< Tilbake til oversikten

Kutte ut shampoo

Licota sa for siden:

For et par dager siden snublet jeg over en artikkel som tok for seg det å kutte ut bruken av shampoo i hårpleien. På engelsk heter dette “no-poo”. (Moderne shampoo kom på markedet i 1930-tallet). Poenget er at man kutter ut bruk av shampoo, da dette inneholder stoffer som ødelegger den naturlige balansen i hodebunnen. Det som skjer er at alt av oljer og naturlig fett vaskes bort, og hodebunnen går berserk og produserer enda mer for å rette opp i at alt har blitt borte. Da virker håret fett, og vi vasker det igjen, og igjen, og igjen. Man kommer inn i en ond sirkel hvor man vasker håret hver dag, eller hver annen dag. Dette kan umulig være særlig sunt for hverken hår eller hodebunn.

“No-poo”-menneskene bruker ikke shampoo i sin daglige hårpleie, men mange bruker balsam for å pleie hårtuppene, ikke hodebunnen. Men selvsagt, man må jo vaske håret på et eller annet vis også. Det er her bakepulver og eplecider-eddik kommer inn i bildet – bakepulver blandet ut i litt vann og heller i hodebunnen. Man bruker fingrene for å sørge for at det kommer godt til i hodebunnen, også skyller man med vann. Noen får “frizzy” hår av dette og følger på med 3-4 ss eplecidereddik og skyller godt med vann. Lukten forsvinner når håret er tørt, merkelig nok.

Det finnes mennesker som har gått uten shampoo i flere år, og har kun rengjort med rent vann, balsam og/eller bakepulver/eplecidereddik. De har flott fall i håret, og det holder seg fint og glatt i flere dager uten å vaske det igjen.

Jeg har bestemt meg for å prøve. I går vasket jeg håret med bakepulver i vann, og skylte godt med vann. Jeg fulgte på med litt balsam for å se hva som skjedde da.
For det første: Håret mitt ble så utrolig lett! Lett og ikke tungt som det pleier å bli når jeg bruker shampoo.
For det andre: Ja, det så litt fett ut i går.

Men ikke for ille, rett og slett.
Jeg malte veggene i stua igår, og svettet godt, og når jeg dusjet etterpå skylte jeg bare håret grundig med rennende vann. Det samme gjorde jeg i dag. Håret mitt er ikke fett, selv om det kanskje er litt mer stripete og “grovt” enn vanlig. Dette er normalt, håret vil se mer fett ut i en overgangsperiode frem til hodebunnen finner tilbake til sin naturlige rytme når det kommer til å produsere oljer.
Jeg skal fortsette å prøve med det her, så jeg kommer tilbake med oppdatering.

Noen andre her som ikke bruker shampoo?

Artikler:
www.instructables.com/id/How-to-Go-No-Poo/
www.msnbc.msn.com/id/30337386/

Gracella sa for siden:

Artig!!
Har lest litt om dette, men ikke funnet tid til å prøve selv... eller rettere sagt, turt å prøve :o

Men skulle/burde man ikke vaske håret med en shampoo som ikke inneholdt silikon(??) eller noe slikt til å begynne med?

Krøllerellerei sa for siden:

Dette blir spennende å følge med på. Jeg synes det er tøft av deg å prøve!

Når vi er ute i naturen, vasker vi ikke håret, bare skyller det i kaldt vann. Vi lukter sikkert gjø og fyse da, men alle lukter likt. Etter halvannen uke uten å vaske det, begynner det faktisk å bli ganske fint. Men jeg feiger ut og vasker det, gjerne to ganger til dagen når jeg er i vanlig drift i heimen.

Photobscura sa for siden:

Det er skrevet om det før, her!
Dersom håret blir lettere, så er det ikke noe for meg, håret mitt veier mindre enn papir som det er :p. Jeg tror på ideen, altså. Jeg vasker forsåvidt ikke håret mitt mer enn en til to ganger i uka, og supplerer med tørrshampoo når nødvendig.
Kanskje en gang, når håret mitt har stabilisert seg i tykkelse, så vil jeg prøve. Jeg har tenkt på det :).

Licota sa for siden:

Det er mulig, men jeg gidder ikke å kjøpe inn en flaske sjampo uten silikon for en påføring før start. :D

Licota sa for siden:

Håret mitt ble lettere i som at det ikke føltes tungt. Håret mitt er ganske tynt og fint, og når jeg bruker shampoo/balsam føles det relativt tungt. Det gjorde det ikke nå. :D

Jeg vil jo at håret mitt skal føles tyngre, og ikke flakse i vei i en improvisert hallodame-sveis når jeg er ute og går :p.
Men, det er jo på grunn av bleking, da. Jeg kjører hardt på med proteinkurer, så det har jo gått seg en del til.
Fortell videre hvordan det går! Spennende! Jeg vet ikke om Areola opprettholdt metoden.

Licota sa for siden:

Dag 2. I morgen skal jeg vaske med bakepulver igjen. :)

Areola sa for siden:

Det var jeg som startet tråden sist sommer :)
Jeg holdt på med dette tre måneder tror jeg. Dessverre måtte jeg avbryte pga kløende hårbunn. Enten var jeg ikke flink nok til å skylle ut balsamen, (jeg brukte rense-balsam i røttene også, og "pleie-balsam" til tuppene), eller så har jeg en type sopp-type i hodebunnen som dessverre bare kan holdes i sjakk med sls-sjamponering.
Men jeg savner krøllene mine :( Det var en så stor forskjell, jeg merket at alle komplimentene jeg fikk MED no-poo stoppet opp etter at jeg begynte med sjampo igjen :lol:

Du må ha en "siste"-sjamponering med sls (sodium lauryl sulfate) og uten silikoner og mineraloljer på grunn av stylingmidler du kan ha i håret (som ikke går bort uten sls'en). Det finnes mange billig-sjampoer du kan bruke, det er oppdaterte liste på [url]www.lockig.se[/url] som har mange norske billig-sjampoer på lista. First price, blant annet, jeg tror den fortsatt skal være grei.

