Hei. Begynte i fase tre i går. Deilig å spise en pære!!:D
Er det noen flere som har kommet til fase tre? Begynner liksom å se en ende på dette opplegget nå. Livsstilen skal selvfølgelig endres for evig og alltid, men det skal bli godt å bli ferdig med pulver-posene.:p;)
Hei, Olindy! Jeg skeia skikkelig ut i påsken, så jeg er tilbake på en blanding av fase 1 og 2 nå...Gikk opp 2 kg, men det er vekk igjen allerede, så det hadde ikke rukket å sette seg så godt fast!:p Jeg har planer om å begynne på fase 3 etter 17.mai. Jeg har fremdeles ca.24 kg som skal vekk , så jeg regner med å bruke litt tid på dette.Litt frem og tilbake mellom fasene kanskje? Aner ikke hvor mye man går ned på fase 3? Er spent på det, så jeg kommer til å følge med på deg....Har du ambisjoner om å gå ned alt til sommeren? Selv ser jeg for meg at jeg vil gå ned 10 kg frem til sommeren, og 15 til høsten.
Hei Solange!
Jeg håper å være ferdig med de fleste kiloene i løpet av juni...... Har igjen 5-8 kg, litt ettersom hvor jeg skal ende opp. :p
Jeg gikk lite ned i siste halvdel av fase 2 (skeia vel ut litt også da...:()
Men hu som har kurset jeg går på sa at etter å ha vært så lenge i ketose sier ofte kroppen stopp, og da skjer det ikke mer. Derfor skulle vi alle over i fase tre. Noen skulle ta den over 60 dager, og noen over bare 30. De som skulle ta den "korte" varianten skulle tilbake i fase 1 eller 2 etterpå fordi de hadde mange kilo igjen. Håper jeg klarer meg uten å måtte tilbake. Begynner liksom å bli klar for et mer normalt liv nå. :rolleyes: Uten kommentarer i lunsjen hver dag fordi jeg bare spiser salat.
Det er utrolig hvor lite støtte jeg får fra enkelte..... Kommentarene er ofte: "Ja, ja. Det spørs vel hvordan det går når du er ferdig med dietten da!" :mad: Lurer på om det er litt misunnelse fordi jeg har gått ned tre klesstørrelser og ikke trenger diabetes-medisin lenger.:)
Ikke pokker om de skal få gleden av å se meg gå opp igjen!!!:D:D
Hei, igjen!
Så flott at du ikke har mer igjen! Da greier du det til sommeren, vet du. Visste ikke at det var kurs, det høres nyttig ut. Jeg har vel forstått det riktig da , når jeg tenker å veksle litt mellom fasene. Men jeg må innrømme at det litt vanskelig etter hvert å gå tilbake til tidligere faser, man blir lei av posematen,ja....Og det skjer så mye sosialt, spesielt når våren og sommeren kommer, som gjør det vanskelig å holde seg til såpass spesiell mat. Men at du får så lite støtte!!! Det er helt sikkert misunnelse for at du greier å gjennomføre noe såpass drastisk. Jeg synes det er dårlig gjort av folk, når noen har et alvorlig helseproblem, å være så negative til at man faktisk greier å gjøre noe med det! Heldigvis har jeg møtt veldig posistiv interesse i mitt miljø, og det er jeg takknemlig for, vet nemlig ikke om jeg hadde vært sterk nok til å holde fokus med stadige negative drypp fra andre. Så berøm deg selv for at du greier å overhøre dette, bli fandenivoldsk ja!!!! Stå på videre!:)
Du må skrive jevnlig olindy slik at vi som skal over i fase tre etterhvert vet hva som venter;)
Hva har du lagt til i fase tre?pære så jeg noe mer?
jeg har 20 dager igjen i fase 2:(
Hei og hopp!!
Fase tre er delt i tre trinn, 3a, 3b og 3c. Jeg skal være ca 20 dager i hver.
I 3a legger du til ett måltid til med kjøtt/fisk o.l. og i tillegg en lavglykemisk frukt/bær. Du kan også legge til ett måltid med melkebasert protein hvis du vil.
I 3b fortsetter du som i 3a, men kan i tillegg spise 100g grønnsaker fra liste tre (bønner, erter, linser, gulerot m.m.) og 15 rå, usaltede nøtter eller mandler. Du kan også legge til en porson svært grovt brød eller knekkebrød hvis du vil.
I 3c kan du spise to porsoner frukt/bær, doble inntaket av nøtter/mandler (må innrømme at jeg har spist nøtter sidem dag en i fase 1...) og i tillegg kan du legge til en liten porson potet, pasta eller ris.
