MEN, og det er et stort "men; man har et annet utgangspunkt når kroppen nettopp har lidd seg gjennom en sultekur, slik som EasyLife. Som du ser, angrer jeg på at jeg gjorde dette. Det er ikke bra for kroppen og det føles som kroppen min er i en fase nå der den vil sikre seg mot hungersnød/sultkatastrofe og derfor holder på alt den får tilført. Jeg skal i barnedåp om kort tid og nå kommer jeg akkurat inn i bunaden. Jeg er derfor ikke villig til å gå opp igjen i vekt nå, selv om det bare er i en overgangsfase. Derfor er jeg litt forsiktig med det totale kalori-inntaket nå.
Men som du ser av fordelingen i planen min, så følger jeg generelle regler om at proteininntaket skal være det samme som kroppsvekten (dvs ikke for mye og ikke for lite) og at det skal være mer fett i kosten enn det er proteiner og karbohydrater tilsammen. Jeg har også lagt meg på 15 g karber pr dag for å sikre en god ketolyse. Prøver dette en uke og ser hvordan det går.
Men takker for tips og råd. Takknemmelig for det!:)
Skjønner godt hva du mener, det er jo maten vi skal lære å kontrollere. Men hva sier kurslederen din til at du vil kutte shaken helt, vet de om det?
Jeg prøver å følge "oppskriften" ganske slavisk, så får vi se i ettertid om det var lurt eller ikke. Om kroppen min går på sparebluss eller er insulinresistent aner jeg ingenting om, så jeg følger bare det easylife anbefaler. De har jo masse erfaring med å slanke folk, og det skal jo være forsvarlig.
Jeg er straks ferdig med 7 uker på shaken, og har gått ned 12 kg så langt. Kroppen min holder nok litt på kiloene, da jeg ser mange går ned mer enn meg på kortere tid. Har funnet ut sammen med veileder at jeg fortsetter på shake til jeg er på -18 kg, da skal jeg innføre ett måltid. Velger altså å stole på at easylife kan det de driver med, har ingen grunn til å tvile på det.
Jeg har ikke spist noe mat på disse ukene, men til helga skal jeg unne meg ett måltid. Og som jeg gleder meg til det!! :)
Ja, jeg ser at du har endel fett i kosten. Det kunne høres ut som du holdeg helt unna fett, derfor jeg la inn linken :)
Mange tror det er om å gjøre å ikke spise hverken fett eller karbohydrater, og det blir jo feil :ja:
Maja: Blir spennende å se til uka da, om den dietten du har satt opp funker fint. Krysser fingrene for deg, og må få høre da!!!
Agurken: Vet ikke om du har misforstått meg litt...hehe...jeg har aldri ment å kutte shaken helt. Bare ett måltid til å begynne med. Så to, og tilslutt helt, men det er jo mange uker til... Jeg har snakket med kurslederen min om å bruke kun shake i 2 uker ja, men skal høre mer med henne til onsdag nå. Får se det an også hvor mye jeg har gått ned. Mulig jeg prøver noen dager til med bare shake. Men jeg ser det også som en mulighet å bare spise littegrann proteiner, dvs at jeg fortsatt holder meg i ketose noen dager. Bare en kyllingfilet eller ett egg vil jo gjøre underverker bare for å få noe å tygge på, og en litt annen smak enn sjokolade og vanlije...:rolleyes: I boka står det jo egentlig 3 uker med shake, og jeg tenkte da å begynne med 2, og så mix i mange uker, må se det an hvor mange. Kan jo også kjøre shake fram til helgen, og så ta en kyllingfilet på lørdag, se hvordan det går. Men, skal høre mer med kurslederen min om hva hun mener, etter å ha vært på vekta onsdag. Holder jeg til lørdag uten mat, så har jeg jo 2 uker + 3 dager med kun shake. Er jo noe det og. Jeg også vil tro at de instruktørene vet hva de snakker om. De har jo drevet noen år, med maaange fornøyde kunder. Dæven!! 7 uker med shake!!:eek: Vanvittig bra!!! Du er knallflink!! Og motivasjonen fortsatt på topp?? Går du ned mye pr uke ca? Og, hva kan jeg forvente denne andre uka, når jeg gikk ned 3 kilo i uke 1? Er så redd for at jeg nesten ikke skal ha gått ned nå...var så godt å få de 2 vannkiloene sist...hehe...en ekstra buffer liksom... Klem klem:)
På mitt kurs får vi begynne med et måltid i tillegg til shaker når vi har mistet 50% av vekttapet. Jeg økte faktisk vekttapet første uken jeg spiste. Tror kroppen "slappet litt av " og kom seg litt ut av "krisestemningen" :-) . Denne uken skal vi ha mental trening. Det behøvs nå, da jeg hadde min første smell i dag. HUFF OG HUFF. Sprakk fullstendig. Hadde et sykt barn hjemme og vi bakte boller. Han ville ikke spise om ikke jeg spiste så jeg tenkte at ok da, en bit kan ikke skade. MEN det var bare så altfor vanvittig godt at jeg spiste 3 boller. IDIOTISK av meg. Håper jeg ikke gjør sånt igjen på en stund. Vel, kom meg ivertfall ut på en solid løpetur etterpå, så samvittigheten er bittelitt bedre.
Neste uke (samling nr 8) skal vi ha individuelle timer. Det blir spennende.
Dere er superflinke alle sammen.
Selv har jeg nå tre kilo igjen til mitt første mål som er 10 kg til jul. Og så skal jeg ned ytterligere 4 kilo etter det.
Hei Trille71:)
50% ja, det var jo ikke så dom regel...dvs at jeg må gå ned ca 3-4 kilo til før måltid om jeg følger den...kanskje jeg hadde hatt godt av en uke til med bare shake... Og du økte vekttapet etter mat? Oioi,...motiverende...hva spiste du da? Gikk du etter tallerkenmodellen da og ut av ketosen? Så du koste deg med boller idag, sånt skjer, opp med humøret igjen og tilbake på sporet. Slike utskeielser vil jo skje nå og da resten av livet. Det er hvordan man takler det som betyr noe. Og du som har vært ute på løpetur etterpå...hrgd, kjempeflink er du:):) Å, individuelle timer etterhvert ja...hm, håper vi også skal det:p
Nei ikke helt på tallerken modellen enda. Prøver å holde det sånn noenlunde karbohydratfritt. Spiser lunsj i ukene og middag med familien i helgene. Lunsjen består av salat, agurk, et par cherry tomater, noen fetaoster, gjerne en Jallapenos. Proteiner er som regel egg, reker, eller røket laks. Middag i helgene består av kyllingfilet, biffkjøtt eller fisk som protein og store mengde brokkoli og blomkål ved siden av. De baker jeg i ovnen sammen med litt olje/hvitløk/chillimarinade blanding.
Lilletrille: Da skjønte jeg litt mer hva du mente ja;) Kan jo være lurt å ta den mixen i en periode! Mitt sluttmål er jo faktisk 10 kg mer enn ditt mål, så er jo logisk at jeg må gå litt lenger på shaken. Men tror egentlig det som står i boka er veiledende, slik at 3 uker kan jo være individuelt. Det fikk vi beskjed om i alle fall.. Blir spennende å høre hva kurslederen din sier, du må fortelle om det:)
Jeg gikk også ned 3 kg første uka, og 2 kg andre uka tror jeg. Skal på veiing i morgen kveld, og er veldig spent. Det går litt tregere nå så langt uti syns jeg... Går ned 1-2 kg i uka sånn ca nå.
Men jeg har som sagt 10 kg igjen jeg da, så jeg får holde ut med min trofaste venn sjokoshaken en stund til:) Motivasjonen er egentlig bra, når jeg ser at det funker og jeg ikke har noe ubehag med dette. Hadde nok vært verre hvis jeg hadde spydd av smaken! Hehe..
