Bulldog sa for siden:
Nevn en (betydelig) kroppsbygger er du grei? Og gjerne et par eksempler fra de andre kategoriene også.
Bulldog sa for siden:
Nevn en (betydelig) kroppsbygger er du grei? Og gjerne et par eksempler fra de andre kategoriene også.
Iset sa for siden:
Jeg kan vanskelig se for meg kroppsbyggere og lignende leve råvegansk altså. :ikke overbevist:
Iset sa for siden:
Hva er superfood? Hvor får dere B12 fra?
Eneres sa for siden:
mini me: Takk for gratulasjonen! :) Samtidig kan jeg ikke se hvorfor du ber meg om å ha respekt for de jeg diskuterer med.. har jeg gitt inntrykk av noe annet? :)
Bulldog: tja, du kan f.eks gå innom på veganfitness forumet og se litt? www.veganfitness.net/forum/index.php?sid=e4e17f65be343d54f9fe82372a022c6e
Eller besøke rawveganbodybuilder på youtube?
www.youtube.com/user/RawVeganBodybuilder
Eller gå innom Sunwarrior for og se og lese mer om topptrenerne, veganbodybuilderne, profesjonelle atlene som alle fremmer vegan og raw vegan livsstil? www.sunwarrior.com/team-sun-warrior.html
Eller gå innom veganbodybuilding og se? www.veganbodybuilding.org/main.htm
Iset: Superfoods er mat som er spesielle høye på næring. Naturlige varer uten tilsetningstoffer eller varmebehandling. B12 finnes i Spirulina og Chlorella, blågrønne alger, insekter.
mini me sa for siden:
Akkurat nå synes jeg bare synd på deg.
Heretter velger jeg bort denne tråden.
Mitt poeng her er ikke å bevise at noen har rett eller ikke. Ser at trådstarter har et ønske om å frelse folk her, og flere av svarene tyder på at det er flere enn meg som synes dette forumet ikke passer for den slags peredikanter.
Lykke til!
Eneres sa for siden:
? hva skjedde? Har jeg gått glipp av noe?
Jeg personlig setter ihvertfall pris på at man ikke kommer med en slik kommentar, for så og "smelle igjen døra/holde seg for øra" fra et evt. svar fra den man kommenterer. Så kan man få svart hver for seg hva man mener.
Svane sa for siden:
Meget godt innlegg.
Yonah sa for siden:
Da har du kanskje en god forklaring på hvorfor inuitter som spiser tradisjonelt( altså IKKE noe vestlig mat som mjøl, poteter, sukker mm) IKKE får kreft? Kreft, diabetes og hjerte og karsjukdommer var ikke-tilstedeværende før de startet å spise av den vestlige maten. De døde rett og slett ikke av slike sjukdommer.
Yonah sa for siden:
Jeg er litt n*sgjerrig, i hva slags mat som du spiser inneholder det nok sink og b12?
Jeg kunne nok aldri ha spist som deg, men det høres ut som om du har funnet en livsstil som passer deg perfekt. Og jeg har ingen tro på at alt passer alle.
Men jeg er nå altså nordboer og mine gener tilsier at vi spiste me kjøtt/fisk/fugl/egg og noe karbohdrater fra ville bær el.l på sommerstid i steinalderen. Man levde ikke av grønnsaker, frukt og ris året rundt her i nord, det er komplett umulig, da hadde vi sultet i hjel...
Og min kropp tåler ikke me karber før jeg får høt blodsukker og med insulinressistens er ikke veien lang til diabetes 2.
Eneres sa for siden:
Om flere finner matbildene støtende, så kan jeg godt legge ved en advarsel i førstepost. NB!Matbilder i tråden! type ting?
Jeg kan legge ved noen før og etter bilder av folk som har spist denne maten og enda mer til på sin vei til et sunnere liv! (bildene er hentet fra raw-food.no)
Ps. selvom dett er et lavkarbo forum, så trodde jeg andre dietter, betydde nettopp andre dietter. Og dette skal kun være til informasjon til andre som søker andre dietter.
Eneres sa for siden:
Men hva er det inuitter spiser? Det er ikke mine ord som er blitt brukt, det er forskere, jeg bare siterte. At de ikke får kreft henger vel ganske så tydelig med at de ikke spiser denne behandlede og raffinerte maten ja. Men spiser de mye rødt kjøtt, bearbeidet kjøtt, fløte og mye animalsk mettet fett slik som folk her tidligere har fremmet?
Raw food handler mye om å bevare næringen i maten som går tapt når man varmebehandler det, og ikke skape nye dannelser av giftige stoffer og gasser som oppstår ved f.eks steking.
Yonah sa for siden:
Såklart de spiste m*e fisk, sel osv. Inuitter er opprinnelig jaktmennsker og spiste vel knapt karber om de i det hele tatt gjorde det. Mesteparten av maten ble nok spist rått kan jeg tenkte meg ja. Men de spiste kjøtt og fisk og frukt visste de nok ikke var før på 1970/1980-årene.
Men steinaldermennesket spiste ellers m*e stekt/kokt kjøtt og fisk, og de hadde heller ikke kreft;)
Photobscura sa for siden:
Som tidligere nevnt levde inuittene hovedsaklig på hvalkjøtt og hvalspekk. Noe kanin og selkjøtt. Det er så vidt meg bekjent rødt kjøtt.
At folk blir slanke av en diett er ikke det samme som at de blir sunne, ikke dermed sagt at raw food er usunt, men bare en tanke.
Det er jo det de fleste av oss forfekter her; Rene matvarer. Og de fleste her er enige om at å oversteke ting er uheldig. Jeg spiser alltid biffen medium/rå ;)
matitt sa for siden:
Eneres, det er skikkelig interessant å høre litt om raw food. Visste bare at det er noe Madonna spiser! Men det skal nok mye til før jeg spiser insekter for å få opp B12`en min, hihi. Men, har forsåvidt noen døde fluer i vinduskarmen.... ;) Slafs!
Det kan da være fint for oss lavkarbere å lære litt om andre livsstiler?! Skjønner ikke noe av disse som føler seg fornærmet! Lykke til videre med råmaten din, fint at du har funnet noe som funker for deg. Jeg vet selv hvor deilig det er!
Bulldog sa for siden:
Americas most recognised Vegan bodybuilder:
Holder meg til kjøtt og fisk, jeg.
Eneres sa for siden:
Vel, forskning viser til at rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende.
