< Tilbake til oversikten

3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg svar?

ketolysebloggen.blogg.no sa for siden:

1. NÅR man får utslag på ketolysestixen - er man da i ketose? Visst ikke, hvordan vet man da om man er i ketose?

2. OM man overskrider 15 karbs om dagen, detter man da ut av ketose? Eller er det kun feil mat som gjør at man detter av?

3. OM man detter ut av ketose, tar det da like lang tid å komme i ketose igjen da, som det gjorde første gangen? Sånn ca 2 dager?

TUSEN takk til de som kan svare meg på dette! :)

Kitt sa for siden:

Ble du litt klokere?;)

sistegang sa for siden:

1. Når stiksen gir utslag er du i ketose. Du kan og være det uten at stiksen gir utslag. Stiksene kan være gamle, du kan ha drukket så mye vann at ketonene blir for få i urinen.
  2. Det er helt individuelt hvor mange karbohydrater som må til for å "vippe" deg ut av ketose. Noen tåler 50 uten å dette ut andre betydelig ferre. Du får bare undersøke for deg sjøl.
  3. Dette er jeg ikke sikker på, men tror tida er avhengig av hvor mange karber du har tatt inn.

Lykke til!

Tuusen takk! Ja, ble mye klokere :D

Bare så jeg har fortstått det rett; Sålenge jeg har utslag på stixen så er jeg i ketose? Og om det ikke er noe forskjell så har jeg "dotte av"?

Og ett spm til! Går det an å f.eks spise en banan f.eks uten å dette av? Eller må man kun spise ketolysemat for å fortsette å være i ketose? :p

Kitt sa for siden:

Dersom det er utslag på stiksen så er du i ketose!:D
Ingen fargeforandring= ikke i ketose

Du kan godt spise en banan og fortsatt være i ketose, men hvorfor skal du spise en banan???

Ikke heng deg så mye opp i denne ketosen. Holder du deg til ca 20 karber i døgnet, er du i ketose og vil gå ned/stabilisere vekten!
Begynner du å leke med mat som ikke hører hjemme/passer til ketolysekuren, blir det bare tull! Da kan du like gjerne velge generell lavkarbo eller Fedon som filosofi!;):rolleyes::)

Ok, da har jeg forstått det riktig!! :)

Ble bare så forvirret for det var ei som kommenterte på bloggen min at det ikke stemte. Hun skrev at det betyr ikke at man er i ketose om man får utslag på urinen, men kun at det er ketoner i urinen. Men jeg trodde da at sålenge man har ketoner i urinen så er man i ketose, jaja. Hehe, ikke lett å forstå seg på alltid!

Hvorfor? Fordi jeg har så himla lyst på banan... Off... Men jeg skal klare å holde meg til "ketolysevennlig" mat :)

Tusen takk for svar :D

Kitt sa for siden:

Hun har jo til en viss grad rett!
Stiksen viser bare hva som foregår i urinen, som igjen er en indikator på hva som skjer i kroppen!
Men dersom du holder deg til ca 20 karber, vil det bety at du er i ketose!

Husk at du skal måle om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid for å få helt korrekt utslag!;)

Løvetann sa for siden:

Hei, det var jeg som skrev at ketoner i urinen ikke er det samme som å være i ketose - dvs. at man får utslag på stixen ikke alltid betyr at man forbrenner kroppsfett.

Følgende skal være et sitat fra Torkil P. Andersen himself:
Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen

Men hvis man tester minimum 2 timer etter måltidet, og helst om kvelden, da skal det stixen viser altså være rimelig pålitelig.

:goodluck:

Hmm.. Tror jeg forstår! Får boken i posten en av de nærmeste dagene, så da håper jeg at jeg får lest meg opp litt :)

Takk for svar alle sammen!

MaritR sa for siden:

Mye nyttig her for nykommere...jeg skal begynne på ketolysekuren til uken, og leser her at man blir slapp, svimmel vondt i hode osv når man kommer i ketose...noen som vet hvor lenge man har disse ubehagene?? Er det hele tiden mens man er i ketose?? Eller er det bare i begynnelsen??

Kitt sa for siden:

Det verste er over på noen dager for de fleste! Det er ikke det å være i ketose som er slitsomt, det er det å komme i ketose, på veien inn liksom!:eek:

Det kan nok lønne seg å begynne på en fredag, feks, så man får de første dagene med hodepine etc når man ikke skal på jobb!:p

Har du lest denne?:)

Luselise sa for siden:

Jeg lurer fortsatt på hva svaret til det første spørsmålet til trådstarter er.

Kan man ha ketoner i blodet/urinen uten å være i ketose? Eller er man i ketose når man får utslag av ketoner på ketostix-en?
Forbrenner man alltid fett når man er i ketose?

Trodde man måtte forbrenne fett for å få ketoner, nemlig.

camryn sa for siden:

Det svarer vel Løvetann egentlig på her, i svaret fra Torkil? ;)

Luselise sa for siden:

Hehe, ja, men allikvel ikke.

