< Tilbake til oversikten

De siste kiloene - Chunky burning fat

Chunky sa for siden:

De siste kiloene sitter vanligvis som limt. Jeg føler meg egentlig tynn nok nå, og kunne avblåst aksjon Chippendale Chunky. Men det er noe med det å nå målene man har satt seg da :)

I det siste har jeg derfor gått litt eksperimentelt til verks og testet ut mine teorier om kroppens tilpasningsdyktighet.

Så langt ser det ut til å stemme ganske bra, og jeg har økt vektreduksjonen fra 300 gram til 1,5 kilo per uke igjen. Det er en 500% økning, noe som jeg selv synes er veldig mye, tatt i betraktning at jeg ikke har allverdens fett igjen å ta av.

Så her er teorien jeg har testet ut:

1. Minimum 1 gram protein per kilo kroppsvekt per dag for å opprettholde muskelmasse. Ingen kompromisser på det området.
  2. Mindre grønnsaker. Dette er for en veldig kort periode, så jeg gir litt blaffen i vitaminer osv.
  3. Øke energiinntaket med 25-50% (fett) for å øke turtallet i kroppen
  4. Ekstrem lavkarbo for å takle energiøkningen (så får dere si hva dere vil, dere som mener dere må opp i KH for å redusere vekten). Med ekstremt mener jeg rundt 0-5 gram per dag.
  5. Null trening de siste ukene. Jeg vil se effekten av kostholdet alene

Praktisk gjennomføring

• Minst 80% fett
  • Minst 70 gram proteiner
  • Pluss/minus 0-5 gram KH
  • 1800-2200 kalorier (opp fra 1200-1500)

Resultat: Ned 3 kg på to uker.

Dette er ikke et kosthold å anbefale noen, men det er litt morsomt å oppleve at teori og praksis ser ut til å henge sammen. Det burde også være et lite stikk til alle Grete Roedes kaloritellere :)

Eksempel på dagsmeny:

[ATTACH]6200[/ATTACH][ATTACH]6201[/ATTACH][ATTACH]6202[/ATTACH][ATTACH]6204[/ATTACH][ATTACH]6214[/ATTACH]

Photobscura sa for siden:

Oi! Spennende!
Jeg har tenkt på det selv, etter noen måneders relativ stillstand, da jeg heller ikke har voldsomt igjen å ta av, og har sikkert kvittet meg med 2/3-deler av overvekten min. Jeg lever a la Fedon, men er sjelden over 100 gr kh om dagen, og det funket veldig fint i et par måneder etter å ha levd ketogent i to og et halvt år, med stillstand det siste halvannet av dem. Nå er jeg faktisk lei av å hele den greia med vektnedgang, og vil bare bli ferdig med de siste kiloene sånn at jeg kan gå tilbake til å spise lavkarbo på den måten jeg synes selv føles best, både for kroppen og for livsnytelsen.

Hvordan har formen vært i utprøvingsfasen?

Takk for tipsene dine, veldig nøyaktig tilnærming til glede for oss som liker å eksperiemtere litt med kroppen :p (Men på en bra måte ;))

Chunky sa for siden:

Formen er upåklagelig. Jeg har hatt like mye, om ikke mer energi enn tidligere. Det gir seg utslag i at jeg føler meg rastløs og til tider kanskje litt irritabel. Trening ville helt sikkert hjulpet. Over tid ville nok vitaminunderskuddet gjort seg gjeldende i negativ retning, men foreløpig går det helt greit.

Det eneste er at jeg blir proppmett og stuptrøtt rett etter disse måltidene, omtrent som etter en middels julemiddag :).

Jeg skal også over på en fedonvariant, og har begynt å glede meg til grovbrød og lettmelk. Høykarbo har jeg sagt farvel til for godt!

caz sa for siden:

Takk for at du deler med oss andre :-)

Kula sa for siden:

Så flott at du fikk vektreduksjonen i gang igjen. Vi er mange som har opplevd det samme - gratulerer med oppdagelsen du også.

Men, si meg; hvordan i all verden klarte du å sette termodynamikkens 1. lov til side?

SivPiv sa for siden:

Såpass....

Kula sa for siden:

Beklager hvis jeg har uttrykt meg som en dust - det var slett ikke meningen.

Hvis vi tar ytterpunktene dine har du økt fra 1200 til 2200 kcal. Praktisk talt en dobling av energiinntaket på visse dager. Jeg fikk så hatten passet av deg, samt en belæring om termodynamikkens 1. lov da jeg beskrev at jeg gjorde det samme - altså praktisk talt doblet energiintaket med en påfølgende vektreduksjon. Jeg veide 130-140 kilo da jeg foretok kostomleggingen. Du må ta med i beregningen av BMR er noe høyere i en stor kropp, samt at normale daglige gjøremål forbruker mer energi når man har en stor kropp å flytte på.

Så igjen; gratulerer med oppdagelsen du også!

Hvis dette også var dustete uttrykt, må du ha meg unnskyldt!

Chunky sa for siden:

Til alle

Uten å kjenne sammenhengen, virker kanskje kommentaren min til Kula litt vel krass. Det dreier seg naturligvis om mer enn dette ene innlegget.

Helt siden jeg begynte å skrive på dette forumet har Kula og et par andre kommet med kritikk og usaklige kommentarer, uten selv å bidra med noe som helst konstruktivt.

Lavkarbo er et veldig spennende område, og jeg har forsøkt å sette meg inn i det som er av oppdatert litteratur og ny forskning, og dele mye av det med forumet.

Det er ganske frustrerende å bruke mye tid og ressurser på å forsøke å sette seg inn i noe som er viktig, for så å bli møtt med usaklige og tildels spydige kommentarer når man forsøker å videreformidle det. Jeg har i hvert fall kommet dit at jeg ikke lenger finner det bryet verdt.

Så jeg får finne meg en annen arena å jobbe med denne saken som jeg brenner for. Det har vært veldig hyggelig å treffe mange av dere. Her er masse flotte personer. Det er bare så synd at noen ytterst få klarer å ødelegge motivasjonen til å bruke mer tid på lavkarbo.no.

