< Tilbake til oversikten

RAW FOOD - Den Alternative Livsstilen

Eneres sa for siden:

Hei alle! Jeg tenkte jeg ville begynne mitt medlemsskap her med å introdusere min livsstil. Ser at det er en tråd om det allerede, men jeg ville starte en tråd her som var fra en råveganer som faktisk lever på denne måten :) Jeg har dette innlegget på andre forum, og flesteparten som faktisk responderte var negative. Men mitt hovedfokus er ihvertfall å få gjort denne livsstilen bedre kjent her i Norge.

Alle har hørt om vegetarianere, kanskje du er en selv eller kjenner noen som er det. Mange har også hørt om veganere og vet at dette er mennesker som ikke spiser animalske produkter. Men jeg har opplevd at få vet om rå-veganere. Og der kommer jeg inn i bildet. Er du en som har fordommer mot disse alternative livsstilene, så ønsker jeg å prøve å fjerne disse fordommene ved å informere litt om hvorfor jeg mener min rå-veganer livsstil er den beste og sunneste måten å leve på.

Bare sånn for definisjonen sin skyld, fellestrekk ved livsstilene:

Vegetarianer- en som ikke spiser kjøtt, fisk eller fugl.

Veganer- en vegetarianer som også ekskluderer meieriprodukter og egg.

Råveganer/råkoster
- En veganer som spiser alt rått.

Vi er aper, i slekt med sjimpansene, vi er "Den femte ape". Vi er de eneste dyrene som er overvektige og som dør av måten vi spiser på. Kjæledyrene våres dør av samme årsak, fordi det er vi som lager maten deres.
Har du noen gang sett en løve som steker maten sin før han spiser den? Hva med en ape som friterer banan? Eller en elefant som koker plantene før han spiser dem? Selvsagt ikke, og det er der jeg mener vi mennesker må tenke på hva vi egentlig holder på med. I og med at vi også er dyr, vi er fra dyreriket.Vi er primater, vi er Den Nakne Ape, Den Femte Ape.

Jeg er en råveganer, mitt kosthold består hovedsakelig av rå grønnsaker, frukt, nøtter, bær, frø og spirer, kaldpressede oljer. Pluss andre naturføde som f.eks. klorofyll, alger sjøtang osv. som ikke har vært varmebehandlet eller har noen tilsetningsstoffer. Kun naturlige og rene produkter. (Jeg personlig inkluderer også honning og pollen i mitt kosthold, noe som er et animalskt produkt, men som samtidig går an og spise rått, uten at det er blitt behandlet.)
At produktene er organisk er veldig viktig. Men siden det er vanskelig for meg å få tak i alt i organisk tilstand her i Norge, så må jeg ta til takke med sprøytede produkter også. Noe jeg er veldig lite fornøyd med. Sprøytemidler er noe av det verste som finnes, men vi hører ikke mye om det fordi da ville det fått store konsekvenser for matindustrien.

Håper jeg har fått gitt et nogelunde bilde av hva en råveganer hovedsakelig spiser!:)

Mange synes jeg er sær og rar når det kommer til mat, og det må de bare få lov til å mene. Jeg vet med meg selv at jeg lever på den absolutte beste og sunneste måten jeg kan leve på. På tide at vi begynner å bli mer miljøbevisst med tanke på planeten og helsa vår ikke minst.

Dette er noe jeg brenner for, og jeg vil så veldig gjerne dele denne måten å leve på med andre som ikke er klar over denne livsstilen!

Når man koker/steker/friterer maten, da dreper man viktige enzymer og næringsstoffer samt at nye giftige gasser som akrylamid blir dannet (kreftfremkallende). Ved å spise det rått, da er naturligvis alle vitaminer og enzymer intakt.

"Du er hva du spiser" er en klisje vi alle har hørt. Og den stemmer faktisk! Så spiser du varmebehandlet mat, da er maten tømt for massevis av næring ("død mat"). Spiser du "levende mat" som rå organiske naturlige, ja da kan du vel selv tenke deg hvor takknemlig kroppen din blir.

Helsefordelene er helt utrolig ved denne kosten. Overvekt forsvinner, sykdommer som diabetes, kreft, hjertesykdommer osv kan reverseres, bremses eller blir kurert, ifølge folk som selv har hatt disse sykdommene og blitt friske!
Energien er helt utrolig, ja hele kroppen kommer til å begynne å forandre seg (mange merker det fra første dag til og med). Hud, hår, negler osv forbedres.

Før jeg ble råveganer, tenkte jeg ikke på frukt og grønnsaker som mat, det var bare en annen form for tilbehør ved siden av den "ordentlige" maten, kjøtt, kylling, fisk osv. Men faktum er at frukt og grønnsaker er MAT! Det er EKTE mat! Det andre vi spiser, er ikke ekte mat i mine øyne, det er falsk mat som er blitt behandlet for at folk skal fortsette og kjøpe det. Tro meg, produsentene lager ikke maten din med kjærlighet i tankene.

Jeg kunne skrevet en hel bok om dette, men jeg overlater kontrollen til de av dere som ønsker å få vite mer om dette. Bare spør så svarer jeg!

Chunky sa for siden:

Hei!

Takk for et interessant innlegg. Jeg er ikke enig med deg, men det er alltid spennende å høre om alternative kostholdsfilosofier. Og jeg som trodde at vi lavkarbomennesker var ernæringens pariakaste. Tør ikke engang tenke på hva du har å slite med når du forteller folk om din filosofi :)

Velkommen til forumet!

Eneres sa for siden:

TAKK! :) Det er ganske få som er enig med meg som jeg har snakket med både på nett og irl hehe :) Men som sagt, jeg synes denne livsstilen fortjener en plass på valglisten over hva slags kosthold man kan velge mellom!

Jeg har ikke satt meg inn i hva lavkarbodietten handler om, så den må jeg lære meg mer om! :)

Photobscura sa for siden:

Synes ideen om raw food er spennende, men er nok heller ikke enig. Understøttet av at jeg kjenner to råveganere, og begge er kronisk syke. En av dem er overvektig ... Men det er nå så.

Lavkarbo er ikke én enkelt retning, men et paraplybegrep på alle karbohydratreduserte filosofier.

Eneres sa for siden:

oi, så gøy at du kjenner 2 stk! Skulle ønske jeg kunne si det samme :) Ja, det gjelder å spise riktig når det gjelder alle kostholds-stiler, men nå vet jeg ikke hvordan råveganere disse 2 vennene dine er? Er de slik jeg beskriver meg selv som?

