< Tilbake til oversikten

Lyst på ordentlig sprøe ostechips?

StoreLilleMeg sa for siden:

Jeg har også prøvd taffelost med tomat. Namminammi....
Dette redder lørdagene mine :)

Kitt sa for siden:

Du må nok ha dem inne litt lengre, ja.

Og det skal boble og koke når du tar dem ut!
Stivner fort og blir namnam!:sikle::sikle::sikle:

Gerd sa for siden:

Alvepiken: Du må micre de lenger:

alvepiken sa for siden:

Jeg er bare litt redd for å ha ting lenge i microen for tiden, jeg satte nesten fyr på psykiatrisk for noen uker siden vedhjelp av microen der nemlig:D Jeg tenkte at knekkebrød med brunost burde da være godt varmt, men etter 20 sek så var det røyk i hele kjøkkenet og det luktet mindre godt :p Måtte jo lage litt action når man først var innlagt:p

Gerd sa for siden:

Uff da :p
Neida, ingen fare. De må få dampa ut fuktigheta :ja: Du ser det på de at de blir tørre på en måte :ja:
Jeg går ikke fra microen når jeg har de i. Følger med hele tiden :ja:

Viclin sa for siden:

Hehe, knekkebrød med brunost kan ikke ligge inne lenge. Heller ikke brødskiver med brunost. Brunosten smelter utrolig fort.

Maimor sa for siden:

Prøvde brunost til barna her forleden da barna gjerne ville prøve. De ble svartsvidd etter 20 sek! Det er jo nesten bare sukker i den så det er ikke så rart.

Krøllerellerei sa for siden:

Argh! Nå har jeg røyklagt hele nabolaget. Brettet stod 2-3 minutter for lenge, hehe, så nå spiser jeg lett brente chips.
For å si det sånn, det knaser jo, så det glir ned. Sammen med masse vann!

Iset sa for siden:

Laget du dem i ovnen? Blir absolutt ikke like bra som i mikroen. Been there, done that, hehe.

Krøllerellerei sa for siden:

Jeg har ikke mikro, så det er ikke noe alternativ. Hehe, men jeg har laget dette flere dager, og det har blitt knallgodt. Jeg var nok litt tøff i trynet i dag, satt og surfet på Lavkarbo.no i stedet for å se etter hva jeg hadde i stekeovnen.

Karin sa for siden:

Jeg har funnet ut følgende:

Taffelost - funker aller best! Ferdig skivet er så lettvint atte. 3 min i min mikro, helt utrolig bra. Alle sorter taffelost i skiver er sykt godt.

Norvegia eller jarlsberg i skiver - sprøtt og deilig. Nøytralt i grunnsmak, her kan man legge på en del smak i form av krydder. Blir KJEMPESPRØTT! i min mikro i alle fall. Men jeg må bruke litt mindre tid til dette enn til taffelosten. Ikke mer enn 2,5 min her.

Nøkkelost! For de som liker det, er dette fantastiske chips! Deilig smak! Mindre tid enn til taffelost. 2,5 min her også.

Ridderost, eller Kavli osteskiver - NEI NEI NEI NEI NEI! Funker overhodet ikke.

Dette er HELT klart en av de mer geniale oppskriftene jeg har sett på lavkarbo. Kinobesøkene mine er nå reddet for all framtid - det funker så sykt bra. Dessuten er det nå GREIT å spise chips, liksom. . . I alle fall hvis man er bare sånn LITT sulten!

Dette burde noen fått en medalje for!

Karin sa for siden:

Oj, glemte . . . Det jeg EGENTLIG skulle si, var at mikroen er et problem samtidig som den er en velsignelse.

Et problem at jeg bare får plass til fire-fem skiver ost samtidig i mikroen, og det tar mer tid å legge dem opp på bakepapiret enn det tar å nuke dem.

Et problem at det er så utrolig godt og så veldig tillatt . . Så du klarer nesten ikke lage nok mens du spiser. Kan fort spise veldig mye her. Det finnes sikkert en grense for når det er greit og når det er usunt, bortsett fra at jeg ikke ser den for meg akkurat nå. Muligens er den grensen på GR. . .

