< Tilbake til oversikten

Ferskenbeinets OREO-kake!

Ferskenbeinet sa for siden:

Tenker meg at mange blir glade nå! :sikle:
Etter maaaange timer på kjøkkenet kan jeg vise til et flott resultat. Skal se om jeg får lagt inn bilde i helga. Denne var yummy altså, men og tidkrevende! hiver meg på en time med Jillian pga at denne her fikk meg til å få kanondårlig samvittighet

Oreo kjeksen
70g Ketolyse bakemix
100g mandler (hakket så mye som mulig)
1 ts bakepulver
1 egg
160g romtemperert smør
60g sukrin
50g kakao (100% cacao)
Stevia (noen dæsjer til det blir søtt nok vanskelig å gi noe eksakt mål her)
Mix alt det tørre. Ha i smør og deretter egg imens mikseren går.
Legg klatter på bakepapir og smør de ut med en kniv til de er ca 3mm høye. Stek på 190 grader i ca 15 minutter.
Avkjøl på rist.

Kakebunnen
300g Oreo kjeks
100g smelta smør

Del kjeksene (ikke for smått) og bland i smelta smør. Trykk det sammen nederst i en springform, ikke for hardt, da blir bunnen så hard å skjære når det blir kaldt. Sett i kjøleskapet til avkjøling.

Ostemasse
200g kremost
15g sukrinmelis
2 dl kremfløte

Visp fløten til krem. Bland melis og ost for seg og vend det forsiktig sammen med kremen.
Smør massen over kakebunnen og legg over ca 50g oreokjeks i biter. Sett litt til kjøling.

Sjokolademousse
5 dl fløte
100 g mørk sukkerfri sjokolade
15g kakao (100% cacao)
3 plater gelatin
4 eggeplommer

Legg gelatinplatene i en bolle med kaldt vann i 5 minutter. Klem ut vannet av gelatinen og ha den i en kjele sammen med 2 spiseskjeer fløte. Varm forsiktig og rør til gelatinen er smeltet. La den avkjøles på benken etterpå.
Smelt sjokoladen i vannbad med plast over slik at det ikke kommer damp på den. Når sjokoladen er romtemperert rører du inn en og en plomme + siktet kakao.
Pisk krem av fløten og vend forsiktig inn sjokoladeblandingen. Til slutt vender du inn den romtempererte gelatinblandingen. Gjør dette for hånd sånn at det ikke skiller seg!
Bland i resten av kjeksen i biter. Hell dette over ostemassen i springforma og sett til kjøling. En kan evt. ha et lag krem på toppen om en ønsker det og pynte med mer kjeks, eller ringla sjokolade.

Det går fint å lage denne i porsjonsglass om en ønsker det, den kan og fryses.

Kjeksene er ikke såååå gode å spise for seg selv altså, jeg så ikke nødvendigheten med å lage fyll til dem siden de skulle brukes i kaken, sammen med det andre her blir det kanon!

Lykke til!

Næringsinnhold i hele greia: (sukkeralkoholer er ikke tatt med)
Kcal: 6691
Protein: 156
Karbo: 42
Fett: 636

Næringsinnhold pr 100g:
Kcal: 391
Protein: 9
Karbo: 2,5
Fett: 37

For sammenligning er næringsinnhold på originalen pr 100g: :eek:
Kcal: 368
Protein: 3,8
Karbo: 33 (for en hel kake 600g karbo!!!)
Fett: 24

Sugarpill sa for siden:

Jeg eeeelsker Oreo-kake, men denne oppskriften kan umulig inneholde bare 42 g kh, 300 gram Oreo-kjeks må jo alene utgjøre ihvertfall 120 kh?

Og at den originale kaken inneholder så lite kh nekter jeg å tro, det er fysisk umulig.

Det er jo oppskrift på lavkarbo kjeks øverst jo! ;)

Utregningene stemmer utifra det jeg har laget, samt høykarbooriginalen som jeg laga før...

