< Tilbake til oversikten

Nannahs langstekte ribbe

#1

Nannah sa for siden:

Den aller beste ribba jeg har spist var stekt på amerikansk vis..dvs langstekt på lav temp.Rut opp og stell ribba som vanlig. Stek den først 4 timer på 140-150 varmluft... så to timer på 90-100 varmluft deretter ut m ribba...strø svoren med salt pepper og brunt sukker (jul bare en gang i året da)
men går fint uten.
Ovnen på 200 varmluft inn med ribba ...pass på den..la den stå til svoren bobler..tok 13 min i min ovn.

Ribbe som dampes i vann blir kokt og fettet blir hardt..her smelter fettet og gjør kjøttet supermørt! Ikke ha i vann...ikke øs svoren ..kryddre som du pleier men ha evnt.over litt brunt sukker til slutt...svoren var faktisk like sprø dagen etter ..nam


#2

Charlott sa for siden:

Nok en Nannah-oppskrift som må testes ! Tusen takk :)


#3

Nannah sa for siden:

Den er gammel..men folk har hatt problemer med å finne den ...så derfor la jeg den inn på nytt:)


#4

Kitt sa for siden:

Og tusen takk for det!:suss:


#5

@nita sa for siden:

tenkte jeg ikke skulle spise ribbe før julaften...
Men tror sannelig jeg skal handle ei i morgen å prøve... ;)


#6

irjan sa for siden:

Wow, ser supert ut! Jeg kjøpte rimelig familieribbe på Rema1000 her om dagen. Tenkte den kom til nytt en dag :) Nå gleder jeg meg skikkelig!


#7

Nannah sa for siden:

Går ann å kryddre den litt annerledes enn juleribba...prøv soyasaus og ingefær...lr sennepspulver:)


#8

BigO sa for siden:

Jeg er i ferd med å teste ut denne vs tradisjonel "norsk" ribbesteking. Jeg stekte en ribbe på søndag på tradisjonelt vis, ble veldig bra den så jeg er veldig spent på denne. Kjøpte samme type ribbe i dag som jeg skal forhåndsbehandle på akkurat samme måte, men langtidsteke.

Jeg lurer på om steketidene dine er for tynnribbe, midtribbe eller familieribbe?

For meg er det tynnribbe som gjelder :)


#9

Nannah sa for siden:

Den er for tynnribbe:)


#10

Dietta sa for siden:

Himmel - det spørs om ikke en av ribbene som er innkjøpt til julaften må avlisves lenge før ;) Dette frister, og må prøves snarest :D


#11

fjanni sa for siden:

Nå står Ribba di i ovnen her. Jeg har ikke varmluft så jeg satt opp tempen med 15-20 grader.. Satser på at det funker. Nam nam.


#12

Photobscura sa for siden:

Skal man ha noen annen temperatur/steketid på familieribbe? Sist jeg prøvde denne så hadde jeg tynnribbe.
Kan uansett love at den blir superbra!
Nesten litt pain å måtte vente til krydderet har satt seg, vil ha ribbe nå :D


#13

fjanni sa for siden:

Aner ikke ang. temperatur jeg..

Nå lurer jeg på om den skal stå midt i ovnen? Litt seint siden jeg satt den inn for nøyaktig to timer siden. Det lukter ribbe i hele huset..nam nam nam.

Photo: Jeg har en liten fettfestival gående her fra nå og frem til rundt den 17 desember.. Så har jeg litt å gå på i jula! :D


#14

Photobscura sa for siden:

Fettfestival er fett! Her går det som vanlig med feit mat og masse grønnsaker, ikke så ille det heller, gett!
Savner Fjanni!


#15

Jabba sa for siden:

OK - jeg har aldri i mitt liv laget ribbe så nå må jeg spørre:

  • hvordan forbehandler man ribba?
  • er steketiden lik uansett vekt / størrelse på ribba?
  • hvordan lager du saus hvis du ikke øser vann over ribba?
  • har du smør i langpanna sammen med ribba?
  • legger du ribba på en tallerken eller lignende?
  • krydrer vi ikke før den settes inn i ovnen?

Mange spørsmål fra en ribbe-nybegynner........


#16

Jabba sa for siden:

Jeg har ikke ribberist - kan jeg bruke noe annet?