God morgen:)
Ja jeg er også ganske happy for at shaken er drikkenes, synes egentlig den er ganske kvalm bare blandet med vann, men blander alle mine shaker med kaffe (sjokolade og vanilje), og det blir rene kaffe latten av det. Nammis:p Det hadde nok vært noe helt annet om man måtte holdt for nesen hver gang den skal ned... Det er nok veiledende det som står i boka ja, bare forslag, sa kurslederen min. Så jeg får se hvordan jeg legger opp mixen min. Kommer jo litt an på vekta fremover seff.. Så du har veiing ikveld, blir spennende! Kommer du inn hit etterpå så jeg får høre hvordan det gikk? Jeg er fæl med å smugveie meg hjemme da...men den vekta jeg har her er feil har jeg funnet ut...stemmer jo ikke med noen andre vekter...men ser nå iallefall hvilken vei det peker. I morgen er veiedagen min, spent:rolleyes: Hva er det du skal spise i helga da? Har du planlagt? Jeg ser for meg laks...eller kylling med blomkålmos som første måltid...:p
Jeg går også "i smug" på vekta hjemme, og det er egentlig den jeg følger mest... På kurset veide jeg meg ikke første gangen, så jeg vet ikke helt utgangsvekten der. Men på vekta hjemme har jeg full oversikt. Så bruker jeg den på easylife til å måle fettprosent. Men jeg er jo på vekta hver morgen da, det skal man jo egentlig ikke. Får se i kveld, jeg hopper innom og sier hvordan det gikk. Hjelp!
Det blir nok kylling i helga ja. Men fikk beskjed om å bare spise grønne grønnsaker for ikke å komme ut av ketose. Så blomkål utgår. Men tror det blir asparges, grønn paprika, salat, og en deilig saus med masse fett i. Hihi:)
Ble det sagt spesifikt at du skulle unngå det? Eller ble det bare sagt "spis bare de grønne grønnsakene"? Jeg ser at de ofte velger å gi de enkleste beskjedene/retningslinjene på kurset, istedet for å gi folk retningslinjer som kan gi opphav til spørsmål. F.eks fikk vi beskjed om å ikke bruke chilipulver (rent) i suppa, kun URTER, selv om det etter min utregning var maks 1 karbo i den mengden jeg brukte, så jeg brukte chili, jeg.. Tenker det er fordi mange ikke har noen peiling, og fort blir usikre om alternativene blir for mange..
Jeg spurte spesifikt om blomkål, fordi jeg er ganske lei den her brokkolien. Og fikk beskjed om å unngå blomkål. Men han sa ikke hvorfor da, bare at de grønne var best. Men da kanskje jeg kan unne meg litt blomkål da, hvis du sier at det er lov? Hehe:)
Rød paprika har mye karbohydrater i forhold til grønn. Men blomkål har jo mye mindre enn paprika :confused:
Ta med en oversikt over karboinnholdet neste gang, og spør spesifikt grunnen. Kan hende kurslederen rett og slett har slurvet litt med å sette seg inn i karboinnholdet.... :rolleyes:
"Mine" instruktørers idé om lavkarbo er deffing ved hjelp av proteinpulver-shaker, virker det som.. De har ikke all verdens kunnskaper om å leve på lavkarbo over tid, og er veeeldig avhengig av kursboka. Som jeg forøvrig har parkert..
Jeg også er på vekta hver eneste morgen....hehe....like spent hver gang:rolleyes: Hm, interessant den diskusjonen ang blomkål, jeg trodde det var en av de "trygge" grønnsakene... Kanskje jeg skal spørre min kursleder ikveld, hva hun mener. Men asparges er jo vanvittig godt da!! Brokkoli også. Men man blir jo lei av å spise det samme om og om igjen... Hvilken type smør er det som er best å bruke egentlig? Og er det bedre med olje enn smør? I tilfelle, hvilken olje? Noen som vet? ;)
Oi, der ser du, hvor mye jeg kan, haha!!:confused: Dårlig erfaring med smør jeg...vet ikke engang hvordan en pakke smør ser ut...huff... Skal holde utkikk neste gang jeg er på butikken. Takk for at du svarer, uvitende som jeg er....:rolleyes: Klem;)
Hei på dere:-)
Jeg er helt ny her:-) Skal begynne på Easy life på fredag 30 oktober, så jeg kan ingen ting foreløpig:-)
Men har lest hele denne tråden pluss noen fler som handler om Esy life.... og føler at jeg lærer masse her:-) Lurer på om jeg da skal starte en ny tråd for helt nye eller om jeg skal henge meg på dere:-) Imponert over dere:-) Seløv skal jeg ned 15 kilo tror jeg, venter med veiingen til kursstart, da jeg ikke stoler på min vekt...
Da var det onsdag igjen, og jeg har fullført 2 uker på shake. Stolt:p Jeg er megaspent på hvor mye jeg har gått ned i vekt denne uka, og ikke minst lurer jeg på hvordan jeg skal fortsette dette prosjektet... Skal høre litt med kursleder idag hvordan hun vil anbefale meg å fortsette, om jeg evt kan begynne med litt mat. Har lyst å fortsette i ketose en stund enda, men det er jo masse godt man kan spise uten karbohydrater i... Tror uansett jeg skal fortsette med bare pulver fram til helga, så får jeg se om det blir en kyllingfilet eller noe da... Hvordan går det med dere da? Noen fler som har veiedag idag? Klemmer:klem:
I går hadde jeg veiedag og kurskveld. Hadde gått ned 1,4. slik at jeg nå er på -12 kg tilsammen. Godt fornøyd med det:)
Men ble skikkelig provosert i går, jeg har vel nevnt før at vi har en ubrukelig kursveileder. I går åpnet han med spørsmålet: "Ja, hva har vært verst denne uka da?" Jeg ble helt paff, skal ikke en kursleder gi oppmuntring og spørre hvordan det har gått, om folk har det bra??? Så jeg svarte bare: VERST? Og ei annen hev seg på med "skal vi ikke fokusere på det positive her da?"
Jeg blir virkelig det motsatte av motivert av de timene, og har ikke lyst til å gå lenger. Har greid meg stort sett på egenhånd til nå, så jeg klarer nok litt til. Noen svarte jo på spørsmålet hans da, og dermed ble fokuset flyttet til hva som er forbudt og ikke lov akkurat nå, i stedet for våre gode opplevelser med å gå ned i vekt!
Mulig jeg reagerer litt voldsomt fordi jeg har pedagogisk utdannelse selv, men mannen burde virkelig hatt et ABC-kurs i ped!
Hva syns dere, og hva er deres opplevelser på kurskvelder?
Hei og takk for det:) Hærregud jeg hadde virkelig blitt provosert av en sånn uttalelse fra en som liksom skal motivere, og hjelpe folk ned i vekt!! :mad: Er det mulig da?? Høres ut som vedkommende har havnet på feil sted mhp pedagogiske evner ja, hører flere som sier at når de hver uke holder på å sprekke/gi opp, så hjelper det ukentlige møtet dem med å fortsette med ny giv. Får jo ikke akkurat ny giv av en sånn en som tar fram de negative tingene da.... Nei, holder med deg i å fortsette på grunnlag av egen motivasjon, er jo tydeligvis lite å hente der. Men om du slutter å gå på møtene da, blir det no problem tror du? Vi fikk beskjed av vår kursleder at dersom vi sluttet å dukke opp der, så kom hun til å "hanke" oss inn, hehe...det er jo positivt ment, og jeg håper at vi blir såpass fulgt opp at det ikke er bare å gi blaffen. Vi går jo på kurs og felles-samlinger av en grunn, og det er bl.a at det er mye lettere å gi blaffen når man gjør dette alene. Du kan jo fortsette å gå pga veiinga og for å få fulgt med fettprosent osv, og så bare prøve å overhøre de negative tingene som blir sagt.... Klem fra meg:)
Du har rett i det, at motivasjonen blir vanskelig å holde oppe helt på egenhånd. (Selv om jeg er et stabeist;)) Og jeg trenger å sjekke fettprosenten også, så jeg kommer nok til å gå på samlingene. Men vi er jo tydeligvis flere som reagerer, så vi får heller bli flinkere til å si fra. Klarer liksom ikke helt å holde det inni meg hvis jeg blir så provosert.
