< Tilbake til oversikten

Lavkarbo skader hjernen?

Jorkla sa for siden:

Kjæresten kom inn døra idag og sa "Lavkarbo skader hjernen, det står det ihvertfall i dagbladet" var visst på forsiden. Men finner ikke saken på nettutgaven. Noen som har lest artikkelen??? Er det jeg som er skikkelig dårlig på å søke?? hehe

Uansett kan ikke jeg bli mer skada.. :-P tjihi..:rolleyes:

Jorkla sa for siden:

Lena Beatrice har nevnt saken i sin blogg ihvertfall.. :-D

Rin sa for siden:

Ja, det er visst bare Drevon som har hylt litt igjen om hvor dumt det er å tenke på alternativer til statens kostråd. :cool:

Charlott sa for siden:

Kan man da gå ut i fra at diabetikere som blir anbefalt lavkarbokosthold må ta kaputt hjerne med på kjøpet?

Kitt sa for siden:

Er ikke fibromyalgien som gir meg konsentrasjonsvansker og dårlig hukommelse, har jeg skjønt i dag!
Det er snart 3 år med for lite karbohydrater som har skylda!!!:eek:

Nope!:p

Har skrevet opp Dagbladet på huskelisten. Den artikkelen bare må jeg lese!:(

lifejack sa for siden:

Så ikke denne før jeg lagde en ny tråd om akkurat det samme, jeg:p

Jorkla sa for siden:

Kan ikke skylde på lavkarbo jeg heller.. Hadde teflonhjerne før lavkarbokosten også.. :klem:

jae-ols sa for siden:

Det var det jeg trodde ja. Hatt mistanke lenge om at denne dietten ikke er bra. Skremmende lesing. Håper Dagbladet følger opp denne artikkelen. ;):rolleyes:

jae-ols sa for siden:

Det sto ikke noe om dette i nettutgaven, men det er en skremmende artikkel i papirutgaven!

jae-ols sa for siden:

Veldig fornuftig av Devon, noen må stille kritiske spørsmål til denne dietten. Man kan ikke sluke alt som god fisk. Jeg går på ca. 150 kcal pr. dag og går ned i vekt hele tiden. Man må ikke ned i under 20 kcal pr. dag. :cool::rolleyes:

Gerd sa for siden:

Nei det er farlig å spise så lite kcal hver dag :ja:

Men de fleste teller ikke så mye kalorier på lavkarbo vettu ;)

nellie sa for siden:

Håper du mener karbo, ikke kcal..

Jorkla sa for siden:

;) gliser

Rin sa for siden:

Kritiske spørsmål er en god ting! Å hevde at man ikke kan overleve uten å spise frukt, derimot...

Photobscura sa for siden:

Står det noe om hvor lang tid det tar før skadene blir merkbare? Jeg har holdt på å fire år, og venter spent. I motsetning til før kostholdet har jeg bedre konsentrasjon og klarere tanker, så kanskje det er sånn at det blir bedre før det blir verre, eller er det snakk om akutt brain mail function? Det siste virker jo mest forlokkende, selv om det kan bli litt pinlig om det skulle oppstå typ midt i en samtale, f.eks.

Borghild sa for siden:

At du har bedre konsentrasjon osv nå, er bare en av de ekle bivirkningene de er så redd for. Må huske han blir avslørt lettere da vet du, spesielt når vi får tankene på gli. :D

Jeg begynner å ane heftig lobbyering for verdensovertakelse ved hjelp av langsom nedsløving av folket :cool:. Er Drevon Illuminatis løpegutt, kanskje?
Om jeg brått skulle forsvinne under mystiske omstendigheter, så skal dere bare vite at jeg har satt stor pris på forumet :D.

Jorkla sa for siden:

Ohh.. om du forsvinner så vil vi lete til vi finner deg og hale deg vekk fangenskapet..:cool: nynner på 007 melodien

Tonelise sa for siden:

Jeg sitter her og gliser litt med meg selv og tenker ..er det mulig og være så negativ til en artikkel der en fagpersoner uttaler seg og rekker en pekefinger....
De fordømmer da ingen som går på Lav-Karbo..
Men ber faktisk folk bruke sunn fornuft og tenke seg om.Det er kanskje ikke alle som skjønner og har så godt kjennskap til akkurat det og og bruke Lav-Karbo..
De sier det KAN være helseskadelig.. og ikke at det ER.
Så sier de videre det er INDIVIDUElt når det gjelder hvor grensa går når det er skadelig og kutte ned på karbohydrater..Men går du under grensa DI, risikerer du at at hjernen ikke kan utføre de oppgavene dine optimalt.
Dere det KAN være skadelig og røyke....Det KAN være skadelig og drikke.....Mye kan være skadelig..
Slik jeg leser denne artikkelen så KAN det være skadelig, for meg er det en vesentlig forskjell at det ER skadelig...