#17

Kitt sa for siden:

Jeg pleier bare å legge en asjett oppned under.
Har fungert helt fint i mange år!:D


#18

Kitt sa for siden:

Så fremt det er noe som tåler varmen, da!;)


#19

arkine sa for siden:

langstekt ribbe , så dele den opp i biter og steke den i ca 30.minutter på 200 grader , blir mega godt ,da ribbebitene blir stekt rundt om og blir sprø


#20

mofe sa for siden:

Dytter litt på denne jeg, sånn i tillfelle folk er i ribbenød :D Mamma satte på ribba si nå, men på 120 grader.. spent på hvordan det blir! :ja:

God jul!


#21

Benzo sa for siden:

Nå er det påske og ribbetid igjen. :D


#22

Kanutten sa for siden:

Langstekt ribbe er snadder! Jeg har tom begynt å sette min ihjelfrossen i ovn på ca 90 grader. Da kan den stå omtrent et døgn. Litt fres på slutten da...:p


#23

Benzo sa for siden:

Frossen? :lol:


#24

Kanutten sa for siden:

:ja: :D Megastiff...


#25

Tone-G sa for siden:

:sikle: Jeg googlet langstekt ribbe, og kom jammen frem til oppskriften din Nanna.. Denne skal lages her i morra, dog uten brunt sukker :ja:


#26

Ignite sa for siden:

Vi langsteker også ribbe, men jeg synes det er viktig å få frem et par punkter her:

Resultatet er helt avhengig av råvarene. Kjøper du frossenribbe på Rema til 40 kroner skal du ha fin flaks om det blir bra. Der fryses fjordårets ribbe ned og selges.

Det beste er selvsagt fersk (ufryst) ribbe med fettet marmorert lagvis i kjøttet. Sjekk dette!

Uten fett blir dette en veldig grå opplevelse, og moderne griser har ikke mye fett. Ta deg derfor tid til å se på kjøttet du kjøper.

Er du så heldig at du kan snakke med en person bak en disk, så benytter du deg selvsagt av denne muligheten.

Folk spiser ribbe som smaker dritt, og er fornøyd med det. De vet ikke hva de går glipp av.


#27

Photobscura sa for siden:

Du har evig rett! Jeg har vært veldig heldig med de Rema 1000-ribbene jeg har kjøpt, men jeg har seff stått med hodet i frysedisken og rotet fram den med mest marmorering ;). Men det slår jo ikke den første ribba jeg lagde, som jeg kjøpte fra ferskvaredisken på Meny på Ringnes Park, plukket ut av en kjøttmann med yrkesstolthet fra en annen verden!


#28

Nannah sa for siden:

Jeg lager i tillegg julekveldsribba på gammelmåten. Dvs at jeg skjærer av svoren (ikke spekklaget) Og legger ribba med beina opp i langpanna og lar fettet smelte seg sakte ut...dette er den ypperste måten å steke ribbe på...men den er hos meg forbeholdt julaftensribba:ja:


#29

Tone-G sa for siden:

Jeg har kjøpt fersk ribbe. Kjøpte den i sverige da. Men håper den er av god kvalitet alikevel. Den er feit og fin:)


#30

Kitt sa for siden:

Vi har svensk ribbe til jul hvert år, og ingen har klaget enda!;)

Griller svensk ribbe om sommeren også, forresten! Og den er :sikle::sikle::sikle:


#31

Nannah sa for siden:

Har bestandig Svenskeribbe jeg og, Kitt! De har vært feite og gode alle som ein:ja:


#32

Tone-G sa for siden:

Det høres bra ut :heia:

Den ser utrolig fin ut den ribba som ligger til kjøling her..

Men, jeg er faktisk usikker på om den er feit nok.. Jeg vil jo ikke ha en grå ribbe som Ignite skriver om :lol: Ble litt nervøs jeg:ja:

Skal nemlig lage en perfekt ribbemiddag idag!


#33

Distrea sa for siden:

Tydligvis er ikke jeg så kresen på ribba, for jeg kjøpet billig ribbe og langsteker som Nannahs her og den blir HELT perfekt :)

:D


#34

Zincite sa for siden:

Jeg har prøvd meg frem med forskjellige måter å steke på, og jeg har stekt billigribber som har blitt bra. Men det har blitt kjøpt både billig og dyr ribbe her i huset som dessverre har blitt både grå, mindre mør og ikke veldig god. Hver gang ribba ble bra, så trodde jeg at nå var gåten mer eller mindre løst. Dessverre var gleden mer eller mindre kortvarig :(

Inntil jeg ble mere bevisst på å få kjøpe ribba passe feit og med fettet fordelt nedover i stykket.