Neste uke jobber jeg kveld, så da slipper jeg, hehe...
I morgen er dagen da denne jenta skal spise sitt første måltid på en stund, og jeg har store planer:) Har planlagt å bake kyllingfilet i ovnen, surret med bacon og fløte over. Og grønnsaker da. Håper ikke dette blir for mye av det gode, mitt gamle jeg ville sagt at det var fy-fy. Men som jeg har skjønt, er dette en lavkarbo-rett!?
Ja jeg har også forstått at det er bare å meske seg med kjøtt og fete ting, hehe.. Men kutter du ut en pose om dagen da eller? Skal du begynne med ett måltid pr dag fast, eller blir det bare i morgen til å begynne med? :)
Det blir bare dette ene måltidet i første omgang, og det er forresten på fredag. Sa feil dag, i min iver etter mat;) Skal ta alle posene i tillegg, men slår sammen to halve til ett måltid. Så tilsammen blir det fortsatt 6 måltider.
Tror jeg til og med skal unne meg et lite glass tørr hvitvin, da er jeg skikkelig gæærn ass! Hihi..
Du altså, hahaha...di gærne jente:lol:...tilogmed et glass vin, hihi, jeg tror ikke jeg kan ta meg ett glass enda, er redd jeg tar hele flaska... :full:
Ja jeg gikk da ned igår, men ikke mye, kun 0,6 kilo... Men fikk jo en sånn pangstart i forrige uke, at jeg nesten forventa det. Det går nå iallefall rette veien:) Jeg kunne godt spise et måltid mente kursleder, i tillegg til shakene, og ikke noe karbo om jeg ville holde meg i ketose. Og begynn med tefat, hehe, sa hun. Magen må jo sakte men sikkert venne seg til mat igjen. Og regner jo med at magemålet har krympet betraktelig, så vi blir nok fortere mett. Men jeg har ikke bestemt meg enda, om jeg bare skal kjøre på med ei uke til med shake først... Vet du om disse "vannkiloene" kommer tilbake med en gang vi spiser mat? Eller om d er annerledes når man spiser uten karbo? Huff er så lite lysten på å gå opp igjen nå...selv om jeg vet d er bare vann og tarmfyll...har jo ingenting med fettprosent å gjøre... Må fundere litt fram til helga, se hvor sugen jeg blir på mat... Ha en strålende dag, nå skal jeg være flink å dra på trening. :suss:
0,6 er jo nedgang, og det går nedover litt ulikt hver uke. Det er mi erfaring i alle fall. Så grattis med det:) Utfordrer deg til å ta ei uke til på shaken;) Hihi...
Du vil nok gå litt opp igjen når du begynner å spise, men det er vel bare maten som ligger i tarmene og gir litt ekstra vekt. Vet egentlig ikke om maten vil binde vann også når du fortsatt er i ketose...
Vekta mi har stått stille hele denne uka, og det er litt kjipt når jeg faktisk bare holder meg til shaken. Men har vel nådd et platå kanskje, og jeg prøver å ikke være så opphengt i vekta. Kanskje fettprosenten og cm er på vei ned i stedet:)
Stå på, Lilletrille, dette klarer du! Det er verdt noen dager til på shake, og vekta VIL rase:)
God kvelden agurken:)
Ja, jeg har vel egentlig bestemt meg for å ta en uke til med shake. Det koster meg ikke SÅ mye egentlig, synes det går utrolig greit å leve på shake en periode. MEN jeg gleder meg på mat ja...det gjør jeg. Men når jeg først er igang her, med ketose, så holder jeg på den noen dager til. Jeg snakket med kursleder litt idag ang dette, og hun skulle snakke endel om mat på neste møte, onsdag, så da får jeg holde meg til da. Men da MÅ jeg venne magen min til mat tror jeg...fordi jeg har et kommende julebord om ikke så altfor lenge....hehe..,.og da vet jeg jo at jeg kommer til å både spise og drikke. Kan være greit å ikke bli syk den kvelden pga at jeg går rett fra pulver...hehe...tror faktisk jeg må "prøvedrikke" litt før den tid, hehe..se hvordan kroppen min reagerer på litt alkohol... Blir vel fort full tenker jeg, ...så det er jo en fordel da, at man ikke trenger å ha i seg så mye, ulempen er vel at man får veeeldig lyst på nattmat av diverse art.... Nei, får forberede meg sterkt psykisk før det julebordet der....hehe...:p Jeg tror ikke maten binder vann så lenge man holder seg i ketose. Det kommer vel når man spiser karbs igjen. Så vekta di har stagnert, huff, ikke noe moro det. Men du har jo gått utrolig mye ned, hrgd 12 kilo!!! Det er jo masse!! Ikke rart om kroppen tar seg litt "hviletid". Men som du også sier, fettprosenten kan jo godt rase nedover likevel. Jeg gleder meg til helga er over nå jeg...hehe...da er det verste gjort. Klem klem:)
Hei Lilletrille:) Så flink du er som har stålsatt deg for nok en uke på shake!! Kjempebra, når du egentlig var så klar for å begynne med mat! Det kommer til å gå fint, selv om jeg skjønner helgene er tøffe. Sikkert litt ekstra vanskelig når man har familie. Der har jeg en fordel tror jeg, for jeg bor alene. Noen fordeler skal det ha å være singel og, hehe;)
I dag var vekta mi så vidt på vei ned igjen, noen få hundre gram. Og cm rundt livet var også mindre, så da er det forhåpentligvis i gang igjen. Men nå skal jeg jo spise litt i helga, så regner med det vil bremse det. Håper ikke jeg blir dårlig, som du sier, ved å tilføre kroppen mat igjen. Får spise saaaakte tror jeg, sånn at magen henger med i svingene.
Ønsker deg en god helg, med masse deilig sjokoshake blandet i kaffen;)
Hei dere kan jeg hive meg på hos dere? Går på Xtravagnaza men det er jo det samme opplegget som easy life. Til søndag har jeg gått på pulveret en uke er spent på veiing til mandag.
Hei hei agurken:)
Så da var vekt-tapet ditt igang igjen, så hærlig!!! Jeg er utrolig spent på hvilke resultater denne uka skal gi...håååper jeg går mer ned enn sist uke. Det har ALT å si for motivasjonen min fremover...JEg higer sånn(!!)...etter å komme inn i en av mine gamle dongeribukser....sånt blir jeg virkelig motivert av. Hittil har jeg bare vandret rundt i litt sånn slarkete bukser. Har nettopp vært gravid, så det er en god stund siden jeg har fått på meg en av mine gamle bukser. Hvordan er det med deg, har du spist ett måltid idag?? Heldige heldige du...hehe..jeg ser virkelig fram til bare å få spise ett egg:D haha, kan jo hende jeg blir mett bare av ett eneste egg til å begynne med... Du må fortelle hvordan det var å spise igjen, og om du ble mett fort. Jeg har spist en halv karamell-bar idag. Ikke så aller verst, veldig godt å tygge igjen. Og sulten slipper ganske fort. Idag fant jeg forresten ut en del av grunnen til at det har vært ganske enkelt for meg å gå på shake i 2 uker. Jeg har nemlig omtrent ikke vært på butikk, eller noen plass hvor jeg kan bli frista av noe, pluss at jeg har en liten baby, og det har vært travelt for å si det sånn. Idag har jeg hatt barnefri, og vært på en handlesenter, og oioiiii, så frista jeg ble av alle luktene overalt... Tror ikke jeg skal tilbake dit på en stund...hehe...;) Men idag er det lørdag, verste dagen egentlig. Får benke meg med tv ikveld, og så er det bare 3 dager igjen gitt!!! Jeeeej:p:p Stor klem og ha en fin lørdagskveld:)
Hallo Lilletrille:)
Da var det søndag, og snart en ny uke unnagjort med pulver. Vi er jaggu flinke!!! Så bra det går fint med deg, og at du holder ut! Skjønner godt det du sier med butikk, jeg har heller omtrent ikke vært inne i en butikk siden jeg startet. Kjøper liksom dopapir og tannbørste, det er det. Mine gamle bukser er nå dratt fram fra skapet, og de passer!! Det er en utrolig deilig følelse, og jeg må glise litt for meg selv hver gang jeg tar de på, hihi. Men jeg er jo kommet litt lenger enn deg, så snart er du der og:)
Fant ut grunnen til at jeg har stått litt stille på vekta, for i går kom mensen... Da går jeg alltid litt opp, så det er jo fint å vite grunnen.