Carisma sa for siden:

Jeg syns den med vårløk funket, men måtte bruke bare 1,5-2 min. Ble kjeksaktig, godt med rømme på :)

Gräddost funker IKKE :D
Men Tine Edamer er kjempegod! Jarsberg går også, smaker mye, men litt for søt for meg.

Tictac sa for siden:

Jeg prøvde akkurat nå, hadde bare gräddost i huset, var litt dum for jeg krydret dem og det ble nok litt vel mye siden de er salte nok i seg selv. Regner med at det hadde hjulpet med litt dipp til. Fikk bare 6 osteskiver nå, må jo ta en evighet å lage til en festkveld! hehe:D

Kitt sa for siden:

Vi var 12 lavkarbo- jenter på hyttetur i mai. Ikke bare tok det lang tid å lage nok ostechips, mikroen gikk varm og luktet nesten svidd etter en stund.:eek:
Måtte ta pauser for å få laget alle vi skulle ha!;)

dani sa for siden:

Herremin så sabla godt... 5-åringen her sa "har vi mer super-potetgull mamma?" mens 3-åringen bare sa "namm!"

Men jeg har et spørsmål og, når jeg lagde dette så ble bakepapiret fullt av...fett? en væske, så ut som fett. Var det jeg som la for tykt lag av ost på? en skive ble liksom så tynt...

Elinengelen sa for siden:

Har testa de. gooode. men liker ikke ettersmaken av ost, så må se om jeg finner noe dip.

Kanutten sa for siden:

Har flere enn meg erfart at TINE sine taffeloster "hever" mer en Kavli sine, samt at de blir sprøere??

TINE med tomat blir tykke, lubne og megasprø selv med bare en skive. Når jeg lager til av Kavli sine må jeg ha to skiver oppå hverandre for å få samme resultatet.

Har dessuten hatt osten i en silikonform størrelse stor muffins. Da blir det en sprøøø osteform som kan fylles med ymse saker og ting. :sikle:

Furine sa for siden:

Såg om ostechips i omnen tidlegare ein dag, men det var liksom litt meir pes å lage, så har ikkje fått prøvd det enno. Men så fann eg denne tråden no i kveld. I microen var berre knall! Har prøvd berre med vanlig gouda så langt, men det var nammmm!
Takk for denne! :) Dette kjem til å bli mykje brukt!

Furine sa for siden:

Har fått blod på tann, så i dag har eg testa med Babybel. Delte den i to sidan osten er ganske tjukk, og nuka den i 2 minutt i mikroen. Goudaen eg prøvde i går trengde 3, men denne byrja å vise litt brent på ein plass etter 2, så neste gong skal eg prøve i underkant av 2 minutt. Men resultatet vart elles bra! Laga dei utan noko krydder, og det smakte NAM! :)

Veggpryd sa for siden:

Så smart! Det må jeg prøve i dag! :)

alvepiken sa for siden:

Dette hadde jeg egneltig gitt opp, men jeg måtte bare prøve og det gikk bra:D Nam:D

Kitt sa for siden:

Med fare for å gjenta meg selv,

DETTE ER BARE HELT GENIALT!:D

lilja74 sa for siden:

Dette var en bra oppskrift..nam!

buzy bee sa for siden:

Herlighet, noe av det beste jeg har smakt! Brukte Jarlsberg og dyppet i rømme... Mmm!:) Det skal jeg lage mere av, ja.

Mentha sa for siden:

Åh, noe så utrolig godt og sprøtt! Jeg har grudd meg til å gi opp min elskede synd - potetgull - men nå har jeg fått en ny favoritt :) og den er LOV å spise! Nam og NAM :) Tuuusen takk!