Så lykke til videre, og takk for meg :)

Chunky

nalana sa for siden:

Du kommer jo med så mye spennende informasjon. Synd å miste en slik ressursperson synes jeg. Kan du ikke bli for oss andres skyld da, og ta eventuelle spydigheter og krangling som en utfordring. Det virker jo ikke som du har problemer med å svare for deg.:)

trillian78 sa for siden:

Jeg synes det er veldig synd hvis du føler at du ikke kan fortsette å være her på lavkarbo.no Chunky. Jeg har i hvertfall hatt stor glede av innleggene dine, og håper og ønsker at du finner det mulig å fortsette å være her. Jeg synes den vitenskaplige tilnærmingen du har til kostholdet er et spennende og viktig tilskudd her på forumet.

Hvis vi ikke klarer å overtale deg til å bli så ønsker jeg deg i allefall lykke til videre! Også håper jeg at du forteller oss hvilken annen arena du tar i bruk.

Alkazelters sa for siden:

Barnslig! Jeg blir fortsatt overrasket over hva voksne mennesker klarer å få til.

Åh, nei, Chunky! Ikke la enkelte ødelegge deg! Du og Pål har kommet inn her som et friskt pust, og jeg må signere Trillian i det at den vitenskapelige tilnærmingen er så viktig og helt uvurderlig! Jeg har kanskje ikke skrevet så mye den siste tiden, men jeg har lest en god del av det du har skrevet her inne med stor interesse :)

Alkazelters sa for siden:

Bare så det er klart. Jeg har lest alle dine poster med meget stor interesse chunky, du har et høyt kunnskapsnivå og en flott vitenskapelig tilnærming. Drit i intrigemakerne og kranglefantene, som er mer ute etter å tenke person enn sak.

Kula sa for siden:

Unnskyld meg, men kritikk må man tåle når man kommer med påstander.

Usaklige beskyldninger har kommet på løpende bånd fra deg, slik som at jeg lever i en fantasiverden og tror på Snåsamannen. Spydige kommentarer om at jeg opphevet den første termodynamikkloven har heller ikke manglet.

Når du får til en vektreduksjon ved at du øker energiinnholdet og fettandelen samt minker karbohydratandelen i kostholdet ditt, er det "morsomt å oppleve at teori og praksis ser ut til å henge sammen".

Når jeg får til en vektreduksjon ved at jeg øker energiinnholdet og fettandelen samt minker karbohydratandelen i kostholdet mitt lever jeg i en fantasiverden.

Er det kun din erfaring og din "sannhet" som er saliggjørende? Verden er ikke så snever.

Om du velger å forlate forumet fordi argumentene dine blir imøtegått, får selvsagt være din sak. For egen del må jeg si at jeg håper du blir.

Chunky sa for siden:

Først og fremst - beklager til Kula. Jeg har gått gjennom alle innleggene, og innsett at jeg selv har en stor del av skylden for at det utartet seg. Selv om jeg fortsatt tror har problemer med å godta alle tallene dine, så burde jeg hatt mer respekt for din oppfatning av egen vektnedgang. Og det at du får resultater med vår livsstil er mye viktigere enn hva jeg og andre måtte mene om den saken. Jeg håper at vi med det kan legge diskusjonen om termondynamikklover og andre lover og regler død en gang for alle.

Til dere andre. Takk for alle positive tilbakemeldinger. Det vi driver med er så viktig å få frem, at vi trenger å bidra, alle som en. Alle personlige irritasjonsmomenter til side.

Til Photobscura: La oss sammen bli kvitt den siste antydning til michelinfigur, så skal jeg personlig spandere en lammeburger fra Open kitchen på Grünerløkka på deg (finnes ikke bedre i Oslo - selv ikke babben fra Grytelokket kan måle seg med den)

Nevnte jeg forresten at jeg ble litt irritabel av å ikke trene...? Tro meg, det hjelper å spise en hel kamel :)

Chunky

trillian78 sa for siden:

Åh... Nå ble jeg lettet og glad :)

:D Høres helt über ut!
Ja, for mitt vedkommende begynner fettfestivalen (det virker så mye mer moro når man legger til ord som -festival etter!) etter påske! Hvilket passer meg veldig bra, da jeg har lite penger, og på et såpass kjøttbasert kosthold holder det med å spise ca to ganger om dagen.
Uansett er det helt klart meieriprodukter som er min akilleshel, så å kutte ut belgefrukt og tilsvarende ser jeg på som en forhåpentlig booster!

Ellers veldig godt å se at flokene er oppløst! Jeg kjenner jo ikke til den foregående diskusjonen, men det er voksent og ryddig å årne opp som dere har gjort! Kudos!

Kula sa for siden:

Ikke noe problem! Jeg beklager også hvis jeg har vært for irriterende. Du må begynne å trene igjen, slik at jeg i alle fall kan være litt irriterende i fremtidige meningsutvekslinger.

Apropos fysiske lover; jeg sitter nå på hytta og analyserer GPS-trackingen fra dagens skikjøring, og må nok innse at jeg aldri kommer til å slå den personlige fartsrekorden min fra to år tilbake. Jeg veide 20-25 kilo mer enn jeg gjør nå, og klarte 126 km/t ned Hemsedalsløypa. I morgentimene i dag - med gode forhold - var det umulig for en pingle på litt under to meter og 98 kilo vekt å komme opp i mer enn 117 km/t. Foreløpig den eneste ulempen jeg har oppdaget ved å gå ned i vekt.

God påske til deg Chunky, og alle dere andre.

Fungirl sa for siden:

Kjempeglad for at du valgte å bli her, du har masse gode råde og det som du nå prøver ut, med stor suksess, tenkte jeg å kopiere, hvis vekta ikke rikker seg.
Er det greit om jeg lagrer de tabellene du har lagt inn i denne tråden?

Skippy sa for siden:

Chunky og Kula, jeg ville bare si at det er sjelden å se folk ordne så flott opp for seg som dere har gjort. Måtte vi alle lære av dere.

Stupedama sa for siden:

Oi oi oi! Dette var spennende lesning! Takk for at du deler! Tar du kosttilskudd? Jeg tar en diger neve hver dag. Hjelper det i festivaltiden? Eller skjønner ikke kroppen at det er liksomgrønnsaker? (Enig med Photo, alt blir morsommere med -festivalprefiks!)

supha sa for siden:

Ser at du skriver 0-5 KH pr dag, men når jeg går inn og ser på menyene dine har du både gulrøtter og brokkoli og løk? Er det jeg som har misforstått?

