< Tilbake til oversikten

MCT-olje vs kokosolje

#201

Veggpryd sa for siden:

Men, hva er egentlig MCT-olje? Er det uttrekk fra kokosfett? Da vil det for meg være mer naturlig å bruke Cocosa i stedet. Etter å ha fått vite hvordan man lager matoljer, er jeg blitt skikkelig skeptisk til alt som heter planteolje. :eek:


#202

danish sa for siden:

MCT er mer eller mindre ufarlig. Mettet fett er meget stabilt.


#203

Veggpryd sa for siden:

Det var godt å høre! :)


#204

Runegutt sa for siden:

Holder meg til kokosstearinen ei stund til.


#205

Pearl sa for siden:

Nille har mange spennende sitater hun har funnet om MCT-oljen på første siden i denne tråden.
Sitat:
MCT stands for Medium Chain Triglycerides. This is an oil extracted from Coconut. It has 2 unique qualities: When you consume it, it converts to ketones through the liver in about 15 minutes, giving you nearly instant energy much the same way that sugars do, but it does not stimulate an insulin response; and it is generally not able to convert to storage (adipose) tissue.

Thus it is a fat (with all the mouthfeel and ability to carry flavours) that provides energy with less risk of becoming a semi-permanent part of your body.

It is particularly useful because the energy it gives while you are still eating a meal gives me at least a feeling of having had enough to eat as my energy has been restored. It gives enough energy that I think I end up walking and moving with more "bounce" and "spark" that may also help burn other fats.

Technically speaking, Coconut and MCT Oil derived from coconut actually give you less energy that other longer and shorter chain fats.

The advantage that MCT Oil and to a leser extent Coconut provides is speed.

Most oils digest throug a process involving the pancreas. It takes about 4 hours before the fat is ready to supply energy.

MCT Oil for some reason digests directly through the liver. The liver converts it to ketones that will circulate in your blood in about 15 minutes.

People who have grown up with sugar expect that "rush" of energy to be almost immediate. Low carbers can get that same quick boost using MCT or coconut oil.

So the only advantage is speed. It's great in the morning and since I've started using MCT Oil at breakfast I've cut my coffee consumption down to half a cup from 4 cups a day.

Det er derfor jeg tenker at dette er bra for folk som trener og som trenger energi raskt. Jeg vet ikke om cocosa er like effektivt her?


#206

Runegutt sa for siden:

Jeg tester ut Cocosa til trening, og så langt fungerer det imponerende bra.
Kommer sikkert til å teste MCT etterhvert


#207

Jabba sa for siden:

MCT-olje - denne skal oppbevares i kjøleskap - er det så???


#208

Pearl sa for siden:

Jeg oppbevarer den i kjøleskap. Vet ikke om det er nødvendig.


#209

Jabba sa for siden:

MCT-olje....jeg tar 2 ss daglig. Hvor mange prosent av dagsrasjonen med fett dekker denne da? Noen som vet?


#210

Veggpryd sa for siden:

Ja, jeg så det. Men, det ble skrevet for 4 år siden. Vet vi ikke litt mer i dag om oljefremstilling enn vi gjorde da? Jeg mener hvordan man lager det - med bensin, reaktortrykk, varme, fargestoffer og parfyme osv. Det jeg lurer på er om det er laget på samme måte som annen matolje? Jeg vil jo helst ha fettet så lite bearbeidet som mulig. :o


#211

Nille sa for siden:

Nei, man vet ikke mer om oljefremstillingenn man gjorde for 4 år siden. MCT blir trukket ut av kokosoljen i en kald prosess under trykk, uten at jeg kan si hvordan i detalj.

Det jeg vet er at det IKKE blir brukt varme som ødelegger oljen, den er uten parfyme og farge (blank, lukt og smakløs), og det blir ikke brukt bensin. Oljen er noe av det reneste du kan få tak i.
[color=#800080][/color]
Noen som selger MCT olje har tilsatt vitaminer etc. noe som gjør at oljen har kortere og dårligere holdbarhet. Blir fort harsk. Ligg unna MCT som er tilsatt saker og ting. REN olje har best effekt.