Jeg synes det er skremmende, når jeg leser de fleste innlegg fra medlemmene her inne...Så vil jeg si, de har lest denne artikkelen som "fanden leser bibelen i kjerka".
Min livserfaring har lært meg, selv om ting funbra for andre så trenger det ikke funkse så bra for meg ...

janmesi sa for siden:

Innlegg til Dagbladet:

Christian Drevon, landets fremste talsmann for gamle og utdarte kostholdsråd, skjeller ut den norske legen Sofie Hexeberg i dagens avis. Drevon som har mislykkes med å begrense fedmeeksplosjonen i Norge, men han synes han har rett til å harslere over leger som Hexeberg, svenske Annika Dahlqvist og andre som har funnet ut hvor effektivt LCHF (Low Carb High Fat) er mot sykdommer som diabetes, overvekt, PCOS, høyt blodtrykk, betennelser osv.
[size=2][/size]
Vi VET at sukkerforbruk gir sukkersykdom (diabetes), som igjen gir grunnlag for en rekke andre og alvorlige sykdommer. Vi VET at alle karbohydrater av kroppen oppfattes som sukker. Med andre ord kan alle skjønne hva man må gjøre for å beskytte seg og forbedre helsen: nemlig spise mindre karbohydrater. LCHF-bølgen i Sverige har gjort at svenskene som første land i Europa nå registrerer at fedmeveksten er stanset. Det er takket være Annika Dahlqvist som i Sverige har solgt over 300 000 LCHF-bøker, alle med budskapet om å spise mindre karbohydrater og mer naturlig fett. Nå opplever Sofie Hexeberg den samme suksessen med sitt LCHF-budskap.
[size=2][/size][size=2][/size]
Mens leger som Hexeberg og Dahlqvist har gjort markant og historisk innsats for å forbedre folkehelsen i hvert sitt land, har Drevon gjort det motsatte. Med ukritisk støtte til margarin- og bakeindustrien reiser norske ernæringsprofessorer som Drevon og Frølich landet rundt og gir folk utdarte og farlige kostholdsråd som å spise brødvarer og kunstige kjemikaliske fettsyrer (margarin som det også kalles), blant annet på fast spalteplass i VG.
[size=2][/size]
Kostholdsdebatten må frem igjen - fremtidens folkehelse avhenger av at noen tar bladet fra munnen, og Sofie Hexeberg er en av de som gjør nettopp det.
[size=2][/size]
[size=2][/size]
Jan Mesicek
LCHF-forlegger
[size=2][/size]

Tonelise; Om du leser kommentarene her litt nøyere så håper jeg du ser at dette stort sett handler om et slags metningspunkt for mange av oss. Jeg har lest mye av det Drevon skriver, og kan ikke si annet enn at mange av hans uttalelser er direkte hets mot lavkarbo-kosthold, og for mange av oss som har blitt friskere ved hjelp av å redusere på karbohydratene og øke på fettet, ja, faktisk fått en markant bedre livskvalitet, så er det litt som å spytte på våre erfaringer, særlig når kostholdsråd som han hardnakket forfekter faktisk ikke har gjort godt for flere av oss, og gjerne verre! Hvor mange er det ikke som til stadighet får satt spørsmål ved viljestyrken sin på grunn av overvekt? Og det til tross for at man følger de anbefalningene som staten fordrer, og gjerne ender opp med å skylde på seg selv, og føle seg mislykket over å ikke få det til, når det uansett kun handler om å "spise mindre og trene mer"?
Dette er jo et lavkarbo-forum, og mange som har funnet hit, har også oppdaget en måte å spise på som ikke bare gir vekttap, men en rekke helsefordeler, da er ikke unaturlig at man setter seg litt i en forsvarsposisjon, rett og slett i ren oppgitthet.
Dessuten, når flere av uttalelsene er basert på direkte faktafeil, og overskriften er de verste krigstypene, så synes jeg det må være lov til å bli litt oppgitt. Dette er typiske oppslag som setter kjepper i hjulene for nytenkning hos folk flest, og igjen mange som kunne ha hatt godt av et karbohydratredusert kosthold. Media ER den femte statsmakt, og burde funnet seg for god til å tabloidisere på en sånn smørete måte.

kamp sa for siden:

Uten lavkarbo så hadde jeg enda vert innesperret på lukket psykiatrisk..

Med lavkarbo derimot har jeg bare angsten for å bli lukket inni igjen lol

Jeg gidder ikke bry meg mer med sånne artikler. Jeg vet hva JEG mener, jeg vet hva MIN kropp trenger og jeg vet hva den IKKE trenger.

