< Tilbake til oversikten

Hva hører du på nå? Musikktips

Jorkla sa for siden:

God morgen godtfolk.. :-D

Hva sitter du å hører på nå?? Noe innspirerende, noe tankefullt, noe å danse etter??? Kom med dine favorittsanger eller sanger man digger men ikke tørr å spille høyt om man ikke er alene..

Nå er det så tidlig så kun jeg og katta oppe (studiedag og gubben har fri) så her er min "jeg spiller deg bare når jeg er alene"-sang
www.youtube.com/watch?v=w_ftMyNxwC4&feature=related :rolleyes:

Anna Ananas sa for siden:

Ephemera.
Jeg hører på Ephemera hver morgen.. deilig....

Jorkla sa for siden:

Åhhh... :rolleyes: "Girls keeps secret`s" <3

Snorkfrøken__ sa for siden:

Jeg har fått dilla på Band of horses-the funeral:)

Victory sa for siden:

I'm not a robot - Marina and the diamonds... Helt fantastisk!!!

Zillah sa for siden:

Kate Bush! CDen hennes Aerial e så fin. Akkurat no e d Nocturn som e på. :hearts::hearts:

Anna Ananas sa for siden:

Vidunderlig! :)

Veggpryd sa for siden:

Akkurat nå er jeg i True Blood modus, og har lastet ned så jeg har TB musikk i bilen. :D

Her er Bill's Entrance... :love:

Imp sa for siden:

Den er ikke verst, men jeg syns originalen rocker mest. :D

Nå er det noe Dire Straits her...er litt lei av dem!

boggi sa for siden:

"Angel" med Broken Door og " den redde" med Hellbillis - bra begge to

kveita sa for siden:

IL DIVO!! Fantastisk, nydelig!! elsker rolig musikk, roer ned og kjennes godt i kropp og sjel.. :)) PÅ datan med headsett og full guffe- deilig å stenge verden ute .:)

Ethewia sa for siden:

Antony & The Johnsons er fantastisk uansett! :) Verdt å sjekke ut Hercules and Love affair forresten. Litt annerledes, men herlig Antony er med på noen av låtene. ^^

LorelaiLeigh sa for siden:

Vel,Jeg har DILLA på Green Day for tiden,akkurat nå går det i American Idiot,men kan fort skiftes til en av de andre ;) På hjernen er jeg derimot sponset av The Fugees og Killing me softly!?!

Shooterr sa for siden:

Noen tips:

Arcade Fire
Band of Horses
Beach House
Bon Iver
Dropkick Murphys
Feist
Frightened Rabbit
Kasabian
The Kooks
MGMT
Porcupine Tree
Superfamily
The Temper Trap
Vampire Weekend
The Wombats
The XX
Yeah Yeah Yeahs
Yeasayer

:cool:

Veggpryd sa for siden:

Hehe. Har ikke hørt om noen av de ovennevnte... :o Jeg er ikke spesielt oppdatert på musikk, skjønner jeg. Hehe.

Photobscura sa for siden:

Åh, love!
Og Shooterr, Beach House er et av de nyeste banda jeg har falt for, fantastisk!

Jeg har hatt en lengre Motorpsycho-peroiode (blodfan), nå går det en del i Doors av en eller annen grunn. Og så har jeg et par nye obskure nyvinninger, men det er litt for tidlig til at jeg klarer å rote fram fra hjernen min hva de heter ... :rolleyes:

Cherry sa for siden:

David Cook - Billie Jean

streber sa for siden:

Green day-love it!!:D

Carisma sa for siden:

WHAT? Den er helt GRUSOM! Snakk om å radbrekke gamle klassikere da! :_oy: Man nå har jeg litt personlige motforestillinger mot den dama på flere plan da :D
Og generellt sterke meninger om musikk. Som at det, med få unntak, knapt har kommet hørbar musikk siden 90-tallet. Og HVERTFALL ikke de siste 5 åra! :rulleøyne:

Hahaha, Carisma, du er jo verre musikkpoliti enn meg :p.

