< Tilbake til oversikten

Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)

#201

libra sa for siden:

Mmmmm dette var godt :):rulleøyne Laga meg denne kjempegode drikken til frokost i dag. Sitter å nyter den og hører på regnet som plasker mot ruta :)


#202

Furine sa for siden:

Er det nokon som har peiling på om eggemelka toler å stå, typ fleire timar, utan å skilje seg og bli ufyseleg? Eg tenkte på å kanskje lage kvelden før og ta med på jobb, og drikke kaldt. Eg laga latte i helga av eggemelk og espresso, og det var jo berre snydens godt! Kald versjon blir jo som ein iskaffi, tenkte eg.


#203

Areola sa for siden:

Jeg lager den som regel dagen før, avkjøler den på benken og setter i kjøleskap til dagen etterpå. (har også med på jobb, og har i kaffen) Går helt fint, kan klumpe seg om du den ikke er helt avkjølt før du setter den i kjøleskapet, da..


#204

Furine sa for siden:

Ah, glimrande! Takk for info! Då skal eg teste det i kveld.


#205

energibunten sa for siden:

siste jeg gjorde var å lage kakao til meg selv og ungene av eggemelk. Jeg bare tilsetter kakaopulver og litt søtt og vips er det en deilig og fyldig kakao. På termos holder den seg lenge...

En frokostfavoritt hos meg er usøtet, men med litt kakao og litt kaffe. Det blir en spennende smak... Har ikke prøvd med kanel, men burde det også.


#206

Furine sa for siden:

Kor lenge held eggemelka seg i kjøleskapet, i lukka boks/flaske? Har nokon testa det? Tok med meg på jobb i dag, og lurer på om det held seg til i morgon om eg ikkje drikk opp alt i dag.


#207

Areola sa for siden:

Jeg lagde min siste på søndag - holdt kald hele tiden. Og drakk opp siste rest i dag.
Om det gikk bra får vi se om noen timer, men det verken lukte eller smakte merkelig :)
(men jeg ville ikke latt det gå noe lengre enn de, tror jeg....)


#208

Furine sa for siden:

OK, takk Areola! Då kan det hende eg lar siste skvetten stå igjen til i morgon. Det er jo mettande, dette! ;)


#209

Nutta sa for siden:

Nam! detta var kjempegodt :D jeg var sååå skeptisk, men jeg angrer ikke på at jeg prøvde...


#210

higgi sa for siden:

mmm...
Var skikkelig skeptisk.
Jeg er i grunnen ikke så veldig glad cafè au lait o.l. Har bare drukket det en sjelden gang, for jeg synes det er altfor mektig.
Men dette her, det var jo kjempegodt!

Jeg har kjøpt en stor miksebolle, så jeg lager store posjoner. Drikker den lunken eller kald et par dager etterpå.

De siste gangene har jeg mikset eggene til de skummer lett. Siden har jeg tømt smøret sakte inn mens jeg mikser. Og så vannet til slutt da. Er den måten jeg har klart å fått den mest fyldig på.

Gosh... fikk lyst på en kopp i skrivende stund:)


#211

Tomsverden sa for siden:

Fy søren så godt det var med eggemelks latte! Mye bedre enn med melk og føler meg ikke oppblåst etterpå!


#212

MAR sa for siden:

Det er jo ypperlig - da antar jeg at jeg som ikke har stavmikser godt kan bruke vanlig mixmaster eller blender til å blande sammen ingrediensene og så bare bruke melkeskummeren :D


#213

mallilen sa for siden:

Noe SÅ godt :shock:

Smelta 50g smør, og hadde i 2 dl kokende vann. Heiv dette i kjøkkenmaskinen, siden jeg ikke har stavmikser. Oppi med de to eggeplommene og en stor teskje bakekakao. 2 dråper vaniljeessens, opp i koppen, og en liten dæsj tynn kaffe med et par suketter oppi.

Tidenes mocca-kakao!!! slafs


#214

Vannmannl sa for siden:

Dette var nyyyydelig!! Lykke :love:


#215

Rin sa for siden:

"Gjenoppdager" denne her nå, da jeg prøver å øke fettprosenten i kosten så mye som mulig. :p Med én eggeplomme og 30g smør blir dette en frokost med 96% fett - og den inkorporerer den doble espressoen min. Heeelt fantastisk!