Jeg har selvsagt lest det der hundre ganger, men føler allikevel ikke at jeg får svar, hehe, så la meg omformulere spørsmålet:

Jeg tisset på en ketostix før jeg prøvde å komme i ketose - null utslag.
Jeg tisset på en ketostix etter at jeg prøvde å komme i ketose ved å gjøre de åpenbare tingene - max utslag. (I virkeligheten tisser jeg på iallfall fem om dagen, fordi det er så moro) :)

Altså kan jeg vel garantere for at jeg er i ketose?
(Jeg har muligens ti spørsmål til - litt avhengig av svaret jeg får)

Et spørsmål til, hvor finnes den sitatknappen alle bruker? :eek:

camryn sa for siden:

I utgangspunktet kan du sei at du er i ketose dersom du tisser to timer etter siste måltid om kvelden, og du får utslag, uansett om det er lyst eller mørk lilla.

Sitatknappen er nede til høgre. :)

grotingeling sa for siden:

Nede til høyre i innleggene er det tre knapper;
Sitat
Multi-sitat
Hurtigsvar til melding

Sitat-knappen bruker du når du vil sitere fra ett innlegg
Multi-sitat-knappen bruker du for å sitere fra flere innlegg, klikk på denne knappen i alle de innleggene som du ønsker å ta med bortsett fra det siste, der klikker du på Sitat-knappen
Hurtigsvar-knappen er samme som svarfeltet nederst på siden, men sparer deg for scrolling......

Luselise sa for siden:

Takk for at du svarer :)

Ok, da tar jeg utgangspunkt i at jeg er, og har vært, i ketose i litt over to uker, fordi ketostix-en min gir utslag, mørke som lyse, litt avhengig av når på dagen jeg tester.

Er det samme hva slags karbohydrater jeg spiser, så lenge jeg holder meg innenfor karbohydratgrensen min? La meg gi et eksempel:
Jeg spiser kun eggerøre og majones en hel dag, slik at jeg kan spise en sjokolade uten å gå ut av ketose. :D

Luselise sa for siden:

Takk, takk, hurra for deg :) Jeg er så glad for at dere svarer, altså.

camryn sa for siden:

Det er litt bortkasta å måle på stix midt på dagen, rett etter måltid, eller tidlig om morgon før mat, det er mest nøyaktig ca to timer etter kveldsmåltid. (Sjølv målte eg og naturligvis i hytt og pine heile døgnet den første tida, berre fordi! :p )

I teorien er det kanskje det samme kva karber du et, men det er ikkje særlig smart. :p Og spesielt ikkje fordi det finnast så masse godt du kan ete utan karber i staden!
Sjokolade fører fort til at søtsuget ikkje forsvinn, og dermed vert det vanskelig å halde seg vekke frå sjokolade dagen etter... og dagen etter... og dagen etter... etc. Og så vil du nok gå glipp av mykje nyttig vitaminer etc fra f.eks. broccoli, dersom du berre et isbergsalat og agurk!
Få i deg mesteparten av karber fra grønnsaker, så vil du oppdage at du ikkje har så lyst på søtt lenger.
(Ellers så er det ein del god sukkerfri sjokolade, eller deeeeilig mørk mørk sjokkis :] )

Gerd sa for siden:

Nei det er ikke det samme hvilke karber du spiser på ketolysekuren. Ketolysekuren er basert på variert mat. Ferske grønnsaker, salater, reint kjøtt, fisk osv.

Les boka, så skjønner du kurens prinsipper. :)

Luselise sa for siden:

Det er kun teorien jeg er interessert i, for å forstå opplegget :)

Jeg er vegetarianer, så jeg er over gjennomsnittet interessert i grønnsaker :) Jeg er heller ikke overvektig, jeg vil kun gå ned, tja, la oss si fire kg, som enda ikke har skjedd, hehe :)

Kostholdet mitt er voldsomt variert, men en dag denne uken spiste jeg, som jeg nevnte tidligere, kun eggerøre for å få karboplass til en sjokolade. :rolleyes:

I dag har jeg f.eks spist:
Frokost
En skive hjemmelaget lavkarbobrød, ca 3 gram, med gulost og smør.
Lunsj
En skive hjemmelaget lavkarbobrød, ca 3 gram, med gulost og smør.
Middag
En wienerschnitzel (vegetar, selvsagt) 26 gram karbo, 1/4 brokkolibukett, og fløte- og rømmesaus.

Og nå nettopp
Tre jordbær med pisket kremfløte, uten sukker, såklabbart :)

Hva sier du, går dette an, så lenge jeg får utslag på ketostix-en?

Luselise sa for siden:

Prinsippene om ketolyse har jeg forstått, men siden det å være i ketose er såpass individuelt er det greit å få på plass noen helt elementære ting, syns jeg.

