Charlott sa for siden:
De aller fleste resultatene[url="http://www.funksjonellmat.no/sukrin-hvorfor.php"][/url] sier det samme som matvareguiden ;)
Nr 1
Nr 2
Nr 3
Nr 4
Men, om du regner litt pr skje spiller er du på den trygge siden :)
Charlott sa for siden:
De aller fleste resultatene[url="http://www.funksjonellmat.no/sukrin-hvorfor.php"][/url] sier det samme som matvareguiden ;)
Nr 1
Nr 2
Nr 3
Nr 4
Men, om du regner litt pr skje spiller er du på den trygge siden :)
ada-emilie sa for siden:
De fleste steder står det null kalorier, ja. Så da er det det beste jeg har funnet som alternativ til sukker. Stevia er kanskje sunnere,men det smaker jo ikke det samme som sukker.
Mr. Muscle sa for siden:
Sukrin er greit om du skal ha noe søtt, men ettersom det ikke gir blodsukkerstigning så sitter du igjen med en følelse av skuffelse etter at du har brukt det. Du får med andre ord ikke den samme narkofølelsen som du ville fått etter noe med vanlig sukker :)
Timona sa for siden:
Ikke det minste skuffet jeg :p
Glad for at jeg kan nyte litt søtt engang iblant, uten å sette helsen på spill :D
Men seriøst, er det noen som har testet blodsukkeret etter inntak av sukrin? Lurer man kroppen på samme måte som med kunstig søtning?
The Dude sa for siden:
Så og si alt man spiser fører til at blodsukkeret stiger. Og så og si alt man spiser fører til at insulinnivået stiger, men ikke nødvendigvis proporsjonalt med stigning i blodsukker. Det er ikke nivå av blodsukker som regulerer produksjonen av insulin.
GI kan være nyttig i noen tilfelle og veldig misvisende i andre. Hele konseptet GI er litt tilfeldig i og med at man knytter det opp mot antall karbohydrater i maten og ikke mot f.eks porsjonsstørrelse eller energiinnhold. Men slik du bruker det her i tråden vil jeg tro at bruken er relevant med noen unntak (slik som fruktose).
ada-emilie sa for siden:
Mc muscle,jeg er ikke noen sukkerjunkie så det er ikke noe problem. Jeg har levd (farin)sukkerfritt de fleste av mine leveår.Jeg vil bare ha smaken uten kalorier,jeg.
Dide: det du skriver skjønner jeg ikke bæret av. Var det noe poeng du ville frem til?
plastbox sa for siden:
Godt å se at noen andre har tatt tak i dette, var på vei inn for å skrive en tråd om akkurat det samme selv.
Blir lett frustrert og litt trist når jeg ser disse mytene om "partystoppere" og "sukkerfritt" flyte rundt. En god tommelfingerregel er at dersom et produkt inneholder x antall karbohydrater, så inneholder det x antall karbohydrater.
Et godt eksempel er de sukkerfrie variantene av Fisherman's Friend. Greit, de er sukkerfrie, men de inneholder like fullt ~98% karbohydrater. Hvordan så mange får det til å bli et mysterium at disse karbohydratene er "partystoppere" slår meg som meget merkelig. Karbohydrater er karbohydrater enten de kommer fra sukker eller sukkeralkoholer. Har de lav GI fører de til tregere blodsukkerstigning, men den totale blodsukkerstigningen (og dermed insulinproduksjonen og dermed "partystopper"-effekten) er rimelig nøyaktig den samme.
Jeg har type 1 diabetes og har hatt det i 8 år nå. Flittig bruk av måleapparat og en nysgjerrig innstilling til alt gjør at jeg kan bekrefte dette igjen og igjen og igjen.
Til de som av en eller annen grunn vil fortsette med sukkerfrie men meget karbohydratholdige produkter er det ikke stort jeg kan si, men som en som har levd med blodsukkermåleapparat og 100% insulinavhengighet i over 8 år er det én ting jeg er bombesikker på:
Står det på varedeklarasjonen at et produkt inneholder 50g karbohydrater så inneholder det faktisk 50g karbohydrater og hvorvidt de finnes i form av rørsukker, druesukker, fruktose, stivelse eller sukkeralkoholer er fullstendig irrelevant når alt kommer til alt.
Ja, lavere glykemisk index er positivt men når det kommer til ketose bør det ikke være noe stort mysterium rundt dette. Karbohydrater er karbohydrater.
Mr. Muscle sa for siden:
Amen to that :)
ada-emilie sa for siden:
Bra du sier ifra plastbox.
Vettel sa for siden:
Ja det inneholder KH,men tas ikke opp på samme måte som annen karbohydrat.
Funksjonell mat sine sider, om sukrin:
"Er Sukrin karbohydrater?
