< Tilbake til oversikten

Mars-startere!

Mimosaen sa for siden:

Ser det er en tråd for februar-startere her, så da kan vi også ha en for oss som begynner nå i mars! ;) Her kan vi dele erfaringer, tanker og meninger!

Jeg begynte på lørdag 6. mars og håper på å nå målet mitt på 15 kg ned i løpet av året.

Foreløpig synes jeg det går greit med maten, men må jo innrømme at det blir litt ensformig. Utvider vel horisonten etter hvert, tenker jeg.

Håper det er flere som joiner tråden.

Mimosaen sa for siden:

Jeg fortsetter jeg... ;)

Gikk inn på www.diett.no og førte inn alt jeg spiste i går og til nå.

Dette er hva jeg oppnådde i går:
Energi:1716
Fett:135.28
Karbohydrat:5.92
Protein:101.05

I tillegg til maten, så drikker jeg 1-2 liter vann og jeg tar Krom, Magnesium, Kalsium og Selen.

Er dette greit?

Lotta sa for siden:

Hei hei. Jeg hiver meg med. Startet 3 mars og er akkurat kommet meg ovenpå igjen etter å ha vært igjennon noen bivirkninger.
Ting er mye enklere nå og jeg kan leve normalt igjen.
Jeg spiser for tiden mye fisk, kjøtt og enkelte grønnsaker. Har drukket endel farris for å dempe kvalmen ellers går det mye på vann.
Til frokost blir det ofte egg med laks, spekemat eller bacon. Eller yogurt naturell med bringebær pluss linfrø
Jeg spiser meg alldid så mett at det kan ta noen timer før jeg blir sulten igjen.
De siste dagene har jeg faktisk tenkt på annet enn mat mat mat:)

Fleskesilje sa for siden:

Hei :)

Jeg begynnte mandag 8 mars så bare holdt på noen dager. :)
Jeg syns alt går veldig greit utenom frokosten. Syns den er veldig vanskelig. Mange spiser jo gjerne middags rester til frokost, men varm mat på morgenen byr meg imot Hehe.. Bakte ketolyse brød igår, men smaker jo herk. Eller bare frø. hehehe. :)

Kjekkt med en mars-tråd og :)

Superkatti sa for siden:

jeg hiver meg gjerne på en mars-tråd. begynte 1 mars og syns det går veldig greit med maten iallfall. kroppen min har nok et velutviklet forsvar mot stadig nye måter å slankes på så det går jo ikke akkuratt fort, men håper det går jevnt og trutt nedover iallfall.
er 72 nå og har tenkt meg ned på rundt 60 i løpet av året. helst før høsten. :)

jeg baker frokostmuffins nå. de var veldig gode syns jeg. så du kan prøve de til frokost? har masse brie og salami på. :)

Mimosaen sa for siden:

Koselig med flere her.
Hadde egentlig tenkt jeg skulle bake et brød snart, men ettersom jeg har lest så smaker det ikke noe godt. Har jo heller ikke savnet brødmat enda. Vi får se.:rolleyes:

Mitt næringsinnhold i dag er mye bedre (tror jeg):

[LEFT]Energi:2094
Fett:185.02
Karbohydrat:15.09
Protein:91.9[/LEFT]

Har også tatt alle vitaminer og drukket 2.6 liter vann!

cmh sa for siden:

Bak Nannah´s knekkebrød:) Nydelige;)

Armath sa for siden:

Hei hive meg og med her. Begynte 1 mars på ketolyse og
var i ketose den tredje ;) synes faktisk at det med maten er lett
men savne veldigt sjokolade;0)
har gått ned 7,5kg på 11 dager

Superkatti sa for siden:

hmm.. kjenner jeg er i ferd med å bli en smule stressa... jeg trodde liksom en skulle gå ned litt kjappere i begynnelsen av kuren. det er iallfall det en blir "lokket" med. men nå i min andre uke så har jeg da veid 100gram mer hver dag. det blir 1,2 ned første uka, og så opp 400gram denne uka. jeg er i ketose hver dag og syns jeg spiser ganske greit. må vel kanskje bare være tolmodig så håper jeg det løsner snart...

only sa for siden:

Hei, jeg synes det går greit foreløbig, veldig fornøyd med maten jeg spiser, og savner ingenting, går ned par hundre gram hver dag ca, så det går jevnt og trutt nedover, spiser alle disse ketolysemineralene så sant jeg husker å ta dem, glemmer ofte den jeg skal ta på kvelden. trening er så som så, men blir litt innimellom, i dag har jeg jogget 10 min på elipsemaskinen min, og tatt en gord rekke med ulike sittups... pluss malt en vekk hehe...
nannahs 70 talls pizza var kjempe god. Tror det blir pizza og norske talenter i kveld med familien, kanskje litt frosne jordbær mixa med fløte og sukrin til desert?? Lykke til alle slankere!