Men ja!!! Jeg spiste mat i går!!! Hadde jo besøk av ei venninne i helgen, og hun er litt mer på Grete Roede-mat, så vi endte opp med å lage to litt forskjellige middager. Hun er liksom litt allergisk for fløte og smør og sånn, og det er jo det jeg skulle ha. Men det gikk fint.
Jeg lagde kyllingfilet, fylte den med litt krydderost, surret den i bacon og stekte den i deilig smør sammen med masse sopp og asparges og fløte!! Det var så utrolig deilig, men jeg ble fort mett ja. Orket ca en halv kyllingfilet, da ga jeg opp. Var jo litt redd for hva magen ville si og, men det gikk kjempefint!
Håper du har en god søndag, vi koser oss med shake:)
Hei agurken:p
Heldige du...som kommer i gammelbuksene allerede...!! MEN jeg er forhåpentligvis der snart jeg også. Hørtes utrolig deilig ut med den middagen...nammi... Men du, jeg lurer på en sak. Når du er ferdig med bare shake, og skal spise igjen, tenker du lavkarbo da? Eller å følge easylife-konseptet med tallerkenmodell? Jeg ble skikkelig fascinert av lavkarbodiett, leste masse om den, og tenkte jeg absolutt skulle prøve den. Men så pratet jeg endel med kursleder, og hun sa at det er tallerkenmodellen som gjelder på easylife. Fordi dersom man skal leve etter lavkarbo, samtidig som man går på f.eks 2 shaker pr dag, så er det visst veldig vanskelig mhp at man jo skal ha mye fett i lavkarbo, og dermed fort kan komme ut med kalori-overskudd. Så jeg datt litt tilbake på å bare følge "oppskriften" til easylife jeg, og se hvordan det går. Så får jeg heller kutte mer på karbs etterhvert hvis jeg ser at det ikke funker. For man må jo få i seg de riktige næringsstoffene også, og da vil jeg ikke holde på å mixe kurer når jeg ikke vet så altfor mye om dette. Hva har du tenkt fremover? :):)
Hm, det var et godt spørsmål... Jeg har egentlig også tenkt at jeg skal fortsette litt på lavkarbo, i alle fall til jeg er kommet ned dit jeg vil. Og det jeg spiste i går var jo absolutt et lavkarbomåltid. Det var det jeg fikk beskjed av kurslederen at jeg burde gjøre på dette tidspunktet. Men dersom det kræsjer litt med easylife er det jo dumt... Får spørre litt mer når jeg nærmer meg. Men når jeg har nådd målet mitt tror jeg at jeg kommer til å fortsette med en liten Fedon-variant. Dvs. å spise de gode, langsomme karbohydratene. Tenker at kroppen trenger litt av det jeg da, det er jo der både den og hjernen henter energien fra. Så helt på lavkarbo kommer jeg nok ikke til å spise da. Heller velge skikkelig grovt rugbrød og sånn.. Tror det er sånn easylife anbefaler og egentlig.
Jeg nærmer meg sakte 13 kg minus nå, og har tenkt å fortsette på kun shaken til ca 18. Dvs 5 kg til, og det burde jeg jo klare på i alle fall 1 mnd. Det er ikke så lenge...
Du begynner å spise litt til uka eller, din heldiggris? ;)
Okei du fikk beskjed om det ja. Men da mener han at du skulle spise så mye fett du bare ville da eller? fordi jeg også hadde egentlig tenkt å spise lavkarbo til jeg når målet mitt, men ble jo som sagt litt usikker...Vil jo ikke får kalori-overskudd pga fettet...selv om det er "riktig" fett. Men nå sa kursleder at vi skulle prate litt om mat til uka, så får vel høre da. Bare jeg går ned så...hehe.. OG jeg er enig med deg, kommer nok til å havne på "normal" mat tilslutt, med ekstra fokus på lavt karboinnhold. Men det passer igrunnen meg perfekt. Er ikke et potet-menneske i det hele tatt. Myyye mer glad i kylling, salat og slikt. Men jeg vet jo at jeg kommer til å spise karbo, er jo karbo i så mye annet, grønnsaker bl.a. Og brød. Grovt brød er jo veldig godt da, jeg har brukt ingers rugbrød en stund, og det er jo veldig godt. Du skal shake 5 kilo til, hrgd, du er jo kjempeflink!!! Det skal mye motivasjon og viljestyrke til. For selv om jeg ikke er sulten nå om dagen, så kjenner jeg at jeg savner dette å tygge, og diverse smaker. Spiste en karamell-bar igår, og tilogmed det var godt:p Men skal begynne med kokte egg/kylling osv, med krydder på. Gleeeder meg, det skal bli godt:D
Vel, han sa ikke at jeg kunne spise så mye fett jeg ville, men at jeg kunne lage meg en god og fet saus. Så da lagde jeg en med fløte i:)
Det var deilig med mat i går, og jeg kjenner "abstinensene" litt nå, hehe. Kanskje dumt det der, å få smaken igjen liksom. Men jeg er veldig fornøyd med at jeg gjorde det, og jeg har ikke tenkt å gi opp pulveret altså. Det funker så greit, og 1 liten mnd til skal jeg klare! Det er jo liten tid i et helt liv:) Om to uker er det julebord i vennegjengen, så det blir neste gang jeg skal spise. Er jo ikke lenge til det!
Fant ut at jeg skal ønske meg brødbakemaskin til jul, så kan jeg lage mine egne grovbrød. Det man får kjøpt i butikken er jo sørgelige greier. Og jeg er bare sååå glad i brød!
Karamellbaren er helt fin den, enig med deg. Men de er litt dyre syns jeg... Virker som du har truffet på en bedre kursleder enn meg, så du er heldig. Del gjerne litt med meg hva hun sier om mat og fett og sånn. Men det gjør du jo allerede:)
God søndag til deg!
Hm, jeg lurer bare på grunnen til den fete sausen, hehe...ikke fordi jeg ikke tror på ham, men nysgjerrig på hvilken virkning det har for kroppen kontra å ikke spise den sausen... Brødbakemaskin har jeg, har brukt den masse. Genial når man finner sin egen perfekte oppskrift. Ja di barene er dyre, helt enig. Men skal kjøpe meg noen å ha liggende. Kjenner at jeg skulle hatt en ikveld. Savner virkelig noe å tygge på. Er sulten ikveld. Har drukket alle shakene mine også...får vel kanskje ta tidlig kveld. Skal selvfølgelig holde deg oppdater om jeg lærer noe nytt ang kostholdet vårt;)
Grunnen til den fete sausen tror jeg er fordi fett er bra for fettforbrenningen når man er i ketose. Fett skal visst forbrenne fett, så da er det sikkert bra med fløte og de tingene. Men når man går over på tallerkenmodellen skal man nok være forsiktig, for både fett og karbohydrater sammen er litt fy-fy.