Gerd sa for siden:

Men du skriv i det eksempelet ditt at :

Ett av grunnprinsippa er ikke sukker i kostholdet ;)

Luselise sa for siden:

Ja, derfor vil jeg gjerne vite om det er det samme hva slags karbohydrater jeg får i meg, så lenge det er under min grense :) Til nå har jeg fått to forskjellige svar, og jeg har heller ikke lest noe sted at man ikke skal spise sukker.

Anyways, jeg er jo i ketose, på tross av at jeg har fått i meg det muligens forbudte sukkeret. Hvorfor er jeg det, om man ikke skal spise sukker?

Luselise sa for siden:

Ser at jeg virker litt bråkjekk her, men jeg er ikke det, altså, jeg lurer oppriktig på alt jeg setter spørsmålstegn bak :)

Nerthus sa for siden:

Vil bare kommentere at du spiser VELDIG lite mat... :)

Gerd sa for siden:

ketolysekuren er en diett som går på minimalt med karber. De skal helst komme fra grønnsaker.
Raske karbohydrater ( som sukker, og stivelse er) skal ikke være i dietten.

står litt om sukker på 27 i boka :)

Man kan være i ketose opptil 50 karber. Men det er ikke sikkert man går ned i vekt fordi man er i ketose. Det har med matinnktak å gjøre :)

Luselise sa for siden:

Det virker kanskje lite, men jeg ble stappmett av brødskivene som er som murstein å regne :)

Luselise sa for siden:

Ok, men kan man være i ketose, på tross av at man spiser sukker innimellom? Hvis ikke, hvorfor viser ketostix-en at jeg har ketoner i urinen?

Gerd sa for siden:

les om ketose her: (post#1 Av Nille) forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

Luselise sa for siden:

Det der har jeg lest flere ganger, både på norsk og engelsk, men det svarer fortsatt ikke på de konkrete spørsmålene jeg har :) Men takk for at du prøver å hjelpe til.

Gerd sa for siden:

Ketiosestixen viser at du har ketoner i urinen. Intet mer intet mindre.Det kan komme fra fett du har spist, eller fett du har forbrendt.
Om du har spist sukker, så kan det faktisk hende det ikke gir utslag på stixen før i morra, overimorra ... det er ikke sikkert det gir utslag i hele tatt, fordi du er i ketose lell.Fordi man kan være i ketose opptil 50 karber dagen ( noen faktisk mer) Men det er ikke sikkert at du går ned i vekt. Det er jo det ketolysekuren er ment for :ja:

Megvel sa for siden:

Poenget er jo at da har du ikke rom til sunne grønnsaker og du blir iallefall ikke avvent med sjokoladen. Skal du spise sjoko, finn ut om cocosasjokolade (oppskriftforum her).

Hva er lurere? En halv liter grønnsaker delt ut over en dag, eller en teit liten sjokoladebit?

Luselise sa for siden:

Ja, den biten er jeg innforstått med, jeg spiser iallfall ikke mer enn 40 gram karbohydrater om dagen, selv ikke de dagene jeg spiser sjokolade eller is, og har hatt akkurat den samme ketosetilstanden og akkurat den samme dårlige ånden i straks tre uker :)

Gerd sa for siden:

Ok. Og vekta går nedover?

Luselise sa for siden:

Jeg spiser ikke sjokolade hver dag, men innimellom og går ikke ut av ketose.

Et av spørsmålene mine var om det lot seg kombinere å spise sjokolade og egg en dag, og mer variert en annen dag, siden jeg tydeligvis er i ketose uansett, så lenge jeg ikke går over 40-50 gram.

Luselise sa for siden:

Jeg vet ikke om du leste de andre innleggene mine :), men jeg er ikke overvektig, jeg vil bare ned 3-4 kg etter all sommerølen, og tenkte å prøve dette, jeg tipper jeg har gått ned ca 1.5 kg på litt over to uker, mens kjæresten min mener han har gått ned en del mer, og han er heller ikke overvektig og spiser omtrent det samme som meg :)

Gerd sa for siden:

Ok. Bra :)
De første kiloene som forsvinner er som regel vann og avfallstoffer.

Husk at ketose er vektregulerende. Så det er ikke sikkert nedgangen blir så stor når dere ikke skal ned mye i vekt.
Ketose blir brukt både for vektnedgang, vektoppgang og er en fin måte å leve kostholdsmessig på :ja:

Lykke til videre :)

Luselise sa for siden:

Flotte svar, tusen takk :)

Photobscura sa for siden:

Det er ikke likegyldig hvilke kilder du får karbohydratene dine fra. En sjokolade, gitt at det er en helt vanlig melkesjokolade e.l vil gi en ganske kjapp blodsukkerstigning, det er det som gir deg søtsug, for blodsukkeret øker fort, og faller tilsvarende, og da vil kroppen ønske påfyll av sukker for å øke igjen. Karbohydrater fra f.eks grønnsaker gir en langsommere blodsukkerstigning, og dermed unngår du at kroppen jobber mot deg med store svingninger.
Ettersom du er vegetarianer og bare skal ned noen få kilo ville jeg nok, om jeg var deg, gått for noe mer Fedon-aktig, der variasjonsmulighetene er større, belgefrukt er f.eks en ganske viktig protein- og b-vitaminkilde for en som ikke spiser kjøtt. Lav GI har det også!

