< Tilbake til oversikten

Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)

#1

danish sa for siden:

Lag først eggemelk. Smelt 35-50 gram smør og kok opp 2-3 dl vann. Bland og kjør med stavmikser. Tilsett 1-2 eggeplommer, evt. 1 egg. mens du bruker stavmikseren. Det vil skumme masse. En bør muligens blande i litt søtningsmiddel, da "melken" er mindre søt enn vanlig melk.

Tøm skumrik eggemelken på et høyt glass. Tilsett et shot espresso/sterk kaffe. Strø med kanel. Voilà. Du har en nydelig cafè au lait, uten rare smaker eller soya. Den er dessuten billig og næringsrik. Smaker som Irish Coffee hvis du tilsetter whiskey, og er minst like koselig å drikke. Anslått karbohydratinnhold er totalt <1 gram karbohydrat.

Du kan også blande eggemelk med vanilje-essens, bakekakao o. l. Den er en favoritt som fløteerstatning blant svenske lavkarbere.


#2

Skautrollet sa for siden:

Jeg har sett denne på svenske sider, i kveld skal jeg jammen prøve den.
Takk, danish!


#3

danish sa for siden:

Takk. Den er nøyaktig som cafè au lait. Du tenker at smør blir jævlig og salt, men det skummer som bare det, og smaker deilig. Post gjerne her når du har prøvd oppskriften.


#4

LineJM sa for siden:

:liste:
Rusler ut på kjøkkenet for å prøve nå.....


#5

Skautrollet sa for siden:

Jeg kastet meg sporenstreks over kokkeleringen.
Tilsatte 1 ts splenda og 1 ts bakekakao.....
.....og en solid skvett fløte.
Helt grei, faktisk ganske godt, men tom for whiskey dessverre:o

Kjenner at det metter skikkelig, planlagt sen middag blir nå ingen middag:)


#6

LineJM sa for siden:

Hi hi, jeg glorde nesten likedan, men min kakaotilsetning var revet sjokolade. God og mektig. Ble kveldsmaten dette.... :)


#7

Skautrollet sa for siden:

Ja porsjonen var stor nok for to, klarte ikke drikke hele, og veltet stinn overende på sofaen...;)


#8

LineJM sa for siden:

Samme her... sitter og glipper med øynene.....
Skulle kanskje ta kveld snart uansett siden jeg skal jobbe i morra.


#9

Megvel sa for siden:

Funker dette med Ghee?
For melkefri (alt melk) er det jeg er ute etter? Smør er jo melk...


#10

scartz sa for siden:

Jeg har ikke kaffetraker, er det mulig å kjøpe "pulverkaffi" eller noe slikt? Sånn typisk rett i koppen kaffi? :D Hehe. Jeg drikker ikke kaffi, men liker kaffe latte! Men gidder liksom ikke kjøpe meg en kaffetraker (selv om jeg får det for en 100-lapp) bare for latte.. Liten studentleilighet, har ikke plass til så masse apparater :p


#11

energibunten sa for siden:

jepp det funker med både klarnet smør og kokosolje. Har prøvd.

godt som bare det. Passer som fløteerstatning også om man dropper kaffen, iallefall på frosne bær.

brukte stevia på det.

Thanks, jeg som ny med laktoseintoleranse ble happy nå.


#12

safran sa for siden:

Den var knallgod! Men jeg klarte ikke å drikke opp hele, det var i meste laget. Grei frokost!


#13

Megvel sa for siden:

Sweet!:D:D


#14

energibunten sa for siden:

hehe ble det smoothie-kveldsmat på hele gjengen. Lagde en god ladning og så litt stevia og frosne skogsbær som jeg bare kjørte med stavmikse. Det var bra det :-)

Nå er 2 av 3 hjemme melkeintolerante så dette var bra.

Jeg skal få fram instant coffee også så blir det kos flere ganger.


#15

Carisma sa for siden:

Du får ikke sterk nok kaffe på vanlig trakter. Du får derimot kjøpt espresso-porsjonsposer (og pulver på glass) på velassorterte dagligvareforretninger. Brukte de mye før jeg fikk espresso-maskin.
Sånne: www.nescafe.no/espresso.html


#16

Yonah sa for siden:

Å, dette må jeg prøve! Det høres kjempegodt ut! Fabelaktig måte å få seg fett på da!