#212

Pearl sa for siden:

Noen som vet hvorfor MCT-olje kun fås på resept i Danmark og Tyskland? (andre land vet jeg ikke noe om)


#213

Nille sa for siden:

Fordi den brukes i behandlingen av folk med epilepsi. Om et eller annet produkt viser seg å være nyttig i behandling av en eller annen sykdom blir det ofte registrert som legemiddel for at folk skal få det dekket av tilsvarende trygdekasse.

Her i landet brukes MCT olje foreløpig så vidt jeg vet kun i behandling av barn med epilepsi og da på Norsk senter for barneepilepsi. Det kan godt hende at den vil bli registrert som legemiddel her i landet også, nettopp av den grunn. De har den heller ikke som hyllevare, den må som regel bestilles.

Her i landet er det enkelte vitaminer og aminosyrer som er registrert som legemiddel fordi de har vist seg gunstige i behandlingen av AIDS pasienter. Derfor må man nå ha spesialttillatelse fra Norsk Medisinaldepot for å innføre dem. helt sykt spør du meg....


#214

Pearl sa for siden:

:ja:

Men det var godt at det ikke var noe annet.


#215

LilleM0r sa for siden:

Da har også jeg kjøpt meg MCT-olje! Mest fordi jeg sliter med å få i meg nok fett, samt utsagnet om det den gir ekstra energi på trening.
Det må jeg bare prøve ut!

Ders om bruker oljen ennå - dvs brukt den over litt tid - merker der noen forskjell? Er den så bra som enkelte magasiner og artikler påstår?

Nille bruker du den ennå?


#216

Jabba sa for siden:

Er denne oljen like effektiv om jeg blander den i Cola Zero???


#217

Pearl sa for siden:

Oi. Det var en spenstig variant. Cola er vel syrlig, og det går jo fint med olje og eddik, så det skal vel gå bra. Men det høres litt rart ut. :)


#218

Jabba sa for siden:

Synes det er flott å blande den i Cola Zero da den overhodet ikke merkes.....


#219

Pearl sa for siden:

:cool: Tror nesten dette må prøves. :)


#220

scartz sa for siden:

Noen som ENDA bruker MCT? :p Nå har jeg kjøpt meg en flaske! :heia:


#221

Aggatuss sa for siden:

Det lurer jeg også på.:)

OG: Noen i denne tråden har skrevet at den er bra ifbm trening ("virkning" som karbohydrater) og noen skriver at oljen ikke er bra å ta på tom mage.

  • Jeg liker å løpe før frokost og jobb, men etter at jeg har gått ned til lavkarbo (egenkomponert), så er jeg litt energiløs så tidlig på morgenen. Tenkte derfor at denne olja kunne tas i en kopp kaffe 15 min. før jeg skal løpe, men da på tom mage. Savner løpeturen til morgengry, stillhet og fuglekvittring ... Noen som har erfaring? (Denne tråden er jo litt "gammel").

  • Hvis dette er en "usmart" løsning, når bør MCT olja tas ifbm. trening? Og med hvilken mat. Litt "uggent" å trene på "full" mage ... :(

Hilsen tåkete Oslo :)


#222

Alyssa sa for siden:

Jeg bruker MCT.
Jeg har ikke prøvd før trening, men jeg tar det ofte i kaffe, på tom mage. Mener jeg har lest om flere som gjør det på den måten du lurer på, i hvert fall med cocosa, så jeg ville vel ikke tro det ble så mye annerledes med MCT. Jeg ville prøvd iallfall :) Men jeg ville ikke tatt mer enn 1 ss, i hvert fall ikke første gang.


