< Tilbake til oversikten

Skravletråd for Lindbergerne

#1

nellie sa for siden:

Det er jo ikke så ille mange her som spiser Lindbergsk, så det hadde kanskje vært fint å hatt en skravletråd for oss hvor vi kan dele oppskrifter og erfaringer?


#2

EmilyB sa for siden:

Det synes jeg var en god idé! Har lett etter en sånn tråd :)


#3

nellie sa for siden:

Det er ikke noe overveldende respons her akkurat:p Er vel ikke så mange Lindbergere som benytter seg av forumet, virker det som.


#4

Karissima sa for siden:

Synes i det hele tatt at det er ganske så rolig i kveld :)


#5

Momse sa for siden:

God morgen :)
[color=#2f4f4f][/color]
Tenkte jeg kunne henge meg på skravletråden, jeg :D
[color=#2f4f4f][/color]
Akkurat nå spiser jeg omtrent "statlig", men det blir back to Fedonish snarest!!!
Jeg driver nemlig på å bli utredet for diabetes 1, må derfor teste om kroppen takler sukker...:rolleyes:
Jeg tror nok ikke jeg har dia 1, da...Målingene er så fine, så ;)
[color=#2f4f4f][/color]
Skal vel til Endokrinologen om ca 1 uke. Kommer litt an på hva de sier, men regner med at jeg er heeelt Fedon etter det :P
[color=#2f4f4f][/color]
Ha en fin dag, alle sammen :)


#6

EmilyB sa for siden:

Jeg skal utredes for diabetes 2. Det vil si, jeg tror vel egentlig at jeg har det. Tok blodprøver for flere år siden og de tyder på det, men legen fulgte det aldri opp den gangen. Siden da har jeg gått ned mye i vekt, så det blir spennende å se hva målingene viser. Har time hos spesialist til uken og blir godt å gå til en lege som har mye kunnskap om dette, fremfor at jeg må sitte og undervise legen i pcos og lavkarbo. Det har stort sett vært gjennomgående tidligere.


#7

nellie sa for siden:

Merkelig måte å finne det ut på. Er det ikke bare til å ta en glukosebelastningstest eller to da? Ser du har en liten baby. Hadde du svangerskapsdiabetes? Har selv ei lita snuppe på 5 måneder:love:


#8

Momse sa for siden:

Jeg tok glukosebelastning når jeg var gravid, men den var helt fin, så ingen svangerskapsdiabetes :)
Tror heller ikke jeg har dia 1...Men merkelig at jeg hadde høye målinger da jeg ble innlagt :confused:

Grunnen til at de mistenker dia 1 er at jeg ble akutt innlagt på medisinsk intensiv overvåkning for 2 uker siden. Trodde jeg hadde omgangssyke, var kjempedårlig og fikk ikke i meg mat eller drikke. Pga ammingen oppsøkte jeg lege...Ble innlagt med en gang siden jeg var så dårlig, og da så de at blodprøver og urinprøve var helt på bærtur, fikk kjempevondt i nyreregionen bak på ene siden, og måtte få morfin :eek:
I ettertid fikk jeg vite at jeg var veldig nær hjertestans :eek:
Ble overvåket i 3 døgn, og etter hvert normaliserte alle prøvene seg. Legene kaller meg en nøtt, og prøver å finne ut av hva som forårsaket det :confused:

Her er lillegutt 6,5 uker allerede :love:
Du verden så for tiden går :eek:


#9

nellie sa for siden:

Så rare greier da.
Håper de finner ut av det og at det hvertfall ikke skjer igjen.

Jeg hadde svangerskapsdiabetes nemlig. Eller.. testen var ikke "ille nok" til at de kalte det for svangerskapsdiabetes, men jeg var nære ved å få det.

Tiden går altfor fort! kan ikke tro at det snart er et halvt år siden hun kom. Huffhuffhuff. Gjelder å ta vare på øyeblikkene.