Yonah sa for siden:

Vet om flere som ikke bruker sjampo. Men det er nok en overgang den første uka.

Merket godt i forrige uke, vi var på Hitra og på hytte og fikk kun vasket oss og ikke dusjet. Jeg bare gredde håret, evt med litt vann i kammen. Dag 3 var håret ubegagelig fett, dag 6 var det mye bedre og ikke tørr hodebunn eller noe, angrer nesten på at jeg hoppa i dusjen og gnadde inn sjampo. Og nå farget jeg håret i går kveld, men vurderer å prøve uten sjampo noen uker fra etter helgen.

Licota sa for siden:

Takk for tips om lista, Areola. Det ser ut til at den sjampoen jeg har fint kan brukes. :) Da vet jeg det.

mamma87 sa for siden:

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?albumid=147&amp;pictureid=2357[/img]
(da jeg prøvde)

holdt på det ei stund, og etterhvert ble håret veldig fint, blankt, fyldig og litt mer fall.
Men det kan bli litt tungvindt, og jeg hater å gå med fett hår, så det er lurt å begynne når man drar på hytta eller nå:P hehe. I starten fikk jeg sår i hodebunnen :o men det gikk heldigvis over. Tror det er best for dem som har litt tynnere hår og for dem som vil ha mer definerte lokker/krøller.

kennygirl sa for siden:

Bruker du hårspray eller skum eller lignende og om du gjør det - blir ikke dette "sittende" igjen i håret når du ikke bruker sjampo?
Kunne tenkt meg å prøvd dette selv, men er redd for at alle hårproduktene jeg bruker ikke blir vasket ut godt nok...

Areola sa for siden:

Jo, man må bruke godkjente stylingprodukter også - uten silikoner og mineraloljer, for de stoffene er det bare sls-sjampoer som får ut - og det er nettopp dette stoffet som gjør håret tørt og livløst.
Man bør sette seg litt inn i dette før man begynner - det er fine nybegynner-forklaring på lockig.se :)

kennygirl sa for siden:

Oki, takk for raskt svar :) Ble forferdelig nyskjerrig på dette! Jeg klør konstant i hodebunnen og har prøvd de fleste sjamper jeg har kommet over uten at det er noen som hjelper...

Areola sa for siden:

Jeg hadde det problemet allerede før jeg begynte, og det ble dessverre ikke bedre av no-poo :(
Av en eller annen grunn har jeg ikke de plagene nå, og jeg har nettopp byttet fra billig-sjampo til redken, uten å kjenne forandring på hodebunnen. Merkelig!
Legger forresten inn noen før og underveis bilder :) Nå finnes det ikke krølle-bilder, pga graviditeten er jeg så varm at jeg ikke orker å ha det i noe annet enn hestehale.. :(

Gracella sa for siden:

Har du prøvd Fungural shampoo (fåes på apotek) ??
Jeg var plaget med kløe/sår i hodebunnen før, men når jeg tenker meg om, så har jeg ikke vært det etter at jeg begynte på ketolyse/lavkarbo...
Uansett, hjalp Fungural meg veldig mye :)

kennygirl sa for siden:

Den er vel en av få jeg ikke har prøvd... Men det skader vel ikke å prøve enda en :p

Gracella sa for siden:

Ha, ha, nei, det er bare lommeboka som ynker seg med alt man prøver, hehe.
Bitteliten flaske og den koster sikkert godt over 100,- nå. Men den er drøy, du tar en liten dert i hånden, blander inn litt vann og masserer inn i hodebunnen... Husker ikke som det skulle virke en stund, men les på flasken.

Rin sa for siden:

Jeg brukte ikke shampoo/balsam på godt over et år. Etter den første uka var det aldri problematisk - jeg skyllet det godt hver dag, det ble ikke fett eller kløende. Men håret mitt er tjukt og tørt og har altfor mye naturlig fall :rolleyes: Jeg ble helt sjokkert da jeg, etter så lang tid, oppdaget verdenen av anti-frizz-shampoo...

Og dessuten blir jeg helt salig av lukter fra typ Body Shop og Lush, så... jeg kaster ikke ut shampooen igjen med det første. :p

Konkelimonke sa for siden:

Spanande!
Men, kva balsam brukar du?
Føler for å kanskje testa ut dette eg òg... ;)

Gracella sa for siden:

Mmmmmmm, Lush, mmmmmmmmm!!! :hearts::hearts::love:

Utruleg spanande dette her! Eg har lest masse masse i heile dag, til og med vore på apoteket og kjøpt Dermica sin balsam, kasta alt av shampoo og balsam eg har frå før, invistert i jojobaolje og skal jammen meg ikkje bruka shampoo lenger! Har alltid fått supertungt hår av shampoo og vanleg balsam... og eg skjønar jo no at det er pga all siliconen som smører seg uttapå håret... ææsj... har aldri vore plaga av feitt hår heldigvis, så dette trur eg skal fungera superflott på meg!

vetlejenta skal gjennomgå same prosedyre frå no av :) Ho har så flott hår at det er dumt om det vert ekstra slitt pga shampooen!

Så tusen takk, Licota! -for at du fekk meg til å innsjå at mitt tunge hår skuldast shampooen og ingenting anna! hehe! ;)

Licota sa for siden:

Hehe! Jeg har også lest masse om balsammetoden det siste døgnet, jeg drømmer jo om shampoo og bakepulver om natta! Blir jo helt tussete. Men enn så lenge velger jeg å fortsette bakepulver/eddik. Vasket håret i dag og hadde i eddik etterpå, ble så fint atte. :) Ser ikke fett ut, egentlig.

