< Tilbake til oversikten

Lyst på ordentlig sprøe ostechips?

Bee sa for siden:

Legg osten på bakepapir i microen i 3-4 min med ønsket krydder på. da blir de både sprø og luftige. ;)

Bæret sa for siden:

Jeg har "vanlig" micro uten grillfunksjon, er det du også har?

Nemii sa for siden:

Aj, hørtes godt og ikke minst enkelt ut:D

Bee sa for siden:

Bruker uten grillfunksjon ja. :D

Bæret sa for siden:

Jeeee...:D

Nemii sa for siden:

Skulle aldri lagt ut denne oppskriften - blitt avhengig jo, er jo så enkelt!

nomma sa for siden:

Ja, i går "kjørte" jeg microen 4 ganger :lol:

Maimor sa for siden:

Jeg er blitt avhengig jeg også. Og med bittelitt salsa på så blir det jo akkurat som tortillachips med salsa!

Bee sa for siden:

Jeg spiser de hver eneste natt på jobb. :lol:

Jeg blander rømme og salsa som dipp. farlig godt. :rolleyes:

Kitt sa for siden:

:sikle::sikle::sikle:
Dette var bare såååååå smart og kjempegodt!:D
Blir nok en klassiker her i huset!:ja:

saxpia sa for siden:

Åh, dette skal prøves :ja:

muskatt sa for siden:

Hei

Hvilket krydder bruker dere?

Kitt sa for siden:

Hadde litt hvitløkpulver på de første, men osten var ganske salt:eek:, så neste runde hadde jeg ikke noe på!
Brukte dem som "brødskive" og hadde meierismør(skåret med ostehøvel), skinke og ost oppå!:sikle::sikle::sikle:

Bee sa for siden:

Hvitløk, pepper, koriander, dill, grillkrydder osv. Bruk hva du vil.

Maimor sa for siden:

Jeg bruker oftest pizzakrydder uten salt.

Susanne87 sa for siden:

Hvor varmt? Full styrke?

Veggpryd sa for siden:

Hæ! Blir de sprøe i micro'n??? I såfall er dette helt genialt. Må ut å prøve nå! :D

edit: eeeh.... 3 - 4 minutter? Da blir de jo skikkelig "nuket" :eek: Jeg har micro fra 80 tallet, og den er litt i kraftigste laget. He he.

Bee sa for siden:

Full guffe. De er ferdige når de slutter og boble liksom.

Kitt sa for siden:

Holdt lenge med 3 min på full guffe i min 12 år gamle micro!:)

saxpia sa for siden:

Dette er jo bare genialt, og jeg gleder meg til å prøve de med salsa.

Bee sa for siden:

DET er dritgodt! :sikle:

nomma sa for siden:

Jarsberg chips med Brie.. knallgodt.. :sikle:

achillea sa for siden:

Ostechips har vært en av høydarene i matveien. Tusen takk for rådet om mikrobølgeovnen. Mye lettere å få de godt sprøe på halve tiden og uten fare for å brenne de. Brent ost er ikke mye godt.

saxpia sa for siden:

Nå gleder jeg meg ennå mer og er skikkelig sur for at jeg ikke har salsa i huset :rulleøyne

Hvilken salsa er å anbefale?

Maimor sa for siden:

Jeg har blitt helt forelsket i ICA's I love Eco salsa. De har den på Rimi her hvertfall. 5 karber pr 100g.

Bee sa for siden:

Tips: Bruk ostechipsene som lasagneplater. ;)

Til taco er de jo også ypperlige selvsagt.

saxpia sa for siden:

Men er det ikke bare å legge vanlig ost mellom kjøttsausen, da? Eller får de en annen konsistens/smak når de først har vært i microen og blitt hard?

StineK sa for siden:

Høres kjekkvindt ut! :suss:

Tester nå...

StineK sa for siden:

Skikkelig namnam jo! :suss: :suss: :suss: :suss: :suss: :suss: :suss: til Bee!

Men 3 minutter var nok på min 5 år gamle ovn på 750W. Prøver kanskje enda litt mindre tid neste gang.

Gerd sa for siden:

Dette var smart :D

Sitter med et par gode skiver nå :D
3,5 minutt... 750 w.... sprø som bare det, uten å dette fra hverandre :)

Iset sa for siden:

Skal kose meg med disse i kveld. :)

Carisma sa for siden:

Trenger ikke salsa, bare dyppet de i rømme jeg... er hekta! :D

Iset sa for siden:

Jøssenavn!! Dette BLE jo chips! Jeg har bare brukt ovnen før og da har de bare fått smelte og så stivne på rist etterpå, men det har jo ikke blitt slik som dette. Jeg ble litt skeptisk til den lange nuke-tiden, men herregud så chipsaktig. Nå blir mannen glad, tusen takk for fantastisk chipsoppskrift!