Når alt dette er lagt til, er du nærmest over i "normal drift" etter Fedon-prinsipper. Så fase fire varer vel resten av livet. :D
Kurslederen min sier at etter endt Eurodiett er det ingenting du aldri mer kan spise, da må fokus være på valg. Hva putter vi inn? Hvor mye? Og hvor ofte?:rolleyes:
Jeg tenker etterhvert å gå på et matlagingskurs hos Per Lauritz Lien som er kokk, og har vært ansatt hos Fedon Lindberg tidligere. Kunsten må jo bli å få til dette kostholdet uten at det føles som masse ekstra-arbeid! :):)
Hei alle sammen!
Da er jeg også begynt i fase 3A! Begynte igår, så det er helt ferskt. Er litt usikker ennå på hva jeg skal spise, bruker en stund på å legge meg til nye vaner. I dette tilfellet et måltid til og en frukt. Greit å ha en fase 3- tråd, skal prøve å være jevnlig inne her. Regner med jeg skal være her i ca.1 mnd, og deretter tilbake til fase 1 ( skrekk og gru..........den var pyton!!) Har mange fler kilo som skal av. Gått ned ca.18 kg til nå. Gått tregt denne måneden, men har skeiet litt ut også!
Utfordringer står i kø denne helgen, jente-kveld i dag og barnedåp på søndag!! Skal til ny veiing mandag.........blir spennende det............tror jeg!!
God helg til alle sammen på ED!
Hilsen Siren
Heisann jenter - jeg begynte rett på fase 3 for ca ett år siden med mål å gå ned fra 95-96 til 74 kg. Før hadde jeg prøvd mer generell lavkarbo. Jeg spiste ingen av produktene, bare mat fra lista, og jeg må si jeg strotrivdes på fase 3, både a,b og c. Etterhvert ble jo det hele tilpasset meg. Jeg trente jevnlig to-tre ganger i uka (yoga) pluss at jeg gikk mye på tur med hunden. I november var jeg nede i 78 kg, og ble overraskende gravid. Derfor måtte jeg øke litt på karbene i form av knekkebrød og sånt.
Men etterpå skal jeg nok tilbake igjen. Jeg ser ikke for meg å spise så veldig annerledes enn fase 3c i framtiden. jeg tror at vanlig Fedonkost, dvs fase 4 har for mange karbohydrater for min kropp.
jeg merker også at det er usedvanlig lett å ty til knekkebrød og lignende når du først åpner opp for muligheten!
Men jeg elsker mulighetene i fase 3c, med frukt, nøtter, cottage cheese, linser, bønner og sånt. jeg holdt meg unna potet, pasta og ris (dvs ris unte jeg meg en gang i mellom).
Det blir spennende å se hva jeg tåler etter ammeperioden. Nå tåler jeg ris og grov pasta ganske så bra, og har lagt på meg 5 kg på de 27 ukene jeg har vært gravid. Og alt dette er lokalisert til magen. Så jeg satser på at det går bra.
Så igjen - nyt tilværelsen i fase 3 - alt smaker jo så vanvittig godt når man ikke har spist det på en stund! :heia:
olindy: det der hørtes jo fantastisk ut! må innrømme at jeg begynner å bli lei posemat og wokede grønnsaker.:(.sukk..bønner og frukt og nøtter høres godt ut.
Lykke til videre...:D
Hei alle sammen i fase 3!
Hvor er dere? Går det bra med dere i denne fasen?
Jeg har ikke vært inne i fase 3 tråden på lenge, så nå fant jeg ut at jeg måtte finne ut om dere holder koken!? Jeg er i fase 3A, skal over i fase 3B uti uken, skal være der i 3 uker, så er det tilbake til fase 2 igjen!
Synes fase 3 er det vanskeligste til nå, har mer " frihet" i matveien, og det er ikke alltid like lett.............jeg har en tendens til å strekke det lenger enn jeg burde! " Kan sikkert spise litt av ditt og litt av datt......, så jeg har litt vanskeligheter med å finne grensen for når det er nok! Vekten går nesten ikke ned heller, og det er frustrerende! Kanskje jeg har blitt for kravstor........gått ned mye på fase 1 og 2, så derfor er det dumt når vekten stopper opp!
Oppfordrer alle i fase 3 til å dele erfaringer, kom gjerne med tips også!!
Hilsen Siren
Ja dette er første dagen min i fase 3.:p...var så godt med litt ost og bær ....skal være i fase 3 a en mnd.Det var veldig godt å få litt mere mat. ;)jeg ble så kvalm av ED produktene og det sa legen var vanlig , det var mange som reagerte med kvalme på det syntetiske proteinet i produktene.
det var gor med litt kake og is i går men ikke sååå godt..:p
jeg har vært noen dager i fase 3 og det er godt med noe ekstra mat, bær og cottage sheese er kjempe godt.:)
Jeg skal ned 5-6 kilo til og det skal jeg klare......
