herregud sa for siden:
Har spist LCHF i 4 mnd, men ikke gått ned noe. Gikk OPP et par kg de 2 første mnd, og siden har vekta stått stille. Noen flere her med samme erfaring..? :confused:
herregud sa for siden:
Har spist LCHF i 4 mnd, men ikke gått ned noe. Gikk OPP et par kg de 2 første mnd, og siden har vekta stått stille. Noen flere her med samme erfaring..? :confused:
herregud sa for siden:
Har merket mange helsegevinster, men vil jo ned i vekt også...
Yonah sa for siden:
Kanskje du kan opplyse om hva du spiser i løpet av en dag, oppgi MENGDE og. Kan være du spiser feil sammensatt også.. Og du har sjekka at du ikke har gått ned i cm? Jeg har nemlig mista 7cm i midjen siden jul selv om vketa har stagnert;)
Vettel sa for siden:
Og hvor mye veide du i starten? Hvis du er normalvektig så kan dette kostholdet "bare" opprettholde vekten...
Nille sa for siden:
Jeg har tildels samme erfaring, men har etter mange år en ganske god peiling på hvorfor det skjer med akkurat meg. Jeg har lavt stoffskifte og reagerte på medisinene. Stoppet derfor opp med dem. Så kom jeg i overgangsalderen og begynte etterhvert med østrogenpreparat. Er nå medisinert for både lavt stoffskifte og overgangsalder og vips så kom kiloene jeg hadde klart å holde av i flere år på igjen. Jeg måtte slutte med kunstig søtstoff og nøtter. Og kutte ned på meieriprodukter og bær. Heldigvis kom ikke det som noen bombe, siden det er ganske vanlig at folk reagerer på disse tingene. (Det er de samme tingene som gjorde at vi la på oss i første omgang). Det gjelder å bli KVITT søtsuget, ikke å erstatte sukkeret med kunstig søtt. Det blir bare å bytte en avhengighet med en annen.
[color=#4b0082][/color]
Vi er alle forskjellige og tåler forskjellige ting. Hva som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for deg. Og uten å vite hva du spiser er det vanskelig å si hvorfor du står stille.
Her er noen mulige og ganske vanlige årsaker:
Yonah sa for siden:
Nå ligger denne tråden under 30kg overvekt;)
Vettel sa for siden:
host :o
:_plystre:
Så det nå ja. Litt treg i nøtta idag!
herregud sa for siden:
Jeg veide 115kg når jeg startet og er 180cm, og håper på et tall under 100kg.
Jeg spiser stort sett bare 4 ting: Skaldemans Fakirbiffer, franske upasteuriserte oster, kylling og Ferske reker.. Nam.. Hehe. Så godt at jeg er blitt avhengig :) Men jeg spiser nok ca 2000 kcal pr dag, men opplever ikke at sulten uteblir helt.
Ang listen du skrev om vanlige årsaker NILLE, så ser jeg at jeg får for lite karber, men jeg kutta jo ut grønnsakene for å få mindre karber..? Vanskelig dette..
Har fått tips om å drikke mer vann for å dempe sultfølelsen. skal prøve å drikke mye, så kanskje jeg spiser litt mindre :)
silvia_ sa for siden:
Trodde det bare var meg jeg ,fryktelig frustrerende. Sitter bare igjen med nye spørsmål om hva man gjør feil ,hva man kan spise og hva man ikke kan spise .Tenker mat i ganske mange timer av min våkne tid . Er det verdt det tro?????
StegforSteg sa for siden:
Hvis du tenker mat - altså er sulten, vil jeg tro du spiser for lite fett :o
Sungrazer sa for siden:
Jeg har heller ikke gått ned de siste 2 månedene, men midjemålet har minket med 5 cm... :)
Bruker du bare vekten som måleredskap, eller bruker du også målbånd?
Furine sa for siden:
Eg har heller ikkje gått ned noko i vekt sidan jul, men beltet eg brukar på dongeribuksene mine har blitt merkbart større ;) Så det er jo noko som skjer. Har dessverre ikkje vore flink og målt meg med måleband. Men eg må snart lage nytt hol i beltet, så det betyr jo litt. ;)
Yonah sa for siden:
Det viktigste er cm ja!
herregud sa for siden:
Ok.. Har ikke tenkt på å bruke målebånd, så jeg skal starte med det nå :) Hvis jeg går ned i cm så betyr vel det at jeg får mer muskler, og mindre fett..?
