< Tilbake til oversikten

MCT-olje vs kokosolje

#1

Begod sa for siden:

Har lånt noen påstander fra TN igjen, Har dere noen formening om hva som er best/ sunnest av kokosolje og ren mct- olje?


#2

HP sa for siden:

Hva er MCT-olje :confused:


#3

Begod sa for siden:

Lånt fra et innlegg av Norkost.

Mct- olje er vel den typen olje som brukes direkte som energi uten å gå via fettlagrene, den som det er 50 % av i kokosolje.
Mct- står vel for middels og kortkjedete fettsyrer ( tror jeg, eller er jeg på viddene igjen).


#4

HP sa for siden:

hmm... Dette var gresk for meg... Men spennede... Noen som vet hva dette er? :snill:


#5

Summer sa for siden:

Jeg har ingen aning om produktet, men den første tanken som slår meg er at et uttrekk av bare et stoff skjelden er så godt som det gir seg ut for å være... Det er ofte hjelpestoffer rundt som vil få stoffet til å fungere mye bedre,- og i hvertfall gi kroppen noe balansert.. :) (Til eksempel AloeVera.. De finner ut at det allermest viksomme stoffet er allantonin, og utvinner dette fra planten og produserer det kjemisk og selger på apoteket... Har lant fra samme virkning. -ok, kansje ikke den beste sammenligningen, men det var nå den jeg kom på i farten.. :snill: )

#6

Nille sa for siden:

Jeg vet lite om dette, annet enn at det er en fettsyre. Men en kollega av meg har et barn som har epilepsi. I behandlingen av bl.a noen barn med epilepsi brukes en diett som ligner på lavkarbo. Det er en ketogen diett hvor barnet er i ketose (og denne tilstanden gjør faktisk at de får færre anfall). Siden barn skjelden liker fet mat, pleier de å erstatte en del av fettet i maten med MCT olje (fant ut på nettet at det betydde medium chain triglycerides ja!). Min kollega liker ikke å bruke denne, for datteren får mageproblemer (løs mage og luftsmerter).

Dette fant jeg på nettet.:
Klippet fra www.legemidlerogsamfunn.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=236

Den brukes også som kosttilskudd for gallestens pasienter som ikke tåler fett i vanlig mat. Dette fant jeg på en gallestensside sist jeg søkte, men finner den ikke igjen nå.

Og så fant jeg:
[quote] MCT-olje
Et spesielt kosttilskudd som brukes som erstatning for eller tilskudd av fettkalorier til pasienter som har problemer med å fordøye, absorbere eller utnytte fett i vanlig mat. [/QUOTE]

Min konklusjon må være at jeg ikke ser noen hensikt i å bruke den, dels pga bivirkningene (magen min er en følsom sak) og fordi jeg allerede har nok fett i dietten min. Ligger allerede på 60-75 %.

Men for de på en mer fettfri diett kan den vel ha noe for seg. Spesielt de som har mager som tåler litt og for de som teller kalorier (cocosa har jo en del av dem!).

Vet ikke mer jeg Begod, men jeg skal sjekke på de canadiske/amerikanske forumene mine om det er diskutert der !

:klem:


#7

Nille sa for siden:

Etter atl jeg fant nå, tror jeg pinadø jeg skal prøve. Se spesielt det største quoten !
De fleste kommer fra CKD - gruppen i det canadiske/amerikanske forumet.
[font=Trebuchet MS][/font]
[quote]
You can try CKD, but if you want to keep loosing weight and feeling even I'd buy yourself some MCT oil to swig in the morning.

It takes about 3 hours for your body to convert fat to any form of energy your muscles can put to use, while MCT's go straight to your liver. Athletes swear by the stuff and I can attest to energy bost from it. I'd start there.
[/QUOTE]
Første del her kom fra en CKD guru. Han har gått ned fra 350 til 195 lbs !

[quote]
I did take my MCT this morning. I didn't experience a raise in temperture, but I do have energy out this world! I also don't have an appetite. I get full on a minimal amout of food. And another benefit, if you want to call it that, is that I have been a regular visitor to the bathroom. I do not have cramping. It is very gentle and of a normal consistancy. So this is only day one and I can't wait to see what other benefits MCT have.
[/QUOTE]
[font=Trebuchet MS][/font]

[font=Trebuchet MS][/font]

Har funnet fler ..... kommer tilbake !