Spiser min siste shake for dagen nå jeg da, hadde en litt sen morgen som forskøv dagsrytmen litt. Og i stad spiste jeg tre små osteskiver som ble igjen etter helgas besøk. Har bare vært så fantastisk fysen på noe godt i hele dag, og da det ikke var karber i osten, spiste jeg den bare opp. Gikk så fort som bare det! ;)
Du får sove godt, vi snakkes:)
Ok sånn ja, det er jo logisk i grunnen:) Høres veldig godt ut med noen osteskiver og kylling...mmm...nå nærmer jeg meg... Helga er jo over, så da er det verste gjort føler jeg. Idag og i morgen har jeg litt å gjøre, så da flyr tida fort. Ang det julebordet om 2 uker, skal du drikke alkohol også da? Jeg har jo også julebord om ca 2 uker, og er veeeldig spent på hvordan kroppen takler alkohol...hehe...kan jo bli en spennende affære. Tror nok jeg må ta det veldig med ro ja ang mengde. MEn tenk så godt det skal bli med en halvliter igjen da...mmm:p Hrgd, nå merker jeg at jeg nærmer meg mat-tid igjen, prater jo ikke om annet, haha. Sorry altså...:o Du er tøff som har klart, og skal klare å holde ut lenge på pulver enda. Klemklem
Å, tror dere det... Selv om jeg følger tallerkenmodellen i kombinasjon med pulveret? For det er vel ikke akkurat lavkarbo? Ellers kan jeg jo alltids drikke vin, er godt det og:p
Jeg mener easylife sin, det er jo det kurset jeg følger. dvs 50%grønnsaker/salat, 25%pasta/potet/ris, 25%proteiner. Fast ja. Innfører ett måltid nå fra onsdag av. Så blir det flere måltid etterhvert. ;)
Jøss, jeg trodde de frontet lavkarbo etter overgangen til mat jeg?
Ellers er det vel å kaste pengene ut av vinduet å gå tilabke til samme kosthold... :rolleyes:
De gjør nok ikke det, derfor jeg valgte bort pulver og kosten de promoterer, kjører mitt eget løp.. Dvs har ikke oppfunnet kruttet, følger prinsippene i ketolyse "kuren". ;)
Joda, og om du leser mine innlegg, så har jeg poengtert at dette er mitt valg, og jeg har ikke på noen måte vært nedlatende til de som har valgt pulverkur og tallerkenmodell. Måtte ha noe som fungerte for meg, skal leve lavkarbo resten av livet, og det valget står jeg for. Har prøvd tallerkenmodellen, og det ble for mye karber for meg.
Det er også en grunn til at easylife får til å slanke folk og å holde de på den vekta, SELV med tallerkenmodellen. Mitt mål er i alle fall å kunne spise vanlig mat igjen når jeg er ferdig med pulverkuren, men det som er viktig for meg er å lære hvordan jeg setter sammen kosten på riktig måte, i en tallerkenmodell. Og det lærer vi på easylife. Derfor blir det ikke å kaste pengene ut av vinduet ved at vi vender tilbake til vanlig kost! Har absolutt tro på at gode karbohydrater er nødvendig her i livet jeg.
De som kaster bort penger, er vel de som betaler men ikke følger opplegget til easylife!
Så jeg velger å stole på proffe folk som kan det her:)
Hm.. Ifølge min kursleder, så visste hun ikke noen tall på hvor mange som klarte seg over tid, etter kurset. Og da hun skulle sjekke det opp, så ble det sagt at det ble jobbet med å få frem et tall. Hvordan vet du da at det fungerer? Målet er livsstilsendring, og da er ett år veeeldig kort tid..
Med alle mulige forbehold, siden min kursleder er drillet på dette kurset, men mangler endel svar på spørsmål som blir stilt av (også andre :o) deltakere, så er jeg ganske sikker på at bortimot halvparten av deltagerne vil ha problemer med å opprettholde vekttapet ved hjelp av tallerkenmodellen. Har ingen beviser, men har sterke mistanker. De går bra ned med lavkalori og lavkarbo, men ingen er laget for å leve på slikt over tid. Og "testen" kommer når man går over på mat.
"Proffe" folk blir ellers proffe gjennom å lære, og det skal de ha, disse "unge damene", at de er lydhøre, og lærer, fordi de er nysgjerrige (og nye i gamet), akkurat gamle nok til å ikke svare bombastisk på alle spørsmål. Tror vi alle lærer mer på denne måten, enn ved foredrag uten muligheter til innspill som får folk til å tenke etter/tenke selv. Sånn sett synes jeg mine kursledere er topp!
Med en liten tilpasning, nærmere Fedon enn Drevon, så ville denne modellen vært, påstår jeg igjen, betydelig bedre for spesielt denne "magetunge" halvparten av deltagerne. Hvorfor? Jo, fordi disse deltagerne har en kroppsfasong som tyder på at de er insulinresistente (tykke midjer/store mager), og de vil slite voldsomt med å holde vekta nede med så mye karbohydrater. Spør de som har prøvd å leve etter Ernæringsrådets tallerkenmodell, eller Grete Roede, om hvor langt de gikk ned på karbene i brød, poter, ris og pasta. Mange kilo, sannsynligvis, og så gikk de opp igjen like fort, eller fortere, når de anså seg som "ferdig slanket". Resten av livet med kaloritelling? Nei, takk.
Fedon har gjort en kjempejobb, og lært mange å spise riktig. Riktig for dem. Fungerte på meg også, men det skulle mere til enn oppfølging fra Fedon-klinikken da resten av livet raknet. Tror det å jobbe med hodet er viktigere enn alt annet. Man kan ikke "gå på diett" resten av livet, man må finne ut hva man tåler og spise, og leve etter det, om man vil holde vekta, eller "bare" føle seg frisk. Om du ønsker å holde vekten sin lav (antar du er på EasyLife kurs for å slanke deg), og er en av de heldige som klarer å holde deg på denne lavere vekten resten av livet, bare ved å spise "vanlig" mat, så er du heldig. Veldig heldig. Husk at det slettes ikke er sånn for alle andre, bare!
Deltar nå for å lære meg treningsrutiner, trene sammen med andre, ha det sosialt og gøy. At jeg spiser etter en annen filosofi enn de andre deltakerne har lite med saken og gjøre. Dette handler om livsstilsendring, og tilogmed Life-kjeden vet at det går mange veier til Rom. Jeg har funnet min, og trives med det, og det gir resultater. Ikke så raskt som på pulver, men jeg går ned hver uke, har masse overskudd, en hud som er 100% bedre enn den var for to måneder siden, sover godt, våkner tidlig, er fysisk friskere enn på mange år og har det veldig bra. Treningen og det sosiale er ellers verdt hver eneste krone jeg legger inn i dette opplegget.
Enig med du agurken:) Det er ikke pga tallerkenmodellen at jeg har for mange kilo på kroppen iallefall...det er nok andre grunner... Men vi får se hvordan det går med oss som har valgt dette da. Har jo akkurat begynt. Spenninga og utfordringen kommer jo når vi går tilbake til mat igjen;)
Og "frifuggel", skjønner hva du mener. En type kosthold passer for noen, en annen passer for andre;)
Som i alle slags omlegninger av kostholdet, er det jo opp til den enkelte å klare å holde seg der man ender opp etter vektreduksjon. Ved å bruke de redskapene jeg får på kurset, vil jeg tro at jeg kan opprettholde den vekta jeg ønsker.
Har full respekt for at du velger å spise lavkarbo resten av livet, men det valget vet jeg at jeg hverken vil eller kan ta. Til det er jeg for glad i variert mat, og det er heller ikke mat jeg har lagt på meg av gjennom årene. Det er snop, og antakelig feil sammensetning av kosten jeg har lagt på meg av. Og når jeg kommer meg ned til målet mitt på 65 kg, vet jeg at jeg vil klare å holde meg der ved hjelp av trening (som jeg anser som det viktigste) og et sunt og variert kosthold. Jeg er såpass sta:)
Forøvrig er min kursleder over 50 år, og kan ikke regnes for "ung dame" lenger. Og har forhåpentligvis peiling på hva han snakker om.