Sugarpill sa for siden:

Googlet næringsinnhold i Oreo Cake, og samtlige resultater oppgir et kh-innhold laaaangt over det du oppgir er i den originale, se f.eks her. Vet ikke hvilken oppskrift du har brukt når du har lagd den originale, men ifølge hjemmesiden til produsenten som lager Oreo-kjeks inneholder en "serving", på 34 gram, hele 25 gram karbohydrater. Oppskriften din innneholder vel en god del mer kjeks, og sukker etc. i tillegg.

MadamMim sa for siden:

Håhå... denne skal lagres og lages en dag jeg har god tid. Hørtes helt nyyyyydelig ut!!!!!!

Iset sa for siden:

Hun lager kjeksen selv, se oppskriften.

Sugarpill sa for siden:

Ja, i lavkarboutgaven, men forsto det sånn at hun brukte de vanlige kjeksene i originaloppskriften?

Lisbeth sa for siden:

Hvor mange karber det er i orginalen er vel ikke så viktig.. ;)

LilleMill sa for siden:

Er 600 gram karbo lite?? For èn kake?

Sugarpill sa for siden:

Det står ikke 600 gram kh, det står 33 gram kh i en kake som veier 600 gram.

MadamMim sa for siden:

Det står at det er 600 gram kh i en hel original kake.... men samme det vel! :-)

Her skal det bakes lavkarbo-oreo...!!!! :-))))))

:heia:

Atir sa for siden:

Supert Fleskebeinet! Denne skal garantert lages i helgen, for å feire starten på ferien.:)

Lisbeth sa for siden:

Det står at det er 33 kh pr 100g, og 600 kh i en hel kake..

Lisbeth sa for siden:

Kaken du henviser til er beregnet til 12 porsjoner.. 58,2*12=698,4 for hele kaka.. ikke så veldig forskjellig fra Ferskenbeinet sin orginale :)

Samme hva originalen inneholder vel, det spiller ingen trille men for å presisere det de fleste har forstått: I den utgaven jeg har laget i alle år inneholder den 33g pr 100g. For en hel kake blir det 600g karbo, som jeg syns er MYE nok!!!

Kos dere med lavkarbovarianten, den er skikkelig GOD, jeg drømte om kaker i natt og hadde oreo til frokost glis Ikke helt optimalt nei, men akkurat idag ga jeg fullstendig pokker! Må være lov når en har stått på kjøkkenet i 3 timer!

Et tips er å lage kjeksen dagen før, så blir det ikke SÅÅÅ lang tid på kjøkkenet!

tina therese sa for siden:

Åh denne skal jeg virkelig prøve-den så suverent god ut!!!
og med et meget akseptabelt karbo innhold også!!!
Men hvor kjøper dere sukrin melis?

Carisma sa for siden:

fnis :D

jeg valgte å overse den! hehe Har absolutt ikke fleskebein! :o

Hamster59 sa for siden:

Tusen takk, ferskenbeinet, denne er notert på oppskriftsblokka mi og skal prøves ved første høve. Å få oppskrift på lavkarbo-oreokake er akkurat noe jeg har ønska meg! Men hvor får man tak i ketolyse kakemix?

tora sa for siden:

Er i gang med runde to med denne supre kaka :D
Takk Ferskenbeinet:p

Kanutten sa for siden:

Bilde!!! :heia:

Den blir jo helt lik originalen, så legger inn bilde av den!

Kanutten sa for siden:

:sikle: Skal lage!

ja, den er knallgod altså! Jeg lagde halv porsjon av denne og spiste HELE greia helt alene... blush

elisefise sa for siden:

Tusentusen takk for denne unike oppskriften!!:D Jeg hadde ikke ingrediensene du brukte, men bare puttet i noe lignende... Med samme fremgangsmåte.
Resultatet ble overraskende bra!

