jeg startet på lavkarbo, har allerede skiftet batteri en gang fordi den "klagde" på det... men nå viser den vekt i hytt og kattepine her! I dag varierte det mellom 97,7 (gjett hvem som var glad) og 100,6 (nedtur rett etterpå). Og da sto den på samme stedet på gulvet gitt. Så jeg flytta den litt rundt og fikk forskjellig svar hver gang... Nå aner jeg ikke om jeg kan stole på den. Har hatt den på et gjesterom, litt kaldt der inne, men skulle ikke være noe fukt. Står på tregulv, noen cm fra yttervegg. Hvis dette i det hele tatt har noe å si. Så surt å måtte ut med nye 500 kr til vekt....

Zillah sa for siden:

Vekta mi har vore litt slik den også. Prøvd med batteribytte og alt. Men mi vekt begynner jo å bli nokre år også, kan jo hende ho syng på siste verset i det store og heile. Viss di er ganske ny derimot, så må du jo gå tilbake og reklamere.

lillamumi sa for siden:

HMMMM!!!!

Snikveide meg idag

Gått opp 1 kilo:confused::eek:

HVA ER DET FOR NOE LISSOM:mad::mad::mad:

Har jo vært i ketose hele tiden. Til og med hatt megadårlig ånde

lillamumi sa for siden:

First price baconet har 0 karber i følge pakningen og det er den jeg spiser:)

Anarko sa for siden:

I dag er lønningsdag for min kjære og da skal vi handle inn en del snadder :D Jeg har hatt både selleri og squash med dip i tankene. Baconchips osv osv...
Da trenger jeg nok bare middagstips :) Kanskje jeg skal slå til med svinestrimler, ostewraps og salat? Det er jo nydelig, og min versjon av kebab :D

Zillah sa for siden:

snufs
Eg haaaaaaaar så lyst på avocaaaaado!!!!!!! :hungry: Avocado og ingenting anna!
Men den er så innmari dyr på butikken her no for tida, går berre ikkje an! :hylgrine:
sur

Sjanten sa for siden:

Anarko - oppskrift på ostewrapsene dine, eller har du funnet de her i forumet?

Linuz - vekta mi er også helt på trynet. Jeg kjøpte den forrige uke, og oppdaget at den svinger MYE til tross for at den står på akkurat samme sted. Så - nå har jeg stappa den ned i pakningen sin og har faktisk tenkt å returnere den til butikken. Ingen vits å betale flere hundre kroner for en vekt som er pålitelig når man sloss for å kvitte seg med gram fra uke til uke:eek:

Anarko sa for siden:

Ha en bakeplate med bakepapir på. Legg på ost så det dekker så mye du vil. I ovnen med det, la det smelte, men ikke bli sprøtt. Ta ut, kjøl ned, og del opp i passelige stykker :) Kjempegodt. :)

Sanney sa for siden:

kjøpte vekta mi for snaue 200 kr på claser'n jeg, funker som fy :D selv om jeg er lettere irritert at jeg går opp og ned den samme halvkiloen, er det nok ikke vekta si skyld...

Mankell sa for siden:

Så bra. Problemet er bare at jeg ikke bor i Norge og her har de ikke First price, men den skal jeg kjøpe når jeg er i Norge på ferie.:)

vaskeklut sa for siden:

Du har ikke spist mye salt/venter mensen da? Da samler kroppen gjerne mye vann.

lillamumi sa for siden:

Akkurat ferdig med mensen. Har ikke spist noe så veldig salt holdig mat
Men det ordner seg sikkert:D
Må bare smøre meg med tålmodighet og ikke tro at jeg skal gå ned like mye som jeg gjorde de første ukene

Linuz sa for siden:

Ja, jeg burde jo det, men jeg har rota bort kvitteringen.... kan jo prøve meg allikevel?
Ellers får jeg tusle ned på Clas Ohlsson og få meg en ny!

Jeg har hatt en relativt hektisk oktober så langt. Har vært på besøk hos en venninne i Oslo og hatt med meg begge ungene. Utrolig kjekt, men som sagt veldig hektisk. Og i går var jeg på sykehuset med gutten min som måtte operere. Men nå er jeg på jobb igjen, og hverdagen kan begynne igjen. Så mye hverdag som det blir, for det er litt ustabilt her også, for jeg har nettopp sagt opp og skal begynne i ny jobb fra nyttår. Men det er jo lenge til da, så det må nok gå rutine i jobben igjen innen det.

Popp sa for siden:

Gratulerer med svangerskapet!
Men du kan fortsette å slanke deg ( eller det kostholdsendring som det heter) for det. Legen min sa ok til Grete Roede da jeg gikk gravid, man velger bare å ikke spise så mye usunn mat, og spiser mer mat enn de som ikke er gravide. Lykke til!