#216

Yonah sa for siden:

Men du spiser noe mere protein til da vel? For en eggeplommer for LITE protein til et helt måltid alene uansett hvordan man vrir og vender på det.. Jeg bruker 2 hele egg om jeg skal ha det som frokost og selv da er det egentlig for lite protein.


#217

Yonah sa for siden:

Vispen på stavmiksen min har takket for seg, så bruker jeg selve miksedelen(staven) og det fungerer like bra.
Ellers funker det også å helle på termos og ha med på tur! Prøvd det flere ganger nå og det har aldri skilt seg. Lager dette som min kakao på tur, kanskje jeg tar mindre fett i om det det mye fett i den andre maten. Også bruker jeg cocosa om jeg har det, ellers usalta smør.


#218

Rin sa for siden:

Som "frokost" ser jeg meg fornøyd om jeg får i meg noe som helst, og da helst fett - så dekker jeg proteininntaket utover dagen. Ingen fare for at jeg får i meg for lite, jeg er glad i kjøtt. :p


#219

Tiki sa for siden:

Den kan jeg signere, når jeg tenkte på den råe eggeplommen og det smelta smøret. Men dette var nydelig. Fikk ikke melka veldig steamet da, men nydelig.

Noen som har prøvd å putte vann (varmt eller kaldt), smelta smør og en eggeplomme i en melkesteamer fra nespresso? Hadde vært veldig praktisk.


#220

Fruitdrops sa for siden:

Har blitt forkjøla, og haar så lyst på noe varmt å drikke! Og jeg er så lei te!

Kjipt å være forkjøla siden jeg er vandt til å drikke varm melk med honning i eller solbærtoddy når jeg har vært dårlig, og jeg er en skikkelig cappucino-holiker ( gah xD )

Så NÅ er det ut på kjøkkenet for å prøve!!


#221

Fruitdrops sa for siden:

Oh, namm!!!! Dette skal lages flere ganger. Og med denne kan man variere i det uendelige!

Jeg smelta 40 g usalta smør. Tok smøret, 1 ts splenda og 2 dl kokende vann i en bolle. Skummet dette litt med stavmikser før tok oppi 1 eggeplomme, og mikset enda mer.
Helte oppi en shaker(for morro skyld) og tilsatte espresso (2 ts pulver og en dæsj vann) og enda en ts splenda.

Det ble over 2,5 dl med "latte" og nesten en dl med herlig skum xD

Kan tenke meg og ha i enda mer espresso senere.


#222

babydoll sa for siden:

Halleluja, dette var VIRKELIG godt! Hadde litt for mye stevia i denne gangen, men det blir ikke siste gangen jeg lager eggemelk, så det justerer jeg til neste gang. (brukte forøvrig stevia med sjoko-smak, så det ble litt som kaffe mocca. :D


#223

Anwell sa for siden:

Jeg bare lurer, hvordan smaker denne drikken med hele egg da? Kunne godt tenk meg dette til frokost, klarer ikke spise mye tidlig om morgenen. Men ikke turd å prove med hele egg.
Syns den er kjempe god med egge plommer og litt kaffe. Mmm, en av mine favoritter:)


#224

Zillah sa for siden:

Smaker greit, det. Liker den nok aller best med bare plommer, men iblant er eg for lat til å dele egga, og veit ikkje heilt kva eg skal bruke kvitene til seinere, så da deiser eg heile egget oppi. Er ikkje stor skilnad på smaken, da.

Syns no eg ;)


#225

Areola sa for siden:

Eggehvite skal helst varmebehandles før den spises :)


#226

Carisma sa for siden:

Hvis man bruker utenlandske egg. Norske egg skal være trygge.


#227

Areola sa for siden:

Det var ikke pga salmonella jeg nevnte det - jeg googlet litt nå, og det er visst ikke så dumt som jeg hadde fått for meg - men jeg har ihvertfall hørt det at eggehvite skal helst varmebehandles, og gulen helst skal spise rå.


#228

Huldr sa for siden:

Jeg har prøvd for første gang! Det var godt, jo!

Brukte et helt egg, og slumpet med smøret. Litt stevia som søtning. Og vanlig pulverkaffe med bare bittelitt vann.