Da kan det muligens skyldes livsstilen våres, som er mye mer stillesittende, og at vi hiver i oss annen mat, som er fullt av kjemiske stoffer og sprøytemidler osv. Men det kommer tydelig frem at det er rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt som er faktoren.
Matitt: wow!! :) Tusen takk for den fine tilbakemeldingen! Du har skjønt nøyaktig hva jeg mener med min tråd!Ja, jeg orker ikke insekter på gaffelen riktig enda jeg heller!haha :)
Takk nok en gang for din riktige forståelse av denne tråden!
Kanutten sa for siden:
Bakterier i ubehandlet kjøtt kan også ta livet av en... :(
Sånn ellers er det rett og slett farlig å leve! Egentlig livsfarlig, vi dør faktisk av det... :eek: Og den henges ei den som skytes skal..
Jeg synes også at dette begynner minne om predikering. Og siden du er HER kan du kanskje være litt ydmyk overfor den maten VI har oppnådd enorm helsegevinst med istedet for å fortelle hvor farlig den er??
Og det ER faktisk bare ca 30 grader Celsius som skiller din mat fra mye av det vi spiser... Lammesteika (slafs) er medium stekt ved ca 65 grader. :sikle:
Lurer på hvorfor jeg aldri har hørt om noen som spiser LCHF som har kreft? Det er mange her inne som har spist sånn i årevis, og ligger opp mot 70-80 energiprosent fett, følgelig mye animalsk føde.
Jeg vil ikke kritisere deg for måten du spiser på, det er ditt valg, og noe du trives med, veldig bra. Men jeg skjønner ikke hvorfor du fortsatt påstår at rødt kjøtt er kreftfremkallende. Bearbeidet kjøtt spiser de fleste her mindre av enn rent.
Les denne igjen. Dette er noe vi har erfart ganske mye av. Måten vi spiser på er fortsatt ganske omstridt, altså.
Eneres sa for siden:
Innenfor raw food, så kan man varme opp inntil ca. 40 grader, etter det begynner næringen og forsvinne.
ok...den som synes jeg (en fullblods ateist vel og merke) predikerer, ja de skal jo selvsagt få lov til å synes det. Når jeg kjenner etter, ja så gjør det meg egentlig ingenting :)
Bulldog: her er det flere: www.veganbodybuilding.com/?page=bios
Jeg oppfatter ikke det du skriver som predike. Men jeg synes noen av påstandene du kommer med om kostholdet vårt er tynne og dårlige begrunnet.
Veggpryd sa for siden:
Hvis du vil ta den helt ut - og spise insekter også, mener jeg, kan du f.eks. spise reker, kreps og krabbe. Det er insekter.
Bulldog sa for siden:
Underlig nok er det ingen av dem heller som imponerer noe videre. Det er greit at råveganisme (riktig oversettelse?) er noe du brenner for, og gjerne vil overbevise andre om å prøve, men å fremstille det som Det Eneste Rette blir veldig feil.
Hvor lenge ble du utestengt fra Treningsforum, forresten?
Eneres sa for siden:
Ja, det jo slekningene til insektene, ifølge denne artikkelen. www.abcnyheter.no/node/67834
Photo: Man kan alltids finne noe på nettet om alle kosthold, både negativt og positivt. Og noen omfattende vitenskapelig detaljert studie, ja det vet jeg ikke om de har lagt ut på nettet. Så da gjenstår det jo bare for hver og en av oss om vi vil tro på hva forskere over hele verden sier, eller om man vil tro at de lyver av diverse årsaker.
Det var bare ett tastetrykk så kan man finne negativt om lavkarbo. Det kan man vel om alt.www.waytolosefat.com/low-carb-diet.html
www.barillaus.com/Home/Pages/Dangers_of_LowCarb_Diets.aspx
www.nutraingredients-usa.com/Research/Low-carb-diet-dangerous-for-health-says-consumer-group
Bulldog: har vel bare noen få dager igjen på min karantene der inne, for å ha slrevet en setning til i en tråd som moderator sa "stikk, dette er MIN logg" etter han kalte meg for en sytete fjortis da jeg sa ifra på en ordentlig måte. :)
Du er hjertelig velkommen til å følge min offentlige oppfølging av saken, der jeg skal ta opp trivselsreglenes betydning på det forumet! :) Det var vel bare for å vise at han hadde fortsatt mere makt enn meg ;)
ps. At jeg forsøker å overbevise andre om å prøve, ja det får jaguu meg være andre sitt valg altså, jeg informerer, andre velger. Jeg vil havne på google søk, til de som er åpne for raw food. Og kanskje som meg, at de tilfeldigvis snubler over det, og bestemmer seg for å gjøre det. Det har forandret mitt liv til det bedre, og jeg ønsker det samme for andre som også ønsker en forandring. Da kan de velge her inne også "vil jeg prøve meg på lav karbo, eller raw food, eller Fedon, eller Atkins..." Hadde jeg pluss andre råveganere vært helt stille, ja da kan det hende noen mulig fremtidige råveganere hadde gått glipp av det!
Jeg ønsker kun å informere, og selvsagt stå opp for meg og mitt kosthold!Om noen tar det for å dytte på misjonering om raw food, så javel..so be it.
Rart det der, at alle de tre linkene du la ut er fra nettsidene til steder som selger et produkt, og følgelig har en egeninteresse i å advare mot lavkarbo ... :o
Uansett, ingen kan bortvise alt det, egentlig helt utrolige, som har skjedd med meg helsemessig. Jeg har gått fra å ha migrene ukentlig, til å være anfallsfri, jeg er kvitt alle allergier -jeg hadde nøtte- og sitrusallergi, pels og pollen-allergi. Jeg har gått ned tjue kg, og holdt en nært forestående diabetes på avstand, jeg er kurert for søvnproblemer, depresjon og angst er under kontroll, og jeg kunne ha holdt på i det evige. Ikke eff om jeg gir opp en livsstil som har gitt meg livskvaliteten tilbake. Meg nå og meg i 2006 er nesten to forskjellige personer.
Jeg er virkelig ikke alene om dette. Jeg prøver ikke å predike, for du har din livsstil som du tydelig trives godt med, og jeg har min.
Bare synd at jeg kommer til å få kreft på grunn av alt det røde kjøttet jeg spiser :p
Eneres sa for siden:
Og jeg kommer sannsynligvis til å visne hen etterhvert pga. slik jeg spiser, ifølge 99% av de jeg snakker med.. Bare at jeg og mange andre kan melde om like helsebringende effekter som du nevner. Og flere med kreft og andre alvorlige sykdommer, melder om full helbreding ved raw food.
