< Tilbake til oversikten

Skravletråd for Lindbergerne

#201

nellie sa for siden:

Prøv da vel:)


#202

tuddelu sa for siden:

Hei alle fedonelskere:)

Jeg er innom og hilser på, må forberede meg på fedonkost etter endt eurodiet. Er så flott at det finnes en slik skravletråd hvor man kan utveksle erfaringer:)

Jeg prøvde meg på ketogenkost før jeg gikk over til fedonkost - før eurodiet startet;) Ketogenkost ble for mye fett og lite frukt, så fedon sin kost i balanse fungerer best for meg og kroppen min.
Eurodiet har gitt en kickstart på innføringen av riktig kosthold og det ønsker jeg å opprettholde når dietten er over. For det er da den virkelige jobben begynner;)
Kroppen merker utrolig forbedring på endret kosthold, så dette vil jeg gjerne klare!

Ha en flott helg!


#203

Nupsida sa for siden:

Heisann! sniker meg inn hit litt med noen spørsmål ;)

Lurer på å bytte fra ketolyse til fedon.. Takler ikke fettet, å alt det der. Tror Fedon metoden kan passe meg bedre!

Men, er det slik at jeg kommer til å gå opp mange kilo nå?


#204

CosiFanTutta sa for siden:

Hvorfor tror du at du kommer til å gå opp? :)
Jeg har gått på Fedon i 3 måneder, og går nedover og nedover. Det går fryktelig sakte da, med 400 gram i uken (tilsammen 5,5 kg). Tror det skal gå helt fint å fortsette og gå ned! Kanskje ikke like hurtig som når du er i Ketose, men samtidig kan du jo leve veldig godt på Fedon, resten av livet :)
Lykket til, uansett hva du velger!


#205

blåbær sa for siden:

Da slenger jeg meg også med i denne tråden! Prøver meg litt fram med Lindberg, og håper det kommer til å gå greit.

Jeg syns 400 gram i uka er bra jeg, det er mer enn jeg noen gang har hatt som gjennomsnitt!


#206

CosiFanTutta sa for siden:

Kanskje bare jeg som tror alle andre raser nedover i vekt :)


#207

nellie sa for siden:

karbohydrater binder vann, så du kan evt gå opp noen hundre gram i vann, når du går over til å spise fler


#208

majalille sa for siden:

Har snoket her inne et par dager og det er morro å se at jeg ikke er den eneste som ikke enten takler alt fettet eller at man blir så matlei. Jeg kommer vel ikke til å følge fedon slavisk, jeg vil bare litt opp i karber og masse ned i fettmengden. Pluss det faktum at er man i ketose så ødelegger en sprekk. Det skjer jo ikke når man spiser sunt utenfor ketoseområdet. Da er en sprekk en sprekk man må gå videre fra og ikke en helomvending i kroppens funksjoner liksom. Det gjør det hele mindre stressende for meg jaffal.

Jeg er innmari glad i havregrøten og riskjeksa mi. Spiser ikke noe brød what so ever da jeg blir dårlig av det. Har i samme slengen unngått pasta, ris og potet også fordi jeg har noen kilo og ta av meg og det er jo en fin "bieffekt" at jeg får renere hud av akkurat det også. YAY!

Elsker maten min nå <3


#209

Khb sa for siden:

Hei der! Kjekt med ein Lindberg skravletråd:)

Eg har ikkje lest økene hans ennå, bare luska rundt i ressursene her.
Må nok skaffe ei bok etterkvart;)

Men lurer litt på korleis de andre Lindbergerar praktiserer sukker og søtstoff?

Fedon er jo veldig på fruktose, evnt søtstoff. Eg har i lengre tid brukt fruktose til å strø på ting, spesielt til borna mine. Desse vekene eg har prøvd meg på lavkarbo, har eg unngått sukker/fruktose. Etterkvart får ein jo lyst til å kunne lage kaker o.l. slik innimellom. Eg er litt skeptisk til for mykje kunstig søtstoff spesielt til ungane, men vil jo ikkje risikere for mykje karber sjølv.

Korleis gjer de det?


#210

nellie sa for siden:

De få gangene innimellom jeg lager noe kake eller noe, så bruker jeg enten Fruktose, Sukrin eller Stevia.
Det blir jo ikke sååå ofte.. Alt med måte:)


#211

Khb sa for siden:

Ja, måtehold er jo vesentleg!

Tenker at eg skal lage mykje mindre julekaker enn tidlegare, denne jula.
Dessutan lage dei mykje nærmare jul, slik at perioden med julekaker i huset vert vesentleg redusert. Så sparer eg resten av familien for sukker også;)

Stevia har eg ikkje skaffa meg enda, men det kjem etterkvart.
Godt å høyre at det er nokre her som bruker litt fruktose.