Runegutt sa for siden:
Bare en liten sak: Hvis du er insulinressistent/inærheten av diabetes 2 eller deromkring, KAN for mye proteiner gi ei blodsukkerstigning, slik at du ikke går ned. For meg er melkeprotein en absolutt versting.
Forsøk ei uke uten ost. Hjelper ikke det, så skjær ned øvrig proteininntak til ca 1gr/kilo fettfri kroppsvekt (80-100g reint protein)
Så kjører du på med 150gram fett/døgn, og brokkoli i mengder.
600gram for damer, 800gram for menn. Fungerer ikke dette, må man ta frem den stooore tenkehatten.
Veggpryd sa for siden:
Hvis du er sulten hele tiden, tror jeg ikke vanndrikking vil hjelpe. Spiser du nok fett? Har du prøvd å registrere måltidene dine i Mat på Data?
herregud sa for siden:
Det med insulinressistent høres logisk ut. Jeg er absolutt i faresonen der. Og med den mengden kylling og reker jeg spiser blir det jo veldig mye protein. Skal gjøre et forsøk med å kutte i proteinene og øke fettintaket.
Ostene har jeg spist mye av pga det store fettinholdet (50%), men hvis jeg reagerer negativt på melkeproteinet så skal de bort. Takk for tipset :)
Jeg økte også vannintaket for noen dager siden, og vekten har allerede begynt å gå riktig vei :D
ada-emilie sa for siden:
Og kutter du ut osten som er en stor fettkilde, anbefaler jeg deg å erstatte den med sunn olje. Den metter, synes jeg. Fint over grønnsakene. Udos choice er super. Urter over gir smak.
herregud sa for siden:
Takk for tipset om Mat på data :)
herregud sa for siden:
Jepp, Oliven og kokosolje skal inn.. Skal lage masse majones til rekene :)
Nå bør vekta rase nedover.. hehe
Veggpryd sa for siden:
Meierismør, og stekefett fra fakirbiffene er også veldig gode fettkilder. Ha fløte i stekefettet og rør et par omganger med salt og pepper og voila! så har du en perfekt saus. :)
Katjaa sa for siden:
Jeg hadde en liten men stødig vektnedgang når jeg startet LCHF, etter hvert kuttet jeg ut ost, rømme og fløte, samt startet porsjonskontroll, og da begynte kiloene å rase. Det er også viktig å drikke masse vann.
:) Lykke til.
ada-emilie sa for siden:
Jeg har litt tro på effekten av flerumettet fett fra frø og planter i denne sammenheng,jeg.
herregud sa for siden:
Uff.. Blir så misunnelig når dere snakker om at kiloene begynte å rase.. :p
Gerd sa for siden:
Jeg følte at kiloene raset av meg... sånn 500g en uke og 500 g ei uke eller to eller tre etterpå :ja: (vekta mi viser bare hele og halve kilo ;))
Prøv å tenk at hver 100g ned er faktisk 100 g mer ned enn viss man ikke hadde gjort no' ;)
Og det er sjelden at folk raser ned. Det er ofte en del vekttap i starten, pg.a væske og avfall... Men hos de aller fleste går det litt og litt.
Man får tenke på at hodet og huden skal være med på dette "løpet". Og at kiloene som oftest kom gradvis på over "langen" :)
Katteeier sa for siden:
Hos meg er det som hos flere andre her inne: jeg er gjerne lettest på mandager når jeg veier meg offisielt. Så kan jeg gjerne være en kilo tyngre på onsdag (ja, jeg er avhengig av vekta....). Så går det litt sånn opp og ned i løpet av uka.
Kanskje kommer det av at jeg er flinkest til å gjennomføre "alt" i helga når jeg har bedre tid? Til hverdags skipper jeg gjerne frokosten, og det blir litt sånn hipp som happ med skikkelig middag etc.
Men nå er det jo sånn at jeg totalt går nedover, og om det ikke går så fort så kan jeg leve med det! :rolleyes:
Bulldog sa for siden:
Hvorfor?
ada-emilie sa for siden:
Fordi jeg har lært at fiskefett ( men også kokosolje)fører til at vi forbrenner eget fett, og at det er viktig å få i seg både omega 3 og 6 fordi kroppen ikke kan produsere det selv. Derfor kalles de også for essensielle. Mettet fett derimot kan det produsere selv av umettet og flerumettet om man ikke tilfører mettet i det hele tatt. Det spalter bare fettsyrene.
hernon sa for siden:
En annen innfallsvinkel til manglende vekttap kan være vår emosjonelle tilstand.