#8

Nille sa for siden:

har dere fått nok av meg nå ??? :p

[quote]
Technically speaking, Coconut and MCT Oil derived from coconut actually give you less energy that other longer and shorter chain fats.

The advantage that MCT Oil and to a leser extent Coconut provides is speed.

Most oils digest throug a process involving the pancreas. It takes about 4 hours before the fat is ready to supply energy.

MCT Oil for some reason digests directly through the liver. The liver converts it to ketones that will circulate in your blood in about 15 minutes.

People who have grown up with sugar expect that "rush" of energy to be almost immediate. Low carbers can get that same quick boost using MCT or coconut oil.

So the only advantage is speed. It's great in the morning and since I've started using MCT Oil at breakfast I've cut my coffee consumption down to half a cup from 4 cups a day.
[/QUOTE]
[font=Trebuchet MS][/font]
[font=Trebuchet MS][/font]
og så noen linker:
[font=Trebuchet MS][/font]

fra
www.mynchen.demon.co.uk/The%...enic%20diet.htm

A much more significant variant is the MCT oil diet. MCT stand for medium chain triglycerides, which are a particular type of saturated fat found in coconut oil. MCT oil is one of the wonder ingredients of the nineties, being used by athletes to improve their performance. MCT oil is special because although it is a fat, it metabolises quickly, like carbohydrate. It does this because it can pass directly though the intestinal wall into the portal blood system and thence to the liver where it is metabolised, instead of having to go via the lymphatic system like longer chain fats. The advantage of using MCT oil is that the diet can achieve a similar energy production balance to a normal diet, but can still deliver the necessary ketones. In the typical MCT diet, the proportions will be 35% fat, 35% MCT oil, 20% carbohydrate and 10% protein (a 2.3:1 ratio). Also, the total calorie intake is set at the normal level, rather than three quarters of normal, so the MCT diet is far less rigorous than the classical diet. There does not seem to be any very clear rationale for these variations from the classical diet, except the pragmatic one that it is claimed they work, although this claim is hotly disputed.

fra
www.tricare.osd.mil/OCMO/tec...ogenic-Diet.doc

A more recent modification to the classic ketogenic diet was devised in the early 1970s in an effort to make the diet more palatable. Medium chain triglyceride oil (MCT) was employed as the primary fat product. This oil is more ketogenic per calorie than other fats, and, thus, allowed a greater flexibility in other food items, while still maintaining a ketotic state. The type of ketogenic diet is referred to as the MCT diet (Huttenlocher et al. 1971).

fra

www.efnj.com/ketogenic.shtml

Eighty to ninety percent of the total energy intake in the ketogenic diet is derived from fat. The energy ratio of fat to carbohydrate plus protein should be 3:1 to 4:1. If medium-chain triglyceride (MCT) oil is used, the percentage of energy from fat can be reduced. This is because MCT oil is absorbed more rapidly than other fats, is transport- ed directly to the liver, and thus induces ketosis more rapidly
[font=Trebuchet MS][/font]


#9

Begod sa for siden:

Tusen hjertlig takk , Nille.:)


#10

Jeannie sa for siden:

Ja, tusen takk!!
[font=Verdana][/font]
Dette er jo kjempe interessant:ja:
Er det noen av DERE som har efaring med MCT enda eller??
[font=Verdana][/font]
Jeannie:)
[font=Verdana][/font]


#11

Nille sa for siden:

Jeg har starta med MCT idag. Foreløpig bare 1 ss :p

Bestilte på apoteket torsdag og de hadde den fredag (men da var jeg på GOL !) Fikk ikke hentet den før idag. 1/2 liter. Den er helt blank. Lukt- og smakløs - helt grei. Tror jeg skal ha den i smoothiesen min istedenfor avocado oljen. Er litt usikker på doseringen føreløpig. 2-3 skjeer til dagen tror jeg er OK.