Beklager, jeg blir bare litt provosert av dine bastante meninger mot easylife-opplegget, frifuggel. Men vi får kanskje bare enes om å være uenige:)
Provosert av hva? Har bare argumentert for mitt valg, siden du virket å "blåse av det". Har tilogmed sagt at du er heldig som kan legge opp livet ditt etter tallerkenmodellen. Provosert av at jeg stiller spørsmål ved opplegget? Det er et fritt land vi lever i, og jeg kan vel neppe, noensinne, sies å være en enkel elev. Vil vite hvorfor, evt hvorfor ikke, og om alternativer. Tro meg, har aldri tidligere spist så variert som jeg gjør nå...
Apropos; at man er 50 betyr ikke "utlært", i det med valg av livsstil betyr det/burde det bety, at man vet at det finnes mange veier.. Er ikke 50 enda, men VET nå at det finnes ett alternativ for meg, som fungerer mye bedre enn alt det andre denne kroppen har testet ut, det er mange varianter, selv om jeg ikke kan skryte på meg at jeg har prøvd alle.
Fikk inntrykk av at du "blåste av" tallerkenmodellen skjønner du, at du mente det var umulig å opprettholde vekten ved den metoden. Men kan være lett å misforstå her på nett... Vi får velge det vi synes er best for oss:)
Ja, enig i det, at vi må velge selv. Og i tillegg har du valgt å være på et lavkarbo-forum, der Ernæringsrådets tallerkenmodell ikke akkurat regnes som stuerent... :klem:
Liten kommentar til ovenfor. Easylife handler om å spise de riktige karbohydratene. Jeg har en av Fedon sine bøker og Easylife opplegget har hentet det meste fra hans bok. Så å si at Easylife sin tallerken modell er feil i dette lavkarbo forumet, blir ikke riktig. Karbohydratene skal komme fra mat med lav GI, og skal kun utgjøre 25% av tallerkenen. Dersom man ikke skal spise karbohydrater i det hele tatt så er det mer snakk om en Ketolyse metode. (Jeg har den boken også... :-) ), og det er det ikke snakk om i Easylife opplegget.
Når det skrives ovenfor at det spises ris, pasta og potet. Så er det meningen at dette skal være grov pasta, naturris (som kokes lenge etc). Potet mener jeg at vi har fått beskjed om å holde oss unna.
Uansett så kjenner jeg flere som har gått ned opptil 35 kg på kurset uten å ha økt i vekt igjen etter kurset. Klart de har lagt om livsstilen: med mer trening og fokus på rett sammensetning av mat. Men de skeier også ut en gang i blandt, og det er lov spesielt når man har nådd sitt mål.
Vel, det ble en lang kommentar til en diskusjon jeg egentlig ikke hadde tenkt å blande meg inn i. Jeg egentlig bare si kursboken til Easylife og Fedon sin bok er i stor grad like.
Jeg betaler selv for Easylife opplegget fordi jeg behøver å føle "gruppepresset" for ikke å skeie ut. Easylife legger også mye vekt på trening og riktig trening. Når jeg har nå nådd mitt mål, er intensjonen å fortsette å spise sunne karbohydrater - de med lav GI tilsvarende 25% av tallerkenen.
Uke 7: Forrige uke hadde vi mental trenings time. Den var utrolig bra og ble holdt av en instruktør som selv hadde gått ned 30 kg. Hun kjente dermed til alle fellene vi går i, og til alle tankene som vi har i hodet. Hun skal litt senere i kurset også ta oss med på "butikk runde" og vise oss hvilken mat som er bra å ha i huset og hvor fellene ligger. (F.eks brød som ikke er grovt nok etc.)
Jeg gikk selv kun ned 400g forrige uke, men er faktisk godt fornøyd med det da jeg tross alt hadde en planlagt utskeielse (Champis, vin og tre-retters gourmet middag) og en ikke planlagt utskeielse: bollebakingen som endte med at jeg spiste tre boller...Så den første mentale timen kom i rett tid.
Denne uken skal vi ha individuelle timer med instruktøren. Gleder meg til det. Jeg har så langt også vært superflink og trent godt denne uken, så det blir spennende å se om vekten har rørt seg igjen.
Som sagt før så er målet 10 kg til jul (noe jeg ser at jeg faktisk kommer til å klare!!! Jubel!!! ) og så 4 kg til etter jul.
Forøvrig så har vi to intruktører som er utrolig flinke. I tillegg har vi med en som tar doktorgraden sin i ernæring. Hun er veldig inspirerende og gir god input i forhold til mat og kroppens reaksjon på ulike sammensetninger. Alle tre gir masse positiv input til hver enkelt.
Enig med deg Trille! Du skriver fornuftig og riktig, ut fra det jeg har skjønt om easylife.
Tok litt av den diskusjonen, så den legger vi herved død;)
Virker som du har et utrolig bra kursopplegg, den biten er ikke jeg så fornøyd med her jeg bor.. Men jeg leser mye og følger med på hva dere skriver, det holder motivasjonen min oppe!
Keep up the good work:)
I kursboka står det ingen ting om at det skal være naturris etc., bare at 25% av tallerkenen skal bestå av stivelsesholdige matvarer som pasta, poteter, ris. I den rekkefølgen. Bra du har en oppegående kursleder!
"Jevnt blodsukker får man og ved å bl.a. spise frukt, yoghurt eller brødskiver som erstatning for "tillagede" måltidene, evt mellommåltider, samt spise ofte og lite.. " Fedon tillater noe pasta etc., men om ikke opplegget der er endret i den senere tid (siste tre årene), så er det snakk om mengder under 25% av f.eks fullkornspasta, og ikke til "alle måltider"/middager. (Det skal vel være mindre mengder?!?!) Og uansett ingen poteter.. Synes det er mye raske karbohydrater i den modellen, og kan se hvorfor man kan merke/må unngå svingninger i blodsukkeret. Unngår det, ved å innta forsvinnende lite karbohydrater..
Menyforslagene ramser opp råvarer som jeg anser for å være en blanding av det Statens ernæringsråd kommer med, med en god "touch" av Fedon Lindberg. Problemet er, for meg, er å se hva de egentlig er "ute etter". Det blir en diett som har litt for mye karbo, noen forslag ville gitt meg skjelvinger (f.eks fruktsalat med 200g frukt blandet i en yoghurt naturell), lite kalorier (spesielt middagene, f.eks kokt torsk, en potet og dampet brokkoli. Eller hva med kyllingfilet, basmatiris og sjampinjong??) Det blir en saus av lav karbo, "normal karbo", lav kalori og vet ikke hva. Hele poenget mitt er, og var; Jeg kan ikke leve på sånn mat. Jeg kan overleve på det, ja en stund, men da blir blodsukkeret mitt å danse hoppsa! Det klarer ikke min insulinproduksjon å tilpasse seg, så jeg vil, faktisk, gå opp i vekt på denne dietten.. Så joda, mener enda Fedon er et bedre alternativ, med restriksjoner på frukt, mer vekt på GI, forståelig tenkning og litt enklet sagt; en bedre meny. Ikke spesielt godt forklart, dette, men jeg kan ikke se at disse menyforslagene er "veldig Fedon". Er vel som med det meste annet, man ser det man vil se, kanskje jeg skulle få pusset glassene i brillene mine, og lese Fedon enda en gang.... Tror jeg må ta meg en neve rosiner og noen mandler.. Er for sent på dagen for meg, dette! [ATTACH]6602[/ATTACH]
Heisann dere:)
Hvordan har dere det idag? Jeg er så glad, for det er bare en dag igjen til ny veiing og kurs. Gleder meg!! Jeg føler jeg har gått ned iallefall...hehe...håper jeg ikke blir skuffa... Skal vente til i morgen tidlig med å ta mål, da vil det vise seg hvordan uka har gått. Sitter å lurer på om jeg skal være flink å gå meg en laaang tur....med barnevogna. Det hadde jammen vært godt!! Når er det dere andre har kursdag og veiing? Stor klem og håper dere har en fin dag:p
Veiedag i dag:)
Minus 1 kg og 1,1 i fettprosent siste uka. Mest fornøyd med fettprosentdegangen, for den har vært veldig liten siden jeg startet for 8 uker siden. Har i alt mistet 5,2 % fett. Noen andre som har erfaringer på dette? Vet man ikke skal sammenlikne seg med andre, men jeg gjør det jo littegrann likevel... hihi.