#17

Yonah sa for siden:

Å, mama mia, dette var knallgodt! Etter å ha lest på det svenske forumet kolhydrater i fokus, så viser det seg at man også bare kan blande ingrediensene uten å vispe opp skum, også kjøle ned dette og oppbevare i kjøleskap og bruke en skvett i kaffen. Jeg laget en svær porsjon med 2 eggeplommer, 50g smør, 2 dl vann og kruttsterk esperesso, og drakk alt sammen... Jeg har forspist meg nesten.... Godt tips til den som ikke er så glad i frokost..


#18

Chantelle sa for siden:

Denne ble ganske god ja.:)..hadde oppi bake-kakao og sukrin/stevia og min datter på 4 synes også den ble god. Jeg tok ca 50 g smør i, det ble litt for mye smørsmak så jeg holder det til rundt 20-30 g nå..

Den er for øvrig blitt prøvd i flere varianter nå. Bruker eggeplomme og smeltet smør som base. Denne basen har jeg brukt til dessert-krem(med vaniljepulver eller kakao. + litt søtstoff.blir tykk saus). nydelig på bær!
Jeg lager varm kakao på denne måten, saus til middag og når jeg må noe fort og søtt(god med kokos og hakket mandler også)...

I morgen tenkte jeg lage "fløte"-melk til min datter:
2 eggeplommer, ca 20 g smeltet smør. litt vanlijepulver. Og vispes med kokende rismelk/vann. det tror jeg blir balanserende, næringsrik og god for henne... mulig litt mye karber til meg..men jeg kan jo lage egen med vann:)


#19

Yonah sa for siden:

Har du litt mindre vann i da for å få den tykkere? Bruker du to eggeplommer da?

Jeg tenkte å prøve den som kakao, innbiler meg at den er god som base til det.


#20

Gerd sa for siden:

Denne var god :D

Jeg brukte 25g smør, 1,5dl vann, 1 eggeplomme. Kaffe og 1 ts splenda.

Har ikke smakt kaffelatte siden januar 07....
Så dette var himmelsk :heia:


#21

Liv sa for siden:

Rett ut på kjøkkenet.....:liste:


#22

Gracella sa for siden:

MMMMMMMMmmmmmmmmmmmmm!!!!:w00t:


#23

Photobscura sa for siden:

Oi! Spennende! Med mitt høyfettkoshold og melkeintoleranse så må dette være midt i blinken. Men jeg er mett for i dag, så tester til frokost i morgen :D


#24

Photobscura sa for siden:

Ja, nå sitter jeg med en sånn en, da! Spennende! Og her i huset laget espresso på espressokanne :D


#25

Photobscura sa for siden:

Ikke verst! Men, hehe, usalta smør neste gang ;)


#26

Yonah sa for siden:

Ja, det er best med usalta smør, men om du ikke har noe annet og vil ha eggemjølk, så hjelper det med søtning i, den balanserer saltsmaken litt. Du kan lage den med kokosfett også, da smaker det ikke noe av fettet.


#27

Photobscura sa for siden:

Ja, kokosfett kan funke. Søtning bruker jeg ikke. Men jeg har jo aldri hatt noe i mot smørsmak da ;)


#28

Yonah sa for siden:

Nei, jeg elsker smør jeg også, men jeg fikk kaffen i halsen da jeg prøvde helt uten søtning og salt smør... Nå har mannen kjøpt usalta smør til meg, for jeg vil liksom ikke bruke søtning hver dag...


#29

Gerd sa for siden:

Jeg "døyver" saltsmaken med noen dråper vaniljeessens :ja:


#30

Yonah sa for siden:

Det hjelper kanskje ja, det skal jeg prøve nå, for nå skal jeg ha kaffen min.


#31

Bee sa for siden:

Er den skikkelig mettende denne eggemelken? Skal på kjøkkenet og suse i hop en nå. :D


#32

Yonah sa for siden:

Ja, jeg synes det, jeg lager av 2 eggeplommer( du kan sikkert ta et egg og en plomme og)og 50g smør, og 2 1/2-3dl kokende vann. Jeg har oppi smak etter humør, nå drikker jeg med kakao, kanel, 2ts espressopulver og vaniljeessens, kjempegodt.