Skal holde dere informert i denne tråden om jeg merker noe som helst. Hva sier du Begod, har du begynt å ta den ??


#12

friflex sa for siden:

Hei Nille! Dette hørtes interessant ut! Er ikke dette noe de selger på helsekost, nødt og bestille på apotek?:confused:


#13

Begod sa for siden:

Jeg måtte også bestille på apoteket.


#14

Nille sa for siden:

Du må bestille på apotek Friflex !
Og du må ikke plutselig begynne å ta 3 ss pr dag. Litt om gangen - venn kroppen til oljen. 1 ss veier ca 14gram (har veid & målt). Jeg tok en i går og merket ikkeno, men jeg tok en til frokosten i morges fordi jeg leste de anbefalte å ta det tidlig på dagen, men IKKE på tom mage, og nå er magen min ikke helt happy, - for å si det sånn.... :o


#15

friflex sa for siden:

Har psyket meg opp og bestemt meg for og ta en tur på apoteket etter MCT-oljen i morgen. Håper jeg ikke får en masse spørsmål om hva jeg skal med den og at de bare kan bestille den slik at jeg har den på mandag eller tirsdag.

Hvor mye kostet den Nille eller Begod? :confused:


#16

Nille sa for siden:

Den kosta kr. 230 eller noe sånt....for 1/2 liter. Finner ikke kvitteringen ...:o


#17

friflex sa for siden:

Sikkert nært nok Nille:)


#18

mofe sa for siden:

Hvordan går det med MCT-en, Nille? :)


#19

Nille sa for siden:

Tar 2 ss om dagen. Kjenner ikke noe spesielt, men jeg gikk ned 400 gr første uka da. Vet ikke om det var treningen eller olja.... Vekt uendret denne uka,- men hadde masse vann i kroppen etter Sverige turen. Har ikke vei meg etterpå. Ellers innbiller jeg meg at huden er glattere (sånn som den var da jeg tok Cocosa). Denne oljen smaker bedre (ikkeno) og er lettere å ta (flytende) enn Cocosa. Normalt må en ta et kost tilskudd et par tre uker MINST før en ser effekt.... får bare vente å se ! ;)


#20

mofe sa for siden:

Blir spennende å følge med, Nille! :)


#21

friflex sa for siden:

Jepp, blir spennende og se hvordan både du og Begod føler denne virker. Jeg måtte utsette kjøpet til neste lønning da det røyke 1500spenn på ny proteinpulver, ny Udos og ny pakke c og e vitamin:o


#22

mofe sa for siden:

Hvordan er status pr. idag Nille?

nysgjerrig på denne oljen...

:)


#23

Nille sa for siden:

Samme som da jeg tok like mye Cocosa. Tror ikke jeg ser noe særlig på vekta av den, men jeg får i meg nok fett iallefall (for huuuuuuuuuden min !!)


#24

Albertine sa for siden:

Her var det mye nyttig info! Tok en ss til frokosten i dag, og er ennå ikke sulten. Fikk en magereaksjon da, og det var egentlig bare greit. Liker ikke den her tilstoppa følelsen jeg får av lavkarbo... Tror jeg holder meg til den ene skjeen i dag, og tar litt mer i morgen. Gradvis opptrapping er visst cluet her!

Takk, Nille!


#25

Nena sa for siden:

Ser ut som at jeg blir mindre sulten når jeg tar oljen (to ss, er nok litt i meste laget for magen min :o - to ganger daglig). Det anbefales gradvis opptrapping på min flaske, men følger jeg rådet? :nei: .... Sikkert lurt å venne kroppen til dette gradvis siden man kan få mageproblemer!


#26

mofe sa for siden:

gjenoppdage tråden

Denne oljen må jeg prøve!

Men utifra sitatene Nille kom med.. Så skjønner jeg det slik at denne oljen ikke gir langvarig energi, fordi den går rett til leveren, og ikke går igjennom vanlig forbrenning? Eller er jeg helt på jordet da?

Og man skal altså ikke ta den på tom mage?