Runegutt sa for siden:

Starta 1.mars jeg også. Mista masse vann første dagene, og så sto vekta bom fast. Deretter løsna det, spesielt etter at noen snille piker her inne forklarte meg hvor mye fett jeg skal få inn i meg/døgn. Etter at jeg øka inntaket med ca. 5 eggeglass med Vita Optimalolje/døgn, har vekta starta å rase nedover. 3Kg siste uka :)

cmh sa for siden:

Wow!!
Så ditt eksakte matintakk pr. dag ser ut hvordan???
Bare litt misunnelig her ja!!:p

arnakristin sa for siden:

Hei,
[color=#000000][/color]

Ser ut som det blir litt lite vann, den vanligste nybegynnerfeilen er for lite fett og for lite vann.
[size=3][/size]

Til inspirasjon:
Hva har du spist til frokost i dag

Kan være at du får i deg for lite fett, min erfaring er at når jeg får i meg nok fett i løpet av dagen så er søtsuget totalt fraværende. …men ikke unormalt å oppleve dette i begynnelsen, hold ut og søtsuget vil forsvinne.
[size=3][/size]
[font=Times New Roman][/font]
Superkatti
Ikke alle her inne raser ned i vekt, det bare virker sånn, he, he… Hvor mye og hvor fort man går ned kommer an på mange faktorer. Så er det ikke å komme unna at de som skal ned masse går mer ned i begynnelsen enn de som ikke er så veldig overvektige. Husk også at det mann mister første uken i hovedsak er vann…
Husk også at kroppen kan trenge opp til fire uker for å komme i optimal fettforbrenningsmodus.
Vekta vil naturligvis svinge, en ide er å bruke målbånd da man ofte kan gå ned i cm uten at det synes på vekta. Salt mat binder vann i kroppen og noen har fått seg et lite støkk etter en dag med spekemat eller bacon crisp. Mange samler vann rundt mens og eggløsning, vet om de som går opp2-3 kg, men dette forsvinner fort igjen. Dersom man blir deprimert av de naturlige vektsvingningene så anbefales det enten å veie seg på en bestemt dag eller rett og slett hive vekta lengst inn i skapet og heller bruke målbånd.
[color=#000000][/color]
For de av dere som ikke har lest denne tråden så anbefaler jeg at dere tar en titt, jeg har samlet sammen litt informasjon fra forumet om bl.a. hvor viktig vann og fett er på lavkarbo: Til alle nybegynnere på lavkarbo...

Skallesei sa for siden:

Hei hei...

Begynte på ketolysekuren 1.mars. Har ikke ført noen oversikt over inntaket mitt til nå men jeg vet at jeg har drukket altfor lite vann, og altfor mye PepsiMax.
Tar magnesium, selen og krom.
Jeg har det med å spise litt mye og få ganger. Ofte bare 2 ganger om dagen.. :eek:
Spiser som regel 2 stekte egg og 150g bacon til frokost og så en biff eller to til middag. Steker som regel litt løk/sopp/paprika til om jeg ikke bare har brokkoli på siden. På kvelden gomler jeg i meg litt ost og kjøttpålegg. :D

Regner med jeg ligger på maks 10g karbo om dagen.
Har "målt" med sticks og de blir helt lilla og gir utslag for at jeg er i ketose.

Har gått ned 5kg på 2 uker.

Lurer på hvor høyt fettinntaket mitt bør være? Er kanskje ikke høyt nok?
Sitter mye i ro med datamaskin, og er lite i aktivitet.
Tenkte å kjøpe en slik ergometersykkel eller hva det heter så jeg kan kompensere for mosjonen jeg skulle hatt hver dag. Hvor mye og hvor hardt bør jeg sykle? =)

Takker for svar..

Hei,
Mange føler seg litt blytunge i beina i begynnelsen på ketolyse, men det går over etter hvert. Her finner du forresten trenings delen av forumet, forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25
Dersom du har ketolyse boka så står det litt om mosjon på s.46-51

På ketolyse så skal du spise når du er sulten og spise deg passe mett om det er eller 4 ganger spiller ingen rolle, mange her inne, meg inkludert, spiser som oftest bare 2 ganger i løpet av dagen.
10 kh er litt lite på ketolysekurer, prøv og legg inn litt grønnsaker med frokosten, eller med kvelds snacksen.
Vedrørende stiksen, så skal testen tas på kvelden minst 2 timer etter siste måltid, de aller, aller fleste vil teste positiv på morningen) og den mørkeste fargen kan være en indikasjon på at man drikker for lite vann.
For de fleste ketogene dietter ligger fordelingen sånn omtrent på: 75% fett, 20% protein og 5% karbohydrater.

Mimosaen sa for siden:

Jeg går å drikker fra en Olden-flaske som jeg fyller med vann. Jeg har tenkt at den inneholder 0.5 liter, men det er jo 0.7. Så i løpet av en dag får jeg nok i meg bortimot 2.5 liter. Mer enn det klarer jeg ikke! ;)

Forresten koselig at det er flere marsstartere. :)

Du skrev først 1-2 liter og under 2 er litt lite, kjempefint at du har kommet deg over 2 tallet…

Trulte bollemor sa for siden:

Hei

Jeg blir med her jeg også, selv om jeg prøvde meg litt frem i februar.
Jeg synes også jeg går tregt ned... men det er nok helt klart det å få i seg nok fett som er mitt problem!

Takk for tipset om diett.no - 884 kalorier i dag, og lite fett - Runegutt: drikker du fettet? Andre som har gode resultater på det?

Ketose tab. begynte jeg med på mandag, og stiksene - er i ketose, litt svak i går etter å spist hjemmelaget tomatsuppe. I dag er den igjen mellomrosa...
Tror kroppen min er i sjokk, men føler meg utrolig pigg og tiltakslysten.

Hvor mye vil dere ned?

Jeg er veier 118 kg og skal ned så mye som mulig over lang tid - håper på 24 kg det neste år. Selvfølgelig mer - men vil ikke gå for raskt ned heller. Da løs hud ikke akkurat er så sexy.