Hamster59 sa for siden:

Dette har jeg ikke vært borti før. Men jeg er en av dem som bruker rådene til hudlegen Fyrand om ikke å dusje så ofte. Han sier det holder med 1 gang i uka. (Jeg er ikke kroppsarbeider.) Håret vasker jeg 1-2 ganger i uka, alt ettersom. Jeg farger håret, frisøren min bruker økologisk hårfarge, og etter farging har hun eddik i håret som sitter i 5 min før det skylles ut. Tror det er for at fargen skal feste seg. Det er sikkert også godt for ph-balansen i hodebunnen.

Men jeg bruker ikke såpe når jeg gjør rent, så da burde jeg kanskje ikke bruke så mye såpe i håret heller?

Adriane sa for siden:

Når du skriver bakepulver, så mener du natron vel?
[color=darkgreen][/color]
Luksustips til skyllevann: Klipp av noen grener einer og la trekke i vann en halv times tid. Ha i litt kaldt vann og dypp hodet - øs over hodebunnen.:ja:

nellie sa for siden:

ja, baking soda er vel ikke bakepulver, men natron?

jeg har prøvd i et par dager og det virker som at hodebunnen har funnet litt rytme allerede:) vet ikke om jeg skal fortsette, men er jo litt spennende da:)

men hva med hvis man skal til frisør og farge håret? holder det å skylle ut fargen med vann?

blåbær sa for siden:

Dette har jeg hatt lyst å prøve i flere år, men aldri tatt steget ... Nå har jeg akkurat farga håret og kjøpt ny, dyr shampoo, så jeg drøyer det vel enda litt lenger. Men det er veldig spennede å lese om deres erfaringer! :)

Sugarpill sa for siden:

Et alternativ er å velge en sjampo uten sulfat og annen dritt, som f.eks de fra Lavera. Jeg trenger sjampo for å få ut rester av stylingprodukter, og vi som lever i urbane strøk blir gjerne utsatt for forurensing som håret ikke har godt av.

Sugarpill sa for siden:

Nei, det holder ikke. Hårfarge inneholder en del sterke kjemiske stoffer som du ikke vil ha rester av i håret.

Gracella sa for siden:

Sakset fra sprøytvarsleren (Martin Ystenes)

Jeg har blitt lurt av en forskjell mellom engelsk og norsk. På engelsk brukes “natron” om noe som er hovedsaklig Na2CO3, mens “baking soda” er NaHCO3. På norsk brukes av en eller annen grunn “natron” som oversettelse på “baking soda”, mens bakepulver er et teknisk produkt som inneholder NaHCO3 og noe som gjør det enda surere. Inntil videre lar jeg den opprinnelige teksten stå nedenfor streken. Jeg reagerer fremdeles på formulering i orakelet.info om at soda (dvs. Na2CO3) er “i slekt med natronlut”. Og hvorfor wikipedia fokuserer på at bakepulver må inneholde et alkali, er fremdeles for meg en gåte.
——–
For øvrig merker jeg med problemet med navnet natron, som betyr natriumkarbonat (Na2CO3) og som her blandes sammen med bakepulver som er natriumbikarbonat (NaHCO3). Det er derfor det finnes noen bakeoppskrifter med natron og noen med bakepulver, det er nemlig to forskjellige stoffer. Bare les ingredienslisten på bakepulverpakken, hvis du er i tvil.

28815.vgb.no/2009/11/

Altså er bakepulver og baking soda ca det samme slik jeg leser dette. Natron er ikke bakepulver/baking soda.
Dette er noe jeg alltid blander sammen, så det var kjekt å slå det opp :)

nellie sa for siden:

Okei, for i flere utenlandske oppskrifter har jeg sett at man skal bruke både "baking soda" og "baking powder":)

Huldr sa for siden:

Hm. Han Ystenes virker litt forvirra her synes jeg. Nellie har rett. Baking soda eller sodium bicarbonate er det samme som natron (NaHCO3). Baking powder er bakepulver.

Forskjellen er at baking powder/bakepulver inneholder natron, men i tillegg fosfater og stivelse. Det er en ferdig blanding som danner en reaksjon når det tilsettes røre/deig og får bakverket til å heve. Natron alene kan ikke brukes i bakverk med mindre det er noe surt i deigen, som f eks kulturmelk eller rømme.

Det er jo heller ikke sånn at baking soda er oversatt til natron ... Det heter det fordi det er en komponent i mineralet natron. Mens på engelsk er det en annen del av det samme mineralet som er blitt hetende natron (det vi kaller krystallsoda på norsk).

http://no.wikipedia.org/wiki/Natron

en.wikipedia.org/wiki/Sodium_bicarbonate

Her er det som er relevant for denne tråden:

Huldr sa for siden:

Og så fant jeg dette!

www.altshop.no/nettbutikk/natron-natriumhydrogenkarbonat-1000-p-215.html

Dette er riktignok en salgskanal og ikke alt de skriver er riktig, men ...

Da trenger man vel kanskje ikke en sls-shampoo for å få ut stylingrestene, noe jeg har hatt mine tvil om uansett. Jeg ville ikke utsatt håret mitt for en vanlig butikkshampoo. Jeg har krøller, og håret mitt blir helt ødelagt av slike shampooer. Jeg gjør som Ethereal, bruker shampooer "uten sulfater og dritt" (det er pga disse ingrediensene de kaller det no-poo på engelsk). Men jeg prøver å bruke lite av det uansett, og vasker håret maks to ganger i uka.

Likevel hadde det vært interessant å prøve ... kanskje. Men jeg er litt usikker på om natron er mer skånsomt enn de shampooene jeg bruker, for mitt hår ...

Licota sa for siden:

Jeg bruker bakepulver og syns det fungerer utmerket. Har lest at det flere steder er en smakssak, noen syns bakepulver er mer effektivt enn natron. Når alt kommer til alt så gir det samme effekt, nemlig å løse opp smuss og skitt i hodebunnen. Så lenge man skyller godt med vann etterpå, og følger på med en rens av eddikvann, burde det ikke bli noe stort problem. Men! Det burde jo ikke brukes særlig ofte, opp til 2 ganger i uken burde være mer enn nok.