Ja, de spiser som du beskriver. Hun ene har ME, han andre har fibromyalgi, det er han som er overvektig. Det hender sistnevnte spiser tilberedt mat, men det er bare på restaurant. Hvordan de setter sammen maten vet jeg ikke ... Det har i grunn alt å si, uansett hvordan man spiser. Jeg var selv veggis i åtte år, men det gikk mye i pasta og ris, og resutatet talte for seg selv. Jeg ble veldig overvektig og syk ...

Eneres sa for siden:

Ja, hva man spiser og hvor mye er nok ganske avgjørende ja! Det jeg legger vekt på med mitt kosthold er at det ikke finnes noen kunstige tilsetningsstoffer som fargeemner, konserveringsmidler, søtstoffer osv. Pluss at næringen ikke forsvinner fra maten så jeg får den fulle effekten av f.eks det eplet jeg spiser. Jeg synes de "5 om dagen" anbefalningene er altfor lite.

Pluss at jeg tenker slik at alle andre dyr lever på mat rett fra planeten, og da skal vi også gjøre det. Det liksom min filosofi da ;) Jeg ser ingen grunn til at vi skal vike fra naturen slik vi har gjort, og det gjelder også med tanke på hva vi spiser.

Bambolona sa for siden:

Synes det er kjempespennende å høre om din kostholdsfilosofi! Det er også veldig beundringsverdig at du klarer å spise på denne måten bestandig. Jeg tror jeg hadde blitt syk og fått mangelsykdommer hvis jeg hadde prøvd meg på noe slik. :p Er nok alt for uppfinnsom til det....

Men som råveganer, spiser du ikke kjøtt? Og hvorfor det? Aper spiser jo kjøtt de også... ;) Lurer også på hvordan en typisk matrett kan se ut for deg? Blir det mange salater?

Eneres sa for siden:

Dette innlegget postet jeg nettopp på et annet forum jeg er på!:

Bare for å fjerne en fordom om at "raw food er nok kjedelig og handler bare om tørre salater" Så poster jeg noen bilder av maten :) Raw food er full av tvers igjennom glutenfrie herlige matretter, kaker, godterier, middager, salater med herlige dressinger, godterier, iskremer, saftiser, you name it, den har ALT og mer til!

100% naturlige ingredienser, ingen tilsetningsstoffer, E-stoffer, fargeemner, konserveringsmidler, kunstige søtstoffer. Ingen kjemiske stoffer tilsatt overhodet.Kun 100% ren natur. Og ja, da er det også 100% sunt.

Disse bildene er bare noen få eksempler på hva man kan lage av kun naturlig mat, bar for å gi dere en pekepinn! :) Og dette er jo mat man kan lage selvom man ikke snur helt om til raw food!

Sitron balm og bær iskrem:

Jorbæris:

Lønne og ingefær is:

Canneloni:

Eneres sa for siden:

muffinser og kaker:

Sjokolademuffins:

Chocolate chip cookie:

Tone-G sa for siden:

Hva vil du oppnå med denne tråden undrer jeg meg:)

Jeg kjenner også en RAW FOOD'er å har ingenting imot den livstilen.. Det er rett for deg, og noe annet er rett for meg tenker jeg bare:)

Ha en fin lørdagskveld:)

Eneres sa for siden:

Hehe, vel du trenger ikke være oppfinnsom, du kan bare google deg frem og finne masse oppskrifter! Det er det jeg gjør, jeg har spist så mye utrolig mat, og den blir enda godere når man kan spise den med god sammvittighet!:p Hvilke mangelsykdommer tenker du at du hadde fått?

Ja, aper spiser kjøtt en sjelden gang, og hadde jeg kunnet spise rått kjøtt uten å dø eller bli alvorlig syk, ja da hadde jeg gjort det :) Ingen av apene eller andre dyr varmebehandler maten sin, hverken plante eller kjøtt spiserne, og da gjør ikek jeg det heller.

Og som jeg skrev på et annet forum ang melk:

Kumelk/geitemelk osv - det er til kalven (ikke for oss)

Menneskemelk - til oss

Soya melk - bra

Rismelk (Rice dream) - bedre

Nøtte eller frømelk (cashew, mandel osv) - BEST!! :)

Vi ser aldri en voksen ku som drikker melk fra en annen voksen ku? Elelr andre voksne dyr drikker melk fra andre voksne dyr? Det betyr at vi trenger kun denne melken når vi er små babyer og barn. Hadde vi drukket melken rett fra spenen til kua, så hadde vi fått masse slim og blod i samme slengen, vi må behandle kumelka før vi drikker den.

Det er min tanke om melk ihverfall! :)

Eneres sa for siden:

Jeg vil gjøre denne livsstilen mere kjent :) Det er mitt formål! Jeg er ihvertfall ikke ute etter å overtale noen som mange før har trodd, jeg vil bare stå til rette for min livsstil og gjerne debattere rundt den og se hva slags tanker andre har rundt denne livsstilen!

:)

Eneres sa for siden:

Det beste med dette kostholdet er at man ikke frarøver seg noe som helst, man kan lage alt fra burgere til desserter som dere ser over meg på bildene. Det er stappfullt av næring og alle mineraler og vitaminer og enzymer er intakt i maten.

Tone-G sa for siden:

Raw food er skikkelig bra mat det, men det er masse annen mat som er bra også!

På meg virker det som om du er ute for å frelse noen... Det finnes jo flere rawfood forum om du er interessert i å dele erfaringene dine med noen..

Eneres sa for siden:

Men altså.. jeg er jo ikke ute etter å frelse noen. Jeg er ute etter å informere. Når det er sagt, så kan jeg ikke gjøre annet enn å konstantere det, så får folk selv avgjøre om de tror meg eller ikke. Ja, det finnes andre raw food forum, men da faller på en måte min hensikt bort da disse allerede vet hva raw food er.. :)

At mye annen mat er bra, ja det har jeg da ikke sagt noe på, det er bare det at jeg mener at raw food er best av all mat. At andre mener sitt kosthold er best, ja det får jeg da håpe at de gjør! :)

Jeg synes det er interessant at mange reagerer med å tro at jeg er ute etter å frelse og overtale. Det jeg er ute etter er å informere, og havne på Google søk om det finnes andre som søker på raw food og ønsker å vite hva dette er osv.

Pluss at jeg er ute etter å debattere/rette opp evt. misforståelser eller fordommer mange har mot råveganisme, eller kommer til å ha om de ikke visste hva det var før nå.