Tror jeg skal gi denne en sjanse, jeg har hatt mye hudproblemer i det siste (har aldri hatt det før). 1 ss på morran. Kanskje jeg skal begynne med smoothie igjen til frokost? fundere

Men man må altså på apoteket fremdeles?


#27

Nille sa for siden:

Den gir et energi boost fordi den går igjennom leveren på 15 minutter, dvs. at den forbrenner raskere enn annen føde. Om energien er langvarig eller ikke vet jeg ikke. Merker ikke stor forskjell der uansett jeg :o

Nei, ingen oljer bør tas på tom mage. Da funker det som avføringsmiddel, og det er vel ikke meningen i denne sammenhengen. Dessuten kan du få magesmerter. Litt om gangen, bittesmå steg. Jeg tar 2 ss om gangen og merker ikke no.

Ikke dumt, jeg bruker i smoothiesen og den smaker jo ingenting. Dt er mulig du vil få en hudreaksjon etter en ukes tid om kroppen din ikke er vant til fett, men så blir huden bare så myyyyyyyyyye finere etterpå !

Den kan visst bestilles på nettet, det finnes en link her inne ettellerannetsted. Jeg beholder min fra apoteket, den vet jeg er av god kvalitet,- den fra nettet kjenner jeg ikke kvaliteten til......Venter til noen har prøvd den og melder tilbake !


#28

Albertine sa for siden:

Jeg trodde det var en sannhet med modifikasjoner at den ikke smaker noe, men det gjør den jaggu ikke! Ingen lukt, ingen smak. Merkelig!


#29

mofe sa for siden:

Herlig :ja:

Da har jeg offisielt bestemt at jeg starter med smoothie til frokost igjen! :cool:

Nille - takk for svar! Kroppen min er ikke så vant med fett de siste 3 ukene.. Egentlig ikke så vant med så mye mat egentlig. Tror jeg har ligget på skammelige 1000 kalorier om dagen, ellernoe sånt, pga elendig matlyst (igjen pga. stress) Men nå tar jeg et aldri så lite skritt i riktig retning igjen :ja:


#30

Georgine sa for siden:

Da har jeg vært på apoteket og bestilt.. får for lite fett igjennom maten (tror jeg så ganske sikkert).

186 kroner for 1/2 liter og kan hentes på mandag ;)


#31

Albertine sa for siden:

Ohoi! Stor prisforskjell, ser jeg! Jeg betalte 224,- for samme mengde! :eek:


#32

mofe sa for siden:

Hva slags merke? :) Hvilket apotek?


#33

Georgine sa for siden:

Merke?? Øhhhh... ba om MCT-olje jeg :o

Handlet på Apotek 1 i Oslo :)


#34

Nena sa for siden:

Betalte 282,75 for 1 l MCT Gold fra www.norkost.no - hentet den på posten her i uka. Nå kan jeg ikke finne den på nettsidene deres - mulig at de er utsolgt?? www.internutrition.no har også MCT-olje.

Hvordan kvaliteten er i forhold til apotekets, vet jeg ikke - da må man vel teste de forskjellige og se om man merker noen forskjell. Denne smaker heller ikke noe, sikkert grei å bruke i smoothies!


#35

mofe sa for siden:

Det står sikkert på flasken? Sånn type.. dongeribukser får man fra levis og miss sixty og sånt. :) Og melk fra q og tine


#36

Nille sa for siden:

På apoteket heter den bare MCT oil/olje, - ikke noe merkenavn...:)


#37

mofe sa for siden:

Ah, okei :) Ut og kjøpe etterpå :ja:


#38

Fjonken sa for siden:

Dumt spørsmål, men er det noe jeg bør ta på induksjon?


#39

Nille sa for siden:

Bør og bør..... det er ingen nødvendighet. Det er et kost tilskudd på linje med kokosolje. Det skader iallefall ikke å ta det ! :D



#41

Fjonken sa for siden:

Olje på tom mage gir altså løs mage.. Hmm må være et bra middel mot forstoppelse det da. I sær kombinert med en stor dose kunstig søta mentos.. :D


#42

Nille sa for siden:

:ja: :p :o


#43

jankph sa for siden:

Kanskje jeg er heldig, men jeg har ingen problemer med MCT-olje på tom mage, hverken magekramper eller løs mage. Og jeg drikker faktisk ganske mye av dette stoffet, simpelthen fordi flasken er rimelig umulig å helle fra, så jeg drikker rett fra tuten og 'føler' meg fram til hva som er en spiseskje eller to.