#10

nellie sa for siden:

Jeg hadde forresten veiedag i dag og hadde gått ned 0.8 kilo:D wohooo


#11

Momse sa for siden:

Så flink du er :heia:
[color=#2f4f4f][/color]
Husker du verdiene dine på glukosebelastningen din?
Mine var 4,6 og 5,8! Og det er jo kjempefint!!
Hadde spor av sukker i urinen en gang.
[color=#2f4f4f][/color]
Nå når jeg var innlagt hadde jeg også sukker i urinen, sammen med proteiner og ketoner (Men det er jo ikke så rart, var jo dehydrert!)
[color=#2f4f4f][/color]
De to høyeste målingene mine her hjemme nå, er 7,0 og 7,5. Begge gangene etter å ha spist litt snop etter frokost og kvelds...:o


#12

nellie sa for siden:

Jeg husker ikke helt, men de var rett under der hvor de reagerer på sykehuset her. Jeg hadde aldri noe i urina, så det ble liksom ikke noe mer ut av det enn at jeg fikk noen ekstra vekstestimeringer. Men snuppa var akkurat midt på normalen, størrelsesmessig, når hun ble født og hadde ikke noe kluss med blodsukkeret sitt, så det hadde ikke noe å si.
Har slitt med lavt blodsukker før, så noe gærnt er det:) men håper jo det går over når jeg får slanket meg ned litt da..


#13

Momse sa for siden:

Pjokken min ble estimert til å bli stor, 4-4,5kg, to ganger, men han var også gjennomsnittlig når han ble født. (3455g + 51cm)
Tenkte at "jaja, sikkert pga svangerskapsdiabetes..", men så hadde jeg jo ikke det, og ikke ble han stor heller :D

På MIO, der jeg var innlagt, fikk jeg en foreløpig, usikker diagnose; ketoacidose, dehydrering og feil i glukosemetabolismen, så et eller annet er det/var det gale med meg også... :rolleyes:
Nå er jeg såkalt "normalvektig", da, så vet ikke hva som skal til, jeg... Kan jo ha f.eks insulinresistens likavel. Insulin produserer jeg tydeligvis fint iom at målingene er helt fine nå :confused: Hmm....


#14

nellie sa for siden:

hehe. mi ble estimert til å veie mindre enn gjennomsnittet.. rundt 3150 på termin. men hun kom ei uke på overtid og veide 3680. Blir ikke stort mer gjennomsnittlig enn det, ei uke på overtid:p

Er ikke rart du blir litt forvirret. Håper hvertfall ikke det skjer igjen:)


#15

EmilyB sa for siden:

Gratulerer :)


#16

nellie sa for siden:

tusen takk:D


#17

Cyan sa for siden:

Jeg spiser også Lindbergsk :ja:
Jeg har fått konstatert svangerskapsdiabetes. Ble heldigvis oppdaget så tidlig som i uke 20, og jeg får veldig tett oppfølging på Rikshospitalet.

Før jeg ble gravid spiste jeg semiketogent, og når jeg ble gravid gikk jeg over til Lav GI, men endte etterhvert opp med å spise tilnærmet GR med en rekke utskeielser. Nå trives jeg utrolig godt med dette Lindbergske kostholdet mitt, så jeg kommer nok til å fortsette med noe a'la det (litt strengere Lindberg) etter graviditeten forutsatt at jeg går ned i vekt da :)


#18

nellie sa for siden:

Cyan er supergraviden:heia:


#19

Cyan sa for siden:

aawww, søta :suss: Men jeg har jo ikke noe valg da ;)

#20

Wiki sa for siden:

Heisann damer!!! :D

Jeg slenger meg gjerne med på litt skravling jeg :D

Jeg prøver meg på litt fedonsk kost her nå, i håp om å gå ned et par, tre, fire, tolv, tjue kilo...
Men også fordi jeg er under utredning for PCOS, og at jeg kjenner at kroppen liker seg GODT uten alt for mange karbo.. Hvetemel er som en BOMBE i magan iallefall!
SÅ håper at jeg klarer å få dette til en livsstil, som følger meg resten av livet - og at jeg får et bedre liv etterhvert..

Misforstå meg rett ;) jeg har et godt liv nå også, med samboer og sønn som jeg elsker over alt på jord - men et bedre liv for meg selv, inni meg selv - og utenpå.