Både ja og nei. Sukrin er betegnet som et karbohydrat, men oppførerer seg ikke som vanlige karbohydrater som sukker eller stivelse. Sukrin blir ikke benyttet som energi i kroppen, men utskilt ubrukt gjennom urinen. Du trenger derfor ikke telle med Sukrin når du teller karbohydrater. Dette gjør Sukrin velegnet ved lavkarbo-kosthold, og for alle som vil unngå unødvendige karbohydrater. "
Kanskje plastbox har spist blandingsprodukter med både sukkeralkohol OG annen sukker/kh? Hjelper jo ikke hvis 25% av KH er sukkeralkohol og 25% er fruktose feks.... Eller annen kh.
Engelsk wikipedia om sukkeralkoholer, og oversikt angående kalorier:
en.wikipedia.org/wiki/Sugar_alcohol
Fra Diabetesforbundet, diabetes.no:
[url]www.diabetes.no/?module=Files;action=File.getFile;ID=889[/url]
Står der at det IKKE påvirker blodsukkeret. Så hvis noen opplever det, så må det være andre årsaker.
Photobscura sa for siden:
Men er sukrin sukkeralkohol, da?
plastbox sa for siden:
Hvor sa jeg at jeg har opplevd blodsukkerrøkning av Sukrin? :P Ser at det inneholder svært lite kcal/søthet men alikevel, har til dags dato aldri sett et produkt søtet med Erythritol.
Ting som maltitol og sorbitol er mye mer vanlige, og er ikke voldsomt mye bedre enn sukker.
Fruktose er et kapittel for seg. Ernæringsfysiologen min (med spesialfelt innen diabeteskost) fortalte at fruktose var fantastiske greier fordi det ikke gav blodsukkerstigning, noe jeg også har hørt gjennom andre kanaler tilknyttet Norsk helsevesen. Det er kanskje bedre enn sukker men jeg har fastet for så å spise fruktose, og samme hva legen sier gir det ganske betydelig blodsukkerøkning.
Mr. Muscle sa for siden:
I henhold til de diabetessidene som Vettel refererer til så har produkt søtet med maltodextrin ingen effekt på blodsukkeret. Det er feil, rett og slett. Har selv testet og etter 3-4 spiseskjeer gikk blodsukkeret fra 5,8 til 9,4 (1 time).
Mange søtstoffer påvirker ikke blodsukkeret, slik som aspertam og sukralose f.eks, men da er også karbohydratinnholdet i produktet oppgitt til 0.
Supera sa for siden:
F.eks. Hershey's Sugar Free Strawberry Syrup er søtet med erythritol. Amerikanerne har skjønt det. ;) Men har ikke sett norske produkter enda.
Vettel sa for siden:
På Diabetesforbundet sin side, så er de klassifisert som sukkeralkohol.
" Sukrin (Erythritol) er det vi kaller for sukkeralkohol. Disse regnes som naturlige, og påvirker blodsukkeret i varierende grad. Sukkeralkoholer inneholder kalorier, men mindre enn vanlig sukker. Mens et sukkeralkohol inneholder 2-3 kcal per gram (med unntak av sukrin som nesten ikke inneholder noen ting), gir sukker 4 kcal per gram. Fordelen med sukkeralkoholer er at de er tannvennlige, men ulempen er at de kan virke lakserende hvis man inntar for mye av dem. Et unntak er sukrin som ikke har lakserende effekt ved normal bruk."
Plastbox: Nei jeg mente ikke noen som helst spesifikk sukkeralkohol.
Fruktose er sukker, ikke sukkeralkohol. Men har lavere GI enn vanlig sukker, Fedon har/er fan av dette produktet, men ikke noe for oss som teller KH.
Vettel sa for siden:
Det aner jeg ikke noe om. Jeg kan for lite om hvorfor blodsukkeret stiger, kanskje steg på grunn av annet?? :confused: Eller så er mennesker rett og slett forskjellige. Noen mer sensible enn andre.
ada-emilie sa for siden:
Ja, sukrin er et sukkeralkohol, men har ikke samme virkning som de andre sukkeralkoholene(blodsukkerstigning, magesmerter). Sukrin(erytrithol) har mindre smak enn sukker(75%) det er jo dumt siden den er så dyr. Har lest her inne at en synes det ikke smaker noe av det, og en annen at det smaker syrlig. Men mange liker den også.
TrineEk sa for siden:
Hei
Et spørsmål fra en som kan lite om dette med søtstoffer.
Synes det er vanskelig å finne de riktige produktene å bruke. Jeg er helt avhengig av te og kaffe mens jeg sitter på jobb, og jeg har alltid brukt Natreen, men nå leser jeg at dette har høy GI.
Hva slagt søtningsmidler bør jeg bruke i stedet?
