Sassy88 sa for siden:
Får jammen kiloene til å raaase av!:D:p
Sassy88 sa for siden:
Får jammen kiloene til å raaase av!:D:p
erleperle sa for siden:
så kjekt da!
hvor mye er et moderat inntak for deg?
Sassy88 sa for siden:
Nja, rundt 1400 kanskje. Jeg er ikke en fanatisk teller, men jeg passer på å ikke få i meg alt for lite og heller ikke mer enn jeg må ha for å bli mett og ikke gå sulten gjennom dagen:o
Karin sa for siden:
Høres ikke ut som ketolysekuren hvis du prøver på et moderat kalori-inntak. På den kuren SKAL du ha mye fett. Da går kaloritellingen til h****. og om du tilpasser fettinntaket til kalorier, er du faktisk ikke på ketolysekuren. Jeg vil gjerne at folk skal være klar over hva slags kur eller kosthold de er på. Har du moderert det, så kan du liksom ikke påberope deg noe av det. . .
Mistral sa for siden:
Jeg må nok også moderere kaloriinntaket, til tross for at "alle" sier det ikke skal være nødvendig på ketolyse. Jeg står bom stille når jeg bare "spiser til jeg blir mett" uten å telle kcal, og det selv om jeg konsekvent ligger under 15 gram karbo om dagen.
Så nå skal jeg prøve din oppskrift, Sassy88 - om det kan kalles ketolyse er meg i grunnen knekkende likegyldig (eller ett fett, om du vil), bare det funker. Jeg klarer neppe å spise så lite som 1400 kcal uten å gå sulten, men noe ned må jeg (ligger på 2000-2500 nå). Det er slutt på å legge til ekstra smør i alt mulig, for eksempel.
Sassy88 sa for siden:
jeg er veldig klar over hva ketolysekuren går ut på, dette er den andre gangen jeg prøver meg.
Grunnen til at kaloriinntaket har gått ned er ikke fordi jeg bevisst har kutta ut fett, men pga jeg er så matlei at det er en kamp å få ned noe.
Jeg følger kuren til punkt og prikke, det eneste som er forskjellig er at matmengden har gått noe ned - men jeg spiser faktisk en god del fett enda.
Og selvsagt kan jeg si jeg går på ketolyse ettersom det er det jeg faktisk gjør!
Om du selv har lest boka foreslår jo Torkil selv at om en står fast kan en redusere kaloriinntaket til rundt 1000 noen dager. Jeg har altså ikke bevisst gjort det, og jeg har ikke redusert så kraftig, dette har bare skjedd som en naturlig følge av at jeg er overstressa og matlei. Jeg regner med matlysten bedrer seg etterhvert, men jeg har ikke tenkt å gå tilbake til et skyhøyt kaloriinntak når jeg faktisk nesten ikke tar av da!
Ketolysekuren går ikke ut på kaloritelling, men for noen funker det rett og slett ikke å ete til en nermest sprekker.
Så den krasse tonen kan du fint spare deg for, takk.
Sassy88 sa for siden:
Om tallet er akkurat 1400 skal jeg ikke si med full sikkerhet, ettersom jeg ikke teller. Men jeg vet at jeg spiser mindre nå enn for en stund siden, og jeg er godt under 2000 i hvert fall:o
Og det varierer også litt fra dag til dag selvsagt.
Men når jeg ser at dette funker så utrolig mye bedre, så gidder jeg faktisk ikke gå tilbake til å spise opptil 1000 kcal mer per dag når jeg strengt tatt ikke går ned noe særlig på den måten:D
Så hva andre syns og mener får være opp til dem:D
Skippy sa for siden:
Vil bare støtte deg litt jeg. Satt i går og leste i boka, og jammen står det ikke en liten setning der om at for noen kan det lønne seg med litt mindre mat og huske på den regelmessige mosjonen være nødvendig. Jeg erfarer selv dette med at litt mindre med mat lønner seg. Men det er ikke snakk om sultekur, bare å tilpasse spisinga etter hvor sulten en er. Og jeg skal med hånden på hjertet innrømme at jeg har veldig godt av å lære meg å spise etter hvor sulten jeg er, og ikke etter trøst/kos/hygge/smak/avkobling/kjedsomhet osv. osv. Selv legger jeg ikke stor vekt på å begrense så mye enda, bare observerer at jeg kan sikkert gjøre en innsats med maten og gå ned mere. Er sikkert litt lat av natur:o
Sassy88 sa for siden:
Nettopp;)
Det er ikke annet enn naivt å tro at ALLE kropper fungerer likt, for det stemmer ikke.
Det er selvsagt ikke snakk om noen sultekur, men selv om man går på ketolyse er det ikke vits i å spise mer enn det man trenger for å bli mett.
Jeg skal jo tross alt leve på et kosthold med mindre karbs enn jeg fikk i meg før resten av livet om jeg skal holde vekta når idealvekta er nådd, og da syns jeg det er like greit å "venne meg til" å stoppe når jeg faktisk er mett:D
Eva65 sa for siden:
Helt enig med dere når det gjelder kaloriinntak. Jeg ligger på rundt 1200 kal om dagen, ligger på ca 70-75 gr fett og vekten raser ned.Fått så kritikk her inne på forumet ang fett og kalori. Det ble påstått av flere her inne på forumet at jeg sulteforet meg , men jeg spiser meg god og mett til hvert måltid. Prøvde meg med det de påstod, med mer fett , men gikk opp en kilo med en gang. Heretter hører jeg ikke på noen ,men gjør det kroppen min liker best. Stå på med det som fungerer for dere. Dere vet best selv. Jeg går på ketolysekuren og har fått mitt opplegg godkjent av Torkil. De andre kan skrive hvad de vil ,men det er tydelig at de ikke vet best, det er du selv som vet best hvad som funker for deg. Stol på dere selv. Er så mange rare meninger her inne og det er de samme personene som går igjen hver gang. Stå på , GOD SLANKING TIL DERE ALLE. Mistral vet hvad jeg sikter til fra hennes tråd
funixa sa for siden:
Hei hei!!