Det vil alltid være får og i mot dietter. Har mange ganger tenkt på hva som ville skjedd vis myndighetene plutselig en dag snur og sier - alle bør spise lavkarbo, det vi har sagt før er ikke sant.
Hva ville egentlig skjedd da? Hadde det vert i USA hadde dem blitt saksøkt. Jeg har tenkt på det mange ganger....

Tonelise sa for siden:

Jeg er helt ening med deg i svaret du gir meg.
Og jeg tror at for noen er det super bra med Lav-Karbo.. de har fått et bedre liv og en mye bedre livkvalitet.
Men er det ikke slik at mange forstår ikke og mestrer ikke dette med lavkarbo.. hva med de bør ikke de få en peke pinn ??
Jada media er den 4 statsmakt, også når det gjelder og fokusere ensidig på for eks. slankedietter...

Gleder meg og høre at du har fått et bedre liv på lav karbo..

Denne skjønte jeg ikke helt ...

Ja, det var visst den fjerde statsmakt, beklager den. Den femte statsmakt er visst blogging, har jeg hørt rykter om :p.

Kanutten sa for siden:

:heia: Megabra!! :heia:

Supera sa for siden:

Oooh brain mail. Det HADDE vært en litt kul funksjon. :geip: kremt Back on topic

Fra Drevon og Frølich? Drevon og Frølich er så imot lavkarbo at å stole på informasjonen de gir folket om lavkarbo er som å stole på infoen om kjøtt fra en hardcore veganer. Det må tas med en stor klype salt...

Wops! En 'e' og et mellomrom for mye :p.

jae-ols sa for siden:

Det var karb ja. Er litt over 120 kcal pr. dag. Men så lite karb er tydeligvis skadelig. Men 200-300 kcal pr. dag er vel heller ikke så bra. :rolleyes::cool:

Kanutten sa for siden:

Karber!!! IKKE kcal :lol:

Eller mener du kcal i karber?? Dvs 120/4=30 karber?? :rolleyes:

jae-ols sa for siden:

Så det er bare å sluke alt om lavkarbo rått, helt uten motforestillinger? Hvordan vet du at det er så sunt med lavkarbo diett? :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Fordi at ETTER at jeg begynte med lavkarbo har alle blodprøver, urinprøver, blodtrykk, etc etc havnet innenfor referansområdene til de ymse testene. Da kan man vel kjapt trekke konklusjonen om at dette var bra for kroppen??

Kanutten sa for siden:

Og jeg koser meg HVER gang de gratulerer meg med at jeg har klart å få ned kolesterolet fra 10 til ca 5. De spør hva jeg har spist og jeg svarer mye fett, grønnsaker og proteiner.. Da MÅÅÅÅPER de! :lol:

Nerthus sa for siden:

Ikke la dere provosere av jae-ols - han er her nå bare for å provosere uansett...finnes ikke saklighet eller hold i noen av påstandene.

Leste artikkelen og kjenner jeg blir fryktelig frustrert. De har ikke belegg for flesteparten av påstandene sine. Og Tonelise - les boka "bedre uten brød" den går gjennom de største forskningsprosjektene på kosthold de siste 50 årene (minst) - og avslører at myndighetenes anbefalinger er anbefalt på DELER av konklusjoner fra disse - de delene som bekrefter det slike som Drevon og Frølich mener er korrekte.

Ser denne artikkelen som et desperat forsøk på å skremme folk fra å gå på lavkarbo. Tonelise sier at "noen" har fått gode resultater fra lavkarbo - vi er ikke bare "noen" vi er VELDIG mange!

Edit: Til alle: jeg har 20 års personlig erfaring med Drevons anbefalinger... og med det opptil 25 kg pluss som aldri gikk av til tross for trening, lavkcal og trening... NÅ - etter bare noen få mnd har jeg gått ned nesten 10 kg, chronssymptomene somholdt på å ødelegge mitt sosiale liv er nesten vekke - og overskuddet og gleden over livet er tilbake! Så tenk selv hva jeg har mest tro på for min egen del? ;)

Legg også merke til at det er stort sett Drevon og Frølich som uttaler seg negativt om lavkarbo - hva sier det om kampen mot lavkarbo?? At disse to alene får så mye plass i denne debatten er ufattelig!

Håper denne artikkelen trigger flere til å komme hit på forumet for å lære mer enn at den skremmer folk vekk - fordi det er MANGE som lider av overvekt og sykdommer dag som kan få en bedre hverdag UTEN å sulte, UTEN å bli pakket full av medisiner!