Grunnen er vel at hvite er tungt fordøyelig rå :ja: Men jeg leste på et eller annet amerikansk forum at når man spiser hvite og plomme sammen, så gjør det ikke noe om hviten er rå. Tror det var noe med at enzymene kompletterer hverandre, men jeg er ikke sikker. Det er jo logisk i alle fall.

Jeg er lei av å ha hviter som går til spille fra de dyre økologiske eggene mine, så nå bruker jeg stort sett hele egg. I eggemelk blir det jo en viss grad av varmebehandling også.


#229

Huldr sa for siden:

Hø hø, hekta? :D

Denne gangen hadde jeg i mandelmelk også (hjemmelagd). Ble bedre da, mer fyldig og balansert smak :)

Jeg bruker ikke 50 gram smør tror jeg, mer 20-30-ish kanskje ...

Jeg gidder for øvrig heller ikke skitne til en kjele med å smelte smøret. Pisker bare egget først, har i en klump med smør og litt kokende vann fra vannkoker. Gjentar. Funker som bare det!


#230

Lillebjørn sa for siden:

Nå gleder jeg meg til frokost i mårra :D


#231

Klistine sa for siden:

Og nå har jeg bestemt meg for å tusle ut i butikken før frokost imorgen og kjøpe bake kakao.... =D


#232

Klistine sa for siden:

.... min smakte grusomt, måtte helle den ut... Gjorde jeg noe feil kanskje?
Jeg brukte blender da, siden jeg ikke har stavmikser..


#233

Zillah sa for siden:

Nei ikkje sikkert at du har gjort noko feil berre fordi du syns den smakte grusomt. Alle liker ikkje same ting. Ungane mine syns ikkje kakao laga av eggemjølk er noko godt. Eg syns det er nam. Vi er jo forskjellige.

Kva gjorde du da du lagde han, da? Det du blandar han med trur eg ikkje skal spele så stor rolle for smaken.


#234

Klistine sa for siden:

jeg kokte vann i vannkoker og smelta smør i kjele. Så hadde jeg beggedeler i blenderen og blanda litt, så helte jeg oppi 2 eggeplommer og miksa en stund. Helte så oppi 2 ts bakekakao og blanda litt til...

Den var også rukkt å bli helt lunken.. hah. Ikke så godt :p Hadde forsåvidt oppi litt vaniljeessens også.


#235

Idarull sa for siden:

Prøvde i dag. Måtte ha i mye kakaopulver. Blanda en liten klatt usaltet smør, 2-3 dl vann, flytende natreen, noen dråper vanilje og ett helt egg, men smakte ikke mye. hvertfall ikke egg... skal jeg prøve den igjen må jeg ha i fløte for å få den til å mette mer.. metta nesten ingenting.


#236

Huldr sa for siden:

Da bør du sikkert ha i mer smør, Idarull :)

Jeg har prøvd eggemelkkakao noen ganger nå, med blandet resultat. Jeg har fått den perfekt to ganger, og da smakte det skikkelig kakao :)

Den er ikke god hvis det er for lite smør, da blir det nesten bare eggeskum. Og den må være passe søt, og den bør være varm nok. Det kan være litt vanskelig siden man som regel tar egget fra kjøleskapet, og det kan jo ikke varmes opp med egget i (det prøvde jeg i går. Vet ikke hva jeg tenkte på ... :flau:).

Og kakaopulvermengde etter smak, så klart. Jeg liker ikke at den blir for sterk, for min del. Én ts bakekakao holder.

Prøve seg frem :ja:


#237

Idarull sa for siden:

Ja jeg må mikse og trikse litt. Blanda alt i magic bullet. Plutselig rant det over gitt. Vet ikke helt hva som skjedde jeg men... Satser på at den fortsatt funker!


#238

marjusen sa for siden:

Og du hellige måne for en drikk. Og denne prøvde jeg først i dag??? Haha. Denne var jeg veldig skeptisk til, men dæven den var god. Lagde den med nescafe espresso. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm


#239

Lindaplinda sa for siden:

Denne skal jeg også prøve!!

