Lurer* sa for siden:
Hei jenter.
Vi unner oss en ny tråd for en ny mnd eller hva?
Håper dere alle har hatt en knall fin helg, og er klar for skravling:)
Lurer* sa for siden:
Hei jenter.
Vi unner oss en ny tråd for en ny mnd eller hva?
Håper dere alle har hatt en knall fin helg, og er klar for skravling:)
jvb sa for siden:
Får lage meg en egen mannetråd jeg da :D
Malbenus sa for siden:
Hmmm, skravletråd for kvinnfolk og pisspreiktråd for mannfolk? Visste ikke at det var kjønnsskille her på forumet... :)
lillemor88 sa for siden:
hei jenter å gutt:rolleyes:
greit med ny tråd ja:)
mandagmorgen og jeg skal på jobb etter en ukes sykdom.. det blir TUNGT!
ha en fin dag:D
mokki sa for siden:
I am back!!!
Bestemte meg i går kveld at dette var bare tull. Så jeg er tilbake. Har 2kg tull og tøys de siste ukene som må ab før jeg kan fortsette der jeg var....
Håper jeg klarer å holde fokus helt uten sprekk nå en stund.....
jvb sa for siden:
Ny uke, nye muligheter :)
I går hadde jeg sykt lyst til å hive meg over alt, men klarte å styre unna. Fredag fant jeg ut at anfallene jeg har når jeg opplever noe hysterisk festlig (og det er det endel av på jobb) kalles for katapleksi. Dette er noe man normalt kun har sammen med narkolepsi. Jeg er dog uendelig glad for at det ikke er MS - som jeg var redd for (men ikke fikk til å stemme med mine symptomer) men det er forsatt noe galt med nervesystemet.
Så nå blir det fullt fokus på å få tvinge til meg en utredning. Det hadde vært utrolig lettende å få en diagnose, så jeg har noe konkret å fortelle til de som lurer på om jeg bare er lat. Ulempen er at jeg ikke kan gå under utredning på lavkarbo, fordi symptomene på narkolepsi er kanskje 80% mindre nå, og hvis ikke kroppen oppfører seg "som vanlig" under utredning så blir det spinal-tapping og det høres ikke akkurat ut som en fest... :P
Denne uken skal jeg også innom og ta nye blodprøver etter en mnd i ketose. Har slurvet med trening i det siste, men enn så lenge så skal jeg se det positive i ting og ikke synes synd på meg selv - det kunne vært så utrolig mye verre :)
Ønsker dere jenter (og gutter?) også en super uke!
Furine sa for siden:
God morgon!
Ny dag, ny veke. I går bles det vanvittig, og regna så det heldt, og eg har begynt å få vondt i halsen igjen. Venstre side av halsen og mot venstre øyre. Det er under 4 veker sidan sist eg hadde noko slikt, så no synes eg det er nok! Men det har i det minste ikkje blitt verre i løpet av natta! Har sove med mormorstrikka ullsokkar, eg har ein teori om at det hjelper!:p Frys ein ikkje på beina, så frys ein generelt ikkje, og då søv ein betre.
Har vore ei roleg helg hos oss, ikkje noko utenom det vanlege, har sove ein del, og ete normalt, og slappa av etter ei ganske hektisk veke på jobb. Eg har forresten tenkt på å kanskje ikkje fokusere så mykje på veging av meg sjølv, trur kanskje eg stressar mindre om eg lar akkurat veginga skure litt ei tid framover. Eg kjem jo ikkje til å gå bananas med feil mat av den grunn. Så lenge eg kjenner at kle blir større og at beltet glir inn på neste hol lettare, så er eg vel på rett veg!
Har kome meg i gong med å gå til og frå jobb kvar arbeidsdag (overkant av ein time til saman), men i dag tenkte eg at eg skulle ta det litt med ro, vil ikkje bli vondare i halsen, og veret er ikkje akkurat inspirerande!
Ynskjer alle ein fin dag!
malleleo sa for siden:
hei alle sammen!:) jeg vet ikke om noen har savnet meg elr i allefall lurt påhvor d ble av meg, men her kommer en oppdatering!
etter d flotte resultatet 10 kg ned! viste graviditetstesten 2 streker og positiv.. ante ikke hva jegskulle gjøre, men hvis vi skulle beholde såville jeg iallefall ha et friskt barn, slutt på ketolyse altså:( d var veldig vanskelig de første uka, hva skulle man spisei lavkarbo, men ikke ketolyse liksom..ketolyse er jo så lett! og den første uka gikk jeg opp 3 kg:eek:
vi skal ha dette barnethvisalt går bra, og jeg skal leve lavkarbo, og vilikke gå opp noe. selvom det kanskje er vel urealistisk:rolleyes: er i dag 7 uker 107 kg, 2 kg over d jeg var da jeg ble gravid..
i ukedageneer d knekkebrød, frukt, middag er jo litt ketolyse med mer grønnsaker.. men hva med snacks? og jeg kan jo ikke spise så mye fett som jeg har gjort? så d er de balansegangen jeg sliter med...
Yonah sa for siden:
Gratulerer så mye Malleo:klem:
Det der skjedde med meg forrige lavkarboforsøk og, 10kg ned og 2 blå streker.. Ikke helt planlagt, men det gikk da bra. Jeg åt lavkarbo stort sett gjennom svangerskapet og la kun på meg 5kg.
Foreslår at du leser bøkene til Fedon Lindberg og lærer deg å spise etter ans prinsipper før det sklir ut. Det er fort gjort å spise feil når man er gravid ( ja, det vet jeg alt om tror jeg, første svangerskap var jeg på nippet til å bli innlagt hele tiden og de andre to svangerskapene gikk jeg svimmel hele tiden pga kvalme), så greit å komme i gang.
Snaks på F.L. kan være en neve nøtter og en tørka aprikos eller kanskje en bit 70%sjokolade. Eller eggedodis med litt bær eller frukt. Jeg spiser kun bær, har spist pære en gang etter at jeg la om..
Ikke vær redd for kiloene nå, men konsentrer deg om å spise riktig, det er det vikitgste.
Kitt sa for siden:
Grattis med to blå streker!:heia:
Er jo flere her som akkurat har fått barn! De har levd ganske så lavkarbo, men holdt seg unna ketose med mer grønnsaker, frukt og melk feks!