Tone-G sa for siden:

Jeg har ingen fordommer mot råveganere, jeg syns det virker veldig spennende faktisk.. Å siden jeg har en god venn som er råveganer, så vet jeg litt om det..

Men du har kanskje et behov for å misjonere om dine matvaner?

Neida, nå virker jeg kanskje litt krass.. Å jeg mener ikke å være det.. Jeg syns bare du er på feil fora med opplysningene dine..

Hva er poenget egentlig?

4me sa for siden:

Noen av rettene så veldig stekt ut. Er ingenting av de rettene blitt stekt på panna eller i ovnen?

Grovsnus sa for siden:

Det er da ingen problemer med å spise kjøtt og fisk rått !
Ikke slakteri-mat, men dyr en feller i skogen, og fisk en fanger selv.
Mvh Grovsnus
Prøv en elg-sushi

Eneres sa for siden:

Jeg vet liksom ikke helt hva mer jeg kan si.. Jeg har sagt grunnen til hvorfor jeg er her, og om folk ikke vil vite om det, så javel, da trenger de ikke komme inn i tråden :) Jeg er mer opptatt av å diskutere selve kostholdet enn å diskutere grunnen til hvorfor jeg er her.

At jeg er på feil forum synes jeg virker underlig, da jeg har plassert meg uner "Andre dietter" og det handler om en type kosthold. Men du har selvsagt rett til å mene akkurat hva du vil om at jeg er her :)

Det har blitt dehydrert i en dehydrator. Den trekker kun ut vannet av maten, men all næring sitter igjen, pluss at man kan lage så mye forskjellig og godt :)

Eneres sa for siden:

sinnetshelse.no/kropp/raa_mat.htm

Dessuten skal man ikke ha mye rødt kjøtt eller bearbeidet kjøtt, forskere sier 30 gram om dagen, noen sier 500 gram i uken. En salamiskive er 10 gram.
www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=561607

4me sa for siden:

Jeg har ikke sett en ape eller en elefant eller annen dyr som tilbreder maten sin i en dehydrator heller. :p

4me sa for siden:

Jeg elsker sushi. Gleder meg til jeg kan spise sushi igjen engang!! nam nam

Eneres sa for siden:

Nei, det har jaggu meg ikke jeg heller sett :) Men nå er det jo slik at man er vant til å spise denne maten pga. samfunnet, så da er det jo litt godt å kunne gjenskape det men allikevel så er maten helt rå! :)

Ja, jeg spiser min sushi uten fisk, og den er kjempegod!

4me sa for siden:

Men hvordan tilbreder du risen da? Rå ris er ikke noe godt å tygge på...

Tone-G sa for siden:

ler

Jeg oppfatter det ikke sånn som at du er ute etter å misjonere. Men det kan vel diskuteres om kostholdet ditt går under begrepet lavkarbo ;)

Fullstendig uenig! Soyamelk er full av østrogen, og soya i seg selv kan være kreftfremkallende. Jeg har hørt om folk som får puppespreng av å drikke bare litt soyamelk ... :o. Ellers er jeg helt enig i det du sier om melk, vi er ikke laga for det, og det drikkes alt for mye melk her i landet, uten at det ser ut til å gjøre nevneverdig godt for den skyhøye beinskjørhetsfrekvensen. (Stort set ingen drikker melk i Kina, og der er heller ingen særlig beskjøre, hvilket er et tankekors).
Ost, rømme, fløte synes jeg dog er et hyggelig innslag i kostholdet.

Eneres sa for siden:

Jeg spiser kun villris, og den legger jeg i bløt til den blir myk og tyggbar, så lager jeg meg en en herlig risrett, og gafler i meg :)

Photobscura: TAKK! :) Ja, om den havner under lavkarbo har jeg ikke peil på, bare tenkte å komme med enda en diett under "andre dietter" :)

Ja, soyamelk drikker ikke jeg, men at den var kreftfremkallende og østrogenrik, da lærte jeg mer!

Ja, jeg elsker rømme og oster og fløte, heldigvis kan jeg gjenskape det i raw food uten å bruke meieriprodukter! Yum :D

4me sa for siden:

Jeg elsker ris. Men tilbrede risen på den måten har jeg faktisk aldri hørt om før. ÅÅ savner ris med litt smelta smør på.

Er soyaprotein og mel like "gale" som soyamelk?

Orkide sa for siden:

Hva med kakene er de også laget i en dehydrator?
Jeg skjønner ikke helt hva en dehydrator er, et bilde hadde vært fint:cool:

4me sa for siden:

Jeg hadde en slik engang. Det ligner litt på Micro.

Eneres sa for siden:

Det finnes mange kaker og andre retter som ikke er laget i dehydrator, også finnes det mange som er dehydrert.

4me sa for siden:

Eller slik..

Orkide sa for siden:

Men, du sier at maten skal være ubehandlet, blir den ikke på en måten behandlet i en dehydrator?

Bare lurer :cool:

Eneres sa for siden:

Maten blir "behandlet" i form av at man kun trekker ut vannet. Det er noe helt annet enn å steke det, koke det, grille det, pasteurisere det, homogenisere det, tilsette kjemiske stoffer i det osv! :) Men jeg spiser masse udehydrert mat også.

luringen sa for siden:

jaja. Det er sikekrt endel med dette kostholdet også som er bra, og så er det noe som blir veldig spes og tildels for spes interesserte..og når du sier at maten ikke er behandlet..? Det du viser på bildene ser veldig behandlet ut for meg. men bevares, velkommen hit!

Eneres sa for siden:

Den er ikke behandlet annet enn at den er kjørt i foodprosessor og eller dehydrert. Og kun naturlige varer, ingen tilsetninger overhodet, og ikke noe sukker.

Ja, det å spise naturlig mat, som alle andre dyr på jorda her gjør utenom oss, det har dessverre blitt meget uvanlig. Noe som er et ganske godt ekspempel på at vi har "snudd oss" vekk fra naturen og inn i en industriell verden. Og at de som spiser ren natur, blir sett på som "spesielle og rare". Det er noe jeg finner bemerkelsesverdig. Og det er de samme som spiser pølse, ketchup og drikker brus, eller lettbrus. Dvs. kjemikaler og kunstige tilsetninger om hverandre.

ps. Takk for velkomsten! :)

4me sa for siden:

Jeg synes det er bra at du deler med andre din filosofi og det du brenner for. Og svare på nesten alt alle lurer på. Det er veldig bra gjort.

