GKS sa for siden:
Ooooh...tror jammen meg det blir vaflings her i huset i morgen! :sikle:
GKS sa for siden:
Ooooh...tror jammen meg det blir vaflings her i huset i morgen! :sikle:
Iselilja sa for siden:
Positivt overasket! :) Nesten som ordentlige vafler!
Kajamor sa for siden:
Hvile litt.... hvor lenge er det? Står i kjøleskapet nå- gleder meg!!
Kajamor sa for siden:
Disse var GODE!!! Takk for oppskriften:-)
Nå er vaffel "problemet" løst.
R0SA sa for siden:
Det jeg likte aller best ved disse vaflene er at de henger så godt sammen! De er ikke fettete og usammenhengende som mange andre lavkarbovarianter er. Supert! :)
Matglad sa for siden:
Prøvde disse i går, de var vanvittig gode. Nesten litt vanskelig å forstå at dette kan være "lovlig" kos :).
Jeg har ikke JBK så meg brukte bare fiberhusk. Røra virka utrolig tykk, så jeg tenkte først at dette ble veldig feil. Spedde den ut med masse fløte. Men når røra virka passe tykk, så ble vaflene veldig tynne. Så jeg endte med å tilsette mer fiberhusk igjen, rar røre, men utrolig bra resultat - nam :).
Blir røra veldig tykk når dere har brukt JBK og fiberhusk?
Jabba sa for siden:
Jeg har kun Splenda - hvor mange ss tar jeg i???
Jabba sa for siden:
Hvor lenge skal røra stå i kjøleskapet?
manne sa for siden:
Hva blir karb-mengde på disse?
manne sa for siden:
Kan jeg skylde på at det er sent selv om klokken bare har såvidt passert 22.30?
Det var jo ikke vanskelig å regne ut egentlig...hehehe
Jabba sa for siden:
Ingen som har laget disse med Splenda???
Sivensvans sa for siden:
Jeg har! Tok 3 ss...!
manne sa for siden:
Jeg lagde disse til kveldsmat i går...og de gikk ned på høykant hos mann og barn. Supre!
Jeg lagde de med Splenda...og synes 3 ss gjorde de litt vel søte...minker nok til 2 ss neste gang. :)
Runegutt sa for siden:
Supervaffler. Testa og funnet overmåtelig overfornydelige.
Takker Nannah
saxpia sa for siden:
Har forspist meg på disse nå ...
Runegutt sa for siden:
Forspise seg på disse? Helt umulig, uten å 10 doble oppskriften
Elizabeth sa for siden:
Fyttefløyta de var gode!!!
Hadde en god dert med creme fraish i røra også. :sikle:
Har invitert mamma på besøk i morgen formiddag på vaffler og kaffe. :D
Runegutt sa for siden:
Har nu langtestet vaflene med litt varians i innhold:
Testa med Landlord Baconost råbillig --- Luktet og smakte ..... snodig
Testa med Landlord naturellost ---- smaker bra, fin konsistens.
Testa med pilladelpia (skal skrives sånn, og uttales sånn) ---- smaker og oppfører seg ok
Testa med snøfrisk: Beste smak, litt vel eggete konsistens.
OBS har brukt ET beger i alle testene.
Krydderier: Testa med kanel, uten noe og med kardemumma. Kardemumma er nyyydelig. Kanel smaker gamme dame....
Og, siste superviktige tilsetting: 3-4 ss Kvitseidsmør.
Carisma sa for siden:
Jeg vil IKKE vite hvordan du kan vite det... :D
Veggpryd sa for siden:
lol :lol:
tina therese sa for siden:
Kjempe gode vafler-tuuusen takk Nannah!!
Jeg ser alltid etter oppskrift fra deg om jeg skal lage noe godt:D
Dine oppskrifter slår likosm aldri feil!:suss:
jeg vispet eggehvittene stive før jeg hadde i plommene
for å få stivest mulig eggedosis og røra ble veldig tykk...
fikk ikke mer enn 6 plater men det var 6 veldig gode plater:p
skal ikke vispe hvittene så lenge nestegang!
Nannah sa for siden:
Det er helt unødvendig å stivpiske hvitene til vaffel.
De blir faktisk bedre om du lar være:ja:
Hyggelig at du likte dem:)
Aylvar sa for siden:
Hvor mye karbohydrater er det i disse?
Beatrixie sa for siden:
Jeg tåler ikke kunstig søtning,så jeg improviserte litt når jeg laget mine vafler.
Vafler
3 dl rømme
4 egg
2 ts bakepulver
5-6 ts johannesbrødkjernemel
Ca 4 ss kokosmasse som jeg malte til mel.