#212

Tiki sa for siden:

Har forskjellinge søtningsstoffer stående. Men bruker sukrin mest. Synes det fungerer bra jeg, men noen reagerer vel på at det iser litt.


#213

tuddelu sa for siden:

Jeg bruker fruktose i bakverk, rørte bær og småkaker. Det er ikke store dosene med fruktose på en dag, og det fungerer mye bedre enn sukker for min del:)


#214

nellie sa for siden:

Tror jeg bare skal lage karameller i år jeg:) Fløte, smør, frukose også kanskje litt nøtter i og med sjokoladetrekk. Blir nok av kaker og greier når man drar bort på besøk i jula.


#215

Khb sa for siden:

Ja, besøk kan være ei utfordring!
Jul skal me feire hos mine foreldre i år. Dei har også lagt vekk brød, poteter osv. Så dei forstår jo, men er ikkje alltid heilt konsekvente (har ikkje behov for å slanke seg), så eg trur eg skal ta med meg noko lavkaro venleg.

Går og lurer på om eg skal foreslå å finne på noko anna enn risgraut. Og uansett skal eg be dei fjerne sjokade og nugatti, som dei har ståande til barnebarna.


#216

tuddelu sa for siden:

Har noen gode forslag til en annen rett enn risgrøt?
Er rømmegrøt bedre?
Jeg skal på julegrøt snart og det gjør meg ingenting å smake litt på grøten. Men samtidig, jeg blir så dårlig av den pga. insulinresistensen, så jeg kunne tenke meg å slippe unna ondtene ..


#217

Khb sa for siden:

Meiner at det skal være oppskrift på lavkarbo rømmegraut her på forumet.
Ta eit søk:)

Trur kanskje det vart brukt JBK i staden for kveitemjøl.


#218

Cherry sa for siden:

Bruker konsekvent sukrin uansett. Rett og slett fordi jeg er skeptisk til fruktose:p, splenda rører jeg ikke med ildtang, og stevia har jeg aldri prøvd.


#219

tuddelu sa for siden:

Takk for tipset Khb:)


#220

Cherry sa for siden:

Har spist havregrøt for første gang i mitt liv. Positivt overrasket, smakte greit nok med sukrin, kanel og sukker på. Men jeg kokte den på vann og det kjentes. Hva gjør dere for mer "smak" i grøten?


#221

Khb sa for siden:

Smør og salt er et must i all graut!!!

(Ja, eg har faktisk opplevd å kjøpe graut på kafe, med ingenting salt i. Heile familien satt og rørte inn store mengder smør for å prøve å få litt smak på den)

Eg lagar alltid havregraut med halvparten vatn og halvparten melk. Men dette er jo ikkje lavkarbo. Du kan kanskje erstatte litt av vatnet med fløyte eller kanskje cottage cheese.


#222

Vibeke-67 sa for siden:

Hei
slenger meg på jeg også :ja:
Jeg har vært relativt lenge med i gamet, gått ned ca 25 kg med Lindberg og holder nå vekta med dette kosholdet.
greit å få frisket opp kunnskapen litt samt få noen tips til oppskrifter.

Jeg merker det er utrolig enkelt å skli over til knekkebrød/skiver/pasta ved hvert måltid når jeg ikke skal ned mer. Har en travel hverdag med en jente på 16 mnd som sover lite om natta og en krevende jobb. Så da har jeg ikke overskudd til å tenke så mye på korrekt mat. Men innimellom setter jeg opp en oversikt, og her er en helt vanlig matdag hos meg.
frokost: 2 egg, to multigrain knekkebrød, smør, kaviar
Lunsj: salat m kylling, ost, feta, div grønnsaker
Mellom: Mandarin (ganger 2-3;)) og noen nøtter om jeg har liggende
Middag: 3 pølser med blomkålmos
Kvelds: 2 skiver Fedonbrød m ost/pålegg etc.

Og nå før jul, mandarin, mandarin og mandarin. ELSKER de små, søte fruktene.

Jeg drikker veldig lite vann, klarer det bare ikke, så jeg drikker endel te med melk i, kaffe, saft (uten sukker).


#223

Cherry sa for siden:

Smør, i grøten da? Kjenner jeg har angst for å blande karber og fett så jeg er ikke helt komfortable med både fløte og havregryn liksom, men nå bruker jo jeg type 20-25 gram for å lage en passelig posjon. Burde gå greit :p


#224

Khb sa for siden:

Ja, det er sant:o
Det vert jo mykje karbo med mykje feitt, som jo er heilt feil.