Selvtillitten i forhold til ribbesteking var en stund ganske laber. Nå har jeg funnet ut at det er utvelgelseskunsten som er cluet :D

Og fersk ribbe hos Nordby på Svinesund ligger stablet opp så man kan velge det stykket man vil :)

Så jeg lever og lærer. God ribbe er en av livets gleder :ja:


#35

Kitt sa for siden:

Om man går i ferskvaredisken er de utrolig hjelpsomme og hyggelige også. Om det ikke er for lang kø!:p


#36

Tanja sa for siden:

Heisan!

Har vært medlem lenge uten egentlig å følge noen diett. Nå har vi startet et nytt liv og ketolyse er en del av det nye livet. Ser at du har mange gode oppskrifter postet på forumet men lurer på en ting. Finnes det noen oppskrifter (eller noen som har forsøkt å endre pa de tradisjonelle) på julebakst. Slik som krumkaker, tyske skiver, sandkaker, mormonsen osv. Hadde vært skikkelig morro å kunne lage en jul med noe av den tradisjonelle baksten i tillegg.:)


#37

Tone-G sa for siden:

Her er min langstekte ribbe :)


#38

Ignite sa for siden:

Den ser skikkelig lekker ut! Smaklig måltid :ja:


#39

Kitt sa for siden:

Hei og velkommen!:)

Det finnes mange oppskrifter på juleting, men de blir jo ikke helt som de vanlige sukker- og melholdeige julekakene, da!
Ligger enda flere oppskrifter rundt om på oppskiftsdelen av forumet!


#40

Kanutten sa for siden:

Jeg skal lage ribbe til middag i morgen. :sikle: Jeg så på nettet et eller annet sted at de skar av hele svoren, krydret ribba på alle overflater, krydret svoren på begge sider og la svoren oppå ribba igjen. Når ribba er ferdig stekt tas ribba ut av ovnen og lar den hvile. Svoren går inn i ovnen igjen som nå er satt på grill eller maks varme slik at svoren begynner poppe. :sikle:

Jeg skal gjøre det slik i morgen. Bare at jeg skal langtidssteke den .


#41

Nannah sa for siden:

Spennende! la oss høre hvordan det gikk:)


#42

Distrea sa for siden:

ååå, dette hørtes spennende ut!... hvordan gikk det?


#43

LilleM0r sa for siden:

Når står min langstekte ribbe i ovnen, siste del, for å gjøre svoren sprø!
Ser veldig godt ut!!!:sikle:
Og så mye fett har jeg aldri fått i stekepannen før....

Gleder meg til middag :)


#44

Kanutten sa for siden:

Det gikk knallbra!! Min beste ribbe noensinne! Og ribba UTEn svor ble godt stekt på alle kanter til alles glede.. Og svoren ble nyyydelig! :sikle:


#45

Distrea sa for siden:

:sikle: åhhhhhh.... sulten


#46

Photobscura sa for siden:

Jeg skal lage Nannahs ribbe i dag! Hurra hurra! :heia:!


#47

grotingeling sa for siden:

Dette ble vanvittig god ribbe :sikle:
Brukte familieribbe men ellers samme steketid og temperatur - kjempesuksess!!!!!
Nyyyyyydelig og vil bli gjentatt til jul


#48

halkatlala sa for siden:

står i ovnen. ferdig om litt under to timer:) gleeeeder meg:D


#49

Fruitdrops sa for siden:

Denne må jeg bare prøve!


#50

Photobscura sa for siden:

Da har jeg spist opp ribba! Det tok meg tre dager. Bra mat :D


#51

Ana sa for siden:

Utrolig deilig, og svoren holdt seg sprø i kjøleskapet tilogmed. Jeg trenger mer ribbe!


#52

Fruitdrops sa for siden:

Funker dette også på skinkestek med svor?
følser seg skikkelig teit :p


#53

Ana sa for siden:

Det vil jeg tro ja, langstekt kjøtt blir mye saftigere.


#54

nellie sa for siden:

Også kommer jeg da. Og får ikke til:p
Stekeovnen vår er bare helt merkelig.