Kan dere som holder dere på relativt lav kcal inntak og følge ketolyse fortelle litt om dagsmenyene deres? Jeg føler jeg står bom stille om dagen, og trenger litt inspirasjon! :D Kanskje noe med at jeg sitter å stresser med EN ukes hjemmeeksamen, men det er nå så. ;)
Flinke dere er asså!
Janis sa for siden:
Dette har ikke jeg tenkt på i det heletatt:confused:
Jeg har holdt meg til "mest mulig fett". Men det er jo uansett begrenset hvor mye en klarer å få i seg.
Men er det ok å rett og slett holde seg til å spise seg normalt mett, og spise igjen når en er sulten?
The Dude sa for siden:
Ikke bry deg hvis noen sier du må proppe deg med kalorier. Det er en utbredt misoppfatning på forumet at et kosthold med høy fettprosent betyr at man skal spise kalorier til det tyter ut ørene. Hvis du ikke er sulten trenger du ikke spise mer enn kroppen trenger. Det viktigste er å unngå at kroppen tror det er krise og dermed begynner å tære på musklene. Det er en forsvarsmekanisme da kroppen forbereder seg på en periode med lite tilgang til mat, og da justerer den ned muskelmassen for å senke forbrenningen.
En god del av kroppens energibehov vil ved riktig kosthold dekkes av energi frigjort fra lagret fett. Da trenger restinntaket av energi via mat ikke overstige restbehovet for energi. Du vil sannsynligvis merke omtrent hvor grensen går ved at du begynner å bli veldig slapp hvis kaloriinntaket ditt blir for lavt. I så fall er det viktig å justere opp inntaket for å ikke miste mye muskler.
Torkel som står bak denne kuren gir stadig individuelle råd om å spise mindre porsjoner og redusere kaloriinntaket når vektnedgangen til folk stopper opp.
Eva65 sa for siden:
[quote=The Dude;732294]Ikke bry deg hvis sier du må proppe deg med kalorier. Det er en utbredt misoppfatning på forumet at et kosthold med høy fettprosent betyr at man skal spise kalorier til det tyter ut ørene. Hvis du ikke er sulten trenger du ikke spise mer enn kroppen trenger. Det viktigste er å unngå at kroppen tror det er krise og dermed begynner å tære på musklene. Det er en forsvarsmekanisme da kroppen forbereder seg på en periode med lite tilgang til mat, og da justerer den ned muskelmassen for å senke forbrenningen.
En god del av kroppens energibehov vil ved riktig kosthold dekkes av energi frigjort fra lagret fett. Da trenger restinntaket av energi via mat ikke overstige restbehovet for energi. Du vil sannsynligvis merke omtrent hvor grensen går ved at du begynner å bli veldig slapp hvis kaloriinntaket ditt blir for lavt. I så fall er det viktig å justere opp inntaket for å ikke miste mye muskler.
Torkel som står bak denne kuren gir stadig individuelle råd om å spise mindre porsjoner og redusere kaloriinntaket når vektnedgangen til folk stopper opp.[/quo
Det er mange her på forumet som sier man skal proppe i seg med fett og blåse i hvor mye kalorier man kommer opp i, det er jeg helt uenig i. Det har blitt sagt at de har et kaloriinntak på 3000-4000 kal om dagen. Er det rart de ikke går ned . Da må de ha en hard trening i mange timer om dagen skal de klare å gå ned på det. Har jeg forstått innlegget dit riktig er jeg helt enig med deg.
The Dude sa for siden:
Er du sikker på at det ikke er prosentandelen som skal være høy? Dvs kuren angir en prosentandel protein, karbohydrat og fett, og at den ikke angir en mengde av det samme? En viktig forskjell der.
The Dude sa for siden:
Du forstod ihvertfall mye av innholdet. Men man kan også gå ned med høyere kaloriinntak uten å trene da kroppen ser ut til å øke forbrenningen ved økt fettinntak.
Skippy sa for siden:
Etter som jeg har forstått så skal andelen av protein ikke bli for høy, siden protein kan dannes om til noe karbohydratlignende og dermed på den måten bremse fettforbrenningen. Derfor skal andelen fett være høy, uansett totalt inntatt mengde kalorier. Mulig litt klosset sagt dette. Og så må jeg si at jeg er enda ikke blitt flink til å lære meg å spise bare det kroppen sier den trenger, og stoppe når jeg er mett. Er enda under opplæring kan en si.
Eva65 sa for siden:
Fettinntaket skal være på 50 til 75 prosent av det totale energinntaket pr dag. Da kan det jo være greit å se på energi for å være sikker på å få i seg riktig mengde. Les boken til Torkild der står prosentandelen av det totale energi- inntaket pr dag.Du kan ikke proppe i deg ubgrenset. Vi er fullt klar over vilken kur vi er på , 15 gr karbo. 1gr til 1,5gr protein av fettfri kroppsvekt og 50 til 75 prosent fett av det totale energiinntaket pr dag.
Carisma sa for siden:
I følge ernæringsekspertene skal overflødig fett forsvinne ut via avføring, derfor skal det i teorien ikke ha noe å si om man får i seg mer fett enn de tilmålte prosentene. Dette gjelder selvfølgelig kun på lavkarbo. Spiser man mye fett og mye karbohydrater vil kroppen lagre fettet.
Mistral sa for siden:
Jeg tror man må ta høyde for at vi er forskjellige her, altså. Metabolismen fungerer forskjellig fra person til person, og vi er tydeligvis mange her som erfarer at det IKKE fungerer å spise ubegrensede mengder fett.Mitt problem er at jeg ikke blir så mett av alt fettet som jeg "burde" bli, ifølge teorien. Spiser jeg fett til jeg blir mett blir det veldig mange kcal, og vekta står stille eller går opp. Tanken bak det at man ikke skal telle kalorier er vel at appetitten skal regulere seg selv på denne dietten, ikke at kroppen automatisk vil håndtere overflødig fett som overflødig og sende det ut med avføringen?