Jeg trener 4-5 ganger per uke. Og er det jeg kaller en "Sporty tjukkas". Har spist sundt og trent mye, men spist altfor mye karbo og altfor lite proteiener og nærmest aldri fett. Har vært tykk i altfor mange år, jeg la på meg 50 kg i løp av få år etter at jeg opplevde posttraumatisk stress. Men nå skal det bort, og jeg kjenner mange som har endelig klart det med lavkarbo og fett.

Lykke til - og takk for alle gode tips!
Jeg synes ketosebrødet er godt jeg da ;-)

Trin sa for siden:

Jeg er også mars-starter!
Begynte mandag 8/3. Har gått ned 2,6 kg på de første 5 dagene. Supert :) Håper det fortsetter! Fikk boken og tablettene i går, håper å virkelig komme på rett kurs nå! Føler det er vanskelig å finne gode måltider, satser på at boken inspirerer til videre utforsking av maten.
Kjenner en voldsom forbedring i kroppen, og gleder meg til fortsettelsen :)
Veldig på jakt etter gode tips, så erfarer du noe eller kommer over en god oppskrift - del det gjerne!

mat sa for siden:

Jeg er ny her så klar som et egg å begynne hi hi.
Ønsker alle en flott helg:cool:

misstoril sa for siden:

Hei
Jeg har tenkt mange ganger å begynne, men SLITER med hva jeg skal spise :( Jeg er ikke glad i verken kjøtt eller fisk. Jeg er veldig glad i grønnsaker, salat og slik, og ellers sikkert slik jeg ikke bør spise, som knekkebrød. Men så har jeg skjønt det slik at mange grønnsaker har en del karb iseg, og frukt er omtrent fy..

Håper jo å få til dette, men jeg trenger rett og slett tips til hva jeg kan spise :)
Lykke til alle sammen! Og god helg.

[font=Times New Roman][/font]
Ikke så mange vegetarianere på lavkarbo, men de finns. Temaet er oppe fra tid til annen og her har jeg funnet noen tråder vedrørende temaet, håper du finner litt inspirasjon her:
Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?
Veggis på ketolyse
Vegan + Lavkarbo?
Lavkarbo for veggis, vektproblem til tross for vegetarmat
Ingen karbo - mye protein for vegetarianere...
proteiner når man er veggis...
Måltidsplan for en vegetarianer.
Vegetar-Lindberg
Er vi flere vegetarianere her inne?
Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?
Ketolyse uten kjøtt
Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?
Lavkarbo for vegetarianere
Vegetarprodukter/ lavkarbo?
Vegetariske middager
Fascinert veggis venter på
Hvor er alle vegetarianerne?
Muskuløse vegetarianere
Vegeterianer....
Vegetariske frokoster
Vegetarisk lunsj

Runegutt sa for siden:

En typisk dagsrasjon:
Frokost: En munn tran, ett eggeglass olje, En tomat, en agurk, 1/2 boks tunfisk i majonaise

Lunch: En avocado
Ekstra Lunch; Ribbe og 200g brokkolokolokolioglei

Middag: Kjøtt/fisk og brokolikokkeliko med masse smør, og et glass olje til dessert.

Kvelds: 6 skiver Bason og 3 egg, og hvis jeg gidder,,,Brokkolikkolei

Er nøye med mine 20g karbo.
Fett nok
Og må spise ketotabletuttene

Ja også 40 minutters gåtur.

Starta med ketogreiene fordi jeg har fått betennelse i muskelfester i begge knær, og dermed måtte skru ned treninga radikalt.
Det passer udmerket med litt vekttap uten sulteseg samtidig.

Runegutt sa for siden:

Tester ny olje: Odelia rapsolje. Smaker bedre enn Vita Optimal.
Spennende å se om kroppen liker den.
Tror det er for mange solsikker i optimaloljen.
Eksemen min liker ikke solsikker i flytende form, mystisk nok

Fax sa for siden:

Hei!

Jeg begynte for 4 uker siden, i begynnelsen gikk jeg ned kjempefort, men så stoppet det helt opp 2 uker siden. Var så desperat noen dager siden at jeg kjøpte inn Nutrilett og tenkte å drikke bare shakes i en uke..... jeg klarte det 1 dag så fikk jeg sånn hodepine og var SÅ SULTEN at jeg ikke orket mer. Så nå er jeg tilbake på lavkarbo igjen. Eneste bra med 'nutrilettutskeielsen' er at det fikk fart på dobesøkene igjen, for jeg har strevd en del med forstoppelse de siste ukene på lavkarbo.

Tror muligens jeg drikker for mye PepsiMax, vet ikke helt om det har noe å si. 1 liter dagen omtrent. For min del gjør det jo dietten mye enklere, selv om det beste hadde vært å drikke vann.