Hilsen nybegynner
plastbox sa for siden:
Flytende Natreen inneholder 0g karbohydrater og har derfor ingen GI i det hele tatt. Jeg vet ikke helt hva sukettene inneholder, men tenk deg litt om.. Hvor mye veier en sukett? Hvor mange suketter spiser du om dagen? Natreen-sukettene er i allefall så søte at om de hadde vært 100% karbohydrater hadde det ikke blitt stort mer enn et par gram om dagen uansett. =P
hildabakk sa for siden:
Etter å ha lest denne tråden er min oppsummering følgende:
JA: acesulfam K, sukralose, stevia, sukrin, sukralose
NEI: natreen, canderel, maltose, fruktose, sorbitol
JA OG NEI: sukkeralkohol, maltiol, splenda, aspertam, xylitol, maltodextrin
Med forbehold om slurvete dumme feil, selvsagt...
plastbox sa for siden:
Aspartam inneholder 0 kalorier og har derfor ingen effekt på blodsukkeret, så den kan med god samvittighet renvaskes (hva ketose angår i allefall, folk som bekymrer seg for kjemisk fremstilte varer.. vel, dem om det).
Xylitol har visstnok mange positive virkninger på kroppen, men i likhet med de fleste sukkeralkoholer påvirker det blodsukkeret akkurat som sukker bare i noe mindre grad. "JA OG NEI" blir for min del litt feil, skal jeg på lavkarbo så skal jeg på lavkarbo og da ser jeg ikke noe poeng i å spise sjokolade som er søtet med ting jeg både fra faglitteratur og av erfaring vet øker blodsukkeret mitt.
Hilja sa for siden:
Det har kommet en kjempe bra erstatning for sukker som er laget av naturlige stoffer. Den er totalt ufarlig og inneholder mye mindre karbo.
Se sukrin.no
Sukrin er laget av Erythritol. Det selger de også på spisdegslank.no til 53 kr.
Ja huff, tenk å være skeptisk til å putte i seg helkjemiske matvarer :cool:.
Mr. Muscle sa for siden:
Ja, og samtidig bruke hauger og lass med matoljer som er tilvirket gjennom en kjemisk prosess.
Ta f.eks maisolje: Dersom du tar noen maiskolber oppi en juicepresser, får du da maisfett? Nei, maisfettet må kjemisk ekstraheres. Det samme gjelder for alle andre "sunne" matoljer.
I tillegg så bruker mange disse oljene til å steke med. Hva får du da?
Joda: matoljer + varme = transfett. ENJOY.
Øøøøh ... Jeg kan jo bare snakke for meg selv (og det har jeg vel også gjort i utgangspunktet), men jeg bruker ikke matoljer. Det går an å ha to tanker i hodet på en gang, altså.
plastbox sa for siden:
Mente ikke å si jeg er direkte positiv til alt kunstig, men hva ketose angår er aspartam en av de få søtstoffene som har absolutt null effekt på blodsukkeret (sammen med acesulfam K, stevia og noen til).
Kan det ungåes så bør det selvsagt ungåes, men om noen for enhver pris må ha søtt i kosten sin vil jeg tro insulinresistens og >30kg overvekt er langt mer skadelig enn de bittebittesmå mengdene kjemisk kunstig søtning man får fra et par glass Pepsi Max eller Cola Light/Zero.
Så vidt meg er bekjent er det aldri blitt bevist noen negative bivirkninger fra noen av disse stoffene heller, annet enn i forsøksdyr som har blitt tvangsfóret voldsomme mengder for å se hvor grensa går.
@Mr. Muscle:
Ja, fatter ikke hvorfor Staten anbefaler oss å spise noe som kommer fra samme fabrikk som motorolje, biodiesel og maling! Alikevel er folks bruk av syntetiske matoljer og transfett (som er bevist helseskadelig, gjennom mekanismer vi kjenner rimelig godt) et tynt argument mot andre, totalt urelaterte kjemikalier som har blitt brukt i mange tiår uten noen påviselig negativ effekt. :P
Ja, folk får nå gjøre som de vil, men det finnes jo faktisk de som drikker tre liter pepsi max om dagen også.
Jeg får ''nålestikk'' i hele kroppen av en flaske cola light, så jeg holder meg unna.
meretely sa for siden:
Aspartam er ikke helt uskyldig, sjekk bla.a. her: www.holisticmed.com/aspartame/ eller www.sweetpoison.com/aspartame-side-effects.html
Aspartam brytes ned til metanol og så formaldehyd, som kroppen ikke klarer å kvitte seg med.....
hildabakk sa for siden:
Den har jeg oppfattet som grei og ført opp under JA.
Ethewia sa for siden:
Gammel tråd ser jeg, men vel så relevant nå, i alle fall for meg som har en drøss spørsmål om dette. Jeg har ikke kommet meg så langt at jeg har fått lest noe ordentlig fagstoff (annet enn det som er presentert på dette forumet), så kan godt være jeg stiller noen opplagte spørsmål.
I alle fall, hittil har jeg lest flere plasser i forumet at sukkeralkoholer ikke skal regnes med når man teller antall kh i en vare. Hvordan kan dette være riktig når det delvis (avhengig av person og hvilken type) taes opp i tarmen ? I alle fall gjør det det i følge flere i denne tråden. For meg er ikke dette logisk i det hele tatt. Hadde det gått inn og så rett ut, så ok, da hadde saken vært en annen. Men hvis det ikke er saken, så kan man vel ikke la være å telle med dem?