Jan.


#44

Charmtassen sa for siden:

Dette er min erfaring også etter kun et par dagers bruk. Tør likevel ikke ta sjansen på å drikke rett fra tuten ennå, men det blir vel resultatet om en ukes tid tenker jeg - når jeg har øket mengden.

#45

Nille sa for siden:

Og oljen din er ren og klar uten "U-båter" (eller andre fremmedlegemer) oppi ?? :snill:


#46

Hilde3 sa for siden:

Hei! Jeg lurer på hva mct-olje er og hva som er bra med den. Og hvor får man kjøpt den? Er ny på kuren og lurer på alt!!


#47

Borealis sa for siden:

Tips; gjør et søk. Helst på mct, og brukernavn Nille...da får du opp ALT!;)


#48

mofe sa for siden:

dytte


#49

chili sa for siden:

Noen som har noen tips til hva man kan ha MCT-olje oppi... altså hva slags mat... Smothies er en favoritt, har jeg skjønt, men andre ting? Og kan man steke i den?
Og hva koster en hurtigmikser..? Det er kjekt å ha hvis jeg skal lage smothie...


#50

Quippini sa for siden:

MCT er også mye anbefalt i kroppsbyggerkretser - brukes når de skal ned i vekt/bli kvitt underhudsfettet :)

Sakset fra forumet på iform.no (utelot en del som allerede er nevnt her):

"MCT olje er fremstilt fra tropisk oljer.(kokosnøtter og palme olje)
Disse fettsyrene har en unik måte og produsere energi på. Oljen blir raskt tatt opp i kroppen for å da bli brukt som energi. Det beste er at oljen ikke blir ikke lagret som fett i kroppen.

MCT oljen inneholder ingen essensielle fettsyrer. Oljen kan være bra for mennesker og atleter for å brukes som tilskudd på en lav karbohydrat diett eller ved spesielle anledninger.

For mye MCT kan ha en negativ effekter, for mye MCT olje binder til seg albumin protein som er viktig for andre transport oppgaver i blodet, som å transportere vitamin E, aminosyrer og andre stoff."

les hele saken her


#51

Viviann sa for siden:

Noen som har prøvt MCT oljen fra InterNutrition.no?
Der koster den 299 for 1 liter mye billigere.


#52

Nena sa for siden:

Har drukket flere flasker av den :D - ingen bismak. Helt OK produkt, vil absolutt anbefale denne!


#53

mam sa for siden:

Jeg har kastet meg på MCT-oljen jeg også. Jeg brøt lavkarbodietter for nesten to uker siden, og har hatt litt trøbbel med oppstart igjen. Vil se om denne oljen kan gi mindre sug og gjøre at jeg lettere kommer i ketose.

Har tatt en ss til frokost, og en til lunsj. Merker ingenting på magen.

Tør vel ikke ta mere i dag, vi skal bort og grille, og jeg vil ikke risikere å springe i buskene hvert 5.minutt. Skal grille svinekoteletter og sammen med litt salat blir dette sikkert mettende uten ekstra olje. ;)


#54

lokkebiff sa for siden:

Okey...
[font=Comic Sans MS][/font]
Etter en HORRIBEL opplevelse med cocosa (grøss),
er nå MCT`n i hus....
[font=Comic Sans MS][/font]
Fikk ingen info med den, så jeg lurer på:
[font=Comic Sans MS][/font]
* Hvor ofte, og hvor mye??
[font=Comic Sans MS][/font]
* Hvordan oppbevare den??


#55

mam sa for siden:

2-4 ss om dagen. Tas bare sammen med mat, ikke på tom mage. Da får du springe på do. Anbefales å starte med 1-2 ss om dagen, og øke. Kan blandes i mat og tåler oppvarming, men ikke stek i den. Det blir for varmt. Den er suveren i smoothie, helt smakløs! :D

Jeg har min i kjøleskapet. Jeg vet ikke om den harskner i romtemp, men tar ikke risikoen på det. Den er flytende i kjøleskapet.