Sanney sa for siden:

blæ, enda en runde med magevondt og må gå hjem fra jobb.. men denne gang har jeg bare vondt, ingen kvalme....spesielt rett over høyre hofteben. vil ikke være syk ;_;

solihjerte sa for siden:

Heisann!

Tror jeg skal gå over fra bare å lese på dette forumet, til å bli litt mer aktiv selv. Har hittil stort sett bare lest på alle slike "tekniske" ting. Begynte ketolyse-livet mitt i slutten av Mai. Opplever masse positivt med dette kostholdet. Har gått fra et mer eller mindre konstant søtsug og matsug, til å få et ganske så normalt, eller det jeg tenker er normalt, forhold til mat.

Har litt igjen før BMI tipper under 40, men har kvittet meg med mange kilo siden Januar. Begynte med VK, men ble sprø av å telle kalorier og være sulten heeeele tiden. Skjønner ingenting av de som sier at de ikke forstår hvordan de skal få til å spise opp kaloriene sine. Men nå fikk jeg ikke BMI på nærmere 50 (!!!grøss!) av å ikke klare å spise...

Grotingeling: Støvletter i Bergen, jeg vet at Zizzi i Åsane har noen, og så har jeg en venninne med store legger som har kjøpt støvletter i sentrum i vaskerelven, på en butikk der som selger div. helse-artikler, husker ikke hva den heter, men de har sko der også, og i brede utgaver. Den ligger på et hjørne ikke så langt fra der tunnellen under Høyden går. Vet du ca. hvor jeg mener? Hvis ikke, skal jeg kontakte henne og få navnet på butikken.
Jeg har kjøpt meg vinterstøvletter, forede og skikkelig varme og deilige. De er høye, men der er det plass til legger. Det er av merket Sorel. De finnes på mange forskjellige butikker. Jeg kjøpte mine på Åsane Senter, på en butikk som heter Mani. Tror det er en sko-kjede??. De er snøring hele veien foran, og veldig gode på. Skal tåle mye kulde og vann også.

Ble langt dette, håper alle får en fiiiin dag!

GoHealthy sa for siden:

Er det noen av dere som har tatt av rundt en 25-30 kg..
Som kan svare på om legger blir mindre? eventuelt skrittet? puppene hvordan blir de? og ikke minst armene? Og får vi hengehud eller trekker det seg inn av seg selv?

Solange sa for siden:

Jeg har gått ned 25 kg. Mine legger har blitt mindre ja, kan nå kjøpe vanlige støvletter. Skrittet??? Har jeg ikke tenkt på:p Puppene og armene har også blitt noe mindre, men beina mest,faktisk. Men jeg har ca 15 kilo igjen før jeg er normalvektig, så jeg håper på at overkroppen kommer etter, har ikke så mye mer jeg kan gå ned på lår og legger.... Jeg har ikke fått hengehud, men så har jeg brukt utrolig lang tid, huden trekker seg sammen igjen over tid,nemlig. Dette er avhengig av alder også. Jeg er til opplysning 46 år.

Jeg har tatt av ca 40 kg i år. Og alt har blitt mindre. Legger, pupper, armer. Sikkert skrittet også selv om jeg ikke har tenkt så mye over den biten.

Har heldigvis ikke særlig mye heng. På magen er det litt, og merker det av og til andre steder også, men ikke sånn at det er merkbart i det daglige. Men håper veldig at det skal komme seg etter hvert som kroppen blir vant til min nye størrelse.

Catalina79 sa for siden:

¨
Tusen takk. :)
Joda, en kan slanke seg.. men ikke være i ketose. Og ikke bevisst spise lite osv for å få ned vekta. Grete Roede har så mye brød og mel varer i kosten, så det holder jeg meg langt unna! Prøvde GR før jeg gikk over til ketolyse, og til tross for mindre og mindre mat, mer trim.. så ble jeg bare oppblåst, magesmertene verre og vekta? Den gikk opp. Så neitakk. Så jeg fortsetter med lavkarbo-kosthold fremover jeg. Men ikke ketolyse. Er jo lavkarbo jeg skal leve etter når jeg er "normalvektig" eller har nådd trivselsvekta mi. Får øvd meg på å vedlikeholde/leve bedre enn det jeg har gjort tidligere i livet. :)

Catalina79 sa for siden:

Solihjerte: Velkommen inn hit. Flott at du blir mer aktiv. :) Det er en fin gjeng som er her. Og lykke til med vektnedgangen. :)

Huff, vi koste oss og så Dexter i går. Men jeg spiste litt for mye sukkerfritt godteri. Så natten og morgenene har vært deretter.. Hadde visst glemt hvordan det var med maltitol og magen. Men man lærer jo så lenge man lever, og noen ting lærer man om og om igjen.

CocoNut sa for siden:

Skal på biblioteket og hente "slank med ketolysekuren" idag. Har vært i Ketose lenge nå, men har ikke gått ned noe de siste 2 ukene nesten, så noe gjør jeg vel feil da. Blir spennende lesing, bretter opp ermene og hiver meg på karusellen. Kiloene skal av!!!!!