Som du sier hvis noen vil lure på dette her inne. Så kan dem søke tilbake til dette. Anbefaler deg www.forum.kvinneguiden.no og andre skravlefora.

Takk for opplysningene du har kommet med. Tror ikke dette var helt min greie. Men det finnes sikkert andre som vil prøve.
Ett lite tips. Kanskje du skal endre på din første innlegg. Med at man aldri tilbreder/steker/koker maten. For dehydrator er en slags tilbreding det også eller hur?

Veggpryd sa for siden:

Hvor lenge har du spist sånn?

Det har vært mange rapporter på det i statene, hvor det er mye mer vanlig med soya enn her til lands. Noen lever utelukkende på soyaprodukter, det er lett å la seg lure når det framstilles som helsemat :o

Definisjonen på lavkarbo er jo noe flytende, noen sier opp til 150 gr om dagen, men det har jo mye med glykemisk indeks å gjøre også. Uansett, for de som ikke spiser brødmat og mat med sukker, så kan det fint havne innunder lavkarbo, og det kan jo forsåvidt stemme i ditt tilfelle.

Men, jeg bare lurer på. Hva mener du skjer dersom man spiser mer rødt kjøtt enn hva du beskriver?

Eneres sa for siden:

Ja jeg kan jo legge til at man dehydrerer maten sin ja, for en god ide :)

Takk selv :)

Veggpryd: nå er jeg på mitt 3 år :)

Eneres sa for siden:

Photobscura: Det er en enorm debatt rundt rødt kjøtt og helsefarene ved det og også ved bearbeidet prossesert kjøtt. Slik jeg tenker så er det forskjellen mellom oss og andre rovdyr at våres fordøyelsessystem bruker mye lengre tid på å fordøye kjøttet, derfor rekker også kroppen å ta opp mye mer enn hos andre rovdyr. Da får man alle disse sykdomsrelaterte tilstandene og livsstilsykdommene, som høyt kolesterol, hjerte og karsykdommer og kreft osv. Og kjøttet blir liggende i tarmene i flere dager, som igjen er grobunn for nye bakterier.

Det vi spiser er musklene til dyra, og kroppen bruker masse energi på å bryte ned denne fremmede molekylære sammensetningen. "Det er ikke proteinet man trenger, det er aminosyrene. Gjennom rå mat får man aminosyrer i form av enzymer. Proteinet er bare mellom-mannen, så hvorfor spise mellom-mannen når man kan spise det direkte gjennom frukt og grønt?" - Tim Van Orden (råvegansk sprinter)

www.dinside.no/816294/sannheten-om-rodt-kjott
www.rb.no/Innenriks/helse/article1415843.ece

www.youtube.com/watch?v=upmx1KiC5uk&feature=fvsr
www.youtube.com/watch?v=4UL9E0fQPt8&feature=fvs

Da får kanskje f.eks Nille som er admin her på forumet et forklaringsproblem, ettersom hun har levd etter prinsippene til Atkins siden tidlig åttitall, og følgelig burde ha de problemene du beskriver. Rart da, at hun i likhet med mange andre som lever på denne måten, og har gjort det en stund er friske som fisker, har flotte blodverdier, normalt kolesterol etc.
Det som gjør at kjøtt lagres i tarmene over tid har mer med hva du spiser sammen med kjøttet. Du får ikke høyt kolesterol av kjøtt, men overdrevent bruk av behandla planteoljer og sukker.
Kreftceller lever på sukker, forresten.

Det som skiller oss fra dyra er at vi er logiske og løsningsorienterte. Ellers hadde vi aldri oppdaget ilden, og brukt den til diverse nyttige ting.
Dyr i naturen lever under åpen himmel, uten eletrisitet og andre fasiliteter som vi mennesker har. Det er ikke et argument for meg å flytte ut i skauen, altså. For å sette det på spissen ;)

Ikke dermed sagt at kosholdet ditt er dårlig. Men det er mange måter å være sunn på :)

Eneres sa for siden:

Hva går Atkins dietten utpå? Er det mye rødt og bearbeidet kjøtt inni bildet der?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Veldig interessant innlegg, men det skal vel hardt holde å få rå-veganer kostholdet klassifisert som lavkarbo. Du sier du kan lite om lavkarbo – les Skaldeman, så forstår du nok kjapt hvorfor din diet ikke helt passer under lavkarbo kostholdsparaplyen. Sikkert mange spennende oppskrifter du kan bidra med som vi kan spise i begrensede mengder for å holde oss innenfor karbo kvota.
Når det er sagt så er mange av oss enige i ideen om å bruke rein mat og å holde seg unna tilsetningsstoffer. Mange her inne er også opptatt av økologisk mat. Her lages det aller meste av maten helt fra bunnen av reine matvarer, vel og merke ikke reine med tanke på ditt ståsted.
En ting du bør huske på når du sprer ditt budskap er å kjenne ditt publikum… med bedre innsikt i lavkarbo så ville du fort forstå hvorfor du får de tilbakemeldingene du får her inne. …eller du ville kanskje ha vinklet innlegget dit på en helt annen måte. Som selvutnevnt PR leder for rå-mat dietten bør du kanskje lære deg et og annet om grunnleggende markedsføringens mekanismer…
…men, lykke til!

Atkins er en filosofi basert på rene matvarer, som kjøtt, fisk, fugl, egg, bær og grønnsaker, eventuelt meieriprodukter, da kun de fete, som oster, rømme og fløte. Karbohydratinntaket er begrenset den første tiden med maks 20 gram om dagen, men økes via en stige med fem gram om dagen til man finner sitt vedlikeholdsnivå mtp vektnedgang. Det er viktig å få i seg en god andel fett, og passelig med proteiner.
Lite bearbeidet med andre ord, med mindre du tenker på steking ;).

Jeg kom over dette innlegget, forresten!

Eneres sa for siden:

arnakristin: Handler alle de andre diettene under "andre dietter" om lavkarbo? Trode det var et forum der alle andre dietter kunne bli brakt opp jeg?

Og jeg er ikke ute etter å selge den elelr tvinge den på noen, jeg er ute etter å informere til andre som er ute etter nye livsstiler eller som bare vil legge om kostholdet til det blir mer rått. At min livsstil er lite kjent, gjør at mange fler har fordommer mot meg, ved å gjøre den mer kjent vil jeg også håpe at jeg kan bidra til å fjerne noen av fordommene.