Tusen takk for at du deler dine erfaringer;)

Jeg stussa også litt på grønnsakene, men det er kanskje i små mengder? Jeg kommer nok til å kutte kraftig ned på grønnsaker og kompensere med godt med vitaminer, men bare fordi det er en begrenset periode jeg skal forsøke dette. Har tenkt på å prøve det før du la ut forsøket ditt her, men med den tilnærmingen du hadde så ble det en lettere avgjørelse å ta.
Jeg fikk forresten et tips i dag om å spise ca en halv agurk om dagen for å ikke få for mye syre i kroppen, ettersom den er superbasisk og ikke inneholder kh å snakke om. Jeg har visst et forhøyet syrenivå i kroppen, men stressrelatert, og ikke kostholdsrelatert, men en halv agurk skader uansett ikke.

Chunky sa for siden:

Oops. Så nå at jeg hadde glemt å legge ut oversikt over karbohydratene. Det er jo på en måte det viktigste. Oppdaterte det opprinnelige innlegget. Karbooversikten er helt til høyre. Kan godt legge ut flere, men akkurat nå holder jeg på med et annet prosjekt. Håper å bli ferdig i løpet av påsken (surprise, surprise...).

Når det gjelder grønnsaker så spiser jeg det jeg har lyst på, men i relativt små mengder. Jeg har spist gulrøtter og kålrot siden dag en. Men som dere kanskje har kanskje skjønt, så følger jeg ikke rådene i bøkene spesielt nøye. Rødvin, gulrøtter, kålrot, bønner, mais, tomat osv utgjør pleasure-delen av min filosofi. Men herregud - hadde jeg hørt meg selv lovprise gulrot og kalle det "pleasure" for et år siden, hadde jeg bedt om å bli innlagt :lol:

Til Stupedama: Siden du spør, så nei, jeg tar ingen kosttilskudd. Grunnen til at jeg i det hele tatt spiser grønnsaker er fordi jeg liker det og synes det blir stusslig bare med kjøtt og fisk. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ligge litt lavt med dette. Lavkarbobøkene anbefaler jo alle å spise mye grønnsaker og å ta kosttilskudd. Stikk i mot det alle tror, så er det strengt tatt ikke nødvendig når man lever lavkarbo. Siden dette kanskje er på linje med de som i utgangspunktet anbefalte fett, skal jeg utdype litt:

Mennesket har ikke spist grønnsaker spesielt lenge, og klarer seg helt fint uten så lenge de lever lavkarbo. Et godt eksempel er Inuittene som utelukkende levde på kanin, hval, isbjørn, sel, fugl, egg og fisk. I likhet med mange andre urbefolkninger spiste de ikke grønnsaker overhodet. Likevel var de blant de sunneste folkeslagene på jordkloden. Forskeren Vilhjalmur Stefansson levde for eksempel i ti år blant disse folkene uten å spise en eneste grønnsak, og var i sitt livs form når han kom hjem.

Fisk og kjøtt inneholder 12 av de 13 essensielle vitaminene i store mengder. Faktisk langt mer enn det vi har behov for. Unntaket er vitamin C. Alle har vel hørt om sjøfolk som får skjørbuk etter lange perioder uten frukt og grønnsaker? Men hva levde disse sjøfolkene av? Sukker, mel, ris og andre raffinerte varer som holdt seg i lengre perioder.

Poenget er at vitamin C spesielt, men også vitamin B skilles ut av kroppen når inntaket av karbohydrat øker. Vitamin C-molekylet er ganske likt glukose, og blir transportert via blodet til cellene med de samme insulinavhengige mekanismenee. Glukose og vitamin C slåss dermed om denne transporten, og vitamin C taper alltid. Type 2 diabetikere har for eksempel 30% mindre vitamin C i blodet enn andre.

Generelt viser studier at økt karbohydratinntak gjør det nødvendig med større mengder vitaminer fordi kroppen ikke klarer å ta dem til seg eller skiller dem ut. For oss lavkarbomennesker er det ikke like viktig. Noe å tenke på før du går amok i apotekets kostholdshyller?

Stupedama sa for siden:

Ja, jeg går virkelig amok. Ikke i apotekets hyller, men i utenlandske helsekostbutikker (hvor dosene er virksomme). Og jeg er friskere enn noensinne, så det virker skummelt å la være. Takk for svar! Skal tenke på det! Uansett skader det vel ikke allverdens? Ka du trur? Har vi alle det samme metabolske system som inuittene eller kan det være forskjeller?

Chunky sa for siden:

Det er ikke gjort så veldig mange kvalitative studier på for høye doser vitamin, men det finnes noen. En metastudie av 19 andre studier med tilsammen 135 000 pasienter viste en økt dødelighet ved høyt inntak av vitamin E. Noen studier antyder økt risiko for lungekreft hos røykere som tar for mye tilskudd av vitamin A. For tarmkreft viser en metastudie økt dødelighet ved inntak av antioksydanter generelt, både for vitamin A, betakaroten, vitamin C , vitamin E, og selen. Selv om det finnes studier som viser en gunstig effekt av antioksydanter for hjerte- og karsykdommer, har det ikke vært mulig å bekrefte dette i randomiserte studier.

Generelt anbefaler ikke helsemyndigheter for store doser av noen typer vitaminer. Men jeg har ikke forutsetning for å si verken det ene eller det andre. Spør heller en lege som er oppdatert. Mye av den forskningen som finnes, har vært utført de siste årene.

Den første reaksjonen fra ernæringsautoriteter på rapportene om Inuittene var nettopp at de kanskje hadde en annen metabolisme enn vår. Men så snart de begynte å handle med karbohydratrik mat (spesielt mel og sukker) utviklet de nøyaktig de samme sykdommene som oss andre. Erfaringen fra Vilhjalmur Stefanssons 10-årige opphold hos Inuittene beviser også at det samme gjelder andre veien. Eksempelet med Inuittene er heller ikke unikt, men har blitt bekreftet i urbefolkninger i alle verdensdeler. Det er med andre ord ingenting som skulle tilsi at de har en annen metabolisme enn vår.

trillian78 sa for siden:

Dette var veldig interessant!