Jeg er i full gang med å lese den nye utgaven av Bedre uten Brød for tiden, og det er inspirerende lesning. Tror kanskje det blir til at jeg kommer til å holde meg til den filosofien fremover for å holde vekten, men skal vel lese ferdig før jeg bestemmer meg for mye for noe.

solihjerte sa for siden:

Hva er det boken bra uten brød fokuserer på? Jeg har lest Frisk med Lavkarbo av Hexeberg og Ketolyseboken, men tar gjerne inn til mer informasjon også :).

Jeg må skjerpe meg litt nå, for jeg har fått litt dilla på en sukkerfri sjokolade, og liker ikke at jeg har for mye fokus på at jeg vil ha noe søtt. Må nok kutte den ut, eller i alle fall lage en avtale med meg selv om hvor ofte/sjeldent jeg skal spise den.

Nå har jeg bare lest litt i den enda, og har ikke helt oversikt enda. Men det virker som om den fokuserer mest på de helsemessige fordelene med lavkarbo i forhold til forskjellige livsstilssykdommer, både som behandling og forebygging. Litt det samme som jeg innbiller meg at frisk med lavkarbo gjør. Jeg har forøvrig tenkt å lese den også etter hvert. Boken refererer og viser til mye forskning, uten at den blir noe tung av den grunn.

Zillah sa for siden:

Nei no eg kome meg til å bestille den boka! Bedre uten brød altså. Reknar med at eg får boka til Hexeberg i bursdagsgave... for mor mi gav meg eit ikkje-så-veldig-diskret hint her forleden :p

Sjanten sa for siden:

Vet dere - jeg ble spurt her om dagen om ikke jeg synes det ble forferdelig dyrt å spise som jeg gjør. Tenkte bittelitt over det, og tenkte at....nei..faktisk så mener jeg å ha merket på lommeboka at jeg bruker mindre på mat enn tidligere. Så da tenkte jeg at jeg skulle prøve med en hel ukeshandel i dag, og se hvordan jeg kom ut. Og jeg blei litt paff i kassa:_oy: Jeg handlet på Meny - som jo ikke er den billigste - av hensyn til ferskvarer. I tillegg lager jeg mat til kun 1 person, og da er jeg ute etter litt mindre kvanta av en del ting. Og - etter å ha handlet bacon, svinekjøtt, kjøttdeig, spekepølse, skinke, grønnsaker, meieriprodukter, avokado, nøtter, 86% sjokolade, fisk og egg til 21 måltider (3 måltider per dag i 1 uke) så endte prislappen på under 400 kroner...!!!!!! Herreminjeremias:D Det eneste jeg vet jeg trenger mer av ila uken er litt egg og ost. Men uansett!? Jeg kan si med sikkerhet at så lite handlet jeg aldri for før jeg spiste ketogent. Utrolig - men sant:w00t: Hjelpes...for en bra "bivirkning"!!!!

Zillah sa for siden:

WOW

:eek:

Det ville eg ALDRI ha trudd var mogleg ein gong, Sjanten!
Kom og gjer innkjøpa for meg også?

Sjanten sa for siden:

Jeg veit - det er helt sprøtt! Bra for oss sier jeg nå bare... Jo fetere bacon, kjøtt, fisk, meieriprodukter, pålegg osv. dess lavere pris er min erfaring. Lettproduktene koster mer - uten unntak. En Grete Roede handlekurv ville aldri endt på så lite....!

camryn sa for siden:

:heia:

Meiner du sykeartikler kanskje? Ikkje at eg har sett sko der, men bortimot alt mulig anna. :)

Tror jeg vet hvor den butikken er, rett ved Kinsarvik hvis jeg husker riktig.
Skal til by'n på lørdag tenker jeg, så da skal jeg gå en tur i det området.
Takk for tipset.

Linuz sa for siden:

I dag har jeg kjøpt nye støvletter.. på impuls! Gikk forbi en skobutikk og snuste litt i lunchen... og kom ut igjen med lekre, svart skinnstøvletter fra Gabor. :p De kosta 1600 kr, men det er jo billigere enn å kjøpe fra England! Gabor har støvletter som heter XL og de passer ihvertfall for oss med legger på 40-42 cm!

solihjerte sa for siden:

Angående den butikken som jeg snakket om som hadde støvletter i Bergen, så tror jeg kanskje at jeg roter litt. Det er en butikk som heter Bedre Føtter, det er sikkert den og ikke den med sykeartikler... Skal sjekke opp i det i morgen! Men det er sikkert Bedre Føtter. Har ikke vært der selv, og de har ikke hjemmeside, så jeg får ikke sjekket det der, men telefonnummeret deres er 55 36 85 50, så deg går jo an å ringe og sjekke :). Høres mer riktig ut det, enn sykeartikler :)).

solihjerte sa for siden:

Dere som har holdt på en stund, har dere fullt fokus på rett kosthold hele tiden? Jeg har vært ganske konsekvent siden oppstart i Mai, men i neste uke skal vi til London i 5 dager, og da har jeg tenkt å leve helt "vanlig". Skal ikke fråtse i tull, kommer til å velge mest mulig lavkarbo, men det blir jo langt fra et ketolyse kosthold de dagene. Vi skal være på farten hele tiden, og da har jeg tenkt at det er bedre å ta de dagene for det det er, ikke ha dårlig samvittighet for hva jeg spiser, og så rett tilbake på RIKTIG kosthold når vi er hjemme igjen. Jeg har så mange kilo å gå ned, at om vekten stopper opp en uke, så er ikke det så viktig i det lange løpet.