Og hvis det faktisk er slik at disse karbohydratene taes opp, vil de ikke da også påvirke eventuell ketose?
(Igjen, jeg presiserer at jeg ikke har lest alt jeg burde, og det kan godt være spørsmålet har blitt stilt hundre ganger før, men håper noen kan svare allikevel siden jeg ikke har klart å bli klok på dette.)
Supera sa for siden:
Fordi det er en forenkling. På matvarer telles de ikke med... Så man må se an hvilke sukkeralkoholer som er brukt. De kan bruke maltitolsirup og likevel påstå at de er sukkerfrie og få nettokarber. Galskap!
Ethewia sa for siden:
Så det du sier er at man må undersøke hvert produkt som opererer med nettokarber for å finne ut hvilke sukkeralkoholer som er brukt? Det er jo forsåvidt greit nok det. Men da ble det plutselig ikke ok med f.eks. en Atkins advantage bar, som i følge den amerikanske nettsiden inneholder maltitol og maltitolsyrup, for disse er "feil" type sukkeralkoholer?
Haha, sorry at jeg viiirkelig stuer erten, men noen ganger trenger jeg å ha det inn med teskje. :p
Supera sa for siden:
På atkinsbarene står søtningen som regel ett stykke ned på ingredienslista. På f.eks. sukkerfritt-sjokolade står maltitol først. Jeg kan spise flere atikinsbarer (har med slike på reise) uten å kjenne ubehag i magen, men skal ikke mange bitene med sukkerfritt-sjokolade til før det bobler.
Og jeg vil ikke si at atkinsbarene er OK som måltidserstattere, med mindre man er på reise eller noe sånt. Men som snacks en gang i blant er de OK. Jeg har ikke målt blodsukkeret mitt etter en atkinsbar da, skulle gjort det en gang. Jeg har sett "sukkerfritt" godteri som var søtet med kun maltitolsirup. Holdt meg unna dem gitt. De skulle ikke hatt lov å reklamere med sukkerfritt.
Ethewia sa for siden:
Min interesse var først og fremst i forhold til blodsukker, men er jo interessant hva det eventuelt gjør med magen selvsagt. Jeg har forøvrig aldri spist en slik, det var bare et eksempel. Jeg ville bare være sikker på at jeg forsto alt riktig. :)
Supera sa for siden:
Det med magen var mer en indikasjon på mengden av søtstoff. I atkinsbarene og i sukkerfritt-sjokoladene er det samme søtstoff, altså maltitol. Maltitol har en fiberlignende effekt, og for meg som ikke spiser mye fiber lengre så merker jeg det godt...
unaturligslank sa for siden:
Her er det mye jeg må lese!
Ethewia sa for siden:
Aha, da er jeg med.
Takk for forklaring!
[email protected] sa for siden:
Hva med Pepsi Max? Her står det null på nesten alt, sukker, karbo osv?
Inger
Hjelp
Supera sa for siden:
Det spørs hvor striks du er på nervegiften aspartam. Påvirker ikke blodsukkeret, men den er ikke sunn.
Dååris sa for siden:
Jeg gikk 6 uker uten søtt av noe slag, untatt litt jordbør i cremefresh, som en slags joghurterstatning.
Etter det tillot jeg meg Cavaliersjokolade, dietorelle, etc.
Og HEREGUUUD som jeg har lyst på søtt etter det!
Jeg tror, at dropper du søtt, trenger du ikke søtt.
Så dropp maltitol og aspartam og sukrin og sucrose og gud vet hva.
Er du normalvektig, spis lørdagsgodt som ungene, og nyt det :)
Ellers, nyt ketosens fordeler og ikke vær slave av smaksorganet :D
Moogie sa for siden:
Mange delte meningenr her, ser jeg.... Kan noen si det med få ord om hva som er ok på ketolyse? Jeg skjønner selvsagt at man bør unngå søtning helt, ja jeg er enig der, men hvilken "onde" kan man ev. velge om det skal søtes litt?
Er det da aspartam, acesulfam K, sukralose, stevia, sukrin, sukralose som er ok? Men ingen natreen, canderel, maltose, fruktose, sorbitol? Eller hva? Hvilke merker søtningstoffer er det ok å bruke da? (når man ser bort fra den sunne-usunne delen)
nellie sa for siden:
Første innlegg i denne tråden inneholder vel litt info til deg:)
gryggaa sa for siden:
Det går altså ikke an å bruke natreen? Ikke en gang et par suketter bare for å ha i teen?
Kitt sa for siden:
Bare bruk Natreeen i teen, du, men ikke overdriv! Om man bytter ut alt det sukkeret man en gang spise med kunstig søtning, blir det helt feil, men et par suketter i teen ..........
Kanskje sa for siden:
Om man nå skal spise sjokolade, er det da kokesjokolade man skal spise, den er jo helt mørk, eller finnes det en som er "bedre" ? Er jo ikke bra noe slikt igrunnen, men sikkert noe som er bedre enn annet.