Satt ribba inn på 140 grader og etter 2,5 time var svoren sprø og den begynte å bli svidd. Panna var tørr som snusk..
Satt den ned til 70 grader da og der står den fortsatt.

Stekeovnen vår er gammel som stein da. Minst 15 år gammel.. Og den har ikke noe annet enn temperatur å velge mellom. Ikke noe over eller undervarme eller noen ting:p Noen som vet om det er normalt at disse gamlingene steker hardere enn nye?

Jajja, svoren er hvertfall sprø da:D


#55

nellie sa for siden:

Den ble syyyykt god da:sikle: På tross av 1.5 timer kortere steketid på den høyeste temperaturen.


#56

Fruitdrops sa for siden:

Maser og spør en gang til jeg :p

Skal det være varmluft eller over- og undervarme?
Står jo kun at det skal være varmluft de siste minuttene


#57

Benzo sa for siden:

Vanlig varme i starten, kun de siste minuttene på varmluft.


#58

Photobscura sa for siden:

Jeg har ikke varmluft, så i siste runde setter jeg på grillen og setter inn ribba nest øverst.


#59

Nannah sa for siden:

I dag blir det denne til middag...en variant gnidd inn med sennepspulver og med fløtestuet rosenkål attåt:sikle:


#60

kamp sa for siden:

Har laget denne 4 ganger nå..

2 ganger har den blitt helt sprø og de to siste ahr den ikke blitt sprø selv om den står opp mot 20 minutt på slutten..

Har dere den på ribbe rist/tallerken under?

Jeg har ikke brukt å gjøre det men jeg tror kanskje at når jeg laget de som ble bra at ribben var litt "skjev". Slik at mer fett rant ut av den.. Kan det ha noe å si?
Elelr kan størrelse?
Denne jeg har nå som ikke blir sprø er 3,5 kg og helt jevn..


#61

Carisma sa for siden:

Tallerken hjelper ja, fettet må renne av. Du kan jo helle av fettet og sette på grillen litt på slutten.


#62

kamp sa for siden:

Satt på grillen og da ble den sprø.. Skal bruke en tallerken neste gang ;)


#63

Wonder woman sa for siden:

Denne har jeg prøvd! Resultatet ble helt fantastisk! Har en ribbe i frysen, skal gjøre det samme med den.


#64

Ana sa for siden:

Lykken er juleribbe i butikkene allerede, så nå står en stor ribbe i ovnen og godgjør seg. Gleder meg!


#65

Lullen sa for siden:

Hvordan lager du fløtestuet rosenkål?
Elsker rosenkål og ribbe skal kjøpes inn idag til helga :)


#66

Nannah sa for siden:

Fløte og sennepsstuet rosenkål

Denne var super til ribba:p

600g frossen rosenkål
2dl fløte
1 liten rødløk
1,5 ss grov skånsk sennep
smør lr ribbefett
salt og pepper

Kok rosenkålen såvidt mør.La den renne godt av og del den i to (om du gidder)
Finhakk løken. Smelt fettet i en panne og la det boble uten å bli brunt.
Hell i fløten og kok opp. Skru ned varmen å la den småkoke i 5 min på svak varme til fløten tykkner litt. Smak til med sennep. salt og pepper.
Bland i kålen og dryss løken over.


#67

Idamor sa for siden:

Nam nam!!! Tror jeg må kjøpe ribbe og lage dette en dag altså! Ble sulten bare av å lese meg gjennom tråden jo!


#68

Sanney sa for siden:

da har jeg funnet meg et lite tynnribbestykke bare for å prøve denne :p den jeg kjøpte er fersk og ferdig krydra, så da trenger jeg bare rute den opp? og slenge den over en tallerken i langpanna?
har heller ikke varmluft så da blir det vel grillen på slutten :)


#69

Photobscura sa for siden:

Åh, denne er så genial! Til og med fryst ribbe på Kiwi til under tredve kroner kiloen blir gourmetmat av første sortering når den stekes sånn!
Toppen var kanskje nådd da bestekompisen min betrodde meg at min ribbe var bedre enn moren hans sin. :D
Og da jeg fortalte mamma om denne oppskrifta fikk jeg halvsnurt til svar; "Ja, du må da gjerne steke ribba i år!". "Ok", sa jeg. Haha!


