Min kjære gravde frem en romertopf leirgryte fra loftet for en tid tilbake. Dette 80-talls fenomenet er virkelig guds gave til oss lavkarbomennesker. Det tar gjerne noen timer ved kjøkkenbenken, men gud bedre så fantastisk mye god mat det er mulig å få til! Ingen smak går til spille. I dag laget madamen den beste kjøttgryten jeg har spist på årevis. Norsk sikringskost møter garam masala, hvitløk, chilli og rødvin :)
Så grav i skuffer og skap. Du har sikkert også en gryte som ligger og støver ned et sted. Den fortjener så absolutt å komme til heder og ære igjen.
Helt sant! Det er bare fantasien som setter grenser. Fisk, kjøtt, kylling, grønnsaker, krydder, urter, oljer, vin. Og så lav varme i et par timer. Du kan nesten ikke bomme. Men et tips er å frese kjøttet i stekepanne litt først for å få sprø stekeskorpe.
Den fra Clas Ohlson er litt for liten. Husk at du gjerne skal ha plass til masse rå grønnsaker i tillegg til kjøttet. Vi brukte 2 kg oksebog og omtrent en kilo grønnsaker i går, og da var vår 4-5 liters gryte stappfull. 3 liter blir for liten til f.eks. en hel Stangekylling som i oppskriften til LilMe også.
Åh, de lager all kjøttmat i sånne på Kafé Sara! Det blir alltid supergodt. Hmm ... Dette kommer på ønskelisten sammen med manuell kjøttkvern med pølsehorn! :D
De har solgt slike for harde livet på konkurssalget til Pytt og Panne i vinter. Men jeg tror det er over nå, for de hadde pakka ned butikken på CC vest hvertfall.
Du må la den ligge i vann et døgn første gangen.
Den skal vaskes godt uten vaskemiddel og lufttørke før den settes bort til neste gang.
Ved senere bruk trenger den kun ligge i vann noen timer!:)
Leste akkurat om en travel småbarnsfamilie som kuttet opp grønnsaker/kjøtt/kylling etc og la i Römertopfen om kvelden.
Om morgenen satt de den inn i ovnen på 100 grader og vips, ferdig middag når de kom slitne hjem etter en travel dag på jobb og i barnehagen!
Lurt!:)
Det står så i min bok også, men min tidligere sjef, kokken, har andre meninger og siden han er kokk, så.......
Gjør meg ikke noe å legge den i vann om morgenen, da!
Men såpe har jeg aldri brukt etter at en venninne serverte den "kunne ha vært gode maten" med en sterk ettersmak av Zalo!:eek:
Vil tro at om hun lot den stå i zalovann ttrekker den nok godt til seg og slipper når den blir varm ja. (Note to self som elsker å sette i vann ting i såpe... :rolleyes:)
I dag fant jeg elgstek til halv pris på Rema!
Gjett hvordan den skal stekes?;)
Det verste er at kontoen min er tom, lønningen kommer kanskje i morgen og det ligger igjen 4 halvpris elgsteker som sikkert blir destruert i morgen........:(
Føler meg alvorlig lost her..... Har aldri hørt om romertopf før! :eek:
Nå begynner det å demre for meg at jeg kan ha gått glipp av noe!
Altså man har i kjøtt og valgfrie grønnsaker i vann i denne gryta og lar det stå i ovnen over lang tid???? Hvor varm skal ovnen være da?
Her fant jeg èn side med oppskrifter som du kan ta utgangspunkt i :)
Hender jeg setter den inn på 120-150 gr natta over for å få "billig, trått" kjøtt mørt og fint. Eller jeg gjør den klar om kvelden og smekker den inn på ca 150 gr om formiddagen om vi skal avgårde på offroad kjøring feks. Deilig å komme hjem etter en lang dag ute til ferdig middag!
Kjøpte en slik First Price-pose med kyllingfilèter, men siden formen fortsatt er blæh renskjærte jeg bare filetène, hadde oppi en halv løk, urter,godt med krydder samt litt kyllingbuljong, lempet alt i leirgryta og stekte det i ovnen (200 gr). Vips, ferdig stekt kylling uten særlig jobb ;)
Det er det samme som ei leirgryte. Mammas gryte kalles Teufeltopf, så kjært barn har mange navn. Jeg bruker ha ovnen på alt mellom 100-250 grader, alt etter hva slags mat jeg lager og hvor lenge det skal stå i ovnen.
Fant til og med en (nesten)lavkarbo- ostekakeoppskrift i min leirgryte- kokebok.