1 ts kardemomme
Spe med litt kaldt vann når røren tykner(for mye)
Kjempegode til frokost med div.pålegg på og med rømme og rørte bringebær til.
Beatrixie sa for siden:
Har regnet ut at det blir ca 1 karb pr.jern:)
Katri sa for siden:
hei! Helt ny med ketolyse. Hva er JBK? Og hvor mange karbo er det i oppskriften?:)
Runegutt sa for siden:
JBK= Johannes Brød Kjernemel
Beatrixie sa for siden:
Er ca 12-13 karber i hele oppskriften. Blir 12-13 jern,så ca 1 karb pr. jern
Pandaguri sa for siden:
Disse vaflene var fantastisk gode på smak :D
Men jeg har et problem, og jeg er usikker på om det skyldes røra eller vaffeljernet (det er nytt). Vaflene mine ble ikke brune, og fikk ikke antydning til gylden farge engang, noe jeg hadde forventet..
Har jeg rett og slett kjøpt et dårlig vaffeljern, eller er røra sånn at den ikke blir gylden?
Har på følelsen at det kan være jernet, for selv om røra var tykk hadde jeg forventet at den skulle "smelte" litt utover i jernet, men det gjorde den heller ikke..
grotingeling sa for siden:
Har akkurat lagd en porsjon, og de ble helt som vanlige vafler.
Røra er myyyye tykkere enn vanlig vaffelrøre, så du må dra røra utover hele stekeflaten.
Når det gjelder hvorfor de ikke blir brune, så er det litt vanskelig å svare på.
Hvilket jern har du?
Jeg har et hvor jeg selv velger hvor mørke vaflene skal bli, går fra omtrent hvit til helt sort :D
Pandaguri sa for siden:
Sikkert vaffeljernet da..
Har et billig et av merket "so:easy". Det har en bryter som jeg kan regulere varmen med, men selv på maks ble det ikke noe farge på vaflene.
Nannah sa for siden:
Røra skal ikke være så kjempetjukk...prøv deg fram..
Tunrida sa for siden:
Gleder meg til å prøve disse! Har hatt lyst på vafler i tre uker nå.. :p
marjusen sa for siden:
Jeg laget disse i dag, og de var UTROLIG gode på smak.
Men etter 20 min i kjølseskapet var det ikke røre, men en seig deig. hehe
Så jeg klarte bare 6 vafler på hele røra jeg :confused::confused:
Men hva skal jeg spe den ut med om den blir for tykk?
Og er det vanlig at dem blåser seg opp noe forferdelig når dem stekes?? Nesten så jeg ikke klarer å klemme sammen vaffeljønnet jo;)
Men dæven døtte å gode dem var med hvit ost. Dette blir lunsj på meg i morra altså. Nam Nam
Marius
Karbosara sa for siden:
Jeg sper den ikke ut, jeg tar bare mindre "røre" i om gangen, siden den blåser seg opp og tyter utover, får jeg fint til mellom 9-11 vafler...da bruker jeg vaffeljern for belgiske vafler.
Krøllerellerei sa for siden:
Åh... dette var godt! Tusen tusen takk for oppskrift!
Imp sa for siden:
Jeg har faktisk tynnet den ut litt, da jeg trives bedre med at røren er mer flytende. ;) Jeg brukte rett og slett bare vann. Da ble vaflene litt tynnere enn hvis jeg ikke spedde den ut, det syns jeg ikke gjorde noe.
6 vafler på hele røra syns jeg hørtes lite ut, kanskje du har stort jern? Blingsa på oppskrifta?
MelvinTix sa for siden:
Synes mine ble litt rare jeg....... Og nå skjønner jeg hvorfor: Jeg glemte hele osten på benken!!!
MelvinTix sa for siden:
Og faktisk så løp 4km til butikken for å kjøpe den!!:confused:
gryhelen sa for siden:
Er det M-egg eller L-egg som egner seg best?
angel82 sa for siden:
Jeg prøvde denne oppskrifta, men ble ikke flytende røre, hva kan jeg ha gjort galt? :confused:
Tone-G sa for siden:
Den skal ikke være flytende, den er ganske tykk egentlig! :)¨
Legg en ss røre i vaffeljernet, klem ned jernet litt og stek som vanlig vaffel
lillamumi sa for siden:
[LEFT]Her er mine vafler:):)
Jeg hadde en smule smør og litt fløte i den og
Etter å ha stekt de så tenkte jeg at kanskje
noen dråper med vanilje essens kanskje ville smakt
Noen som har prøvd??