Lykke til!:klem:
Rin sa for siden:
Hei, nye tråden. :)
Uhu - tenkte ganske hardt på sjokolade i går kveld, og i dag la sannelig slasken i kassa på helsekosten en liten gratis green&black-sjokolade nedi posen med teen min. :cool: Nå må jeg... finne ut hvor mye karber den lille ruta inneholder, og avgjøre hvorvidt jeg har viljestyrke til å la den vente til lørdag så jeg får litt mindre dårlig samvittighet om jeg vil spise den, sukk :rolleyes:
Fluke sa for siden:
Gratulerer så mye med to blå malleleo. :)
Kan jeg være her forresten? Jeg har mer enn 30 kg overvekt, men har ingen planer om å prøve å gå ned de 35 jeg må ned for å få en normal bmi liksom (for jeg er ikke helt enig med den der bmi-kalkulatoren nemlig).
mokki sa for siden:
da står oopsier i ovnen. Prøvde en ny vri. Har halvannen SS peanøttsmør i røren (skippy sin med totalt 7g karber pr 100g)
frifuggel sa for siden:
Har ikke enda lest at vi må ned de 30.. ;) Vi vil helst leve sunt, så får vekten bli det den blir, eller ikke folkens?!?
Velkommen skal du være! :klem:
frifuggel sa for siden:
Malleleo; Hurra!!! Spennende, da!! :heia::heia::heia:
Furine sa for siden:
Gratulerer Malleleo!
Fluke, sjølvsagt er du velkomen her! Eg er så enig med deg, BMI er berre eit ord som eg prøver å la vere å bry meg så mykje om. Eg trur ikkje eg kjem til å kome meg ned på det dei kallar normal BMI nokon gong, eg er bygd for breitt, ganske enkelt. Breie skuldrar, breie hofter, breie handledd etc. Har til og med breie fotblad! (men så står eg ganske støtt på bakken også :p)
No svir eg kyllingvengjer med parmesankrydderblanding i omnen, og håper det blir bra!
lillemor88 sa for siden:
god morgen=)
Gratulerer så mye mallleo:Dså gøy! jeg har merket at du har vert stille om dagen:rolleyes:godt og ha alle tilbake da:)
2 dag på jobb ettter sykeuken min, kjenner jeg er fryktelig redusert... å i dag er det jobb fra 930-2130:eek:jaja, man får vel det til...
har vert litt mye fysing i det siste.. så mye brus og bacon...
det gjorse at 4 tallet forsvant og er er tilbake på 5 tallet:P full sjerpings!
ha en fin dag alle sammen!
Tonemi sa for siden:
Hei, har ikke vært med i denne tråden tidligere , men lurte på om det var greit jeg "heiv" meg med????:rolleyes:
mokki sa for siden:
Velkommen Tonemi. Håper du vil trives med oss.
mokki sa for siden:
God morgen.
Her er jentene levert i barnehagen, og frokosten min er straks ferdig. Egg og bacon og en kopp te (og en halv liter vann). Skal etterpå ned på lesesalen på biblioteket og lese til eksamen. Har eksamen på fredag...
Det er godt å være tilbake på lavkarbo.
malleleo sa for siden:
velkommen alle nye:)
takk for gratulasjonene alle sammen!
jeg har fedonboka også! skaffa meg dagen etter vi fant d ut faktisk:p hehe, men jeg syntes d var så mye å sette seg inn i. skal leve lavkarbo nå og så etterhvert som jeg blir tryggere på fedon og leser meg opp på han så blir d mer og mer den veien tenker jeg :) har jo 33 uker igjn!
I går hadde vi kylling med brokkoli og mais kokt sammen, etter jeg sila av vannet smelta en ss smør i:D åh, er så glad i mais!
yogurt og 1 knekkebrød til frokost i dag:)
mokki sa for siden:
Har glemt å gratulere deg malleleo.
Jeg er såå babysyk så blir jop helt syk av å lese... sukk....
Tutte sa for siden:
Gratulerer så mye malleleo ! :) Håper du får et fint svangerskap ! :)
Jeg sitter å holder på med hjemme-eksamen. Burde strengtatt sittet med hodet langt nede i de papirene og ikke her inne på forumet, men er jo så mye kjekkere dette :) Og en liten pause innimellom er vel lov vel ?! ;)
Ellers ikke så mye nytt å meddele herfra, matmessig går det veldig greit :) Er spent på hvordan det blir til helgen. Jeg skal reise med mor, søster, svigerinne og to tante-barn til Oslo. Er nok mulig at det ikke blir en helt lavkarbovennlig helg, men det får bare stå i.
Ha en riktig fin dag alle sammen ! :) Skolebøkene roper ;)
Fluke sa for siden:
Fått meg sånn derre teller jeg også. Jeg satt startdato til da jeg hadde operasjon på sykehuset, for da ble jeg veid. Før det veide jeg meg ikke ... :p
Greit å bruke Wiien til å veie seg merker jeg. Men den ga meg dumme balanseøvelser i dag, så min "fit-age" ble 53 år. :eek: Der skal jeg ikke være lenge altså.
Rin sa for siden:
Hihi. Jeg burde kanskje ta frem wii fit'en igjen... en av grunnene til at jeg la den vekk var den der insisteringen på å veie og teste hveeeer dag. :rolleyes: Lite konstruktivt synes jeg!
Og nå er det iiiskaldt her. Brr! Varm dusj!
mokki sa for siden:
God morgen.
Her er frokosten akkurat fortært. Skal straks begynne å lese og løse oppgaver igjen. Skal juble når denne eksamen er ferdig på fredag, og håper virkelig jeg får en brukbar karakter...
Furine sa for siden:
Ja, det likte ikkje eg heller! Blir altfor mykje fokus på vekt då, for min del. Men viss du ikkje tek vegedelen, så registrerer den vel ikkje trenedelen heller.
Denne dagen starta med skitver, kaldt, vind og regn. Men sta som eg er så gjekk til jobb. Starta med regnjakka godt attsnurpa og hetta stramt rundt hovudet, og på vegen lysna det, slutta å regne og vart finare. Lyset var veldig spesielt då! Kjempefint! Fin start på dagen!