Det kan tenkes jeg går over til balsammetoden etterhvert, men skal prøve i en liten stund til.

Hva slags blandingsforhold har du med bakepulveret? Jeg bruker ganske mye stylingprodukter (for jeg er forbannet med flatt hår som ser helt tåpelig ut om jeg ikke bruker dust it-pudder og spray ...). Så jeg kunne sikkert hatt godt av en rens nå og da. Har en rensekrem fra Arcon, men vet ikke om jeg synes den er så effektiv lenger, kjøpte den for tre år siden, så den er kanskje blitt litt gammel.

manne sa for siden:

Spennende tråd!

Jeg er en av de som ser ut som et troll om jeg ikke bruker balsam. Jeg har vel over dobbelt så tykt hår som hele slekten min tilsammen og når man slenger på det faktum at omtrent halvparten av hårstråene synes det er greit å være krøllete mens resten synes det er greit å være stritt får man et sammensurrium uten like. Bruker jeg ikke balsam for å tynge det ned står det ut til alle kanter...ikke så praktisk og ikke så kledelig akkurat... :rolleyes:

Lurer på om håret mitt ville "jevnet ut seg" etter en stund uten shampoo/balsam, men vet ikke helt om jeg er tøff nok til å prøve. Burde kanskje funnet en hytte på fjellet langt fra folk...og bodd der etpar uker... :D

Supera sa for siden:

Dette prosjektet her virker kult. Jeg vil ikke begi meg ut på ett slikt prosjekt akkurat nå, men er absolutt åpen for det senere en gang.

Jeg har hatt litt permanent de siste årene, så nå synes jeg det er litt herlig med mitt slappe, glatte, tynne hår nesten uten fall. Og jeg har bare i produkter hvis jeg skal noe spesielt, sånn ca fire ganger i året. Og jeg eier forresten ikke hårføner en gang. Liker å gå med bløtt hår, jeg. Mitt hår er så tynt at det tørker i løpet av kort tid likevel. :geip: Og så grer jeg håret sånn en gang annenhver uke eller noe. Det er så glatt at det er nok å dra fingrene gjennom til daglig. Men jeg bruker butikkshampo og butikkbalsam... :flau: Og har ikke vært hos frisøren på nesten ett år... :flau: Gamle frisøren min ville heller bli lærer, så da må jeg finne meg en ny frisør.

Se etter ett merke med en åpnet boks med tall i. Tallet sier hvor mange måneder etter åpning den er OK. Etter det skal det visstnok kastes. Jeg følger ikke det da, med mindre det er pudder og slikt.

Altså, jeg KAN ikke ha flatt hår! Da det var tykkere så tupperte jeg det under det mottoet; your hair can never get to high :D. Savner det. Håret mitt ser best ut når det er litt sånn halvbustete, men uten at det er NOE volum så ser jeg ut som om jeg mangler bakhode.

manne sa for siden:

...og jeg har alltid vært misunnelig på de med tynt hår... :D

Hehe, det finnes en mellomting, da. Jeg hadde tykt hår, men ikke sånn enormt tykt hår med fall og krøller og sånn. Eller, det mest riktige å si er at jeg hadde normalt tynne hårstrå, men veeeeldig mange av dem. Jeg savner håret mitt :o.

Licota sa for siden:

Blandingsforholdene jobber jeg litt med. Nå er det ca 1 ss bakepulver til en plastikkopp med vann. Det blir som utvanna melk i fargen. Eddik blir 1 del til 4 deler vann.

Når det kommer til å rense bort stylingsprodukter vet jeg ikke om det funker - men du kan jo prøve? Hel over hodebunnen og masser med fingertuppene i en liten stund også skyll godt. :)

herregud sa for siden:

Jeg har ikke brukt hverken shampo eller balsam på snart 2 år, og har aldri hverken fett eller tørt hår lenger. Ikke flass eller, selvom det var noe jeg hadde ganske ofte før. Jeg bruker kun rent vann fra dusjen og ikke noe mer. Bruker heller ikke såpe til annet enn og vaske hendene med. (Nei jeg lukter ikke vondt.. ;) Det tok en liten stund før hud å hår klarte seg uten, men.. tror det har noe med at det beskyttende fettlaget måtte bygge seg opp igjen eller no..?

Jeg tror ikke det er så sunt for hverken hud eller hår å tilføre så mye kjemikalier. Spesielt produkter som inneholder FTALATER som f.eks bodylotion osv. De er extremt hormonforstyrrende.
Det ligger et skremmende program på NRK-nettTV om dette temaet, men husker ikke hva det het. Jeg har desverre ikke tid til å finne frem linken til programmet nå, men anbefaler alle å se det. Spesielt de som har barn..

Dååris sa for siden:

Hvorfor eddikvannet?
Dette passer jo meg midt i blinken, bruker sjelden produkter, har tykt hår som gjerne kan bli ennå penere :)
Jeg bruker ofte bakepulver for å rengjøre kaffekanner etc, så ser helt klart effekten, MEN. Hvorfor forstyrrer ikke bakepulveret fettet? Er det kun sls- shampoer som gjør det? Isåfall, om man har en ike-sls-shampo, får man samme effekt som av bakepulver?

Gracella sa for siden:

Å skylle håret med eddikvann til slutt er fint for alle, uansett om du bruker shampoo eller ikke.
Eddiken fjerner alle såperester og skal gjøre håret skinnende blankt.
Og det lukter ikke noe når håert er tørt.

(Det er i allefall det ho mamma sier til meg, hehe... Jeg har faktisk ikke prøvd det selv. Men jeg har lest det andre steder også, så det stemmer vel ;))

Licota sa for siden:

Beklager, men det vet jeg faktisk ikke. Men jeg tror at du godt kan bruke sls-frie shampoer, de er ikke like harde mot hodebunnen som vanlige shampoer. Ihvertfall etter det jeg har klart å finne ut. Men da kan du heller ikke bruke stylingsprodukter, siden disse fjernes kun av sls. Silikon f.eks. må fjernes med sls-shampoer.

