Lag først eggemelk. Smelt 35-50 gram smør og kok opp 2-3 dl vann. Bland og kjør med stavmikser. Tilsett 1-2 eggeplommer, evt. 1 egg. mens du bruker stavmikseren. Det vil skumme masse. En bør muligens blande i litt søtningsmiddel, da "melken" er mindre søt enn vanlig melk.
Tøm skumrik eggemelken på et høyt glass. Tilsett et shot espresso/sterk kaffe. Strø med kanel. Voilà. Du har en nydelig cafè au lait, uten rare smaker eller soya. Den er dessuten billig og næringsrik. Smaker som Irish Coffee hvis du tilsetter whiskey, og er minst like koselig å drikke. Anslått karbohydratinnhold er totalt <1 gram karbohydrat.
Du kan også blande eggemelk med vanilje-essens, bakekakao o. l. Den er en favoritt som fløteerstatning blant svenske lavkarbere.
Takk. Den er nøyaktig som cafè au lait. Du tenker at smør blir jævlig og salt, men det skummer som bare det, og smaker deilig. Post gjerne her når du har prøvd oppskriften.
Jeg kastet meg sporenstreks over kokkeleringen.
Tilsatte 1 ts splenda og 1 ts bakekakao.....
.....og en solid skvett fløte.
Helt grei, faktisk ganske godt, men tom for whiskey dessverre:o
Kjenner at det metter skikkelig, planlagt sen middag blir nå ingen middag:)
Jeg har ikke kaffetraker, er det mulig å kjøpe "pulverkaffi" eller noe slikt? Sånn typisk rett i koppen kaffi? :D Hehe. Jeg drikker ikke kaffi, men liker kaffe latte! Men gidder liksom ikke kjøpe meg en kaffetraker (selv om jeg får det for en 100-lapp) bare for latte.. Liten studentleilighet, har ikke plass til så masse apparater :p
hehe ble det smoothie-kveldsmat på hele gjengen. Lagde en god ladning og så litt stevia og frosne skogsbær som jeg bare kjørte med stavmikse. Det var bra det :-)
Nå er 2 av 3 hjemme melkeintolerante så dette var bra.
Jeg skal få fram instant coffee også så blir det kos flere ganger.
Du får ikke sterk nok kaffe på vanlig trakter. Du får derimot kjøpt espresso-porsjonsposer (og pulver på glass) på velassorterte dagligvareforretninger. Brukte de mye før jeg fikk espresso-maskin.
Sånne: www.nescafe.no/espresso.html
Å, mama mia, dette var knallgodt! Etter å ha lest på det svenske forumet kolhydrater i fokus, så viser det seg at man også bare kan blande ingrediensene uten å vispe opp skum, også kjøle ned dette og oppbevare i kjøleskap og bruke en skvett i kaffen. Jeg laget en svær porsjon med 2 eggeplommer, 50g smør, 2 dl vann og kruttsterk esperesso, og drakk alt sammen... Jeg har forspist meg nesten.... Godt tips til den som ikke er så glad i frokost..
Denne ble ganske god ja.:)..hadde oppi bake-kakao og sukrin/stevia og min datter på 4 synes også den ble god. Jeg tok ca 50 g smør i, det ble litt for mye smørsmak så jeg holder det til rundt 20-30 g nå..
Den er for øvrig blitt prøvd i flere varianter nå. Bruker eggeplomme og smeltet smør som base. Denne basen har jeg brukt til dessert-krem(med vaniljepulver eller kakao. + litt søtstoff.blir tykk saus). nydelig på bær!
Jeg lager varm kakao på denne måten, saus til middag og når jeg må noe fort og søtt(god med kokos og hakket mandler også)...
I morgen tenkte jeg lage "fløte"-melk til min datter:
2 eggeplommer, ca 20 g smeltet smør. litt vanlijepulver. Og vispes med kokende rismelk/vann. det tror jeg blir balanserende, næringsrik og god for henne... mulig litt mye karber til meg..men jeg kan jo lage egen med vann:)
Oi! Spennende! Med mitt høyfettkoshold og melkeintoleranse så må dette være midt i blinken. Men jeg er mett for i dag, så tester til frokost i morgen :D
Ja, det er best med usalta smør, men om du ikke har noe annet og vil ha eggemjølk, så hjelper det med søtning i, den balanserer saltsmaken litt. Du kan lage den med kokosfett også, da smaker det ikke noe av fettet.
Nei, jeg elsker smør jeg også, men jeg fikk kaffen i halsen da jeg prøvde helt uten søtning og salt smør... Nå har mannen kjøpt usalta smør til meg, for jeg vil liksom ikke bruke søtning hver dag...