Når dette da ikke fungerer for noen, altså at appetitten ikke reguleres som den helst burde, ja, da må de det gjelder finne andre måter å få dietten til å fungere på.
Jeg blir som sagt ikke tilstrekkelig mett av fett, og det eneste som fungerer for å holde både karbohydrater og kcal nede og samtidig bli mett, er å spise mye proteiner. Jeg spiser mye mer enn 1,5 gram pr kilo kroppsvekt per dag, og skulle ønske jeg fant en annen metode, men å bare kjøre på med fett fungerer altså ikke – for meg.
The Dude sa for siden:
Sikker på at det er dette ernæringsekspertene sier? En link til det hadde vært bra.
Carisma sa for siden:
Jeg har ikke tid til å lete så mye nå, menj eg vil anbefale denne tråden. forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656
Didda sa for siden:
Jeg har nettopp begynt på kuren og har tatt av meg 4 kg på 4 dager - jeg har ikke sjekke kalorier - men spist masse fett og digg. Men jeg spiser ikke mer en at jeg blir mett altså. Hvis vekt nedgangen stopper opp - over lengre periode - da vil jeg heller minske posjonene enn å spise mindre fett - fordi det er vel det som er grunnpilaren i dietten. for all del jeg er ny her men det er slik jeg har forstått boken og kuren....
The Dude sa for siden:
Jeg har god tid til å vente på rett link siden jeg tror det er en myte det du skrev. Hvis ikke lærer jeg noe nytt og er glad for det :)
På tråden din var det ikke noen referanser til eksperter. I tillegg ble det antydet det motsatte av hva du skrev i ditt innlegg. Pål skrev f.eks at det ble regnet som sykdom hvis man hadde mer enn 9 g fett i avføringen.
Man kan ha (eller indusere) diaré som selvfølgelig medfører at nesten all næring går rett gjennom kroppen, men dette vil også forhindre normalt opptak av væske, vitaminer, mineraler og næring til diaréen forsvinner igjen. Ved normale kroppsfunksjoner vil det være minimalt med ufordøyd mat som finnes igjen i avføringen. Det finnes kalorier i avføring som kan måles med kalorimeter, men disse er bakterier og avfallsstoffer, ikke mat.
Ett unntak er at er prosessen med omdanning av fett til ketoner er irreversibel og det finnes ikke noen lagringsplass for dem i kroppen etter hva jeg har forstått. Ubenyttet energi fra ketoner blir derfor skilt ut i urinen.
Sassy88 sa for siden:
Som sagt, å tro at ALLE kropper fungerer likt er ikke annet enn naivt.
Om jeg propper meg full av fett så tar jeg enkelt å greit ikke av meg noe særlig. Jada, litt tar jeg av, men hva er vitsen med å gå ned max ett par hundre gram i uka bare pga en på død og liv SKAAAAL få fettet til å tyte ut øra, når man kan redusere inntaket litt, føle seg bedre og samtidig ta av litt mer?
Vektnedgangen min er ikke det viktigste, det viktigste er at jeg har det godt med meg selv, føler meg vel, og oppnår de positive sidene ved ketolyse, nemlig økt energi, bedre humør osv.
I starten var det vekta som fikk hovedfokuset, men nå er det mer som en vedig gledelig "bivirkning".
Kanutten sa for siden:
Lavkarbo og lavkalori er vel denne berømmelige Kimkinsdietten??? Finnes mange tråder om den her..... Nille har prøvd..
Jente 1980 sa for siden:
Det var spørsmål her tidligere om hva du spiser daglig som jeg ikke kan se du har svart på. Jeg lurer også litt på dette da jeg står "stille", har bare gått ned 4,5 kg på 6 uker...:o Sjefen min som har tatt av 19 kg siden hun startet i januar og har stabilisert de siste 2 mnd mener at jeg kansje bør spise litt mindre, og kutte ned på sausmengde etc... Tenkte jeg skulle teste det ut, og merker at jeg blir enda mer motivert av å lese om dine erfaringer! Vi begynte omentrent samtidig ,(du 2 uker før meg vel!?) og du har tatt av over 10 kg!!! Det er jo suuuperbra! :D Så kan ikke du skrive ned en liten oversikt til oss over hva du spiser iløpet av en vanlig dag?
På forhånd tusen takk! :)
Eva65 sa for siden:
Helt enig med deg:D den traff håper jeg.
martine sa for siden:
Jeg er også av den oppfatning at jeg ikke klarer å tro at jeg kan spise 3000 - 4000kcal å gå ned i vekt! det er for meg umulig å forstå. kjenner meg veldig igjen i det du sier om at du er matlei å at det preger måltidene, for min del kan jeg nå spise en pakke kjøtteig med masse meierismør, å er da også mett mesteparten av dagen - det er vel rundt 800kcal i en slik pakke uten smøret, å man presser jo ikke da ned mer mat...
kcal blir lagt merke til mer og mer, å Fettet er for min del kun dominerende i prosent ikke i gram. Så jeg er helt enig med at det er viktigere å føle seg bra, enn å presse ned mat man brekker seg av. det kan bli for mye.
Kanutten sa for siden:
Jeg har også lest det Carisma snakker om... Og mener bestemt at det står i ketolyseboka. Det er bare å lese den så finner dere nok det samme som vi har lest.... "Den traff" likte jeg ikke....