Huldr sa for siden:

Løsningen der er å bruke stylingprodukter uten silikon. Det finnes faktisk en del etterhvert. Giovanni er en omfattende serie med hårprodukter som er organiske (= lagd av plantemateriale), nevnte Lavera er en annen. Søk på "organic hair care" f eks, eller "silicone free hair care".

Silikon ødelegger håret i lengden. Se her (for øvrig mange bra tips der også om no poo, primært for "curly girls", men er nok noe å hente der for de glatthårede også :))

Jeg har nettopp rensket ut ting med silikon i fra badeskapet mitt ut fra denne lista. Har fortsatt noe, men det skal også vekk så fort jeg får råd til det. Jeg må ha en del styling for å tynge ned og definere krøller :)

nellie sa for siden:

Nå har jeg jo holdt på et par dager.. og håret mitt er blitt veldig slett faktisk. Noe som er veldig rart for jeg har latente krøller. Altså, når håret blir veldig langt så får jeg krøller i det.. kanskje fordi at det ikke masseres på samme måte som når jeg tar i shampoo.

Licota sa for siden:

Prøv å masser hodebunnen grundig når du dusjer, med fingertuppene. Gå bak fra midten og fremover langs sidene. Balsammetoden er visstnok veldig effektiv for krøllete hår. Bruker du bakepulver?

nellie sa for siden:

ja, masserer inn detta bakepulvergreiene veldig. eller natron da.. ikke prøvd med eddik, men tar balsam i tuppene:)

Licota sa for siden:

Blir spennende å se hva som skjer etterhvert, nellie. =))

nellie sa for siden:

jeg har alltid slitt med hår som blir veldig fort fett og etter graviditeten har det blitt sånn litt for tjukt. så trodde det kom til å bli sykt fett.. men det renses jo, på en måte. må si jeg savner følelsen av nyvasket/shampoonert hår da:p men det er overkommelig

Eg vaska som sagt håret mitt med dermica sin balsam frå apoteket på torsdag (då eg vart frelst og kasta ALT av shampoo og balsam i søpla) og det er framleis "tørt" og fint :) Med "tørt" meiner eg at det ikkje er tungt og litt feitt i hovudbotnen som det normalt er etter to dagar. Særskild med tanke på at eg har svetta godt dei ssite dagane pga pakking og slik...!

Eg er særdeles nøgd!

Einaste eg kjenner er annaleis utanom at det ikkje er feitt og tungt, er at eg klør litt i hovudbotnen... Men frå det eg har lest er dette normalt i oppstarten, og det er langtifrå plagsomt :)

Jippiiii!

Eg gjorde det på dette viset: Tok ein god dæsj balsam og gnei inn i alt håret og godt i hovudbotnen. Skola godt ut! (Dermica-balsamen var ikkje så glatt som andre balsamar, så det tek nok ei stund før eg venner meg til den!) Då håret framleis var dryppande vått, knepte eg i litt jojobaolje til slutt, og tørka deretter håret som vanleg. Funka ypparleg! Men framover skal eg vaska med bakepulver, ha balsam i tuppane (blanda med jojoba). Herlig!

Lukke til nellie og Licota og andre (som eg ikkje hugsar namnet på i farten) som òg droppar shampooen! Trur det er håret vel unt å ikkje ha kjemikalier i det :)

Jeg føler jeg er litt dratt mot ideen her, i hvert fall når jeg har fått klipt av siste rester av det håret som ble avfarget to ganger, og i mellomtiden proteinkurer jeg håret til kuene kommer hjem!
Men! Jeg lurer på et par ting, om noen av dere vet. Jeg går jo normalt til frisøren for å bleke etterveksten to tre ganger i året, og det må jo vaskes ut, er det stress? Å liksom måtte begynner fofra de gangene etterveksten taes. Og jeg er helt avhengig av dust it-pudder, er dette helt uforenlig med no-poo? Klarer ikke finne ut om den er godkjent ...
Jeg må uansett vente til jeg har brukt opp mine rådyre Redken extreme-produkter, men en tanke, forsåvidt, ettersom jeg får lett fett hår, og ikke minst har mista mye hår.

Licota sa for siden:

Jeg vil tro at det ikke er noe stress siden det er såpass sjeldent som 2-3 ganger i året. Men likevel er det jo ikke akkurat sunt, og du som har så tynt og fint hår burde vel etter min mening (!) ikke bleke håret i det hele tatt?

Uansett, håret blir jo ikke satt helt tilbake til skrætsj av en sjamponering en sjelden gang heller, men det er det daglige som er uheldig.

Osis Dust-it, om det er den du har, er godkjent jamfør balsammetoden i alle fall.

:)

I dag vasket jeg håret med balsammetoden. Jeg kjøpte neutral balsam i går, og har ikke vasket håret med sjampo siden mandag morgen. Men jeg liker å dusje hver dag, men vasker ikke håret hver dag lenger. En gjennomskyllning med vann funker faktisk veldig bra! Men nå var det godt å vaske det "skikkelig", siden jeg har svetta en del denne uka. :) Håret kjennes fluffy og fint ut nå, men ikke helt tørt enda.

Dååris sa for siden:

På shampoen min står det "sulfate-free" (Tigi bed head superstar)
Jeg finner ikke silikon i innholdsfortegnelsen, betyr det at den er ok da?

Fingrene i ørene "lalalalalala" :geip:.
Neida, jeg ser den. Men håret mitt tar bleking veldig bra, for det er, tross alt, veldig sterkt, og det er relativt lyst i utgangspunktet, så frisøren min sier det i hvert fall er en takknemlig jobb :).
Kanskje jeg en eller annen gang vil nøye meg med å være mellomblond, men det er joggu meg stas å være platina! Selvfølgelig har du rett, men jeg merker at jeg fint klarer å la forfengeligheten styre :p.