#223

Aggatuss sa for siden:

Tusen takk for svaret, Alyssa! :) Siden du bruker det, har du noe positivt/negative å si om det - sånn ellers?

Hører gjerne fra andre som har erfaring med det ifbm. trening.


#224

Alyssa sa for siden:

Jeg vet ikke hva som skulle være negativt - at det er litt dyrt kanskje :p

Positivt: den smaker absolutt ingenting, så den er veldig lett å ta.
Jeg blir varm av den - regner med det er fordi forbrenninga skrus opp.
Og så gir den direkte energi, noe som vel er en fordel hvis man skal trene rett etterpå.


#225

Aggatuss sa for siden:

Herlig! :) Takk!! :)


#226

scartz sa for siden:

Dette er min andre dag, og jeg tar den på tom mage. Tatt 2 ss til frokost, tom mage, så gjerne 1 ss til senere på dagen. Foreløpig merker jeg ingenting, men som sagt; er min 2. dag ;)


#227

Chamomilla sa for siden:

Interessant tråd som er holdt liv i lenge!

Jeg tar kokosolje, men blir lei av smaken, så tror jeg skal supplere med MCT... Er det bare apotekvare, eller har noen tips til netthandlebutikker?


#228

Julie sa for siden:

Lurer jeg óg på. :D Tror det må kjøpes inn på handletur i morgen, får bare håpe at de har det enten på Vitus eller Apotek 1 (de plassene som har blitt foreslått i tråden her). ;)


#229

Lisbeth sa for siden:

Tror kanskje apoteket må bestille for deg :)


#230

Julie sa for siden:

Hehe, regner med det etter det jeg har lest på tråden, men i dag ble det "lat-tur" på Bunnpris - ikke noe tur på apotek, hehe. :D

Men muligens det blir i morgen da. :smile:


#231

Lisbeth sa for siden:

Du kan jo ringe nærmeste apotek, og høre om de kan bestille ;)


#232

Julie sa for siden:

:ja: Også en idé, men hadde tenkt å stikke innom for å se om de har sånn Johannesbrødkjernemel (skikkelig langt ord, det der :p), natreen i pulver og noen andre ting... ;)

Noen som har nye erfaringer å dele angående denne "vidunderoljen", eller? :D


#233

Lisbeth sa for siden:

JBK får du på helsekosten, og natreen pleier de å selge i de vanlige matbutikkene ;)

Jeg brukte den oljen en stund, vet ikke om jeg merket noe forskjell, men tenkte uansett at jeg skulle bestille meg en flaske igjen. Veldig grei å f.eks ha på salaten, siden den er helt smakløs :)


#234

Sol-Angelica sa for siden:

Drar opp denne tråden jeg. Har lest igjennom her nå og frister veldig å prøve MCT. Skal ringe på apoteket på mandag å høre om de har. Ser de sleger den på norkost også, samma greia eller bør man holde seg til den som selges på apoteket?


#235

ElisaT sa for siden:

Spennende tråd, liker at man får mer energi!

Har et spørsmål, jeg pleier å ta Udo's choice. Blir det smør på flesk?


#236

Student88 sa for siden:

Åh, du er som eit levande leksikon Nille. Blir så imponert over alt du kan. Har lese mange av innlegga dine nå. Men, har du noko dokumentasjon på dette? Utrulig interessant, kunne tenkje meg å lære meir om det.

  • Tilleggsinformasjon frå apotekbransjen, sidan eg tross alt studerer farmasi på tredje året og jobbar på apotek. NMD(norsk medisinal depot) er hovudlevrandør for Vitus Apotek, Sjukehusapoteka og Ditt Apotek. Dei andre apotekkjedene; Boots(som er slått saman med Alliance) har Holtung som levrandør, medan Apotek 1 har Apokjeden. Både Boots og Apotek 1 kan bestilla varer frå NMD, men ein får verken gode avtalar eller rask levering, sidan ein har ein anna hovudleverandør, og dei gjer det difor skjeldan... Lita avsporing her, men kanskje litt klarare for nokon:)

#237

Student88 sa for siden:

Her står mykje interssant om MCT-olje.
www.iform.no/pub/art.php?id=1412
Saksar heile saken, mest fokus på trening,
og ser ut til at forfattaren nesten er blitt sponsa av
ein MCT-levrandør.
Men gjorde meg veldig fornøgd sidan eg tross alt har kjøpt to
flasker på apoteket og nett byrja med den eine.