Ja men det var jo den jeg tenkte på :)
Den ligger nesten på samme krysset som Netty, i Foreningsgaten, og jeg går forbi der når jeg skal til Kinsarvik Fruktutsalg :D
Og det ligger en butikk som selger sykeartikler vegg i vegg.

Sjanten sa for siden:

Jeg er frustrert i dag. 3,5 uke ut i ketolysekuren har ikke vekten rikket seg et gram siden oppstart. Jeg veier 118 kilo og trives ikke veldig godt med det. Hvor lenge venter jeg før jeg justerer kaloriene? Opp eller ned? Ligger på 1600-1800 stort sett, alltid energiprosent på over 70 fra fett.

Hva burde jeg først prøve å eliminere av ting som kan hindre nedgang? Bruker litt suketter, drikker kaffe med koffein men ikke hver dag og jeg bruker fløte og andre meieriprodukter. Hvor starter jeg? Og er det i det hele tatt for tidlig å gjøre endringer?

Sukk....rett og slett.

vaskeklut sa for siden:

Om 800 gram har jeg runda 20 kg! :eek::D

Og du sjanten; nå har ikke jeg peiling på ketolyse, men du kan forsøke å eliminere meieriprodukter? De er skikkelige partystoppere hos meg iallefall.

Sjanten sa for siden:

Og 800 gram, de tar du kjapt Vaskeklut! Gratulerer - lover å følge spent med:)

Ja meieriproduktene er til revurdering. Har lest Anna Dahlquist, Hexeberg og Skaldemans GI-null! på nytt og tror fløten skal få fyken. Etter hva jeg har skjønt, sier Dahlquist at man ofte tåler rømme/creme fraiche bedre enn fløte, og at fløten er det man bør prøve å fjerne først. Hva tenker du om det?

Jeg snikveide meg dagen etter veiedagen for å se om vekta er fastlåst men det er den faktisk ikke - for i går var den 1 kg ned så det bør være mulig å få fart på fettet også hos meg:p Jeg har i hvert fall ikke mista trua, takket være dette forumet med masse tilsvarende historier og ikke minst gode råd!!!

sistegang sa for siden:

Dette er veldig individuelt, jeg ser ikke ut. Løs hud over alt, gruer meg til sommeren allerede. Jeg har gått i badedrakt blandt folk da jeg veide 135 kg og ikke skamma meg, men nå gruer jeg meg.

Dette er fornuftig holdning, da blir det ikke et nederlag nå du ikke får / kan følge dietten. Sånne nederlag ender hos meg med "trøstespising", og enda verre utskeielser.

silvia_ sa for siden:

Jeg skal også ut å reise, men var litt engstelig på hvordan det skulle gå .
Selvsagt har du helt rett ,med endel kilo å ta av for meg også spiller det jo ikke noen rolle om vekten stopper opp en uke i det lange løp.:)

Da har jeg snart gjennomført en 24-timers EKG, noe som i og for seg har gått helt greit.
Men om denne målingen vil gi legene noe svar i forhold til det antatte epilepsianfallet i september, se det gjenstår å se.
Skal snart finne meg en buss og komme meg til Haukeland for å ta av utstyret, og så skal jeg i neste uke tilbake for en hjerte intervensjon (syke/tredemølle e.l så vidt jeg har fått med meg).
Da vil jeg også få vite resultatet av denne EKG'en.
Er jo uansett kjempeglad for at de sjekker alt mulig, og spesielt hjertet siden familien har flere hjertepasienter.

Mankell sa for siden:

Ble litt lettere irritert imorges da vekta viste +0,5kg, men det ga meg motivasjon til å trene litt ekstra idag, så nå er humøret bedre.
Har vært i 40 års OG 50 års bursdager denne uken. Jeg forsøkte å være flink, men det ble både alkohol og "feil" mat, så jeg har bare meg selv å skylde på. Nå er det en ny uke og nye muligheter. :)

Trene ja, det må visst jeg gjøre i kveld. Har vært litt dårlig med det i det siste..

Anarko sa for siden:

Endelig har jeg mulighet til å skrive igjen! Tastaturet på maskinen min har klikket, og pcen er på sykehus. I dag er jeg i sogn og låner min stefar sin pc.