Ellers var disse KJEMPEGODE:)
Aldri prøvd vanilje essens, men ekte vanilje derimot.... nammmmmmmmm
:sikle:
silje_rs sa for siden:
JBK? d er?:)
Charlott sa for siden:
JBKM er Johannesbrødkjernemel, får det på helsekosten :)
silje_rs sa for siden:
oohh:D nå ble j gla!!
silje_rs sa for siden:
okei..tusen takk:) j har cøliaki så er godt kjent på helsekost;)
Egwene sa for siden:
Oooh!
Disse må jeg prøve å lage i helgen^^
Spesielt for å overbevise ene storebroren min om at vafler er godt, selv om de ikke er fulle av sukker og hvetemel!
Når jeg sa jeg vurderte å lage sunne og gode vafler i helgen, sa han at DET var jo ikke vits i, det skulle jo være usunt det.
PSH SIER NÅ JEG.:)
Minamo sa for siden:
Mine vafler krymper seg sammen med en gang de begynner å bli litt kalde. Noen andre som har opplevd dette? Noen som har tips til hva jeg gjør galt kanskje? Har tenkt at jeg kanskje ikke visper eggedosisen stiv nok :p
Pøsh sa for siden:
Disse prøvde jeg i går med stort hell.
Jeg glemte å lese lengre ned på oppskriften, så jeg tok oppi alt i bollen med en gang. Tok også 2 ts vaniljesukker fordi jeg trodde det var bakepulver. Droppet kalen/kardemomme Hadde også krydret kremost og ikke naturell. Lot den heller ikke stå i kjøleskapet.
De ble likevel knallgode :D
Zalah sa for siden:
Lager disse som søndagsfrokost, UTEN søtning. Nydelige med masse godt pålegg og te ved siden av. Savner ikke nystekte rundstykker når jeg har disse som erstatning. Tenåringene i huset synes også de er kjempegode lagt dobbelt som ost og skinke "baguetter" til skolemat.
prøvermegfram sa for siden:
Nå har jeg laget denne to ganger, og synes den er kjempegod... smaker ikke likt som vafler jeg er vant til, men fortsatt gode... Guttungen på 2.5 år kan spise disse vaflene til han ruller ut døra :D Jeg får ca 10-12 plater av denne i vanlig vaffeljern... MEN vaflene krymper ganske mye... med en gang jeg åpner vaffeljernet, så begynner de å trekke seg sammen... så blir 10-12 små vaffelhjerter... men de er like gode uansett.... trengte ikke å smøre mitt 10 år gamle vaffeljern som vanligvis brenner ALT...
Takk for en god oppskrift...
Oregano sa for siden:
Denne er notert! Kan røren stå i kjøleskapet over natten også spes litt neste dag?
prøvermegfram sa for siden:
Den blir i alle fall ganske fort tykk... Første gang jeg lagde den lot jeg den stå ca 20 min i kjøleskapet før jeg stekte den, og da minnet den mer om en deig enn en røre, spedde med litt fløte... andre gangen stekte jeg nesten med en gang, men røren rakk å bli tykk underveis mens jeg stekte... spedde ikke den ut, men spadde røra/deigen oppi jernet med en skje... vaflene ble fine begge gangene :)
Oregano sa for siden:
Har laget en posjon nå - det ble 16 jern hos meg. Konklusjonen fra ungene er; Nam!! Vi voksne syntes konsistensen ble vaffel-perfekt, men smaken var litt tam. Brukte philadelphia naturell og kardemomme. Mer krydder (salt og kardemomme), annen smøreost og muligens litt smør neste gang.
MonPlaisir sa for siden:
Fantastisk gode vaffler!!! :D
Men går det fint an å doble oppskriften også? Og da tenker jeg på eggene, 12 egg i dobbel porsjon, går det greit? Litt redd for eggesmak...
Sivensvans sa for siden:
Fatter ikke hvordan dere klarer å få så mange jern ut av røra jeg altså - 16 jern!!?:confused:
Hehe, det hadde ikke jeg klart om det sto om livet :lol: - hos meg blir det bare en 4-5 plater! Men, nå har jeg sånt jern med 5 hjerter pr plate da - men, lell... Så forskjell'a gitt!
Men, de er aldeles nydelige - så det er vi ens om!;)
Oregano sa for siden:
Jeg har dobbeltjern med fem hjerter per plate - og når jeg tar en plommestor dæsj vaffelrøre i midten av hvert jern og lukker, ble det altså 16 vafler. Da fikk jeg ingenting overskuddsrøre ut på sidene. Røren fylte de fem hjertene perfekt.