Det er vel mer at dette er et lavkarboforum. Dermed er de andre diettene som regel også lavkarbodietter, i og med at det er den livsstilen som forfektes her inne, derav navnet lavkarbo.no ;)

Det blir litt som om jeg skulle melde meg inn i et lavkaloriforum og promotere høyfett :)

Eneres sa for siden:

Ja, om det er slik at jeg har gått imot evt. regler her på forumet så beklager jeg sterkt. Jeg så bare at det stod "andre dietter" og da grep jeg sjansen. Jeg synes det er veldig interesssant å diskutere kosthold, og jeg vet ikek helt om jeg får samme feedbacken på kvinneforumet som jeg gjør på et matbasert forum. På noen andre forum ba de meg i over lengre tid om å stikke, det var til og med flere som foreslo selvmord. og også at man sammenlignet meg med religiøs fanatiker og ba meg slutte om å misjonere og tvinge meg på. Jeg har nå forstått at det å bringe opp mitt kosthold trekker frem negativitet, og det er ikke min hensikt. Jeg vil kun diskutere og debattere kosthold.

Om noen føler seg støtt, så kan ikke jeg gjøre annet enn å beklage det. Jeg ønsker bare gi ut info om det jeg synes er viktig. Og når det gjelder rødt kjøtt, så har samtlige studier handlet om at mengder med rødt kjøtt, ikke er bra.

Om ikke annet, så har man ihvertfall fått vite om et annet kosthold, noe som er mitt hovedfokus.

Nei nei, for all del :) Ingen regler som sier at du må spise lavkarbo for å være medlem, det er mere naturlige reaksjoner på at du har en livsstil som ikke samsvarer med hva forumet handler om. Å diskutere er alltid gøy!
De studiene, sier de noe om inntak av andre matvarer, som brød, pasta, ris og poteter, f.eks? Jeg har null tro på at rødt kjøtt er skadelig. Vi kan jo igjen ta en titt på dyrene. Tror du løver har høyt kolesterol og hjerte- og karsykdommer?
Inuittene er et godt eksempel, da de levde utelukket på hvalkjøtt og -spekk, fisk og sel inntil de ble påvirket av det vestilge kostholdet. Det fantes ikke forekomster av diabetes eller andre livsstilsykdommer blant dem. Vilhjalmur Stefansson, en canadisk antropolog levde blant inuittene i flere år, og har publisert studier som forteller en del om dette. Noe av det er gjengitt i boka "Bedre uten brød".

Eneres sa for siden:

Hvitt kjøtt er definitivt bedre enn rødt kjøtt. Så fisk og kylling er å foretrekke absolutt. Og når det gjelder løvene, så fordøyer de annerledes enn oss, og de kan tåle rått kjøtt bedre enn oss, ihvertfall slik vi har utviklet oss idag.

"I Norge står nå fett for om lag 35% av energiinntaket, i midten av 1970-årene var det helt oppe i 40 prosent. Flere undersøkelser tyder på at kreftrisikoen øker når fettet i kostholdet utgjør mer enn 40 prosent av energiinntaket (kaloriene), og når en stor andel av fettet du spiser er hardt fett fra kjøtt- og melkeprodukter. Med et slikt kosthold mener forskerne at risikoen for følgende kreftformer muligens øker: Kreft i tykk- og endetarm, bryst, prostata og lunger. Kreft i livmorhulen er satt i sammenheng med høyt inntak av animalsk fett (fett i kjøtt og melkeprodukter)."

www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1870

www.aftenposten.no/helse/article2563077.ece

www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6695499

www.rb.no/Innenriks/helse/article1415843.ece

Engelske forskere sammenlignet et kosthold med rødt kjøtt med en vegetardiett. De fant ut at kostholdet bestående av mye rødt kjøtt ble assosiert med en høyere DNA skade, skriver BBC News onsdag.

Dette mener de er nøkkelen til hvorfor de som spiser mye rødt kjøtt har en større sjanse for å utvikle tarmkreft.

Grunnen til at rødt kjøtt gir DNA skade er, ifølge forskerne, tilstedeværelsen av en substans kalt nitrosoforbindelser. Denne substansen kan skape skadene mutasjoner og forandringer som øker sjansen for kreft, melder BBC News.

arkiv.nettavisen.no/Nyhet/137474/R%C3%B8dt+kj%C3%B8tt+%C3%B8ker+kreftfaren.html

Den VG-artikkelen er jo bare tull fra ende til annen! Hvordan forklarer man da at jeg har blitt frisk fra migrene, samtlige allergier, søvproblemer, unngått en nært forstående diabetes og ellers har top notch blod-verdier når jeg spiser over femti prosent fett, og masse rødt kjøtt? Som sagt sies det ingenting om sammensetningen i kostholdet forøvrig, og da blir det tendensiøst og ullent å føre det utelukkende til rødt kjøtt.
Jenta det snakkes om har jeg lest mere om, forresten. Hun hadde for det første en nyresykdom, og kombinerte lavkarbo med lavfett, noe som er direkte farlig.

OM dette du sier stemmer, så er det mange her inne som burde har vært døde for lengst ;)

Veggpryd sa for siden:

Her inne er vi veldig glad i fett - og da spesielt mettet, animalsk fett. Hvordan er det i ditt kosthold? Får du i deg fett? - og i så fall - hva slags fett spiser du?

Eneres sa for siden:

Ja, jeg går bare utifra det forskerne og andre ernæringskilder sier. Men som sagt, det er jo individuelt helt klart, og jeg ville jo tro at dere her er mye sunnere enn Ola Nordmann. Men det er mange skeptikere der ute til rødt kjøtt og mettet fett fra animalske kilder.

Hvor mye gram om dagen spiser dere av kjøtt sånn hvis dere skulle tippe? Eller vet dere kanskje nøyaktig pga. denne dietten? Og hvor mye bearbeidet/prosessert kjøtt i forhold til rent kjøtt blir inntatt?

Nå mener jeg rødt kjøtt.. Og spiser dere fisk og kylling?

Jeg får fettet mitt fra nøtter, kaldpressede oljer, avocado, oliven, kokosnøtter, frø.

Jeg spiser alle typer kjøtt, både fra gris, storfe, fugl og fisk. Hvor mye er vanskelig å si. Spiser jo også en veldig høy andel grønnsaker, Men til et middagsmåltid, så kanskje 100-200 gram?
Jeg spiser bare rent kjøtt.