Nå blir det en litt lang historie. Jeg føler at det er kun dere jeg kan snakke med om dette, og derfor deler jeg det her. Om dere ikke gidder å lese gjennom hele så forstår jeg godt det.

Januar 2009 så veide jeg 120 kg. Jeg hadde hepatitt c, og skulle begynne på cellegift når midten av januar nærmet seg. Jeg visste ikke om at jeg veide så mye før etter en uke ut i behandlingen. Cellegiften gjorde at jeg raste ned i vekt. Jeg kastet opp, og lærte meg å sette pris på akkurat det. Jeg stakk etterhvert fingrene i halsen, og det ble en slags avhengighet kan man si. Juli 2009 kom, jeg ble erklært frisk, avsluttet cellegiften, og var da 83 kg. Noe jeg var rimelig fornøyd med. Ville dog ned ca 10 kg til. Jeg fortsatte å stikke fingrene i halsen fra tid til annen. Prøvde ut fullkorns pasta, fullkorns ris og alt det der. Var også innom lavkarbo en liten periode. Jeg gikk opp igjen noe på fullkorn. Kastet opp fra tid til annen, men jeg visste jo at det var dumt, og noe som kunne bli verre enn det var. Jeg trente noe kickboxing også. Før jul så skeiet jeg ut fra lavkarbo da jeg var på besøk hos svigermor og spiste noe usunt. Jeg stabiliserte meg noe i julen og gikk ned igjen pittelitt. Så etter jul, siste gangen jeg veide meg var jeg ca 94 kg. Og har nå i løpet av vinter og vår vært litt opp og ned. Jeg har en mor som legger utrolig lett merke til slikt. I sommer så følte jeg meg feit rett og slett. Selvbildet var langt nede, og jeg begynte en torsdag i juli, 15. tror jeg det var, på lavkarbo, og bestemte meg for at dette skulle bli en livsstil. Bare noen dager etter sluttet jeg jammen meg å røyke også... I august så møtte jeg min mor igjen, som mente at jeg hadde gått ned i vekt (hun kommenterte i juni at jeg hadde gått opp, og at jeg måtte være forsiktig så jeg ikke endte opp der jeg var i jan 2009). Etter jeg begynte å jobbe har det vært mye styr og lite mulighet til å besøke min mor, men nå reiste altså jeg og min gode gutt inn i går. Både han og jeg har gått ned. Min mor kommenterte det på oss begge, at hun syns vi hadde gått ned og såg godt ut. I dag tidlig, så bestemte jeg meg for å veie meg, jeg hadde tross alt gått ned, og jeg tippet (mer håpet kanskje) at jeg var ca 90-95 kg. Det var altså feil. Jeg er 103,5 kg. Det ødela hele humøret mitt. Jeg har altså gått opp 20 kg siden i fjor sommer. Gikk ut og jogget med hunden en tur. Noe jeg ikke har gjort på lenge, og var i overraskende god form. Men selvbildet har fallt fullstendig ned i dag, og humøret er elendig. Attpåtil så følte jeg at jeg spiste litt for mye kålrabistappe til middag, og valgte da å kaste opp litt... Noe jeg selvsagt vet er dumt, men det ble bare slik. Jeg håper nå at jeg klarer å begynne å trene på regelmessig basis. Det var godt å jogge i dag tidlig i nydelig natur med en vilter og glad bikkje. Men det at jeg kastet opp, og at selvbildet mitt er så lavt nå, følte jeg for å dele, men har ingen jeg tør å si sånt til utenom dere.

Slik, da var det sagt.

StineH sa for siden:

Jeg må bare først og fremst si at jeg synes du er vanvittig tøff som tør å snakke om det som tynger den ned. Det er utroolig viktig! Ting som man holder inne i seg blir bare værre og værre hele tiden...!
Jeg kjenner til den følelsen av å liksom føle at man har gått ned, så går man på vekten også viser den MASSE mer enn det man trodde og man får denne følelsen av håpløshet..
Jeg hadde en slik opplevelse i fjor høst da jeg trodde jeg hadde gått ned (sist jeg så vekten min var i fjor vår og da var jeg 136-ish).. Så jeg gikk på vekten igjen på høsten ved godt mot. Og den gikk opp til 150, stoppet der og så blinket ordene "error" mot meg... Jeg fikk lyst til å dø der og da!!
Men i stedet for å kaste opp, så gikk jeg hjem og spiste meg stappmett, for å straffe meg selv...

Jeg har selv vært inne i en periode der jeg kastet opp alt jeg spiste. Men det førte ikke til noe sæærlig vekttap, bare til hodepine, svimmelhet og at jeg til slutt kolapset. Så derfor spiste jeg desto mer og lot det være nede..