Ja, det er grønt gress på begge sider, og sikkert også ugress på begge sider også. Diskusjonen rundt farene ved rødt kjøtt er hissigere enn noen gang, verden over. På nyheter og overalt.
Mer og mer forskning konstaterer at kreftceller lever av sukker. Kreftceller muterer på grunn av oksygenmangel. De første bevisene kom for over søtti år siden, men har blitt dysset ned. Du og dine medfeller spiser vel heller ikke så mye sukker. For mange tror jeg det kan være nok, å få sukker og tilsetningsstoffer ut av kosten. Ingen urbefolkninger hadde kreft, men i dag, hvor sukkerindustrien er mektigere enn noensinne, er det proposjonalt flere krefttilfeller. Og det er tydelig at de kvesser sine sabler nå som det kommer mer og mer fram hvor skadelig sukker er, på alle måter.
Poenget er; Jeg tror ikke at jeg kommer til å få kreft. Jeg tror heller ikke at du kommer til å visne hen.
Kanutten sa for siden:
Bare lurer siden du fremhever at du er ateist... Ble du ateist FØR eller etter at du begynte med denne rå maten??? Bare lurer...
Otto Warburg er en av mine helter. Les denne: www.mnwelldir.org/docs/nutrition/sugar.htm
(Litt utrolig at en nobelprisvinner ikke har fått mer anerkjennelse alment sett i ettertid, men det er nå så ... :o).
Eneres sa for siden:
Ja, raffinert sukker er ikke en del av mitt kosthold, men fruktsukker er. Nei, det kommer helt sikkert an på livstilen og gener(?) kanskje, uten at jeg skal kalle meg for noen doktor. Også på wikipedia om søket på "rødt kjøtt" så kommer det frem kreft-relateringer. Jeg tenker det kun er lærerikt å vite når man selv spiser det. Ikke noe mer! :) Så kan man avgjøre selv om man vil "høre" på dem eller ikke! Jeg selv hører ikke på folk når de sier "spis kjøtt,melk, pasta osv, det er sunt." nei takk, sier jeg da :P
en.wikipedia.org/wiki/Red_meat#Cancer
Kanutten: Før! Siden jeg snubla over Richard Dawkins,. så har jeg vært ateist. Logikk var ikke en del av min barndom da jeg gikk rundt og trodde på alt det lærerne og samfunnet sa, hehe ;) Heldigvis begynte jeg å tenke selv! :D
Jeg har lest så mye om lavkarbo/høyfett og ikke minst rødt kjøtt, som både bekrefter og dementerer helsefarer. Det er ikke noen enighet hvor enn jeg snur meg. På Wikipedia kan hvem som helst skrive (jeg har selv redigert tekster der, er korrekturleser, så det er nærmest min natur :p). Den eneste jeg til syvende og sist kan stole på er meg selv, og hvordan jeg reagerer på hva jeg spiser. Ellers henger all kunnskap jeg har om lavkarbo tett sammen med hva jeg opplever. Jeg har stor nok reskpekt for kroppen min til å ikke kimse av det. Og det er jo fantastisk å være frisk :)
Bulldog sa for siden:
"Regular consumption of red meat has also been linked to bone loss,[19] type 2 diabetes,[20] hypertension[11] and arthritis.[11]"
Go wikipedia.
Eneres sa for siden:
Ja, wikipedia er noen ganger ikke en troverdig kilde, men det betyr ikke at det bare står bullshit der, ganske mye av det som står der er også fakta, men som sagt, det er opptil enhver!
Rødt kjøtt
Advarselen fra det franske kreftinstituttet er altså ikke bare knyttet til alkoholkonsum, men til studier av sammenhengen mellom kosthold og kreft.
Instituttet kommer også med et råd om å redusere kjøttforbruket. Konkret anbefales det at konsumet av rødt kjøtt begrenses til mindre enn 500 gram i uka. Hver fjerde voksne i Frankrike, hovedsakelig menn, har i dag et konsum som er høyere enn dette.
Ifølge Hjartåker er studiene rundt forholdet mellom kreft og alkoholkonsum mer entydige enn studiene når det gjelder kjøtt.
– Funnene rundt alkohol er sikrere, så jeg vil være mer avventende når det gjelder kjøtt, sier Hjartåker og legger til at den kjente risikoen når det gjelder kjøtt først og fremst er knyttet til tarmkreft.
www.forskning.no/artikler/2009/februar/211650
www.tidsskriftet.no/?seks_id=1432229
Som sagt, man finner ikke nok dekkende studie på internett. Men det er jo greit å få med seg hva leger og forskere sier om hva man spiser for de som vil det! Men behandla bearbeidet kjøtt er verre.. pølser f.eks. Heller rent rødt kjøtt da.
Jepp! Rent kjøtt, ikke overstekt. ;)
Og neida, det er mye fint med Wikipedia. Men om jeg vil, kan jeg godt gå inn på den siden du linka til og bytte ut ordene "read meat" med "fresh air" :p
Det hadde vært litt moro, altså.
Og en av grunnene til at forskningsresultater om kreftfarene ved rødt kjøtt er så diffuse er vel fordi det knappest finnes isolerte studier. Jeg har fortsatt ikke klart å finne noen studier der kjøttet er det eneste konsumet. Om jeg spiser masse rødt kjøtt og poteter og får kreft, da kan det like godt være poteten som er årsaken, det sant?
Iset sa for siden:
Nåja, leger sier så mye forskjellig. Forskere også, forresten. Her er hva bla. leger sier som er helt omvendt av linkene dine (hele artikkelen i linkene):
Overlegen på Harstad sykehus, Karl Jensen:
Professor i ernæring, Dag Viljen Polezsynski:
Legen Jan Kwasniewski anbefaler store mengder mettet, animalsk fett og veldig lite karbohydrater. Han kan vise til store tall pasienter som er blitt helt friske av hans kosthold.
Det samme kan forresten legen og hjertespesialisten Robert Atkins, samt legen Wolfgang Lutz som står bak boka "Bedre uten brød".
Studie viser at en lavkarbodiett med mye fett både fjerner flest kilo og senker kolesterolet.
Det er enormt mye mer, men jeg kan ikke sitte i hele dag og lime inn linker (som kanskje ikke engang blir lest). Men jeg vil også slenge med en fantastisk artikkel av Skaldeman, mannen som gikk ned over 60 kilo ved å spise MYE mettet fett og kjøtt, og svært lite karbohydrater. Ikke bare gikk han ned i vekt, han fikk også bedre hjerte og bedre blodverdier og kolesterol. Er han unik? Nope, det er han ikke.