Midnattsola sa for siden:

Denne oste-snacksen va helt utrolig god. Jeg leste første innlegg og laget en porsjon, me ,som va den eneste osten vi hadde i huset. Spiste alle, og lagde en porsjon til. Nydelig, etterpå gikk jeg tilbake og leste resten av innleggene og nå skal jeg på butikken og kjøpe mere ost. Tusen , tusen takk til den som fant på dette og for alle de gode tipsene om ost man kan bruke. Dette blir en ny favoritt:-)

65kgmamma=perfekt sa for siden:

Nammenam!! Dette var kjempe godt:) Min lunsj i dag:D:D Lagde av kavli sin nye ost, med sprøsteikt bacon :sikle:
Gleder meg til å prøve ut flere varianter:spent:
Må lage noen så gubben får smake også;)

navifan sa for siden:

Har ikke micro, varmluftsovn er alt jeg har, sukk......

Kitt sa for siden:

Går an å lage dem i stekeovn også. Det tar bare mye lengre tid og krever at du sitter og passer nøye på dem, for de blir brent på et blunk om du ikke er forsiktig!:eek:

Ferskenbeinet sa for siden:

MMM dette var jo fantastisk! Hovedproblemet er at jeg får i mek nok protein som det er, må finne en ost med mindre protein!

Imp sa for siden:

Har osteskiver i mikroen nuh! :D

Iset sa for siden:

Vi har kost oss med dette i dag. Nam. Jeg brukte ferdig skivet hvitost og skar dem i trekanter så det ble "tortillachips". Krydret med grillkrydder, det er alles favoritt her.

lijo sa for siden:

Åå så flott å finne disse på lørdagskvelden. Reddet meg fra å hoppe oppi potetgullposen sammen med resten av familien :eek:Da blir det disse ostechipsene som jeg har krydret med grillkrydder og pepper. Så blir det rømme som dip. Har laget meg en stor posjon for dette var jo så enkelt og greit, nam.:spisesnak

Kanutten sa for siden:

Kjøpte en stor Taffel tomatost, den røde pakken fra Tine på 400 gram :o.

Jeg skar hele osten i staver ca 0.5 cm tykke hver vei og hele ostens lengde. Rulla disse stavene i litt krydder før jeg poppa dem i mikroen. Har ikke før hatt ost som har poppa så mye som det denne gjorde! Kan hende fordi det ble tykkere biter?? I allefall, den ble veldig luftig og god! Trenger egentlig ikke ha krydder på, den er knallgod slik den er. :sikle:

Iset sa for siden:

Ja, de Kavli-ostene blir ganske tykke og luftige. Jeg liker det ikke så godt, men det er jo en smakssak. :)

Kanutten sa for siden:

Du mener det er Tineostene du ikke liker?? ;)

Kitt sa for siden:

Kavli ferdigskivet ost har også en sånn tomat- variant. Den blåser seg opp og blir ikke så god!
Tine har Taffel- tomat- ost i stor pakke!

Full forvirring!:p

Kanutten sa for siden:

Mente Tine sin jeg. :ja:

Iset sa for siden:

Nei, Kavli. De der ferdigskivede ostene:

Iset sa for siden:

Taffel-osten er den beste av de alternativene som blåser seg opp, men jeg liker best konsistensen på vanlig mikret ost. :)

Kitt sa for siden:

Kavli ferdigskivet med pepper blir super snacks til dip!:spisesnak
Som potetgull med salt og pepper, liksom!:sikle:
Det skal jeg lage i kveld!:D

Vanlig ost med hviløkspulver er også godt, men blir ikke helt det samme!:p

Iset sa for siden:

Den med rosépepper? Jeg har smakt rosépepper i sauser, på pepperbiff og sånt og det smaker jo såpe? Så jeg har ikke turt å kjøpe den osten. Smaker den skikkelig pepper og ikke såpe?

Carisma sa for siden:

De blir brente så fort også! Myke i midten og brent på kantene. Ellers er skinkeosten veldig god som knekkebrød med egg og majones på, hvis man får til å ikke brenne den....