Det er veldig viktig å ikke tenke seg selv ned. Heller tenke seg selv opp, si til folk at om de kaller deg feit, så smell tilbake at "Ja, jeg er kanskje feit, men jeg kan i allefall gjøre noe med det, i motsettning til deg som er stygg"... Eller om folk glor, så glo tilbake. Jeg takler i allefall ting med å slå tilbake, sånn at folk kan kjenne hvordan det kjennes ut. Det gjør meg både sint og lei meg, men jeg kan ikke la det dra meg ned. Og se det positive i det! Din mor synes du ser godt ut! Og det gjør garantert din kjære også..!

Også må jeg bare slenge med noe som skjedde i dag når jeg var på butikken.. Jeg stod å prøvde noen sko. så kommer det en unge og en ganske ung mor inn.. Denne ungen var vel kanskje 5-6... Så ser han på meg og snur seg til sin mor og sier HØYT " Hon damen der var sjæmpe svær!!" også snur moren seg og ser på meg og bare "Mhm!" også gikk de forbi meg og inn i butikken... Jeg ble stående å måpe og måtte nesten la det synke. At det går ANN! Er greit nok med ungen liksom. Det er av barn og fulle mennesker man får høre sannheten, men at moren tilsynelatende var HELT enig.. Jeg holdt nesten på å gå bort til henne og spørre hva hun mente med det...
hisse seg opp igjen!

Anarko sa for siden:

Det var veldig terepeutisk å få det ut :) Jeg har siden 10 årsalderen slitt med overvekt. Var tynn i 15 års alderen men gikk så opp mer og mer, til slutt så stagnerte det på 120 kg. Jeg ville nok vært fornøyd med å veie 70 kg, som vil si jeg skal ned 30 kg.... Jeg merket det tok mye på humøret, men gjorde som sagt godt å få det ut. Jeg gikk jo ned mye med å kaste opp, og kombinerte det etter en stund med trening. Men så var det å bli der da. Jeg tåler tydeligvis ikke karbohydrater i hele tatt.
Makan til frekkhet fra hun moren da! Det gjør meg forbannet å høre. Jeg hadde nok ikke klart å latt være å si noe. Enten jeg var deg, eller stod der som tilhørende.

:klem: Anarko
Det er akkurat det jeg synes er godt med å være her inne i denne gruppen, for det er andre her som har lignende erfaringer som en selv og som faktisk forstår hvordan ting føles.

Jeg kjenner meg igjen i veldig mye av det du skriver, selv om jeg heldigvis ikke er der selv akkurat nå. Ting vil være bedre i perioder og værre i perioder, prøv å fokusere på de positive elementene som at du er i bra form, ser bra ut og har funnet en livsstil som er bra for deg og du kan leve med videre.

Og så må jeg komme med en liten formaning på slutten. Oppkast er ingen god løsning på noe som helst. Det virker veldig riktig og enkelt der og da, men kan føre til stor problemer etter hvert med tenner og mage/spiserør. Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om.

Sjanten sa for siden:

Nå fikk jeg klump i halsen og skikkelig vondt inni meg Anarko :klem:.
Takk og lov at du er så tøff at du sier det akkurat som det er - det har så utrolig mye å si at man har et sted å avreagere. Jeg forstår fortvilelsen og frustrasjonen din og kjenner meg tilogmed igjen i det du forteller.

At det tallet på vekta skal bety så innmari mye...og til og med kunne avgjøre om dagen blir bra eller dårlig.... Egentlig er det bare helt for jævlig, for på innsiden er man den samme bra jenta, og på utsiden ser du akkurat like godt ut som alle sier. Ta dèt til deg i stedet - for det er definitivt noe i det!

Har det slått deg at du kan ha fått bra med muskler i kroppen som gjør at du ser mindre ut men likevel veier mer? Det er ikke så uvanlig på dette kostholdet.

Uansett har du åpenbart begynt på en reise som har en bedre misjon enn den du gjorde i 2009. Det er bra du er innsiktsfull og vet at du må la være å kaste opp.

Jeg tror du kommer til å klare deg fint og bli fornøyd med deg selv igjen:)

Stoooor:klem:til både Anarko og StineH, dere er kjempetøffe som forteller så åpent om disse opplevelsene.
Og jeg må signere på den terapautiske effekten av å få utløp for frustrasjonen her på forumet, det hjelper veldig!
Selv har jeg heldigvis aldri vurdert å kaste opp som en slankemetode, men jeg kjenner meg veldig god igjen i beskrivelsene dere av både møte med andre mennesker og nedturen av å møte store tall på vekta.
Det er da det er så bra å komme hit, "rope" ut frustrasjon og fortvilelse og vite at her er det forståelse, trøst og oppmuntring å hente.