Ja, og så har vi alt dette med kolesterol da. Jeg er lei av denne gamle, dårlige myten om at mye fett påvirker kolesterolet i negativ retning. Her står litt mer om den store kolesterolbløffen:
Overlege Tor Ole Kjellevand - høyt kolesterol er ikke farlig.
Lege Uffe Ravnskov - verken mettet fett eller kolesterol gir hjerteinfarkt.
Dette viser bare at det ikke nytter å si at "jamen, leger og forskere sier jo ditt og datt".
Svane sa for siden:
Etter å ha lest hele tråden må jeg si at jeg skjønner ikke hovedinnlegger her. En ting er at dette er et lavkarbo-forum, og at det er denne type dietter som står i fokus. Men å hevde at dette er så naturlig og sunt, fordi vi er primater... og likevel lager du altså mat som ligner på kaker. Du bruker en dehydrator. Gjør dyr det, altså? Hvis målet var minst mulig bearbeiding skjønner jeg ikke poenget med å lage sterkt fargede liksom-kaker.
Jeg anerkjenner at det finnes mange ulike retninger innen kosthold så vel som alt annet i livet. Jeg er glad for at jeg har funnet en variant som passer for meg, og unner absolutt alle andre det samme. Jeg har full respekt for ditt valg om å følge raw food.
Det jeg derimot ikke har respekt for er påstandene om hvor naturlig og sunt dette er. Argumentasjonen henger ikke på greip, nettopp fordi du faktisk bearbeider mat ganske kraftig, du bare unngår oppvarming av den. Jeg lurer derfor på om du selv egentlig vet hva du driver med. Men jeg antar at du har en ide om hva du holder på med, og at du kanskje bare mangler litt på evnen til å formidle budskapet ditt. Gjennom innleggene dine fremstår du som lett fanatisk, ikke så rent lite religiøs.
Jeg ser at du omtaler deg selv som ateist, men det er i grunnen en trosretning det også... du har erstattet troen på en gud med troen på at du skal spise liksom-kaker, for det gjør apene. Ja, jeg harselerer litt, for summen av innleggene dine er rett ut komisk.
Jeg vil understreke at jeg har ingen spesielle meninger om selve dietten din, annet enn at jeg personlig ikke ville fulgt den. Det er argumentasjonen din og den nesten religiøse vinklingen jeg reagerer på. Misjoneringen.
Heksa sa for siden:
Jeg kjenner at jeg får kløe av sånne "Bare det er naturlig, så er det bra-holdninger". Misjonering og fantatisme er lite sjarmerende og slitsomt å forholde seg til uansett om det er religion, raw food eller lavkorbo det dreier seg om.
:vurderer rå fluesopp til middag i morgen:
Eneres sa for siden:
Svane: Hadde jeg ikek vært vant med slik mat, så hadde jg heller ikke prøvd å gjenskape det. Det er naturlig mat, tvers igjennom, bare i en annen form og kombinert med hverandre, for å gjenskape det bildet jeg har vært vant med fra fødselen av. Samme gjelder matens om blir dehydrert, det er fortsatt helt naturlig mat, men uten alt vannet. Kun vann som blir dunstet vekk, ikke noe annet.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med at jeg bearbeider maten ganske kraftig..? Den må du utdype mer for meg.
Og at jeg er ateist betyr for meg at jeg er uten tro på noe åndelig og overnatulig som styrer hele universet. Ateisme er mangel på tro.
At jeg da også mener dette har noe med mitt kosthold å gjøre er at vi etter naturen er designet til å kunne spise det som planeten gir oss. Akkurat som alle andre dyr her på jord. Vi herjer med alle andre dyr i samme slengen. Ja, eat or be eaten, survival of the fittest, men vi hadde ikek overlevd en dag ute i den rå naturen. Se på oss, vi er en av de svakeste dyra på hele kloden. Kun hjernen som er vår styrke, og det er spekulasjoner på at dette her noe med at vi begynte å varmebehandle maten.
Heksa: Alltid gøy når folk kommer med kjappe forsøk på stråmenn. Tor nok du skulle forsøkt deg på noe rått som du vet ikke er giftig istedet, hvis ikke så ønsker jeg deg lykke til med fluesoppen. Eller, god tur til sykehuset burdte jeg vel heller si.
Yonah sa for siden:
Dette var kanskje en litt unødvendig kommentar?
RIktignok er de færreste her enig med trådstarter og vil ikke spise slik som henne, men vi trenger da vel ikke komme med slike kommentarer bare fordi vi er uenige?
Og bare så det er sagt, jeg mener rødt kjøtt og smør er bra mat, men jeg er også åpen for at andre har funnet sin livsstil og vil følge den.
Jeg skjønner ikke helt hva trådstarters religion (ateisme er jo en trosretning det og, man tror jo at det ikke finnes noen gud, altså man tror NOE ) har med hennes matfilosofi å gjøre..
arkine sa for siden:
ja nå lærte jeg noe nytt igjen , aldri hørt om råveganer og hadde nok heller ikke skjønt hva det var før trådstarter sa det
takker for enda en ny opplysning,
men jeg kunne ikke tengt meg denne formen for mat ,,men det er nå flere andre dietter eller form for mat jeg ikke kunne tengt meg .
vi er alle forskjelig ,noe passer for den ene og noe for den andre,
og det må vi respektere
Eneres sa for siden:
Det er at jeg forbinder det med en helehet. Vi har ingen herredømme eller dominans over dyrene, vi er dyr. Vi er ikke super spesielle vesener som har blitt satt her på joren av en Gud for å styre og herje slik vi gjør.
Og siden vi er dyr, noe Darwin forsto og heldigvis forsket mere på, så forbinder jeg også min måte å leve på med ateisme, da jeg vil spise som alle andre dyr. Nemlig fra planetens mat. Uten å kombinere kjemi og andre kjemiskeiske fremstilte stoffer.
Jeg ser raw food og ateisme som en helhet, men det er meg, og ingen andre enn meg. Det finnes haugevis med kristne og religiøse raw foodere.
Men jeg må si meg uenig at ateisme er å tro på noe i den forstand, det er mangel på tro. Slik jeg ser det ihvertfall. Men ja, man kan vel si at jeg tror på evolusjonsteorien om man skal tillegge meg en tro. Men ikke "tro" slik religion mener. Her er det snakk om å tro på velbegrunnede teorier med beviser som støtter, og ikke bare en eventyrbok og generasjonssladder.