Hvor er alle dere andre på fase 3 ? har dere gitt opp? eller bare stille?:rolleyes:
Hei!
Jeg er fortsatt her, men er ikke så flink å droppe innom forumet og skrive! Det ble noen utskeielser igår ja! 2 is, litt ostekake og litt potetsalat til grillmaten!! Idag er jeg tilbake til normalen. Jeg er i fase 3B nå, og to uker til, før jeg skal tilbake til fase 2.
Lurer på om noen av dere andre i fase 3 føler dere mer sultne, eller om det bare er jeg som har den følelsen? Har nå 3 " vanlige" måltider med mat, og et posemåltid. Synes dette er en vanskelig fase, faktisk verre en fase 1!! Så lett å skeie ut, og strekke det lenger enn jeg burde!
Bruker du noe oppi cottage cheesen, og hvor mye spiser du, et helt beger?
Andre tips? Er lite fantasifull for tiden!!
jeg bruker cooage cheese og friske bringebær på fedon Lindbergklinikken så sa dem at bringebær har lavere GI,halve begeret noen bringebær med litt splenda på:)
Hei på dere!
Takk for tips om cottage cheese, høres godt ut med bær oppi! Ska prøve det. Hvor får en kjøpt splenda? Har aldri vært borti det, er det istedet for sukker?
I dag har jeg hatt grønnsaksuppe, med en halv pølse i biter, oppi. Ikke helt etter " boka", men tror det går greit av og til. Det er jo mengde det kommer an på når det gjelder all mat.
Når barne- tv er slutt, og minsten i seng, er det tid for dagens tur! Har en rute jeg prøver å gå hver dag, bruker ca.45 minutter i rask gange. Passelig trim-tur for meg. Planen er å begynne å svømme( ute-basseng), men må få tak i en ok badedrakt først!!
Ha en fin, fin kveld alle sammen!
Hva med stevia da? Det må vel være lov i forhold til dietten? ( :detektiv: men forbudt å selge i Norge selv om det har vært brukt i evigheter i andre land) Og helt naturlig! Jeg har bestilt fra USA ( :engel_ikk det er lov!) og brukt det litt uten å spørre, er veldig fornøyd.
Men jeg har skjønt at ikke alle produktene er like gode på smak og like lette å bruke. "Steviva Blend" fra [url]www.steviva.com[/url] kan ihvertfall anbefales.
Jeg har nå vært i fase 3a i ca 2 uker nå og det går stort sett fint har skeiet ut med taco og hjemmelagd pizza vi hadde overnattingsbesøk.
Det blir nok mindre og mindre av slike utskeielser da jeg rett og slett føler meg uvel etterpå. Jeg er mer og mer innstilt på at jeg skal spise fedon mat resten av livet.
jeg hadde gått ned 10 kg ved forrige veiing og tror det har gått etpar kilo til. Skal vel da ned en 4-5 kg til og regner med at jeg er i mål til ca 1 juli.
Hvordan går det med dere andre?
Hei "alle" sammen!
Jeg er her, Sunroad, har bare vært i grenseland mellom fase 2 og 3, og litt unntakstilstand pga. himla mye besøk, middagsinvitasjoner, representasjon og you name it! Men nå føler jeg at jeg har greid å komme meg inn i hverdagsmodus igjen; var hos legen idag og fikk ny resept, har fyllt opp lageret av varer igjen og er i gang med fase 3A! Den gode nyheten er at jeg nå har gått ned 20 kg tilsammen siden jul, og er nøyaktig halvveis i forløpet! Kunne sikkert gått fortere, men jeg er faktisk kjempefornøyd med dette, trodde ikke jeg skulle greie det da jeg startet!
Slik ser en typisk dag ut nå:
frokost: sjokolade cereals
lunsj: litt middagsrester i form av kjøtt eller fisk, eller egg.
middag: kjøtt/fisk/grønnsaker
kvelds: pannekake med bær
Det er vel innenfor grensene? Har idag smakt på de nye kjeksene som er kommet med bringebær/kanel. De var ganske gode, litt tørrere enn sjokokjeksene, men fint med litt forandring. Jeg tar en kjeks eller to hvis det ikke er nok med menyen over, eller bytter ut pannekaken.
Nå får vi bare stå på fram til sommerferien, min starter allerede 18 juni, så blir det en lettvariant av kuren i sommer, før jeg kjører for fullt til høsten igjen for å bli kvitt det siste!:D
Det har ikke vært skrevet her siden mai, så tenkte å melde meg inn, siden jeg skal over i Fase 3 i desember. Da blir det seks uker med karbohydrater - midt i julen! Jeg har faktisk tenkt å holde meg i julen uten å skeie ut, så da kan jeg spise frukt! Hehe. Gurimalla!