Da jeg leste innlegget ditt Anarko, ble jeg faktisk minnet på hvordan livet mitt var for 5 år siden - da veide jeg 122,5kg, var deprimert, tvansforet meg selv med sjokolade, potetgull, brød og annet høykarbo-mat og deltok aldri i sosiale sammenkomster hverken på jobb eller privat.
Det var tøft å komme seg ut av den ødeleggende spiralen, og jeg har hatt en del både frivillige og ufrivillige tilbakefall.
Men så lenge det er vilje til endring så vil endringen komme og det hjelper veldig med familie og venner som støtter en i hverdagen.
JA - det tar tid
JA - det er frustrerende at det tar lang tid
NEI - å kaste opp er ikke en løsning

Så vil jeg minne om at selv om tallet på vekta ikke står til forventningene, så betyr det ikke at du har feilet.
Kroppen er en merkelig sak, den responderer ikke alltid slik vi ønsker når vi ønsker det.
Og dette har du helt sikkert hørt før; bruk målebånd i tillegg til vekta
Jeg opplever stadig at vekta står stille eller går litt opp, mens omkrets rundt midje, hofter, lår og brys går ned.
Når vi er så store har vi tross alt myyyyye muskelmasse, spesielt i lår og legger, og muskler tar mindre plass enn fett.

Anarko - jeg leser viljestyrken din i innlegget ditt, bruk den til å jobbe deg gjennom denne perioden.
Ikke straff deg selv, men tenk heller;
Dette er situasjonen i dag, den kan jeg endre.
Ta en dag om gangen, og fokuser på her og nå så mye du kan.
Vi får ikke endre på i går, og dagen i morgen er et uskrevet blad - velg selv hvordan du fyller den :ja:

StineH - jeg er imponert over at du ikke snakket til hun moren, jeg tror nok jeg ikke hadde greid å la vær :rolleyes:
Og du har evig rett i at vi må tenke oss selv opp, den positive tanken er en av de kraftigste motivasjonsfaktorer vi har.

Stå på begge to :visemuskl:klem:

Anarko sa for siden:

Jeg må fortelle dere hvor utrolig stor pris jeg setter på responsen dere har gitt meg her. Det får meg til å smile. Det er innmari godt at en del kjenner seg igjen i det jeg skriver også. Jeg hadde aldri kastet opp før 2009 for å slanke meg, selvsagt vært innom tanken, men latt det bli med det.
Til min vekt sitt forsvar; så har jeg tung beinbygnad, og er veldig sterk. Jeg har jobbet i silo og med slått oppover, og spilte fotball i 11 år før jeg ga meg i 2001 pga fotballskade. Muskler har jeg så vidt jeg kan huske alltid hatt. Den tynge beinbygnaden min gjør at jeg ikke har ambisjoner om å bli 60 kg. Når jeg var litt over 80 så var jeg jo normal. Selv om det forbauset meg. Til tross for mine 103,5 kg så bruker jeg M og L på cubus. Men tallet er deprimerende. Jeg husker i 2009 når jeg vippet under det 3 sifrede tallet at det var en seier, og det er nå blitt mitt nye delmål. Heldigvis går jeg tydeligvis rette veien, og skal nå prøve å kombinere trening med kostholdet også.

Jeg syns dere er så utrolig flinke hele gjengen, uansett hva dere har vurdert og ikke, vært gjennom osv... FOR en ting skal være sikkert; det har IKKE vært enkelt.

Nå skal jeg legge meg, og vet at i morgen er en ny dag, der jeg har tallet litt mer på avstand. God natt til alle og tusen takk!

Jeg har lyst til å tenke og filosofere omkring hva som egentlig er bra med lavkarbo og hvorfor jeg skal fortsette på det. Er jo så mye fokus for tiden på dette med kalorier inn og kalorier ut, og hvorvidt det er hele sanheten eller ikke.

Hadde jeg hatt insulinresistens eller hormonforstyrrelser eller ett eller annet, så hadde det jo vært soleklart at jeg skulle levd lavkarbo. Men så vidt jeg vet så har jeg ikke noen sånne ting som jeg kan skylde min (forhenværende) overvekt på. Det skyldtes ganske enkelt at jeg spiste for mye og spiste feil. Jeg kan jo helt klart ikke gå tilbake til mitt gamle kosthold, da vil jeg jo fyke opp igjen i vekt. Men hva med et "sunt norsk kosthold"? Det er jo det jeg stadig får høre. "Det er ikke brødskivene som gjør deg feit". Kanske stemmer det for meg?

Jeg tror det kommer ned i bunn og grunn til at jeg ikke tror jeg klarer å spise et sunt norsk kosthold. Hvis jeg åpner opp for det så er jeg på det samme kjøret igjen på kort tid. Det hender jo fremdeles at jeg spiser for å døyve andre følelser enn sult (selv om det ikke skjer så ofte lenger). Nå kan jeg faktisk gjøre det uten dårlig samvittighet, det har jeg aldri kunnet før. Jeg kjenner at det er med på å hjelpe meg til å ha det bedre. Hvor mye det er det, hvor mye det er at matvarer som jeg før ikke burde spise nå virkelig er forbudt og hvor mye det skyldes stabilt blodsukker det vet jeg jo ikke. Men alt i alt så har jeg et sunnere og bedre forhold til mat nå enn før.