Hvis dere vil prøve en annen variant av lavkarbo-kakao så hadde jeg også prøvd soyamelk u/sukker + bakekakao + søtning + cocosa:)

Jeg lager min mocca med det over + dobbel espresso.. namm namm


#240

Supera sa for siden:

Jeg lagde dette til mora mi som mååå ha søte kaffedrikker og kjøper porsjonspakker på butikken med halvparten sukker. Jeg fortalte henne at jeg skulle lage noe av det samme nesten uten karbohydrater. Hun trodde ikke helt på meg, men da hun fikk smakt det så syntes hun at det smakte like godt som pakkene hun kjøpte. Så takk! Ett steg nærmere å få den dama til å klare å holde seg til lavkarbo. :geip:


#241

Isemor sa for siden:

mmmmm..dette var godt:D
Tok en liten skvett whisky oppi også,hadde også en skvett fløte og litt splenda og bakekako.Syns den ble litt lite søt jeg da,hvis ikke jeg husker helt feil så er pittelitt suketter lov?


#242

Bøtt sa for siden:

Prøvde denne i dag sitter her med ett glass....mmmm den var deilig:D
Var veldig skeptisk her jeg og men denne var kjempegod:)


#243

Lissi80 sa for siden:

O my god -dette var fantastisk :) Lagde den med ca 40 gram cocosa extra virgin, 2,5 dl vann, 2 små eggeplommer, 1 ts sukrin, en sterk espresso og kanel på toppen :)


#244

Bæret sa for siden:

Jeg blander i en teskje med lavkarbo peanøttsmør, litt Eco bakekakao, egg, vann, vaniljepulver og usaltet smør.
Skikkelig god frokost. :D


#245

Millsi sa for siden:

Jeg prøvde denne for et års tid siden og spydde rett og slett av den.. men rett før helgen prøvde jeg den med espresso,og jeg er HEKTA!!!! herlighet sååå godt!!!

meen..det blir litt eggehvitter til overs :p


#246

Supera sa for siden:

Funker fint å ta ett helt egg i stedet for to eggeplommer hvis du ikke har planer for eggehviten. ;)


#247

Millsi sa for siden:

Blir det like godt da?


#248

Supera sa for siden:

Merker ikke noe forskjell.


#249

Gerd sa for siden:

Jeg syns det blir mer "vassen" smak på ved bruk av hele egg :ja:


#250

Zillah sa for siden:

Nesten...


#251

marjusen sa for siden:

jeg også synes den absolutt er best med bare eggeplommene. blir litt slimete og vassen om man bruker hele egget synes jeg.


#252

Millsi sa for siden:

Jeg ha virkelig DILLA!! Sååå lyst på en NÅ! men jeg er stappmett etter middag..hehe. men gleeder meg til frokost i morgen!


#253

marjusen sa for siden:

drikki meg lei på den her jeg nå, så nå er det smooothier i stede til frokost. NAM NAM, DET er deilig det. hihi


#254

MAR sa for siden:

Prøvde denne her om dagen, helt super! Brukte dog bare sterk kaffe, har ikke sånn fancy espressomaskin jeg.. :o Men fant rett i koppen-espresso på Mega, kjøpte den like godt. Tenker jeg prøver til frokost i morgen, spent :D


#255

marjusen sa for siden:

nescafe sin espresso pulver rett i koppen er knallgod. veldig god med denne eggemelken:D


#256

MAR sa for siden:

Hihi, måtte løpe rett på kjøkkenet og sjekke - er den jeg har fått med meg hjem, ja.

Siden du åpenbart har prøvd dette før; har du noe forslag ift. blandingsforhold? Jeg så at det sto noe om det på boksen, men ofte er det jo sånn at man kommer frem til bedre ideer, så å si, når man har brukt et produkt noen ganger ;)

Jeg har i utgangspunktet minimal erfaring med pulverkaffe i alle varianter, så tar gjerne imot litt hjelp på det området, nemlig :o


#257

marjusen sa for siden:

Slik lager jeg den nøyaktig: *(Jeg bruker måleskjeer)

2 eggeplommer
1 ts splenda
50 gram smør uten salt
skvett fløte
2 ts nescafe espresso
2,5 dl kokene vann
5-6 dråper vanilje essens

Tar 2 ts med espresso og blander med 0,5 dl kokene vann i en kopp før jeg heller den oppi glasset med eggemelken:)


#258

MAR sa for siden:

Supert - you're a lifesaver :klem: Hihi, eller i alle fall en frokost-saver ;) Tusen takk! :D


#259

Ildern sa for siden:

Lunsjen gikk litt skeis i dag. Typen man tager hva man haver. Ingen suksess, så den havnet i bosset..
Uansett; denne reddet lunsjen. Nam! Også så mettende, da. Denne oppskriften blir jeg nok god kompis med. :)


#260

Val sa for siden:

Dette er kjempegodt! Prøver ofte i forskjellige varianter, og det blir like godt hver gang:)


#261

Fero sa for siden:

Prøvde Majusen sin versjon, men med Natreen i stedenfor Splenda, og ingen vaninjeessens (buuu), og den blei i grunn god. Ble ganske mye, så nå har jeg 2x 0,4 glass til frokost! :p


#262

Nupsida sa for siden:

Så, denne her går altså ann å lage med blender? :)
Har såå lyst å prøve meg på oppskriften, siden alle skryter så av den, hihi :P


#263

kattungen sa for siden:

Jeg var superskeptisk til denne (eggemelk, hva er DET liksom? :p ) men den ble jo supergod! :D


#264

Zillah sa for siden:

Du kan lage den med kva som helst som kan piske... Eg har brukt stavmiksar m/kniv, handmiksar m visp, og heilt vanleg håndholdt spiralvisp. Bra blir det uansett.


#265

Nupsida sa for siden:

Fant ut at blender var mye enklere enn stavmikser ;) Denne oppskriften er virkelig min lavkarbofavoritt! Kjempebra frokost! :D <3


#266

anonymen sa for siden:

Det er alltid små klumper på bunnen av "blandingen".
Koker opp 2 dl vann med 40g smør, samt 1 ss med cocosa.
Blander så 1 stk eggeplumme med noen dråper vaniljeessens.

Noen som vet hva de klumpene kommer av, det må jo være egget - og hvordan kan de fjernes? Det virker som plommen ikke er gått i oppløsning, og er litt slimete. Bruker håndmikser og det setter seg "tråder" fast i miksestavene.


#267

Foksy sa for siden:

Nå måtte jeg bare prøve denne, selv om det er midt på natta...brukte 1 ts kakao i stedet for kaffe så jeg får sove etterpå :) Det var jo godt, deilig med noe varmt før sengetid også
Og det mettet ja! Skal kjøpe Cocosa i morgen og prøve med det, sliter nemlig med å få i meg nok fett ifht protein...


#268

luftslott sa for siden:

Jeg bor i utlandet og kan dermed ikke spise eggene rå. Er det noen som har prøvd å "koke opp" eggemelken etter at den er ferdig, slik at man kan bli kvitt de skumle salmonellabakteriene?


#269

Huldr sa for siden:

Det bør du for all del ikke gjøre :o - da koagulerer eggene. Jeg var tankeløs nok til å varme opp blandingen (litt) en gang, og det ble bare en eggegrøt :lol:


#270

luftslott sa for siden:

Ja, det var vel i grunn det jeg var redd for :P Så da har man valget om å risikere slemme salmonellabakterier eller å la være å lage eggemelk til jeg kommer tilbake til Norge til høsten. What to do? :P


#271

Foksy sa for siden:

Finnes det egg-erstattere som kan fungere da? Eller sånn eggepulver, det er sikkert bestrålt mot salmonella...(?) :confused:


#272

Zillah sa for siden:

Salmonellabakterien døyr ved oppvarming over 60°C, og eggeplomme koagulerer ved 65-70°C (kvitene koagulerer ved ca 62°, og eggemjølk er best utan kviten, syns no eg) . I teorien vil det late seg gjere å varme opp eggemjølka akkurat nok til å hindre salmonellasmitte - men i praksis vil det nok bli temmeleg utfordrande. Lett oppvarming under omrøring vil tjukne eggeplommene, forøvrig, utan å lage "eggerøre", slik som når vi lager bearnaisesaus, vaniljekrem osv. Eg tenker det går an å lage ein god drikk av dette likevel, men det blir ikkje heilt eggemjølk da.


#273

Tone-G sa for siden:

Lager denne nå :sikle: Gleder meg virkelig til å smake :heia:


#274

luftslott sa for siden:

Jeg fikk til!! Jeg lagde eggemelken slik som i oppskriften, hadde i litt kakao, splenda og soyaprotein. Så tok jeg alt i en kjele og rørte rundt til det kokte. Og til slutt tilsatte jeg en shot med koffein-fri kaffe! Nam! (og håper at det er trygt siden det faktisk kokte :) )


#275

roo0sa sa for siden:

Jeg får alltid små klumper på bunnen av "blandingen". Så når jeg blander det med kakao blir det ikke alltid så fristende å drikke når det flyter små klumper i hele drikken. Er det bare jeg som opplever det? Hva gjør jeg feil?