Nemii sa for siden:

Mange av de studiene du snakker om er kjøpt og betalt av farmasøytisk industri. Det er trist, men store deler av vår helse er et resultat av enorme pengekrefter i farmasøytisk industri og sukkerindustri. Veldig mye forskning er basert på at man leter etter resultat på et spørsmål man allerede vet svaret på på forhånd - da klarer man som regel å legge opp studien og presentasjonen slik at man får bekreftet dette svaret.
Er ikke svaret som forventet, blir hele studien hysjet ned, og konklusjonen er at det ikke er noen konklusjon og svaret blir glemt.
Mange eksempler på dette, bl.a. forskning på kolesterol og kolesterolsenkende midler. Det er eksempler på at studier er avbrutt fordi pasientene som fikk senket kolesterolet døde som fluer. Konklusjonen vil aldri bli at å senke kolesterolnivået er skadelig - neida, studiene har ingen konklusjon, er ved første øyekast "uinteressante" og ingen får vite om resultatene.

Dette er ofte tilfellet også med studiene av fett - man har bestemt seg for hva svaret er og vil alltid på et vis klare å finne på studier som på en måte klarer å støtte dette.
Men det finnes mye annen forskning på området som man stort sett ikke får høre om - et veldig godt eksempel er som photobscura sier inuittene.

Jeg har også et spørsmål - hvordan får du i deg B12 på kostholdet ditt?
Såvidt meg bekjent må vegetarianere (ihvertfall veganere) ta tilskudd av B12 fordi B12 kun finnes i animalsk mat, og det kan jo da umulig være et naturlig kosthold for mennesker, om man får mangelsykdommer av det?

Eneres sa for siden:

Photo: Hvor ofte i uka spiser du rødt kjøtt? Har din diett noe spesifikt navn? Og du spiser ikke pølser, påleggskjøtt, karbonade kjøtt, kun rent kjøtt? Det samme gjaldt fugle og fiskekjøttet? Ikke noe bearbeidet der heller? Som er av betydning mener jeg.

Nemii: Hvis vi ser på alle andre dyr som også trenger B12, la oss ta sjimpansene eller gorillaene som er mest lik oss selv. De får B12 gjennom insekter, da betyr det at vi også kan få det gjennom insekter. Maur er en ypperlig kilde f.eks.

Jeg får B12 gjennom Spirulina og Chlorella og siden jeg ikke er sterk nok i psyken enda til å spise insekter, så må disse algene bli min kilde! :)

Superfoods kalles disse, og super foods er en stor del av mitt kosthold. Deriblant finnes Goji bær, rått kakaopulver, algepulver og hvete grass, hempfrø og hemp pulver, biepollen.. ja lista er lang! :)

Hender jeg spiser noe påleggsmat, men det er heller sjeldent. Jeg spiser animalskt kjøtt nesten hver dag. Jeg fulgte Atkins i et par år, men har etterhvert tilpasset kostholdet ettersom jeg ble kjent med hva kroppen min likte. Jeg spiser nå generelt LCHF som står for Low carb high fat.

Chunky sa for siden:

At rødt kjøtt er skadelig er vås fra ende til annen.

Mennesket er altetere, men kjøtt har vært det dominerende innslaget i kostholdet gjennom hele evolusjonen. Det finnes bevis for at menneskets forløpere har spist kjøtt 3 millioner år tilbake, og at mennesket har vært habile jegere i over 500 000 år. Sett i et generasjonsperspektiv betyr det at mennesket er et resultat av 150 000 generasjoner kjøttetere, 25 000 generasjoner dyktige jegere, men bare 4-500 generasjoner med jordbruk. Ettersom genforskere mener det tar minst 2 000 generasjoner å utvikle selv minimale endringer i en art, burde det være åpenbart at den menneskelige fysiologien er tilpasset betydelige mengder kjøtt.

Mens mange antropologer opp gjennom tidene trodde at mennesket utviklet sin store hjerne for å kunne jakte, er den rådende oppfatningen nå at vi var i stand til å utvikle store hjerner som følge av en næringsrik diett basert på kjøttet vi fanget.

Forøvrig signerer jeg Photobscuras advarsler om vegetarkost generelt. Jeg kan legge til ganske mye for egen del om forskning på inntak av rå grønnsaker, men jeg ønsker ikke å henge ut verken deg eller den retningen du forfekter.

Vi er villige til å diskutere alternative kostholdsfilosofier, men tullprat tar vi ikke i mot.

Veggpryd sa for siden:

All slags kjøtt. Rent kjøtt forbinder jeg med renskåret kjøtt - eller kjøtt uten synlig fett. Spiser jeg magert kjøtt, må jeg legge til andre fettkilder.

Jeg spiser også kjøttdeig, medister, pølser og det der - men kjøtt rett fra dyret og ned i pene pakker i butikken er best! :D Selv foretrekker jeg fete kjøttstykker som nakkekoteletter, ribbe, entrecote o.l.

Det er lettere å forklare sammensetningen av måltidet:
75% fett, 20% protein, 5% karbohydrater. De fleste måltidene ser sånn ut, men varierer alt i fra 60 - 80% fett hos de fleste som spiser lavkarbo. Alle har forskjellige ønsker og mål ang. hvordan man legger opp måltidene. Karbohydratene bør ligge så lavt som mulig - det er da vi oppnår optimal helse. Det blir svært vanskelig på det kostholdet du går på, for å si det mildt :lol:

Eneres sa for siden:

Hehe, vel optimal helse kan vi jo sikkert komme med litt av hvert om begge parter. Det finnes flere atleter, bodybuildere, profesjonelle atleter, trenere og sprintere osv som er råvegnarere/veganere.

Litt mer kjente råveganere: Uma Thurman, Alicia Silverstone, Robin Williams, Natalie Portman, Woody Harrelson, Sting, Beyonce, David Bowie, Lisa Bonet, Donna Karan, Carol Alt. Nå vet jeg ikke graden av rå dise er, men de er nevnt inennfor raw foodisme.

Jeg vet ikke så mye om denne lavkarbo dietten som sagt, så jeg blir nødt til å spørre dere også hehe. Hva med frukt? Hvor mye frukt/bær spiser du/dere i uka?

Veggpryd sa for siden:

Jeg synes de ser en smule underernærte ute, jeg da... :rolleyes:

Spiser ikke frukt. Blir dårlig av det, for mye sukker ;).
Bær spiser jeg vel en neve eller to av i uka.

Eneres sa for siden:

Hehe, vel, jeg hadde ikke turt å bråke med Uma Thurman sånn som hu holdt på i Kill Bill! Og heller ikke Demi More, eller rettere sagt G.I Jane. ;)

Raw food handlerogså om at kroppen får komme tilbake til sin idealvekt. Jeg er ateist, så misforstå meg rett når jeg sier at jeg tror helt og fullt på at raw food er slik vi er designet til å spise fra naturens side. Akkruat som alle andre dyr.