Sånn utenom kostholdet prøver jeg å gå meg turer på 1 time, i raskt tempo - med noen fååå intervaller med løping innimellom (haaater å løpe!) så ofte jeg kan..
Samboeren min er sjømann, så når han er ute - går jeg bananas på elipsemaskinen.. (puuuuiiiihhh...)

Gleder meg til å bli litt bedre kjent med dere!! :D

Også lurte jeg på, kunne vi ikke laget en FEDON-oppskriftståd her inne?
Blir litt forvirra ute i LK forumet jeg - finner liksom ikke helt fram i oppskriftene..



#22

Wiki sa for siden:

Åååååååhhhh!! Tuuusen takk Charlott!!! :D :D :D


#23

Charlott sa for siden:

Bare hyggelig! :D


#24

nellie sa for siden:

Forumet har vel blitt litt uoversiktlig med tiden. Jeg bruker de fleste oppskriftene som er ment for ketolyse, atkins osv men tar bare og defetter de litt og tilpasser porsjonene til håndflatemodellen.


#25

nellie sa for siden:

oo. der var det mye godt:sikle:


#26

Charlott sa for siden:

Veeeeldig mye godt..... vurderer å leve Fedonskt selv en periode, lyst til å teste ut og se hvordan kroppen fungerer på ulike lavkarbovarianter. Har dessuten ett bittelite håp om å få med sambo, mannen har en akutt fettfobi så type Fedon er i allefall verdt et forsøk ;)


#27

nellie sa for siden:

Jeg har prøvd et par ketogene og Lindberg. Trives best på Lindberg fordi at jeg ikke liker den matleiheten jeg får på Ketolyse. Liker ikke å føle at jeg like greit kan gå ei uke uten mat:nei: Og gjør man Lindberg ordentlig så kan jo det være like effektivt som ketogene dietter også.


#28

Lava sa for siden:

Er dette en tråd for gravide? :eek:

For da må jeg ut herfra! :lol:

Men seriøst, så lurer jeg på et mer Lindberg kosthold, så jeg kan vel bli med? :p


#29

Cyan sa for siden:

Lava :lol:
Det er da bare ei gravid her ;)


#30

Momse sa for siden:

Jeg var ferdig med min siste graviditet for 7 uker siden, så jeg håper ikke det :D
[color=#2f4f4f][/color]
God morgen, forresten :)
[color=#2f4f4f][/color]
I dag viste vekten 54,2 kg, hehe...Så viste den 60,8 kg :rolleyes:
Tror kanskje jeg å kjøpe nye batterier, jeg :veitikke:
[color=#2f4f4f][/color]
Noen som har bakt Fedons franske sjokoladekake?
Den er jo bare sååå god!!!!
Skal snart ha konfirmasjon og navnefest, og da skal jeg bake den.
Men lurte på om noen har prøvd å fryse den? Har ikke lyst å lage alle kakene dagen før liksom, blir aaaltfor mye i tillegg til koldtbordet....:eek:


#31

Charlott sa for siden:

Ikke plaget med matleihet egentlig, synes det er både lettvint og praktisk med Ketolyse og ser muligens for meg at det blir mer jobb og planlegging med Fedon? Har god tid mtp resten av kiloene som skal av, går jeg for fort ned får jeg bare så løs hud, lite lekkert ;)
Så hadde det vært knallbra å få med sambo, han har klart å legge på seg en del etter at han sluttet som trailersjåfør, bakvendt nok :p
Bruke opp mer av Ketolysematen, få igjen Fedon-bøkene og så skifter jeg fil :p


#32

nellie sa for siden:

Jeg synes ikke det er så ille mye jobb og planlegging med Fedon egentlig. Blir vel hva man gjør det til:)


#33

EmilyB sa for siden:

Det gjør jeg også :) Jeg må innrømme at jeg ikke er så flink med håndflatemodellen, det blir mest på slump. Bruker også mye av oppskriftene i Fedon sine bøker og i disse bøkene:
www.haugenbok.no/resultat.cfm?stipr=aktoer-0_61238

Har også brukt litt fra bøkene "Spis deg yngre" og "kjernesunn familie".