Jeg falt for dem for en stund siden, men har vært helt hekta på denne låta de siste dagene, har noen gang korps vært fetere? (Eller har det noen gang vært fett før nå?) For ikke å snakke om remixen, men der er det videoen som er mest fantastisk. Og guess what! De kom etter nittitallet. At det ikke har kommet noe bra musikk etter nittitallet, og særlig ikke de siste fem årene er bare tull. Da ser man bare etter de feil stedene :cool:. Jeg tror det bare virker sånn fordi de kommersielle interessene som ikke handler så mye om musikk, men lettfordøyeligehet hersker mer, men det betyr ikke at det kommer mindre bra musikk. (Ikke at jeg er så flink til å modernisere meg, ettersom jeg selv hører mest på musikk fra 60-90, altså.).

Carisma sa for siden:

Ja, jeg veit jeg er ekstrem :D Og det er litt slitsomt når jeg med ujevne mellomrom må sosialisere med alle disse hipsterne i musikkmijøet... Eller saueflokken som jeg liker å kalle de når de ikke hører det :p

Men, igjen. Jeg mener å huske du lagde en sommermusikkliste hvor du blant annet hadde Postgirobyggets Idyll. Så du har dine riper i lakken du også :lol:.

Carisma sa for siden:

Åh, Idyll er da en skikkelig sommerklassiker! Men mer for tida den representerer for meg, enn kvaliteten på musikken.... Håhå, du skulle bare visst hva jeg har på spotify-listene mine :p Men jeg er ikke flau over det (OK, kanskje et par stk på svensk-lista, og et par på 80-tallslista... men bare litt :rolleyes:).
Det er nemlig noe av det jeg har litt problemer med med saueflokken, den svimlende namedroppinga av mer og mindre obskure band, mens man rakker ned på ting man kanskje selv hørte på og digget for 10-15 år siden. Fordi ingen andre faktisk har turt å innrømme at de hørte på det og likte det.
Forøvrig 90-tallslista mi:
open.spotify.com/user/carisma/playlist/1x2aLN2V6XT6ybopDbt2v3
(under stadig utvikling)

Ethewia sa for siden:

Må si meg enig med Photobscura her, det finnes masse bra musikk fra 2000-tallet, ikke minst de siste 5 åra. Du må bare leite på de riktige plassene. Om du har motforestillinger mot hipstere, og av den grunn unngår en del musikk, så er det jo bare du som taper på det. ;)

Carisma sa for siden:

Jeg ungår det ikke, jeg prøver virkelig å gi det en sjanse. Sålangt er det lite som har klart å overbevise meg.

Hahah, men jeg kan, og har virkelig aldri kunnet utstå Postgirobygget. Ondskap satt ut i praksis!

Jeg liker mye som er smalt og sært, men ikke fordi det er smalt og sært. Med det sagt så liker jeg mye som er skikkelig kommerst også.
Og, tross dette, så synes jeg tråden fortsatt kan handle om hva man liker/hører på av musikk, ikke hvor grusom musikken andre liker er ;). (Selv om jeg nettopp gjorde det selv :geip:).

Ethewia sa for siden:

Ok. Jeg tok en titt på spotify-lista di, og det er jo mye såkalt mainstream der. Jeg kan tildels forstå at om du foretrekker slik musikk, så vil det være mye hipster-musikk som ikke fenger. Men igjen, jeg opplever at det er stor variasjon innafor øh, hipster-sjangern også, så det kan jo være du har hengt med feil type hisptere, hehe. Men uansett, liker du det ikke, så liker du det ikke. Verre er det jo ikke. :)

Carisma sa for siden:

Nei, det var vel eegentlig ikke det som var poenget mitt heller, mer at det er greit å ikke følge saueflokken :D

Carisma sa for siden:

:confused: Det der var ikke mye mainstream i den gjengen jeg vokste opp med :D Mesteparten av det oppdaga jeg ikke før en stund etter alle andre heller.