Kanutten sa for siden:
Lurer på hvorfor du er her egentlig! Hvis du ikke erfarer det som alle andre her erfarer, og det ER jo et lavkarboforum hvor tanken er blant annet at fett fordriver fett... er det bare for å kverrulere??? VI vet at det funker, og har erfart at det funker... Blir det da feil for DIN teori at det funker for oss?
trillian78 sa for siden:
Det er da virkelig ikke en gjengs oppfatning på forumet at man skal "proppe" seg med fett til "fettet tyter ut av ørene"? Eller til man brekker seg :eek: En fettprosent som er så høy som mulig, ja, men mengden skal ikke være høyere enn at man blir akkurat passe mett. Det er da en vesentlig forskjell mellom propping, tyting og brekking, og høyest mulig prosent?
Og det stemmer at Torkil anbefaler lavere kcal hvis man ikke går ned uten å telle kcal. Men det er jo litt viktig å få frem at dette er en strategi som bør prøves dersom man ikke går ned ved å stole på metthetsfølelsen. Funker det ikke å stole på metthetsfølelsen er det seff ingenting i veien for å prøve lavere kcal. Men jeg mener det er litt viktig å få frem for nye medlemmer at det ikke er der man trenger å starte ketolysekuren :o.
(Ikke skyt :o)
Sassy88 sa for siden:
Det innlegget må jeg ha hoppet over, men selvsagt kan jeg svare:D
Jeg har egentlig et veldig variert kosthold føler jeg, og spiser ikke det samme hver dag, men mitt matinntak i dag ser slik ut:
Frokost: ost og skinkeskiver rullet sammen, med majones inni, ( andre dager spiser jeg gjerne et par kokte egg med en smørklatt på.)
Lunsj: salat med grønnsaker og ostebiter, samt en god dressing over.
Middag: Taco - kjøttdeig steikt i smør, kyllingkrydder, ost, salat, paprika, agurk og rømme på.
Kvelds: En lindbergskive med godt pålegg, f.eks. roastbiff og majones.
Jeg spiser vel strengt tatt det samme som mange andre, men kalorimengden er som sagt kutta ned på, jeg spiser mindre til hvert måltid:D Jeg spiser også akkurat det jeg har lyst på (av "lovlig" mat).
Kanutten sa for siden:
???????? Det beste er jo ca 0.5 kg hver uke! Du har jo gått ned masse! Ikke klag på det!Kanutten sa for siden:
Dessuten betyr ikke lavkalori at man behøver kutte end på fettet....
Jeg elsker denne henvisningen til tørrfisk! Inneholder nada fett, men myyyye proteiner, og ergo mye kcal. ca 300 gr kcal pr 100 gram tørrfisk, og det er mye! Så det å si at fettet er den store stygge ulven er tull.. Teller du kcal må du telle det fra all maten du inntar, og ikke bare fettet..
Jente 1980 sa for siden:
Burde vel stått "bare" 4,5 kg... ;) Men, problemet er at jeg hadde tatt av 4,5 kg etter 3 uker... Da føles det lite når vekta enda står i ro... Har tom. vært opp litt... Vræl... Men det er vel bare å være tålmodig... Ble VELDIG glad nå Kanutten for å få høre at det er masse!!! Motet stiger:D
Kanutten sa for siden:
Skal lete etter Gerds tråd, den er fabelaktig....
Carisma sa for siden:
Er du sikker på at det ikke er mer enn rundt 1500 kcal? I såfall ligger jeg LANGT under! Har ikke veid og sjekket maten på en stund, men jeg ville tro at jeg ligger på en 2000-2500 og jeg spiser mye mindre fett og færre måltider. Regner du selv eller bruker du diett.no e.l? Da jeg brukte det, og hadde ca samme meny som deg fikk jeg over 3000 kcal :confused:
Kanutten sa for siden:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23811
Sjekk denne tråden! Dama er megaglup!!! :love:
Sassy88 sa for siden:
Men nå sier jeg jo ikke noe om mengden mat jeg spiser, eller hvor mye jeg bruker av fett, rømme og majones, for jeg heller ikke akkurat på:o
Jeg bruker kalorikalkulatoren på vektklubben, men det er ikke ofte jeg veier og regner ut kaloriinntaket, jeg husker det bare sånn noenlunde fra alle de andre forsøkene jeg har hatt tidliger epå å gå ned i vekt...
Jeg regna ut nå, for å se om jeg var helt på villspor, noe jeg ikke var. Mitt matinntak i dag tilsvarer omtrent 1527 kalorier.
Så om du fikk ca. 3000 kalorier ut fra en lignende dagsmeny må du jo ha spist en god del mer enn hva jeg gjør...
Jente 1980 sa for siden:
Takk for svar!:) Tror kansje jeg spiser pittelitt mer enn deg... Om morningen spiser jeg to egg stekte eller kokte, samt 2-4 baconskiver, eller en halv omelett à 2 egg feks... Og så tror jeg at jeg må prøve å begrense meg litt om kvelden rett og slett... Ikke spise bare for å spise liksom... :p
Jente 1980 sa for siden:
Tusen takk!:stortsmil:stortsmil:stortsmil Har lest den før, men var veldig greit å lesse det Gerd skriver atter en gang som motivasjon!
Carisma sa for siden:
Nei, men så lenge det inngår i alle måltider blir det jo en viss mengde samlet. 20-30 g pr måltid er omtrent 1-2 ss.
Mengden jeg fikk da jeg regnet på det lå på 100-200g mat samlet altså alt inkludert, pr måltid. 3 måltider.
The Dude sa for siden:
For det første finner jeg det rart at du lurer på motivasjonen til hvorfor folk leser eller skriver på et forum.
For det andre finner jeg det rart at du lurer på hvorfor jeg vil ha en kilde til en påstand som jeg tror er feil. Jeg går ut ifra at absolutt alle på forumet er interessert i fakta omkring kostholdet. Jeg skrev og at jeg muligens ville lære noe nytt hvis jeg fikk linken. Påstanden jeg trodde var feil var "I følge ernæringsekspertene skal overflødig fett forsvinne ut via avføring..."
For det tredje så har jeg ikke skrevet ett eneste innlegg her noensinne tror jeg som er imot lavkarbofilosofien som ligger til grunn. Tvert imot så har jeg skrevet en haug med innlegg til folk som lurer på ting om hvorfor det virker.