"Hva er MCT fettsyrer?

(”Medium Chain Triglycerides”) er mellomkjedede fettsyrer. De går under klassifiseringen MCFA (”medium chain fatty acids”) og består av mellom 6 og 12 fettaktige karbonatomer. Til sammenligning består kortkjedede fettsyrer av færre enn 6 karbonatomer, langkjedede består av flere enn 12, mens essensielle fettsyrer består av minst 18. Disse mellomkjedede fettsyrene (MCFA) består av 4 ulike fettsyrer;
Caproic Acid (6 karbonatomer)
Caprylic Acid (8 karbonatomer)*
Capric Acid (10 karbonatomer)*
Lauric Acid (12 karbonatomer)

  • = Kommersielt produsert MCT består primært av fettsyrene med 8 og 10 karbonatomer.
    Hvor finner vi MCT fettsyrene
    Kilder som inneholder mye MCT er kokosnøttolje (52-53 %) og palmekjerneolje (55 %), mens vi finner ca 10 % i morsmelk. I dag finnes det også ren MCT olje, som flere kosttilskuddaktører selger, deriblant www.myrevolution.no . MCT blir også brukt i klinisk ernæring, når inntaket, opptaket, eller transporten av andre fettsyrer er hemmet. Dette kan for eksempel gjelde underernærte.
Før vi går nærmere inn på MCT – skal vi kort ta en rask og generell oppramsing av fordelene ved bruk av MCT: 1. Kommersielt produsert MCT inneholder ca 10 % færre kalorier, enn langkjedede fettsyrer (ca 8.3) 2. En rask kilde til energi for muskulatur og organ, eksempelvis for å øke yteevnen. 3. MCT øker den termiske effekten av mat – mer enn andre typer fett 4. Demper appetitten mer enn andre typer fett 5. Senker kolesterolet og sjansen for åreforkalkning. 6. Senker nivået av fettstimulerende gener Så til deg som ikke orker å lese resten – her har du 6 veldig gode grunner til hvorfor du bør bruke MCT. Ønsker du å lære mer om hvordan MCT virker, hvilke mengder du bør innta, og hva du potensielt kan oppnå – bør du følge meg videre... Oksideringen av mellomkjedede fettsyrer (MCFA) Vi vet at kroppen har liten evne til å oksidere et eventuelt overskudd av fett. Det vil i den anledning være svært interessant å øke inntaket av fettsyrer som i svært liten grad lagres som fett, og som samtidig fungerer som kilde til rask energi (se figur 1). Ikke bare vil dette hemme veksten av fettvevet, men slike fettsyrer vil også være muskelbesparende i et energiredusert kosthold. Dette fordi man i stedet for å bruke muskelprotein, kan benytte seg av MCFA (og ketoner) som en raskere form for energi. Vi vet også at fett stort sett oksideres under faste, når de sirkulerende nivåene av glukose (karbohydrater) og insulin er lave. Dette gjelder ikke MCT fettsyrer. Disse gjennomgår en såkalt beta-oksidering (en prosess som involverer at fettsyrer i form av acyl-CoA blir brutt ned i mitokondriene eller peroksiomene for å skape Acetyl-CoA). Dette er interessant, fordi det viser at MCT oksideres til tross for at insulin og glukose er tilgjengelig. Dette er sett i sammenheng med redusert lipogenese og uttrykk av lipogene gener. Den viktigste plassen for oksidering av fett er mitokondriene. I mitokondriene finner vi størsteparten av cellens energiproduksjon. Unntaket er ved veldig store mengder MCFA, da vil også en annen type organeller (peroksiomene) være involvert. Det er en etablert sannhet at MCFA fettsyrer oksideres langt raskere enn langkjedede fettsyrer, og i denne sammenheng er det også interessant å registrere at oksideringen ikke blir negativt påvirket av glukose og insulin, som nevnt i forrige avsnitt. Hvordan MCT påvirker energibalansen Molekylært sett ser man at MCT har lavere energitetthet (kcal / gram) enn langkjedede fettsyrer. MCT øker også aktiviteten av mekanismer som påvirker mobiliseringen av fett fra fettcellene. I tillegg viser flere studier at du inntar en mindre mengde energi ved inntak av MCT. Dette forteller