LineJM sa for siden:
Har ikke lest hele tråden her, men tenker at om du skal spise sjokolad så er det bedre med høyt innhold av kakao i allefall. Da er det jo mindre plass til søtstoffer eller sukker. Og så er det en annen ting, i allefall for meg og det er at sjokoladebehovet dekkes av en bit med sånn sjokolade. Tar en bit og er fornøyd.
Kitt sa for siden:
Det finnes sjokolade uten sukker og det finnes sjokolade med høyt innhold av kakao.
Begge dele anbefales å nytes kun i begrensede mengder en sjelden gang.:);)
Den uten sukker fordi mange reagerer på søtstoffene og de med mye kakao fordi de jo inneholder sukker. :p
Kanskje sa for siden:
Takk for svar. Etter å ha lest bak på mange sjokolader, bla cavalier mørk, så fant jeg jo ut at ingen av de var bra! Og hun i butikken sa at det var masse gjemt sukker i dem. hehe. Så ikke lett å bli klok. jeg lot være å kjøpe jeg. Men hvis jeg en dag MÅ kjøpe, så får jeg da gå etter mørk, og bare spise littegrann.
Kitt sa for siden:
Er ikke "gjemt" sukker i Cavalier, det er sukkeralkoholer som vi kan trekke fra fordi de ikke har innvirkning på blodsukkeret!
Men de samme sukkeralkoholene har en svært lakserende effekt på mange, og spiser man mye endre man gjerne opp med ille magesmerter og mange løpeturer til rommet med hjerte på døren!:eek:
Så ja, mørk sjokkis i små mengder en sjelden gang er nok å foretrekke!:D
Supera sa for siden:
Nåja, har du lest første innlegget i denne tråden. :geip:
Kitt sa for siden:
Jada, men det betyr ikke at jeg kjøper hvert ord som står der! :p
Slår ikke ut på mitt blodsukker i det hele tatt! :)
Minnepinna sa for siden:
Nå ble jeg bare mer forvirra... Men kan man trekke konklusjonen at det beste søtningsmiddelet er sukrin?
Jeg trodde også at aspertam påvirker blodsukkeret. Hvor har jeg fått det fra? (Hurra, jeg kan drikke pepsi max av og til!!)
Jeg har brukt mye splenda hittil, og skjønner at det må jeg slutte med. Har også vurdert å bruke sukkerfri sjokolade i kake istedenfor mørk eller kakao. Men er det lurt?
Som sagt; jeg er stadig like forvirra...
.
Supera sa for siden:
Sukrin er fantastisk karbmessig, men har en kald ettersmak. Stevia er også GI 0, men har en bitter ettersmak. Aspartam skal ikke bli til blodsukker, men det sies at aspartam påvirker insulinproduksjonen for noen.
Bakekakao er ikke så ille. Det er ikke så mange gram man bruker av det. En spiseskje blir vel ca 1 g karbohydrat. Sukkerfrie sjokolader inneholder ofte maltitol... Som delvis blir til sukker og som i tillegg gjør at veldig mange blir oppblåste og får løs mage.
Nanninanne sa for siden:
Line i bloggen Lilalife skriver at aspartam påvirker blodsukkeret, og jeg er enig med henne i at det er utrolig usunt!
På iHerb.com får man kjøpt mange varianter av stevia som er uten bismak, synes dette og sukrin er fantastiske produkter!
Har sjekket blodsukkeret etter å ha spist ren sukrin, og det ga ingen virkning på meg, elsk
nellie sa for siden:
Det påvirker blodsukkeret hos noen, ikke hos alle. Flere som har målt blodsukkeret i forbindelse med inntak og ikke fått noe som helst utslag.
Carisma sa for siden:
Stresshormoner slår ut på blodsukkeret, og siden aspartam er et kjemisk stoff kan det kanskje stresse kroppen for de som er sensitive på sånt? At det ikke utløser blodsukkerstigning i seg selv, men at kroppen går i "forsvarspaossisjon" over å få inn dette?
nellie sa for siden:
Alt med måte, for de som ikke opplever noen problemer med det:)
bittersweet sa for siden:
Menmenmen! (Nå har jeg ikke lest alle innleggene, så jeg må svare på hovedinnlegget, og jeg regner med at det er sannhet i det, siden det står som klistret)
I min "Den nye atkins-dietten"-boken min, står det at sukralose, stevia, sakkarin, xylitol er godkjente søtningsmidler, men at man skal begrense seg til "tre pakker om dagen" i induksjon. (Regner med at amerikanerne har sånne fine småpakker..)
Samtidlig står det at man kan ev. spise to atkinsbarer, som er søtet med maltiol. Hvorfor skulle de som står bak den nye atkins-dietten skrive usannheter i boka, når de prøver å gjøre folk tynne?
Jeg skjønner at det kan være en partystopper for mange, vi er alle forskjellige - men jeg nekter å tro at et moderat inntak for de som ikke reagerer på det, kan ha noe å si?