No offence til de som er troende.
arkine: 100% enig!! :) Og ja, nå vet du om enda en livsstil!!
Kanutten sa for siden:
Det å IKKE tro er også en religion.... Men jeg tror at du tror nok på noe! Du tror nemlig på råmaten! Og du har nok stor tro på deg selv... Så selv om du er ateist, tror du på noe likavel.
Det man tror på trenger ikke være en Gud. Det er nok (tror jeg :p) at det er noe som gir en selv større selvinnsikt og forståelse.
Eneres sa for siden:
Ja, altså.. om man skal detaljere ordet "tro" ihjel, så kan man jo holde på i evigheter og lage verdens lengste liste. Men nå snakket vi vel om Gud eller ikke Gud. Ellers blir det bagatellisering synes jeg.
Dette blir jo veldig off topic, men at det handler om Gud eller ikke Gud er en helt utrolig forenkling. Jeg tror i grunn ikke på Gud, men jeg er ikke ateist av den grunn.
LabbeLis sa for siden:
TUUUUSEN TAKK! Som om jeg skulle sagt det selv!!
Altså, Eneres... Jeg mener ikke å "disse" kostholdet ditt på noen måte og sånt - for du trives med det, og folk burde få lov å gjøre som de vil. Og forsåvidt diskutere som de vil. Men jeg vil gjerne si meg enig i hva flere har sagt før meg; dette kostholdet har ingenting på lavkarbo.no å gjøre. Sorry.
Vi som driver med dette kostholdet gjør det fordi vi ser merkbare endringer til det bedre. Personlig føler jeg meg 98% bedre på dette kostholdet enn hva jeg gjorde tidligere. Ikke bare fordi jeg går ned i vekt, men på grunn av alle bonusene! Helsefordelene er mange. Energinivået er på topp og kroppen har det bra. Jeg vet ikke hvordan man ellers skal kunne forklare hvordan livsstilsykdommene, allergiene og plagene har forsvunnet for mange - uten å dra med dette kostholdet i "forskninga"...
I forskninga finnes det både plusser og minuser for enhver diett eller kostholdsfilosofi, men det er ikke før man prøver den selv før man ser hva som er reelt. Den dietten jeg følger kan sammenlignes med utrolig mange her inne på forumet. Det går ut på mer eller mindre nøyaktig det samme, men har et "annet navn".. Eller, det vil si; vi har lest forskjellige bøker :rolleyes:
Sjekk ut min kostholds"guru", spisdegslank.no/ - og se nedover kolonnene på venstre side. Hva forteller det deg? Og du leser ikke bare disse tilsynelatende "altfor fantastiske historiene" på en selgers (som Foseid og Atkins og hele balja med folk jo er) side. Du leser og hører om de utrolige helsefordelene fra ordentlige mennesker - som her på forumet :)
Alt i alt; ha det fint med kostholdet ditt, men det hører dessverre ikke inn her... :o Vi spiser kjøtt fordi vi trenger det - og fordi det er en naturlig del av mennesket! Det er noe mennesket har gjort siden tidenes morgen. Ja, tilfeldighetene gjorde det nok slik at vi begynte å steke kjøttet, men det var fordi det smakte bedre og holdt seg lengre at vi gjorde det - og fremdeles gjør det.
Jeg ser det slik at ved å spise som jeg gjør, så forhindrer jeg til en viss grad å få både livsstilsykdommer og kreft. Dette nettopp fordi jeg spiser "som de gjorde i steinalderen", bare mer moderne. Og i steinalderen fantes ikke livsstilsykdommer og kreft! Det har iallefall aldri blitt bevist etter arkeologiske utgravninger.
Det var det. Som vanlig lengre enn planlagt, men jeg måtte bare fortelle. :rolleyes:
Carisma sa for siden:
Men er ikke ateimse nettopp å fornekte at det finnes en større kraft enn mennesket, og dermed sette mennesket som den største kraften i universet? Ateisme pr definisjon er jo da den rake motsetningen av det du sier her.
F.eks kristendommen ser på levende vesener som i følge de er skapt av gud som likverdige. Buddhismen er jo enda mer opptatt av at alt i verden har verdi....
Eneres sa for siden:
For å si det slik, for meg så handler min ateisme om at ingenting magiskt og overnaturlig har skapt noe som helst, og det er heller inget liv etter døden (noe som er verdens mest motsigende setning.. liv etter døden) Er man dø, ja da er man dø. Men religion er bare for å klamre seg til et håp og trøste seg med det gjennom livet. Det er min mening.
Carisma: nei, det er ikke slik jeg ser på min ateisme som "natural selection" eller "survival of the fittest" som det også går an å si, betyr bare at den arten
av noe som viser seg å klare seg best for overlevesle, den overlever. Ja, vi er "sterkest", men vi er svakest. Vi er afrikasne aper som har gått vekk fra de rå naturen, og inn i en industriell verden, der vi leker sjef over andre dyr. Vi holder dyr til fange og tvinger dem til å leve slik vi gjør. Vi tar til oss husdyr og tror vi er snille for vi gir dem mat og husly, men egentlig så er de våres fanger om man ser på bildet slik det egentlig er.
Kjøtt er en stor forurensing slik vi produserer og frakter det idag, og en stor urett mot alle dyr som blir avlet opp i fangenskap for oss. I den rå naturen finnes inget rett og galt, men i vår verden så finnes samvittighet, og da burdte vi jo agere på det som er rett.
Heldigvis etter at mennesket er borte, så vil Tellus (planeten vår) finne tilbake til sin naturlige rytme igjen. Det er ikke planeten vi trenger å redde, det er oss og annet dyreliv på den. Planeten kommer ALLTID til å klare seg uansett, vi har ikke den styrken til å ødelegge den for alltid. Eneste som kommer til å være igjen etter vi er borte, er det vi har satt igjen på månen, flagg og baser og månebiler osv.
Om vi trenger kjøtt er en veldig omdiskutert sak, men at det er galt å spise det synes jeg ikke, det er måten vi gjør det på og all den kjemiske maten, og forurensingene og dyre-uretten som er inne ibildet. Og ikke minst alle sykdommene som er linket til bearbeidet og og rødt kjøtt.
lolwut sa for siden:
“The first gulp from the glass of natural sciences will turn you into an atheist, but at the bottom of the glass God is waiting for you.”