Jeg ser at stress ofte blir nevnt på forumet som en partystopper. Men det behøver ikke være bare stress som vi er bevisst. En gnagende bekymring som vi stort sett klarer å skyve ut av bevisstheten utløser også stresshormoner. Vantrivsel i en lang vinter ( med mindre man virkelig liker snø, kulde og annen elendighet) kan også påvirke vekten.
Det går ikke an å benekte at hverdagen for de fleste mennesker faktisk er svært stressende, selv om vi anser det for å være helt normale hverdager.
Og alle som i tillegg har ulike helseplager og må kjempe mot NAV ol må jo nødvendigvis komme i alarmberedskap gang på gang.
Jeg har ikke vitenskapelige henvisninger, men jeg har selv i min praksis opplevet at overvektige mennesker opplever et betydelig vektap i løpet av en psykoterapi.( Det er her snakk om angst og depresjoner.)
Bulldog sa for siden:
Så fisk er en type frø? ;)
Kokosfett er forøvrig omtrent like mettet som smør, så jeg vet ikke om det var et godt eksempel.
Bulldog sa for siden:
Godt poeng.
ada-emilie sa for siden:
Jeg vet det, bulldog, det var grunnen til at jeg satte det i parantes.
herregud sa for siden:
Yeh... Bevegelse på vekta. 2 kg på en uke :D Deilig etter flere mnd på samme vekt. Aner ikke hva som har utløst det, fordi jeg har gjort så mange forandringer i det siste, men dette kan være en god begynnelse. :)
Karbosara sa for siden:
Jeg stod stille vektmessig i et halvt år før den begynte å bevege seg nedover. Fulgte ketolysekuren, og opplevde at kroppen min hadde det bra på det kostholdet, så jeg bare holdt meg til den kosten selv om jeg ikke gikk ned i vekt. Var nok frustrert over at det ikke skjedde noe, men etter hvert roet jeg meg med at jeg uansett ikke ville hatt det bedre på det gamle kostholdet mitt, så det var lliksom ikke noe poeng å "gi opp kuren" for min del.
Kolesterolet mitt normaliserte seg, jeg kunne kutte ned på astmamedisinen, og huden min ble mykere, bl.a...så begynte jeg å gå ned i vekt...da gikk jeg ned mine 22kg i løpet av 8 mnd. Nå har jeg holdt vekten i ett år, og har det kjempefint...(beveger meg opp og ned 1 kg)
Håper på å gå ned 5-10 kg til, men er veldig fornøyd med at jeg for første gang i mitt liv har greid å holde vekten såpass lenge...
Ser du har begynt å gå ned i vekt, så da er jo kanskje ting på vei til å løse seg for deg:heia:
Ville nå likevel fortelle om min stillstand, i tilfelle det kunne motivere deg litt.
Ser for meg at kroppen måtte "reparere" seg litt først med dette kostholdet, før den gav vektnedgang...nå har jeg både bedre helse og lettere kropp.
Lykke til!:klem:
herregud sa for siden:
Et halvt år uten å gå ned noe, og allikevel fortsetter med dietten er beundringsverdig. Godt at du fikk belønningen din :) Jeg håper jeg er like tålmodig som deg hvis jeg ikke går ned noe før sommeren.
Jeg har en følelse av at det stresset som hernon skriver om også har vært en faktor i mitt tilfelle.
Karbosara sa for siden:
Tror nok ikke jeg hadde vært så tålmodig hvis jeg ikke hadde kjent på kroppen hvor godt det nye kostholdet var for kroppen min...trivdes veldig godt med det...så det hjalp jo en del...
Ikke godt å ha stress i kroppen...får håpe det retter seg.:smile:
ada-emilie sa for siden:
Vil du si hvilke forandringer du gjorde,trådstarter?
frifuggel sa for siden:
Drister meg til å minne deg på at dette er en tråd i forumet "30+", er rimelig sikker på at råd vi gir hverandre her ikke så "lett" vil fungere på deg..
ada-emilie sa for siden:
Jeg spør ikke bare for egen del.
frifuggel sa for siden:
Såvidt jeg kan se, så har hun (?) jo skrevet svar på det du spør om..
ada-emilie sa for siden:
Tusen takk.
Coockie sa for siden:
Jeg har stått mer eller mindre stille i tre uker nå. Etter å ha rast ned ca 1,5 kg i uka de 3 første ukene, sa det stopp, og jeg har nå gått ned 500 g på 3 uker.