#56

mam sa for siden:

Helt utrolig som jeg går ned i vekt denne gangen! 6 dager med MCT-olje, 7 dager på ketolyse. Og 4,8 kilo ned!!! :D Er det oljens egenskaper til å øke forbrenningen??? Til sammenligning har jeg gått ned 3,8 kilo når jeg kar gått i ketose før.

Aner ikke jeg, men dette er nesten for godt til å være sant. Når jeg er hjemme, tar jeg MCT-olje 3 ganger, maks 4. Men i går var jeg mye ute og hadde ikke med den, så det ble bare 2 ganger. Enten 1 ss i kaffen med en liten fløteskvett, eller i smoothie.

Åssen går det med deg, Lokkebiff?


#57

lokkebiff sa for siden:

Jeg har ikke veiing før tirsdag, så da får vi sjå!
[font=Comic Sans MS][/font]
MEN, jeg snikviede idag,
og jammen har jeg gått ned noen gram siden tirsdag....!! :D
Jeg lurer òg på om det er oljen som får det til å løsne??
[font=Comic Sans MS][/font]
Men som sagt; jeg venter til tirsdag,
og da tar jeg en konklusjon på om MTC er så flott som jeg håper...:spent:
[font=Comic Sans MS][/font]
FORRESTEN: GRATTIS til deg, SUPERT resultat!!!!:heia:


#58

kokkeline sa for siden:

Leste alt om MCT -oljen som dere har skrevet , og har vært på apoteket her og bestilt selv . Det som fanget min oppmerksomhet var noe fra nettsidene til Nille at det kunne hjelpe på ang. Candida problemer. Prøvde å finne noe der, men kunne ikke finne det, jeg har gått på candi guard i 4mnd. og har nå et opphold. Skulle gjerne hørt fra noen som vet noe mere om oljen og hva den kan gjøre i forhold til candida


#59

Havregryn sa for siden:

MCT oljen ja..det må jeg ha!

:)


#60

nalana sa for siden:

Hmmm, jeg tar både MCT og Cocosa jeg. I følge det jeg har lest i denne tråden er kanskje det litt smør på flesk:confused:
Noen kyndige som kan fortelle meg om det er lurt å bytte ut cocosaen med noe annet når den er tom. Og hva vil dere anbefale.

I tillegg til MCT og Cocosa bruker jeg mye av dette fettet:
Odelia rapsolje, E V Olivenolje, meierismør, dyrefett og mest rømme av meieriproduktene. Dette er det jeg kommer på i farta i hvert fall.

Blir takknemlig for gode tips:D , da jeg ønsker å optimalisere mitt fettinntak så mye som mulig.:rolleyes:



#62

nalana sa for siden:

Synes å huske at disse påstandene om rapsolja er tilbakevist i en annen tråd som jeg valgte å stole på, men er ikke helt sikker på hvordan det var.
Uansett, tusen takk for svar.
Kom gjerne med en tilføyelse også, hvis det er noen nyttige fettstoffer jeg har glemt.:)


#63

tennissokk sa for siden:

Ta tran :) Nordic Naturals har tran med naturlige A og D vitaminer (de fleste har syntetiske). Denne tranen smaker heller ikke vondt! Genialt (om enn noe dyrt) produkt :)


#64

nalana sa for siden:

Kanskje det ja kanskje:o


#65

Suzy sa for siden:

Man leser og blir vis....
Må jo MCT olje jeg også. Skal på apoteket nÅ!


#66

wander sa for siden:

Jeg ringte apoteket for å bestille, men de hadde inne... så jeg skal kjøpe meg denne oljen i ettermiddag... :)


#67

Viclin sa for siden:

Og i dag var jeg på apoteket og kjøpte en flaske MCT-olje. Får se om den har noen effekt nå da. :)


#68

AKB sa for siden:

:confused: Og jeg var på 2 apotek i går og de hadde aldri hørt om oljen. På Apotek 1 sa de at deres kjede ikke hadde den og på Alianse Apotek sa de den var gått ut!? Hva gjør man da? Jeg var på helsekost og kjøpte meg kokosolje,men fytt i katta som den smakte!:D


#69

Viclin sa for siden:

Jeg var på Vitus og fikk den med en gang.