Ja, jeg synes det, jeg lager av 2 eggeplommer( du kan sikkert ta et egg og en plomme og)og 50g smør, og 2 1/2-3dl kokende vann. Jeg har oppi smak etter humør, nå drikker jeg med kakao, kanel, 2ts espressopulver og vaniljeessens, kjempegodt.
Skynda meg og legge oppskrifta i bloggen min. Legger bare inn oppskrifter som jeg virkelig, VIRKELIG liker, og denne blir en sann favoritt kjenner jeg.
Å i helsike! Lagde av 40g cocosa (extra virgin), 2 dl vann, 2 eggeplommer, noen dråper vaniljeessens, 1 ts kakaopulver og bittelitt splenda. Dette er varm bounty, nyyydelig!
Hadde tenkt å prøve med cocosa og kakao i går, men når jeg så alt det smeltede fettet og skulle veie det igjen for å være sikker på at det virkelig var 40 gram streiket vekten... Så da turte jeg ikke å prøve. Prøver kanskje senere. Synes ikke det høres fristende ut i det hele tatt, men utifra tilbakemeldingene kan det jo se ut til at det er godt..
Jeg lager en variant med 1 egg, 50 g usaltet smør, 2 dl vann, noen ruter revet mørk sjokolade (70% kakao), en ts bakekakao og noen dråper vaniljeessens. Kjempegodt, og kjempemettende! :) Smaker som ordentlig, mektig kakao.
Sitter med ett glass nå, (Gerd's variant) og smakte på eggemelken
før jeg blandet med kaffe, og "røra" var god,
Ble litt "bitter" når jeg blandet med kaffe.. Har bare pulverkaffe, så jeg tok
en del kaffe i bunn av glasset, og hadde i litt vann.
Og eggemelken oppi der igjen. Slikt glass man får på kaffeplasser.
Kunne kanskje hatt mere splenda i, men det blir feil å søte slik.. hmmm
Har prøvd å bruke stavmikseren til det her, men det bare ender at eggemelken spruter veggimellom. Dette selv om jeg er forsiktig og har en høy bolle. Hvordan gjør dere det? Kunne feks ha lagt aluminiumsfolie over og lage et hull til stavmikseren?
Jeg bruker vispen på stavmikseren og det høye begeret som følger med, spruter aldri over.
Ellers kan du legge et kjøkkenhåndkle rundt bollen så det ikke spruter.
jeg lurer litt på det samme som photo her, skal den være tjukk? min blir liksom bare flytende med litt skum på toppen. forøvrig spruter det da haller ikke ut av bollen om man tar en svær bakebolle. hehe.
Hvordan er denne å lage kvelden før og varme opp igjen? Vil den skille seg? Er i koma på morran, så tar ikke sjansen på å koke vann og greier så tidlig... :D
Min blir ikke spesielt tjukk, men litt tykkere enn vann... Jeg drikker alltid med en gang og lar den aldri stå kaldt ( jeg fikk det ikke til, den skilte seg, men jeg har bare prøvd det en gang og vet andre får til ).
Dette var en fantastisk idé, fungerer sikkert supert til å få opp fett-mengden min på dager der jeg spiser lite. Foreløpig har jeg bare tatt fire egg, en ts. kakaopulver og en ts. splenda i smoothiemakeren. Det blir nam det også.
Skal prøve dette nå, men er vanlig Tine smør saltet eller usaltet?
Vanlig smør heter normalsaltet, den grønne pakka. Du skal velge den lille pakka på 250 g, som det står usalta på. Jeg synes det er stor forskjell på smaken, dvs jeg kan kutte ut kunstig søtning ved usalta smør, men må ha søtning i ved salta smør.
Prøvde nå, og det var knallgodt. Men neste gang vil jeg ha mer smør og mindre vann. Gadd ikke finne kjøkkevekten, så tok smør bare på slump, og var litt redd for skikkelig smørsmak, så jeg tok ikke så mye.
Smeltet smøret, tømte i vannet og lot det koke opp. Vispet det litt, før jeg hadde i ett egg, litt splenda og to ts. kakao. NAM!
Jeg lager av 50 gr usalta meierismør, 3 dl vann, to eggeplommer og noen dråper vaniljeessens i en tupperwaremugge. Kjøler ned, setter på lokket og setter den i kjøleskapet.
Bruker en god skvett i kaffen, men rører godt først. :)
jeg prøvde denne i kveld. 1 egg, 2 dl vann, ca 50gr smør, søtstoff og 1 ss kakao. dem smakte bare egg og var veldi tynn. fikk litt vondt i magen av den og blei ikke så mette. fikk skikkeligt søtsug etter på og ente med å spise to små kjeks etter på:(
Skal den bli tykk?? og hvordan får dere den tykk då??