Jo, det er jo nettop det som er poenget, at disse bransjefolka ser på en som om man sa man var fra Mars hvis man ikke ser poenget i å lide seg gjennom sutringa til Band of horses for ekmpel. Eller åh, dont get me started: Sivert Høyem! Eller alle disse norske "liksom kule", som bare får omtale fordi de kjenner noen som kjenner noen. Og blir de nevt mange nok ganger å er de ptset støraste siden skivet brød! Hadde John Olav Nilsen kommet noen vei om ikke det var for gutteklubben grei? I think not!

(Hmm, var ikke det diskusjonen skulle handle om nei.... :_plystre:)

Ethewia sa for siden:

Haha, jeg må le. Du nevner Band of horses og Sivert Høyem. Jeg liker begge (Sivert pga stemmen mest). I alle fall, de to eksemplene er det jeg vil kalle lettfengende innafor alternativ-sjangern. Om det i det hele tatt er alternativt da. Sivert er kanskje mer pop da. Anywho, om disse to da er vanskelig for deg å svelge, så forstår jeg godt du ikke liker hipster-musikk. Men at folk reagerer, vel, dem om det. Så vidt jeg har erfart er det kun hipstere som er hipstere fordi det er kult å være hipster, som reagerer sånn. Folk som mer, tja, naturlig tilhører den mer alternative retningene, og tar musikk for det det er, ikke som noe som liksom gjør en kul, ville nok ikke reagert på det. :)

Carisma sa for siden:

De jeg har mest erfaring med er folk som jobber med det (og kjenner artistene litt for godt), så de er kanskje mer hårsåre og har ømmere tær enn de fleste andre når det gjelder likes and dislikes.. :rolleyes:

Ethewia sa for siden:

Hehehe, det kan godt være. SKulle ikke forundre meg i alle fall.

Har du vært bort i last.fm (tidligere audioscrobbler)? Grei side å få vite om annen musikk som ligner den du liker fra før av.

Carisma sa for siden:

Jepp, prøvd den, likte ikke forslagene :D

Ethewia sa for siden:

Haha, jeg tror du gjør det med vilje. :D

Haha, jeg også. Carisma går ikke av veien for en diskusjon i ytterkantens navn! Ikke sant, Carisma? :snill:.

Jeg har venner som sverger til glætt pop og forguder Lady Gaga, personlig river jeg meg i håret, men lar folk være som de er, så får de heller unngjelde med litt subtil misjonering på fester og sånn :D.

Men tilbake til trådtema, jeg er helt hekta på nydelige lo fi/country-dama Cary Ann Hearst. Jeg bare elsker musikk som har en genuin desperasjon i seg! :hearts:
Her er myspacesida hennes, særlig låta "Hell's Bells" (morsom låttittel, enn om det har lite til felles med AC/DC :p) får hjertet mitt til å slå litt hardere. Åhhhh!
Ellers finnes det en skive, "Showels and Ropes" på Spotify hun har gjort sammen med Michael Trent, som også er en vidunderlig skranglete mann litt i White Stripes-arven :).

Carisma sa for siden:

Nei, ikke i det hele tatt! Men det var faktisk sant, jeg ble provosert av hvor dårlige ting den nettsida mente jeg burde like! :rolleyes:
Men musikkdiskusjoner er noe som unngås i høyest mulig grad i heimen hoss oss, all den tid vi begge har særdeles sterke meninger om saken :D Litt rart, siden det var musikk interesse som vi fant hverandre via.
Apropos lofi syngedamer så har jeg faktisk blitt litt sjarmert av denne i det siste: www.youtube.com/watch?v=VNYqOIbotc0
Rett og slett fordi teksten har mye mer å si for meg en selve musikken (vurderer teksten før jeg i det hele tatt kan høre på melodier)... og at jeg er utrolig svak for svensk musikk :D

streber sa for siden:

Liker både Rihanna og Eminem jeg også:)Bryr meg ikke om det er mainstream. Elsker mange ulike typer musikk-improvisert jazz kan jeg spare meg for + danseband!