Ooops, jeg klarte å overse at det var enda en side i denne tråden :_plystre:

Luselise sa for siden:

Er det ikke teoretisk likegyldig hva slags karbohyrater jeg får i meg, så lenge jeg ikke overstiger grensen min?

Jeg har en lang liste over ting jeg spise som knapt inneholder karbohydrater, og som gjør at jeg kan spise veldig variert og mye, men allikevel ikke kommer over stusselige 8 gram karbohydrater. Grensen min er vel rundt 40-50 gram. Bør jeg holde meg til 8 gram, som ikke er noe problem eller bør jeg ligge høyere? Sjokoladen jeg spiser innimellom er en Fazer pistasj 33 gram og inneholder ca 15 gram karbohydrater, noe som gjør at jeg kan ligge på 23 gram karbohydrater og uten å føle noe særlig sukkersug dager etterpå. :D

(Forøvrig er kostholdet mitt nå ganske likt som før, bortsett fra poteter, brød og pasta, jeg spiser vanligvis ikke stort av sjokolade og annet snacks)

Jeg vil bare skjønne opplegget teoretisk. Praktisk klarer jeg meg jo veldig fint uten sjokoladen, men det føles jo veldig som en bonus og kunne være i ketose på tross av jeg har spist en sjokolade i ny og ne. :)

Megvel sa for siden:

Signerer Photo! Det er ikke lett å være vegetarianer i ketolyse og i Fedon Lindbergh er utskeielser obligatorisk...

Luselise sa for siden:

Jo, det er kjempelett - jeg fikk en bok i posten i går The Vegetarian Low-Carb Diet av Rose Elliot, som tar for seg ketose og lavkarbodietter når man vegetarianer. Kanskje et tips for noen her?

Nei!!
Belastningen på blodsukkeret avhenger bl.a av hvor lang tid kroppen bruker på å spalte karbohydratene. Du har tre hovedtyper karbohydrater; monosakkarider, som er helt enkle (f.eks glukose og fruktose) og som går rett i blodet, disakkarider som er to monosakkarider bundet sammen, og dermed blir spaltet ganske raskt (sukrose og laktose) og til sist polysakkarider som er den lengste kjeden karbohydrater og kan være alt fra tre til millionvis av sukkermolekyler bundet sammen, nemlig polysakkarider (i all hovedsak stivelse, og cellulose - men det fordøyes ikke). I tillegg har mengdetallet i forhold til gram noe å si også. Fedon f.eks bruker GI (glykemisk indeks) for å gi en pekepinn på hvilken påvirkning en matvare har på blodsukkeret. Det er OVERHODET ikke likegyldig ;).
Med mindre du da spiser sjokolade tilsvarende f.eks 3,2 gr kh, det vil si 10 gr sjokolade, som er det samme som 100 gr brokkoli inneholder, så kan man jo tenke etter på hva som er mest nyttig og hensiktsmessig :).
Jeg sier ikke at du ikke skal spise sjokolade, altså, men bare hvordan det henger sammen.

Luselise sa for siden:

Se det! Der nærmer jeg meg tilfreds :)

Har blodsukkeret noe å si for ketosen jeg befinner meg i? Kan jeg være i ketose, ha et ustabilt blodsukker og allikvel forbrenne kroppsfett/annet fett? Eller vil sjokoladen påvirke ketosen negativt og stoppe fettbrenningen?

Luselise sa for siden:

Jeg er forøvrig ikke så trang i knollen som jeg virker, altså, jeg bare lurer på ting som ikke lar seg søke opp på det altvitende Internett.

Ketose kan du få av å slutte å spise, det er på en måte ikke det som er essensielt her. Det er ikke sunt for kroppen å ha et svingende blodsukker, det er forvirrende, og sender signaler til hjernen om å lagre glukose, altså blodsukker i cellene, for å få det ned på et akseptabelt nivå. Over tid med mye svingninger i blodsukkeret kan man, om man er veldig uheldig få en dårlig insulinrespons. Insulin er hormonet som åpner cellene for lagring, for å si det enkelt, og dersom man til stadighet påfører kroppen høyt blodsukker kan insulinet over tid fungere dårligere, og resultatet kan bli at blodsukkeret forblir høyt og i verste fall at insulinproduksjonen opphører. Dette er worst case, altså. Men en majoritet av overvektige er insulinresistente, det vil si prediabetiske. Det er noe av poenget med lavkarbo, at man spiser karbohydrater i den form som gir en langsom og stabil blodsukkerstigning, og når man er i ketose så er det snakk om at det ikke er nok blodsukker til å lagres, sånn at fettet i stedet gjøres om til ketoner, som har den samme funksjonen som glukose, altså å gi energi.