Jeg er visst alene i Fase 3 for tiden. Har vært der i fire uker nå. To uker igjen, så skal jeg starte på ny runde i Fase 1. Så kommer jeg tilbake her igjen om cirka tre måneder, hehe... :-)
:lol: Nå minnet du meg om sangen til Pink Floyd. "Is there anybody out there".
Her er det som regel ikke mange, kanskje ikke så rart når de fleste kun er her i 6 uker. Men jeg kommer diltende etter om noen uker. Lykke til i Fase 3, og kos deg med mais og jordbær! :D
Stakkars Popp... Vel, jeg kommer en gang i juni, vil jeg tro. Mamma sier jeg kan være i fase 2 til jg er nede i målvekten.. 63kg=) blir deilig=) Så det er en stund til jeg kommer etter=) men bare 7kg igjen nå=)
20 min på trampolinen det er jo kjempe bra!!!!
Lenge siden jeg har vært her inne, gått bra i fase tre ( kjennet ting frister litt mer men) selv om jeg ikke har vært der hele veien, noen dager fase to.... kommer litt ann på hvor flink jeg er til å planlegge. har hatt ei helg der jeg skeiet ut big time!!!! gikk opp tre kilo på den helgen, litt skremmenes. Det gikk en uke å bli kvitt de igjen og nå står det bom stille. hm :-) Men friskt mot :-) derfor tenker jeg det blir fase to nå.
God helg alle sammen :-)
Idag hadde vi REKER :nam: med salat, rødløk, avokado, gul paprika og sukkererter. Det var så DEILIG, lenge siden jeg hadde det. Det blir nok enda mer av det nå som sommeren nærmer seg.
Ellers har jeg oppdaget at det går an å lage kaffelatte med Laktolight. Det smakte akkurat som før (men det er mulig at jeg bare er blitt vandt til smaken på laktolight :cool:). Rør ut laktolight med kaldt vann, deretter tar du litt kaffe oppi - varm opp 15 sek i mikro -OG KOS DEG!
:venter:
Noe sier meg at jeg er veldig alene i Fase 3. Men satser på at noen ivrige fase 2'ere er klar for ekstra måltid med kjøtt/fugl etc og en porsjon med frukt/bær.
Fase 3 begynner å bli ganske utfordrende. Inntaket av frukt, nøtter, ekstra måltid har satt igang saker og ting hos meg. Jeg kjenner meg mer sulten, mer sugen på sjokolade. Hittil har jeg sneket til meg grillpølser!, ekstra sjokoladebarer og ekstra ED måltid. Trodde jeg skulle klare å holde meg unna, men dette er ordentlig vanskelig. Noen tips?
Jeg gikk ut av ketose når jeg begynte på Eurodiett. Da mistet jeg den beskyttelsen mot sult og søtsug som ketosen gav. Det kan jo tenkes at du ikke er gått ut av ketose før nå. For meg hjalp det med ekstra grønnsaker. Så vennet kroppen seg mer til dette etterhvert.
Jeg føler med deg. Det er skikkelig hardt å gå å være sulten. En blir virkelig sliten av det. Jeg tror jeg ville prøvd med ekstra grønsaker, hvis det ikke var nok ville jeg tatt et ekstra ED måltid. :klem:
Hei og hopp!!!=) Nå er jeg i fase 3 jeg også!=)
Har tross alt bare tre kilo igjen, og det begynte å bli for dumt i fase 2. Så fase 3 it is. To dager, nå. Jeg skjønner hva du mener popp. Jeg også merker det mer.. Men jeg tror det er her stålkontrollen kommer inn. Hold hodet kaldt, tenk på målet og hold deg unna. Jeg mener å tro at dette også går over.. det er bare det nye karbonivået som er ukjent for kroppen, men også dette skal man jo venne seg til;)
Takk begge to! :klem:
Pearl: Skal prøve med mer grønnsaker, kanskje bli litt flinkere til å spise det sammen med frokost og kveldsmåltidet - som jeg ikke gjør idag.
Student: stålkontrollen har jeg hatt til nå, men denne utfordringen har jeg ikke vært forberedt på. Alt har nesten gått som en lek hittil.... så dette ble litt KJEMPEKRÆSJ i betongmuren.
Må uansett jobbe videre med dette. Ha en forteffelig helg - det er deilig med fri!