Hurra!

kennygirl sa for siden:

Søkte på lockig.se og den er ok :)

Iselilja sa for siden:

Jeg forsøkte meg på "balsammetoden" i fjor en gang. Det gikk greit noen måneder og jeg ble kvitt den evige kløingen i hodebunnen, men etter en stund ble dessverre håret veldig fett og rart bak på hodet. Det endte med at jeg ga opp, og nå bruker jeg en økologisk sjampo fra Green People, uten SLS, silikon og parabener.

Er fremdeles skeptisk til å påføre kroppen rare stoffer, så jeg leter stadig etter alternative, "naturlige" løsninger... Har funnet noe som heter Fitjar Såpekokeri, som lager naturlige sjampoer, såper og hudoljer. Blant annet sjampo basert på bjørk (!). Noen som har erfaringer med disse?

Selv er jeg nok nødt til å bruke en eller annen form for sjampo, for å få vasket ut stylingprodukter, som jeg her heelt avhengig av. Har langt og ganske slett, kjedelig hår. Tuppene er slitte og frizzy, og på toppen av hodet er det masse flyvende, irriterende småhår som henger ned i ansiktet (grøss :eek: ) hvis de ikke holdes i sjakk av hårgele/hårskum/hårspray. Av samme grunn grer jeg meg forøvrig ikke. Løser bare opp de verste flokene med hendene.

Det skal ikke være lett... :p

kennygirl sa for siden:

Nå har jeg ni-lest på lockig.se og sjekket alle hårproduktene i badeskapet. Måtte kvitte meg med endel av dem, men de dyreste var heldigvis godkjent :p I går kveld vasket jeg håret med shampo for siste gang (i alle fall på en stund) og skal nå bare bruke balsam. SPENT på hvordan det kommer til å gå :eek:

Moogie sa for siden:

det var det over jeg tenkte på med den gang: engelske baking soda er nærmest natronen i sammensetningen mens baking powder er mer lik bakepulver. Det er også slikt at det er reaksjonen til natron som fjerner såperester og ev. stilings rester mens edikken da nøytraliserer rester av natron. Så i utgangspunktet siden bakepulver inneholder begge deler nøytraliserer/reagerer den med seg selv i vann, og det er egntlig ikke behov foreddik,men den er god for håret mange ganger for den gjør håret mykere. OM jeg klarer å huske kemitimen rett :engel_ikk

Uansett så er det en god ide med natron/bakepulver hårvask!

Licota sa for siden:

Nå har jeg gått en uke uten shampoo. Hurra! Håret mitt oppfører seg litt rart, dog. Jeg har bare vasket det med rennende vann i 3 dager nå, og man skulle tro at jeg har hatt hårskum i håret mitt! Det striper seg litt, har volum og er ganske lett å forme. Merkelige saker. Jeg klør heldigvis ikke i hodebunnen, og det er bra. Ikke lukter det noe av håret mitt heller, ifølge kjæresten. Bare litt hodebunn, og det er jo naturlig. Men ikke vond lukt, i alle fall. Slenger ved et par webcambilder:

Det kunne ha vært myyye verre om jeg ikke vasket det i rennende vann hver dag! :)

nellie sa for siden:

tror jeg gir meg jeg. savner følelsen av nyvasket hår. Hater å gå rundt og ha hår som føles fett.
Burde vel ha prøvd litt lenger enn en uke på å se forandringer, men ingen forandringer hittill. Ikke noe mer krøller eller noe sånt.
Bare føles fett. Men ser ikke så fett ut da.

kennygirl sa for siden:

Ser at du har "vasket" håret med bakepulver. Har ikke prøvd dette selv, men jeg har prøvd balsam-metoden og etter at jeg har "vasket" håret med balsam både føles det og ser nyvasket ut :) Anbefales!!

nellie sa for siden:

Har hatt balsam i tuppene:) skal man ha det i hele håret?

kennygirl sa for siden:

Det er noe som kalles balsam-metoden, der en vasker håret med balsam. Det er viktig å bruke en "godkjent" balsam. Gå inn på forumet på lockig.se og les der. Jeg bruker balsamen fra Änglamark og er veldig fornøyd :)

Licota sa for siden:

Med balsammetoden skal balsamen brukes i hodebunnen og masseres godt ved hårrøttene. Man bruker litt mer enn man ville gjort med sjampo, og det er viktig at man kjenner at alt av hodebunn/hårrøtter er dekket med balsam. Også lar man det sitte litt mens man gjør andre ting, også skyller man ut. Håret blir akkurat som nyvasket som med sjampo.

Edit: Jeg bruker neutral balsam kjøpt på ica.

aatinka sa for siden:

Jeg har latt meg inspirere av denne tråden og lockig.se og vasket håret med en "siste" sjampo på tirsdag, fulgte på med balsamen jeg hadde kjøpt til "vaske"-balsam (Dermica, både sjampo og balsam). Jeg tok ganske mye balsam helt ned i hodebunnen, og laget meg en god blanding av Body-Shop sin banan-balsam, en god teskje honning, et par teskjeer cocosa og en lite klatt glidemiddel(!) Dette fikk sitte i håret et par minutter før jeg skylte ut alt sammen og hadde i litt glidemiddel i vått hår. :eek:

Resultatet var utrolig! Jeg har langt, tykt hår med krøller og det er host ett år siden jeg var hos frisøren og klipte meg. De slitte tuppene samlet seg i fine krøller og korketrekkere og håret "falt" mye bedre. Utgangspunktet er utrolig tørt hår med krøller som var veldig stivt og uhåndterlig før. Flaksete og lett rett etter vask og tungt og ekkelt når det ble for fett etter noen dager. Nå er det mykere og lettere og føles helt rent i hodebunnen. Siden håret mitt er så tørt tok jeg sjansen på å ha i ekstra fett i tillegg til honning og glidemiddel som skal være fuktgivende - og så er det litt kult med glidemiddel brukt på andre måter, hvem skulle tro den er bra for håret lissom?? Men nå har jeg alltid lett med lys og lykte etter sjampo og balsam som ikke gir VOLUM, for DET har jeg fra før ;)

Gjentok prosedyren i dag med bare vaskebalsam og den andre balsam-blandingen og det blir morsomt å se hvordan det vil te seg de neste dagene. Jeg bruker ikke noe styling, bare børster igjennom håret med vann hver morgen for å samle krøllene. Er plaget med kløe i hodebunnen og er spent på om den forsvinner også.