Ha en deilig dag alle sammen:)
Hadde individuell samtale i dag:-) Nå skal kroppen venne seg til flere måltider og jeg skal øke fra et måltid til 3 om dagen, samt en easylife shaker om dagen. To av måltidene skal inneholde litt karbohydrater (de gode - lav GI). Denne første uken blir en test og muligens litt utenom skjema, men samtidig er det på tide for min kropp å venne seg til litt mat igjen. Jeg skal skrive "dagbok" og notere ned alt jeg spiser og trener i løpet av denne uken, samt hvordan dagene ser ut (når jeg står opp og når jeg legger meg).
Jeg har gått ned 1,2 kg denne uken (sannsynligvis litt mer siden jeg veide meg med Jeans i dag... :-) )
Det blir en spennende uke, der det gjelder å holde fokus. Terskelen fra ingen mat til et måltid er stor. Terskelen fra et måltid til mange og videre til evt. utskeielser er enda større.
Dette blir spennende, Trille:) Og jeg er ikke rent lite misunnelig, hehe. Hvor lenge har du gått på easylife kosterstatter nå? Og har du spist et vanlig måltid hele den tiden?
Kjenner jeg begynner å bli veldig klar for å spise litt mat igjen snart. Men jeg har fortsatt 9 kg igjen til målet, så jeg har sett for meg å fortsette på shaken til jeg har mistet 4-5 av de... På mitt kurs anbefaler de da 4 uker med ett måltid+alle kosterstatterne. Etter det blir det nye 4 uker med 2 måltider+2 kosterstattere. Hvordan er dette i forhold til det du har lært på ditt kurs?
Lykke til med ny uke og nye utfordringer:)
Hos oss har det vært slik at når man har mistet 50% av ønsket vekttap så kan man begynne med et måltid om dagen. Og deretter samme opplegg som du beskriver. Men i uke 7 så er det altså individuelle samtaler og noen får tydeligvis begynne å spise litt mer. . Jeg skal ned 14 kg og det har gått "seint" i forhold til mange av de andre deltagerne. Dvs at første uken mistet jeg 2.2 kg og etter det har det lagt på ca 1 kg. Jeg tror dette er langt i underkant av hva mange av de andre deltagerne erfarer. Derimot har jeg mistet mye fettmasse og hadde tydelig ikke så mye vann i kroppen. Dette er jeg selvsagt fornøyd med og dette er også sannynligvis grunnen til at han kjører meg litt "ut av skjema" ved å innføre 3 måltider nå og ikke to slik opplegget tilsider.
Jeg gikk 4 uker på kosterstattere, og har nå spist kombinasjonen med kosterstattere og et måltid i 3 uker.
Jeg er virkelig spent på denne uken og forbereder meg mentalt på å gå litt opp igjen i vekt. Kjipt, men tydeligvis helt vanlig før kroppen innstiller seg på nok et nytt liv og begynner å miste vekt på nytt. Håper jeg får tid til å trene nok denne uken. Tror akkurat treningen blir et viktig moment for å få kroppen til å forbrenne så mye mat.
Jeg reiser nå på 4 dagers hyttetur så vi snakkes igjen til uken. Ha en riktig god helg!
Hei hei og god kveld:) Da har jeg hatt enda et kursmøte inkl veiing. Har gått ned 0,6 kg i fettmasse. Jepp, får vel være fornøyd med det. Så lenge det går riktig vei. Har tenkt å innføre ett måltid fra og med i morgen, så blir spennende å se hvordan dette går... gleder meg iallefall til litt mat igjen, det er sikkert:p Klem
Tusen takk lille trille :-) nå er jeg på min 6 dag med pulver... men har ikke kommet i Ketose enda! :mad: på fargeskalaen lyser den på nivå 4 hvor det står modetrat. Jeg er veldig nøye på å gjøre alt riktig. Drikker tre liter liter vann, tar mine 3 suppeposer, drikker lite kaffe og heller grønn te. har ikke rørt en eneste Lacerol selv om hun sa vi kunne spise en eske om dagen...
har gått ned fra 66,4 til 64,5... men det er vel bare vann foreløpig. veiedag i morgen igjen... er vel på tide å komme i gang med bevegelse. Har bare vært på en spinningtime, holdt på å krepere :o snakk om dårlig kondis:eek:
synes det er kjempegøy og supermotiverende å lese om hvordan det går med dere.
ps. akkurat bestillt dvd om slutte å røyke med hypnose:D Kosta bare 199,- så virker den ikke er det ikke så farlig, men om den virker så er den jo værtd mye, mye mer:-) Liker denne tråden, da den fokuserer på det positive og ikke krangling om hvilken metode som er riktig:)
Hei Amalie:) Slik jeg har forstått det, så er man i ketose selv om den fargeskalaen ikke er på det mørkeste. Jeg lå stortsett på den laveste eller den i midten (av 3 fargenyanser). Det er kun når den viser negativ farge, altså gul, at du ikke er i ketose. Har liten erfaring med dette, men det var det jeg fikk forklart her inne. Så kanskje du er i ketose likevel? Trening er alltid verst i starten, bare vent, det blir gøy etterhvert;) Jeg trena styrke igår, kjenner det godt i alle musklene idag...auau.. Men godt også:D Masse lykke til med røykeslutten:):) Og du må komme inn hit i morgen å fortelle hvordan det gikk på kurs/veiing da;)
ÅÅÅ tusen takk!! dette var en beskjed jeg trengte:-)) ja den har blitt mørkere for hver dag, men nå stoppet på mørkerosa:-) Kunne ikke skjønne hva jeg gjorde feil:-) men da gjør jeg det riktig da:-)) Nå må jeg komme meg på forelsening:-) ha en fin dag folkens:-)
Lover å komme innom oftere:-) tror denne siden er veldig motiverende for oss som går på Easylife:-) hopper bare over de som er så enspora at de bare ser sin egen kur som det eneste svaret:-) jeg skal gå 4 uker på pulver tror jeg og så følge talerkenmodellen med karbohydrater med lav GI:-) Jeg er strålende fornøyd med kursleder, sykepleier med master i helsefremmende arbeid:-)
Jeg har foresten meldt meg på og betalt for et helt år, tror det trengs for å oppnå varig livstilsendring som man kan leve godt med:-) målet er å komme seg opp av sofaen og bli med i turistforeningen og bli med på turer der:-) hvor lenge har dere signert for?
klem fra Amalie
glemte å si at etter 4 uker med pulver har jeg tenkt å gå over til ett måltid + 2-3 supper, husker ikke helt om jeg skulle ta tre eller to... men har jo godt tid til å repetere lesing ;-)
Bra at vi stadig blir flere easylif´ere her inne, alltid fint med flere i samme situasjon. Fant ut at vi har faktisk noe på dette forumet å gjøre vi og, da det ikke bare er et forum for lavkarbo-folk. Det er fint:) Godt med gode motivatører her!
Jeg har også betalt for et helt år, virket som man måtte det. Men du går kanskje Easylife Lettere, da må man muligens ikke melde seg på for et helt år...? Har uansett veldig troen på å bli fulgt opp en god stund i etterkant, da er det nok lettere å holde vekta.
Nå har jeg tatt helg, og målet for helga er å finne meg kjole til julebord. Forhåpentligvis vil de forsvunne kiloene gjøre det litt morsommere å gå på shopping, det gjenstår å se:)
Ellers har vekta stått stille denne uka, men satser på at den snart beveger seg nedover igjen.