For øyeblikket er jeg ganske streng med hva jeg tillater meg å spise. Jeg har egentlig ikke noe mål om å være i ketose, men er det i praksis mesteparten av tiden. Etter hvert så vil jeg nok kanskje åpne opp litt mer. Spesielt rotfrukter og frukt kunne være kjekt å kunne spise en gang i blandt. Men enn så lenge så tør jeg ikke å endre på noe, i frykt for at det vil utløse et stort skred og jeg snart er tilbake der jeg startet.

Vet ikke helt hvor jeg ville med dette innlegget, måtte bare få luftet litt tanker.

Zillah sa for siden:

Filosofering og tenke høgt, det er lov det, christine :ja:

Uansett om det er 100% nødvendig med lavkarbo eller ei, så vil det jo ikkje vere uheldig å halde fram på det. Dette veit du jo funkar og gjer deg godt, mens "vanleg norsk" er litt faktor X framleis. Sikkert fornuftig å ta det litt forsiktig og sjå kor terrenget går. Du har i alle fall noko som du kan stole på og falle tilbake på (nemlig lavkarboen) dersom du skulle finne ut at du vil prøve og dersom det viser seg at det ikkje var lurt. Men du treng på den andre sida ikkje å skunde deg å prøve "vanleg" kost heller, fordi du hovudsakleg har det bra som du har det no?

Lykke til :)

:nikker: Har det veldig bra som jeg har det nå jeg. Så jeg har ingen umiddelbare planer om å endre på kostholdet. Var bare litt tanker rundt det hele.

Sjanten sa for siden:

Må bare dele en liten betraktning her... Med min størrelse som tilsvarer to voksne normalvektige kvinner....så er det ikke så kult å trene alltid. Jeg er av de raringene som liker best å røre meg når det er mørkt og ingen ser meg. Liker ikke tanken på at folk kan se på meg og tenke at "herregud se på henne da, vagger i vei....". Ja jeg veit - jeg ville aldri tenkt sånn om andre selv. Jeg ville heller blitt misunnelig og tenkt at det var godt gjort.

Uansett - jeg har hatt utrolig mange påskudd til å slaske på sofaen fremfor å være i aktivitet, jeg skal ikke nekte for at det er tungt å røre seg. Men - det som slår meg, er at energien nå kribler så i hele meg at jeg ikke klarer å sitte i ro. Jeg mosjonerer uten at det er planlagt og til tross for at påskuddene i hodet til å la være er mange. Jeg bare klarer ikke la være - bena er lette og kroppen bare har lyst å røre på seg.

Er det ikke rart?:rolleyes:

Synes det høres helt herlig ut jeg. Og det beste er jo at det bare blir bedre og bedre. Etter hvert som formen blir bedre og kroppen bilr mindre så blir det bare kjekkere og kjekkere å være i aktivitet.:D

Zillah sa for siden:

Ja det kan verke merkeleg sånn ved første kikk, Sjanten, men no er det kanskje for første gong på årevis at kroppen din (ned på cellenivå) har tilstrekkeleg energi til å orke å bevege seg. Nok ein fantastisk ting med lavkarbo!!!!

StineH sa for siden:

Jeg må være helt ærlig å si at jeg ikke merker hvor mye energi og overskudd jeg har i hverdagen, MEN jeg merker godt hvor utrooolig uoppagt jeg blir med èn gang jeg går igang med høykarbo!
Og jeg kjenner faktisk hvordan kropper min lengter etter kjøtt, fett og all den gode lavkarbomaten...
SÅ min tanke er at høykarbolengselen, er jeg helt sikker på at sitter i psyken og ikke i fysikken.. Kroppen min jubler for hver eneste dag med lavkarbo, mens hjernen min lengter og lengter..

Litt tidlig på morran dette her kjenner jeg.. men det er i allefall mitt synspunkt..
Med mine 128 kg prøvde jeg en treningsøkt forrige uke, og holdt faktisk på å daue dagen etterpå og endte opp med en betennelse i skulderen.. sååå venter litt med den målrettede treningen tror jeg! Det skal dog sies at jeg har en aktiv hestehverdag, med hest som både jobb og hobby, så mosjon - det får jeg i massevis!

sistegang sa for siden:

Stoooor:klem:til både Anarko og StineH, ikke gi opp jenter. Dette vil dere få til begge to.

sistegang sa for siden:

Stine H jeg er enig med deg at lysten på karbohydrater sitter i hue, og bare er psykisk. Når jeg tenker på det blir det lettere for meg å si nei. Jeg vil bestemme sjøl!

Sjanten sa for siden:

Ja det sitter i hue.... Dèt må jeg ha mista da jeg gumla rosinboller i barnebursdag i dag.... 101 karber har jeg spist....:eek:

Pokker og. Skal glemme det og gå videre, når deigklumpen i magen er borte...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.