ChristineSixteen sa for siden:

Åååå, jeg elsker den versjonen - den er helt herlig! Minner meg om at den sangen må jeg grave frem igjen, lenge sia jeg har hørt på den.

Pearl sa for siden:

Takk for tips. Hadde ikke hørt den før, men den var bare eilig å høre på. :)

Hihi, nå skal jeg erte på meg Carisma og fortelle at jeg hører på MGMT. De er jo så kritikerroste, atte! (Ikke uten grunn, om man spør meg ;)). Lettbent men psykedelisk!

Carisma sa for siden:

Og jeg klarer ikke la være å svare :D Det faller rett i gruppa kritikerrost ja. Mest mulig slitsomt, og helt uten tekster med substans og mening :rolleyes: Som sagt, teskten er 110% ;)
Men, jeg har en teori på hvorfor kritikere roser slitsomme ting, fordi man ikke orker høre på det så lenge, så derfor kan man hype nye ting om 2 uker. Hvis man begynte å lage og hype ordentlige klassikere igjen, så ville jo ikke folk gidde å høre på nye ting så fort.

Hahahaha. I kneeeew it. For meg er musikk en hel pakke, ettersom jeg forsåvidt har vært (er?!?) musiker selv, så er melodi og arrangement likestilt med tekst for meg. Jeg synes MGMT er finfint! Kan fort ramse opp hundrevis av band som er mer interessante, men jeg har ikke kommet så langt som å høre ordentlig på det, så nå har jeg et par gjennomkjøringer. Det finnes absolutt verre ting å rotere på radioen :).

ChristineSixteen sa for siden:

Akkurat nå storkoser jeg meg med det nye albumet til Stone Sour :love:

Equilibrium sa for siden:

Eminem - Cinderella man. Hans siste album Recovery er sannsynligvis hans beste!? Han kommer med en del verbale bjellespark som får meg til å dra på smilebåndet; samtidelig som det er en del livsvisdom som av og til skinner gjennom***

Jorkla sa for siden:

Hipp hipp hurra for meg selv.. :-D Fått til en diskusjonstråd med 3 sider :D

Jeg synes alle burde høre på Ozzy ikveld jeg med life wont wait..
www.youtube.com/watch?v=j4PE73H8RvI

Nja :p. Jeg må si jeg foretrekker det når Ozzy deler glansen med Sabbath :cool:.

Jeg for min del hører denne nå gjennom vinduet fra naboen over bakgården som har fest og uønskede festdeltagere som gjør tapre forsøk på å sparke inn døra, eller no. Greit med litt action for en forkjøla og blakk innesitter ;).

Carisma sa for siden:

Jeg har slått meg på mainstreambølgen og mimrer med power ballads :lol:

Jorkla sa for siden:

sukk å du som var favorittmoddisen min...:rolleyes:

Var? :lol:. Som før sagt, jeg aksepterer andres musikksmak fullt ut ;). Jeg har sterke meninger om musikk, virkelig, men jeg har liten interesse av å tre den ned over hodet på andre, eller dømme dem for hva de hører på :). Ikke så de hører det i alle fall :D.

Sanney sa for siden:

Jeg har vel en heller "sær" musikksmak, hører for det meste på japansk musikk, spillmusikk og lignende. med litt vestlig musikk innimellom, for tiden går det en del i tyske Silbermond

Michelin sa for siden:

Disturbed :hearts:

Jorkla sa for siden:

hyyyl det var en skriveleif!!! Er.. Du er jo favorittmoddisen min.. :-D Godt du er såpass rettferdig, jeg deriomot, jeg MÅ tre sanger ned over hodet på folk.. :-DDD

Hahaha, godt å høre :D.
Men jeg var nok langt mer hard på andres musikksmak og at de skulle like min musikk som selvsagt var av uovertruffen kvalitet framfor noe da jeg var yngre. Ikke det letteste i verden særlig da jeg stort sett bare hørte på prog og psykedelia :p.