meg at dette kosttilskuddet har et stort, og til nå – svært ubeskrevet potensial. Andre effekter verdt å merke seg er at MCT forbedrer toleransen for glukose, da leveren slipper ut mindre mengder glukose. Det at kroppen øker produksjonen av ketoner, som et direkte resultat til inntaket av MCT vil være del av forklaringen på den raskt tilførte energien. I et forsøk ble forsøkspersoner gitt et kosthold som tilsvarte 150 % av energibehovet deres, over 5 dager. I gruppen som inntok MCT økte den termiske effekten med 12 % (økte for hver dag som gikk). I gruppen som inntok langkjedede fettsyrer, økte den termiske effekten kun 5,8 %. Kort fortalt så er den termiske effekten et mål på hvor mye energi som forbrennes ved inntak av en gitt matvare. Lipoprotein Lipase (LPL) er et viktig enzym for innlagringen av fett. Det frigjør fettsyrene fra kylomikronene som har fraktet fettsyrene fra lymfesystemet. Enzymet er lokalisert på cellemembranen i både muskel- og fettcellen. I flere studier ser man at opptaket av fettsyrer i fettvevet, er proporsjonalt med aktiviteten av LPL. Mens nivået av LPL økes i skjelettmuskulaturen under faste, økes LPL i fettcellen etter et måltid. Hos overvektige ser man at LPL er forhøyet i fettcellen, mens veldig lav i muskelcellen. Fordelen med MCFA (i denne sammenhengen MCT) er at de binder seg dårlig til lipoproteiner. Enkelte studier tyder også på at MCT senker aktiviteten av LPL på fettcellen hos dyr. I studier hvor man ønsket å se på sannsynligheten for at MCT ble omdannet til triglyserider i leveren, fant man ut at dette skjedde svært sjeldent. Så sjeldent at man etter 3 måneders inntak ikke fant mer enn 9 % MCFA i ulike fettvev. Dette til tross for at 93 % av fettinntaket bestod av MCT fettsyrer (!) I en dobbel -blind studie, delte man 78 friske deltagere med normal kroppsvekt inn 4 ulike grupper avhengig av om de hadde en BMI på over eller under 23, og om de inntok MCT eller LCT(langkjedede fettsyrer). De ble satt på en diett med ca 2200 kcal og 60g fett.. I gruppen som hadde en BMI på over 23 var tapet av fett større med MCT enn LCT etter 4, 8 og 12 uker av studien. I ”MCT+23< P> I en tredje studie undersøkte man effekten MCT hadde på fettet under huden (subkutant fett), her så man en signifikant reduksjon, jf. Hvilken mengde MCT anbefales? Det anbefalte inntaket per dag, varierer fra studie til studie. Majoriteten av studiene som tar opp inntak, konkluderer med at et inntak på 30-100g og som kan dekke opp mot 40 % av energiinntaket er innenfor det man anbefaler. Det betyr derimot ikke at du ikke har effekt av en mindre mengde. Det anbefales på det sterkeste at du også med denne typen fettsyrer, trapper rolig opp inntaket. Hvis ikke kan du oppleve bivirkninger som kvalme, oppkast, kramper, diare m.m. Hvor mye du skal innta, kan også avhenge av hva du ønsker å oppnå med oljen. For diabetikere og personer med farlig høyt kolesterol, kan det tenkes at man burde ligge i øvre sjikt. I en studie på kalver, sammenlignet man effekten av MCT, grisefett (mye enumettet fett) og soyabønner (mye flerumettet fett) hadde på blodkolesterolet; Ikke bare er MCT genialt å ha i shaken din (på grunn av den nøytale smaken), eller i en frisk fruktsmoothie, den er også den desidert beste stekeoljen, med sin høye varmebestandighet ! Referanser: 1. Modulation of adipocyte lipogenesis by octanoate: involvement of reactive oxygen species, Wen Guo, Weisheng Xie and Jianrong Han, Nutrition & Metabolism 2006, 3:30. Inneholder 64 referanser. 2. The usefulness of dietary medium-chain triglycerides in body weight control: fact or fancy?’ And& C. Bath, Yves Ingenbleek,? and Anny Frey. J Lipid Res. 1996 Apr;37(4):708-26. Inneholder 222 referanser.