Kitt sa for siden:

Syns det smaker pepper, jeg! Akkurat passe sterkt til at det er god med en mildende rømmedip til!:D

Iset sa for siden:

Hmm kanskje jeg må prøve. Hekkan altså, de hadde supertilbud på den (halv pris tror jeg) sist jeg så den, men gadd ikke kjøpe såpe-ost. :p

RIL sa for siden:

Har lest noe om disse ostekjeksene før, men har ikke prøvd de før i kveld! OMG, kan jeg bare si!!!!!!!!!!!!! Dødsgodt. Men micron steker nok litt skjevt, for de ble litt brune på ene kanten og myke i midten, så jeg måtte bytte litt plass på de for å få det mere jevnt. Men OMG igjen, altså! Deilig med greddost og litt grønn paprika på! og japapenjo'en varmet litt i munnen, altså! Jippi, er så glad! :rolleyes::eek::)

Rusalka sa for siden:

Hei.
Jeg er ny på lavkarboforumet, og tenkte at dette ikke er stedet for meg - selv om gubben min er ivrig bruker. Men jeg skulle gi stedet en sjanse, og søkte på min store last: potetgull. Da havnet jeg her i denne tråden, og har bare en ting å si: Jippiiiii!!!:spisesnak
Her er jo alt jeg trenger for en vellykket lørdagskveld, jo! Så langt tror jeg gräddost med paprika er favoritten, men gleder meg til å prøve den som ble beskrevet som potetgull med salt og pepper - min største fiende! Takktakktakk!!
Lurer bare på en ting: krydrer dere før eller etter steking?

Runegutt sa for siden:

Tuuusen takk :) Er satt i produksjon av min bedre halvdel .

Rusalka sa for siden:

Nydelig med et vidt utvalg av krydder, og ikke minst med dip av rømme og tacosaus.
Virkelig snadder!!:love:

Ursula89 sa for siden:

jeg har tenkt på det når jeg har gomla den stekte osten som ligger utenfor hjemmelaget pizza at det er jo kjempegodt.. Men, jeg har aldri tenkt så langt at man kan jo lage sånn selv :D
Så, jeg har stekt 6 knekkebrød nå.. to av de er borte allerede, og de siste skal spares til snaks i morra.. De stakkars gutta på jobben må begynne å lure med de matvanene mine ;)

ada-emilie sa for siden:

Hvor mange grader er det lurt å sette stekovnen på for å få ca samme resultat som i mikroen?

Kitt sa for siden:

Lurt å lese hele tråden!;)

Denne linken sto der et sted!

ada-emilie sa for siden:

Gjorde det, men la ikke merke til den linken. Takk.

Fofa sa for siden:

Jeg kan spise dem hver eneste dag...bruker de som "knekkebrød" med masse godt pålegg på..til og med mer ost på!!:)

La inn på mylog en dag jeg hadde spist 4 sånne i løpet av en dag...ikke lite kalorier jeg fikk i meg den dagen...hahah...jaggu godt vi ikke driver med lavkalori her inne:D

lillemeg88 sa for siden:

OMG, dette er jo helt genialt!! har laget nå, og det er kjempe godt :) etterpå skal jeg prøve det ene tipset som stod over her et sted - ta osten i muffinsform :) genialt da, så kan man fylle med alt mulig, jippiii :)

Debussy sa for siden:

Prøvde for første gang i kveld - som litt snacks fordi jeg var litt sulten.

Micret vanlig Norvegia - ekstra vellagret og hadde rømme og salsa på - skikkelig godt!!! Og mannen likte det også!

Silje :) sa for siden:

Genialt, og utrolig godt :)

g_h_87 sa for siden:

dette er bare NAM!!!! jeg krydrer før steking..

jeg har prøvd både i stekovn å micro.. microen funka best ja :) nam nam naaam

LiseSJ sa for siden:

og der ble samboeren min hekta :P

Pøsh sa for siden:

Jeg bruker Kavli sine, helst med Jalapeno og tar dem i ovnen. Kjempegodt!

frøken sa for siden:

2 kavli på et bakepapir og 2 min i micro, kjempegode

Lulla84 sa for siden:

Guttungen skal få med noen på skolen i morgen, han ELSKER ost. :) Var lunsjen min i dag. Med rømme :)

Sweetie73 sa for siden:

Å himmel så deilig!!! Det er for godt til å være sant, rett og slett! Føler jeg spiser noe skikkelig ulovlig, altså... hehe!
Hadde bare norvegia her, men det blei ordentlig godt. Hakka opp litt jalapenos på de siste og det blei bare himmelsk! Takk og takk for herlig tips!