Jeg har heller ingen teori og har ikke noe problem med at folk går ned i vekt. Men det er litt rart at hver gang noen forteller at de spiser kosthold med høyt fettinnhold men lite kalorier så blir disse hver gang fortalt at de må spise mer.
Og det jeg finner rarest av alt er at et av gjengangstemaene på forumet er at man skal lytte til kroppen men samtidig skal man overse tegn fra kroppen på at ting ikke er helt som de skal være.
Helt ærlig så var min eneste hensikt med innlegget at jeg så en påstand som virket rar. Jeg var interessert i en link som kunne oppklare om det var jeg eller Carisma som hadde misforstått. Ikke noe verre enn det. Lærer jeg noe nytt er det kjempefint. Dersom vi kan ta livet av en myte så er det også fint.
Verre var det ikke. Peace out.
Carisma sa for siden:
Grunnen til at jeg reagerer på om mengde vs kalorier kan stemme er at jeg spiser mye mer nå enn jeg har gjort så lenge jeg kan huske, og på alle tidligere forsøk (libra osv) har jeg mer eller mindre blitt beskyldt for å lyve om kaloriinntaket siden jeg etter matplanen min lå på 800 til 1000 kcal og gikk opp i vekt... :rolleyes: Antok derfor at jeg regnet for lite og jeg justerte derfor opp alle tallene så jeg lå på 2000 kcal ca (men samme mengde??) på matplanene. 3000 passer derfor mye bedre med mine tidligere erfaringer enn 1500...
Kanutten sa for siden:
Dette er det lureste du har sagt hittil og sier meg enig!!!Carisma sa for siden:
Jeg anser Pål som en ekspert på det dette temaet siden han forsker på temaet og (hvis jeg ikke husker feil) holder på med en avhandling om det. Han ble jo medlem her i egenskap av forsker, ikke i egenskap av slanker som de fleste andre av oss.
The Dude sa for siden:
Enig i at det er få som har klart å få fettet til å tyte ut ørene, men det er flere som mener det står bra til når diaréen tyter ut ræva. Med alt snakket om å lytte til kroppens signal så er dette et aldri så lite varsku. Diaré er en forsvarsmekanisme.
The Dude sa for siden:
Han skriver nokså motsatt av det du tillegger han. Han skriver at det er sykdom hvis det er mye fett i avføringen. Han skriver også at han mener det er målefeil dersom folk tror det er forskjell mellom det de spiser og det de bruker av energi og det de legger på seg/tar av.
The Dude sa for siden:
Pøh! Alt jeg skriver er like lurt :p
Carisma sa for siden:
Jeg har aldri sagt at det er sundt med fettdiare, det er tvert i mot en god regulator for å se om man er på rett spor. Når det er sagt tror jeg man skal rimleig langt over 1500 kcal før man får det :eek:
Det jeg sa er at så lenge man spiser fettrik kost fattig på karbohydrater forsvinner det overflødige fettet ut i avføringa. Om det er sunt eller ikke, var vel ikke tema. Spørsmålet da var om det var farlig å få i seg for mye kalorier.
Men som det også står i tråden jeg henviste til så er kalorier en måleenhet som ikke har noenting for seg, både fordi kroppen ikke behandler fett og annen ernergi på samme måte som de forbrenningsovnene det testes på, og fordi det er umulig å vite hva basisbehovet til enhver ligger på.
trillian78 sa for siden:
Ok, nå var vel noe av hovedpoenget mitt nettopp det du klippet bort fra sitatet da:
Det er jo altså snakk om å lytte til kroppens signaler. Jeg har forøvrig heller ikke sett noe til at folk aktivt streber etter fettdiaré. Men at det kan være en litt uheldig bivirkning etter en dag med mye fett: Ja, helt sikkert. Jeg vil tro at hvis man ikke spiser mer enn til man er akkurat passe mett, så slipper man stort sett unna fettdiareen. Det er jo det som er så fint med lavkarbo/høyfett. Kroppen forteller deg hva som er riktig mengde mat. Personlig har jeg ikke erfart fettdiaré til tross for at fettprosenten min godt kan overstige 80% i løpet av en dag.
Diskusjonen handlet da om kcal-inntaket, hvor noen da påstår at det oppfordres til å spise fett til man brekker seg, til det tyter ut av ørene eller nå altså til det tyter ut av ræva. Ettersom at du er så glad i dokumentasjon i form av linker, så vil jeg gjerne se dokumentasjon i form av linker til de innleggene der det oppfordres til å spise fett også etter at man er blitt mett, sånn at man brekker seg eller sånn at det tyter fett ut av kroppsåpninger.
Stilken sa for siden:
Vurderer å kaste meg på lavkalori for å se om det får litt fortgang:D
Sassy88 sa for siden:
Misforstår jeg deg om jeg tror du setter påstanden min om kaloriinntaket mitt i tvil?
Hvorfor skulle jeg lyve om det?
Jeg har prøvd med et mye høyere kalorinntak, og jeg så tydelig at det gjorde at vekta forsvant mye seinere, samt for MEG er det vanskelig å spise såpass mye, når jeg ikke trenger så mye mat.
Når jeg snakker om at jeg bruker majones i egg og ost-rullene mine er det snakk om en mengde som ikke utgjør særlig mange kalorier. 15 gram majones inneholder 115 kalorier, 50 gram seterrømme inneholder 165 kalorier, 2 ss (22 gram) melange inneholder 198 kalorier.
Carisma sa for siden:
Nei overhodet ikke. Det jeg trekker i tivl er disse programmene og utregningsformene. Det er jo balndt annet tydelig forskjell da på diett.no sin regning og vektklubben sin.
Poenget mitt var mer at det er vanskelig å forholde seg til både kalorier og mengder og vite hva som blir rett. Forøvrig veit jheg at kroppen min blir direkte syk av å tenke kalorier, så det har jeg slutta med.