SPIS DEG FRISK OG SLANK MED LAVKARBO sier nå bare jeg ;)

nonta sa for siden:

Avisen ble ble kjøpt og fortet meg hjem for å lese. Frustrasjonen over den dårlige reportasjen var stor, (Og hvis det er noen som ikke bryr seg om de individuelle menneskers "særtrekk" så er det vel Drevon...!! Ja, jeg har vært med i vgs vektklubb...)
En unyansert og dårlig reportasje,bortkasta penger. MEN, når irritasjonen la seg var jeg jo ganske så letta, ingen nye forskningsresultater som viser at lavkarbo er skadelig ble vist til :-) Ingen gode motargumenter, rett og slett ingenting nytt bortsett fra et dårlig avsnitt som sa at "Det er individuelt hvor grensa går for når det er skadelig å kutte ned på karbohydratene. Men går du under grensa di, risikerer du at hjernen ikke kan utføre oppgavene sine" (Fordi hjernen er en muskel, muskler består av proteiner og dermed vil muskelmassen bli redusert når du er i ketose)
Jeg lurer på om Hexenberg i det hele tatt fikk mulighet til å svare på den versjonen?

Ufattelig dårlig journalistikk, det er ikke slik dere øker opplaget Dagbladet!

(Okei da, var litt frustrasjon i meg ennå, he he)

Borghild sa for siden:

Tonelise:
Hvor mange i dette landet som sliter med dårlig psykisk helse, overvekt, diabetes, mage- tarmlidelser, hjertelidelser, migrene osv. har ikke jeg noe tall på.
Men jeg er ganske sikker på at de aller fleste har et høykarbo kosthold, eller hadde det da de ble syke.

Hvorfor advares vi ikke mot det kostholdet Tonelise? Det er av det kostholdet disse "ekspertene" anbefaler som gjør flesteparten av disse menneskene syke.

Dette er noe mange av oss på LCHF har erfart, så vi må få lov til å reagere på skriverier som vi atter en gang blir servert fra "ekspertisen" innen norsk kosthold. Vi anser det som det rene vås og tåpelig tom skremselspropaganda.

Carisma sa for siden:

Eller oppdrettsråd om pelsdyr av PETA... :D

Det funka da i dag, sikkert massevis av lavkarbere som kjøpte avisa :lol:

Kitt sa for siden:

:rodme: Busted!
Må være flere år siden jeg kjøpte Dagbladet i papirutgave!:o

Supera sa for siden:

Moren min hadde sett forsiden og kjøpte dagbladet hun også. Vel vel, da fikk jeg lest artikkelen i alle fall. Stod ikke mye nyttig der, gitt.

Det var vel heller det at hjernen trenger ca 200g "sukker" hver dag. Men tror ikke de de vet at ketoner er ett supert brensel og hjernen fungerer helt fint på 50/50 ketoner og glukose. Og så tror jeg ikke de har hørt om glukoneogenese - nydannelse av glukose fra andre stoffer enn karbohydrater. :geip:

nonta sa for siden:

sant nok...:p

nonta sa for siden:

det er jo det som gjør artikkelen så vanvittig dårlig. Det er jo nesten fair nok at ikke alle høy karbo entusiaster kjenner til det, eksperter eller ikke,
-men en avis som slår det opp som hovedargument uten at noen med lavkarbo kunnskap uttaler seg om påstanden er jo en tragedie, og avisen fremstår jo da som fullstendig useriøs. Litt sånn "ta en spansk en" for å få en fengende førsteside. Hvis journalisten i det hele tatt vet hva hun skriver om vet hun jo at førstesiden hadde gått i dass hvis hun hadde fått uttalelser fra lavkarbo kjennere..:rolleyes:

Cherry sa for siden:

Hvem skrev artikkelen?

nonta sa for siden:

Nå måtte jeg en liten tur i papirsøpla, for der havna avisa fort i dag gitt ;) Merete Landsend står det...

Coopteddy sa for siden:

Fikk en del kommentarer på dette oppslaget i går, gitt. Jeg gadd ikke kjøpe avisa. Har jevnt over sluttet å bry meg med slike oppslag; ifølge alskens forskningsresultater så er det jo et under at vi overhodet lever. I det minste skulle vi hatt kreft hele gjengen. (Finnes det mat som ennå ikke har vært innom kreftfarligkategorien?)

På mange måter var det som man kunne forvente at Dagbladet skulle komme med et slikt oppslag. Husk at de har hatt en del positivt om lavkarbo, blant annet intervju med Hexeberg og påfølgende nettmøte. Der slapp kritikerne til i bare en bitteliten bisak. Nå var det omvendt. Helt typisk.

Ang. forsiden: Husk at journalisten svært ofte ikke er med på å utforme/bestemme den. Unntaket er slike som meg, som både skriver og redigerer avisa jeg jobber i. :-)

Bee sa for siden:

Kjenner at jeg ikke bryr meg det spøtt om usaklige uttalelser fra Devildemon. :D

Og Dagbladet synes jeg rett og slett er så elendig at jeg ikke ville kjøpt det om det kosta 5 øre en gang. Eleeeendig journalistikk.