#238

Borealis sa for siden:

BUMPER denne tråden litt.....

Hvordan er det? Noen som har merket noen konkret virkning/bivirkning av mct oljen?
Evt cocosa?


#239

CherryBerry sa for siden:

Noen som har god eller dårlig erfaring med denne?


#240

sonim sa for siden:

Har meget god erfaring med Now Sports MCT olje fra iherb. Ekstremt energifrigjørende, eller kall det hva du vil, men gir deg nok energi. Ulempen er at den er hard for magen, så en god tids tilvenning kreves. Spesielt egnet for høyaktivitet over mange timer.
Cocosa har jeg ikke effekt av. Men flere her inne sverger til cocosa under treningen sin. Tror kanskje det er litt individuelt hva som fungerer, så du må nesten prøve deg fram.

Bare vær obs på det med mengden mht magevondt og diare av MCT olje. Den anbefalte 15ml dosen er placebo for meg Må over 30ml for å merke effekt og få igang fettforbrenning samt følelsen av energifrigjøring.

Største dosen jeg tok var ca 100ml over 3 timer. Fungerte ja, men gjett om jeg tilbrakte neste 12 timene på skålen? huff....

Les gjerne i bloggen til Ronni Mathisen. han har gått mer "vitenskapelig" til verks i testing av dette produktet. Asea som han også reklamerer for er stort sett kun humbug dessverre og knytter seg mer til placebo. Men Asea salg er i raksis pyramidespill på en "lovlig" måte. Så bare vær obs på det hvis du skal lese om det.


#241

Lissy sa for siden:

Hei!
Noen som bruker MCT olje fortsatt? Jeg sliter med å få i meg cocosa så ville prøve denne istede.
Jeg har brukt denne i 3 dager nå,og den fungere veldig bra på magen:-) Nesten litt for bra..
Vet ikke om den har noen virkning på vekta ennå,men det jeg har lest er veldig positivt :-)


#242

Carisma sa for siden:

Så artig tråd å lese nå som MCT nærmest er allemannseie :D Igjen, vi er pionerer :p


#243

kamp sa for siden:

Veldig gøy!


#244

Polaris sa for siden:

Noen gode tips til hvilken MCT som er god å bruke?


#245

kamp sa for siden:

Kokos?


#246

Polaris sa for siden:

MCT er vel primært fra kokos så det er vanskelig å unngå det :-) men kanskje du mener cocosa sin mct olje? Jeg skal kjøpe den denne uken, tenkte det ville være ok å ha en kokosolje som ikke ga så mye smak :-)


#247

kamp sa for siden:

Finnes kokosolje uten smak


#248

Polaris sa for siden:

Ja som sagt.. det er derfor jeg ville forsøke cocosa sin


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.