Luselise sa for siden:

Du gir flotte og velformulerte svar, men jeg får liksom ikke svar på kjernen i det jeg lurer på:

Har blodsukkeret noe å si for ketosen jeg befinner meg i? Kan jeg være i ketose, ha et ustabilt blodsukker og allikvel forbrenne kroppsfett/annet fett? Eller vil sjokoladen påvirke ketosen negativt og stoppe fettbrenningen?

Jeg skal bare være i ketose i en måned, altså omtrent to uker til - og kostholdet mitt ellers er meget variert og sunt.

Gerd sa for siden:

Ja, det kan den gjøre.

Luselise sa for siden:

Så lenge jeg fortsatt er i ketose dagene etterpå?

Gerd sa for siden:

Les svaret mitt en gang til:

Det finnes ikke fasit på hvordan enhver kropp reagerer. Alle kropper er forskjellige. Det må du faktisk teste ut selv. Så spis sjokolade, test om ketosen er på plass. Og er den det, greit, viss ikke, neivel.

Uansett så er ikke sjokolade med sukker lavkarbo eller godt for kroppen. Smaksløkene ja, men ikke kroppen.

tjeldberg sa for siden:

Heia Luselise

Først takk for alle spm.. fått vite mye av å lese denne tråden!! :D

Pkt 2, Om du spiser sjokolade men alikavel holder deg lavt på antall samlede carber så detter du ikke ut av ketose. Ikke nødvendigvis, selv gjør jeg ikke det. Men siden kroppen, spesiellt til overvektige (altså for meg, men ikke nødvendigvis den som ikke er det), reagere gjerne ved å lagre mer som kroppsfett enn å forbrenne det du allerde har dersom boldsukkret fyker opp og ned. Noe det gjerne gjør dersom du spiser sjokolade. Altså grunn til å la være :)

så er det jo slik at kroppen fungerer best om den får variert med mat, og vitaminer og mineraler.. Det får den ikke av å spise bare egg og majones og en liten sjokolade. Fugerer den ikke optimalt, vil du gjerne ikke gå ned i vekt. Ihvertfall ikke på riktig måte, dvs uten å sulte kroppen. Kroppen kan også sulte, selv du ikke føler det. Dersom cellene sulter, ikke får det de vil ha, så går de på sparebluss.. du mister forbrenning, og mange vil bli slappe/uopplagt.

Så du kan spise hva du vil, holde deg under 20 carbo for dagen, men det er ikke bra for kroppen din i det lange løp. Men som sagt i teorien funker det. På min kropp virker det derimot ikke, har jeg erfart, du får teste ut å lage dine egne erfaringer.

Det kan det ha, ettersom en så stor mengde sukker som det er i en sjokolade får blodsukkeret ditt opp, og dermed booste insulinrproduksjonen, som som sagt har til oppgave å åpne cellene og føre sukkeret inn, dermed vil glykogenlagrene dine kunne fylles opp på nytt, og kroppen vil ty til det framfor å bruke ketoner som brennstoff inntil det er tomt igjen.

fiffi sa for siden:

Jeg har ikke noe svar til deg, men tenkte jeg skulle nevne noe fra den tida jeg slanket meg på ketolyse. (Jeg hadde ikke stor overvekt)

Jeg var helt hekta på kokosboller fra Den Lille Kokosfabrikken, de inneholder kun ca 6g sukker pr bolle, derfor bevilget jeg meg en periode en slik til dessert hver dag, jeg var i ketose hele tiden. Vektnedgangen stoppet imidlertid opp i den perioden jeg spiste kokosboller, så det var jo det første som ble utelatt fra kosten. Og vekten? den begynte å dale igjen... så for min del hadde det noe å si at jeg igjen byttet ut 6 g sukker fra slikkeri til 6 g fra grønnsaker..

tjeldberg sa for siden:

Tror det var noe sånt jeg ville fram til.. bare visste ikke hvordan få det sagt :p
Hadde heller ikke den nødvendige kunnskapen.. :o

Du er en engel av mye informasjon som er ett must å vite! Thx!

Aaaw, takk! Ja, jeg er jo genuint interessert, særlig ettersom dette jo er såpass aktuelt for min egen kropp og helse, så da blir det gjerne sånn :).

jvb sa for siden:

...og spesielt for personer med insulinresistens vil en rask blodsukkerstigning føre til en unaturlig høy insulinproduksjon, som jo fører til at det er mer vrient å hente energi ut av fettlagrene.

jvb sa for siden:

Ja, blodsukkeret har noe å si angående om du er i ketose eller ei

Ja, du kan ha ustabilt blodsukker og samtidig forbrenne fett, men fettforbrenningen vil også svinge - spesielt hvis du er insulinresistent og kroppen overproduserer insulin. Svingningene vil bli mindre etterhvert.

Tja, sjokoladen din KAN få kroppen din til å tro at nå er det på tide å brenne av sukker igjen.