Jeg mistenker at dette er på grunn av søtstoffene i såkalte «sukkerfrie» pastiller, tyggis osv. Det går en del av dette daglig. I tilegg bruker jeg sukrin i noe av maten jeg spiser (men det er slett ikke mye). Mitt problem ligger ved min kroniske dårlige ånde, som forverret seg kraftig etter etter jeg startet på lavkarbo. Og eneste måten å holde det i sjakk er ved å konstant ha noe som frisker opp i munnen.
Jeg har forsøkt det aller meste av munnskyllemidler og tannkremer uten hell. Det funker i alt fra 10 min til mot en time, men etter det stiger djevlen opp i halsen min igjen. :p
Er det noen som vet om noen søtstofffrie midler for å kvitte seg med dette illeluktende problemet? :confused:
frifuggel sa for siden:
Sukkerfrie pastiller og tyggis, spesielt de siste, inneholder ofte xylitol. Da kan du like gjerne stygge de med sukker, med tanke på blodsukkeret ditt.. STORE Ifa kan du spise litt av (de i pose). Fribol drops får du kjøpt på apoteket, de er uten både karber og kalorier. "Spejder" er min favoritt, de har berget noen sosiale situasjoner.. hehe
Karbosara sa for siden:
Lurt! Og kanskje "spare" på inntaket, slik at du har en å putte i munnen når du skjønner du må utsette noen for pusten din...for det gjør du jo ikke hele tiden...:cool:...kanskje?
Coockie sa for siden:
Men jeg utsetter jo meg selv hele dagen :p
Det blir nok bedre til sommeren når jeg får fiksa litt opp i mandlene mine. :)
frifuggel: Takk for tips :D Lurer på en ting dog. Er Xylitol så ille? Har ikke den en GI på kun 8?
Gerd sa for siden:
Dette skriver Torkil i en annen tråd:
Vettel sa for siden:
Ah...jeg som var så lykkelig over mine malitol innholdige sugetabletter... Det er vel forklaringen på både matsug og vektoppgang. Ikke for at jeg spiser mer enn en om dagen da.
herregud sa for siden:
Jepp. 1/2 kilo til :) "Nå raser det" Hehe..
Jeg vet ikke om det er de forandringene jeg gjorde eller om det var at det endelig løsnet etter flere mnd ada-emilie. Det kan jo også ha med at vi har kommet inn i litt lysere tider nå..?
Men de største endringene var vel at jeg begynte å drikke mere vann, og spise smør med kniv og gaffel.. Snart slank og brun.. :)
herregud sa for siden:
Det er en han frifuggel ;)
frifuggel sa for siden:
Godt å få det avklart, var litt usikker ;) Nå vet jeg det :D
herregud sa for siden:
Sukkerfrtt:
Mange holder seg langt unna de kjemikaliene som ikke gir kalorier (aspartam sukralose) fordi kroppen ikke gjenkjenner dette som mat, og aktiverer imunforsvaret. Resultatet blir bl.a at kroppen lagrer fett. (Fett er visst nødvendig for reperasjon av celler)
I tillegg har disse kjemikaliene vist alvorlige bivirkninger som bl.a skader på nervesystemet.
Sats heller på Xylitol osv, og vær heller forsiktig med mengden.
Kroppen har lang tradisjon på å håndtere mat.. :) Men kjemikalier.. hmmm..
charlot sa for siden:
Huff... Ser ut til at jeg også må prøve å kutte ut kunstig søtning, jeg som er helt avhengig av Pepsi Max og Fun Light :p
Hva kan jeg søte teen med da?
Furine sa for siden:
Prøv å la vere å søte teen. Det er ei vanesak. Eg MÅTTE ha søtt i teen før, men drikk den no utan noko i. Det smakar kanskje ikkje så godt i byrjinga, men det ordnar seg etterkvart, smaksopplevinga di endrar seg. Celestial Seasonings blant anna har jo ein del te som er fulle av smak, sjølv utan å søte dei. Yogi te har eg ikkje prøvd sjølv, men ser at fleire her svergar til det.
Photobscura sa for siden:
Jeg sto stille i tre år etter et vekttap på nesten tjue kg, og med fortsatt en overvekt på nesten femten. Så jeg er nok der Karbosara er, hva er alternativet? Jeg har aldri vurdert å gi opp.
For min del var problemet medisinsk, og jeg har nå blitt satt på metformin, og etter fire måneders opptrapping (stygge oppstartsbieffekter), og en drøy måned på full dose så går endelig (ENDELIG :stortsmil) vekta nedover igjen.