Ha ein fin dag!
Lurer* sa for siden:
Åh, Malleleo Gratulerer med spiren!
Jeg må beklage at jeg dreti på draget i første innlegg, og ekskulderte alle menn:) Der er naturligvis kjempe gøy om dere vil skravle med oss:)
Denne uka er hektisk, egentlig er hele denne mnd det. Så jeg skal prøve å komme innom avogtil.
Elizabethcita sa for siden:
Gratulerer, Malleleo!! Håper jeg kan komme med samme beskjed om noen måneder...:hearts::hearts:
Nå har jeg sendt mannen i seng, mens jeg har strikket litt og laga noen kort. Koselige sysler på en mørk høstkveld hvor vinden røsker godt i veggene... :)
Tror jeg lovte dere en oppdatering på NAV-møtet mitt i oktobertråden, men jeg glemte visst helt av det... Dama var veldig grei egentlig, men hun skulle bare forsikre meg om at jeg ikke mister rettigheter ved oppsigelse, samt gi meg generell informasjon om attføring. Nytt møte med konkrete tiltak kommer først etter at jeg har søkt, og selvfølgelig med en ny saksbehandler...Jeje...:rolleyes: Men iallefall, så har jeg nå fått oppsigelsen fra jobben, og er egentlig mer lettet enn lei meg for det. Og nå skal de visst lage avslutningsfest for meg og greier...
Nei, kanskje man burde sove??? God natt alle sammen!! :sove::suss:
lillemor88 sa for siden:
god morgen alle sammen=)
da var det tidligvakt på meg igjenn... jesp!!
men godt og slutte kvart over 2, da får jeg handlet litt julegaver og div bursdaggaver til alle som har bursdag før jul:P
lite nedgang fra forrige uke, men 4 tallet is back:D 4,5 var det i dag.. neste måk 3 tallet... har en drøm om og veie under 100 til jul... kansje det blir oppfylt... men det vil julebordet om 2 uker vise:p
i dag skal vi heldighvis ikke på skogen... var temmlig kaldt der i går for å si det sånn, så det er godt og bare være i barnehagen :rolleyes: men i morgen er det ut på tur og frem med vinterstøvler slik at jeg ikke mister en tå:eek:
hvordan har det gått med veingen deres denne uken?
klem til alle:klem:
mokki sa for siden:
Jeg har veiedag i morgen. Gikk jo opp nesten 3 kg på de 3 tulleukene mine. Jeg trooor jeg kommer til å miste en av de denne uken. kanskje mer.
Har fremdeles et håp om -5jg til jul. Eller allerhelst under 100 til jul.. Det hadde vært noe..
frkprym sa for siden:
Er det ledig jobb hos deg JVB? Hørtes ut som et flott sted! (Så lenge man slipper å få anfall, da, unner deg ikke det.)
Har ikke skrevet i skravletråden tidligere tror jeg, men skravler vel ganske mye rundt om kring ellers.
Nå hørte jeg på radioen et intervju med en jente som har hatt anoreksi og vært nær døden pga det. Da tenker jeg at jeg er jo egentlig veldig heldig. Noen kilo her og der for mye (mange? hjelper alltid med litt selvfornektelse) er ingenting mot å ikke klare så spise mat. Å føle at folk ser stygt på deg når du spiser sjokoladen du ikke burde spist, er ingenting mot å måtte sitte i glassbur i kantina på skolen med egen veileder som passer på at du spiser maten din. Stakkars, stakkars jente.
30+ er ikke så ille da, liksom.
Fluke sa for siden:
Det er okei å få ting litt i perspektiv av og til ja. :ja:
Carisma sa for siden:
Hadde tenkt å høre på det programmet, men rakk bare å få med meg noen bruddstykker. Blandt annet at Anorexia er den minst vanlige spiseforstyrrelsen.... Selv om det er den flest tenker på når de hører uttrykket. :rolleyes: Det sier litt om at det er for lite fokus på alt sammen!
mokki sa for siden:
Jeg har gått ned mellom 1,5 og 2kg denne uken. Vet ikke helt hva det var på mandag, men en god del mer enn nå. 800g til nå, så er utskeielsen fjernet igjen. Det var deilig. Nå er det bare å kjempe seg videre mot jul. Er motivert (men litt smålei egg.... så her må jeg gjøre noe lurt..)
Tonemi sa for siden:
Etter at vekten har stått stille ei stund nå måtte jeg prøve å legge om kosten litt. Den var blitt litt for lite variert....Gikk mye i "brødmat" ...tenker kanskje at dette ble litt "for sunt".
Så denne uken har jeg laget meg ostekjeks som jeg har spist til frokost med masse godt pålegg...
Lunsjen har variert mellom "Lenabeatrice" sine pannekaker , salater og kylling...
Så i dag da jeg gikk på vekten kunne den vise at jeg har gått ned ytteliggere 1 kilo og det vil si at jeg har tilsammen gått ned 27 kilo:D Happy, happy, happy
vaskeklut sa for siden:
Gratulerer! Jeg bøyer meg i støvet for deg :eek:
frifuggel sa for siden:
Jippi for 27 kilo!! :heia:
Fluke sa for siden:
Gratulerer med 27 kg! :blomst:
Jeg er litt lei av å lage mat kjenner jeg, og drømmer om å bare ta meg ei skive. Men så liker jeg jo ikke brød mer uansett, så den smaken jeg lengter etter kommer jeg ikke til å kjenne. Og da er det jo skikkelig teit å sprekke med noe man ikke liker liksom. :p
Tonemi sa for siden:
I dag har vært en litt "tung" dag....Jeg har bare hatt lyst på "ulovlig" mat...ehhh, kanskje ikke mat, men snop. Marsipanen som er kommet i hyllene frister noe sinnsykt...:_oy:
Og så har jeg SÅÅÅ lyst på smågodt:sikle: Men jeg klarte å så over fristelsen...