#70

Villemo sa for siden:

Hei!

Jeg var på "mitt" Apotek 1 i dag. De hadde heller ikke inne, og tanta mi (hun jobber der) hadde aldri hørt om det. Men hun sjekket på dataen og der fant hun at de hadde i Oslo. Så hun bestilte til meg. Du må bare gå tilbake og si at de skal bestille fra Oslo, som sikkert er et slags hovedkontor/butikk eller noe. Har hørt om andre som har hatt problemer her inne, og de har bare "tvunget" de på apoteket til å søke og bestille. Det finnes jo!

Hilsen Villemo :-)


#71

AKB sa for siden:

Takk! Da skal jeg sjekke hvor det nærmeste Vitus apoteket er.:klem:


#72

Merre sa for siden:

[quote=lokkebiff;296750]Jeg har ikke veiing før tirsdag, så da får vi sjå!

MEN, jeg snikviede idag,
og jammen har jeg gått ned noen gram siden tirsdag....!! :D
Jeg lurer òg på om det er oljen som får det til å løsne??

Men som sagt; jeg venter til tirsdag,
og da tar jeg en konklusjon på om MTC er så flott som jeg håper...:spent:

FORRESTEN: GRATTIS til deg, SUPERT resultat!!!!:heia:[/quote

Hvilken er best?
Vil prøve en av dem men hadde vært greit å vite noen resultater først!


#73

reidun50 sa for siden:

Har kjøpt cocosa idag, og skal prøve det. Syns den ser ekkel ut, men tvinger meg nok, for syns glasset var for dyrt til at jeg ikke skal bruke det...;)


#74

Toyo sa for siden:

Bestilte MCT-olje i dag, skal starte på mandag! Har tro på at det skal funke!:D


#75

Trinelise sa for siden:

Hei!

Ser denne tråden er litt gammel, men jeg ble nysgjerrig.....

Har dere funnet ut om denne oljen har noe for seg?

Hilsen Trinelise


#76

sma sa for siden:

Etter å ha lest denne tråden så skal jeg sannelig skaffe meg MCT-olje jeg også. :D


#77

Lisbeth sa for siden:

Jeg begynte med MCT-olje tidligere denne uka.. den aller største fordelen fremfor Cocosa er at MCT-olja er helt smak- og luktfri, så den er mye enklere å få i seg :D


#78

sma sa for siden:

Høres flott ut! Håper jeg finner den her da.. :)


#79

Nille sa for siden:

Den beste og reneste MCT olja kan du bestille på apoteker som har avtale med Norsk Medisinaldepot. mangel nettsteder/helsekoster selger også, men noen av de er tilsatt andre ting, som vitaminer etc. Det kunne vært vel og bra, men resulterer dessverre i at den blir fort harsk !
[font=Comic Sans MS][/font]
REN MCT fra apotek er best ! :)


#80

sma sa for siden:

Ok, da skal jeg gå innom apoteket og spørre.
Den heter bare MCT-olje, sant?


#81

Nille sa for siden:

:ja:


#82

sma sa for siden:

Flott!
Er på vei ut døra så da skal jeg se etter.
Takk for svar, Nille! :klem:


#83

Paxen sa for siden:

Vi selger da MCT-olje på Apotek 1 også :) (samme som NMD sin)

188 kr for 500 ml


#84

sma sa for siden:

Nei! Får ikke tak i den! :hylgrine:

Nå sjekket jeg både apotek og helsekost. Fant cocosa på en helsekost så de skulle undersøke om de kunne få tak i MCT oljen. Men det var ingen som hadde hørt om det. Og det kom jo som en overraskelse. :rolleyes:


#85

Alyssa sa for siden:

Ingen som hadde hørt om det på de apotekene jeg har vært heller, men de fant det når de søkte på det, så det var ikke noe problem å få bestilt. På helsekost har jeg aldri fått tak i, hverken i Norge eller Sverige.