Jeg har alltid spist mye grønnsaker, mat laget fra bunn og lite junk. Og jeg har alltid vært overbevist om at jeg har fått i meg nok vitaminer og mineraler på den måten. Jeg tenker at dersom ikke kroppen får de næringsstoffene den trenger gjennom et variert kosthold bestående blant annet av rikelig med grønnsaker, bær, nøtter, kjøtt og fisk, så har naturen gjort en ganske dårlig jobb med tilpasningsdyktigheten til kroppen vår. Nå er det kanskje sånn at moderne produksjon av grønnsaker og frukt med kunstgjødsling, innhøsting før de er ordentlig modne, langvarig lagring etc. gjør at næringsverdien ikke er den samme som før, men uansett så tenker jeg at det får det være grenser for hvor dårlige forutsetninger kroppen har for å få i seg tilstrekkelig med næringsstoffer med den tilgangen vi har til mat. Det blir jo selvfølgelig en helt annen historie hvis man stort sett lever på loff med sirup på. Eller hvis man har en sykdom som påvirker opptaket av vitaminer og mineraler.

Det var bare min personlige mening, uten at jeg underbygge det med studier av noe slag :p

Men magnesiumen min, den MÅ jeg ha :lol: Ingen regel uten unntak :p Men det er jo veldig greit med magnesium, for leggene mine sier i fra hvis jeg trenger det :D

Stupedama sa for siden:

Takk for svar!

Nei, det er klart. Og ved noen skilles jo ikke overskuddet ut med urinen heller og det er klart ikke bra. Men ellers så anbefaler jo helsemyndighetene også å spise masse karbohydrater, så det gjør det litt vanskelig å skille mellom skitt og kanel :p

Ramah sa for siden:

Hei, jeg kommer litt sent inn i denne tråden, men jeg må legge meg langflat for vektreduksjonen din Chunky! Jeg er så imponert at jeg mangler ord. Fascinerende hvordan du har satt deg inn i alskens forskning og teorier. Hadde det ikke vært for deg og Pål tror jeg at jeg hadde vært mye mindre inne på lavkarbo.no.

Og så til din nemesis som du har funnet tonen med: Kula: Ser at ingen har kommentert ski-hastighetene dine ennå. Men som ivrig telemarker og nyfrelst slalåmer som liger høye hastigheter må jeg si farten du beskriver hører helt vilt ut! Hvordan kommer du opp i slike hastigheter? Kondomdrakt og rar hjelm? Jeg har aldri målt farten min men har aldri fantasert om de hastighetene du snakker om. Snakker vi speedski eller bare hockeystilling fra toppen av svartbakkene?

Hoho, Chunky! Jeg må bare takke for inspirasjonen, siden torsdag har jeg gått ned tre kg. Haha, det er jo helt vilt :p

screwball sa for siden:

Hey - kanskje jeg må teste ut dette jeg også - jeg har jo et mål, "LMFFK" (Lavest Mulig Fettprosent Før Kretaturen), og bare drøye 3 uker på meg. Kanskje jeg når det raskere/lettere på denne måten?
Skulle bruke knallhard trening tenkte jeg men har fått hekseskudd eller noe sånt, så blir mye sofa/seng et par uker fremover nå.
Trodde jeg kanskje måtte dra ned på fettet men kanskje jeg bare skal snu på flisa?

supha sa for siden:

Oioioi, grattis Photo!!!! Jeg har stått stille i over 1 mnd nå. Tenkte jeg skulle begynne i morgen. KAn du legge ut dagsmenyene dine her? Trenger inspirasjon jeg også. Og hvor mange KH spiser du ca?

Akkurat nå spiser jeg ikke karber i det hele tatt, faktisk. Det er jo ikke å anbefale over tid, men disse tre kg er nok mest vann, men det skal bort det også.
Det blir som regel egg og bacon, nakkekoteletter, hjemmelagede kjøttkaker etc, og masse masse smør!

supha sa for siden:

Skjønner hva du mener med fettfestivalen da:) Gruer meg litt til å begynne med det i morgen. Er så redd for å ikke få resultater. Begynner å miste motivasjonen. Men hjelper å se at andre får det til da:D

lokkebiff sa for siden:

Dette er jo slikt jeg levde da jeg gikk ned mine 24 første på 3 mnd :D

Så det virker ja :ja:

supha sa for siden:

Da har jeg laget forslag til meny til i morgen. Hva synes dere? Kan dere komme med noe tips? Litt mye proteiner kanskje, men fikk liksom ikke til noe mindre..

Ser ok ut det der, men å si at det garantert funker blir ikke riktig, det funka veldig bra for Lokkebiff, og det har fungert for mange andre, men det er ingen garanti for at det vil funke for deg :o, sånn at du er klar over det! Det er dessverre lite man har garanti for her i livet.
Men det er verdt et forsøk. Jeg vet jo ikke hvordan dette blir over tid for meg, men det er i ketose jeg har gått ned mest tidligere, så det blir spennende å se.
Så langt føler jeg meg veldig bra, bortsett fra den første runden med løs mage. Host. Det går heldigvis over, når kroppen har omstilt seg litt.

Kula sa for siden:

Hehe, Nemesis du...

Først og fremst må du være tung nok. Så må du velge en passe lang og bratt bakke med skikkelig isete, hardt, nypreppet underlag. Velg lange ski med moderat radius. Mine favoritter ved høy fart er Fischer World Cup RC med en radius på 17 meter. Disse skiene er svært stabile, og blafrer lite selv om underlaget er ujevnt. Ikke kjør med flate ski, men kjør på et lite skjær hele tiden.

I Hemsedal - som er min hjemmebane - er den svarte løypa rett og slett for smal og for dårlig sikret for så høy fart etter min mening. Den er også såpass bratt at jeg tror rett og slett ikke jeg ville turt å kjøre for fullt. Hemsedalsløypa (rød) derimot er bred og oversiktlig med unntak av en hengkant. Vi er en gjeng som vanligvis står på ski sammen, så en av oss står på hengkanten og signalliserer at løypa er klar. Godt ned i hockey helt fra toppen, og som sagt et lite skjær på skiene, og du får en formidabel fart før løypa svinger til høyre i bunnen av bakken. Det er viktig at du bruker riktig carving-teknikk, og ikke skrenser skiene - det bremser bare farten.

Fartsdress ville sikkert ha hjulpet litt på toppfart, men det har jeg aldri brukt. Jeg ville antakelig sett ut som en klovn i en slik. Nå kunne jeg vel saktens ha fått en på meg, men tidligere fantes nok ikke min størrelse i fartsdresser.