#34

Cyan sa for siden:

Jeg syns i grunn det er mye mindre planlegging som må til for å få til dette kostholdet, fordi det er så mye mer som er lov enn på f.eks. Ketolyse. Men nå følger jeg ikke dietten helt slavisk heller, har bare satt opp et sett enkle regler etter Fedons prinsipper. Kort fortalt så spiser jeg ikke brød, ris, pasta, potet, frukt, melk eller smakstilsatte syrnede melkeprodukter. Alt det andre er lov :)


#35

amalia85 sa for siden:

jeg har akkurat funnet denne nettsiden og je har begynt på lavkarbo dietten. har dere forslag til kaker osv som jeg kan lage som er lavkarbo?


#36

Iselilja sa for siden:

Sjekk oppskriftforumet. :) Mange kaker der!


#37

kveita sa for siden:

Hei.
Jeg trenger motivasjon!! i dag føler jeg meg elendig, pms og i tillegg spist fint brød og poteter som en gærning de siste dagene!! :(
Jeg har levd etter fedons kost før, i 2007 gikk jeg ned og formen var kjempefin.men jeg går alltid opp igjen!!
startet på ketolyse i januar, men sluttet med det, syns ikke jeg gikk så mye ned og det er et kosthold jeg ikke vil leve med. Men lindberg er jo kjempebra mat og jeg blir så god fprm! Men hvorfor klarere jeg ikke holde meg der?? blir gal av det, går ned i vekt er kjempeform, og da skjeier jeg ut! tru om jeg trur at jeg vil fortsette i den gode formen videre uansett?? NÅR SKAL JEG LÆRE??? blir sur og forbanna på meg selv, sitter nu oppblåst, vondt i kroppen(fibromyalgi), kvisete og SUR!!! GI MEG STYRKE!!!!! orker ikke dette.....
Men har boka til lystad og skal følge den til punkt og prikke tenkte jeg, fra NÅ!!!! så nu går jeg og lager meg er lindberg frokost! NÅ ER DET NOK!!! huff, tenk at en ikke lærer og kan være så dust?? år etter år.... :(

MÅtte bare ha en utblåsning....er så lei av meg selv i dag..


#38

Wiki sa for siden:

Stor klem til deg Kveita - jeg kjenner meg SÅ igjen!!!
Håper dagen i dag blir bedre etterhvert! :D


#39

amalia85 sa for siden:

tusen hjertlig takk


#40

nellie sa for siden:

Hmm. i dag SKAL jeg lage en eller annen dessert. Tenker så det knaker her.



#42

nellie sa for siden:

jaa, jeg har sett deg. Var liksom ikke noe som fristet:p
kanskje ostekake.. egentlig lyst på sjokolademousse.



#44

Wiki sa for siden:

Nam!!! :d


#45

amalia85 sa for siden:

jeg har et spørsmål ang noe. er det greit å spise løk? har ikke hørt noe spesifisert om det.


#46

nellie sa for siden:

Det er greit:) Hvorfor skulle det ikke være det?


#47

amalia85 sa for siden:

takk for svar. je veit itte helt. ville bare være helt sikker så je itte spiste for mye hvis det var usunt. er faktisk veldi glad i å ha løk i maten min je. hehe.


#48

nellie sa for siden:

Jeg er også veldig glad i løk:ja: mmmm.


#49

nellie sa for siden:

Hvordan går det med alle æ? Her går det veldig bra. Går jevnt og trutt ned og det føles veldig bra:D


#50

Cyan sa for siden:

Her går det jevnt og trutt oppover, men det er kanskje ikke så rart :lol: Men jeg holder blodsukkeret stabilt og svangerskapsdiabetesen under kontroll, så da får jeg vle være fornøyd med det om enn vektoppgangen er litt mer enn jeg hadde håpet på :)


#51

Iselilja sa for siden:

Nå blir det snart Fedon på meg også! :spent: Tenkte å prøve å følge de ukeplanene hans en stund for å se hvordan det fungerer. I tillegg blir det ekstra mye trening. Vil "stramme opp" litt før sommeren!
Er meget spent på Fedon! Tror kanskje det er midt i blinken for meg. :)


#52

nellie sa for siden:

Fedon er toppen!:)


#53

EmilyB sa for siden:

ELSKER LAVKARBO og Fedon!!