Akkurat nå dufter håret banan/honning/kokos, ikke helt ubehagelig :)

Dette er spennende!!!

Oi, glidemiddel, faktisk :stortsmil! Hohoho. Veldig inspirerende å lese! Jeg vurderer også etterhvert å lage meg hårkur av kokosolje, skal visst være veldig bra for håret. På denne siden er det noen gode tips, særlig dette er jo litt interessant for meg som vil ha langt hår i går:

Licota sa for siden:

Hehe, veldig viktig at glidemiddelet er vannbasert da. :) Men ja, det funker visst! Jeg har ikke prøvd enda, men har vurdert det for mine slitte og flisete tupper.

Jeg hadde kløende hodebunn i en ukes tid, men ikke intens kløe. Også ga det seg, rett og slett. :)

Zillah sa for siden:

Dette var spennande å prøve. Vil vere deilig å bli fri frå shampoo og balsam dersom det funkar på lang sikt!

Eg vaska med bakepulver og skylte m eplesidereddik (m nokre dråpar lavendelolje i fordi lavendel er noko av det beste i heile verda) og er forbausa over at håret kjennes like reint ut som vanleg. Eg hadde liksom trudd det skulle bli litt "rart". Det blei ikkje umogleg å kamme gjennom heller sjølv om eg ikkje hadde eit tonn balsam i - slik det normalt ville blitt etter shampoovask. (Ein ondsinna konspirasjon frå shampooprodusentane for å få oss til å kjøpe meir produkt! Hah! I'm on to them now!)

Men du store min, eg var ikkje førebudd på at det skulle svi slik da eg hadde i bakepulverløysninga :eek: Eg brukte to spiseskjeier til to koppar vatn jfr basisoppskrift på instructables.com som Licota linka i 1. post. Men det er kanskje logisk at det skal kjennes litt når alt grumset oppe i hovudbotnen løyser seg opp på 1-2-3, det er jo ei basisk løysning trass alt?

Har ingen større kløe i dag enn det eg vanlegvis har, vi får sjå korleis det utviklar seg. Så langt alt vel i kråkereiret mitt.

Sissi sa for siden:

Hvordan går det her da??
Skal følge med på denne tråden :D Skal ikke se bort ifra at jeg skal prøve å! :D

Jeg sliter med psoriasis i hodebunn og d er ikke mye som hjelper utenom lav karbo :D Wii..
Noen her som har det? Som har brukt noe av dette?

Gleder meg til vidre oppdateringer..

Hilsen Meg

kennygirl sa for siden:

Nå er det 2 uker siden jeg starta på balsam metoden og trives veldig godt med det! Har vasket håret med sjampo en gang, men det var etter en hårfarging, så måtte nesten bruke sjampo... Syns håret blir litt tyngre, men samtidig har det mer volum og jeg har fått mer fall :D Syns håret blir like fort fett som da jeg vasket med sjampo, men det tar vel litt lenger tid før hodebunnen har normalisert seg... Kommer uansett til å fortsette :)
Klør også mindre etter jeg kutta ut sjampo :)

paprika sa for siden:

Har hørt at noen tror at håret etterhvert ikke blir fett dersom de slutter med shampo. Det er bare tull. Dersom du slutter å vaske håret, vil du etterhvert få veldig fett hår.

Denne affæren med bakepulver og eplecidereddik (?) har jeg aldri hørt om, men spennende. Hold oss oppdatert:)

Hvor har du det fra?

Yonah sa for siden:

Lurer veldig på hvor du har dette fra jeg. For saken er jo at hodebunnen ikke liker å bli tuklet med og overproduserer fett når vi vasker bort fettet med såpe flere ganger i uka. Vet om mange som vasker kun med vann, bakepulver/eddik eller bruker balsammetoden. Det viktige er jo at man setter seg godt inn i saken før man begynner. Jeg har prøvd selv og vet det funker. Flasset blir borte også.

Dååris sa for siden:

Er det sånn at håret normaliserer seg med en gang man begynner med bakepulver? Eller er det en periode dere må vaske dere "ned", altså sjeldnere og sjeldnere pga håret tilpasser seg mindre fettproduksjon?
Hva er det med bakepulver? Er det slik at håret tror det ikke er vasket? (om dere skjønner)

Yonah sa for siden:

Poenget er jo at såpa i sjampoen vasker ut det naturlige fettet i hodebunn og hår, og håret overkompenserer og produserer MERE fett enn den skal. Hodebunnen trenger helt klart å vaskes, men akkurat som resten av kroppen har den ikke godt av såpe. Bakepulver brukes til å vaske hodebunnen.
Skal man slutte med sjampo, så man passe på at siste sjampovask gjøres med en sjampo uten silikon, temmelig mange sjampoer inneholder det, har forskjellige navn. På lockig.se finner man liste over hvilke stoff sjampoen ikke skal inneholde.

Carisma sa for siden:

Naboen min ser ut til å bekrefte det, tror ikke han ser shampoen spesielt ofte, og der er det FETT! :D

Licota sa for siden:

Det kan jo rett og slett være det at naboen din, Carisma, har naturlig en veldig produksjon av oljer i hodebunnen. Eller at han faktisk sjamponerer det, med sjampo som inneholder silikoner, og lar det gå noen dager mellom hver gang. Da vil jo håret se veldig fett ut.