Hyggelig forresten med flere skiinteresserte - og gratulerer med valg av slalåm fremfor telemark - jeg har erfaring fra begge grener...

PS: Riktig preppede ski for underlaget og temperaturen er jo selvfølgelig veldig viktig!

supha sa for siden:

Jeg er full klar over at det kanskje ikke vil fungere for meg. Men da har jeg iallefall prøvd. Har jo prøvd alt annet, så par uker på dette vil ikke ødelegge stort:o. Det er lov å leve i håpet:p

To uker er kanskje litt i knappeste laget. Jeg gir det en måned i første omgang :)

Ramah sa for siden:

Hei, dette er jo litt på siden i denne tråden, men likevel - alltid morsomt å snakke ski, selv om sesongen er på hell: Høy fart på ski er alltig morsomt, og selv med telemarkski var "slagordet" mitt "Kjør først du, så venter jeg nede". Skiftet til slalåm i år (etter 17 år på tm) pga alder, dårlig treningsgrunnlag og knær som begynte å krangle litt. Slalåm er ikke like morsomt i løssnøen, men duverden så mye enklere det er!
GPS-tracker har jeg aldri tenkt på, men det hadde jo vært utrolig kult å vite hvor raskt man egentlig kjører.
Jeg har Trysil som hjemmebane, og da er "tidligski" i Høgegga å anbefale for høy fart. Og så er det jo "45-graderen" som gir et godt sug i magen.

Kula sa for siden:

Siste innlegg om ski (vi må ikke kuppe tråden): Du kjører sannsynligvis fortere på ski enn det du selv tror. Jeg bruker en Garmin Edge 705 festet til hjelmen (modifisert sykkelfeste) sammen med en software som heter Garmin Training Center for å analysere fart etc. Forferdelig morsomt!

isabella sa for siden:

Skal ha en omgang ekstrem lav karbo og høy fett jeg også. Har 5 -6 kilo som ikke vil av...

Det sto ingenting om vann mengde. Hvor mange liter drikker dere til dagen?

supha sa for siden:

Jeg drikker minst 1,5 til 2 liter hver dag. Fyller opp flaske på jobben.

Kanskje vi skal følge hverandre opp? Begynte i dag. Skal egentlig ned 10 kg til , men kan bli fornøyd med 5-6 kg.

Jeg drikker minimum tre liter vann om dagen. 1,5 liter er nok litt i minste laget på dette kostholdet ;)

screwball sa for siden:

Når jeg er påpasselig (husker å fylle flaska) ligger jeg fort på 5-6 liter om dag.

Samme her! Men tre liter er et absolutt minimum på et såpass ekstremt lavkarbokosthold, merker fort om jeg er under nedre grense, blir veldig tung i hodet og sånn.

supha sa for siden:

Oii såpass ja. Jeg har drukket 2 liter hittils. Får vel bælme innpå resten av dagen:)

supha sa for siden:

Nå må jeg komme med en oppdatering.

Jeg har fulgt Chunky sin opplegg siden mandag. Jeg har gått ned fra 71.6 og til 70,6 allerede. Iflg Tanita ligger vannprosenten på det vanlige, men fettprosenten har gått ned!!!

Weeee jeg tror det her funker fett.:D And I love it!

Ja! Resultatet etter første uka ble til slutt 2,1 kg ned, og 3 cm i midja :eek: :D!
Superfornøyd! Jeg kommer nok til å følge dette en stund til, om det fortsetter å funke de neste tre ukene, så holder jeg på til jeg er under søtti kg -ikke veldig langt igjen :)

Kula sa for siden:

Kostholdet ditt er vel identisk med det som kalles "ekstrem Skaldeman" - er det ikke?

lokkebiff sa for siden:

:ja:

supha sa for siden:

Så sinnsyk bra. Gratulerer så mye! Jeg har spist litt karbs da. ca 5-6 hver dag. Men spiser nærmere 170-180 gram fett og rundt 75 i protein.

Kula: Jepp! Det kan man si, haha. Om jeg kjenner etter så savner jeg nok grønnsaker og sånn, men jeg har heller aldri hatt problemer med å være strikt, når jeg vet at det er til et godt formål (helsa mi ;)), og at det ikke skal være sånn lenger enn nødvendig. Dessuten føler jeg meg minst like bra på dette kostholdet som på mitt sedvanlige (50-100 gram kh om dagen -nøtter, belgefrukt etc). Bare litt ekstra varm i topplokket (holdt på å svette bort da jeg var ute på kafé i dag), og ekstra, nesten litt småmanisk energi :p

Liker forresten kostholdsfilosofien din, Supha :D

Kula sa for siden:

Så bra! Og når du føler deg enda bedre på dette kostholdet enn ditt sedvanlige, kan det vel antakelig tas som en indikasjon på at kroppen får det den trenger?

Jeg tror det, er nøye på å ta multivitamin (var et par dager uten, og det føltes ikke helt bra), men jeg kommer uansett til å gå tilbake til mitt sedvanlige kosthold til slutt, men så klart via en gradvis opptrapping a la Atkins' vedvarendestige. Jeg følte meg veldig bra på dét kostholdet også, altså. Så lenge jeg ikke od'a på nøtter og mørk sjokolade :lol:

Kula sa for siden:

Hmm.. jeg har de siste tre årene stort sett tatt multivitamin hver dag "for sikkerhets skyld". Jeg har imidlertid ved flere anledninger gått tom for vitaminer og vært uten flere uker i strekk. Jeg har aldri noensinne klart å kjenne den minste antydning til noen forskjell om jeg tar vitaminer eller ikke.

Men; jeg spiser grønnsaker verdt ca 5 g karbohydrater hver dag da!

Nei, jeg har klart meg fint uten på mitt vanlige kosthold, faktisk. Men et par dager uten nå, og jeg blir tung i hodet, og kan få lettere hodepine.

Camz sa for siden:

Slenger meg med på fettfestivalen jeg også :p:p Skal til Kreta om 9 uker så det hadde vært herlig å få litt ekstra fortgang i sakene her. Om det ikke virker så har jeg iallfall prøvd ;) Syns det er veldig interessant å se resultatene av denne "testen". Er fasinert av hvordan teori og praksis henger sammen :rolleyes: Skal også bli litt flinkere til å bruke trimform apparatet mitt på magen å se om det kan hjelpe på for litt oppstramming. håper håper Har begynt en ny vane om morgenen, har alltid dårlig matlyst og sliter med å få i meg mat da, men på den annen side så får en jo hodeverk uten mat så nå har jeg begynt å ta meg en kopp te med en toppet skje cocosa i. Dette metter, og jeg føler at det kickstarter fettfesten om morgenen. Det har iallefall gitt overraskende gode resultater så langt.

supha sa for siden:

Lykke til! Dette går bra! Bare hold ut!