Uansett, her er jeg! Får jeg værme i gjengen eller? :D

Trin sa for siden:

Er litt forvirret her - sitter og leser boken og kikker på menyforslagene.
Synes menyene og oppskriftene der ser betydelig magrere ut enn en del av det man finner her. Noen flere?

cmh sa for siden:

Beundrer deg som klarer å svelge ren olje. Men du mener altså at det fungerer? Skjønner jo at det smører tarmene og systemet, men får deg ned i vekt i tillegg?! Kanskje verdt ett forsøk...:o

cmh sa for siden:

Velkommen!:) Så koselig. Er ikke meg som har startet tråden, og starta vell egentlig selv i februar. Men har så dårlig fremgang at jeg føler meg mer hjemme sammen med denne gjengen her;)
Prøv å kutte ut brusen en uke å se om det blir bedre. Hodepine er vell nokså normalt uansett, det hadde jeg også, og jeg starta veldig strengt. Tillater meg ikke brus eller sånne ting man ikke trenger. Vil heller finne ut av det når kiloene begynner å forsvinne.
Har også nå kutta ut melkeprod. i tillegg, så kosten min er nokså ensformig for øyeblikket, men er ved godt mot:D

Lykke til og fortell oss hvordan det går:)

Runegutt sa for siden:

Forsøkte ketolyse for et år siden, og det fungerte ikke.
Jeg trente alt for mye styrke, og spiste for mye protein, noe som ga meg superhøyt blodsukker.
(Tung trening bryter ned muskler, og en sulten kropp omdanner proteinet til glucose)
Siden jeg allikevel ikke får trene hardt på endel uker, passer ketolysekuren meg udmerket. Blodsukkeret er jevnt og lavt (Mellom 4,1 og 5,7) og 3,5 rett etter trening. (Har Dia 2)

For tiden går jeg ca 40-50 minutter hver dag, i sånn passe tempo. Kjører litt på i oppoverbakker, men ikke mye..... knærne nekter.

Det løsna for meg med en gang jeg fikk i meg fett nok til HVERT måltid, samt kutta ned på proteininntaket. I tillegg er jeg forsiktig med kveldsmaten. Osteterninger på kvelden, fordi man er sugen, gir meg høyere morgenblodsukker=ketolysekuren bremser.

Runegutt sa for siden:

Ketolyseboka:
Denne burde vært redigert en hel del. Innholde er bra, men boka er krøkkete oppbygd. Man trenger bla. mere veiledning på fettinntak, rask forklaring på proteinsyntesen og hvorfor vekta stopper når man spiser for mye protein. Jeg er heller ikke glad i brøderstatningene. Ikke smaker dem godt, og karboinnholdet er i grenseland. Vi bør slå et slag for avokado og brokkoli. Superketomat.

EmilyB sa for siden:

Jeg tror det er veldig opp og ned hvordan kroppen reagerer på brus. Jeg drakk mye pepsi max tidligere og kom etter hvert til et punkt hvor vekten sto fast, kuttet ut brusen og vektnedgangen fortsatte. Nå har jeg ikke drukket pepsi max på veldig mange måneder, det vil si jeg tok en slurk for noen uker siden og da fikk jeg faktisk vondt i hodet av den. Tidligere var det motsatt.

EmilyB sa for siden:

slettet da jeg så dette var ketolyse og ikke Lindberg som jeg går på :)

Runegutt sa for siden:

Da er ketolyse tingen. Spise når du er sulten. Bare huske på å få i deg nok fett, og ketolysetabeluttene:)

Da har jeg vært å kjøpt olje og drukket det første eggeglasset..
For en god sak som dette skal jeg nok klare det til hvert måltid, men det var virkelig ekkelt.

Dere nevner Nannah´s mat og spes. knekkebrød - som nybegynner lurer jeg på hvor jeg finner oppskriftene - høres ut som om det må testes også.

cmh sa for siden:

Søk gjennom oppskriftene øverst på siden;)

cmh sa for siden:

Enig med du:)

Hei,
En smakløs olje fås kjøpt på apoteket, bestillingsvare, den heter MCT olje. I tillegg så er det mange som bruker Cocosa olje, fås i helsekostbutikker, finnes i to varianter en til steking og en man kan spise som den er eller ha den i te/kaffe etc.

Søke på forumet, her er utvidet søk hvor du kan snevre inn til ulike deler i forumet og/eller brukernavn, forum.lavkarbo.no/search.php
Skal du søke på oppskrifter så begrenser du søket til oppskriftsdelen av forumet.
Skriv knekkebrød som nøkkelord Nannah i brukernavnboksen og søk i oppskriftsdelen av forumet så vil den berømmelige oppskriften dukke opp.
Oppskriftsdelen av forumet finner du her

cmh sa for siden:

Biblioteket??

1 liter Pepsimax er nok i meste laget vil jeg tro. Kunstig søtningsmidler kan hindre vektnedgang en såkalt partystopper. I tillegg så trigger kunstig søtningsmidler søthungeren. I og med at du synes Pepsimax gjør dietten enklere så tror jeg at den er med på å trigge søthungeren din og at du bør kutte den ut. Du vil sikkert oppleve endel abstinenser i en overgang. Søk på søtningsmidellet Aspartam her på forumet kan være en god motivasjonsfaktor for å kutte ut Pepsimax'en.
Min erfaring er at om man får i seg nok fett i løpet av dagen så har jeg overhode ikke noe søtsug i det hele tatt.

Takk for forklaringen, jeg fant den. Spennende, gleder meg!
Men kanksje du kan hjelpe meg med hva fiberhusk er?

Jeg har forøvrig lagd lørdagskos i kveld. Bringebærmose med diabetes bringerbærgele pulver m kremfløte. 3 g karbo per posjon. De to første sjeene var godt, fantastisk rett og slett. Men det ble veldig syntetisk smak og veeeldig søt. Alt for søtt - så for dere som er glad i søt kan dere jo teste det. Står om det i boken også.