#33

Bee sa for siden:

Jeg brukte ei klype med sukrin + 4 dråper vaniljeessens, og jeg har bare en ting og si:

WOW!!! Dette er min nye yndlingsdrikk. At noe så enkelt kan bli så godt! NAM!


#34

Bee sa for siden:

Skynda meg og legge oppskrifta i bloggen min. Legger bare inn oppskrifter som jeg virkelig, VIRKELIG liker, og denne blir en sann favoritt kjenner jeg.

takk Danish!! :D


#35

Liv sa for siden:


#36

Eilan sa for siden:

Å i helsike! Lagde av 40g cocosa (extra virgin), 2 dl vann, 2 eggeplommer, noen dråper vaniljeessens, 1 ts kakaopulver og bittelitt splenda. Dette er varm bounty, nyyydelig!


#37

Photobscura sa for siden:

Ja, nå har jeg prøvd med usalta smør, og jeg lot en vaniljestang ligge i en stund, og hadde i kanel. Veldig godt! Men, hvordan får dere den tykk?


#38

nomma sa for siden:

:w00t: Halleluja :lol:

:heia:Fantastisk godt :heia:

Kommer nok til å prøve alle variantene, prøvde orginalen nå. (med en eggeplomme for mye :flau: må lære meg å lese altså)


#39

Sothøna sa for siden:

Nå sitter jeg med en sånn, og det var slett ikke værst :)


#40

Trolljenta sa for siden:

Hadde tenkt å prøve med cocosa og kakao i går, men når jeg så alt det smeltede fettet og skulle veie det igjen for å være sikker på at det virkelig var 40 gram streiket vekten... Så da turte jeg ikke å prøve. Prøver kanskje senere. Synes ikke det høres fristende ut i det hele tatt, men utifra tilbakemeldingene kan det jo se ut til at det er godt..


#41

Iselilja sa for siden:

Jeg lager en variant med 1 egg, 50 g usaltet smør, 2 dl vann, noen ruter revet mørk sjokolade (70% kakao), en ts bakekakao og noen dråper vaniljeessens. Kjempegodt, og kjempemettende! :) Smaker som ordentlig, mektig kakao.


#42

rhb sa for siden:

Hei
Denne er vel ikke melkefri så lenge den er lager med smør, da regner jeg med at du mener meierismør?;)


#43

Photobscura sa for siden:

Du kan også lage den med kokosfett, ghee funker vel også for de fleste!? Jeg tåler ikke meieriprodukter, bortsett fra smør.


#44

nomma sa for siden:

Kom frem til min beste i dag:
25gr smør, 1 dl vann, 1 dl vanlig kaffe, ei lita ts splenda. mmmm...


#45

Venus sa for siden:

Sitter med ett glass nå, (Gerd's variant) og smakte på eggemelken
før jeg blandet med kaffe, og "røra" var god,
Ble litt "bitter" når jeg blandet med kaffe.. Har bare pulverkaffe, så jeg tok
en del kaffe i bunn av glasset, og hadde i litt vann.
Og eggemelken oppi der igjen. Slikt glass man får på kaffeplasser.
Kunne kanskje hatt mere splenda i, men det blir feil å søte slik.. hmmm


#46

supha sa for siden:

Har prøvd å bruke stavmikseren til det her, men det bare ender at eggemelken spruter veggimellom. Dette selv om jeg er forsiktig og har en høy bolle. Hvordan gjør dere det? Kunne feks ha lagt aluminiumsfolie over og lage et hull til stavmikseren?


#47

Yonah sa for siden:

Jeg bruker vispen på stavmikseren og det høye begeret som følger med, spruter aldri over.
Ellers kan du legge et kjøkkenhåndkle rundt bollen så det ikke spruter.


#48

Gerd sa for siden:

Jeg bruker et kjøkkenhåndkle og holder rundt .

