< Tilbake til oversikten

De siste kiloene - Chunky burning fat

nalana sa for siden:

Tror dere det er OK at vi fortsetter i denne tråden, eller skal vi starte en ny? Er litt redd for å herpe.:o

Carisma sa for siden:

:forvirra: Hva er fettfestival? Høres ut som noe jeg trenger nå for tida... Kan sikkert lese bakover i tråden, men sitter på jobb og burde ikke lese her inne i det hele tatt :rodme:

Liv:) sa for siden:

Kort oppsummert: nærmest 0 karbo, mye fett. Står i det aller første innlegget i tråden. ;)

fjanni sa for siden:

carisma: sjekk det aller første innlegget så ser du filosofien til chunky. tror photo kom opp med navnet fettfestivalen og vi andre har laget våre egne inspirerte festivaler. :lol: jeg har taliban-festival gitt.. synes det er fryktelig strengt men skal virkelig prøve. null meieriprodukter uteom smør, minimalt med karber 0-5 gram og nok proteiner så klart i form av kjøtt, fisk..

Photobscura sa for siden:

Her er mine regler:

• Fettprosent av energiinntak skal ideelt ligge på 75% helst mer
  • Karbohydratinntak på maks 5%
  • Mellom 80-120 gram protein om dagen, ikke mer eller mindre (utregnet i forhold til min kroppsvekt)
  • Ingen meieriprodukter bortsett fra smør
  • Ingen kunstig søtning
  • Ingen belgefrukt, nøtter eller sjokolade
  • Ingen alkoholrestriksjoner :p
  • Minimum tre liter vann om dagen
  • Spise agurk og drikke basete hver dag
  • Ikke gå sulten

trillian78 sa for siden:

Det er vel eeegentlig en slags grisestreng skaldemann? Eller? Men mer morro å kalle det festival og lage litt egne regler :heia:

Skikkelig basic kosthold som garantert er fritt for partystoppere (håper jeg).

Denne baseteen må jeg skaffe meg. Kjøper du den på Helios? Og heter den bare basete? Og er den noe god? Jeg er sånn som ikke klarer å spise/drikke vonde ting bare fordi det er sunt.

Kanutten sa for siden:

Jammen jammen, det betyr jo at hvis jeg går utifra ca 1500 kcal så kan jeg spise 5% av 1500 som er 75% kcal karber, som igjen vil si 75/4 neeeeste 20 karber om dag!!! Det er jo mye det da??? Til å skulle være sånn fettforbrenningsgreie?? Det er jo det samme som ketolyse?? Så det er ikke karbene det står på egentlig, bare mer fett og proteiner??? Og litt over 100 gram fett??

Huh?
Jeg spiser ikke annet enn en halv til en agurk om dagen av kh, og jeg teller ikke kalorier.
75% fett er en nedre grense. Jeg ligger som oftest på rundt åtti.

trillian78 sa for siden:

Jeg skjønte ikke helt det der med de 75 prosentene og resten av regnestykket... Men 5 % karber er max. 75 % fett er minimum. Jeg tipper jeg har spist typ 3 gram karber i dag :D

trillian78 sa for siden:

Photo kom meg i forkjøpet gitt :)

Kanutten sa for siden:

Mener at maks 5% karber tilsvarer ca 20 gram karber utifra en kcalforbruk på 1500 kcal. Og 75% fettforbruk på samme kcal tilsvarer ca 110 gram fett. Da er det 20% igjen til proteiner som tilsvarer litt over 70 gram.. Eller regner jeg feil???

Kanutten sa for siden:

% er forholdet til kcaloriinntaket...så 5 % til et kcalinntak på 1500 tilsvarer rett under 20 karber pr dag...

trillian78 sa for siden:

Men på ketolyse skal du jo spise minst 15 karber. Her er det om å gjøre å spise så lite karber som mulig. Det er jo bare det at det nesten er umulig å ligge på null.

Kanutten sa for siden:

Ja, sant det, men hvis disse % har kcal som referansepunkt, som jeg har forstått det er, så vil 5 karber hver dag bare tilsvare litt over 1 % ved et daglig forbruk på 1500 kcal...

Det er vel ment som en gardering. Men jeg spiser heller ikke mer enn noen gram kh om dagen. Men agurken er overraskende viktig.

fjanni sa for siden:

i dag har mitt inntak vært på 1% karber.. jeg tente mer 0-5 gram karber jeg da..ikke i prosent. men i dag ble det vel nærmere 5 enn 0 gram.

I følge diet.no har jeg spist 0,3 gr. karbo i dag. Hvordan det går an, skjønner jeg ikke helt, men.. Tror ikke jeg stoler på diet.no

Kanutten sa for siden:

Du mener ikke 0.3 % da??? Det blir noe helt annet...