Kan jeg spørre hvilke næringsstoffer du finner i sjokolade som gjør at du bare MÅ ha den? Trodde grønnsaker var bedre... ;)

Luselise sa for siden:

Se her, ja, takk for svar :)

Nå er det jo ikke sånn, som jeg skrev tidligere, at jeg bare spiser egg og majones og en liten sjokolade, hehe, men jeg gjorde det en dag, for å sjekke om jeg faktisk var i ketose dagene etterpå :) og det var jeg jo.

Jeg trodde kanskje kroppen ikke ville merke forskjell på hvilken karbohydrater den fikk, iom at jeg fortsatt var i ketose, og jeg følte meg ganske trygg på at jeg forbrant fett så lenge jeg var ketose.
Det er og var den biten som er litt vanskelig å forstå, hehe. Jeg tenkte at den eneste sannheten hva ketolyse angår var ketose=fettforbrenning.

Jeg er vegetarianer og langt over gjennomsnittet interessert i frukt, bær, grønnsaker og nøtter og et sunt kosthold forøvrig. Jeg er bare interessert i å bli kvitt litt, før det blir mye :)

Luselise sa for siden:

AHA, der kan du se!

Det er nok ikke så enkelt. Jeg tror ikke det er noe du behøver å bekymre deg for med din beskjedne overvekt, men det er ikke bare blodsukkeret som er viktig her. Der har vi også mange mørketall mtp insulinresistens, ettersom man kan ha ganske så fint blodsukker, og det er gjerne det eneste legen sjekker, men at kroppen likevel har en overproduksjon av insulin som ikke responderer særlig godt. Med mye insulin i kroppen vil frigjøring av fett bli vanskelig. Da kan man være så mye i ketose som man vil, men likevel ha vondt for å gå ned.
Så det er ikke sånn at ketose=fettforbenning, selv om det ofte er sånn. Det er sjelden så enkelt når det kommer til noe såpass komplisert som fysiologi.

Luselise sa for siden:

1.Skal vi se, det var ikke dét jeg lurte på, jeg lurte på om blodsukkeret hadde noe å si når jeg allerede var i ketose :cool:

2.Jeg er iallfall ikke resistent mot insulin, heldigvis :)

3.Ja, dette lurte jeg på - KAN den det, til tross for ekstremt lavt karbohydratinntak, eller er dette bare antagelser? :)

1. Som nevnt et par ganger, men det er viktig og kan slettes ikke gjentas mange nok ganger;jeg er vegetarianer og veldig opptatt av kropp og kost, så jeg MÅ ikke ha sjokolade, men jeg syns det er digg innimellom. Yes, sir - I do!

Liker du mørk sjokolade? Det har skjedd noe med smaksløkene mine siden jeg la om kostholdet, særlig er jeg veldig følsom for søtsmak, og synes ting fort blir alt for søtt!
Om jeg kjøper sjokolade nå, så blir det som regel 85-86% kakaoinnhold, og gjerne av litt kvalitet. Sjokkisbehovet mitt blir i alle fall tilfredsstilt ganske mye fortere av et par tre ruter skikkelig god mørk kvalitetssjokolade :).
Og, jeg må bare få lov å si, det går ingen automatikk i å være vegetarianer og være veldig opptatt av kropp og kost. Jeg var veggis i åtte år og ble både overvektig og syk, jeg var ikke bevisst, men jeg var vegetarianer.
Jeg har spist kjøtt de siste tre årene, og er mer opptatt av helse og kropp en noensinne, så det er ikke noe enemerke for veggiser, altså ;).

Luselise sa for siden:

Jeg kan spise mørk sjokolade, men jeg foretrekker lys melkesjokolade, for å være ærlig - moren min derimot spiser kun mørk sjokolade, og hun er dronningen av de frelste :)

Jeg mente slettes ikke at det var noe automatikk i å være sunn og å være opptatt av kost og kropp, jeg mente kun at jeg er opptatt av det, og naturlig nok er langt mer opptatt av grønnsaker og frukt, som regnes som sunt, enn mine kjøttspisende venner :)

Bli veggis igjen, da! :)

Aldri i mitt syndefulle liv! Jeg har aldri hatt det så bra fysisk som etter at jeg begynte å spise kjøtt igjen, og jeg spiste veggis-lavkarbo i over ett år ;).
Det er ikke usunt å spise kjøtt. Men det er et valg, akkurat som det å ikke spise det.

Greddy sa for siden:

Jeg må le litt :p

Jeg er buddist, men jeg spiser kjøtt for det om. Jeg skjønner ikke hvorfor folk går den veien. Og jeg skjønner ikke hvorfor andre veggisser/veganer prøver å konvertere andre folk til å bli veggiss/veganer. Nei... den religionen der, holder jeg med langt unna.

Sorry hvis jeg var for frekk :p

Hva folk spiser må de velge selv, men jeg synes med det sagt at valget man tar bør være velbegrunnet. Mat er faktisk livsgrunnlaget vårt. Jeg er holist, btw, ergo mener jeg at alt vi omgir oss med, inkludert oss selv har energi og er forbundet. Det gjør ikke matvalget mitt så veldig vanskelig. Planter har energi, dyr har energi.