Ja, og i tillegg, en av mine største partystoppere er for lite mat. I tillegg tåler jeg ikke meieriprodukter. Jeg kan heller ikke sprekke. Bare en liten minisprekk på f.eks brødmat har ganske langvarige konsekvenser for meg.
herregud sa for siden:
Ja, medisin må nok til noen ganger. Det kan fort bli litt mye fokus på alle de positive effektene fra alle de som har blitt friske og sluttet med medisiner. Men det er nok ikke like rosenrødt alltid, og noen ganger tat ting lenger tid. Fort gjort å tro at alle blir som Skaldeman på kort tid :)
På en måte godt å høre at medisin fortsatt kan være noe positivt :)
Jabba sa for siden:
Hjelper Vademecum munnspray?
Ja, ikke sant! Jeg mener nå fortsatt at kostholdet har gjort den største jobben for helsa mi, for bedringen i livskvalitet er enorm, det samme helsegevinsten! Men med tre hormonlidelser på menyen, så er det store bremser som jeg rett og slett ikke rår for, så da er det bra man kan få medisinsk hjelp videre på veien :).
Furine sa for siden:
:heia: til medisinering som fungerer!
herregud sa for siden:
I dag en kg opp igjen.. Irriterer meg den j... vekta :(
Kanskje det ikke er noen vei utenom å telle kalorier..? Kan dere spise dere skikkelig mette..?
Jeg MÅ spise meg mett. Det vil si, sånn behagelig mett, vanskelig å beskrive, men til det punktet hvor jeg ikke kjenner noe i magen, om du skjønner? Ikke sult, ikke noe stappahet, bare til jeg når en tilfredshet. Om jeg ikke spiser nok så stopper vekta fullstendig opp.
herregud sa for siden:
Skjønner veldig godt.. Vet alt om å spise seg mett.. Hehe.. Men problemet er nok at for meg så er behagelig mett stappmett :) Hater den minste følelse av sult ;)
herregud sa for siden:
Kanskje jeg må være fornøyd med at jeg tross alt ikke går opp i vekt.. Har stått rolig siden før jul.
Stappmett er for meg ubehagelig :o. Rart hvor forskjellige vi er :).
Men i starten gjorde jeg et par øvelser når jeg skulle spise, for å bli kjent med sult- og metthetssignalene mine på ordentlig.
For det første så forsynte jeg meg med litt mindre enn jeg trodde jeg ville ha, og så spiste jeg saakte, la fra meg gaffel og kniv mellom hver bit, tygde langsomt og tok ikke en ny bit før jeg hadde tygd og svelget ferdig. Da jeg var ferdig med å spise, lot jeg det gå fem til ti minutter, om jeg fortsatt var sulten da, så forsynte jeg meg med litt til. Det hjalp veldig. Jeg har sulta meg mer eller mindre bevisst i mange år, og hadde nok litt skrudde kroppsignaler, men nå synes jeg de fungerer veldig fint!
Don't settle for less ;). Men ikke stress deg selv heller, kroppen er ingen maskin, og kanskje den bare ikke er klar for å slippe på fettvekt akkurat nå, men så slipper det plutselig igjen.
Har du vært hos lege? Er det mulighet for at det kan være noe annet enn selve kostholdet som gjør vektnedgangen din vanskelig?
herregud sa for siden:
Bra at du har fått orden på sultfølelsen.. skal tenke litt over det du skriver ved de neste måltidene..
Ang kroppsignaler, så er nok mine temmelig skrudde de også. Har aldri tatt hensyn til andre kroppsignaler enn de jeg har hatt lyst til å kjenne.. Godt men farlig.. eller farlig godt :)
herregud sa for siden:
Har ikke vært hos lege utenom årlig kontroll, men prøvene mine har alltid vært ok.
Men til tross for at vekta står still, så føler jeg meg både friskere, sterkere og gladere. Så uansett så er jeg fornøyd med kostholdet og vil nok aldri bytte tilbake uansett :)
Nei, tenkte overhodet ikke på å bytte ut kostholdet, men i blant er det ting man ikke rår over som gjør det vanskelig for en å gå ned i vekt uansett hvor flink og standhaftig man er :).
herregud sa for siden:
Jepp :) Det er nok et eller annet som hindrer at vekta går nedover, og jeg skal finne det :)
Coockie sa for siden:
I en ti minutters tid. Men jeg takler ikke vademecum :eek:
herregud sa for siden:
Masse SUKKER!!! i Roastbiff
Ble mildt sagt forbannet i går. Hadde kjøpt masse roastbiff i ferskvaredisken på Ultra i går for å kose meg skikkelig, Men da jeg kom hjem fant jeg ut at roastbiffen inneholdt bl.a masse sukker :mad:
Glukose (DRUESUKKER)
E150c (Farge fremstilt av SUKKER)
E301 Natriumaskorbat
E326 Kaliumlaktat
E450 Difosfater Stabilisator
Er det no rart at folk blir fete og sjuke..?