God kveld

Hei,
Når det er noe du lurer på vedrørende matvarer/ingredienser så er Matvareguiden genial, her er informasjon vedrørende Fiber Husk.
Du finner det i velassorterte matvarebutikker, som oftest i gluten fri avdelingen eller i helsekostbutikken. Dersom du er en av de som drar på harry-tur til Sverige så får du den mye billigere der.
Når man først har blitt avvent sukker, så smaker også det med kunstig søtning veldig søtt, og har en syntetisk bi-smak. Jeg lager en sjelden Panakotta og i den har jeg måttet redusere søtningsmidlet til 1/3 av det opprinnelige. Sukkerfri gele bruker jeg oftest i ostekake eller blander med krem til fromasj, da synes jeg det går greit.

Idamor sa for siden:

Hei folkens!
Jeg skal muligens starte på ketolyse, men fortsatt ikke helt sikker. Begynte på atkins, men har etterhvert forstått at ketolyse og atkins er noenlunde det samme, med forbehold. Lest en del her på forumet, og havnet i denne tråden her nå.

Dere som har begynt på ketolyse nå, hva har dere kjøpt av "pakker" på ketolyse.no? Er litt usikker på full pakke eller startpakke. Så tenkte kanskje dere begynnere i mars, kunne hjelpe meg med valget? takker og bukker masse :-)

ha en fin dag!

Runegutt sa for siden:

Du trenger alle tre tablettene som du finner på ketolyse.no.
Ketostix kan du kjøpe der eller på Apoteket.
Boka kan du låne på biblioteket. Jeg synes ikke spesielt mye om boka. Den er ikke spesielt brukervennlig, og man finner for eksempel ikke noen klare svar på hvor mye fett og protein man skal ha i seg, uttrykt i gram/dag.

Har fått mye mere konkret hjelp her, enn jeg har fått i boka.

Armath sa for siden:

Heisann. jeg blir fortalt at jeg spiser alt for lite til å være på ketolyse, men jeg spiser jo kun når jeg er sulten å har ikke noe særlig lyst å proppe i meg mat når jeg ikke er sulten. Jeg spiser ca 3 måltider til dagen å er veldig forsiktig når det kommer til karbo innhold i maten.
Noen som kan fortelle meg hva som er rett ?
Jeg har jo gått ned 9 kilo på to uker så noe rett må jeg jo gjøre.:D

noen som har meny forslag og? :)

cmh sa for siden:

Er det noen som må komme med gode råd, må det være deg!:eek:
Flott resultat:heia:
Jeg spiser tidvis bare 2 måltid om dagen, men holder meg innafor karbogrensa, mellom 150-200 gram fett og ca 90 gram proteiner.
Spis når du er sulten og spis deg passe mett. Får du i deg nok fett og proteiner forstår jeg det sånn at man holder seg mett lenge og vell;) Samme med å drikke nok vann:)

Runegutt sa for siden:

9Kilo på to uker er imponerende:)
Stå på.

Catwoman sa for siden:

Heisann! Jeg vil også være med:syklubb:
Starta 2 mars. Gikk ned 5,5 kg første uka! Er jo mye vann, men vil jo helst tro det var litt fett og.. Hi, hi:D
Hadde litt problemer i begynnelsen, kvalm og energiløs. Men nå føler jeg meg skikkelig bra, jippi!
Sjekker ut noen oppskrifter her inne, lett for å bli mye av det samme.. Savner frukt VELDIG:(
Skal veie meg i morra, kjempespent;)

Friida sa for siden:

Hei folkens.
Jeg slår meg sammen med dere, jeg begynnte 10 Mars og har til nå gått ned 1 kg å mistet 4 cm rundt midja.
Jeg går vel egentlig ikke ketolyse da mitt mål er å holde meg under 50 kbh dagen, også drikker jeg ett glass nypresset appelsinjuice hver morgen (de telles som en del av de 50 kbh, inneholder 25 kbh).
Men så lenge jeg fortsetter å gå ned så holder jeg meg til dette oppsettet. Planen å bytte til ketolyse når vekta ikke vil bevege seg mer.
Det er virkelig motiverende å lese om alle som har fått så bra resultater.

Lykke til alle sammen.:4klover:

Mimosaen sa for siden:

Så koselig med flere her og det har jo kommet inn den del gode tips og råd også. Kjempebra! :)

Jeg sliter med at jeg får i meg for mye proteiner. Tror kanskje jeg totalt spiser for mye. Ligger på 2000 + i kcal pr dag, og 100 gr. er proteiner og 160 gr fett.

Kanskje jeg skal spise mindre, og heller ta et par eggeglass med olje i stedet! :confused:

Hajdi sa for siden:

Hei og hå. Jeg startet på'an igjen 2. mars etter ett års opphold.
Denne gangen skal jeg tillate meg å være litt mer mer tolmodig -og ikke stresse så mye med vekta. Skal tenke at dette ikke bare er et slankeopplegg, men noe jeg gjør for at kroppen skal ha det bra. Og det har den nå. Magen har i alle fall blitt såååå mye bedre etter at jeg kutta karbene! Litt ned i vekt har jeg også gått.
Jeg følger ketolyse/LCHF.