Bee sa for siden:

Ingen årsak. :D

Prøvde som lasagneplater i dag, men da ble de myke gitt. :lol: Men smaken ble litt annerledes til He-Bee's store glede.

Iset sa for siden:

Hehe var redd de ble myke ja. Men som nachos må de jo fungere ypperlig! Altså ikke der de skal i ovnen, men brukes naturell. Namme! Tacomiddagene blir litt kjekkere da ja, hehe.

Jeg måtte legge ut oppskriften på et annet forum, håper det er greit. Skrev selvsagt hvor jeg hadde funnet den. Gosj så snadder!

Kan jo brukes som knekkebrød også dette her. Jeg laget en av chipsene dobbelt så tykke og det ble faktisk et suverent knekkebrød!

Kanutten sa for siden:

Og hvis du småkutter osten og blander i stivpiska eggehvite blir de luftige og sprø og tykke!

Iset sa for siden:

Takk for supert tips, Kanutten! :hyper:

Bee sa for siden:

Det er selvsagt helt greit. Alt som finnes på internett er vel allemannseie, ikke sant? :D

Kitt sa for siden:

Jeg spiser mine med meierismør, skinke og ost!:sikle:

nomma sa for siden:

Hadde disse med til en venninne-"fest" i kveld, Grand Prix kveld :) De gjorde stor suksess, de andre spiste like mye av ostechipsene som det andre potetgullet som sto på bordet. Det beste av alt at popcornet og Potetgullet ikke fristet meg i det hele tatt..

Linn H sa for siden:

Kjempegode:heia:

Gundrosen sa for siden:

Dette er genialt. PERFEKT erstatning for chips. Har også laget det et par ganger på jobb som knekkebrød med pålegg og det fungerer rimelig bra det også.

Men hvor mye kalorier og slikt blir det egentlig om man lager en ganske grei skål med dette?

Carisma sa for siden:

Det må man nestenveie mengden ost for å finne ut. FOrøvrig er det uinteressant siden vi på lavkarbo ikke teller kalorier :D

Gundrosen sa for siden:

Sant nok, men jeg føler bare jeg har litt bedre fremgang i de periodene jeg har noenlunde orden på både carbs og kalorier :)

Maimor sa for siden:

Ja, jeg hører man sier det. Men det er nå en gang slik at om kroppen forbrenner 2000 kcal pr dag og man spiser 3000 kcal, så vil man gå i pluss over tid!

En skive ost (Jeg bruker ferdig skivet First Price-ost) tilsvarer ca 15-16g og utgjør ca 55 kcal.

ned sa for siden:

Dette var en genial snacks variant, leste om den her for et par dager siden, og har laget en del i mellomtiden :D

Iset sa for siden:

Det eneste jeg synes er litt pes er at jeg ikke kan lage syndige mengder om gangen. Må lage det i flere omganger om vi er mange som skal spise, litt frustrerende når man må vente. :knegg: Men men.

Hvordan oppbevarer man forresten slik chips om den skal oppbevares i en dag eller to?

Carisma sa for siden:

Det kommer an på hvor kaloriene kommer fra, siden en kalori ikke er en kalori.. :)

Gerd sa for siden:

Pssst: dette er en tråd om ostechips.
Ikke "kupp" den med "utenomprat", vær så snill :)

Iset: Ostechips oppbevarer jeg i tett boks. Holder seg sprø i dagesvis :ja:

Iset sa for siden:

Flott, tusen takk. :D

Iset sa for siden:

Jeg har ikke turt å salte dem før, siden ost kan være litt salt. Men nå tok jeg sjansen og tok litt havsalt på. HERREGLÆG så mye bedre det ble! Håhåhå! Mannen sitter her og spiser seg ihjel. Laget noen med salt og pepper og noen med paprika.

Gerd sa for siden:

Ja det er nammis :sikle:

I kveld spiste jeg de som knekkebrød... med røkelaks på :D

Mmmmmmm.....

Iset sa for siden:

Ja som knekkebrød er de jo ypperlige også! Dette er bare så genialt at ... Ja!!

Gerd sa for siden:

Helt enig :D

nomma sa for siden:

da vet jeg hva jeg skal spise til frokost i morra :ja:

Bee sa for siden:

Iset: Jeg oppbevareer i ziplock-pose. Funker kjempebra.

snilje sa for siden:

Hva gjør jeg feil?? Di sitter fast i papiret jo!!