Solange sa for siden:
Ja, nå håper jeg at så mange mennesker oppdager lav-karbo at det etterhvert blir slutt på galskapen!! Det er søren meg sukker i de mest utenkelige matvarer oppdager man når man omsider blir obs. på dette. Presset må tydeligvis komme fra grasrota, så la oss si ifra på butikkene når vi finner disse skjulte sukkerkildene!
herregud sa for siden:
Ja, Jeg lurer på om det snart er på tide at noen går til erstatningsak mot myndighetene for et ødelagt liv pga feil kostråd.
Jeg får vond av å se alle sykelig overvektige som kjemper en håpløs kamp mot vekt og sykdommer, og at de får veiledning og medisiner som gjør alt værre.
silvia_ sa for siden:
Da er vi i samme båt , men vi får forsvinner vel kg hos oss også.:)
herregud sa for siden:
IDIOTI...
Skjønner ikke hvorfor jeg skal være så tett.. Fordi det er påske så "måtte" jeg trøkke i meg masse sjokolade og potetgull i store mengder.. nesten overdose :) Vanvittig tankegang egentlig.. Nå sitter jeg her kvalm, oppblåst og full av dårlig samvittighet. Er det mulig å aldrig lære..? :)
Runegutt sa for siden:
Glukose, alias Dextrose er et kjempeproblem for meg som diabetiker.
Blodsukkeret mitt fyker til himmels. Gilde har dette fantastiske giftstoffet sitt i omtrent alt. Lenge leve rein mat.
Veggpryd sa for siden:
:lol:herregud sa for siden:
Jaja.. 112 kg :D (3 ned)
Merker god at det skjer mye i kroppen for tiden.. Er rett og slett i knallform, og i tillegg så har flere spurt om jeg har slanket meg :cool:
Så jeg er overbevist om at det har skjedd myyye mer med kroppen enn de 3 kiloene.. :)
Det kan virke som at jo mer fett jeg spiser til bedre føler jeg meg, men tør ikke øke fettmengden mer foreløpig.. Spiser ca 70% fett (mest smør) og 30% rent kjøtt.. Det høres jo nesten livsfarlig ut.. hehe..
herregud sa for siden:
Nå kom endelig svaret mitt:
The Whoosh Fairy
when fat is burned, the fat cells refill with water. The
fat cells retain their size and weight and the scales
don't move. If you stay on the diet long enough,
sooner or later the fat cells will release the water.
This results in a 'whoosh', where you lose four or more
pounds, seemingly overnight. Actually the fat has
already been gone for some time.
Våknet opp 2 kg lettere enn før jeg sovnet :D
The Dude sa for siden:
Dette hørtes rart ut. Var det noen kilde til denne påstanden? Kjemien som skal til for å holde vann bak en membran kontra fett er så forskjellig at det er vanskelig å tro.
herregud sa for siden:
Ja, mulig.. Men har ikke noe annen kilde enn inlegg fra andre forum. F.eks dette: www.lowcarbfriends.com/bbs/atkins-induction/628788-best-tips-visit-whoosh-fairy.html
Pluss at det skjedde meg da ;)
Runegutt sa for siden:
Interessant. Kanskje dette er noe av forklaringen til at jeg krymper mens vekta står i ro, for så å ikke krympe mens vekta går ned?
The Dude sa for siden:
Hvis dette stemte så ville du ikke krympet mens vekta stod i ro. Du ville blitt litt tyngre og vært like stor siden vann veier mer enn fett og tanken var at vann erstattet fett i cellene. Deretter ville du mistet cm over natten sammen med kiloene. Et par kilo ville utgjort omtrent en buksestørrelse for mange. Jeg lette rundt etter å finne noe som backet opp påstanden, men eneste stedene jeg fant noe om det var på slankeforum hvor påstanden lever sitt liv, men ikke en eneste av stedene var det referanse til en kilde.