Det går svært bra, takk som spør. Jeg klarer meg i grunn veldig fint. Det er 20 dager siden jeg begynte i fase tre, og jeg har ikke hatt noen uplanlagte sprekker. Men det har blitt noen kontrollerte sprekker.. To. De er ikke sprekker i mine øyne, da, for jeg mener i grunn man skal eksistere mer og mer mot normalen nå, så da må man lære seg måtehold:)
Jeg har også kommet meg ned til 63,7 kg, som er 700gram unna mitt originale mål. I alle fall før siste planlagte sprekk:)
Sukkerhungeren merker jeg ikke så altfor mye til. Jeg spiser en del jordbær om dagen, da. Men sukker i form av godis er ikke så farlig. Jeg spiste litt godteri på kino i går (planlagt sprekk for å se hvordan det gikk) men jeg kunne like gjerne latt være, og det tror jeg jeg gjør neste gang. Mye vann i kroppen i dag, og det er det ikke verdt. Pluss, smaker ikke så altfor godt lenger heller:P I kveld har jeg sittet sammen med venner som har spist godis, men jeg har klart meg fint. Det kostet meg ingenting, selv om det luktet litt godt;) hehe
Det går veldig fint her også. Jeg har gått ned 7 kilo på 9-10 uker. For meg som er det helt fantastisk. Kroppen min er insulinresistent og jeg gikk faktisk opp i vekt med streng ketolyse uten utskeielser. Jeg har vært litt sulten hele tiden, men har ikke hatt noe sukkersug. Men jeg har en lav ketosegrense (bare 15 kh), så jeg kommer ikke i ketose på dette kostholdet. Derfor får jeg ikke den beskyttelsen mot sult som ketosen gir.
Men det er så lett å holde oppe motivasjonen når jeg ser resultater. Kjøpte meg en fin topp i størrelse 38 denne uken istedenfor størrelse 42. Så om en uke, følger jeg dere over til fase 3 Lebye og Studine. Grugleder meg litt jeg. Legen sa jeg kunne ta en frukt eller litt bær i 3A, så da gleder jeg meg til å lage:
Bringebærsorbet:
Pisk eggedosis av 2 egg.
Hell oppi 100-150 g frostne bringebær og fortsett og piske til du har fått verden beste bringebærsorbet.
Du kan ha oppi litt kunstig søtning hvis du vil, men jeg klarer meg med søtsmaken i bærene.
Hei på dere! Nå har jeg vært noen dager i fase 3 og det går bra veldig bra. Som mange sier er det godt men et eple eller noen deilige norske jordbær.
Jeg har lyst å bytte ut Eurdiet produkter med "vanlig mat" og lurer på om noen har førsøkt seg på det. Jeg lurer på om man kan ta f eks yoghurt naturell og soyaflak med litt bær til frukost isteden for EDs musli?
Da har jeg bare noen få dager igjen før jeg skal tilbake til Fase 1. Huff - kjenner at jeg gruer meg litt. Ikke noe ordentlig måltid, ingen nøtter, ingen frukt, ikke vin :(
Men skal bare være der i 10 dager før jeg går over til fase 2 - dette skal jeg klare.
Nå har jeg også vært ca. 1 uke i fase 3A og er begynt på 3B. Lykke til med ny runde på fase 1 igjen Popp. Det går sikkert mye fortere denne gangen. :)
Jeg vet ikke Lebye om du kan ta bare Soyaflak, men uansett så kan du få en oppskrift på Musli som jeg fikk på Forusakutten til bruk i fase 3. Jeg har ikke prøvd den selv ennå.
1 ss brunt sukker
2 ss rapsolje
2 ss honning
2 ss vann
Blandes godt og stekes på 170 grader i ovnen i ca. 20 minutt
Man kan evt. blande inn tørket frukt/bær når muslien er ferdigtørket.
(Soyaflokker brukes for å berike muslien med proteiner)
Jeg er også i fase 3 i og med at jeg måtte starte i denne fasen til ernæringsfysiologen fikk konferert med legen.
Den første uka har jeg gått ned 1,4 kg og 5 cm rundt livet. Så det er jeg fornøyd med :) Men regner med det kommer til å gå litt saktere enn det fremover.
Jeg syns det er deilig å spise middag med de andre i familien da. Så noen fordeler er det jo.
Jeg spise 3 ED måltider og 2 "vanlige" måltider.
Takk for velksomst :)
Nå er uke 2 gått og vekten stoppet på tilsammen 2,7 i minus.
Rundt 0,7 var forsåvidt det jeg regnet med at jeg kom til å klare i uken så jeg er fornøyd med det.
Neste uke skal jeg til kontroll. Jeg mangler 1,2 kg på målet jeg hadde til da men trodde jeg iallefall skulle være i fase 1 i 10 dager når målet ble satt. Så går jeg ned 0,7 frem til da fra nå så bør jeg være fornøyd likevel.
Denne uken har jeg stått helt stille. Ikke et gram ned.