Luselise sa for siden:

Mener du at du er buddHist? Sorry, hvis jeg var frekk .)

Luselise sa for siden:

Spis hva du vil, du :)

Var du vegetarianer av politiske eller moralske grunner? Eller ville du simpelthen bare spise vegetabilske og sunne ting den gangen? Og hvorfor stoppet du opp?

Moralske så vel som politiske. Jeg er fortsatt opptatt av kjøttindustrien og dyrs ve og vel.
Som vegetarianer spiste jeg ikke særlig sunt. Toast, pizza, pasta, ris, sånne ting. Jeg ble overvektig og syk over tid. Jeg vet ikke om jeg trodde jeg var så innmari sunn heller. Jeg stoppet opp fordi jeg kjente at kroppen min trengte kjøtt, det fungerte greit å spise lavkarbo-vegetarisk, men det var ikke før jeg begynte å spise kjøtt igjen at kroppen min ble helt fornøyd.

Luselise sa for siden:

Heter du Jorunn og var mørkhåret og gother før? Med hull i nesa?

Eh, hehe, gother har jeg aldri vært, svartkledd, dyster og oversminket, ja, men to av tre. Jeg heter Jorun, forresten, med én 'n', og har fortsatt hull i nesa, to faktisk -en på hver side, og svartkledd fortsatt. Kjenner du meg?

Greddy sa for siden:

a ha!, det skrives med stum H! :p

Jeg slo ikke opp på ordboka før nå :p

Jeg er ikke noe rettroende/ praktiserende buddhist, som følger etter alt i punkt og prikke.

Men at det finnes folk som avstår fra å spise kjøtt pga politiske/moralske grunner
er litt vell naiv.

Om folk avstår å spise kjøtt pga smak og behag, så er det jo en annen ting. Det kan jeg forstå. Jeg liker ikke at folk skal tvinge på meg brokkeli, selv om det skal være sunt. :p

Om folk avstår fra kjøtt pga helse, da må jeg le litt :p
Men for all del, det er mye bedre å være vegi som spiser lite karb, enn kjøtteter som spiser mye karb.

Veggpryd sa for siden:

Hehe! Verden er ikke stor! :lol:

Å bare spise vegetabilsk er vel ikke nødvendigvis det samme som å være sunn...?

Har tidligere vært vegetarianer i en periode på 3 år, noe som la grunnlaget for min dårlige helse og overvekt senere i livet. Jeg sluttet med veggis-greia etter at jeg skjønte at jeg faktisk hadde et gedigent luxuskompleks; jeg kunne velge vekk mat - og det er slettes ikke alle her i verden som har muligheten til det. I tillegg var jeg såpass naiv og overfladisk at jeg ikke visste en skitt om hva slags mat vi mennesker er best tilpasset, samtidig som jeg egentlig ikke visste helt hvorfor jeg var vegetarianer.

Luselise sa for siden:

Neida, jeg kjenner deg ikke :)

Luselise sa for siden:

Jeg skjønner ikke hva du mener :)

Jamen atte, du vet jo tydeligvis hvem jeg er? Herregud, jeg blir alvorlig nysgjerrig nå, asså! Si det, si det! :spent:

Luselise sa for siden:

Haha, herregud, så mange bedrevitere og noksagter man skal støte på. Sitt og sutt i deg benmarg, du og la være å prøve å finne motsetninger i det jeg skriver. Det er bare irriterende.

Luselise sa for siden:

Jeg gjorde bare et enkelt google-søk, fordi jeg trodde du var en gammel Oslo-venninne av meg, men det viste seg at du var en helt annen :)

Ååååh, hahaha. Da så! Nå må jeg også google.

Luselise sa for siden:

Google, du, mens jeg spiser stivpisket fløte og 5 jordbær :)

Skuffa. Dersom det var nicket mitt du googla. Fant jo ikke så veldig mye interessant. Jeje.

Veggpryd sa for siden:

:confused: Når du presiserer gang på gang at du er veggis må du vel klare å høre om andres erfaringer om å være vegetarianer...? Dette er et diskusjonsforum.

jvb sa for siden:

Klarer ikke å bestemme meg for om du troller eller ei, men altså:
Blodsukkeret har noe å si uansett hva du forbrenner, om du er i ketose eller ei. Hvis du får for mye sukker i blodet er det giftig. Pri 1 for kroppen er å holde seg i live på kort sikt, derfor er blodsukkerregulering viktig uansett hva cellene i kroppen bruker som drivstoff...

Vel, det er individuelt hvor grensen går for å komme ut av ketose. Det er nok lurt å øke litt sakte så du evt. kan sjekke med stix når du ikke er i ketose lenger.