Bulldog sa for siden:
Regner du med alt da?
trillian78 sa for siden:
Igjen: Det er vel ingen som sier at man skal tvangsfore seg selv lenge etter at man er blitt mett?
The Dude sa for siden:
Og mitt poeng er at det ser ut til at hver gang noen skriver om at de spiser høy fettandel men lite kalorier og at det fungerer bra så dukker det opp noen som forteller at de må spise mer.
Og jeg forstår ikke hvorfor.
Hele prinsippet med ketogent kosthold er at kroppen henter en del av energien helt naturlig fra kroppens fettlager. Da trengs det å supplere med byggestener og eventuell energi som fettprosessen ikke frigir. Siden kroppen er i stand til å yte bra under fysisk aktivitet selv på ketogen kost tror jeg at den nedre grensen for hva man bør spise er bestemt av hva byggeklosser som trengs heller enn at vi trenger å få i oss en bestemt energimengde men der kan jeg ta feil.
Så er spørsmålet om man tror at de som sier de har det fint med høy fettandel men moderat kaloriinntak lyver. Jeg tror ikke folk har noe ønske om å lyve her og jeg ser heller ikke noen argument for å øke energiinntaket dersom kroppen allerede får det den trenger. Det er mulig jeg har gått glipp av et poeng eller to underveis.
Sassy88 sa for siden:
Ok:o
Men som du også sikkert har lest så sier jeg slett ikke at jeg tenker kalorier. Jeg teller dem ikke, jeg regner dem ikke ut og jeg spiser ikke utfra hvor mye jeg kan spise, eller for å holde meg under en eventuell kalorigrense. Jeg spiser til jeg er mett, og tidligere erfaringer sier meg at jeg ligger på et moderat kaloriinntak.
I dag regna jeg ut på vektklubben (som hører til Grete Roede opplegget) og det viste tydelig at jeg ikke har tatt feil når det gjelder antakelsene om kaloriinntaket.
Jeg er heller ikke av typen som orker å sitte med penn og papir for å telle kalorier, jeg spiser enkelt og greit bare til jeg er mett:o
Carisma sa for siden:
Hmm, så med andre ord så er dette effektivt fordi du gjør det boka sier framfor å spise bare for å spise? ;)
Sassy88 sa for siden:
Jepp;)
Og eneste grunnen til at jeg laga en tråd om det her er fordi jeg får inntrykk av at så mange tror man kan spise så mye en bare vil om en bare er på ketolysekuren, men det stemmer ikke for ALLE:o
trillian78 sa for siden:
Mitt inntrykk er ikke at man uten videre får beskjed om å spise mer. Hvis noen ser ut til å spise lite er det klart at spørsmålet: "men blir du mett da?" dukker opp. Hvis svaret er ja, er jo alt (som regel) i orden.
Det hender derimot at folk sliter med stillstand. Da er det ikke uvanlig med rådet. "Spis mer fett!" Men "Spis mer fett" må ikke forveksles med "Spis mer". Man kan godt spise mer fett uten å spise mer.
Hovedpoenget igjen er at hvis du spiser nok fett så vil de aller aller fleste kropper kunne regulere kaloriinntaket selv med hjelp fra metthetsfølelsen. Det utelukker selvfølgelig ikke at det finnes noen unntak som må telle kalorier. Men for de fleste vil det være revnende likegyldig hvor mange kcal man spiser dersom man spiser LCHF, og så lenge man spiser seg passe mett.
Her har du helt sikkert mye rett. Men jeg tror det går en nedre grense i forhold til å ødelegge sin egen forbrenning også. Kroppen vil jo også tilpasse sin egen forbrenningsevne ifht hvor mye og hvilken energi den får tilført. Hvis denne logikken hadde vært fullt ut riktig så ville jo ren faste med et lite supplement at vitaminpiller vært like sunt og effektivt. Det er det jo ikke.
Nei, jeg tror ikke folk lyver. Jeg tror derimot at folk leser de rådene de får her inne om å spise nok fett og nok mat til å bli mett med alle piggene ute når de tolker det som råd om å spise så mye mat at de brekker seg.
Bulldog sa for siden:
Det er vel heller når noen skriver at det ikke fungerer at man gir råd om å spise mer... Men jeg kan jo ha gått glipp av noe.
The Dude sa for siden:
Byggestenene inkluderer også livsviktige proteiner og fettsyrer i tillegg til vitaminene og mineralene. Og muligens noen karber. Skal heller si ifra hvis jeg forsøker.
Se et av de første innleggene i tråden her.
Bulldog sa for siden:
Det spørs jo helt på hvor mye man vil spise det da... Jeg vil tro at de fleste heller spiser for lite enn for mye. Både fordi matlysten avtar (for andre ihvertfall :D), og av psykkelogiske årsaker (man er jo på slankekur, og da er det nok best å spise lite).
2000kcal er ikke mye mat. Det er frokost. :p
Sassy88 sa for siden:
Hehe, joda, det har jo også mye med å gjøre hva jeg vil spise såklart. Før kunne jeg ete som en hest, og det er jo årsaken til mine ekstra kilo:p
Metthetsfølelsen kommer fortere nå enn før, og jeg har også blitt flinkere til å lytte skikkelig til den følelsen.
Men nå er jo mitt problem (som de fleste andres) at grunnen til jeg har mange kilo for mye er fordi jeg spiser for mye. Om jeg da skal gå på ketolyse og spise og spise og spise og... ja... da vil det jo bli vanskeligere for meg når idealvekta er nådd, for på generell lavkarbo kan en jo ikke "trykke i trynet" uten å legge på seg, slik en "kan" nå på ketolyse:p
Du skjønner, jeg øver meg vel litt på tilværelsen etterpå også.. Venner meg til å stoppe når jeg er mett:p
trillian78 sa for siden:
Jeg lurer fortsatt på hvor dere har sett rådene om å spise seg mer enn mett hen?