#276

Gullokk sa for siden:

Kan man bruke vanlig olje? Jeg har hverken cocosa eller smør i hus, kun soft flora:confused:

Hva med å piske smør forsiktig inn i eggeplommene (sånn som med majones), og så blande inn vann og kakao/espresso?

Vil tro den blir llitt fyldigere da!

Løper ut på kjøkkenet for å teste litt!


#277

Gullokk sa for siden:

Ble helt ok :) Lagde bare en liten porsjon, var litt skeptisk ja!

Smelta 20 g soft flora, kokte opp vann og hadde 1,5 dl i "smøret", manglet bakekakao, så jeg smeltet 18 g 70 % freia sjokolade oppi. Pisket dette opp med vispen på stavmikseren, ble ikke så veldig luftig, men litt skum, ja! Tilsatte en eggeplomme mens jeg vispet. Hadde også i 1 ts splenda underveis.

Ok på smak, litt vannete...

Skal teste denne i flere varianter. Sliter som mange andre her med å få i meg nok fett, ser jeg!


#278

lucifine sa for siden:

Laget nesten lik, hadde litt 25g usaltet smør, 1,5 dlvann, espresso pulver (nescafe deilcate crema) og en halv tskje sukrin (sukrin er ok ikke sant?). Fantastisk mektig.... 1g karbo var ikke til å kimse av =)

#279

vannhull sa for siden:

Jeg må som mange andre si at jeg var veeeeeldig skeptisk til dette her! Hehe.. For en blanding liksom :P Meen, jeg tok mot til meg og prøvde, første gangen hadde jeg oppi litt mye kakao og den ble en smule bitter, men jeg kjente potensiale så jeg våget meg en gang til. Denne gangen brukte jeg dette:
5 eggeplommer
3 dl vann
1 dl fløte (ja, denne kan man jo saktens sløyfe, men jeg liker fløte så godt og er overlykkelig at jeg med god samvittighet kan bruke en dæsj her og en der ;))
175g usalta meierismør
3 ts fruktose
3 ts kakao
1 ts JBK (da ble den litt tykkere, og nesten som sjokolade mousse etter en stund i kjøleskapet)

N Y D E L I G!!!!! ;)


#280

lucifine sa for siden:

Åh mousse!! Nais!!

Hvor mange kh er det i det?


#281

vannhull sa for siden:

I den oppskriften jeg la ut er det totalt i underkant av 11 kh i hele.. For meg ble det ca 2 liter. Piska det i kjøkkenmaskina med ballongvisp i en "evighet" så det ble nesten bare skum og nesten ikke "melk" :)


#282

Lulla84 sa for siden:

Gammeltråd, men .. Går det ann å blande oppi vandlig kaffepulver oppi ? Altså så ikke filtermalt da, men kokmalt. Eller burde jeg blande det litt sterkt med vann først ?? JEg orker ikke lese gjennom tråden for å se om noen har skrevet noe om det. Og bakekako, er det ikke mye karbohydrater i det heller, kanskje ikke ?


#283

Supera sa for siden:

Jeg liker ikke kaffe, men jeg har laget til andre med sånt kaffepulver. Og jeg bruker som regel kakao i, ja. Bakekakao er det litt karbohydrat i, men ikke så forferdelig mye. Så det bruker jeg som regel i eggemelken min.


#284

Zillah sa for siden:

Du må naturlegvis koke kaffien først, da. Ikkje putte oppi kokmalt kaffe korn. Om det var det du spurde om.


#285

Lulla84 sa for siden:

Ja, men da lager jeg bare en litt sterk kaffe av det pulveret. :)

Leste på bakekakoen min, at det er 12 gr garbohydrater av 100 gr. Da er det ikke mye krabohydrater for en skje :)


#286

Lulla84 sa for siden:

Denne var god, men litt mindre vann nesten gang :)


#287

marjusen sa for siden:

Tipper denne er farlig god med stevia toffe ja. Nam nam


#288

Supera sa for siden:

Er ikke kokemalt sånt som man bare rører inn i varmt vann? Eller er jeg helt på jordet? Jeg drikker ikke kaffe... :geip: Jeg puttet bare sånt kaffepulver som man skal ta i varmt vann oppi nylaget eggemelk. Den er jo varm nok til det.