Apropos Dagbladet så har de også i dag en om mulig enda mer fantastisk overskrift; "Det er farlig å snakke med de døde". Jeg elsker sånne bastante superskumle krigstyper, altså. Det morsomme er at uttalelsen er av Toralf Gjerstad, som videre forteller at det også er umlig. Og presiserer videre at han aldri har prøvd ...! Uhm, ok. Jeg skal ikke ta stilling til om man kan eller ikke kan snakke med døde, altså, men det er jo like mye en ikkesak som Drevons uttalelser om lavkarbo, i og med at han helt klart ikke verken har erfart eller har særlig mye kunnskap om det.
Sukk, jeg husker en gang Dagbladet var en avis, jeg. Typ på nittitallet, eller noe?

Lillemy71 sa for siden:

Hehehehe kjenner meg rimelig hjernedød her jeg sitter ja :D:D:D

....meeeeeeeeen det står jo i avvisa (Blabla) så da må det jo være sant eller.... :D

Sånn til informasjon så holder jeg på med en doktorgrad og jeg tror hjernen min fungerer utmerket i forhold til mange andre.

Snopsnoken sa for siden:

Jeg tror Dagbladet satt antilavkarboartikkelen på førstesiden för å lyse opp hverdagen til folk flest. Tenk på alle de tusener av nordmenn som i går dro hjem, satt på potenene - og pustet lettet ut over at de har holdt seg unna disse skumle lavkarbogreiene. Rørende :-)

Lillemy71 sa for siden:

Kanskje du bare har forfalt sånn sakte men sikkert slik at du egentlig ikke har merka noe.....:D Kanskje du er "skada" allerede? :p

Jeg kan ihvertfall ikke bli noe verre enn jeg er allerede så jeg er "home safe", herregud jeg ler så jeg griner her - "brain malfunction du lissom :lol::lol:

Til dere som gikk fem på og kjøpte blekka, henvises det til noe seriøs forskning eller er det bare Devron som er ute med leppa så lang eller er det stor?? Øhyy tror hjernen ikke er helt med her - fnis :D

Ja, kanskje jeg rett og slett har blitt så fordervet av å spise ren og ubearbeida mat at jeg ikke er i stand til å vurdere mine mentale evner lenger, og tolker det derhen til at tankene er klarere, rett og slett fordi jeg har blitt en enkel sjel? Akk, ikke godt å vite.
Jeg har ikke kjøpt og lest den, må jeg innrømme, noe jeg kanskje burde ha gjort før jeg uttaler meg; Men! ut fra hva som er sagt av de som har lest den, så er det visst bare gammelt nytt, noe som jo er litt underlig. Man skulle tro at sånne fete oppslag kom ut fra revolusjonære oppdagelser. Og jeg som trodde agurktidene stort sett var over i august ...

Lillemy71 sa for siden:

Hehehe omtrent samme konklusjonen jeg har kommet fremt til, vi er så skada at vi ikke vet det selv en gang. Men takke meg til å være en enkel sjel som har det godt med seg selv :D

Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe avisa i går men fant ut at det er jo totalt bortkasta penger, regna med å få kortversjonen her inne uansett :rolleyes:

Nå regner det kattunger her så nå tenker jeg det er på tide med en liten joggetur....:eek:

nonta sa for siden:

Vel, jeg var ihvertfall et lett offer for Dagbladet denne gangen for å si det sånn...tenkte "NÅ presenteres det ny forskning!" Det har vel litt med å gjøre at jeg kjenner på noen bivirkninger når når jeg reduserer inntaket såpass mye at jeg faktisk mister vekt. (ca 8-10 el mindre fordelt utover dagen tenker jeg) Jeg er "tung i huet", får ikke sove godt om nettene (sover lite og våkner ofte) og trøtt på dagen, og tung i kroppen... Og jeg føler meg ikke så sunn nei... Men jeg er så lei av å stå stille på vekta, hjelper ikke med trening heller, prøvde med daglige økter i hele august, (30 min cardio) da gikk jeg opp i vekt..

Ja, hadde jeg enda vært en enkel sjel :p. God joggetur, gærning.

Synd at du skal føle deg sånn! Men er du sikker på at du behøver å få i deg så lite karbohydrater? Drikker du nok vann? Spiser du rent? Og ikke minst; Hvor lenge har du holdt på? For å være dårlig i en overgang som du beskriver er jo ganske naturlig, man snur tross alt opp og ned på forbrenninga i kroppen, og det kjennes gjerne.
Jeg har aldri i mitt liv følt meg sunnere enn jeg har gjort de siste årene ved å få lov til å spise meg passe mett på helt rene matvarer, jeg tåler fint å leve på omtrent nullkarbo, men det er jo langt fra optimalt for alle.