Jorkla sa for siden:

Så du mener at min musikkovertalelse kommer til å roe seg ned etterhvert.. Får inderlig håpe det.. Er diktator når vi har fest her hjemme ihvertfall.. Liker jeg det ikke så spilles det ikke.. :-D

Du skriver psykedelia, er Muse litt i den sjangeren????

Ethewia sa for siden:

Muse er alternative rock.

Jorkla sa for siden:

Jaha.. liker alternativ rock

Ethewia sa for siden:

Bra for deg. ;) Muse er ålreit.

Can er et godt eksempel på psykedelia, en av mine favoritter :D.

aktivjente sa for siden:

Jeg liker stemningsfull elektronika: Kreuder & Dorfmeister, Hint, Massive Attack,m.m. Perfekt til trening hjemme: Propellarheads!!

Jorkla sa for siden:

Link me up scotty!!:boat:

Denne og denne er av mine favoritter av det mer lyttervennlige av Can, begge fra skiva Soundtracks, som var mitt først møte med bandet :).

Og, apropos prog, mitt over alle-favorittband, King Crimson; Åpningsriffet til denne har jeg tatovert rundt håndleddet! Blodfan i ordets rette forstand!
Og den som nevner Kanye West med ETT ord, får smake knoke :realmad:.

Ååååh, Imperiet!
Når man er inne på Varg
. :hearts:
Egentlig er jeg ikke så begeistra for såkalt "world music" alltid, men åh, disse er bare fullstendig elskverdige! Jeg har sett dem live, voldsom opplevelse. Det var på Roskilde i 99, og jeg måtte gå alene. Jeg ble edru på et øyeblikk! :D.

Kanutten sa for siden:

Steve Harley and the Cockney Rebels Sebastian! Gleder meg til jeg skal til Trheim i oktober på konsert!

lommerusk sa for siden:

Jeg likte dem :D
Her har det gått i Pearl Jam og The Doors i det siste..

Veggpryd sa for siden:

Jeg likte også Band of Horses. :)

Nå har jeg dratt frem Mulu. Hadde litt dilla på dem før, så det er litt mimre-musikk... :)

Mulu - Desire

Tomsverden sa for siden:

Jeg er litt sentimental for tiden. Og kjenner at jeg savner mange følelser.. Så jeg liker godt Michael Jackson - Human Nature, Nothings gonna stop us now - starship veldig godt nå.

Og jeg gleder meg til å gå tur når det er skikkelig høst. Brune blader som ligger på veien og frisk luft og en lav sol...

blåbær sa for siden:

Hørte på nyhetene i dag at et brudepar fikk Band of Horses i presang! De spilte på Døgnvill (noen som bor i Tromsø som var der kanskje?), og så spilte de noen sanger i et bryllup med det samme. Mannen hadde fridd på en Band of Horses-konsert tidligere. Høres ut som drømmebryllupet, spør du meg!

Ethewia sa for siden:

Word. Jeg elsker høst!

Koselig høstlabbeturmusikk for meg er f.eks. Thom Yorke. Med f.eks. Hearing Damage.

Carisma sa for siden:

Den stod på reeat flere ganger her i går :D

De passer nok bedre til å spille i en kirke enn på en stor festivalscene... De er jo ganske så innadvendte på scenen.

blåbær sa for siden:

Ah, det er min favoritt av Tori! Men jeg får bare lov å høre på den fra november til februar ...

Pearl sa for siden:

:lol:

Cherry sa for siden:

Day Tripper- David Cook

Imp sa for siden:

Ozzy- Bark at the moon

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.