Catwoman sa for siden:

Mandag = veiedag... Spennende! Hadde gått ned 0,8 kg, og 3 cm rundt livet:D
Men det beste er at jeg føler meg skikkelig bra! Masse energi og sover bedre enn noengang:heia:

0.8 kg gratulerer da slo du meg, jeg gikk ned 0.6 kg.. endelig ned igjen.
Jeg er kjempe fornøyd - målet er rundt en halv kilo i uken. Drikker olje, men har fortrengt det ett par måltider..
Føler meg veldig bra, og heller ikke så sulten lenger. Er i ketose, har sjekket hver kveld. Veldig greit med tablettene, da vet jeg at jeg får meg det jeg trenger av vitaminer og mineraler. Lykke til dere andre også!

Bibliotek - apotek, "same - same but different" som dem sier i Asia.

Feilkoblingene og trykkleifene øker i takt med smertene, må ha vært en dårlig da, he, he...

Skallesei sa for siden:

Ser det er anbefalt 20g karbo for menn og 15g karbo for kvinner på ketolysekuren...

Vil jeg som mann ha mer eller mindre utav kuren dersom jeg legger meg f.eks på 15g istedenfor 20g om dagen?

Er i veldig lite bevegelse, skal begynne å sykle på ergometersykkel, men usikker på hvor mye? Lite gira på ut å gå tur i drittværet for tiden.

Runegutt sa for siden:

Er også mann.
Legg deg på 20, ellers ser det ut som man bremser opp.
Få i deg NOK fett (150-200g/døgn)
Begrens inntaket av kveldsprotein, spesielt ost.
Sykkling 20-40 minutter i passe subbetempo, er udmerket. (Ca 65% av makspuls)

Skallesei sa for siden:

Ser at det er anbefalt 70-75% fett, 20-25% protein og 5% karbo.
Det gir meg et oppsett på 280g fett, 100g protein og 20g karbo.
Hvorfor anbefaler du "bare" 150-200g fett da?

Skallesei sa for siden:

Har i dag spist følgende:

Frokost: 2 egg med 150g bacon og 100g brokkoli. Stekt i meierismør. Totalt 37g protein, 101g fett og 3,1 karbs.

Lunch: 50gram Gräddost og 2 gullvafler. Totalt 10g protein, 22g fett og 6,4g karbo.

Middag/kvelds: 240g nakkekotelett, 170g fløte, 200g brokkoli, 50g meierismør. Totalt 53g protein, 151g fett og 10,7g karbo.

Dette gir totalt 100g protein, 274g fett og 20,2g karbo.

Er dette en akseptabel fordeling av protein, fett og karbo? Burde jeg gjort noe annerledes?

Runegutt sa for siden:

Fordi du skal ned i vekt :)
Spiser du tilstrekkelig, vil du også på dette kostholdet greie å legge på deg.'
Jeg anbefaler deg å få ALLE karbohydratene fra grønnsaker.

Runegutt sa for siden:

PS, protein bør du beregne ca 1-2gram/kilo kroppsvekt uten fett.

Da har jeg spisit Nannah's knekkebrød til kvelds.. nyyydelig..
Farlig godt!

Ellers har jeg byttet ut Raspoljen, men cocoosa dvs. coconut oil som jeg kjøper på helsekosten. Den smelter jeg på svak varme i microen og drikker. Smaker ingenting.

Hegeik sa for siden:

Jeg begynte på Ketolyse dietten mandag 15. mars, og hååper jeg klarer å nå mitt mål før sommer! Jeg har allerede eksprimitert med forskjellige oppskrifter, slik at det kan oppmuntre meg til dette videre. I går prøvde jeg å lage taco etter denne oppskriften: lenabeatrice.net/generelt/taco-med-hjemmelaget-krydder/

Kjempesuksess! :D Fikk litt til overs, så i dag har jeg taco salat til lunsj :) Anbefales å prøve! :)

Mimosaen sa for siden:

Takk for tips, den ser jo kjempegod ut! :)

Friida sa for siden:

I dag var det veiedag, jeg har gått ned 1.6 kg på en uke... men hadde gått opp 6 cm rundt livet :eek: Får håpe jeg er litt oppblåst eller noe, men er veldig fornøyd med vekttapet ihvertfall:D

Mimosaen sa for siden:

Bra nedgang da!
Men er du sikker på at du har målebåndet på akkurat samme sted som sist gang. Jeg synes i hvert fall det er vanskelig å måle på samme sted hver gang, og dermed så varierer jo cm innimellom! ;)

Runegutt sa for siden:

Vi som er forkånet fra å se ut som et beinrangel, burde vært utstyrt med innebygget målebånd :)
:)

Friida sa for siden:

Ja kan jo hende jeg har bommet litt, men jeg er ikke så bekymret jeg har jo god tid på å gå ned det jeg ønsker. :rolleyes:

ada-emilie sa for siden:

Hei. Jeg begynte idag. Jeg har tidligere hovedsaklig spist epler og grønnsaker , men kroppen ble glad for noe annet merket jeg og savnet ikke den gamle maten. Ser noen av dere spiser ketosepiller. Er det viktig?

Trin sa for siden:

Yay!!
Etter 9 dager har 5 kg rast av. Må bare si jeg er superhappy :)
Håper det fortsetter en uke til i det tempoet før det roer seg. Har et delmål på 10 kilo og et endelig mål på 20 kilo ned så jeg er jo faktisk 50/25% ferdig på kuren.
Håper å være i mål til 1. juni omtrent. Når jeg tenker meg om er kanskje 15 kilo på 10 uker litt vel offensivt, vi får se hvordan det går!