Camz sa for siden:

Nå er jeg spent :p Hvordan går det med dere andre på fettfestivalen? Jeg datt litt av fettlasset en dag å to da jeg ble værende hjemme med syk unge så ble det mye vanskeligere enn å være på jobb, men nå er jeg tilbake :D

Hvordan går det med dere andre? Jeg har blitt skikkelig sugen på grønnsaker etter jeg begynte med xtremfett versjonen:rolleyes:

supha sa for siden:

Begynte forrige uke, 1,1 kg ned. Denne uka har jeg gått ned 300 gram hittils.Har veiedag til lørdag så jeg kommer til å skrive resultatene her. Har ikke søtsug og livet uten grønnsaker har gått veldig bra:)

Jeg har ikke veiedag før i morgen, men jeg føler meg i alle fall innmari slank :D

Sandy sa for siden:

Først må jeg si at dette er en utrolig spennende og inspirerende tråd! Har lyst å slenge meg på fettfestivalen med en gang, men har en liten skeptiker i meg. Er, og har alltid vært en grubler og må rett og slett gruble litt i lag med dere.

Jeg hadde ikke så altfor mange kilo å ta av, men gikk i alle fall ned 8 kg i begynnelsen av 2008 ved hjelp av lavkarbo og 4 uker ketolyse. Har holdt vekten i 1 år i morgen (!) og er kjempefornøyd med det. Jeg holder meg stort sett til lavkarbo med noen få utskeielser.

Har også disse siste 3-5 kiloene som jeg har lyst til å ta av og tenker nå umiddelbart at noen få uker med fettfestival kunne gjøre susen! MEN: det jeg er skeptisk til er å tukle med kroppens forbrenning/stoffskifte(?) og toleranse overfor karbohydrater enda mer... Merker jo at jeg har blitt mer vàr overfor karbs etter at jeg gikk på ketolyse, men tror jeg nå etter sakte opptrapping tåler mer samtidig som jeg holder vekta stabil. Hva tror dere? Er dette bra for kroppen?

Jeg kommer heller aldri til å gå over til noe høykarbokosthold igjen og har funnet en livsstil som passer meg godt, og tenker selvsagt å gå rett tilbake til det jeg gjør nå.

Har noen erfaring med ketolyse - lavkarbo - ekstremlavkarbo/fettfestival og så tilbake til lavkarbo?

Er takknemlig for svar :D

Jeg føler meg i alle fall veldig bra på dette kostholdet, og dersom det gir de ønskede resultatene, så vil jeg trappe forsiktig opp ved hjelp av Atkins vedvarendestige når jeg er ferdig.
Jeg tror nok ikke jeg tukler med stoffskiftet mitt eller forbrenninga mi, så lenge jeg her gjort noe riktig har det respondert, det både på Atkins, Fedon -men uten c-måltider, og nå noe á la ekstrem Skaldemann. Det er vel bare sånn med kroppen min at den trenger å lures ned i vekt på forskjellige måter for hver omgang, liksom. Men på denne kosten har jeg eliminert alt som kan kalles partystoppere, så jeg håper virkelig jeg fortsetter å gå ned. Ikke savner jeg noe, men jeg vet med meg selv at jeg ikke kan leve sånn for evig, det vil bli et savn med tiden, å ikke kunne spise grønnsaker o.l.

supha sa for siden:

Er det din 2 uke nå? Jeg er i uke 2 nå, men denne uka har jeg ikke gått ned så mye enda (200 g). Men tror kanskje kroppen må omstille seg litt... Men jeg drakk et glass med zero i går og fikk så sinnsykt vondt i hodet og kvalm /vondt i magen. Har ikke drukket det på nesten 2 uker, har prøvd bare å drikke masse vann.

Brus? Æsj :p Høhø, nei, ikke godt å si, det kan visst påvirke, jeg liker ikke brus. Puh! Sårri :o

Jeg har nettopp avsluttet min uke nummer to, ikke veid meg ennå, for jeg sto opp for kort tid siden, spennende i alle fall! Håper på nedgang enten på vekt eller målebånd.
Det er liksom det, at jeg er ikke en hobbyslanker, går jeg ned i vekt så skal det være et varig resultat.
Jeg har hatt én regelrett sprekk én gang i løpet av snart tre år (og da var jeg full, grisesulten og sto foran et kjøleskap blotta for lavkarboalternativer ...:p), og da mener man liksom alvor. Ikke bare fordi jeg vil bli slank, selv om det også er veldig hyggelig da jeg stort sett alltid har vært overvektig i en eller annen grad siden barnsben og det er gøy å prøve noe nytt :p, men fordi jeg vil komme så langt fra den røde blinkende dia-lampa som overhodet mulig, og puste ut og føle meg frisk på ordentlig! Lei av vektnedgang, nå. Vil bare leve og ikke tenke noe mer på det! Det er mottoet til Fettfestivalen 2009 :D: Ferdig med slanking -en gang for alle :heia:

supha sa for siden:

Hvordan har det gått? Er ille spent:spent:

Jeg fikk besøk av den kvinnelige velsignelsen denne uka, og ble som vanlig fryktellig oppblåst og full av vann dagen før og samme dag. En snikveiing dagen etter viste dog 1,2 kg ned, men det er ingenting som gjelder før torsdag igjen ;)

Lava sa for siden:

Spennende lesing her! gratulere til dere alle med gode resultater!

Kanskje jeg må prøve noe "drastisk" jeg med..??

Så at dere diskuterte vitaminer her bak, og for meg med min teflonhjerne,
skulle jeg ønske en lett oppskrift på hvilke vitaminer man BØR få i seg.
Tar idag xtra C-vitaminer, og ketolyse sine (når jeg husker dem)
Morgen og middag dosen går bra, de andre glemmer jeg lett.

Kostholdet her likner måten jeg ville spist, men som jeg ikke har brukt, da jeg
har hatt grønnsaker til maten.. :lol: (maten=kjøtt/fisk)
Tror jeg hadde klart å spise uten karber en tid, siden jeg har strevd med å
komme opp i anbefalt dagsdose.

