Supera sa for siden:
Jepp, har laget saus av det jeg også. Men det blir for mye sjy. Jeg liker tykk saus...
Supera sa for siden:
Jepp, har laget saus av det jeg også. Men det blir for mye sjy. Jeg liker tykk saus...
lijo sa for siden:
Fikk også masse sjy. Etter å ha brukt endel av det til en god fløtesaus med sopp, fryste jeg resten ned i en boks. Da har jeg smakstilsetning for noen sauser framover. Brukte JBK så sausen ble tykkere, vi liker også litt tykkere sauser her i huset:sikle:
Kitt sa for siden:
Fikser ikke JBKM i saus, blir en rar, glatt smak for meg.:p
Bruker egg, Philadelphiaost eller fløte som tykningsmiddel, jeg!:)
Holder ikke det, kan Fiberhusk til nød brukes!
Chunky sa for siden:
Her er et kongetips siden jeg først er inne og smyger på lavkarbo.no i dag :)
Vi pleier å kjøpe lettsaltet sideflesk i Sverige (til flesk og duppe), men for et par uker siden prøvde vi det i romertopfen. Det ble noe av det beste hittil! Rutet opp flesket, lot det få 3-4 timer i gryta sammen med litt grønnsaker, og deretter 5-10 minutter under grillen. Supercrispy svor og sinnsykt godt kjøtt. Et absolutt must med en type hvit saus til (a la flesk og duppe). Vi laget kålstuing, men en tykk hvit saus med gressløk vil funke like bra. Try it! Bedre enn ribba til jul, og masse sukk og stønn rundt middagsbordet fra tenåringene - og tro meg, DE er bortskjemte i matveien :)
Kanutten sa for siden:
Og resten av oppskriften??? Mange grader?? Hva slags grønnsaker?? :sikle: Tror det blir DET i morgen! Jeg er himla glad i lettsaltet sideflesk!! Jeg pleier skjære det i tynne skiver og steke det i steikovnen.. Men dette hørtes megasnadder ut!
Kitt sa for siden:
:sikle::sikle::sikle:
Notert på "Sverige- handlelisten"!:ja:
Chunky sa for siden:
3 timer på ca 180 grader, men med lavere temperatur blir mer av saften igjen i kjøttet. Jeg kan tenke meg at 6-8 timer på 70 grader må bli fantastisk. Husker ikke nøyaktig hva vi brukte av grønnsaker, men jeg kan vel nesten garantere at det var med hvitløk, løk, gulrøtter og kålrot. Det har vi alltid for hånden. Vet at rotgrønnsaker ikke er helt akseptert på lavkarbo, men vi bruker det ofte fordi det tåler røffere behandling. Og om en middagsrett blir 5 eller 12 gram karbo, så er det neppe der kampen vinnes :)
Forresten - en ting til. Sideflesket du får i Norge er ikke røkt. Det er ikke i nærheten like godt som det du får i Sverige!
Kanutten sa for siden:
Røkt sideflesk er jo det samme som bacon??
Chunky sa for siden:
Jepp. Men lettsaltet sideflesk er noe helt annet. Det er det du får i Sverige. Jeg mente motsatt i setningen over.
LineJM sa for siden:
Ønsker seg transportmaskin for a dra fra vestlandet til Sverige
Lettsalta sideflesk tor jeg aldri jeg har sett her en gang.
Chunky sa for siden:
Du kan få til noenlunde det samme med svineknoke, bortsett fra den sprø svoren. Men det er absolutt verdt det.
LineJM sa for siden:
Tenkte faktisk å prøve med tynnribbe. Måtte bare furte litt først.
Chunky sa for siden:
Det bør funke det. Men jeg ville lagt ribba med svoren ned minst halve tiden, slik at den får trukket til seg væske. Det er i hvert fall slik jeg lager "Hellstrøm-ribbe"
LineJM sa for siden:
Lurt! Jeg lager ribbe ganske sjeldent. Det hadde jeg ikke kommet på.
Carisma sa for siden:
Rema har faktisk lettsaltet flesk. :ja: (ikke den røkte typen, jeg hater røkt kjøtt)
Photobscura sa for siden:
Noe av det jeg liker best med min far, er at han har abu-røk! Elsker røkt mat :D.
LineJM sa for siden:
I stykker?
Må sjekke i morgen.
Chunky sa for siden:
Da er det helg, og gryta er i arbeid. I dag ble det 1,5 kg beinfri grovdelt lammebog med kraftben ved siden av, 2 rødløk, 4 fedd hvitløk. 4 gulrøtter, 1 stangsellleri, 8 laurberblad, 2 chilli, 1/2 kålrot, 3 ts kakao, 2 kanelstenger, salt&pepper og masse kjærlighet & rødvin. 150 grader i tre timer. Tror dette blir bra :)
Her er det bare kjærlighet og rødvin! Jeg må seriøst få meg en römertopf snart. Jada, jeg har sagt det før, men nå mener jeg re!