Furine sa for siden:
Går an å lage marsipan sjølv! Du finn oppskrift her inne :)
Rolig kveld her, ser litt tv og sløvar i sofaen.
frkprym sa for siden:
Helt enig der, skikkelig teit å sprekke med noe man ikke liker. Men det har jeg gjort i helgen. Etter en skikkelig krangel med gubben i går stappet jeg i meg masse kake. Det smakte ikke spesielt godt, men jeg trasset i meg flere stykker like vel:(. Det verste er at jeg kun spiste ett først. Senere på kvelden, etter at vi hadde snakket ut og alt var fint og flott, da stappet jeg i meg resten. Sånn på trass. Idiotisk.
Og i dag har jeg skikkelig lyst på noe. Det er jo ikke noe av det "gamle" som frister lenger, brød frister ikke, poteter frister ikke, og sjokolade smaker jo bare sukker. Blir nesten enda mer frustert av dette, fordi jeg vet at jeg uansett ikke får tilfredsstilt behovet. Er vel gamle vaner som er vonde å vende. Hvor lang tid tar det? Ett år? Mange år? Noen som har noen gode råd der?:confused:
pleiadene sa for siden:
Skjønner ikke hvordan man lager seg en sånn "ticker" - er litt dum på sånne ting... men det ser jo spennende ut. Vil gjerne være med på denne tråden, får mye guts av alle som er flinke! Og gudene skal vite at jeg trenger det. Føler ofte at jeg ikke er flink nok, selv om jeg prøver å holde meg på ketolyse. For jeg er jo mett hele tiden, det skal man vel ikke være på "slankekur"!
Kitt sa for siden:
Her er en fin oppskrift på ticker!:D
Er du på ketolyse eller Atkins, forresten?
pleiadene sa for siden:
Er ikke det det samme? Har Atkinsboka hvor de første 14 dagene er ketolyse, ettersom jeg har forstått??? Har ikke den "boka" og stixene jeg ser andre har, men er det nødvendig? Har heller ikke kjøpt "pillene" men bruker et vitamin/mineral-tilskudd og tar Omega 3 hver dag. Skal liksom øke 5 karber hver uke fremover, men har ikke turt det riktig enda. Er snart ferdig med 3. uka på introduksjonsdietten. Blir litt hekta og redd for ikke å gå ned. Jeg synes alle RASER ned den første tiden. Her går det tregt.... Kanskje jeg spiser FOR mye? Tror jeg gjør det riktig med sammensetningen av mat, men.... Har en følelse av å ikke være flink nok likevel.
Takk for oppskriften, forresten!
Fluke sa for siden:
Jeg har heller ikke boka alle andre har, og sitter som et spørsmålstegn når noen sier at "det står i boka". :flau:
Kitt sa for siden:
Kuren heter ketolyse! Mannen bak heter dr. Torkil P. Andersen og han har skrevet boken "Slank med ketolysekuren".
Å være i ketose, som man også er på Atkins, vil si at kroppen danner ketoner ved å forbrenne kroppsfett!
Lett å bli litt forvirret i begynnelsen, men om man følger ketolysekuren eller Atkins er det noen forskjeller, så det er greit å vite hva den enkelte legger opp til når man skal gi råd, oppskrifter etc!
vaskeklut sa for siden:
bøkene kan dere låne helt gratis på biblioteket ;) det gjorde jeg :D
Rin sa for siden:
Jeg "skeiet ut" for første gang i dag - men bare med ca et halvt krus melkeskum av lettmelk (i en chai latte på café) - og det tror jeg ikke skal bryte ketosen min engang, siden jeg i tillegg slurvet med å få i meg mat resten av dagen :rolleyes: Men det smakte godt! Angrer ikke. :)
Synes det som regel er lett å styre unna de gale tingene i butikken, men merker at det nybakte butikkbrødet lukter ekstra godt om jeg må på butikken før frokost...
vaskeklut sa for siden:
åh, helt enig. jeg jobber i dagligvarebutikk selv.. Og det er så utroooooolig fælt når jeg er sulten, og folk handler BRØD :eek: det er ingenting jeg virkelig savner, bortsett fra brød. åhguhd jeg savner brød. jeg har prøvd å lage alskens lavkarbobrød, men jeg syns ærlig talt at alle smaker d**t! fysj.
har forsøkt å lage ostekjeks og oopsierolls, men jeg føler jeg aldri blir skikkelgi mett! blir sulten med en gang, om jeg i hele tatt blir mett av det.
i tillegg ser jeg folk snakker om at de aldri er sultne?! what? jeg er sulten etter fire, fem timer jeg. Am I doing something wrong? :confused:
frkprym sa for siden:
Fire, fem timer er jo en lang periode å være mett da.
Jeg blir ikke mett av ostekjeks eller oopsierolls, og føler meg ikke sånn mett og fornøyd etter å ha spist det i det hele tatt. Må ha litt mer substans i maten.
Carisma sa for siden:
Selv om du jobber oppi lukta? Jeg jobbet i bakeriutsalg mens jeg gikk på skolen, og jeg HATER lukta av ferskt brød, og gjørbakst generellt. Kan virkelig ikke utstå det. :eek:
vaskeklut sa for siden:
haha! huff, jo jeg savner det. men det er jo ikke som at det konstant ligger fire brød under nesa mi! ikke alle kundene kjøper brød :P og ikke alle brødene lukter like mye.. hih. men joooo, jeg vil ha brød :rolleyes:
pleiadene sa for siden:
Nei, jeg får ikke til denne tickeren.
malleleo sa for siden:
Lykke til folkens!:D
tror nok dette bli vanskelig for meg! er så kvalm , så spiser d jeg klarer å få i meg, og for tiden er d salte kjeks og brødskive med salami.. middag er fortsatt lavkarbo.. men blir nok ikke så aktivt lavkarbokosthold som jeg trodde jeg skulle klare.. i allefall ikke enda :) titter vel innom av og til :)
frkprym sa for siden:
Nå fikk jeg veldig lyst til å hjelpe deg, men egentlig kan jeg ikke si så mye mer enn bruksanvisningen. Kanskje du kan si hva du får problemer med?