Photo: Men grønnsaker spiser du??

Kanutten sa for siden:

Så jeg som tror på VårHerre vil få problemer med denne råmaten??? :o Kunne ikke dy meg. :p

Veggpryd sa for siden:

Ingen frukt i det hele tatt. Men, jeg spiser bær en gang i blant, jordbær, bringebær eller blåbær. Med fløte, selvsagt. :)

Chunky sa for siden:

Vi spiser svært begrensede mengder frukt og bær. Selv tomat er ikke anbefalt i induksjonsfasen siden det er et bær.

Protein er den eneste virkelig essensielle næringskilden. Fett er også essensielt, men du kan gå mye lenger ute fett enn uten protein. Karbohydrater er det eneste av de tre næringskildene som er helt uvesentlig for mennesket.

Du får eksempelvis i deg 60 gram protein av 200 gram oksekjøtt. Til sammenligning kan du spise 13 kålhoder, 56 bananer, 256 epler eller 33 brødskiver for å oppnå den samme mengden.

Og det var så mye tid jeg hadde tenkt å bruke på denne diskusjonen ;)

Veggpryd sa for siden:

Vi er forsåvidt enige der - at vi bør spise det vi er skapt for å spise, og at maten bør ikke bør inneholde tilsetningsstoffer. Men, hvis du ser på hva ulike urbefolkninger spiser/spiste, så er det vanskelig å forestille seg at mennesket er designet for kun frukt og grønnsaker.

Så klart, det sa jeg jo tidligere også :). Spiser veldig mye grønnsaker, i hovedsak de som vokser over jorda til nesten hvert eneste måltid, og litt belgefrukt.

Eneres sa for siden:

Næh, hvorfor det? :D Da er det jo din Gud som har laget alt da jo, og da er det vel perfekt siden Gud er allmektig? Da burdte han jo ha skapt perfekt planet-mat for oss barna hans også? :p

Kanutten sa for siden:

Det er jo det han har gjort!! Vi er bare litt trege til å finne ut hvilken beredning av maten og hva slags mat Han har tiltenkt, men det kommer seg! Lavkarbo er deff i riktig retning. :D

Eneres sa for siden:

Det var faktsik en tid der mennesket var vegetarianer. Nå husker jeg jo selvsagt ikke hva de het, men det akter jeg å finne ut av! :) Og hva med våre nørmeste slektinger sjimpansene? Og gorillaen? De er jo råveganere de også, bortsett fra sjimpansene blir kannibaler en sjelden gang? Men også da ber de ikke inn til grillfest.. Og det er jo litt pussig at vi er de eneste dyra som varmer maten? Første biten av kjøtt må jo ha blitt stekt tilfeldig skulle jeg tro, og det var fra den stunden at vi snudde oss vekk fra alle andre dyr, og utviklinga tok en brå sving, og her sitter vi. :P

Og jeg tenker at det mest naturlige er jo hva vi spiste før vi kombinerte ild og mat.

Eneres sa for siden:

Men for å fortsette litt på den banen.. er du enig i at vi er dyr? ;)

4me sa for siden:

Altså i verden så finnes det fugler, det finnes fisk, det finnes dyr og innsekter og det finnes mennesker. Vi er mennesker. Skjønner ikke hvorfor folk driver å sammenligner dyr med mennesker når det ikke går an å sammenligne andre arter med hverandre. :p

Eneres sa for siden:

Så du er ikke enig i at vi er primater? Dvs. aper?

Veggpryd sa for siden:

Jeg tror ikke du finner en tid vi mennesker var vegetarianere - i såfall må det ha vært en grunn til at det bare var et blaff i evolusjonen. Vi er IKKE sjimpanser - vi er mennesker. Det å varme maten har vi gjort lenge - lenge før vi ble jordbrukere.

4me sa for siden:

Med den dårlige klatreegenskapet mitt så blir jeg nødt til å si. Nei jeg er ingen primater.

Eneres sa for siden:

Jeg skal finne ut hva slags navn vi het på den tida, jeg har jo postet det før på et annet forum, men husker ikke disse navnet i farta.. Ja, vi er "human" men vi er dyr. Vi er fra dyreriket, vi er aper.

4me: ja, du er ikke enig med den velbegrunnede evolusjonsteorien med andre ord? Du er ikke enig med Darwin?Eller vitenskapen generelt..?

Veggpryd: Men for meg så spiller det ingen rolle hvor lenge vi har varmet maten, poenget er at før ild så var det rått. Men vi må først være enig i at vi er dyr eller så snakker man forbi hverandre tror jeg :)

4me sa for siden:

Darwin og hans teori. Det er mange som tror på det og blir sjokkert når andre ikke gjør det. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke finnes rom for at andre ikke tror på akurrat den teorien om mennesker har vært aper engang i tiden.

Eneres sa for siden:

Så alle bevisene og fossilene, spiller ingen rolle?

Jeg respekterer religioner av alle slag, men jeg kan ikke snu meg vekk fra det faktum at alle bevisene, motbeviser så mye av religion.

Vi har ikke vært aper en gang i tiden, vi ER aper og har alltid vært det ;) hehe :) Men jo, det er sant altså.. vi er aper.

Kanutten sa for siden:

Du som er ateist burde kanskje tro på den teorien om det er "vi, mennesket" som er de egentlige aliens??? Vi kom fra verdensrommet for leeenge siden, overtok jorda og degraderte dyra som bodde her.. Derfor det ikke er funnet noen eksakt link mellom dyr og mennesker, nettopp fordi det ikke finnes, VI er aliens.. :lol:

4me sa for siden:

Og hvorfor blir relgion bringet opp for hver gang en slik diskusjon kommer på bane?
Man lærer noe nytt hver dag.. eller hver natt når man er overtrøtt. Jeg viste virkelig ikke aper hadde relgion.:p
Men altså jeg er ingen ape. Men om noen ser på seg selv som en så kan dem godt gjøre det for min del. Vi er nå alle forskjellige!

Veggpryd sa for siden:

Eneres: Jeg tror alle her inne vet at mennesker er pattedyr... :rolleyes:

Alle pattedyr har ulike dietter. Bjørnen spiser blåbær og sau, kua spiser gress og mennesker spiser kjøtt og grønnsaker.

Du har sikkert vært innom denne siden? www.beyondveg.com
Synes de har mye interessant der. Var selv vegetarianer for 10 år siden, og kan takke den tiden for at jeg ble overvektig og pådro meg en haug med livsstilsplager.