Her er det jeg brukte:

Oreo kjeksen
70g Hakkede mandler (Med stavmikser som ble melaktig.)
100g mandler (hakket så mye som mulig kniv)
1 ts bakepulver
1 egg
160g romtemperert smør
Natreen søtningsmiddel (smakte med fram.)
50g kakao (100% cacao)

Kakebunnen
300g Oreo kjeks
100g smelta smør

Ostemasse
200g kremost
2,5 dl kremfløte
Natreen søtningsmiddel (smakte meg fram.)

Sjokolademousse
5 dl fløte
20g kakao (100% cacao)
Litt natreen søtningsmiddel
3 plater gelatin
4 eggeplommer

:D:D:D:D:D:D

LillePille sa for siden:

smaker den "lavkarbo" /soya, eller smaker den ca som originalen?

LilleMill sa for siden:

Hvor mange karbo blir det i denne sjokolademoussen i forhold til Heistad sin laget på fløte? Tenker det tar litt kortere tid ettersom resten av kaken er litt tidkrevende.

Den smaker som orginalen vil jeg si! Ikke fullt så søt sikkert, men jeg merka ikke forskjell. (Hadde jeg hatt originalen ved siden av så ville nok den blitt alt for søt for meg nå!)

Hm jeg har aldri sett Heistad sjokolademousse, bare sjokoladepudding!
For hele moussen blir det (pr 100g i parantes)
Kalorier 2736 (372)
Protein 41 (5,6)
Karbohydrater 13 (1,7)
Fett 266 (36)

Det varierer jo alt etter hvilken sjokolade du bruker, den jeg har brukt har kun 2 karber. (sukkerfritt)

LilleMill sa for siden:

Haha, selvfølgelig. Det er jo pudding ikke mousse. Min feil :)

Carisma sa for siden:

Men den er lett å lage mousse av, bare blnd med krem MEN, den smaker veeeeldig kunstig iu forhold til "ordentlig" :ja:

wollafruen sa for siden:

Denne står i kjøleskapet nå. Hvor lenge må den stå før moussen er "ferdigstivnet"?? Jeg hadde nok litt liten form, så alle ingrediensene fylte formen til randen...

Den er nok perfekt når du står opp idag! Ellers blir oreokake bare bedre og bedre etter en dag og to!

wollafruen sa for siden:

Åh, denne var bare FANTASTISK!! Kjenner at jeg nok kan ha litt mindre søtning i neste gang, samt bruke mascarpone som kremost (hadde bare philadelphia..), den ble litt salt.

Men du og du!!!!!

Lurer* sa for siden:

WOW! Det får en si, jeg har ikke vært inne på disse sidenne på LENGE og så er det første jeg ser denne!!!

Gleder meg allerede!

Tusen takk!!!

Så bra du likte den wollafruen! Skal absolutt lage den mange, mange, mange flere ganger! Akkurat nå er jeg inne i en anti søtningsperiode, får ta det som belønning når den perioden er over, mmmmmmmm

Polleke sa for siden:

Svigerinnen min laget denne kaken til meg i går! NAM NAM! Hun laget dog en mer kakeaktig bunn ved å tilsette 3 egg ekstra i bunnen og ikke lage kjeks, og hun brukte soyaprotein i stedet for bakemiks i bunnen, men det ble godt! :D

Innlegg med bilder her: polleke.blogg.no/1280782192_lavkarbokos__oreokake.html

Grolla sa for siden:

Hei. Jeg skal nå lage kaken for tredje gang :) Men jeg plages litt med sjokolademoussen. Bør jeg varme sjokoladen, eggene og kakaoen litt før jeg blander det med kremen? Jeg får sjokoladebiter i moussen liksom.

Hilse baker med lite erfaring....:confused::confused:

hm sjokoladen skal jo smeltes over vannbad, så den er jo varm. Kakaoen må siktes oppi, gjør du det? Avkjøl til romtemperatur, om du har den kjøleskapskald kan jeg se for meg at det kan bli klumper...

Grolla sa for siden:

Ja jeg smelter den i vannbad. Men så har jeg forstått det sånn at eggeneplommene skal røres inn i sjokoladen, er det der jeg gjør feil, skal dem røres inn i kremen?