Camilla82 sa for siden:

Fikk så lyst på noe godt, så nå har jeg ost i microen :)

Tonjea87 sa for siden:

gammel tråd men... Prøvde dette nå i mangel på noe annet å spise. klarer ikke de lavkarbo brødene jeg har prøvd (blandt annet et kjøpt på helsekost), litt sent å lage knekkebrød nå :P lagde slik ostesnacks, å dynga på med hjemmelaget løk å skinkesalat:D himmelsk :D

Takk for tips:D

*Camilla* sa for siden:

når jeg legge ostebiter på bakepapir i microovnen så smelter de fast i papiret :( , hva gjør jeg galt??

*Camilla* sa for siden:

når jeg legger ostebitene på bakepapir så smelter de fast :confused:m hva gjør jeg galt???

Kitt sa for siden:

Sikker på at det er bakepapir og ikke matpapir?
Hva slags ost bruker du?

*Camilla* sa for siden:

ja er bakepapir, ikke matpapir, og bruker norvegia :)

Kitt sa for siden:

Så rart! Det pleier jo å gå helt fint om man bruker vanlig norvegia på bakepapir! :confused:

*Camilla* sa for siden:

hmm, merklig, men kanskje det er noe med microovnen da, for har prøvd 4 min, prøvde 2 osv og gikk ikke noen av gangene :(

Viclin sa for siden:

Er det bare meg, eller er Kavli sine ferdigskivede blitt helt ødelagt? Jeg har brukt de skivede med bacon siden jeg har syntes de har fått best konsistens. Siden i sommer, eller enda tidligere, har de ikke blitt luftige og sprø, men derimot bare rent utover mens fettet skiller seg. (Det har hendt jeg finner en pakke i ny og ne som gir den tidligere konsistensen. De siste ukene/månedene derimot er det kun den som ikke virker lenger. :( )
Jeg har laget ostechips i mange år, men en eller annen gang i løpet av dette året (muligens litt etter de fikk ny pakke?), så skjedde det noe med osten. Jeg får den ikke til lenger. Har forsøkt tre forskjellige mikroovner, med samme resultat.

Tidligere har de alltid blitt sånn: lavkarbohverdag.com/2011/06/17/ostechips/
Nå blir de sånn som på vedlagt bilde. Skikkelig tynne, fettete og så sprø at de knekker med det samme. Har sendt mail til Kavli for en stund siden, men ikke fått noe svar.

Har noen fler opplevd det samme?

Dietta sa for siden:

Kavli har endret oppskriften sin, det er derfor det ikke funker lenger :mad:

Viclin sa for siden:

Da var det ikke bare jeg som innbilte meg det, og sannsynligvis derfor de aldri svarer meg på mail heller. Veldig dumt, de hadde vel en stor andel lavkarbokunder vil jeg tro.
Jeg mangler et alternativ. Lavkarbobrød vokser bare i munnen, Ingers lavkarbobrød blir for mye kh sånn i det daglige, så ostechips var perfekt. Duger lettost på samme måte som baconosten gjorde før?

smgj sa for siden:

Du kan bruke tines taffelost. Den funker. :)

Lavkarboforlivet sa for siden:

Kjent problem dette her.... var visst en del burgerfolk som hadde klaga på at den ikke kunne smeltes på burgeren ordentlig (leste det i en annen tråd her på forumet). Men tine taffelost er gull verdt, elsker den med tomat! Supergod:-)

Dietta sa for siden:

Helt enig, taffelosten er en god erstatning. Den finnes både i skiver og en du bruker ostehøvel på :)

wenche@@ sa for siden:

Nam... Jeg koser meg med ostegull..:)

Dietta sa for siden:

:sikle:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.