< Tilbake til oversikten

Nannahs langstekte ribbe

#201

Tarato sa for siden:

God romjul! Jeg stekte ribbe ala Nannah tidligere i desember, og fikk den mest saftige, smakfulle ribba jeg noen gang har smakt. Gikk hen og gjorde likedan på julaften, og fikk - ikke den tørreste, men nesten - den tørreste ribba ever. Den første jeg stekte var på 1,3 kg (tynnribbe), den andre på 2,5 kg (familieribbe). Begge var fra Gilde og fersk, og ble stekt på samme måte. Da tynnribba ble stekt var det mye kraft i forma mens det kom ikke noe ut fra familieribba. Hvis noen kan fortelle meg hva som (evt) skjedde/jeg gjorde feil så setter jeg pris på å få høre det. :confused:


#202

Antoinette6 sa for siden:

Taroto ! Jeg har samme erfaring. men jeg stekte tynnribbe begge gangene. Fersk og samme merke, samme butikk, samme stekeovn, samme vekt, samme prosedyre. Den første ble HIMMELSK, den andre aaaaltfor tørr.

Sannsynligvis forskjell på fettandel eller no', tenker jeg. . . . Og jeg husker jo ikke hvordan den første, himmelske ribba så ut mht til dét.

Pokker !


#203

teleslynga sa for siden:

Kotelettranden ble helt tørr på min i hvert fall, jeg tenkte det var siden den er så mager? Heldigvis var det så mye av "tynnribbedelen" at det ikke gjorde noe.


#204

Ignite sa for siden:

Vår erfaring er at fettandelen spiller en stor rolle, men også hvordan fettet er fordelt på ribba. Vi ser gjerne etter ribber som har fettet marmorert gjennom hele stykket, og ikke bare på toppen f.eks.


#205

Tarato sa for siden:

Godt å høre at det ikke bare var meg.... :)
Jeg husker da jeg kjøpte familieribba så var jeg opptatt av å finne en med mest mulig "rent" kjøtt; mens da jeg kjøpte tynnribba var jeg ute etter mest mulig fett i kjøttet. Så det spørs om jeg gjorde en feil der ja.... Burde prøve en gang til, men å kjøpe en familieribbe på 2,5 kg til to voksne... Kan bli småleir ribbe da ja ;)


#206

Tone-G sa for siden:

Denne lager jeg i morra :sikle:

Men trenger jeg aleminiumsfolie?


#207

langaard sa for siden:

Jeg bruker ikke folie, det går helt fint uten:)


#208

Tone-G sa for siden:

Ok :) Jeg er nemlig tom for folie :)


#209

HotMama2Be sa for siden:

Denne har jeg laget før, og skal lage den i morgen igjen :-)


#210

annex sa for siden:

Er det ingen som bruker steketermometer på ribbe?
Kjøpte familieribbe fra Gilde, og der står det at den skal tas ut ved 75 grader, eller evt så skal man da poppe svoren...
Uff, blir litt usikker, mange måter å steke ribbe på...


#211

bærrgen sa for siden:

Dette tror jeg må bli middag neste søndag :)


#212

Ana sa for siden:

Denne er så utrolig god. Hadde sprø svor i dag og, og julemiddagen ble perfekt


#213

Nannah sa for siden:

Vi spiser ikke ribbe med svor på julaften her hos oss, men lager den på gammelmåten. Dvs skjære bort svoren (ikke fettet) legger ribba med bena opp i langpanna og langsteker. Ribba blir utrolig saftig og fettet får en fløyelsmyk fløteaktig konsistens.. milevidt unna det stive, kokte fettet du får ved dampet ribbe :)
Resten av året lager vi ribbe med svor på Nannah-vis, men julaftensribba må være uten. Selvfølgelig med hjemmelagete medisterpølser og medisterkaker til :)


#214

Carisma sa for siden:

Min bestemor hadde heller aldri svor på ribba. Hun langstekte den ikke, men stekte likevel lenger enn normarmalt, siden hun stekte dennesten ferdig, skjære i biter og så stekte bitene til de var brunet.


#215

AntoniaM sa for siden:

Vi feirer jul i storfamilien - hele 17 til bords på juleaften. Pga litt endringer i familien ble ansvaret for maten i år fordelt og min bror fikk ansvar for ribbesteikingen. Jeg sendte han Nannahs oppskrift i god tid, og var spent på om han beit på kroken. Jeg sa ikke hvor jeg hadde funnet oppskrifta, siden han er prinippiell motstander av lavkarbo.

Han stekte ribba etter alle kunstens regler. Var litt spent på om det gikk bra når han måtte steike i 2 høyder i steikeovnen, men det gikk helt fint. Ribba ble nydelig - saftig, velsmakende kjøtt og sprø svor. Min bror fikk fast jobb som ribbemester.


#216

Butterfly83 sa for siden:

Dytter opp denne igjen jeg!

Tror jeg må finne ribbe i butikken etterpå så jeg kan få stekt lørdag eller søndag :sikle:


#217

kamp sa for siden:

Joker har tilbud på ribbe i Stavanger


#218

Butterfly83 sa for siden:

Ser det gjelder Joker over hele landet, men det er familieribbe. Det duger ikke for meg :p


#219

Butterfly83 sa for siden:

Gammel tråd, men drar den opp. Som en annen skrev tidligere i tråden så syns jeg den nederste delen av kjøttet blir litt tørt? Hvordan blir det å ta bittelitt vann i formen? Tenkte kanskje undersiden ikke ble så tørr og godt stekt da.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.