God helg til alle:)
Da skal jeg på kurskveld to og gleder meg:-) ikke så dumt å ha det fredager egentlig. Da får man motivasjon før helgen og en ny uke:-) I følge min egen badevekt har jeg gått ned tre kilo første uken:-) (Men det er om morgenen etter at man har "pimmelimma" og uten klær:-) Nå skal jeg jo veies med klær og etter to liter vann + 1 liter shake ( bruker 5 dl vann til hver pose).... det må da være litt vekt i det? UÆÆÆ:-)))
Har forresten funnet masse gode forslag til frokostomeletter/lunsjer osv som jeg kan spise i de neste fasene:-) synes det er masse tips jeg kan bruke fra dette forumet selv om vi ikke følger så strenge Lavkarbo dietter som dem:-)
se om dere finner frokostpannekaker/ omeletter... jeg erstatter nok fløten med vann, men det de har ved siden av er jo mye vi kan bruke:-)
ha en flott kveld videre så kommer jeg nok inn og avlegger rapport etter møtet:-)
:heia:Da er jeg kommet hjem fra Kurs:D Og dette var gøy vekta stemte selv med klær:-)
Men det beste var jo at jeg nå skulle begynne å spise en kyllingfilet og salat i tilleg til de tre suppeposene hver dag:) Hurra!:):) og hun lovet at vi ville fortsette å være i ketose:)
Hvordan går det med dere?
hva spiser dere for å få minst mulig Karbo når dere er i Ketosefasen?
Så flott, gratulerer, Amalie!! :)
Så deilig det skal bli med litt mat da! Fikk du noen beskjed om at du kan spise litt fett også? F.eks en fet saus eller noe til kyllingen? Jeg lurer litt på det skjønner du, for det sa min kursleder til meg. Har tenkt på om jeg skal spise litt egg og bacon til frokost på søndag. Syns jeg har fortjent det, men vet ikke om det blir for mye og kanskje for salt...
Nei, men grubla på det på butikken... kanskje man kunne gjøre som de her inne og koke ut pannen med fløte?
jeg fant en grønn pesto fra Ica som bare innehold 3 karb pr 100 gr og lurte på om jeg kunne ta en spisesje til middagen?
fant også en Mager Creme freche med pesto som hadde 4,9 karbo på hundre gram... og lurer om det går an å ta 1 spiseskje av den for å fa litt variasjon. Livredd for å gjøre feil, nå når jeg er i Kestose. Hva fikk du beskjed om at dere kunne spise i denne fasen?
vi fikk streng beskjed om å holde oss unna gulerøtter, kålrot osv (alt som vokser under bakken).
jeg kjøpte isbergsalat, vårløk, grønn og rød paprika, agurk og cherrytomater( som vi ikke skulle spise for mye av... var faktisk en som spurte om hun kunne ta et egg til frokost og fikk ja til det:-)
Ps. ble ltt forvirra da jeg var å handla, ville kjøpe rucolasalat, men sto at den inneholdt 5 karbo pr 100 gr, samme med stangselleri....
dette trodde jeg var bra mat for lavkarbo folk... nei jeg får ut å kjøpe de bøkene til han derre Sandemann eller hva han nå heter så vi lærer mer:-)
Ja, var det jeg gjorde, kokte ut med fløte. Var deilig det:)
Vi har egentlig fått beskjed om å holde oss i ketosen så lenge vi skal mer ned, også i neste fase med mix. Men jeg er egentlig ikke kommet videre fra fase 1 enda, så jeg har ikke eksperimentert mer enn det ene måltidet. Men ja, alt av grønne grønnsaker er bra, rød paprika fikk jeg beskjed om å holde meg unna, da det visstnok er en del mer karber i det.
Men så deilig at du kan spise litt allerede nå, etter bare en uke på kurs! Jeg har spist pulver i 8 uker, og det begynner å røyne på med tålmodigheten min nå. Men jeg hadde en del kg å ta av, så det er jo derfor. Og jeg skal holde ut! Men det måltidet med egg og bacon frister så veldig, så jeg får spørre i morgen om det er greit:)
Spiser du nå middag i tillegg til alle 3 posene?
Ja vi også har fått beskjed om at vi skal holde oss i ketose så lenge vi skal ned, og det var det som var poenget... at med en kyllinfilet og salat ( en håndflate med kyllingfilet og to håndflater med salat) så ville vi garantert ikke gå ut av ketosen... men livredd for å komme ut av ketosen:eek:
lurer på å kjøpe den Sandmann boka GI null + oppskrifter til å ha til denne fasen hvor vi skal spise mix av supper og samtidig holde oss i ketosefasen. Angrer nå på at jeg kjøpte rød paprika og tomater... men de kan jeg jo bare passe på å gi min datter i hennes salat:-) men tenkte jeg skulle ut å gå og samtidig kjøpe de bøkene:p
NB!
Ja vi har fått beskjed om å holde oss unna salt, kjøpe friske urter og bruke rene krydder, ingen mix krydder, da de inneholder salt og det binder vann og fett...
Hmmm... Har lest meg litt tilbake i tråden igjen og ser at dere andre har gått lenger på bare pose enn jeg, lurer på om jeg skal være litt ulydig og gå en uke til på bare pulver jeg, da følger jeg jo opplegget til Easylife, om ikke kursleder.
Jeg synes jo at det går helt greit å gå på pulver nå, savner ikke mat nå når jeg er i ketosen.
synd med de fire kyllingfiletene og all salaten jeg kjøpte i går...min datter er borte i helgen og det spørs om hun vil ha kyllingfilet fire dager på rad.
Synes den beskjeden en av dere hadde fått med å gå ned 50 % før man begynte med ett måltid hørtes fornuftig ut jeg. Og i permen står det jo at jeg som skal ned nærmere 15 kilo skal gå på suppe i fire uker før jeg begynner med ett måltid.... som så skal vare i fire uker til før neste fase....
ikke lett det her når bok og kursleder ikke stemmer:confused:
Det eneste som kan skje ved å ikke følge kurslederens råd, er vel bare at du går ned fortere i vekt:) Og kyllingen kan du jo fryse ned til neste uke.
Jeg spurte om egg og bacon i dag da jeg var og trente. Og det går heeeelt fint å spise det! 2 stekte egg og litt bacon, tenk som jeg skal kose meg til frokost i morgen! Jippi!!
Var i butikken i dag, sjelden opplevelse å være innom der, haha. Der satt de og stekte vafler til inntekt for en eller annen skoletur, gjett om det lukta godt! Men det er jo faktisk deilig å klare å bare gå rett forbi med vissheten om at jeg er skikkelig flink om dagen. Klapp på skulderen til meg selv:)
God helg til alle!!
hei alle sammen, jeg kommer meg inn her jeg også om det går bra, jeg gå på xtravaganza da, men det er jo samme som easylife.
startet forrige uke på 77,7 og veiedag i morgen men jeg vet jeg har gått opp i vekt.
Jeg har en venninne som ikke støtter meg i dette, men jeg gjør alt for å støtte henne, hun går gjennom et samlivsbrudd så hun spiser nesten ikke så jeg har laget middag til henne nesten hver dag denne uken osv, og da har jeg måttet spise sammen med henne, for ellers hadde hun nektet å spise.
jeg e slik at jeg tenker på andre enn meg selv liksom, men sendte mail til veilederen i går og fortalte situasjonen, og at jeg nå må tenke på meg selv,jeg skal ned 10 kg til 18 des og det skal jeg klare:)
Hei og velkommen hit til oss!
Vanskelig det der, den balansen mellom å være en god venninne og det å tenke på seg selv. Men faktisk syns jeg hun ikke viser deg særlig mye støtte hvis hun ikke skjønner at vektreduksjonen er viktig for deg, og at du faktisk følger dette opplegget akkurat nå.
Er Xtravaganza også en pulverdiett sånn i starten? Kan egentlig ikke så mye om det.
Syns du må si fra til henne at du gjerne støtter henne i den vanskelige tiden, men at du må tenke på deg selv når det gjelder maten. Hver og en har jo ansvar for sin egen kropp mener jeg, og vil hun ikke spise så vil hun ikke spise.
Start den nye uka med dine egne planer og mål, og støtt henne ellers så mye du kan:)
Det behøver jo ikke være en motsetning i det? Lykke til!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.