Michelin sa for siden:

Oh joy.... :love:

Du tok rett papirrull? må være bakepapir..... :)
mmmmm :sikle: namnam

StineK sa for siden:

Ta papiret ut av ovnen og la det stå litt på benken så løsner de lettere.

Og hvis bakepapiret gjenbrukes mye sitter de lettere fast.

StineK sa for siden:

Dette varierer med ostetypen. Synnøves ferdige oppskjærte trenger 3,5 mins hos meg. Antar coop sin ost hadde tynnere skiver eller no?

Antar jeg kan dandere ost opp langs kantene nedi et beger av noe slag for å lage tacoshell av osten. Men hva slags beger?

saxpia sa for siden:

Jeg bruker de bare flatt til tacoen. Lager en god tacosalat på tallerkenen. Legger den oppå ostechipsen. Ikke noe problem. Og egentlig enklere å spise enn skjella.

Maimor sa for siden:

Jeg har en tacoholder i plast, altså en slik man kan sette de vanlige sjellene oppi for å fylle dem. Med en gang jeg tar de ut av microen, mens de enda er bittelitt myke så bøyer jeg dem og setter dem pent oppi der. Da stivner de i rett fasong. OBS, ingen vits å prøve å sette dem oppi der før du har dem i mikroen. Da smelter alt til en jurpe som legger seg nederst og flyter utover i ovnen. :flau:

Ivory sa for siden:

Kjempegode ostechips!!!:D Mine sto i 3,5-4 minutter på full effekt, til de hadde boblet ferdig. Ble jo som å spise potetgull:spisesnak:sikle:

Karbomor sa for siden:

Å guri.. sulten Dette hørtes helt fantastisk ut! Det skal jeg spise til tacoen i morgen i alle fall! Takk for tipset!

Bee sa for siden:

Legg de over en skål og forme de med en gang de taes ut, så blir det også bra til taco. :D

Skautrollet sa for siden:

Disse var jo fantastiske!
Nå har jeg forsøkt med vanlig gulost og krydret med masse forskjellig, men høydaren var taffelost med tomat. Funker gull som knekkebrød.
Takk og takk igjen Bee!

Kanutten sa for siden:

Jepp Taffelosten får man i ørten varianter!!! NYYYDELIG er den! Pleier bruke den med Jalapeno i og denne med Pepper. Den blir herrlige som dyppesnacks! Den blir luftigere og sprøere enn vanlig ost.

nomma sa for siden:

taffelost med vårløk var knall, og for en konsistens nesten som småkaker :)

ostechipsknekkebrød med kviteseidsmør med kvitløk er ikke å forrakte heller, det får opp fettinntaket ;)

saxpia sa for siden:

Den ligger i kjøleskapet og venter på meg til i kveld.

saxpia sa for siden:

Skuffa:(

StineK sa for siden:

Når jeg skal lage osteknekkis så tar jeg doble skiver med ferdig oppskjært ost. Syns det blir litt sterkere og litt mer å legge pålegg på.

Ps! Syns det ble :sikle: med smør. fårepølse og majones på.

Mt2t sa for siden:

Øøøø, hva er det jeg ikke har fått med meg? Osten sitter jo fast i tallerkenen:o. Jeg må spikke godisen ut jo:confused:

StineK sa for siden:

Bakepapir? :)

Mt2t sa for siden:

:w00t::rodme: Ha ha, jeg ler meg ihjel!!! Godt var det lell. Nå har jeg slikka tallerkenen fnis

Veggpryd sa for siden:

Nå har jeg endelig prøvd disse ostechipsene - og gurimalla! :stortsmil Det var saker det! Knekkebrød og potetgull og småsnacks og altmulig det der!

Så lettvint! Og så godt! :w00t: hopper opp og ned

Carisma sa for siden:

Jeg har prøvd taffelost med tomat og med vårløk i kveld. Morro! :D De ble som kaker ja :ja: Og man kan jo fylle ting inni!

Gerd sa for siden:

Jeg har laget av kavli sine ferdigskiver: Jalapeno, skinke, skinke og purre.
Og tine sin med vårløk

:sikle:

Carisma sa for siden:

Blåser kavli sine seg opp også slik som tine sin gjør?