#70

Lindemor sa for siden:

Dette må jeg bare prøve! Skal ha ribbe til helgen og da forsøker jeg også! Gleder meg masse!


#71

Tarato sa for siden:

Ahhhh....den ribba høres lekker ut. Husker du hvor stor den var?


#72

Sanney sa for siden:

hm, ribbebiten min er pitteliten, satte den inn kl 13:30 og den har sett ferdig ut lenge egentlig. satte ned temperaturen 1.5 time før tia. men jeg har jo ikke varmluft. vurderer om jeg skal ta den ut nå og krydre svoren, som jo er blitt hard, men ikke helt boblete.


#73

kamp sa for siden:

Etter å ha laget denne noen ganger syns jeg ikke "vanlig" ribbe steket på den opp ned folie øse over sky måten er godt lenger ;)


#74

Idamor sa for siden:

Lagde denne på søndag, og den var NYDELIG!!! Eneste forskjellen jeg gjorde var å smøre den inn med en blanding av smør og sennep i tillegg til salt og pepper. Ble kjempegodt! Men anbefaler ikke sennep på svoren, da ble sennepen svart nemlig! ;)


#75

Tarato sa for siden:

Takk til deg Nannah! Vi har prøvesmakt juleribba i dag, og laga etter din oppskrift. Avstemningen etter første bit var enstemmig: Hellstrøms oppskrift med vann og øsing er ut - nå er det Nannahs gjelder. Måtte sette på grillelementet på slutten for å få puffet opp svoren.

Laga av tynnribbe i dag, men har kjøpt familieribbe til jul. Den er mye større enn den jeg laga i dag (2,5 kg mot 1.3 i dag). Noen som vet om jeg da må øke steketiden?


#76

Annabet sa for siden:

Hei Nannah ! Var på Folkemuséets julemarked forrige helg og var så heldig å være i ett av de små husene på Enerhaugen-området, da de tok en ribbe ut av ovnen. Smaksprøven var helt fantastisk ! Ribben var stekt i en liten jernovn over mange, mange timer og var den saftigste og beste jeg noen gang har smakt. Om det var jernovnen eller langstekingen (eller at vi var skikkelig sultne og kalde !), vet jeg ikke...Pussig nok var svoren helt sprø, men ikke særlig hverken brun eller boblete.
Er veldig glad i langsteking. Synes din oppskrift ser spennnende, men ukomplisert ut. Har bare et spørsmål: Legger du ribben slik at den blir opphøyd på midten (fatt eller folieball under) ? :)


#77

Photobscura sa for siden:

Det behøver du ikke å tenke på, annet enn å sørge for at ribba er jevnest mulig særlig i siste etappe sånn at svoren blir jevnt stekt. Har ribba mi vært litt skakk, har jeg bare putta litt alufolie under for at den skal bli mest mulig jevn. :)


#78

Chantelle sa for siden:

Hei!

jeg lurer på ang steking av denne ribbe-oppskriften. Skal svoren ned den første steketiden(4timer)? eller skal svoren være opp under hele stekingen? og ikke ha noe vann i skjønner jeg... ei heller ribberist/tallerken under? kan bare legges rett i langpanna med svoren opp og stekes etter oppskrift? ...

har ikke stekt ribbe før og har kjøpt inn for første gang idag! ...min er på 1,3 kg og det gjelder de samme tidene på stekingen?

takker for svar :)


#79

Alynna sa for siden:

Jeg forsøker en variant av langtidsstekt ribbe nå. Jeg er vel mer eller mindre en nerd når det gjelder tiberedning av kjøtt, alt fra den møreste indrefilet til den seigeste skank.

Planen er å langsomt la en marmorert, jevnt flat (viktig, som mange påpeker!) tynnribbe få godgjøre, seg så fettet smelter ned i kjøttet, som Nannah beskriver. Jeg skjønner veldig godt hva hun mener om å hardkoke ribba stiv og tørr, vann har en vanvittig varmekapasitet, og å helle på en liter væske når man har mer enn 200 grader i ovnen, garanterer at kjøttet blir ekspresskokt. Attpåtil blir steketiden for kort, så bindevevet blir aldri brutt ned.

Jeg gjør det imidlertid litt annerledes.

Jeg er fan av langtiddsteking på lav varme, og har aldri likt de tradisjonelle oppskriftene. Men, vannet i dampingsprosessen har faktisk en funksjon. Når luftfuktigheten rundt svoren er på 100%, så fører det til minimalt tap av vann i svoren (så svoren får svellet skikkelig), og samtidig gjør varmen at fettet smelter ut litt.