Er det å lage tickeren, eller er det å få den over i signaturen din her inne?
pleiadene sa for siden:
Fikk den ikke over ... Men i dag har jeg en skikkelig nedtur. Startet for 3 uker siden på 94,8 uka etter 93,5 neste uke 92,5, I MORGES 93,5????? Magen har stoppet opp (tross 1 ss linfrø blandet i lettrømme i går). Tok en skive helseklibrød akkurat nå (4,2 karber) med smør og ost ... Blir helt ulykkelig når vekta går OPP!!! Kjenner at jeg er hovnere i fingrene, så av en eller annen grunn samler jeg vann. Har ikke spist noe salt, droppet baconchips for flere dager siden.
Carisma sa for siden:
Hverken helseklibrød eller lettrømme er vel på Atkins sine tillatte matvarer? :o
pleiadene sa for siden:
Helseklibrødet var i ren desperasjon for å få i gang magen. Lettrømme? Det står jo oppført seterrømme et eller annet sted. Fløte også .... Kanskje får jeg for lite fett?
Carisma sa for siden:
Nettopp ;) Seterrømme innholder både færre karber og mer fett enn lettrømme. Kast alt som heter "Lett" når du lever på lavkarbo! :ja:
Fluke sa for siden:
Jeg går opp en del rett før jeg skal ha mensen. :deler: Påvirkes ikke dere andre av sånt?
vaskeklut sa for siden:
åjoda! det er veldig vanlig. kroppen samler masse vann :) sannsynligvis går du ned igjen det du legger på deg når du er ferdig med mensen! slik er det iallefall her i gården. (som regel iaff :D )
Furine sa for siden:
Åhjauda, vi er fleire som fungerer slik, dessverre... :rolleyes:
Carisma sa for siden:
ha'kke peiling! Har PCOS og derfor ikke mensen eller noe som helst syklus. Bare konstaterer at jeg går opp innimellom og ned innimellom. Kanskje jeg hadde sett mønster i det om jeg hadde giddet å notere litt nøyere.
pleiadene sa for siden:
Tusen takk, Carisma. Nå har jeg kjøpt seterrømme ... Og oppdaget at jeg har drukket alt for lite vann! Husker ikke på det før ut på kvelden, men da flyr jeg jo og tisser hele natta! Tar meg selv i nakken fra NUH, og skal drikke minst to store glass foreløpig, og sette en mugge vann med isbiter på stuebordet mens jeg leser korrektur (og røyker alt for mye - men en ting om gangen). Er så glad for dette forumet, vi som er nye trenger hverandre og de med mer erfaring. I dag skal det bli god torskemiddag med saus av seterrømme etc.
Tutte sa for siden:
Spis det du klarer og det som frister du ! :) Kvalmen går forhåpentligvis over etterhvert, så da kan du heller prøve å tenke litt lavkarbo igjen ! :) Lykke til !
nevergiveup sa for siden:
Hei alle sammen.
Tilbake igjen her i lavkarboland etter en planlagt feriesprekk på 1 uke - som forlenget seg selv og til slutt ble nærmere halvannen mnd. :mad:
Jeg hadde gått ned 10 kg før ferie, og har falt litt tilbake til -8,7kg - men er klar for å ta fatt på mitt nye og med tiden slankere liv nok en gang.
Det rare med sprekken var at jeg virkelig har savna lavkarbomaten! jeg elsker de deilige lunsjene, og får mange misunnelig blikk når jeg tar fram nista. På jobben til mannen min (han får også lavkarboniste og prøver å følge lavkarboprinsippene) lurer de på om jeg kan ta et kurs med fruene dems så dem får sånn niste også :-) Det er jo hyggelig.
Mange mennesker mener at det her med overvekt kan være psykisk, altså noe oppe i hodet vårt som gjøre at vi er som vi er / blir som vi blir. Jeg skulle gjerne vist årsaken til at jeg er blitt overvektig - kanskje jeg da kan gjøre noe med årsaken som gjøre det lettere å gå ned i vekt - OG BLI DER! Jeg ble mobbet endel på barne og ungdomskolen - da også pga at jeg var kraftig. På ungdomskolen begynte jeg å trene veldig mye men jeg hadde jo former (type pupper, hofter og lår) - men stram og fin. Når jeg ser på bilder fra den gang ser jeg at jeg var veldig slank - men de andre som drev med det samme som meg var sånne kjempe smale damer uten former (drev med konkurranseturn og showdans). Jeg følte meg alltid stor og klumpette samme med de derre små damene. Jeg trente noen år, men etterhvert som jeg skulle begynne å studere ble det slutt pga tid og prioriteringer. Etter at jeg slutta å trene begynte jeg å legge på meg - ikke så rart siden jeg trente 5 ganger i uka 3 timer hver gang - og nå plutselig ikke trente i det hele tatt og spiste det samme. Jeg begynte på mitt første G.R kurs da jeg veide 80 kg(hadde da lagt på meg ca 15 kg etter at jeg slutta å trene) - så tok jeg av 5 og la på meg 10 etter endt kurs... dette gjorde jeg noen ganger. Enden på visa var at jeg etter noen år endte opp på 120kg. Og jeg er sikker på at jeg ikke hadde stoppet der hvis jeg ikke hadde bestemt meg for å legge helt om. Jeg prøver å prøver å prøver.... og SKAL klare det. Men innimellom begynner jeg å tvile på om jeg virkelig vil.... hvis jeg skeier ut blir jeg litt "syk" i hodet mitt - det blir nemlig sånn at hvis jeg skal skeie ut i dag så må jeg forte meg å spise alt jeg ikke kan spise ellers.... må ha bare må ha... også sitter jeg igjen med en dårlig følelse i hele kroppen, dårlig samvittighet og blir bare kvalm av meg selv. tenker at det er sånn narkomane på avvenning føler seg. Jeg røykte for noen år siden, og brukte mange forsøk men klarte til slutt å slutte. Men jeg hadde samme greia der, hver gang jeg bestmte meg for å prøve å slutte røyka jeg 3 x så mye dagen før jeg så fikk fylt opp kvota for en stund. Hva er det for noe tull?? Hvordan skal man klare å komme ut av denne destruktive tankegangen??? Jeg vil jo ha det bedre, ha mer overskudd til sønnen min, se bedre ut, få bedre helse... men hvorfor motarbeider jeg meg selv stadig??
Er det noen av dere som føler det sånn?? Tror dere at hovedproblemet til mange av oss som er overvektige sitter i hodet vårt??