En annen ting, litt OT, men min mor fikk for noen år siden tatt en håranalyse,
(hos ett bra firma) og fikk beskjed om at hun tok for lite vitaminer/spiste for lite
grønnsaker, men var det noe hun var flink på, så var det grønnsaker!
Svaret hun fikk, var at kroppen hennes ikke tok til seg de vitamminene hun spiste,
og ikke hadde noen nytte av dem..

Mistenker at hun har samme problemer som meg, både med kosten og lavt
stoffskifte. Men hun sier hun er for gammel til å bry seg nå :lol:

Skal lese mer om hva dere bedriver (spiser) og komme med tilbakemelding hvis jeg
prøver meg på noe ala dette.

Takker uansett for flott info her! :heia:

Om din mor tok håranalyse hos et seriøst firma, så skulle hun også ha fått tilbud om behandling. Det er ofte andre ting som kan hemme opptak, av alt fra jern og kopper-nivåer i kroppen som kan hemme opptaket til hverandre eller vitaminer og mineraler. Ingen vits i å ta en hårmineralanalyse (som i tillegg er ganske dyr), når man ikke får skreddersydd et opplegg for å rette opp i ubalansen ;). Å ta vanlige vitaminer da er egentlig fånyttes, dersom kroppen ikke tar dem opp på grunn av en annen mangel eller ubalanse.

Lava sa for siden:

Joda, hun fikk nok tilbud, men som sagt, hun syns hun er for gammel til å
endre noe...
(for gammel til ett bedre liv, spør jeg)

Det var OT I know..

Lava sa for siden:

bare sånn for ordens skyld, jeg har diskutert mat med henne i mange år,
men hun holder fast på sitt, som om den "lille" datteren hennes ikke skjønner noe..
Men hun har komplimert meg for vektnedgang og ett jevnere humør.. :roert:

Og jeg har ikke gitt henne opp, men det virker som om hun må høre ting fra
andre enn meg.. hun er på glid, og hun har fått låne alle mine bøker :ja:

Hmmm. Hvorfor tok hun hårmineralanalyse da mon tro? Jaja ... :o

Lava sa for siden:

Sikkert fordi hun ikke følte seg bra...:rolleyes:
Men, som sagt, dette var OT,
og jeg kan godt diskutere mor med deg, og få gode tips,
men ikke i denne tråden.

Mor er mor, hun gir meg grå hår :mad:

Camz sa for siden:

Resultat etter 10 dager:

• 2,5 kg :D:D:D
    [color=#ff00ff][/color]
    [color=#ff00ff][/color]
    Knallbra spør du meg :p

nalana sa for siden:

Fantastisk! Gratulerer!

Får lyst til å prøve jeg også, men det er for mange "men" og "hvis" som holder meg tilbake. Skal i alle fall se på reglene en gang til.:p

supha sa for siden:

Samme her, men jeg har bare gått opp. Over 1,5 kg. :(

supha sa for siden:

Så sinnsykt bra. Jeg har får mensen denne uka, dermed går vekta oppover og oppover:(. Kjedelig.

Jeg gikk opp 1 kg og 2 cm i midja da, men det var jo fort ute av kroppen :)

Chunky sa for siden:

Jeg har akkurat kommet hjem fra en periode med jobbing utenlands. Var litt spent etter å ha spist restaurantmat tre ganger om dagen såpass lenge, men jubelen ville ingen ende ta når vekten i dag viste det samme som før jeg dro :)

I tillegg har jeg fått sjekket ut et par andre ting:

1. Alkohol og ketose er latterlig billig moro i nøyaktig to dager. Dag tre er du helt på høyden igjen.

2. Etter fire måneder i total karboavholdenhet, er en helaften med sjokoladekake og is (i mengder som kunne fore et middels u-land) en j..lig dårlig ide! Glem fyllesyke, glem svineinfluensa, glem forstoppelse og blindtarmbetennelse . Jeg tror neppe at jeg kommer til å føle meg like skral før jeg stiller som midtpunkt i min egen begravelse. 30 minutter nytelse og 48 timer straff. Tro meg, det var ikke verdt det.

3. Vann i kroppen? Skal jeg noen gang krysse Sahara (ikke spesielt sannsynlig, men likevel..) så gir jeg blaffen i dromedaren og tar med en sjokoladekake. På ekstrem lavkarbo våkner jeg hver dag med et hyl og tilbakelegger de 10 meterene til toalettet på 1 blank. Med en sjokoladekake innabords er det overhodet ikke noe problem å ligge der og skvulpe..

Så nå føles det aldelse vidunderlig å være tilbake til hjemmelaget, ren, naturlig og sunn mat. Det hadde jeg aldri trodd for bare noen få måneder siden.

trillian78 sa for siden:

Velkommen hjem Chunky. Det er godt å ha deg tilbake igjen :)

Hahaha! Fantastisk!
Jeg hadde min første sprekk i påsken (ikke verst etter nesten tre år på lavkarbo), og det var i blodfylla, og kjøleskapet var altså helt blottet for noe som fjernt kunne minne om lavkarbo. Bortsett fra smörgåstårtan til min mor. Vel, brødet -miiiip!, men majo, reker, ost etc, jeg slengte det i meg i min hunger, og møtte dagen etter en fyllesyke som det kommer til å gå gjetord om.

Men, uansett! Velkommen tilbake! Her er det fettfestival på 23. dagen, jeg balanserer med agurk og basete, og har gått ned to og en halv kg så langt og har tidenes smaleste midje (måler og veier meg hver torsdag).

Stupedama sa for siden:

Hehehe.. Godt å vite!

Skautrollet sa for siden:

Velkommen tilbake Chunky, begynte å lure på om du hadde glemt oss!

Chunky sa for siden:

Takk, takk!

Jeg kaller det ikke sprekk, men research. Huff, hva man må ofre for å lære noe nytt...:D Men for å være helt ærlig, så var jeg kanskje noe vindskjeiv i gjerningsøyeblikket

Litt hektisk å komme tilbake, men jeg håper å plukke opp den spennende diskusjonen Trillian og jeg hadde om steinalderkost. Og du er jo rimelig standhaftig da, Photobscura. Kjempeimponert! Jeg stiller gjerne i bikini på Karl Johan 17. mai hvis du gjør det samme.

