Jepp!
Jeg holder akkurat nå på å lage vanlig, ekte loff!
3 dl glutenmel (40 karber)
2 dl soyamel (5 karber)
1/2 ts salt
12.5 gr gjær (vet ikke antall karber, men ikke mer enn 12.5 :p )
1/2 ss fiberhusk
2.5 dl vann
1-2 ss olje el smør
Lagde det som vanlig loff.
Hvis jeg regner maks 60 karber på hele loffen og jeg fikk i allefall 20 skiver blir det 3 karber pr loffskive..
Deigen står og hever nå, den hever godt!
Leste på nettet at de bruker nettopp glutenmel for å få brød til å heve masse.
Nå har vi smakt!! Det ble litt for lite salt... Skal ha smeltet smør i neste gang... men ellers likte ALLE i husstanden det! Synd, for det er MITT brød; glutenmel er dyyyyrt!
Du kan helt sikkert bruke bakepro istedet for soyamel, og jeg lot det heve til jeg så det var nok hevet :p (ca en time) Jeg stekte det på 200 grader i 30 min.
Jeg hevet den i en omgang. Lagde deigen og rett i ei smurt form. Satte forma i steikovnen på 40 grader på heving. Da den var nok hevet tok jeg ut forma og satte den i ovnen igjen da den var kommet opp til 200 grader. Stekte loffen på 200 grader i ca 30 min.
Men bruk smør istedet for olje. Olje gjør baksten tørrere. Smør er best. Visste det fra før av egentlig, men jeg ville være kjapp. :p
Jeg brukte Bakepro og litt Jyttemjøl tiff istedet for soyamel, en pose tørrgjær (12g) og 30 g smør.. også pensla jeg med vann og strødde valmuefrø på før jeg stekte brødet.
Synes min versjon ble litt tørr, men smaken var god..og skorpa ble utrolig sprø og god..
Kanskje Bakepro eller Jyttemjøl trekker mer væske enn soyamel??
La oss teste til vi finner noe som er optimalt!!
Skal prøve helt uten soyamel neste gang. Bare gluten...
Samt rømme istedet for vann. Eller bedre, bare smør!!!
Ja, det heva seg veldig bra..ca tredobbelt.. og så ut som vanlig brød :D
Men det er jo endel karber i gluten i forhold til soyamel da.. Hva med kulturmelk istedet for vann.. eller litt mer smør + litt kulturmelk, det tror jeg at skal jeg prøve i morgen.. også bruke litt mindre teff.. :)
Må prøve denne. Er så glad i hvitløksloff på grillen (to skiver loff med masse hvitløksmør i mellom, grilles litt på begge sider). Prøvde å bake loffen jeg fant på sojamelboksen, men den ble ikke sprø på grillen.
Dette må jeg prøve! Snuppa her er dritsur over at mor nå nekter å kjøpe loff. :) Men soyamel får jeg altså ikke tak i - kan jeg bruke bokhvetemel istedet tro? Aner ikke hva jeg hadde tenkt å bruke det til, men det står nå en uåpnet pose i skapet her... :geip: Det er jo bare prøve. :)
Jah!!!! Jeg har lovt ungene at de skal få hjemmelaget pizza i morra (stor stas å legge på fyllet selv nemlig!) og da kan jeg bruke denne deigen! Skal prøve den som loff i kveld og se hvordan den oppfører seg. Prøver å snikinnføre litt mer Fedon-aktig kosthold til ungene her i huset, lillemors blodsukker fyker opp og ned som en jojo.... Men når hun er 9 år og ytterst kresen er det ikke lett.
Brødet ble liksom litt rynkete på toppen, så jeg tror jeg skal bruke litt mer glutenmel neste gang.. 170g kanskje..og så skal jeg øke saltmengden til 1 ts :)
Jeg hadde litt lite glutenmel, så jeg halverte oppskriften og lagde rundstykker i stedet. Jeg lagde 8 stykker, men de ble litt for små, 5 hadde nok vært bedre.. Jeg håpet de skulle heve litt mer ;)
De ble gode, men litt "seige" på en måte.. tror jeg skal prøve å kutte ut fiberhusken.
Hold oss oppdatert, Lisbeth! Jeg har forsøkt litt baking med Carbalose, men synes bakverkene blir ganske tørre, og jeg sliter litt med å skjønne hva det egentlig inneholder, så jeg liker alternativet med kjente, gode ingredienser bedre. Dette skal jeg definitivt prøve etterhvert, så da tar jeg gjerne med flere utprøvingstips fra deg på veien :)
Å, dette så spennende ut Kanutten! Men nå har jeg såklart ikke nok glutenmel. Får vel få tak i også prøve en gang. Morsomt å teste ut, selv om jeg til vanlig ikke er noe brødmenneske. Har du prøvd å fryse det?
Hm, men om man bytter ut noe av soyamelet med kli da? For å få et grovere brød? Har du prøvd som pizzabunn? Det er helst pizzabunn jeg i blandt savner..