Huldr sa for siden:
Jeg mener jeg så et par stykker på Maritabutikken sist jeg var der, men nå begynner det å bli et par uker siden da ...Photobscura sa for siden:
Ja, jeg så en til nitti spenn som var ganske stor, men det er vel også et par uker siden. Men jeg ser dem støtt og stadig der, så når jeg får penger på tirsdag, er det første stedet jeg går! De koster uansett knapt to hundre kroner på Clas Olsson, da.
Chunky sa for siden:
Bare vær obs på at det er mange mini og ubrukelige romertopfer der ute. Min er 4L. Det er et absolutt minimum.
Vel, den på Clas O. rommer tre liter, da. Denne, btw. Hva tror du, mann?
LIBBA sa for siden:
Har ei gryte fra Tupperware som heter Ultrapro. Er ikke leirgryte, men maten blir veldig god likevel:). Har prøvd langtids steking, og det var meget vellykket. Den er på 5 liter.
Er desverre temmelig dyr , men er blitt glad i den:).
Supera sa for siden:
Jeg må tydeligvis få meg en større leirgryte, for min er full når jeg tar i 1,5 kg steik...
Bixen sa for siden:
Her bruker vi Römeren til alt fra kalkun til svinestek og kylling - blir jo så saftig og godt kjøtt av det!
I det siste har vi hatt en del kylling. Vi kjøper rå kylling som vi gnir inn med div. krydder. Hiver oppi paprika, squash, purre osv. og lar det stå i noen timer. Nam, nam, det er bare noe av det beste altså!! :cool:
TrineG sa for siden:
Er det noen som har denne boka ? Er skikkelig gira på en sånn gryte jeg nå:)
Er det enkle gode oppskrifter tro ?
Chunky sa for siden:
Det er så utrolig enkelt! Du trenger ikke oppskrift. Gjør hva du vil. Vi bruker leirgryta minst en gang i uka.
Eksempel fra helga: Svinestek på 2,5 kilo, salt og pepper, grønnsaker i bunnen, litt fløte og buljong, steika oppå, 3 timer på svak varme, 10 minutt under grillen. Tilbehør etter ønske. Verdens saftigste stek, crispy skorpe, kraft til en saus du gladelig selger dine egne barn for, sukk og stønn rundt bordet :)
Lykke til!
TrineG sa for siden:
Ooh, det høres helt nydelig ut. Skal på Jernia og se om jeg finner en :)
Carisma sa for siden:
Ikke bare vi som har gjennoppdaget denne gryta! blogg.aftenposten.no/ekern/2011/01/21/liv-i-leiren/
Chunky sa for siden:
Eller så er det flere slappe journalister innom her og leser what's hot and what's not :rolleyes:
TrineG sa for siden:
:lol:
Jeg tror du har rett:cool:
TrineG sa for siden:
Har Endelig fått meg leirgryte !
skal teste den i morgen, og gleder meg veldig. Den ligger i vann nå og koser seg. Hadde tenkt å prøve med oksestek. noen som har tips ? :D
Har lest hele tråden og fant en oppskrift på oksestek, men vil gjerne ha flere tips til steketid osv :)
Kanutten sa for siden:
Steketiden varierer, det beste er å bruke termometer. Jeg stopper på ca 70 grader. Jeg pleier dessuten brune steken litt før jeg legger den i gryta.
Hvis du lar steken ligge på løk og hvitløk får du en nydelig kraft du kan lage saus av.
TrineG sa for siden:
Takk for tips !! gleder meg til å prøve :D
Dietta sa for siden:
I dag skal leirgryta innvies. Fikk en brukt av moren min, snille damen, for hun hadde 2 stk.
Har 1,2 kg kalkunfilè på benken, som skal få godgjøre seg på svak varme sammen med grønnsaker og en fløteskvett.
Veldig spent på resultatet :)
langaard sa for siden:
Det bare MÅ bli godt!! (ikke glem og legg gryta i vann først da:))
Dietta sa for siden:
Neida, den har ligget i vann i hele natt :) Torde ikke annet, for det er nok en evighet siden ble brukt.
Tenkte 100 grader i 3-4 timer. Høres det fornuftig ut ? Hvis du har leirgryte da.... kan jo hende du ikke har :D
langaard sa for siden:
Nei det har jeg ikke, men skal kjøpe! Langtidssteking er supert,4 timer på 100gr høres bra ut. Har forresten hørt at gryta skal settes inn i kald ovn. Lykke til:)
Kitt sa for siden:
Har aldri langstekt noe i leirgryte før, bare fulgt oppskriftene i boka mi eller de jeg har funnet på nett.