Fikk svar på endel blodprøver jeg tok før påske i uken som var og fikk se svart på hvitt hvor bra lavkarbo er. Sammenlignet med da jeg tok prøver første gang mens jeg levde på høykarbo er det en helt utrolig forskjell. Det meste var nå innenfor normalen :) ( utenom hormonnivåene mine da siden jeg har pcos)
Det artigste var egentlig å se hvor kraftig langtidsblodsukkeret mitt har sunket - jeg har spist meg bort fra å utvikle fullstendig diabetes 2.
(Det morsomste av alt er forøvrig at langtidsblodsukkeret mitt besto av to måneder hvor jeg hadde endel utskeielser, og det var fortsatt fint. )

Men det beste av alt er at jeg har tilnærmet normale sykluser hver måned. Fra å gå 2 år uten mens, får jeg det nå jevnlig og jeg føler meg normal :) :)


#54

nellie sa for siden:

Så herlig:heia:


#55

Sweet Pink Kitty sa for siden:

Jeg er altså ny innen feltet og gleder meg til å starte. Eller, jeg har startet så vidt. Jeg kommer ikke til å følge Lindberg slavisk, men blande inn noen elementer fra f.eks ketolysekuren. Jeg må nesten finne ut av hva som passer best for meg.

Uansett, alt sukker er nå erstattet med sukrin, jeg inntar ikke godteri eller andre søte ting foruten lørdager. Jeg kommer nok ikke til å kutte ut lørdagen, ellers blir rett og slett motivasjonen borte. Det viktigste grepet jeg har gjort er derimot at jeg har begynt å trene minst fem dager i uken. Synes jeg er ganske flink. :)


#56

nellie sa for siden:

Velkommen.
Trening er bra!:)


#57

Wiki sa for siden:

Så bra å høre: EmilyB!!!!! :D

Her går det noenlunde greit. Har gått ned litt til, men det går sakte. Påsken var en stoooor flopp med brød, baguetter, pølse med brød (grovt dog, men likevel), kvikk lunsj og marspian i bøttevis.

Men så skal det også sies at jeg har blitt GRAVID!!! :D
Så det blir noen spennende måneder fremover.

Vet ikke hvor mye jeg kommer til å være her, men skal prøve å stikke innom innimellom.

Klem fra meg.


#58

EmilyB sa for siden:

Så koselig å høre. Gratulerer!! Da har du en spennende tid foran deg.


#59

sunroad sa for siden:

Jeg er i gang med Fedon nå, etter noen uker på spis deg slank.....
Gikk ned med Eurodiett og fedon i fjor, likte veldig godt Fedon kostholdet.:D
Jeg kommer ikke til å gå noe særlig ned i vekt, skal veldig mye bort framover, men jeg skal holde vekta med dette kostholdet og trening, :)
Jeg spiser ikke fruktose og litt mer fett enn Fedon anbefaler;)
jeg spiser 1 frukt om dagen gjerne et eple med mandler til.


#60

Atlantis sa for siden:

Siden jeg er helt fersk her inne (men har holdt på med Lindbergkost noen måneder),henger jeg meg på denne tråden :)
Har stoppet litt opp nå,så kanskje jeg kan få et spark bak for å komme igang igjen her inne?


#61

Runegutt sa for siden:

Er av Ketolysekuren og tilbake i Fedonverden en stund.
Blir værende her en måneds tid, før jeg igjen skal rykke nedover med ketogent kosthold.
Spiser ikke pasta/ris/potet, spiser en skive Vollkornbrød/døgn, og trener mye, som vanlig.


#62

amalia85 sa for siden:

jeg har nå vært på fedon's livsstil sia begynnelsen ta mars ca. og har klart å gå ned minst 14 kilo så jeg er litt stolt av meg selv. og det er takket være alle deres oppskrifter så jeg må bare si tusen takk


#63

EmilyB sa for siden:

14 kilo er kjempebra!

Gratulerer!!!!!