Jeg sikter kakaoen i sjokoladen ja og har den ikke i kjøleskap.

Det ser ut til at du gjør det riktig da! Har ikke hatt problem med det selv! Prøv å varme alt å se hva som skjer...

wollafruen sa for siden:

Sånn ble kaken den andre gangen jeg lagde den :) NNAAAAAAAAAAAMMMMMM!!

LilleMill sa for siden:

Nam!!! Denne skal lages til uka! :D

Eva40 sa for siden:

Kaken ser helt nydelig ut!! Jeg elsker oreo-kake.
I dag har jeg bakt kaken, da storesøster i huset har bursdag i morgen. Er veldig spent på hvordan den blir altså. Har selvfølgelig smakt litt etter hvert som jeg har blitt ferdig med dem. Mmmmm....
Det er meg og en til i bursdagen som kun kan spise den kaken. Men tipper det er flere som vil prøve også:D....
Har lagd et par andre kaker også, men det er til høykarbo-mennesker....hehe

Idarull sa for siden:

Hei! denne vil jeg lage! MEN jeg har ikke stevia, melisen eller bakemixen. jeg har natreen da, er det stevia?

Du kan helt sikkert bruke annet søtningsmiddel en det jeg har brukt. Du får smake deg til det. Jeg bruker kun det som er naturlig, det andre veit jeg ikke noe om hverken smak eller konsistens på. Natreen er ikke stevia nei!
Angående bakemix så kan du sikkert bruke soyamel eller kokosmel feks.

Idarull sa for siden:

okei da bruker jeg soyamel og natreen. menne, stevia, er det også søtning? har sett på iherb, der har de no flytende stevia greier. er det sånt? har flytende natreen da.

stevia finnes som pulver og i flytende form. Ta et søk på stevia du!

Idarull sa for siden:

okei! også skal jeg lese oppskrifta en gang til :P har skrevet ut!

misslinda sa for siden:

MMMmmm. abbonerer herved på denne oppskriften ;)

Tenkte jeg skulle lage denne, men er det greit å bruke kokosmel til kjeksene? bakemixen er ikke glutenfri og det må min sønn ha ;)

Så lurte jeg på med søtning. Har ikke stevia, så her blir det sukrin eller bjørkesøt, skal jeg bruke samme mengde som oppskriften??
Baker mye, men har aldri laga oreo kake før. ikke på høykarbo vis heller :p

Grolla sa for siden:

Jeg malte mandler som jeg brukte første og tredje gang jeg laget den, å det ble mye bedre enn med bakemix. Jeg brukte flytende natreen og sukrin som søtning. Syns det funket fint.

misslinda sa for siden:

OK, det er nok snadder med mandler ja ;) Brukte du samme mengde som bakemixen da? Altså 75 gr malte mandler??

Bruker ikke kunstig søtning, så jeg tenker jeg prøver meg frem med bjørkesøt.. Så får vi se om det blir godt :p Mini var gira på denne kaka hvertfall ;)

Grolla sa for siden:

Brukte samme mengde ja :)

Supera sa for siden:

Hva er kunstig med sukrin og stevia? :confused:

Grolla sa for siden:

Kanskje natreen ho tenkte på sia æ skreiv at æ hadde brukt det... :)

misslinda sa for siden:

Mente natreen jeg da ;) Bruker sukrin og bjørkesøt her i hus :D Ikke noe kunstig med det ;)

Supera sa for siden:

Ah, da er jeg med. Det var en kommentar til innlegget over deg og ikke en kommentar til hovedinnlegget altså.

Sugarmom sa for siden:

mmmmmm.... abonerer
Dette skal jammen prøves ut i julen :)
Men hvor får man tak i disse "spesial" ingrediensene?

Idarull sa for siden:

Fant en oppskrift på Oreo kjeks, kanskje den funker til kjeksene og? Tenkte bare siden du sa kjeksene ikke var så gode for seg selv... Ikke for å være frekk, bare deler!