Men må vel si meg fornøyd med 3,9 kilo ned på 4 uker likevel. Men blir liksom litt skuffa uansett for at det ikke er litt da... Jeg får bite det i meg og fortsette. Ble enig på oppfølgingstimen at så lenge jeg fortsetter å gå ned i fase 3 så skal jeg fortsette med det til jeg er i mål. Hvis det stopper opp over lengre tid så skal vi vurdere evnt en av de andre fasene.
Er det forresten bare jeg som er i fase3?
Jeg er også i fase III. Det går litt saktere nedover nå, men det er ikke så langt igjen til målet. Så jeg tror også at jeg fortsetter i fase III. Det var meningen å gå tilbake til fase II snart, men jeg tror ikke det er nødvendig. I morges viste vekten 59,7 kg. Jeg er strålende fornøyd med å se det 5 tallet. Det gir litt ekstra motivasjon til å fortsette.
Jeg var på Forusakutten idag. Det var stillstand på vekten, men jeg hadde gått ned 1,7 kilo fett og opp i vann. Jeg var i utgangspunktet innstilt på en runde til med fase 2, men sykepleieren anbefalte å heller gå tilbake til fase 3a. Dette fordi jeg er så nær målet og fordi jeg gikk ned da jeg var i fase 3a. Så da er det slutt med rugbrød, linser og bønner. Men jeg beholder litt fukt og bær. Ble tipset om at vi i nødsfall godt kan spise en Skyr.
Så bra resultat! 1,7 kg mindre fett tilsvarer 3x 500gr smørpakker. Det gjør da ingenting at det fulgte med vann i stedet. Er det ikke morro å være så nær målet? :D Jeg synes det er helt HÆRLIG!
Nedover er jo tross alt nedover, selv om det noen ganger går allllllt for sakte i forhold til forventninger og egne ønsker.
Stå på, du er på riktig vei :klem:
Å, ja. Det er en god følelse. Det kjekke er at man stadig blir litt mer og litt mer sånn som man ønsker seg. Om det går sakte nedover så får iallefall både kroppen og hodet tid på seg til å henge med. Så hold ut, det er verdt det. :)
Hvordan er vektreduksjon i fase 3 a,b og c?
Hvor lenge blir man i hver av fasene? Er det "fasitsvar" på hvor lenge man skal være i fase 3? Lik det er med fase 1 og 2. Eller står dere fritt til å velge selv?
Jeg begynner nesten å bekymre meg for at jeg vil ankomme idealvekten min før jeg runder fase3, og det er vel ikke helt etter planen?
Får tettere oppfølging av legen fremover i og med at det har gått så fort nedover. Hadde ikke så mye oppfølging i begynnelsen, og nå ser det nesten ut som at jeg burde hatt det. Opplevde dere det samme?
Du har jo gjort en kjempejobb Tuddelu. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så mye. Det stopper sikkert snart. Litt brød i fase IIIc, så ble det bråstopp for meg i allefall. For meg gikk vekten ganske fort ned i fase II som jeg startet i. Jeg gikk også litt ned i fase 3a og b, men det stoppet helt opp når jeg kom i fase 3c. Jeg begynte da å spise litt kornprodukter. Men det viktige for meg. Jeg gikk ikke opp igjen. Ettersom jeg fikk beskjed om, så kan man selv bestemme hvor fort du vil gå gjennom disse fasene. Jeg er nå tilbake i fase 3a.
Takk Pearl :)
Er så bra å kunne spørre noen som har vært der:)
Jeg har en anelse om at kornprodukter vil bremse nedgangen, tidligere når jeg har spist mye knekkebrød har jeg bare gått opp i vekt!
Det blir spennende å hoppe til fase 3 etterhvert, jeg gleder meg til nye smaker :D
Imorgen blir første dag på Fase 3a. Tenk at de 4 ukene på Fase 2 allerede er over (jeg som sutret fordi jeg ikke skulle kunne spise nøtter lenger). Men jeg har glemt hva jeg kan spise i fase a ift c. Må sjekke katalogen når jeg kommer hjem. Husker hvertfall at det var 1 prosjon frukt/bær og ca 15 nøtter.
Klar som ett egg her. Det med nøttene har ikke jeg fått med meg, men jeg fikk vite av min kostveileder at jeg innimellom kan spise en Skyr. Den er fettfattig, sukkerfri og har masse proteiner. Ja, og så er den kjempegod. Jeg har brukt den som nødproviant når jeg har vært på reise og er sulten.
Ellers kan jeg anbefale en av mine favoritter som er bringebærsorbet:
Du pisker eggedosis av 1 stort eller 2 små egg. Ha oppi 150g frosne bringebær og pisk videre til du har fått en fin konsistens.