Jeg stekte min på varmluft, og da spiller det egentlig ikke så mye hvor du setter den, bare du har en god ovn. :) I går spiste jeg blåskjell med loff og masse hvitløksmør. DET var det digg det.
Stekte det midt i jeg..funka glimrende det også. :)
Og det var helt perfekt til ostesmørbrød i toastjernet. Tusen takk for flott oppskrift! I dag skal jeg teste med litt mer korn oppi.
Jeg har erfart her på forumet at det er smart å ta den som er nyest oppdatert. ;) Da er det ofte mange som har forska litt. Gjelder ikka alt altså, men jeg prøvde den med kulturmelk og 170 gram glutenmel. Ble veldig bra. :)
170 g glutenmel
40 g kruskakli
sesamfrø (målte ikke, men kanskje en dl)
linfrø (målte heller ikke, men ganske mye)
1/2 ss fiberhusk
1 pk tørrgjær
1 ts salt
3 sånne posjonspakker med smør
3 dl vann
Etter at jeg hadde blandet dette ble det noen modereringer, den ble først litt tør, tok da mer vann, så ble den for våt og da tok jeg litt ekstra glutenmel. Den var fortsatt ganske våt da jeg knadde den sammen, men det gikk fint og den hevet også. Var litt bekymra at den kanskje ble litt tung. Men denne varianten syns jeg ble kjempe god! Skikkelig grovbrød. :)
Det er ketolyse bakemiks. Du kan enten bestille på ketolyse.no eller kjøpe i en del Meny-butikker. (De har oversikt over hvilke Meny-butikker som har det på ketolyse.no)
da står den å hever seg fint... Laga 1,5 porsjon, tok av den ekstra halvdelen og blanda i stevia og kardemomme. Planen var å lage noen kanelsnurrer... Det blir spennende å se om det funker! ;)
Jeg veit egentlig ikke mengde jeg brukte, hadde i stevia og kardemomme før den hevet seg. Kjevlet ut og hadde på smør, kanel og sukrin. Når de var avkjølt hadde jeg på sukrinmelis blandet med vann. MMM
Lag deigen litt søtere en hva du tror er nok vil jeg foreslå. Og ha på mer kanel en hva en har på ordinære kanelruller...
Nå er det brødet som står i ovnen og det lukter herlig!
min hevet heller nesten ingenting før jeg fikk den i ovnen, men det ble kjempebra alikevel! Jeg trodde varmekablene var på på badegulvet, noe de ikke var, så det kan jo være derfor hevinga gikk skeisen... ;)
Smaker overhodet ikke soya, det både lukter og smaker som loff! Blir spennende å se hvordan den smaker i morgen. Nystekt var den nydelig, med sprø skorpe og det hele. :)
100 g gluten
100 g soyamel
1/2 ss husk
1/2 ts salt
1/2 pakke tørrgjær
3 dl vann+smeltet smør
oregano
hvitløkspulver
Deigen ble litt "for lang".. Her nordpå pleier vi si at deigen kan bli "for kort", men denne gangen ble deigen altså litt "for lang"..... hvis noen skjønner hva jeg mener.... :o
Jeg skal prøve på nytt i morgen med 50 g gluten og en halv boks med cc.
Prøving og feiling har nemlig vist at det trenger ikke være så mye gluten i for at deigen skal heve!
Sambo kjente forøvrig ikke noe forskjell på denne bunnen kontra vanlig. Eneste han la merke til var at bunnen var mørekere enn vanlig. :p Men JEG som sagt er ikke helt fornøyd ennå.. Vil ha den kortere i konsistens! :rolleyes:
Skal prøve forklare......
Du vet feks kjøttdeigrøre kan være kort.. Dvs den henger ikke så godt sammen, mens denne deigen henger FOR godt sammen. Den blir så tett og det har ikke noe med "tykkelsen" på deigen å gjøre, men mer konsistensen av den..
Kjenner meg litt småforvirret over hvilken av disse versjonene jeg skal bruke til loff. Er det den i 1.innlegg som gjelder til loff? Jeg skal avsted og kjøpe glutenmel, og nåde helsekosten om de ikke har...:cool:
jeg brukte den første oppskriften til loff ja, neste gang skal jeg droppe fiberhusk, tror det vil fungere like bra og gjerne deigen blir bittelitt mindre seig! Det var kjempegodt!
jeg har laget denne igjen idag, brukte den i hovedinnlegget, men tok 1 dl fløte istedenfor bare vann og droppa fiberhusken. Hevet det i ovnen som det sto tips om over. Det hevte VILLT! så da ble det en loff og en pizzadeig på meg. Kjempegodt!
I går skar jeg to brødskiver i små biter og hadde de i panna med masse smør og hvitløk. Kanongode krutonger! Om en skjærer brødskivene opp i staver kan en jo dyppe dem i en rømmedipp... MMM
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.