Hilsen hun som ikke drikker lightbrus, spiser sukkerfrie sjokolader eller har tilgjengelig søtningsstoffer i huset sitt(Dog unner seg en atkinsbar i hungersnøden), men som ser at hvis hun skal leve på denne måten resten av livet, vil ha behov for å kunne spise en sukkerfri variant av godteri på f.eks. en lørdag, i fremtiden! :-)
nellie sa for siden:
Tipper hovedformålet til de som gir ut boka er å tjene penger, gitt:p 2 Atkinsbarer om dagen høres vel drøyt ut, spør du meg. Ikke pga søtningsstoffene, selvom mange reagerer på dem, men på grunn av at det går ut over skikkelig mat.
Xylitol er ikke et søtningsmiddel jeg ville inntatt hvertfall..
Dolsi sa for siden:
Hva med fun light, kan jeg drikke det? Er avhengig av å drikke det hver dag om jeg skal få i meg nok veske. Vann er jeg ikke glad i så om jeg kun skal drikke vann så blir det alt for lite.
Og hva med brus som pepsi max og cola cero?
Drikker gjerne det i helgene, er det greit? :)
Jeg testet blodsukkeret etter inntak av en atkinsbar. Det steg 0,6 på to timer. Det vil jeg si er temmelig marginalt. Så, jeg vet ikke om dette er individuelt, men jeg får ikke så store utslag i alle fall, hvilket vel betyr at jeg ikke absorberer så innmari mye av maltitolen.
Supera sa for siden:
Har du prøvd vann med noen dråper smaksatt stevia? Det har blitt min erstatning for vann. Jeg sliter også med å drikke bare vann...
Kanskje sa for siden:
Smaks satt stevia, er det noe man kan få tak i i butikker i norge, eller må man bestille over nettet?
Supera sa for siden:
Jeg har ikke sett det i Norge, men kan jo hende at det finnes i noen butikker. Men det er billig fra f.eks. iHerb.
Her er ett søk, her er ett annet. Ikke bare smaksatt flytende stevia som kommer opp, men tror de fleste smakene er med på disse to søkene uten altfor mange andre treff.
Hmmm.. Jeg fant en nettbutikk i Norge som selger det. Det selges kun som dyrefôr, for det er ikke godkjent som menneske at enda...
Supera sa for siden:
En norsk nettbutikk som selger smaksatt stevia? Hvilken da?
Jente1986 sa for siden:
Men hvis maltitol er forbudt, kan jeg ikke spise den mørke Cavalier sjokoladen da?? :( Hvilken sjokolade kan jeg kose meg med på lørdager da?
øøøh..nei... :rolleyes: Tilgi meg, jeg er en smule sinsforvirret for tiden... Det var selvsagt vanlig stevia..
Supera sa for siden:
Det var det jeg mistenkte, ja. Jeg har også sett stevia som pulver i norske nettbutikker (og i noen helsekoster), men smaksatt stevia har jeg ikke sett i Norge enda.
Marilill sa for siden:
Jeg har diabetes og spiser cavalier sin mørke sjokolade, mitt blodsukker stiger ikke av denne....
Dolsi sa for siden:
Jeg skjønner ikke helt disse greiene her jeg.
Sukrin tar meg ut av ketose, men det gjør ikke natreen. Bør jeg likevel velge sukrin framfor natreen da?
Drikker 2-3 krus koffeinfri kaffe med litt fløte og sukketter daglig. Vil dette si at jeg ikke bør ha sukketter i kaffen min eller bruke sukrin?
nellie sa for siden:
Det høres veeeeeldig rart ut at sukrin får deg ut av ketose. Hvordan har du funnet ut dette?
Dolsi sa for siden:
Nå har ikke jeg bruk sukrin så mye, men jeg har da hatt litt når jeg har laget iskrem med bringebær, og jeg laget en lavkarbobløtekake med sukrin i.
De gangene jeg har spist dette, så har jeg gått ut av ketose ja:confused:
nellie sa for siden:
Sukrin skal liksom være det sikreste søtningsmiddelet (selvom det smaker dritt). Det kan jo være at resten av ingrediensene i kaken fikk deg ut av ketose. Bringebær, fløte, hva enn bunnen besto av. Hvis du testa med stick 2 timer etter siste måltid på dagen, da. Testa du utenom det så er det ikke noe reellt resultat.
Insyga sa for siden:
Betyr det at jeg IKKE kan spise sukkerfri sjokolade ala cloetta???!! :O
bevaremegvel sa for siden:
Da har jeg brukt endel tid på å lese gjennom denne tråden som jeg ble anbefalt å lese etter en diskusjon ang. sukkeralkoholer.
Takk for linken, det er en bra tråd!