#289

Rin sa for siden:

Mjei, instant er sånn man bare rører inn i varmt vann - kokmalt kokes på kjele, presskannemalt brygges i presskanne, etc. :cool: Til eggemelk bruker jeg oftest instant espresso-pulver.


#290

Brillz sa for siden:

Sitter her klokken halv 2 om natten og skal til å legge meg. Men etter å ha kommet over tråden her klarte jeg ikke å dy meg, jeg MÅTTE prøve! Selv om espresso er en veldig god idé når man skal sove:D

Jeg ble kjempefornøyd! Jeg har alltid elsket kaffedrikker med melk, og det er noe av det jeg virkelig har savnet. Det er noe med den kosen:)
Så jeg synes absolutt denne drikken går an, men neste gang tar jeg heller bare splenda eller sukrin istedet for stevia english toffee.

Takk for oppskrift:)


#291

Charlott sa for siden:

Steike god etter tur-med-glade-hunder-i-minusgrader-og-solskinn altså! :sikle:


#292

JanneLeah sa for siden:

Å kjære vene så godt med eggemelk! Har slitt lenge med at jeg tror fløte er en enorm partystopper for meg. Bruker det mest i kaffe, og klarer virkelig ikke drikke kaffe uten. Men dette var jo bedre å ha i kaffen! Eller prøv Chai latte med eggemelk og kanel! Yyuuuuumm!!! Men pleier ikke snør å også være en partystopper på lik linje med fløte?


#293

arkine sa for siden:

vi lager jo eggedosis av hele egg , da er jo ikke hviten varmebehandlet
så det kan nok spises som det er


#294

Tiki sa for siden:

Det var lenge siden jeg hadde laget dette, så da smakte det veldig godt, med cafe latte, med 4 dråper stevia med dark chocolate i. Det ble rett og slett caffe mocca. Anbefales.


#295

Kanskje sa for siden:

Skal man tilsette ferdig kokt kaffe eller kaffepulver? Jeg drikker ikke kaffe, er det greit å bruke en eller annen sort med pulverkaffe, eller må den heter espresso?


#296

FrkMarge sa for siden:

Denne er gooood :sikle:
Har blitt en slik ladning daglig her etter at jeg kuttet ut fløten :)
Men jeg får den ikke til å skumme stort da... hva gjør jeg feil?
Jeg har prøvd både stavmikser og visp, men det blir helt flytende...

Jeg bruker den til vanlig kaffe forresten, halvblandet omtrent :)


#297

Yonah sa for siden:

Denne tråden må frem i lyset!

Jeg lager av 2 hele egg for å få mere protein. 20-30g kokosolje, 1ts bakekakao, 2ts pulverkaffe, 6 dråper steviosa med vanilje og rundt 2dl kokende vann. Deilig mettende kaffe. Den er virkelig verdt å teste!


#298

Kanskje sa for siden:

Dumt spørsmål kanskje, men er det fryktelig mye kalorier i eggemelk? Jeg har hatt en sleeve operasjon, og skal da helst spise mager mat. Men jeg skal ha mye proteiner. Og i eggene er det jo proteiner. Men i smørret masse fett. Kan jeg lage eggemelk med kakao/kaffe som ikke inneholder for mange kalorier? (vet det blir litt rart her på lavkarboforumet hvor man skal ha fettet hehe).


#299

Yonah sa for siden:

Om du lager slik jeg lager av 2 egg, 20g kokosolje, 1ts kakao og 2ts pulverkaffe(+vann da), så blir det i underkant av 400kalorier, men fortsatt er energiprosenten 80%fra fett. Du får bare prøve og se om det funker om du synes dette ikke høres så galt ut. Men det er jo ikke magert da med 20g tilsatt olje i tillegg til fettet i eggene. Det går nok helt fint å kutte oljen eller bruke mindre.


#300

Carisma sa for siden:

Det med mager mat er vel litt utdatert? Det er vel ikke så stor forskjell på det og gbp?


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.