#65

trine32 sa for siden:

sparker


#66

trine32 sa for siden:

Så bra med en slik tråd.. Virker som de aller fleste trådene er folk som lever i ketose, atkins ol. og da er det ikke alltid lurt å følge alle oppskrifter hvis man lever etter fedon siden jeg selv er jeg opptatt bla.at fettet skal være sunt OG BLA BLA...(og det bryr ikke atkins seg noe om bare det ikke er karbo)
litt dårlig tid nå men jeg kommer sterkere tilbake.. Er ny her inne selv men har levd relativt sunt det siste året men NÅ MÅ de siste kiloene av. Veier 75 og vil ned til 65-68. Startet for 1 uke siden og har tatt av 0,5 kg. Ikke mye men det går sakte men sikkert...
Vi snakkes folkens..

Trine


#67

nellie sa for siden:

Lykke til!!
:)


#68

trine32 sa for siden:

Hilser på nabo'n nellie


#69

nellie sa for siden:

Synes det er deilig med litt flere Lindbergere. Blir litt ensomt her:p


#70

basilikum sa for siden:

Prøver å komme meg inn i Fedonsporet, men det er vanskelig. Jeg er matlei for tiden og jeg har bare lyst på karbohydrater. Junk, snacks og annet godt ;)

Jeg sliter med å ligge unna brødet. Jeg takler ikke bare egg til et måltid, jeg må ha en tynn skive rugbrød til.

Ikke finner jeg Fedon-bøkene mine heller, jeg lurer på hvor de har tatt veien?


#71

trine32 sa for siden:

HERREGUD JEG FØLER MED DEG..... :eek: Jeg er drit lei selv og gjør noe galt for jeg går ikke ned. (er ikke slavisk flink heller da,men spiser ikke ris,poteter,pasta eller brød og ikke gjort det på flere mnd.)
Nå vet ikke jeg hvor mange karbo det er i rugbrødet du nevnte, men kan du ikke spise 2 brødmåltider med fedon brødet da bare for en overgang siden du er så avhengig av brød? Er jo bare 5 karbo i en skive, men klart, da må du jo passe så det ikke blir masse karbo til alle det andre måltidene. du har jo litt å gå på da. Jeg melder meg på nytt kurs i oslo i august for å få oppfølging. Ser ikke ut som jeg klarer dette alene. Har du holdt på med fedon kost lenge siden du hadde bøkene?
Liker du knekkebrød da?
Prøblemet mitt er at jeg ikke finner noe pålegg til knekkebrødene. Har jo ost men det skal man jo ikke ha mye av. Salami er godt, men usunt fett. Blir sprø jeg...:o
Ikke gi opp, vi er her for deg, det er jo defor denne tråden ble laget :)


#72

trine32 sa for siden:

så dere hadde hatt treff i oslo i våres, er det planlagt flere treff som du vet om?


#73

nellie sa for siden:

Vet ikke:) Bare til å følge med på forumet, så kommer det sikkert opp noen treff-tråder:)


#74

Tonje85 sa for siden:

Hei.

Tenkte å prøve meg på fedon jeg også, men blir litt forvirret i forhold til dette med fett og sånn. Er klar over at man burde spise sunt fett og ikke det usunne, men spiser dere ikke ost, melk og sånne ting? Blir litt forvirret siden de på ketolyse ser ut til å spise alt, bare det er fett:-)

Jeg har bøkene og har lest alle oppskriftene der, men synes det hadde vært veldig lærerikt og høre hva dere spiser en typisk dag. Bare for å få en liten oversikt over hvordan men kan sette sammen en typisk dag...


#75

Victory sa for siden:

Hei!

Tror jammen meg jeg henger meg på her jeg også! South Beach har vært min vei, men på den kanten av forumet er det stille ja.. :) Så da tenkte jeg, Fedon vs South Beach kan ikke vært store forskjellen, så her kan man plukke opp noen tips. Har ikke lest noen bøker da, så eg får ta meg en tur på butikken etterpå og skaffe noen. Hvilke anbefaler dere??