Forskjellen i hvor mye du kan spise på én gang av karbohydrater fra f.eks. brokkoli vs sjokolade går på hvordan det tas opp. Mat med lav glukemisk indeks kan du trolig spise mer av enn sjokolade, fordi det blir tatt opp seinere i kroppen og dermed gir lavere blodsukkerstigning.

Leveren får ikke nok glukose på én gang til å gi signaler om at nå er det på tide å sanke, sanke, sanke og feste på frukt og honning :)

Men igjen, nøyaktig hva DU tåler må du finne ut selv. Min grense er rundt 50g for å holde meg i ketose, andre har nedi 10-20g. Noen har sikkert høyere toleranse. Sjokolade gir meg bare et absurd søtsug, men jeg er vel føkka fra før av hehe :)

jvb sa for siden:

Jeg ser for meg at du går og gresser på et saftig grønt jorde, slik menneskene har gjort i hundretusener, for ikke å si millioner, av år :)

(Litt ala kulissene i Sound of Music faktisk :D)

Luselise sa for siden:

Jeg fant ut noe - du er/var sammen med Ole, du har dobbeldyne, at du tar bilder og at du er ganske morsom - dessuten fant jeg ut hvor du bor. Nå skal jeg stalke deg.

OMG! Ja, du må bare stalke meg, jeg har et temmelig kjedelig liv så jeg vet ikke helt hva du kommer til å få ut av det. Men det må jeg si, du kan din googling i alle fall, så mye fant ikke jeg ut om meg selv :p.

Luselise sa for siden:

Jeg ser for meg at du sitter foran PC-en din, i en grå, utvasket joggebukse med sauseflekker fra mandagens middag tilfeldig dandert i et mønster som minner om en Rorschach-test og smiler fornøyd, så tennene dine, som lett kan forveksles med gule legoklosser, blir blottet.

Luselise sa for siden:

Jeg fant ut flere ting, altså. Bl.a het du jo faktisk Jorunn, med to n-er, før, du har hatt en stor operasjon for noen år siden og har en venninne som heter Hildegunn. Spennende.

Hahaha, hvordan i alle dager fant du ut dette? Det eneste jeg fant var sida mi på NRK urørt, den gamle myspaceprofilen min og noen bilder tagga fra et par konserter med det gamle bandet mitt, en temmelig lite avtiv profil på kvinneguiden, og en støvete en på fotosight.no, eller noe. Men klart, da googla jeg kun nicket mitt her. Jeg ser at hele navnet mitt kommer opp.

Og, ja, jeg innser jo at jeg er et veldig spennende menneske. Det med dobbeltdyna er jo f.eks intriguing. Den beholdt jeg da jeg og Ole gikk fra hverandre ;).

Luselise sa for siden:

Jeg er klarsynt, og healer, akkurat nå fjernhealer jeg de altfor tynne anklene dine. Har du noen gang strikket noe til Johnny D?

Luselise sa for siden:

Det var til pass for ham.

jvb sa for siden:

Glemte du helsetrøya, eller ser du meg for deg i bar overkropp kanskje? :D

Jeg ser for meg Luselise med blå ringer rundt de tomme, energiløse øynene.

Hun står i siluett mot alpehimmelen og kaster stolt på det pistrete håret mens hun nesten holder pusten og studerer bakken så grundig som hun klarer. Hendene er oppskrapte og huden har sprukket rundt neglene etter å ha gravet seg ned gjennom snøen. Ingen nøtter under dette treet heller. Ikke så mye som litt halvråtten løvetann å finne. Faen. Faen. Faen.

Det er kaldt selv med de fillene hun flettet av hamp, men de fire geitene litt lenger oppi fjellsiden ser ut til å trives der de hopper fra knaus til knaus og tygger på bark og lav mens de holder seg gode og varme i vinterulla.

Barna får ikke mat i dag heller. De begynner å bli ordentlig bleke, nesten blå. Men i morgen, DA finner hun nok noen nøtter eller noe annet spiselig.

Nei, jeg kan ikke huske å verken ha strikket eller tenkt tanken på å strikke noe til Johnny D.
Og takk for det, skremmende nok skal jeg til en healer/klarsynt i dag som heter Lise ...

Luselise sa for siden:

Neida, jeg tenkte bare jeg skulle spare det til nå. Du har ingen helsetrøyer, alle overdelene dine er av pels og skinn fra dyr du har gått løs på og tatt livet av i nabolaget ditt - jeg husker jeg leste om deg i avisen for noen år siden - du hadde laget deg en lang frakk du var så fornøyd med av de seks Alaska Huskyene til broren din.

Du finner jo bare på ting, det er kjedelig.

Luselise sa for siden:

Jeg tror Johhny D ønsker seg en stor strikket lue.

Haha, skal du det, eller?

Det var da voldsomt til flørting!

Det skal jeg notere meg bak øret, det er jo høst snart, selv i Paris.

Ja, det skal jeg faktisk, og helt ærlig så frøs jeg litt nedover ryggen da jeg leste det du skrev ... :_oy:.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.