Carisma sa for siden:
Dobbeltjernene har mindre plater enn enkeltjernene.
Sivensvans sa for siden:
Aha - nå begynner det å hjelpe på her;)
[font=Comic Sans MS][/font]Jeg legger i mye mer enn "plommestørrelse" - og, mindre jern forklarer jo en del.
[font=Comic Sans MS][/font]
Mine blir tjukke og gode - og, man klarer ikke å få ned mer enn en plate. Toppen to - men, da skal man være sulten!
[font=Comic Sans MS][/font]
Okke som hadde det vært kjekt å få flere plater ut av røra dersom man får besøk etc.
Og, nå vet jeg hvordan;)
Supah sa for siden:
Å herregud!! Det var heeelt fantastisk! :)
Fofa sa for siden:
Jeg må ha gjort noe alvorlig galt her..... Disse ble som å spise sponplater... Knusk tørre og smakløse:o Eneste jeg kan tenke meg, er at kanskje osten jeg brukte ikke inneholdt nok fett?? Jeg fikk ikke sjekka hvor mye fett som er i osten, fordi jeg kasta pakken ut mens jeg venta på at røra skulle kjøle seg...
Kan jeg evt ha venta for kort tid fra jeg laget røra til jeg stekte?? Kan det ha noe å si for resultatet?
Husmor27 sa for siden:
Går det an å bytte JBK med Kruskakli ? Har ikke JBK i huset:(
Ville vel heller byttet med fiberhusk.
Jeg bruker 6 ts fiberhusk i stede for 4ts JBK + 4 ts fiberhusk, funker kjempebra!
Dessuten har jeg nesten ikke oppi noe søtt, men det er jo en smakssak.
Oppskrifts varianten min er altså:
6egg
1pk 200g kremost naturell
2ts bakepulver
1ts natreen/splenda/sukrin (alt etter hva jeg har for hånden)
6ts fiberhusk
kanel lr kardemomme
Husmor27 sa for siden:
Jeg tar nok bare kardemomme oppi , bruker det i den vanlige vaffelrøren min og.
Da satser jeg på fiberhusk. Det har jeg i huset. Er ikke så glad i kunstig søtning :) Pannekaker smaker jo godt uten sukker og er jo gjort på nesten like røre på vanlig kosthold
.. Så da skal dette nok gå bra- hjertelig takk for tipset grotingeling:klem:
Husmor27 sa for siden:
De vaflene ble gode & mektige :D Orket bare 1 , som utgjorde lunsjen min med ost & smør på. :) Så de kommer vi til å fortsette å lage heretter.:p
frøken sa for siden:
nammenam, skal prøve disse i dag, :sikle: så kan jeg kose meg med de når resten av familien spiser ekle :_plystre: fastelavensboller
De er nydelige med pisket krem og blåbær/jordbærsyltetøy - gjerne ekte vanilje i kremmen :sikle:
Pøsh sa for siden:
Jeg laget disse i går. Hadde kremost urter istedetfor naturell. Veldig godt :smile:
frøken sa for siden:
Nå har jeg prøvd vaflene, og ble desverre skuffet. Syntes de smakte papp... Prøvde å pimpe opp røra med rømme, ++ men endte opp med å kaste vaflene og skylle ut røra. :_oppgitt:
Fofa sa for siden:
Samme her.... Så jeg lurer virkelig på hva jeg gjorde feil
Husmor27 sa for siden:
Jeg hadde ikke kremost for hånda, men tok heller en halv boks creme fraiche. Synes det ble godt ;) Så det blir nok flere runder meg de vaflene her i huset:D
siriiris sa for siden:
Disse var jo bare så utrolig gode!!! Smakte som vanlige vafler. Til og med mannen som er litt skeptisk, syns at de var gode.
takk nannah
Tinaa sa for siden:
Nydlige vaffler
Nannah sa for siden:
Takk-takk:)
Silje :) sa for siden:
Har nettopp laget disse vaflene, og herlighet så gode de er! Mmmmnom! Smaker mye bedre enn vanlige vafler, det er sikkert :D Tusen takk for at du har delt denne oppskriften med oss, har sendt den videre til en kollega som nettopp er begynt på lavkarbo og ikke helt visste hva hun skulle finne på til "kos" i påsken. Har ingen problemer med å servere denne til gjester, bortsett fra at jeg vil ha det hele for meg selv :p
Labomba sa for siden:
Får se hva jeg har i skapene, for detta frister veldig. Mm, vafler.