Og en ting til, jeg spiser dette til frokost
Proteinbrød:
4 egg
1/2 boks kesam
3 ss olivenolje
1 1/2 ss bakepulver
4 ss linfrø
45 gr solsikkefrø
50 gr sesamfrø
60 gr kruskakli
evt urter eller krydder hvis en ønsker

Er det ok for Lindberg'en montro? To skiver med skinke og evt light philadelphia.. eller egg.
Nå gleder jeg meg.. ny start IGJEN! Hehe... ;)


#76

Victory sa for siden:

Skrev dette i en boktråd, men kjekt og ha det her også:

Jeg ringte bokhandleren nå og Fedons Metode er erstattet igjen, den nyeste er fra 2008 og heter Naturlig slank med kost i balanse.

Den er holdt av! :)


#77

Tonje85 sa for siden:

Fant ut at en skive proteinbrød inneholder

Kalorier:82
Fett:5,91
Karbo:1,74
Protein:4,19


#78

Slegg sa for siden:

Nå må jeg få kjerringa til å bake proteinbrød:D


#79

nellie sa for siden:

Må ikke bake selv!!:eek:


#80

Lurvelille sa for siden:

Etter litt fundering att og fram tror jeg at jeg skal prøve meg på fedon kost!
Noen spesielle hensyn jeg bør ta, ettersom jeg ammer?
I mine øyne virker fedons filosofi bedre, med tanke på amming, enn f.eks ketose og atkins.
Har forøvrig sett at det funker etter at kuttet ut brød for en tid tilbake!
Ikke noe savn enda!


#81

Imp sa for siden:

Helt enig med deg! Anbefaler Barn i balanse jeg - den er lettlest og motiverende. Beskriver også riktig kosthold under amming.


#82

Victory sa for siden:

Takk for fin oversikt over brødet!
Har holdt meg til Lindberg i litt over en uke nå, og det føles veldig riktig for meg. :) Får ikke den følelsen av og være skikkelig "usunn" som jeg får av all mengden med fett. Freshere dette her syns jeg, og jeg fryder meg over muligheten til og kunne spise yoghurt og bær. :)


#83

Lille34 sa for siden:

Hei:D

Etter halvannen måned med ketogen kost trenger jeg litt mer variasjon og hiver meg derfor på Lindberg. Jeg er lei av å høre at youghurt og frukt er fyfy og orker ikke alt fettet lenger. Tror Fedons kostfilosofi passer meg mye bedre, så jeg har stor tro på dette:)


#84

Tonje85 sa for siden:

Velkommen Lille34. Her inne på Linberg er det ikke mye aktivitet akkurat, sånn som på ketolysedelen av forumet. Men det er jo flott at det blir flere av oss, så kanskje det tar seg opp etter hvert. Det hadde jo vært kjempeflott...


#85

Lille34 sa for siden:

Takk, takk:D Var rimelig stille inne på ketolysen også, ja. Kan jo hende vi blir en fin liten gjeng her inne. At vi er få kan jo like gjerne være en forldel som en ulempe:)


#86

Tonje85 sa for siden:

Ja, det er så sant så sant. Vi er nå noen som til stadighet skriver i journalen til hverandre, så du kan jo slenge deg med der også hvis du har lyst...


#87

Victory sa for siden:

Hei Lille34!

Velkommen hit.. :) Alle kommer lissom av den samme grunnen - så koselig! :)
Altså grunnen at det ble for mye fett o.l, helt strålende at man kan bli flere til og tipse hverander i denne retningen som ikke er så mye nevnt her.. kjenner jo jeg blir litt forvirra og vinglete noen ganger. Men er bare og kjøre på, dette tror jeg seriøst er bra opplegg!


#88

Lille34 sa for siden:

De journalene må jeg lete opp:)

Synes Fedons kosthold er mer sammensatt uten å utelukke mat. Går mer på sunn mat som kroppen trenger, noe som høres mye mer fornuftig ut i min sykepleierverden:)


#89

Victory sa for siden:

My thought exactly! :D


#90

SnillPia sa for siden:

Slenger meg på her jeg også. Har vært medlem en stund, men ikke vært så aktiv da jeg var gravid. Men det var veldig greit å få tips til oppskrifter osv da jeg hadde svangerskapsdiabetes. Har masse diabetes 2 i familien (min far bla.), og jeg ønsker å fortsatt ha gode blodsukkerverdier. Spiste ekstremt sunt og fedonvennlig under graviditeten, og gikk opp bare 8 kilo, selv om jeg følte jeg spiste MYE mat.
Nå har jeg verdens nydeligste gutt på 3 måneder, og er 2 kilo mindre enn je var da jeg ble gravid. Slapp helt av, jeg ammer ikke under slanking (PCOS (kan gi lite melk) og flere kraftige brystbetennelser i starten som førte til enda mindre melk gjorde til at vi måtte over på flaske for lillegutt....).