I orginaloppskirftene er det 1 1/2dl rosiner og 1ss sukker, men det er jo bare å droppe!
La gryten ligge en stund i vann. Smør så gryte og lokk.
Rør opp ostemassen litt og tilsett finhakkede nøtter, eggeplommer, vaniljesukker og fløte. Vend inn stivpiskede eggehviter.
Stekes på rist nederst i ovnen ca 1 time på 225 grader.
Serveres lunken med pisket krem!
Har ikke prøvd den selv, men kommer nok til å gjøre det. Var jo så enkel!
Dumt spørsmål kanskje, men..
Når man skal langsteke i leirgryte, kan det stå hur lenge som helst og steke da?
Selvfølgelig ikke i flere dager kanskje, men..
Åååå! Jeg fant en romertopf for søtti spenn på Maritastiftelsen! (Eller faktisk så het den ... øøøøh ... knipsertofp?). Så ut som om den kunne romme kanskje halvannen til to liter?! Ikke kjempestor, men sikkert plass til en hel, liten kylling i. Håååååper ingen kjøper den før tirsdag, for da får jeg penger! Vil ha! Blir jo så ivrig av deres beskrivelser her :).
Römertopf er genialt! Eg vaks opp med ein slik i hus, og den var MYKJE i bruk. Trur den var nokså innsteikt til slutt. Kan ikkje hugse at den har vore lagt i vatnen siste åra i alle fall. Botnen fins enno, men trur topploket sprakk delvis for nokre år sidan. Eg fekk tak i ein ny til mamma her nede, ein Classic. Trur den framleis er ganske mykje i bruk. Har ikkje kjøpt slik sjølv enno, men ein dag!
Det fins dessutan ein slags "steike-stol" for kylling frå samme produsent! Heldt på å le meg i hel på butikken år eg såg den. Du stikk altså heile kyllingen ned på denne standen, og så sit kyllingen så fint på denne i omnen. Chicko Chicken Roaster
I min bok står det at man aldri skal bruke såpe. Poenget er at keramikken er porøs og trekker til seg ting - f eks vannet som den skal være gjennomtrukket med, og så trekker den til seg smaken av det du har oppi. Derfor bør du ha en egen til fisk og en annen til kjøtt. Det går også an å lage dessert i leirgryte, kanskje ikke det vi først og fremst tenker på - vi prøver vel helst bare å finne ut om vi kan finne på en dessert! Men i så fall må den også ha egen gryte.
Men takk for en god påminnelse! Nå er det en stund siden jeg brukte min. Det åpnet plutselig en hel annen tankegang!
Poenget er vel det at man legger den i vann først! Leiren suger til seg dette vannet som blir til damp i ovnen og gjør maten ekstra saftig.
Feks kan oksestek være vanskelig å steke fordi den fort blir tørr, har aldri opplevd det i en römertopf!
I boken min står det at blant annet at alle smaksemner blir bevart og at maten blir brasert(dampstekt).
Dette lurte jeg veldig på også. Vet ikke om jeg hadde turt det.
Men skjønner hva jeg har gjort feil da jeg få ganger har brukt leirgryten vi har hjemme. Jeg har ikke latt den ligge i vann - bare skyllt av den og jeg har definitivt ikke latt det stå lenge nok i ovnen.
Har en stor oksesteik hjemme så spørs om ikke dette skal testes. :D
Hvis jeg setter det i ovnen på morgenen så burde det vel da være bra til middag i 16-17 tida?
Ett annet spørsmål , har dere ovnen på varmluft eller "vanlig" over/under varme? På ovnen min har desverre varmluften gått istykker tror jeg.. bare varmluft med grill virker..
Sist vi hadde oksestek la jeg ferdig krydret stek, masse grønnsaker samt en skvett rødvin i gryta, satte den inn på ca 120-150 gr og reiste på offroadkjøring :D
Kom hjem slitne, kalde og ikke minst sultne 7-8 timer senere til en meget ferdig stek. Lagde saus av krafta og dyttet innpå. Steka var så mør at den kunne spises med skje :D
Veldig greit å kunne kjøpe billig kjøtt og få det skikkelig mørt uten noe styr :p
Grønnsakene blir helt møre når de ligger like lenge som steka, digg å knuse dem inn i sausen/krafta og slurpe innpå :D
Jeg lurer på å nevne dette hjemme hos mor og far i påsken. De tenderer til å samle på mye rart for en regnværsdag. Vet de blant annet har fonduegryte som de ikke klarer å kvitte seg med (ikke at jeg skal ha det, altså. Kokende olje er vel idet siste jeg er hypp på å tilberede kjøttet mitt i ;)).