For det spruter en del ja :ja:


#49

supha sa for siden:

Det fulgte dessverre ikke med beger til min:mad: KJøpte det billig i sverige.. Men skal teste håndkletrikset!


#50

Tidl. medlem sa for siden:

Juksa litt å tok kakao siden jeg ikke liker kaffe, ble veldig god og litt uvant fet


#51

Yonah sa for siden:

Jeg bruker ofte litt kakaopulver i, bakekakao, kjempegodt både med og uten kaffe. Med mye kakaopulver i, blir det skikkelig kakao.


#52

Tidl. medlem sa for siden:

Bra det ikke er bare meg, hehe. Fant 100% kakao fra Lindt, den var god og fyldig trengte bare en lite skje


#53

Yonah sa for siden:

Wow, finnes det? Det har jeg ikke sett, men kakao fra Lindt må være godt!


#54

Tidl. medlem sa for siden:

Fant den på Ultra, tror prisen var grei også om jeg ikke blingsa helt


#55

fjanni sa for siden:

jeg lurer litt på det samme som photo her, skal den være tjukk? min blir liksom bare flytende med litt skum på toppen. forøvrig spruter det da haller ikke ut av bollen om man tar en svær bakebolle. hehe.


#56

fjanni sa for siden:

og som alt annet på lavkarbo smaker det egg, egg, egg! :lol: greit nok, men det smaker egg! ;p


#57

Carisma sa for siden:

Hvordan er denne å lage kvelden før og varme opp igjen? Vil den skille seg? Er i koma på morran, så tar ikke sjansen på å koke vann og greier så tidlig... :D


#58

fjanni sa for siden:

var noen som sa det gikk helt fint å ha den i kjøleskap slik at det bare kunne brukes som en fløteskvett. sikkert bare å riste litt på den. hehe.


#59

Yonah sa for siden:

Min blir ikke spesielt tjukk, men litt tykkere enn vann... Jeg drikker alltid med en gang og lar den aldri stå kaldt ( jeg fikk det ikke til, den skilte seg, men jeg har bare prøvd det en gang og vet andre får til ).

#60

Carisma sa for siden:

:flau: Kom akkurat på at jeg har kaffemaskin som varmer vannet... Regner med jeg kan bruke den like greit :)


#61

fjanni sa for siden:

hehe. jeg brukte vannkoker. funka greit det altså! ;p slipper jeg å stresse med å slå av plater..


#62

Liv:) sa for siden:

Dette var en fantastisk idé, fungerer sikkert supert til å få opp fett-mengden min på dager der jeg spiser lite. Foreløpig har jeg bare tatt fire egg, en ts. kakaopulver og en ts. splenda i smoothiemakeren. Det blir nam det også.

Skal prøve dette nå, men er vanlig Tine smør saltet eller usaltet?


#63

Yonah sa for siden:

Vanlig smør heter normalsaltet, den grønne pakka. Du skal velge den lille pakka på 250 g, som det står usalta på. Jeg synes det er stor forskjell på smaken, dvs jeg kan kutte ut kunstig søtning ved usalta smør, men må ha søtning i ved salta smør.

#64

Liv:) sa for siden:

Aha, takk! :)
Har bare den vanlige i hus nå, og må bruke den opp før jeg bytter. Men da skal jeg huske på det.


#65

Liv:) sa for siden:

Prøvde nå, og det var knallgodt. Men neste gang vil jeg ha mer smør og mindre vann. Gadd ikke finne kjøkkevekten, så tok smør bare på slump, og var litt redd for skikkelig smørsmak, så jeg tok ikke så mye.

Smeltet smøret, tømte i vannet og lot det koke opp. Vispet det litt, før jeg hadde i ett egg, litt splenda og to ts. kakao. NAM!


#66

nomma sa for siden:

Bruker en melkeskummer, blir masse godt skum av den. En slik bitte liten visp som går på batteri.


#67

Bæret sa for siden:

Jeg lager av 50 gr usalta meierismør, 3 dl vann, to eggeplommer og noen dråper vaniljeessens i en tupperwaremugge. Kjøler ned, setter på lokket og setter den i kjøleskapet.
Bruker en god skvett i kaffen, men rører godt først. :)


#68

Mjauritz sa for siden:

Der er smaken som baken:D jeg foretrekker salta smør!!