Det stemmer det med melkeprodukter, men kostholdsveileder min mente at jeg likevel kunne spise Skyr i fase 3a fordi den er så bra sammensatt for oss. :spisesnak
Den sorbeten må prøves ja...
Nå har jeg holdt på i 2 mnd i fase 3 og har gått ned 5 kilo. Jeg syns liksom ikke det har gått så rasende fort men det er jo virkelig et greit resultat likevel. Hvis det fortsetter i samme tempo vil jeg jo være i mål til jul og det er ikke lenge til :)
5 kg på 2 måneder synes jeg er kjempebra. Det er i overkant av 1/5 kg i uken. Det anbefales ikke å gå ned fortere enn 1/5 til 1 kg i uken, så dette kan du godt unne deg å være fornøyd med. :)
Det høres herlig ut:) Hvor mye ananas kan du spise i salaten?
Bare to-tre biter eller kan du spise mer?
Nå gleder jeg meg sånn til å smake bringebær igjen!!!
Da tar jeg steget over i fase3, dette blir spennende:)
Skal til en oppfølgingstime på Lindbergklinikken imorgen, er greit med en ordentlig innføring i fasen før jeg er igang!
Her ser det ut til at vektnedgangen har stoppet opp eller tar seg en pause. Det er forsåvidt ikke så farlig, men jeg har litt til på magen som jeg gjerne skulle ha bort. Men jeg har startet for fullt på trening igjen, så kanskje det skyldes at jeg bygger muskler?
Hopper litt for - cm rundt magen jeg også! Det er jo supert:)
Jeg er nå ferdig med ed; har altså kommet til vedlikeholdskosten med tilskudd av ed produkter innimellom; barer, kjeks og soyanøtter:)
Det er rart å plutselig ha "frie tøyler", det fungerer så fint når man må begrense seg:) Har ikke smakt noe "nytt" enda, men det blir litt mørk sjokolade til fredagskosen ikveld ..
Jeg vil opprettholde de gode vanene jeg har fått med ed, det blir en spennende tid fremover ..
Tanita vekten på lindbergklinikken viste 57 kg, så nå er det på tide å holde på den vekten;)
Gratulerer SÅÅ masse med fantastisk innsats og resultat! :heia:Lykke til med stabiliseringen! Håper jeg snart kommer etter deg..., selv om jeg nok har en god stund igjen på ED enda... :rulleøyne
WOHOOO tuddelu - vi andre blir jo kjempeinspirert av at du nå er ferdig.
Fantastisk jobb, well done
Skal bli spenndende å følge deg framover, for vi håper jo at du fortsetter å være her på forumet.
Og jeg kan skrive under på dette med følelsen av frihet, veldig rart å ha frie tøyler etter det strenge regimet som ED jo faktisk er.
Når det gjelder å finne seg et kosthold for resten av livet, så har du jo allerede retningen i forhold til å bruke rene matvarer og grønnsaker.
jeg kanskje kan bidra med er noen erfaringer jeg gjorde i løpet av pausen jeg hadde i sommer, og jeg oppsummerer dem slik:
Fra "diett" til et normalisert kosthold (vedlikehold høres så "sykehusaktig" ut :rolleyes:):
1 - vær streng med inntak av snop (og ja - jeg vet det er tøft når en først har falt utpå)
2 - bruk en del tid på å finne ut hvilket kosthold du ønsker å følge
3 - test ut det valgte kostholdet i 3-4 uker og se hvordan det påvirker kroppen
4 - les boka Bedre uten brød
5 - du kan spise det meste, bare unngå de vanlige karbo-bombene; brød, pasta, ris, hvetemel
6 - sjekk ut bloggen til Lena Beatrice
Velkommen over, tuddelu! og gratulerer med muskler, Pearl (jeg vil ogspå ha- hvor kan de bestilles?)
Er bare en rask tur innom for å si hei, før vi familien skal ut på busstur.
Skrev et laaangt innlegg her, også forsvant det :rolleyes: Prøver meg på ny!
Takker og bukker for masse gode råd Grotingeling:)
Den boken skal jeg skaffe meg. Har gått til innkjøp av noen fedon bøker og en bok jeg virkelig kan anbefale - "lekre retter med lavkarbo". Prøvde ut oppskrifter før ED og her var det masse nydelig mat.
Legen på Lindberklinikken anbefalte på det sterkeste å legge en plan for måltidene slik at jeg unngår å bruke så mye tanker og energi på å finne ut hva jeg skal spise .. er helt enig! Det er lettere å føle et opplegg som har en plan, sånn som ED.
Lunsj og middagsretter går veldig fint - som du sier så har ED allerede innført gode vaner i form av grønnsaker og rent kjøtt / fisk.