Men jeg skjønner at det er stor uenighet i hva som er sunt og hva som gir blodsukkerstigning, og min egen konklusjon, (kun dokumentert på meg selv og ingen andre!) er at jeg ikke får noe betydelig blodsukkerstigning av maltitol heldigvis, (jeg kunne ikke levd ett liv uten godiser :rolleyes:)
Det jeg ikke skjønner er at en som er så opptatt av f.eks maltitol og hvor uheldig den er likevel går ut og skriver at han drikker mye ColaZero som inneholder aspartam som egentlig er en effektiv maurgift, (dette er det Dr Annika Dahlqvist som skriver, ikke noe jeg har funnet ut av ;)).
Jeg drikker ColaZero selv jeg altså :rolleyes:
Min konklusjon er: jeg skal leve resten av livet på lavkarbo, (ikke ketogent da jeg ikke slanker meg), og kan ikke klare å leve helt optimalt og kun på sunne matvarer, jeg må leve på en måte som gjør at jeg synes lavkarbo er ett godt og fullverdig kosthold for meg. Og jeg må ha litt sjokolade, kaker, ColaZero innimellom for å kunne ha det bra. Jeg lever en gang og da vil jeg leve bra, men så helsemessig bra som jeg klarer.
Vi er alle forskjellige og vi har forskjellige behov, vi lever på lavkarbo av forskjellige årsaker og må selv finne frem til hvordan vi vil leve og hvilke grenser vi skal sette for hva vi får i oss.
Fint med opplysninger om hva som inneholder hva! Jeg leser det og er uenig i mye og enig i mye, og så bruker jeg dette til mitt eget beste ;)
PS: jeg savnet vel egentlig at mr mucle sine påstander ble dokumentert ordentlig. Hvor kommer disse opplysningene fra?
Jeg sier ikke at de ikke er riktige! Ikke misforstå, men det er alltid godt å høre hvor infoen kommer fra, om den er dokumentert og forsket frem eller om det bare er ens egen mening :)
Isola76 sa for siden:
Jeg bare lurer litt på dette med "sticks". Hva heter det og hvor får man tak i det? Regner med at det er noe som måler blodsukkeret eller?
:)
charri_1 sa for siden:
Hei! Hvilken søtningserstatning skal jeg bruke da? :confused:
Kjøpte Splenda men det inneholder jo Maltodekstrin..
nellie sa for siden:
Nei, det er sticks som måler ketoner i urin:) Heter ketodiapur eller noko sånt og man får kjøpt det på apotek. Et totalt unødvendig redskap.
Isola76 sa for siden:
Unødvendig?
Isola76 sa for siden:
Du må nok teste deg fram til hva som fungerer for akkurat deg. Jeg bruker Sukrin og er veldig fornøyd med det.
Det Nellie vel mener er at om du spiser etter f.eks Ketolyse-, Skaldemann- eller Atkins induksjon-prinsippene så vil du være/komme i ketose uansett. Det er svært svært få som ikke er i ketose på 5-20 gram karbohydrater om dagen. Sticksene måler kun overskuddsketonene, altså de som kommer ut i urinen, og sier i grunn særdeles lite om hva som ellers skjer i resten av kroppen. Resultatet kan være påvirket postitivt av alt fra faste etter søvn, lite vann, mye fett i et måltid, negativt av mye vann, trening etc. Det sikreste resultatet får man helst et par timer etter siste inntatte måltid. Sånn jeg ser det er ketosticks mest for "gøy", og jeg forstår forsåvidt at folk trenger det som en slags forsikring om at de gjør ting riktig. Men gjør man ting riktig, så er de i praksis overflødige, og for mange bare enda et stressmoment. ;)
nellie sa for siden:
Ja, jeg mener det er unødvendig fordi at folk henger seg helt opp i resultatet:) Et resultat som kan være veiledende, men også villedende..
heidips sa for siden:
Mener ikke å kritisere det du skriver, synes det er interessant:) Samtidig har jeg lest flere steder at de lærde strides om hvordan kroppen vår reagerer på malitol, er det helt sikkert dette du skriver? Lite hjertesukk fra meg da, som har spist mye som er søtet med nettopp det. Samtidig har ikke det ødelagt noe for min vekt, blir derfor ekstra nysgjerrig på om vi helt sikkert vet at det du skriver stemmer. I så fall, vet du om noen alternativer til feks sjokolade som ikke er søtet med det? For meg er det viktig å kunne kose meg i matveien også, selv om jeg spiser lavkarbo, men vil jo helst velge de beste produktene :)
Sugarpill sa for siden:
Hvilke av smakene egner seg til å søte vann? Har også problemer med å drikke rent vann. Hvordan smaker det, litt som saft?
Regner med at vann med "vanilla toffee" ikke ville være spesielt godt. :D
Supera sa for siden:
Det smaker litt som saft ja. Men smaksstyrken doserer du jo lett selv.
Nesten alle egner seg faktisk. Toffee eller sjokolade var ikke suksess for å smaksette vann, men f.eks. vaniljekrem eller hasselnøtt var overraskende godt og er av mine favoritter. Jeg har også lagt merke til at stevita sine ikke blir like bitre, men de er også mindre søte så flaska varer ikke like lenge. Wisdom Natural sine gir mer for pengene. Stevita har bare plastklemmeflaske med bittelite hull mens Wisdom Natural har glassflaske med dråpeteller.