Grunnlaget for sprø svor er at bindevevet er brutt ned til en slags gelatinaktig konsistens, at en del av fettet er rent ut, og at det er vann nok til at det magiske skjer når temperaturen settes opp:

Vannet i cellene i svoren fordamper med en voldsom fart og ekspanderer. Nesten som luftboblene i gjærdeig, men med mye, mye mer volum. Dette er også det som skjer under fritering ;)

Ideelt så skal man ha en ganske viskelæraktig, bløt svor til ribben er ferdig inni, og så kjøre full guffe med varmluft/grill så svoren popper, før overflaten størkner og blir vanskelig å trenge gjennom. Det er såklart en mellomting her, man kan fort svi av overflaten før det skjer noe med laget under.

Om svoren tørrstekes, noe som spesielt kan skje om fettlaget er for tynt, vil man derimot få et mer "glasuraktig", stivnet preg på svoren.

Nok teori :P

Min plan er å gjøre som Nannah, men med litt lavere temperatur, lengre tid, uten varmluft (for å hindre uttørking), og med svoren opp-ned i en ildfast form som passer til ribben. Tanken bak dette med opp-ned, er å stoppe svoren fra å tørke ut, samtidig som fettet får smeltet ut. Dropper vann fordi det er for lett å hardkoke kjøttet.

Bein-siden vil sikkert bli passelig brunet til tiden er inne til å snu ribben.

Deretter så vil jeg prøve kanskje... 220-230 grader? - med grill/varmluft, og passe ovnen nøye, for å få sprø svor. Her har jeg ikke akkurat noen fasit, siden alle ovner er ulike. Det skal ikke boble for fort, eller for sakte.

Det blir spennende å se resultatet!


#80

Chantelle sa for siden:

Til Alynna: jeg fikk noen tips der.:)
jeg har bare varmluft som virker på min ovn så jeg må bruke den. kan jo evnt senke temp noe og øke tiden litt. men oppskriften er jo uansett på varmluft så greit å følge den første gangen.

Når tenker du snu ribba til svorsiden opp da?


#81

Alynna sa for siden:

Jeg tror egentlig ribben kan stå veldig lenge når jeg steker den på lav temperatur, tenker meg 4 timer minst.... har den på 110 grader akkurat nå, men jeg skal dytte borti med en gaffel og se om beinet begynner å løsne lett, det virker som en bra indikator for meg :)

Jeg skal snu den med en gang jeg tror kjøttet er mørt, og så øke til 220 grader, kanskje litt mer om det ikke skjer noe etter 15-20 minutter. Det kan hende jeg får for bløt svor også, som sagt :P Jeg lover å gi tilbakemelding!


#82

Alynna sa for siden:

Glemte å nevne at jeg startet på 200 grader, men slo ned temperaturen rett etter at ribben var satt inn, bare for å få litt stekeskorpe på beinsiden :P


#83

Chantelle sa for siden:

Takker for gode råd Alynna :)
følger med her... skal steke min i morgen ..blir spennende. Du får gi tilbakemld på hvordan det går underveis.. :))


#84

langaard sa for siden:

Du kan risikere at svoren blir sittende fast i bunnen av ribbeforma, det skjedde meg en gang:eek:


#85

Alynna sa for siden:

Ahh, det kan jeg forstå, det blir jo litt "klistrete" når svoren blir sånn geleaktig. Takk for tipset, skal passe på :) Skal dytte litt rundt på ribben og løfte opp, og kanskje ha i 1-2 ss vann.


#86

Carisma sa for siden:

Denne passer definitivt ikke med hoi sin marinade! :o
Ble ganske svart på utsida...


#87

Alynna sa for siden:

Er det ikke en del sukker i hoisin?

Marinader med sukker blir ofte brent, om man steker/griller på høy varme.


#88

langaard sa for siden:

Jeg tror jeg følger Hellstrøms oppskrift, men uten hvitløk, på juleaften:)
Må kjøre litt safe, skal ha gjester. Får heller eksprimentere litt etter jul:)


#89

Carisma sa for siden:

Ikke i min, jeg lager lavkarboversjon med søtning.