Var veldig fornøyd :) Tok ca 35g usaltet meierismør, 2.5dl vann, en liiiten dæsj kremfløte, halv teskje natreen og et helt egg. Vispet til den store gullmedaljen og raspet oppi ørlittegrann 86% sjokolade. Ble nesten to store glass, så holdt fint til frokost, ble mett som fy! ^^
Hm...altså, ha rå egg oppi kokvarmt vann/smør...vil ikke egget begynne å stivne"/koke før det blir utblandet? :confused: Er det kanskje t.o.m poenget, eller?
Mmmmm.....nå har jeg testet, med kaffe og med bakekakao!! Namme!:p
Har lest en LANG tråd på "Kolhydrater i Fokus", og fått mange tips til variasjoner der.
Ser det går igjen, at noen synes drikken blir for tynn (om en vil drikke den som et "måltid"), så imorgen skal jeg teste den med litt johannesbrødkjernemel (for et navn!!:rulleøyne )
Hm....oki...jeg forsto det slik at SMØR og EGG skulle piskes først, og så ha kaffe/varmt vann i deretter...laget det slik selv, men vet jo ikke om det er rett.
Eller, er det smør og vann først, så egg? Eller betyr det lite?
Jeg smeltet ca 35g usalta smør, stavmikset sammen med 2 dl varmt vann, tok i 1 eggeplomme og kanskje 1 ts sukrin mens jeg mikset, helte over i glass og helte deretter oppi en dobbel espressoshot. Strødde kanel over. Ha! Smaker virkelig ikke egg i det hele tatt av denne.
Tør slett ikke å prøve å tilsette kakao (redd for å vekke sjokolademonsteret), men skal teste med litt vaniljestang!
Denne blandingen må det vel gå an å lage en skikkelig chai latte av også - smaker mye bedre enn de forsøkene jeg har gjort med melkeskummer og soyamelk :ja:
Jeg lagde med 50g smør, 2 eggeplommer og 2 dl vann. Tilsatte noen biter hjemmelagd mørk sjokolade. Det smakte kvalmende salt smør... tok i en bittliten teskje vaniljesukker og litt kanel. Fortsatt ÆSJ!!! Bittelitt fløte hjalp ikke. Tvang i meg mesteparten fordi jeg desperat trengte "mat". Nå sitter jeg her småkvalm.... jaja, har jo ikke prøvd alle varianter..... positiv :D
Har smakt dette et par ganger, og synes det er nydelig. Men, har problemer med å innta egg (får veldig sterke magesmerter, bla) så det frister ikke å lage eggemelk mer. Annet enn hvis jeg trenger å få fart på magen... :p Har noen prøvd å erstatte egg med f.eks proteinpulver? Jeg kunne jo prøvd selv, men man må jo ikke alltid finne opp kruttet på nytt..
Imse, tenkte prøve det ja, om de har på butkkene med det dårlige utvalget her ;). Kokosolje kjøper jeg på nett. Prøv f.eks. www.kinsarvik.no. De har "alt". Fri frakt på ordrer over 1500,-
Oh lord! Så mett jeg ble! Brukte bare 1 eggeplomme (litt -hvite) og 35 g. smør, hadde i espresso og strødde med kanel. Ble så mett, på kanten til kvalm:P
å rart, for om jeg steker meg to egg i ca 30 g smør + 100g bacon blir jeg IKKE så mett som dette. Den skummet jo så at dette fikk fylt opp magen!
Vaniljeessens? Er det sånn vanlig liten flaske du får kjøpt i butikken (som romessens liksom???) For det har jeg i skapet nemmelig... Ellers har jeg masse vaniljestenger i kjøleskapet... (sverger til ekte vanilje kontra vaniljesukker og essens sånn ellers)
Hvor mange karbohydrater er det i kakaoen dere bruker?
Smakte eggemelk med ei skje oboy .....og ehm, det er alt for mye karbohydrater/sukker i den der, jeg måtte bare smake:rolleyes:hadde ikke kakao... det smakte veldig godt, men oboy..ehm, ja.. finnes ikke unnskyldning for det:p
Jeg lagde denne i kveld med 35 gr smør, 2,5 dl vann og to eggeplommer.....
Det smakte mest kokt vann.......... :-(
Hva kan jeg gjøre for å lage den mer fyldig?
Bra jeg leste hele tråden, var tom for vanilje-essens, prøvde mandel siden du anbefaler - hadde nok ikke tenkt på det selv, så takk:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.