Ellers lurer jeg på følgende; jeg er i ketose og jeg spiser matvarene som er anbefalt på kuren. Vil det si at jeg gjør det riktig? Eller kan jeg halte meg gjennom og gå på en eller annen kjempesmell fordi det noen dager er for lite karber og andre dager for lite fett?

ada-emilie sa for siden:

Hvor mange gram fett er det i en spiseskje olje?:confused:
Gikk for å skaffe olje og klødde meg i hodet i helsekostbutikken. Kjøpte den dyreste jeg. Udos choice med mange oljer i, så slipper jeg å tenke på å få i meg forskjellige typer fett selv, bare bruke den til hvert måltid. Jeg orker nemlig ikke kjøtt eller ost med mye fett i.

Det anbefales at man tar vitamintilskudd når man går på ketolyse. Det er ditt valg hvilket merke du vil bruke men husk at ”ketolyse tablettene” er spesialdesignet for denne kuren.

ada-emilie sa for siden:

Takk, det er ikke mer mystisk nei. Bra!

Mimosaen sa for siden:

Det varierer vel!? Men hvis man skal finne det ut, så er det jo bare å ta en spiseskje med olje og veie den. Jeg tipper det veier ca 10-15 gram og da er det vel 10-15 gram fett også!

Runegutt sa for siden:

Superspent på om badevekta er godvenn i morgen.
Prognosene er bra, men hvem vet.

Runegutt sa for siden:

:D:D:DDumdiduuuudidei, sann.
Badevekta er snill i dag.
-1,1 Kg denne uka. Har dermed tatt av 7,1Kg siden 1. mars

Wow... kjempe bra Rune!

....det var dette fettet da - jeg skal bli ennå flinkere!

Hei.

Jeg ser dere har flotte og fine figurer som viser veien og målet deres under signaturen. Weitght loss, slik jeg jeg også ha!

Jeg har vært inne å laget en, men hvordan får jeg den på signaturen min?

Noen som vil forsøke å forklare det til en lite data flink person?

frida frosk sa for siden:

slenger meg også med ..
Jeg startet på ketolysekuren 12 mars , altså en uke siden i dag.
Har lest og leser fortsatt flittig i boka , ser dvd`n og bruker forumet her flittig. Men det er så klart stadig ting jeg lurer på .
Syns ogå som mange andre at frokosten er litt vanskelig , men får iallefall i meg et egg og litt gr.saker. Tenkte prøve frokost muffinsen , bare jeg blir litt mer erfaren.
Salat til lunsj med både protein og fett. Kjøtt eller fisk til middag med gr,saker saus og salat.
Om jeg får lyst på noe om kvelden tar jeg en halv stangselleri fylt med norzola , et par osteskiver e.l
Skriver "om jeg får lyst på " for det er som regel det det går på , ikke sult... Jobber med hodet samtidg , så med tid og stunder kanskje det snur :)
Ellers drikker jeg minst 3 liter om dagen. Fordelt på farris og vann. Har ikke klart å kutte pepsi maxen enda , men merker behovet er mye mindre , så tror kanskje det går av seg selv etterhvert.
Fikk en pangstart på uka , så nå er jeg spent på hvordan kroppen vil reagere i uka som kommer .

nicola sa for siden:

Heisann! Jeg hiver meg gledelig på! Jeg og min samboer startet 15 mars. Så vi er nybegynnere :) Er aktiv inne her og får inspirasjon av mange gode oppskrifter etc..

Har ett mål på å gå ned minst 15 kg. (jeg er fornøyd med 12-15 kg)

Kan skrive ned hva jeg har spist i dag, så dere kan evt. se om det er noe jeg gjør feil :P
Urinstixen gir utslag så jeg er tydeligvis i ketose. Er også minus 2-3 kg på 4 dager. Min sambo 3 kg.

En halv kjøttdeigpakke med purreløk og ost over samt en dæsj med seterrømme.
Ble METT. hehe. Ellers har jeg tenkt å spise en skive med lollypobrød med eggesalat, og senere kansje en løvbiff med ett eller to egg.

Høres det greit ut?
Har skeiet ut i går pga langveisfra-besøk.
Min sambo er kokk, så det ble en veldig god sjokoladfromage med lavt karbo innhold. (oppskrift funnet her)
og en pizza (oppskrift i ketolyseboka)
Jeg tok en stix en time etter jeg hadde spist (både pizzaen og sjokoladefromagen var NYYYDELIG forresten), og den ga fremdeles utslag så det var bra :)

Ja, frokosten er ikke lett, jeg har lagd det fantastiske knekkebrødet til Nannah..
Spiser det m ost feks. også drikker jeg ett eggeglass med fett..

Det er nok denne du leiter etter, forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879

Eggeglass med fett .. jeg har sett at det blir brukt , men ikke satt meg inn i det enda. Er det for å få nok fett , eller er det for å få gunstig fett ?