Haha, nei, det hadde gått an. Men det står faktisk 0.3 gram. De 0.3 gramene kommer fra smøret. Det er selvsagt ikke korrekt dette, siden jeg har spist ganske mange egg blandt annet.

supha sa for siden:

Jeg har sluttet åbruke diett.no da det var en del feil på karbohydratinnholdet.

nalana sa for siden:

Min fordeling på den dagsmenyen jeg har skrevet over er 80 % fett, 1 % karbo og 19 % protein. Allikevel har jeg hele 9 gram karbohydrater den dagen. Den planen jeg har laget i dag har 78 % fett, 2 % karbo og 20 % pretein. Er oppe i 11,6 gram karber. Kommer ikke under, siden jeg nekter å gi slipp på sjokoladebitene mine. Sitron og agurk er også med på å dra opp karbene litt, men jeg vil gjerne ha det med i tilfelle det er viktig å ikke bli for sur. (PH-messig altså)

nalana sa for siden:

I dag gikk jeg på vekten. Trengte en opptur, siden humøret var så som så. Følte jeg kunne få det på vekta i dag.
Jeg veier meg egentlig på mandager, og skal fortsette med det.
Når jeg startet med dette opplegget, kom jeg en dag for sent i gang, dvs tirsdag. Og så glemte jeg å veie meg. :eek: Veide meg derfor først i går, og til i dag, dvs på et døgn har jeg gått ned 1,6 kg. Selvfølgelig mye vann her, men veldig gøy uansett. Virker i hvert fall som om dette skal fungere for meg. :D

fjanni sa for siden:

Det som er sikkert er at fettfestivalen funker! Jeg gleder meg til veiedag! :heia:

nalana sa for siden:

Jeg har veiedag i dag og har gått ned 3,3 kg på en uke. Jeg veide meg som sagt over her to dager for sent forrige uke, så denne vektnedgangen er egentlig på 5 dager. Skjønner jo at dette ikke kommer til å fortsette like fort, men det var nydelig med en god start uansett. :D

Grattis Nalana! :heia:!
Jeg vet ikke min relle vektnedgang nå, for jeg samler vann som ingenting, og mine små avhopp i forbindelse med nasjonaldag og bryllup, hvor jeg forsåvidt spiste lavkarbo, men det ble ost, kake, nøtter, en god del sjokolade etc, og maaaasse vin, så gikk jeg opp over to kg i vannvekt :p
Sist veiedag så var displayet på vekta fullstendig blankt, jeg har prøvd å ta inn og ut batteriet (som er helt nytt), men til ingen nytte. Så jeg har bestilt ny vekt fra Ellos, og aner ikke hvor mye jeg veier pdd.
Men! Jeg vet jeg gikk ned nesten 2 kg første uka, og totalt nesten 4 første måneden på fettfestivalen, og med en kropp som har så lav respons som min har så er det jaggu ikke verst.
Jeg målte meg for noen dager siden, og målene er tilbake til hvor de var før pausen :)

Jeg skal prøve å gjeninnføre noen yogaøkter i løpet av uken, for målene sin del.

Jeg tror forresten jeg gjør som noen foreslo, og lager en Fettfestivaltråd :)

LilleM0r sa for siden:

Hvilken program bruker du for å beregne innholdet i det du spiser?

LilleM0r sa for siden:

Og en ting til, Chunky - spiser du bare to måltider?
Ser at du ikke har registrert noe til lunch.

Hvor lenge gikk du på ekstremkostholdet? Fettfestivalen :p
Har akkurat løst inn passet mitt jeg vet du;)

Jeg kan svare for meg i alle fall, og jeg spiste jo ganske tilsvarende en stund, to måltider om dagen, kanskje tre. Med masse animalskt fett og smør så trenger man i grunn ikke spise oftere.

Chunky sa for siden:

Jeg legger inn maten på diett.no. Det er gratis, men mangler en del varer som du må legge inn selv etter hvert. Etter et par uker har du imidlertid det meste av "dine" varer på plass. Det er også noen varer som har småfeil i næringsinnholdet (på lik linje med tabellen her på forumet) men så er ikke dette noen eksakt vitenskap heller. Faktisk så er beregningen for energi i karbohydrater bare en beregnet verdi, som vanlig basert på et såkalt "balansert" kosthold.. Ellers så har du "Mat på data" som er helt oppdatert, men til gjengjeld har et utrolig dårlig brukergrensesnitt.

Jeg ser at jeg ikke spiste lunsj den dagen. Det varierer fra dag til dag, og kommer an på hvor kraftig frokost jeg spiser.

Jeg går litt ut og inn av festivalmodus. Jeg får veldig fort vann i kroppen når jeg spiser karbo, så jeg må stadig vekk innom og justere litt :)

LilleM0r sa for siden:

Tusen takk, jeg har nå lagt inn det jeg har spist i dag på begge - og det skiller ikke mye.
Og du har rett, mat på data har et ganske tungvindt brukersnitt:(

Jeg får se hva jeg velger, prøver begge i morgen også:)
Den første dagen på festivalen har vært grei, 59% fett - det er kaskje litt lite - 41% protein - og 0% karber
Bør nok juster proteinet litt ned og fettet opp...