"Healthified" Oreo Recipe:
1/2 cup vanilla whey
3/4 cup almond flour
1/4 teaspoon baking soda
1/4 teaspoon iodized sea salt
1/4 cup butter
3 teaspoons Truvia (or a few drops of stevia)
4 TBS cocoa powder
2 TBS vanilla almond milk OR water(just enough to hold dough together)

Preheat the oven to 350 degrees F (200 degrees C). In a medium bowl, stir together the whey, almond flour, cocoa, baking soda and salt. Cut in the butter using a pastry blender or your fingers until the butter lumps are smaller than peas. Stir in the almond milk and sweetener to form a stiff dough. On a cookie sheet, place 1/4 inch balls 2 inches apart. Flatten balls into circles (I used a measuring cup). Bake for 10-12 minutes in the preheated oven, until edges are lightly browned. Cool in oven to crisp up.

Nutritional Info for the WHOLE Batch (using Truvia): 995 calories, 19 carbs, 9 fiber

(Filling:
8 ounces cream cheese
2 TBS unsweetened vanilla almond milk
4 packets Truvia (or a few drops of stevia)

Mix together and use to hold two chocolate cookies together.)

Almyrida sa for siden:

MÅ man ha ekstra søtning i kjeksene? Stevian liksom.. Jeg har ferdig deig nå men ingen stevia.. :confused: :p Nøye planlagt ja..

du kan bruke hvilken søtning du vil, bare smak deg til! Litt seint nå men! ;)

Almyrida sa for siden:

Takk for svar! Og om det blei seint, så gikk det greit.. Jeg troooor kjeksene blei ok jeg! Den ser utrooolig god ut iallefall! :D

Linn_ sa for siden:

Går det an å bruke Bake Pro i stedet for bakemix?

Jabba sa for siden:

Åh herregud.....så denne god ut eller?????
Jeg går å legger meg før jeg begir meg ut på 3 timers baking....

det går sikkert fint...

TrineG sa for siden:

Hva er bjørkesøt ? Aldri hørt om. Bruker ikke kunstig søtning jeg heller.

Tror jeg skal lage denne til påske ! Da har jeg også noe godt å kose meg med. Den ser bare helt utrolig god ut !:)

kiril sa for siden:

jeg har bursdag til helga, da skal jeg ha denne, hvis jeg får tak i alt :)

Supera sa for siden:

Bjørkesøt er xylitol.

TrineG sa for siden:

Takk for svar. :)

MH87 sa for siden:

namnam! Noen som vet om jeg kan bruke mandelmel i stedet for hakkede mandler til kjeksen? Eller blir det for finmalt? :)

Seba-stina sa for siden:

Jeg elsker Oreo-kake, så denne tråden later jeg som at jeg aldri har sett!!

mimmi29 sa for siden:

Får man kjøpt stevia noe sted eller må det bestilles på nett? samme med bjørkesøt? Tenkte å lage oreo kake i dag men har jo ikke stevia eller bjørkesøt bare sukrin og sukrinmelis...

Paris sa for siden:

Denne må jeg huske å prøve:p

Supera sa for siden:

Denne lagde jeg i går til storebror som hadde bursdag. Å herregud så god! Men ostemassen og sjokolademoussen var forferdelig ufaste... Ca som pisket fløte i konsistens... Skal det være slik?

anelis85 sa for siden:

Dere som har brukt malte mandler i stde for bakemiks, har dere da tatt 170g mandler som dere maler, eller har dere tatt 70g malt og 100 g hakket?!?

Jeg vil lage de NÅ :)

Nnem sa for siden:

Jeg har malt 70 g og grovhakket 100 g. Fungerer veldig bra:)

Nnem sa for siden:

Hvilken form brukte dere til kaken?

anelis85 sa for siden:

Jeg lurer på om jeg har gjort noe veldig galt med kjeksen:confused: De er ikke sprø, og synes de henger dårlig sammen:confused:

Jeg tenkte å lage kjeksen i kveld, og kake i morgen, men nå ser det dårlig ut for kaka, ble skikkelig skuffa over kjeksen:(

Nnem sa for siden:

Mine blir det samme. Uansett spiller det ikke noe stor rolle da man skal "brekke" dem. La mine i kjøleskapet og da hang dem bedre.