Gerd sa for siden:

Ja litt. :)

nalana sa for siden:

Disse har jeg også prøvd. De trenger litt kortere tid, og blåser seg mer opp enn vanlig hvit ost. Og så blir de litt gyldne og er mye tykkere. Perfekte knekkebrød.:D

Veggpryd sa for siden:

Ah! Hvor tar du det fra! :) Det har åpnet seg en helt ny verden for meg nå med disse ostechipsene. Frokost i morgen blir osteknekkis med pålegg, og jeg tror nesten jeg må ha med noen ostechips med salt & pepper på jobb. Når jeg kommer hjem skal jeg lage lasagne med kjøttdeig, spinat og philadelfia. Med ostechips som lasagneplater! :spisesnak

Borealis sa for siden:

Hvordan ble disse når man blandet osten og eggehviter? (Så noen nevnte det, tidlig i tråden). Noen som har testet det? :rolleyes:

Mt2t sa for siden:

Ooops, bakepapiret tok fyr i microen:eek:

Karin sa for siden:

Vanvittig godt. Taffelost var best! Men Kavli sine tilsvarende ble ikke vellykket.

Kristine78 sa for siden:

Jeg har også prøvd disse chipsene og har blitt skikkelig hekta :D De smaker bedre enn vanlig potetchips jo...

Jeg har testet litt forskjellige typer ost som dansk gräddost, norvegia og jarlsberg. Gräddosten var veldig god men litt vanskelig å få sprø da det er mye fett i den, samtidig var den litt salt slik at jeg fant ut at denne var best uten noe krydder da det er mye smak i selve osten. Jarlsberg likte jeg ikke da det ble litt for sær smak når den ble stekt slik i ovnen. Norvegia er bare himmelsk !!! Litt Chili explosion og maldonsalt på dyppe den i rømme.... Mmmmm er så glad jeg så dette tipset her inne siden jeg er en skikkelig chipsoman !

tulla sa for siden:

Hjelp, hva gjorde du da?:confused: Tror ikke jeg tør å bruke bakepapir i microen heretter....

Mt2t sa for siden:

Ikke farlig. Når jeg la det på en tallerken, gikk det greit. Jeg har et brett i microen som jeg la bakepapiret rett på. Da fikk det jo strålinger fra alle kanter.:o

nomma sa for siden:

favoritten for tiden, oste-chips-knekkis med majones, egg og røykalaks.. :sikle:

Veggpryd sa for siden:

Ja, nå vet jeg hva jeg skal ha til frokost! :ja: Osteknekkis av tomatost med meierismør og spekepølse!

Zuma sa for siden:

Ah, jeg simpelthen eeelsker smeltet/grillet/krispy ost så dette skal testes. :) Har dessverre ikke micro men jeg regner med grillfunksjonen i vanlig stekovn gjør samme nytte.

Takk for tipset, Bee!

Makronelle sa for siden:

Heisann
Dette er første gang jeg prøver meg på å skrive noe her inne. Håper ikke jeg gjør noe galt nå. :) Jeg prøvde å lage ostechips i mikroen min, la to osteskiver der, og før de hadde ligget et minutt så sprakk tallerkenen de lå på. Hvordan ser jeg at de er ferdige? Og har jeg brukt for sterk varme på de da tror du?

Carisma sa for siden:

Høres ut som et servise som ikke tåler å være i microen. Jeg legger de barerett på bakepapir på den tallerkenen som er i ovnen, og full guffe i 3 min ca.

Maimor sa for siden:

Ikke bruk tallerken, bruk BAKEPAPIR! P.S. Du er ikke den første her som har gjort den feilen. ;)

Mt2t sa for siden:

Jeg må bruke begge deler! Har bare en rist i microen min, dermed tok bakepapiret fyr:eek: Men bakepapir PÅ tallerken gikk bra. Og forresten; nam nam!

Ivory sa for siden:

Dette er blitt en slager her i huset på lørdag (og noen ganger ellers...hehe), med pommes frites-krydder på (grill). Ungene synes også det er veldig godt. Også kjempegodt med dip. Savner ikke vanlig potetgull! :D

SunnhetMedSirrup sa for siden:

jeg prøvde og lage ostchips :) tusen takk! supert resultat! :)

men jeg snakk biter av de over kjøttdeig og ost lavkarbo-pizza.. det ble en digg taco pizza :) med masse krydder :)

alvepiken sa for siden:

Er det bare jeg som er totalt dust siden det bare blir "grøt"/"gugge"? Tok den ut etter 1,5 min, da boblet det og kokte av guggen i microen. Hva gjør jeg feil??

Viclin sa for siden:

Du må vel ha den inne lenger, så boblinga rekker å bli stivt?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.