Carisma sa for siden:

Oj, hvordan fikk du til det?

LilleM0r sa for siden:

0,2 gram karber i følge diett.no eller 0,8 som mat på data viser, begge er så lav at det blir 0%

Dvs jeg har ikke spist noen annet en egg, bacon og kylling i dag med masse smør...
Men jeg må nok justere litt:)

Carisma sa for siden:

Hmm, siden man regner 1g karbo pr egg (i følge Atkins tror jeg) så kan det virke som de ikke stemmer helt.
Det er desverre endel feil både i diett.no og i mat på data.

Chunky sa for siden:

Bruk tabellen på matportalen.no. Den er oppdatert. Mat på data bruker den samme tabellen. Egg har 0,3 gram per 100. Et egg er i gjennomsnitt 60 gram. Dvs 0,18 gram per egg. Mao kan du se bort fra karber i egg :o

Hvor mange kalorier ligger du på?

Carisma sa for siden:

Skeptisk... :D Tidligere ble det sagt her inne at alt som ikke innehold karber regnet man 1g på. Unntatt kjøtt tror jeg.

Chunky sa for siden:

Det er i hvert fall den offisielle norske tabellen, og stemmer med alle andre offisielle tabeller på nettet (utenlandske). De har blitt oppdatert en del siden Atkins var i sving :)

Men som jeg nevnte tidligere er det bare beregnede verdier. Det som i hvert fall er helt sikkert, er at tabellene i ketolyseboka og her på forumet er feil. De baserer seg på den offisielle tabellen fra 2001, som har blitt oppdatert en rekke ganger siden.

LilleM0r sa for siden:

I går 1129 kalorier - som antagelig er litt lite?

I dag:
1814 kalorier, hvorav 80% fett og 20% protein (diett.no) - 2 gram karber
Frokost - 2 egg og bacon
Lunch - eggeomelett av to egg med majo
Middag - 1,5 nakkekotelett med noen få bunter brokkoli - stekt i maaaase smør

Syns du det ser greit ut? Antall kalorier vil variere en del - jeg står noen dager opp kl. 06.00 og da må jeg ha mer mat enn helge- hjemmekontordagene mine hvor jeg står opp 2-3 timer senere:p

Jeg har det bra, kjenner meg mett og god - er tørst, og det er jo bra - så jeg drikker masse vann - og kaffe (den klarer jeg meg ikke uten!)

Det er fint at du er obs på at du får i deg nok mat, men ikke legg så mye vekt på kcaloriene, så lenge du er mett og ikke går rundt og sulter så er all well :D
Jeg ser du spiser litt mindre enn jeg pleide å gjøre (tror jeg, har vel en oversikt over en typisk dagsmeny i Fettfestivaltråden). Men det der er jo individuelt.

LilleM0r sa for siden:

Jeg passer litt på det fordi jeg tror et av mine problemer er at jeg spiser for mye. Jeg har jo gått på lavkarbo i et år (og virkelig fulgt ketolysekuren)og har egentlig ikke gått ned noe:mad: - så derfor prøver jeg å spise mindre.
Dvs kjenne godt etter om jeg er sulten - ikke bare ha lyst på fordi det er godt:p
I hvert fall de første dagene - så går det seg sikkert til.

For nå sitter jeg å har lyst på mer mat.....:eek:

Ja, det er stor forskjell på lyst og behov, men ikke alltid like greit å kjenne forskjellen.
Vil anbefale deg å spise sakte, prøv å legge ned gaffelen mellom hvert tygg, spis litt mindre enn du tror du trenger, og vent en stund, typ fem ti minutter før du eventuelt forsyner deg igjen. Dette er eksellent trening i metthetskontroll og kan anbefales på det varmeste!

LilleM0r sa for siden:

Gode råd det - og ja, det er nok min største fiende. Har ikke spist mer i kveld, og skal jeg være ærlig - så er jeg jo ikke sulten, bare fysen....
Men det forsvinner etter et par dager og det vet jeg:)
Begynner å kjenne den velkjente prikkingen i huden, litt urolige bein, er varm og veldig tørst!!
Jiipii - nå er jeg i gang...og Tor jobber som besatt - med hammeren:D

Carisma sa for siden:

Prøv å drikk vann hver gang du fyser på noe. passer jo fint siden ketose-tørsten har slått inn også :ja:

Kanskje sa for siden:

gammel tråd, finnes det nyere om dette?

Chunky sa for siden:

Dette var et ekstremeksperiment. Det funket bra der og da, men det er ikke akkurat noe jeg vil anbefale over tid :)

Isyng sa for siden:

Orker ikke lese hele tråden, men la merke til dette innlegget. Det som fungerer enda bedre enn agurk, er å drikke en teskje natron rørt ut i et glass vann hver dag. Det er noe som er superbasisk :) se her: www.altshop.no/natron

Jeg har også slitt med for sur kropp, spesielt på lavkarbo, men natron fikset "biffen", høhø.. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.