Utfordringen nå er å finne gode frokost og kveldsmat alternativer. Har lagt min elsk på frokostlapper med mager kesam og bær smaker helt fantastisk og metter. Skal også prøve havregrøt etterhvert, dette har jeg ikke smakt før :eek: Men har lyst å prøve.
Har alltid vært ekstremt glad i brød, så lavkarbo er en utfordring der. Men det er fullt mulig å spise 2 skiver fedonbrød med masse pålegg og litt grønt til kveldsmat så da gjør jeg det. Er fornøyd med å gå fra 3-4 måltid med brød hver dag ned til 1 måltid :cool:
Fredag og lørdag koste jeg meg med litt mørk sjokolade, både sunt og godt. Tidligere elsket jeg smågodt og chips og ja .. men nå har jeg ikke lyst på dette. Og når jeg har kjent på lysten til å smake, så vet jeg at konsekvensen blir deretter - pga. insulinresistensen så blir jeg dårlig av for mye sukker/karbohydrater. Og nå velger jeg faktisk å la være. Dette klarte jeg ikke før, så det å mestre dette nå føles fantastisk bra!!
Insulinresistensen slo ikke ut på blodprøvene, så skal ta dem på nytt. Men det som slo ut - og som har en sammenheng med insulinresistensen - var PCOS, forhåpentligvis er det blitt bedre nå med endret kosthold.
Det er bare helt fantastisk hva kostholdet kan gjøre med helsen - jeg er så utrolig takknemlig for ED, Lindbergklinikken og ikke minst for dette forumet hvor man får hjelp og trøst og støtter hverandre:)
Notert!
Hvis du (eller andre) er interessert i en god bakebok, så kan jeg anbefale en som heter Bakglädje med LCHF
:ja:
Å å å å å å - du må prøve Nannahs supergode knekkebrød!!!!
Jeg la min elsk på dem i sommer, kjempedigg :sikle:
Ja også vaflene :sikle::sikle:...... generelt så har Nannah en hel masse herlige oppskrifter som kan brukes til alle dagens måltider - sjekk denne tråden
:heia:og helt enig, er megakjekt med støtte fra deg og de andre på ED her inne - godt å ha noen som vet hva vi går gjennom.
PS! Både knekkebrødene og vaflene har jeg fått avklart med legen på Fedonklinikken at er ok i fase 3 - knekkebrødene allerede fra 3b (nøtter/korn/frø), mens vaflene er ok i 3c (melkeprodukter)
Igår storkoste jeg meg med en hel sjokoladeplate. Den het Premium Dark Mint
og var fantastisk god, ikke fikk jeg dårlig samvittighet av den heller - men jeg ble skikkelig stappmett. En følelse jeg ikke har hatt siden min tid før ED. Ikke særlig god følelse.
Tør å innrømme det her inne, men ikke for popmannen helt. Stoler ikke helt på meg selv at det var et engangstilfelle.
den sjokoladen er deg vel unt ,,men vær forsiktig ,det er så himla lett og falle ut på karbokjøret igjen ,,,desverre det jeg gjorde
sisst jeg gikk på Ed og gikk ned 22 kilo
kiloene kom snikende ,opp og ned 4 kilo i et parr år ,og plutselig etter 4 år veide jeg over 80,
har forbannet meg selv mange ganger at jeg kunne være så dum ,
men det nytter ikke og se seg tilbake,
jeg går enda en gang på med krom rygg,og skal enda en gang ned i matcvekt:D
Farlig farlig, men herlig herlig vet du :rolleyes:
Det hjelper å si det "høyt" til noen, i alle fall for meg, for da blir en mer oppmerksom på at en ikke lar ting skli helt ut.
Du har jo allerede registrert at det ikke gav noen særlig god følelse med en hel plate, så neste gang tar du sikker bare noen får ruter skal du se :klem:
Har du prøvd å lage sjokolade selv?
Jeg har kjøpt meg stevia og testet ut mørk sjokolade, den ble minst like god og gjorde ingen utslag hverken på blodsukker, vekta eller søtsuget :D
Men dyrt - det er det, så det blir ikke ofte. Til jul neste gang tenker jeg (nammmmmm)
Takk:) Det har vel gått litt fort unna fordi jeg begynte i fase1. Kunne sikkert startet med fase2, men der og da var det bare viktig å komme igang, så fase1 var det letteste. nå er jeg nå her:) Du er snart i mål Pearl, er det ikke deilig?:)
Nå skal jeg inn og lese oppskrifter!!:) Kan man erstatte nøtter med noe annet? Nøtteallergi nemlig :rolleyes:
Og VAFLER?? :eek: DET er lenge siden jeg har smakt:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.