Jeg må si at dette er et veldig fint nettsted, det er godt å lese innleggene til andre som er i samme fase i livet sitt. Det er godt at man kan hente inspirasjon og oppmuntring og dele erfaringer og tanker med noen som er opptatt av det samme som en selv. Så takk for at dere deler, engasjerer og oppmuntrer oss alle :-)
pleiadene sa for siden:
Hei på dere. Jeg leter og leter, men finner ikke. Jeg leter etter "boka" som Torkil HVEM har skrevet. Hva heter han mer enn Torkil og hvor finner jeg ham? Tror jeg må ha denne boka for å se at jeg gjør ting riktig. Den Atkinsboka jeg har, er gammel, full av tekst og lite "mat".
Carisma sa for siden:
Du finner nok det du leter etter på www.ketolyse.no
moccalight sa for siden:
Hei :smile:
Slenger meg på her jeg! Jeg er ganske ny her inne, men har siklet rundt lavkarbo en god stund. Dette grunnet en kombinasjon av overvekt og pcos. På tide å få en slutt på alt dette tullet, så nå satser jeg altså på lavkarbo :stortsmil I dag skal jeg lage min første lavkarbo middag, og er veldig spent på resultatet.. vanskelig å tenke annet enn poteter skjønner dere :p tenkte i retning biffsnadder? men hva kan jeg ha som tilbehør til det.. hmm.. får håpe dette kommer av seg selv etter en tid :D
vaskeklut sa for siden:
Jeg tror også mye av det sitter i hodet. Hos meg i allefall. Om vekta stopper opp, blir jeg superdemotivert, og har lettere for å sprekke og bli deprimert. Istedet burde jeg jo gjøre noe med det jeg gjør feil, ikke sant. Jeg VET hva jeg gjør feil. Men det var det der med at det er vanskelig å finprogrammere hodet riktig. Så ja. Jeg tror nok det sitter mye i hodet at man er overvektig. Ikke hos alle såklart, jeg skal ikke generalisere. Men for min del er det slik!
Blir fort sånn at "åh, nei. nå går det ikke riktig vei, da kan jeg like gjerne spise de 100 karbene ekstra. det går jo feil uansett!"
Jeg tror det er viktig at man har noen å prate med, og det har vi her på forumet. :) Da er det ofte lettere å snu tankegangen sin, føler jeg. Så fram til at man faktisk er villig til å innse at det ER den sjokoladeplata/brødskiva som faktisk gjør utslaget på vekta og ikke bare sutre om at man går ikke ned. Men det er såklart vanskelig å tenke slik bestandig. Og igjen. jeg kan ikke presisere nok at dette er noe jeg kjenner meg igjen i og at jeg ikke snakker om "alle" som sliter med motivasjon og vektnedgang. For andre igjen er det sikkert annerledes. :)
NUH, skal jeg smørovnsbake en laksefilét med masse rømme og litt salat til :D
pleiadene sa for siden:
Tusen takk! Nå har jeg bestilt "boka" og gleder meg til å få den. Kanskje jeg får flere ting på plass. Det tar tid å sette seg inn i alt sammen, men jeg er fast bestemt på et slankere, lettere, lykkeligere liv. Jeg er 64 år, har stillesittende arbeid (forfatter) og hjemmekontor. Kan ikke en gang GÅ til jobben! Men jeg prøver å gå en tur hver dag, 20 - 30 minutter. Ikke hver dag altså, det hender at jeg er midt i en story, og skriver fra ti om morgenen til ti om kvelden og glemmer bort tida! Det må da være håp for meg også, selv om jeg er 64 år, men 35 inni meg! Forresten har jeg blitt "yngre" i fjeset på disse tre ukene. Posene under øynene er borte!! Hipp hurra! Så håper jeg de andre "posene" og valkene forsvinner også. Jeg får jo masse håp fra dere som har gått ned mange, mange kilo! Det er så oppmuntrende. Er blitt helt avhengig av disse sidene, jeg.
grotingeling sa for siden:
ååååååååååå da var jeg tilbake..... Føler jeg har levd i vakuum de siste 3-4 ukene. Vært mye styr på jobb i fbm navneendring og sluttføring av fusjonen (Statoil og Hydro), og har blitt alt for lite tid til å pleie helsen :mad:
Skjønner egentlig ikke hvordan jeg greier å gå i den samme fella igjen og igjen:confused:, men jeg gir ikke opp og har kommet meg tilbake på treningsplanen og nesten dietten også. Hadde noen stygge utskeielser i starten av november, både kake (lukket walnøtt), boller og brus ble inntatt. Jobber meg nå sakte men sikkert tilbake på sporet, har trimmet hver dag siden søndag, spist 99% riktig og sovet mer enn 5 timer om natten. Merker allerede nå en forbedring i det generelle velværet, og ikke minst så sover jeg mye bedre når jeg har trimmet litt :D
Her er det altså bare å stå på, for denne lille knekken skal ikke få ta knekken på meg
Ser mange av dere har vært aktive og også oppnådd flotte resultater - fantastisk! Velkommen til de jeg ikke har rukktet å hilse på og gratulere til mallelo med
Lurer* sa for siden:
God kveld!
Lenge siden jeg hr vært innom. Men jeg holder motet opp, vel det vil si at begge de to siste helgene har jeg skeiet ut, men jeg har bestemt meg om jeg kommer ut av novemenr i 0kg så er jeg fornøyd. Tror jeg kan se LANGT etter målet om 10 kg til før jul,....men men det gjør ikke noe.
I morgen drar jeg på jente tur, skal kose oss i Kiel!
Vi snakkes!
klem
God tur til Kiel Lurer* (bare litt missunnelig her...)
lillemor88 sa for siden:
hei og god morgen:)
riktig god dur til kiel, så gøy det hørtes ut:D
litt stille fra min front i det siste, mye jobb og slit...:(
nå er helga her igjenn det skal bli godt altså:)
i dag viste vekta 103,5, jule bord neste helg og min første planlagte sprekk på 14 uker:S wæææ skummelt, men skal være sterk og komme hjem og rett på lav karbo igjenn:)
ha en fin dag da, så snakkes vi:o:D:p
vaskeklut sa for siden:
IIIIIIIIH!!! :D
8,9 kilo til sammen er borte :D Nå er det bare 1,1 kg igjen før jeg har nådd delmål to! Dette kan jo bli en bra dag likevel det :rolleyes:
Fantastisk :heia:
Tonemi sa for siden:
Ja,ja, torsdagen denne uken bestemte jeg meg for å avslutte lavkarbo kuren min til over julen....Men har nå angret meg siden jeg har følt meg helt i elendig form siden da...Hjertet mitt banker for fullt, elendig i magen og kjempe oppblåst ..Sulten hele tiden også.