Carisma sa for siden:

Tenker vi sier uker... :D

Licota sa for siden:

Skjer neppe med en gang. Gjerne en overgangsfase på 4-6-12 uker, avhengig av person til person.

Jeg for min del dusjer hver dag. Skyller det godt i rennende vann, men vasker det med balsam to ganger i uka. Bruker neutral balsam, den er godkjent jamfør balsammetoden. :) Jeg liker håret mitt bedre dagen etter jeg har vasket da, da det blir litt slett etter vask.

katten sa for siden:

Blei veldig nysgjerrig på dette her. Sliter med psoriasis i hodebunnen, og klør veldig til tider. Men tenkte at hvis dette er best for håret og hodebunnen min, vil eg prøve.

Kva slags eddik bør ein bruke i håret som glansmiddel etterpå?

Licota sa for siden:

Jeg har brukt eplecidereddik, men vil tro at alle eddik-typene funker fint.

katten sa for siden:

Takk :D
Har masse 7% eddik i skapet, så no kan eg endelig få brukt for dei :D

Zillah sa for siden:

Jada det er hipp som happ om du bruker brun eller blank 7%, eller eplesidereddik. Sistnevnte gir litt friskare lukt mens du skyller, men dei har ellers same funksjon. (Ikkje berre for glans, men også for å nøytralisere det basiske bakepulveret.)

Det går sikkert an å bruke 35% eddik også, dersom du bruker lite nok for å få spedd ut tilstrekkeleg. Men eg ville nok vore svært forsiktig. Det er ei ganske skarp syre i den konsentrasjonen.

Hvordan bruker dere edikken? Bare heller dere det i håret, og skyller ut etterpå?

Rin sa for siden:

Det var da et voldsomt kategorisk utsagn. Jeg brukte ingenting annet enn vann i håret mitt i over et år, og foruten den første uka var det aldri, aldri fett. Da brukte jeg ingenting av det jeg ser diskuteres her i tråden heller, jeg hadde rett og slett ingenting i det. Håret var fint, det. :)

-marie- sa for siden:

Spennende! Har du fortsatt med det? Jeg har nettopp begynt med balsammetoden, sliter med litt fett hår, men er jo bare i første uka :)

Yonah sa for siden:

Jeg har prøvd med bare balsam en uke nå og kommer til å fortsette. Jeg vasket håret med godkjent sjampo( neutral) siste sjampovasken og har siden brukt neutral balsam. Håret er på et vis fett de første 10cm, men ikke fett slik det blir etter 3 dager uten vask. Hodebunnen klør ikke noe og det ekle "fettet" som kommer i hodebunnen etter et par dager.
Men håret er litt strimete og litt tyngre. Men dette er jo bare første uka enda, regner med at det forandrer seg. En uke er alt for kort tid til å konkludere med noe som helst.

Rin sa for siden:

Jeg slutta med det da Lush åpna butikk her i byen og jeg gikk bananas i velduftende sjampoer :p Men det er kanskje også relevant hvilken hårtype man har - mitt er tjukt og "lett", så det var utelukkende fordelaktig for meg at det uten sjampo/annet ble "tyngre", som andre har beskrevet her. Og så er det fryktelig tørt fra naturens side.

Zillah sa for siden:

Blande ut i vatn, ca 2 ss eddik til ein halvliter vatn sånn ca.

Licota sa for siden:

Det var da veldig drøyt da. Jeg pleier å bruke 2 ss til en kopp vann jeg... Også skal det helles ut i den nedre delen av håret, dvs fra ørene og nedover.

Zillah sa for siden:

1. Eg tar utgangspunkt i "1 tablespoon per cup" og 2 cups blir omtrent ein halvliter - og så har eg veldig mykje hår ;)

2. Kvifor ikkje skylle hovudbotnen også? Eddiken gir jo ikkje berre fin glans til håret, men det nøytraliserer hodebunnens pH etter den basiske bakepulverløysninga.

Opheliia sa for siden:

Dette skal jeg prøve!

Glüchlich sa for siden:

Snubla over denne siden for en uke sia:), og har vasket håret ganger 2 i bakepulver og epleeddik. Første gang med Freia´s og kom til å lese på boksen. Skvatt litt over innholdet og gikk fluksens til helsekost og fant en uten div.unødvendige natriumer. Har allerede fått kommentaren for fin på håret, har kutta ut alt av stylingprodukter,og så god plass i baderomskapet har jeg aldri hatt! Så mange slags TAKK skal du ha!!!:)

Licota sa for siden:

Bare hyggelig! Ja, det er visst en forskjell mellom bakepulver og bakesoda. Hehe.

Jeg vasker håret mitt kun med neutral balsam nå, 2-3 ganger i uka. Funker utmerket! :)

Glüchlich sa for siden:

Men, lurer litt på balsamvarianten, du vasker ikke hodebunnen da?

Yonah sa for siden:

Jo, det er jo nettop det man bruker balsamen til, å vaske hodebunnen og gnikke løs skitt fra hodebunnen. Poenget med balsam er jo at det er lettere å få løs skitt med balsam enn med bare vann.

Det er også superviktig at man før man begynner med sjampofritt, balsammetoden eller ikke vasker håret en siste gang(eller to om du bruker mye stylingprosukter) med en sjampo som ikke inneholder silikon( gjerne oppført med ord som slutter på -cone og -xane ), men med sodium laureth sulfat for å fjerne silikon, ellers får du ikke håret rent.

Glüchlich sa for siden:

Er nå inne i min andre uke med natron & epleeddik, og synes dette funker veldig bra. Tatt i betraktning en halvutvokst frisyre som jeg tidligere trodde krevde sin styling, bruker jeg nå ingenting og sveisen faller på plass, og jeg får faktisk kommentarer komplimenter rett som det er, så det jeg har gjort er foruten å slite håret bl.a. å skjule en god klipp! :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.