Chunky

Glemte helt å respondere her ...!

Ja, standhaftig og blakk :D (first price egg, first price sommer/nakkekoteletter, first price bacon, first price kyllingvinger, og en og annen agurk for å holde basebalansen på stell :p). Det er overraskende enkelt!
Men, jeg har klart å tyne et uanstendig inntak av rødvin ut av mitt lave budsjett, og jeg har i grunn ikke begrenset meg særlig, huff og huff. Drikker med begge henda som om det er vann :rolleyes: Er fortsatt usikker på hvor mye det har å si for vektnedgangen (jeg drikker jo ikke rødvin hver dag).
Syklusen min er dessuten helt på spinn på grunn av litt rot med av-og-på minipillen det siste halve året, og det kan også ha noe å si, den kvinnelige "velsignelsen" kommer og går som det passer den selv, er gjerne på besøk i et par uker, før den kommer tilbake bare dager etter, og har tydeligvis ikke helt forstått konseptet med ordet 'syklus'.
Så, vekta (som begynte på 81 før fettfestivalen klippet repet) står og pendler mellom 77 g 79 kg. Kjedelig, men jeg skal snart måle meg også. Men jeg gir meg ikke, og skal ta en skikkelig pirkeoperasjon på menyen min.

Vel, bikini på Karl Johan, jeg holder meg stort sett unna Karl Johan om sommeren selv med klæra på, så det får vi se på, haha. Har jeg forstått det rett, Chunky, så er du mann, og jeg tror i tilfelle du kommer til å ta fra meg all oppmerksomheten, og det er da ikke noe gøy :lol:
Men i år som i fjor (hvor jeg var i alle fall ti kilo tyngre enn jeg er nå), så plaget det meg fint lite å flashe mageflesket i bikini på øyene i Oslofjorden.

nalana sa for siden:

Nå vil jeg også prøve fettfestival. Skal regne litt på om jeg kan bruke proteinpulvershakes med mye fett i som tillegg 1 gang om dagen, og så skal jeg prøve å beholde mine hjemmelagede sjokoladebiter. Hvis jeg ellers holder meg til reglene burde vel det være greit.:)
Er så lei av at det går så tregt eller står stille med meg for tiden.
Så i morgen kjører jeg i gang. Flere som skal? Og hvordan går det nå med dere som har holdt på noen uker?

Sesti sa for siden:

Nalana: Jeg tenkte å prøve fra i morgen av jeg og, men så har jeg en eksamen uka etter, så blir nok bare et halvhjertig forsøk fram til da.. Men etterpå, da blir det:)

nalana sa for siden:

Så bra Sesti. Hyggelig med følge, selv om jeg får litt forsprang.:p
I morgen kommer jeg til å innta 219 gram fett , litt under 10 gram karber og 109 gram protein. Dette blir akkurat 80 % fett. Var ingen vits i proteinpulveret fant jeg ut. I hvert fall ikke på den første dagsmenyen jeg lagde. Kjenner jeg får litt noia av å bruke så mye tid på å føre all mat igjen. Det sluttet jeg jo med for lenge siden, men tror jeg trenger en slik periode nå, og vet det tar mindre tid når jeg kommer inn i det igjen.
Dette blir spennende. Håper kiloene renner av meg også snart nå.:D

Sesti sa for siden:

Hehe, du har planene klare ser jeg:)
Jeg har ikke kommet så langt enda, nå handler det mest bare om å ha noe å spise fram til eksamen, og kommer meg gjennom det uten å falle om/stryke/sette inn det som passer av grusomme ting.

Men fra 3 juni av er det fettfestival ja..:D
Blir spennende å se om det funker på meg:)

nalana sa for siden:

Det bør det ja.
Jeg vil stå i stil med min vakre slanke kjæreste SNAREST!:p

Kanutten sa for siden:

Har gått OPP 4 kilo siden jul....:eek: Og jeg vet hvorfor; jeg har ikke vært standhaftig på lavkarbo i helgene når vi er hos kavalorten...:( Vil gjerne hive meg på fettfestivalen jeg også, men jeg har det også i bakhodet at jeg fikk sånn "tunellsyn" og var svimmel deluxe når jeg lå under 10 karber om dagen...

Kan jeg få være med på 10-15 karber??? :spent:

trillian78 sa for siden:

Oi, så artig at det er flere som skal være med på festival :spent: Jeg begynte også på en 40 dager lang fettfestival i dag :heia:

nalana sa for siden:

Skal vi starte en ny tråd med oss som begynner på fettfestival i disse dager. Sånn at vi kan skravle litt uten å herpe denne tråden? Og så kan vi rapportere her inne for "forskningens" skjyld.;)

supha sa for siden:

Har du muligheter til å poste dagsmenyen din her? Så får vi litt inspirasjon?

nalana sa for siden:

Her er min første dagsmeny. Den passer sikkert ikke for alle, men for meg som er noen og nitti kg og ganske aktiv tror jeg den passer fint. Mosjonerer 1 1/2 time hver dag.

Dagsmeny med 2449 kalorier, 215.1 gram fett , 9 gram karber og 114.6 gram protein

Frokost:
Kaffeshake: (ristes)
creme fraish 25 gram,
1 egg,
2 ts instant kaffe (gjerne uten koffein)
ca 2 dl vann

Lunsj:
Te med 10 gam rapsolje,
250 gram laks stekt i smør
25 gram rømme

Middag:
Svinekotelett 200 gram stekt i smør
25 gram rømme

• 1 ss olivenolje (tror jeg tar den ss rett i munnen)

Kvelds:

1 Kokt egg med 75 gram mørpølse og 25 gram majones

50 gram baileyssjokolade som gjerne må fordeles utover dagen.

Sjokoladeoppskriften ligger her på forumet. Tråden heter "geniale sjokoladebiter".

Liv:) sa for siden:

Dette var et særdeles interessant forsøk, og definitivt noe jeg må fortsette å følge med på. Er ikke så interessert i vektnedgangen deres jeg da, mer interessert i hvordan dere føler dere mht overskudd og energi, om dere sover godt og generell allmentillstand.

Rapporter ofte!

fjanni sa for siden:

da var jeg også med. :grine: jeg har ikke lyst. hahahaha. her blir det ingen meieriprodukter utenom smør så den dagsmenyen over her er ikke noe for meg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.