Eneres sa for siden:

Er det ingen her som er enig med meg, elelr Darwin og resten av vitenskapsverden, ja da komemr jeg ikke langt med min forklaring på "å spise som alle andre dyr, siden vi også er dyr" hehe :)

Vi er Den Femte Ape, vi er i "hominidae" familien.

Australopithecus er forresten det navnet jeg lette etter istad, de var hovedsakelig vegetarianere. Se på dem, se på våre familiemedlemmer. Her er familien deres folkens!

Veggpryd: ja, pattedyr ja, men vi er da primater!? Er du ikke enig?? Ja, skeptikere finnes overalt, det finnes mye som tilsier mot denne lavkarbo dietten også nå som jeg har skjønt hva dere spiser. Så skeptikere finnes for alt og overalt.

For å si det sånn, en vegetarianer er fortsatt vegetarianer selvom h*n drikker cola og spiser sjokolade. Så vegetarianere trenger absolutt ikke være sunne! :)

4me sa for siden:

:lol: Men seriøst. En gang trodde folk at jorden var flat. Og mange tror at det er kun oss i hele denne universe og vi stammer fra denne apen. Egentlig er jeg en grønn alien i forkledning.
Nei jeg er overtrøtt går og legger meg. Natta alle samen!

Eneres sa for siden:

Hehe, vel, du selv tror jo på noe magiskt, gjør du ikke? :)

Her er det snakk om beviser, fossiler og funn som backer opp mot teoriene, og selve evolusjonsteorien.

Ps. At folk sier vi stammer fra apene, det er feil. Det er noe religiøse har prøvd å latterliggjøre evolusjonsteorien med i alle år. Vi har felles stamfar med apene, men vi stammer ikke fra apene.

Joda, men så døde den rasen ut for 2-3 millioner år siden, uten å he levd nevneverdig lenger enn andre raser vi har evolusjonert fra. Et tankekors også, at det var med australopithecus africanus at vi og sjimpansene splittet opp utviklingsmessig ;).
Jeg tror absolutt at noen kan passe til å være vegetarianere, det er ikke det, men jeg tror nok brorparten av oss har best av et omnivorsk kosthold -ikke minst evolusjonsmessig! Så kommer den etiske biten litt på siden. Det var utelukkende derfor jeg ble vegetarianer i min tid. Om det var sunt eller ikke tok jeg ikke særlig stilling til. Men jeg vet jo nå, at det var det ikke. Og jeg hadde ikke overlevd en uke på raw food-kosthold :o Men om det funker for deg, så er det jo bare strålende!

PS: Om du tror på noe magisk, så kan du vel heller anse deg som agnostiker, eller? For å dra den åndelige debatten litt lenger :p.

Hva er det forresten Pappa Ape holder i hånden? :p

Eneres sa for siden:

Nei, jeg tror ikke på noe magiskt, det var ikke meg jeg refererte til. Jeg er ingen agnostiker. Jeg er fullblods ateist ja! Null tvil! :)

Ja, vår felles stamfar fikk 2 barn, den ene var "ment" til å gi sjimpanse-avkom og den andre var "ment" til å gi menneske-avkom. (Direkte oversatt fra Richard Dawkins), vi er "kusiner og fettere" av sjimpansen. Vi har aldri utviklet oss vekk fra apene eller separert oss fra dem.

Ja, det han holder i henda, har han nok funnet fra et utdødd dyre-skjelett om jeg skulle vedde kronasjer på det! :)

Ah! Jeg er fullblods agnostiker :D
Jeg tror vi må være enige om at vi er uenige ;). Det er beundringsverdig at du klarer å ha et sånt kosthold. Moralskt sett er jeg fortsatt vegetarianer, men det har ingenting med å ikke spise kjøtt å gjøre, men et ansvar for måten vi behandler dyr i industrien, forsåvidt ;). Problemet er at jeg ikke kan leve vegetarisk, for da blir jeg syk :(
Håper du har lært noe nytt av oss, også! I og med at du ikke kjente til lavkarbo så godt fra før!

Eneres sa for siden:

Ja, jeg lærte hva lavkarbo dietten hovedsakelig handler om!!

Og jeg er ganske sikker på at du hadde klart det om du ikke har en allergi mot frukt eller annet innenfor raw food da! Om du blir syk av frukt, så kan man jo erstatte med annet raw food! :)

Det er ikke allergi det er snakk om, men jeg har et veldig reaktivt blodsukker som best stabiliseres på fett- og proteinrik mat. Stivelsesrikt kosthold og frukt som er fullt i sukker hadde gitt meg diabetes på flekken. Jeg får faktisk store skjelven av en sånn flaske Brämhult med søte frukter, selv om den ikke er tilsatt sukker ...
Dessuten trenger jeg sink og b12, ellers blir jeg trøtt og tynn i håret :o, det er det ikke særlig mye av i vegetarkost. Uten animalsk føde vet jeg at jeg hadde blitt syk. Men vi er forskjellige vet du ;).

Eneres sa for siden:

Ja, det er genialt å være seg selv.

Word :cool:

Eneres sa for siden:

Når det gjelder Raw Food, så handler det også om superfoods. Mange regner bare utifra frukt og grønt, men glemmer alt det andre vi spiser. Sink finnes i raw food, og superfood. Det samme gjør B12.

mini me sa for siden:

Først vil jeg si til trådstarter:
Gratulerer med at du har funnet en livsstil som passer deg! Jeg har så vidt det er hørt om denne typen diett før, og det var komplimenter jeg hørte. Det er helt klart at folk er forskjellige og ikke alle kropper virker likt, eller trives på samme type diett.

Med grunnlag i det jeg nevnte her først, at folk trives med forskjellige dietter, vil jeg påpeke at dette er et LAVKARBO forum, der de aller fleste som deltar er mennesker med insulinintolleranse, og tåler ikke den type høykarbo matvarer.
Det er nok en stor del av grunnen til at det kan oppleves som provoserende å snuble inn på en tråd med masse fristende kaker og iser, pasta og gud veit hva... for de som har tatt et valg om å holde seg unna. Dette forum er ment som moralsk og psykisk støtte for dem som har lagt om livsstilen sin med det som mål å redusere sin kroppsvekt igjennom lavkarbo diett.

Jeg ønsker deg lykke til med ditt valg, men husk for all del å respektere de du snakker til også. :)
(de bildene er litt som å røyke i stua til en som nettopp har sluttet!)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.