Edit: Så først nå at du har vært medlem siden mai, men jeg vet jo uansett ikke hvor lenge du har levd på så lite kh.

Ignite sa for siden:

Godt å endelig få en forklaring på hvorfor jeg er gal.

jae-ols sa for siden:

Det var ikke bra for meg. Hadde ikke ork til å trene en gang. Nå trener jeg mye og vekten går nedover. Pluss at jeg får sove igjen, og det er jo viktig. Men jeg har kuttet ut noe. :rolleyes:

Carisma sa for siden:

For min del tror jeg det var lost case lenge før lavkarbo'n... :lol:

agurken sa for siden:

Fant det veldig interessant å lese Frølich sin kommentar om at "litteratur om lavkarbo har ofte en kommersiell tanke bak kostholdsråd som gir urealistiske resultater. Bøker, klinikker og firmaer som baserer seg på ønskedrømteorier har vanligvis kort levetid. Grunnen er at de ikke holder det de lover."

For det første: Snakk om å sitte i glasshus ang. kommersialiseringen! Er det noen som vil selge sine teorier og varer, er det da næringsmiddelindustrien, med deres "helseforkjempere".
Dagbladet vil nok også selge sin vektklubb, noe de sikkert tenkte skulle være direkte følger av gårdagens forside. Er ikke det kommersielt, vet ikke jeg! Hexeberg fikk jo også minimalt med spalteplass i forhold til de andre to.

For det andre: Jeg elsker ønskedrømteorier! I alle fall denne om lavkarbo, for den GIR resultater, og den HOLDER det den lover! Ikke bare har vekta mi minsket, men jeg er så godt som kvitt allergier, jeg har ikke lenger kløende utslett, min astma er myyye mildere, blodsukkeret er stabilt og lavere, jeg har ikke magen full av luft.... I could go on and on!

Jeg må si jeg angret på at jeg brukte 15 kr på Dagbladet i går, da jeg ble rimelig forbanna over uvitende og feilaktige utsagn. Men så har jeg funnet ut i dag, at hei; plutselig fikk jeg en ny giv og bare enda større tro på at lavkarbo er tingen for meg!
Gjelder å snu ting til det positive, ikke sant?! :)

Carisma sa for siden:

Har Dagbladet også begynt med vektklubb? :confused:

Det er vel VG, men Drevon som uttaler seg er jo vektklubbens frontfigur, så der ga Dagbladet eventuelt noen poeng til sin største konkurrent :cool:.

jae-ols sa for siden:

Og det var jo bra. Synes det sto mye fornuftig der. Men jeg skjønner at alle de som er i mot lavkarbo er noen tullinger. Jeg har stor tro på vektklubben.

Dååris sa for siden:

Tja...
Av alle de årene arten Homo sapiens har eksistert, + forgjengere, så har vi overlevd OG utviklet oss til de menneskene vi er i dag. Karbo i ekstreme mengder har vi spist i, tja... 200 år? Og etter det har den generelle folkehelsa gått ned.
Fin oversikt her, om du ikke klarer å forstå det ved hjelp av din egen sunne fornuft :)

www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1916562

Og ett tips! Om du blir slapp og sliten, gi det litt tid :) Ikke alle får resultater etter 1 uke :)

nonta sa for siden:

Heisann. Jeg drikker masse vann (2-3 ltr pr dag), og spiser rent. kutta ut maltitol og kunstige søtstoffer i mai, da hadde jeg holdt på et år denne siste runda.

Ellers har jeg hatt ett par runder før, starta først i 2005, da gikk jeg på ketolyse først, og starta på eurodiett når vekttapet stanset opp. På eurodietten fikk jeg de samme bivirkningene.
Det er jo utrolig utmattende, så det er mulig jeg ikke klarer å henge overgangen gjennom før jeg øker karbo inntaket litt ? (mest grønnsaker og nøtter,fiberrik og lavkarbopasta) Da er alt vel, j(og føler meg veldig sunn da ;-) )eg går bare ikke ned..Husker ikke om jeg kom over kneika tidligere, og da hadde jeg ikke barn så det var ikke så ille å være så trøtt..Men nå har jeg vel holdt ut i ett par uker, og målet er å holde ut ett par uker til i håp om at det letter. Setter pris på tips og råd :):)

nonta sa for siden:

Det er jo ingen som er så forenklende og sterotypiske i hvordan mennesker fungerer som vektklubben. et enkelt pluss/ minus mattestykke. Individuelle forskjeller er bare dårlige unnskyldninger...:eek:

arnakristin sa for siden:

Hei,
Vedr. vektklubben så anbefaler jeg at du leser dette:
Lar du deg lure av dette?
Supersuksess for vektklubbene?