#91

Lille34 sa for siden:

Velkommen, Snillpia:)

Må si jeg er imponert over at du greide å spise så sunt under svangerskapet. Av er faring vet jeg at det ikke er enkelt når hormonene ofte fører til økt matlyst og søthunger. Godt gjort!

Hadde vært intr å se hvordan en dagsmeny ser ut hos deg?


#92

Catalina79 sa for siden:

Heisann... Er det ok om jeg slenger meg med her? Har gått på ketolyse i nesten 3 mnd, og må ut av ketose nå siden jeg skal "spise for 2". Så kremt, er gravid, men det er vel greit det?? ;)

Holder på å sette meg inn i fedons sin stil, og gleder meg som en unge på julaften til å sette tennene i frukt igjen. Jeg savner frukt!! Ellers så blir det vel å komme seg litt unna alt fettet, og heller spise oftere. Syns det er tungt for magen å kun klare 2 måltider om dagen, de siste dagene har magen vært en klump, til tross for mengder med vann. Så får vi se da, om fedon er noe jeg greier.. eller om hormonene tar overhånd. :eek:

Ha en fin kveld. :)


#93

nellie sa for siden:

Hormonene trenger IKKE ta overhånd. Det er du som styrer hva du spiser, ikke dem:)
Lykke til!:)


#94

Lille34 sa for siden:

Er jeg den eneste som sliter med økt søthunger etter at jeg gikk over fra ketose til Lindberg:confused: Synes det er slitsomt å kjenne på denne søthungeren igjen. Da jeg spiste masse fett og lite karber, forsvant den jo fullstendig, men nå er den tilbake gitt...:(


#95

TrillTrall sa for siden:

Da jeg var gravid med jentungen klarte jeg ikke sjokolade. Jeg forguder de der kulene fra Ferrero Rocher og fikk en eske til jul av pappan. Jeg var da temmelig nygravid og eska sto faktisk i kjøkkenskapet til etter fødselen! Vanligvis ville den vært historie i løpet av 1. juledag...:o


#96

nellie sa for siden:

Det er nok ganske normalt i og med at blodsukkeret vil gå mer opp og ned med Lindberg.

Pass på å spise nok. Bedre å ta seg litt ekstra fett enn å sprekke på godteri:)


#97

Lille34 sa for siden:

Det er faktisk en bragd i seg selv:stortsmil Jeg elsker også de sjokoladekulene, og i vårt julehjem pleier jeg og svogeren å kjempe om de kulene. De er knallgode!! Selv hadde jeg overhodet ikke problemer med å få i meg sjokolade da jeg var gravid:rolleyes:


#98

Lille34 sa for siden:

Merker at jeg fyser mye mer om jeg dropper middagen og heller tar et par rugknekkebrød f eks. Jeg trenger et større måltid til middag for å unngå småspising utover kvelden. Men det er vel rimelig normalt med tanke på blodsukkersvingningene:)

Selv om Lindberg er et mer sammensatt og balansert kosthold, og dermed mye mer fornuftig i mine sykepleierøyne, savner jeg det å ikke fyse på noe søtt når jeg var i ketose.


#99

nellie sa for siden:

Nei, det er ikke noe deilig det..
Jeg har ikke søtsug, men det er nok fordi at jeg spiser ganske lite karber (sånn i Lindbergperspektiv da.. mye i forhold til ketolyse.) Og endel mer fett enn det som er "reglen"


#100

Catalina79 sa for siden:

Kan en legge inn litt mer fett, og mindre karber enn det som blir anbefalt ifølge boken? For her går jeg snart rundt meg selv når det kommer til søtsug. Usjh!! :eek: Ikke lenge før jeg raner kjekshylla på butikken!! Ærlig talt, har ikke savnet dette nei.. virkelig ikke.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.