Som søler like nobodies business! :p Jeg blander ut joddråper med stevia, og må alltid huske på å holde flaska over glasset når jeg åpner den, ellers blir det bare søl. Stevia er klissete, ass!
Supera sa for siden:
Hæ? Har jeg aldri hatt problemer med og jeg har 6 stk eller noe fra Wisdom Natural. Kanskje du var uheldig med din?
Det er mulig, altså. Jeg har jo vent meg til det, ettersom jeg bruker den to ganger om dagen. Mulig det er på grunn av at det er litt kliss som har størkna på innsiden, eller noe.
mizzim sa for siden:
leste på sukrin - 100% karbohydrat sto det.. å så sto det hvorav sukkerarter 100%..
skjønner ikke det der helt.. man skal jo unngå karbs.. hmm..
Det sto nok sukkeralkoholer og ikke sukkerarter. Sukrin går helt ufordøyd gjennom kroppen, så det er ikke karbohydrater som du skal regne med.
Klara sa for siden:
Les mer på sidene til Funksjonell Mat.
mizzim sa for siden:
takk:D
M.L.E sa for siden:
Hei.
Jeg vet dette er et par måneder siden nå. Men etter å ha begynt på lavkarbo igjen. Og denne gangen for å endre kostholdet til en livsstil. Og dermed sagt ikke være i Ketose hele livet. Derfor enig i at disse ketose sticksene egentlig blir helt unødvendig og irrellevant for min del også.
Har blitt fryktelig forvirret av alt dette søtnings styret og hvor alle sier forskjellige ting om disse sukkeralkoholene. Men må bare si. Veldig veldig enig med 'bevaremegvel' her. At dette er jo noe som kommer ann på person til person. Hva en tåler av sukkeralkoholer og hva man får blodsukkerstigning av. Noe man bare må finne ut av selv.
Og jeg regner med alle som går på lavkarbo vil leve et mest mulig sunt liv men og kunne kose seg innimellom. Og derfor blir dette ofte med sukkeralkoholer. Greit at folk har forskjellige meninger om disse. Men for å kunne finne ut selv hva man får blodsukkerstigning av og ikke, så er vel da egentlig disse ketosesticksene helt ubrukelige da eller? Altså først og fremst måtte jeg jo prøvd meg i ketose for en stund for å finne ut av det selv. Det skjønner jeg. Men når jeg ser det dere skriver her. Så er det vel egentlig ganske vanskelig og finne det ut med disse :confused: mtp at det har mye og si med et måltid med mye fett eller ikke. Mye vann i kroppen eller ikke. Osv hmm. Spørsmålet mitt er egentlig (kanksje et dumt spørsmål). Men om det beste må vel da være og sjekke det med et blodsukkerapparat? og om man får kjøpt noe salg av dette på apoteket? :p
Som jeg mener å ha skrevet tidligere i tråden så er det hva jeg har gjort. Du får de gratis i posten fra Abbot. Bare å google det, og bestille fra nettet. Du får med ti teststrimler og nåler, så det er kanskje mest av alt et triks for å kjøpe mer av det senere. Men de som ikke har dia behøver heller ikke å teste blodsukkeret sitt ofte, da. ;)
M.L.E sa for siden:
Ja, jeg har ikke lest hele tråden her. :rolleyes: (Noe jeg hadde tenkt til senere) :o
Var faktisk og kjøpte det på apoteket i dag. :D Fulgte jo da bare med 10 stk prøver. Så tusen takk for tipset :) Det skal jeg gjøre.
Ja, jeg har jo ikke Diabetes. Blir jo da for å sjekke om jeg reagerer på Maltitol osv :)
Vet du forresten om jeg kan teste meg med en gang nesten etter jeg har spist da sjokolade med maltitol i f.eks? :) Eller må jeg vente en stund? Takk for svar :)
M.L.E sa for siden:
Hmm, når jeg trykker på linken for å bestille teststripes så kommer det bare at "siden kan ikke vises" :-/ Men får vel kjøpt løse på apoteket også. Eller vet du om en annen side? :) :)
Jeg (som jeg har skrevet tidligere i tråden, mener jeg) målte blodsukkeret før jeg spiste (men noen timer etter sist måltid), og en time etter.
Det er jo helt umulig å vite, når jeg ikke vet hvilket merke du har kjøpt. :p
M.L.E sa for siden:
Det er jo helt umulig å vite, når jeg ikke vet hvilket merke du har kjøpt. :p[/quote]
Hehe :rolleyes:. Ja, altså. Det var da Freestyle Lite :). Og var inne på Abbott.no. Men det gikk visst ikke. Så kjøper bare flere på apoteket, om det går ;)
volvojenta sa for siden:
Noen som har prøvd seg på tagatose?
Volvojenta
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.