#86

sma sa for siden:

Hun søkte, men fant bare en annen MCT-olje. Den var reseptbelagt og kostet 260 kr for 0,4 l...

Og siden jeg bor i verdens navle akkurat nå så er det ingen konkurrerende apotekkjeder her. :mad: :(


#87

Nille sa for siden:

INGEN MCT olje er reseptbelagt, det har jeg sjekket med Norsk Medisinalforum tidligere da et annet medlem opplevde det samme. Damen på apoteket som påstår dette har nok blingsa på linjene ! Det er ikke alle apoteker som har, de forskjellige kjedene handler med forskellige leverandører. VITUS apotekene har iallefall. jeg fikk bestilt i dag. Får mandag eller tirsdag når de får neste sending med varer.

Og som andre har sagt så har Apotek 1 også. Vet ikke hvor de får varene fra da.....


#88

sma sa for siden:

Men så har jeg ikke tilgang til disse apotekene i Sverige. Der er nok der problemet ligger. Den MCT olja de hadde het MCT Module eller noe sånt. Og den var den eneste hun fikk opp på skjermen - jeg sto og så på. Så da får jeg nok klare meg uten til jeg kommer til Norge - en gang.. :(



#90

sma sa for siden:

Noen som kan si hvem som lager MCT-olja? Jeg mener siden det ikke er noe merke så står det kanskje hvem som produserer/distribuerer den. :)


#91

Lisbeth sa for siden:

Det står noe module-greier på olja mi også; MCT Oil Module.. Den blir distribuert av SHS International www.shs-nutrition.com/



#93

sma sa for siden:

Takk! :klem:


#94

Madamim sa for siden:

Er denne oljen fortsatt fantastisk? Hva sier dere som har brukt den en stund? :)


#95

sma sa for siden:

Får besøk av ei venninne fra Norge i morgen. Skal jammen meg høre om hun har mulighet til å ta en sånn med seg til meg! :spent:


#96

Pearl sa for siden:

Lurer på det ennå jeg også.


#97

Runegutt sa for siden:

Hmmm, hvorfo skal man bruke MCT? Er det for å få nok fett i kosten, eller har den noe jeg ikke skjønner?


#98

danish sa for siden:

Noen sier det er slankende,og dessuten hjelper mot underaktiv skjoldbruskkjertel. Du må visstnok innta nærmere 50 % av kaloriene dine fra MCT hvis det skal ha noen nevnverdig effekt.

For min del høres det sprøtt ut. Jeg tar heller CLA (konjugert linolsyre), som a) fjerner fett (særlig mavefett), b) øker muskelmasse, c) motvirker kreft. Den beste kilden er økologiske (særlig beitende) meieri- og storfevarer, f. eks. Røros-smør, eller ekologisk vispgrädd i Sverige. Om vinteren kan du importere X-Factor High Vitamin Butter Oil, som er meget rikt på CLA og dessuten vitamin K2 type MK4 (som er sterkt assosiert med god benbygning og helse).

Ernæring er rare greier, du :p


#99

Pearl sa for siden:

Så vidt jeg har forstått så tas ikke MCT - oljen så lett opp i kroppen. Den går rett til leveren og gir rask energi. For personer som trener og som trenger å få rask tilgang til energi kan du bruke dette i stedenfor karbohydrater. Se innlegg hos Nille tidligere i denne tråden.

Jeg kjøpte en flaske på apoteket og ja, det stemmer: den er lukt og smakfri. Prøvde å få tak i oljen på tur, men den var respetpliktig i Tyskland og Danmark. Det betyr muligens at det er noe jeg ikke vet om denne oljen. Men jeg er nyskjerrig nok til å prøve den ut.

Jeg har den i dessert av typen:

2 ss cottage cheese
1 ss philadelphia cremeost
1 ss rømme eller creme freche
2 ts MCT-olje (øker på når jeg tåler mer)
Søtes med bringebær

Oljen lager en glatt og kremete konsistens. Kjempegodt.


#100

Runegutt sa for siden:

Så for meg å ta 2SS Cocosa/dag vil ikke være så galt?


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.