Gerd sa for siden:
Jeg også :confused:
For iflg ketolyseboken skal man spise seg passe mett til hvert måltid, og spise når man er sulten.
Bulldog sa for siden:
Jeg har skrevet det i noen tilfeller. Andre også. Jeg har derimot aldri sagt at man skal true i seg fett til det tyter ut igjen...
Hvis en person skriver at h*n spiser 800kcal om dagen, er mett, men går ikke ned i vekt og føler seg sliten og matt. Forutsatt at vedkommende ikke er sengeliggende og 1,40 høy, så vil jeg si "spis mer, selv om du er mett".
Jeg håper også at det skinner igjennom at mine mål, og dermed matinntak, ikke er helt de samme som flertallet her inne, så ikke følg mitt eksempel ;) .
Unnskyld dårlig norsk. Jeg er trøtt :)
trillian78 sa for siden:
Selvfølgelig. Men det er jo et helt ekstremt eksempel da. Da snakker vi jo om en direkte helseskadelig diett vil jeg påstå. Selv ikke lavkaloridietter anbefaler et så lavt inntak.
(ikke bare du som er trøtt :lol: Begynner å få seriøse problemer med grammatikken sjøl)
Bulldog sa for siden:
Var det hver gang?
Bulldog sa for siden:
Det var noen som skrev at de lå på ca 1100kcal her for en tid siden. Noen hevdet/hevder at 2000kcal er mye mat. Det er jo bare tullete... Nå tror ikke jeg at man ødelegger forbrenningen sin permanent, eller påfører seg selv annen varig skade ved å spise for lite en periode, men det er liksom så lite vits i på ketolyse. Og når jeg selv begynner å føle meg utkjørt om jeg går under 3000kcal om dagen, så skvetter jeg litt når jeg ser sånne tall. :)
Grammatikken din er forresten helt fin. Evt er jeg bare for trøtt til å legge merke til feil :p
erleperle sa for siden:
det at kroppen selv regulerer kaloriinntaket er ejg enig i. Men jeg og kanskje mange andre her, har hatt problemer med å vite hva tid er det nok, hva tid er jeg egentlig mett nok. LInjen mellom mett nok og for mett er smal.
Jeg er nødt til å tenke på hvor mye jeg har spist, og vite at teoretisk sett skal dette vært nok. Så får ejg heller fylle på en time senere hvis det ikke funker.
Jeg har vansker med å vite hva tid nok er nok, så jeg må ha en viss oversikt over hva jeg har spist i løpet av dagen. Jeg skrive rikke ned å regner ut, men har et mentalt overblikk.
Har ikke prøvde lengre enn et par dager innimellom andre dager. Jeg har også spist mindre enn jeg pleier pga jobb og travelhet, og har gått ned mer.
men ketolyseboka sier vel at man skal spise til man er mett og slutte der. Er man mett etter et totalt daglig inntak på 1500 så er man mett, trenger man 2000, 2500 så trenger man mer. Kroppen varierer, behov varierer ut fra aktivitet. Og vi er kommet i forskjellige faser i forhold til vektnedgang.
Carisma sa for siden:
Problemet oppstår i det man da ikke fyller på en time seinere, pga at man ikke vil spise flere kalorier. Og DET skal man ikke tenke på ketolyse! :rolleyes:
Eva65 sa for siden:
Hvist 2000 kal er bare frokost så er du på fetekur.
Eva65 sa for siden:
Helt enig med deg , gjør det som funker for deg, det gjør jeg ,blåser i andres merkelige råd , går etter boken til Torkil og raser ned. Er på ketolyseforumet , der har de en mye bedre innsikt i ketolyse.
Må over på dette forumet for å lese innleggende en gang imellom, det er så mange rare meninger her inne som verken mening eller fornuft.
Eva65 sa for siden:
Aldri hørt noen har blitt syk av å telle kalorier. Hvordan utarter det seg?
Kula sa for siden:
Hvorfor gidder du egentlig å delta på dette forumet?
Gerd sa for siden:
Jaha????
Og slike innlegg som dette er veldig fornuftige og gir mening, syns du?
Kula sa for siden:
Det kan virke som om hun trives med å være irritert...
JenJen sa for siden:
Du har hørt om spiseforstyrrelser ja? Om du ikke har det, så anbefaler jeg deg å lese litt her: [url]www.iks.no[/url]
aslaug sa for siden:
Ja, dette var trist å lese, spesielt for de av oss som har lidd av og fortsatt lider av spiseforstyrrelser.
Ja, man kan bli syk av å telle kalorier!
Bæret sa for siden:
Jeg råder deg til å lese her jeg: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8963
Det er på tide å tenke på hvordan man fremstår på nett, rett og slett.
Eva65 sa for siden:
Deltar ikke på dette forumet ,men er inne å ser på mange rare svar.
Eva65 sa for siden:
De teller ikke kal, de slutter å spise
Bæret sa for siden:
Det gjør du, deltar mener jeg.
De rare svarene, synes jeg, skrives i hovedsak av den siterte.
aslaug sa for siden:
Det er mange typer spiseforstyrrelser, det er veldig få som slutter å spise helt. De som har anoreksi kan alt om kalorier, det kan også de med bulimi og tvangsspising. Kaloriene styrer, og tror de at de har fått i seg for mange kalorier så gjør de alt de kan for å kompensere!
Tro meg, jeg har vært der, det er et helvete.
Carisma sa for siden:
Lille venn, kanskje du må oppleve litt mer av den virkelige verden før du begynner å uttale deg? Om man har spiseforstyrrelse teller man i aller høyeste grad kalorier! Og for å være ærlig grenser noe av det kalorihysteriet som er her inen for tiden mot en spiseforstyrrelse :rolleyes:
Kanutten sa for siden:
Det er en diagnose som kalles ortorexi... Ete "sunt" (telle kalorier) og være manisk på det....