Så nå starter jeg på kuren igjen...har vel bestemt meg for at lavkarbo får bli min livsstil ...Det er virkeli ikke verdt å gå og føle seg i dårlig form når man vet hvor bra jeg hadde det med lavkarbo diett:p
lillemor88 sa for siden:
oj oj, er det sånn det blir? men da kuttet du det tvert ikke gradehvis?
gå tilbake til lavkarbo ja, lurt.... trur man slipper unna dårlig form hvis du velger deg div juledagen som er fritt frem?
idag så jeg 2 tallet er det mulig?? så god start på helgen må jeg si!:D
Carisma sa for siden:
Det finnes jo mange grader av lavkarbo også, det trenger ikke være enten ketolyse, eller full sukkersjokk... :D
pleiadene sa for siden:
Sitter det i hodet?
Jo, til slutt setter det seg der også ... Jeg var et lubbent barn. Vokste opp på brød og melk. Masse brød, sukker og absolutt høykarbomat. Fet mat til middag + brød og søte desserter. I tenårene sultet jeg meg for å bli like slank som mine venninner. Klarte det også i perioder, men som dere vet, så medfører jojo-slanking mer overvekt etterhvert. etter en del svangerskap ble det verre enn verst. Gikk ikke ned. Har vært innom GR som mange andre, forsøkt den ene og den andre dietten. Jeg har alltid spist mye mindre enn de fleste slanke mennesker jeg kjenner. Likevel gått opp i vekt. Men med mine 163 over bakken, så er ikke 93 kilo så helsevennlig. Har endelig oppdaget LAVKARBO! Og oppdaget at jeg faktisk ble "høy" på brød med skrapet smør og mager ost. Brødet altså. Jeg var helt avhengig av brød, og avhengigheten satte seg like mye i hodet som på kroppen. Men høy på et par brødskiver var som å tisse i buksa når man fryser, for jeg ble veldig "lav" like etterpå ... Er nå på lavkarbo på 4. uka, har ikke gått ned mer enn 3 kilo, men det ER dog 3 kilo - og oppdaget at jeg blir "høy" på en annen måte på denne dietten. Jeg er i bedre humør enn på mange år! Hele tiden! Mannen min legger også merke til det. Jeg er ikke deprimert lenger, jeg ler mer enn før, føler meg gladere på alle måter, trives alldeles utmerket med dietten og regner jo med at flere kilo vil rase etterhvert. Er ingen ungsau lenger, så det tar kanskje litt tid før det hele kommer skikkelig i gang. Fortsetter nedgangen - som jeg har absolutt tro på - så vil ikke dette være noen kur for meg, men en livsstilsendring!
vaskeklut sa for siden:
Jeg tror også at mye av det sitter i hodet :) Helt enig med deg der! Meeen, 3 kg er 3 kg ;) Jeg tenker litt som så at, man har gjerne brukt en del år på å få kiloene PÅ, og da kan man gjerne bruke ltit tid på å ta de av også.
Men, drikker du nok vann? Og spiser du nok fett? Økt inntak av begge deler kan få vekta di i gang :) Også litt mosjon kan sette ting i sving. Men, gi det litt tid! Det løsner nok snart, skal du se. Jeg har heller ingen superkjapp vektnedgang, men jeg tror det er viktig for min del, ettersom jeg skal endre livsstilen, og ikke bare "kures" ned i vekt. Jeg heier på deg jeg! :D
pleiadene sa for siden:
Jeg strever med å få i meg nok vann. Og fett. Hender jeg tar meg et spiseskje seterrømme innimellom for å få i meg mer fett. Jeg bruker det også på salat. Fløte til sauser og sånt, men når jeg regner sammen i løpet av en dag, så blir det sikkert for lite. Setter nå dagsbehovet for vann i fire flasker i kjøleskapet, og i går greide jeg tre av dem. Men jeg drakk jo litt kaffe. Og så unnet jeg meg to glass rødvin til "Skal vi danse". Det er ingen vane, heldigvis. Håper ikke det gjør noe. Takk for råd og påminnelser fra deg! Herregud, som vi trenger hjelp og oppbacking, i hvert fall til å begynne med!Takk.
pleiadene sa for siden:
Nok vann??? Etter å ha strevd en stund, målte jeg opp i flasker i kjøleskapet, og drakk og drakk. Ikke mer enn 2 liter i tillegg til kaffe/te og litt Farris og - og. Men jeg drakk. Klokka fem i natt drømte jeg så deilig. Jeg satt på en hyggelig utedo, og Gudhjelpemeg hvor deilig det var å tisse ..... Jo. Det er riktig det du tenker. Jeg tisset i senga! Godt jeg var alene hjemme, mannen min var borte på kurs. Så det var tidlig opp, bytte på senga og sette i gang vaskemaskinen. Heretter ingen drikke etter klokken ni om kvelden!! Hehe....
Tonemi sa for siden:
Etter ei helg med utskeielser er jeg startet opp igjen på ketolyse...Noen dager på...kan vel si høykarbo er jeg veldig klar for å spise lavkarbo igjen...Savnet den følelsen av å føle meg sunn.
Høykarbo-maten gjør at jeg virkelig blir i dårlig form. Oppblåst og slapp:mad:
Men innerst inne trur jeg at jeg trengte utskeielse siden jeg følte jeg hadde nok gått litt lei...
Carisma sa for siden:
Hjælp, jeg trenger tips til tilbehør som IKKE er blomkål eller brokkoli! Hvis jeg så mye som kjenner lukta av noen av de så spyr jeg, er så utrolig lei av det.