Det virker som at raw food har noe for seg, men du skal se lenge etter at jeg blir veganer. Jeg synes det hadde vært kult å eksperimentere med rått kjøtt, eggeplommer og lever, noe ala han her, men har ikke tatt steget enda.
Carisma sa for siden:
Carpaccio, tartarbiff, sushi.. finnes masse mat som er rå som regnes som delikatesser også innen kjøtt :)
Har selv spist hvalsushi. Å si at det var en høydare er vel en overdrivelse... :rolleyes:
Risten sa for siden:
Jeg har nå lest gjennom denne tråden og jeg har absolutt ikke noe i mot at folk finner sine måter å leve på som fungerer. Men jeg synes det viser mangel på respekt for dette forum å være så negativ til vår vei. Det virker som du ikke har lest innledningen til dette forum.
"Nettstedet for deg som er nysgjerrig på et kosthold med lite karbohydrater. Enten du sverger til Atkins, Lindberg, Sears eller Poleszynski, så vil du alltid ha noen å spørre eller diskutere med i dette forumet" For meg virker du ikke nysjerrig på vår veg, du framstår som en som ønsker å fortelle oss hvor feil vi tar og hvor rett du har. Det trenger vi ikke her inne. Det møter vi hver gang vi tar opp matpakken vår eller sier nei takk til en potet. Her inne skal vi kunne diskutere lavkarbo og dele erfaringer med det.
Jeg føler det blir som om jeg skulle melde meg på ett Grethe Roede kurs og hele tiden fortelle de andre at ved å følge dette kurset vil du ødelegge kroppen og fordøyelsen, du risikerer å få diabetes og kreft. Det ville vært helt respektløst.
Nå har du jo klart å få til 6 sider med diskusjon så du har sikkert oppnådd det du ville og vi har alle gått på kroken din. Men sånn er vi mennesker, vi klarer ikke holde kjeft. Du har fått mange historier om hva ett slikt kosthold har gjort for mange av oss, men jeg har ikke sett at du har sagt en eneste gang at vi kan ha rett for oss. Ikke nødvendigvis for deg for vi eier alle vår egen sannhet.
Jeg ønsker deg lykke til med det kostholdet du har funnet som passer for deg akkurat nå, og jeg ønsker alle dere andre lykke til med det kostholdet dere har valgt.
Cornelia sa for siden:
Hei!
Først og fremst, synes det er fint at du sprer info om denne måten å leve på, men når du melder deg inn i et lavkarboforum og skriver her så kunne du godt vært litt mere ydmyk og intressert i hva vi her på forumet mener og hva slags kosthold vi har. Når du legger inn linker til div. undersøkelser som går imot lavkarbo kost så er ikke dette nyheter for oss - vi har lest det før. Og vi har lest massevis av undersøkelser og uttalelser som viser det motsatte , nemlig av lavkarbo er veldig bra for helsen. I tillegg har mange av oss bl.a jeg selv, fått kjenne dette på kroppen. Jeg har en stoffskiftesykdom (hashimotos thyreoiditt) og kjenner meg mye bedre på lavkarbo.
Dessuten har dette gått fra å handle om kosthold til å handle om alt mulig annet.
Synes ellers at det er en fin og god ide å spise mest mulig rå mat.
Og er helt enig i at vi bør spise naturlig mat. Dette snakker også feks. Skaldeman om i sin bok. Men han mener i motsettning til deg at naturlig mat også (og først og fremst) omfatter kjøtt, egg etc.
Men er altså enig med deg i at man bør styre unna kunstige stoffer, raffinert sukker etc.
I vår del av verden er det jo egentlig helt nødvendig å spise kjøtt for å overleve - i hvertfall historisk sett. Hvordan skulle feks. vikingene klart seg gjennom vinteren ellers? Er ikke mye frukt og grønt her på vintern.
Og tror ikke de var særlig syklige og svake heller - tvert imot!
Du sier at du spiser den kost som var før ilden ble oppfunnet - nå var det vel strengt tatt ikke mennesket (eller noen andre) som oppfant ilden, den var her lenge før oss. Og mat har i lang tid blitt bearbeidet med varme, is , salt etc.
Bruker du forresten ikke fryser heller? Kjøper bare ferske grønnsaker hver dag?
Er veldig intressert i å høre mere om hvordan du tilbereder maten din jeg.
Dette med å bruke og variere grønnsaker uten å ødelegge næringsstoffene etc. Kan du ikke fortelle mer om dette isteden? Legg inn noen gode oppskrifter på oppskriftsforumet her på lavkarbo.
Vi bruker jo mye grønnsaker i lavkarbokost også og jeg hadde i hvertfall satt stor pris på å få noen nye måter å tillage dette på.
Kanskje dette med dehydrering (var det det du kalte det?) er kanskje noe vi kan bruke og for å få enda mer næring utav grønnsakene.
Så for meg virker det som at det går ann å kombinere dette, bare å slenge på en stor biff ved siden av :D
og tilslutt...en vegeterianer/veganer spiser vel ikke insekter??
De er vel også dyr.
Perdita sa for siden:
Du nevner at kjøttproduksjon er så miljøskadelig, men du spiser selv bare rå frukt og grønnsaker, som bare er i sesong i norge om sommeren og høsten, alt det andre du spiser har følgelig reist over halve jordkloden for å komme til deg, og er ikke akkurat hva jeg vil kalle nærprodusert og miljøvennlig...
Svane sa for siden:
Poenget, Eneres, er at du har lagd deg en religion basert på at du tror at vi er dyr, på linje med andre dyr, og av i av den grunn ikke skal spise kjøtt. Og logikken i det var...? Jeg ser den ikke. Og det er det jeg tror mange andre også sliter med. Hva er logikken i å si på den ene siden at "vi skal spise det naturen byr på", og på den andre siden avstå fra kjøtt? Dyr spiser kjøtt de også, mange av dem i alle fall.
Du har selvsagt helt rett i at mennesket fra opprinnelsen ikke er noen stor jeger, og vårt eneste fortrinn er vår intelligens. Vår evne til å tilpasse oss, resonnere, utnytte omverden til vår fordel. Ja? Så hvorfor skal vi ikke gjøre det, da? Hvorfor er det riktigere å lage liksom-kaker av eksotiske grønnsaker og frukt fra en annen del av verden, enn å spise kjøtt og fisk? Vår hjerne er det som gjør at vi som art har overlevd. Blant annet fordi vi lærte å dyrke jorda, gikk fra fangst og sanking til jordbruk og husdyrhold. Har du tenkt på hva dette har å si for menneskeheten? Har du tenkt over hvordan vår art ville vært hvis vi fortsatt hadde fangst og sanking som eneste næringsgrunnlag? Tror du det ville vært rom for 5 mrd mennesker i verden da?