Spennende å høre hva du endte opp med å gjøre!
Har 2 kalkunfileter i fryseren jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med!:)
[url="http://matavisen.no/oppskrifter/helstekt-kalkunfilet-p%C3%A5-rotgr%C3%B8nnsaker-/56"][/url]
Kitt sa for siden:
Jepp, alltid kald ovn.:ja:
Selv om de ikke har funnet noen grunn til det eller forskjell på steketid eller sånt visstnok!
Dietta sa for siden:
[LEFT]Da blir det langtidssteking 100 grader i ca 4 timer :D
Kommer selvfølgelig tilbake med rapport, hvis vi overlever da :eek:
Har egentlig grudd meg til å steke den kalkunfileèn, redd for at den skal bli tørr. Er bare vant til hele kalkuner her i huset. Dette blir spennende folkens :)[/LEFT]
nellie sa for siden:
Sukk. Jeg savner leirgryta mi!
Kitt sa for siden:
Vurderte å putte en i en sånn stekepose, jeg! Sammen med masse grønnsaker! Gleder meg til å lese rapporten din!:)
Dietta sa for siden:
Da kan jeg rapportere at resultatet ble veldig bra :D Det er den saftigste kalkunfileèn jeg har spist.
Stekepose har vært flittig brukt her også (aldri en stek uten). Men, tror nok leirgryta går den en høy gang.
Etter 4 timer var grønnsakene gode og møre, med unntak av purra. Den var det faktisk litt motstand i ennå.
Neste gang blir det skinkestek :)
Kitt sa for siden:
Så bra!!!:w00t:
Sa til Gubben at det ble kalkun i morgen om du var fornøyd! løper til fryseren og tar ut kalkunfilet
Hvilke grønnsaker brukte du? Hvor mye væske? Krydret du fileten noe spesielt?
Litt nysgjerrig, vet du!:D
Dietta sa for siden:
Gned bare udyret inn med salt og pepper, og så hadde jeg litt salt, pepper og chiliflak i grønnsakene.
Brukte mest blomkål, brokkoli og løk. Hadde også i litt purre, squash og sellerirot samt 1 hvitløksfedd. Hadde så mye grønnsaker at det fylte gryta til kanten, la bare fileèn oppå. La i litt smør og ca 0,5 dl fløte.
Vi gjorde det enkelt, og bare spiste som det var. Neste gang har jeg lyst til å mose endel av grønnsakene sammen med saften og ha til saus. Tenker at det må være en fin base for en litt tykkere og kremet saus. Kanskje tilsette en grønnsaksteriningbuljong og annet krydder. Den kan jo egentlig tilsettes med en gang da.
Da jeg tok av lokket, hadde ikke grønnsakene falt sammen, og det var kraft helt opp til kanten :D
Dietta sa for siden:
Tenkte på en ting til Kitt. I utgangspunktet synes vi begge her at kalkunfilèt er litt smakløs i seg selv. (Derfor vi alltid bruker hel kalkun). Neste gang skal jeg marinere den på forhånd :ja:
Qlio sa for siden:
Hmmm, leirgryta er det lenge siden jeg har brukt.... mon tro om man skulle laget noe av den kyllingfileten? ;)
Dietta sa for siden:
Ja her brer det om seg. Kaklende kalkuner overalt :p
Qlio sa for siden:
Brukte den egentlig fast hver søndag før, hva skjedde? Hmm...
TigerTove sa for siden:
Min romertoph er lastet med hjort :D
Dietta sa for siden:
:sikle:
Neste helt laster vi opp elg her :D
Kitt sa for siden:
Takk, takk! Gjett om jeg gleder meg til middag i morgen!:sikle:
Bruker ofte den varianten til saus. Bor sammen med og har ofte besøk av noen som er bittelitt sære pågrønnsaker, løk, hvitløk etc, så lurer det inn i sausen så ofte jeg kan!;)
Tok akkurat fileen ut av fryseren, så rekker nok ikke marinere noe særlig denne gangen. Planlegge litt bedre nesten gang, så!:p
Zincite sa for siden:
Da har vi fått en stor leirgryte i hus, og jeg gleder meg til å teste ut :spent:
Skal følge Kitt sitt råd og legge den i bløt leeeenge før første forsøk :ja: så nå må jeg bare bestemme meg for hva som skal i første gangen.
Charlott sa for siden:
Helt OT, men, innlegg nr 1.000 jo! :heia:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.