Når mange her harselerer litt med vektklubben Drevon, Frölich og… så er det basert på deres holdinger overfor de av oss som spiser i henhold til lavkarbo prinsippene og ikke en generalisering av at alle som er i mot lavkarbo er tullinger, trodde faktisk du hadde vært her inne lenge nok til å ha fått med deg det. Forannevnte & co har til nå vist en særs ovenfra og ned holdning vedr. lavkarbo i tillegg til at de stadig vrir på sannheten. Iflg. forannevnte burde vi som spiser lavkarbo i beste fall være hjerneskadd eller døde… (”Lavkarbo = en skjebne verre enn døden”.) Når jeg leser deres konklusjoner så får de alltid vridd det til at vi ikke spiser grønnsaker og altfor mye proteiner på lavkarbo … Lavkarbo er jo langt fra ensbetydende med et ketogent kosthold – det har de heller ikke forstått!

Essensielle spørsmål de overnevnte burde svare på er:
Hva er galt med å kutte ut halvfabrikat og lage mat fra bunnen av uten all-slags-mulige tilsetninger, og hva er galt med å kutte ned på kh – noe som er ensbetydende med ett drastisk kutt i sukkerinntaket for de aller fleste av oss og mange av oss spiser faktisk mer grønnsaker enn vi noen gang har gjort – fordi vi har blitt bevist på hva vi putter i munnen. …og hva i alle dager kan være galt med det?

…og den dagen statens ernæringsråd anerkjenner lavkarbo kosthold på lik linje med Sverige vil de forannevnte få et aldri så lite troverdighetsproblem!

jvb sa for siden:

lalalalalalalallalalalala hører ikke llallalalalalalalal
Fordi vi trenger karbohydrater! Brød er sunt!
lalalalalalalallalalalala hører ikke llallalalalalalalal

:)

agurken sa for siden:

Oj, snakk om å ikke følge med! Lenge siden jeg har lest Dagbladet nemlig, så har ikke fått med med at vektklubben der var avviklet... Whatever, poenget mitt er egentlig det samme likevel;)

katten sa for siden:

Lurer litt på ein ting. Gjekk på Atkins første gongen i 2001...
Var det då eg vart hjerneskada? Eller trur dikkon det kjem snikande no når e har begynt på'an igjen? :confused:

Vart e litt smartar når e gjekk på "normalt" kosthold? :rolleyes:
I såfall merka ikkje e noko til at geniet i meg meldte sin ankomst, kun 30 ekstra kg... :p

Spørsmålet er då kordan kan hjernen min som no igjen blir utsatt for dette fryktelige lavkarbo-kostholdet, væra klarar enn nokon sinne?
Det er jo som om tåka har letta ein solskinnsrik dag :D

Du går ikke ned på 20 gr kh om dagen, da? Bare øke litt? Ellers kan det hende at du er en av de som ikke tåler ketose så godt, men det kan også være at du er en av de som trenger mer enn et par uker for å komme "gjennom veggen". Ikke alle har et like godt opptak av vitaminer og mineraler i kroppen heller, så kanskje en idé hadde vært å ta ketolysetablettene, om du ikke alt gjør det. På eurodiett kan jeg forstå at du blir dårlig, ettersom det både er lavkarbo og lavkalori, så kanskje det er fettet det skorter på? Med et så lavt karboinntak bør du ligge på 75% fett.

Lillemy71 sa for siden:

Se der ja - hjerneskaden er et faktum allerede :w00t: :w00t: :w00t:

Lillemy71 sa for siden:

Jeg ligger litt høyere i kh-inntak (25-40 g) og lavere i fett (ca50%) enn mange andre her inne for det er da jeg har det best. I tillegg må jeg drive med porsjonskontroll for ellers stopper vekta helt opp. Jeg passer på at kh hovedsaklig kommer fra grønnsaker, samt LITT nøtter og bær . Men det er nå en gang sånn at ikke alle kan være i ketose, men da kan man jo legge seg påen generell lavkarbo a la Fedon f.eks. Lykke til uansett, håper det løsner for deg :)

Supera sa for siden:

Hehe, ikke hør på så mye av det Dr. Ornish sier. :geip: Svar på studien her og her. ;)

jae-ols sa for siden:

det føltes såmnn når jeg gikk på lite karbo. Ble svimmel og helt uten ktrefter. Jeg tror ikke alle de som er skeptisk farer med humbug. Det er nok hold i påstandene. Men hvor mye karbo trenger man hver dag? Er 400 karbohydrater pr. dag mye? Av det jeg spiser hver dag er ca. 35 % karbohydrater. Regner med at det er forsvarlig. ;):rolleyes:

jae-ols sa for siden:

Brød er sunt og veldig godt. Men det må være finbrød. :):) Grovbrød duger ikke! :rolleyes:

Kjære vakre vene, her avslører du deg fullstendig! Trolling er sikkert gøy en stund det, men ved et eller annet tidspunkt blir det bare gammelt :cool:.