#225

Turidmor sa for siden:

Hei:-)
Jeg vil også gjerne være med å skravle!
Har levd ketogent siden november 2010, har gått litt opp og ned (pga jeg har skeiet litt ut i helgene) men tilsammen -6kg, og fornøyd med det! Men vil gjerne ned iallefall 6 kg til- og synes, etter mye lesing, at Fedon passer meg. Men det er litt vanskelig å omstille seg fra fett,fett,fett til å tenke nytt...
Føler at man har lov til så veldig mye på Fedon i forhold til ketolyse!
Bare det at du kan dra på Burger King å spise en Fedon-burger er jo helt utrolig!

Er det noen som har noen enkle råd/tips for en nybegynner?

Kan jeg drikke Pepsi Max??????


#226

Tidl. medlem sa for siden:

Heisann! Slenger meg på jeg også, da jeg skal begynne med lav GI selv.
Ettersom jeg har skjønt, er det en fin mix av alle matvarer. Belgfrukter, magert kjøtt, (f.eks karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, kyllingfilet, svinekjøtt osv..), salater. Ja, en fin blanding av vanlig mat med lav glykemisk indeks (GI).
Gulrøtter og kålrot (tro det eller ei) kan man spise. Det er IKKE mye KH i disse matvarene, så lenge man faktisk har kontroll over mengden man spiser av dette.
Personlig skal jeg holde meg unna stivelsesprodukter (poteter, ris, pasta) da jeg skal ned i vekt og fettprosent.
Basmatiris er lov. Det samme gjelder fullkornspasta og fullkornsris, men jeg velger å holde meg unna dette og heller finne alternativer til dette som for eksempel blomkålris, blomkål- og brokkolistappe eller en selleripuré.
Dette lager man da selv fra bunnen av, selvfølgelig :)

Skal du steke noe, vil jeg anbefale ekte meierismør (Tine) eller rapsolje. Fedon anbefaler vel olivenolje. Raps- og olivenolje er så og si det samme.

Pålegg er jeg usikker på, prøver å finne alternativer, men har fått med meg at magre kjøttpålegg og egg funker fint :)

Proteinbrødet her i tråden ser jo helt fantastisk ut, men ville heller hatt det i pr. 100g så man kunne sammenlignet det med andre lavkarbobrød.

Salat er nam-nam! :p Personlig vil jeg holde meg litt unna frukt en stund pga fruktsukkeret.
Banan vil jeg ikke anbefale uansett hvor grønn den enn må være.
Ellers er fisk, oksekjøtt, lammekjøtt, kyllingkjøtt, svin osv. gode proteinkilder.
Nøtter er også sunt fett.

En halv tunfiskboks i vann etter trening er veldig, veldig, veldig bra!
Det skal jeg begynne med :) Da får man i seg ca. 22g proteiner og 1.1g fett.
Smoothie kan også være et fint påfyll etter trening.
Man har vel før trodd at raske karbohydrater er viktig etter trening, men det gjelder nok ikke de som skal ned i vekt.
Det beste for en toppidrettsutøver er sjokolademelk (den lille brune boksen fra tine, tror jeg). Det sa ihvertfall en PT med ernæringsutdanning til meg. Men det skal ikke jeg tenke på! :p
Jeg har ihvertfall blitt anbefalt å vente 2 timer etter middag før jeg går i gang med styrke-/kondisjonstrening. Skal jeg ta meg en joggetur trenger det bare å gå en time etter middag, sa hun (PT'n). Spørs jo hvor mett man føler seg også.. :p
Men jeg som trener mye for å øke muskelprosenten og redusere fettprosenten bør få i meg minst 100 KH før jeg går i gang med trening, anbefalte hun. Og ikke spise noe særlig KH som kveldsmat. To kokte egg, litt røkt laks, litt salat, litt tomater og noen skiver agurk var en helt grei kveldsmat etter trening.

Ble litt mye dette her, men det er ihvertfall det jeg har lært så langt om kostholdet lav GI inkl. trening.

Håper det hjelper litt :)

EDIT: Angående Pepsi max, så foretrekker jeg å holde meg unna kunstige søtningsstoffer pga e-stoffene i det. Ikke pga økt kreftfare (noe som forøvrig aldri er bevist), men fordi jeg er veldig skeptisk til det generelt!


#227

Dropset sa for siden:

Hei!