Problemet er at vi skal ha stekt flesk til middag, og jeg klarer ikke tenke på annet til det enn blomkålmos. Som som sagt utgår.. :rolleyes:
Furine sa for siden:
Kva med kokte brekkbønner, "svidd" i ei panne i lag med godt smør og litt løk? Eller eventuelt mine "smørstua" rosenkål? Kjempegodt med ein god dæsj muskat!
Muskat er forresten godt også på svinekjøt, eg raspar alltid muskat, og har salt og pepar over nakkekotelettane når eg et det.
Er det smaken eller konsistensen som er problemet med broccoli og blomkål? Sellerirotpuré er eit godt alternativ til blomkålpuré synes eg, litt meir smak. Her også må det muskat til!:p
Kitt sa for siden:
For tiden har jeg dilla på pannestekte grønnsaker.
Aubergine, squash, sopp, løk, stangselleri og paprika surres godt i smør!
Gjerne med hvitløk om man liker det!:sikle:
Passer til så og si alt, syns jeg!
Carisma sa for siden:
Ja, jeg er veldig sær på hva slags tilbehør som passer til hva jeg da.. :rodme: Og stekt flesk er liksom litt spesielt.... Men mulig det blir brekkbønner ja.
Tonemi sa for siden:
Vet du får brekninger av blomkål, men må bare nevne at stekt flesk, med blomkål og bearnesaus(sikkert feil skrevet) er bare såååå godt:O)
Lurer* sa for siden:
Heisann alle sammen!
Da er jeg i "rute" igjen :D vel egentlig ikke, men nå er det ingen flere helger med tull før jul...tror jeg da;)
På fredag så jeg faktisk delmål 1 på vekta minus 15kg:jippi: men så var det denne Kielturen da, så i dag som er veiedag var det minus 12,3kg:) Nå gleder jeg meg til neste mandag! Og håper at jeg klarer å være flink resten av november, det hadde vært diggg!!!
mokki sa for siden:
tittei. Sitter her og sløver. Spist egg, bacon og deeeeilig stekt bifftomat. Skal hente meg et stort glass vann.
Vettel sa for siden:
Får vel slenge et par ord jeg også, siden jeg har lest hele tråden og fått en lite innblikk i noen av deres liv! Selv om jeg er meget dårlig på navn både på nett og IRL.
Aner ikke hvor mye jeg har gått ned, men er nok temmelig mye på bare 1-1,5 mnd. Gikk nemlig mye opp i høst etter flyttingen, her er det billig med mat, croissanter, restauranter og alkolhol!
Men nå har jeg for første gang fått kontroll over mat og inntak! Jeg bestemmer, ikke lyster! Hurra for meg!
Elsker å se konturene av meg selv tre frem, er som en steinhugger som sakte med sikkert hugger frem en dame inn i speilet der. Og det er bare meg! :)
Forbaska deilig å ikke hive i seg 2 brødskiver (eller var det 3? 4? 5?!) om kvelden fordi jeg kjedet meg, fysen, ukonsentrert, mensen, whatever som var unnskyldningen min. Nå spiser jeg fordi mat er bra for kroppen, mat gir energi, mat når kroppen er sulten.
For meg er dette ett kosthold, ikke en diett. For hvis jeg skal slippe å gå opp igjen, så må jeg nok bare innse at dagene med BRØD og PASTA i lange baner er over!
Puh, liten utblåsing her jeg sitter, hehe!
ps. hvorfor sprekker man på mat man ikke engang liker lengere??? Syyyyyk! Ser det er flere som gjør det. Sjokolade? blæ! kake? jeg må spy! brød? hva ER denne daffe greia for noe?? smaker ikke noe!
frkprym sa for siden:
Sprekker fordi belønningssystemet er inngravert i hjernebarken tror jeg. Kroppen husker en handling som førte til en positiv opplevelse. Og det er jo det man får når man spiser sukker/hvetemel e.l. Kroppen gir deg en "rus". Det er den rusen man søker tilbake til. Man får ikke den rusen av å spise lavkarbomat. Og siden man bare kjenner en måte å få det til på, benytter man seg av samme metode. Og det tar laaang tid før merkene i hjernebarken har blitt tettet igjen (eller slitt bort?) og den fysiske hukommelsen er borte.
Selv har jeg nylig proppet i meg sjokolade. Det smakte ikke så godt som det gjorde før. Det ga meg ikke den rusen jeg søkte. Resultatet ble at jeg gjorde det samme veldig kort tid etterpå, fordi jeg ikke fikk tilfredsstillelse. (Og migrene, hvor dum kan man være??)
Og når jeg sier "man" over, mener jeg selvsagt MEG.
Og til oppsummering slo deg meg akkurat nå: når folk sier "jeg kunne aldri sluttet å spise brød/poteter/sjokolade" tror de at de har tatt et bevisst valg, men i stedet har de blitt fanget i fysisk avhengighet. Men når man bare gjør som man får beskjed om fra foreldre, skole, myndigheter, lege etc så kan man umulig gjøre noe galt? Neste gang noen sier det, bør svaret være: nettopp derfor bør du slutte, vil du virkelig la ditt avhengighetsbehov styre deg?
Alternativt: Husk på det neste gang du tenker om en alkoholiker/røyker/stoffmisbruker at de kan jo bare slutte, eller de var jo dumme i utgangspunktet - husk da på din egen avhengighet!
Og neste gang du ser på hun tjukke/feite/enorme dama på toget/bussen/skolen/jobben og tenker i ditt stille sinn: ser hun ikke at hun må spise mindre? Du som selv ikke kan kutte ut brød!
(og jeg går her ikke inn på hva det eventuelt ville hjelpe denne dama å spise mindre når maten hun får beskjed om å spise er helt feil)
Fluke sa for siden:
Nesedobben min har blitt for stor. :o Ikke visste jeg at man kunne bli tynnere i nesevingene.
frifuggel sa for siden:
Man blir tynnere overalt.. Har gått ned 1,5 cm rundt håndleddene siste måned :p
Fluke sa for siden:
Hm. Kanskje på tide å prøve gifteringen igjen da. :)
Fluke sa for siden:
Jeg fikk den på!!! :w00t:
frifuggel sa for siden:
Hihi, måtte ta ringen fra Mannen over på langfingeren, jeg.. Satser på at den holder seg der en stund, ellers kan dette bli dyrt for han ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.