Kanutten sa for siden:
Det ER mange her som har krympet selv om vekta ha stått i ro, årsak skal jeg ikke begi meg ut på. Og endel her har nevnt at kroppen har vært den samme, men da de gikk på vekta så var den plutselig øket med flere kilo.
Det siste kan jeg skrive under på. Jeg drev på som aktiv konkurransesvømmer en tid og hadde svømmerkropp. Noe gjorde at jeg måtte slutte med det. Kroppen forble tilsynelatende den samme, men etter ett år viste vekta neste 10 kilo opp. Så jeg foretrekker buksemål. IKKE antall kilo.
The Dude sa for siden:
Tror du må lese innlegget mitt noen ganger til. Det ser ut som du misforstod.
herregud sa for siden:
Det kan godt hende at teorien om "The Whoosh Fairy" ikke stemmer.. Men uansett så opplever mange akkurat denne effekten. Og det at noe ikke er dokumentert behøver ikke nødvendigvis bety at det er feil..
Når det gjelder menneskekroppen så finnes det utolig mye teori og forskning, og mange her inne har nok opplevd at mange av de mest "dokumenterte sanneheter" har vist seg å være feil.
Jeg synes argumentasjonen din høres logisk ut Dude, og jeg har ikke kunnskap til å motsi den. Men mange har opplevd en reaksjon akkurat lik "The Whoosh Fairy" så en eller annen årsak til dette finnes nok. Men du har kanskje rett i at teorien om vann i cellene er gal.
Uansett så samler og kvitter kroppen seg ofte med vann, og det kan være mange og kompliserte årsaker til dette. Vi består jo i hovedsak av vann...
Men uanstt, så var det hyggelig og få besøk av "The Whoosh Fairy" selv om hun kanskje finnes kun i fantasien :)
herregud sa for siden:
Nå har det visst stoppet litt opp igjen...
Vurderer å "sulte litt" og trappe ned på antall kalorier, men har også hørt at det ikke er så lurt.. Noen som har noen erfaring med dette..? Vil ned masse før sommeren, og det begynner å haste :hjelp:
herregud sa for siden:
Fikk forresten et veldig godt tips om HVITERE TENNER... Puss tennene med bakepulver. Det virker utrolig bra. Jeg har prøvd det 2 ganger om dagen i 3 dager nå, og tennene er kritthvite :D
Kroppen er altså ingen maskin, det vil alltid gå litt i rykk og napp. Om det har stoppet opp litt igjen, så bare fortsett som du har gjort, det kan godt hende det løsner igjen om ikke så lenge.
Det er veldig dumt å vurdere endringer hver eneste gang vekta står stille, det vil den nemlig gjøre i perioder uansett. Husk at også stress er en partystopper.
Om kalorirestriksjon fører til at du går sulten, så ja, da er det en veldig dårlig idé.
an_ta sa for siden:
Vær så snill og ikke spis MINDRE, jeg gikk opp igjen av det. Hold ut! Så lenge du trives og alt annet er OK. Det tar tid.
Supera sa for siden:
Ehm, det hørtes ut som en god idé hvis man vil etse bort emaljen på tennene... Da vil jeg heller råde folk til å ta vare på tennene og bleke hos tannlege. Koster mye mer, men sliter ikke så mye på tennene. Bare fordi noe funker der og da betyr ikke at det er lurt i lengden...
herregud sa for siden:
Jeg er ingen ekspert, men forhørte meg litt før jeg gjorde det selv. Spurte bl.a tannlegen min. Det var mange ulike svar å få, men jeg fikk inntrykket av at et glass cola skader mer.. og at stoffene tannlegene bruker er mye sterkere. At de bl.a er blitt forbudt i enkelte land.. (bl.a England)
Men uansett så er det jo bare snakk om et par minutter noen få dager som skal til, og man pusser tennene med vanlig tannkrem rett etter. Jeg har liten tro på at vanlig bakepulver skal klare å ødelegge emaljen etter noen få minutters berøring av tennene.
Men det hadde vært fint om noen her inne hadde noe kunnskap om akkurat dette..?
Resultatet mitt ble ihvertfall Skinnende hvite, rene og glatte tenner. og tannkjøttet ser mye friskere ut :)
Matglad sa for siden:
Skulle gitt mye for hvitere tenner selv, og merker at jeg har lyst til å gi tvilen en sjans :). Det er i hvert fall veldig effektivt å rengjøre kaffekanner med bakepulver, ikke mange sekundene som skal til før alt løsner. Så dette med tid er kanskje ikke det "tryggeste" argumentet.