Jeg har forresten ønsket meg manuell kjøttkvern med pølsehorn til bursdagen min! DET hadde vært stas, det. Jeg elsker pølser, men gidder liksom ikke å trykke i meg alt dette stivelsesmakkverket, og å kjøpe Jakobs-pølser blir for dyrt og Ketolysepølsene smaker omtrent like spennende som First Price sine grillpølser ...
Lurt! Jeg vet at mamma har en sånn en stuet bort i kjelleren men det er litt for langt unna til at det er lett å overta, dessuten er den veldig stor. Passer bedre med en litt mindre til enmannshushold. :)
Lage egne pølser høres spennende ut! Jakobs er ganske dyre ja, har enda ikke smakt ketolysepølsene. Hvis jeg spiser pølser så er det oftest Bønes pølser. Spesielt lammepølsene er gode.
Maten er forresten ferdig. Ble knallgodt! :stortsmil
Jeg fant en romertopf i skapet hos mamma! Hurra! Var vissnok noe pappa kjøpte engang i sin ungkarstilværelse på 70-tallet. Den skal prøves i påsken :) Gleder meg! Har lest denne tråden med vann i munnen ...
Så synd. Får krysse fingra for loppis. :)
Ikke så rart om en sånn var i bruk på femtitallet. En jeg kjenner kommenterte at det så ut som et kokekar hun hadde sett i en museumsutstilling av et romersk kjøkken. :rolleyes: Er visst ikke en helt ny patent.
Ellers får jeg gå på Clas Ohlson og kjøpe en til to hundre spenn. Jeg har inntrykket av at det er verdt det ;).
Römertopf betyr forresten romergryte :).
Se der ja!
Må også få si at jeg synes det er verdt det. Jeg har tenkt at neste prosjekt i herligheten skal være lammeskanker. Må bare finne en oppskrift jeg kan avvike fra.
Nevnte for mora mi at jeg ønsket meg leirgryte (etter å ha lest denne tråden), og hun spurte om jeg ikke kunne bruke den hun hadde. Hurra for foreldre som har alt og samler på alt. Som regel ikke hurra for vi har roterom i flertall, men akkurat denne gangen var det hurra. :snill: Den har ikke blitt brukt på 20 år ca, så tror nok den bør ligge i bløt lenge. Jeg tror jeg skal knabbe en elgsteik fra fryseren deres og teste ut i morgen. Elg blir jo som regel tørt.
Hei , jeg bruker min til¨å lage mye god mat. Søndager , tar jeg gjerne en kalkunstek , og masse gode grønnsaker og setter stekovnen på ca 100 gr. Maten er ferdig når jeg kommer hjem fra tur. Den står da gjerne og godgjør seg en tre eller fire timer.:)
Drar opp denne igjen siden jeg nå kan stille meg i rekken av de som har foreldre med mye rart i skapene. Fikk en av min mor som jeg tror aldri har vært brukt, så nå er jeg på jakt etter oppskrifter! :D Å bare "slenge oppi forskjellige grønnsaker og kjøtt" er jeg ikke kreativ nok til. :o
Tror nesten jeg må gå til innkjøp av de bøkene selv. Fant ikke særlig mye på nettet, dessverre. :( Har søkt på både "mat i leirgryte" og "romertopf" uten å få opp så veldig mange konkrete oppskrifter. Skal lete videre på engelsk.. :)
Jeg klarte meg i mange år med en liten bok som heter "Mat i leirgryte" Den er fra 1988 og er opprinnelig svensk.
Den forteller om alt fra forskjellige typer gryter til steketemperaturer og råvarer og seff mer enn 100 oppskrifter som er gode å ha som utgangspunkt når man er helt ny i gamet!
Den er ikke i salg lengre, desverre!:_oppgitt:
Men noe liknende må det da gå an å finne! Denne feks!
I dag tenkte vi å slenge oppi noen grønnsaker, tre store kyllingfileter og tre poteter (:eek:) i romertopfen. Hvilken temperatur og hvor lenge bør det steke/koke?
Men atte, er ikke det noe av poenget med hele opplegget, da?:confused:
At fuktigheten skal komme fra vannet?
Uten kunne du vel like gjerne ha brukte en vanlig ildfast form?
Masse god sjy som blir til god saus mens kjøttet hviler under alu-folie!:sikle:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.