#69

troya sa for siden:

jeg prøvde denne i kveld. 1 egg, 2 dl vann, ca 50gr smør, søtstoff og 1 ss kakao. dem smakte bare egg og var veldi tynn. fikk litt vondt i magen av den og blei ikke så mette. fikk skikkeligt søtsug etter på og ente med å spise to små kjeks etter på:(

Skal den bli tykk?? og hvordan får dere den tykk då??


#70

Liv:) sa for siden:

Den blir jo ikke tykk, men får vanlig kakao-konsistens.

Skjønner inne hvordan du har klart å få eggesmak, men vil kanskje gjette på at du ikke kjørte det lenge nok med visp?


#71

Fero sa for siden:

Første post her inne, og første oppskrift prøvd!

Var veldig fornøyd :) Tok ca 35g usaltet meierismør, 2.5dl vann, en liiiten dæsj kremfløte, halv teskje natreen og et helt egg. Vispet til den store gullmedaljen og raspet oppi ørlittegrann 86% sjokolade. Ble nesten to store glass, så holdt fint til frokost, ble mett som fy! ^^


#72

Borealis sa for siden:

Hm...altså, ha rå egg oppi kokvarmt vann/smør...vil ikke egget begynne å stivne"/koke før det blir utblandet? :confused: Er det kanskje t.o.m poenget, eller?


#73

Borealis sa for siden:

Mmmmm.....nå har jeg testet, med kaffe og med bakekakao!! Namme!:p

Har lest en LANG tråd på "Kolhydrater i Fokus", og fått mange tips til variasjoner der.
Ser det går igjen, at noen synes drikken blir for tynn (om en vil drikke den som et "måltid"), så imorgen skal jeg teste den med litt johannesbrødkjernemel (for et navn!!:rulleøyne )


#74

Gracella sa for siden:

Du skal ha i egget mens stavmikseren går, da rekker det ikke å stivne.


#75

Borealis sa for siden:

Hm....oki...jeg forsto det slik at SMØR og EGG skulle piskes først, og så ha kaffe/varmt vann i deretter...laget det slik selv, men vet jo ikke om det er rett.

Eller, er det smør og vann først, så egg? Eller betyr det lite?


#76

Rin sa for siden:

Det smakte SÅ mye bedre enn forventet! :D

Jeg smeltet ca 35g usalta smør, stavmikset sammen med 2 dl varmt vann, tok i 1 eggeplomme og kanskje 1 ts sukrin mens jeg mikset, helte over i glass og helte deretter oppi en dobbel espressoshot. Strødde kanel over. Ha! Smaker virkelig ikke egg i det hele tatt av denne.

Tør slett ikke å prøve å tilsette kakao (redd for å vekke sjokolademonsteret), men skal teste med litt vaniljestang!

Denne blandingen må det vel gå an å lage en skikkelig chai latte av også - smaker mye bedre enn de forsøkene jeg har gjort med melkeskummer og soyamelk :ja:


#77

Supera sa for siden:

Oh my god! Dette var deilig når det var blitt kaldt. Hadde i en del vaniljeessens, så det ble vaniljeeggemelk. Mmm!

Neste gang vil jeg prøve å ta litt JBKM oppi for å få det litt tykkere. Og kokosolje høres godt ut! :ja:


#78

Chamomilla sa for siden:

Jeg lagde med 50g smør, 2 eggeplommer og 2 dl vann. Tilsatte noen biter hjemmelagd mørk sjokolade. Det smakte kvalmende salt smør... tok i en bittliten teskje vaniljesukker og litt kanel. Fortsatt ÆSJ!!! Bittelitt fløte hjalp ikke. Tvang i meg mesteparten fordi jeg desperat trengte "mat". Nå sitter jeg her småkvalm.... jaja, har jo ikke prøvd alle varianter..... positiv :D


#79

Yonah sa for siden:

Bruk usalta smør, det er en himmelvid forskjell synes jeg. Sikkert enda bedre med coscosa, men det får ikke jeg tak i..