Mellon sa for siden:

Kjeksen blir hard etterhvert, men den smuldrer veldig lett opp. Jeg smuldret den i kaken for hånd jeg, gikk jo helt greit det

Kaken er helt ok, syns kanskje det er litt lite smak i den, men det er nok fordi jeg mimres orginalen, og denne blir ikke helt lik akkurat, men veldig god kake non the less

Nnem sa for siden:

Enig, Blir nok litt mer søtning evt neste gang.

HenrikBooe sa for siden:

Har lenge tenkt på å lage denne, men har ikke klart å fått tak i alle ingrediensene :(

Går de ann å bruke glutenmel til kjeksene?

Evt 50g kokosmel og 20g glutenmel? :)

HenrikBooe sa for siden:

Brukte heller omtrent 50g kokosmel og resten mandelmel :) Funket ganske bra, og kaken ble veldig god og kvalmende :) Akkurat slik en vanlig Oreokake skal være :D hehehe :)

Her er vårt resultat:

nightly sa for siden:

Lagde denne i dag, men jeg ble skuffa jeg da :(
Syns ikke den er i nærheten av den ordinære oreokaken jeg.. Men da har jeg jo lært den leksa: ting blir ikke det samme uten sukker! :p

Carisma sa for siden:

ja, så da har du jo enten alternativet å sitte og gråte over det du ikke kan spise, eller glede deg over at det finnes noe annet du kan spise (litt av innimellom). ;)

nightly sa for siden:

Ja nei her er det ingen gråting du! :) Jeg lagde meg en himmelsk middag i går kveld med biffsnadder, østerssoppstuing og fløtegratinerte jordskokker, og fniste godt for meg selv over at jeg kan spise det med god samvittighet, så den kaka gjør meg ingenting.. Men måtte jo prøve da:p

Titti sa for siden:

:sikle: Må prøves en gang...

Paris sa for siden:

"kjeksa" står i ovnen - men lurer på om jeg gjorde noe dumt? Bredde bare ut hele røra på bakeplata, fordi jeg tenkte at de skulle jo knekkes opp i biter uansett, så tok meg ikke umaken å fordele de. Men de smelter kanskje utover og heile greia blir altfor tjukk?? Hjelpe meg... jeg er så teit...

Hvor mange plater brukte dere?

Paris sa for siden:

Nå er de ute av ovnen - stått til avkjøling, men hvor lenge går det egentlig før de blir stive? Blir litt bekymra siden de er så mjuke enda....

vanlige kjeks blir "stiv" mye tidligere etter at de blir avkjølt på rist føler jeg....

Line328 sa for siden:

Har laget kjeksene nå, og skal snart ut en tur på trening og tenkte å handle på vei hjem igjen. Noen som har noen tanker om hvilken smøreost som passer best? Har Philadelphia liggende i kjøleskapet, er den ok å bruke eller skal jeg raske med meg en annen på butikken? :)

Mange fine oppskrifter her på forumet. Er helt imponert over alle som er så flinke å lage så god mat - og ikke minst at dere er så snille og deler oppskrifter med andre! Så tusen takk! :)

Mandy81 sa for siden:

Er ny her, og det første jeg ser er denne oppskriften.. huff... Må vel prøve den til helgen da :p

Kuredu sa for siden:

Hvor fikk du tak i de????

Supah sa for siden:

Jeg kjøpte de hos helsekosten :smile:

Life_Tone sa for siden:

Jeg lagde denne i helga og må si meg enig i att den smakte lite.. En ok kake, fin å se på, men ikke noe mer enn d. Synd! Brukte kokosmel i kjeksa og mascarpone i ostemassen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.