En skravletråd, jo! Så bra! :D

Jeg er en quinde i min beste alder (dvs midten av trettiåra), nybakt tvilling- og trebarnsmamma. Er nå tilbake til startvekt for graviditeten, men har fortsatt mange kilo for mye. Dreven jojoslanker, men det skal ta slutt nå. Har aldri prøvd lavkarbo tidligere, så jeg er en skikkelig novise her inne. Jeg bruker Lindberg som utgangspunkt, og målet er å finne et sunt og balansert kosthold som jeg kan leve med på lang sikt. Etter fødselen for to måneder siden har jeg vært skikkelig på sukkerkjøret, og både kropp og sjel har behov for en skikkelig avvenning. Har ligget unna sukker og raske karbohydrater i en uke nå, og kjenner at både humøret og formen er stigende. Deilig!

Jeg gleder meg til å bli kjent med dere!


#228

Fideline sa for siden:

Hei på dere som er litt mere erfarne Fedonere.
Hva kan jeg servere min mann som siste måltid på kvelden, slik at han holder stabilt blodsukker lengst mulig gjennom natta. Han har en tendens til å våkne midt på natta og ha sultfølese. Den dempes ikke av vann og han sliter litt.
Er det kanskje en slags musli jeg kan lage som dere kan anbefale meg.

Han har tatt av seg 13.4 kg hittil siden 17 januar så jeg jør alt for å hjelpe han videre. Målet er ca 22 kg ned men han synes det er greit om det går sakte for han har alltid lagt på seg igjen fort når han har gått fort ned. Nå lever vi jo på et kosthold som vi har tenkt å holde oss til i framtiden også.


#229

VSB sa for siden:

Hei. Melder meg her jeg og. Har lagt om kosten for ca. 2 uker siden og merker det godt på den metale formen, i positiv retning. Våkner av meg selv i 8-tiden, jeg som alltid har vært et håpløst B-menneske. Å bli i bedre form generelt er vel det viktigste målet mitt, men vil gjerne ned 15 kg også... Funnet flere spennende oppskrifter her inne, men litt forvirrende på oppskriftsforumet det alle filosofier er blandet.


#230

nellie sa for siden:

Nå er jeg inne i en ordentlig fin Fedonperiode igjen:) Og det er deilig, fantastisk og nydelig:)


#231

mama67 sa for siden:

Så bra, Nellie :)
Jeg har ikke vært noe flink i påska. Gleder meg til hverdag igjen, hvert fall matmessig :)


#232

VSB sa for siden:

Nå er det helg og de utfordringene som følger med der. Vi får besøk i morgen og med det følger gjerne masse snop. Tenkte å prøve meg på noe lavkarbo bakst. Fikk boken "Baking uten sukker" (eller noe i den duren) i dag og der var det mye fristende. Krevde en handlerunde da, men nå er alt klart. Så får vi se hvordan den utfordringen blir.


#233

nellie sa for siden:

Går jo så det griner, detta!:)


#234

nellie sa for siden:

Etter to uker på Skaldeman-fakirbesøk er det magisk, fantastisk, herlig å være tilbake på mitt deilige Lindbergkosthold igjen. Selv uten å ha spist et eneste Lindbergmåltid, føles det fabelaktig:p Gleder meg glugg til knekkebrød med smør, egg og masse kaviar<3 og grønnsaaaker. Deilige, sprø, vakre grønnsaker:love:

<3 Lindberg


#235

Rosee sa for siden:

Heia :)
Ser ikkje ut som denne delen av forumet brukes aktivt, men tenkte å skrive eit innlegg likevel! Eg tenkjer å legge om til Fedon-kostholdet. Tips om blogger o.l. for inspirasjon og oppskrifter tas i mot med stor takk.:D


#236

nellie sa for siden:

Lykke til! :)


#237

Rosee sa for siden:

Takk for det! Er allerede fast leser av bloggen din ;)



#239

nellie sa for siden:

Åh, så hyggelig!:D

Jeg skal skjerpe kostholdet nå.. Har jo tatt helt av i det siste. Da blir det Lindbergsk på meg igjen!:) Bare litt mer restriktiv på karbohydrater og litt mer liberal på fett.:)


#240

Rosee sa for siden:

Yoga: Har sett den siden ja, men tusen takk! :)
Har óg lest "Mat for livet", men syns det er litt vanskelig å begynne å gjennomføre det i praksis. Eg føler det hjelper å sjå korleis andre får det til i kvardagen!


#241

nellie sa for siden:

Er det noen her?


#242

Pearl sa for siden:

Holder på med en langsom, forsiktig overgang fra Eurodiett til Lindberg. :)


#243

Wowo sa for siden:

Jeg kommer om noen måneder jeg også....


#244

nellie sa for siden:

Er det noen andre som spiser sånn ca Fedonsk her nå tro?



#246

Cyan sa for siden:

Ja :)

#247

Vibeke-67 sa for siden:

Ja, jeg gjør vel det nå.
Har vurdert ED igjen nå i vår, fase 3, men vi får se litt utover våren.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.