#80

frifuggel sa for siden:

Har smakt dette et par ganger, og synes det er nydelig. Men, har problemer med å innta egg (får veldig sterke magesmerter, bla) så det frister ikke å lage eggemelk mer. Annet enn hvis jeg trenger å få fart på magen... :p Har noen prøvd å erstatte egg med f.eks proteinpulver? Jeg kunne jo prøvd selv, men man jo ikke alltid finne opp kruttet på nytt..


#81

Chamomilla sa for siden:

Imse, tenkte prøve det ja, om de har på butkkene med det dårlige utvalget her ;). Kokosolje kjøper jeg på nett. Prøv f.eks. www.kinsarvik.no. De har "alt". Fri frakt på ordrer over 1500,-


#82

Yonah sa for siden:

Vet det går an å få på nett;)


#83

Minsten sa for siden:

Lagte kakao jeg nå, med denne eggemelken. Hadde 1 ss kakao og en skvett fløte. Pluss littegrann splenda. Ganske nam :) sluuuuurp


#84

Supera sa for siden:

Testet. Hadde i en halv teskje JBKM i ett glass "vaniljeeggemelk" og det ble vaniljekrem. Kanskje litt for mye JBKM, men det funket bra.

Cocosa ble bra, men "smakte" feitere enn med smør. Hadde ikke vaniljeessens oppi den da.


#85

somaya sa for siden:

Må si jeg vegret meg for å smake på denne, men det hadde jeg ingen grunn til, det var jo kjempedigg!!



#87

Jabba sa for siden:

Er det karber i vaniljeessens?


#88

Maissa89 sa for siden:

Oh lord! Så mett jeg ble! Brukte bare 1 eggeplomme (litt -hvite) og 35 g. smør, hadde i espresso og strødde med kanel. Ble så mett, på kanten til kvalm:P
å rart, for om jeg steker meg to egg i ca 30 g smør + 100g bacon blir jeg IKKE så mett som dette. Den skummet jo så at dette fikk fylt opp magen!


#89

MoccaMaster sa for siden:

Vaniljeessens? Er det sånn vanlig liten flaske du får kjøpt i butikken (som romessens liksom???) For det har jeg i skapet nemmelig... Ellers har jeg masse vaniljestenger i kjøleskapet... (sverger til ekte vanilje kontra vaniljesukker og essens sånn ellers)


#90

Estrella sa for siden:

Hvor mange karbohydrater er det i kakaoen dere bruker?

Smakte eggemelk med ei skje oboy .....og ehm, det er alt for mye karbohydrater/sukker i den der, jeg måtte bare smake:rolleyes:hadde ikke kakao... det smakte veldig godt, men oboy..ehm, ja.. finnes ikke unnskyldning for det:p


#91

Val sa for siden:

OOOOLLLLAAALLLLLLAAAAAAAAAA!!!!

Kjempedeilig!!


#92

Jabba sa for siden:

Hvor mye er et shot sterk kaffe?


#93

Carisma sa for siden:

regner med det er ca et shot-glass? Ca en enkel espresso med andre ord.


#94

Jabba sa for siden:

Jeg lagde denne i kveld med 35 gr smør, 2,5 dl vann og to eggeplommer.....
Det smakte mest kokt vann.......... :-(
Hva kan jeg gjøre for å lage den mer fyldig?


#95

Areola sa for siden:

Mindre vann ;)
Og mer smør!


#96

nellie sa for siden:

Blir den fyldig av det? smør er vel like rennende selvom det blir mer av det?:p
Smaken blir kanskje litt mer fyldig?


#97

Gerd sa for siden:

Smaken blir mer fyldig med smøret ja.

Bruk mindre vann, eller en eggeplomme til for å få konsistensen fyldigere :)


#98

Max sa for siden:

Jeg lager også kakao basert på eggemelk, og tar gjerne en dæsj fløte i også, da blir den hvertfall fyldig.


#99

Ana sa for siden:

Mmm, mandelessens i stedet for vaniljeessens, dette er min favorittfrokost for tiden.


#100

Likevekt sa for siden:

Bra jeg leste hele tråden, var tom for vanilje-essens, prøvde mandel siden du anbefaler - hadde nok ikke tenkt på det selv, så takk:D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.