I samme åndedrag greier jeg ikke la være å trekke inn legevitenskap, medisiner og vaksiner. Dette er jo heller ikke naturlig. Jeg vet ikke om noen dyrearter som kurerer sykdom, opererer, medisinerer eller vaksinerer. Er du i mot alt dette også, da?
Du mangler helhet i det du står for. Du har hengt deg opp i vegan-kost og rå mat, og da tror du at du på et vis er i kontakt med naturen og det naturlige.
Det er ikke unaturlig å fange fisk eller drepe dyr for mat. Tvert i mot. Det er en forutsetning for det samfunnet vi har i dag, et samfunn som også du åpenbart tar del i.
Du velger bevisst å overse stooore deler av "det naturlige" for mennesker. Du har velgt ut de delene som du liker. Raw food er en filosofi på lik linje med alle andre kostholdsfilosofier. Men det har INGEN TING med hvordan mennesker opprinnelig spiste å gjøre.
Mona S sa for siden:
Hmmm...det jeg ofte lurer på i forbindelse med vegetarianere/veganere er: Hvis dere ikke vil spise kjøtt og meieriprodukter, hvorfor skal dere da ha så mange erstatninger for slike matvarer, med det mener jeg soyapølser, div burgere, tofu med kjøttsmak osv? Hvis det er slik at dere savner pølse, så spis en ordentlig en da vel.
Iset sa for siden:
Eh. Man kan fint savne kjøtt selv om man er vegetarianer, man er faktisk ikke alltid vegetarianer for helsens skyld. Jeg var veggis i 6 år og det var utelukkende av etiske årsaker. Jeg ELSKER kjøtt og savnet det veldig, men klarte å holde meg unna bla. takket være disse erstatningene. Ikke fordi jeg tror de er sunnere, men dyr slipper å lide fordi vi skal ha oss ei pølse.
Jeg er ikke vegetarianer nå, men jeg er glad slike produkter finnes for de som ikke vil eller kan spise kjøtt.
Jeg synes egentlig det mest komiske med erstatningsprodukter av soya for veggiser er at det er så himla dyrt. Faren min lo godt av meg da jeg kom hjem med en pakke med seks små soyasosisser til femti spenn da vi skulle grille en sommer, da han husket fra sin barndom at man spedde ut kjøttmat med soya for at skulle bli billigere :o
Jeg var også veggis av etiske grunner. Var ikke overbegeistra for kjøtt, forsåvidt, men innså etterhvert at jeg savna det veldig, og det ble etterhvert utrolig vanskelig å leve ketogent uten kjøtt, selv om jeg begynte å spise sjømat ... (Er fortsatt drittlei laks :p).
Ellers er erstatningsprodukter noe mange lavkarbere er temmelig opptatt av også, da. (kaker, brød, muffinser, tortillas etc etc) ...
Carisma sa for siden:
Sorry, jeg bare klarte ikke å dy meg:
[ATTACH]6403[/ATTACH]
:D
Hahahaha!
Veggpryd sa for siden:
:lol:
Iset sa for siden:
Ja helt riktig. Mona, kan du ikke ta deg en ordentlig brødskive i stedetfor ketolysebrød? :p
martina sa for siden:
Nå gikk det opp er lys for meg på hvorfor jeg absolutt må spise grønsakene rå i følge min behandler som er vegan. Han holdt et tilsvarende foredrag for meg som det du har postet her. Jeg kan til dels være enig i filosofien din men for meg blir dette for sært i lengen.
Jeg synes dette er fryktelig slitsomt samtidig som jeg hele tiden må passe på hva somer lov og ikke lov til å spise.Du har lagt inn mange flotte bilderav div matvarer men hvor finner jeg oppskrifter?
Chantelle sa for siden:
Hei!
Jeg synes det er ok at du skriver om RAW FOOD her.
Det er tydelig at DU er overbevist at dette er rett kost. Og at det er rett kost for alle. Jeg synes du heller burde fortalt om din helsehistorie og om hvordan du ble frisk av råvegansk kost. Og så kunne de som var nyskjerrige kontaktet deg og diskutere det med deg.
MEN istedenfor legger du det frem som eneste rette og har ikke tro på at vi har peiling på kosthold og helse...mange spørsmål om vi spiser rent, uraffinert etc, du serverer oss forskning vi allerede vet om (rødt kjøtt). JA VI FØLGER MED I SAMFUNNET om debatter om kosthold...
De fleste her inne KAN MYE og har lest mye gjennom flere år, er over gjennomsnitt interessert i hvordan helsen og kroppen henger sammen. og har mye erfaring. Jeg synes du UNDERVURDER vår kunnskap om mat slik du argumenterer og står på her. At det er du som har rett og vi vet ikke vårt beste liksom...
Jeg er faktisk enig med deg også. RÅ mat bør få større fokus. Også her på lavkarbo. Tror det er viktig å spise mye rå mat, men tror ikke det er nødvendig med helomvendig.
Jeg har selv prøvd RAW-dietten. uten å merke noe bedring. får heller ingen resultater av lavkarbo, vegetarisk.
MEN ETTER BARE 2 uker på syre/base-dietten får jeg resultat...
jeg tror mer på BASISK kost/PH-balanse.
SunnhetMedSirrup sa for siden:
kan du virkelig miste vekt på denne livstilen?
(eller bare vann og muskler?)
hvis du skal spise 150g nøtter for bare og dekke proteinbehovet.. hm?
du vil legge på deg av denne livstilen , tror nå jeg :lol:
femalia sa for siden:
Hei!
Jeg har rett og slett ikke maktet å lese gjennom hele seks sider med intens debatt om hvorvidt raw-food er en "bra" diett eller ei. Håper det blir tilgitt, sånn på sikt ;-)
Faktum er at jeg selv har blitt bedre av det, i den perioden jeg levde kun på frukt, grønt og nøtter.