Labomba sa for siden:
Hadde ikke fiberhusk ( jeg VET jeg har, men jeg er en j.... rotekopp), så jeg brukte 1,5 ss bakepro i stedet.
Nå står den på hvil, og jeg gleder meg enormt.:p
Stekte likegodt en ladning vafler til de andre her, ikke for det at jeg er kjip, men orker ikke diskutere smaken og heller ikke hvorfor jeg kun baker til meg selv:D
Labomba sa for siden:
De ble kjempegode.
Skulle hatt litt mere søtt i, men de er nydelige med meierismør. Fortsatt så varme at jeg ikke har prøvd med annet. Vi skal grille, så da skal de jammen brukes som pølsebrød, som en annen i tråden her anbefalte. :pTakk Nanna, flott oppskrift.
Bare sånn apropos lissom.... Jeg legger ut bilde på bloggen min med mine vafler og "de andres vanlige" vafler. Får ikke til å løaste opp bilde her.
Men litt mrsmt at de ikke ser forskjell og lurer på hvilke som er deres.:D
Labomba sa for siden:
forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=547
Ser du forskjell ? :D
Pøsh sa for siden:
Her er det ingen som reagerer på at det er andre ting i røren. Tror faktisk disse er mye bedre enn de jeg har laget før. Så her serveres kun lavkarbovafler ;)
Labomba sa for siden:
Har ikke latt dem smake engang, riskikerer ikke å måtte dele:p
Anarko sa for siden:
Denne var jo forholdsvis enkel å lage! Så denne skal jeg prøve ut!
mooia sa for siden:
Heihei Nannah :) Gleder meg veldig til å prøve denne vaffel oppskriften til uka :) Men hvor mange karbohydrater er det i denne røra??? Jeg er nokså ny her inne, har bare vært på lavkarbo 6 dager og klarer fortsatt ikke å regne ut :-/
Nannah sa for siden:
Det er ca 7 karber i hele røra..men det kommer litt ann på hvordan du regner karbene i egg.
mooia sa for siden:
Takktakk :)
Saphire sa for siden:
Jeg føler meg på nippet til å gå på en knekk nå, for jeg har sååå lyst på noe søtt. Så selv om det ikke er lørdag og det er seint så står disse og godgjører seg til steking nå:D
bonde85 sa for siden:
Kjempe gode vafler :)
Dolly sa for siden:
Laget de med gastromatkrydder, ost og skinke oppi og det var helt fantastisk iallefall!!!!
Prøver å holde meg unna søte ting hehe
MariaB sa for siden:
abbonerer på denne til jeg får jbk i hus!
Tone-G sa for siden:
Kan jeg friste med en vaffel med rørte jordbær og Creme fresh ?
Lager disse vaflene nå :) Søndagskos! :ja:
Camomilla sa for siden:
Takk for deilig vaffeloppskrift :) Min røre ble også veeeldig tykk - og smeltet liksom ikke ordentlig ut i jernet. Fikk derfor bare 6-7 plater av røra, og hadde ikke fylt jernet helt ut. Ser at flere her har spedd med både CF, fløte og smør - men blir de ikke fettete da? Disse var jo så deilige i konsistensen, og til og med BARNA som er kjempekritiske til alt jeg lager om dagen likte disse :D Jeg har generøse teskjeer - kan jeg kanskje bare kutte litt ned på JBKM? Litt redd de blir eggete om jeg kutter i fiberhusken :p
Nannah sa for siden:
Jeg sper med litt fløte om røra blir for tjukk. Synes ikke de blir fete:)
Camomilla sa for siden:
Fløte har jeg bestandig i hus :D Men jeg må ha det inn med t-skje - sper du da etter røra er ferdig med å svelle? Jeg lot min røre stå i ca 30 min i kjøleskap før jeg begynte å steke - tror du dette er nok?
Imp sa for siden:
Skriver under på at denne oppskrfiten er god, har laget den mange ganger! TAKK!
Du ligner forresten på en filletante av meg Nannah. ;)
Nannah sa for siden:
Ja, jeg ser jo litt fillete ut ;)
Pøsh sa for siden:
Men du tar vel ikke røren utover hele platen? Jeg tar på akkurat i midten, så sveller den ut av seg selv. Rekorden min er 19 vafler.
Imp sa for siden:
Hehehehe :p (Det gjør du aldeles ikke det så!! ;p)
jegviljegskaljegmå sa for siden:
åååååååå tusen takk for nydelig oppskrift. er så flott at dere med god erfaring deler :0) gleder meg til strand tur meg Nannahs vaffler i matboksen :0)
takk
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.