Henger meg på at noen som har greie på dette gjerne må kommentere dette. Billig bleking i alle fall.
herregud sa for siden:
En ny kg nærmere målet i dag :)
Kuttet ut svinekjøtt og alle meieriprodukter unntatt smør, og føler meg mye bedre + at alle kvisene på den ene kjaken forsvant.
Sitter nå igjen med nesten bare storfekjøtt og grønnsaker som jeg kan spise :(
Tåler heller ikke fisk... Er det mulig å være så intolerant..?
Det er faktisk opp til flere type ''whitening''tannkremer som inneholder bakepulver ;).
Husker dere ikke de reklamene?; ''Nå med baking soda'' :p.
Yonah sa for siden:
Kan du ikke spise kylling?
Jabba sa for siden:
eller reker / krabbe??
herregud sa for siden:
Hehe.. Joda, kan spise både kylling og reker. Og veldig mye mer. Tror jeg bare så litt svart på det når jeg skrev. Har hatt en tendens til å fokusere litt for mye på det jeg IKKE kan spise.
Det var jo litt tøft i starten å legge bort favorittmaten som Pizza, sjokolade osv. så når jeg nå må begynne begrense flere godsaker som f.eks ost, ribbe osv, så oppstår det nok en liten "angst" :)
Lillemy71 sa for siden:
Fant dette her i en gammel tråd:
Vekta mi går ikke nedover nå om dagen desverre men jeg trøster meg jo med dette sitatet. Merker at jeg faktisk har fått definerte muskler spesielt i låra og det på veldig kort tid, ble faktisk kommentert her om dagen og da ble jeg glad. Jogger jo en del så det hjelper jo på :D Ellers vokser hår og negler noe helt sinnsykt, har forsåvidt alltid gjort det men nå er det helt vannvittig :eek:
herregud sa for siden:
Jepp... Dette med muskler kan jeg hvertfall bekrefte. Helt herlig å kjenne muskelaturen våkne til liv igjen.. Det skal bli spennende å se hva som "finnes under fettet" når det er borte.. Har merket en ekstrem styrke under trening den siste tiden :)
herregud sa for siden:
EN TAKK TIL ALLE DERE SOM ...
Jo, Dere hadde rett.. Vær tålmodig så løsner det etterhvert sa dere... Og det har det gjort.. :) Vekta går nå jevnt nedover med ca 0,7 kg pr uke, og den er veldig stabil. (ikke opp/ned 2-3 kg som det var før). Jeg får omtrent hele tiden en liten velfortjent nedgang :D (til tross for mengder med nikotintyggegummi med kunstig søtning. Men, "Bare må ha det")
Jeg gikk opp til 135 kg for et år siden fordi jeg skulle være extra sunn og drikke mye ferskpresset juice hver dag, + 5 om dagen osv... Hvor lite jeg skjønte egentlig.. insulinresistent og på vei vei mot rekordhøye insulin-nivåer... Dette kunne blitt stygt.. Men jeg fikk heldigvis bedre råd etterhvert :)
Først slanket jeg meg ved å veie kcal.. Det var slitsomt å holde seg under 2000 kcal om dagen, men det virket jo.. og jeg gikk ned til 120 kg.
Etter en stund klarte jeg ikke sulten lenger, og måtte forandre plan. Jeg kuttet ut alt sukker og fortsatte å veie maten. (gikk ned enda 5 kg). Det var dette som fikk meg på rett spor...
Og jeg fant LAVKARBO.NO og LCHF
Allerede etter få dager kom helsegevinstene, og jeg visste med en gang at dette var rette maten for meg... MEN.. vekta stoppet opp !!!
Jeg gikk OPP 2 kg den første uken, og vekslet mellom 115/117 kg i 2 hele måneder.
MEN, takket være dette forumet med alle medlemmenes gode tips, råd, oppmuntrende kommentarer og motiverende slankehistorier, så har det endelig løsnet for meg. Kiloene "raser" samtidig med at helsen har bedres dramatisk. Den kunnskapen Dere besitter og velvillig deler har bidratt til at jeg har fått et mye bedre liv på alle måter. Livskvaliteten har fått den samme høye standarden som alle de fantastiske LCHF-måltidene mine :)
Jeg har blitt en fast leser av dette forumet, og vil derfor sende en stor takk til alle dere som engasjerer dere så sterkt i å veilede, informere, og dele av deres verdifulle kunnskap. TUSEN TAKK :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.