#90

Zillah sa for siden:

Eg har laga langsteikt ribbe etter denne oppskrifta mange, mange, mange gongar. Eg har ved uhell hatt ribba inne fleire timar lenger enn ho skulle også, fordi vi ikkje var heime og vart oppholdt, men temperaturen var litt lågare da "for sikkerhets skyld". Og det lønte seg, ribba vart likevel bra. Eg har ikkje varmluftsovn forøvrig, så den delen er aldri utprøvd. Poenget er, svoren vert fantastisk, tørkar aldri ut og held seg deilig sprø (ikkje hard, ikkje seig, men sprø) også i kjøleskap til dagen etter. Og den etter der igjen, om vi mot formodning har klart å la vere å snaske ;)

Vanleg steiking bleiknar i samanlikning med dette.


#91

Carisma sa for siden:

svoren på ribba vår (sambo sin) er alltid sånn, mamma sin også. Visste faktisk ikke at den vanligvis ikke holdt seg? :o
Forstår forøvrig ikke dette styret med å få sprø svor, har til dags dato ikke klart å IKKE få det selv da jeg prøvde. :rolleyes:


#92

langaard sa for siden:

Husmorstolthet:p


#93

Alynna sa for siden:

Lager du en slags søt soyasaus, da? Hoisin er vel laget på søtpoteter tror jeg.
Ser for meg en slags saus med eddik, sukrin/tagatose, chilli, eddik, kanskje, evt noe ingefær? løk?

Ikke det at jeg har tenkt å svi ribben min, men jeg elsker hoisin, særlig på and :sikle:


#94

Alynna sa for siden:

Da var ribben ute av ovnen. Jeg skal faktisk ikke spise den nå, men jeg tok en prøvebit, og den formerlig smelter i munnen. Nydelig! Svinekjøtt kan vel ikke bli bedre... Den ble stekt i 6 timer på 110 grader, og den er så mør og saftig, at jeg nesten skulle ønske jeg kunne invitere oldeforeldre uten tenner, på besøk :P

Når det gjelder svoren, så poppet den og ble knasende sprø, men det var mest oppå - vet ikke helt hvordan jeg kan forklare det, men svoren har vært tykkere/høyere før. Jeg tror den kan ha blitt litt for bløt i underlaget. Altså må man la den stå og "tørke" litt. Den beste svoren jeg har fått, har jeg fått når jeg har gjort som Hellstrøm (faktisk før han publiserte sin måte å gjøre det på) med 1 time opp-ned, og 1 time rette veien, på ca 180 grader, og så kjøre opp temperaturen. Jeg pleier å jevne ut overflaten med litt alufolie/bestikk, som er nevnt i tråden tidligere :) Det beste er når det er bittelitt gap mellom alle rutene, og ingen "søkk".

Jeg skal se om f.eks flere timer på lavere temp, men først opp-ned, og så rette veien, like lenge, gjør noen forskjell. Å bare steke den med svoren opp, har gitt litt for tørr svor tidligere, selv om selve ribben ble bra. Kanskje jeg har en vrien ovn? Jeg må påpeke at jeg er en sånn som leter etter den ultimate metoden, og at jeg tror at egentlig ingen som lager ribbe som Nannah eller Hellstrøm, vil gå sultne fra bordet ...


#95

Carisma sa for siden:

Jeg lager denne: www.aperitif.no/content/view/full/63723


#96

kamp sa for siden:

Laget en ny i dag :)

Saftig og god, super sprø svor men den blir så hard/tørr på undersiden (det som ligger ned i formen).

Noen som ahr noen ideer til hvordan jeg kan få den også litt saftigere til neste gan gjeg lager en ribbe? Den har blitt helt mørk brun.


#97

langaard sa for siden:

Stekepose :confused:


#98

Carisma sa for siden:

Hvordan blir denne kald i forhold til annen ribbe? Ribbe er jo uansett best kaldt. :D


#99

Antoinette6 sa for siden:

Helt riktig. Carisma ! :ja:


#100

teleslynga sa for siden:

Dette er første gang jeg faktisk fikk perfekt svor på ribba, takk Nannah! Men det var utrolig som ribba krympa under prosessen, jeg tror nærmere en liter væske pipla ut av kjøttet, mest fett. Likevel var kjøttet saftig og fint, nesten for mør. Neste gang skal eg prøve med litt kortere steketid, tror jeg.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.