Pandora sa for siden:

Jae-ols!! Motvekt er greit det - syns du har en misjon her ved å sprite opp stemningen blant alle oss Lavkarbo-entusiaster med dine dype og velfunderte betraktninger rundt dette kostholdets (for deg!) mangler...

Underholder meg fortsatt ihvertfall - når du dukker opp i en tråd:D

jae-ols sa for siden:

hva er galt med å hevde at brød er godt? Er du veldig hårsår? Jeg må si det er "lavt under taket" her inne.Det blir for dumt når alle er enige i alt.
Temperatur er bra i alle fora. Brød har ikke skadet noen. Jeg spiser brød og er i fin form, vekten minker også. :):)

PrøveKanin sa for siden:

Oppfatter dette innlegget fra Drevon som et siste krampaktig forsøk på å sverte Lavkarbo diett i medvind som stadig blir mer populært pga resultatene.

Carisma sa for siden:

Det har skadet meg! :kadetgaar

grotingeling sa for siden:

Meg også :blinke:

Pandora sa for siden:

Slett ikke hårsår - som jeg skrev så spriter det alltid opp stemningen når du kommer inn i en tråd:p Liker det, brød er godt det...og temperatur er fint - tror du misforstod meg litt her :_punk:

Greddy sa for siden:

MUST RESIST...... AAARRG!!!11

hvor er ignore-knappen?! :p

Nerthus sa for siden:

gå inn på kontrollpanel øverst - til venstre velg "endre ignoreringsliste". Skriv inn navn på bruker du vil ignorere :)

Greddy sa for siden:

Takk for tipset :)

katten sa for siden:

Love it :D

Bee sa for siden:

Jeg kjenner jeg blir litt flau på enkeltes vegne altså. :flau:

Dersom jeg ikke hadde hatt noe liv, what so ever, så kaaaanskje jeg hadde meldt meg inn på et eller anna lavkaloriforum og kverulert litt for moro skyld.
Men jeg føler bare ikke at tiden strekker til. Ooooh, the shame!
Hadde jeg derimot hatt litt tid til overs så..................nei.....jeg tror ikke jeg hadde orka likevel. :p

Lillemy71 sa for siden:

Fnis....:D

Pandora sa for siden:

Hmmm...Lavkarbo skader hjernen?? Passende tittel på en tråd som utartet en smule:rolleyes: Kroppen min har ihvertfall godt av det - en trøst det!:)

Pandora sa for siden:

Kort innpå.. gir meg ikke på denne tråden jeg:

Dagbladet idag side 18:

Spis hjernen frisk:

Lettmelk, fisk og litt kjøtt... nok B-12 er det som gjelder:

Ellers lister de flg.:

• Fisk og skalldyr + Omega 3
  • Egg
  • Nøtter
  • Gulrøtter, avokado og oliven
  • Fullkornbrød
  • Bær (bringebær??!!)
  • Kaffe
  • Vann...

ok..fullkornbrød har mye karber, og gulrøtter er vel ikke helt fritt det heller...men ellers så jo dette en del bedre ut for lavkarbo enn oppslaget for noen dager siden tydet på:)

Zillah sa for siden:

Men det må være lettmelk, må vite ;)

jae-ols sa for siden:

Det har gjort meg godt.og jeg er så glad for det. :)

jae-ols sa for siden:

Jeg har nå gått ned mye i vekt, uten å følge lavkarbo slavisk. Har kuttet ut : ris, pasta og poteter og Pepsi Max. Menspiser mye brød og tar kornblanding en gang i blant. Viktigste er at jeg trener mere enn før, og da går vekten nedover. :);)

jae-ols sa for siden:

Det er bra å sprite opp stemningen. Det er sunt med motforestillinger.
Og brød må man ha. Men det må være fint. :rolleyes:

jae-ols sa for siden:

Nei, dette er så bra. Hva har jeg avslørt? Vet du noe om meg som jeg ikke vet? Hva er galt med å gå på 400 karbo om dag? Ikke vær så seriøs, det blir bare komisk. :):)

jae-ols sa for siden:

Folk møter kritikk og blir pottesur. Nesten festlig!

jae-ols sa for siden:

Oppe til venstre. :):)

jae-ols sa for siden:

Bare hyggelig.

Moro må man ha det:):)

jvb sa for siden:

"Journalistene" i Dagbladet publiserer bare pressemeldinger de får, av og til etter litt lett omskriving og et par kommentarer fra de som er nevnt. Skal aldri kjøpes mer

Carisma sa for siden:

Eller kanskje du skal begynne å sende de pressemeldinger? :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.