Er overbevist om at de som har levd en stund på raw-food har et poeng når de rapporterer om enorme helsegevinster, samt at før-og etterbilder viser en markant forskjell på de jeg har sett, i hvertfall. :)
Jeg er egentlig på jakt etter noen som kan lære meg litt om raw-food, siden jeg syns det er ganske vanskelig å finne passende oppskrifter på ulike retter når jeg bor i en liten by midt i landet. Utvalget her er ikke det aller største, selv om det har kommet seg betydelig de siste årene. I tillegg er de fleste oppskriftene på engelsk og jeg har ikke peiling på norske produkter som kan erstatte det engelske særegne...
Etter et par mnd som raw-foodist (eller hva nå enn man kaller seg) ble jeg altså mye bedre av min nyoppdagede autoimmune sykdom. Jeg kjøpte og lastet ned en bok fra nettet, etter anbefaling fra en sykdomskollega i New York, som heter The Lupus Recovery Diet. Den var en åpenbaring for mitt vedkommende og jeg kastet meg resolutt og viljesterkt over den nye dietten.
Jeg gikk nesten tre mnd uten en sprekk, men etter et par små utskeielser var det gjort... Nå, et halvt år senere har jeg ikke bare den autoimmune sykdommen men hjerteproblemer og tannkjøttbetennelse i tillegg, så kroppen min formelig skriker at den ikke har det bra. Derfor må jeg legge om kostholdet igjen, selv om jeg må innrømme at jeg kommer til å savne både en god biff og nystekte rundstykker med geitost (blir nesten som å banne i kirka når man nevner slik mat i et lavkarboforum, eller hva...? hehee)
Dersom det finnes en link (kanskje det allerede ligger en del i debattråden her, men som sagt seks sider med laaaange debatter tok litt luven fra meg..), så dersom noen har lyst til å legge ut en link til gode, gjerne fornorskede oppskrifter på varianter innenfor både frokost, lunch og middag - så blir jeg kjempeglad. Vet av erfaring at jeg blir ganske lei av salater, så jeg lurer grønt inn i smooties i stedet, men alternativer mottas med takk :-)
Håper jeg ikke har tråkket i salaten (!) med å komme med dette innlegget midt i en opphetet debatt, men håper dere bærer over med en sjuk stakkar ;-)
mvh
Femalia (som faktisk gikk ned nesten 10 kilo bare på raw-food mat over tre mnd :eek: )
Veggpryd sa for siden:
Er du sikker på at det er rå grønnsaker du har blitt bedre av - og ikke fraværet av brød, sukker og kunstige tilsetningsstoffer i maten?
arnakristin sa for siden:
Hei Femalia,
I og med at du ikke har lest hele tråden så faller jo ikke raw-food inn under paraplyen for lavkarbo, derfor vil du ikke finne særlig mer informasjon om denne dietten her på forumet. Initiativtager til tråden var en som gjerne ville ”misjonere” for sin overbevisning om at raw food er det eneste rette veien å gå. Ønsker du mer informasjon om raw-food så prøv og send en PM til trådstarter Eneres. ...kanskje vegetarianerne har sitt eget forum ett eller annet sted på nettet!
Håper du finner et kosthold som passer for deg…
Mvh,
Arna Kristin
energibunten sa for siden:
Hehe, her var det mye...
Jeg bare må ta tak i dette off topic med religion og å tro på en gud eller en skaperkraft.
Jeg har alltid trodd på en Gud og så en skaper, først siden jeg ikke visste bedre og ikke lærte annet. Det finnes et spm som gjør meg ør i hodet og det er: Om det finnes en skaper, hvem skapte skaperen ? Eller samme spm kan stilles litt anderledes. Om verden starten i et big bang, hvor kom da massen, kreftene, banget fra ?
Jeg velger å tro at "ingenting" er en ustabil tilstand av "alt". Dvs et tomt univers (som da ikke er) ikke kan holde seg tomt, men er nødt til å krystallisere seg til noe som kanskje er motsetninger.
Så med den teorien så kan man hevde at det finnes en skaper eller ikke.
For meg finnes det for mye intelligens og livsgnist i mennesker og dyr til at jeg kan avvise at det finnes sjeler og en skaper.
Jeg har diskutert meg grønn med folk som mener jeg er halvgal som kan tro på noe annet enn det jeg ser, kan føle, kan måle, kan bevise. De mener jeg er utrolig naiv. Jeg derimot mener at de som ikke klarer å tro på det man ikke kan se, føle, måle eller bevise er naive og har skylapper.
Og der står diskusjonen ;-)
Min verden berikes av min "kunnskap" eller kanskje mer riktig tro. Det er et viktig verktøy for meg for å forstå verden lenger enn til min egen nese.
Vitenskapen er DEFINITIVT en trosretning, akkurat som religionene. Det er menneskets svøpe at vi må tro på noe og ikke helt klarer å akseptere at andre ikke mener det samme.
Dessverre har vitenskapen gått inn i en delvis blindgate der man har avvist religion, mystikk, etc og kun ser på små biter av universet med lupe og tror at man klarer å forstå verdens sammenhenger. Det vil aldri lykkes. Som jeg sier, når man ikke har klart å forklare tyngdekraften engang, ja da har vi ikke kommet langt.
Men det var nå bare min mening.
Veldig fint beskrevet Energibunten! Det er derfor jeg er holist ;)
tikka sa for siden:
hei jeg ble veldig nysgjerrig på denne livstilen ..har selv prøvd å få mest mulig rå mat ,veldig glad i alger men vanskelig å få tak i har du noen tips er clearspring behandlede alger? hva med misosuppe er det slik at du ikke spiser noe varmet mat ?
'kan du eksemplifisere en dag med mat for deg ?
vi bor jo ikke i varme strøk så ferske varer er ikke alltid lett å få tak i .
hva spiser du for proteiner
Grovsnus sa for siden:
30 gr om dagen ????
Hvis du sammenfatter menneskets historie til et år så har vi dyrket jorda i 1-EN dag. Grunnen til at vi utviklet oss til mennesker var at vi jaktet, og spiste rått kjøtt. Sansynligvis oppdaget en eller annen etter en skogbrann at stekt kjøtt var ganske OK.
Så når jeg får tak i velhengt rått hjort/elg kjøtt da frotser jeg. Magen har aldri protestert på det.
Mvh Grovsnus
Kos deg med salaten
arnakristin sa for siden:
Bare for å ha sagt det først, Raw food er ikke en lavkarbo diett og derfor store muligheter for at Eneres ikke er aktiv her inne. Raw food er som sagt rå mat – ikke varmebehandlet, men de tørker visstnok noe av maten. Denne dietten har vært omtalt i God Morgen Norge på TV2 og de henviste til følgende nettside: www.donngronn.no/
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.