Hei,
Det er nok en del som sliter med å få i seg nok fett, dersom de føler at de ikke greier det gjennom kostholdet så tar man tilskudd for å være på sikre siden.
Noen tar seg et eggeglass med for eksempel en god olivenolje, Udos choice eller MCT Olje, mens andre bruker cocosa i te/kaffe/smoothie eller spiser den som den er.

anne.kariin sa for siden:

Hei, startet vel også 01. mars 2010. Er fornøy med at jeg er mett hele tiden og har ikke behov for å spise verken snop eller annet, absolutt helt mett!! Hadde ventet å gå raskere ned, mens en skal vel ikke klage så lenge det går ned, og jeg merker det faktisk på at buksene er mindre stramme. Liker godt pannekaker til frokost, både med og uten bacon. Gleder meg til et nytt og bedre liv. Har slitt med høyt blodtrykk men har kommet meg ned på minimalt med medesiner, men i dag var jeg hos legen, for nå ser det ut som om jeg kan kutte all medisinering, bare fantastisk :o)

Friida sa for siden:

Da har jeg vært å besøkt min gamle bestemor i helgen, og da var det ikke bare bare å holde kostholdet på rett kjøl..
Ikke fordi jeg ikke hadde tilgang til mat jeg kunne spise, men fordi min bestemor på 75 år ble helt forferdet hver gang jeg ikke ville ha brød,potet,kake,is osv.... Var akkurat som hun tok det dypt personlig, turte så vidt å koke meg egg :blinke:.
Så det endte med at jeg spiste en vaffel for å glede henne og hun var storfornøyd og jattet i vei om allsidig kosthold.

Det hele var nesten litt komiskt:rolleyes:

Håper ikke denne vaffelen har ødelagt hele uka, men det får vi vite på Onsdag:gator:

Catwoman sa for siden:

Da var det veiedag igjen, og hadde faktisk gått ned 1,2 kg siste uka:D
Kjempefornøyd!
Starta på 111,3 for tre uker siden, og er nå på 103,8:heia:
En annen ting jeg merker er at ting som ikke var særlig søtt og spise før, plutselig har blitt det. Høres sikkert rart ut, men paprika feks virker mye søtere.. Er vel fordi "trynet" ikke blir dytta fullt av sjokolade og kaker:rolleyes:
Går på neste uke med friskt mot!

L79 sa for siden:

Jeg gikk på ketolysekuren for ca 2 år siden med godt hell. Dessverre holdt jeg ikke på så lenge, både pga ferie og ikke minst det faktum at jeg var for lite variabel i kosten. Jeg ble matlei - og dermed sprakk jeg.

Nå er jeg i gang igjen og klar for å holde motivasjonen lenger enn forrige gang. :) Lykke til alle dere der ute - vi får støtte hverandre som best vi kan!

Friida sa for siden:

Kjempe bra da, jeg merker også at man har mye mindre lyst på alt det gode. Sikkert fordi man nesten aldri er sulten :)

Stå på :D

Catwoman sa for siden:

Ja, ikke sant!
Og så mye god mat vi har å velge mellom:sikle:

Friida sa for siden:

Da hadde jeg veie dag i dag, hadde gått opp 400 g på en uke :(
Men men, jeg har jo mensen og har hørt at det kan virke inn på vekta, pluss jeg spiste jo en vaffel.Jeg har ikke gått opp noe i midjemål ihvertfal.
Så iløppet av to uker har jeg gått ned 1 kg, blir spennende å se hva vekta sier neste uke..Kanskje jeg må gjøre noen forandringer i kosten.

Missmountain sa for siden:

Jeg starter i dag og skal ned 5 kg.
Jeg er litt usikker på hva jeg kan spise av grønnsaker. Noen som har tips?
Fikk anbefalt kuren av en venninne og synes den passer veldig godt til meg. Tror uansett det blir vanskelig å holde seg unna brød og knekkebrød!

Tar i mot alle råd og tips med stor takk :-)

mdal sa for siden:

Startet i går og er veldig spent på hva de neste dagene bringer.... :D

Takk og takk :)

matitt sa for siden:

Hey you ;)
Blomkål, brokkoli, all slags salat, agurk, tomat,cherrytomat, squash, løk, paprika, sopp, avokado (selv om det jo faktisk er en frukt;) Jeg spiser også litt rosenkål med smør og hvitløk, nam! Men den er det jo litt mer karber i, så kan ikke spise kjempemasse, da men:) Det er sikkert mange andre grønnsaker, men kommer ikke på dem nå! Så lenge de vokser OVER jorden, er det greit:)
Når det gjelder knekkebrød, så spiser jeg av og til et par fiberrik solsikke, de har 3 karber pr. stk. Men lager også knekkebrød selv!
Good luck honey :)

Takk snuppa! Ser at mange ikke anbefaler tomat?? Kan man spise alle nøtter, også saltede? Forøvrig så er jeg kjempe imponert over hvor mye du har gått ned! Flinka!

For noen så er tomater en såkalt partystopper, dvs de kan hindre vektnedgang uten av vi helt vet hvorfor, det samme gjelder for nøtter.

matitt sa for siden:

Hey you:) Peanøtter har litt mye karber, så dem spiser jeg minst mulig av. Paranøtter og valnøtter er greit, og så har polly noen kjempegode ristede mandler i brun pose, prøv dem! Men det er lurt å spise minst mulig salt, salt binder vann i kroppen vettu`:o Ellers ville jeg spist tomat, iallefall hvis du fortsatt går ned i vekt, jeg har spist mye tomat underveis. Tror de færreste merker noe på det!

Zoa sa for siden:

Hei. Jeg er en gutt på 189 cm og 21 år. Ble veldig fascinert av lavkarbo etter å ha lest www.forskning.no/artikler/2010/mars/244898
Synes alle lavkarbodiettene virker like, men det er vel ketolysekuren som ligner mest på den de brukte i studien

Jeg startet 20. mars på en vekt litt over 83 kg.
23. : 82,4 kg
25. : 81,5 kg

Må de 2 literne være vann eller er kan det være hvilken som helst væske. f.eks kaffe, cola light, vin, te (kanskje ikke vin :-)??

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.