JenJen sa for siden:
Det er jeg helt enig i :ja:
Ivory sa for siden:
Amen!:ja:
Jabba sa for siden:
Signerer!
Fetpåmidten sa for siden:
Det jo et dokumentert faktum at mennesker med spiseforstyrrelser er meget vel bevandret på kostholdfora, og vi vet jo ikke hvilke tanker som ligger bak alle ulike spm som stilles. Verdt å tenke på...men mitt inntrykk generelt på dette forumet, er jo at folk er flinke til å oppmuntre livstilsendring, og ikke ekstremt kilofokus:) (bortsett fra i juni, da...bikini og alt det der)
Stilken sa for siden:
Da har du aldri hatt spiseforstyrelser
Jøss for et svar, blir litt trist jeg når folk er så lite opplyst som dette!:(
nonta sa for siden:
Jeg synes man kan spare seg slike nedlatende uttalelser. Kunnskap og erfaringer om lav karbo kosthold og ketoseprinsippet finnes i ulike varianter og et gratis forum for å dele sine erfaringer er et gode som bør settes pris på,enig i andres ståsted eller ikke. Ikke alle kan eller ønsker å putte penger på Torkil sin konto, det impliserer ikke et mindre engasjement av den grunn.
Å vinne kampen mot kiloene er og har vært tøff for mange av oss, vi har individuelle forskjeller som fører til at ulike kostvariasjoner passer for de enkelte.(Er det ikke derfor vi ikke alle går på Grethe Roede?;))Det er jo nettopp mangfoldet som reflekteres i forumet som gjør det bra! (også oppskriftene da:-) )
Desverre er "kalori" nærmest et tabuord her inne, det er også dumt synes jeg og forstår egentlig ikke hvorfor, så lenge det også fungerer for mange å holde kontroll på disse sammen med et lav karbo kosthold. Jeg opplever en temmelig treig nedgang, ikke etter ketolyseboka for å si det sånn!(og ja, jeg har lest boka og følger opplegget) Forumet er jo da et bra verktøy for inspirasjon, se andre variasjoner som funker, og motivasjon til å fortsette:)
nonta sa for siden:
Jeg synes man kan spare seg slike nedlatende uttalelser. Kunnskap og erfaringer om lav karbo kosthold og ketoseprinsippet finnes i ulike varianter og et gratis forum for å dele sine erfaringer er et gode som bør settes pris på,enig i andres ståsted eller ikke. Ikke alle kan eller ønsker å putte penger på Torkil sin konto, det impliserer ikke et mindre engasjement av den grunn.
Å vinne kampen mot kiloene er og har vært tøff for mange av oss, vi har individuelle forskjeller som fører til at ulike kostvariasjoner passer for de enkelte.(Er det ikke derfor vi ikke alle går på Grethe Roede?;))Det er jo nettopp mangfoldet som reflekteres i forumet som gjør det bra! (også oppskriftene da:-) )
Desverre er "kalori" nærmest et tabuord her inne, det er også dumt synes jeg og forstår egentlig ikke hvorfor, så lenge det også fungerer for mange å holde kontroll på disse sammen med et lav karbo kosthold. Jeg opplever en temmelig treig nedgang, ikke etter ketolyseboka for å si det sånn!(og ja, jeg har lest boka og følger opplegget) Forumet er jo da et bra verktøy for inspirasjon, se andre variasjoner som funker, og motivasjon til å fortsette:)
arkine sa for siden:
ser det er mye diskusjon om kalorier og fett
når jeg går på ketolyse ,blir jeg veldig fort mett..kalorimengden aner jeg ikke
men har aldri spist mye mat ,men heller spist kaker , sjokolade brus , osv.
og brød , og atter brød .
så på dette kostholdet som er ypperlig for meg ,men smaker jeg en sjokoladebit , er dagen ødelagt og jeg langer i meg kaker ,is ,osv
så til saken,,
frokost mulig 2 skiver ost
lunch 2 egg et parr skiver bacon
middag kjøtt ca 100 g,, pluss en liten neve sopp og løk ,gjerne en skvett fløte
kvelds 6,7 kyllingvinger ,eller 2 egg og bacon
en atkinsbar etter middag,
steker alt i smør ,mye smør
vet at dette er lite mat .men orker rett og slett ikke mer ,
og ser at noen kan spise opp en halvkilo kjøttdeig til et måltid
jeg har en halvkilo til minst fire fem mårltider,,
og skjønner at vi allle er forskjellige ,og etter som jeg leser i ketolysen boken og skaldemann , skal en spise når en er sulten og stoppe når en er mett,, det står ikke hvor mye en skal spise
så det jeg vil fram til , er at tråstarter ga meg håp om at jeg kan gå ned i vekt , når jeg spiser til jeg er mett,,uansett om det er lite
er jo selfølgelig dager hvor jeg fyser på noe ,,
men gi meg en is , sjokolade, kake eller noe søtt,,da er hungren der med en gang
Carisma sa for siden:
Atkins bar er nok med på å vedlikeholde søthungeren.
Mistral sa for siden:
Dette syns jeg var en meget unødvendig kommentar. Jeg har sett lignende kommentarer i andre diskusjoner her inne, og jeg må si jeg syns det er trist dersom noen av de mest aktive og erfarne brukerne på lavkarbo.no blir like dogmatiske som Ernæringsrådet.Jeg har gjort som hovedinnlegger i noen dager - spist svært lite karbo og samtidig passet på kalorinivået. Vekta har gått sakte, men sikkert ned. I går fikk jeg imidlertid (litt ufrivillig) en dag med mye fett (fortsatt under 10 gram karbo), jeg spiste 3000 kcal - og vips gikk jeg opp 400 gram.
Så da fortsetter jeg å holde øye med kaloriene, så får "ekspertene" bare kalle meg hysterisk så mye de orker. :rolleyes:
Kula sa for siden:
Disse 400 grammene du gikk opp fra én dag til en annen; hva tror denne vekten består av?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.